تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی در چیست؟ – ۱۰ فرق مهم

۱۱۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۱۵ دقیقه
تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی در چیست؟ – ۱۰ فرق مهم

اگر محصول یا خدمتی برای فروش داشته باشید یا بخواهید در مسیر یادگیری بازاریابی قدم بردارید، احتمالا اولین سوال شما این باشد که تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی چیست و با در نظر گرفتن چه نکاتی می‌توان بهترین روش بازاریابی را برای اثرگذاری بیشتر روی مشتریان انتخاب کرد؟ اصلی‌ترین تفاوت «دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی» (Digital Marketing) و «بازاریابی سنتی» (Traditional Marketing) در کانال‌ها و بسترهایی است که برای برقراری ارتباط با مشتریان استفاده می‌کنند. به بیان کامل‌تر، بازاریابی سنتی از کانال‌های آفلاینی مانند تلویزیون و رادیو، نشریات چاپی، بیلبوردها، آگهی‌های تبلیغاتی و نمایشگاه‌های تجاری برای معرفی و تبلیغ محصول استفاده می‌کند. در مقابل، دیجیتال مارکتینگ کانال‌ها و ابزارهای بازاریابی مبتنی بر اینترنت مانند سئو، شبکه‌های اجتماعی، انواع محتوا و تبلیغات دیجیتال، ایمیل و ... را برای برقراری ارتباط با مشتریان به کار می‌گیرد. در این نوشته از مجله فرادرس، تفاوت‌های دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی را بررسی می‌کنیم و در مورد هرکدام توضیح می‌دهیم. در پایان جمع‌بندی کاملی از مزایا و معایب هرکدام از این دو روش بازاریابی ارائه می‌کنیم تا اطلاعات بیشتری در مورد ویژگی‌های آن‌ها پیدا کنید.

فهرست مطالب این نوشته

جدول تفاوت های دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی

همه منابع آموزشی و وب‌سایت‌های حوزه بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ را به عنوان روش بازاریابی تعریف می‌کنند که از اینترنت و دستگاه‌های دیجیتال برای رساندن پیام بازاریابی و معرفی و تبلیغ محصول (یا خدمت) کسب و کار به مشتریان استفاده می‌کند. در واقع دیجیتال مارکتینگ روش جدیدی برای بازاریابی در دنیای دیجیتال است و اگرچه به‌عنوان زیرمجموعه بازاریابی شناخته می‌شود، تفاوت‌های زیادی با بازاریابی در مفهوم سنتی و قدیمی آن دارد. برای آشنایی بیشتر با مفاهیم اصلی بازاریابی دیجیتال، پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش اصول دیجیتال مارکتینگ فرادرس را مشاهده کنید. لینک این آموزش در زیر آورده شده است:

در جدول زیر مهم‌ترین تفاوت‌های دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی را بیان کرده‌ایم:

تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی
معیار مقایسهدیجیتال مارکتینگبازاریابی سنتی
۱. کانال‌های برقراری ارتباط با مشتریرسانه‌های آنلاین مانند وب‌سایت‌ها، موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و پیامکرسانه‌های آفلاین مانند تلویزیون و رادیو، نشریات چاپی و بیلبوردهای تبلیغاتی
۲. هزینه‌های بازاریابیهزینه مقرون‌به‌صرفه و متغیر تبلیغات و بازاریابیهزینه‌های بالا به‌خصوص در تبلیغات چاپی و تلویزیونی
۳. امکان اندازه‌گیری نتایجامکان اندازه‌گیری دقیق و تحلیل عملکرد کمپین‌هاعدم امکان دقیق اندازه‌گیری و تحلیل نتایج و اتکا به حدس و گمان
۴. نوع ارتباط با مشتریبرقراری ارتباط دوطرفه بین کسب و کار و مشتریبرقراری ارتباط یک‌طرفه از کسب و کار به مشتری
۵. انعطاف‌پذیری و امکان تغییر در کمپین‌هاامکان تغییر کمپین در زمان اجراتغییرپذیری کم و دشوار کمپین‌ها در زمان اجرا
۶. هدف گذاری روی مخاطبان و شخصی سازی پیامشخصی‌سازی پیام بازاریابی با توجه به ویژگی‌های مخاطب هدفارسال پیام‌های بازاریابی انبوه برای عموم مردم
۷. میزان دسترسی و پوشش مخاطباندسترسی جهانی به مشتریاندسترسی محدود به مخاطبان در مناطق جغرافیایی خاص
۸. برنامه ریزی اجرای کمپین و زمان اثربخشیاثربخشی و دیدن نتایج در زمان کوتاهاثربخشی نیازمند گذشت زمان طولانی
۹. رقابت با کسب و کارهای دیگررقابت بالا با برندهای بزرگ‌تررقابت کم‌تر با برند‌های هم‌اندازه
۱۰. نرخ بازگشت سرمایه (ROI)هزینه تبلیغات و بازاریابی کم، نرخ تبدیل بالا، ROI بالاهزینه‌های تبلیغات و بازاریابی بالا، نرخ تبدیل کم، ROI پایین

همه کسب و کارها صرف‌نظر از کوچکی یا بزرگی، باید با اصول بازاریابی محصولات و خدمات آشنا باشند و دانستن تفاوت بین دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی به آن‌ها کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری بهتری در مورد استراتژی بازاریابی کسب و کار خود داشته باشند. استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ با امکان هدف‌گذاری دقیق روی مشتریان بالقوه محصولات و خدمات، قابلیت اندازه‌گیری و رصد دقیق داده‌های بازاریابی، برقراری ارتباط دوطرفه با مشتری و انعطاف‌پذیری بالا نسبت به تغییر مزایای بسیاری در اختیار کسب و کار قرار می‌دهند.

وکتور مقایسه بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ

البته این مزایا به‌معنی غیرمفید بودن روش‌های بازاریابی سنتی نیست چون به کمک آن‌ها می‌توان بهتر روی گروه‌های بزرگسال مخاطبان و مشتریان محلی هدف‌گذاری کرد که در بسیاری از موارد به بازاریابی سنتی اعتماد بیشتری دارند. در ادامه بیشتر در مورد این تفاوت‌ها توضیح می‌دهیم.

تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی چیست؟

«بازاریابی» (Marketing) یکی از مهم‌ترین جنبه‌های هر کسب و کار است و به روش‌های مورداستفاده آن‌ها برای توجه مخاطبان هدف محصولات و خدمات خود را جلب کنند. همه اقدامات بازاریابی، صرف‌نظر از نوع و کانال اجرا، روی جلب اعتماد مخاطبان، معرفی محصولات و خدمات، ارائه اطلاعات کاربردی به مشتری و تقویت وفاداری او تمرکز می‌کنند. این تلاش‌های بازاریابی در صورت انجام اصولی تکنیک‌ها، در نهایت به افزایش فروش و سودآوری بیشتر کسب و کار کمک می‌کنند. برای یادگیری اصول، انواع و نکات مهم بازاریابی، پیشنهاد می‌کنیم از فیلم‌های مجموعه آموزش بازاریابی و تبلیغات فرادرس که لینک آن را در ادامه آورده‌ایم، بهره ببرید.

«دیجیتال مارکتینگ» و «بازاریابی سنتی» دو رویکرد متفاوت بازاریابی برای رسیدن به هدف مشترک ارتقای محصولات و خدمات کسب و کار و دسترسی به مخاطب هدف هستند. اگر کسب و کار، کانال‌های بازاریابی سنتی را برای ترغیب مشتری به خرید به کار بگیرد، از «بازاریابی سنتی» و اگر از بسترهای آنلاین و تکنولوژی‌های دیجیتال برای معرفی محصولات و خدمات استفاده کند، روی تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ تمرکز کرده است. در ادامه، ۱۰ تفاوت اصلی این دو روش بازاریابی را با دقت بیشتری بررسی می‌کنیم.

تلویزیون قدیمی در مقایسه با کامپیوترهای مدرن - تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی

۱. تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی در کانال برقراری ارتباط با مشتری

اصلی‌ترین تفاوت و معیار مقایسه بین دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی، در کانال‌ها و بسترهایی است که این دو روش بازاریابی برای برقراری ارتباط با مشتریان به کار می‌گیرند. بازاریابی سنتی از کانال‌های آفلاین و روش‌های معمول‌تر و قدیمی‌تر بازاریابی برای ارتباط با مشتری و برآورده کردن نیاز او استفاده می‌کند. همزمان با پیشرفت تکنولوژی و افزایش جستجوها و خرید‌های اینترنتی در موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی، دیجیتال مارکتینگ از اینترنت و بسترهای مبتنی بر آن برای معرفی و تبلیغ محصولات و خدمات کسب و کار به مشتریان و ترغیب آن‌ها به خرید استفاده می‌کنند.

در جدول زیر اصلی‌ترین کانال‌های بازاریابی اینترنتی و سنتی را بیان کرده‌ایم:

کانال‌های بازاریابی سنتیکانال‌های بازاریابی دیجیتال
تبلیغات محیطی مانند بیلبورد‌ها«سئو» (SEO)
«تبلیغات چاپی» (Print Ads) مانند نشریه‌ها، تراکت‌ها و بروشورها«بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی» (Social Media Marketing)
بازاریابی تلفنی و «تماس سرد» (Cold Calling)«بازاریابی ایمیلی» (Email Marketing)
«بازاریابی رسانه‌ای» (Broadcasting) مانند تبلیغات در رادیو و تلویزیون«تبلیغات کلیکی» ( PPC Advertising)
بازاریابی از طریق «پست مستقیم» (Direct Mail)«بازاریابی ویدیویی» (Video Marketing)
«بازاریابی از طریق برگزاری رویداد» (Event Marketing) و نمایشگاه‌های تجاری«بازاریابی محتوایی» (Content Marketing)
«بازاریابی شفاهی» (Referral Marketing)«بازاریابی موبایلی» (Mobile Marketing)

در مطلب زیر از مجله فرادرس به‌طور مفصل در مورد انواع دیجیتال مارکتینگ بحث کرده‌ایم:

۲. هزینه های بازاریابی

تفاوت مهم دیگر بین دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی، در هزینه‌های بازاریابی است که کسب و کارها برای به‌کارگیری هر روش صرف می‌‌کنند. کمپین‌های بازاریابی سنتی در اغلب موارد به بودجه بازاریابی بیشتری نیاز دارند. به بیان بهتر، بازاریابی سنتی همیشه گرا‌ن‌تر از بازاریابی دیجیتال است. این موضوع را می‌توان از دو جهت مختلف بررسی کرد که در فهرست زیر به آن‌ها اشاره شده است:

  • از نظر هزینه‌های رسانه: اجرای کمپین‌های تبلیغاتی در کانال‌های بازاریابی سنتی اغلب بسیار پرهزینه‌تر از کانال‌های دیجیتال است. به‌عنوان مثال هزینه نمایش یک آگهی چندثانیه‌ای در تلویزیون یا چاپ آگهی در روزنامه و مجله ممکن است به میلیون‌ها دلار پول نیاز داشته باشد. در مقابل، تبلیغات در موتور جستجو و شبکه‌های اجتماعی فقط با پرداخت چند دلار در روز امکان‌پذیر است.
  • از نظر مقرون‌به‌صرفه بودن بودجه: در بازاریابی سنتی، عموم مردم مخاطب هدف تبلیغات قرار می‌گیرند؛ درحالی‌که ممکن است بسیاری از آن‌ها به اصلا به محصولات و خدمات کسب و کار علاقه‌مند نباشند. این موضوع در عمل باعث هدر رفتن بخش زیادی از بودجه بازاریابی می‌شود. در مقابل، در بازاریابی دیجیتال امکان نمایش محتوا و تبلیغات به مخاطبان علاقه‌مند به محصولات و خدمات با احتمال خرید بالاتر به‌صورت کاملا هدفمند وجود دارد.

دلایل بالا باعث می‌شوند بازاریابی سنتی گزینه مناسبی برای کسب و کارهای بزرگ‌تر که بودجه‌های هنگفتی را صرف کمپین‌های تبلیغاتی دارای مخاطب انبوه می‌کنند، تبدیل شود و در عین حال کسب و کارهای کوچک و متوسط بیشتر روی بهبود اجرای استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ تمرکز کنند. برای آشنایی بیشتر با استراتژی‌های بازاریابی، پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش استراتژی بازاریابی فرادرس را مشاهده کنید.

بلندگوی بزرگ و کانال های شبکه های اجتماعی در دو طرف تصویر

۳. امکان اندازه گیری نتایج

تفاوت بسیار مهم دیگر دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی به امکان اندازه‌گیری نتایج و داده‌محور بودن اقدامات بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ مربوط است. در بازاریابی سنتی امکان اندازه‌گیری دقیق داده‌های بازاریابی وجود ندارد. این موضوع باعث می‌شود سنجش و ارزیابی میزان اثربخشی کمپین‌ها به‌طور شفاف امکان‌پذیر نباشد. این موضوع هم کسب و کارها را نسبت به اقدامات و مدیران بازاریابی بدبین می‌کند و هم باعث می‌شود هزینه‌های بازاریابی در نهایت به نتایج مطلوبی منجر نشود.

از سوی دیگر، تمام اقدامات بازاریابی دیجیتال به کمک ابزارهای رصد و تحلیل داده قابل‌اندازه‌گیری هستند و کسب و کارها می‌توانند مواردی مانند ترافیک وب‌سایت، «نرخ تعامل» (Engagement Rate)، «نرخ تبدیل» (Conversion Rate) و شاخص‌های مختلف رفتار مشتری را در زمان اجرای کمپین‌ها لحظه‌به‌لحظه رصد کنند. این مزیت کلیدی دیجیتال مارکتینگ کمک می‌کند کارشناسان بازاریابی دیجیتال تصمیمات واقع‌بینانه‌تر و مبتنی بر داده‌ای برای بهبود و بهینه‌سازی استراتژی‌های بازاریابی بگیرند.

نمایش بصری داده ها

۴. نوع ارتباط با مشتری

بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی به‌دلیل نوع کانال‌ها و ابزارهای مورداستفاده، ارتباط متفاوتی را با مخاطبان هدف کسب و کار شکل می‌دهند. به این معنا که در بازاریابی سنتی، اغلب ارتباطی یک‌طرفه از سوی کسب و کار با مخاطب ایجاد می‌شود. در واقع در این روش بازاریابی، مشتری در گفتگویی یک‌طرفه با کسب و کار و هدف تبلیغات محصولات و خدمات او قرار می‌گیرد و فرصت‌های بسیار محدودی برای تعامل با برند دارد. به بیان بهتر، میزان درگیری او با برند کم است.

پسر جوان در فروشگاه در حال نگاه به محصولات

از طرف دیگر در دیجیتال مارکتینگ به‌دلیل اینترنت‌محور بودن بسترهای ارتباطی، ارتباطی دوطرفه بین مخاطبان و کسب و کارها ایجاد می‌شود و مخاطبان می‌توانند از طریق لایک، اشتراک‌گذاری، ثبت نظر، ارائه بازخورد و دیگر اشکال تعاملی، با برند تعامل داشته باشند. واضح است که برقراری ارتباط دوطرفه بین کسب و کار و مشتریان هدف آن، به برند شخصیت انسانی و ملموس می‌دهد و اعتماد و توجه مخاطبان را بیشتر جلب می‌کند. برای آشنایی بیشتر با روش‌های برقراری ارتباط با مشتری و اصول بازاریابی دیجیتال، پیشنهاد می‌کنیم از فیلم‌های مجموعه آموزش دیجیتال مارکتینگ فرادرس استفاده کنید.

بنابراین در دیجیتال مارکتینگ میزان درگیر شدن مخاطب با برند بسیار بیشتر از بازاریابی سنتی است. این موضوع باعث می‌شود کسب و کارها نیز در حین تعامل با مخاطبان، شناخت بیشتری از نیازها و چالش‌های آن‌ها پیدا کنند که این موضوع در نهایت به بهبود تجربه مشتری و افزایش رضایتمندی او بسیار کمک می‌کند.

۵. امکان بهینه سازی کمپین و انعطاف پذیری

دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی علاوه بر کانال‌های بازاریابی، هزینه‌ها و نوع ارتباطی که با مشتریان کسب و کار شکل می‌دهند، در میزان انعطاف‌پذیری و تغییرپذیری کمپین‌ها هم با یکدیگر تفاوت دارند. به بیان دقیق‌تر، کمپین‌های بازاریابی سنتی به دلیل نوع رسانه‌های مورداستفاده و هزینه‌بر بودن، بعد از شروع خیلی قابلیت تغییر ندارند یا تغییر دادن بخش‌های مختلف آن‌ها بسیار زمانبر و پرهزینه است. این موضوع چالش‌های زیادی برای تیم بازاریابی به دنبال دارد و در نهایت توانایی پاسخ سریع به تغییرات بازار هدف را بسیار محدود می‌کند.

عناصر و ابزارهای بازاریابی دیجیتال - تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی

در مقابل، کمپین‌های بازاریابی دیجیتال انعطاف‌پذیری و سازگاری بالایی دارند. این کمپین‌ها را می‌توان بعد و در زمان اجرا بر اساس داده‌ها و تغییرات روز بازار هدف، بهینه‌سازی یا تغییراتی را در آن‌ها ایجاد کرد بدون آن که اشکال یا اختلالی در روند اجرای کمپین ایجاد شود. این موضوع به چابکی و پاسخ‌گویی بهتر کسب و کار کمک بسیار زیادی می‌کند.

۶. هدف گذاری روی مخاطبان و شخصی سازی پیام

دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی از نظر نوع هدف‌گذاری روی مخاطبان هم با یکدیگر تفاوت دارند. در بازاریابی سنتی امکان هدف‌گذاری دقیق روی مخاطبان هدف وجود ندارد. به بیان بهتر، کانال‌های بازاریابی سنتی، مخاطبان عام و عموم مردم با طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها، علاقه‌مندی‌ها و سنین مختلف هستند. درک این موضوع بسیار ساده است اگر به این فکر کنید که یک آگهی تلویزیونی را ممکن است همه اعضای یک خانواده در گروه‌های سنی مختلف ببینند و تازه در بهترین حالت، فقط یکی از آن‌ها مخاطب هدف واقعی محصولات و خدمات کسب و کار باشد.

به همین دلیل است که اگر مخاطب هدف کسب و کار شما گروه به‌خصوصی از مردم با ویژگی‌ها و علاقه‌مندی‌های منحصربه‌فرد باشند، بازاریابی سنتی گزینه خوبی برای برقراری ارتباط با او نیست.

زن جوان خندان در حال دریافت پیام به تلفن همراه خود نگاه می کند

از سوی دیگر، بازاریابی دیجیتال با جمع‌آوری اطلاعات مخاطبان و برقراری ارتباط دوطرفه با آن‌ها، پیام‌ها و محتوای بازاریابی را به‌صورت کاملا هدفمند و بر اساس مواردی مانند تاریخچه جستجو، ویژگی‌های دموگرافیک، سن، خرید‌های قبلی و ... شخصی‌سازی کرده و در کانال‌های درست در معرض دید مخاطبان قرار می‌دهد. دقت دیجیتال مارکتینگ در هدف‌گذاری روی مخاطبان آنقدر بالاست که حتی اگر مخاطب هدف شما علاقه‌مندی‌های خاصی داشته باشد، می‌توانید محتوای درست را به‌خوبی با علاقه‌مندی‌های او هماهنگ کرده و در محل‌های حضور او در معرض دیدش قرار دهید.

۷. دسترسی به مخاطبان

روش‌های بازاریابی سنتی اگرچه عموم مردم را مخاطب قرار می‌دهند، در حقیقت دسترسی جغرافیایی محدودی دارند. روزنامه‌های محلی، کانال‌های رادیویی و دیگر انواع رسانه‌های فیزیکی و تبلیغات چاپی فقط در محدود‌ه‌های جغرافیایی خاص مخاطبان را هدف قرار می‌دهند. برای مثال، با تبلیغ در روزنامه و مجله یا چاپ تراکت فقط افرادی که روزنامه می‌خرند یا از مکان‌های خاصی عبور می‌کنند در معرض تبلیغات کسب و کار قرار می‌گیرند. بنابراین بازاریابی سنتی، دسترسی محدود‌تری به مخاطبان ایجاد می‌کند که تازه ممکن است به پیام بازاریابی شما اصلا علاقه‌ای هم نداشته باشند.

نمایی از چندکاناله بودن دیجیتال مارکتینگ - تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی

در مقابل، استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ به‌دلیل آنلاین بودن از مرزهای جغرافیایی عبور و به کسب و کارها کمک می‌کنند تا به طیف گسترده‌تری از مخاطبان هدف دسترسی پیدا کنند و هیچ محدودیتی در اندازه گروه‌های مخاطبان وجود ندارد. به‌همین دلیل است که به‌‌ بسیاری از کسب و کارهای سنتی توصیه می‌شود از کانال‌های دیجیتال مارکتینگ برای گسترده کردن پایگاه مشتریان خود استفاده کنند. از طریق سئو، تبلیغات آنلاین و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، برندها می‌توانند از قدرت بازاریابی شفاهی در فضای آنلاین کمک بگیرند و با ترغیب مخاطبان به اشتراک‌گذاری محتوا، پایگاه مشتریان خود را گسترده‌تر کنند.

برای آشنایی بیشتر با اصول و انواع دیجیتال مارکتینگ، پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش دیجیتال مارکتینگ فرادرس را مشاهده کنید.

۸. برنامه ریزی و اجرای کمپین و زمان اثربخشی

تفاوت کلیدی دیگر بین بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ، به نحوه پیاده‌سازی، اجرا و زمان موردنیاز برای نتیجه گرفتن از کمپین‌های تبلیغاتی اشاره دارد. در بازاریابی سنتی، برنامه‌ریزی، پیاده‌سازی و اجرای کمپین‌ها به زمان زیادی نیاز دارد. همچنین ممکن است کسب و کار لازم باشد هفته‌ها یا حتی ماه‌ها برای دیدن نتایج ملموس و اثر موردنظر روی مخاطبان منتظر بماند.

در مقابل چنین شرایطی، کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ در مدت زمان بسیار کوتاه‌تری، در مواردی حتی در عرض چند ساعت، قابل برنامه‌ریزی و اجرا هستند. پست‌های شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات کلیکی و کمپین‌های ایمیلی به‌سادگی و بدون نیاز به صرف زمان طولانی، در دسترس مخاطبان هدف قرار می‌گیرند و تیم‌های بازاریابی می‌توانند خیلی سریع اثر و نتیجه آن را روی کسب و کار ببینند. این موضوع به کسب و کارها کمک می‌کند از فرصت‌های روز بازار هدف بهره ببرند و در لحظه عمل کنند. برای آشنایی با کمپین‌های تبلیغاتی در فضای اینترنت پیشنهاد می‌کنیم از فیلم آموزش تبلیغات آنلاین و طراحی کمپین های بازاریابی دیجیتال فرادرس کمک بگیرید.

۹. رقابت با کسب و کارهای دیگر

دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی از نظر میزان رقابت‌پذیری ایجادشده برای کسب و کار با هم تفاوت دارند و فرصت‌های متفاوتی را پیش‌روی برند قرار می‌دهند. کسب و کارهای کوچک و متوسط با استفاده از تکنیک‌های بازاریابی سنتی، شانس چندانی برای رقابت کردن با برندها و کسب و کارهای بزرگ‌تر از خود ندارند. در نتیجه این موضوع کسب و کار بیشتر با برندهای هم‌اندازه با خود در همان منطقه جغرافیایی رقابت می‌کنند. بنابراین رقابت ساده‌‌تری در پیش دارند اما هزینه‌های بازاریابی بیشتر و نرخ تبدیل کمتری دارند.

شمای نمادین زنی در حال بازاریابی

از طرف دیگر، به‌کارگیری تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ باعث می‌شود رقابت کسب و کار شما از مقیاس‌های کوچک محلی به مقیاس‌های بزرگ کشوری و حتی جهانی گسترش پیدا کند. به بیان بهتر، با دیجیتال مارکتینگ این فرصت را دارید که با کسب و کارهای بسیار بزرگ‌تر از خودتان و حتی برندهای معروف رقابت کنید. بنابراین رقابت سخت‌تر و پرچالش‌تری در مسیر بازاریابی و تبلیغات کسب و کار دارید زیرا با حجم گسترده اطلاعات و محتوای فضای آنلاین، دیده شدن و جلب نظر مخاطبان هدف بسیار سخت خواهد بود.

۱۰. نرخ بازگشت سرمایه

آخرین تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی به شاخصی به نام «نرخ بازگشت سرمایه» (Return On Investment) مربوط است. در روش‌های بازاریابی سنتی، هزینه جذب مشتری (CPA) بالاست و چون هدف‌گذاری دقیقی روی گروه‌های مختلف مخاطبان انجام نمی‌گیرد و پیام بازاریابی اغلب برای عموم مخاطبان ارسال می‌شود، نرخ تبدیل (انجام اقدام موردنظر کسب و کار توسط مشتری) هم پایین‌تر است. هزینه بالای جذب مشتری و تبلیغات و نرخ تبدیل پایین، باعث کاهش ROI می‌شوند.

در طرف دیگر دیجیتال مارکتینگ نرخ بازگشت سرمایه بالاتری برای کسب و کار به همراه دارد چون از یک طرف هزینه‌های بازاریابی و در نهایت جذب مشتری کمتر، هدف‌گذاری دقیق‌تر و نرخ تبدیل بالاتری دارد چون مشتری محتوای تبلیغاتی متناسب با خود را می‌بیند. هماهنگی این موارد باعث می‌شود سود نهایی کسب و کار از سرمایه و هزینه‌های صرف‌شده برای تبلیغات پیشی بگیرد که این به‌معنی بالاتر بودن نرخ بازگشت سرمایه خواهد بود.

یادگیری دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی با فرادرس

دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی دو روش بازاریابی هستند که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. این دو روش اگرچه هدف مشترک و اصلی دسترسی به مخاطب هدف و درگیر کردن او را با برند دنبال می‌کنند، از کانال‌ها و رسانه‌های متفاوتی برای انجام این کار استفاده می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود که تفاوت‌های اساسی با یکدیگر داشته باشند. با وجود این تفاوت‌ها، هر دو از اصول و مبانی پایه بازاریابی پیروی می‌کنند.

رابطه بین این دو حوزه به‌قدری تنگاتنگ است که بسیاری اوقات به افراد علاقه‌مند به یادگیری دیجیتال مارکتینگ توصیه می‌شود مسیر یادگیری خود را با یادگیری اصول و روش‌های بازاریابی سنتی شروع کنند تا دید بهتری نسبت به  استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ پیدا کنند. ازجمله این اصول می‌توان به مفهوم آمیخته بازاریابی، تحقیقات بازار، بخش‌بندی مشتری، نقشه سفر مشتری، کانال‌های بازاریابی سنتی و استراتژی یا برنامه بازاریابی اشاره کرد.

اگر شما هم به یادگیری مفاهیم بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم در ابتدای مسیر یادگیری، از مجموعه آموزش‌های بازاریابی و تبلیغات فرادرس برای یادگیری بهتر بهره بگیرید. در فهرست زیر نام چند آموزش کاربردی را آورده‌ایم:

مجموعه آموزش بازاریابی فرادرس
برای دیدن فیلم‌های مجموعه آموزش بازاریابی و تبلیغات فرادرس، روی عکس کلیک کنید.

و در ادامه مسیر لازم است به سراغ یادگیری انواع دیجیتال مارکتینگ مانند سئو، بازاریابی محتوایی و انواع تبلیغات دیجیتال بروید، کار با ابزارهای مهم بازاریابی دیجیتال را یاد بگیرید، روی تحلیل داده مسلط شوید و در پایان در پروژه‌های مهارت و دانش خود را تقویت و تثبیت کنید. برای یادگیری مفاهیم مربوط به این بخش هم توصیه می‌کنیم از مجموعه آموزش‌های دیجیتال مارکتینگ فرادرس کمک بگیرید. در فهرست زیر نام چند فیلم آموزشی مهم را درج کرده‌ایم که اولین مورد آن رایگان است:

مجموعه آموزش بازاریابی دیجیتال فرادرس
برای دیدن فیلم‌های مجموعه آموزش دیجیتال مارکتینگ فرادرس، روی عکس کلیک کنید.

از دیجیتال مارکتینگ استفاده کنیم یا بازاریابی سنتی؟

در بخش‌های قبلی به بررسی تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی پرداختیم و حالا دید کامل‌تر و اطلاعات بیشتری در مورد ویژگی‌های اصلی هرکدام از این روش‌های بازاریابی داریم. برای یادگیری نکات بیشتر در مورد این دو روش بازاریابی، پیشنهاد می‌کنیم از فیلم آموزش دیجیتال مارکتینگ فرادرس بهره ببرید که لینک آن هم در ادامه آورده شده است:

انتخاب بهترین روش بازاریابی از بین این دو به عوامل مختلفی در کسب و کار بستگی دارد که در فهرست زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • دیجیتال مارکتینگ بهترین روش بازاریابی برای اغلب کسب و کارها است چون به کمک استراتژی‌های آن می‌توانند به گروه‌های مختلف مخاطبان هدف خود در سنین مختلف هرجا که هستند دسترسی پیدا کنند و بازاریابی کم‌هزینه‌ای داشته باشند. همچنین استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال به‌دلیل برقرار کردن ارتباط دو طرفه با مخاطبان، دریافت بازخورد و جمع‌آوری اطلاعات مشتریان را برای کسب و کار آسان می‌کنند که این موضوع اثربخشی کمپین‌‌های بازاریابی دیجیتال را دوچندان می‌کند.
  • در مقابل، بازاریابی سنتی هنوز هم مزایا و کاربردهای خاص خود را برای کسب و کارهای با مخاطب محلی یا مخاطبان با سنین بالاتر دارد که ممکن است جذب و ترغیب آن‌ها به خرید با استفاده از روش‌های بازاریابی جدید امکان‌پذیر نباشد.
فردی در حال کار با تبلت با هاله ای از عناصر مهم در دیجیتال مارکتینگ

با در نظر گرفتن این نکات و تفاوت‌هایی که در بخش‌های قبلی بیان شد، باید گفت برای انتخاب بهترین استراتژی بازاریابی برای کسب و کار، لازم است ابتدا شناخت کاملی نسبت به مخاطب هدف و روش‌های پیدا کردن اطلاعات و خرید او پیدا و بر همان اساس تصمیم‌گیری کنید، چون هردو این روش‌ها اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند. برای تصمیم‌گیری راحت‌تر، در ادامه و در جدول‌‌های زیر مزایا و معایب دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی را آورده‌ایم تا جمع‌بندی کاملی از مقایسه این دو روش پیدا کنید.

جدول مزایا و معایب بازاریابی سنتی

در جدول زیر مزایا و معایب بازاریابی سنتی را بیان کرده‌ایم:

مزایای بازاریابی سنتیمعایب بازاریابی سنتی
دسترسی گسترده به انبوه مخاطبانعدم امکان اندازه‌گیری و رصد دقیق کمپین‌ها
تبلیغات و پیام بازاریابی ملموسهزینه‌های بسیار بالا و گران تبلیغات
جلب اعتماد بیشتر مخاطبانهدف‌گذاری غیر دقیق روی گروه‌های مخاطبان
هدف‌گذاری بهتر روی مشتریان محلیبرقراری ارتباط یک‌طرفه بین کسب و کار و مشتری
امکان تعامل شخصی و مستقیم با مشتریبرنامه‌ریزی و اجرای دشوار و زمان‌بر کمپین‌ها و دریافت نتیجه از آن‌ها

جدول مزایا و معایب دیجیتال مارکتینگ

در جدول زیر مزایا و معایب دیجیتال مارکتینگ را آورده‌ایم:

مزایای دیجیتال مارکتینگمعایب دیجیتال مارکتینگ
دسترسی هدفمند به مخاطباناشباع فضای آنلاین از محتوای تبلیغاتی
نتایج قابل‌اندازه‌گیرینیاز به تخصص و دانش فنی کار با ابزارها و پلتفرم‌ها
هزینه‌های بازاریابی مقرون‌به‌صرفهنگرانی‌های مربوط به امنیت دیجیتال و حریم خصوصی مشتریان
امکان تغییر در کمپین‌هاماهیت دائما در حال تغییر و رقابت بالا
بازاریابی در کانال‌های بازاریابی متنوع آنلاینوابستگی به تکنولوژی و پلتفرم‌های آنلاین

سوالات متداول در مورد دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی

در این مطلب از مجله فرادرس در مورد تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی بحث و مزایا و معایب هرکدام را بیان کردیم. در این بخش قصد داریم به چند سوال پرتکرار در مورد بازاریابی سنتی و دیجیتال پاسخ دهیم.

مهم ترین مزایای استفاده از دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دسترسی هدفمند به مخاطبان و امکان شخصی‌سازی پیام‌های بازاریابی برای آن‌ها، نتایج قابل اندازه‌گیری و قابل رصد، هزینه‌های اقتصادی کمپین‌های تبلیغاتی، انعطاف‌پذیری در برابر تغییر و چندکاناله بودن از مهم‌ترین مزایا و دلایل اهمیت استفاده از دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارها هستند.

آیا استفاده از بازاریابی سنتی هنوز هم کاربردی برای کسب و کار دارد؟

بله استراتژی‌های بازاریابی سنتی هنوز هم اثربخشی بالایی برای برندهای خیلی بزرگ و کسب و کارهای محلی با مخاطبان بزرگسال و محلی دارند. حتی با وجود پیشرفت‌های زیاد تکنولوژی و روش‌های بازاریابی آنلاین، هنوز هم مخاطبانی وجود دارند که به تبلیغات آنلاین اعتمادی ندارند و با بازاریابی سنتی بهتر می‌توان به خرید محصولات و خدمات ترغیب کرد.

آیا می توان از دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی به طور همزمان استفاده کرد؟

بله می‌توان از دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی به‌طور همزمان استفاده کرد. بسیاری از کسب و کارهای موفق و بازاریابان حرفه‌ای به‌دلیل آگاهی از اثربخشی بالای هر دو روش ترکیبی از استراتژی‌های بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ را به‌طور همزمان و در ترکیب با یکدیگر به کار می‌گیرند تا تجربه بهتری در ذهن مشتری ایجاد کنند.

آیا همه کسب و کارها می توانند از دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند؟

با این‌که دیجیتال مارکتینگ مزایا و امکانات بسیاری برای کسب و کارها فراهم می‌کند، میزان اثربخشی آن با توجه به عوامل مختلفی مانند حوزه کاری، اهداف بازاریابی و نوع مخاطب هدف و ويژگی‌های هدف او متغیر است.

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
GeeksForGeeksTHE ECONOMIC TIMESthe knowledge academy
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *