اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ – به زبان ساده + مزایا و معایب

۶۵۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۷ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۳ دقیقه
اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ – به زبان ساده + مزایا و معایب

اینفلوئنسر مارکتینگ از روش‌های بازاریابی اینترنتی است که در آن اینفلوئنسرها یا افراد تأثیرگذار و پر‌مخاطب در پلتفرم‌های اجتماعی محصولات و خدمات برند را تبلیغ می‌کنند. اینفلوئنسر در این روش در واقع به‌عنوان رهبر فکری و منبعی قابل‌اعتماد شناخته می‌شود که می‌تواند روی تصمیم خرید مخاطبان خود اثر بگذارد. در این مطلب از «مجله فرادرس» علاوه بر پاسخ به سوال «اینفلوئنسر مارکتینگ چیست» به تدوین استراتژی، مزایا، معایب و ابزارهای این روش بازاریابی خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب این نوشته

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

«اینفلوئنسر مارکتنیگ یا بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار» (Influencer Marketing) روش بازاریابی است که در آن برندها از افراد تأثیرگذار برای تبلیغ محصولات و خدمات یا افزایش آگاهی از برند استفاده می‌کنند.

به زبان بسیار ساده، در این روش برندها از محبوبیت و نفوذ کلام اینفلوئنسر روی مخاطبان و دنبال‌کنندگان برای شناخته شدن بیشتر استفاده می‌کنند.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست

در این روش بازاریابی اینفلوئنسر در ازای دریافت پول یا خدمات و محصولات رایگان از کسب و کار با «ذکر نام برند» (Brand Mention)، «تایید» (Endorsement) یا «توصیه» (Recommendation) محصول یا خدمت به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم به دنبال‌کنندگان خود به توسعه برند کمک می‌کند.

اینفلوئنسر مارکتینگ به‌عنوان یکی از روش‌های بازاریابی دیجیتال مطرح می‌شود و از قدرت «بازاریابی دهان به دهان» (Word of Mouth Marketing) برای اثربخشی بیشتر استفاده می‌کند. بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار با بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا ارتباط تنگاتنگی دارد.

 

مقایسه اینفلوئنسر، بلاگر و ولاگر

تا این قسمت یاد گرفتیم اینفلوئنسر مارکتینگ چیست و برای چه هدفی استفاده می‌شود. قبل از عمیق‌تر شدن بحث بهتر است نگاهی به خود مفهوم اینفلوئنسر و چند اصطلاح پرکاربرد این حوزه مثل سلبریتی، بلاگر و ولاگر داشته باشیم.

اینفلوئنسر Influencer چه کسی است؟

«اینفلوئنسر یا فرد تأثیرگذار» (Influencer) به شخص پرمخاطبی گفته می‌شود که اثرگذاری زیادی روی رفتارها و نظرات دنبال‌کنندگان خود دارد. این افراد با تولید محتوا در انواع مختلف می‌کوشند اعتماد مخاطبان را جلب کنند.

این افراد به طور معمول با ستاره‌های شبکه‌های اجتماعی یا سلبریتی‌ها یکسان در نظر گرفته می‌شوند اما هر فردی که تعداد زیادی دنبال‌کننده در شبکه‌های اجتماعی داشته باشد، می‌تواند به‌عنوان اینفلوئنسر شناخته شود. به عبارت بهتر اینفلوئنسر می‌تواند سلبریتی، ستاره شبکه‌های اجتماعی، بلاگر یا خبرنگار باشد.

اینفلوئنسر کیست

در اینفلوئنسر مارکتینگ که یکی از روش‌های بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی به شمار می‌رود، کسب و کارها به دلیل پر‌مخاطب بودن این افراد از آن‌ها می‌خواهند در ازای دریافت هزینه محصولات و خدمات آن‌ها را برای دنبال‌کنندگان خود معرفی و تبلیغ کنند. چند مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های این افراد عبارتند از:

  • تعامل زیاد با مخاطبان
  • شناخت بالا نسبت به مخاطبان
  • موثق و قابل‌اطمینان

اینفلوئنسرها در تبلیغ محصولات در کسب و کارهای با رقابت بالا می‌توانند بسیار اثرگذار باشند. برای مثال اینفلوئنسرهای حوزه ورزش یا سلامت با تبلیغ محصولات سلامتی در حین ورزش و بیان توصیه‌های سلامتی مرتبط می‌توانند فروش محصولات برند ورزشی را به شکل قابل توجهی افزایش دهند.

بلاگر Blogger چه کسی است؟

«بلاگر یا وبلاگ‌نویس» (Blogger) به شخصی گفته می‌شود که وبلاگ شخصی خود را مدیریت می‌کند و در مورد موضوعات مختلف در آن مطلب می‌نویسد. پس تولید محتوای متنی شرط اول برای بلاگر بودن است.

وبلاگ‌نویسان از اشتراک‌گذاری علاقه‌مندی‌ها یا تجربیاتشان با دیگران در فضای آنلاین لذت می‌برند و این کار را برای سرگرمی انجام می‌دهند. با این وجود بسیاری از آن‌ها ممکن است به دلیل تخصص بالا در نگارش مطالب وبلاگ حرفه‌ای ایجاد کرده و از طریق دنبال کردن قوانین وبلاگ‌نویسی کسب درآمد نیز کنند.

بلاگر یا وبلاگ نویس کیست

تولید محتوا در وبلاگ وابسته به زمان و مکان به‌خصوصی نیست و تنها موارد لازم لپ‌تاپ، موبایل و دسترسی به اینترنت است. ویژگی مهم وبلاگ‌نویسان داشتن اطلاعات عمیق و دقیق در حوزه‌ای است که در مورد آن می‌نویسند.

 

ولاگر Vlogger چه کسی است؟

«ولاگر یا بلاگر ویدیو» (Vlogger) به شخصی گفته می‌شود که با تولید و انتشار محتوای ویدیویی در پلتفرم‌های مخصوص انتشار ویدیو مثل یوتیوب در مورد مسائل مختلف صحبت می‌کند. البته با افزایش امکانات شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام برای تولید و انتشار ویدیو، این افراد در این شبکه‌های اجتماعی نیز حضور دارند.

ولاگر کیست

ولاگرها نیز مثل بلاگرها می‌توانند از میان افراد معمولی (برای اشتراک‌گذاری زندگی روزمره) یا افراد مشهور (اشتراک‌گذاری پشت‌صحنه فیلم‌برداری) باشند. بعضی از ولاگرها به صورت حرفه‌ای ویدیو تولید می‌کنند و بعضی دیگر فقط برای سرگرمی این کار را انجام می‌دهند.

این افراد نیز می‌توانند مانند بلاگرها از این طریق کسب درآمد کنند و بسته به محبوبیت به میزانی روی ذهن مخاطبان تأثیرگذار باشند. در مورد تولید محتوای ویدیویی اصطلاح دیگری به نام «واینر» نیز وجود دارد. واینرها شاخه‌ای از اینفلوئنسرها هستند که با تولید ویدیوهای کمدی شناخته می‌شوند و مخاطبان زیادی در اینستاگرام و یوتیوب دارند.

تفاوت اینفلوئنسر، بلاگر و ولاگر

افراد تأثیرگذار، وبلاگ‌نویسان و تولیدکنندگان محتوای ویدیویی با وجود شباهت در معنا، در فضای فعالیت و میزان اثربخشی با یکدیگر تفاوت دارند. به بیان دقیق‌تر مهم‌ترین تفاوت این افراد در میزان تأثیری است که روی مخاطبان خود دارند. البته مرز میان این افراد گاهی اوقات به‌طور دقیق مشخص نیست و ممکن است فرد بلاگر به عنوان اینفلوئنسر نیز شناخته شود.

مهارت های اینفلوئنسر

در مقابل همه این افراد به نوعی تولیدکننده محتوا هستند و تلاش می‌کنند توجه مخاطبان را به ولاگ، صفحه یا شبکه اجتماعی خود جلب کنند. همه این افراد با توجه به تعداد دنبال‌کنندگان خود می‌توانند برای برندها تبلیغ کنند و از این طریق کسب درآمد کنند. این افراد عموما در ویژگی‌های زیر مهارت یا تخصص دارند:

 

مقایسه اینفلوئنسر و فرد مشهور Celebrity

ایفنلوئنسرها عموما تأثیرگذاری خود را در میان مخاطبان از دو طریق به دست می‌آورند. دسته اول «افراد مشهور» (Celebrity) هستند که به دلیل فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و غیره در میان عموم مردم شناخته می‌شوند و بسیاری از افراد آن‌ها را به دلیل علاقه به فعالیت‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی نیز دنبال می‌کنند.

افراد مشهور یا سلبریتی

دسته دوم اینفلوئنسرهای اجتماعی هستند که فعالیت تخصصی خود را از ابتدا برای جذب دنبال‌کننده در شبکه‌های اجتماعی آغاز می‌کنند و به واسطه تولید محتوا در این پلتفرم‌ها شناخته می‌شوند. برای مثال در شبکه‌های اجتماعی اینفلوئنسرهای سبک زندگی، سفر و گردشگری، ورزش، غذا و غیره حضور دارند و بسیاری از ما ممکن است آن‌ها را دنبال کنیم.

تفاوت اینفلوئنسر و سلبریتی

در واقع می‌توان گفت تفاوت این دو گروه در روشی است که از طریق آن دنبال‌کننده جذب می‌کنند. افراد مشهور می‌توانند به‌نوعی اینفلوئنسر باشند و روی نظرات و عادات خرید مردم تأثیر بگذارند اما اینفلوئنسرها الزاما سلبریتی نیستند.

تایید افراد مشهور شکل قدیمی‌تری از اینفلوئنسر مارکتینگ بوده است. با گذشت زمان و گسترش استفاده از دستگاه‌های دیجیتال، تولیدکنندگان محتوا در شبکه‌های اجتماعی با فعالیت در حوزه‌های تخصصی می‌توانند برای کسب و کارها ارزش‌آفرینی کنند.

انواع اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی

طبق آمارها شبکه اجتماعی اینستاگرام به‌عنوان محبوب‌ترین پلتفرم اینفلوئنسر مارکتینگ برای کسب و کارها شناخته می‌شود. ما نیز در ادامه این مطلب روی اینفلوئنسر مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی خصوصا اینستاگرام تمرکز می‌کنیم.

انواع اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی

با‌توجه به افزایش تعداد اینفلوئنسرها و تنوع در حوزه‌های فعالیت آن‌ها برای درک بهتر آن‌ها را بر اساس تعداد دنبال‌کنندگان به ۴ دسته تقسیم می‌کنیم. جدول زیر این دسته‌بندی‌ها را بهتر نشان می‌دهد. (معیار K برای بیان عدد ۱۰۰۰ در نظر گرفته شده است.)

نوع اینفلوئنسرتعداد دنبال‌کنندگانویژگی‌ها
نانو (Nano)کمتر از ۱۰K اثربخشی زیاد، دیده‌شدن پایین
میکرو (Micro)بین 10K و ۱۰۰Kاثربخشی زیاد، دیده‌شدن متوسط
ماکرو (Macro)بین 100K تا 1Mاثربخشی کم، دیده‌شدن زیاد
مگا (Mega)بالاتر از ۱Mاثربخشی کم، دیده‌شدن بسیار زیاد

برخلاف تصور بسیاری از ما، میزان تأثیرگذاری اینفلوئنسر رابطه مستقیمی با تعداد دنبال‌کنندگان او در پلتفرم‌های مختلف ندارد و بسیار پیش آمده که تبلیغ از طریق اینفلوئنسرهای نانو و میکرو نتیجه بهتری برای کسب و کارها به دنبال داشته است.

اینفلوئنسرهای دارای کم‌تر از ۱۵۰۰۰ دنبال‌کننده به طور معمول بالاترین «نرخ تعامل» (Engagement Rate) را در پلتفرم‌های مختلف دارند. هزینه همکاری با این دسته از ایفلوئنسرها نیز به‌همین دلیل کمتر است. در مقابل اینفلوئنسرهای با تعداد دنبال‌کنندگان بالاتر، هزینه بیشتری برای تبلیغات دریافت می‌کنند و عموما نرخ تعامل پایین‌تری دارند چراکه طیف گسترده‌ای از مخاطبان با علاقه‌مندی‌های مختلف آن‌ها را دنبال می‌کنند.

 

اهمیت اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

تا این قسمت از مطلب یاد گرفتیم اینفلوئنسر مارکتینگ چیست و اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی چه انواعی دارند. در این بخش دلایل اهمیت این روش بازاریابی را با ارائه چند آمار بررسی می‌کنیم و به این سوال پاسخ می‌دهیم که اصلا ضرورت استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ چیست و چرا کسب و کارها بهتر است از آن استفاده کنند. سه دلیل اصلی برای ضرورت استفاده از این روش بازاریابی در فهرست زیر آورده شده است.

  • تکمیل فعالیت بازاریابی شبکه های اجتماعی
  • استفاده از نفوذ کلام و محبوبیت افراد تأثیرگذار
  • نرخ بازگشت سرمایه بالا

تکمیل فعالیت بازاریابی شبکه های اجتماعی با اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ به‌نوعی در تکمیل «سوشیال مدیا مارکتینگ» (Social Media Marketing) عمل می‌کند زیرا بسیاری از رهبران فکری و افراد تأثیرگذار مخاطب خود را از طریق پلتفرم این شبکه‌ها جذب می‌کنند. همچنین شبکه‌های اجتماعی امکان دسترسی به طیف گسترده‌ای از مخاطبان را فراهم می‌کنند چراکه نیمی از جمعیت جهان در این پلتفرم‌ها فعال هستند.

استفاده از نفوذ کلام و محبوبیت افراد تأثیرگذار

اینفلوئنسر مارکتینگ امکان دسترسی به کاربرانی را فراهم می‌کند که از طریق تبلیغات سنتی جذب نمی‌شدند. بر اساس آمارها حدود دو سوم مشتریان از «مسدود‌کننده تبلیغ» (Ad Blocker) استفاده می‌کنند اما ممکن است توصیه و پیشنهاد اینفلوئنسر در شبکه‌های اجتماعی باعث شود تصمیم بگیرند محصول یا خدمتی خاص را خریداری کنند.

اهمیت اینفلوئنسر مارکتینگ

نرخ بازگشت سرمایه بالای اینفلوئنسر مارکتینگ

طبق آمارها ۸۹ درصد از بازاریابان بر این باورند «نرخ بازگشت سرمایه» (ROI) حاصل از اینفلوئنسر مارکتینگ بالاتر از دیگر کانال‌های بازاریابی است. به همین دلیل است که کسب و کارها حدود ۱۷ درصد از بودجه بازاریابی خود را صرف همکاری با اینفلوئنسرها می‌کنند.

 

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ در عصر شبکه‌های اجتماعی به استراتژی‌های ضروری برای بازاریابی تبدیل شده است و کسب و کارها می‌توانند از این فرصت برای ایجاد آگاهی از برند و ایجاد مخاطبان راغب (لید) باکیفیت استفاده کنند.

انواع اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

حالا که با اهمیت اینفلوئنسر مارکتینگ آشنا شدیم، نوبت به آن می‌رسد که نگاهی به انواع کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ داشته باشیم و با روش‌های متداول انجام این کار آشنا شویم.

گسترش و اثربخشی زیاد کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ باعث شده برندها و رهبران فکری انواع مختلفی از کمپین‌های تبلیغاتی را در این حوزه در نظر بگیرند. در فهرست زیر متداول‌ترین انواع تکنیک‌های اینفلوئنسر مارکتینگ آورده شده است.

  • «برعهده‌گیری شبکه‌های اجتماعی» (Social Media Takeover) توسط اینفلوئنسر
  • همکاری با اینفلوئنسرها در برنامه های افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی همکاری در فروش» (Affiliate Marketing)
  • تولید و انتشار «محتوای حمایت شده» (Sponsored Content) توسط اینفلوئنسر
  • «جعبه‌گشایی یا آنباکسینگ» (Unboxing) توسط اینفلوئنسر
  • برنامه‌های «سفیر برند» (Brand Ambassador)

در ادامه هریک از روش‌های بالا را به ترتیب بررسی می‌کنیم.

1. برعهده گیری شبکه‌های اجتماعی توسط اینفلوئنسر

در این روش برند کنترل حساب‌های شبکه اجتماعی خود را به طور کامل در اختیار اینفلوئنسر قرار می‌دهد. این نوع از اینفلوئنسر مارکتینگ به‌طور معمول با هدف افزایش تعداد دنبال‌کنندگان انجام می‌شود.

برعهده گیری شبکه های اجتماعی
دعوت برند Miele‌ از اینفلوئنسرها برای برگزاری لایو در اینستاگرام

این روش در کنار اثربخشی بالا شجاعت زیادی از طرف برند می‌طلبد چراکه سپردن کنترل شبکه‌های اجتماعی کسب و کار به طور کامل به اینفلوئنسر ممکن است مسائل و مشکلاتی را نیز ایجاد کند و حتی نتیجه عکس داشته باشد.

اغلب اوقات برندها کنترل شبکه‌های اجتماعی خود را برای یک روز در اختیار اینفلوئنسر قرار می‌دهند. روش دیگر دعوت رهبر فکری یا اینفلوئنسر برای برگزاری لایو استریم است.

 

2. همکاری با اینفلوئنسرها در برنامه های افیلیت مارکتینگ

افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی همکاری در فروش روش نسبتا آسان و بدون زحمتی برای ایجاد مخاطب راغب (لید) است. در این روش کسب و کار بابت جذب هر مشتری از شبکه‌های اجتماعی اینفلوئنسر به او کمیسیون پرداخت می‌کند.

سیستم همکاری در فروش دیجی کالا
سیستم همکاری در فروش دیجی کالا

مزیت مهم این روش در آن است که نیازی به مذاکره با اینفلوئنسر‌ها و صرف زمان برای انتخاب آن‌ها نیست و به راحتی می‌توانید با انتشار تبلیغ همکاری در فروش در وب‌سایت منتظر شخص تبلیغ‌کننده بمانید.

 

3. تولید و انتشار محتوای حمایت شده توسط اینفلوئنسر

این دسته از انواع محتوا بیشتر توسط اینفلوئنسرهای اینستاگرام دیده می‌شود. در این روش از اینفلوئنسر مارکتینگ، برندها بابت انتشار پست تبلیغی در حساب کاربری اینفلوئنسر به او هزینه پرداخت می‌کنند یا محصولات و خدمات رایگان در اختیار او قرار می‌دهند.

تولید محتوای پست بر اساس نظر اینفلوئنسر صورت می‌گیرد و طبق قوانین و دستورالعمل‌های کسب و کار انجام می‌شود.

پست حمایت شده یا تبلیغی در اینستاگرام
تبلیغ برند DW در اینستاگرام اینفلوئنسر

به‌طور کلی اینفلوئنسرها تبلیغ محصولات و خدمات را از دو طریق مستقیم و غیر مستقیم انجام می‌دهند و این موضوع در مورد پست‌ها و استوری‌های اینستاگرام ملموس‌تر است.

  • در روش مستقیم فرد اینفلوئنسر یک پست یا استوری تبلیغی از محصولات یا خدمات برند به همراه توضیحاتی در شبکه اجتماعی خود منتشر می‌کند و در مواردی ممکن است صفحه برند را در «کپشن یا توضیحات» (Caption) یا روی پست تگ کند. برای مثال تصویر بالا نمونه پست تبلیغی مستقیم است.
  • در روش غیرمستقیم اینفلوئنسر محتوایی را در قالب پست یا استوری در شبکه اجتماعی خود منتشر می‌کند که در آن بدون اشاره خاصی به نام محصول یا برند به‌صورت طبیعی آن را در کادر دوربین قرار می‌دهد یا از آن استفاده می‌کند. این روش توسط برندهای بسیار بزرگ استفاده می‌شود و به ایجاد تصویر ذهنی مخاطب بسیار کمک می‌کند.

4. جعبه گشایی یا آنباکسینگ توسط اینفلوئنسر

در این روش اینفلوئنسر مارکتینگ کسب و کارها محصولات را برای اینفلوئنسر ارسال می‌کنند. اگر از قبل هماهنگی در این مورد صورت گرفته باشد، اینفلوئنسر با دریافت هزینه پس از دریافت محصول از مراحل بازکردن آن محتوای ویدیویی تولید می‌کند و به‌صورت پست یا استوری در شبکه اجتماعی خود انتشار می‌دهد و در مورد خدمات و محصولات برند توضیحاتی را ارائه می‌کند.

جعبه گشایی یا آنباکسینگ توسط اینفلوئنسر

ارسال محصولات به صورت هدیه برای ستاره‌های شبکه‌های اجتماعی نیز متداول است و کم هزینه‌تر است. هرچند این استراتژی چندان منطقی نیست زیرا ممکن است اینفلوئنسر اصلا به هدیه توجهی نشان ندهد. کسب و کارهای بسیار بزرگ از این شیوه برای همکاری با اینفلوئنسرهای بسیار پرمخاطب یا سلبریتی‌ها برای تبلیغات استفاده می‌کنند.

 

5. برنامه های سفیر برند

بسیاری از افراد علاقه زیادی به بعضی از برندها دارند به حدی که حاضرند حتی به صورت رایگان برای آن تبلیغ کنند. اینفلوئنسرها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و کسب و کارها از این علاقه برای پیشنهاد برنامه‌های سفیر برند به آن‌ها استفاده می‌کنند. سفیر برند در برنامه‌های تبلیغاتی مختلف کسب و کار حضور پیدا می‌کند و به چهره و صدای برند تبدیل می‌شود.

برنامه های سفیر برند
تبلیغ جورج کلونی برای برند نسپرسو به عنوان سفیر برند

کسب و کارها عموما سفیران برند را از میان افراد مشهور (سلبریتی) انتخاب می‌کنند. این روش با وجود پرهزینه بودن اثربخشی زیادی دارد زیرا اینفلوئنسر برند موردعلاقه خود را با نهایت صداقت و خلاقیت تبلیغ می‌کند.

در این بخش ۵ نوع از رایج‌ترین انواع اینفلوئنسر مارکتینگ را بررسی کردیم. علاوه بر این موارد روش‌های دیگری نیز وجود دارند که بسته به نوع کسب و کار و بودجه تبلیغات می‌توانند متفاوت باشند.

مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ روش بسیار موثری برای بهبود استراتژی بازاریابی، دستیابی به اهداف کسب و کار و حتی کاهش هزینه‌های تبلیغات است. در ادامه بررسی می‌کنیم استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ چه مزایایی برای کسب و کارها و برندها ایجاد می‌کند. این مزایا در فهرست زیر آورده شده‌اند.

  • رشد آگاهی از برند
  • غنی‌سازی استراتژی محتوا
  • ایجاد مخاطب راغب باکیفیت
  • مقرون‌به‌صرفه بودن

مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ

در ادامه هریک از این موارد را به تفکیک بررسی می‌کنیم.

رشد آگاهی از برند

طبق آمارها چیزی حدود ۴۰ درصد از بازاریابان دیجیتال از اینفلوئنسر مارکتینگ با هدف بهبود و افزایش آگاهی از برند استفاده می‌کنند. افراد تأثیرگذار و رهبران فکری داستان، ماموریت و ارزش‌های برند شما را با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارند. با این کار بیشتر در فضای آنلاین مطرح می‌شوید و جایگاه شما در این فضا ارتقا پیدا می‌کند.

غنی‌سازی استراتژی محتوا

اینفلوئنسر مارکتینگ فرصتی طلایی برای جذابیت بخشیدن به پست‌های شبکه‌های اجتماعی در اختیار برندها قرار می‌دهد. می‌توان پست اینفلوئنسر را در حساب کاربری رسمی برند در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد و دنبال‌کنندگان او را ترغیب کرد تا محتوای UGC تولید کنند.

تولید محتوا توسط کاربران

طبق آمارها ۲۴ درصد کسب و کارها از این روش استفاده می‌کنند. روش دیگر استفاده از تصاویر بلاگر در دیگر کانال‌های بازاریابی است که در تبلیغات هدف‌گذاری شده نیز انجام می‌شود. برای جلوگیری از بروز مشکلات مربوط به حق کپی‌رایت نیز می‌توانید آن را در قرارداد ذکر کنید.

 

ایجاد مخاطب راغب باکیفیت

طبق آمارها حدود ۳۶ درصد از کسب و کارها از اینفلوئنسر مارکتینگ برای ایجاد مخاطب راغب باکیفیت (لید) استفاده می‌کنند. مردم عموما احساس و نظر مثبتی نسبت به برندهای معرفی شده توسط اینفلوئنسرهای مورد‌علاقه‌شان پیدا می‌کنند. علاوه بر این موضوع، بعضی از انواع محتوا مثل بررسی محصول یا آنباکسینگ مخاطبان راغب بسیار مشتاقی را در بخش‌های میانی قیف فروش به خود جذب می‌کنند.

 

مقرون به صرفه بودن اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ در مقایسه با بسیاری از روش‌های بازاریابی کم‌هزینه‌تر است. به‌عنوان مثال برای تبلیغ برند از طریق بازاریابی موتورهای جستجو نیاز است که حساب کاربری کسب و کار را در پلتفرم منتشرکننده تبلیغ به طور دائم شارژ کنید. در غیر این صورت تبلیغ شما از صفحه نتایج موتورهای جستجو حذف می‌شود.

مقرون به صرفه بودن اینفلوئنسر مارکتینگ

تدوین استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ به صورت مفصل و دقیق می‌تواند نتایج بهتری را با صرف هزینه کمتر برای شما به همراه داشته باشد. طبق آمارهای جهانی کسب و کارها به‌طور معمول در اینفلوئنسر مارکتینگ به ازای هر یک دلار هزینه، ۵٫۲ دلار درآمد کسب می‌کنند.

اینفلوئنسر مارکتینگ با کمک به افزایش آگاهی از برند، بهبود حضور در فضای آنلاین و ایجاد مخاطب راغب (لید) به کسب و کارها کمک می‌کند. بسته به اهداف کسب و کار می‌توانید کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ مختلفی را در استراتژی بازاریابی دیجیتال کسب و کار تدوین و اجرا کنید.

معایب اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

هیچ روش بازاریابی بدون عیبی وجود ندارد و اینفلوئنسر مارکتینگ نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه چند مورد از معایب این روش بازاریابی را بررسی می‌کنیم که نیاز است کسب و کارها حتما قبل از اجرای کمپین آن‌ها را مدنظر قرار دهند.

  • امکان همکاری با اینفلوئنسرهای نامناسب: در صورت همکاری با اینفلوئنسر نامناسب یا ناهماهنگ با نوع کسب و کار، ممکن است ضرر بسیار بزرگی به کسب و کار وارد شود. طبق آمارها ۶۱ درصد از بازاریابان معتقدند انتخاب اینفلوئنسر هماهنگ با کسب و کار بسیار دشوار است.
  • نداشتن کنترل کامل روی مراحل کمپین: راهنمای کاملی برای اجرای کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ وجود ندارد و به همین دلیل اغلب اوقات کسب و کارها از طریق آزمون و خطا اجرای کمپین را پیش می‌برند. از طرف دیگر چون تولید محتوا بر عهده اینفلوئنسر است بسیاری از موارد در آن قابل کنترل نیستند. برای مثال ممکن است محتوای تولیدی با مخاطب هدف هماهنگی نداشته باشد یا اسپانسری بودن پست در زمان انتشار عنوان نشود.
  • دشواری اندازه‌گیری نتایج: در کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ تلاش بسیاری را صرف انتخاب اینفلوئنسر مناسب و اجرای کمپین می‌کنیم اما ممکن است نتوانیم آمار دقیقی از نتایج به دست بیاوریم.
  • ریسک بالا: اگر اینفلوئنسر نتواند محتوایی تولید کند که روی مخاطب هدف یا مشتری کسب و کار تأثیرگذار باشد، با وجود صرف زمان و هزینه نتیجه دلخواه به‌دست نمی‌آید.

تدوین استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ نیز مانند دیگر استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال به طرح‌ریزی و تدوین استراتژی نیاز دارد. در فهرست زیر مراحل مختلف تدوین استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ آورده شده است.

  • تعیین هدف کمپین
  • تعیین مخاطب هدف
  • توجه به سه مشخصه اصلی تأثیرگذاری
  • تهیه فهرست از اینفلوئنسرها
  • تحقیق و بررسی اینفلوئنسر
  • برقراری ارتباط با اینفلوئنسر
  • همکاری با اینفلوئنسر برای تولید محتوای اثربخش
  • رصد و اندازه‌گیری نتایج

گام اول: تعیین هدف کمپین

هدف اولیه و اصلی کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ دسترسی به مخاطبان جدید است. این هدف کاملا منطقی است زیرا با برگزاری کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ در واقع دایره مخاطبان هدف برند را به دایره مخاطبان فرد اینفلوئنسر گسترش می‌دهید. اهداف اینفلوئنسر مارکتینگ باید در اهداف و استراتژی‌های اصلی کسب و کار در زمینه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی قرار بگیرند و به‌نوعی با آن هماهنگ باشند.

تعیین اهداف کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ

این نکته را در نظر داشته باشید که هدف دقیقا دسترسی به مخاطبان هدف جدید است و بلافاصله نباید روی افزایش فروش محصولات و خدمات هدف‌گذاری کرد. در مراحل بعد اهداف متداول این کمپین‌ها می‌تواند افزایش آگاهی از برند و معرفی و بررسی محصول باشد. افزایش فروش را می‌توانیم به‌عنوان هدف چهارم در نظر بگیریم.

 

گام دوم: تعیین مخاطب هدف کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ

اجرای درست استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ نیازمند تعیین سه مورد اصلی است:

  • نوع مخاطب هدف
  • فرد تأثیرگذار
  • ابزار تأثیرگذاری
تعیین پرسونای خریدار

در مورد تعیین مخاطب هدف، تعیین پرسونای مشتری می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. قبل از شروع کمپین باید بررسی کنید که مخاطبان هدف کمپین بخشی از جامعه هدف کسب و کار قبل از کمپین هستند یا قصد دارید گروه جدیدی از مخاطبان را هدف قرار دهید. بعد از تعیین این موضوع می‌توانید فهرستی از پرسونای فرد تأثیرگذار نیز تهیه کنید که به شما در انتخاب اینفلوئنسر مناسب بسیار کمک می‌کند.

 

گام سوم: توجه به سه مشخصه اصلی تأثیرگذاری اینفلوئنسرها

توانایی اثرگذاری روی کاربران نیازمند سه مشخصه اصلی است که عبارتند از:

  • «ارتباط» (Relevance): اینفلوئنسر مرتبط محتوای مرتبط با کسب و کار و حوزه کاری شما را تولید و منتشر می‌کند. ویژگی‌های اینفلوئنسر انتخابی باید با ویژگی‌های مخاطب هدف محصولات و خدمات شما هم‌خوانی داشته باشد. برای مثال اگر کسب و کار شما در حوزه سفر است اینفلوئنسرهای حوزه سفر با کمپین شما هماهنگی زیادی دارند چون به سفر و گردشگری علاقه‌مند هستند.
  • «دسترسی» (Reach): این مشخصه به تعداد احتمالی مخاطبانی اشاره دارد که می‌توانید از طریق دنبال‌کنندگان اینفلوئنسر به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. فراموش نکنید که تعداد کم دنبال‌کنندگان نیز می‌توانند در گسترش پیام شما تأثیرگذار باشند. تنها چیزی که نیاز است از آن اطمینان پیدا کنید تطابق تعداد زیادی از مخاطبان اینفلوئنسر با اهداف شما است.
دسترسی اینفلوئنسر
  • «طنین» (Resonance): این مشخصه به میزان سطح تعامل احتمالی که اینفلوئنسر با مخاطبان مرتبط به کسب و کار شما ایجاد می‌کند گفته می‌شود. همچنان به این نکته توجه داشته باشید که الزاما اینفلوئنسر دارای دنبال‌کنندگان زیاد بیشترین میزان تعامل را به همراه نمی‌آورد و همیشه انتخاب مناسبی نیست. تعداد بسیار زیاد دنبال‌کنندگان تنها در صورتی با پیام شما تعامل می‌کنند که به پیشنهاد شما علاقه‌مند باشند. اینفلوئنسرهایی که در حوزه‌های تخصصی و نیچ کسب و کار فعالیت می‌کنند، معمولا گزینه بهتری برای کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ هستند زیر دنبال‌کنندگان علاقه‌مندتر و با میزان تعامل بالاتری دارند.

گام چهارم: تهیه فهرست از اینفلوئنسرها

اینفلوئنسر و اعتماد دو مورد بهم‌پیوسته هستند و نمی‌توان آن‌ها را از هم جدا کرد. مخاطبان به دلیل اعتماد به اینفلوئنسر تحت‌تأثیر نظرات و پیشنهادات او قرار می‌گیرند. در مورد برگزاری کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ نیز همین قضیه صادق است و اساس همکاری بین برند و اینفلوئنسر اعتماد است.

استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ

مخاطب شما باید به اینفلوئنسر انتخابی اعتماد کرده و برای نظر او احترام قائل باشد. پس در اولین قدم باید به دنبال اینفلوئنسری باشید که مخاطبانش به او اعتماد دارند. سوال اینجاست که چگونه می‌توانیم بفهمیم دنبال‌کنندگان یک اینفلوئنسر به او اعتماد دارند؟ پاسخ میزان تعامل است. برای انتخاب اینفلوئنسر ۴ ویژگی را در بررسی‌ها موردنظر قرار دهید:

  1. نرخ تعامل: میزان لایک، کامنت، اشتراک‌گذاری و بازدید محتوا توسط کاربران واقعی
  2. حوزه کاری: به این سوال پاسخ دهید که اینفلوئنسر در چه حوزه‌ای تولید محتوا می‌کند و آیا این حوزه برای مخاطبان هدف شما جذاب است؟
  3. شیوه تولید محتوا: دیدگاه اینفلوئنسر به تولید محتوا باید مشابه استراتژی تولید محتوای شما باشد.
  4. لحن: لحن فرد تأثیرگذار نیز باید با روش مورد استفاده شما برای تبلیغات برند هماهنگی و تطابق کامل داشته باشد.

پس از بررسی این موارد می‌توانید فهرستی از اینفلوئنسرهای هماهنگ با پیام و لحن کسب و کار تهیه کنید. البته کار اینجا تمام نمی‌شود.

گام پنجم: تحقیق و بررسی اینفلوئنسر

نوع محتوای تولیدی اینفلوئنسر و فواصل زمانی انتشار آن را مدتی زیر نظر بگیرید. اگر اینفلوئنسر به طور دائم و با فواصل زمانی کم پست‌های تبلیغی منتشر می‌کند به احتمال زیاد اثربخشی و نرخ تعامل کمی دارد.

به دنبال اینفلوئنسری باشید که با تولید محتوای طبیعی مخاطبان را سرگرم و علاقه‌مند نگه می‌دارد و با آن‌ها تعامل می‌کند. به‌طور دقیق بررسی کنید که کانال‌های انشتار محتوای اینفلوئنسر کدامند و مخاطبان او چه ویژگی‌هایی دارند.

تحقیق و بررسی اینفلوئنسر

این موضوع را در زمان ایده‌پردازی برای تولید محتوای نیز فراموش نکنید. درخواست تعداد زیادی پست تبلیغی در مدت زمان کوتاه ممکن است قبول کردن پیشنهاد شما را برای اینفلوئنسر دشوار کند. از طرف دیگر با افزایش تعداد تبلیغات از باورپذیری آن‌ها نیز کاسته می‌شود.

 

گام ششم: برقراری ارتباط با اینفلوئنسر

ارتباط خود را با اینفلوئنسر را از طریق تعامل آهسته و طبیعی با محتوای او آغاز کنید. با این‌کار می‌توانید نحوه برخورد او را با مخاطبان بسنجید. در ادامه مسیر می‌توانید پیام همکاری را برای او ارسال کنید.

برقراری ارتباط با اینفلوئنسرها

ارسال پیام بهتر است با صفحه کاری و رسمی کسب و کار صورت بگیرد و در پیامی ترغیب‌کننده توضیحات کاملی در مورد کمپین، اهداف آن و شرایط کاری ارائه کنید. اگر ارتباط ادامه پیدا کرد می‌توانید از او درخواست کنید درگاه ارتباطی بهتری را برای هماهنگی‌ها در اختیار شما قرار دهد. بهتر است همه این موارد را در قالب یک پیام ارسال کنید و در مورد بودجه‌ای که برای دستمزد او اختصاص داده‌اید نیز شفاف و واضح صحبت کنید.

گام هفتم: همکاری با اینفلوئنسر برای تولید محتوای اثربخش

اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی هرگز پیشنهادها کسب و کارهایی به برند شخصی آن‌ها لطمه وارد کند نمی‌پذیرند. این نکته را فراموش نکنید که این افراد خود متخصصان تولید محتوا هستند و باید به آن‌ها اجازه دهید مهارت‌های خود را در تولید محتوا نشان دهند و برای برند ارزش‌آفرینی کنند.

البته ارائه یک دستورالعمل دقیق برای بیان باید‌ها و نباید‌ها و هماهنگی کامل لحن اینفلوئنسر با چارچوب‌های سازمان قطعا در مسیر تولید محتوا مفید خواهد بود اما تلاش نکنید فرآیند تولید محتوا را تحت کنترل خود دربیاورید. این‌که یک دستورالعمل برای تولید محتوا داشته باشید ایده خوبی است اما تلاش کنید کل پروسه تولید محتوا را تحت کنترل خودتان درآورید.

همکاری با اینفلوئنسرها

گام هشتم: اندازه‌گیری نتایج

در زمان اجرای کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ وسوسه زیادی برای تمرکز روی شاخص‌هایی مثل لایک و کامنت وجود دارد. در صورتی که اینفلوئنسر انتخابی شما دنبال‌کنندگان بسیار بیشتری نسبت به شما دارد، ممکن است ابتدای کار از تعداد لایک‌هایی دریافتی شگفت‌زده شوید.

برای اندازه‌گیری میزان اثربخشی کمپین باید موفقیت آن را از طریق محاسبه نرخ بازگشت سرمایه بررسی کنید. خوشبختانه برای اندازه‌گیری موفقیت کمپین‌ها ابزارهای مختلفی وجود دارد. پارامترهای UTM روش خوبی برای بررسی بازدیدکنندگانی هستند که از طریق شبکه‌های اجتماعی به سمت وب‌سایت شما هدایت می‌کنند. این پارامترها در اندازه‌گیری میزان تعامل کمپین نیز بسیار مفید و موثر هستند.

 

اختصاص یک لینک مخصوص به هر اینفلوئنسر به همراه کدهای UTM خاص تصویر بهتری از نتایج در اختیار شما قرار می‌دهد. با این کار می‌توانید تأثیر کمپین را روی میزان سود خالص محاسبه کنید.

ابزارهای اینفلوئنسر مارکتینگ

ابزارهای مختلفی برای رصد شبکه‌های اجتماعی وجود دارند که می‌توانند برای رصد کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ نیز مورد استفاده قرار بگیرند. ازجمله مهم‌ترین این ابزارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Hootsuite
  • Buzzsumo
  • Traackr

در ادامه توضیحی در مورد هریک از این ابزارها ارائه می‌کنیم.

Hootsuite

ابزار Hootsuite یکی از پلتفرم‌های مدیریت شبکه‌های اجتماعی است که به شما در پیداکردن اینفلوئنسرهای مرتبط با حوزه کسب و کار کمک می‌کند. از این ابزار می‌توان برای پیگیری و رصد گفتگوهای مربوط به کسب و کار در کانال‌های مختلف استفاده کرد. ایجاد جریان برای بار نخست کافی‌ست تا الگوریتم پلتفرم به شما در یافتن پارتنرهای بالقوه یا کسانی که در پلتفرم‌های اجتماعی با آن‌ها تعامل می‌کنند کمک می‌کند.

  • لینک ابزار Hootsuite: «+»
ابزار Hootsuite

BuzzSumo

این ابزار رایگان نیست اما ارزش دارد برای آن هزینه کنید. امکان Influencers به شما در پیدا کردن کارشناسان حوزه تخصصی کسب و کار در یوتیوب یا گوگل کمک می‌کند و می‌توانید از میان آن‌ها بازاریابان محتوایی مرتبط را برای کمپین انتخاب کنید. این ابزار همچنین در پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط به نیچ به شما کمک می‌کند و این اطمینان را به شما می‌دهد که دریافت ترافیک شما از روشی غیرمطمئن صورت نمی‌گیرد.

  • لینک ابزار BuzzSumo: «+»
ابزار BuzzSumo

با این ابزار می‌توانید محتواهای با بیشترین میزان اشتراک‌گذاری را ببینید و آ‌ن‌ها را بر اساس کلمات کلیدی دسته‌بندی کنید. همچنین با این ابزار می‌توانید اطلاعات مربوط به تعداد دنبال‌کنندگان و رتبه دامنه و دیگر داده‌های مهم در مورد خالق محتوا را پیدا کنید.

Traackr

یکی از مزیت‌های اصلی ابزار Traackr در آن است که به برندها در مدیریت روابط با اینفلوئنسرها کمک می‌کند. این ابزار شاخص‌های استانداردی را در طول تیم، برند و موقعیت‌های جغرافیایی تعریف می‌کند که به شما در مقیاس‌گذاری استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ کمک می‌کند.

  • لینک ابزار Traackr: «+»
ابزار Traackr

ابزار Traackr در پیداکردن و پیگیری شرکای احتمالی نیز مفید است و حتی می‌توانید با استفاده از آن اینفلوئنسرهای حوزه کاری خود را بر اساس نیچ، اعضای تیم مرتبط و پروژه‌های همکار دسته‌بندی کنید. تمام ارتباطات شما با اینفلوئنسرها در به‌طور کامل ثبت می‌شوند و تاریخچه کاملی از تعامل‌ها در اختیار دارید. با این کار در زمان جستجوی یک اقدام تبلیغاتی می‌توانید وقایع مربوط به آن را به صورت کامل بررسی کنید.

نکات تکمیلی اینفلوئنسر مارکتینگ

حالا که با روش‌ها و ابزارهای اینفلوئنسر مارکتینگ به طور کامل آشنا شدیم، چند نکته تکمیلی را برای بهبود اجرای کمپین‌های این روش بازاریابی بیان می‌کنیم. در فهرست زیر این نکات تکمیلی آورده شده‌اند.

  • توجه به تعامل به جای تعداد دنبال‌کنندگان
  • توجه ویژه به میکرو اینفلوئنسرها
  • همکاری و مشارکت طولانی‌مدت
  • سرمایه‌گذاری روی تولیدکنندگان ویدیو

در ادامه به هریک از این موارد به طور خلاصه می‌پردازیم.

۱. میزان تعامل مهم‌تر از تعداد دنبال‌کنندگان است

در زمان انتخاب اینفلوئنسر تعداد دنبال‌کنندگان او همیشه معیار اصلی انتخاب بوده است. توجه صرف به تعداد دنبال‌کنندگان اشتباه است و باید میزان تعامل مخاطبان اینفلوئنسر را با محتوای تولیدی او در نظر بگیرید.

برای دستیابی به آمار دقیق، تعداد لایک‌ها، کامنت‌ها و بازدید محتوا را بررسی کنید. تعداد کامنت‌ها موثرترین داده را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای مثال اگر اینفلوئنسری در بخش نظرات تنها اموجی یا عبارات تک کلمه‌ای را به عنوان پاسه دریافت می‌کند، خیلی نمی‌توانید بالا بودن میزان تعامل او حساب کنید.

۲. با میکرو اینفلوئنسرها همکاری کنید

هرجا که صحبت از ایفلوئنسر مارکتینگ باشد برندها معمولا به سراغ اینفلوئنسرهای مگا و ماکرو می‌روند. این افراد حساب‌های کاربری با هزاران هزار نفر دنبال‌کننده دارند. واقعیت اینجاست که اکانت‌های با تعداد دنبال‌کنندگان کمتر می‌توانند نرخ تعامل بالاتری برای تبلیغ شما بگیرند.

همکاری با میکرو اینفلوئنسرها

به طور کلی طبق آمارها اینفلوئنسرهای نانو و میکرو بالاترین نرخ تعامل را در پلتفرم‌های مختلف دارند. بنابراین تبلیغ برند از طریق این اکانت‌ها می‌تواند آگاهی از برند و فروش بیشتری برای شما به همراه بیاورد.

۳. با چند اینفلوئنسر به صورت طولانی همکاری کنید

همکاری با چند اینفلوئنسر به صورت همزمان بهتر از همکاری با یک اینفلوئنسر برای مدت‌زمانی طولانی است. بهتر است فهرستی از بلاگرهای مناسب برای کسب و کار خود تهیه کنید و با آن‌ها به صورت دوره‌ای همکاری کنید. تداوم بهترین نتیجه را برای شما به همراه می‌آورد.

۴. روی تولید کنندگان ویدیو سرمایه‌گذاری کنید

محتوای ویدیویی هر روز بیشتر و بیشتر مورد استقبال کاربران قرار می‌گیرد. طبق آمارها از هر ۵ نفر ۴ نفر محتوای ویدیویی را ترجیح می‌‌دهند. از طرف دیگر تبلیغات ویدیویی سنتی در یوتیوب به اندازه قبل عمکلرد خوبی ندارند و کاربران از ویدیو‌های تبلیغی میان ویدیو تنفر دارند. به‌جای این نوع از تبلیغات بهتر است از اینفلوئنسرهای تولید‌کننده محتوای ویدیویی استفاده کنید.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا - مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

سوالات متداول اینفلوئنسر مارکتینگ

در این مطلب از مجله «فرادرس»یکی از روش‌های بازاریابی دیجیتال به نام اینفلوئنسر مارکتینگ، روش‌ها، انواع، مزایا و معایب آن را بررسی کردیم. در ادامه به چند سوال متداول در مورد بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار پاسخ می‌دهیم.

تدوین استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ چه مراحلی دارد؟

اینفلوئنسر مارکتینگ نیز مانند دیگر استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال به طرح‌ریزی و تدوین استراتژی نیاز دارد. مراحل تدوین استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ عبارتند از: تعیین هدف کمپین، تعیین مخاطب هدف، توجه به سه مشخصه اصلی تأثیرگذاری، تهیه فهرست از اینفلوئنسرها، تحقیق و بررسی اینفلوئنسر، برقراری ارتباط با اینفلوئنسر، همکاری با اینفلوئنسر برای تولید محتوای اثربخش، رصد و اندازه‌گیری نتایج.

انواع روش های اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

گسترش و اثربخشی زیاد کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ باعث شده برندها و رهبران فکری انواع مختلفی از کمپین‌های تبلیغاتی را در این حوزه در نظر بگیرند. ازجمله متداول‌ترین کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ می‌توان به برعهده‌گیری شبکه‌های اجتماعی، همکاری با اینفلوئنسرها در برنامه های افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی همکاری در فروش، محتوای حمایت شده، جعبه‌گشایی یا آنباکسینگ توسط اینفلوئنسر و برنامه‌های سفیر برند اشاره کرد.

بر اساس رای ۱۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Hootsuite BlogainfluencerSendPulseOBERLOGREAT CONTENT
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *