هوش مصنوعی گوگل بارد چیست؟ + نحوه استفاده از Google Bard

۱۲۴۰۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۷ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۸ دقیقه
هوش مصنوعی گوگل بارد چیست؟ + نحوه استفاده از Google Bard

هوش مصنوعی گوگل بارد به زبان ساده، پاسخ گوگل به چت بات ChatGPT است. با این حال تفاوت‌هایی نیز دارد و گوگل نهایت تلاشش را می‌کند تا مانند همیشه، بهترین باشد. البته بارد هنوز در مرحله آزمایشی است و نیاز به بهبود دارد اما همین حالا نیز می‌توانید آن را امتحان کنید. در ادامه این مطلب از مجله فرادرس بیشتر با این هوش مصنوعی جدید و نحوه استفاده از آن آشنا می‌شویم.

هوش مصنوعی گوگل بارد چیست؟

همان‌طور که گفتیم، پس از انتشار چت بات هوشمند ChatGPT، از سمت OpenAI، گوگل، بارد را به عنوان هوش مصنوعی مرتبط با جستجو، در پاسخ به آن ارائه داد. البته بلافاصله پس از انتشار آن نیز عنوان کرد که ممکن است برخی پاسخ‌های گوگل بارد، کاملا دقیق نباشند.

گوگل، بارد را به چشم تجربه‌ای تکمیلی در زمینه جست‌وجو می‌داند که نسل نوینی در زمینه هوش مصنوعی است. به همین منظور هنگام کار با هوش مصنوعی گوگل بارد دکمه «Google It» را در کنار هر کدام از پاسخ‌ها خواهید دید که برای ارجاع به صفحه جست‌وجو کاربرد دارد.

دکمه نمایش نتایج جست و جو در صفحه هوش مصنوعی گوگل بارد

خبر خوب اینکه در حال حاضر، لیست انتظار گوگل بارد که در ابتدا برای محدودیت دسترسی به این ربات هوش مصنوعی اعمال شده بود، دیگر وجود ندارد و می‌توانید بدون هیچ مانعی با این چت بات کار کنید. توجه داشته باشید که بارد در ۱۸۰ کشور و با سه زبان در دسترس قرار دارد و از زبان فارسی نیز پشتیبانی می‌کند.

همان‌طور که گفتیم، هوش مصنوعی گوگل بارد نیز درست مانند ChatGPT، یک چت بات هوش مصنوعی است و درست مانند آن، برای ارتباط با کاربران، از یک مدل زبانی کمک می‌گیرد. گوگل در ابتدا از مدل زبانی LaMDA استفاده می‌کرد تا بتواند مکالمات محاوره‌ای را ادامه دهد. اما حالا از مدل «PaLM 2» نیز کمک می‌گیرد تا قابلیت‌های پیشرفته‌تری مانند تولید کد و جست‌وجوی چند حالتی را نیز ارائه دهد.

شروع کار با گوگل بارد چگونه است؟

گوگل بارد نیز دقیقا مانند سایر چت بات های هوشمند، برای ایجاد ارتباط محاوره‌ای و مکالمه‌ای طراحی شده است. این یعنی به عنوان یک کاربر، برای برقراری ارتباط با آن می‌توانید درخواست خود را در قالب متن، درون کادر متنی بنویسید و سپس ربات مربوطه (در این مثال، گوگل بارد)، پاسخ مناسب را با لحنی محاوره‌ای در اختیارتان قرار می‌دهد. در ادامه تمام مراحل کار با گوگل بارد را به صورت گام به گام می‌بینیم.

ثبت نام برای استفاده از هوش مصنوعی گوگل بارد

همان‌طور که گفتیم، حالا دیگر محدودیت و صف انتظاری برای استفاده از بارد وجود ندارد و تنها باید ثبت نام کنید تا بتوانید از این هوش مصنوعی بهره ببرید. در حال حاضر این چت بات به زبان‌های انگلیسی، چینی و کره‌ای کار می‌کند. برای ثبت نام، باید مراحل زیر را طی کنید. به علاوه خوب است بدانید نحوه استفاده از چت جی پی تی ChatGPT در ایران با بارد بسیار تفاوت دارد و باید مراحل بیشتری را برای آن طی کنید.

ابتدا وارد سایت گوگل بارد (+) شوید. در این صفحه دکمه «Try Bard» را بزنید. توجه کنید که برای استفاده از بارد باید یک حساب کاربری گوگل تایید شده برای کاربر بالای ۱۸ سال داشته باشید.

آموزش استفاده از هوش مصنوعی گوگل بارد

حالا باید «شرایط استفاده از خدمات» (Terms of service) گوگل بارد را مطالعه و تایید کنید. برای این کار ابتدا دکمه «More» و سپس «I Agree» را بزنید. به همین سادگی، کار تمام می‌شود و کافی است دکمه «Continue» را انتخاب کنید تا وارد صفحه استفاده از گوگل بارد شوید. در ادامه می‌بینیم چطور می‌شود در این صفحه با چت بات گوگل کار کرد.

نحوه استفاده از هوش مصنوعی گوگل بارد

برای انجام این کار ابتدا به سایت گوگل بارد بروید، پس از ثبت نام به کمک مراحل بالا، باید بلافاصله به صفحه استفاده از این ابزار منتقل شوید. اگر این اتفاق نیفتاد، بررسی کنید که آیا دسترسی شما تایید شده شده است یا خیر، ممکن است بنا به دلایل مختلف، امکان دسترسی به این ابزار را نداشته باشید.

پس از انتقال به صفحه چت بات، نوبت وارد کردن درخواست یا سوال می‌رسد. درخواست خود را در کادر متنی موردنظر بنویسید و دکمه «Enter» را روی کیبورد فشار دهید. به عنوان مثال در تصویر زیر از بارد خواسته‌ایم چند توصیه درباره هماهنگی بین زمان شخصی و کار هنگام دورکاری در خانه، ارائه دهد.

چت با گوگل بارد

حالا باید منتظر باشید تا هوش مصنوعی گوگل بارد پاسخ را تولید کرده و به شما نشان دهد. پس از آن می‌توانید سوال دیگری بپرسید و مکالمه را ادامه دهید یا با زدن دکمه Google it، وارد صفحه جست‌وجوی گوگل شوید و پاسخ خود را به روش سنتی از بین سایت‌های مختلف پیدا کنید.

در این قسمت همچنین امکان رای دادن به پاسخ ارائه شده با انتخاب یکی از دکمه‌های «Bad Response» یا «Good Response» وجود دارد.

روش کار با گوگل بارد

در حال حاضر، گوگل بارد به شدت وابسته به متن است اما در آینده نزدیک به لطف قابلیت‌های چند حالته PaLM 2، این مورد تغییر خواهد کرد. یعنی به زودی می‌توانید تصاویر مختلف را به این چت بات بدهید تا بررسی و آزمایش کند. به علاوه بارد نیز می‌تواند تصاویر مختلف را تولید کرده و از عکس و ویدیو در پاسخ‌های خود کمک بگیرد.

چه کارهایی را می‌شود با گوگل بارد انجام داد؟

شاید در حال حاضر به طور دقیق ندانیم که گوگل بارد قادر به انجام چه کارهایی است. اما بر اساس پاسخ خود این هوش مصنوعی می‌دانیم که توانایی تولید متن، ترجمه چند زبان، تولید انواع مختلف محتوای خلاقانه و پاسخ به سوالات کاربر را به روشی آموزنده، دارد. به علاوه می‌تواند به چندین زبان مختلف برنامه‌نویسی، کد بنویسید و عیب‌یابی کند.

البته این را نیز می‌دانیم که اگر از پاسخ ارائه شده توسط هوش مصنوعی گوگل بارد راضی نبودید، این امکان را دارید که با زدن دکمه Google It، به صفجه جست‌وجو بروید و سایر نتایج را نیز ببینید. به کمک این قابلیت که در به‌روزرسانی اولیه نسخه آزمایشی ارائه شد، نتایج مختلف بسیاری که مرتبط با موضوع موردنظرتان هستند را خواهید دید.

استفاده از بارد به عنوان روانشناس

یکی از بهترین موارد استفاده از ربات های چت بات مانند بارد، کمک گرفتن از آن‌ها به عنوان یک مشاور یا روانشناس است. اخیرا کاربران بسیاری، ChatGPT و بارد را به دلیل قابلیت‌های محاوره‌ای آن‌ها، به عنوان یک دستیار روانشناس آنلاین مورد استفاده قرار می‌دهند.

شما نیز می‌توانید سوالات خود در این خصوص را از این ربات بپرسید و مشکلات خود را رفع کنید. با این حال بسیار مهم است که از یاد نبرید هوش مصنوعی جای اشتباه بسیار دارد و ممکن است پاسخ‌های غلط بدهد. پس اگر با مشکلات روحی دست و پنجه نرم می‌کنید، هنوز بهترین روش برای درمان، مراجعه به روانشناس و پزشک در دنیای واقعی است. چت بات ها تنها یک منبع مکمل جالب هستند.

توجه داشته باشید که برخی شواهد نشان می‌دهند که گوگل، برنامه‌های بزرگی برای بارد دارد. مثلا اینطور به نظر می‌رسد که بارد می‌تواند تماس‌های گرفته شده با گوشی‌های پیکسل گوگل را فیلتر کند. به علاوه می‌دانیم که گوگل، بارد را به عنوان یکی از ویژگی‌های جست‌وجو ارائه کرده است و حتی اگر این هوش مصنوعی را به طور مستقیم در محصولات خود ادغام نکند، اما ویژگی‌های هوش مصنوعی می‌توانند ابزار موفق و بزرگ بعدی گوگل باشند.

حقیقت و پاسخگویی هوش مصنوعی گوگل بارد

همان‌طور که قبل‌تر گفتیم، گوگل بارد اشتباهاتی نیز در پاسخ‌های خود دارد. به عنوان مثال در تصویر زیر می‌بینید که چطور پاسخ سوال درباره آیفون 14 پرومکس را به اشتباه داده است.

برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

شاید در نگاه اول، پاسخ کاملا درست به نظر برسد اما اگر دقت کنید، خواهید دید که چه اشتباهات مهمی دارد. مثلا گفته می‌شود در آزمایش انجام شده روی گوشی، باتری تا ۱۲ ساعت و ۴۰ دقیقه دوام آورده که نتیجه غلطی است و در آزمایش دیگری نشان داده شده و نه آزمایشی که در اینجا گفته شده است.

یکی دیگر از مواردی که ممکن است به آن توجه کرده باشید، این است که بارد در ارائه منابع برای پاسخ‌های خود کم کاری می‌کند. با اینکه ممکن است نام چند منبع را ذکر کند اما لینکی برای دسترسی به آن‌ها ارائه نمی‌دهد. این مورد تضادی کامل در برابر چت بات جدید بینگ است که با «GPT-4» کار می‌کند و با اینکه هنوز تقریبا در ارائه هر پاسخی، اشتباهاتی دارد، اما حداقل لینک منابع مورداستفاده را به شما می‌دهد. البته گوگل عنوان کرده است که بارد در به‌روزرسانی بعدی قرار است بیشتر از منابع استفاده کرده و در این زمینه، دقیق‌تر عمل کند.

با این حال حقیقت یابی از مشکلات بسیاری از چت‌ با‌ت‌ها است و تنها منحصر به بارد نیست. حتی ممکن است در کار با ChatGPT نیز به پاسخ‌های غیر دقیق و نامناسب برخورد کنید. نتیجه نهایی اینکه اگر از ربات‌های هوش مصنوعی برای تحقیق استفاده می‌کنید، باید احتیاط را در نظر بگیرید. سرقت ادبی شوخی بردار نیست.

چه کسانی می‌توانند از هوش مصنوعی گوگل بارد استفاده کنند؟

همان‌طور که گفتیم حالا دیگر هیچ لیست انتظاری برای کار با این ربات وجود ندارد و کاربران ۱۸۰ کشور با سه زبان انگلیسی، کره‌ای و چینی می‌توانند با آن کار کنند. البته هنوز هم استفاده از این ابزار در برخی کشورها مانند کانادا، ممکن نیست. ساده‌ترین روش برای فهمیدن این موضوع این است که به سایت گوگل بارد بروید و برای ثبت نام و ورد تلاش کنید، اگر نتوانستید این کار را انجام دهید، به احتمال زیاد استفاده از این ابزار در کشور محل سکونت شما امکان‌پذیر نیست.

آیا گوگل بارد رایگان است؟

در حال حاضر گوگل بارد کاملا رایگان و برای استفاده آزاد است. البته کمی عجیب است اگر گوگل برای استفاده از نسخه مخصوص کاربران معمولی، هزینه‌ای دریافت کند. اما با توجه به اینکه استفاده از نسخه «ChatGPT Plus» با خرید اشتراک از مایکروسافت و پشتیبانی Open Ai وجود دارد، احتمال پولی شدن بارد نیز چندان دور از انتظار نیست.

هوش مصنوعی رایگان

رقابت گوگل بارد و ChatGPT

ChatGPT ارزش بسیار بیشتری از یک چت بات هوشمند دارد. می‌شود آن را به چشم بستری دید که در ترکیب با هرچیزی، از جست‌وجوگر بینگ گرفته تا افزونه‌های سایت‌ها، به خوبی ظاهر شده است. البته فراموش نکنید که ChatGPT یک اپ رسمی نیز دارد. این برنامه فعلا فقط برای کاربران «iOS» در ایالات متحده آمریکا در دسترس است اما به زودی در سراسر جهان و برای کاربران اندروید نیز قابل استفاده خواهد بود.

این درحالی است که بارد در مرحله آزمایشی خود، تنها کاربرد مختصری دارد اما در مسیر تغییر و پیشرفت نیز قرار گرفته است. با کمک گرفتن از مدل زبانی PaLM 2، قابلیت‌های چند حالتی درست مانند GPT-4 نیز به آن اضافه شده‌اند. گوگل همچنین اکستنشن یا افزونه بارد را نیز ارائه کرده است که امکان ترکیب برنامه‌های دیگر مانند جیمیل و «Adobe Firefly» با بارد را فراهم می‌کند.

هوش مصنوعی گوگل بارد در مقابل chatgpt

از نظر کیفیت پاسخ‌های ارائه شده نیز آزمایشات مختلفی بین این دو چت بات انجام شده است تا مشخص شود کدام یک از آن‌ها در زمینه موضوعات مختلف، هوشمندانه‌تر عمل می‌کند. در نهایت به طرز جالبی هر دو ربات، رقابت تنگانگی دارند. اما می‌شود اینطور گفت که بارد محتوا و جزئیات مرتبط بیشتری را در پاسخ‌های خود ارائه می‌دهد.

همچنین شاید بپرسید که شباهت بین ChatGPT و هوش مصنوعی گوگل بارد چیست؟ خوب است در پاسخ بدانید سامسونگ تمام کاربران خود را از استفاده از هوش مصنوعی مولد، منع کرده است. این یعنی کارکنان سامسونگ نمی‌توانند نه از گوگل بارد و نه از ChatGPT و نه حتی جایگزین‌های آن‌ها استفاده کنند.

گوگل بارد در مقایسه با سایر پروژه‌های هوش مصنوعی گوگل

خوب است بدانید گوگل میلیون‌ها دلار روی پروژه «Anthropic»، یک استارتاپ هوش مصنوعی مشابه OpenAI مبتنی بر مایکروسافت، سرمایه‌گذاری کرده است. در ادامه می‌بینیم که ارتباط بارد و سایر پروژه‌های هوش مصنوعی گوگل چگونه است.

اینطور عنوان شده که فراتر از محصولات مختلف، برای گوگل مهم است با ساختن بهترین مدل‌ها، بهره‌مندی از چنین پیشرفت‌هایی را برای همه آسان‌تر و ایمن‌تر کند. همچنین گوگل عنوان کرده است که از توسعه‌دهندگان، سازندگان و شرکت‌ها می‌خواهد این قابلیت‌ها را امتحان کنند. از این روی، می‌توانیم ببینیم که گوگل قصد دارد مجموعه‌ای از ابزارها و APIهایی را ایجاد کند که تولید برنامه‌های نوآورانه با کمک هوش مصنوعی را برای دیگران ساده‌تر می‌کنند.

گوگل علاوه بر Anthropic و بارد، در چند پروژه مرتبط با هوش مصنوعی دیگر نیز دست دارد. به عنوان مثال در زمان رونمایی از گوگل بارد، ابزار هوش مصنوعی دیگری که در گوگل مپ ترکیب شده بود نیز نمایش داده شد. همچنین نوید به‌روزرسانی مولد عظیم هوش مصنوعی برای برنامه‌های گوگل داک و جیمیل نیز قبلا داده شده است.

خوب است بدانید گوگل همچنین به طور مکرر، روی پروژه‌ای به نام «Magi» نیز کار کرده که نسل جدید موتورهای جست‌وجو است و می‌تواند جایگزین جست‌وجوی گوگل شود. این تجربه جست‌وجوی جدید، تکه‌هایی از بارد را وارد محصول جست‌وجوی گوگل کرده و هوش مصنوعی مولد را با جست‌وجو ترکیب می‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله دیدیم که هوش مصنوعی گوگل بارد چیست و چگونه می‌شود با آن کار کرد. در ابتدا تعریف کوتاهی از این چت بات داشتیم و دیدیم که چگونه کار می‌کند. سپس مراحل ثبت نام و استفاده از آن را به طور عملی بررسی کردیم تا بتوانید به سادگی وارد سایت مربوطه شده و سوال‌های خود را بپرسید.

در ادامه به بررسی برخی مسائل جالب توجه در رابطه با گوگل بارد پرداختیم. مثلا دیدیم که حقیقت در پاسخ‌های گوگل بارد چگونه خود را نشان می‌دهد یا تفاوت و شباهت‌های این ربات با ChatGPT چیست. در صورتی که به یادگیری بیشتر و جزئی درباره چت بات هوش مصنوعی گوگل علاقه داشته باشید، مطالب جالبی که در این مقاله عنوان کردیم، کمکتان خواهند کرد.

بر اساس رای ۱۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
tomsguidetomsguide
۲ دیدگاه برای «هوش مصنوعی گوگل بارد چیست؟ + نحوه استفاده از Google Bard»
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *