وبلاگ چیست؟‌ – از انواع تا کاربردها به زبان ساده

۹۰۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۸ دقیقه
وبلاگ چیست؟‌ – از انواع تا کاربردها به زبان ساده

«وبلاگ» مجله یا دفتر یادداشت آنلاینی برای تولید و انتشار محتوای متنی است و برای اهداف مختلفی ازجمله بیان نظرات و تجربیات، آموزش موضوعات مختلف و بازاریابی آنلاین محصولات و خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوشته از مجله فرادرس یاد می‌گیرید تعریف وبلاگ و کاربردهای آن چیست و چه تفاوتی با وب‌‌سایت دارد. در ادامه به سراغ بررسی اهداف ایجاد وبلاگ، انواع مختلف و تاریخچه وبلاگ نویسی در ایران و جهان می‌رویم و شما را با ویژگی‌های وبلاگ‌های خوب آشنا می‌کنیم. در بخش دوم مطلب نیز با عبور از مطالب تئوری، تلاش می‌کنیم به سوال «چگونه وبلاگ بسازیم؟» پاسخ دهیم.

فهرست مطالب این نوشته

تعریف وبلاگ

«وبلاگ» یا «بلاگ» (Blog) که در زبان فارسی به آن «وب‌ْنوشت» یا «تارنوشت» هم می‌گوییم، فضایی برای انتشار منظم محتوای متنی در مورد موضوعی خاص یا گستره متنوعی از موضوعات است. Blog در حقیقت کوتاه شده کلمه Weblog است که از کنار هم قرار گرفتن دو کلمه Web به معنی «شبکه جهانی» و Log به معنی «گزارش یا یادداشت روزانه» ساخته شده و به صفحه وب شخصی یا گروهی اشاره می‌کند که انتشار محتوا در آن به‌صورت روزانه، هفتگی یا چند وقت یکبار به‌صورت منظم صورت می‌گیرد.

مهم‌ترین ویژگی مشترک وبلاگ‌ها نمایش مطالب بر اساس جدیدترین ترتیب زمانی است. به این معنا که در هر وبلاگ ابتدا محتواهای جدیدتر به شما نمایش داده می‌شوند و هرچه پایین‌تر می‌روید، مطالب قدیمی‌تر را می‌بینید. لحن و ادبیات نوشته‌ها در وبلاگ‌های مختلف معمولا غیررسمی و در بسیاری از وبلاگ‌های شخصی به‌صورت محاوره‌ای است.

وبلاگ چیست

هر وبلاگ بر اساس اهداف و کاربرد خود ممکن است یک یا چند نویسنده داشته باشد. برای مثال، وبلاگ‌های شخصی برای اشتراک‌گذاری خاطره‌ها و تجربیات شخصی فرد ایجاد می‌شوند و معمولا یک نویسنده دارند. وبلاگ‌های خبری برای اطلاع‌رسانی فعالیت می‌کنند و در سطح حرفه‌ای اعضای تحریریه وظیفه نگارش مطالب آن‌ها را برعهده می‌گیرند. در ادامه یاد می‌گیرید اصلی‌ترین کاربرد‌های وبلاگ چیست و وبلاگ‌ها برای چه اهدافی ساخته می‌شوند.

اصلی ترین کاربرد وبلاگ چیست ؟

یکی از سوالاتی که رابطه با پرسش وبلاگ چیست مطرح می‌شود این است که وبلاگ‌ها چه کاربردهایی دارند و چطور به ما کمک می‌کنند. وبلاگ‌ها از زمان ایجاد تا امروز برای اهداف و کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار گرفته‌اند که می‌توان همه آن‌ها را در سه مورد اصلی زیر خلاصه کرد:

  • اشتراک‌گذاری ایده‌ها و تجربیات
  • سودآوری
  • ترویج و ارتقای محصولات و خدمات کسب و کار

ببینیم وبلاگ‌ها چطور چنین کاربردهایی دارند.

به اشتراک گذاشتن ایده و تجربه

وبلاگ‌ها از ابتدا برای به اشتراک گذاشتن یادداشت‌های روزانه و تجربیات نویسنده ایجاد می‌شدند بنابراین چندان دور از ذهن نیست که بگوییم اصلی‌ترین کاربرد وبلاگ همچنان بیان نظرات و انتقال تجربیات است. این موضوع در وبلاگ‌های شخصی بیشتر هم حس می‌شود. بسیاری از افراد وبلاگ‌نویسی را برای سرگرمی یا مهارت آموزی انجام می‌دهند.

اشتراک ایده ها و تجربیات با وبلاگ نویسی

وبلاگ فضایی برای بیان نظرات و احساسات نویسنده بدون نگرانی از بازخورد دیگران فراهم می‌کند و در عین حال با تقویت مهارت نویسندگی به پیشرفت هرچه بیشتر او کمک می‌کند. در یک کلام، وبلاگ بستری برای ارائه موضوعات و نظرات مهم نویسنده در سطح وب است که به بیشتر دیده شدن او کمک می‌کند.

سودآوری بیشتر با ایجاد وبلاگ

وبلاگ به‌عنوان یکی از کانال‌های بازاریابی محتوایی، به درآمدزایی و سود بیشتر کسب و کارها کمک می‌کند. بسیاری از کسب و کارها با ایجاد وبلاگ به‌عنوان بخشی از وب‌سایت رسمی یا وب‌سایتی جداگانه، بستری برای تولید محتوای باکیفیت و کاربردی برای مخاطب هدف ایجاد می‌کنند تا مشتریان جدید و ترافیک بیشتری به طرف وب‌سایت جذب کنند.

همه کسب و کارها صرف‌نظر از اندازه می‌توانند از پتانسیل وبلاگ و وبلاگ‌نویسی برای افزایش آگاهی از برند و جلب نظر و اعتماد مشتریان بالقوه یا فعلی خود استفاده کنند که در نهایت به سودآوری بیشتر کسب و کار در طولانی مدت کمک زیادی می‌کند.

معرفی و تبلیغ محصول یا خدمت

سرمایه‌گذاری کسب و کارهای مختلف روی ساخت وبلاگ و تولید محتوا در آن فقط با هدف سودآوری انجام نمی‌شود. وبلاگ بهترین محل برای معرفی و تبلیغ محصول یا خدمت به مخاطبان هدف و درگیر کردن آن‌ها است. تولید محتوای مرتبط با نیاز کاربران و پاسخ‌گویی به سوالات آن‌ها علاوه بر افزایش آگاهی‌بخشی در مورد برند، به بهبود رتبه سئو وب‌سایت، جذب بازدیدکنندگان بیشتر، ایجاد مخاطب راغب (لید) و افزایش نرخ تبدیل کمک بسیاری می‌کند.

بررسی چند مفهوم مهم وبلاگ

تا اینجا یاد گرفتید تعریف وبلاگ چیست و چه کاربردها و ویژگی‌هایی دارد. در ادامه با مهم‌ترین اصطلاحات مرتبط با وبلاگ آشنا می‌شوید. این اصطلاحات در زیر فهرست شده‌اند:

  • بلاگ‌پست
  • وبلاگ‌نویسی
  • وبلاگ‌نویس
  • اینفلوئنسر

در ادامه، در مورد هریک از موارد بالا توضیح می‌دهیم.

بلاگ پست چیست؟

بلاگ‌پست‌ها عناصر سازنده وبلاگ هستند. به‌عبارت بهتر، هریک از قطعات محتوایی که در وبلاگ منتشر می‌شود، «بلاگ‌پست» (Blog Post) نام دارد. هر بلاگ‌پست به‌طور معمول موضوع یا عبارت کلیدی خاصی را پوشش می‌دهد و می‌تواند از ۶۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه یا حتی بیشتر باشد. محتوای بلاگ‌پست فقط متن نیست و به جز متن از دیگر انواع محتوا مثل تصویر، ویدیو، اینفوگرافیک، جدول و نمودارهای تعاملی هم در آن استفاده می‌شود. نوشته‌ای که هم‌‌اکنون مشغول خواندن آن هستید، یکی از بلاگ‌پست‌های مجله فرادرس است.

نمونه بلاگ پست های مجله فرادرس
به هریک از قطعه محتواهای منتشر شده در وبلاگ، بلاگ‌پست می‌گویند. (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

در حقیقت بلاگ‌پست قالب محتوایی است که مطالب وبلاگ از طریق آن منتشر می‌شوند، پس ساختار و نوع آن تأثیر زیادی روی جذب خوانندگان و نحوه انتقال مطالب وبلاگ دارد. چند مورد از پراستفاده‌ترین انواع بلاگ‌پست عبارت‌اند از:

  • بلاگ‌پست «فهرستی» (Listicle): در این پست‌ها موارد مشابه در قالب فهرست به خوانندگان ارائه می‌شوند و معمولا در عنوان آن‌ها تعداد موارد ذکر شده در فهرست بیان می‌شود. برای مثال در مطلب «ابزارهای سئوی وب‌سایت» مجله فرادرس، موارد مشابه که ابزارهای سئو هستند فهرست شده‌اند:
بلاگ پست فهرستی
بلاگ پست فهرستی
  • بلاگ‌پست How-To: این بلاگ‌پست‌ها در اغلب موارد راهنماهای گام‌به‌گامی هستند که مراحل انجام کار را به کاربران توضیح می‌دهند. بلاگ‌پست‌های How-To با هدف آموزش خواننده نوشته می‌شوند. برای مثال مطلب «نحوه پیدا کردن کلمه کلیدی برای سئو» به‌صورت گام‌به‌گام مراحل کار را به خواننده توضیح می‌دهد:
نمونه بلاگ‌پست how to در مجله فرادرس
در بلاگ‌پست‌های how-to مراحل انجام کار به کاربران آموزش داده می‌شود.
  • بلاگ‌پست چک‌لیست: چک‌لیست‌ها مراحل لازم برای رسیدن به هدفی مشخص را به‌صورت موردی بیان و بررسی می‌کنند. این بلاگ‌پست‌ها در اغلب موارد به‌عنوان منابع و راهنمای سریع بررسی موارد در زمان‌های محدود مورد استفاده قرار می‌گیرند. مطلب «چک‌لیست سئوی وب‌سایت» موارد مهم و ضروری در انجام انواع سئو را برای کاربران جمع‌آوری کرده است:
نمونه بلاگ‌پست چک لیست در مجله فرادرس
چک‌لیست‌ها راهنماهای سریع و ساده وبلاگ برای بیان موارد ضروری برای رسیدن به هدف هستند. (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)
  • بلاگ‌پست What: این پست‌ها در مورد ماهیت و چیستی مفاهیم توضیح می‌دهند و ضمن معرفی موضوع، دلایل اهمیت آن را نیز مورد بررسی قرار می‌دهند. مطلب «بازاریابی دیجیتال چیست» در مجله نمونه خوبی از بلاگ‌پست What است که در آن در مورد تعریف دیجیتال مارکتینگ، اهمیت، کاربردها و انواع مختلف آن بحث شده است:
نمونه بلاگ پست what در مجله فرادرس
بلاگ‌پست‌های what به بیان تعریف، اهمیت و موارد مهم در مورد یک مفهوم خاص می پردازند. (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)
  • بلاگ‌پست مصاحبه: این دسته از بلاگ‌پست‌ها به‌صورت گفت‌و‌گومحور نوشته می‌شوند و نظرات و دیدگاه‌های مصاحبه‌شونده را اغلب به‌صورت پرسش و پاسخ بیان می‌کنند. در مجله فرادرس هر از چند گاهی مطالبی در دسته‌بندی مصاحبه منتشر می‌شوند که در آن‌ها با صاحبان کسب و کارها، دانشجویان دوره‌های آموزشی و افراد متخصص در حوزه‌های مختلف پرسش و پاسخ صورت می‌گیرد:
بلاگ‌پست مصاحبه معمولا به‌صورت گفتگومحور پرسش و پاسخ‌های مصاحبه‌کننده و مصاحبه‌شونده را بیان می‌کنند. (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

وبلاگ نویسی چیست؟

مطالب وبلاگ توسط نویسنده وبلاگ نوشته و در آن منتشر می‌شوند. با این توضیح درک مفهوم وبلاگ‌نویسی چندان دشوار نیست. «وبلاگ‌نویسی» (Blogging) فرایندی است که در آن محتوای وبلاگ نگارش، بازبینی و منتشر می‌شود. وبلاگ‌نویسی مجموعه مهارت‌هایی را شامل می‌شود که وبلاگ‌نویس باید برای نگارش محتوا، توزیع و انتشار آن در وبلاگ از آن‌ها بهره‌مند باشد.

وبلاگ نویسی چیست

برای وبلاگ‌نویسی مهارت‌ها و ابزارهای مختلفی وجود دارند که فرایند نوشتن، انتشار، لینک‌دهی و اشتراک‌گذاری آن را در سطح وب آسان‌تر می‌کنند. در حقیقت وبلاگ بدون وبلاگ‌نویسی معنا و مفهوم خود را از دست می‌دهد و این مهارت وبلاگ‌نویسی است که با به‌روزرسانی دائم وبلاگ، خوانندگان و مخاطبان هدف را همچنان سرگرم نگه می‌دارد.

وبلاگ نویس چیست؟

با توضیحاتی که تا این بخش گفتیم، واضح است که «بلاگر» یا «وبلاگ‌نویس» (Blogger) به شخصی گفته می‌شود که عمل وبلاگ‌نویسی در وبلاگ را انجام می‌دهد. به زبان ساده، وبلاگ‌نویس وظیفه تولید محتوا متنی در وبلاگ را برعهده دارد. بلاگرها در اغلب موارد نویسندگان خوبی هستند و این توانایی را دارند که در مورد موضوعات مختلف مطلب بنویسند.

بلاگر یا وبلاگ نویس چیست

البته بلاگر این روزها در فضای دیجیتال معنی و مفهوم دیگری نیز پیدا کرده و برای اشاره به افرادی به کار می‌رود که عموما در شبکه‌های اجتماعی مخاطبان و دنبال‌کنندگان زیادی دارند و با تولید محتوا در حوزه‌ای تخصصی می‌توانند روی نظر و سبک زندگی مخاطبان خود اثر‌گذار باشند. بلاگر‌های حوزه سفر و گردشگری، زیبایی و ورزش و سلامتی ازجمله مهم‌ترین افراد تأثیرگذاری هستند که به‌عنوان بلاگر خطاب می‌شوند.

این افراد در حقیقت «اینفلوئنسر» (Influencer) هستند و دو تفاوت اصلی با مفهوم وبلاگ‌نویس دارند:

  • اینفلوئنسرها در حوزه‌ای مشخص و تخصصی فعالیت می‌کنند.
  • محتوای تولیدی توسط اینفلوئنسرها الزاما متنی نیست و ممکن است اینفلوئنسری با تولید محتوای ویدیویی یا پادکست به این درجه اثربخشی رسیده باشد.

حالا که می‌دانید تفاوت وبلاگ نویس و اینفلوئنسر چیست لازم است این نکته را ذکر کنیم که در ادامه این مطلب هرجا از واژه بلاگر استفاده کردیم، منظور معنی اصلی آن یعنی شخصی است که به تولید محتوای متنی در وبلاگ می‌پردازد.

نگاهی به تاریخچه وبلاگ و وبلاگ نویسی

برای داشتن یک وبلاگ خوب فقط دانستن پاسخ سوال وبلاگ چیست کافی نیست و بهتر است کمی هم در مورد تاریخچه و نحوه شکل‌گیری آن‌ها یاد بگیرید. وبلاگ‌ها با سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر کسب و کارها روی وبلاگ‌نویسی به یکی از استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال تبدیل شده‌‌اند و کسب و کارهای مختلف هرساله بودجه زیادی را صرف بازاریابی محتوایی از طریق وبلاگ‌نویسی می‌کنند.

حتی با وجود محبوبیت محتوای ویدیویی و در کل محتوای بصری، محتوای متنی هنوز هم محبوب‌ترین نوع محتوا است و کاربران از مطالعه مطالب در وبلاگ‌های آموزشی، خبری، سرگرمی و ... استقبال می‌کنند.

شروع وبلاگ نویسی در جهان

جدول زیر نقاط عطف وبلاگ‌نویسی در جهان و تحولات مهم در این حوزه را نشان می‌دهد:

بازه زمانیتحولات وبلاگموارد مهم
۱۹۹۴-۱۹۹۷آغاز عصر وبلاگ‌نویسیساخت اولین وبلاگ

استفاده از اصطلاح Weblog

۱۹۹۸-۲۰۰۲شکل‌گیری پلتفرم‌های ساخت وبلاگتبدیل اصطلاح Weblog به Blog

رونمایی از اولین پلتفرم‌های وبلاگ‌نویسی

۲۰۰۳-۲۰۰۶متداول شدن وبلاگ‌نویسیرونمایی از WordPress

شروع به کار اولین Vlog-ها

رونمایی از سرویس YouTube

۲۰۰۶-۲۰۰۸تبدیل شدن وبلاگ به بخشی از فرهنگ مدرنشروع میکروبلاگنیگ با راه‌اندازی توییتر
۲۰۰۹-۲۰۱۱دوران افول وبلاگ‌نویسیرونمایی از الگوریتم پاندای گوگل و رد صلاحیت بسیاری از وبلاگ‌ها
۲۰۱۲-حال حاضروبلاگ‌نویسی مدرنرونمایی از Medium

راه‌اندازی لینکدین

اضافه شدن blog.   به URL وب‌سایت وردپرسی

شروع وبلاگ نویسی در ایران

وبلاگ‌نویسی در ایران هم مسیر پرفراز و نشیبی را طی کرده است. جالب است بدانید که از اواسط سال ۱۳۸۰ اولین وبلاگ ایرانی در ایران فعالیت خود را آغاز کرد و اولین بار هم در همان زمان بود که از اصطلاح «وب‌نوشت» به جای وبلاگ استفاده شد.

پس از گذشت چهار تا پنج سال وبلاگ‌های ایرانی به رسانه‌های معتبر در حوزه‌های مختلف تبدیل شدند تا جایی که ایران در سال ۱۳۸۵ در جایگاه چهارم پرتعدادترین وبلاگ‌ها قرار گرفت. کم‌کم وبلاگ‌ها از حوزه‌های شخصی فراتر رفتند و به رسانه‌های خبری در حوزه‌های مختلف تبدیل شدند.

این میزان از استقبال باعث شد کم‌کم وبلاگ‌نویسان فارسی با یکدیگر آشنا شوند. در همین زمان اولین پلتفرم‌های وبلاگ‌نویسی با نام پرشین‌بلاگ و بلاگ‌اسکای فعالیت خود را با هدف آسان کردن وبلاگ‌نویسی آغاز کردند.

موارد بالا تنها بخشی از تحولات وبلاگ‌نویسی در ایران بود و واقعیت این است که در حال حاضر وبلاگ‌های ایرانی به اندازه گذشته مخاطب ندارند چون بخش زیادی از توجه مخاطبان به سمت شبکه‌های اجتماعی معطوف شده است. نکته‌ای که نباید آن را فراموش کنید این است که امروز وبلاگ‌نویسی در ایران با سرمایه‌گذاری کسب و کار شکل و شمایل جدیدی پیدا کرده و بیشتر سمت و سوی بازاریابی محصولات و خدمات برندهای مختلف را به خود گرفته است.

تا اینجا یاد گرفتید پیشینه وبلاگ و وبلاگ‌نویسی در ایران و جهان چیست . در ادامه، نگاهی به تفاوت دو مفهوم وبلاگ و وب‌سایت خواهیم داشت تا از این به بعد از این دو کلمه به‌صورت صحیح استفاده کنیم.

تفاوت وبلاگ و وب سایت چیست

در ادامه به چند مورد از اصلی‌ترین تفاوت‌های وبلاگ و وب‌سایت اشاره می‌کنیم. قبل از شروع به این نکته توجه کنید که وبلاگ‌ها نوعی وب‌سایت هستند. به‌عبارت بهتر، همه وبلاگ‌ها لزوما وب‌سایت هستند اما واضح است که عکس این قضیه صادق نیست. یعنی همه وب‌سایت‌ها لزوما وبلاگ نیستند. در همین خصوص، به چند نکته مهم زیر توجه کنید.

  • محتوای وبلاگ پویا است و به‌طور دائم با انتشار پست‌های جدید به‌روزرسانی می‌شود. در مقابل محتوای صفحات وب‌سایت ممکن است در بازه‌های زمانی منظم به‌روزرسانی نشود.
  • وبلاگ‌ها می‌توانند به‌عنوان بخشی از وب‌سایت یا وب‌سایتی کامل ایجاد شوند، اما نمی‌توان برای همه وب‌سایت‌ها از کلمه وبلاگ استفاده کرد.
  • عناصر سازنده وبلاگ، بلاگ‌پست‌ها (نوشته‌هایی) هستند که بر اساس دسته‌بندی موضوعی و برچسب از یکدیگر متمایز می‌شوند. در مقابل وب‌سایت‌های معمولی بر پایه برگه‌‌ها شکل می‌گیرند و سازماندهی و ارائه اطلاعات در آن‌ها به به‌روزرسانی مداوم احتیاجی ندارد.

برای درک بهتر تفاوت این دو، بهتر است وب‌سایت فرادرس و مجله فرادرس را بررسی کنیم. وب‌سایت رسمی «فرادرس» متعلق به مجموعه آموزشی فرادرس است و دوره‌های آموزشی در آن منتشر و معرفی می‌شوند. با ورود به این وب‌سایت می‌توانید دوره‌های آموزشی در حوزه‌های مختلف را پیدا و در آن‌ها ثبت‌نام کنید:

صفحه اصلی وب سایت فرادرس
صفحه اصلی وب سایت فرادرس (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

در هیچ‌یک از بخش‌های این وب‌سایت نمی‌توانید اثری از محتواهایی ببینید که در بازه‌های زمانی منظم منتشر شده و بر اساس تاریخ انتشار به کاربران نمایش داده شوند. این وب‌سایت از برگه‌ها برای دسته‌بندی اطلاعات مربوط به دوره‌ها و کسب و کار استفاده می‌کند و عضویت در آن از طریق فرم تماس امکان‌پذیر است.

در کنار این وب‌سایت، مجموعه فرادرس اقدام به راه‌اندازی وبلاگی کرده که آن را با نام مجله فرادرس می‌شناسیم و در آن مطالب آموزشی مرتبط با دوره‌های فرادرس به‌صورت منظم منتشر می‌شود. این وبلاگ بخشی از وب‌سایت رسمی فرادرس است:

صفحه اصلی مجله فرادرس
صفحه اصلی مجله فرادرس

مجله فرادرس محتوای خود را در قالب بلاگ‌پست منتشر می‌کند و چند صفحه اصلی مثل صفحه درباره ما و تماس با ما نیز در آن وجود دارد. بنابراین وبلاگ‌ها نیز می‌توانند مانند وب‌سایت‌ها چندین صفحه داشته باشند.

اهداف ساخت وبلاگ چیست ؟

در دو بخش قبلی با مفاهیم اصلی وبلاگ آشنا شدید و تفوات وبلاگ و وب‌سایت را درک کردید. در این بخش ممکن است این سوال برای شما ایجاد شده باشد که دلایل لازم برای ساخت وبلاگ چیست و برای رسیدن به چه اهدافی می‌توانیم وبلاگ بسازیم. در این بخش تلاش می‌کنیم با پاسخ به این سوال، اصلی‌ترین اهداف ساخت وبلاگ را بررسی کنیم. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که به شما کمک می‌کند وبلاگی دقیقا مطابق با هدفی که در نظر دارید، بسازید. در فهرست زیر چند مورد از این دلایل ذکر شده است:

  • اشتیاق به اشتراک‌گذاری موضوعات موردعلاقه
  • برای آموزش دیگران
  • برای دیده شدن
  • برای کسب ارزش و اعتبار
  • برای رتبه گرفتن در صفحه نتایج
  • برای تولید محتوا و اشتراک‌گذاری آن

در ادامه موارد بالا را بررسی می‌کنیم تا با انگیزه‌های اصلی ساخت وبلاگ آشنا شویم.

اشتیاق به اشتراک گذاری موضوعات موردعلاقه

زمانی که به موضوع خاصی علاقه‌مند هستید، ممکن است بخواهید آن را با دیگران اشتراک‌گذاری کنید. تفاوتی ندارد به عکاسی علاقه داشته باشید یا آهنگ‌سازی. وبلاگ محلی است که از طریق آن می‌توانید در مورد موضوع موردعلاقه خود بنویسید و از دیگران بخواهید نوشته‌های شما را بخوانند.

وبلاگ نویسی با هدف اشتراک گذاری ایده ها و دانش

وبلاگ‌نویسی در حوزه موردعلاقه‌تان به شما کمک می‌کند با افرادی که شبیه به شما فکر می‌کنند یا علاقه‌مندی‌های مشترکی با شما دارند، ارتباط بگیرید.

ایجاد وبلاگ با هدف آموزش دادن

اگر به آموزش دیگران علاقه‌مند باشید، وبلاگ یکی از بهترین بسترهای آموزش دیگران در حوزه‌ای است که در مورد آن تخصص دارید. البته داشتن وبلاگ آموزشی فقط برای آموزش دیگران نیست و خود شما هم می‌توانید از این طریق بیشتر در مورد موضوع یاد بگیرید.

هرچه بیشتر در مورد موضوع کنکاش کنید تا بهتر آن را آموزش دهید، دانش شما در آن حوزه بیشتر می‌شود. زمانی که به متخصص حوزه تبدیل می‌شوید، می‌توانید از طریق ارائه آموزش‌های تخصصی، وبلاگ خود را به درآمدزایی برسانید.

نقش وبلاگ در بیشتر دیده شدن چیست ؟

در بخش کاربردهای وبلاگ به این نکته اشاره کردیم که وبلاگ با تقویت حضور آنلاین کسب و کار به بیشتر دیده شدن آن کمک زیادی می‌کند. تولید و انتشار منظم محتوا در وبلاگ باعث می‌شود گوگل دائما برای «نمایه‌گذاری» (Indexing) مطالب به وب‌‌سایت شما سر بزند و این موضوع احتمال ظاهر شدن در صفحه نتایج جستجو را افزایش می‌دهد.

وبلاگ به بیشتر دیده شدن کسب و کار شما توسط کاربران هم کمک زیادی می‌کند. هر محتوای جدیدی که در وبلاگ منتشر می‌کنید، کاربران بیشتری به وب‌سایت شما وارد می‌شوند و ترافیک بیشتری دریافت می‌کنید. ترافیکی که می‌تواند تبدیل به مخاطب راغب و در نهایت مشتری محصولات و خدمات شود.

برای کسب ارزش و اعتبار

افراد یا کسب و کارهایی که می‌خواهند به‌عنوان متخصص حوزه کاری خود شناخته شوند، می‌توانند با ایجاد وبلاگ ارزش و اعتباری را که به دنبال آن هستند، به دست بیاورند. زمانی که شما در مورد موضوع موردنظرتان وبلاگ‌نویسی می‌کنید، کم‌کم افراد شما را به‌عنوان منبع قابل‌اعتمادی در آن حوزه می‌شناسند. تبدیل شدن به منبع معتبر در یک حوزه، مسیر شما را به سمت مصاحبه، تولید پادکست و در نهایت دعوت به شرکت در کنفرانس‌ها هموار می‌کند.

برای رتبه گرفتن در صفحه نتایج

در بخش قبلی گفتیم انتشار محتوای تازه در وبلاگ، به گوگل دلیلی می‌دهد تا دائما به وب‌سایت شما سر بزند. برای انجام وبلاگ‌نویسی به‌صورت اصولی بهتر است هریک از مطالب وبلاگ را بر اساس یکی از کلمات کلیدی مورد استفاده کاربران نوشته و بهینه‌سازی کنید تا برای آن‌ها در صفحه نتایج رتبه بگیرید. این کار شما را در نتایج جستجوهای مرتبط به کاربران نمایش می‌دهد و مخاطبان هدف بیشتری را به طرف وب‌سایت جذب می‌کند.

وبلاگ‌های متعلق به کسب و کار می‌توانند روی کلمات کلیدی تجاری و اطلاعاتی به‌طور همزمان هدف‌گذاری کنند تا هم کاربران در جستجوهای اینترنتی خود و هم مشتریان بالقوه را به‌طرف وب‌سایت هدایت کنند.

برای تولید محتوا و اشتراک‌گذاری آن

تولید محتوا در وبلاگ فرصتی در اختیار شما قرار می‌دهد تا محتوایی برای ارائه و اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید. بازدیدکنندگان وبلاگ می‌توانند بلاگ‌پست‌های شما را با دیگران اشتراک‌گذاری کنند. از این طریق می‌توانید در معرض دید مخاطبان هدف بیشتری قرار بگیرید زیرا افراد علاقه‌مند به محتوای شما ممکن است به وب‌سایت شما سر بزنند و از این طریق ترافیک بیشتری دریافت کنید.

معرفی و تبلیغ محصول یا خدمت از طریق وبلاگ روشی است که از طریق آن بدون نیاز به فروش مستقیم کسب و کارتان را ترویج می‌کنید. برای مثال اگر فردی در شبکه‌های اجتماعی در مورد موضوع مرتبطی سوالی دارد می‌توانید بر اساس آن مطلب بنویسید و در وبلاگ منتشر کنید. این کار خیلی مفید‌تر از آن است که بخواهید محصولات و خدماتتان را به‌صورت مستقیم به این کاربران معرفی کنید. آن‌ها با مطالعه این بلاگ‌پست به‌طور طبیعی به استفاده از محصولات و خدمات شما ترغیب می‌شوند خصوصا اگر فراخوان به اقدام خوبی در محتوا قرار داده باشید.

انواع مختلف وبلاگ چیست ؟

اهداف متنوعی که در بخش قبلی برای ساخت وبلاگ بررسی کردیم، باعث شده وبلاگ‌ها انواع مختلفی داشته باشند. در فهرست زیر به ۷ مورد از پراستفاده‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • وبلاگ شخصی
  • وبلاگ مرتبط با حوزه تخصصی
  • وبلاگ رسانه‌ای
  • وبلاگ کسب و کار
  • وبلاگ همکاری در فروش
  • وبلاگ معکوس
  • وبلاگ حرفه‌ای

برای آشنایی با مشخصات هریک از این وبلاگ‌ها، ادامه این بخش را بخوانید.

وبلاگ شخصی

در زمان شروع وبلاگ‌نویسی در اوایل دهه نود میلادی، اولین وبلاگ‌ها برای اشتراک‌گذاری آنلاین خاطره‌ها و تجربیات نویسنده ایجاد شدند. این وبلاگ‌ها «وبلاگ شخصی» (Personal Blog) نام گرفتند که وبلاگ‌نویس در آن‌ها نظرات، ایده‌ها، تجربیات شخصی و خاطرات جالب خود را مثل یک دفترچه خاطرات آنلاین یا دفتر یادداشت روزانه با لحنی صمیمی، ساده و در بسیاری از موارد محاوره‌ای با خوانندگان به اشتراک می‌گذاشت. وبلاگ‌های شخصی در اغلب موارد اهداف تجاری ندارند.

نمونه وبلاگ شخصی چیست

موضوع وبلاگ‌های شخصی هرچیزی می‌تواند باشد. بسیاری از این وبلاگ‌نویسان روی سرگرمی یا علاقه‌مندی خاص خود تمرکز می‌کنند و بعضی دیگر به موضوعاتی مثل سیاست و مسائل اجتماعی می‌پردازند. بسیاری از افراد هم فقط روزمرگی‌های خود را با خوانندگان به اشتراک می‌گذارند.

وبلاگ مرتبط با حوزه تخصصی

«وبلاگ‌های مرتبط با حوزه تخصصی» (Niche Blogs) برخلاف دیگر انواع وبلاگ‌ها که ممکن است موضوعات گسترده‌ای را در مطالب خود پوشش دهند، روی یک موضوع کاملا تخصصی تمرکز می‌کنند. ازجمله مهم‌ترین موضوعات از وبلاگ‌ها می‌توان به وبلاگ‌های حوزه آشپزی، سفر یا عکاسی اشاره کرد.

نمونه وبلاگ نیچ

نویسندگان این وبلاگ‌ها بیشتر از این‌که روی تحقیق و بررسی موضوعات مختلف تمرکز کنند، تلاش می‌کنند نقاط قوت و ضعف محتوای حوزه تخصصی را تشخیص داده و آن‌ها را بهبود داده یا برطرف کنند. در بسیاری از موارد صاحبان این وبلاگ‌ها آن‌ها را به کسب و کارهای کوچک تخصصی تبدیل می‌کنند.

وبلاگ رسانه ای

«وبلاگ‌های رسانه‌ای» (Media Blogs) در دسته‌بندی وبلاگ‌ها قرار می‌گیرند اما به‌وسیله محتوایی که در آن‌ها منتشر می‌شود، تعریف می‌شوند. به بیان ساده‌تر، محتوای این وبلاگ‌ها به متن محدود نیست. فرض کنید بلاگر از تولید و انتشار محتوای ویدیویی لذت می‌برد. در این صورت به این وبلاگ، ولاگ (ویدیو وبلاگ) گفته می‌شود. در مثالی دیگر بلاگر تصاویر ثبت شده یا طراحی‌های اولیه خود را در وبلاگ منتشر می‌کند که در این صورت به وبلاگ، بلاگ تصویری یا هنری گفته می‌شود.

این دسته از وبلاگ‌ها بین افراد در حوزه‌های مختلف متداول هستند. بلاگر‌های جوان‌تر معمولا در زمان بازی‌های ویدیویی، آن را با علاقه‌مندان دیگر بازی به اشتراک می‌گذارند یا عکاسان جدیدترین تصاویری را که در سفرهای آخرشان گرفته‌اند در وبلاگ تصویری خود منتشر می‌کنند. بسیاری از پادکسترها فایل صوتی پادکست خود را با توجه به تاریخ انتشار در وبلاگ‌هایشان انتشار می‌دهند.

وبلاگ کسب و کار

هدف اصلی «وبلاگ‌های متعلق به کسب و کار» (Business Blogs)، معرفی، تبلیغ و ترویج برند و محصولات و خدمات آن است. یعنی خود کسب و کار برای بیشتر دیده شدن، جذب ترافیک بیشتر و جذب مشتری وبلاگی را ایجاد و در آن محتوای مرتبط تولید می‌کند. بهترین نمونه این دسته از وبلاگ‌ها مجله فرادرس است.

وبلاگ‌های متعلق به کسب و کار و محتوای آن‌ها برخلاف وبلاگ‌های شخصی بیشتر از این‌که روی فرد متمرکز باشند روی کسب و کار و حوزه تخصصی آن متمرکز هستند. این دسته از وبلاگ‌ها ممکن است بخشی از وب‌سایت رسمی شرکت باشند یا به‌عنوان یک وب‌سایت مجزا طراحی و راه‌اندازی شوند.

وبلاگ همکاری در فروش

«وبلاگ‌های همکاری در فروش» (Affiliate Blogs) روی اجرای بازاریابی همکاری در فروش متمرکز هستند و با هدف معرفی و تبلیغ محصولات و خدمات یک کسب و کار خاص فعالیت می‌کنند. صاحبان این وبلاگ‌ها در ازای هربار خرید مشتری از طریق لینک‌های سفارشی، کمیسیون مشخصی را از کسب و کار دریافت می‌کنند. معمولا پست‌های این وبلاگ‌ها پست‌های بررسی محصول و فهرست‌های معرفی بهترین‌ها هستند.

نمونه وبلاگ بازاریابی همکاری در فروش
نمونه وبلاگ بازاریابی همکاری در فروش

وبلاگ‌نویسان افیلیت عموما مطالبی را در وصف و معرفی محصولات و خدمات کسب و کار می‌نویسند. در این وبلاگ‌ها سئو نقش بسیار مهمی در بیشتر دیده شدن پست‌ها در صفحه نتایج دارد. هرچه پست در جایگاه بالاتری به کاربران نمایش داده شود، احتمال این‌که کاربران به استفاده از محصول یا خدمت و خرید آن ترغیب شوند، بیشتر است و در این صورت نویسنده کمیسون بیشتری دریافت می‌کند.

وبلاگ معکوس

«وبلاگ‌های معکوس» (Reverse Blogs) که با نام Guest Host Blogs هم شناخته می‌شوند، شکل جدیدی از وبلاگ‌ها هستند که در آن نویسندگان مهمان مطالب وبلاگ را نوشته و به تیم تحریریه آن تحویل می‌دهند. این تیم در ادامه با ویرایش پست‌ها و در نظر گرفتن استانداردهای موردنیاز مطالب را در وبلاگ منتشر می‌کنند.

البته نوشته‌های این دسته از وبلاگ‌ها فقط منحصر به نویسندگان مهمان نیست و صاحب وبلاگ نیز بهتر است هر چند وقت یکبار مطالب خود را نیز در آن منتشر کند. نکته مهم در مورد این وبلاگ‌ها تنوع ایده‌ها و زاویه دید مطالب است چون نویسندگان مختلف نقطه نظرات متفاوتی در زمان وبلاگ‌نویسی دارند.

وبلاگ حرفه ای

وبلاگ‌نویسان حرفه‌ای از وبلاگ‌نویسی کسب درآمد می‌کنند. به‌عبارت بهتر وبلاگ‌نویسی برای آن‌ها به منزله شغل است و از استراتژی‌های مختلفی استفاده می‌کنند تا از طریق وبلاگ به درآمد برسند. فروش تبلیغات نمایشی، تولید محصولات و اطلاعات دیجیتال، تبلیغ محصولات و خدمات دیگر برند در ازای دریافت کمیسیون فقط بخشی از این استراتژی‌ها هستند.

بیان این دسته‌بندی‌ها به این معنا نیست که دسته‌بندی‌های دیگری وجود ندارند یا هر وبلاگ فقط منحصر به یکی از دسته‌ها است. وبلاگ‌های زیادی وجود دارند که ممکن است ویژگی‌های چند مورد از انواع بالا را داشته باشند.

ساختار وبلاگ چگونه است؟

تا این بخش یاد گرفتید وبلاگ چیست و مفاهیم مرتبط با آن مانند وبلاگ‌نویسی و بلاگر چه معانی دارند. در ادامه نیز با مهم‌ترین اهداف و دلایل ساخت وبلاگ و تاریخچه وبلاگ‌نویسی در جهان و ایران آشنا شدید. در ادامه کمی از بحث‌های تئوری فاصله می‌گیریم و بیشتر روی نکات عملی ساخت وبلاگ و بخش‌های مختلف آن تمرکز می‌کنیم.

اگر تا این قسمت از مطلب را مطالعه کرده باشید حتما می‌دانید که وبلاگ در حقیقت مجموعه‌ای از قطعه‌های محتوا است که بلاگ‌پست نام دارند و در ترتیب زمانی از جدیدترین به قدیمی‌ترین مرتب شده‌اند. ظاهر وبلاگ‌های مختلف بسته به پلتفرم انتشار محتوا و قالب انتخابی شما متفاوت است اما در صفحه اصلی هر وبلاگ چند بخش اصلی وجود دارد که در زیر آن‌ها را بررسی کرده‌ایم:

  • «عنوان یا سربرگ» (Header): در بالاترین بخش وبلاگ اغلب اوقات عنوان آن در کنار لوگوی اصلی قرار می‌گیرد. در کنار این بخش می‌توانید یک منوی عمودی یا افقی برای ناوبری در وبلاگ ببینید که به بازدیدکنندگان کمک می‌کند به بخش‌ها یا دسته‌بندی‌های مختلف وبلاگ دسترسی پیدا کنند. ممکن است تصمیم بگیرید دسته‌‌بندی پست‌های وبلاگ را بر اساس موضوع انجام دهید تا آن دسته از بازدیدکنندگانی که بلاگ‌پست‌های با موضوعات خاصی را مطالعه می‌کنند، کمک کنید راحت‌تر به دسته‌بندی موردنظرشان هدایت شوند.
  • «بلاگ‌پست‌ها» (Blog Posts | Content Body): در بخش میانی صفحه اصلی وبلاگ، عنوان جدیدترین بلاگ‌پست‌های منتشر شده را به‌همراه نام نویسنده، تاریخ انتشار و تصویر آن را می‌بینید. همچنین موضوع اصلی بلاگ‌پست در یک یا دو خط در نقش پیش‌نمایشی کوتاه کاربران را در مورد موضوع صفحه آگاه می‌کند.
  • «نوار (های) کناری» (Sidebar): وبلاگ‌ها ممکن است در سمت چپ یا راست یا هردو طرف بخش بدنه دارای نوار کناری باشند. نوارهای کناری معمولا اطلاعات بیشتری در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهند و معمولا به شکل زیر هستند:
    • نوار یا کادر جستجو
    • پست‌های اخیرا منتشر شده
    • پست‌های پربازدید
    • دسته‌بندی‌ها
    • برچسب‌ها
    • لینک‌های شبکه‌های اجتماعی
    • بخش درباره ما
    • تبلیغات
  • «پاورقی» (Footer): بخش انتهایی وبلاگ با عنوان پاورقی شناخته می‌شود و شامل اطلاعاتی مثل حق کپی‌رایت، لینک شرایط استفاده از مطالب وبلاگ و حریم خصوصی، لینک‌های ناوبری بیشتر و بعضی اوقات لینک‌هایی به فرم عضویت، آیکون شبکه‌های اجتماعی (دکمه‌های کلیک کردنی) و پست‌های مرتبط دیگر است.
۴ بخش اصلی وبلاگ فارسی چیست
۴ بخش اصلی ساختار صفحه اصلی وبلاگ (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

این ۴ بخش اصلی‌ترین بخش‌‌هایی هستند که در صفحه اصلی وبلاگ‌های مختلف فارسی‌زبان و غیرفارسی‌زبان ممکن است ببینید. البته فراموش نکنید که وجود یا عدم وجود این بخش‌ها به میزان زیادی به تم، سفارشی‌سازی و ترجیحات شخصی وبلاگ‌نویسان یا مدیر وبلاگ بستگی دارد. بنابراین وجود این بخش‌ها قطعی نیست و ممکن است وبلاگ‌هایی ببینید که بسته به پلتفرم انتخابی و طراحی موردنظر ساختار صفحه اصلی آن‌ها متفاوت باشد.

ویژگی وبلاگ های خوب

قبل از ساخت وبلاگ، بهتر است بدانید ویژگی‌های وبلاگ خوب چیست و کاربران بیشتر با چه وبلاگ‌هایی تعامل می‌کنند. ممکن است بپرسید تأثیر این عوامل در جذابیت وبلاگ چیست وقتی محتوا مهم‌ترین عاملی است که کاربر را در مطلب نگه می‌دارد؟ درست است که محتوا بخش مهم و بسیار تأثیرگذاری در میزان محبوبیت وبلاگ است اما نکات زیادی هستند که موفقیت وبلاگ را تضمین می‌کنند. در ادامه قصد داریم به این نکات بپردازیم.

  • نمایش بلاگ‌پست‌های مهم در صفحه اصلی
  • وجود فهرست مطالب در ابتدای هر پست
  • اطلاعات نویسنده در هر بلاگ‌پست
  • وجود دکمه‌های اشتراک‌گذاری پست در شبکه‌های اجتماعی
  • وجود بخش نظرات
  • وجود تاریخ انتشار پست و زمان موردنیاز برای مطالعه

در ادامه بررسی می‌کنیم هریک از نکات بالا چرا به کیفیت وبلاگ اضافه می‌کنند.

نمایش بلاگ پست های محبوب و مهم در صفحه اصلی

یکی از ویژگی‌های مشترک وبلاگ‌های بزرگ، اختصاص بخشی از صفحه فرود به نمایش پست‌های مهم، استراتژیک یا پربازدید است. این کار کمک می‌کند این پست‌ها به‌طور دائم در معرض دید مخاطبان قرار بگیرند.

برای مثال، در صفحه اصلی مجله فرادرس بخش‌هایی به نمایش آخرین مقاله‌های حوزه مهندسی، حوزه سلامت، علوم پایه و آموزش زبان انگلیسی که از پربازدیدترین حوزه‌های مجله هستند، اختصاص پیدا کرده تا کاربران بتوانند به‌راحتی با چند اسکرول ساده به بلاگ‌‌پست‌های مربوط به این دسته‌بندی‌ها دسترسی داشته باشند:

نمایش مطالب جدید دسته بندی های پربازدید

وجود فهرست مطالب در ابتدای هر پست

وجود فهرست مطالب در ابتدای هر بلاگ‌پست پیش‌نمایشی از موضوعات پرداخته شده در مطلب به خواننده ارائه می‌کند که از طریق آن می‌تواند بخش‌های مورد سوال خود را انتخاب کرده و مستقیم به ابتدای آن‌ها هدایت شود.

وجود فهرست در مطالب طولانی‌تر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند چراکه ممکن است اسکرول‌های طولانی خواننده را خسته کند و نیاز داشته باشد به طریقی به بخش‌هایی که می‌خواهد هدایت شود. در ابتدای همین مطلب و دیگر مطالب مجله، فهرستی کلیک‌کردنی ایجاد کرده‌ایم که به راحتی کاربر را به عنوان‌های اصلی یا فرعی دلخواه هدایت می‌کند.

وجود اطلاعات نویسنده در هر بلاگ پست

افزودن نام نویسنده و مشخصات کوتاهی از او در ابتدا یا انتهای هر بلاگ‌پست در جلب اعتماد کاربران و موتورهای جستجو موثر است. اگر چند نویسنده در وبلاگ فعالیت می‌کنند، وجود بخشی مجزا برای معرفی مختصر نویسنده حس اطمینان خاطر به خوانندگان وبلاگ می‌دهد.

این موضوع در وبلاگ‌هایی که مطالبی در خصوص موضوعات اساسی مثل سلامت، امور مالی، حقوق و ... منتشر می‌کنند، اهمیت بیشتری هم دارد. در مجله فرادرس، در پایان هریک از مطالب می‌توانید توصیف مختصری درباره نویسنده و حوزه‌های فعالیتش بخوانید.

دکمه های اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی

یکی از نکات مهمی که در بهبود تجربه کاربری و ترغیب خواننده مطلب به اشتراک‌گذاری آن بسیار موثر است، قرار دادن دکمه‌های همرسانی محتوا در شبکه‌های اجتماعی در هر نوشته است. هرچه این کار را برای خواننده راحت‌تر کنید بیشتر احتمال دارد پست شما را با دیگران به اشتراک بگذارد.

البته وجود این دکمه‌ها در انتهای مطلب ضروری نیست و واقعیت این است که اگر کاربر بخواهد واقعا پست را اشتراک‌گذاری کند، پیوند یکتای آن را کپی و جایگذاری می‌کند. وجود دکمه انجام این کار را برای خواننده راحت‌تر می‌کند.

قرار دادن دکمه اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی
وجود دکمه اشتراک گذاری بلاگ‌پست در شبکه های اجتماعی

وجود بخش نظرات

درک این که نقش بخش نظرات در انتهای هریک از نوشته‌های وبلاگ چیست چندان دشوار نیست. اضافه کردن بخشی مجزا برای ثبت نظر در انتهای مطالب از یک نظر خوب و از یک نظر مشکل‌ساز است:

  • فراموش نکنیم که وبلاگ بستری برای تعامل با مخاطبان ایجاد می‌کند. وجود این بخش یعنی پذیرای نظر و بازخورد خواننده مطلب هستید و یک راه ارتباطی برای او ایجاد کرده‌‌اید.
  • بدی این بخش در آن است که ممکن است به محلی برای ارسال نظرات اسپم و تبلیغات تبدیل شود. بنابراین بهتر است اگر از آن استفاده می‌کنید، ابزار یا افزونه‌ای برای کنترل دریافت و تایید نظرات در نظر بگیرید.

افزودن تاریخ انتشار یا به‌روزرسانی و زمان موردنیاز برای مطالعه

تاریخ انتشار خیال خواننده را از بابت جدید بودن محتوا راحت می‌کند و این‌که بداند برای خواندن مطلب حدودا چه زمانی را باید اختصاص دهد، نوعی حس اطمینان در او ایجاد می‌کند. این دو مورد را لازم است در ابتدای مطلب و ترجیحا زیر عنوان اصلی پست قرار دهید:

افزودن تاریخ انتشار یا به‌روزرسانی و زمان موردنیاز برای مطالعه به پست
افزودن تاریخ انتشار و به‌روزرسانی و زمان موردنیاز برای مطالعه به پست

چگونه وبلاگ بسازیم ؟

تا اینجا اهمیت، کاربردها و تاریخچه ساخت وبلاگ را درک کردید و با ساختار کلی وبلاگ آشنا شدید. پرسشی که در ادامه سوال وبلاگ چیست مطرح می‌شود، این است که چطور وبلاگ بسازیم؟ در ادامه، اصلی‌ترین مراحل ساخت یک وبلاگ وردپرسی را بررسی می‌کنیم. این مراحل در زیر فهرست شده‌اند:

  • انتخاب موضوع وبلاگ
  • انتخاب پلتفرم وبلاگ‌نویسی
  • انتخاب نام وبلاگ و خرید دامنه
  • نصب وردپرس برای وبلاگ
  • تنظیم قالب و طراحی وبلاگ
  • انجام اقدامات مهم قبل از نوشتن بلاگ پست
  • نگارش اولین بلاگ پست
  • بازبینی و انتشار پست

ببینیم هریک از مراحل بالا را چطور می‌توان در عمل پیاده‌سازی کرد. اما قبل از آن

انتخاب موضوع وبلاگ

غیرممکن است که ندانید موضوع وبلاگ چیست و وبلاگ‌نویسی را آغاز کنید. قبل از هرکار دیگری باید در مورد موضوع وبلاگ (Blog Niche) تصمیم‌گیری کنید و ببینید قصد دارید دقیقا در مورد چه موضوعی مطلب بنویسید. این‌که بدانید قرار است در مورد چه موضوعی مطلب بنویسید انتخاب نام وبلاگ و دامنه و شناسایی مخاطب هدف را برای شما آسان‌تر می‌کند. برای انتخاب موضوع محدودیتی ندارید و تقریبا می‌توانید در مورد هرچیزی مطلب بنویسید. آنچه مهم است تعیین و انتخاب این موضوع با در نظر گرفتن نکات زیر است:

  • موضوعی را انتخاب کنید که در مورد آن شناخت دارید و به آن علاقه‌مند هستید: نیازی نیست حتما در موضوعی که انتخاب می‌کنید متخصص باشید اما علاقه و شناخت پایه نسبت به موضوع کمک می‌کند با علاقه و اشتیاق بهتری در مطالب وبلاگ به جنبه‌های مختلف آن بپردازید.
  • موضوعی را انتخاب کنید که کاربران در مورد آن جستجو می‌کنند: موضوعی که برای وبلاگ‌نویسی انتخاب می‌کنید بهتر است توسط کاربران جستجو شود. این‌که کاربران در سطح وب در مورد موضوعی جستجو می‌کنند نشان‌دهنده این است که موضوعی که می‌خواهید در مورد آن بنویسید مخاطب هدف دارد. برای تشخیص این موضوع می‌توانید از ابزار رایگان گوگل ترندز «+» کمک بگیرید.

استفاده از گوگل ترندز برای ارزیابی مخاطب داشتن موضوع

گوگل ترندز شما را با موضوعات پرجستجو و مرتبط با موضوع انتخابی آشنا می‌کند. فرض کنید هوش مصنوعی را به‌عنوان موضوع وبلاگ انتخاب کرده‌اید. نمودار میزان استفاده از این عبارت نشان می‌دهد مطالب این حوزه مخاطبان زیادی دارند.

انتخاب پلتفرم وبلاگ نویسی

پس از انتخاب موضوع، باید انتخاب کنید که می‌خواهید مطالب وبلاگ شما در چه محلی نوشته و منتشر شوند. برای داشتن وبلاگ، می‌توانید یکی از روش‌های زیر را انتخاب کنید:

  • استفاده از دامنه اختصاصی: در اولین و اصلی‌ترین روش لازم است با خرید دامنه اختصاصی خودتان و هاست از وب‌سایت‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده این خدمات، یک سیستم مدیریت محتوا مثل وردپرس، جوملا یا دروپال را به آن وصل کنید و پس از انجام تنظیمات، وبلاگ‌نویسی را آغاز کنید. برای انجام این کارها باید کمی کدنویسی و طراحی وب‌سایت بدانید.
  • استفاده از بسترهای آماده وبلاگ‌نویسی: در روش دیگر می‌توانید از پلتفرم‌های رایگانی مثل ویرگول، بلاگفا یا بلاگ‌اسکای برای وبلاگ‌نویسی استفاده کنید. و نیازی به خرید دامنه و هاست نیست. ثبت‌نام در این پلتفرم‌ها آسان است و بعد از دادن اطلاعات پایه به آن‌ها می‌توانید حساب کاربری خودتان را داشته باشید و وبلاگ‌نویسی را آغاز کنید.

آنچه در ادامه به آن می‌پردازیم، استفاده از دامنه‌های اختصاصی به روش اول است.

انتخاب نام وبلاگ و خرید دامنه

اگر روش اول یعنی استفاده از دامنه‌های اختصاصی را برای ایجاد پلتفرم وبلاگ‌نویسی انتخاب کرده باشید، لازم است نام دامنه و وبلاگ را در این مرحله انتخاب کنید.

نکات مهم در تعیین نام وبلاگ چیست ؟

نام وبلاگ بهتر است علاوه بر منحصربه‌فرد بودن و جذابیت، به موضوع وبلاگ یا حوزه کاری کسب و کار مرتبط باشد. برای انتخاب اسم وبلاگ به نکات زیر توجه کنید:

  • مرتبط با حوزه انتخابی: در بهترین حالت لازم است خوانندگان وبلاگ موضوع وبلاگ شما را از روی نام آن بفهمند. پس باید تلاش کنید از کلمات کلیدی مرتبط به موضوع انتخابی برای نام‌گذاری وبلاگ استفاده کنید.
  • بین ۲ تا ۳ کلمه: ممکن است وبلاگ‌هایی موفقی با نام‌های طولانی ببینید اما برای شروع بهتر است تا جای امکان نام وبلاگ را کوتاه انتخاب کنید.
  • املا و یادآوری آسان: هرچه نام وبلاگ آسان‌تر باشد بهتر در ذهن مخاطبان می‌ماند. بنابراین اگر وبلاگ را با هدف بازاریابی راه‌اندازی کرده‌اید یا قصد دارید از طریق آن کسب درآمد کنید، بهتر است از به‌کارگیری عدد یا کاراکترهای ویژه در نام آن خودداری کنید.

البته برای انتخاب نام وبلاگ می‌توانید از ابزارهای آنلاینی مثل Domain «+» یا Domain wheel «+» استفاده کنید. کافی‌ست چند کلمات کلیدی مهم و مرتبط با موضوع را در ابزار وارد کنید و پیشنهادهای مختلف آن را ببینید.

خرید دامنه و هاست

بعد از تعیین نام وبلاگ لازم است برای آن دامنه بخرید. «دامنه» (Domain) به آدرس وب‌سایت شما در سطح وب گفته می‌شود که بازدیدکنندگان از طریق آن به وب‌سایت شما دسترسی پیدا می‌کنند.

در حالت ایده‌آل نام دامنه شما باید دقیقا مطابق با نام وبلاگ باشد. اگر دامنه مطابق با نام وبلاگ موجود نبود باید دامنه‌ای پیدا کنید که به نام وبلاگ شبیه یا مرتبط باشد. این کار باعث می‌شود بازدیدکنندگان وبلاگ گیج نشوند و شما را راحت پیدا کنند. خرید دامنه را می‌توانید از طریق شرکت‌های ارائه‌دهنده این خدمات انجام دهید.

نصب وردپرس برای وبلاگ

فرض کنید نام وبلاگ را انتخاب و دامنه مربوط را نیز خریداری کرده‌اید. در اینجا این‌طور فرض می‌کنیم که قرار است وبلاگ را بر پایه وردپرس ایجاد کنید. ساخت وبلاگ وردپرسی سه مرحله اصلی دارد که عبارت‌اند از:

  • نصب وردپرس
  • انتخاب Theme برای وبلاگ
  • نصب افزونه‌ها و ابزارهای موردنیاز

در ادامه در مورد هریک از مراحل بالا توضیح می‌دهیم.

نصب وردپرس

بعد از خرید دامنه و هاست، لازم است از طریق کنترل پنلی که هاست در اختیار شما قرار می‌دهد، وردپرس را روی پنل نصب کنید. وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا است که از طریق آن می‌توانید بدون نیاز به کدنویسی وب‌سایت یا وبلاگ بسازید. تفاوتی ندارد کدام هاست را برای ساخت وب‌سایت انتخاب کنید، برای نصب وردپرس لازم است وارد حساب کاربری خود شوید و از داشبورد، به بخش Website و Auto Installer بروید و از بین گزینه‌های موجود، روی دکمه Select وردپرس کلیک کنید:

نصب وردپرس برای ساخت وبلاگ
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

در ادامه، پنجره جدیدی برای شما باز می‌شود که لازم است در آن موارد زیر را در نهایت دقت و به‌درستی وارد کنید:

  • بررسی درست بودن نام دامنه
  • وارد کردن نام کاربری، رمز عبور و ایمیل مدیر وبلاگ
  • وارد کردن عنوان وبلاگ (در این بخش می‌توانید نام وبلاگ را وارد کنید که البته بعدا با استفاده از تنظیمات Site Identity داشبورد وردپرس می‌توانید آن را تغییر دهید.)
  • انتخاب زبان اصلی
  • انتخاب گزینه به‌روزرسانی خودکار برای دریافت جدیدترین قابلیت‌ها و گزینه‌های امنیتی

پس از وارد کردن اطلاعات بالا، روی Install کلیک کنید و بعد از تکمیل نصب، وارد محیط ادمین وردپرس خواهید شد.

انتخاب Theme برای وبلاگ

Theme وبلاگ وظیفه تعیین شکل ظاهری وبلاگ شما را برعهده دارد و به قالب از پیش طراحی شده‌ای گفته می‌شود که می‌توانید برای ظاهر وبلاگ انتخاب کرده و دیگر تنظیمات را روی آن پیاده کنید. زمانی که پس از نصب وردپرس برای اولین بار از وبلاگ دیدن می‌کنید، چیزی شبیه به تصویر زیر می‌بینید:

صفحه پیس فرض وردپرس قبل از افزودن theme

تصویر بالا جذابیت چندانی ندارد و بهتر است قالب جدیدی برای بهتر شدن ظاهر وب‌سایت در نظر بگیرید. برای این کار از پیشخوان وردپرس به زبانه Appearance و بخش Themes بروید و روی Add New کلیک کنید:

افزودن theme به وبلاگ

در این بخش می‌توانید بیش از ده‌هزار از Theme-های پیشنهادی وردپرس را ببینید که بعضی از آن‌ها رایگان و بعضی دیگر پولی هستند. می‌توانید این Theme-ها را بر اساس محبوبیت، جدید بودن و قابلیت‌ها فیلتر کنید و به نتایج بهتری برسید:

بررسی theme های مختلف وردپرس

با قرار گرفتن روی هر Theme می‌توانید پیش‌نمایشی از آن را ببینید. البته بعد از انتخاب Theme لازم است آن را برای وبلاگ سفارشی کنید. در این مرحله به طراحی، رنگ‌ها، تایپوگرافی و دیگر عناصر اصلی آن توجه کنید.

بررسی پیش نمایش theme در وردپرس

بعد از انتخاب Theme و بررسی همه نکات روی Install کلیک و پس از کامل شدن نصب روی Activate بزنید:

نصب و فعالسازی theme انتخابی

Theme-های رایگان برای شروع قابل‌استفاده هستند اما پشتیبانی خوبی ندارند و افزونه‌های پولی وردپرس نیز روی آن‌ها ارائه نمی‌شود. اگر تصمیم به انتخاب Theme-های پولی گرفته‌اید، حتما موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • قیمت: قبل از انتخاب نهایی حتما قابلیت‌های Theme انتخابی را با قیمت آن بسنجید و آن را با Theme-های مشابه مقایسه کنید.
  • طراحی: قالبی که برای وبلاگ انتخاب می‌کنید باید با موضوع آن هم‌خوانی کامل داشته باشد. اگر نمی‌توانید تشخیص دهید کدام طراحی بهتر است، روی Theme-های کاربرپسند و ساده‌ای که با بیشتر بلاگ‌پست‌ها هم‌خوانی دارد، تمرکز کنید.
  • قابلیت‌ها: هر Theme را که برای وبلاگ انتخاب می‌کنید حتما توجه کنید از قابلیت‌هایی مانند Drag and Drop، چیدمان‌های از پیش آماده و پشتیبانی مناسب برخوردار باشد.
  • واکنش‌گرایی: مهم‌ترین قابلیتی که باید در زمان انتخاب Theme به آن توجه کنید، واکنش‌گرا بودن آن است. این ویژگی کمک می‌کند وبلاگ شما در صفحه نمایش‌های گوناگون با اندازه‌های مختلف به‌صورت کامل نمایش داده شود. چون بیش از نیمی از ترافیک وب‌سایت‌ها از دستگاه‌های موبایلی است، این نکته را حتما مدنظر قرار دهید.

نصب افزونه ها و ابزارهای موردنیاز

«افزونه وردپرس» (WordPress plugin) با نصب روی ویرایشگر، قابلیت‌های زیادی به وبلاگ اضافه می‌کند. افزونه‌ها بدون نیاز به کدنویسی به‌راحتی روی وب‌سایت‌های وردپرسی نصب می‌شوند. وردپرس چیزی بیش از پنجاه هزار افزونه در دایرکتوری خود دارد که بسیاری از آن‌ها هم نسخه پولی و هم نسخه رایگان دارند.

برای شروع و زمانی که تازه وبلاگ را راه‌اندازی کرده‌اید، بهتر است از نصب افزونه‌های زیر اطمینان حاصل کنید:

  • افزونه WPForms: با استفاده از این افزونه و رابط کاربری Drag and Drop آن می‌توانید به‌راحتی برای وبلاگ پرسشنامه بسازید.
  • افزونه Akismet Spam Protection: این افزونه بر تایید و دریافت نظرات اسپم و تبلیغاتی در وبلاگ نظارت می‌کند.
  • افزونه یواست سئو (Yoast SEO): اگر بخواهید محتوای وبلاگ شما در صفحه نتایج موتورهای جستجو رتبه بیاورد، باید آن را مطابق با استانداردهای سئو بنویسید. این افزونه میزان تطابق متن و عناصر موجود در آن را با این استانداردها ارزیابی می‌کند و پیشنهادهایی را برای بهبود آن ارائه می‌دهد.
  • افزونه Updraft Plus: این افزونه به پشتیبان‌گیری و بازسازی وب‌سایت کمک بسیاری می‌کند.

برای شروع از افزونه‌های اصلی که در بالا معرفی شدند استفاده کنید و به این نکته توجه داشته باشید که نصب افزونه‌های زیاد سرعت وبلاگ را کاهش می‌دهد پس مطمئن شوید که از خدمات سرور با حجم بالا استفاده کنید که پاسخگوی نیاز این عناصر در وبلاگ باشد.

ساخت اولین صفحات وبلاگ

در بخش تفاوت وبلاگ و وب‌سایت به این نکته اشاره کردیم که بخش اصلی وبلاگ را بلاگ‌پست‌ها (نوشته‌ها) تشکیل می‌دهند. این جمله صحیح است اما به این معنا نیست که وبلاگ‌ها برگه ندارند. این برگه‌ها به ویرایش یا به‌روزرسانی کمی نیاز دارند اما برای جلب اعتماد خوانندگان بهتر است حتما آن‌ها را به وبلاگ اضافه کنید خصوصا اگر وبلاگ را برای اهداف تجاری یا بازاریابی ایجاد کرده‌‌اید:

  • «صفحه اصلی» (Homepage): صفحه اصلی وبلاگ صفحه معرفی وبلاگ شما است و محلی است که کاربران پس از کلیک روی آدرس وبلاگ وارد آن می‌شوند. در مورد ساختار صفحه اصلی وبلاگ در بخش‌های قبلی صحبت کردیم.
  • «صفحه درباره ما» (About page): در این صفحه باید اطلاعاتی در مورد صاحب وبلاگ، نویسنده یا نویسندگان آن به خوانندگان ارائه کنید. اگر وبلاگ متعلق به سازمان یا کسب و کار خاصی است حتما در این بخش ذکر کنید. این بخش می‌تواند شامل قسمت‌هایی برای معرفی، بیان اهداف وبلاگ و تصاویر مرتبط با کسب و کار باشد.
  • «صفحه تماس با ما» (Contact page): صفحه درباره ما راه‌های ارتباطی با صاحب وبلاگ را ارائه می‌کنند. در این صفحه معمولا آدرس ایمیل، شماره تماس، لینک شبکه‌های اجتماعی و آدرس کسب و کار در Google Map را ارائه می‌‌کند.

موارد بالا اصلی‌ترین صفحاتی هستند که بهتر است برای وبلاگ بسازید. برای مثال اگر وبلاگ شما یک فروشگاه اینترنتی هم باشد، می‌توانید صفحات محصول را هم به آن اضافه کنید.

برای ساخت صفحه وب در وردپرس به داشبورد مراجعه کنید و از بخش Pages (برگه‌ها) روی Add New کلیک کنید. با این کار به محیط ویرایشگر گوتنبرگ هدایت می‌شوید. در اینجا می‌توانید متن صفحات را بنویسید و تصاویر، ویدیوها، پرسشنامه یا عناصر دیگر را به آن اضافه کنید.

افزودن صفحه جدید به وبلاگ وردپرسی
افزودن صفحه جدید به وبلاگ وردپرسی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

بخش مهم دیگری که باید در وبلاگ به آن توجه کنید، دسته‌بندی بلاگ‌پست‌ها است. با کمک این دسته‌بندی‌ها هریک از پست‌ها در دسته‌بندی مربوط به خودش قرار می‌گیرد. این کار هم مطالب وبلاگ را مرتب می‌کند و هم پیدا کردن پست‌های مرتبط را برای کاربران آسان‌تر می‌کند. برای ایجاد دسته‌بندی، در محیط پیشخوان به تب Posts (نوشته‌ها) بروید و روی «دسته‌ها» (Categories) کلیک کنید:

افزودن دسته به وبلاگ وردپرسی
افزودن دسته به وبلاگ وردپرسی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

اقدامات مهم قبل از نوشتن پست وبلاگ چیست

تا اینجا وبلاگ را ساختید، قالب آن را تنظیم و صفحات اصلی آن منتشر کردید و می‌دانید مهم‌ترین ویژگی‌های یک وبلاگ خوب چیست . در ادامه باید به سراغ کاری بروید که همه این مقدمات برای آن انجام شده‌اند. نوشتن بلاگ‌پست. این مطلب و محتوای شما است که قرار است خوانندگان را به ماندن در وبلاگ و برگشت مجدد به آن ترغیب کند. البته قبل از این‌که دست به قلم ببرید و نوشتن را شروع کنید، چند اقدام مهم دیگر وجود دارد که انجام آن نوشتن متن را برای شما آسان‌تر می‌کند. این اقدامات در زیر فهرست شده‌اند:

  • ایده‌پردازی در مورد موضوع اصلی و موضوعات فرعی
  • شناسایی و بررسی مخاطب هدف
  • ایجاد استراتژی و تقویم محتوایی برای وبلاگ

در ادامه به هریک از موضوعات مهم بالا می‌پردازیم.

ایده‌ پردازی و تهیه فهرست از موضوعات اصلی و فرعی

تولید محتوا در وبلاگ از زمان ایده‌پردازی برای تعیین موضوعات اصلی و فرعی آغاز می‌شود. تا این مرحله از کار، یک موضوع و حوزه اصلی برای وبلاگ تعیین کرده‌اید که در این مرحله لازم است آن را به موضوعات اصلی و فرعی مرتبط دیگر تعمیم دهید. انتشار منظم مطالب مرتبط در وبلاگ کار آسانی نیست و کار تولید محتوای باکیفیت زمان زیادی از شما صرف می‌کند. بنابراین مطلبی بنویسید که ارزش زمان صرف شده را داشته باشد و نظر و اعتماد خوانندگان وب‌سایت را به میزان کافی جلب کند.

هرچه ایده‌پردازی قبل از تولید محتوا را بهتر و کامل‌تر انجام دهید، دسته‌بندی موضوعات و مطالب وبلاگ بهتر شکل می‌گیرد. برای پیدا کردن ایده‌ها و موضوعات بیشتر می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید:

  • تهیه فهرست از عبارات و اصطلاحات مهم و مرتبط: در اولین مرحله از ایده‌پردازی، فهرست کاملی از تمام موضوعات اصلی و فرعی که با حوزه فعالیت وبلاگ مرتبط هستند، تهیه کرده و تلاش کنید آن‌ها را بر اساس میزان اولویت مرتب کنید. برای مثال فرض کنید قرار است در مورد دیجیتال مارکتینگ مطلب بنویسید. مهم‌ترین موضوعات مرتبط به این حوزه را می‌توانید در زیر عنوان‌هایی مانند سئو، بازاریابی محتوا، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و دیگر انواع دیجیتال مارکتینگ پیدا کرد.
  • پیشنهادات گوگل و بخش جستجوهای مرتبط صفحه نتایج: موضوع انتخابی اصلی را در نوار جستجوی گوگل تایپ و پیشنهادات گوگل را که در حقیقت عبارات کلیدی مورد جستجوی کاربران هستند، یادداشت کنید.
استفاده از پیشنهادات گوگل برای پیدا کردن موضوع

در ادامه می‌توانید از بخش Related Searches کمک بگیرید و هرکدام از عباراتی را که پیدا می‌کنید، دوباره در گوگل جستجو کنید تا به عبارت‌های مرتبط بیشتری برسید.

استفاده از جستجوهای مرتبط صفحه نتایج
  • وب‌سایت‌هایی مانند Answer The Public «+»: ابزارهایی مثل این وب‌سایت، با کلمات و عباراتی که در اختیار آن‌ها قرار می‌دهید، عبارت‌های جدید در دسته‌‌بندی‌های مختلف پرسشی، توصیفی و ... می‌سازند که می‌توانید از آن‌ها برای ایده‌پردازی بهتر موضوع استفاده کنید.

در پایان این مرحله، باید فهرست کاملی از کلمات و عبارات کلیدی مهم در مورد موضوع وبلاگ داشته باشید و بتوانید آن‌ها را بر اساس میزان اهمیت اولویت‌بندی کنید. کاری که در این مرحله انجام می‌دهید، «تحقیق کلمات کلیدی برای سئو» نام دارد که در آن مطالب وبلاگ را بر اساس جستجوهای کاربران می‌نویسید.

شناسایی ویژگی‌های مخاطب

واضح است که محتوای وبلاگ را برای خواندن مخاطبان می‌نویسید. بنابراین قبل از شروع به نوشتن باید به این نکته توجه کنید که محتوا را دقیقا برای چه افرادی و با چه ویژگی‌هایی می‌نویسید. برای تشخیص این ویژگی‌ها می‌توانید به انجمن‌های آنلاین، بخش نظرات وب‌سایت‌های مرتبط و حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی افراد یا کسب و کارهای مشابه خودتان سر بزنید و از این طریق با علاقه‌مندی‌ها، نیازها و خواسته‌های مخاطبان آشنا شوید.

اهمیت شناسایی ویژگی‌ های مخاطب هدف وبلاگ چیست

با این اطلاعات متوجه می‌شوید خواننده وبلاگ شما بیشتر می‌خواهد در مورد چه موضوع یا موضوعاتی بداند و چه سوالاتی در این زمینه دارد. مجموع کاری که در این بخش انجام می‌دهید در حوزه طراحی پرسونا برای محصولات و خدمات کسب و کارهای مختلف قرار می‌گیرد.

تحلیل و آنالیز رقیبان

قبل از شروع به نوشتن، اصلی‌ترین وبلاگ یا وبلاگ‌های فعال در حوزه خودتان را پیدا کرده و به محبوب‌ترین و پرمخاطب‌ترین پست‌های آن‌ها سر بزنید. سعی کنید نقاط قوت و ضعف آن‌ها را پیدا کنید. نقاط قوت را در مطالب وبلاگ تقویت کنید و نقاط ضعف را پوشش دهید تا کاربران پاسخ سوالات خود را در مطالب وبلاگ شما پیدا کنند. هرچه پست‌های رقیبان را دقیق‌تر بررسی کرده باشید، می‌توانید نگاه خلاقانه‌تری نسبت به موضوع پیدا کنید و دیدگاه‌های جدیدتری در اختیار خوانندگان قرار دهید.

برنامه ریزی برای انتشار محتوا

تا این بخش موضوعات اصلی و فرعی را که قرار است در مطالب وبلاگ به آن‌ها بپردازید پیدا کرده و نسبت به ویژگی‌های مخاطب هدف شناخت پیدا کرده‌‌اید. در این مرحله لازم است برای تولید و انتشار محتوا برنامه‌ریزی کنید. فراموش نکنید که کلید موفقیت وبلاگ‌ها تداوم و نظم در انتشار محتوا است. اولین قدم برای رسیدن به چنین نظمی، یک جدول زمانی درست کنید و بر اساس زمان لازم برای نوشتن هر مطلب، زمان انتشار آن را تعیین کنید. در پایان این مرحله باید بدانید کدام مطلب در چه تاریخی باید روی وبلاگ منتشر شود و چقدر زمان برای نوشتن آن نیاز دارید.

تولید محتوا در ابعاد بزرگ‌‌تر و با اهداف بازاریابی از یک برنامه جامع به نام تقویم محتوایی پیروی می‌کند که با مطالعه مطالب زیر بهتر درک می‌کنید نقش آن در بهبود تولید محتوای وبلاگ چیست :

نگارش اولین بلاگ پست

در این مرحله بالاخره به سراغ نوشتن بلاگ‌پست می‌رویم. بلاگ‌‌پست‌ها انواع و ساختارهای متفاوتی دارند اما برای نوشتن همه آن‌ها باید به موارد زیر توجه کنید:

  • صراحت و شفافیت: از زبان ساده برای بیان مفاهیم استفاده می‌کنید و طول جملات و پاراگراف‌ها را تا جای امکان کوتاه نگه دارید. فراموش نکنید که بلوک‌های طولانی محتوا چشم خواننده را به شدت خسته می‌کنند.
  • افزودن عنوان اصلی، فرعی و فهرست: عنوان‌‌بندی درست نوشته و چیدمان درست هر بخش در زیر عنوان فرعی مرتبط با آن کمک می‌کنند خوانندگان راحت‌تر اطلاعات موردنیاز خود را پیدا کنند. بد نیست این نکته را بدانید که کاربران و خوانندگان خط‌به‌خط محتوای شما را به‌طور کامل نمی‌خوانند و فقط خیلی سریع آن را مرور می‌کنند. پس هرچه منظم‌تر بنویسید، بیشتر با متن تعامل می‌کنند.
  • افزودن تصاویر، جدول و نمودار: محتوای تصویری مثل عکس، ویدیو، اینفوگرافیک، جدول و نمودار پست‌های وبلاگ را جذاب می‌کنند و خستگی چشم نویسنده را می‌گیرند. برای مطالب آموزشی و بلاگ‌پست‌های how-to حتما از تصویر و اسکرین شات برای توضیح بهتر مفاهیم استفاده کنید.
  • بهینه‌سازی متن بر اساس اصول سئو: خوانندگان قرار است وبلاگ و نوشته‌های شما را از طریق موتور‌های جستجو پیدا کنند. بنابراین ضروری است که بخش‌های مختلف آن را بر اساس دستورالعمل‌های آن‌ها بهینه‌سازی کنید. با این کار در نتایج جستجوهای بیشتری ظاهر شده و بازدید بیشتری می‌گیرید. افزونه یواست سئو در این مسیر به شما کمک می‌کند.

برای ایجاد بلاگ‌پست در وردپرس، به پیشخوان بروید و از منوی «نوشته‌ها» (Posts) روی «افزودن نوشته» (Add New) کلیک کنید:

نحوه افزودن پست به وبلاگ
نحوه افزودن پست به وبلاگ

بازبینی و انتشار پست

بعد از نوشتن اولین پست، بلافاصله آن را منتشر نکنید و موارد چک‌لیست زیر را در آن کنترل کنید:

  • بازبینی و اصلاح اشکالات دستوری و غلط‌های املایی
  • بررسی قالب‌بندی و ساختار نوشته
  • افزودن و بهینه‌سازی عناصر تصویری
  • بررسی لینک‌های داخلی و خارجی

در ادامه در مورد هریک توضیح می‌دهیم.

بازبینی و اصلاح اشکالات دستوری و غلط‌های املایی

غلط املایی و دستوری به اعتبار وبلاگ صدمه می‌زند و باعث می‌شود کاربر به نوشته شما اعتماد نکند. پس حتما قبل از انتشار مطلب زمانی را به بررسی دقیق رعایت قوانین دستوری اختصاص دهید. در ابتدای کار نیازی نیست مطلب را به‌اندازه یک ویراستار حرفه‌ای ویرایش کنید اما مواردی وجود دارند که رعایت کردن آن‌ها به اعتبار هرچه بیشتر نوشته کمک می‌کند.

بررسی قالب‌بندی و ساختار نوشته

قالب‌بندی محتوا و ساختار آن از عواملی است که توجه کاربر را جلب و او را به ماندن یا ترک صفحه ترغیب می‌کند. ازجمله مهم‌ترین موارد این مرحله می‌توان به افزودن فهرست مطالب در ابتدای متن، بررسی روان بودن و راحتی عبور از هر پاراگراف و اطمینان از درست بودن فونت و اندازه متن و بخش‌‌های مختلف محتوا برای خوانایی بیشتر آن است.

افزودن و بهینه‌سازی عناصر تصویری

عناصر تصویری مثل نمودارها، اسکرین‌شات‌ها توضیح مفاهیم پیچیده را آسان‌تر می‌کنند. بنابراین افزودن آن‌ها به بخش‌های درستی از متن کیفیت آن را بهبود می‌دهد. در وبلاگ‌های وردپرسی، فایل‌های تصویری و ویدیویی را حتما با فشرده‌سازی کاهش حجم دهید تا نوشته سریع‌تر برای کاربر بارگذاری شود.

بررسی لینک‌های داخلی و خارجی

لینک‌های داخلی و خارجی هم به ناوبری بهتر کاربران در وب‌سایت کمک می‌کنند و هم برای بهبود سئوی وبلاگ ضروری هستند. بنابراین قبل از انتشار تمام لینک‌ها را بررسی کرده و مطمئن شوید مخاطبان را به صفحات درستی هدایت می‌کنند.

نکته مهم دیگری که در مورد لینک‌‌سازی داخلی باید به آن توجه کنید، بررسی انکر تکست‌ها است. انکر تکست متنی است که لینک روی آن قرار می‌گیرد. انکر تکست‌ها باید مرتبط با موضوع نوشته و ترجیحا دارای کلمه کلیدی باشند تا ربات‌های جستجو بهتر بین مطالب جابه‌جا شوند و موضوع آن‌ها را درک کنند.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین را می‌توان روشی بسیار مؤثر برای افزایش احتمال دیده شدن و تعامل با محتوا دانست. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا - مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

جمع‌بندی

در این مطلب از مجله فرادرس در مورد مفهوم وبلاگ، کاربردها و انواع آن صحبت کردیم. وبلاگ یا بلاگ نوعی وب‌سایت است که با هدف انتشار منظم محتوای غالبا متنی ایجاد می‌شود. مهم‌ترین ویژگی وبلاگ‌ها، ترتیب قرارگیری بلاگ‌پست‌ها از جدیدترین به قدیمی‌ترین است. وبلاگ برای اهداف مختلفی ازجمله اشتراک‌گذاری دیدگاه و تجربیات افراد، بازاریابی و تبلیغ محصولات و خدمات و آموزش مفاهیم ساخته می‌شوند. بر اساس همین اهداف می‌توان وبلاگ‌ها را به‌صورت شخصی، تجاری، رسانه‌ای، نیچ، آموزشی و ... دسته‌بندی کرد. بعد از بررسی این نکات در مورد ساختار صفحه اصلی وبلاگ توضیح دادیم و گفتیم که می‌توان چهار بخش سربرگ، محتوای اصلی، نوار کناری و پاورقی را برای اغلب وبلاگ‌ها در نظر گرفت. در ادامه نیز یاد گرفتید چطور با دنبال کردن چند مرحله ساده یک وبلاگ وردپرسی بسازید.

سوالات متداول در مورد وبلاگ

در بخش‌های قبلی در مورد وبلاگ، اهمیت، کاربردها و انواع آن صحبت و ويژگی‌ها و ساختار وبلاگ‌های خوب را بررسی کردیم. در ادامه، به چند سوال پرتکرار در مورد وبلاگ و وبلاگ‌نویسی پاسخ می‌دهیم.

معادل فارسی وبلاگ چیست ؟

«بلاگ» (Blog) شکل کوتاه شده کلمه «وبلاگ» (Weblog) است که از دو کلمه «Web» به‌معنای شبکه جهانی و «Log» به‌معنای یادداشت روزانه گرفته شده است و به وب‌سایتی گفته می‌شود که برای انتشار محتوای غالبا متنی به‌صورت منظم ساخته می‌شود. در زبان فارسی، برای وبلاگ معادل‌های روزنوشت یا تارنوشت را به کار برده‌اند و البته واژه وبلاگ نیز بسیار در میان فارسی‌زبانان پرکاربرد است.

نقش وبلاگ در سودآوری کسب و کارها چیست ؟

ساخت وبلاگ و وبلاگ‌نویسی به‌عنوان یکی از ابزارهای بازاریابی محتوایی توسط کسب و کارهای بزرگ و کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. پست‌ها (نوشته‌های) وبلاگ بهترین محل برای معرفی و تبلیغ محصول یا خدمت و جذب ترافیک مرتبط به طرف وب‌سایت رسمی کسب و کار است. علاوه بر این موضوع، وبلاگ‌ها بسترهای بسیار مناسبی برای تولید محتوای کاربردی، باکیفیت و متناسب با نیاز کاربران است که به افزایش آگاهی از برند کمک بسیاری می‌کند.

بلاگ‌پست چیست و چه انواعی دارد؟

هریک از قطعات محتوایی یا نوشته‌هایی که در وبلاگ منتشر می‌شوند، «بلاگ‌پست» یا «نوشته» نام دارد. بلاگ‌پست‌های وبلاگ در صفحه اصلی آن به ترتیب زمان انتشار مرتب می‌شوند. یعنی نوشته‌های جدیدتر بالا و نوشته‌های قدیمی‌تر پایین‌تر به کاربران نمایش داده می‌شوند. بلاگ‌پست‌ها ساختار و موضوعات متفاوتی دارند و برای اهداف مختلفی نوشته می‌شوند. ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بلاگ‌پست how-to، چک‌لیست، مصاحبه و فهرستی اشاره کرد.

چهار بخش اصلی وبلاگ چیست ؟

صفحات اصلی وبلاگ‌ها بسته به نظر صاحب وبلاگ و قالب انتخابی بخش‌های متفاوتی دارند اما در وبلاگ‌های فارسی اغلب اوقات می‌توان ۴ بخش اصلی سربرگ (Header)، محتوای اصلی (Main Content)، نوار کناری (Sidebar) و پاورقی (Footer) را مشاهده کرد.

بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
java T pointHubspot BlogHubspot BlogFirst Site GuideVICTORIOUSHOSTINGER TUTORIALS
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *