ROI چیست؟ — نرخ بازگشت سرمایه به زبان ساده + فرمول

۲۰۵۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه
ROI چیست؟ — نرخ بازگشت سرمایه به زبان ساده + فرمول

محاسبه و ارزیابی نرخ بازگشت سرمایه در بازاریابی امری بسیار مهم است، چراکه این شاخص، عملکرد کسب و کار در کمپین‌های بازاریابی آنلاین و آفلاین را می‌سنجد و می‌تواند در میزان هزینه کمپین‌ها، استراتژی آن‌ها و موضوعات دیگر تأثیر بزرگی داشته باشد. محاسبه نرخ بازگشت سرمایه با یک فرمول ساده انجام می‌شود. در این مطلب، بررسی می‌کنیم که نرخ بازگشت سرمایه یا ROI چیست، محاسبه آن چه اهمیت و مزایایی دارد و چطور انجام می‌شود. همچنین ترفندهایی برای بهبود نرخ بازگشت سرمایه را می‌آموزیم.

فهرست مطالب این نوشته

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI چیست ؟

«نرخ بازگشت سرمایه» (Return on Investment | ROI) شاخصی است که میزان سوددهی یک سرمایه‌گذاری را نشان می‌دهد. سرمایه‌گذاران از این معیار برای ارزیابی سرمایه‌گذاری‌های خود و عملکرد آن در مقایسه با سرمایه‌گذاری‌های دیگر بهره می‌گیرند. این شاخص در واقع سود به دست آمده از یک سرمایه‌گذاری را نسبت به هزینه سرمایه‌گذاری شده می‌سنجد. هرچه این نسبت بزرگ‌تر باشد، سود به دست آمده بیشتر است. نرخ بازگشت سرمایه در صنایع و حوزه‌های کاری مختلفی کاربرد دارد. ازجمله این حوزه‌های تخصصی می‌توان بازاریابی و کمپین‌های تبلیغاتی را نام برد.

با محاسبه نرخ بازگشت سرمایه در بازاریابی می‌توان متوجه شد که تکنیک‌های به کار گرفته شده چقدر در رشد کسب و کار و موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی تأثیر داشته‌اند و باید به کدام بخش‌ها بودجه بیشتر یا کمتری اختصاص داد.

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI چیست

چرا محاسبه نرخ بازگشت سرمایه یا ROI در بازاریابی مهم است؟

محاسبه نرخ بازگشت سرمایه به افراد و کسب و کارها کمک می‌کند که متوجه شوند در آیند باید در کدام بخش از کار خود سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشند و به چه فعالیت‌هایی بودجه بیشتری اختصاص بدهند. مارکترها برای توجیه هزینه‌ها، توزیع بودجه بازاریابی، ارزیابی میزان تأثیرگذاری کمپین‌ها و تحلیل فعالیت‌های رقیبان از محاسبه ROI بهره می‌گیرند.

توجیه هزینه‌ها

مدیران اجرایی شرکت‌ها برای تخصیص منابع و بودجه به تیم‌ها یا کمپین‌های بازاریابی شرکت، باید هزینه‌های جاری و کنونی شرکت را توجه کنند و مارکترها برای توجیه هزینه‌ها، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) در کمپین‌های بازاریابی را محاسبه می‌کنند.

توزیع بودجه بازاریابی

دانستن چگونگی توزیع مناسب بودجه امری ضروری است، و برای انجام این کار، محاسبه درآمد حاصل شده از کمپین‌ها و کانال‌های مختلف می‌تواند کمک‌کننده و سودمند باشد.

برای مثال، اگر کمپین‌های تبلیغات پولی شما در شبکه‌های اجتماعی، تعداد زیادی «مخاطب راغب یا لید» (Lead) برای کسب و کار شما ایجاد می‌کنند، احتمالاً باید بودجه بیشتری را به تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی اختصاص بدهید. البته این موضوع به این معنا نیست که اگر برنامه‌ای عملکرد مطلوبی ندارد نباید هیچ بودجه‌ای به آن اختصاص داد. برنامه‌های مختلف، شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPIs) متفاوتی دارند و هر استراتژی بازاریابی با استراتژی‌های دیگر متفاوت است و هنگام توزیع بودجه باید این موضوع را نیز در نظر گرفت.

 

ارزیابی میزان اثرگذاری کمپین‌ها

محاسبه و ارزیابی نرخ بازگشت سرمایه، مبنایی برای ارزیابی موفقیت کمپین‌ها ایجاد می‌کند که می‌توان برای ارزیابی تمام کمپین‌های بازاریابی و هزینه‌های آینده از آن به عنوان یک معیار بهره گرفت. تحلیل نتایج کمپین‌ها بر اساس ROI معیاری برای ارزیابی موفقیت کمپین‌ها ایجاد می‌کند که می‌توان آن را بر اساس تلاش‌های هر تیم، تنظیم کرد. همچنین می‌توان از این داده‌ها برای پیش‌بینی میزان رشد درآمد در کمپین‌های آینده استفاده کرد.

تحلیل فعالیت‌های رقیبان

بخش مهمی از بازاریابی شامل تحلیل فعالیت‌های رقیبان می‌شود. این تحلیل می‌تواند برای شناسایی محتوای تولید شده توسط رقیبان، کانال‌های مورد استفاده آن‌ها، تعداد مشتریانشان و پیش‌بینی فعالیت‌ها و برنامه‌های آینده آن‌ها انجام شود. ارزیابی نرخ بازگشت سرمایه یا ROI بازاریابیِ رقیبان به منظور سنجش عملکرد آن‌ها در حوزه تخصصی کسب و کار انجام می‌شود.

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI چطور محاسبه می‌شود؟

نرخ بازگشت سرمایه با فرمولی بسیار ساده محاسبه می‌شود. این فرمول را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

فرمول محاسبه نزخ بازگشت سرمایه یا ROI چیست

برای محاسبه درصد نرخ بازگشت سرمایه، عدد حاصل از فرمول بالا در ۱۰۰ ضرب می‌شود.

فرمول محاسبه درصد نزخ بازگشت سرمایه ROI

همچنین می‌توان نرخ بازگشت سرمایه یا ROI را با استفاده از فرمول زیر محاسبه کرد.

فرمول محاسبه نرخ بازگشت سرمایه 2

محاسبه نرخ بازگشت سرمایه در بازاریابی

به طور معمول، محاسبه نرخ بازگشت سرمایه برای شناسایی ارتباط بین تلاش‌های کسب و کار در بازاریابی و میزان درآمد حاصل شده انجام می‌شود. روش‌های متفاوتی برای محاسبه ROI در بازاریابی وجود دارد، اما فرمول اصلی محاسبه آن بسیار ساده و به شکل زیر است.

فرمول محاسبه نرخ بازگشت سرمایه ROI در بازاریابی

این فرمول بسیار ساده است، اما گاهی اوقات مارکترها در شناسایی سرمایه یا هزینه بازاریابی و محاسبه سود حاصل از بازاریابی با چالش‌هایی مواجه می‌شوند. برای محاسبه دقیق‌تر نرخ بازگشت سرمایه یا ROI در بازاریابی می‌توان از فرمول زیر استفاده کرد.

فرمول محاسبه نرخ بازگشت سرمایه در بازاریابی 2

بخش‌های این فرمول به شکل فهرست زیر تعریف می‌شوند.

  • تعداد مخاطبان راغب (Leads): این بخش، تعداد کاربرانی را نشان می‌دهد که به مخاطب شما تبدیل شده‌اند و به کسب و کار شما علاقه نشان داده‌اند.
  • نرخ تبدیل مخاطب راغب به مشتری (Lead to Customer Rate): نرخ تبدیل مخاطب به مشتری در واقع تعداد مخاطبان راغبی است که در نهایت از شما خرید کرده‌اند. برای مثال اگر ۲۰ نفر از ۱۰۰ نفر مخاطب شما در نهایت محصولات یا خدمات شما را خریده‌اند، نرخ تبدیل شما ۲۰ درصد یا ۰/۲ است.
  • میانگین قیمت فروش (Average Sales Price): این عدد، میانگین قیمت فروش محصولات یا خدمات شما را نشان می‌دهد. محاسبه این میانگین به شما این امکان را می‌دهد که قیمت فروش و تخفیف‌ها را همزمان در محاسبه خود نظر بگیرید.
  • هزینه بازاریابی (Cost of Marketing): هرینه بازاریابی جمع تمام مبالغی است که برای راه‌اندازی و اجرای کمپین بازاریابی خود هزینه کرده‌اید. این هزینه شامل هزینه تبلیغات، خرید نر‌م‌افزارهای مورد نیاز و حقوق و دستمزد افرادی است که در اجرای کمپین مشارکت کرده‌اند.

 

باید توجه داشته باشید که ارزیابی و محاسبه ROI در بعضی از انواع بازاریابی کمی پیچیده است. برای مثال تعداد مخاطبان و نرخ تبدیل در روش‌های بازاریابی قدیمی‌تر و غیرآنلاین مانند استفاده از رسانه‌های چاپی یا بیلبوردها، بر پایه حدس و گمان ارزیابی می‌شود اما در روش‌های بازاریابی آنلاین مانند ایمیل مارکتینگ، تبلیغات کلیکی یا شکل‌های دیگر بازاریابی دیجیتال، محاسبه این شاخص‌ها ساده‌تر است.

برای محاسبه ROI کسب و کار خود در یک بازه زمانی مشخص می‌توانید از ماشین حساب ROI که لینک آن در ادامه آمده است استفاده کنید.

  • لینک ماشین حساب ROI: «+»

مثال محاسبه نرخ بازگشت سرمایه

فرض کنید که شما ۱۰۰۰ مخاطب راغب دارید و ۵۰ درصد از این مخاطبان به مشتری شما تبدیل می‌شوند. این مشتریان به صورت میانگین ۲۰۰ تومان از کسب و کار شما خرید می‌کنند و شما در مجموع ۴ هزار تومان برای بازاریابی این مخاطبان راغب هزینه کرده‌اید. اگر این هزینه‌ها را در فرمول ROI قرار بدهید، با این معادله مواجه می‌شوید:

$$ROI = \frac{(1000 \times 0.50 \times 200)-4000} {4000}$$

$$ROI = \frac{100000-4000} {4000}$$

$$ROI = \frac{96000} {4000}$$

$$ROI = 24$$

با ضرب عدد به دست آمده در ۱۰۰ می‌توانید درصد نرخ بازگشت سرمایه این کمپین را محاسبه کنید. در اینجا نرخ بازگشت سرمایه ۲۴۰۰ درصد است.

داشتن چه نرخ بازگشت سرمایه‌ای مطلوب است؟

به طور کلی می‌توان گفت که نسبت ۵:۱ برای ROI بازاریابی مناسب است، یعنی زمانی که به ازای هر یک دلار هزینه برای بازاریابی، ۵ دلار به کسب و کار بازگردد. همچنین گفته می‌شود که رسیدن به ROI بازاریابی با نسبت ۱۰:۱ (۱۰ دلار درآمد به ازای هر دلار هزینه) فوق‌العاده است.

اما در واقعیت، مطلوب بودن یا نبودن نرخ بازگشت سرمایه به نیازها و اهداف هر شخص یا کسب و کار بستگی دارد. برای مثال، ممکن است بعضی از شرکت‌ها در استراتژی خود انتخاب کنند که نتیجه کمپین بازاریابی نرخ بازگشت سرمایه‌ای منفی باشد، اما میزان آگاهی مخاطبان از برند را افزایش دهند. همچنین ممکن است بعضی شرکت‌ها در اهداف استراتژی‌های خود، داشتن نرخ بازگشت سرمایه‌ای بسیار بالا را مدنظر قرار بدهند. علاوه بر این ممکن است بعضی از کمپین‌های بازاریابی، اهداف مالی نداشته باشند و صرفاً برای رسیدن به اهدافی مانند افزایش میزان تعامل در شبکه‌های اجتماعی طراحی شده باشند.

اولین گام برای مشخص کردن ROI هدف، شناسایی اهداف کمپین بازاریابی مدنظر است. هدف کسب و کار شما هرچه که باشد، محاسبه ROI در آن باعث می‌شود که از میزان سوددهی فعالیت‌های خود، به ویژه در زمینه بازاریابی، اطلاعات دقیق‌تری کسب کنید.

ROI خوب چیست

روش های بهبود نرخ بازگشت سرمایه یا ROI چیست ؟

نرخ بازگشت سرمایه در بازاریابی به طور کلی به هزینه اجرای کمپین‌های مختلف و اهداف آن‌ها وابسته است. در این بخش، با تعدادی از روش‌های بهبود نرخ بازگشت سرمایه در بازاریابی آشنا می‌شوید.

ارزیابی اثرگذاری از طریق معیارهای اصلی

تمام معیارها ارزش برابر ندارند. معیارهای اصلی در بیشتر کمپین‌های بازاریابی شامل میزان فروش، تعداد مخاطبان راغب و ترافیک می‌شود. معیارهایی مانند تعداد طرفداران کسب و کار در یک شبکه اجتماعی یا تعداد اشتراک‌گذاری پست‌ها ممکن است جالب به نظر برسند، اما لزوماً منجر به فروش بیشتر و افزایش درآمد نمی‌شوند. این گونه معیارها اغلب با عنوان «معیارهای پوچ» (Vanity Metrics) شناخته می‌شوند.

روش های بهبود نرخ بازگشت سرمایه یا ROI

با شناسایی معیارهای اصلی، می‌توانید شاخص‌های جزئی‌تر و تأثیر آن‌ها در افزایش درآمد کسب و کار را بیابید. برای مثال هنگام بررسی ترافیک، درمی‌یابید که شاخص‌هایی مانند نرخ پرش (Bounce Rate)، نرخ تبدیل (Conversion Rate) و تعداد بازدیدکنندگان یکتا (Unique Visitors) می‌توانند در افزایش یا کاهش تعداد مشتریان تأثیرگذار باشند.

 

امتحان کردن کانال‌های بازاریابی مختلف

یکی دیگر از روش‌های بهبود نرخ بازگشت سرمایه، امتحان کردن کانال‌های مختلف بازاریابی برای یافتن کانالی با حداکثر ROI است. کانال‌هایی مانند بازاریابی ایمیلی، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی ویدیویی و تبلیغات کلیکی یا پولی از کانال‌های مهم دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شوند که می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید. عملکرد کمپین‌های کسب و کار در کانال‌های مختلف به شما کمک می‌کند که کانال موردعلاقه مشتریان خود را بیابید.

انجام آزمایش A/B در کمپین‌ها

با انجام آزمایش‌های جداگانه و تغییر عناصر مختلف در صفحه‌های فرود مانند متن تبلیغ، عناصر گرافیکی، لینک‌های بخش ناوبری یا Navigation، «فراخوانی به اقدام» (Call to Action | CTA) و حتی رنگ وب‌سایت، متوجه می‌شوید که بازدیدکنندگان شما در چه شرایطی بیشترین بازدهی را دارند. انجام آزمایش A/B موفق در کمپین‌های بازاریابی شامل تغییر یک عنصر در یک کمپین تبلیغاتی و مقایسه نتیجه عملکرد آن با کمپین‌های قبلی می‌شود.

برای انجام آزمایش‌های جداگانه ابتدا باید بازه زمانی مدنظر برای آزمایش را تعریف کنید. سپس کمپینی را تعریف کنید که به نظر شما کمپینی موفق خواهد بود و با بهینه‌سازی آن، به برنامه‌ای برسید که بیشترین میزان فروش یا مخاطب راغب را با کمترین میزان هزینه برای شما ایجاد کند.

 

تمرکز بر هزینه‌های تبلیغات و درآمد

برای بهبود ROI در بازاریابی، مهم است که بدانید در هر مرحله از کمپین چقدر هزینه کرده‌اید. دانستن جزئیات هزینه‌های کمپین‌های بازاریابی به شما کمک می‌کند که نقاط پرهزینه و کم‌بازده کمپین‌های خود را به سادگی شناسایی کنید.

همچنین با دانستن هزینه‌ها متوجه می‌شوید که هر کدام از کانال‌های بازاریابی شما نسبت به نرخ تبدیل، تعداد مخاطبان راغب و میزان سود حاصل از آن‌ها چه عملکردی داشته‌اند و به اهداف مدنظر شما رسیده‌اند یا نه.

نظرسنجی از مخاطبان

یکی از بهترین روش‌ها برای فهمیدن نیازهای مخاطبان هدف، نظرسنجی مستقیم از آن‌هاست. شما می‌توانید از گروهی از مشتریان خود نظرسنجی کنید تا درباره نیازها و درخواست‌های بازار هدف و نتیجه کمپین‌ها و فعالیت‌های بازاریابی خود اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری کسب کنید. روش‌های مختلفی برای نظرسنجی وجود دارد که می‌توانید بهترین روش‌ها را با توجه به نیازها و اهداف خود از میان آن‌ها انتخاب کنید.

مزایای محاسبه ROI چیست ؟

همان‌طور که گفتیم، محاسبه ROI در کسب اطلاعات درباره میزان سود حاصل از فعالیت‌های بازاریابی به کسب و کارها کمک می‌کند. از مزایای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه می‌توان به ساده بودن محاسبه، قابلیت تحلیل مقایسه‌ای و قابلیت ارزیابی میزان سودمند بودن فعالیت‌های مختلف در کسب و کارها اشاره کرد.

ساده بودن محاسبه

محاسبه نرخ بازگشت سرمایه به طور کلی ساده است. اعداد کمی برای محاسبه این شاخص مورد نیاز است که تقریباً تمام آن‌ها را می‌توان در صورت‌های مالی یا ترازنامه‌ها یا گزارش نتایج کمپین‌های بازاریابی دیجیتال یافت.

قابلیت تحلیل مقایسه‌ای

به دلیل ساده بودن محاسبه و رایج بودن استفاده از این شاخص برای ارزیابی میزان اثرگذاری کمپین‌ها و فعالیت‌های مختلف، امکان مقایسه نرخ بازگشت سرمایه میان کمپین‌ها و سازمان‌های مختلف وجود دارد.

قابلیت ارزیابی میزان سودآوری

نرخ بازگشت سرمایه، درآمد به دست آمده در مقایسه با سرمایه‌گذاری اولیه در یک بخش از کسب و کار را نشان می‌دهد. بنابراین می‌توان از این شاخص برای ارزیابی سودآوری شرکت یا یک تیم مشخص یا یک کمپین خاص بهره گرفت.

چالش‌ها و محدودیت‌های محاسبه ROI چیست ؟

همان‌طور که می‌دانید، ROI معیاری رایج برای سنجش نسبت هزینه‌ها و سودآوری است. اما محاسبه این شاخص، محدودیت‌ها و چالش‌هایی نیز دارد. از این محدودیت‌ها می‌توان به نداشتن قابلیت در نظر گرفتن زمان، تفاوت محاسبه ROI در کسب و کارهای مختلف و در نظر نگرفتن سودهای غیرمالی اشاره کرد.

چالش های محاسبه ROI چیست

در نظر نگرفتن معیار زمان

در نگاه اول به نظر می‌رسد که نرخ سرمایه بالاتر به معنی سرمایه‌گذاری سودمندتر و بهتر است. اما نمی‌توان یک سرمایه‌گذاری که برای رسیدن به نرخ بازگشت سرمایه بالا و قابل توجه ده سال طول می‌کشد را با یک سرمایه‌گذاری که در یک سال به همان میزان سوددهی می‌رسد، مقایسه کرد.

همچنین گاهی اوقات، ارزیابی ROI در زمان مناسب، چالشی دیگر محسوب می‌شود. می‌دانیم که فرآیند خرید تمام مشتریان به یک اندازه طول نمی‌کشد. کسب و کارها اغلب بازه‌ای مشخص را برای چرخه فروش خود در نظر می‌گیرند، اما تمام مخاطبان در این بازه به مشتری تبدیل نمی‌شوند. گاهی اوقات مشتریان با خریدهای ناگهانی خود به سرعت به مشتری تبدیل می‌شوند و گاهی اوقات این فرآیند بیشتر طول می‌کشد.

علاوه بر این، فرآیند تبدیل مخاطب به مشتری در بعضی از استراتژی‌های بازاریابی بیشتر از استراتژی‌های دیگر طول می‌کشد. برای مثال، ممکن است مخاطبان در کمپین‌های تبلیغات کلیکی تنها با یک کلیک به مشتری تبدیل شوند، اما این فرآیند در کمپین بازاریابی ایمیلی به اندازه ارسال چندین ایمیل طول بکشد.

تفاوت محاسبه ROI میان کسب و کارهای مختلف

از آنجایی که روش‌های مختلفی برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه وجود دارد، ممکن است تمام کسب و کارها از یک روش ثابت برای محاسبه این شاخص استفاده نکنند. این موضوع مقایسه ROI در کسب و کارهای مختلف را دچار مشکل می‌کند.

در نظر نگرفتن سودهای غیر مالی

کسب و کارها می‌توانند میزان دقیق ROI برای سودهای مالی را با استفاده از کامپیوترها محاسبه کنند. اما محاسبه ROI هنگام کسب سود غیرمالی توسط کامپیوترها ممکن نیست. اگرچه کسب و کارها می‌توانند می‌توانند این معیارهای غیرمالی را با عنوان «Soft ROI» و معیارهای مالی را با عنوان «Hard ROI» ارزیابی کنند.

تخصیص تمام بودجه به سرمایه‌گذاری‌هایی با ROI بالاتر

گاهی اوقات بعضی از سرمایه‌گذاری‌ها ROI چندان بالایی ندارند اما می‌توانند برای کسب و کارها ارزشمند محسوب شوند. با این حال بیشترِ مدیران ترجیح می‌دهند سرمایه‌گذاری‌هایی با ROI بالا را در اولویت قرار بدهند و در نتیجه، منابع در اختیار کسب و کار به شکل مطلوب توزیع نمی‌شود.

در نظر نگرفتن نقاط بازرسی مختلف

همچنین یکی از چالش‌ها در محاسبه ROI، نداشتن قابلیت در نظر گرفتن «نقطه‌های بازرسی» (Touchpoint) متعدد است. می‌دانیم که سفر مشتری به شکل خطی پیش نمی‌رود و هر مشتری، نقشه سفر منحصربه‌فردی دارد. افراد به شکل‌های مختلفی با کسب و کارها تعامل می‌کنند و گاهی اوقات نمی‌توان متوجه شد که کدام بخش از بازاریابی به تبدیل مخاطب به مشتری منجر شده است.

 

تفاوت در سطح تأثیرگذاری

یکی دیگر از معیارهایی که باید به آن توجه شود، تفاوت میزان تأثیرگذاری کمپین در افراد مختلف است. تمام مخاطبان با تمام کمپین‌ها به یک شکل برخورد نمی‌کنند. ممکن است افرادی توسط تبلیغات شما به خرید ترغیب شوند اما افرادی دیگر ترغیب نشوند. در این صورت ممکن است داده‌های شما توسط افراد دسته اول تغییر کند و در محاسبه دقیق ROI مشکل ایجاد کند.

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI در بازار ارزهای دیجیتال

تریدرهای ارزهای دیجیتال نیز برای بررسی عملکرد و میزان سوددهی سرمایه‌گذاری خود در بازار ارزهای دیجیتال یا مقایسه عملکرد چند سرمایه‌گذاری در یک پورتفولیو از شاخص نرخ بازگشت سرمایه یا ROI بهره می‌گیرند. ارزیابی مداوم شاخص ROI و تغییر پورتفولیو رمز ارزها بر اساس آن برای تریدرها اهمیت زیادی دارد.

به طور کلی، ROI مثبت در سرمایه‌گذاری‌های ارزهای دیجیتال به معنی سوددهی و ROI منفی به معنی زیان‌بار بودن سرمایه‌گذاری‌هاست. سرمایه‌گذارانی که قصد دارند از طریق خرید توکن در یک پروژه ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند به طور معمول درخواست می‌کنند که ROI یا ROI پیش‌بینی شده آن توکن را ببینند و از روی آن تصمیم‌های خود را عملی کنند.

ROI در سرمایه‌گذاری‌های ارزهای دیجیتال با کم کردن میزان سرمایه‌گذاری اولیه از ارزش کنونی سرمایه‌گذاری و تقسیم آن بر میزان سرمایه‌گذاری اولیه به دست می‌آید. سپس برای به دست آمدن نرخ درصدی، عدد به دست آمده در ۱۰۰ ضرب می‌شود. فرمول محاسبه ROI در بازار ارزهای دیجیتال به شکل تصویر زیر است.

فرمول محاسبه نرخ بازگشت سرمایه ROI ارز دیجیتال

معمولا در بسیاری از سایت‌های ارز دیجیتال مقدار ROI برای هر پروژه محاسبه و در صفحه اطلاعات آن قرار داده می‌شود. سایت‌های «کوین‌مارکت‌کپ» و «کوین‌جکو» دو سایت معتبر ارائه دهنده این اطلاعات هستند که شما می‌توانید با مراجعه به آن‌ها، ROI فعلی ارزها را مشاهده کنید. طبیعی است که با تغییر قیمت ارزها، مقدار ROI نیز تغییر می‌کند. اگر به کسب اطلاعات بیشتر درباره ارزهای دیجیتال و نحوه ترید کردن علاقه‌مندید، مطالعه مطالب صفحات زیر را به شما توصیه می‌کنیم.

تفاوت KPI و ROI چیست ؟

«شاخص عملکرد کلیدی» (Key Performance Indicator | KPI) معیاری است که نشان می‌دهد که یک کسب و‌ کار به چه شکلی در حال دستیابی به هدف‌های کسب‌ و کاری مهم خود است. سازمان‌ها برای بررسی میزان دسترسی به اهداف خود، از KPI در سطوح متعددی استفاده می‌کنند. امکان دارد تمرکز سطوح بالاتر KPI بر عملکرد کلی کسب‌و‌کار و توجه سطوح پایین‌تر KPI به فرآیند‌های اجرایی در زیرمجموعه‌های فروش، بازاریابی، نیروی انسانی و موارد مشابه باشد. اما همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، نرخ بازگشت سرمایه (ROI)، میزان سوددهی یک سرمایه‌گذاری را نشان می‌دهد.

جهت درک بهتر تفاوت میان ROI و KPI به مثالی درباره کتابخوانی اشاره می‌کنیم. KPI نشان می‌دهد که بعد از پایان هر فصل چه اتفاقی می‌افتد در صورتی‌که، ROI نشان‌دهنده این است پس از پایان داستان چه چیزی رخ می‌دهد. KPIها پیش‌بینی‌کننده عملکرد نهایی با نگاه به آینده هستند در صورتی که ROI شما را از تصمیمات تخصیص بودجه آتی با توجه به گذشته، مطلع می‌کند.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

بهره‌گیری از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

کاپریلا خدمات خود را در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌کند. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که شامل مجموعه‌ای از بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «آموزش سئو خارجی» ـ مرتبط است.

معرفی کاپریلا

بخش دوم این پلتفرم امکان معرفی کسب و کار به دیگران را برای شما در قالب «تبلیغ‌دهنده» فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف کسب و کارها نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب و کار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود سودمند است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب نیازمند صرف هزینه و زمان زیادی است. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

نتیجه‌گیری

به طور معمول، افراد با هدف کسب سودی قابل توجه اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند. نوع سرمایه‌گذاری، زمان‌بندی و ریسک‌های آن، بازدهی سرمایه‌گذاری را تعیین می‌کنند. به همین دلیل بازدهی سرمایه‌گذاری مختلف با هم متفاوت است و این موضوع باعث می‌شود که افراد در تصمیم‌گیری‌های مالی و انتخاب گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری با مشکلاتی مواجه شوند.

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) از شاخص‌های ارزیابی عملکرد است که به سادگی محاسبه می‌شود و به همین دلیل، در مباحث متعددی از آن استفاده می‌شود. از مهم‌ترین کاربردهای محاسبه ROI می‌توان کاربرد آن در بازاریابی را مثال زد. بازاریابی بخشی بسیار مهم در هر کسب و کار است و می‌تواند سود قابل توجهی را برای کسب و کار ایجاد کند. برای بهینه‌سازی بهتر هزینه‌های بازاریابی، ارزیابی ROI در کمپین‌های مختلف می‌تواند کمک‌کننده باشد.

اما نرخ بازگشت سرمایه علاوه بر مزایای بسیار زیادش، کاستی‌هایی نیز دارد. به همین دلیل نمی‌توان از آن به عنوان تنها معیار برای ارزیابی عملکرد یک بخش از کسب و کار یا یک کمپین استفاده کرد.

بر اساس رای ۱۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
InvestopediaMeltwaterWebFXTechTargetLucidbusiness.comCoinMarketCap
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *