انواع کلمات کلیدی در سئو و کاربرد آن ها

۳۵۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۷ آبان ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۲ دقیقه
انواع کلمات کلیدی در سئو و کاربرد آن ها

در دنیای بازاریابی دیجیتال، منظور از «کلمه یا عبارت کلیدی در سئو» (SEO Keyword | Keyphrase) کلمه یا عباراتی است که کاربر از آن برای پیدا کردن اطلاعات موردنیاز خود در موتورهای جستجو استفاده می‌کند. وب‌سایت‌ها هم برای این‌که در پاسخ به جستجوی کاربران در رتبه‌های بالای «صفحه نتایج» (SERP) نمایش داده شوند، محتوای صفحات خود را بر اساس این کلمات و عبارات تولید و بهینه می‌کنند. کلمات و عبارات مورد استفاده کاربران در زمان جستجو اطلاعات زیادی در مورد نوع اطلاعاتی که به دنبال آن هستند، قصد و هدف آن‌ها از جستجو، موضوعات مورد پرسش کاربران و درنهایت نوع محتوایی که ترجیح می‌دهند در صفحه نتایج ببینند، در اختیار ما قرار می‌دهد. در سئوی وب‌سایت به فرایندی که در آن کلمات و عبارات موردجستجوی کاربران را پیدا و دسته‌بندی می‌کنیم، «تحقیق کلمات کلیدی» (Keyword Research) گفته می‌شود که انجام درست و اصولی آن پایه و اساس هر استراتژی SEO و بازاریابی محتوایی است. شناخت انواع کلمات کلیدی در سئو کمک می‌کند این فرایند را با تسلط و کیفیت بیشتری انجام دهیم و محتوای مفیدتر و کاربردی‌تری برای کاربران تولید کنیم. در این آموزش از مجله فرادرس در مورد انواع کلمات کلیدی در سئو و کاربرد هریک از آن‌ها بحث می‌کنیم. در مورد هریک انواع کلمات کلیدی تلاش می‌کنیم با ارائه مثال‌های کاربردی، موضوع را بیشتر روشن کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

چرا باید انواع کلمات کلیدی در سئو را یاد بگیریم؟

کلمات و عبارات کلیدی پایه و اساس هر فعالیتی است که در سئو برای افزایش ترافیک طبیعی (ارگانیک) وب‌سایت انجام می‌دهیم. از تولید محتوا بر اساس اصول بهینه‌سازی وب‌سایت گرفته تا لینک‌سازی داخلی و دریافت بک‌لینک وابسته به پیدا کردن و دسته‌بندی اصولی و درست کلمات کلیدی است. شناخت انواع مختلف کلمات کلیدی در سئو از این جهت مهم است که به ما در شناخت ویژگی‌های مخاطبان هدف کمک زیادی می‌کند.

با پیدا کردن کلمات و عبارات مورد استفاده کاربران در زمان جستجو می‌فهمیم کاربران در فضای اینترنت به دنبال چه اطلاعاتی هستند، چه سوالاتی دارند، قصدشان از جستجو چیست و برای پیدا کردن پاسخ پرسش‌های خود از چه کلمات و ترکیب‌هایی استفاده می‌کنند. بنابراین هرچه بهتر انواع کیورد در سئو را بشناسیم، استراتژی سئو و تولید محتوای وب‌‌سایت را واقع‌بینانه‌تر و هدفمندتر تدوین می‌کنیم.

انواع کلمه کلیدی در سئو

کلمات و عبارات کلیدی در سئو را می‌توان بر اساس تعداد کلمات، قصد کاربر از جستجو و نقش آن‌ها در محتوا دسته‌بندی کرد. از نگاهی دیگر، کلمات کلیدی بر اساس دیدگاه بازاریابی هم قابل دسته‌بندی هستند. در جدول زیر، نام انواع کلمات کلیدی در سئو را بر اساس این ۴ دسته‌بندی به‌همراه تعریف آن‌ها آورده‌ایم:

دسته‌بندی کلمه کلیدی سئوانواعتعریف - «مثال»
تعداد کلمات

کلمه کلیدی کوتاه

(Short-tail)

حداکثر دو کلمه برای اشاره به مفهومی کلی - «بیمه»

کلمه کلیدی متوسط

(Middle-tail)

کلمه کلیدی با طول ۳ تا ۵ کلمه برای اشاره دقیق‌تر به مفهوم - «بیمه شخص ثالث»
کلمه کلیدی طولانی

(Long-tail)

کلمه کلیدی با طول ۵ تا ۸ کلمه برای بیان دقیق درخواست یا نیاز کاربر - «پرداخت حق بیمه با کدملی»
قصد کاربر از جستجوکلمه کلیدی جستجوی اطلاعات

(Informational)

کلمه کلیدی مورداستفاده برای پیدا کردن اطلاعات و یادگرفتن موضوعی خاص - «دیجیتال مارکتینگ چیست؟»
کلمه کلیدی تجاری

(Commercial)

کلمه کلیدی برای دیدن و خواندن بررسی و مقایسه محصولات و خدمات - «راهنمای خرید لپ‌تاپ دانشجویی»
کلمه کلیدی با قصد خرید

(Transactional)

کلمه کلیدی برای خرید محصول یا خدمت - «خرید دوره آموزش سئو در فرادرس»

کلمه کلیدی ناوبری

(Navigational)

کلمه کلیدی برای پیدا کردن وب‌سایت یا آدرس کسب و کار - «مجله فرادرس»
وظیفه در محتوا

کلمه کلیدی اولیه یا کانونی

(Primary)

کلمه کلیدی مرکزی محتوای صفحه - «انواع کلمات کلیدی»
کلمه کلیدی ثانویه

(Secondary)

کلمه کلیدی فرعی مرتبط با کلمه کلیدی کانونی - «انواع کلمات کلیدی در سئو»
کلمات کلیدی مرتبط معنایی

(Latent Semantic Intent)

کلمه کلیدی مرتبط معنایی با کلمه کلیدی اصلی - «پیدا کردن کلمات کلیدی»
هدف بازاریابیکلمه کلیدی مخصوص بازار

(Market Specific)

کلمات کلیدی مورد استفاده حوزه تخصصی کسب و کار - «کفش ورزشی»
کلمه کلیدی معرف مشتری

(Customer Defining)

کلمه کلیدی دارای اطلاعات مشتری هدف - «کفش ورزشی زنانه»
کلمه کلیدی مرتبط با محصول

(Product Related)

کلمه کلیدی با اشاره به نام و مشخصات محصول - «کفش ورزشی نایک Air Force 1»

کلمه کلیدی برندشده

(Branded)

کلمه کلیدی با اشاره به نام برند - «کفش تنیس آدیداس»
کلمه کلیدی مورد استفاده رقیب

(Competitor)

کلمه کلیدی استفاده شده کسب و کارهای رقیب
کلمه کلیدی مبتنی بر مکان

(Location Specific)

کلمه کلیدی مرتبط با موقعیت مکانی - «کفش‌فروشی میدان ولیعصر»

با مطالعه جدول بالا، اطلاعات مختصری در مورد دسته‌بندی‌ها و اصلی‌ترین انواع کلمات کلیدی در سئو پیدا کرده‌ایم. در بخش‌های بعدی هریک از موارد بالا را به‌طور کامل و با مثال توضیح می‌دهیم تا ویژگی‌های آن‌ها را بهتر بشناسید.

انواع کلمات کلیدی سئو بر اساس تعداد کلمات

اولین و متداول‌ترین معیاری که برای دسته‌بندی کلمات کلیدی در سئو استفاده می‌شود، دسته‌بندی این کلمات و عبارات بر اساس تعداد کلمه‌ها یا به‌عبارت بهتر طول کلمه کلیدی است. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که میزان جستجوی کلید‌واژه‌های کوتاه‌تر و عبارت‌های کلیدی طولانی‌تر با هم متفاوت است و همین موضوع باعث می‌شود رتبه گرفتن در صفحه نتایج برای آن‌ها سخت‌تر یا آسان‌تر باشد.

در فهرست زیر انواع کلمات کلیدی بر اساس تعداد کلمات را آورده‌ایم:

  • «کلمه کلیدی کوتاه» (Short-tail | Seed | Broad | Head | Generic Keyword)
  • «کلمه کلیدی متوسط» (Middle-tail Keyword)
  • «کلمه یا عبارت کلیدی طولانی» (Long-tail Keyword)

در بخش بعدی هریک از موارد بالا را به‌همراه ویژگی‌های آن‌ها بررسی می‌کنیم.

کلمات کلیدی کوتاه

کلمات کلیدی کوتاه از یک تا دو کلمه تشکیل می‌شوند و چون خیلی کلی به موضوع اشاره می‌کنند، فهمیدن این‌که کاربران دقیقا با استفاده کردن از آن‌‌ها به دنبال چه اطلاعاتی می‌گردند یا قصدشان از جستجو کردن چیست، تقریبا غیرممکن است. برای مثال، زمانی که کاربران کلمه‌ای مانند کفش، بیمه یا خانه را در گوگل جستجو می‌کنند، از کلمه کلیدی کوتاه استفاده کرده‌اند و طیف گسترده‌ای از نتایج به آن‌ها نمایش داده می‌شود. در نمونه زیر، کلمه «بیمه» را در گوگل جستجو کردیم. همان‌طور که می‌بینید نتایجی که گوگل فهرست کرده، بسیار متنوع هستند:

نتایج جستجوی کلمه کلیدی کوتاه بیمه در گوگل
نتایج جستجوی کلمه کلیدی کوتاه «بیمه» در گوگل (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

رتبه گرفتن برای این دسته از کلمات کلیدی در صفحه نتایج دشوار است، چون به میزان زیادی توسط کاربران جستجو می‌شوند و به‌همین دلیل رقابتی‌تر هستند. اگر فهرست نتایج جستجوی این کلمات را بررسی کنید، می‌بینید که در اغلب موارد وب‌سایت‌های بسیار معتبر برای این کلمات در رتبه‌های بالا ظاهر شده‌اند. در فهرست زیر خیلی خلاصه به ویژگی‌های این دسته از کلمات کلیدی کوتاه اشاره کرده‌ایم:

  • «میزان یا حجم جستجوی بالا» (High Search Volume)
  • «رقابت و سختی بالا» (High Difficulty)
  • واضح نبودن قصد کاربر از جستجو
  • «نرخ تبدیل پایین» (Low Conversion Rate)

هدف‌گذاری روی کلمات کلیدی کوتاه بهترین گزینه برای وب‌سایت‌هایی است که «رتبه دامنه» (Domain Authority) یا درجه اعتبار بالایی دارند. برای این موضوع توضیح بسیار ساده‌ای وجود دارد. هرچه درجه اعتبار وب‌سایت از نظر گوگل بالاتر باشد، در زمان رتبه‌بندی در اولویت بالاتری نسبت به بقیه وب‌سایت‌ها قرار می‌گیرد. اصلی‌ترین کاربرد کلمات کلیدی کوتاه بهینه‌سازی «صفحات ستونی» (اصلی) (Pillar Pages) در وب‌سایت است که محتوای کامل و جامعی دارند و تمام عنوان‌های اصلی و فرعی مرتبط را پوشش می‌دهند.

کلمات کلیدی میانه یا متوسط

کلمات کلیدی میانه اغلب از کنار هم قرار گرفتن ۳ تا ۵ کلمه ساخته می‌شوند و به‌همین دلیل عبارت کلیدی هم خطاب می‌شوند. کلمات کلیدی متوسط نسبت به گروه قبلی طولانی‌تر و توصیفی‌تر هستند که همین موضوع باعث می‌شود بتوان موضوع یا مفهوم موردنظر کاربر را در زمان انتخاب و بررسی کلیدواژه‌ها بهتر تشخیص داد. برای مثال، اگر کاربر عبارت «بیمه شخص ثالث» یا «خرید آنلاین بیمه» را در نوار جستجوی گوگل تایپ کند، نتایج جستجوی دقیق‌تر و محدودتری به او نمایش داده می‌شود که اغلب آن‌ها سایت‌های فروش آنلاین خدمات بیمه هستند. همان‌طور که در تصویر زیر هم می‌بینید، نتایجی که توضیح می‌دادند «بیمه چیست» از فهرست حذف شده‌اند:

نتایج جستجوی کلمه کلیدی متوسط بیمه شخص ثالث در گوگل
نتایج جستجوی کلمه کلیدی متوسط «بیمه شخص ثالث» در گوگل (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

رتبه گرفتن برای کلمات کلیدی متوسط از کلمات کلیدی کوتاه آسان‌تر است اما بسیاری از اوقات بسته به گستردگی موضوع، ممکن است رقابت زیادی بر سر آن‌ها وجود داشته باشد. کلمات کلیدی متوسط چند خصوصیت مهم دارند که در فهرست زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • حجم یا میزان جستجوی متوسط و پایین
  • رقابت و سختی پایین
  • مشخص بودن قصد کاربر از جستجو
  • نرخ تبدیل متوسط بالا

کلمات کلیدی متوسط هم مانند کلمات کلیدی کوتاه برای وب‌سایت‌های با رتبه دامنه بالا و متوسط گزینه‌های بسیار خوبی هستند و کاربرد اصلی آن‌ها بیشتر برای صفحاتی مثل صفحات معرفی محصول و بلاگ‌پست‌ها و «صفحات فرعی» (Cluster Pages) است که محتوای کوتاه‌تری دارند و در آن‌ها به طرف صفحات اصلی که کلمه کلیدی کوتاه دارند، لینک داخلی ایجاد می‌شود.

کلمه کلیدی طولانی چیست؟

کلمات کلیدی طویل از کنار هم قرار گرفتن ۵ تا ۸ کلمه ساخته می‌شوند و به‌همین دلیل قصد جستجوی کاربر را به وضوح نشان می‌دهند. برای مثال، اگر کاربری عبارت «پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی با کدملی» را در گوگل جستجو کند، فقط می‌توان دو قصد جستجو برای او متصور شد. این کاربر یا به‌دنبال پرداخت حق بیمه است یا می‌خواهد نحوه پرداخت حق بیمه را بداند.

نمونه زیر، صفحه نتایج همین عبارت کلیدی را نشان می‌دهد:

نتایج جستجوی کلمه کلیدی طولانی پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی با کدملی در گوگل
نتایج جستجوی کلمه کلیدی طولانی پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی با کدملی در گوگل (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

کلمات کلیدی طولانی در مقایسه با دو نوع قبلی خیلی کمتر توسط کاربران جستجو می‌شوند، به‌همین دلیل کمتر رقابتی هستند و راحت‌تر می‌توان برای آن‌ها در SERP رتبه گرفت. بنابراین کلمات کلیدی طویل گزینه بسیار خوبی برای وب‌سایت‌هایی هستند که تازه فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. پس اگر استراتژی سئوی وب‌سایت را برای مدتی روی این دسته از کلمات کلیدی متمرکز کنید، باید با وب‌سایت‌های با رتبه دامنه پایین‌تر در صفحه نتایج رقابت کنید که یعنی آسان‌تر در رتبه‌های بالاتر SERP ظاهر می‌شوید.

به‌طور کلی ویژگی‌های اصلی این دسته از کلمات کلیدی را می‌توان در موارد فهرست زیر خلاصه کرد:

  • حجم جستجوی پایین و خیلی پایین
  • رقابت و سختی کم
  • واضح بودن هدف کاربر از جستجو
  • نرخ تبدیل بسیار بالا

ویژگی بسیار مهم کلمات کلیدی طویل این است که با کمک آن‌ها می‌توانید تولید محتوا را هدفمندتر انجام دهید و روی مخاطبانی که واقعا به محتوا یا محصولات و خدمات شما نیاز دارند، هدف‌گذاری کنید.

نکته بسیار مهم: ویژگی‌ها و خصوصیت‌هایی که برای هرکدام از انواع کلمات کلیدی کوتاه، متوسط و طولانی ذکر کردیم، بسته به حوزه و موضوع تخصصی کلمه کلیدی ممکن است متفاوت باشد و باید عدد آن را با کمک گرفتن از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی تعیین کنید. برای مثال ممکن است کلمه کلیدی متوسطی با حجم جستجوی پایین وجود داشته باشد یا به کلمه کلیدی طولانی بربخورید که حجم جستجوی بالایی داشته باشد.

کلمات کلیدی سئو بر اساس قصد کاربر از جستجو

«قصد کاربر از جستجو» (User Search Intent) به دلیلی گفته می‌شود که پشت هر «عبارت موردجستجوی کاربر» (User Search Query) وجود دارد. آنچه کاربران انتظار دارند با وارد کردن کلمه یا عبارت موردنظرشان در موتور جستجو، در صفحه نتایج ببینند.

بر اساس تعریف بالا، می‌توان کلمات کلیدی را بر اساس قصد و هدف کاربر از جستجو، به‌صورت زیر دسته‌بندی کرد:

  • «کلمات کلیدی اطلاعاتی» (Informational Keywords)
  • «کلمات کلیدی ناوبری» (Navigational Keywords)
  • «کلمات کلیدی تجاری» (Commercial Keywords)
  • «کلمات کلیدی مرتبط با خرید» (Transactional Keywords)

در ادامه، هریک از انواع بالا را با ذکر مثال بررسی می‌کنیم.

مفهوم کلمات کلیدی اطلاعاتی در سئو

کاربران زمانی از این دسته از کلمات کلیدی استفاده می‌کنند که بخواهند در مورد موضوعی خاص اطلاعات کسب کنند یا مفهوم خاصی را یاد بگیرند. برای مثال، زمانی که کاربر عبارت «چگونه سئو کار شویم» را در گوگل جستجو می‌کند، به‌دنبال محتوایی است که روش‌ها و پیش‌نیازهای تبدیل شدن به کارشناس سئو را معرفی و بررسی می‌کند. کلمات کلیدی Informational به‌طور معمول شکل سوالی دارند و با کلماتی مثل «چطور» و «چگونه» شروع یا با کلمه پرسشی «چیست» به پایان می‌رسند. اگر صفحه نتایج عادی این کلمات کلیدی را بررسی کنید، معمولا بلاگ‌پست‌های آموزشی و مطالبی را می‌بینید که چیستی یک موضوع یا مراحل و نحوه انجام فعالیت خاصی را توضیح می‌دهند:

نمونه SERP گوگل در پاسخ به کلیدواژه اطلاعاتی انتخاب کلمه کلیدی
نمونه SERP گوگل در پاسخ به کلیدواژه اطلاعاتی انتخاب کلمه کلیدی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

موارد فهرست زیر نمونه‌های دیگری از کلمات کلیدی اطلاعاتی در مورد موضوع «قهوه» هستند:

  • میزان کالری قهوه
  • روز جهانی قهوه
  • خواص قهوه چیست؟
  • تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا

وب‌سایت‌ها از کلمات کلیدی اطلاعاتی بیشتر برای محتوای آموزشی استفاده می‌کنند و گوگل هم در اغلب موارد از «پاسخ‌های ویژه» (Featured Snippet) برای جواب دادن به کلمات کلیدی اطلاعاتی استفاده می‌کند. همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، گوگل پاسخ عبارت کلیدی اطلاعاتی «تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا» را به‌‌صورت پاسخ ويژه نشان داده است:

نمونه پاسخ ويژه SERP گوگل برای عبارت تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا
نمونه پاسخ ويژه SERP گوگل برای عبارت تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

در «بازاریابی محتوا» (Content Marketing) که ارتباط زیادی با سئو دارد، تولید و انتشار محتوای آموزشی در مراحل بالای قیف فروش و بازاریابی (مراحل ابتدایی سفر مشتری) قرار می‌گیرد و هدف از انجام آن جلب اعتماد مخاطبان هدف کسب و کار است. به‌عبارت بهتر، چون در این مرحله کاربران هنوز قصد خرید ندارند و بیشتر به دنبال جمع‌آوری اطلاعات هستند، می‌توانید با هدف‌گذاری روی کلمات کلیدی اطلاعاتی و تولید محتوای آموزشی بر اساس آن‌ها، «آگاهی از برند» (Brand Awareness) کسب و کارتان را بالا ببرید و کم‌کم به منبع تخصصی کسب و کار تبدیل شوید.

کلمات کلیدی ناوبری

کاربرانی که از کلمات کلیدی ناوبری استفاده می‌کنند، قصد دارند وب‌سایت یا صفحه وب خاصی را پیدا کنند یا به آدرس و موقعیت مکانی فروشگاه فیزیکی مشخصی در محدوده اطراف خود برسند. برای مثال اگر «مجله فرادرس» را در گوگل جستجو کنید، واضح است که انتظار دارید در اولین نتیجه صفحه نتایج، لینک وب‌سایت رسمی آن به شما نمایش داده شود. کلمات کلیدی ناوبری کاربرد دیگری هم برای کاربران دارند و آن رسیدن به موقعیت مکانی یا آدرس فروشگاه‌های فیزیکی خاصی در مناطق مشخص است. برای مثال، عبارت «تعمیر پکیج در غرب تهران» هم نوعی کلمه کلیدی با قصد ناوبری به حساب می‌آید که در تصویر زیر نتایج آن را می‌بینید:

نمونه SERP گوگل در پاسخ به کلیدواژه ناوبری
نمونه SERP گوگل در پاسخ به کلیدواژه ناوبری (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

کاربرانی که از این دسته از کلمات و عبارات کلیدی استفاده می‌کنند، از قبل وب‌سایت، برند یا محصولات و خدمات آن را می‌شناسند و می‌خواهند به وب‌سایت رسمی یا آدرس و موقعیت مکانی آن برسند. بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت روی این دسته از کلمات کلیدی، منابع ترافیک طبیعی محلی و ارزشمندی را برای آن به‌همراه می‌آورد و به بهبود سئوی محلی وب‌‌‌سایت کمک زیادی می‌کند. در نمونه غیرمحلی کلمات کلیدی ناوبری هم نیاز است برای چند مورد از این کلمات رتبه بیاورید تا کاربران به‌راحتی بتوانند وب‌سایت شما را پیدا کنند.

اگر کسب و کار یا فروشگاهی محلی دارید و جذب ترافیک حضوری از مناطق اطراف فروشگاه برای شما مهم است، باید بتوانید برای این کلمات کلیدی در SERP رتبه بگیرید. با این کار برای مثال، اگر کاربر عبارت «رستوران‌های اطراف میدان ولیعصر» را در تهران جستجو کند و رستوران شما در این محدوده واقع شده باشد، در فهرست پیشنهادی گوگل به او نمایش داده می‌شوید.

در بخش بعدی با یکی دیگر از انواع کلمات کلیدی در سئو که به بررسی و مقایسه کاربر مرتبط است، می‌پردازیم.

کلمات کلیدی تجاری در سئو

کاربران از کلمات کلیدی تجاری استفاده می‌کنند تا در مورد برند، محصول یا خدمت خاصی در اینترنت تحقیق و بررسی کنند. این تحقیق و بررسی شامل بررسی نظرات و بازخوردها، خواندن مطالب مقایسه‌ای یا حتی پیدا کردن کد تخفیف می‌شود. کلمات و عباراتی مانند «بهترین مانیتورهای گیمینگ» و «مقایسه آیفون ۱۴ و ‍۱۵» نمونه‌های بسیار خوبی از کلمات کلیدی تجاری هستند. یکی از ویژگی‌های اصلی کلمات کلیدی تجاری در بازاریابی و سئوی وب‌سایت نشان دادن قصد خرید جدی‌تر کاربران است. کلمات زیر در عبارت‌های کلیدی تجاری بیشترین میزان استفاده را دارند:

  • بهترین و کامل‌ترین
  • بررسی و مقایسه
  • راهنمای خرید و مشاوره
  • اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه

اگر صفحه نتایج مربوط به این کلمات کلیدی را بررسی کنید، بیشتر با راهنمای خرید، فهرست‌های موردی، مقاله‌ها و ویدیو‌های How-to روبه‌رو می‌شوید. تصویر زیر، نتایج جستجوی عبارت کلیدی تجاری «راهنمای خرید لپ‌تاپ دانشجویی» را در گوگل نشان می‌دهد:

نمونه SERP گوگل در پاسخ به کلیدواژه تجاری
نمونه SERP گوگل در پاسخ به کلیدواژه تجاری «راهنمای خرید لپ‌تاپ دانشجویی» (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

استفاده از این دسته از کلمات کلیدی برای فروشگاه‌های اینترنتی که لازم است مشتری بالقوه را در مراحل میانی قیف بازاریابی و قبل از تصمیم‌گیری نهایی هدف قرار دهند، بسیار مفید است. علت این موضوع هم به این نکته برمی‌گردد که مشتری بالقوه اگرچه هنوز قصد خرید ندارد، اما احتمالا در آینده‌ای نزدیک اقدامی مرتبط با خرید انجام خواهد داد.

جستجو با کلمات کلیدی مرتبط با قصد خرید

کاربران زمانی از کلمات و عبارات کلیدی دارای قصد خرید استفاده می‌کنند که واقعا تصمیم به خرید از کسب و کار داشته باشند یا بخواهند اقدام مشخص و از پیش‌تعیین‌شده‌ای را انجام دهند. به‌‌عبارت دقیق‌تر با بهینه‌سازی وب‌سایت برای این کلمات و عبارات، کاربران و مشتریانی را هدف می‌گیرید که در مراحل پایانی قیف بازاریابی هستند. در این دسته از کلمات کلیدی اغلب اوقات کلماتی مثل «خرید» یا «عضویت» دیده می‌شود. برای مثال عبارت «خرید دوره آموزش سئوی داخلی وب‌سایت در فرادرس» یک عبارت کلیدی کاملا مرتبط با قصد خرید است. در تصویر زیر، صفحه نتایج مربوط به کلمه کلیدی «خرید مک‌بوک پرو m2» را نشان می‌دهد که در آن همه وب‌سایت‌های پیشنهادی اطلاعات خرید و قیمت این محصول را برای کاربر فراهم می‌کند:

نمونه SERP گوگل در پاسخ به کلیدواژه تراکنشی
نمونه SERP گوگل در پاسخ به کلیدواژه تراکنشی «خرید مک‌بوک پرو M2» (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

در فهرست زیر چند نمونه دیگر از کلمات کلیدی با قصد خرید را آورده‌ایم:

  • خرید اینترنتی بیمه شخص ثالث
  • قیمت و خرید کتاب نکته‌های ویرایش
  • عضویت در خبرنامه عصر ایران

کاربرانی که از این کلمات و عبارات استفاده می‌کنند، قبلا در مورد موضوع اطلاعات موردنیاز خود را جمع‌آوری کرده‌اند، بررسی نهایی را انجام داده‌اند و حالا تصمیم دارند اقدام عملی انجام دهند. برای انجام این اقدام فقط به انگیزه و ترغیب کوچکی نیاز دارند. دقیقا به همین دلیل است که در اغلب موارد کلمات کلیدی دارای قصد خرید را در صفحه دسته‌بندی محصولات و خدمات فروشگاه‌های اینترنتی می‌بینید. در جستجوهای غیرفارسی، گوگل در بسیار از موارد نتایج Google Shopping Ads را به کاربران نمایش می‌دهد:

نمونه نتایج Google Shopping Ads در serp
نمونه نتایج Google Shopping Ads در serp (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

جای دیگری که می‌توانید این کلمات کلیدی را ببینید، متن (کپی) تبلیغ آنلاینی است که با هدف ترغیب بازدیدکنندگان به سرزدن و بازدید از فروشگاه، انجام اقدام موردنظر کسب و کار (تبدیل) یا خرید در همان لحظه نوشته و منتشر می‌شوند. به کلمات کلیدی با قصد جستجوی خرید، «کلمات کلیدی خریدار» (Buyer Keywords) هم گفته می‌شود چون اغلب توسط افرادی استفاده می‌شوند که در بخش پایانی قیف فروش حضور دارند. پس این نکته را فراموش نکنید که این کلمات کلیدی در زمان انجام تحقیق کلمات کلیدی و برنامه‌ریزی تدوین استراتژی سئو یا تبلیغات کلیکی گوگل ادز ارزش بالایی دارند و باید به‌درستی از آن‌ها استفاده کنید.

یکی از نکات بسیار جالب در مورد کلمات کلیدی مرتبط با خرید این است که اغلب می‌توانید توصیف دقیقی از محصول یا خدمت موردنظر مشتری را در این عبارات ببینید. برای مثال، عبارت «خرید کفش آدیداس Stan Smith» نسبت به عبارت «قیمت و خرید کفش ورزشی آدیداس» توصیف دقیق‌تری دارد و قصد خرید مشتری بیشتر در آن مشهود است. عبارت دوم را می‌توان در دسته کلمات کلیدی تجاری قرار داد.

تا این بخش می‌دانید مهم‌ترین انواع کلمات کلیدی در سئو بر اساس طول و قصد کاربر از جستجو چیست. در ادامه به دسته‌بندی دیگری از کلمات کلیدی بر اساس نقشی که در محتوای متنی دارند، می‌پردازیم.

انواع کلمات کلیدی بر اساس نقش در محتوا

تا اینجا با انواع کلمات کلیدی در سئو آشنا شدیم و یاد گرفتیم که در دو دسته‌بندی بسیار متداول می‌توان کلمات کلیدی را بر اساس تعداد کلمات (طول) و قصد کاربر از جستجو قرار داد.

در این بخش از دیدگاه کارشناس سئو یا نویسنده محتوا انواع کلمات کلیدی را بررسی می‌کنیم که عبارت‌اند از:

  • «کلمه کلیدی اصلی یا کانونی» (Focus Keyword)
  • «کلمه کلیدی ثانویه» (Secondary Keyword)
  • «کلمات کلیدی معنایی» (Semantic Keywords)

در ادامه هریک از موارد بالا را با مثال بررسی می‌کنیم.

کلمه کلیدی اصلی یا کانونی

کلمه کلیدی اصلی، کانونی یا اولیه به کلمه یا عبارتی گفته می‌شود که محتوای صفحه وب را بر اساس آن تولید و سئو می‌کنیم. این کلمه کلیدی در حقیقت نقطه تمرکز محتوای شما است و به محل‌های مختلفی ازجمله پیوند یکتا (URL) صفحه، متا تگ عنوان (عنوان سئو)، ۱۰۰ کلمه ابتدایی، بدنه متن و توضیحات متا اضافه می‌شود. در مجله فرادرس هم همه مطالب بر اساس یک کلمه کلیدی کانونی تولید و بهینه می‌شوند.

در زمان تولید محتوا و نوشتن متن (کپی) تبلیغ بر اساس اصول سئو لازم است حتما کلمه کلیدی اصلی یا کانونی صفحه یا تبلیغ را تعیین کنید. کلمه کلیدی کانونی باید موضوع اصلی صفحه وب و تبلیغ شما را بازتاب دهد. در اغلب موارد کلمه کلیدی اصلی از کلمات کلیدی ثانویه و معنایی حجم جستجوی بالاتری دارد، رقابتی‌تر است و می‌تواند ترافیک بیشتری به طرف وب‌سایت هدایت کند (البته اگر بقیه بهینه‌سازی صفحه را به‌خوبی انجام دهید.).

کلمه کلیدی ثانویه

کلمه کلیدی ثانویه یا فرعی کلمه یا عبارتی است که ارتباط بسیار زیادی با کلمه کلیدی اصلی صفحه دارد و به‌نوعی یکی از زیرمجموعه‌های موضوع اصلی صفحه است. در توضیحی دقیق‌تر می‌توان کلمات کلیدی ثانویه را هر عبارت فرعی، مترادف یا ترکیب‌های طولانی‌تری از کلمه کلیدی کانونی تعریف کرد. با استفاده از این کلمات کلیدی در محتوا، ارتباط متن را به موضوع موردجستجوی کاربر بهتر و بیشتر نشان داده و جنبه‌های مختلف موضوع را کامل‌تر توضیح می‌دهید. این موضوع باعث می‌شود در نهایت برای کلمات و عبارات کلیدی بیشتری در صفحه نتایج رتبه بگیرید.

برای مثال، در مطلب «آنالیز سئوی سایت چیست» از مجله فرادرس که کلمه کلیدی اصلی آن، «آنالیز سئو سایت» است، از عبارت کلیدی ثانویه «آنالیز وب سایت در گوگل» و «نحوه چک کردن سئو سایت» هم در بخش‌های مختلف متن استفاده شده است تا ارتباط متن با موضوع اصلی صفحه بهتر و کامل‌تر مشخص شود.

این کلمات و عبارات را بهتر است به‌صورت کاملا طبیعی در متنی استفاده کنید که بر اساس کلمه کلیدی کانونی مرتبط بهینه شده است. بهترین محل برای استفاده از این کلمات، تگ‌های H2 و H3 داخل متن است.

کلمات کلیدی معنایی

به کلمات و عباراتی که از نظر معنایی و موضوعی با کلمه کلیدی اصلی محتوا ارتباط بسیار نزدیکی دارند اما لزوما کلمات مشابهی با آن ندارند، «کلمات کلیدی LSI» یا (Latent Semantic Keywords) گفته می‌شود. کلمه Semantic در زبان‌شناسی به معنای کلمات مرتبط از نظر معناست. بنابراین کلمات کلیدی مرتبط معنایی ممکن است با هم مترادف هم باشند. در مثال «آنالیز سئو» موارد زیر کلمه کلیدی LSI به شمار می‌روند:

  • بررسی سئو وب‌سایت
  • آنالیز سایت از نظر سئو
  • آنالیز آنلاین سئو سایت
  • نحوه چک سئو سایت
  • ابزارهای تحلیل سئو وب‌سایت

استفاده از ترکیب‌های مختلف کلمه کلیدی هم از «تکرار غیرطبیعی کلمه کلیدی» (Keyword Stuffing) در متن جلوگیری می‌کند و هم با کمک آن ارتباط و انسجام متن را در بخش‌های مختلف آن به موتورهای جستجو نشان می‌دهید. در حقیقت باید کلمات کلیدی LSI را چیزی فراتر از مترادف‌های معمولی کلمه کلیدی اصلی بدانید که گوگل با درک آن‌ها از تمرکز کامل متن صفحات وب‌سایت شما روی موضوع اصلی اطمینان حاصل می‌کند.

انواع کلمات کلیدی در سئو بر اساس هدف گذاری

دسته‌بندی متداول دیگری که برای انواع کلمات کلیدی وجود دارد بیشتر برای بازاریابان دیجیتال کاربردی است. به‌طور کلی کلمات کلیدی را بر اساس هدف کلی که در بازاریابی موتورهای جستجو (سئو و تبلیغات PPC) دنبال می‌کنند می‌توان به شکل زیر دسته‌بندی کرد:

  • «کلمات کلیدی مخصوص یا معرف بازار» (Market-specific  | Market Segment Keywords)
  • «کلمات کلیدی معرف مشتری» (Customer-defining Keywords)
  • «کلمات کلیدی محصول» (Product-related Keywords)
  • «کلمات کلیدی برندشده» (Branded Keywords)
  • «کلمات کلیدی رقیب» (Competitor Keywords)
  • «کلمات کلیدی مکان‌محور یا مبتنی بر مکان» (Location-specific | Geo-targeted Keywords)

در ادامه در مورد هریک از موارد بالا توضیح می‌دهیم.

کلمات کلیدی مخصوص بازار یا Market Specific

به کلمات و عبارات کلیدی کلی که هر کسب و کار در حوزه فعالیت خود از آن‌ها استفاده می‌کند، «کلمات کلیدی مخصوص یا معرف بازار» گفته می‌شود. برای مثال عبارت «کفش ورزشی» نوعی کلمه کلیدی مخصوص بازار است چون کسب و کارهایی که در حوزه فروش کفش ورزشی فعالیت می‌کنند، از آن استفاده می‌کنند. برای درک بهتر مفهوم این دسته از کلمات کلیدی، نمونه‌های زیر را در نظر بگیرید که برای یک کسب و کار فعال در حوزه فروش دوربین و لوازم عکاسی مشغول است:

  • دوربین عکاسی
  • لوازم عکاسی
  • تجهیزات عکاسی
  • سافت باکس عکاسی
  • تجهیزات عکاسی با موبایل
  • دوربین عکاسی چاپ سریع
  • لنز دوبین عکاسی
  • لایت باکس عکاسی
  • خرید دوربین عکاسی حرفه‌ای

در حقیقت کلمات کلیدی مخصوص بازار به محصولات و خدمات ارائه‌شده توسط کسب و کارها و برندهای مختلف اشاره می‌کنند و چون کلی هستند، بهتر است صفحات اصلی وب‌سایت را بر اساس آن‌ها بهینه کنید. دقیقا برخلاف بلاگ‌پست‌ها که نیاز است بر اساس کلمات کلیدی خاص‌تر و دقیق‌تری نوشته شوند. نمونه‌‌های زیر گزینه‌های خوبی برای مطالب وبلاگ آموزشی عکاسی هستند:

  • آموزش عکاسی در شب
  • آموزش عکاسی با موبایل
  • آموزش عکاسی از محصول
  • نکات مهم در عکاسی پرتره
انواع کلمه کلیدی سئو بر اساس هدف بازاریابی

کلمات کلیدی معرف مشتری یا Customer Defining چیست ؟

به کلمات و عبارات کلیدی که اطلاعاتی در مورد مشتری در اختیار کسب و کار قرار می‌دهند، کلمات کلیدی معرف مشتری گفته می‌شود. این اطلاعات ممکن است مربوط به بازه سنی، جنسیت، شغل یا دیگر ویژگی‌های دموگرافیک یا مکانی مشتریان باشد. این دسته از عبارات کلیدی معمولا زمانی استفاده می‌شود که در جستجوی نوع مشخصی از محصولات و خدمات برای ویژگی‌های خاصی هستند. برای مثال، عبارت کلیدی «کفش ورزشی زنانه» نوعی کلمه کلیدی معرف مشتری است. فهرست زیر نمونه‌های دیگری از کلمات کلیدی معرف مشتری برای فرادرس و دوره‌های آموزشی آن است:

  • آموزش زبان انگلیسی پایه اول راهنمایی
  • آموزش گرامر زبان انگلیسی سطح پایه
  • آموزش رایتینگ انگلیسی پایه هفتم
  • و ...
کارشناس سئو در حال پیدا کردن کلمات کلیدی

این دسته از کلمات کلیدی شانس پیدا شدن در نتایج جستجوهای بیشتر و مرتبط‌تری را برای وب‌سایت شما فراهم می‌کند چون از طریق آن‌ها می‌توانید بفهمید دقیقا چه کسانی با چه ویژگی‌هایی به اطلاعاتی که شما اشتراک‌گذاری می‌کنید یا محصولات و خدماتی که می‌فروشید، بیشتر نیاز دارند. پس حتما کلمات کلیدی مرتبط با مشتریان هدف خود را پیدا کنید و محتوای وب‌سایت را بر اساس آن بهینه‌سازی کنید.

کلمات کلیدی مرتبط با محصول به کلمات و عباراتی گفته می‌شود که در آن‌ها به محصول خاص یا دسته‌بندی مشخصی از محصولات اشاره می‌شود. گاهی در این دسته از کلمات کلیدی، نام برند هم ذکر می‌شود. برای مثال عبارت کلیدی «کفش ورزشی نایک Air Force 1» یک کلمه کلیدی مرتبط با محصول است و به نام برند هم اشاره می‌کند. نمونه دیگر «کفش ورزشی مخصوص پیاده‌روی» است که به محصول یا گروه خاصی از محصولات اشاره می‌کند ولی نام برند خاصی در آن ذکر نشده است.

هر کسب و کار می‌تواند برای محصولات و خدماتی که ارائه می‌کند، از کلمات کلیدی مرتبط با محصول استفاده و بر اساس آن‌ها در وب‌سایت محتوا تولید کند. همچنین می‌توانید از کلمات کلیدی مرتبط با محصول به‌نحوی استفاده کنید که افرادی هم که به‌طور مستقیم محصولات و خدمات شما را جستجو نکرده‌اند، در نتایج جستجو به شما برسند. کلمات کلیدی مانند «جایگزین‌های [محصولات و خدمات برند رقیب]» برای این کار به شما کمک می‌کنند.

کلمات کلیدی برندشده یا Branded

کلمات کلیدی برندشده به‌طور واضح به نام برند خاصی اشاره می‌کنند. برای مثال عبارت «کفش تنیس نایک» برخلاف نمونه قبلی یک عبارت کلیدی کاملا برندشده است و مشخصا به محصولات کسب و کاری خاص اشاره می‌کند. برای مثال عبارت کلیدی «کفش تنیس آدیداس» را می‌توان به‌عنوان یک کلمه کلیدی برندشده در نظر گرفت.

کسب و کارهایی که بیشتر در حوزه فعالیت خود شناخته‌شده و معتبر هستند، با گذشت زمان به‌طور طبیعی برای این دسته از کلمات کلیدی رتبه می‌گیرند. این کلمات کلیدی را می‌توانید با مراجعه به گزارش Performance سرچ کنسول گوگل پیدا کرده و محتوای صفحات وب‌سایت را بر اساس آن‌ها بهینه کنید.

کلمات کلیدی رقیب

کلمه کلیدی رقیب، به کلمات و عباراتی گفته می‌شود که کسب و کارهای رقیب شما روی آن‌ها هدف‌گذاری می‌کنند تا رتبه وب‌سایت خود را در صفحه نتایج بهبود دهند و ترافیک بیشتری دریافت بگیرند. برای مثال فرض کنید مشتریان برند آدیداس از عبارت کلیدی «کفش فوتسال مردانه» برای جستجوی محصولات این برند استفاده می‌کنند. برندهای رقیب این برند باید به این کلمات کلیدی گوشه‌چشمی داشته باشند و محتوای مخصوص به برند خودشان را در وب‌سایت برای چنین عباراتی هم بهینه کنند. این‌که مشتریان می‌دانند دقیقا به‌دنبال چه محصولاتی می‌گردند، باعث نمی‌شود شما برند خودتان را با کمی هوشیاری در معرض دید این مشتریان قرار ندهید.

کلمات کلیدی مبتنی بر مکان یا Location Specific

کلمات کلیدی مکان‌محور همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست، به موقعیت مکانی، شهر، استان یا کشور خاصی اشاره می‌کنند. برای مثال عبارت کلیدی «فروشگاه کفش نایک اورجینال در تهران» نوعی کلمه کلیدی مرتبط با مکان است. این دسته از کلمات کلیدی برای کسب و کارهای محلی که در تلاشند مشتریان نزدیک به فروشگاه را به خرید کردن ترغیب کنند، بهترین گزینه‌اند.

حتی اگر فروشگاه فیزیکی ندارید، اما به‌هر دلیلی جذب مشتریان محلی برای شما مهم است، باید محتوای صفحات وب‌سایت را بر اساس این دسته از کلمات کلیدی بهینه کنید. ازجمله کار‌هایی که کسب و کارهای مختلف در استفاده از این کلمات کلیدی انجام می‌دهند، بهینه‌سازی صفحه اصلی وب‌سایت برای کلمه کلیدی محلی یا حتی ایجاد صفحات فرود مخصوص محصولات و خدماتی است که برای مشتریان محلی ارائه می‌شوند.

استفاده از این دسته از کلمات کلیدی به شما کمک می‌کند نفوذ خود را در مکان جغرافیایی موردنظرتان افزایش دهید و دسترسی بیشتر و گسترده‌تری به مشتریان محلی خود پیدا کنید. اگر کسب و کار شما هم به‌صورت حضوری و هم به‌صورت اینترنتی فعالیت می‌کند، می‌توانید از این دسته از کلمات کلیدی برای بهبود حضور در جامعه محلی آنلاین استفاده کنید و مشتریان را ترغیب کنید که به صورت حضوری به فروشگاه شما سر بزنند.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «سئو چیست؟ – همه دانستنی های مهم SEO به زبان ساده» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا الگوریتم های گوگل در سئو

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

جمع‌بندی

در این مطلب از مجله فرادرس، در مورد انواع مختلف کلمات کلیدی در سئو و ویژگی‌های هرکدام بحث کردیم. کلمه یا عبارت کلیدی به کلمه یا عبارتی گفته می‌شود که کاربران در زمان جستجو آن‌ها استفاده می‌کنند و وب‌سایت‌ها برای این‌که در صفحه نتایج به کاربران نمایش داده شوند، از آن‌ها استفاده می‌کنند. کلمات و عبارات کلیدی را بر اساس طول، قصد کاربر از جستجو، هدف بازاریابی و نقشی که در محتوا دارند، به انواع مختلفی تقسیم می‌کنند. در مورد تعداد کلمات می‌توان کلمه کلیدی کوتاه حجم جستجوی بیشتری دارند و رقابتی‌تر هستند چون کاربران در زمانی که تازه جستجوی خود را در مورد موضوعی آغاز کرده‌اند، از کلمات کلیدی کوتاه استفاده می‌کنند. در مقابل، کلمات کلیدی طولانی توصیف دقیق‌تری از موضوع موردجستجوی کاربر بیان می‌کنند و چون حجم جستجوی پایین‌تری دارند، رتبه گرفتن برای آن‌ها در صفحه نتایج آسان‌تر است.

همچنین در بخش دسته‌بندی کلمات کلیدی بر اساس قصد کاربران از جستجو به این نکته اشاره کردیم که به‌طور کلی کاربران در زمان جستجو کردن ۴ هدف اصلی را دنبال می‌کنند:

  • به‌دنبال اطلاعات می‌گردند.
  • قصد دارند به وب‌سایت مشخصی هدایت شوند.
  • محصولات و خدمات موردنیاز خود را بررسی و مقایسه می‌کنند.
  • قصد خرید محصولات و خدمات موردنیاز خود را دارند.

با شناخت قصد کاربر از جستجو او را بهتر درک می‌کنیم و محتوایی تولید می‌کنیم که بیشتر با قصد و نیت او از جستجو هماهنگی دارد. در بخش دیگری از مطلب انواع کلمات کلیدی سئو را بر اساس جایگاه آن‌ها در متن و هدف بازاریابی دسته‌بندی کردیم. در مجموع، شناخت انواع مختلف کلمات کلیدی در سئو به‌عنوان بخشی از فرایند تحقیق کلمات کلیدی، به شما کمک می‌کند تدوین استراتژی سئو و تولید محتوای وب‌‌سایت را با دیدگاه بهتری انجام دهید. فراموش نکنید که هرچه پیدا کردن و دسته‌بندی کلمات و عبارات کلیدی را کامل‌تر انجام دهید، محتوای تولیدشده بیشتر با نیاز و درخواست کاربر هماهنگ خواهد شد.

بر اساس رای ۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
LocaliQSemrush BlogAgencyAnalytics
۲ دیدگاه برای «انواع کلمات کلیدی در سئو و کاربرد آن ها»

مقاله تون واقعا کامل بود!! در مورد کلمه کلیدی واقعا اطلاعات خوبی فهمیدم .

با سلام؛

خوشحالیم که این نوشنه برای شما مفید بوده است.

با سپاس از همراهی شما با مجله فرادرس.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *