انواع روش های تولید محتوا که باید بدانید – از صفر تا صد

۴۵۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۴ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۵ دقیقه
انواع روش های تولید محتوا که باید بدانید – از صفر تا صد

اگر در مورد انواع روش های ساخت محتوا جستجو کرده‌اید، حتما با اصطلاح «محتوا پادشاه است» برخورد داشته‌اید. محتوا سلاح گرم بازاریابان است؛ چون با کمک آن می‌توانند برای مخاطبان هدف ارزش‌آفرینی کنند، به‌عنوان متخصص حوزه کاری خود شناخته شوند، ترافیک ورودی به وب‌سایت را بیشتر کنند و به جایگاه‌های بالاتر صفحه نتایج برسند. تولید محتوا به‌عنوان یکی از روش‌های اصلی تعامل و آگاهی‌بخشی به مخاطبان، با روش‌های مختلفی قابل‌انجام است. برای مثال، محتوا را می‌توان در قالب بلاگ‌پست‌های کوتاه و طولانی، اینفوگرافیک‌ها و تصاویر گرافیکی جذاب، پادکست یا ویدیو‌های کوتاه و بلند به مخاطبان ارائه کرد که هرکدام می‌توانند اهداف تبلیغی، تجاری، آموزشی و سرگرم‌کننده داشته باشند. آشنایی با انواع روش‌ها و قالب های تولید محتوا به ما کمک می‌کند محتوایی تولید کنیم که با نوع مخاطب هدف هماهنگی کامل داشته باشد.

فهرست مطالب این نوشته

در این مطلب از مجله فرادرس یاد می‌گیریم انواع روش های تولید محتوا کدام‌اند و هرکدام چه ویژگی‌هایی دارند. در هر بخش با اهداف و نکات مهم در تولید هرکدام از انواع محتوا آشنا می‌شویم و در هر مورد چند مثال و ایده برای تولید محتوا را بررسی می‌کنیم. همچنین، در هر مورد منابع رایگانی معرفی شده که با کمک گرفتن از آن‌ها می‌توانید فرایند تولید محتوا را بهتر و اصولی‌تر انجام دهید.

انواع روش های تولید محتوا

برای درک بهتر انواع روش های تولید محتوا، باید تعریف درستی از واژه «محتوا» در ذهن داشته باشیم. «محتوا» (Content) به هر چیزی گفته می‌شود که برای انتقال پیام و اطلاعات در قالب‌های مختلفی مانند متن، صدا، تصویر یا ویدیو به‌کار می‌رود. به زبان ساده، محتوا در واقع «قالبی برای انتقال اطلاعات به مخاطب» است. محتوا را می‌توان به شکل‌های مختلف و با اهداف متفاوتی تولید کرد. برای مثال محتوای متنی در قالب مقاله، پست وبلاگ، کتاب الکترونیک، مطالعه موردی و ... تولید می‌شود که هرکدام ممکن است اهداف آموزشی، سرگرمی، اطلاع‌رسانی و ... داشته باشند.

در اصلی‌ترین دسته‌بندی بر اساس قالب محتوا، انواع روش های تولید محتوا را می‌توان به‌صورت زیر بیان و بررسی کرد:

  • «محتوای متنی» (Textual Content): مانند بلاگ‌پست، کتاب الکترونیکی، سفیدنامه‌، مطالعه موردی، راهنمای محصول و کپشن شبکه اجتماعی
  • «محتوای تصویری» (Visual Content): ازجمله اینفوگرافیک، میم و گیف، نمودار و گراف، فایل ارائه، اسکرین‌شات و فلوچارت
  • «محتوای ویدیویی» (Video Content): مثل فیلم آموزشی، وبینار، لایو استریم، موشن‌گرافیک، مصاحبه ویدیویی و ویدیو دموی محصول
  • «محتوای صوتی» (Audio Content): مثل پادکست، کتاب صوتی و وبلاگ و مقاله صوتی

هریک از انواع محتوای بالا را می‌توان با اهداف آموزشی، تبلیغات و بازاریابی، تعامل با مخاطب و الهام بخشیدن تولید کرد که در بخش‌های بعدی در مورد هرکدام توضیح می‌دهیم. هریک از انواع محتوا به شکل‌های مختلفی به ما کمک می‌کنند. برای مثال، تولید محتوای متنی در وبلاگ به افزایش ترافیک و رتبه سئوی آن در صفحه نتایج کمک می‌کند یا به کمک اینفوگرافیک که از انواع محتوای تصویری است، می‌توانیم مفاهیم پیچیده را ساده‌تر برای مخاطب توضیح دهیم. ویدیو‌ها هم بیشتر در شبکه‌های اجتماعی و برای آموزش روش انجام دادن کارها مورداستفاده قرار می‌گیرند.

مردی پشت میز نشسته و محتوا تولید می کند - انواع روش های تولید محتوا

در بخش‌های بعدی با نگاه دقیق‌تری به انواع روش های تولید محتوا می‌پردازیم و انواع و نکات مهم در تولید هرکدام را یاد می‌گیریم. شناسایی این روش‌ها و نقاط قوت و ضعف هرکدام به شما در انتخاب بهترین روش تولید محتوا کمک زیادی می‌کند.

روش های تولید محتوا بر اساس قالب محتوا

در سطح وب و شبکه‌های اجتماعی انواع مختلفی از محتوا وجود دارند که کسب و کارها آن‌ها را بر اساس اهداف بازاریابی و نیازهای مخاطبان هدف خود تولید می‌کنند. در اصلی‌ترین و قابل‌فهم‌ترین تقسیم‌بندی روش‌های تولید محتوا، محتوا را بر اساس قالب و روش انتقال پیام به محتوای متنی، تصویری، ویدیویی و صوتی تقسیم‌بندی می‌کنند که در ادامه ویژگی‌ها و انواع هرکدام را توضیح می‌دهیم.

انواع روش های تولید محتوا متنی

رایج‌ترین و مهم‌ترین شکل تولید محتوا، تولید «محتوای متنی» (Textual Content) است. «متن» پایه و اساس هر نوع محتوایی است که در سطح وب می‌بینید. محتوای متنی فقط به مقاله و پست‌های وبلاگ محدود نیست و برای تولید محتوای صوتی و ویدیویی هم به متن نیاز داریم. به‌عنوان مثال، برای ساخت ویدیویی کوتاه هم به سناریوی متنی آن نیاز داریم یا برای انتشار هر پست در شبکه اجتماعی اینستاگرام لازم است برای آن کپشن بنویسیم. این موضوع تولید محتوای متنی را به مهم‌ترین روش تولید محتوا تبدیل کرده است.

در فهرست زیر به اصلی‌ترین انواع محتوای متنی اشاره کرده‌ایم:

  • «بلاگ‌پست» (Blogpost)
  • «کتاب الکترونیکی» (eBook)
  • «سفیدنامه» (White Paper)
  • متن معرفی و راهنمای محصول
  • «مطالعه موردی» (Case Study)
  • محتوای متنی صفحات اصلی و ارتباطی وب‌سایت
  • کپشن شبکه‌های اجتماعی

با در ذهن داشتن این نکته که هریک از انواع بالا در مواردی با هم استفاده می‌شوند (برای مثال ممکن است یک مطالعه موردی را در قالب بلاگ‌پست ببینید.)، در ادامه هریک از انواع محتوای متنی را با چند مثال از تولید این نوع محتوا بررسی می‌کنیم.

بلاگ پست و مقاله وبلاگ

معمولا اولین روش برای تولید محتوای متنی، تولید محتوا در قالب پست‌های وبلاگی است. همین نوشته از مجله فرادرس که مشغول خواندن آن هستید، نمونه یکی از بلاگ‌پست‌های این مجله است. پست‌های «چرا و چگونه» (How-To)، فهرست‌های موردی، چک‌لیست‌ها، مطالب مقایسه‌ای، اخبار کسب و کار و محصولات، مصاحبه‌ها و پست‌های مهمان از متداول‌ترین نمونه‌های پست‌های وبلاگی هستند.

پست‌های وبلاگی بهترین گزینه برای آموزش دادن به مخاطبان، افزایش آگاهی از برند، اطلاع‌رسانی در مورد اخبار کسب و کار و ایجاد جریان دائمی ترافیک برای وب‌سایت هستند و کمک زیادی به سئوی وب‌سایت می‌کنند. چون زمانی که کاربر عبارتی را در گوگل جستجو می‌کند، بلاگ‌پست‌ها از اصلی‌ترین صفحاتی هستند که در نتایج جستجو به او نمایش داده می‌شوند. مهم‌ترین ویژگی پست‌های وبلاگی آن است که با برنامه‌ریزی و به‌صورت مداوم در وبلاگ منتشر می‌شوند.

کتاب های الکترونیکی

کتاب الکترونیک نوع دیگری از محتوای متنی است که از پست‌های وبلاگی طولانی‌تر است و برای توضیح عمیق‌تر و دقیق‌تر موضوعات نوشته می‌شود. کتاب‌های الکترونیک بهترین نوع محتوای متنی برای جمع‌آوری اطلاعات مشتریان مانند نام و آدرس ایمیل در فرایند «تولید مخاطب راغب (لید)» (Lead Generation) هستند، چون در قالب فایل‌های دیجیتال قابل‌دانلود رایگان یا «محتوای نیازمند به دسترسی» (Gated Content) در وب‌سایت منتشر می‌شوند. یعنی کاربر لازم است برای دسترسی به محتوای آن، فرم را با اطلاعات خود پر کند.

تصویر زیر نمونه فرم دسترسی به کتاب الکترونیک وب‌سایت SEMRush را نشان می‌دهد که در سمت راست آن تصویر جلد کتاب و در سمت چپ آن فرم دسترسی به آن قرار گرفته که لازم است با اطلاعاتی مثل نام، آدرس ایمیل و حوزه کاری و ... تکمیل شود.

فرم ثبت نام کتاب الکترونیک سایت semrush به همراه تصویر کتاب
فرم ثبت‌نام کتاب الکترونیک سایت semrush به همراه تصویر کتاب (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

کتاب‌های الکترونیکی اغلب برای جذب و تعامل کردن با آن دسته از مشتریان راغب و علاقه‌مند به محصولات و خدمات استفاده می‌شوند که از مرحله آگاهی در مورد کسب و کار عبور کرده‌اند. تکنیک جالب در تولید محتوای کتاب‌های الکترونیکی استفاده از محتوای موجود در پست‌های وبلاگ و توضیح دقیق‌تر آن‌ها در قالب کتاب‌های الکترونیکی است.

سفیدنامه یا وایت پیپر

نوع دیگر محتوای متنی که باید با آن آشنا شوید، «مقاله‌های سفید» یا «سفیدنامه‌ها» هستند که بیشتر برای اثبات کسب و کار به‌عنوان متخصص حوزه کاری و دادن اطلاعات فنی و تخصصی به آن‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. مقاله‌های سفید معمولا طولانی‌تر از پست‌های وبلاگی هستند و چون قرار است ارزش و اعتبار کسب و کار را در حوزه تخصصی فعالیت نشان دهند، باید به جنبه آموزشی و آماری آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید. مقاله‌های وایت پیپر معمولا به‌صورت فایل‌های دیجیتال قابل‌دانلود دیجیتال یا فایل‌های ‌PDF آنلاین (برای کمک به سئوی سایت) منتشر می‌شوند.

مطالعه موردی

یکی دیگر از انواع متداول محتوای متنی، مطالعه موردی است. مطالعه موردی یکی از انواع کلیدی محتوا در بازاریابی محتوایی است که در آن داستان‌های واقعی مشتریان کسب و کار و چگونگی کمک محصولات و خدمات در حل مشکلات و نیازهای آن‌ها به‌همراه آمارهای معتبر بیان می‌شوند. مطالعه موردی بهترین گزینه برای افزایش و بهبود نرخ تبدیل مشتری راغب به خریدار محصول یا خدمت شما است، چون در آن از نمونه‌ها و مثال‌های واقعی استفاده می‌شود.

تصویر زیر بخشی از مطالعه موردی شرکت SEMRush را نشان می‌دهد. این شرکت در زمینه ارائه خدمات سئو فعالیت می‌کند، چگونگی به‌کارگیری استفاده از ابزارهای SEMRush را در بهبود سئوی وب‌سایت مشتری با ذکر آمار و ارقام بیان کرده است. مراحل استفاده از ابزارهای SEMRush در گام‌های مجزا مشخص و اثربخشی آن‌ها در بازه‌های زمانی مشخص به‌صورت بسیار مختصر مشخص شده است:

نمونه مطالعه موردی Semrush n در مورد عملکرد سئوی وب سایت مشتری به تفکیک روز و ابزار
نمونه مطالعه موردی Semrush در مورد عملکرد سئوی وب سایت مشتری به تفکیک روز و ابزار (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

از مطالعه موردی برای اثبات ارزش‌ها، برجسته کردن مزایای کسب و کار یا ارائه تاریخچه فروش در حوزه کاری و تخصصی استفاده می‌شود. اگر داستان‌ها و نظرات مثبت مشتریان فعلی کسب و کار را در استفاده از محصول یا خدمات با بیان خود آن‌ها و بدون تغییر در وب‌سایت قرار دهید، از نوع دیگری از محتوای متنی، به نام «توصیه‌نامه» (Testimonial) استفاده کرده‌اید.

محتوای متنی صفحات اصلی و درباره ما وب‌سایت

نوع دیگری از محتوای متنی که شاید بسیاری از ما توجه زیادی به آن نکنیم ولی اهمیت زیادی در وب‌سایت دارد، متن‌هایی است که برای صفحه اصلی، صفحات درباره ما و تماس با ما و سوالات متداول نوشته می‌شوند. این متن‌ها باید بتوانند ارتباط خوبی بین کاربر و وب‌سایت برقرار کنند و اطلاعات موردنیاز او را خیلی واضح فراهم کنند. در تصویر زیر، بخشی از متن موجود در صفحه «درباره ما» فرادرس را می‌بینید:

اسکرین شات متن صفحه درباره ما وب سایت فردرس
اسکرین شات متن صفحه درباره ما وب سایت فرادرس (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

این نوع محتوای متنی علاوه بر این‌که باید با لحن و زبان کسب و کار هم‌خوانی کامل داشته باشد، به دقت و تجربه‌ بالایی در جذاب‌نویسی، گیرانویسی و حتی در مواردی «تجربه‌نویسی» (UX Writing) احتیاج دارد.

متن معرفی محصول

محتوای متنی دیگری که اهمیت بسیار زیادی در جذب نظر مشتریان علاقه‌مند دارد، متن موجود در صفحه‌ای است که کاربر با کلیک روی نام محصولات و خدمات شما به آن هدایت می‌شود. این متن محصول یا خدمت را معرفی و ویژگی‌های آن را بیان می‌کند. صفحات محصول اغلب روی کلمات کلیدی طولانی بهینه می‌شوند که این موضوع در بهبود سئوی آن‌ها بسیار موثر است. برای مثال، در تصویر زیر بخشی از مشخصات آموزش «اصول ساخت تصویر در اینستاگرام» در «فرادرس» را می‌بینید که بعد از پیش‌نمایش آموزش قرار گرفته است:

متن معرفی محصول دوره آموزش ساخت تصویر در فرادرس (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

البته محتوای صفحه محصول فقط به متن محدود نیست و تصاویر مختلفی هم در آن به‌کار می‌روند اما متن معرفی محصول باید علاوه بر هماهنگی با لحن کسب و کار، از اصطلاحات خیلی تخصصی دور باشد. همچنین این متن بهتر است بیشتر روی نیازهای مشتری و چگونگی برطرف شدن این نیاز با استفاده از محصول تمرکز کند و لحن فروشندگی نداشته باشد.

متن راهنمای استفاده از محصول

علاوه بر متن معرفی محصول، نوع دیگری از محتوای متنی مرتبط با محصول هم وجود دارد که به آن «راهنمای محصول» (Product Guide) گفته می‌شود. این محتوای ساده و خالی از اصطلاحات فنی، به‌صورت راهنماهای داخل وب‌سایت و نسخه‌های آزمایشی محصول عمل می‌کنند و به‌نوعی تجربه استفاده از محصول را برای کاربر شبیه‌سازی می‌کنند. همچنین بعضی از این کسب و کارها متن راهنمای محصول را به ویدیو تبدیل و آن را در وب‌سایت و بسترهایی مانند یوتیوب منتشر می‌کنند. برای مثال در نمونه زیر، وب‌سایت ویدیویی آموزشی در مورد نحوه استفاده از محصول این وب‌سایت که یک نرم‌‌افزار است، ساخته است:

اسکرین شات از ویدیوی استفاده از محصول سایت constant content
اسکرین‌شات نمونه ویدیوی آموزشی استفاده از محصول (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

کپشن شبکه های اجتماعی

کاربرد محتوای متنی فقط در وب‌سایت و پست‌های وبلاگ نیست و برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین و حتی توییتر هم به آن نیاز دارید. کپشن شبکه‌های اجتماعی را ممکن است نیاز باشد در حد چند عبارت کوتاه یا چند جمله بنویسید. حتی استقبال زیاد کاربران این شبکه‌های اجتماعی از محتوای بصری (تصویر و ویدیو) باعث نشده تأثیر کپشن و متن زیر پست در جلب نظر و تعامل آن‌ها کم شود. نمونه زیر کپشن یکی از پست‌های صفحه اینستاگرام «فرادرس» را نشان می‌دهد که برای معرفی یکی از پست‌های مجله فرادرس در مورد فرمول‌نویسی در اکسل نوشته شده است:

نمونه کپشن در صفحه اینستاگرام فرادرس - انواع روش های تولید محتوا
محتوای متنی کپشن صفحه اینستاگرام «فرادرس»

در مطلب زیر در مورد نکات کپشن‌نویسی به‌طور مفصل بحث کرده‌ایم:

تا این بخش با مهم‌ترین انواع محتوای متنی آشنا شدیم و یاد گرفتیم که محتوای متنی چه در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی و چه برای ساخت انواع دیگر محتوا کاربردهای زیادی دارد. مانند دیگر انواع روش های تولید محتوا، نوشتن هر متنی اصول خاص خود را دارد. در ادامه، اصول مهم در تولید محتوای متنی را توضیح می‌دهیم.

اصول مهم در تولید انواع محتوای متنی

تولید هریک از انواع محتوای متنی که در بخش قبلی به آن‌ها اشاره کردیم، اصول و نکات خاص خود را دارد. محتوای متنی باید در درجه اول مرتبط با نیاز مخاطب هدف، کاربردی و سرگرم‌کننده باشد و برای او ارزش‌آفرینی کند. همچنین باید بتوانید آن را بر اساس اصول سئو بهینه‌سازی کنید تا در زمان جستجوی کاربران در رتبه‌های بالای صفحه نتایج به آن‌ها نمایش داده شود.

در فهرست زیر به ۶ نکته مهم و اساسی برای نوشتن محتوای متنی اشاره کرده‌ایم:

  • توجه به ویژگی‌ها و نیازهای مخاطب هدف
  • انتخاب قالب مناسب برای محتوای متنی
  • توجه به لحن متن
  • ساختاربندی درست محتوا
  • استفاده از محتوای بصری مرتبط برای جذاب کردن متن
  • استفاده از فراخوان به اقدام مناسب در متن

در ادامه، کمی در مورد نکات بالا بحث می‌کنیم.

توجه به ویژگی و نیاز خواننده متن

برای تولید محتوای متنی اثربخش، باید ویژگی‌های مخاطبان هدف و نیازهای آن‌ها را به‌‌خوبی بشناسید و نقاط قوت و ضعف آن‌ها را درک کنید. این کار کمک می‌کند محتوای مرتبطی تولید کنید که به‌خوبی به دغدغه‌ها و مشکلات کاربران پاسخ می‌دهد. فقط در این صورت است که محتوای شما توسط مخاطب خوانده می‌شود و موردتوجه قرار می‌گیرد.

برای شناخت این ویژگی‌ها می‌توانید از «پرسونای خریدار» (Buyer Persona) کمک بگیرید. پرسونا به شخصیت خیالی و ایده‌آل مشتری هدف کسب و کار گفته می‌شود که به کمک آن می‌توانید به‌طور دقیق بفهمید مخاطب هدف شما از چه نوع محتوایی با چه موضوعاتی استقبال می‌کند. این مرحله در اصول مهم برای تولید انواع محتوا لازم است.

انتخاب قالب درست برای محتوای متنی

همان‌طور که در بخش قبلی گفتیم، محتوای متنی را می‌توان در قالب‌های مختلفی تولید کرد. مقاله‌ها و بلاگ‌پست‌های کوتاه و طولانی، کتاب‌های الکترونیک، مطالعات موردی و ... هرکدام قابلیت‌های خاص خود را دارند. بنابراین بسیار مهم است که قبل از شروع به نوشتن متن، در مورد قالب آن تصمیم‌گیری کنید. بهترین روش برای انجام این کار، جستجو در گوگل است. موضوع موردنظرتان را در گوگل جستجو کرده و ببینید برترین نتایج جستجو بیشتر در چه قالب‌هایی تولید شده‌اند. این کار به انتخاب قالب مناسب برای محتوای متنی به شما کمک می‌کند.

توجه به کاربردی و مفید بودن متن

اگر قرار باشد از بین اصول تولید محتوای متنی، مهم‌ترین آن‌ها را انتخاب کنیم، مفید بودن محتوا است. محتوای غیرمفید نه‌تنها توجه خواننده را جلب نمی‌کند، بلکه رتبه سئوی وب‌سایت را هم کاهش می‌دهد. اگر می‌پرسید منظور از محتوای مفید چیست، به موارد فهرست زیر توجه کنید:

  • کاربردی بودن: از مثال‌ها، نکات عملی و دستورالعمل‌های واقعی برای کمک به خواننده استفاده کنید.
  • جامع بودن: به سوالات کاربران در مورد موضوع پاسخ دهید و نکات و منابع تکمیلی به آن‌ها معرفی کنید.
  • قابل‌اعتماد بودن: از اطلاعات به‌روز و معتبر در متن استفاده کنید.
  • هدفمند بودن: متن را با در نظر گرفتن نیازهای مخاطب هدف و پاسخ‌گویی به این نیازها بنویسید.
انواع روش های تولید محتوا روی کتاب

توجه به لحن متن

هر متنی شخصیت و سبک خاص خود را دارد که لحن آن را می‌سازد. با توجه به لحن‌های مختلف در هر متن می‌توانید موضوع و ایده یکسانی را به روش‌های متفاوتی به مخاطبان ارائه کنید. لحن هر متن به عوامل زیر بستگی دارد:

  • مخاطب هدف: مخاطب هدف متن شما نوجوان و دانش‌آموز است یا فردی بالای ۵۰ سال است که سال‌های جوانی‌اش را روزنامه مطالعه می‌کرده؟ مراقب باشید که در متن از چه کلمات و اصطلاحاتی استفاده می‌کنید.
  • هویت برند: یک برند حوزه خدمات پولی و مالی باید از زبان و لحن رسمی استفاده کند تا اعتماد افراد را جلب کند ولی رستوران زنجیره‌ای پخت فست‌فود بهتر است زبان روزمره را برای اثربخشی بیشتر متن به کار بگیرد.
  • سوژه و موضوع متن: برای مثال، زمانی که محتوای متنی برند بیانیه عذرخواهی از مشتریان یا مسئولیت اجتماعی است، لازم است لحن جدی برای متن انتخاب شود.
  • قالب محتوا: برای مثال، ممکن است لازم باشد متن کتاب الکترونیک را رسمی‌تر از بلاگ‌پست بنویسید، چون خواننده انتظار دارد محتوای حرفه‌ای‌تری در آن ببیند.

ساختاربندی درست محتوا

خواندن و درک محتوای متنی باید برای مخاطب راحت باشد تا او بتواند نکات آن را به‌خوبی درک کند. به‌همین دلیل باید ساختار مناسبی برای متن انتخاب کنید. استفاده از پاراگراف‌های کوتاه، عنوان‌‌بندی درست محتوا و بیان نکات در قالب فهرست‌های عددی و نقطه‌ای خواندن و درک متن را برای کاربر بسیار آسان می‌کند. به‌طور کلی، تقسیم کردن متن به بخش‌های کوتاه باعث می‌شود مرور آن برای خوانندگان آسان‌تر شده و اطلاعات ضروری را سریع‌تر پیدا کنند.

برای انجام بهتر این کار به اصول پاراگراف‌نویسی توجه کنید. هر پاراگراف در بهترین حالت یک بخش مقدمه، یک یا چند بخش بدنه و یک بخش پایانی به‌عنوان نتیجه‌گیری دارد. اگر بتوانید این ساختار را برای همه بخش‌های متن رعایت کنید، متن منسجم‌تر با ساختار بهتری خواهید داشت.

استفاده از تصاویر مرتبط در متن

خواندن قطعات طولانی و یکنواخت متن حتی اگر به بهترین نحوه هم نوشته شده باشد، برای کاربر کسل‌کننده است. به‌همین دلیل برای جذاب‌تر کردن متن باید از عناصر بصری مثل عکس، ویدیو، طراحی‌های گرافیکی، اینفوگرافیک و نمودار استفاده کنید. این کار به جلب توجه بیشتر کاربر و تقسیم‌بندی بهتر بخش‌های متنی کمک زیادی می‌کند. کاربرد مهم دیگر عناصر بصری توضیح آسان‌تر مفاهیم پیچیده در متن است.

استفاده از فراخوان به اقدام مناسب در پایان متن

یکی از نکات مهم و تأثیرگذاری که اغلب تولیدکنندگان و نویسندگان محتوا آن را نادیده می‌گیرند، این است که در پایان متن مشخص نمی‌کنند کاربر باید چه کاری انجام دهد. جملاتی که در بخش انتهایی متن به‌عنوان فراخوان به اقدام (CTA) استفاده می‌کنید، در ترغیب خواننده به انجام اقدام موردنظر کسب و کار بسیار موثر هستند. این اقدام می‌تواند ثبت‌نظر برای همان مطلب، ثبت‌نام در خبرنامه ایمیلی یا خواندن محتوای مرتبط دیگر باشد. اگر به انتهای همین مطلب اسکرول کنید، کادر فراخوان به‌اقدام مجله را برای ثبت نظر و امتیازدهی می‌بینید.

در مطلب زیر، به‌طور مفصل در مورد تولید محتوای متنی بحث کرده‌ایم:

تا این بخش از مطلب با یکی از اصلی‌ترین روش های تولید محتوا یعنی تولید محتوای متنی و انواع مختلف آن آشنا شدید. در ادامه، به دومین و مهم‌ترین روش تولید محتوا یعنی محتوای تصویری می‌پردازیم و مهم‌ترین انواع آن را با ذکر مثال یاد می‌گیریم.

تولید محتوای تصویری

تولید محتوا فقط به متن محدود نیست و برای اثرگذاری هرچه بیشتر روی مخاطبان، باید با یکی دیگر از انواع روش های تولید محتوا یعنی تولید محتوای تصویری آشنا شوید. محتوای تصویری سه ویژگی و مزیت مهم دارد: جذاب‌تر است، بهتر در ذهن مخاطب می‌ماند و فهم آسان‌تری دارد. اینفوگرافیک، عکس‌ها و طراحی‌های گرافیکی، نمودار، میم، اسکرین‌شات و گیف از اصلی‌ترین انواع محتوای تصویری هستند که در ادامه در مورد هرکدام توضیح می‌دهیم.

عکس ها و تصاویر ساده

دوره نوشتن متن‌های طولانی به سر آمده و حالا محتوای متنی بدون عکس، به نظر کاربر انگار چیزی کم دارد. تصاویر ساده‌ای که در وب‌سایت‌های مختلف استفاده می‌شوند اغلب اصلی هستند یا از تصاویر استوک موجود در وب انتخاب شده‌اند. اصلی یا استوک، استفاده از عکس مرتبط در محتوا آن را به‌یادماندنی‌تر می‌کند و درک بهتری از موضوع به آن‌ها می‌دهد.

این روزها با ابزارهای تبدیل متن به عکس هوش مصنوعی، می‌توانید با چند پرامپت ساده به عکس‌های دلخواهتان برسید و لازم نیست زمان زیادی را صرف پیدا کردن تصویر مرتبط در اینترنت کنید. برای مثال، تصویر اصلی همین مطلب با هوش مصنوعی بینگ ساخته شده است.

مزیت استفاده از این ابزارها این است که تصاویر تولیدشده توسط آن‌ها تکراری نیستند و استفاده از آن‌ها به بهبود سئوی تصاویر وب‌سایت هم کمک خیلی زیاد می‌کند. این نکات برای تصاویر موردنیاز در شبکه‌های اجتماعی هم صادق است.

اینفوگرافیک

امکان ندارد از تولید محتوای تصویری حرف بزنیم و به اینفوگرافیک اشاره نکنیم. اینفوگرافیک نوعی تصویر برای نمایش بصری اطلاعات، ایده‌ها و داده است. مهم‌ترین قابلیت و شاید کاربرد اصلی اینفوگرافیک در توضیح ساده‌تر و کوتاه‌تر مفاهیم پیچیده است. جالب است بدانید بر اساس آمارها، اینفوگرافیک‌ها سه برابر بیشتر از دیگر انواع محتوا در شبکه‌های اجتماعی لایک و اشتراک‌گذاری می‌شوند.

آمار و ارقام بررسی و مقایسه موضوعات، توضیح مراحل و فرایندهای انجام کار، خلاصه کردن اطلاعات و ... فقط بخشی از مواردی هستند که می‌توانید آن‌ها را به کمک اینفوگرافیک توضیح دهید. برای ساخت اینفوگرافیک به دانش حرفه‌ای طراحی نیازی ندارید و می‌توانید از ابزارهای ساده‌ای مانند Canva «+» که قالب‌های رایگان آماده دارند، استفاده کنید.

همچنین به میزان متنی که در اینفوگرافیک به کار می‌برید، توجه کنید چون زیاد شدن متن از اثربخشی این نوع محتوای تصویری کم می‌کند.

میم (Meme) و گیف (Gif)

یکی از پرمخاطب‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین انواع محتوای تصویری که کاربران شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام از آن خیلی استقبال می‌کنند، «میم» (Meme) و «گیف» (Gif) است. میم تصویر یا ویدیوی ثابتی است که کاربران پیام‌های متنی متفاوتی روی آن‌ها قرار داده و در شبکه‌های اجتماعی اشتراک‌گذاری می‌کنند. این پیام متنی اغلب در مورد ایده‌ها، نظرات، رویدادها یا مسائل فرهنگی و اجتماعی است و محتوای طنز دارد. گیف هم به فایل‌های ویدیویی بدون صدا و بسیار کوتاهی گفته می‌شود که پشت سرهم تکرار می‌شود.

در تصویر زیر نمونه میم مورداستفاده ابزار Grammarly را می‌بینید که کاربرد اصلی آن در بهبود ویرایش متن است. مفهوم این میم به زمانی اشاره دارد که برای مدتی از کار نوشتن متن دور می‌شوید اما به‌دلیل حساسیتی که روی نگارش انواع متن پیدا کرده‌اید روی محیط اطراف هم حساس شده‌اید.

نمونه میم استفاده شده توسط Grammarly

ساخت این دو نوع محتوا با وجود ابزارهایی مانند Canva «+»، ابزار Giphy «+» و وب‌سایت And Then I Was Like «+» به‌آسانی امکان‌پذیر است و به‌دلیل سرگرم‌کننده بودن، اشتراک‌گذاری آسان و تعامل بالا، می‌توان به‌خوبی از آن‌ها برای تبلیغات و بازاریابی استفاده کرد. میم و گیف اگرچه بهترین گزینه برای اضافه کردن عنصر سرگرمی و طنز به محتوای شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ هستند، باید در ساخت و استفاده از آن‌ها حساسیت بیشتری به خرج دهید و مراقب هماهنگی پیامی که به مخاطب انتقال می‌دهید با لحن و زبان برند باشید.

نمایش بصری داده‌ها با نمودار و طرح های هندسی

نمودارها و «طرح‌های هندسی» (Graphs) نوع دیگری از انواع محتوا هستند که برای انتقال سریع، ساده و بصری‌سازی اطلاعات به‌کار می‌روند. با کمک این نوع محتوای تصویری می‌توانید اطلاعات بسیار پیچیده را به‌صورت قابل‌فهم به مخاطبان نشان دهید. نکته مهم در مورد استفاده از چارت و گراف برای انتقال اطلاعات، امکان اشتراک‌گذاری آسان آن‌ها است. به‌عبارت بهتر، مخاطب هدف می‌توانند از طرح‌های هندسی و نمودارهای شما که برای توصیف مفاهیم یا آمارها ایجاد کرده‌اید، به‌راحتی استفاده کنند.

در ساخت نمودارها نباید زیبایی را فدای واضح بودن کنید، به‌خصوص اگر بیننده نمودار زمان محدودی دارد. نمودارهای ساده و واضح که اطلاعات را در یک نگاه به او نشان می‌دهند، همیشه بهترین گزینه است.

اسکرین شات

«اسکرین‌شات» (Screenshot) یا «نماگرفت» به تصویری گفته می‌شود که از صفحه کامپیوتر یا تلفن‌های هوشمند گرفته می‌شود. اسکرین‌شات را می‌توان در کنار محتوای متنی صفحات وبلاگ، در فایل‌های ارائه یا در محتوای شبکه‌های اجتماعی به کار برد. کاربرد اصلی اسکرین‌شات در توضیح مراحل انجام کار، راهنماهای گام‌به‌گام و راهنمای نحوه کار محصولات و خدمات است و به فهم آسان‌تر و رسایی بیشتر محتوای آموزشی کمک می‌کنند.

در مطالب آموزشی مجله فرادرس و راهنماهای گام‌به‌گام، اغلب از اسکرین‌شات‌های متوالی استفاده می‌شود تا کاربران به‌خوبی روش انجام کار را درک کنند. در تصویر زیر بخشی از مطلب «گوگل کیورد پلنر» را می‌بینید که در توضیح گام‌به‌گام مراحل آن از اسکرین‌شات‌های گرفته‌شده از محیط ابزار استفاده شده است:

نمونه استفاده از اسکرین شات در مطلب کیورد پلنر مجله فرادرس برای توضیح بهتر موضوع
نمونه استفاده از اسکرین شات در مطلب کیورد پلنر مجله فرادرس برای توضیح بهتر موضوع (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

فلوچارت

«فلوچارت یا روندنما» (Flowchart) نوع دیگری از محتوای تصویری است که برای توضیح و نمایش بهتر فرایندهای گیج‌کننده به کار می‌روند. برای ساخت فلوچارت باید موضوع یا ایده اصلی را به بخش‌های کوچک‌تر و ساده‌تر تقسیم کنید. این کار کمک می‌کند بیننده دیدگاه کلی‌تری نسبت به موضوع پیدا کند. ساخت فلوچارت اغلب زمان‌بر است به‌همین دلیل می‌توانید با کمک گرفتن از ابزارهایی مانند Canva و Lucidchart «+» و پاورپوینت برای ترسیم فلوچارت‌های ساده و سفارشی استفاده کنید. نمونه زیر یک فلوچارت ساده را نشان می‌دهد:

نمونه ساده فلوچارت
نمونه ساده فلوچارت (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

در مطلب زیر از مجله نحوه رسم فلوچارت با پاورپوینت آموزش داده شده است:

تولید محتوای ویدیویی

با استقبال روزافزون کاربران از محتوای تصویری، اگر بگوییم ویدیو محبوب‌ترین محتوا در نظر کاربران است، اغراق نکرده‌ایم. انواع محتوای ویدیویی را می‌توان بخشی از انواع محتوای تصویری هم در نظر گرفت که البته در این مطلب برای دسته‌بندی بهتر، محتوای ویدیویی را به‌صورت یک دسته‌بندی جداگانه در نظر گرفته‌ایم. ویدیو‌های کوتاه و بلند این روزها به برگ برنده فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب تبدیل شده است.

در فهرست زیر به متداول‌ترین انواع محتوای ویدیویی اشاره کرده‌ایم:

  • ویدیوهای آموزشی و How-To
  • وبینار
  • ویدیو دموی محصول
  • ویدیوی پخش زنده (لایو استریم)
  • مصاحبه ویدیویی

در ادامه کمی در مورد هرکدام توضیح می‌دهیم.

ساخت ویدیو و فیلم آموزشی

«ویدیوهای آموزشی» (Educational Videos) همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست، روی آموزش و یادگیری مخاطبان تمرکز می‌کنند. با ساخت این ویدیو‌ها می‌توانید دانش، تجربه و تخصص خود را در مورد موضوعی خاص به مخاطبان هدف یاد بدهید. ازجمله انواع روش‌های ساخت ویدیو می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • ویدیوهای آموزش مهارت (Training Videos)
  • ویدیو‌های آموزش نحوه و مراحل انجام کارها (Tutorials and Materials)
  • ویدیوهای دمو و آموزش نحوه کار

ویدیوهای آموزشی بهترین نوع محتوا برای بیان نکات مهم، دستورالعمل‌های مرحله‌ای و آموزش دانش و مهارت‌های جدید هستند. از آنجا که هدف اصلی این ویدیو‌ها آموزش دادن نکات به مخاطبان است، باید تا جای امکان آموزنده باشند و فهم آن‌ها آسان باشد. ویدیو‌های دوره‌های آموزشی فرادرس، نمونه‌های بسیار خوبی از فیلم‌ها و ویدیو‌های آموزشی هستند. دوره‌های آموزشی فرادرس بهترین نمونه ویدیوها و فیلم‌های آموزشی هستند.

ویدیوی پخش زنده

نوع دیگری از محتوای ویدیویی که با ساخت آن می‌توانید به‌خوبی و در زمان واقعی با مخاطبان ارتباط برقرار کنید، «ویدیوهای پخش زنده» (Live Stream) است. اغلب پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب و اینستاگرام قابلیت ساخت ویدیو‌های پخش زنده را فراهم کرده‌اند. با استفاده از این قابلیت‌ها می‌توانید اطلاع‌رسانی‌ها و رویداهای شرکتی، مصاحبه‌ها، جلسات پرسش و پاسخ و وبینارهای آنلاین را به‌طور زنده برای مخاطبان پخش کنید.

در مطلب زیر از مجله فرادرس، مهم‌ترین نکات در مورد لایو استریم را بیان و بررسی کرده‌ایم:

وبینار

وبینارها یکی از قدیمی‌ترین انواع محتوای ویدیویی هستند که هنوز هم به‌‌عنوان یکی از اثربخش‌ترین انواع محتوا برای آموزش نکات به مخاطبان است. مهم‌ترین کاربرد وبینار در تولید مخاطب راغب (لید) است، چون کاربران برای شرکت در وبینار لازم است اطلاعاتی مانند آدرس ایمیل، نام و نام خانوادگی و حتی در مواردی شماره تماس خود را در اختیار برگزار کننده وبینار قرار دهند. برگزاری وبینار فقط مخصوص کسب و کارها نیست و افراد شناخته‌شده و متخصص هم برای آموزش مخاطبان و برندسازی شخصی از این نوع محتوای ویدیویی استقبال می‌کنند. برگزاری وبینار هم به‌صورت آنلاین و هم به‌صورت آفلاین امکان‌پذیر است.

تصویر زیر یکی از وبینارهای آنلاین فرادرس را نشان می‌دهد که پس از برگزاری ضبط و در وب‌سایت رسمی قرار گرفته است:

اسکرین شات وبینار موفقیت در اینستاگرام در سایت فرادرس
وبینار موفقیت در اینستاگرام در سایت فرادرس (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

در اغلب وبینارها، مجموعه‌ای از اسلاید‌ها به شرکت‌کنندگان ارائه می‌شود. در مواردی بررسی محصول در حضور مشتریان یا بحث‌های چند فرد برجسته حوزه کاری هم در قالب وبینار به مخاطبان ارائه می‌شود. همچنین محتوای وبینار را می‌توان در قالب پست‌های وبلاگ یا دیگر انواع محتوای متنی در اختیار مخاطبان قرار داد.

تا این بخش در مورد انواع روش های تولید محتوا در قالب ویدیو مطالبی را یاد گرفتید. در ادامه چند نمونه دیگر را بررسی می‌کنیم.

ویدیو دمو محصول

ویدیو‌های «نسخه نمایشی محصول» (Product Demonstration) روش بسیار خوبی برای نمایش دادن کاربردهای محصولات و خدمات در عمل است. در این ویدیو‌ها، معمولا نحوه استفاده، قابلیت‌ها و کاربردهای محصولات و خدمات معرفی می‌شوند تا مشتریان بالقوه حس کنند می‌توانند نگاه انحصاری به ویژگی‌های محصول داشته باشند. این ویدیو‌ها کمک می‌کنند مشتریان یک قدم به خرید محصولات و خدمات نزدیک‌تر شوند.

ضبط ویدیو نسخه نمایشی محصول

مصاحبه های ویدیویی

مصاحبه و جلسه پرسش و پاسخ انواع دیگری از محتوای ویدیویی هستند که روی پاسخ‌گویی به سوالات متداول مخاطبان تمرکز می‌کنند. مصاحبه را می‌توانید در حضور شخصی شناخته‌شده، یکی از اعضای تیم یا حتی یکی از مشتریان کسب و کار ضبط یا به‌صورت لایو برگزار کنید. در مواردی یکی از افراد کسب و کار به‌صورت تکی مقابل دوربین می‌نشیند و به جمع‌آوری‌شده مشتریان پاسخ می‌دهد.

این نوع محتوای ویدیویی بهترین گزینه برای این است که به مشتریان نشان دهید توسط کسب و کار شما دیده و شنیده می‌شوند. علاوه بر این موضوع، مصاحبه‌های ویدیویی به ارتقای آگاهی از برند و اعتبار آن کمک زیادی می‌کند، به‌خصوص اگر از رهبران فکری حوزه کاریتان برای ساخت آن‌ها کمک بگیرید. در مجموعه مصاحبه‌های منتشر شده در مجله فرادرس، همیشه فایل ویدیویی مصاحبه هم در کنار متن آن قرار می‌گیرد که مثال خوبی برای این موضوع است:

نمونه مصاحبه ویدیویی نیما قاضی با لیلا به طلب در محتوای مجله فرادرس
نمونه مصاحبه ویدیویی نیما قاضی با لیلا به طلب در محتوای مجله فرادرس (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

ویدیوهای فرهنگ سازمانی

یکی دیگر از انواع محتوای ویدیویی که در بازاریابی محتوایی به ارتقای جنبه سازمانی برند کمک زیادی می‌کند، ویدیوهای مرتبط با «فرهنگ سازمانی» (Company Culture) است. با ساخت و انتشار این دسته از ویدیو‌ها مشتریان می‌توانند نگاهی به فرهنگ، محیط کاری و کارکنان سازمان داشته باشند. برای ساخت این ویدیوها نیازی نیست حتما محیط و فضای کاری سازمان‌های بزرگ را در اختیار داشته باشید بلکه با کمی خلاقیت می‌توانید از رویدادهای جاری، دورهمی‌ها، مراسم تولد و در موارد حرفه‌ای‌تر مصاحبه با همکاران هر بخش ویدیو بسازید.

مهم‌ترین کاربرد این ویدیو‌ها در ایجاد چهره انسانی و ملموس از شخصیت برند و افراد شاغل در آن است. تا این بخش از مطلب با سه مورد از اصلی‌ترین روش های تولید محتوا آشنا شدیم. در ادامه محتوای صوتی و متداول‌ترین انواع آن را بررسی می‌کنیم.

انواع محتوای صوتی

محتوای صوتی به هر شکلی از محتوا گفته می‌شود که مخاطبان فقط آن را از طریق گوش‌ها و مهارت شنیدن استفاده می‌کنند. محتوای صوتی در سال‌های اخیر آنقدر بین کاربران محبوبیت پیدا کرده که بازاریابان و تولیدکنندگان محتوا هم تصمیم گرفتند از پتانسیل کشف‌نشده انواع محتوای صوتی برای برقراری ارتباط بهتر با گروه خاصی از مخاطبان استفاده کنند. این افراد مشغله زیادی دارند و می‌توانند در زمان گوش دادن به محتوای صوتی هم نکات جدیدی یاد بگیرند و هم به تبلیغات برندها و محصولات و خدمات آن‌ها گوش کنند.

در فهرست زیر به متداول‌ترین انواع محتوای صوتی اشاره کرده‌ایم:

  • پادکست
  • کتاب صوتی
  • وبلاگ‌ها و مقالات صوتی
  • «برندآوا» (Jingle)

در ادامه بیشتر از هریک از موارد بالا آشنا می‌شویم.

پادکست

محبوب‌ترین نوع محتوای صوتی، «پادکست» (Podcast) است که به فایل صوتی دیجیتالی در فضای آنلاین گفته می‌شود. پادکست‌ها را می‌توان از طریق کامپیوترهای دسکتاپ یا دستگاه‌های موبایلی به‌صورت به‌صورت آنلاین گوش یا دانلود کرد. پادکست‌ها انواع و موضوعات مختلفی دارند و هر فردی با توجه به علاقه‌‌مندی خود می‌تواند به آن‌ها گوش کند. اما کاربرد پادکست در بازاریابی و تبلیغات چیست؟

ساخت پادکست به‌صورت حرفه‌ای به تجهیزات زیادی نیاز دارد اما با کمک آن می‌توانید گروه خاصی از مخاطبان را که فرصت استفاده از دیگر انواع محتوا را در اختیار ندارند، هدف قرار دهید. نکته مهم در ساخت پادکست برای کسب و کار این است که باید از تمرکز بیش‌از‌حد روی جنبه تبلیغاتی آن خودداری کنید. در حقیقت لازم است با تولید محتوای مرتبط با حوزه کاری برای شنوندگان ارزش خلق کرده و در عین حال به برند و محصولات و خدمات آن توجه کنید. در بسیاری از موارد از فایل‌های صوتی کوتاه کمتر از ۵ دقیقه برای تولید محتوای صوتی استفاده می‌شود.

برای مثال در «فرادرس» مجموعه پادکست‌های آموزش هوش مصنوعی در برندهای مختلف منتشر شده و به‌صورت رایگان در دسترس همه کاربران قرار گرفته است:

اسکرین شات مجموعه پادکست های آموزش هوش مصنوعی در سایت فرادرس
مجموعه پادکست های آموزش هوش مصنوعی در سایت فرادرس (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

همچنین در مطلب زیر از مجله فرادرس در مورد روش ساخت پادکست و تجهیزات لازم برای آن به‌طور مفصل بحث کرده‌ایم:

کتاب صوتی

بعد از آشنایی با پادکست، لازم است نوع دیگری از محتوای صوتی را هم بشناسید. «کتاب صوتی» (Audiobook) را به‌زبان ساده می‌توان به‌عنوان فایل صوتی تعریف کرد که گوینده در آن متن کتاب را برای شنونده می‌خواند. کتاب‌های صوتی هم مانند پادکست‌ها برای جلب‌نظر آن دسته از مخاطبانی که به‌دلیل مشغله زیاد زمان لازم برای خواندن کتاب‌های فیزیکی را در اختیار ندارند، بسیار مناسب است.

با توجه به آمار روبه‌افزایش استقبال از کتاب‌های صوتی، بسیاری از کسب و کارها از محتوای کتاب‌های الکترونیکی، کتاب صوتی می‌سازند و در اختیار کاربران قرار می‌دهند. حتی در مواردی متن محتوای ویدیویی را به‌صورت کتاب صوتی ضبط و منتشر می‌کنند.

وبلاگ ها و مقالات صوتی

«وبلاگ صوتی» (Audio Blog) به مجله اینترنتی گفته می‌شود که محتوای پست‌ها در آن به‌شکل فایل‌های صوتی در فرمت‌های مختلفی مانند MP3 و ACC و ... منتشر می‌شود. البته بسیاری از وبلاگ‌های صوتی محتوای فایل صوتی را که در حقیقت خواندن متن پست‌ها است در کنار متن به کاربران نمایش می‌دهند.

برای مثال، در آموزش‌های مصاحبه مجله فرادرس، همیشه فایل صوتی و ویدیویی مصاحبه قبل از متن آن قرار می‌گیرد تا کاربران در صورت تمایل فایل نسخه صوتی مصاحبه را بشنوند:

اضافه کردن فایل صوتی به محتوای مصاحبه مجله فرادرس
استفاده از فایل صوتی به محتوای مصاحبه مجله فرادرس (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

اگر از وبلاگ برای آموزش مخاطبان و بازاریابی محصولات و خدمات کسب و کار استفاده می‌کنید، با اضافه کردن فایل‌های صوتی متن صفحات به پست‌ها می‌توانید وبلاگ را از حالت ساده به وبلاگ صوتی تبدیل کنید. با این کار افرادی که به مطالب وبلاگی علاقه دارند اما می‌خواهند همزمان به کارهای دیگر خود هم برسند، هم می‌توانند با گوش دادن به این فایل‌ها از محتوای وبلاگ شما استفاده کنند.

برند آوا یا جینگل

آخرین نوع محتوای صوتی که قصد داریم آن را معرفی کنیم، جینگل نام دارد. جینگل به آهنگ و نغمه کوتاهی گفته می‌شود که در زمان معرفی برند یا تبلیغات محصولات و خدمات آن به‌منظور ارتقای برند و دیگر اهداف تجاری ساخته و استفاده می‌شود. جینگل را معمولا در تبلیغات تلویزیونی و رادیویی برند می‌شنویم و اگر به‌درستی و هوشمندانه ساخته و منتشر شود، در ذهن مخاطبان می‌ماند و به بهبود آگاهی و شناخت برند کمک بسیار زیادی می‌کند. همچنین می‌تواند به پربحث شدن (وایرال شدن) یک کمپین بازاریابی کمک کند.

نمونه بسیار خوب جینگل که برای همه ما آشناست، صوتی است که در زمان تبلیغات برند بوتان با صدای «انتخابی مطمئن» پخش می‌شود.

اگر تا این بخش از مطلب را به‌طور کامل مطالعه کرده باشید، با انواع روش های تولید محتوا شامل متنی، تصویری، ویدیویی و صوتی و نمونه‌های هرکدام آشنا شده‌اید. در ادامه چند روش تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی ازجمله اینستاگرام را معرفی می‌کنیم.

بهترین روش های تولید محتوا در فضای مجازی

شبکه‌های اجتماعی به‌دلیل ماهیت تعاملی خود بهترین محل برای تولید محتوا و برقراری ارتباط با مخاطبان و کاربران هستند. محتوای تولیدی در این شبکه‌ها نوع مجزایی از انواع مختلف محتوایی که در بخش‌های قبلی معرفی و بررسی کردیم، نیست اما لازم است ویژگی‌های هرکدام را با توجه به نوع و قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی تغییر دهیم. در فهرست زیر به متداول‌ترین انواع روش های تولید محتوا در فضای مجازی به‌خصوص شبکه‌های اجتماعی اشاره کرده‌ایم:

  • ویدیوهای کوتاه و بلند
  • «محتوای تولیدی توسط کاربر» (User Generated Content)
  • لایو استریم
  • «رای‌گیری» (Poll) و سوال
  • همکاری با اینفلوئنسرها
  • اینفوگرافیک و نمودار
  • میم و گیف
  • برگزاری وبینار و رویداد
  • برگزاری مسابقه

در ادامه در مورد هرکدام توضیح می‌دهیم و چند مثال برای تولید محتوا در این شبکه‌ها را بررسی می‌کنیم.

۱. ویدیوهای کوتاه و بلند

تجربه استفاده همه ما از شبکه‌های اجتماعی در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد محتوای ویدیویی به‌خصوص ویدیوهای کوتاه متداول‌ترین و شاید محبوب‌ترین انواع محتوا در این شبکه‌ها هستند. به‌همین دلیل ویدیو‌های کوتاه (محتوای ویدیویی کمتر از ۱۰ دقیقه و ترجیحا حداکثر ۳ دقیقه) و ویدیو‌های بلند (محتوای ویدیویی طولانی‌‌تر از ۱۰ دقیقه) اولین نوعی از محتوا هستند که باید در فضای مجازی تولید و منتشر کنید. در جدول زیر، به چند نکته مهم در مورد این روش تولید محتوا اشاره کرده‌ایم:

محتوای ویدیویی در شبکه های اجتماعی
ویدیوی کوتاهویدیوی بلند
بهترین و خلاصه‌ترین گزینه برای مخاطب پرمشغله امروزیمعرفی محصول، آموزش مشتری، برجسته کردن داستان مشتری، نمایش ارزش‌های برندابزاری قدرتمند برای داستان‌سرایی عمیق‌تر برند و محتواانتشار مستند، ویدیوهای سریالی برند، مصاحبه‌ها و ...
ریلز، ویدیوی تیک‌تاک و YouTube Shortsتیک‌تاک، اینستاگرام، یوتیوبویدیوهای طولانی یوتیوبیوتیوب

در مطلب زیر به آموزش نحوه استفاده از ریلز اینستاگرام پرداخته‌ایم:

۲. محتوای تولیدی توسط کاربر

یکی از محبوب‌ترین روش های تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی، محتوای UGC است. این محتوا همان‌طور که از نام آن مشخص است، برعکس دیگر انواع محتوا، توسط مشتریان تولید می‌شود. در حقیقت محتوای UGC را می‌توان به‌صورت محتوایی تعریف کرد که مشتریان یک برند بدون دریافت هیچ هزینه‌ای برای تبلیغ محصولات و خدمات آن تولید و اینترنت منتشر می‌کنند. در حال حاضر شبکه اجتماعی اینستاگرام بهترین گزینه برای اشتراک‌گذاری این نوع محتوا است.

این محتوا می‌تواند در قالب‌های مختلفی تولید شود؛ از عکس و تصویر گرفته تا پست‌های اسلایدی، ویدیوهای کوتاه و استوری اینستاگرام همگی می‌توانند توسط مشتری تولید شوند. ترغیب مشتریان به تولید محتوای UGC و بازنشر آن در حساب کاربری رسمی شبکه‌های اجتماعی کسب و کار به بهبود «بازاریابی شفاهی» (Word of Mouth Marketing) و اعتمادسازی بین مخاطبان هدف کمک زیادی می‌کند. پرواضح است که مردم به توصیه‌ها و پیشنهاد‌های کاربران دیگر بیش‌تر از پیام بازاریابی خود برند توجه می‌کنند.

در مطلب زیر از مجله فرادرس به‌طور مفصل و کامل در مورد محتوای UGC بحث کرده‌ایم:

۳. لایو استریم

در بخش‌های قبلی در مورد ویدیو‌های پخش زنده به‌طور کامل بحث کردیم. به‌همین دلیل در اینجا به چند نکته مختصر در مورد این روش تولید محتوا در فضای مجازی اکتفا می‌کنیم:

  • با اضافه شدن قابلیت پخش زنده به شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب (YouTube Live)، اینستاگرام (Instagram Live) و تیک‌تاک (TikTok Live) این پلتفرم‌ها به بستر بسیار مناسبی برای برقراری ارتباط زنده با جامعه مخاطبان هدف تبدیل شده است.
  • برای انتخاب پلتفرم مناسب برای برگزاری لایو استریم باید بستری را که مخاطب هدف شما بیشتر در آن وقت می‌گذراند، شناسایی و بر اساس آن تصمیم‌گیری کنید.
  • برگزاری لایو در شبکه‌های اجتماعی بهترین گزینه برای نمایش چهره معتبرتر و واقعی‌تر از پشت‌صحنه برند، کسب و کار و محصولات و خدمات شما است.

۴. نظرسنجی و سوال پرسیدن

یکی از انواع محتوایی که با هدف جذب تعامل و واکنش مخاطبان تولید می‌شود، «محتوای تعاملی» (Interactive Content) است. بهترین نمونه محتوای تعاملی که می‌توانید آن را در شبکه‌های اجتماعی تولید کنید، محتوای دارای نظرسنجی و سوال است. بعضی از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و لینکدین ابزار نظرسنجی (Poll) و «کادر سوال» (Question Box) دارند که با استفاده از آن‌ها فقط کافی‌ست سوال و پاسخ‌های موردنظرتان را وارد کنید.

کاربر می‌تواند پاسخ خود را از بین گزینه‌ها انتخاب کند یا پاسخ خود را به‌صورت مستقیم در کادر پاسخ وارد کند. حتی بدون وجود این قابلیت‌ها هم همچنان شبکه‌های اجتماعی بهترین گزینه برای پرسیدن سوال از مخاطبان، جذب تعامل از آن‌ها و جمع‌آوری اطلاعات ارزشمند است. تصویر زیر نمونه نظرسنجی در لینکدین را نشان می‌دهد که در آن پلتفرم آموزشی 360Learning در مورد شیوه یادگیری موردعلاقه مخاطبان از آن‌ها سوال کرده است:

نمونه نظرسنجی در لینکدین
نمونه نظرسنجی در لینکدین (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

سوالات را می‌توانید در مورد برند، محصولات و خدمات، موضوعات روز (ترندهای) حوزه کاری و حتی نوع محتوای موردعلاقه کاربران طرح کنید. بهترین پلتفرم‌ها برای نظرسنجی و پرسیدن سوال از مخاطبان، اینستاگرام، لینکدین و ایکس (توییتر سابق) هستند.

۵. همکاری با اینفلوئنسرها

روش متداول دیگری که در تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی مورداستفاده قرار می‌گیرد، همکاری با افراد تأثیرگذار است. «اینفلوئنسر» (Influencer) شبکه‌های اجتماعی به فرد پرمخاطبی گفته می‌شود که دنبال‌کنندگان زیادی دارد و می‌تواند روی نظر مخاطبان خود اثر بگذارد. اینفلوئنسرها به همان اندازه که مخاطبان خود را سرگرم می‌کنند و به آن‌ها الهام می‌بخشند، می‌توانند پیشنهاد خرید محصولات و خدمات برند را هم به آن‌ها بدهند.

اینستاگرام، لینکدین و یوتیوب بهترین پلتفرم‌ها برای همکاری با اینفلوئنسر هستند. تصویر زیر پست تبلیغاتی اینفلوئنسر را در همکاری با برندهای لباس زارا و ساعت Cluse نشان می‌دهد:

نمونه پست اینفلوئنسری در اینستاگرام
نمونه پست اینفلوئنسری در اینستاگرام (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

در این روش اینفلوئنسر محتوای مرتبط با برند و محصولات و خدمات آن را به‌شیوه مستقیم یا غیرمستقیم در حساب کاربری کسب و کار خودش منتشر می‌کند. این کار به شناخته شدن کسب و کار در بین جامعه مخاطبان اینفلوئنسر کمک زیادی می‌کند. همکاری با اینفلوئنسرها به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود و کلید آن ایجاد یک ارتباط واقعی و طبیعی بین فرد تأثیرگذار و برند شما است.

تا اینجا با ۵ مورد از اصلی‌ترین انواع روش های تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی آشنا شدید. در ادامه در مورد چند روش دیگر می‌خوانیم.

۶. اینفوگرافیک و نمودار

استفاده از انواع مختلف محتوای تصویری برای داستان‌سرایی بهتر در شبکه‌های اجتماعی ضروری است. اینفوگرافیک و نمودار بهترین گزینه‌هایی هستند که کاربران شبکه‌های اجتماعی خیلی از آن‌ها استقبال می‌کنند، چون اطلاعات داخل آن‌ها واضح‌تر هستند و راحت‌تر می‌توانند آن‌ها را درک کنند. در نمونه زیر، اینفوگرافیک صفحه اینستاگرام هاب‌اسپات را آورده‌ایم. موضوع این تصویر مشخص کردن کانال‌های جستجوی مشتریان با ذکر درصد آن‌ها است:

نمونه استفاده از نمودار در اینستاگرام هاب اسپات
نمونه استفاده از نمودار در اینستاگرام هاب اسپات (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

توییتر، اینستاگرام، پینترست و لینکدین بهترین شبکه‌های اجتماعی برای ساخت اینفوگرافیک، نمودار و دیگر اشکال محتوای بصری هستند.

۷. میم و گیف

محتوای شبکه‌های اجتماعی قبل از هرچیزی باید سرگرم‌کننده باشد. دقیقا به‌همین دلیل است که میم و گیف دو نمونه از بهترین انواع محتوای تصویری هستند که باید حتما در شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر و اینستاگرام از آن‌ها استفاده کنید. بسیاری از کسب و کارها از میم‌های حرفه‌‌ای‌ترِ مرتبط با حوزه کاری خود در لینکدین هم استفاده می‌کنند.

گیف‌ها هم در شبکه‌های اجتماعی اغلب برای نشان دادن احساسات و واکنش نسبت به موقعیتی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. برندها می‌توانند از گیف به‌عنوان ابزاری برای گفتگوی مستقیم با اعضای جامعه مخاطبان خود در فضای مجازی استفاده کنند. شبکه اجتماعی اینستاگرام مدت زمانی است که امکان ارسال فایل‌های گیف را در بخش نظرات فراهم کرده است.

۸. برگزاری وبینار و رویداد

هدف از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی برقراری ارتباط با مخاطبان و تولید محتوای ارزشمند برای آن‌ها است. برای رسیدن به چنین هدفی چه چیزی بهتر از برگزاری وبینار آموزشی یا رویداد مجازی؟ این دو روش تولید محتوا به شما کمک می‌کنند ارتباط عمیق‌تری با مخاطبان پیدا کنید و جامعه‌ای از مخاطبان برای کسب و کارتان بسازید. وبینارها معمولا روی موضوعات به‌خصوصی متمرکز می‌شوند در‌حالی‌که رویدادها را می‌توان به‌صورت کنفرانس‌های دیجیتال یا کارگاه‌های آموزشی برگزار کرد.

تصویر زیر پست تبلیغاتی برند Bizzabo را برای اطلاع‌رسانی در مورد رویداد مرتبط با هوش مصنوعی نشان می‌دهد:

نمونه پست اطلاع رسانی در لینکدین در مورد رویداد آینده
نمونه پست اطلاع رسانی در لینکدین در مورد رویداد آینده مرتبط با AI (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

وبینار و رویداد را می‌توانید به‌صورت آنلاین و از پیش ضبط‌شده برگزار کنید. لینکدین و یوتیوب بهترین شبکه‌های اجتماعی برای برگزاری وبینار و رویداد هستند.

۹. برگزاری مسابقه

روش جالب دیگر برای تولید محتوا در فضای مجازی برگزاری مسابقه و بازی است. این نوع محتوای تعاملی مخاطبان را هیجان‌زده و آن‌‌ها را به تعامل با برند ترغیب می‌کند. مسابقه‌ها و بازی‌ها اغلب بالاترین «نرخ تعامل» (Engagement Rate) را نسبت به دیگر انواع محتوا دارد. روش کلی استفاده از این نوع محتوا به این صورت است که هدیه یا جایزه‌ای مثل محصول یا خدمت رایگان، پول و ... را مشخص و از مخاطبان می‌خواهید برای دریافت آن اقدام خاصی را انجام دهند.

تصویر زیر یکی از پست‌های مسابقه اینستاگرامی صفحه فرادرس را نشان می‌دهد:

مسابقه اینستاگرامی صفحه فرادرس
نمونه مسابقه اینستاگرامی صفحه فرادرس (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

این اقدام خاص می‌تواند به‌صورت (ثبت نظر، تگ کردن دوستان، دنبال کردن حساب کاربری، لایک و اشتراک‌گذاری پست یا استوری) باشد. دو شبکه اجتماعی اینستاگرام و توییتر بهترین گزینه‌‌ها برای برگزاری مسابقه هستند.

در این بخش متداول‌ترین انواع روش های تولید محتوا در فضای مجازی را بررسی کردیم. با شناختی که از انواع محتوای متنی، تصویری، ویدیویی و صوتی در بخش‌های قبلی به دست آورده‌ایم، باید بتوانیم بهترین قالب یا قالب‌های محتوایی را که مخاطب هدف ما بیشتر با آن تعامل می‌‌کند، پیدا و بر اساس ویژگی‌های هرکدام و با پیدا کردن ایده‌های جالب در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنیم.

روش های تولید محتوا بر اساس هدف

در بخش ابتدایی مطلب به این نکته اشاره کردیم که انواع روش های تولید محتوا را علاوه بر قالب‌های تولید محتوا می‌توان بر اساس اهدافی که دنبال می‌کنند هم دسته‌بندی کرد. برای مثال، بلاگ‌پست‌ها بیشتر جنبه آموزشی دارند و از ویدیوهای دمو محصول می‌توان به‌خوبی برای اهداف بازاریابی استفاده کرد. در حقیقت این دسته‌بندی، روش های تولید محتوا را صرف‌نظر از قالب محتوا (متن، تصویر، ویدیو یا صوت) بررسی می‌کند که برای تولید محتوای موفق باید دید کاملی نسبت به آن‌ها داشته باشید.

در فهرست زیر متداول‌ترین روش های تولید محتوا را بر اساس هدف بیان کرده‌ایم:

  • محتوای آموزنده (Informative Content): محتوای آموزنده با هدف فراهم کردن اطلاعات در مورد موضوع یا مسئله‌ای خاص تولید می‌شود. به‌عبارت بهتر، محتوای آموزنده بیشتر از آن‌که مخاطب را به‌انجام اقدامی خاص ترغیب کند، او را در مورد موضوعی مشخص آگاه می‌کند.
  • محتوای آموزشی (Educational Content): این محتوا همانطور که از نام آن پیداست، با هدف آموزش موضوعی جدید به مخاطبان تولید می‌شود. محتوای آموزشی می‌تواند به سادگی یک راهنمای How-To یا ویدیوی کوتاه یوتیوب باشد یا به‌اندازه یک کتاب الکترونیک کامل و جامع به‌طور عمقی کاربران را آموزش دهد. توصیه‌ها، فهرست بهترین‌ها و سوالات متداول ازجمله بهترین نمونه‌های محتوای آموزشی است.
  • تولید محتوا برای سرگرمی (Entertaining Content): محتوای سرگرم‌کننده برای کاربران جذاب است و سریع و گیرا روی آن‌ها اثر می‌گذارد. محتوای سرگرم‌کننده فقط به محتوای طنز محدود نیست (هرچند میم‌ و گیف طنز بهترین نوع آن است.) ازجمله بهترین انواع محتوای سرگرم‌کننده در شبکه‌های اجتماعی می‌توان به پست‌های قبل و بعد، ویدیو‌های پشت‌صحنه و داستان‌های موفقیت مشتری اشاره کرد.
  • محتوای تعاملی (Interactive Content): محتوای تعاملی نوعی از محتوا است که مخاطبان برای دریافت پیام آن باید به‌طور مستقیم و فعال با آن تعامل کنند. این نوع محتوا اغلب به ورودی کاربر نیاز دارد و باید بتواند پاسخ تعامل او را نیز بدهد. بهترین نمونه محتوای تعاملی نظرسنجی، بازی‌ها، پرسش‌ها و کتاب‌های الکترونیکی هستند.
  • تولید محتوا برای تبلیغات (Advertising and Marketing Content): این نوع محتوا با هدف تبلیغ و ارتقای برند در کانال‌های بازاریابی پولی تولید می‌شود. محتوای رپورتاژ آگهی، تبلیغات کلیکی، پست‌های دارای حامی مالی و موارد مشابه در این دسته قرار می‌گیرند.
  • تولید محتوا برای الهام‌بخشی (Inspirational Content): محتوای الهام‌بخش باید مثبت و به‌یادماندنی باشد. این محتوا باید بتواند احساسات مخاطب را درگیر کند. ازجمله بهترین انواع این محتوا می‌توان به محتوای مرتبط با مسئولیت اجتماعی و مشارکت‌های مردمی که روی افراد جامعه متمرکز هستند، اشاره کرد.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین را می‌توان روشی بسیار مؤثر برای افزایش احتمال دیده شدن و تعامل با محتوا دانست. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ» ـ مرتبط است.

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

جمع‌بندی

در این مطلب از مجله فرادرس به معرفی انواع روش های تولید محتوا پرداختیم و در هر مورد نمونه‌هایی را بررسی کردیم. بسیاری از اوقات تعیین مرز بین انواع مختلف محتوا امکان‌پذیر نیست و هر محتوا ممکن است ترکیبی از چند نوع محتوا باشد. برای مثال، یک بلاگ‌پست ممکن است از متن، ویدیو و تصویر تشکیل شده باشد. با این وجود برای درک بهتر انواع روش های تولید محتوا، بهتر است به دسته‌بندی انواع محتوا بر اساس رسانه و قالب‌های محتوایی و اهداف هرکدام پایبند بمانیم.

هریک از انواع محتوا کاربردها و مزایای خاص خود را دارند و ممکن است در چند ویژگی با هم مشترک باشند. آنچه تعیین می‌کند از کدام محتوا استفاده کنیم، مخاطب هدف محتوا، ویژگی‌ها، نیازها و علاقه‌مندی‌های او است. بعضی از افراد سبک یادگیری دیداری دارند و بیشتر از ویدیو و اینفوگرافیک استقبال می‌کنند. در‌حالی‌که مخاطب دیگر ترجیح می‌دهد با شرکت کردن در وبینارها و رویدادهای آموزشی نکات جدید را یاد بگیرد.

عکس

به‌دلیل وجود همین تفاوت‌ها است که اگر فقط روی تولید یک نوع محتوا تمرکز کنید، نمی‌توانید اثرگذاری لازم را روی مخاطبان ایجاد کنید. برای تولید محتوای بهتر، ابتدا اهداف خود را مشخص کنید و بعد از شناخت مخاطب هدف، سعی کنید از چند نوع محتوای مختلف برای دسترسی به این مخاطبان و تعامل با آن‌ها استفاده کنید. در تولید هر محتوا به نکات زیر توجه کنید:

  • هر محتوا باید ارزشی را به مخاطب ارائه کند.
  • هر محتوا باید برند، محصول یا خدمت آن را ارتقا دهد.
  • هر محتوا باید برای مخاطب هدف مشخصی تولید شود.
  • هر محتوا باید قابلیت اشتراک‌گذاری داشته باشد.
  • هر محتوا باید مخاطبان را در طول «سفر مشتری» (Buyer Journey) به مراحل بعدی هدایت کند.

از آزمون و خطا و ریسک کردن نترسید و سعی کنید در گذر زمان، بهترین و اثربخش‌ترین نوع محتوا برای کسب و کارتان را پیدا کنید.

سوالات متداول در مورد انواع روش های تولید محتوا

در بخش‌های قبلی در مورد انواع روش های تولید محتوا توضیح دادیم و در هر مورد مثال‌هایی را بررسی کردیم. در ادامه به چند سوال پرتکرار در مورد روش های تولید محتوا پاسخ می‌دهیم.

بهترین روش های تولید محتوا در اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی چیست؟

نظرسنجی و پرسش از کاربران، برگزاری وبینار، انتشار محتوای طنز میم و گیف، مسابقه‌های جایزه‌دار، اینوگرافیک و بصری‌سازی داده‌ها در قالب نمودار به‌عنوان بهترین روش های تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی شناخته می‌شوند.

محتوای تعاملی چیست و چرا باید از آن در شبکه های اجتماعی استفاده کنیم؟

محتوای تعاملی به هر نوع محتوایی گفته می‌شود که پیام خود را از طریق مشارکت و همکاری کاربر و مخاطب به او منتقل می‌کند. این ویژگی باعث افزایش اثربخشی محتوا و بهبود نرخ تعامل آن می‌شود. ازجمله بهترین و اصلی‌ترین نمونه‌های محتوای تعاملی می‌توان به کتاب‌های الکترونیکی، نظرسنجی و پرسش از کاربران و مسابقه‌های شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Semrush BlogmarqHubspot BlogDIRIPIFYconstantcontentSearch Engine JournalSynergy
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *