محتوای همیشه سبز چیست؟ – توضیح مفهوم Ever Green Content

۱۸۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۱ دقیقه
محتوای همیشه سبز چیست؟ – توضیح مفهوم Ever Green Content

اگر با اصطلاحاتی مانند سئو، بازاریابی محتوایی و تولید محتوا روبه‌رو شده باشید، احتمالا برایتان جالب باشد که بدانید محتوای همیشه سبز چیست و چه طور می‌توان آن را تولید کرد. «محتوای همیشه سبز» (Evergreen Content) به محتوایی گفته می‌شود که عمر مفید طولانی دارد و به‌طور پیوسته و با گذشت چند سال همچنان به نیاز کاربران مرتبط و برای آن‌ها مفید است. این محتوا معمولا به چالش‌ها و سوالات متداول عموم کاربران پاسخ می‌دهد و نیازی به به‌روزرسانی مداوم ندارد. با تولید محتوای همیشه سبز می‌توانید ترافیک مرتبط و ارزشمندی را به‌طور دائم به طرف وب‌سایت هدایت کنید. در این نوشته از مجله فرادرس با تعریف و ویژگی‌های محتوای همیشه سبز آشنا می‌شویم و بهترین موضوعات، ایده‌ها و قالب‌های محتوایی برای Evergreen Content را با ذکر مثال یاد می‌گیریم. در گام بعدی، محتوای همیشه سبز را با محتوای ترند و فصلی مقایسه می‌کنیم. پس از آن اهمیت تولید محتوای همیشه سبز را در استراتژی محتوا و نکات مهم در تولید این نوع محتوا و سئوی آن را یاد می‌گیریم.

فهرست مطالب این نوشته

محتوای همیشه سبز چیست؟

در تعریفی دقیق‌تر، محتوای همیشه سبز به هر نوع محتوا و اطلاعاتی گفته می‌شود که به دلیل موضوع و ساختار خود تا مدت‌های طولانی پس از انتشار برای کاربران ارزشمند و کاربردی است. این محتوا نام خود را از درختانی مانند کاج و صنوبر گرفته که حتی در فصل‌های سرد سال هم سبز می‌مانند و همیشه زیبایی خود را حفظ می‌کنند. Evergreen Content برخلاف اخبار و دیگر انواع محتوای مدت‌دار بر اساس موضوعات وابسته به زمان تولید نمی‌شود و اگر به‌خوبی بر اساس اصول سئو بهینه‌سازی شود، تا مدت‌های طولانی ترافیک مرتبط و ارزشمندی را به طرف وب‌سایت وارد می‌کند.

از اصلی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین ایده‌ها و موضوعات برای تولید محتوای همیشه سبز می‌توان به آموزش‌ها و دستورالعمل‌های گام‌به‌گام و مبتدی، راهنماهای نحوه انجام کار و خرید، سوالات پرتکرار، واژه‌نامه و راهنمای اصطلاحات، فهرست و چک‌لیست، مصاحبه و پرسش و پاسخ و تاریخچه‌های رویدادها، افراد و مفاهیم و اینفوگرافیک اشاره کرد. با کمک به بهبود سئوی وب‌سایت، محتوای همیشه سبز به افزایش اعتبار کسب و کار در فضای آنلاین و شناخته‌شدن به‌‌عنوان منبع قابل‌اعتماد مخاطبان بسیار اثرگذار است.

چند مثال از محتوای همیشه سبز

در فهرست زیر به چند مثال از محتوای همیشه سبز اشاره کرده‌ایم:

  • نحوه بستن بند کفش
  • چگونه وصیت‌نامه بنویسیم؟
  • ۱۰ روش برای مدیریت مالی شخصی
  • راهنمای کاربردی بازاریابی محتوایی
  • سالم‌ترین روش‌های پختن مرغ
  • روش‌های رسیدن به خودآگاهی
  • فهرست ۱۰۰ اصطلاح مهم و کاربردی در بازاریابی دیجیتال
  • سبک‌های نقاشی مانند سبک نقاشی امپرسیونیسم
  • ۵ حقیقت در مورد ناصرالدین شاه قاجار که باید بدانید
  • فهرست بهترین فیلم‌های عملی‌تخیلی تاریخ سینما
کامپیوتر و گلدان پر از گیاه روی میز

وجه مشترک همه موضوعات بالا این است که اطلاعات و پاسخ آن‌ها با گذشت زمان تغییر چندانی نمی‌کند؛ به‌همین دلیل در اصطلاح گفته می‌شود که محتوای همیشه سبز، محتوایی بدون تاریخ انقضا یا با تاریخ انقضای طولانی است. قطعا همه یا برخی از موضوعات بالا به حوزه کاری و مخاطب هدف شما مرتبط نیستند و لازم است موضوعات مرتبط خودتان را پیدا کنید. بزرگ‌ترین چالش در تولید محتوای همیشه سبز هم این است که محبوب‌ترین موضوعات بارها و بارها توسط وب‌سایت‌های رقیب پوشش داده شده‌اند. راه‌حل این چالش این است که ابتدا روی تولید محتوای منحصربه‌فرد بر اساس کلمات کلیدی طویل (با حجم جستجوی کم و متوسط و رقابت کم) تمرکز کنید.

در مقابل چنین موضوعاتی، محتوای فصلی و ترند وجود دارد که در ادامه توضیح می‌دهیم تفاوت آن‌ها با محتوای همیشه سبز چیست و به چه موضوعاتی اشاره دارند.

تفاوت محتوای مدت دار و محتوای همیشه سبز چیست؟

برای این‌که بهتر درک کنید محتوای همیشه سبز چیست، باید تفاوت آن را با دو نوع محتوای مهم دیگر یعنی «محتوای داغ (ترند)» (Trending Content) و «محتوای فصلی» (Seasonal Content) یاد بگیرید. محتوای فصلی، به محتوایی گفته می‌شود که در زمان‌های مشخصی از سال برای کاربران محبوب و توسط آن‌ها جستجو می‌شود. برای مثال، در ایران محتوای مرتبط با نوروز، شب یلدا یا دیگر تعطیلات و مناسبت‌های مرتبط با زمان، محتوای فصلی به حساب می‌آیند. به تصویر زیر توجه کنید که نمودار گوگل ترندز را برای کلمه کلیدی «سفره هفت‌سین» نشان می‌دهد و همان‌طور که می‌بینید محبوبیت آن در زمان‌های مشخصی از سال افزایش و با گذشت آن زمان کاهش پیدا کرده است:

نمودار گوگل ترندز برای جستجوی کلمه کلیدی سفره هفت سین
نمودار گوگل ترندز برای جستجوی کلمه کلیدی «سفره هفت سین» (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

محتوای داغ و ترند هم فقط در بازه زمانی کوتاهی به نیاز کاربر مرتبط است و با گذشت زمان محبوبیت خود را بین جستجوگران از دست می‌دهد. برای مثال، در زمان شروع و اوج شیوع کووید-۱۹، این موضوع در ایران بسیار داغ بود و کاربران زیادی در مورد آن جستجو می‌کردند. تصویر زیر، نمودار گوگل ترندز را برای جستجوی کلمه کلیدی «ویروس کرونا» در ایران نشان می‌دهد و همان‌طور که می‌بینید میزان جستجوی آن پس از مدتی کاهش چشم‌گیری داشته است:

نمودار گوگل ترندز برای عبارت کلیدی ویروس کرونا
نمودار گوگل ترندز برای عبارت کلیدی ویروس کرونا (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

محتوای همیشه سبز در مقایسه با محتواهای فصلی و ترند مدت زمان بسیار طولانی‌تری با نیاز کاربران مرتبط باقی می‌ماند. تصویر زیر نمودار گوگل ترندز را برای کلمه کلیدی «خازن چیست» در یک سال گذشته نشان می‌دهد. به‌طور کلی موضوعات تعریفی که به بررسی ماهیت و چیستی مفاهیم می‌پردازند، همیشه سبز به حساب می‌آیند. همان‌طور که می‌بینید میزان جستجوی این کلمه کلیدی افت و خیزهایی داشته ولی روند جستجوی آن توسط کاربران پایدار بوده است:

نمودار گوگل ترندز برای کلمه کلیدی خازن چیست
نمودار گوگل ترندز برای کلمه کلیدی «خازن چیست» (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

از نکات بالا می‌توان نتیجه گرفت که هیچ ‌کدام از موارد فهرست زیر محتوای همیشه سبز نیستند چون با رویدادهای حال حاضر مرتبط هستند:

  • بیانیه‌های مطبوعاتی
  • مقاله‌ها و پست‌های خبری و مرتبط با رویدادهای روز
  • گزارش‌های تحقیقی مرتبط با موضوعات دارای تاریخ انقضا
  • محتوای مناسبتی

محتوای همیشه سبز برخلاف محتوای مدت‌دار، تحت‌تأثیر روز، ماه و سال نیست و همیشه تعداد قابل‌توجهی از کاربران وجود دارند که بخواهند در مورد آن‌ها اطلاعات کسب کنند. دقیقا به همین دلیل است که تولید محتوا بر اساس موضوعات همیشه سبز روش منطقی و آسانی برای هدایت ترافیک طبیعی (ارگانیک) به طرف وب‌سایت است. همچنین چالش پیدا کردن مخاطب برای محتوای همیشه سبز کمتر وجود دارد؛ چون موضوعات آن‌ها همیشه برای کاربران جذابیت دارد.

حالا که به‌خوبی می‌دانید محتوای همیشه سبز چیست و چه تفاوتی با محتوای روز (ترند) دارد، در ادامه بهترین ایده‌ها و موضوعات را برای تولید این نوع محتوا با دقت بیشتری بررسی می‌کنیم.

ایده برای محتوای همیشه سبز

در جدول زیر به متداول‌ترین موضوعات برای تولید محتوای همیشه سبز اشاره کرده‌ایم:

ایده های تولید محتوای همیشه سبز
۱. «راهنمای جامع» (Ultimate Guide) و هر آنچه باید بدانید۶. چک‌لیست‌ها۱۱. تاریخچه مفاهیم و محصولات و خدمات
۲. «واژه‌نامه یا فرهنگ اصطلاحات» (Glossary)۷. «سوالات متداول» (FAQs)۱۲. فهرست بهترین‌ها و بدترین‌ها (کتاب، فیلم و ...)
۳. راهنماها و دستورالعمل‌های How-To برای افراد مبتدی و متخصص۸. «بهترین راهکارها» (Best Practices)۱۳. «راهنمای نحوه ساخت» (How-To-Make)
۴. مصاحبه و «پرسش و پاسخ» (Q&A)۹. «راهنمای نحوه استفاده» (How-To-Use) از محصول یا ابزار۱۴. «مطالعه موردی» (Case Study) عوامل شکست و موفقیت
۵. «فهرست‌ها» (Listicles)۱۰. فهرست منابع و ابزارهای آموزشی رایگان و غیررایگان۱۵. «بررسی و مقایسه» (Review & Comparison)
۱۶. داستان‌های موفقیت و شکست کسب و کار و مشتریان۱۷. راهنمای خرید بهترین محصولات و خدمات۱۸. اشتباهات متداول حوزه تخصصی

در ادامه توضیحات تکمیلی در مورد مهم‌ترین موارد بالا ارائه و مثال‌هایی برای درک بهتر هرکدام ارائه می‌کنیم.

۱. راهنمای جامع

این راهنماها منابع کاملی هستند که اطلاعات عمیق و دقیقی در مورد موضوعی خاص برای مخاطب فراهم می‌کنند. از راهنماهای جامع می‌توانید برای آموزش موضوعات همیشه سبز به مخاطبان مبتدی و پیشرفته استفاده کنید. موضوعات فهرست زیر نمونه‌های خوبی از راهنمای جامع همیشه سبز هستند:

  • راهنمای جامع کار با سرچ کنسول گوگل
  • راهنمای جامع کار با یوتیوب
  • هر آنچه که باید در مورد بارداری سالم بدانیم
  • راهنمای سرمایه‌گذاری در بیت کوین

۲. واژه نامه یا فرهنگ اصطلاحات عمومی یا تخصصی

واژه‌نامه یا فرهنگ لغت، شامل فهرستی از کلمات، عبارات و اصطلاحات عمومی یا تخصصی مرتبط با حوزه کاری و معنی آن‌ها است و منابع خوبی برای دریافت بک‌لینک از وب‌سایت‌های دیگر به حساب می‌آید. برای مثال در مجله فرادرس، در دو بخش دیجیتال مارکتینگ و ارز دیجیتال چند واژه‌نامه اصطلاحات رایج تدوین شده است که عنوان آن‌ها را در فهرست زیر می‌بینید:

این موارد را شاید لازم باشد در طولانی‌مدت و با معرفی مفاهیم جدید به‌روزرسانی کنید، ولی در بخش اصلی آن‌ها تغییری ایجاد نمی‌شود و کاربران می‌توانند همیشه از آن‌ها برای کسب اطلاعات بیشتر استفاده کنند.

جاده و درختان سرسبز

۳. راهنمای نحوه انجام، خرید یا ساخت

راهنماهای How-To را می‌توانید برای نحوه انجام کارها، نحوه خرید یا انتخاب خدمات و محصولات یا نحوه ساخت موضوعات مرتبط با کسب و کار تولید کنید. در فهرست زیر چند نمونه از این موارد را فهرست کرده‌ایم:

  • روش‌‌های افزایش ترافیک وب‌سایت
  • چگونه درمانگر مناسب خود را پیدا کنیم؟
  • چگونه فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنیم؟
  • چگونه کلمات کلیدی مناسب برای سئو را انتخاب کنیم؟
  • چگونه اینفوگرافیک بسازیم؟
  • نحوه نوشتن عنوان جذاب برای بلاگ‌پست
  • چگونه رنگ مناسب را برای دیوار آشپزخانه انتخاب کنیم؟

۴. مصاحبه و پرسش و پاسخ

مصاحبه‌ها اغلب گفتگوهای منتشرشده با افراد متخصص حوزه کاری هستند. از نمونه‌های بسیار خوب مصاحبه می‌توان به مجموعه آموزش‌های مصاحبه مجله فرادرس اشاره کرد که هم متن و هم فایل صوتی و تصویری مصاحبه در پست وبلاگی درج می‌شود. مصاحبه را می‌توان با مشتریان وفادار کسب و کار هم انجام داد که در آن تجربه استفاده خود را از محصولات و خدمات بیان می‌کنند.

اسکرین شات مجموعه آموزش های مصاحبه مجله فرادرس
مجموعه آموزش‌های مصاحبه مجله فرادرس (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

تا این بخش توضیح دادیم چند نوع مهم از محتوای همیشه سبز چیست و مثال‌هایی را در هر مورد بررسی کردیم. در ادامه در مورد موضوعات دیگر بحث می‌کنیم.

۵. چک لیست ها و فهرست ها

فهرست‌ها، لیستی از توصیه‌ها، منابع یا تکنیک‌های مرتبط با مخاطب هدف را بیان می‌کنند. چک‌لیست‌ها، فهرست منابع آموزشی و یادگیری، روش‌ها، بهترین‌ها و بدترین‌ها و ابزارها از متداول‌ترین انواع این نوع محتوای همیشه سبز هستند. در زیر به چند مثال اشاره کرده‌ایم:

نکته مهم: عبارت «محتوای همیشه سبز» یک ویژگی مطلق و ثابت نیست و در حقیقت صفت نسبی است که برای توصیف موضوعات و محتواهای تولیدشده بر اساس آن‌ها استفاده می‌کنیم. در حقیقت برای درک بهتر آن، بهتر است محدوده یا طیفی را در نظر بگیریم که یک سر آن محتوای همیشه سبز و طرف دیگر آن محتوای ترند است. بر همین اساس موضوعات مختلف را می‌توان در بخش‌های مختلف این طیف قرار داد. بنابراین باید این انتظار را داشته باشیم که بعضی از موضوعات همیشه سبز و بعضی دیگر سبز باشند و لازم باشد در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری آن‌ها را به‌روزرسانی کنید.

۶. سوالات متداول

این محتوا به سوالات و چالش‌های متداول و پرتکرار کاربران در مورد حوزه کاری، محصولات و خدمات شما پاسخ می‌دهد. به نمونه‌های زیر توجه کنید:

  • بهترین پلتفرم برای ساخت وبلاگ چیست؟
  • چگونه ایده‌های جدید برای نوشتن بلاگ‌پست پیدا کنم؟
  • چگونه بدون تخم‌مرغ کیک بپزم؟
  • بهترین زمان برای خرید خودرو چه زمانی است؟
  • قبل از خرید ملک به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

۷. تعریف و توضیح مفاهیم

با کمک محتوای تعریفی می‌توانید مفاهیم و موضوعات مرتبط با کسب و کار با مخاطبان آموزش دهید. این نوع محتوای همیشه سبز معمولا دارای مخفف‌ها و اصطلاحات تخصصی و مرتبط با موضوع است. در مجله فرادرس طیف مختلفی از این نوع محتوا تولید می‌شود. به مثال‌های زیر توجه کنید:

  • بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی چیست؟
  • خازن چیست و چه کاربردی دارد؟
  • اثر طعمه چیست و چه کاربردی دارد؟
  • بازاریابی بازگشتی یا ریتنشن مارکتینگ چیست؟

۸. اهمیت استفاده از تاریخچه موضوع، محصول یا کسب و کار در تولید محتوای همیشه سبز چیست؟

موضوعات تاریخی و آگاهی‌بخش به‌طور کلی ایده‌های بسیار خوبی برای تولید محتوای همیشه سبز هستند چون در گذشته اتفاق افتاده‌اند و قرار است تغییری در جزییات آن‌ها ایجاد شود. این ایده را می‌توان به تاریخچه کسب و کار و محصولات و خدمات آن نیز تعمیم داد. به نمونه‌های زیر توجه کنید:

  • تاریخچه اینفوگرافیک
  • تاریخچه شکل‌گیری گیمیفیکشن
  • حقایقی در مورد نقاشی اکسپرسیونیسم
گوشه دنج اتاق با کامپیوتر و گلدان گل روی میز و لبه پنجره

۹. بررسی و مقایسه

مطالب بررسی و مقایسه اغلب به بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌های دو یا چند موضوع مشابه می‌پردازند و بهترین گزینه برای توضیح موضوعات و مفاهیم پیچیده مشابه با هم به مخاطبان هستند. به نمونه‌های زیر توجه کنید:

  • بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌های بازاریابی و تبلیغات
  • تفاوت تبلیغات اسپانسری و همسان
  • تفاوت روان‌شناس و روان‌پزشک
  • تفاوت گرامر Ever و Never در زبان انگلیسی

تا اینجا یاد گرفتیم ۹ موضوع اصلی در ساخت محتوای همیشه سبز چیست و در ادامه چند نکته دیگر را بررسی می‌کنیم.

۱۰. بهترین راهکارها

محتوای بهترین روش‌ها یا راهکارها در حقیقت نوعی محتوای فهرستی است که برای انجام بهتر یک فعالیت مشخص تدوین می‌شود. برای مثال، بهترین روش‌های استفاده از ابزار یا برنامه‌ای مشخص. موضوع این محتوا بسته به نوع کسب و کار ممکن است کمی تغییر کند به‌همین دلیل این محتوایی است که باید بیشتر از دیگر انواع محتوای همیشه سبز به فکر به‌روزرسانی آن باشید. به نمونه‌های زیر توجه کنید:

  • بهترین روش‌های بازاریابی ایمیلی
  • بهترین تکنیک‌های هک سئو

۱۱. مطالعه موردی

مطالعه موردی در حقیقت گزارش عمیق و موثقی از تجربه استفاده مشتری از محصولات و خدمات کسب و کار و حل مشکل او است. مطالعه موردی یکی از بهترین انواع محتوای همیشه سبز است چون تخصص شما را در حوزه فعالیت نشان می‌دهد.

۱۲. اینفوگرافیک

اینفوگرافیک تصویری برای نمایش بصری اطلاعات و موضوعات پیچیده است که موضوع را با یک نگاه به مخاطب منتقل می‌کند. اینفوگرافیک زیر در مجله فرادرس برای معرفی استراتژی‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ مورد استفاده قرار گرفته است:

نمونه استفاده از اینفوگرافیک به عنوان محتوای evergreen
نمونه استفاده از اینفوگرافیک به عنوان محتوای evergreen (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

در مطلب زیر به‌طور مفصل در مورد اینفوگرافیک و روش ساخت آن بحث کرده‌ایم:

اهمیت تولید محتوای همیشه سبز

در بخش قبلی توضیح دادیم محتوای همیشه سبز چیست و چه انواعی دارد. در فهرست زیر به چند مورد از دلایل اهمیت محتوای همیشه سبز اشاره کرده‌ایم:

  • به دست آوردن رتبه بالاتر در صفحه نتایج: استفاده اصولی از کلمات کلیدی و عدم وابستگی محتوای همیشه سبز به زمان، باعث می‌شود این محتوا در جایگاه‌های بالای صفحه نتایج به کاربران نمایش داده شود. این موضوع هم به بهبود سئوی کلی وب‌سایت کمک زیادی می‌کند. همچنین محتوای همیشه سبز اغلب نرخ پرش کمی دارد که یکی از معیارهای رتبه‌بندی گوگل است.
  • هدایت ترافیک مرتبط به وب‌سایت: محتوای همیشه سبز با ظاهر شدن در رتبه‌های برتر صفحه نتایج، ترافیک ارزشمندی را به طرف وب‌سایت هدایت می‌کند و چون در مدت‌های طولانی برای کاربران جذاب است، به‌طور دائم به جذب ترافیک برای وب‌سایت ادامه می‌دهد.
  • کمک به ساخت بک‌لینک: محتوای همیشه سبز مفید و جذاب است و عمر مفید طولانی دارد. بنابراین احتمال این‌که افراد بیشتری آن را اشترا‌ک‌گذاری کرده یا به طرف آن بک‌لینک ایجاد کنند، بیشتر است.
  • ارزش‌آفرینی برای مخاطبان و کسب و کار: قرار گرفتن مداوم در رتبه‌های بالای صفحه نتایج و پاسخ‌گویی به سوالات و موضوعات جذاب برای کاربران، به بهبود اعتبار وب‌سایت و کسب و کار کمک می‌کند.
  • بهبود اعتبار وب‌سایت: با کمک محتوای همیشه سبز به‌عنوان رهبر فکری حوزه تخصصی کسب و کارتان شناخته می‌شوید و افراد بیشتری به شما اعتماد می‌کنند.
  • کمک به تولید «مخاطب راغب» (لید): محتوای همیشه سبز کاربران زیادی را به طرف وب‌سایت هدایت می‌کند، به‌همین دلیل است که با کمک آن می‌توانید مخاطبان راغب (لیدهای) بیشتری تولید کرده و در نهایت به فروش بیشتر محصولات و خدمات کمک کنید.
  • امکان ارتقای دائمی محتوای همیشه سبز: برخلاف محتوای مدت‌دار، محتوای همیشه سبز را می‌توانید چندین بار و در دوره‌های زمانی مختلف در شبکه‌های اجتماعی و ایمیل اشتراک‌گذاری کنید و مخاطبان بیشتری برای کسب و کار جذب کنید.
  • کاهش میزان نیاز به محتوا: محتوای همیشه سبز بخش زیادی از ترافیک ورودی به وب‌سایت را تامین می‌کند و نیازی به تولید حجم زیادی محتوا در مدت‌های زمانی کوتاه برای وب‌سایت نیست.
عکس نمادین از درختان همیشه سبز کاج در کنار جاده

تا اینجا یاد گرفتید اهمیت و مزایای محتوای همیشه سبز چیست و چطور به افزایش ترافیک و اعتبار وب‌سایت کمک می‌کند. در ادامه نکات مهم در تولید محتوای همیشه سبز را یاد می‌گیرید.

نکات کلیدی تولید محتوای همیشه سبز

محتوای همیشه سبز بر اساس کلمات کلیدی مورد استفاده کاربران و دیگر اصول سئوی داخلی بهینه‌سازی می‌شود؛ بنابراین بسیاری از نکات مربوط به بهینه‌سازی آن با تولید محتوای وب‌سایت مشترک هستند. با این وجود چند نکته مهم در خصوص نحوه انتخاب موضوع، انتخاب کلمه کلیدی و نوشتن این نوع محتوا وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

انتخاب موضوع همیشه سبز

اولین گام در تولید محتوای همیشه سبز این است که موضوعی غیروابسته به زمان و مرتبط به مخاطب هدف خود انتخاب کنید. هر موضوع مرتبط با کسب و کار و مخاطب هدفتان را که به ذهنتان می‌رسد یادداشت کنید. در مورد هرکدام از موضوعات از خودتان بپرسید «آیا این موضوع چیزی است که مردم بعد از گذشت چند سال هم بخواهند در مورد آن بدانند؟». کلید پیدا کردن موضوع برای محتوای همیشه سبز آن است که از موضوعات و ایده‌های مرتبط با زمان کاملا دوری کنید و در عین حال به موضوع را تا جای امکان مرتبط به کسب و کار و سلیقه مخاطب هدف نگه دارید.

برای مثال، اگر قرار است محتوای همیشه سبز مرتبط با موضوع «یوگا» را در وبلاگ منتشر کنید، موارد فهرست زیر گزینه‌های خوبی به‌نظر می‌رسند:

  • یوگای صورت
  • یوگا در خانه
  • یوگا برای لاغری
  • فواید یوگا برای تناسب اندام
  • سبک‌های یوگا
  • فلسفه یوگا

اگر در مورد همیشه سبز بودن موضوع انتخابی شک دارید، از ابزار گوگل ترندز کمک بگیرید و روند جستجوی آن را در بازه‌های زمانی مختلف بررسی کنید.

تعیین کلمه کلیدی بر اساس موضوع

در مرحله بعدی و پس از انتخاب موضوع باید کلمه کلیدی مناسب برای تولید محتوا را انتخاب کنید. این کار را لازم است از طریق تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید. فرض کنید از بین موضوعات بالا، موضوع «یوگا در خانه» را برای تولید محتوا انتخاب کرده‌اید. به کمک ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی و پیشنهادات گوگل در دو بخش تکمیل خودکار و جستجوهای مرتبط، می‌توانید کلمات کلیدی مورد استفاده کاربران را برای این موضوع پیدا کنید. در مثال «یوگا در خانه»، همین عبارت را در ابزار گوگل کیورد پلنر وارد کردیم و به کلمات کلیدی زیر رسیدیم:

  • آموزش یوگا مبتدی در خانه
  • تمرین‌های یوگا در منزل
  • یوگا مبتدی در خانه
  • آموزش آنلاین یوگا
  • آموزش ورزش یوگا در خانه
  • آموزش یوگا در منزل
  • آموزش گام‌به‌گام یوگا در خانه
  • انجام یوگا در منزل
  • اپلیکیشن یوگا

برای این‌که بهترین کلمات کلیدی را برای تولید محتوای همیشه سبز انتخاب کنید، لازم است به میزان یا حجم جستجو (Search Volume)، محبوبیت مداوم و ثابت بودن قصد کاربر در مورد آن‌ها توجه کنید که این اطلاعات از طریق ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی و گوگل ترندز قابل‌دستیابی هستند. در ادامه در مورد هرکدام بحث می‌کنیم.

توجه به حجم جستجوی کلمه کلیدی

منظور از «حجم یا میزان جستجو» (Search Volume)، تعداد دفعاتی است که کلمه یا عبارت کلیدی در مدت زمان مشخصی توسط کاربران جستجو می‌شود. کلمات کلیدی ایده‌آل برای تولید محتوا، حجم جستجوی بالا و میزان رقابت کمی دارند. این ویژگی باعث می‌شود راحت‌تر بتوانید برای آن‌ها در صفحه نتایج رتبه بگیرید. اگر در شروع فرایند تولید محتوای همیشه سبز هستید، بهتر است کلمات کلیدی طولانی را که رقابت کمی بر سر آن‌ها وجود دارد، انتخاب کنید.

نکته مهم: بسیاری از کلمات کلیدی وجود دارند که توسط کاربران کمتری جستجو می‌شوند ولی این موضوع به این معنی نیست که برای تولید محتوای همیشه سبز مناسب نیستند. در حالت کلی، حجم جستجوی بالاتر کمک می‌کند ترافیک بیشتری به طرف وب‌سایت هدایت شود و گزینه ایده‌آل‌تری است. با این وجود کلمات کلیدی با حجم جستجوی کم هم وجود دارند که گزینه‌های بسیار خوبی برای تولید محتوای همیشه سبز هستند.

محبوبیت مداوم و وابسته نبودن به زمان

برای ارزیابی روند محبوبیت کلمه کلیدی در بازه‌های زمانی مختلف می‌توانید از ابزار گوگل ترندز کمک بگیرید. اگر نمودار گوگل ترندز افت و خیز‌های زمانی شدید داشته باشد، یعنی آن کلمه کلیدی برای تولید محتوای همیشه سبز مناسب نیست. کلمات کلیدی مناسب برای تولید محتوای همیشه سبز، نمودار صعودی دارند یا روند جستجوی آن‌ها ثابت است.

ثابت بودن قصد کاربر از جستجو

نکته مهم دیگری که در مورد کلمه کلیدی انتخابی باید به آن توجه کنید، ثابت بودن هدف کاربر از جستجوی آن است. به‌عبارت بهتر، باید بررسی کنید که هدف کاربر از جستجوی کلمه کلیدی در گذر زمان تغییر نکرده باشد. برای مثال، تا قبل از سال ۲۰۲۰ و پاندمی کرونا، اگر کاربری عبارت «بهترین ماسک‌های صورت» را جستجو می‌کرد، احتمالا به دنبال پیدا کردن یک محصول زیبایی بود. بعد از پاندمی کرونا، کاربران بیشتر به‌دنبال ماسک‌های بهداشتی بودند.

بنابراین باید حتما بررسی کنید که قصد کاربر از جستجوی کلمه کلیدی با گذشت زمان تغییر نکرده باشد.

جاده و درختان کاج به طرف خط افق - محتوای همیشه سبز چیست

تا این بخش می‌دانید روش انتخاب موضوع و کلمه کلیدی برای تولید محتوای همیشه سبز چیست و چه اصولی دارد. در ادامه چند نکته مهم دیگر را بررسی می‌کنیم.

انتخاب قالب و فرمت مناسب برای محتوا

بعد از نهایی کردن موضوع و کلمه کلیدی اصلی، باید قالب و فرمت محتوای خود را تعیین کنید. تولید محتوا در فرمت درست باعث می‌شود مخاطبان بهتر با آن ارتباط برقرار کنند. برای مثال اگر قصد تولید محتوا در وبلاگ را داشته باشید، برای کلمه کلیدی «روش‌های انجام یوگا در خانه» بهتر است از فهرست‌های موردی استفاده کنید.

در حالت بعدی، اگر کلمه کلیدی انتخابی شما «هر آنچه باید در مورد یوگا در خانه بدانید» باشد، یک راهنمای جامع قطعا فرمت ایده‌آل‌تری برای شما است. یک راه‌حل ساده برای تشخیص بهتر قالب محتوا آن است که کلمه کلیدی را در گوگل جستجو و نتایج جایگاه‌های برتر را به‌دقت بررسی کنید. سعی کنید الگوی مشابهی بین آن‌ها پیدا و از همان الگو برای تولید محتوای خودتان استفاده کنید. اگر الگویی پیدا نشد، سعی کنید خودتان بهترین فرمت را برای محتوا انتخاب کنید. از آزمون و خطا نترسید و فراموش نکنید در ادامه مسیر می‌توانید محتوا را بازبینی کرده و بهبود دهید.

نکات مهم در ساخت محتوای همیشه سبز چیست؟

در این مرحله باید محتوای همیشه سبز را تولید کنید. در این مسیر، حتما موارد زیر را رعایت کنید:

  • بهینه‌سازی محتوا بر اساس کلمه کلیدی
  • استفاده نکردن از کلمات و عبارات مرتبط با تاریخ‌ها و رویدادهای خاص
  • ساختاربندی مناسب محتوا با استفاده از تیترهای مناسب
  • استفاده از زبان ساده و قابل‌فهم بدون اصطلاحات تخصصی
  • توجه به صحت اطلاعات و نکات مطرح‌شده در محتوا
  • استفاده از تصاویر و عناصر بصری جذاب در محتوا

در ادامه در مورد هریک از موارد بالا بحث می‌کنیم.

بهینه سازی محتوا بر اساس کلمه کلیدی

در بخش‌های قبلی به این نکته اشاره کردیم که محتوای همیشه سبز را باید بر اساس اصول سئو و طبق کلمه کلیدی بهینه‌سازی کنید. دلیل این کار کاملا واضح است؛ اگر محتوا را سئو نکنید، رتبه خوبی در صفحه نتایج نمی‌گیرد پس ترافیکی هم از آن به داخل وب‌سایت هدایت نمی‌شود. بنابراین مطمئن شوید که آن را کاملا بر اساس کلمه کلیدی و مرتبط با آن می‌نویسید. برای مثال اگر قرار است به کاربر یاد بدهید «چگونه فهرست ایمیل بنویسد»، نباید در مورد بازاریابی ایمیلی گزافه‌گویی کنید و باید سریعا سر اصل مطلب بروید. همچنین بسیار مهم است که از کلمه کلیدی در محل‌های زیر استفاده کنید:

بعد از محل‌های دیگر، تلاش کنید کلمه کلیدی را در بخش‌های مختلف بدنه متن به‌تعادل و به‌‌صورت کاملا طبیعی استفاده کنید.

استفاده نکردن از کلمات و عبارات زمان دار

بدترین کاری که می‌توانید با محتوای همیشه سبزتان انجام دهید این است که از کلمات و عبارات زمان‌دار  در آن استفاده کنید. در فهرست زیر چند نمونه را ذکر کرده‌ایم.

  • عدد سال و تاریخ، مانند: ۲۰۲۳
  • نام رویدادها و مناسبت‌ها، مانند: عیدنوروز، کریسمس، جام‌جهانی، شب یلدا
  • اصطلاحات مربوط به زمان، مانند: سال گذشته، ماه آینده، دیروز، امروز

استفاده از کلماتی مانند جدید، هر زمان و ... باعث می‌شود محتوا عمر مفید طولانی‌تری پیدا کند.

استفاده از ساختار مناسب برای محتوا با تیتربندی مناسب

تقسیم کردن متن محتوای همیشه سبز به بخش‌های مختلف خوانایی آن را بیشتر می‌کند. بنابراین بهتر است از به کار بردن پاراگراف‌های طولانی در متن خودداری کنید و با کمک تیترها و زیرتیترهای مناسب و مرتبط، متن را به بخش‌های مختلف بشکنید. با این کار مخاطبان بیشتر در صفحه می‌مانند و خیلی سریع می‌توانند بخش مربوط به اطلاعات موردنیاز خود را پیدا کنند.

در بخش بعدی توضیح می‌دهیم اهمیت استفاده از ساختار مناسب در  تولید محتوای همیشه سبز چیست و چرا باید زبان ساده را در اولویت قرار دهید.

استفاده از زبان ساده و قابل فهم بدون اصطلاحات تخصصی

نکته مهمی که باعث می‌شود محتوای شما بدون وابستگی به زمان همچنان برای کاربران ارزش خود را حفظ کند، سادگی و روان بودن زبان آن است. بنابراین تا جای امکان از به کار بردن اصطلاحات تخصصی و توضیحات بیش‌از‌حد پیچیده خودداری کنید. در فهرست زیر، دلایل این موضوع را ذکر کرده‌ایم:

  • اصطلاحات تخصصی و فنی ممکن است با گذشت زمان منسوخ شوند یا ارتباط خود را با موضوع از دست بدهند. بنابراین برای ماندگاری بیشتر محتوا سعی کنید تا جای امکان از آن‌ها استفاده نکنید، مگر این‌که نوع محتوا تخصصی باشد مانند واژه‌نامه‌ها.
  • با استفاده از کلمات ساده و زبان روان، خوانایی محتوا را افزایش می‌دهید. هرچه محتوای خواناتر و قابل‌فهم‌تری تولید کنید، گروه بزرگ‌تری از مخاطبان از محتوا استفاده می‌کنند.
  • با استفاده از زبان دقیق و ساده، بهتر توجه کاربر را جلب می‌کنید. کاربران بیشتر با محتوایی تعامل می‌کنند که بدون حرف اضافه و حاشیه رفتن، برای آن‌ها ارزش ایجاد کند.

پس موضوع محتوا را به واضح‌ترین شکل ممکن بیان کنید چون تا مخاطبان توجه بیشتری به آن نشان دهند.

دفترکار پر از گیاه

اطمینان از درستی اطلاعات و نکات محتوا

یکی از ویژگی‌های مهم محتوای همیشه سبز، معتبر بودن آن است و یکی از ویژگی‌های معتبر بودن محتوا از نظر گوگل، صحت و درستی اطلاعات موجود در آن است. بنابراین تمام اطلاعات محتوا را دوباره بررسی کنید تا از بدون اشکال بودن آن‌ها مطمئن شوید. لحن محتوا را نیز به‌شکلی انتخاب کنید که تخصص و اعتبار شما را در حوزه کاری نشان دهد.

اهمیت استفاده از تصاویر جذاب و آموزنده در محتوای همیشه سبز چیست؟

با افزودن تصاویر و اینفوگرافیک به محتوا، محتوا برای مخاطب جذاب‌تر می‌شود که به دنبال آن سه اتفاق مهم رخ می‌دهد:

  • تقسیم متن به بخش‌های کوچک‌تر
  • انتقال اطلاعات ساده‌تر
  • احتمال اشتراک‌گذاری بیشتر

از ایده‌های زیر برای اضافه کردن تصویر به متن استفاده کنید:

  • قرار دادن تصاویر دارای اطلاعات کلیدی
  • اضافه کردن چارت و نمودار برای انتقال بهتر داده‌ها
  • استفاده از اسکرین‌شات‌های واقعی یا تصاویر مرحله‌ای برای ترسیم بهتر فرایندها و مراحل انجام کار
  • استفاده از نماد و آیکون برای نشان دادن بخش‌های مختلف متن

نکته مهم: تصاویر به‌کاررفته در محتوا را حتما بر اساس اصول سئوی تصویر با اضافه کردن «متن جایگزین» (Alt Text) و عنوان مناسب بهینه‌سازی کنید.

ترغیب مخاطب به تعامل با محتوا

تعامل کاربر با محتوا به تازه ماندن آن مدت‌ها پس از انتشار کمک می‌‌کند. سعی کنید حتما از دکمه‌های اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی و بخش نظرات در پست‌های وبلاگی استفاده کنید تا کاربر به تعامل با محتوا ترغیب شود. همچنین از نکات گفته‌شده در بخش نظرات کاربران می‌توانید برای بهبود و ارتقای هرچه بیشتر محتوا استفاده کنید.

در بخش‌های قبلی توضیح دادیم نکات مهم در تولید محتوای همیشه سبز چیست و چه ایده‌هایی برای ساخت آن وجود دارد. در ادامه، به دو سوال اصلی در مورد این محتوا پاسخ می‌دهیم.

چه زمانی و چگونه محتوای همیشه سبز را به روزرسانی کنیم؟

محتوای همیشه سبز کمتر از دیگر انواع محتوا به به‌روزرسانی نیاز دارد اما حتی اگر در بالاترین کیفیت ممکن هم تولید شود، لازم است در بازه‌های زمانی منظم به‌روزرسانی شود. با آپدیت کردن محتوا، تاریخ انتشار آن هم به‌روز می‌شود. این کار شانس دیده شدن محتوا را بیشتر می‌کند چون اکثر وب‌سایت‌های رتبه‌های اول صفحه نتایج در چند سال اخیر منتشر شده‌اند و گوگل با دیدن محتوای تازه‌تر، توجه ویژه‌ای به آن نشان می‌دهد.

موارد فهرست زیر دلایل خوبی برای به‌روزرسانی محتوا هستند:

  • افت رتبه محتوا در صفحه نتایج
  • ارتقای رتبه محتوا در صفحه نتایج
  • تغییر در اطلاعات موجود در محتوا
  • تغییر در اطلاعات مرتبط با کسب و کار

استراتژی‌ها تغییر می‌کنند، ابزارها و روش‌های جستجوی جدید معرفی می‌شوند و گذر زمان باعث می‌شود محتوا تازگی خود را از دست بدهد. محتوا را با روش‌های زیر به‌روزرسانی کنید:

  • افزودن اطلاعات و به‌روزرسانی ارقام و آمارها
  • جایگزین کردن تصاویر قدیمی با تصاویر جدید‌تر
  • به‌روزرسانی اطلاعات و جزییات منسوخ‌شده
  • بررسی دوباره شیوه نگارش و قواعد دستوری متن

حالا که می‌‌دانید شرایط به‌روزرسانی محتوای همیشه سبز چیست، در ادامه به سوال مهم دیگری در این مورد پاسخ می‌دهیم.

چگونه رتبه محتوای همیشه سبز را حفظ کنیم؟

فرض کنید محتوای همیشه سبزتان را تولید کرده‌اید و رتبه خوبی هم در صفحه نتایج گرفته است. آیا باید آن را به حال خودش رها کنید یا لازم است برای حفظ رتبه آن در صفحه نتایج کاری انجام دهید؟ با دو روش زیر مطمئن می‌شوید محتوای همیشه سبز تا ماه‌ها و حتی سال‌ها رتبه خود را در صفحه نتایج حفظ می‌کند:

  • ارتقای محتوا در کانال‌ها و رسانه‌های دیگر: از طریق ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و نگارش پست‌های مهمان در وبلاگ‌های معتبر و مرتبط می‌توانید آن را در معرض دید افراد بیشتری قرار دهید. برای مثال با تولید پست بر اساس محتوای همیشه سبز در شبکه‌های اجتماعی و استفاده از هشتگ‌های مرتبط مخاطبان شما در این شبکه‌ها هم آن را می‌بینند.
  • اضافه کردن لینک  داخلی محتوای همیشه سبز به صفحات دیگر وب‌سایت: با این کار هم انتقال ارزش و اعتبار بین صفحات وب‌سایت بهتر صورت می‌گیرد و هم کاربر و هم موتور جستجو ناوبری بهتری بین صفحات وب‌سایت خواهند داشت.

محتوای بدون تاریخ انقضا تولید کنید

محتوای همیشه سبز تاریخ انقضا ندارد و اگر آن را اصولی تولید کنید تا مدت‌ها ترافیک پایداری به‌طرف وب‌سایت هدایت می‌کند. اهمیت تولید این محتوا را دست‌کم نگیرید و برای تولید آن به موضوعاتی فکر کنید که به کسب و کار شما مرتبط هستند و مخاطبان شما تمایل دارند در مورد آن‌ها بدانند. در زمان انتخاب موضوع برای تولید محتوای همیشه سبز، حتما به سه سوال مهم زیر پاسخ دهید:

  • آیا دانشی که قرار است به مخاطب بدهید، بنیادی و پایه‌ای است؟
  • آیا مخاطب هدف شما چند سال دیگر هم به این موضوع به همین اندازه اهمیت می‌دهد؟
  • آیا موضوع انتخابی شما همیشه برای مخاطب کاربردی است؟

اگر پاسخ شما به تمام سوالات بالا مثبت بود، یعنی موضوعی که انتخاب کرده‌اید، پتانسیل تبدیل شدن به محتوای همیشه سبز را دارد. موضوع را با توجه به جستجوهای کاربران به کلمه کلیدی مناسبی تبدیل و محتوا را پس از تولید بر اساس اصول سئو بهینه‌سازی کنید. این محتوا در طولانی‌مدت در رتبه‌های بالای صفحه نتایج به کاربران نمایش داده می‌شود و ترافیک رایگانی را به‌طور مداوم به طرف وب‌سایت جذب می‌کند.

با تولید محتوا بر اساس موضوعات همیشه سبز در کنار موضوعات مرتبط با زمان، می‌توانید استراتژی بازاریابی محتوای خود را به‌صورت متعادل‌تری ایجاد تدوین کنید.

سوالات متداول

در این مطلب از مجله فرادرس توضیح دادیم محتوای همیشه سبز چیست و چه ایده‌هایی برای تولید آن وجود دارد. در ادامه به چند سوال پرتکرار در مورد این محتوا پاسخ می‌دهیم.

آیا فقط باید روی تولید محتوای همیشه سبز تمرکز کنیم؟

خیر. استراتژی تولید محتوا چه در وب‌سایت و چه در شبکه‌های اجتماعی، بهتر است ترکیبی از محتوای همیشه سبز و «محتوای مربوط به موضوعات روز» (Topical Content) باشد. محتوای همیشه سبز همیشه کاربرد و ارزش خود را برای کاربران حفظ می‌کند و تا مدت‌ها ترافیک پایداری را به‌طرف وب‌سایت هدایت می‌کند اما بسیاری از اوقات مخاطبان هدف شما نیاز دارند از موضوعات داغ مرتبط با کسب و کار شما باخبر شوند و در مواردی باید مقاله‌های خبری کوتاه، مرتبط و سرگرم‌کننده بخوانند. بنابراین بهتر است علاوه بر تولید محتوای همیشه سبز، گوشه چشمی هم به تولید محتوای ترند داشته باشید.

روش انتخاب کلمه کلیدی برای محتوای همیشه سبز چیست؟

در حالت ایده‌آل کلمه کلیدی انتخابی برای تولید محتوای همیشه سبز بهتر است حجم جستجوی بالا و رقابت کمی داشته باشد. البته می‌توان بر اساس کلمات کلیدی با حجم جستجوی پایین هم محتوای همیشه طبز تولید کرد ولی باید انتظار هدایت ترافیک کمتری را به وب‌سایت داشته باشید. برای شروع توصیه می‌شود از کلمات کلیدی طویل با حجم جستجوی کم و رقابت پایین استفاده کنید و با زاویه دید متفاوت نسبت به موضوع، توجه کاربر و موتورهای جستجو را به محتوای تولیدی خودتان معطوف کنید.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Neil PatelSemrush BlogBUSSINESS NEWS DAILYDigital Marketing InstituteSemrush BlogSearch Engine Land
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *