قیف فروش چیست و چطور آن را بسازیم؟ — راهنمای کاربردی

۱۱۵۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه
قیف فروش چیست و چطور آن را بسازیم؟ — راهنمای کاربردی

شاید در نگاه اول این‌طور تصور شود که فروش بیشتر، کلید موفقیت یک کسب‌وکار است. اما جالب است بدانید که دنیای عرضه و تقاضا همیشه به این سادگی نیست و فرآیند جذب و ترغیب مشتریان از آن چیزی که متصور هستید، پیچیده‌تر است. با توجه به همین موضوع نیز آگاهی از اصول این حوزه و مطالعه جدیدترین اطلاعات پیرامون آن می‌تواند به بهترین شکل ممکن شما را به اهداف کسب‌وکارتان نزدیک کند. بنابراین در این مطلب به سراغ یکی از مدل‌های رایج در بازاریابی یعنی قیف فروش می‌رویم و اطلاعات کاملی را در این حوزه پر مخاطب ارائه می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

مقدمه‌ای بر بازاریابی مدرن

کلید موفقیت یک کسب‌وکار از اولین تماس با یک فرد و راهنمایی او شروع می‌شود. به طور دقیق‌تر می‌توان موفقیت در فروش را با دو نکته مهم آمیخته دید. اول این‌که بتوانید این فرد را نسبت به محصول خود راغب کنید. به طوری که نه‌تنها نیاز او برآورده شود، بلکه بارها و بارها نیز برای دریافت همان خدمات یا محصول به شما مراجعه کند.

در حالت دوم، صرف‌نظر از این‌که محصول یا خدمات شما چقدر شگفت‌انگیز است، اگر کسی از شما چیزی را خریداری نکند، عملاً در دنیای تجارت حضور نخواهید داشت. بنابراین لازم است که روش‌های کارا به منظور فروش بهینه‌ را بشناسید که قیف فروش در بازاریابی یکی از آن‌ها است.

تعریف قیف فروش

قیف فروش مدلی مرحله به مرحله برای کمک به تبدیل یک مشتری احتمالی به خریدار است. به دلیل شکل مخروطی این مدل، در هنگام افزودن معیارهای اضافی و متناسب با نیازهای مشتری، به قیف معروف است. طی یک نگاه جامع، این مدل بازاریابی با تعداد زیادی از افراد در بالای مخروط شروع می‌شود. سپس بر اساس معیارهای هر کسب‌وکاری، تعداد مشتریان احتمالی ریزش پیدا می‌کند. در میانه قیف، تعداد مشتریان احتمالی ریزش کمتری نسبت به بالای قیف دارد. پس از مرحله تصمیم‌گیری، فرآیند فروش با یک معامله موفق یا ناموفق بسته می‌شود.

به طور دقیق‌تر با رسیدن مشتری به هر مرحله، احتمال بسته شدن فرآیند فروش تغییر می‌کند. چراکه اطلاعات بیشتری مبادله می‌شود. به یاد داشته باشید که با وجود اطلاعات بیشتر در فرآیند قیف فروش، پتانسیل بالاتری برای موفقیت نهایی معامله مدنظر نیز وجود دارد. اما چگونه می‌توان این استراتژی را اعمال کرد؟

خبر خوب این‌که در ادامه این نوشتار مراحل مختلف برای اعمال استراتژی قیف فروش را معرفی و به زبان ساده تشریح می‌کنیم.

قیف فروش

شناخت مراحل قیف فروش

قیف فروش معمولا به چند مرحله مختلف تقسیم می‌شود که بسته به مدل فروش و نوع خدمات هر کسب‌وکار انواع متفاوتی دارد. در ابتدا برای آشنایی بهتر با این استراتژی، اصطلاحات مربوط به آن را توضیح می‌دهیم تا با نگاهی حرفه‌ای‌تر وارد ماجرا شویم. سپس به سراغ شناخت مراحل هفت‌گانه این مدل می‌رویم.

قیف فروش هفتگانه

البته لازم به ذکر است که یکی از ساده‌ترین قیف‌های فروش، قیف‌ فروش «آیدا» (AIDA) است که از معروف‌ترین‌های این حوزه به‌شمار می‌آید و دارای چهار مرحله‌ است. در ادامه به طور مفصل‌تر درمورد آن صحبت خواهیم کرد.

به طور کلی در این قیف با سه نوع مخاطب روبرو هستیم که به ترتیب شامل موارد زیر است.

  • «مشتری‌های احتمالی» (Prospects): افرادی علاقه‌مند به خرید از شما هستند و احتمال دارد که در طی فرآیند قیف فروش به مرحله تصمیم‌گیری برسند.
  • «مشتری‌های راغب» (Leads): یک لید (سرنخ)، فردی است که پتانسیل تبدیل شدن به مشتری را دارد. همچنین می‌توان این نوع از مشتری‌ها را به عنوان خریدار احتمالی محصول یا خدماتی در نظر گرفت که گاهی ممکن است، علاقه‌مند به اشتراک‌گذاری اطلاعات تماس خود از جمله ایمیل، شماره تماس و … با شرکت یا وب‌سایت شما باشند.
  • «مشتری‌» (Customers): شامل افرادی است که به مرحله پایانی فرآیند قیف فروش رسیده‌اند و کالا یا خدماتی را از شما خریداری کرده‌اند.

بنابراین طبق آنچه مطالعه کردید، در فرآیند فروش با سه نوع مخاطب سر و کار داریم که از یک مشتری احتمالی شروع شده است و تا تبدیل شدن به یک خریدار ادامه دارد.

مراحل قیف فروش

حال که با اصطلاحات لازم برای فهم بهتر این فرآیند آشنا شدید به سراغ ارائه توضیحاتی در رابطه با یکی از رایج‌ترین مراحل قیف فروش می‌رویم. این قدم‌ها به شرح زیر است.

  • «مرحله آگاهی» (Awareness Phase)
  • «مرحله توجه و ایجاد علاقه» (Interest Phase)
  • «مرحله ارزیابی» (Evaluation Phase)
  • «مرحله تصمیم‌گیری» (Decision Phase)
  • «مرحله خرید» (Purchase Phase)
  • «مرحله تجدید ارزیابی» (Reevaluation Phase)
  • «مرحله خرید مجدد» (Repurchase Phase)

مرحله آگاهی چیست ؟

این مرحله اولین برخورد فرد با راه‌حلی خاص، استفاده از خدمات یا خرید محصول شما است. در این مرحله مخاطب برای اولین بار از طریق آگهی‌های مختلف مانند رپورتاژ آگهی و تبلیغات هدفمند، جستجو در گوگل یا از طریق مطالب شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ، با شما آشنا می‌شود. البته در صورت ارائه کالا یا خدماتی خلاقانه و کاربردی، احتمال ایجاد بحث و گفت‌وگویی بین اطرافیان درباره شرکت و خدمات شما به وجود خواهد آمد.

 

مرحله ایجاد علاقه چیست ؟

اگر تبلیغات شما جذاب باشند، می‌توانند توجه مشتریان احتمالی را به سمت کسب‌وکار معطوف کنند. در واقع در این مرحله افراد به خدمات و کالاهای برند شما راغب و علاقه‌مند می‌شوند.

مرحله ارزیابی چیست ؟

افراد همواره با جست‌وجو در گوگل به دنبال رفع مشکلات خود هستند. بنابراین کاملا طبیعی است که در مرحله ارزیابی، فرد به دنبال پاسخ به این سوال باشد که محصول یا خدمات شما چه گره‌ای از مشکلات او باز می‌کند. بنابراین در این مرحله‌ مخاطب باید بداند که راه‌حل مشکل او همین‌جا است.

مرحله تصمیم‌گیری چیست ؟

پس از آن‌که مشتری احتمالی با شرکت شما و راهکارهای رفع نیاز آشنا شد، نوبت به جست‌وجوهای عمیق‌تری می‌رسد. در این مرحله فرد به دنبال اطلاعاتی از قبیل قیمت‌ محصول، امکانات، راه‌های خرید، ارتباط، فیلم‌های آموزشی و وبینارها است. در واقع هدف مشتری در این بخش تصمیم برای استفاده یا عدم استفاده از آن کالا یا خدمت است.

مرحله تصمیم‌گیری

مرحله خرید چیست ؟

یکی از مهم‌ترین مراحل در قیف فروش مرحله خرید است. این مرحله می‌تواند بخشی از موفقیت شما را در طراحی استراتژی تجاری و فروش نشان دهد. البته باید تاکید کنیم در صورتی که مرحله خرید انجام نشود، بدان معنا نیست که معامله برای همیشه از بین رفته و قابل بازیابی نیست. بلکه ممکن است فرد تصمیم به استفاده از محصول یا خدمات شما در آینده داشته باشد و طی گذر زمان همان مشتری‌ احتمالی به شما مراجعه کند.

مرحله تجدید ارزیابی چیست ؟

در بازاریابی به صورت «Business to Business» که معمولا با نام بازاریابی B2B نیز شناخته می‌شود، تمدید قرارداد امری رایج است. با این حال مرحله تجدید ارزیابی هم در مدل B2B و هم در بازاریابی «Business-to-Consumer» یا B2C موفقیت به حساب می‌آید. در این مرحله از استراتژی قیف فروش، مشتری در مرحله تجدید ارزیابی است و تصمیم می‌گیرد که بار دیگر از خدمات آن شرکت استفاده کند یا خیر.

مرحله خرید مجدد چیست ؟

در این مرحله مشتری یک محصول یا خدمت را بار دیگر از شرکت خریداری می‌کند که نشان‌دهنده موفقیت کسب‌وکار شما در فرآیند فروش است.

قیف فروش آیدا چیست؟

همانطور که در ابتدای متن نیز اشاره شد، به منظور بازاریابی با استفاده از قیف فروش، مراحل مختلفی در نظر گرفته می‌شود که یکی از شیوه‌های ساده و رایج‌ آن قیف فروش (AIDA) است. در واقع مدل آیدا چیزی به غیر از توضیحات داده شده درباره استراتژی قیف فروش نیست. با این تفاوت که تنها چهار مرحله اصلی از مراحل ذکر شده را در بر می‌گیرد که شامل مواردی به شرح زیر است.

  • «مرحله ایجاد آگاهی» (Awareness)
  • «مرحله ایجاد علاقه و توجه» (Interest)
  • «مرحله تصمیم‌گیری» (Decision)
  • «مرحله اقدام» (Action)
قیف فروش آیدا

ساخت قیف فروش

پس از به دست آوردن دانش نظری درباره قیف فروش، لازم است با چگونگی ساخت آن نیز آشنا شویم. روش‌های مختلفی برای ساخت یک قیف فروش وجود دارد. از طرفی کسب‌وکارهای مختلف نیز شیوه مخصوص به خود را برای ساخت قیف فروش دارند. اما در مجموع، مراحل ساخت این استراتژی ساختار مشابهی را دنبال می‌کند. بنابراین در این بخش به سراغ این مبحث می‌رویم و به صورت گام به گام مراحل ساخت قیف فروش را توضیح می‌دهیم.

ساخت قیف فروش

گام اول: صفحه فرود بسازید

در اغلب موارد «صفحه فرود» (Landing Page) اولین فرصت مشتری برای آشنایی با شما است. در واقع این صفحه، شرکت و مزایای منحصر به فرد محصول یا خدمات شما را توصیف می‌کند. در این میان شاید برای شما سوال باشد که افراد چگونه به صفحه لندینگ شما می‌رسند. کاربران به شکل‌های مختلف می‌توانند به صفحه فرود دسترسی پیدا کنند. یکی از این روش‌ها کلیک بر روی تبلیغ یا لینک شما در شبکه‌های اجتماعی است. همچنین کاربران می‌توانند با ورود به وبیناری از طرف شرکت به شما ارجاع پیدا کنند.

 

گام دوم: هدیه‌ای هر چند کوچک ولی ارزشمند ارائه دهید

در برخی موارد ممکن است بخواهید در صفحه فرود اطلاعاتی از کاربر دریافت کنید. این اطلاعات ممکن است شامل ایمیل یا سایر راه‌های ارتباطی باشد. در ازای این‌که کاربر ایمیل خود را در اختیار شما قرار داده است، هدیه‌ای هر چند کوچک به او تقدیم کنید. به دنبال چیز عجیبی نباشید. پیوست یک کتاب الکترونیکی رایگان یا مطلبی آموزنده می‌تواند گزینه خوبی برای جذب مشتری‌های احتمالی باشد.

گام سوم: مشتریان راغب را پرورش دهید

حال که مشتریان احتمالی شما با ثبت ایمیل علاقه خود را نشان دادند، وقت آن است که به «پرورش لید» (Lead Nurturing) بپردازید. در این مرحله مشتری‌های احتمالی به لید تبدیل شده‌اند. پس باید اطلاعات بیشتری درباره محصول و خدمات خود ارائه کنید. دقت داشته باشید محتوایی که در اختیار افراد قرار می‌دهید، کاملا نیاز آن‌ها را پوشش دهد. ارتباط خود را با لیدها حفظ کنید، اما مراقب باشید که این کار باعث آزار آن‌ها نشود.

 

گام چهارم: وسوسه کنید

در مرحله بعد و پس از زمینه‌سازی‌های لازم بهترین پیشنهاد را ارائه دهید. چیزی که رد یا بی‌توجهی به آن برای مشتریان راغب سخت باشد. به عنوان مثال، می‌توانید یک دوره آزمایشی رایگان یا کد تخفیف ویژه‌ای ارائه دهید.

گام پنجم: سفر مشتری همچنان ادامه دارد

در این مرحله از قیف فروش، مشتری احتمالی مدنظر شما یا تبدیل به خریدار شده یا تصمیم گرفته است که خریدی انجام ندهد. در هر دو صورت باید روند ارتباط خود را حفظ کنید. درواقع، اگر این فرد تبدیل به مشتری شد، می‌توان موارد زیر را جهت ارتباط با او در نظر گرفت که در فهرست زیر آورده شده است.

  • ارائه آموزش‌های مرتبط با خدمات یا محصولات
  • تعامل منظم به منظور ایجاد رابطه وفادارانه
  • ارائه خدمات جالب توجه برای حفظ آن‌ها به عنوان مشتری ارزشمند

اما اگر مشتری احتمالی پس از طی مراحل مدنظر خریدی انجام نداد، او را کنار نگذارید بلکه همچنان با او از طریق ایمیل در ارتباط باشید. درواقع در این بخش روند خود را حفظ کنید و از ایمیل‌های تبدیل لید به مشتری برای تغییر فرد از مشتری احتمالی به خریدار بهره بگیرید.

گام ششم: قیف فروش خود را بهبود ببخشید

تصور اشتباهی است اگر فکر کنید که کار شما با اتمام ساخت یک قیف فروش تمام می‌شود. زیرا شما باید به طور مستمر به دنبال راه‌هایی برای بهبود و بهینه‌سازی قیف فروش خود باشید. بر روی استراتژی‌های هر مرحله خود تمرکز کنید. بررسی کنید که در چه مراحلی لیدهای خود را از دست داده‌اید. به نقاطی توجه کنید که لید (سرنخ) از یک مرحله به مرحله‌ای دیگر رسیده است. نرخ حفظ مشتری‌های خود را رصد کنید و در عین حال تعیین کنید که مشتریان چند بار برای خرید محصولات یا خدمات شما باز می‌گردند. آیا مشتریان بیش از یک بار به شما مراجعه می‌کنند یا محصولات یا خدمات دیگری را برای خرید ترجیح می‌دهند. در حالت کلی همه این ملاحظات می‌توانند نقش اساسی را در بهبود قیف فروش کسب‌و‌کار شما بازی کنند.

انواع قیف فروش

انواع مختلفی از قیف‌های فروش و بازاریابی به منظور تسهیل و افزایش بهره‌وری فرآیند بازاریابی وجود دارند که هر کدام از آن‌ها با توجه به نوع کسب‌وکار متفاوت هستند. بنابراین در این بخش به سراغ معرفی ۵ نوع از قیف‌های مهم بازاریابی می‌رویم و هر یک از آن‌ها را به تفصیل توضیح می‌دهیم.

قیف SLO

قیف فروش (Self-Liquidating Offer Funnel | SLO) از جمله قیف‌های فروشی است که خود، هزینه‌های مربوط به افزایش ترافیک را پوشش می‌دهد. در این روش این امکان وجود دارد که نقدینگی تبلیغات به کمک کالاهایی با قیمت بالاتر جبران شود. این امر بدان معنی است که لیدهایی با کیفیت بالاتر را به رایگان جذب خواهید کرد. علاوه بر این، اگر این کار را با موفقیت به انجام برسانید، تمامی بیش‌فروشی‌ها در آینده در انتهای این قیف، سود خالصی را برای کسب‌وکار شما فراهم می‌کنند.

قیف slo
بخش‌های اصلیِ قیف SLO

قیف تولید لید اختیاری (Opt-In Lead Generation Funnel)

به طور کلی می‌توان مطرح کرد که این نوع قیف، از جمله قیف‌های رایج و ساده در بازاریابی است که به هر وب‌سایتی توصیه می‌شود. از طرفی به عنوان سنگ بنای هر نوع قیف فروش در دیجیتال مارکتینگ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که این نوع استراتژی به مدل  «لید مگنت» (Lead Magnet) هم معروف است. همانطور که از این نام مشخص است، هدف آن، به دست آوردن لید بیشتر از بالای قیف است. اما در کنار این هدف، قیف تولید لید اختیاری قادر به انجام عملیات تبدیل لیدها به مشتری‌ در انتهای مسیر هم است.

قیف تولید لید
بخش‌های اصلی قیف تولید سرنخ اختیاری

 قیف وبینار (Webinar Sales Funnel)

این نوع قیف فروش مخاطبان را به سمت ثبت‌نام و سپس شرکت در وبینار آنلاین هدایت می‌کند. قیف فروش وبینار از جمله بهترین قیف‌های بازاریابی برای کسب‌وکارهای فعال در حوزه‌های فروش دوره‌های آموزشی، روش‌های مدیریت و محصولات آموزش‌محور است. همچنین باید تاکید کرد که این روش یکی از بهترین‌های حوزه بازاریابی به منظور معرفی محصولات یا خدمات شما به هر فردی در جهان است.

قیف وبینار
بخش‌های اصلی قیف وبینار رایگان

قیف رونمایی محصول (Product Launch Funnel)

قیف رونمایی محصول از جمله استراتژی‌هایی است که قبل از تاریخ مشخصِ امکان خرید یک محصول، از آن رونمایی می‌شود. به طور طبیعی چنین حرکتی باعث افزایش رغبت خرید و هیجان در افراد می‌شود. مثال ملموس این نوع استراتژی را می‌توان در مراسم رونمایی از جدیدترین محصولات شرکت اپل مشاهده کرد. رویدادی که به کمک روش‌های ایونت مارکتینگ، افراد را به شدت ترغیب به خرید می‌کند. البته همانطور که از نام این قیف مشخص است، در بیشتر موارد از قیف رونمایی محصول برای محصولات فیزیکی استفاده می‌کنند، اما گاهی اوقات شامل انواع خدمات نیز می‌شود.

قیف رونمایی از محصول
بخش‌های اصلی قیف رونمایی از محصول

قیف مشاوره رایگان (Free Consultation Funnel)

این نوع از قیف‌های فروش به افراد امکان مکالمه مستقیم با شما (کسب‌وکار شما) را درباره‌ خدمات یا محصولات می‌دهند و از جمله فرآیندهای مناسب برای تولید لید به‌شمار می‌آیند. مدل مشاوره رایگان فرصت خوبیست که بازدیدکنندگان را به سرعت به مشتری (خریدار) تبدیل کنید. لازم به ذکر است که این نوع از قیف‌های فروش برای کالاها یا خدماتی به کار می‌روند که به گفت‌وگو قبل از خرید نیاز دارند.

قیف مشاوره
بخش‌های اصلی قیف مشاوره رایگان

۷ گام اساسی برای اجرای موفقیت‌آمیز قیف فروش

عده‌ زیادی از افراد فعال در حوزه تجارت وجود دارند که به خوبی با مبحث قیف فروش آشنا هستند، اما دانستن این مطلب به تنهایی تضمین‌کننده موفقیت در کسب‌و‌کار نیست. چه بسا که در حوزه‌های دیگر از جمله کار و زندگی معمولا با برنامه‌ها و استراتژی‌های خوبی برای بهبود زندگی خود آشنا هستیم، اما هیچ کاری را در راستای اجرای آن‌ها به کار نمی‌بریم. به قول «توماس بون پیکنز» (T. Boone Pickens) کارآفرین بزرگ آمریکایی «داشتن برنامه و استراتژی بدون عمل به آن تنها یک سخنرانی زیبا است.»

بنابراین در قسمت زیر ۷ گام اساسی برای اجرای موفقیت‌آمیز مدل قیف فروش را توضیح می‌دهیم.

قیف فروش

گام اول: ارزش‌های خود را بیان کنید و به اشتراک بگذارید

به یاد داشته باشید که شما محصول خود را بهتر از هر کس دیگری می‌شناسید. پس ارزش‌های ایجاد شده از طریق ارائه محصول یا خدمات به مشتریان را بنویسید و با تیم خود به اشتراک بگذارید. در مورد چگونگی کمک خدمات شما به مشتریان با تیم خود جلساتی داشته باشید.

مطمئن شوید که ارزش محصول یا خدمات شما به وضوح در پلتفرم‌های تبلیغاتی نمایش داده شده است. در واقع سعی کنید که به بهترین شکل ممکن، ارزش‌ محصول و قابلیت آن را در رفع مشکلات و نیازهای افراد نشان دهید. چراکه این مسئله نقش بسیار موثری را در جذب افراد به سمت کسب‌وکار شما دارد. از جمله موارد مهم در بیان ارزش محصول در فهرست زیر آورده شده است.

  • تجربه کاربری
  • موارد مربوط به پشتیبانی و رضایت از محصول
  • دلایل خرید و استفاده مکرر مشتر‌‌ی‌ها از محصولات

گام دوم: با مخاطبان فعال خود در ارتباط باشید

پس از شناخت کامل ارزش‌ها و نقش محصول در حل مشکلات افراد، با مخاطبان خود فعالانه در ارتباط باشید. در ابتدا مخاطبان واقعی خود را بشناسید و بدانید که چه کسانی برای قابلیت‌های محصول در حل مشکلات شما ارزش قائل هستند. سپس مطمئن شوید که طی رویه بازاریابی خود به خوبی با مخاطبان فعال ارتباط برقرار کرده‌اید. چراکه مهارت‌ها و استراتژی‌های بازاریابی برای رونق و پیاده‌سازی بهتر، نیازمند ارتباط عمیق با مخاطبان است.

گام سوم: محتوای جذاب تولید کنید

تولید محتوای جذاب و مفید نه‌تنها مشتریان احتمالی را به سمت کسب‌و‌کار شما هدایت می‌کند. بلکه با اطلاع‌رسانی، آموزش و معرفی ارزش‌ها، با مخاطبان خود در ارتباط خواهید بود. محتوای ارزشمند نه‌تنها آگاهی عموم بازدیدکنندگان را افزایش می‌دهد، بلکه برای کسانی که واقعاً با ارزش محصول شما همسو باشند نیز ایجاد علاقه می‌کند.

گام چهارم: مخاطب جذب کنید

به یاد داشته باشید که اگر به دنبال پیاده‌سازی استراتژی‌های قیف فروش باشید، یعنی در حال حاضر در راه جلب توجه مخاطبان خود هستید. در واقع در این گام باید هدفی را تعیین  و با ایجاد ارتباط و تماس با مخاطبان، آن‌ها را خوشحال کنید. علاوه بر این، شما می‌توانید با استفاده از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) اطلاعات تماس هر یک از مخاطبان خود را ثبت کنید. زیرا این کار به پیگیری‌های سریع و مداوم شما کمک می‌کند.

این روش به‌ویژه در فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ شما کاربرد بسیار زیادی خواهد داشت. چراکه می‌توان از این داده‌ها در تبلیغات پوش نوتیفیکیشن بهره گرفت.

گام پنجم: علاقه را به عمل تبدیل کنید

در هر مرحله تجربه‌های کاربری را در اولویت قرار دهید و با دقت به بررسی آن‌ها بپردازید. همچنین از پرسش و پاسخ‌های دقیق حول محصول یا خدمات خود غافل نشوید. زیرا اکنون که توجه مشتری‌ها را جلب کرده‌اید، وقت آن است که به آن‌ها در تصمیم‌گیری در مورد محصولات خود کمک کنید.

گام ششم: به مشتریان خود توجه کنید

پرورش لید و توجه به مشتریان از همان زمانی شروع می‌شود که فرد هنوز مشتری احتمالی است. در واقع باید به این مسئله توجه کافی داشته باشید. زیرا این توجه و ارتباط می‌تواند در راستای شهرت و آشنایی با نام تجاری، شرکت یا محصول شما بسیار مفید باشد.

گام هفتم: قدر مشتریان خود را بدانید

به یاد داشته باشید که از زمان ورود مشتری احتمالی به قیف فروش و تبدیل آن به خریداری وفادار و موثر مسیر طولانی‌ را طی کرده‌اید. بنابراین هر مشتری از ارزش بسیار بالایی برای شرکت برخوردار است و باید برنامه‌ای برای ادامه پرورش و خدمت‌رسانی به آن مشتری وجود داشته باشد. از طرفی چنین برنامه‌هایی قابلیت درک فرصت‌های فروش و همچنین فروش متقابل را برای برآوردن نیازهای افراد بالا می‌برد. لازم به ذکر است که در این مرحله از مشتریان قدیمی نیز غافل نشوید. چراکه مشتریان وفادار و قدیمی یک شرکت، سرمایه‌های آن کسب‌وکار به حساب می‌آیند.

اجرای قیف فروش

به همین منظور آشنایی با سفر مشتری و طراحی نقشه سفر مشتری اهمیت بالایی دارد که مطالعه مطلب زیر در جهت افزایش آگاهی پیرامون این موضوع پیشنهاد می‌شود.

معرفی فیلم آموزش مبانی بازاریابی محتوا (Content Marketing)

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یکی از مهم‌ترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) است که مفهوم قیف فروش در دل آن گنجانده شده است. درواقع امروزه با وجود منابع متعدد در این حوزه و به زبان فارسی، بازاریابی محتوا آن‌چنان که باید و شاید آموزش داده نمی‌شود. بنابراین وجود یک دوره آموزشی حرفه‌ای که به طور خلاصه و مفید بتواند مفاهیم این حوزه را تحت پوشش قرار دهد، یک نیاز جدی و قابل توجه است.

در همین راستا فرادرس با ارائه دوره آموزش مبانی بازاریابی محتوا که حاصل مطالعه مقالات متعدد خارجی در زمینه دیجیتال مارکتینگ است، شما را با مفاهیم کلی و اساسی آن، آشنا می‌سازد. این دوره با هدف بازاریابی محتوا و بر اساس تولید محتوای با کیفیت شکل گرفته است و می‌تواند برای تمامی کسب‌وکارها و آگاه‌سازی درباره برندهای شخصی، مفید و موثر واقع شود.

این دوره آموزشی در ۹ فصل تدوین شده است. فصل اول آن به بررسی مفهوم دیجیتال مارکتینگ می‌پردازد و به طور ساده درباره آن صحبت می‌کند. در فصل دوم مفهوم بازاریابی درونگرا بیان می‌شود و در فصل سوم شاهد ارائه مراحل بازاریابی درونگرا در این دوره آموزشی هستیم. فصل چهارم به طور جامع مفهوم قیف فروش را در بر می‌گیرد و علاوه بر مطالب ذکر شده در این مطلب، نکات کلیدی برای اعمال استراتژی قیف فروش به بهترین نحو نیز بیان می‌شود. در فصل پنجم، از فازهای چهارگانه بازاریابی درونگرا صحبت شده است و در فصل ششم بازاریابی محتوا را نیز پوشش داده می‌شود. همچنین در فصول هفتم، هشتم و نهم چگونگی اعمال استراتژی محتوا، موفقیت در بازاریابی محتوا و برنامه ریزی در بازاریابی محتوا مورد بررسی قرار می‌گیرد. این دوره برای تمامی فعالان حوزه دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی و بازاریابی محتوا مفید است.

جمع بندی

هدف از نوشتن راهنمای کاربردی قیف فروش آشنایی شما با این مدل بازاریابی موفق بوده است. در کنار این هدف، مطالبی در باب چگونگی اعمال این رویه بر کسب‌و‌کار را نیز ارائه کردیم. زیرا ممکن است مطالب زیادی را درباره این مدل بازاریابی مطالعه کرده باشید، اما چگونگی اعمال‌ آن برای شما همچنان مبهم باشد. البته کسب دانش و آگاهی لازم در این حوزه و اعمال آن بر تجارت، خود مسئله‌ای است که با تجربه ارتباط دارد و به مرور زمان به وجود خواهد آمد.

بر اساس رای ۱۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
ringDNAfunnelkarmakeapDIGITAL MAIN STBUSINESS NEWS DAILY
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *