هشتگ چیست و چطور از آن استفاده کنیم؟

۲۱۲۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
هشتگ چیست و چطور از آن استفاده کنیم؟

با ورود به فضای مجازی و استفاده از آن قاعدتاً با هشتگ‌ها برخورد می‌کنید. در واقع حتماً تا به حال با هشتگ‌ها در آگهی‌های بازرگانی، آگهی‌های تبلیغاتی نصب شده در بزرگراه‌ها و شبکه‌های اجتماعی آشنا شده‌اید. شاید با مشاهده این هشتگ‌ها که با علامت «#» شروع می‌شوند از خود پرسیده باشید که هشتگ چیست و چه کاربردی دارد. در این نوشتار به معرفی هشتگ خواهیم پرداخت، این‌که هشتگ چیست، از کجا آمده و چطور می‌توان از آن در جای درست استفاده کرد.

تصویر (۱): هشتگ‌ها با علامت # (در بالای صفحه‌کلید) نشانه‌گذاری می‌شوند.

هشتگ چیست؟

در ابتدا باید بگوییم که اولین بار هشتگ در شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر، لینکدین و فیس‌بوک استفاده شد. بیشتر شبکه‌های اجتماعی برتر که در بین کاربران جایی برای خود باز کرده‌اند، از هشتگ‌ها استفاده می‌کردند. استفاده از این هشتگ‌ها روشی برای علامت‌گذاری پیام کاربر هستند تا مشخص کنند آن پیام به چه موضوعی تعلق دارد. بدین ترتیب کاربران دیگر می‌توانند آن هشتگ‌ها را برای یافتن موضوع مورد علاقه خود جست‌وجو کنند. غالباً هشتگ هایپرلینک شده (یا لینک شده به معنی این است که با کلیک بر روی آن می‌توان به صفحه دیگر یا تصویری دیگر رسید) است بنابراین کاربران می‌توانند با کلیک بر روی آن مستقیماً به نتایج جست‌وجو برسند.

همان ‌طور که گفتیم، هشتگ‌ها با علامت # فرمت شده‌اند که در ردیف اعداد بالای کیبورد در کامپیوتر و در بخش اعداد و علامت‌های صفحه‌کلید موبایل می‌توان آن را مشاهده کرد.همچنین، اصطلاح هشتگ در ابتدا به صورت آنلاین در شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده گرفت. مثلاً نمونه‌هایی از هشتگ‌هایی که در توییتر رواج یافته، عبارتند از:

چه کسی هشتگ را به وجود آورد؟

ایده استفاده از هشتگ‌ها نخستین بار توسط فردی به نام «کریس مسینا» (Chris Messina) پیشنهاد شد. در آن زمان او عبارت «کانال‌های برچسب» را به جای هشتگ‌های مورد استفاده کنونی، به کار برد زیرا علامت # قبلاً معنای خاصی در فضای آنلاین داشت. در آن زمان «Internet Relay Chat» که به اختصار «IRC» گفته می‌شود، روشی از ارتباط آنی در اینترنت بود که برای گفتگوهای گروهی به صورت همگانی در چت‌روم‌ها یا کانال‌های مختلف با علامت # مشخص می‌شد. به همین علت می‌توانستید کانال‌های مختلفی مثل animals# و food# داشته باشید. این را هم اضافه کنیم که IRC هنوز هم قابل استفاده است.

تصویر (۲): کریس مسینا اولین بار استفاده از هشتگ را پیشنهاد کرد.

اما بعدها این علامت را فردی به نام «استو بوید» (Stowe Boyd) استفاده کرد. با این حال با وجود همه این اتفاقات که در سال ۲۰۰۷ روی داد، هشتگ‌ها به سرعت همه‌گیر نشدند. در واقع در جریان آتش‌سوزی جنگل‌های سن‌دیگو ایالات متحده که در سال ۲۰۰۷ روی داد، هشتگ‌ها جان گرفتند.

در سال ۲۰۰۹ توییتر شروع به هایپرلینک کردن نتایج جست‌وجو کرد و یک سال بعد هم این شبکه اجتماعی پرطرفدار، هشتگ‌های محبوب را در «صفحه خانه» خود به نمایش گذاشت. از آنجا بود که این علامت رشد کرد و در توییتر و بسیاری از وب‌سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین متداول شد.

چگونه از هشتگ استفاده کنیم؟

هرکسی که توانایی ایجاد هشتگ جدید دارد می‌تواند این علامت را درست کند تا افراد و مشاغل از آن استفاده کنند. تنها کافی است علامت # را پیش از کلمه مورد نظر خود قرار دهید و در صورتیکه عبارتی مدنظر دارید بعد از هر کلمه «زیرخط» (Underline) بگذارید، مثلاً «#فرهنگ‌ـسازی»، بدین ترتیب هشتگ شما درست شده است. اگر کاربر دیگری هشتگ مشابه شما قبلاً درست کرده و در پستی استفاده کرده باشد، پستی که شما با هشتگ ساخته شده خود بارگذاری می‌کنید، در کنار آن پست قرار می‌گیرد تا وقتی کاربران آن هشتگ را جست‌وجو کنند، همه پست‌های استفاده شده از آن هشتگ را، مشاهده کنند.

قوانین مربوط به هشتگ‌گذاری برای نمایش و بکارگیری صحیح عبارتند از:

  • هشتگ‌ها همیشه باید با علامت # شروع شوند. اگر از این علامت در ابتدای کلمه یا عبارت موردنظر، استفاده نکنید، پیام شما به اصطلاح هشتگ نمی‌شود یعنی پیوند (لینک) برای آن ایجاد نخواهد شد. برای مثال، اگر می‌خواهید تا در عبارت «I love tech makeuseof» کلمه makeuseof را هشتگ کنید باید به شکل زیر بنویسید:
    • I love tech #makeuseof
  • اگر «I love tech#makeuseof» بنویسید یعنی tech را با makeuseof بهم بچسبانید، درست نیست و هایپرلینک نمی‌شود. ضمن اینکه به خاطر داشته باشید اگر هشتگ‌های شما بیش از یک کلمه باشند بین کلمات، زیرخط قرار دهید یا به شکلی بنویسید که کلمات بهم بچسبند اما قابل خواندن باشند.
  • از نقطه‌گذاری به خصوص از «فاصله» (Space) در هشتگ‌ها پرهیز کنید چون در این صورت هشتگ درست نمی‌شود برای نمونه اگر این عبارت را به شکل زیر بنویسید فقط کلمه «make» هشتگ می‌شود و «use» و «of» به دلیل فاصله‌گذاری هشتگ نخواهند شد:
    • I love tech #make use of
  • می‌توانید از حروف بزرگ در هشتگ‌ها استفاده کنید اما تنها برای خوانایی کلمه است. برای مثال هر دو صورت کلمات «makeuseof#» و «MakeUseOf#» یک هشتگ هستند و فرقی با هم ندارند.

هر شرکت و شبکه اجتماعی قوانین و قواعد خاص خود را در استفاده از هشتگ‌ها دارد. برای مثال شبکه اجتماعی اینستاگرام به کاربرانش اجازه می‌دهد تا تنها ۳۰ هشتگ در هر پست استفاده کنند. ضمن اینکه قوانین نانوشته‌ای در شبکه‌های اجتماعی هست که مثلاً هشتگ‌های خاص به کار ببرید، در پست‌های خود از بکاربردن تعداد زیاد هشتگ‌های خاص بپرهیزید و از موارد نامربوط و نامناسب دوری کنید.

استفاده از هشتگ

چه زمانی از هشتگ استفاده کنیم؟

هر زمان که بخواهید می‌توانید در زیر پست‌هایی که بارگذاری می‌کنید از هشتگ استفاده کنید و هیچ چیزی نمی‌تواند مانع شما شود، تنها کافی است تا علامت # را در ابتدای کلمه یا عبارت مورد نظر خود بگذارید تا هشتگ شما درست شود.

استفاده از هشتگ‌ها در رویدادها

عموماً بهترین استفاده از هشتگ زمانی است که می‌خواهید بحثی را پیرامون موضوع خاصی مطرح کنید. مثلاً با شیوع ویروس کرونا هشتگ‌هایی به نام «#کرونا» یا «#کویید_۱۹» ایجاد شدند تا کاربران با جست‌وجوی این هشتگ‌ها به مطالب بیشتری درباره این بیماری برسند و اطلاعات بیشتری کسب کنند. برای نمونه می‌توان در جمله «علائم #کرونا چیست و راه‌های درمان آن کدام است» کلمه کرونا را دید که هشتگ شده است و با کلیک روی آن می‌توان به موارد بیشتری در خصوص این بیماری رسید. یا با مشاهده عبارت «#ماسک‌ـبزنیم»، به هشتگی درباره تشویق افراد به استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی می‌رسیم.

استفاده از هشتگ‌ها برای مشاغل

هشتگ‌ها می‌توانند در سطح جهانی هم توسط مشاغل مورد استفاده قرار گیرند. برای فهم بهتر مثالی می‌زنیم: هشتگ بازار کار (#بازارکار) در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند هشتگی برای جویندگان کار و کارفرمایانی باشد که به دنبال جذب نیرو هستند. یا مثلاً با هشتگ‌های هواوی یا سامسونگ می‌توانیم موبایل‌های این شرکت‌ها را جست‌وجو کنیم و آنچه می‌خواهیم به دست آوریم.

شکل (۳): هشتگ‌ها به صورت آفلاین بر روی کامیون‌ها، آگهی‌نماها و پیام‌های بازرگانی تلویزیون استفاده می‌شوند.

ضمن اینکه توجه داشته باشید که هشتگ‌ها به صورت آفلاین هم در همه جا از جمله در روی کامیون‌ها، آگهی‌نماها و پیام‌های بازرگانی تلویزیون هم استفاده می‌شوند به این علت که وقتی کاربر آنلاین شد با جست‌وجوی هشتگی که روی کامیونت کارخانه تولید لبنیات دیده است، محصولات آن‌را جست‌وجو و آنچه می‌خواهد را پیدا کند. برای مثال با جست‌وجوی «#شیر_تازه» می‌توان به محصولات تولیدی کارخانه با آن هشتگ رسید.

استفاده از هشتگ‌ها برای شوخی و طعنه

هشتگ‌ها می‌توانند برای استفاده به صورت شوخی و طعنه هم به کار روند. معمولاً وقتی کاربران علاقه‌ای به پیوند بحث خود به مسائل جدی ندارند، از این نوع هشتگ‌ها استفاده می‌کنند. مثلاً:

Just ate a huge cake all to myself. I feel great! #DietStartsNow

این کاربر اول درباره خوردن تکه کیک بزرگی صحبت می‌کند و بعد از هشتگ DietStartsNow# به معنای «رژیم شروع شد»، استفاده کرده است. یا می‌توان همان شوخی که از شنبه شروع می‌کنم را مثال بزنیم:

اومدم رژیم بگیریم دیدم یک بشقاب پر قورمه‌سبزی چرب جلوم هست! #از_شنبه_شروع‌_می‌کنم

استفاده از هشتگ‌ها برای یادآوری در شبکه‌های اجتماعی

تا اینجای مطلب توضیح دادیم که هشتگ‌ها چه هستند و چطور به وجود آمده و مورد استفاده قرار گرفته‌اند. پس حالا نوبت استفاده از هشتگ‌ها برای محتوای بارگذاری شده در فضای مجازی می‌رسد.

همچنین هشتگ‌ها روشی درست و مناسب برای جلب توجه در شبکه‌های اجتماعی به شمار می‌آیند تا کاربران دیگر، محتوایی که تولید شده را پیدا کنند، مثلاً برای مسائل روز اقتصادی و سیاسی می‌توان از هشتگ‌های مربوط به آن‌ها بهره گرفت. با استفاده از هشتگ‌های درست در محتوای مربوط به آن می‌توان محتوای خود را به افراد بیشتری معرفی کرد.

این مطلب توسط نویسنده مهمان، «آزاده ارشدی»‌، نوشته شده است.

بر اساس رای ۵۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
MakeUseOf
۱ دیدگاه برای «هشتگ چیست و چطور از آن استفاده کنیم؟»

سلام . اسم یونانی # چیست؟

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *