چت بات چیست و چگونه برای افزایش فروش به کار می رود؟ + فیلم آموزشی

۴۸۵۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵۱ دقیقه
چت بات چیست و چگونه برای افزایش فروش به کار می رود؟ + فیلم آموزشی

یک ربات نرم‌افزاری یا به اصطلاح «بات» چیزی بیش از چند قطعه کد نیست. البته نحوه کدنویسی یا استفاده از پلتفرم‌های ساخت این بات‌ها است که انواع مختلف آن‌ها را پدید می‌آورد. بات‌ها به طور معمول برای انجام خودکار برخی از وظایف به کار گرفته می‌شوند. به کمک بات‌ها می‌توان این وظایف را بدون نیاز به انسان انجام داد. سازمان‌ها و اشخاص می‌توانند برای جلوگیری از وظایف تکراری، از بات‌ها استفاده کنند. در این مطلب یاد می‌گیریم که بات چیست و نحوه بکارگیری چت بات برای فرآیندهای بازاریابی را نیز مرور می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته
محتوای این مطلب جهت یادگیری بهتر و سریع‌تر آن، در انتهای متن به صورت ویدیویی نیز ارائه شده است.

چت بات چیست ؟

چت‌بات‌ها برنامه‌هایی هستند که به طور خودکار با دریافت پیام فعال می‌شوند. برنامه‌نویسی چت‌بات‌ها در حالت‌های مختلفی انجام می‌گیرد. در برخی موارد می‌توان آن‌ها را به گونه‌ای کدنویسی کرد که هر بار، یک فعالیت یکسان را انجام دهند یا بر اساس کلمات کلیدی موجود در پیام‌ها، عملیات مشخصی را انجام دهند. حتی می‌توان از یادگیری ماشین برای دریافت پاسخ مناسب در شرایط مختلف و بر اساس همان شرایط بهره برد.

چت بات‌ها از رسانه‌های مختلفی مانند SMS، چت‌های ویندوز و پیام‌های شبکه‌های اجتماعی برای پاسخ به پیام‌ها استفاده می‌کنند. پلتفرم‌هایی مانند فیسبوک و توییتر به طور معمول بهره بیشتری از این فرآیندها می‌برند.

چت‌بات‌ها در شکل‌های مختلفی وجود دارند و برخی از آن‌ها نقش سرگرم‌کننده دارند و برخی دیگر را می‌توان در فعالیت‌های Digital Marketing به کار برد. آمارهای زیر که توسط فیسبوک ارائه شده‌اند، اهمیت استفاده از بات‌ها را نشان می‌دهند.

  • در هر ماه بین شرکت‌ها و افراد، در حدود ۲ میلیارد پیام مبادله می‌شود.
  • ۵۶ درصد از افراد، ارسال پیام را به تماس با پشتیبانی ترجیح می‌دهند.
  • ۵۳ درصد از کاربران، خرید از کسب‌وکارهایی را ترجیح می‌دهند که بتوانند به جای تماس، به آن‌ها پیام ارسال کنند.

با وجود این‌که بات‌ها ابزار جدیدی به شمار نمی‌آیند اما استفاده از آن‌ها در سال‌های گذشته رونق بیشتری پیدا کرده است. تصویر زیر نشان می‌دهد که جستجو پیرامون بات‌ها رونق بیشتری پیدا کرده است.

بات چیست

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چه نوع چت‌بات‌هایی در کسب‌وکارها بکار گرفته می‌شوند یا نقش این بات‌ها در بهبود تجربه کاربری چیست و کاربران اصلی چه انتظاری از این بات‌ها دارند. برای پاسخ به این سوالات می‌توان به داده‌های موجود در تصویر زیر مراجعه کرد.

موارد استفاده از چت بات

تصویر بالا نشان می‌دهد که کاربران به دلایل مختلفی از بات استفاده می‌کنند. با این وجود، موارد زیر را می‌توان به عنوان دلایل اصلی استفاده از چت بات برشمرد.

  • دریافت پاسخ سریع سوالات
  • حل یک مشکل
  • دریافت پاسخی با جزئیات بیشتر پیرامون موضوعی خاص
  • تماس با پشتیبانی و صحبت با نیروی (کارمند) فیزیکی

داده‌ها بیان‌گر این هستند که اگر صاحب کسب‌وکاری هستید باید از چت بات جهت ساده‌سازی ارتباط با مشتریان بهره بگیرید. توجه داشته باشید که چت بات تنها برای مشتریان به کار نمی‌رود بلکه به طور کلی برای کسب‌وکار شما مفید است.

مزایای چت بات چیست ؟

یکی از راه‌های رقابتی در دنیای کسب‌وکار امروزی این است که تا حد ممکن، فرآیندهای مختلف را به طور خودکار انجام داد. از نمونه‌های این فرآیندها می‌توان به بانک‌های خودکار اشاره کرد که بدون نیاز به استخدام نیروی کار به فعالیت خود ادامه می‌دهند. ارزش چت بات نیز در اینجا مشخص می‌شود چراکه به کمک آن‌ها می‌توان بسیاری از مکالمات بین کاربران و سازمان‌ها را به طور خودکار انجام داد. در ادامه فهرستی از مهم‌ترین مزایای چت‌بات‌ها آورده شده است.

  • صرفه‌جویی در زمان و هزینه
  • تولید لید (مشتری راغب) و جریان درآمدی
  • راهنمایی مشتریان
  • پشتیبانی در ساعت‌های غیرکاری
  • تعامل مناسب با کاربران

صرفه‌جویی در زمان و هزینه

زمانی که به جای بکارگیری یک کارمند، گفتگو بین مشتری و سازمان را از طریق یک چت بات پیگیری کنید، در هزینه و زمان صرفه‌جویی می‌شود. هرقدر تعداد پیام‌های ورودی افزایش پیدا کند، زمان صرفه‌جویی شده نیز به دنبال آن افزایش می‌یابد.

تولید لید و جریان درآمدی

چت بات برای جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز و ارائه پشتیبانی مناسب، از پیام‌های مستقیم بهره می‌گیرد. به طور مثال، دلیل بازدید از صفحه مورد نظر، سوالی است که در بیشتر موارد در هر تعامل با چت‌بات پرسیده می‌شود.

به طور مثال بسیاری از چت‌بات‌ها برای پیدا کردن مشتریان احتمالی، ایمیل‌های آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنند تا نمایندگان فروش بتوانند ادامه مسیر را به شکل ساده‌تری دنبال کنند. به این ترتیب، به جای این‌که یک نیرو سوالات متداول را به شکل خسته‌کننده‌ای پاسخ دهد می‌توان از یک چت بات برای این کار بهره برد.

راهنمایی مشتریان در چت بات چگونه است؟

مشتریان برای پیدا کردن اطلاعات مورد نظر علاقه خود، همواره به کمک نیاز دارند. در حقیقت، شاید حتی مشتری شما نداند که به چه چیزی علاقه‌مند است و تنها نام برند شما را از جایی شنیده باشد و بخواهد در رابطه با آن اطلاعات کسب کند. با پرسیدن برخی از سوالات زیر که به «سوالات مقدماتی» (Qualifying Questions) یا سوالات صلاحیت‌سنجی معروف هستند، آن‌‌ها را به مسیر مورد نظرشان راهنمایی می‌کنید. البته این سوالات بر اساس هر کسب‌وکار به شکلی جداگانه تعریف می‌شوند اما برخی از سوالات مشترک و معمول را در فهرست زیر آورده‌ایم.

  • به دنبال حل چه مشکلی هستید؟
  • چه هدفی دارید؟
  • محل سکونت شما کجاست؟
  • در چه بخش و حوزه تخصصی حضور دارید؟
  • آیا به پشتیبانی تخصصی نیاز دارید؟

 

شرکت خطوط هوایی (ایرلاین) را در نظر بگیرید. با توجه به پروازهای ورودی، خروجی، تخفیف‌های احتمالی و مقصدهای گوناگون، سوالات بی‌شماری به هنگام خرید وجود دارد. در اینجا مشخص می‌شود که توانایی چت بات چیست و چطور می‌توان از آن برای پرسیدن این سوالات تکراری از مشتریان بهره برد. با شخصی‌سازی سوالاتی که یک چت‌بات می‌پرسد، سازمان‌های هواپیمایی می‌توانند مشتریان را به سمت خرید بلیت دلخواه هدایت کنند.

بات چیست

استفاده از چت بات در  این حالت، تجربه بهتری را هم برای مسافر و هم برای کسب‌وکار ایجاد می‌کند.

پشتیبانی در ساعت‌های غیرکاری

آن‌چه که آمارها نشان می‌دهند این است که بیشترین استفاده از چت‌بات‌ها برای دریافت پاسخ به سوالاتی اضطراری است. از این‌رو، شرکت‌هایی که پشتیابی ۲۴ ساعته ندارند، امکان پاسخ به سوالات اضطراری کاربران را ندارند. در نتیجه، اگر در زمان‌های تعطیلی نمی‌توانید به سوالات مشتریان پاسخ بدهید، استفاده از چت بات گزینه مناسبی به شمار می‌آید و به این ترتیب، مشتریان در ۲۴ ساعت روز پاسخ سوالات خود را دریافت می‌کنند.

استفاده از چت بات خاصه زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بر اساس آمارها، مشتری انتظار دارد پاسخ سوالات خود را در نهایت تا ۴ ساعت بعد از پرسش، دریافت کند و این درحالیست که پاسخ به سوالات برای شرکت‌ها تا ۱۰ ساعت هم طول می‌کشد.

زمان پاسخ گویی

بنابراین، بهره‌گیری از چت بات به شکل قابل ملاحظه‌ای مقدار متوسط زمان پاسخ به مشتری را کاهش می‌دهد.

تعامل مناسب با کاربران

در گذشته، سوالات کاربران با استفاده ایمیل یا تلفن به صورت مستقیم انجام می‌شد و در این، تجربه کاربر، شکلی سفارشی نداشت. اما چت بات روشی جدید و سرگرم‌کننده برای تعامل با برند را فراهم کرد. از جمله نمونه‌های این چت‌بات‌ها می‌توان به تصویر زیر اشاره کرد. در این چت بات کافی است برای سفارش پیتزا یک ایموجی به اشتراک بگذارید. در ادامه، بات مورد نظر با پرسیدن سوالاتی مشخص، ثبت سفارش را به عهده می‌گیرد.

چت بات توییتر

روند بکارگیری و طراحی چت بات

تا اینجا به خوبی می‌دانیم که چت بات چیست و چه اهمیتی در کسب‌وکار دارد. به همین دلیل ممکن است بخواهید از چت‌بات‌ها برای توسعه کسب‌وکار خود بهره بگیرید. این کار در ابتدا ممکن است نگرانی‌هایی را به همراه داشته باشد. با کنار گذاشتن این نگرانی‌ها و سپردن بخشی از امور تکراری به چت‌بات‌ها، صرفه‌جویی بسیاری در زمان و هزینه خواهید داشت. به همین دلیل، در ادامه مهمترین موضوعات مورد نیاز برای شروع را مطرح خواهیم کرد. این موضوعات در فهرست زیر آورده شده‌اند.

  • تعریف هدف
  • انتخاب پلتفرم
  • تدوین استراتژی محتوا
  • تدوین لحن و شخصیت بات
  • نوشتن پیام خوش‌آمدگویی
  • تهیه نقشه سفر مشتری
  • یافتن پاسخ‌های احتمالی
  • ساخت تمامی «درخت‌های گفتگو» (Conversation Tree)
  • اضافه کردن عناصر بصری
  • هدایت مشتری با استفاده از دکمه‌های «فراخوانی به اقدام» (Call To Action | CTA)
  • آزمودن بات
  • راه‌اندازی و رصد بات

مرحله تعریف هدف بات چیست ؟

با وجود فعالیت‌های مختلفی که می‌توان به کمک بات‌ها انجام داد اما انتخاب هدفی مشخص برای استفاده از آن‌ها قدری دشوار است. به همین دلیل باید با کمی صرف وقت، هدف مشخصی را برای بات انتخاب کنید. به طور مثال باید از خود بپرسید که آیا به دنبال حل مشکلات پشتیبانی هستید یا می‌خواهید محصولی جدید را «ترویج» (Promote) کنید. حتی ممکن است بخواهید از بات برای تولید مشتری راغب (لید) استفاده کنید. برای یافتن پاسخ این سوالات بهتر است با تیم‌ وب‌سایت و روابط عمومی خود گفتگو کنید.

اگر تیم پشتیبانی به این نتیجه رسید که نمی‌تواند پاسخگوی پیام‌های زیاد یک بخش (مانند شبکه اجتماعی مشخص) باشد، استفاده از بات در این بخش گزینه مناسبی به شمار می‌آید. در مثالی دیگر اگر تیم وب‌سایت نرخ تبدیل پایینی را گزارش می‌کند، استفاده از بات ممکن است به حل این مشکل کمک کند.

انتخاب پلتفرم

مکالمات با مشتریان بسته به نوع صفحه، شبکه اجتماعی مورد استفاده یا کانال‌های دیجیتال مارکتینگ متفاوت است. به طور مثال، شخصی که از وب‌سایت شما بازدید می‌کند آگاهی بیشتر نسبت به کاربری دارد که یکی از مطالب وبلاگی وب‌سایت را مطالعه می‌کند. برنامه‌نویسی بات‌ها نیز باید بر اساس همین موضوع صورت بگیرد.

به طور مشابه، از آن‌جایی که اطلاعات جمعیت‌شناسی مانند سن، جنس، محل زندگی و ... در هر شبکه اجتماعی متفاوت است، نوع چت بات مورد استفاده نیز باید متفاوت باشد. به طور مثال کسی که از وب‌سایت شما بازدید می‌کند ممکن است سوالاتی داشته باشد که متفاوت از سوالات بازدیدکنندگان صفحه اینستاگرام باشند. برای درک بهتر این تفاوت‌ها بهتر است اطلاعات جمعیت‌شناختی هریک از شبکه‌های اجتماعی را به دقت مورد مطالعه قرار دهید.

 

تا جایی که می‌توانید اطلاعات جمع‌آوری کنید و در ادامه از این اطلاعات برای سوالات بخش بعدی کمک بگیرید.

بات چیست

تدوین استراتژی محتوا برای چت بات چیست ؟

در ادامه باید نوع محتوای مورد نظر خود را برای تعامل با کاربر انتخاب کنید. برای شروع بهتر است از سوالات متداول (FAQs) کمک بگیرید. به سوالاتی فکر کنید که ممکن است کاربران از چت بات شما بپرسند. هرقدر این سوالات را بهتر طراحی کنید، پاسخ‌های مناسب‌تری را نیز در اختیار مشتری قرار می‌دهید. اگر آشنایی خوبی با این سوالات ندارید باید با همکاری تیم‌های مختلف، این سوالات را تهیه کنید. در ادامه نقش این تیم‌ها را شرح می‌دهیم.

  • پشتیبانی: تیم‌های پشتیبانی بیش از هر شخص دیگری با مشتریان شما در ارتباط هستند. از این‌رو به راحتی می‌توانید سوالات متداول مشتریان را از این تیم بپرسید.
  • فروش:‌ نمایندگان فروش، بیش از هر تیم دیگری با «مشتریان احتمالی» (Prospect) صحبت می‌کنند. به دنبال سوالاتی باشید که سبب عدم تبدیل کاربر به مشتری شود.
  • بازاریابی: تیم‌های بازاریابی بویژه تیم‌های مربوط به بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به خوبی می‌دانند که چرا کاربران در کانال‌های اجتماعی به شما مراجعه می‌کنند. این کانال‌ها برای تدوین سوالات چت‌بات حیاتی هستند.
  • استفاده از فروشگاه‌های اینترنتی: کاربران در فروشگاه‌های اینترنتی سوالات مختلفی را مطرح می‌کنند که منبع بسیار خوبی برای آشنایی با سوالات و نگرانی‌های آن‌ها است.

اگر می‌خواهید خلاقیت بیشتری داشته باشید یا این‌که تمرکز خود را بر روی بازاریابی قرار داده‌اید، بهره‌گیری از استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی و آشنایی با روش‌های تولید محتوا فروشگاه اینترنتی راه مناسبی برای تدوین استراژی محتوا به شمار می‌آید.

 

تدوین لحن و شخصیت بات

تا اینجا به خوبی می‌دانید که بات چیست و چرا باید آن را در فعالیت‌های بازاریابی خود بکار بگیرید. اما اگر تا اینجا از خلاقیت خود استفاده نکرده‌اید، این مرحله بهترین فرصت برای بهره‌گیری از خلاقیت است. با شخصیت‌بخشی به ربات خود به شکل بهتری آن را با برند خود هماهنگ می‌کنید.

معمولا بهتر است به کاربران خود بگویید که در حال استفاده از یک بات هستند. برخی از کسب‌وکارها برای این کار یک نام به ربات خود اختصاص می‌دهند. با این کار، علاوه بر شفاف‌سازی، لحنی دوستانه نیز به برای آن‌ها فراهم کرده‌اید. برای این کار نیز باید از ترفندهای کپی‌رایتینگ و تیم مربوط به آن کمک بگیرید.

نوشتن پیام خوشامدگویی

پیام خوشامدگویی برای تعامل با کاربران و استفاده آن‌ها از چت بات اهمیت دارد. بهترین پیام‌های خوشامدگویی پیام‌هایی هستند که علاوه بر پرسیدن سوال با حفظ حالت طبیعی، انتظاراتی را هم مشخص کند. در ادامه به تمامی این موارد پرداخته شده است.

حفظ حالت طبیعی

نباید فقط به خاطر این‌که از ربات استفاده می‌کنیم، پیام‌هایی خشک و بی‌روح را برای کاربر تنظیم کنیم. در این مرحله به شخصیت بات خود رجوع کنید و با ایجاد پیام‌هایی سرگرم‌کننده، با کاربران خود تعامل کنید.

مشخص کردن انتظارات

در ابتدا به مشتریان بگویید که از یک بات استفاده می‌کنند تا در جریان محدودیت‌های مکالمات خود قرار بگیرند. در ادامه به آن‌ها بگویید که چه زمانی می‌توانند با فردی حقیقی گفتگو کند.

پرسیدن سوال

زمانی که با انجام مراحل بالا، مخاطب را با بات درگیر کردید، با پرسیدن سوالاتی، فرآیند مکالمه را حفظ کنید. برای این کار می‌توانید از سوالات مهم بخش «استراتژی محتوا» کمک بگیرید.

تدوین نقشه سفر مشتری

بعد از تدوین سوالات ابتدایی، باید سفر مشتری و مکالمه او را تدوین کنید. برای این کار می‌توانید از نرم‌افزارهایی مانند پاورپوینت یا فتوشاپ استفاده کنید تا به راحتی انواع فلش‌ها و خط‌ها را رسم کنید.

چت بات
نمونه‌ای از نقشه سفر مشتری در چت بات (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

پیدا کردن بهترین پاسخ

پاسخ مناسب را به ازای هریک از سوالات پرسیده شده پیدا کنید. پاسخ‌های مختلفی را برای هریک از سوالات کاربر طراحی کنید تا به شکل بهتری نیازهای او را پاسخ داده باشید.

ساخت تمامی درخت‌های گفتگو

حال برای تمامی سولات و پاسخ‌هایی که وجود دارد، باید ادامه فرآیند مکالمه را تکمیل کنید. برخی از مکالمات ممکن است بعد از یک سوال متوقف شوند و برخی دیگر سطوح مختلفی را شامل می‌شوند.

باید با کمی صرف وقت، تمامی نیازهای مشتریان را پاسخ بدهید. زمانی که مکالمات به لایه‌های عمیق‌تری برسند، در اینجا باید ادامه مکالمه را به شخص حقیقی واگذار کنید. در تصویر زیر می‌توانید نمونه‌های از گفتگوهای مختلف را به صورت نمودار درختی مشاهده کنید.

نمودار درختی

اضافه کردن عناصر بصری

برای این‌که پیام‌های بهتری را به مخاطب برسانید از انواع عناصر بصری مثل ایموجی، انیمیشن، GIF و ... استفاده کنید. به طور مثال، تصویر زیر ساده‌ترین حالت شروع مکالمه را نشان می‌دهد.

پیام خوشامد گویی بات

نه‌ تنها استفاده از این عناصر بصری، به پیام شما شخصیت بهتری می‌دهند بلکه سبب افزایش نرخ تبدیل این مکالمات هم می‌شود. به طور مثال در تصویر زیر تنها از یک ایموجی برای انتقال بهتر پیام استفاده شده است.

ایموجی در بات

هدایت مشتریان با دکمه‌های CTA

نقطه اوج مکالمه با چت بات زمانی است که کاربر به تمامی سوالات پاسخ داده و آماده رفتن به مرحله بعد باشد. دکمه‌های CTA، دکمه‌هایی هستند که در چت بات برای هدایت مشتری به هدفی خاص ایجاد می‌شوند و آشنایی با روانشناسی رنگ ها در طراحی این دکمه‌ها نقش مهمی در «تبدیل» مشتری ایفا می‌کنند.

 

آزمودن بات

اگر تا اینجا مطلب را دنبال کرده باشید، متوجه می‌شوید که سفر مشتری در مکالمات ممکن است بسیار پیچیده باشد. برای این‌که تمامی کاربران به اطلاعاتی ارزشمند دسترسی داشته باشند باید حالت‌های تعاملی مختلف ربات را مورد آزمایش قرار دهید. بسیاری از پلتفرم‌های چت بات امکان پیش‌نمایش زنده را دارند و به این ترتیب می‌توانید بدون نیاز به راه‌اندازی بات، آن را آزمایش کنید.

راه اندازی و رصد بات

زمانی که تمامی مراحل بالا را انجام دادید، نوبت به راه‌اندازی چت بات می‌رسد. در این مرحله با بررسی مشتریان و مکالمات مختلف آن‌ها از مواردی همچون از دست رفتن مکالمات و تجربه نامناسب کاربر جلوگیری کنید.

چت بات مارکتینگ چیست؟

چت بات مارکتینگ یک استراتژی در بازاریابی دیجیتال است که چت بات را برای اهداف بازاریابی به کار می‌گیرد. در گذشته کاربران به صفحات کسب‌وکارها سر می‌زدند و سوالات خود را می‌پرسیدند اما به ندرت پاسخی دریافت می‌کردند. استراتژی چت بات مارکتینگ سبب می‌شود هیچ یک از کاربران شما بدون پاسخ نباشند. علاوه بر این در تولید لید و فروش بیشتر نیز بکار می‌رود.

چت بات مارکتینگ

نحوه استفاده از انواع چت بات

حال که می‌دانیم چت بات چیست باید به نحوه استفاده از آن برای فرآیندهای بازاریابی اشاره کنیم. راه‌های مختلفی برای بهره‌گیری از استراتژی چت بات مارکتینگ وجود دارد.از بات‌ها می‌توان برای انجام فرآیندهای زیر بهره برد.

  • خودکارسازی فعالیت‌های ابتدایی
  • پاسخ به سوالات متداول کاربران
  • فروش کالا و خدمات

چت بات پشتیبانی

اگر مشتریان کسب‌وکار شما پیام‌های زیادی را به بخش پشتیبانی ارسال می‌کنند یا این‌که قصد راه‌اندازی سرویس پیام مشتریان را دارید، چت بات پشتیبانی گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌آید. با استفاده از چت بات این امکان وجود دارد که مشکلات پشتیبانی مشتریان را به دسته‌های کوچک‌تری تقسیم‌بندی کنید. با این کار، مشتریان را پیش از اتصال به همکاران پشتیبانی، در دسته‌بندی‌های مشخصی قرار می‌دهید.

چت بات فروش

با استفاده از چت بات فروش می‌توان افراد را به بخش‌های فروش خود هدایت کنید تا حرکت آن‌ها در قیف فروش آسان‌تر باشد. این نوع از چت‌بات‌ها برای شروع تدوین سفر مشتری بسیار مفید هستند. ممکن است از این چت بات برای تهیه فهرست ایمیل‌ها یا تنظیم قرار ملاقات‌ها استفاده کنید. بسیاری از مشتریان علاقه‌ای به برداشتن تلفن و ایجاد تماس ندارند. به همین دلیل، اضافه کردن روشی ساده برای برقراری ارتباط، کمک مناسبی به آن‌ها خواهد بود.

 

چت بات سوالات متداول

برای مشتریان اصلی و مشتریان احتمالی خود این امکان را فراهم کنید که سوالاتی را از چت بات شما بپرسند. با این کار، تعامل بیشتری با مشتریان خود خواهید داشت چراکه گفتگو با یک بات راهی سرگرم‌کننده برای مشتریان است و احتمال بیشتری برای انتخاب برند شما از میان رقبا وجود دارد.

چت بات خرید

از جمله روش‌های دیگری که می‌توان از چت بات در بازاریابی استفاده کرد،‌ بهره‌گیری از ‌آن‌ها برای خرید است. با استفاده از چت بات و سفارشی‌سازی آن به کاربران امکان جستجو و خرید مستقیم کالاها را به کاربران می‌دهید.

نقش بازاریابی برای چت بات چیست ؟

اگر مطلب را تا اینجا مطالعه کرده باشید به خوبی می‌دانید که چت بات چیست و روش‌‌های مختلفی نیز برای استفاده از آن در بازاریابی وجود دارد. از چت بات بویژه می‌توان برای برای «پرورش لید» (Lead Nurturing) بهره برد. زمانی که یک کاربر با میل شخصی خود به چت بات شما پیام می‌دهد، این امکان وجود دارد که پیام‌هایی مفید و اطلاعاتی سودمند برای او ارسال کنید تا به خرید تشویق شود یا این‌که فرآیند ثبت‌نام خود را تکمیل کند. این روش حتی نسبت به Email Marketing ابزار قدرتمندتری به شمار می‌آید چراکه به صورت فردی با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند.

چه کارهایی را نباید در چت بات مارکتینگ انجام داد؟

علاوه بر مزایای چت بات، نکاتی نیز وجود دارند که نباید آن‌ها را در چت بات مارکتینگ به کار برد. در حقیقت، با وجود این‌که چت بات‌ها ابزار قدرتمندی به شمار می‌آیند اما همچنان باید با تیم‌های بازاریابی خود مشورت داشته باشید.

اولین نکته این است که نباید اجازه دهید تمامی فعالیت‌های بازاریابی شما به طور کامل توسط چت بات انجام شود. برای موفقیت استراتژی باید از اشخاص حقیقی نیز کمک بگیرید. بنابراین، با وجود این‌که خودکارسازی فعالیت‌ها ممکن است نقش کمک کننده داشته باشد اما نمی‌توان از آن به عنوان تنها راه ارتباطی بهره برد. از این رو بهتر است مکالماتی که به «تبدیل» (Conversion) ختم می‌شوند را به بررسی کنید و در مواقع ضروری آن را به دست یک شخص حقیقی بسپارید یا این‌که به طور منظم و دوره‌ای آن را بررسی کنید.

نکته دوم در چت بات مارکتینگ این است که نباید بیش از حد از چت بات در فعالیت‌های بازاریابی خود بهره بگیرید. همانطور که گفته شد، چت بات‌ها ابزارهای قدرتمندی هستند اما اگر پیام‌های زیادی را به کمک آن‌ها ارسال کنید، کاربران از انتخاب خود پشیمان می‌شوند چراکه علاقه‌ای به دریافت پیام‌های مختلف نخواهند داشت.

چت بات مارکتینگ از جمله استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی است که نرخ تبدیل بالایی را به همراه دارد. راه‌اندازی یک بات بویژه در زمان تدوین درخت مکالمه، کاری زمان‌بر است اما نسبت به زمان و هزینه صرف شده، ارزش بالایی را به همراه دارد.

چت بات مارکتینگ

انواع چت بات چیست ؟

به طور حتم در زندگی خود از بات‌ها استفاده کرده‌اید. زمانی که با استفاده از دستیار گوشی‌های موبایل، زنگی را برای بیدار شدن تنظیم می‌کنید مثالی از همین فعالیت به شمار می‌آید. به طور کلی چت‌بات‌ها را می‌توان به سه دسته زیر تقسیم کرد.

  • بر پایه هوش
  • بر پایه خدمات
    • نمایندگان فروش
    • پشتیبانی
  • بر پایه پلتفرم
    • وب
    • اپلیکیشن موبایل
    • پیام‌رسان

چت بات بر پایه هوش

از نگاه هوش، چت‌بات‌های مختلفی را می‌توان بررسی کرد و برخی از آن‌ها نیز کارایی مناسبی دارند. چت بات‌هایی که در مکالمات بکار گرفته می‌شوند به طور معمول بر پایه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین هستند. با این کار، ورودی‌ها با دقت بیشتری پردازش می‌شوند و پاسخ‌ها نیز با متن پرسش‌ها مرتبط خواهند بود. اما چت‌بات‌هایی که تنها بر اساس اسکریپت تنظیم شده‌اند به گونه‌ای هستند که کاربر باید بهترین جواب را از میان گزینه‌ها انتخاب کند یا این‌که به پاسخ‌های پیشنهادی (ارائه شده بر اساس کلمات جستجو شده) اعتماد کند.

در این میان، چت‌بات‌هایی که بر اساس هوش مصنوعی کار می‌کنند، روش‌های معتبری به شمار می‌آیند که از میان آن‌ها می‌توان به دستیارهای صوتی اشاره کرد. البته برخی از افراد اعتقاد دارند که این دستیارهای صوتی، چت بات به حساب نمی‌آیند. با این وجود، ارتباط با آن‌ها از طریق مکالمه انجام می‌شود.

چت بات هوش مصنوعی

چت بات خدمات

درباره چت بات خدمات و پشتیبانی در طول این متن به طور کامل صحبت کردیم. همانطور که گفته شد، از این نوع چت‌بات‌ها می‌توان برای ارائه پشتیبانی بهتر به مشتری بویژه در ساعت‌های غیرکاری بهره برد.

پلتفرم چت بات

تقسیم‌بندی چت‌بات‌ها از طریق پلتفرم آن‌‌ها نیز بررسی می‌شود. از میان برخی از محبوت‌ترین پلتفرم‌ها می‌توان به واتساپ، تلگرام و Facebook Messenger اشاره کرد. برخی از چت‌بات‌ها به صورت اپلیکیشن‌هایی مجزا وجود دارند. زمانی از این چت‌بات‌ها استفاده می‌شود که بخواهید به چیزی بیش از اطلاع‌رسانی ساده نیاز داشته باشید. البته به این نکته دقت کنید که نیازی نیست در تمامی کانال‌های بازاریابی از چت بات بهره بگیرید چراکه این کار لزوما مخاطب بیشتری را برای شما به همراه نخواهد داشت. در فهرست زیر، سه مورد از مهم‌ترین پلتفرم‌های چت بات آورده شده است.

  • CHATFUEL: از جمله پلتفرم‌های چت بات که امکان ارائه خدمات رایگان را نیز دارد. کاربرد آن بیشتر در فیسبوک و اینستاگرام است.
  • DIALOGFLOW CX: بخشی از «Dialogflow» گوگل است و در پلتفرم‌های بسیاری کاربرد دارد.
  • RASA: فریم‌ورک متن‌باز برای ساخت بات و مشابه Dialogflow است و می‌توان بات هوش مصنوعی با قابلیت دریافت پیام و تماس ایجاد کرد.

ساخت چت بات

همانطور که گفته شد، علاوه بر امکان استفاده از پلتفرم‌های مختلف، با استفاده از کدنویسی نیز می‌توان چت بات تهیه کرد. از این‌رو، برای یادگیری نحوه ساخت بات‌های مختلف، مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می‌شود.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

تا اینجا به خوبی می‌دانیم که بات چیست و چطور می‌توانیم از چت بات برای فرآیندهای بازاریابی خود استفاده کنیم. از جمله فرآیندهای بازاریابی می‌توان به تبلیغات هدفمند اینترنتی اشاره کرد. با استفاده از این روش تبلیغات، یک جامعه هدف انتخاب می‌شود و تبلیغات به جامعه هدف مورد نظر نمایش داده می‌شود.

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. فرض کنید کسب‌وکار شما مربوط به حوزه گرافیک باشد و با ساخت یک چت بات بخواهید مطالب مرتبط با این حوزه را برای کاربر ارسال کنید. در مرحله اول می‌توانید با استفاده از یک تولیدکننده محتوا، مطالب مناسبی را تولید کنید تا در موتورهای جستجو نیز رتبه خوبی کسب کند. به طور مثال می‌توان به «مجله فرادرس» اشاره کرد. در این مثال، مطلبی با موضوع «مدت زمان یادگیری فتوشاپ» نوشته شده و با استفاده از کاپریلا، بنرهای تبلیغاتی زیر در داخل متن نمایش داده شده است. این بنرهای تبلیغاتی با موضوع نوشته ارتباط دارند و حجم و اندازه آن‌ها کم است.

بخش دوم این پلتفرم به صورت «تبلیغ‌دهنده» فعالیت می‌کند و با استفاده از آن می‌توانید کسب‌وکار خود را معرفی کنید. از آنجایی که این تبلیغات تنها برای مشتریان هدف انجام می‌گیرد و جامعه هدف علاقه بیشتری برای خرید و استفاده از این محصولات دارند، نرخ تبدیل بالایی نیز با این روش همراه خواهد بود.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم مناسب برای رپورتاژ آگهی، بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

یکی از روش‌های موثر در بازاریابی اینترنتی، استفاده از رپورتاژ آگهی است. البته متن هر رپورتاژ آگهی باید بر اساس لحن هر رسانه (نشریه هدف) نوشته شود. واضح است که انجام تمامی نکات مربوط به تدوین متن رپورتاژ آگهی نیازمند صرف وقت و هزینه زیادی است. به همین دلیل باید از پلتفرمی استفاده کرد که تمامی این موارد را در زمانی مناسب و با هزینه‌ای معقول انجام دهد که برای این کار می‌توان از «نشریلا» به عنوان بزرگترین پلتفرم این حوزه نام برد. همچنین، برای انتشار بررسی محصول و معرفی آن نیز می‌توان از نشریلا استفاده کرد.

سوالات متداول پیرامون چت بات چیست ؟

تا اینجا به خوبی می‌دانیم که چت بات چیست و چه کاربردی در بازاریابی دارد. با این وجود در ادامه به برخی از سوالات متداول در رابطه با چت بات اشاره می‌کنیم.

چه فرقی بین پلتفرم ساخت چت بات با فریم ورک وجود دارد؟

فریم‌ورک ابزاری برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار است تا به کمک آن، چت بات بر پایه هوش مصنوعی بسازند. اما پلتفرم‌ها برای افرادی طراحی شده‌اند که دانشی از کدنویسی ندارند.

ساخت چت بات چقدر زمان می‌برد؟

ساخت یک چت بات معمولی با استفاده از پلتفرم‌ها به زمان زیادی برای ساخت نیاز ندارد اما چت باتی که با فریم‌ورک و رابط کاربری مناسبی طراحی شود، به ماه‌ها زمان نیاز نیاز دارد.

فیلم‌ های آموزش چت بات چیست و چگونه برای افزایش فروش به کار می رود؟ + فیلم آموزشی

فیلم آموزشی استفاده از چت بات برای افزایش فروش - بخش اول

دانلود ویدیو

فیلم آموزشی استفاده از چت بات برای افزایش فروش - بخش دوم

دانلود ویدیو
بر اساس رای ۱۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
topflightSproutsocial
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *