شغل تولید محتوا چیست؟ – از وظایف تا بازار کار

۱۳۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۹ دقیقه
شغل تولید محتوا چیست؟ – از وظایف تا بازار کار

«تولید محتوا» (Content Creation) به فرایند ایجاد و انتشار اطلاعات و ایده‌ها در قالب‌‌‌های مختلف متنی، تصویری، ویدیویی و صوتی به شکلی قابل‌درک برای مخاطبان گفته می‌شود. کارشناس تولید محتوا وظیفه ساخت، انتشار و توزیع انواع مختلف محتوا را از پست‌های وبلاگی، محتوای موردنیاز شبکه‌های اجتماعی و اینفوگرافیک گرفته تا ویدیو‌های کوتاه و طولانی و حتی پادکست را برعهده می‌گیرد. یک تولیدکننده محتوای کاربلد باید با تسلط بر مهارت‌های نویسندگی و ویرایش، تحقیق و جستجوی حرفه‌ای، آشنایی با اصول سئو و بازاریابی محتوایی، محتوای موردنیاز کسب و کار‌ها را تولید کرده و در کانال‌های مختلف در معرض دید مخاطبان قرار دهد. در این بلاگ‌پست از مجله فرادرس، ابتدا توضیح می‌دهیم شغل تولید محتوا چیست و یک کارشناس تولید محتوا چه وظایفی را برعهده دارد.

فهرست مطالب این نوشته

در گام‌های بعدی مطلب در مورد مهارت‌های موردنیاز برای ورود به این شغل و بازار کار آن توضیح می‌دهیم و پس از آن سعی می‌کنیم نقشه راه کاملی از مراحل تبدیل شدن به کارشناس تولید محتوا و مزایا و چالش‌های این شغل ارائه کنیم تا به ارزیابی کاملی از میزان تناسب این شغل با علاقه‌مندی خودتان برسید.

شغل تولید محتوا چیست؟

در تعریفی بسیار دقیق، «کارشناس تولید محتوا» (Content Specialist) یا بیانی درست‌تر، «کارشناس بازاریابی محتوایی» (Content Marketing Specialist) فردی است که مسئولیت نوشتن و تولید، ویرایش، انتشار و ارتقای محتوای موردنیاز کسب و کار را با هدف تعامل با مشتریان بالقوه و سرگرم کردن آن‌ها برعهده می‌گیرد. در بیانی خلاصه‌تر، کارشناس تولید محتوا وظیفه دارد از جذابیت، مرتبط بودن و قابلیت پیدا شدن محتوا در فضای وب توسط مخاطبان هدف آن اطمینان حاصل کند. فیلم آموزش تولید محتوای متنی فرادرس منبع بسیار خوبی برای یادگیری اصول اولیه فعالیت در شغل تولید محتوا است. لینک این فیلم آموزشی در زیر آورده شده است:

کارشناس بازاریابی محتوایی در همکاری با متخصصان سئو و کارشناسان دیجیتال مارکتینگ، تلاش می‌کنند محتوای تولیدی را تا جای امکان به اهداف برنامه‌ها و کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی نزدیک و با آن هماهنگ کند چون هدف از تولید محتوا برای کسب و کارها، آموزش مخاطبان، اطلاع‌رسانی به آن‌ها و برقراری ارتباطی سازنده بین کسب و کار و مخاطب است. این محتوا می‌تواند در قالب‌های مختلف متن، تصویر، ویدیو یا حتی پادکست تولید شود. بنابراین کارشناسان تولید محتوا به ترکیبی از مهارت‌های نویسندگی و ویراستاری، تحقیق و جستجوی حرفه‌ای در اینترنت، آشنایی با اصول سئو و خلاقیت و ایده‌پردازی قوی احتیاج دارند تا بتوانند به کمک آن‌ها انواع مختلف محتوا را تولید کنند.

لپ تاپ روی میز و عناصر نمادین تولید محتوا در پیرامون آن - شغل تولید محتوا چیست

بنابراین زمانی که از شغل تولید محتوا صحبت می‌کنیم منظور عموما «محتوای دیجیتال» است که در سطح وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. البته با در نظر گرفتن تولید محتوا در مفهوم عام آن، کارشناس تولید محتوا ممکن است نیاز باشد نوشتن و ساخت محتوای غیردیجیتال مانند متن مقاله‌های چاپی یا بروشورهای معرفی محصول یا خدمت را هم برعهده بگیرد.

وظایف کارشناس تولید محتوا چیست؟

فردی که در شغل تولید محتوا مشغول به کار است، بسته به میزان سابقه، مهارت‌ها و بزرگی یا کوچکی کسب و کار، طیف گسترده‌ای از وظایف و مسئولیت‌ها را انجام می‌دهد. از طرف دیگر، مسئولیت‌های کارشناس بازاریابی محتوایی در آژانس‌های بازاریابی دیجیتال، تیم‌های مارکتینگ کسب و کارها یا حتی در زمان فعالیت به‌صورت فریلنسری (آزادکاری) با هم متفاوت است. با فرض این‌که این فرد از سطح پایه وارد شغل تولید و نویسندگی محتوا شود، می‌توان وظایف زیر را در موقعیت‌های شغلی مرتبط با محتوا در سطوح مختلف برای او در نظر گرفت:

  • «کارآموز یا کارشناس پایه تولید محتوا» (Content Marketing Specialist): تحقیق در مورد موضوعات مرتبط با کسب و کار و مخاطب هدف، نوشتن انواع محتوای متنی (پست‌های وبلاگی، کپشن شبکه‌های اجتماعی و ایمیل، سناریوی ویدیو و ...)، ساخت عکس و تصویر و کار با نرم‌افزارهای گرافیکی در سطح پایه، بهینه‌سازی محتوا بر اساس اصول سئو و ویرایش و بازنویسی آن.
  • «کارشناس ارشد بازاریابی محتوایی» (Content Marketing Expert): همکاری با کارشناسان و نویسندگان محتوا برای اطمینان از کیفیت محتوای تولیدی و هماهنگی آن با اصول سئو و دستورالعمل‌های کسب و کار، مدیریت تقویم محتوایی و اطمینان از انتشار بدون اشکال محتوا در کانال‌های مختلف، رصد و بررسی عملکرد محتوا و گزارش‌دهی منظم به مدیران.
  • «استراتژیست بازاریابی محتوایی» (Content Marketing Strategist): تحقیق و تحلیل حرفه‌ای در مورد بازار هدف کسب و کار، تدوین استراتژی کلی بازاریابی محتوایی کسب و کار، تعیین انواع محتوای مناسب برای رسیدن به اهداف بازاریابی کسب و کار، تدوین و برنامه‌ریزی تقویم محتوایی و ارائه دستورالعمل برای هماهنگی سبک و لحن محتوای ساخته‌شده با اهداف تعیین‌شده.
  • «مدیر بازاریابی محتوایی» (Content Marketing Manager): مدیریت تیم بازاریابی محتوایی شامل کارشناسان و سایر اعضا، نظارت بر اجرای بدون اشکال استراتژی محتوا و بودجه بازاریابی محتوایی کسب و کار، رصد کیفیت و اثربخشی محتوای تولیدی و هماهنگی آن با اهداف بازاریابی کلی کسب و کار و گزارش‌دهی به صاحبان کسب و کار.
نویسنده محتوا در دفتر کار نشسته است - شغل تولید محتوا چیست

در کسب و کارهای بزرگ‌تر، وظایف بالا از یکدیگر تفکیک شده‌اند و افراد متفاوتی بر اساس میزان تجربه و تخصص آن‌ها را برعهده می‌گیرند. برعکس در کسب و کارهای کوچک و متوسط، ممکن است کارشناس تولید محتوا علاوه بر نویسندگی محتوا، وظیفه تدوین تقویم محتوا و تدوین استراتژی بازاریابی را به‌طور همزمان انجام دهد.

حالا که دانستیم وظایف و مسئولیت‌های فرد شاغل در شغل تولید محتوا چیست، نوبت به آن می‌رسد که با مهارت‌های مهم و موردنیاز در شغل تولید محتوا آشنا شویم. اما قبل از آن بررسی کوتاهی در مورد بازار کار و درآمد شغل تولید محتوا در سطوح کاری مختلف خواهیم داشت.

بازار کار و درآمد شغل تولید محتوا

بازارکار شغل تولید محتوا پررونق است و برای دیدن موقعیت‌های شغلی متنوعی که در این حوزه وجود دارند، کافی‌ست عبارت تولید محتوا را در سایت‌های کاریابی جستجو کنید. برای فهمیدن علت این موضوع هم نیازی نیست خیلی فکر کنیم. واضح است که با افزایش استفاده از اینترنت برای جستجوی اطلاعات و خرید کردن، اغلب کسب و کارها برای برقراری ارتباط با مشتریان خود و حضور موثر در فضای آنلاین به کارشناس تولید محتوا نیاز دارند. اگر در ابتدای مسیر یادگیری تولید محتوا هستید و قصد دارید وارد مشاغل این حوزه شوید، پیشنهاد می‌کنیم از مجموعه فیلم‌های آموزش تولید محتوا در فرادرس بهره ببرید. با کلیک روی لینک زیر می‌توانید به این فیلم‌های آموزشی دسترسی داشته باشید:

تنوع فرصت های شغلی

بنابراین بازار کار شغل تولید محتوا روبه‌رشد است و می‌توانید به کسب درآمد دائمی از آن فکر کنید. از طرف دیگر فرصت‌های شغلی متنوعی هم در این حوزه وجود دارد که بسته به علاقه‌‌مندی و مهارت‌هایی که دارید، می‌توانید در آن‌ها مشغول به کار شوید. برای مثال، تولید محتوا در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی دو فرصت شغلی پرطرفدار حوزه تولید محتوا هستند که با پیشرفت در آن‌ها می‌توانید به متخصص محتوای وب و کارشناس بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شوید. بنابراین انعطاف‌پذیری و تنوع کافی هم برای دنبال کردن علاقه‌مندی‌ها وجود دارد.

کار حضوری و پاره وقت

این فرصت‌های شغلی متنوع به‌صورت تمام‌وقت و پاره‌‌وقت قابل‌دسترسی هستند که این موضوع کمک می‌کند شغل تولید محتوا را به‌عنوان شغل اصلی یا در کنار شغل اصلی خود انجام دهید و از آن کسب درآمد کنید. همچنین به دلیل امکان انجام فرایند تولید محتوا به‌صورت آنلاین، فرصت‌های شغلی زیادی به‌صورت دورکاری و آزادکاری (فریلنسری) در آگهی‌های شغلی وجود دارد که این موضوع دست شما را در انتخاب پروژه‌های مناسب و هماهنگ با علاقه‌مندی‌ها باز می‌گذارد.

نویسنده محتوا در خانه پشت میز کار خود نشسته است

درآمد شغل تولید محتوا

درآمد شغل تولید محتوا به میزان زیادی به تجربه و تخصص و حرفه‌‌ای بودن کارشناسان تولید محتوا بستگی دارد چون بازارکار تولید محتوا، بازاری رقابتی است و هرچه خروجی باکیفیت‌تری به کارفرما یا کسب و کار تحویل دهید، درآمد بیشتری هم از این حوزه خواهید داشت. با این حال، به‌طور کلی می‌توانیم وضعیت و میزان درآمد از شغل تولید محتوا را در ایران با توجه به عنوان‌های شغلی که در ابتدای مطلب و در قسمت شرح وظایف معرفی کردیم، به صورت زیر بیان کنیم:

  • فعالیت تمام‌وقت به‌عنوان کارشناس، کارشناس ارشد یا مدیر محتوا در کسب و کاری مشخص: درآمد این حالت بر اساس مقادیر تعیین‌شده وزارت کار و پاداش تعیین‌شده توسط کسب و کار است.
  • فعالیت پروژه‌ای و فریلنسری در همکاری با کسب و کارهای مختلف: درآمد این حالت اغلب بر اساس تعداد کلمات یا پروژه‌های انجام شده و به‌صورت تعرفه‌ای محاسبه می‌شود.
  • فعالیت به‌عنوان استراتژیست محتوا و مشاور بازاریابی محتوایی به‌‌صورت قراردادی در همکاری با کسب و کارهای مختلف: درآمد این حالت هم بر اساس توافق بین متخصص بازاریابی محتوایی و کسب و کار طرف قرارداد تعیین می‌شود ضمن این‌که دانش و تخصص بالایی در حالت سوم موردنیاز است.

حالا که دانستیم شرایط کسب درآمد در شغل محتوا چیست، در ادامه مسیر یادگیری تولید محتوا را از سطح پایه تا پیشرفته با دوره‌های فرادرس ترسیم می‌کنیم.

چگونه تولید محتوا را یاد بگیریم؟

در بخش‌های قبلی توضیح دادیم شغل تولید محتوا چیست و کارشناس تولید محتوا چه وظایفی را برعهده می‌گیرد. تولید محتوا یکی از پایه‌های اصلی بازاریابی محتوایی است و اساس بسیاری از استراتژی‌های اصلی دیجیتال مارکتینگ مانند سئو، کمپین‌های تبلیغاتی، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و ... را شکل می‌دهد. این فراگیری و تنوع در روش‌های تولید محتوا و کانال‌های انتشار آن از یک طرف و تنوع دوره‌های آموزشی از طرف دیگر، باعث شده بسیاری از ما با وجود علاقه‌مندی به این حوزه، نتوانیم مسیر یادگیری درستی برای یادگیری آن ترسیم کنیم. واقعیت این است که یادگیری تولید محتوا فقط به کسب مهارت‌های نوشتن انواع متن و ساخت عکس و ویدیو محدود نیست.

در مرحله اول، باید با اصول بازاریابی محتوایی و مراحل انجام آن، تحقیق و بررسی رقیبان و ویژگی‌های مخاطبان هدف محتوا و نحوه ایده‌پردازی برای محتوا آشنا شوید. ساخت تقویم محتوایی، آشنایی با روش‌های تولید محتوا و کانال‌‌‌های انتشار آن در مرحله بعدی قرار می‌گیرد. در مراحل پیشرفته نیز لازم است با رصد عملکرد محتوا و در نهایت ارتقا و بهبود آن آشنا شوید و در همه این مراحل هم ابزارهایی وجود دارند که باید بر نحوه کار بر آن‌ها تسلط پیدا کنید. برای یادگیری بهتر این موارد پیشنهاد می‌کنیم از دوره‌ها و فیلم‌های آموزش فرادرس در حوزه تولید محتوا و کانتنت مارکتینگ استفاده کنید. در فهرست زیر به چند عنوان آموزشی مهم و کاربردی در این حوزه اشاره کرده‌ایم که در گام اول دید بسیار خوبی از روند کار در اختیار شما قرار می‌دهند:

مجموعه فیلم‌های آموزش بازاریابی دیجیتال در فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش دیجیتال مارکتینگ فرادرس، روی عکس کلیک کنید.

در گام بعدی، دیدن فیلم‌های آموزشی زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم تا یادگیری خود را به سطح پیشرفته‌تری ارتقا دهید:

برای دسترسی به آموزش‌های بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم از دو مجموعه آموزش زیر در حوزه بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا کمک بگیرید:

مهارت های کلیدی موردنیاز برای شغل تولید محتوا چیست؟

در بخش قبلی توضیح دادیم شغل تولید محتوا چیست و مسیر شغلی آن در سازمان‌های مختلف چه طیفی از وظایف و مسئولیت‌ها را بر عهده می‌گیرد. مهارت‌های موردنیاز کارشناس تولید محتوا تا حد زیادی به نوع محتوای تولیدی و اندازه کسب و کاری که در آن مشغول به کار می‌شوید، بستگی دارد. اما چند مهارت کلیدی وجود دارند که به‌عنوان کارشناس تولید محتوا انتظار می‌رود با آن‌ها آشنا باشید و با گذشت زمان آن‌ها را بهبود دهید.

در جدول زیر خیلی کوتاه به این مهارت‌ها اشاره کرده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم که از مجموعه فیلم‌های آموزش تولید محتوا و آموزش الکترونیک فرادرس برای تقویت این مهارت‌ها کمک بگیرید.

نویسندگی و ویرایش متنکار با ابزارهای ساخت و ویرایش تصویر در سطح پایهارتباطات قوی و روحیه کاری تیمی
تحقیق کلمات کلیدیتوانایی جستجوی حرفه‌ای در اینترنتداشتن روحیه سازگاری
دانش سئومهارت داستان‌سراییخلاقیت و ایده‌پردازی

در ادامه در مورد این مهارت‌ها توضیح می‌دهیم تا لزوم یادگیری و تقویت آن‌ها را بهتر درک کنید. قبل از آن لازم است به این نکته اشاره کنیم که بسته به حوزه کاری، نوع محتوای تولیدی و پلتفرم انتشار محتوا، ممکن است لازم است باشد روی تقویت یک یا دو مهارت خاص بیشتر تمرکز کنید. برای مثال، کارشناس تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی لازم است خوب بنویسد و کار با ابزارهای گرافیکی و قابلیت‌های این شبکه‌ها را برای ساخت عکس و ویدیو بلد باشد ولی کارشناس تولید محتوای وب‌سایت باید در نوشتن متن‌های طولانی مهارت داشته باشد و اصول سئوی وب‌سایت بهتر را بداند.

۱. مهارت نویسندگی و ویرایش متن

مهارت نوشتن متن‌های روان، دقیق، جذاب اولین مهارتی است که به‌عنوان کارشناس تولید محتوا باید روی آن مسلط شوید چون متن پایه و اساس دیگر انواع محتوا است و از بلاگ‌پست تا کپشن شبکه اجتماعی گرفته تا سناریوی ویدیو و متن پادکست به آن نیاز دارند. شناخت زبان فارسی (یا هر زبان دیگری که محتوا را در تولید می‌کنید) و عناصر مهم آن زبان و توانایی نوشتن متن‌های خالی از غلط‌های دستوری و نگارشی، اولین کاری است که برای تقویت این مهارت باید انجام دهید. در مرحله بعدی لازم است مهارت‌های ویراستاری خود را تقویت کنید تا در صورت لزوم بتوانید محتوای خودتان و دیگران را از نظر زبانی و دستوری ویرایش کنید.

دو دست در حال تایپ چیزی روی ماشین تایپ قدیمی

۲. مهارت جستجوی حرفه ای در اینترنت

به‌عنوان کسی که در شغل تولید محتوا فعالیت می‌کند، باید با روش‌های جستجوی حرفه‌ای در اینترنت به‌طور کامل آشنا باشید. فراموش نکنید که برای تولید محتوای اثربخش، کاربردی و متناسب با نیاز کاربران لازم است مخاطب هدف، چالش‌ها و علاقه‌مندی‌های او را بشناسید، در مورد حوزه تخصصی به آخرین و جدید‌ترین انواع محتوای سطح وب دسترسی پیدا کنید و از نقاط قوت و ضعف کسب و کارهای رقیب باخبر شوید. همه این موارد با تحقیق و جستجوی دقیق و حرفه‌ای در گوگل و شبکه‌های اجتماعی امکان‌پذیر است.

فیلم آموزش جستجوی حرفه‌ای در گوگل از فرادرس در یادگیری اصول و روش‌های صحیح جستجو به شما کمک می‌‌کند.

۳. اهمیت آشنایی با اصول سئو در شغل تولید محتوا چیست؟

آشنایی با اصول سئو از آن دسته مهارت‌هایی است که شما را چند قدم نسبت به نویسنده محتوای ساده جلو می‌اندازد. سئو یا بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو به مجموعه‌ای از تکنیک‌ها گفته می‌شود که با رعایت کردن آن‌ها در تولید و بهینه‌سازی محتوا، احتمال نمایش آن را در جایگاه‌های بالای صفحه نتایج افزایش می‌دهید تا افراد بیشتری آن را ببینند. بنابراین آشنایی با تکنیک‌ها و اصول سئو به‌ویژه بخش مرتبط به سئوی محتوا، از اصلی‌ترین مهارت‌هایی است که هر کارشناس تولید محتوایی باید آن را یاد بگیرد.

مجموعه فیلم‌‌های آموزش سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت فرادرس با زبانی ساده، در یادگیری هرچه بهتر این اصول و روش‌ها به شما کمک می‌کنند.

۴. مهارت تحقیق کلمات کلیدی

به‌عنوان کارشناس تولید محتوا باید محتوایی تولید کنید که با نیاز مخاطب هدف و قصد او از جستجو هماهنگی کامل داشته باشد. این نیاز و قصد جستجو را از طریق فرایندی به‌نام «تحقیق کلمات کلیدی» (Keyword Research) قابل شناسایی است. تحقیق کلمات کلیدی نقطه شروع فرایند تولید محتوا است و یادگیری اصول و روش‌های آن به شما کمک می‌کند محتوایی تولید کنید که علاوه بر برطرف کردن نیاز کاربر و پاسخ به سوال او، نقاط قوت محتوای رقیب را تقویت و نقاط ضعف آن را بهبود دهد و به این ترتیب شانس بیشتری برای دیده شدن داشته باشد.

۵. توانایی کار با ابزارهای ساخت و ویرایش تصویر

یکی از مهارت‌هایی که بسیاری از کارشناسان تولید محتوا در برابر یادگیری آن مقاومت می‌‌کنند، مهارت کار با نرم‌افزارهای گرافیکی است. لزوم یادگیری کار با این ابزارها دو حالت دارد که در فهرست زیر به آن اشاره کرده‌ایم اما به‌طور کلی این‌که بتوانید با این ابزارها کار کنید، امتیاز بزرگی برای شما محسوب می‌شود:

  • اگر قرار باشد به‌عنوان کارشناس تولید محتوای تصویری فعالیت کنید، نیازی به گفتن نیست که یادگیری نحوه کار با ابزارهایی مثل فتوشاپ، ایلاستریتور و کانوا و ... برای ساخت و ویرایش تصاویر چقدر برای شما حائز اهمیت است.
  • اگر هم قرار باشد به‌عنوان کارشناس تولید محتوای متنی فعالیت کنید، باز هم برای انجام کارهای ساده گرافیکی، مانند تغییر اندازه و حجم عکس، تغییر نورپردازی و کارهای مشابه لازم است دانش پایه کار با این ابزارها را کسب کنید تا بدون حضور گرافیست و طراح هم در مواقع ضروری بتوانید از محتوای تصویری در کنار انواع محتوای متنی استفاده کنید.
پسر جوانی پشت سیستم در حال ویرایش تصاویر در دفتر کار نشسته است - شغل تولید محتوا چیست

برای مثال، در مجله فرادرس، نویسندگان از ابزارهای مختلف در ویرایش و ساخت تصاویری مانند اینوگرافیک، نمودار و چارت برای ارتقای کیفیت بلاگ‌پست‌ها استفاده می‌کنند. به‌علاوه، با پیدایش ابزارهای تبدیل متن به عکس هوش مصنوعی، می‌توانید با نوشتن چند پرامپت ساده تصاویر منحصربه‌فرد و جدیدی برای محتوای خود تولید کنید. بنابراین یادگیری نحوه پرامپت‌نویسی برای این ابزارها نیز از مهارت‌هایی است که انتظار می‌رود کارشناس تولید محتوا کم‌کم به آن‌ها مسلط شود.

تا این بخش می‌دانید ۵ مهارت مهم و اصلی در شغل تولید محتوا چیست. در ادامه در مورد چند مهارت دیگر یاد می‌گیرید که اغلب آن‌ها از مهارت‌های نرم هستند.

۶. خلاقیت و توانایی ایده پردازی

با فعالیت در شغل تولید محتوا، در حقیقت به‌عنوان بخشی از فرایند بازاریابی محتوایی کسب و کار فعالیت می‌کنید. در این فرایند محتوای تولیدی توسط شما باید بعد از جلب نظر و پاسخ به سوال مشتری، او را به انجام اقدامی سودآور در کسب و کار ترغیب کند. بنابراین در حوزه‌ای رقابتی، پویا و دائما در حال تغییر مشغول هستید که برای موفق بودن آن باید بتوانید ایده‌پرداز خوبی باشید و با خلاقیت و فکر‌های نوآورانه مخاطبان را به‌طور دائم درگیر برند نگه دارید.

دقیقا به همین دلیل است که با تقویت خلاقیت و ایده‌پردازی می‌توانید عملکرد بهتری در حوزه تولید محتوا داشته باشید. به این منظور لازم است در مورد موضوعات مرتبط با کسب و کار بارش فکری داشته باشید و با آزمون و خطا بهترین ساختار و فرمت‌هایی محتوایی را برای مخاطب هدف شناسایی کنید. با تقویت این مهارت‌ها همیشه خواهید توانست با آخرین تغییرات همراه بمانید و مخاطبان را شگفت‌زده کنید.

کاغذ های رنگی چسبان روی میز

۷. ارتباطات قوی و روحیه کار تیمی

شغل تولید محتوا از آن دسته مشاغلی است که به‌تنهایی نتیجه‌بخش نیست. به بیان بهتر، حتی اگر برای کسب و کار بسیار کوچکی و حتی به‌صورت دورکار هم محتوا تولید کنید، حداقل لازم است با یک نفر ویراستار محتوا یا متخصص سئو ارتباط برقرار کنید. در کسب و کارهای بزرگ‌تر میزان این همکاری بیشتر است چون باید با دیگر نویسندگان و کارشناسان تولید محتوا، بازاریابان دیجیتال، تیم فنی و سئوکاران و طراحان گرافیک همکاری کنید.

به همین دلیل است که تقویت مهارت‌های ارتباطی کلامی و نوشتاری و روحیه کار تیمی برای بیان ایده‌ها، نظرات و بازخوردها و مدیریت هرچه بهتر وظایف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به این منظور می‌توانید از مجموعه آموزش‌های توسعه مهارت‌های فردی فرادرس کمک بگیرید.

۸. روحیه سازگاری و تنوع‌پذیری

کارشناسان تولید محتوا صرف‌نظر از نوع محتوا و پلتفرم انتشار آن باید انواع مختلفی از محتوا را در لحن‌ها، سبک‌ها و قالب‌‌های مختلف تولید کنند. برای مثال، ممکن است لازم باشد بلاگ‌پستی با لحن صمیمانه بنویسند یا از آن‌ها خواسته شود متنی رسمی برای مطالعه موردی یا گزارش سالیانه پر از آمار و ارقام کسب و کار بنویسند. بنابراین اگر بخواهید مسیر شغلی تولید محتوا را با موفقیت پشت سر بگذارید، لازم است روحیه سازگاری و تطبیق‌پذیری خود را تقویت کنید.

دختر جوان روی مبل زرد دفتر کار نشسته و به دوربین لبخند می زند

۹. توانایی داستان سرایی

«استوری تلینگ» یا «داستان‌سرایی» (Storytelling) در محتوا به‌معنی به‌کارگیری عناصر قصه و داستان در محتوای تولیدی است تا به این ترتیب، اثربخشی محتوای تولیدی را بیشتر کنید. داستان‌سرایی از آن مهارت‌هایی است که با یادگیری و تقویت آن می‌توانید محتوای تولیدی خودتان را از دیگران متمایز کنید. استفاده از عنصر قصه و داستان در انواع مختلف محتوا کمک می‌کند محتوا یه یادماندنی و قابل‌درک شود.

چگونه بدون تجربه قبلی کارشناس تولید محتوا شویم؟

در بخش‌های قبلی شغل تولید محتوا را معرفی کردیم و در مورد مهارت‌های موردنیاز برای فعالیت در این شغل و شرح وظایف عنوان‌های شغلی مرتبط با آن مطالبی را بیان کردیم. با این پیش‌زمینه ذهنی نوبت به آن می‌رسد که مراحل تبدیل شدن به کارشناس تولید محتوا و ورود به بازار کار این حوزه را به‌طور دقیق بررسی کنیم تا مسیر آسان‌تری برای وارد شدن به این شغل جذاب پیدا کنیم.

در فهرست زیر به این مراحل اشاره کرده‌ایم:

  • درک مفهوم بازاریابی محتوایی و نحوه عملکرد آن
  • بهبود مهارت‌های نویسندگی
  • یادگیری نحوه کار و استفاده از ابزارهای بازاریابی محتوایی
  • آشنایی کامل با تحقیق کلمات کلیدی
  • یادگیری سئو کپی رایتینگ
  • راه‌اندازی وبلاگ یا صفحه شخصی
  • پیگیری آخرین تغییرات (ترندهای) حوزه کاری

در ادامه در مورد هرکدام توضیح می‌دهیم تا بهتر درک کنید که اهمیت توجه به موارد بالا در شغل تولید محتوا چیست و چگونه می‌توان حضور موثرتری در این شغل داشت.

زنی در حال کار با کامپیوتر در اتاق کار خود نشسته است

درک مفهوم بازاریابی محتوایی و مراحل آن

شغل تولید محتوا زیرمجموعه «بازاریابی محتوایی» یا «کانتنت مارکتینگ» (Content Marketing) است. به‌همین دلیل برای موفقیت در آن قبل از هرچیزی باید یاد بگیرید بازاریابی محتوایی چیست، چطور کار می‌‌کند و چه اهمیتی برای کسب و کارهای آنلاین و غیرآنلاین دارد. در ابتدای مسیر یادگیری، ممکن است این‌طور تصور کنید که بازاریابی محتوایی همان وبلاگ‌نویسی یا محتوانویسی در وب است. این تصور اشتباه نیست ولی تصویر کاملی هم از فرایند کانتت مارکتینگ در ذهن شما ترسیم نمی‌کند. اما واقعا بازاریابی محتوایی چه مراحلی دارد و تولید محتوا در کدام یک از این مراحل قرار می‌گیرد؟ دیدن فیلم آموزش مبانی بازاریابی محتوایی فرادرس اطلاعات کاملی در اختیار شما قرار می‌دهد. لینک این آموزش را در ادامه آورده‌ایم:

«کانتنت مارکتینگ» به فرایند مداوم تولید و انتشار محتوای ارزشمند و درگیرکننده برای جذب و حفظ مشتریان هدف کسب و کار گفته می‌شود. در بازاریابی محتوایی، کسب و کارها تلاش می‌کنند به کمک روش‌های مختلف ویژگی‌ها و علاقه‌مندی‌های مشتریان هدف محصول یا خدمت خود را بشناسند و محتوای موردنیاز او را در هر سطح از آشنایی با برند در معرض دید او قرار دهند. در فهرست زیر به مراحل فرایند تولید محتوا اشاره کرده‌ایم که به‌صورت چرخه یکی از پس از دیگری تکرار می‌شوند:

  1. تحقیق و بررسی (Research): شناخت ویژگی‌های بازار، رقیبان و مخاطبان هدف محتوا
  2. ایده‌پردازی و برنامه‌ریزی (Ideation and Planning): تعیین اهداف و پیدا کردن ایده و موضوع برای تولدی محتوا
  3. تولید و بهینه‌سازی محتوا (Creation and Optimization): ساخت محتوای مرتبط و بهینه‌سازی آن قبل از انتشار
  4. انتشار محتوا در کانال‌های مختلف (Distribution): انتشار و معرفی محتوا در کانال‌های درست و محل حضور مخاطب
  5. تحلیل عملکرد محتوا (Analysis): پیگیری و رصد عملکرد محتوا برای هماهنگ کردن بیشتر آن با نیاز مخاطبان

بنابراین به‌عنوان کارشناس و متخصص تولید محتوا وظیفه شما فقط نوشتن متن و انتشار آن در فضای وب نیست و باید از اهداف انجام آن نیز به‌خوبی آگاه باشید. در ادامه این مسیر، با شناخت کمپین‌ها و انواع مختلف دیجیتال مارکتینگ دیدگاه بهتر و کلی‌تری از روند انجام کار پیدا می‌کنید. اهمیت یادگیری این مفاهیم زمانی بیشتر می‌شود که در کسب و کارهای کوچک یا متوسط یا به‌صورت فریلنسر مشغول به کار شوید چون در بسیاری از موارد لازم است شما آن‌ها انجام آن‌ها برعهده بگیرید.

تقویت مهارت نویسندگی

به‌عنوان کارشناس تولید محتوای یک کسب و کار یا برند از شما خواسته می‌شود انواع مختلفی از متن‌ها بنویسید. این متن‌ها لازم است متناسب با سلیقه و نیاز مخاطبان هدف و ویژگی‌های پلتفرم‌های انتشار محتوا نوشته شوند. برای انجام درست و اصولی این کار، باید مهارت‌های نویسندگی خود را پرورش داده و تقویت کنید. نویسندگان محتوای حرفه‌ای، دانش خوبی از زبان فارسی (یا هر زبان دیگری که قرار است محتوا بر اساس آن نوشته شود) دارند و می‌توانند در مدت زمان کوتاهی متن‌های خالی از اشتباهات دستوری و املایی بنویسند. برای یادگیری نکات بیشتر در مورد مهارت‌های درست نویسی در فارسی، پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش ویراستاری و اصول درست‌نویسی فرادرس را مشاهده کنید.

تجربه نشان می‌دهد مهارت نویسندگی با تمرین و تجربه ارتقا پیدا می‌کند. به بیان بهتر، هرچه بیشتر بنویسید، نویسنده بهتری هم خواهید شد. البته بعضی از افراد به‌دلیل استعداد ذاتی خود در نوشتن، مسیر تبدیل شدن به نویسنده حرفه‌ای را سریع‌تر طی می‌کنند و بعضی دیگر به تمرین و کسب تجربه بیشتری نیاز دارند. بهترین روش برای تقویت این مهارت، مطالعه کتاب‌ها و مقاله‌های مرتبط با موضوع محتوا است. در ابتدا ممکن است برای نوشتن هر ۱۰۰۰ کلمه به ۳ الی ۴ ساعت زمان احتیاج داشته باشید ولی با تمرین بیشتر، سرعت خود را در نوشتن انواع متن‌ها بالاتر می‌برید.

تا این بخش توضیح دادیم دو مرحله مهم و اصلی برای ورود به شغل تولید محتوا چیست و هرکدام چه اهمیتی دارند. در ادامه در مورد مراحل دیگر می‌خوانیم.

یادگیری نحوه استفاده از ابزارهای بازاریابی محتوایی

برای کار در شغل تولید محتوا باید با نحوه کار و استفاده از چند ابزار مهم تولید و بازاریابی محتوا آشنایی کامل داشته باشید. موضوعی که در بسیاری از آگهی‌‌های شغلی حوزه تولید محتوا هم به آن اشاره شده است. فرادرس هم در این خصوص مجموعه فیلم‌های آموزش ابزار مدیریت وب سایت را منتشر کرده که پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری کار با این ابزارها حتما آن‌ها را ببینید.

دختر جوان پشت لپ تاپ نشسته است - شغل تولید محتوا چیست

بعضی از این ابزارها در فرایند تحقیق و پیدا کردن موضوع، بعضی دیگر در خود فرایند تولید محتوا و بعضی دیگر در تحلیل عملکرد محتوا به کمک شما می‌آیند. با وجود این‌که کسب و کارهای مختلف از ابزارهای مختلفی در فرایند تولید محتوا استفاده می‌کنند، چند ابزار یا به بیان بهتر پلتفرم مهم وجود دارد که تسلط بر آن‌ها شما را چند قدم در مسیر شغلی تولید محتوا جلو می‌اندازد. در فهرست زیر به نام چند مورد از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

بهترین روش یادگیری کار با این ابزارها، که اغلب آن‌ها نسخه رایگان دارند، آزمون و خطا و استفاده از آن‌ها در پروژه‌های واقعی است.

آشنایی با تحقیق کلمات کلیدی

«تحقیق کلمات کلیدی» (Keyword Research) از آن دسته مهارت‌هایی است که یادگیری آن در تولید محتوای مرتبط با نیاز و سلیقه مخاطبان هدف به شما کمک زیادی می‌کند. در این فرایند با کمک ابزارها و روش‌های مختلف، موضوعات، کلمات و عباراتی را که کاربران در زمان جستجوی محصولات و خدمات کسب و کار از آن‌‌ها استفاده می‌کنند، پیدا، دسته‌‌بندی و محتوا را بر اساس آن‌ها تولید می‌کنید.

در فهرست زیر خلاصه‌ای از مراحل این فرایند بیان کرده‌ایم:

  1. پیدا کردن ایده و موضوع برای محتوا: در این مرحله با جستجوهای دستی و با کمک ابزارهای مختلف، فهرستی از موضوعات مرتبط با کسب و کار و اهداف بازاریابی دیجیتال تهیه می‌شود.
  2. تحقیق کلمات و عبارات کلیدی: در مرحله دوم، موضوعات مرحله قبلی در موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی و ... جستجو می‌‌شوند تا از این طریق عبارت‌های موردجستجوی مخاطبان مشخص شده و برای تولید محتوا مورد استفاده قرار بگیرند.
  3. بررسی «قصد کاربر از جستجو» (User Intent): در این مرحله، با توجه به نوع کلمه یا عبارت کلیدی مورد استفاده مخاطبان، قصد آن‌ها از جستجو تعیین و نوع محتوای تولیدی بر اساس آن مشخص می‌شود.

نتایج حاصل از این فرایند در همه سطوح بازاریابی محتوایی و آشنایی مخاطب با کسب و کار کاربرد دارد و توصیه می‌کنیم این مهارت را در سطح حرفه‌ای تقویت کنید. فرادرس نیز فیلم آموزش تحقیق کلمات کلیدی را برای سئوی سایت منتشر کرده که مشاهده آن شما را بیشتر با مراحل این کار آشنا می‌کند.

یادگیری سئو کپی رایتینگ

سئو و بازاریابی محتوایی دو حوزه اصلی دیجیتال مارکتینگ هستند که ارتباط بسیار تنگاتنگی با یکدیگر دارند. به‌عنوان کارشناس تولید محتوا لزومی ندارد متخصص سئو باشید ولی باید با اصول سئو داخلی و «تبلیغ‌نویسی برای سئو» (SEO Copywriting) آشنایی کامل داشته باشید. منظور از سئو کپی رایتینگ، مهارت نوشتن محتوایی است که با الگوریتم‌‌های رتبه‌بندی موتور جستجو هم‌خوانی داشته و ربات‌ها قابل‌درک باشد.

در حقیقت به‌عنوان کسی که در شغل تولید محتوا فعالیت می‌کند باید شاخه‌ای از سئوی وب‌سایت را که با محتوای وب و بهینه‌سازی آن ارتباط دارد، به‌طور کامل یاد بگیرید. در فهرست زیر به چند مورد از اصول مهم در تولید محتوای سئوشده اشاره کرده‌ایم:

  • استفاده از کلمه کلیدی اصلی در عنوان صفحه
  • استفاده از کلمه کلیدی در پیوند یکتای صفحه
  • استفاده از کلمه کلیدی در پاراگراف ابتدای متن
  • اضافه کردن کلمه کلیدی به تیترهای اصلی متن
  • استفاده از کلمات کلیدی مرتبط از نظر معنایی در متن (LSI Keywords)
  • نوشتن «متن جایگزین» (Alt Text) برای بهینه‌سازی تصاویر صفحه
  • ایجاد لینک داخلی بین صفحات مرتبط وب‌سایت
  • ایجاد لینک خارجی به وب‌سایت‌های معتبر و دریافت بک‌لینک از وب‌سایت‌های مرتبط

از آنجایی‌که رعایت نکات و اصول بالا، با کمک بهبود رتبه صفحات وب، شانس دیده شدن آن را توسط مخاطبان افزایش می‌دهد، حتی اگر خودتان هم نویسنده محتوا نباشید، باید این سازوکارها را بشناسید.

تا این بخش یاد گرفتیم اصلی‌ترین مراحل برای شروع فعالیت در شغل تولید محتوا چیست و در هر مرحله نکات مهمی را بیان کردیم. از این مرحله به بعد را احتمالا لازم است همزمان با کسب تجربه و حتی در مواردی ورود به بازار کار انجام دهید ولی توصیه ما این است که قبل از ورود به بازارکار، کمی زمینه را برای آزمون و خطای تجربی و آشنایی با مفاهیم و موضوعات روز حوزه تولید محتوا آماده کنید. در ادامه توضیح می‌دهیم چطور این کار را انجام دهید.

در مطلب زیر از مجله فرادرس، در مورد مراحل تولید محتوای سئو‌شده بحث کرده‌ایم:

راه اندازی وبلاگ یا صفحه شخصی

راه‌اندازی وبلاگ و صفحه شخصی مرحله‌ای است که در یادگیری دیجیتال مارکتینگ و اغلب حوزه‌های آن ازجمله سئو و بازاریابی محتوایی مشترک است چون فقط با اجرا و پیاده‌سازی نکات و مفاهیم تئوری مراحل قبل، می‌توانید با چالش‌های واقعی کار آشنا شوید و تجربه کافی را برای کار حوزه محتوا به دست بیاورید. البته انجام این مرحله به اندازه مراحل قبلی ضروری نیست و احتمالا بگویید با کارآموزی هم می‌توان اجرای نکات را در عمل یاد گرفت. در فهرست زیر چند مزیت انجام این کار را بررسی کرده‌ایم:

  • امکان تمرین و اجرای نکات مراحل قبل
  • کمک بیشتر به بهبود مهارت‌های نویسندگی
  • تقویت رزومه و نمایش مهارت‌ها با پروژه‌های واقعی به کارفرمایان و داشتن نمونه کار
  • کسب درآمد آنلاین
  • کمک به یادگیری اصولی سئو
فریلنسر در حال کار با کامپیوتر در خانه - شغل تولید محتوا چیست

با این کار، می‌توانید مشکل نداشتن سابقه کار حرفه‌ای و نمونه کار در پروژه‌های واقعی را تا حد زیادی حل کنید و به‌دنبال موقعیت‌های شغلی بالاتر از کارآموزی بگردید. بنابراین از آزمون و خطا نترسید و با راه‌‌اندازی یک وبلاگ یا صفحه در شبکه‌های اجتماعی کار تولید محتوا را در عمل شروع کنید. فرادرس چند فیلم آموزش راه‌اندازی و طراحی وب‌سایت با وردپرس دارد که توصیه می‌کنیم حتما از آن‌ها کمک بگیرید.

پیگیری ترندهای حوزه تخصصی

این مرحله هم مانند مرحله قبلی در یادگیری همه حوزه‌های دیجیتال مارکتینگ مشترک است و با این‌که آن را در پایان این مسیر یادگیری آورده‌ایم، یکی از رمز‌های موفقیت در شغل تولید محتوا و دیگر مشاغل این حوزه است. به‌عنوان کارشناس و متخصص تولید محتوا باید همیشه از آخرین تغییرات این حوزه باخبر باشید. دیجیتال مارکتینگ حوزه‌ای پویا است و هر روز با معرفی ابزارها، روش‌ها و استراتژی‌های جدید همزمان با پیشرفت تکنولوژی تغییر می‌کند.

برای مثال با گذشت زمان سیستم‌های مدیریت محتوای جدید معرفی می‌شوند، تکنیک‌ها و الگوریتم‌های سئو تغییر می‌کنند و به‌عنوان کسی که در تولید محتوا فعال است، باید همیشه پیگیر این تغییرات باشید. بهترین روش برای باخبر شدن از این تغییرات را هم در زیر فهرست کرده‌ایم:

  • شرکت در رویدادها و وبینارهای مرتبط با دیجیتال مارکتینگ
  • دنبال کردن افراد سرشناس و متخصص حوزه محتوا در شبکه‌های اجتماعی
  • بررسی مداوم وب‌سایت‌ها و معتبر حوزه بازاریابی و تولید محتوا
دختر و پسر جوان در حال صحبت با یکدیگر

تا این بخش از مطلب، توضیح دادیم مراحل اصلی برای فعالیت در شغل تولید محتوا چیست و یادگیری چه مواردی در این مسیر ضروری یا در اولویت بالاتری است. در ادامه، در مورد مراحلی که برای ورود به بازار کار حوزه تولید محتوا بهتر است آن‌ها را طی کنید، توضیح داده‌ایم.

ورود به بازار کار تولید محتوا

برای فعالیت به‌عنوان کارشناس تولید محتوا و ورود به بازار کار این حوزه، چند مرحله مهم دیگر وجود دارند. برای مثال، قبل از هرچیز باید رزومه مناسبی برای خودتان بسازید و برای موقعیت‌های شغلی کارآموزی اقدام کنید. در فهرست زیر به چند گام مهم در این مرحله اشاره کرده‌‌ایم تا با مسیر پیش‌روی خود بیشتر آشنا شوید.

  • ساخت رزومه و پورتفولیو
  • درخواست کار در آژانس‌های بازاریابی دیجیتال
  • فعالیت به‌صورت فریلنسری (آزادکاری)

در ادامه، توضیح می‌دهیم اهمیت هریک از موارد بالا در پیدا کردن شغل تولید محتوا چیست و چرا باید به آن‌ها توجه کنید.

ساخت رزومه و پورتفولیو

برای ورود موفقیت‌آمیز به هر شغلی باید بتوانید رزومه شخصی باکیفیتی متناسب با مهارت‌ها و سوابق کاری و شغلی خودتان بنویسید. مشاغل مرتبط با تولید محتوا هم از این قاعده مستثنی نیستند. به علاوه اگر سابقه کار مرتبطی ندارید، اهمیت نوشتن رزومه اثرگذار از قبل هم بیشتر می‌شود. برای نوشتن رزومه حرفه‌ای به زبان فارسی و انگلیسی پیشنهاد می‌کنیم از مجموعه فیلم‌های آموزش رزومه‌نویسی فرادرس کمک بگیرید. لینک این فیلم‌ها در ادامه آورده شده است:

در فهرست زیر به چند نکته مهم برای نوشتن رزومه مناسب در مشاغل مرتبط با این حوزه اشاره کرده‌ایم:

  • مهارت‌های نویسندگی و ویرایشی خود را در رزومه برجسته کنید.
  • به آشنایی با اصول سئوی محتوا اشاره کنید.
  • اگر سابقه کار مرتبطی در هریک از حوزه‌های دیجیتال مارکتینگ دارید، در بخش سوابق حتما به آن اشاره کنید.
  • به دانش و آشنایی با نحوه کار با سیستم‌های مدیریت محتوا و ابزارهای مرتبط با تولید محتوا اشاره کنید.
  • در صورت انجام پروژه‌های واقعی، حتما میزان موفقیت در آن را با شاخص‌های مرتبط بیان کنید.
  • از کلمات کلیدی مهم در حوزه مشاغل حوزه تولید محتوا حتما در رزومه استفاده کنید.

اگر با راه‌اندازی وب‌سایت یا وبلاگ شخصی، توانسته‌اید نمونه کارهای مرتبط و ارزشمندی برای خودتان ایجاد کنید، می‌توانید با ساخت پورتفولیوی مناسب، تجربیات و مهارت‌های خود را برجسته‌تر کنید. پورتفولیو مجموعه‌‌ای از نمونه کارهای شما در پروژه‌های واقعی است که به کمک آن می‌توانید محتوای تولیدی خود را به شکل بصری و بسیار جذاب و با ارائه جزییات بیشتر به کارفرما ارائه کنید.

ارسال درخواست کار برای کسب و کارها و آژانس دیجیتال مارکتینگ

برای شروع فعالیت به‌عنوان کارشناس تولید محتوا، لازم است فرصت‌‌های شغلی مناسب را از طریق وب‌سایت‌های کاریابی و شبکه اجتماعی لینکدین پیدا کنید. بسیاری از آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ همیشه به کارآموز و کارشناس تولید محتوا نیاز دارند و بد نیست اگر کار تولید محتوا را از این آژانس‌ها شروع کنید. این موضوع دو مزیت اصلی برای شما به همراه دارد که در فهرست زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • اجرای آموخته‌ها در پروژه‌های واقعی و آشنایی با مراحل مختلف بازاریابی محتوایی در عمل: آژانس‌های معتبر اغلب جریان کاری منظمی دارند و با وظایفی که به‌صورت مرحله به مرحله شما محول می‌کنند، شما را با نحوه کار فرایند بازاریابی محتوایی در عمل آشنا می‌کنند.
  • امکان پیشرفت شغلی و کسب درآمد بیشتر: در اغلب این آژانس‌ها، فرصت پیشرفت شغلی مهیا است و با اثبات مهارت‌ها و توانایی‌های خود می‌توانید از کارشناس تولید محتوا به کارشناس ارشد، استراتژیست محتوا و در نهایت مدیر بازاریابی محتوایی ارتقا پیدا کنید.

در کسب و کارهای دیگر هم بسته به اندازه کسب و کار در تیم‌های بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ مشغول به کار می‌شوید و با کارشناسان شبکه‌های اجتماعی، طراحان گرافیک، متخصصان بازاریابی و ... همکار می‌شوید. البته در مشاغل کوچک‌تر و استارتاپ‌ها، این نقش‌ها هنوز از هم تفکیک نشده‌اند و ممکن است لازم باشد ترکیبی از مسئولیت‌ها همه این افراد را برعهده بگیرید.

فعالیت به صورت فریلنسر

روش متداول دیگر برای ورود به بازار کار شغل تولید محتوا، فعالیت به‌عنوان نویسنده و تولیدکننده محتوای فریلنسر است. بسیاری از کسب و کارها و آژانس‌های بازاریابی، محتوای موردنیاز خود را برون‌سپاری کرده و از طریق نویسندگان دورکار یا فریلنسر انجام می‌دهند چون ماهیت این شغل به‌گونه‌ای است که به‌صورت آنلاین هم به‌خوبی قابل‌انجام است. این فرصت‌های شغلی را می‌توانید از طریق وب‌سایت‌های فریلنسری ایرانی و خارجی پیدا و با تولید محتوا به‌صورت پروژه‌ای در این حوزه کسب درآمد و تجربه کنید. در فهرست زیر به چند مزیت کار به عنوان تولیدکننده محتوای فریلنسر اشاره کرده‌ایم:

  • کسب درآمد بسته به سرعت انجام کار
  • امکان کار از خانه
  • تقویت رزومه و پورتفولیو برای پیدا کردن فرصت‌های شغلی بهتر در آینده
  • تقویت مهارت‌ها و توانایی‌های موردنیاز برای موقعیت‌های شغلی بالاتر

فرادرس یک فیلم آموزشی کاربردی در زمینه اصول فریلنسینگ و کسب درآمد از اینترنت دارد که پیشنهاد می‌کنیم قبل از قبول هر پروژه‌ای حتما را آن ببینید. لینک این فیلم در ادامه آورده شده است:

اگر این شرایط به نظرتان ایده‌آل است و قصد دارید فعالیت در شغل تولید محتوا را با گرفتن پروژه‌های فریلنسری شروع کنید، حتما به نکات زیر توجه کنید:

  1. سعی کنید حتما چند نمونه کار مناسب از پروژه‌های قبلی خود آماده کنید چون برای ارتباط گرفتن با کسب و کارها به آن‌ها نیاز دارید.
  2. بعد از پیدا کردن موقعیت‌‌های شغلی حتما خیلی سریع برای آن‌ها درخواست کار و رزومه خود را ارسال کنید. چون ممکن است در چند ساعت ابتدایی تعداد زیادی درخواست کار دریافت کنند. بنابراین سرعت شما در ارسال رزومه و پاسخ‌گویی به سوالات کارفرما، شانس شما را برای گرفتن پروژه تقویت می‌کند.
  3. خود را از قبل برای انجام سریع پروژه‌ای آزمایشی آماده کنید. چون در اغلب موارد کارفرما پس از دریافت رزومه و نمونه کار، از شما می‌خواهد پروژه‌ای را به‌صورت آزمایشی در مدت زمانی معین انجام و تحویل دهید.

در بخش قبلی توضیح دادیم مراحل ورود به شغل تولید محتوا چیست و چه نکاتی را باید در هر مرحله رعایت کنیم. در ادامه در مورد مزایا و چالش‌های شغل تولید محتوا بحث می‌کنیم.

مزایا و چالش های شغل تولید محتوا چیست؟

شغل تولید محتوا هم مانند همه مشاغل دیگر مزایا و چالش‌های خاص خود را دارد که اگر در آغاز مسیر یادگیری آن هستید، لازم است آن‌ها را در نظر بگیرید. در این بخش مهم‌ترین مزایا و چالش‌های این شغل را بررسی کردیم تا با آگاهی بیشتری در این مسیر گام بردارید. همچنین لازم است به این نکته اشاره کنیم که مجموعه فیلم‌های آموزش تولید محتوا و آموزش الکترونیک فرادرس، طیف متنوعی از آموزش‌های کاربردی را به زبان ساده در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهند. بنابراین اگر قصد دارید وارد این مسیر شوید، پیشنهاد می‌کنیم حتما این آموزش‌ها را ببینید. لنیک این مجموعه آموزش هم در ادامه آورده شده است:

مزایای شغل تولید محتوا چیست؟

در فهرست زیر به چند مزیت مهم شغل کارشناس تولید محتوا اشاره کرده‌ایم:

  • امکان کار در خانه: ماهیت دیجیتال شغل تولید محتوا باعث می‌شود بتوانید آن را از هر نقطه‌ای در دنیا بدون محدودیت مکانی خاصی انجام دهید. فقط کافی است سیستم خود را به اینترنت متصل کنید. این مزیت شما را از محدودیت‌های کار کردن در دفتر کارهای سنتی تا حد زیادی آزاد می‌کند.
  • تقاضا و نیاز بالا در دنیای دیجیتال امروز: با گسترش استفاده مشتریان از موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی برای پیدا کردن محصولات و خدمات موردنیاز خود، همه کسب و کارها نیاز دارند به‌‌طور موثر در فضای آنلاین حضور پیدا کنند. از آنجایی‌که تولید محتوا اصلی‌ترین روش رسیدن به این هدف است، تا زمانی که اینترنت وجود دارد، نیاز به کارشناس و متخصص تولید محتوا هم از طرف کسب و کارها وجود دارد.
  • امکان کار به‌صورت فریلنسر: ماهیت دیجیتال شغل تولید محتوا و برون‌سپاری پروژه‌های تولید محتوا، فرصت‌های بسیاری را برای انجام کار به‌صورت فریلنسر در اختیار افرادی قرار می‌دهد که به‌دنبال انجام پروژه‌های متعدد و کسب درآمد پاره‌وقت هستند.
  • وجود موقعیت‌های شغلی تخصصی: شغل تولید محتوا از آن حرفه‌هایی است که به کمک آن می‌توانید در حوزه‌های مختلفی فعالیت کنید. به بیان بهتر، بعد از آشنایی با اصول تولید محتوا و تقویت مهارت‌های نویسندگی، این فرصت پیش‌روی شما قرار می‌گیرد تا در حوزه تخصصی یا موردعلاقه خودتان برای مثال تکنولوژی، سفر و گردشگری یا هر حوزه دیگری محتوا تولید کنید.
کارشناس تولید محتوا در حال خوشحالی پشت سیستم نشسته است

چالش های شغل تولید محتوا

حالا که می‌دانیم مزایای شغل تولید محتوا چیست، به بررسی چند مورد از چالش‌ها و به نظر خیلی از افراد متخصص، نکات منفی این شغل می‌پردازیم. این موارد در زیر فهرست شده‌اند:

  • درآمد غیرثابت به‌خصوص برای افراد مبتدی: فعالیت به‌عنوان کارشناس تولید محتوای تازه‌کار یا نویسنده فریلنسر محتوا، شرایط باثباتی را از نظر درآمد برای شما فراهم نمی‌کند. حداقل در زمان شروع به کار، پیدا کردن کارفرمای خوش‌قول با پرداختی منظم زمانبر بوده و لازم است مدیریت مالی مناسبی تا زمان پیدا کردن منابع درآمدی ثابت داشته باشید.
  • فشار کاری تحویل پروژه‌ها و انتظارات کارفرما: زمان تحویل پروژه‌های تولید محتوا در اغلب موارد محدود است و کارفرمایان هم انتظارات بالایی از کارشناسان تولید محتوا دارند. این موضوع باعث می‌شود فشار کاری روی کارشناسان تولید محتوا زیاد باشد. بنابراین لازم است با مدیریت زمان مناسب، تعادل خوبی بین کیفیت پروژه‌های انجام شده و مدت زمان موردنیاز برای انجام آن‌ها برقرار کنید.
  • رقابت بالا و نیاز به یادگیری مداوم: حوزه تولید محتوا حوزه بسیار پررقابتی است و برای متمایز شدن از دیگران باید همواره خود را با آخرین تغییرات حوزه کاری، الگوریتم‌های سئو و تکنیک‌های نویسندگی به‌روز نگه دارید. بنابراین داشتن روحیه بالا برای یادگیری مداوم و سازگاری با تغییرات ازجمله خصوصیات مهمی است که باید در خودتان تقویت کنید.
  • امکان فرسودگی شغلی: کارشناسان تولید محتوا زمان زیادی از روز را خیره به مانیتور کامپیوتر، در حال نوشتن، جستجو و تحقیق در مورد موضوعات مختلف و ویرایش انواع محتوا هستند. پشت میز نشینی و کار فکری طولانی‌مدت احتمال فرسودگی شغلی را بالاتر می‌برد خصوصا اگر سلامت جسمی و روحی خود را در اولویت قرار ندهید. بنابراین برقراری تعادل بین کار و زندگی شغلی برای جلوگیری از خستگی بیش‌ازحد، از موضوعاتی پراهمیت برای کار در شغل تولید محتوا است.

به‌طور کلی، شغل تولید محتوا مزایای فراوانی دارد و البته برای فعالیت در آن با چالش‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوید که بیشتر به ماهیت این شغل مرتبط هستند. با مدیریت زمان، برنامه‌ریزی مناسب و دقت عمل در انجام پروژه‌ها می‌توانید این چالش‌ها پشت سر بگذارید و از نکات مثبت این شغل بهره‌مند شوید. تا اینجا به‌خوبی می‌دانید شغل تولید محتوا چیست، برای ورود به آن به چه مهارت‌‌هایی نیاز دارید و چه مسیری را باید طی کنید. در ادامه مسیر یادگیری سطوح پیشرفته‌تر شغل تولید محتوا را با دوره‌های فرادرس ترسیم کرده‌ایم.

مسیر یادگیری بازاریابی محتوا با فرادرس

تولید محتوا به‌عنوان بخش اصلی فرایند بازاریابی محتوایی شناخته می‌شود. بازاریابی محتوایی خود بخشی از دیجیتال مارکتینگ است. از این موضوع می‌توان نتیجه گرفت اگر بخواهید شغل تولید محتوا را به‌صورت حرفه‌ای دنبال کرده و وارد سطوح مدیریتی آن شوید، لازم است مهارت و دانش خود را پله‌پله در مورد مفاهیم بازاریابی محتوایی، کمپین‌های تبلیغاتی محتوایی و دیگر مفاهیم دیجیتال مارکتینگ بیشتر کنید. بنابراین در این مسیر شغلی باید به‌طور دائم در حال یادگیری باشید تا بتوانید سطح خود را از یک نویسنده محتوای ساده، به متخصص و ویراستار محتوا و در نهایت مدیر یا استراتژیست بازاریابی محتوایی ارتقا دهید.

فرادرس فیلم‌های آموزشی متنوعی را در این حوزه منتشر کرده تا در این مسیر شغلی پویا به شما کمک کند. در فهرست زیر نام چند عنوان آموزشی مفید را فهرست کرده‌ایم:

مجموعه فیلم های آموزش تولید محتوا در فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش تولید محتوا در فرادرس، روی عکس کلیک کنید.

همچنین، با گسترش استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، لازم است در هر نقطه‌ای از مسیر یادگیری تولید محتوا هستید، کاربردها و اصول کار با این ابزارها را یاد بگیرید و علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، خروجی باکیفیت‌‌تری تحویل دهید. در فهرست زیر نام چند فیلم آموزشی مهم که البته فقط بخشی از مجموعه آموزش کار با ChatGPT و ابزارهای دیگر هستند:

موارد فهرست بالا فقط چند مورد از این فیلم‌های آموزشی هستند و برای دسترسی به آموزش‌های بیشتر، کافی‌ست روی لینک مجموعه آموزش‌های زیر کلیک کنید که در زیر فهرست شده‌اند:

سفر خود را به دنیای شگفت انگیز محتوا آغاز کنید

در این مطلب از مجله فرادرس، توضیح دادیم شغل تولید محتوا چیست و چه فرصت‌های شغلی مرتبط با آن هرکدام چه وظایفی برعهده می‌گیرند. بازاریابی محتوایی از آن حوزه‌هایی است که به این زودی‌ها رونق خود را در کسب و کارهای مختلف از دست نمی‌دهد. شغل تولید محتوا هم به‌عنوان یکی از مشاغل اصلی حوزه بازاریابی محتوایی، همیشه موردنیاز کسب و کارهای مختلف است چون با گذشت زمان، هر روز مخاطبان هدف بیشتری از اینترنت و محتوای دیجیتال برای پیدا کردن اطلاعات و محصول یا خدمت موردنیاز خود استفاده می‌کنند. بنابراین همه کسب و کارها، صرف‌نظر از کوچکی یا بزرگی، به محتوای جذاب و درگیرکننده برای جذب و حفظ مشتریان خود نیاز دارند؛ به‌همین دلیل هم همیشه به کارشناسان و متخصصان محتوایی که وظیفه تولید و ارتقای محتوای بازاریابی را بر عهده بگیرند، نیاز دارند.

این تقاضا و نیاز بالا در بازار کار باعث شده شغل تولید محتوا یکی از جذاب‌ترین، هیجان‌انگیزترین و پررونق‌ترین گزینه‌های پیش‌روی علاقه‌مندان باشد. از آنجایی‌که تولید محتوای هدفمند و اثربخش برای مخاطبان باید بر اساس اصول بازاریابی محتوایی صورت بگیرد، لازم است برای موفقیت هرچه بیشتر در این حوزه، آشنایی و تسلط بر اصول کانتنت مارکتینگ و روش‌های تولید، بهینه‌سازی و ارتقای محتوا در کانال‌های بازاریابی مختلف را در اولویت بالاتری قرار دهید. در مسیر یادگیری تولید محتوا از آزمون و خطا نترسید و با پیگیری دائمی آخرین تغییرات این حوزه، دانش خود را همیشه به‌روز نگه دارید.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
RELIABLESOFTMediumSemrush BlogPEPPERLANDrockcontentمجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *