تبلیغات در گوگل چگونه است؟ — راهنمای رایگان گوگل ادز

۸۰۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ آذر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۰ دقیقه
تبلیغات در گوگل چگونه است؟ — راهنمای رایگان گوگل ادز

روزانه بیش از صدها میلیون نفر از گوگل بازدید می‌کنند و این بازدیدها به تعاملات میلیاردی کاربران ختم می‌شود. بنابراین گوگل جای مناسبی برای سرمایه‌گذاری در تبلیغات است. در این مطلب می‌آموزیم تبلیغات در گوگل چگونه است و همچنین نحوه بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی گوگل را به همراه مثال‌های کاربردی بیان می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

تبلیغات در گوگل چیست ؟

گوگل ادز، پلتفرم تبلیغات پولی در گوگل است که تحت کانال بازاریابی «تبلیغات کلیکی» (Pay Per Click | PPC) قرار دارد. روش‌های مختلف پرداخت در گوگل ادز وجود دارد که مرسوم‌ترین آن‌ها «پرداخت به‌ازای هزار نمایش» (Cost Per Mile | CPM‌) و PPC است.

تبلیغات در گوگل روشی موثر برای هدایت ترافیک و مشتریان ایده‌آل به سمت کسب‌وکار است. با استفاده از گوگل ادز می‌توانید ترافیک وب‌سایت خود را افزایش دهید، تماس‌های تلفنی متعددی دریافت کنید و مشتریان بیشتری جذب کنید. این تبلیغات به شما اجازه می‌دهد، تبلیغات را از طریق موبایل و دسکتاپ در زمان مناسب برای مخاطبان هدف به نمایش درآورید.

در واقع زمانی‌که مشتریان ایده‌آل به دنبال محصولات و خدماتی مانند محصولات و خدمات شما باشند و جست‌وجوی خود را از طریق گوگل یا نقشه گوگل انجام دهند، کسب و کار شما در صفحه نتایج گوگل ظاهر خواهد شد.

تبلیغات گوگل ادز می‌تواند در کانال‌های دیگری از جمله یوتیوب، «Blogger» و شبکه تبلیغات نمایشی گوگل به نمایش درآید. با استفاده از پلتفرم تبلیغات در گوگل می‌توانید با گذشت زمان تبلیغات خود را تجزیه و تحلیل کنید و آن را بهبود دهید تا به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کنید و اهداف کمپین‌های خود را محقق کنید.

بدون توجه به اندازه کسب و کار، با توجه به بودجه و منابع موجود می‌توانید کمپین‌های تبلیغاتی خود را ایجاد کنید. این ابزار به شما امکان می‌دهد که در سقف بودجه ماهانه خود باقی بمانید یا در هر زمان آن را به طور دائم یا موقف متوقف کنید.

صفحه نتایج گوگل

عبارات پرتکرار و مهم تبلیغات در گوگل چیست ؟

در ادامه عبارات مهم و پرتکرار که در گوگل ادز مورد استفاده قرار می‌گیرند، را توضیح می‌دهیم. این عبارات به شما در تنظیم، مدیریت و بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز کمک می‌کند.

این عبارات در زیر فهرست شده‌اند.

  • «رتبه تبلیغ» (AdRank)
  • Bidding
  • «نوع کمپین» (Campaign Type)
  • «نرخ کلیک» (Click-Through Rate)
  • «نرخ تبدیل» (Conversion Rate)
  • «شبکه نمایش» (Display Network)
  • «افزونه‌های تبلیغاتی» (Ad Extensions)
  • کلمات کلیدی
  • «تبلیغات کلیکی» (PPC)
  • «امتیاز کیفی» (Quality Score)

رتبه تبلیغ

رتبه تبلیغ، جایگاه تبلیغ شما را مشخص می‌کند. هرچه میزان آن بیشتر باشد، تبلیغ شما جایگاه بهتری خواهد داشت. بنابراین افراد بیشتری تبلیغ را مشاهده می‌کنند و احتمال بیشتری وجود دارد که کاربران روی آن کلیک کنند. رتبه تبلیغ از ضرب «Bid» (مقدار هزینه‌ای که حاضرید برای انجام اقدامی خاص بپردازید که به آن پیشنهاد قیمت نیز می‌گویند.) در امتیاز کیفی به دست می‌آید.

Bidding

گوگل ادز بر پایه  سیستم Bidding است. در این سیستم تبلیغ‌دهنده حداکثر میزان Bid را تعیین می‌کند و همان‌طور که در قبل توضیح دادیم Bid مبلغی است که برای هر کلیک در تبلیغ، حاضر به پرداخت آن هستید. هرچه Bid را بالاتر قرار دهید، جایگاه تبلیغ شما بهتر خواهد بود. سه روش زیر در سیستم Bidding مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • CPC: «پرداخت به‌ازای هر کلیک» (Cost Per Click) مبلغی است که شما به‌ازای هر کلیک روی تبلیغ می‌پردازید.
  • CPM: «پرداخت به‌ازای هزار نمایش» (Cost Per Mile) مبلغی است که به‌ازای هزار بار نمایش تبلیغ خود می‌پردازید.
  • CPE: در «پرداخت به‌ازای تعامل» (Cost Per Engagement) اگر کاربر اقدام از پیش تعیین شده‌ای را در مورد تبلیغ انجام دهد، شما باید مبلیغی را بپردازید.

نوع کمپین

برای ایجاد کمپین تبلیغاتی پولی در گوگل باید یکی از سه نوع کمپین زیر را انتخاب کنید.

  • «تبلیغات جست‌وجو» (Searched Ads): تبلیغات جست‌وجو بین نتایج جست‌وجو در صفحه نتایج گوگل به نمایش درمی‌آیند.
  • «تبلیغات نمایشی» (Display Ads): تبلیغات نمایشی مبتنی بر تصویر هستند و در صفحات وب در شبکه نمایشی گوگل نشان داده می‌شوند.
  • «تبلیغات ویدیویی» (Video Ads): معمولا ۶ تا ۱۵ ثانیه هستند و در یوتیوب نمایش داده می‌شوند.
نمونه‌ای از نمایش کمپین‌های ویدیویی در یوتیوب

نرخ کلیک

به نسبت تعداد کلیک به تعداد دفعات نمایش، نرخ کلیک می‌گوییم. نرخ کلیک بالا نشان‌دهنده تبلیغ با کیفیت است که با نیاز کاربران هماهنگی دارد و کلمات کلیدی مرتبط را هدف قرار می‌دهد.

نرخ تبدیل

«نرخ تبدیل» (Conversion Rate | CVR) نسبت تعداد فرم‌های ارسالی یا خریدهای انجام شده به کل بازدیدهای صفحه فرود است. نرخ تبدیل بالا نشان‌دهنده تطابق تجربه کاربری با وعده تبلیغ است.

شبکه نمایشی

تبلیغات گوگل در صفحه نتایج جست‌وجو یا در صفحات وب از طریق «شبکه نمایشی گوگل» (Google Display Network | GDN) نمایش داده می‌شوند. GDN شبکه‌ای از وب‌سایت‌ها است که فضای تبلیغاتی در صفحات خود به گوگل ادز اختصاص می‌دهند. این تبلیغات ممکن است متنی یا تصویری باشند و در کنار محتوای مرتبط با کلمات کلیدی هدف نمایش داده می‌شوند. مشهورترین گزینه برای این تبلیغات «تبلیغات در اپلیکیشن» (App Campaign) و «Google Shopping» است.

بنر متحرک
تبلیغات در شبکه نمایشی گوگل می‌تواند به صورت تصویر یا متن باشند.

Ad Extensions

افزونه‌های تبلیغاتی این امکان را فراهم می‌کند که بدون صرف هزینه اضافی اطلاعاتی به تبلیغ خود اضافه و آن را تکمیل کنید. این افزونه‌ها در یکی از 5 دسته زیر جای می‌گیرند.

  • لینک سایت
  • تماس
  • مکان
  • پیشنهاد
  • اپلیکیشن

کلمات کلیدی

هنگامی که کاربر گوگل، عبارتی را در کادر جست‌وجو وارد می‌کند، گوگل نتایجی هماهنگ با هدف کاربر را فهرست می‌کند. کلمات کلیدی، کلمات و عباراتی هستند که با نیاز کاربر همسو باشند و هدف کوئری را برآورده می‌کنند. شما کلمات کلیدی را باید بر این اساس کوئری‌هایی انتخاب کنید که می‌خواهید در آن‌ها به نمایش درآیید. برای مثال کاربر عبارت «تمیز کردن آدامس از روی کفش» را جست‌وجو می‌کند و با تبلیغ‌کننده‌ای با کلمه کلیدی «تمیز کردن کفش» مواجه می‌شود.

کلمه کلیدی منفی

کلمات کلیدی منفی، کلماتی هستند که شما نمی‌خواهید در آن‌ها به نمایش درآیید. گوگل شما را از پیشنهاد این کلمات کلیدی خارج می‌کند. به طور معمول، این عبارات نیمه‌مرتبط با عبارات جستجوی هدف شما هستند، اما خارج از حوزه چیزی هستند که شما ارائه می‌دهید یا می‌خواهید برای آن رتبه‌بندی شوید.

PPC

PPC در واقع نوعی از تبلیغات است که در آن تبلیغ‌دهنده به‌ازای هر کلیک کاربر روی تبلیغ باید مبلغی را بپردازد. این مدل پرداخت محدود به تبلیغات در گوگل نیست اما مرسوم‌ترین نوع پرداخت در تبلیغات است.

امتیاز کیفی

امتیاز کیفی شما براساس کیفیت تبلیغ و نرخ کلیک آن اندازه‌گیری می‌شود. عوامل دیگری که در امتیاز کیفی نقش دارند شامل مرتبط بودن کلمات کلیدی، کیفیت صفحه فرود و عملکرد گذشته شما در صفحه نتایج گوگل است. امتیاز کیفی یکی از عوامل تعیین کننده رتبه تبلیغ است.

تبلیغات در گوگل چگونه است ؟

گوگل ادز، تبلیغات شما را به «لیدها» (Lead) و مشتریان احتمالی علاقه‌مند به محصولات و خدمات شما، نشان می‌دهد. تبلیغ‌کنندگان برای عبارت‌های مورد جست‌وجو و کلمات کلیدی Bid مشخص می‌کنند و پیشنهاداتی که برنده می‌شوند در بالای صفحه نتایج جست‌وجو، ویدیوهای یوتیوب و وب‌سایت‌های معتبر، براساس نوع کمپین به نمایش درمی‌آیند.

عوامل زیادی بر ایجاد تبلیغات موثر تاثیر دارد. در ادامه این موارد را فهرست کرده‌ایم.

  • امتیاز تبلیغ و امتیاز کیفی
  • مکان
  • کلمات کلیدی
  • نوع Match
  • عنوان و توضیحات
  • افزونه‌های تبلیغاتی
  • هدف‌گذاری مجدد گوگل ادز

امتیاز تبلیغ و امتیاز کیفی

امتیاز تبلیغ، جایگاه تبلیغ شما را مشخص می‌کند و امتیاز کیفی یکی از دو معیاری است که در تعیین امتیاز تبلیغ نقش دارد. به خاطر داشته باشید امتیاز کیفی براساس کیفیت و مرتبط بودن تبلیغ شما است. اندازه‌گیری این معیار به وسیله شمارش تعداد افرادی است که پس از نمایش تبلیغ روی آن کلیک می‌کنند که همان نرخ کلیک است. نرخ کلیک به برآوردن نیاز جست‌وجوی مخاطب بستگی دارد که از سه حوزه زیر برداشت می‌شود.

  1. کلمات کلیدی مرتبط باشند.
  2. متن تبلیغ و «فراخوانی به اقدام» (Call To Action | CTA) نیاز جست‌وجو را برآورده کند.
  3. «تجربه کاربری» (User Experience | UX) صفحه فرود مناسب باشد.

هرچه امتیاز کیفی بالاتری داشته باشید، هزینه Bid‌ برای داشتن جایگاه بهتر کاهش می‌یابد.

مکان

هنگامی که برای اولین بار کمپین گوگل ادز خود را تعریف می‌کنید، باید مکان جغرافیایی انتخاب کنید که تبلیغ شما در آن نمایش داده شود. اگر فروشگاه دارید، مکان انتخابی باید تا شعاع منطقی اطراف فروشگاه شما را در بر بگیرد و اگر فروشگاه شما آنلاین است اما محصولات فیزیکی ارائه می‌دهید، مکان انتخابی باید نقاطی باشد که محصولات خود را به آن‌ها ارسال می‌کنید. اگر محصولات و خدمات شما در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، محدودیتی برای مکان قائل نشوید.

تنظیمات مکان در جایگاه تبلیغ نقش دارد. برای مثال، اگر استودیوی یوگا در تهران دارید و شخصی در اصفهان عبارت «استودیوی یوگا» را جست‌وجو کند، تبلیغ شما فارغ از امتیاز تبلیغ، نمایش داده نمی‌شود زیرا حتی اگر افراد برای تبلیغات مبلغ زیادی بپردازند، هدف اصلی گوگل نمایش مرتبط‌ترین نتایج به کوئری‌ها است.

جستجوی مکانی

کلمات کلیدی

جست‌وجوی کلمات کلیدی نه تنها برای جست‌وجوی طبیعی مهم است، در تبلیغات پولی نیز کاربرد دارد. کلمات کلیدی شما باید با هدف کاربر تا جای ممکن همخوانی داشته باشد. این موضوع به این دلیل است که گوگل تبلیغات شما را با کوئری‌ها براساس کلمات کلیدی انتخابی منطبق می‌کند.

هر گروه تبلیغات که در کمپین خود ایجاد می‌کنید، تعدادی کلمه کلیدی را هدف قرار می‌دهد. در هر گروه تبلیغات، انتخاب ۱ تا ۵ کلمه کلیدی بهینه محسوب می‌شود و گوگل تبلیغات را براساس این کلمات کلیدی به نمایش درمی‌آورد.

نوع Match

نوع «تطابق» (Match) به گوگل اعلام می‌کند آیا می‌خواهید دقیقا عبارت مورد جست‌وجو با کلمه کلیدی شما مطابقت داشته باشد یا این‌که تبلیغ را به هر کاربری با عبارت جست‌وجو نیمه مرتبط نیز نشان دهد. ۳ نوع تطبیق وجود دارد که در زیر به آن‌ها پرداخته‌ایم.

  • Broad Match: این نوع تطبیق به صورت پیش‌فرض تنظیم شده است و لغات موجود در عبارت کلیدی را با هر ترتیبی با کوئری تطبیق می‌دهد. برای مثال «یوگا آسانا در تهران» با عبارات «یوگا آسانا» و «یوگا در تهران» منطبق می‌شود.
  • Phrase Match: در این حالت کوئری باید با عبارت کلیدی شما مطابقت داشته باشد اما ممکن است حاوی کلمات اضافی قبل و بعد از آن باشد. برای مثال عبارت کلیدی شما «یوگا آسانا» است و کوئری «آموزش یوگای آسانا» نیز با آن مطابقت پیدا می‌کند.
  • Exact Match: در این حالت کوئری باید دقیقا از کلمات و ترتیب عبارت کلیدی شما تشکیل شده باشد تا تبلیغ نمایش داده شود. برای مثال اگر عبارت کلیدی «یوگا آسانا» باشد و فردی «آسانا یوگا» را جست‌وجو کند، تبلیغ شما نمایش داده نمی‌شود.

اگر به تازگی شروع به کار کرده‌اید و هنوز نمی‌دانید پرسونای شما چطور جست‌وجو می‌کند، از Broad Match شروع کنید و سپس رویکرد خود را محدودتر کنید تا بهترین نتیجه را به دست آورید.

عنوان و توضیحات

عنوان و توضیحات تبلیغ عامل انتخاب کاربر بین کلیک روی تبلیغ شما یا کلیک روی تبلیغ رقیب است. متن تبلیغ باید با هدف جست‌وجو مطابقت داشته باشد. همچنین این متن باید همسو با کلمات کلیدی باشد و چالش مخاطب را برطرف کند یا پاسخ پرسش او را بدهد.

تصویر زیر نمونه‌ای از این تبلیغات را نشان می‌دهد. کاربر عبارت «تبلیغات در گوگل» را جست‌وجو کرده است. در این مثال، کلمه کلیدی را در عنوان قرار داده شده است و به این طریق افراد سریع متوجه می‌شوند که این تبلیغ با هدف جست‌وجوی آن‌ها هماهنگ است. در توضیحات به افراد برای افراد نوشته شده است که چرا باید از سرویس آن‌ها استفاده کنند.

افزونه‌های تبلیغاتی

استفاده از افزونه‌های تبلیغاتی به دو دلیل زیر توصیه می‌شود.

  • رایگان بودن و ارائه اطلاعات بیشتر به افراد
  • تعامل با تبلیغ

افزونه‌های تبلیغاتی در ۵ دسته زیر جای می‌گیرند.

افزونه Sitelink تبلیغ شما را گسترش می‌دهد و به نمایش برجسته‌تر شما کمک می‌کند. همچنین با استفاده از این افزونه لینک‌های دیگری به سایت شما داده می‌شود که کاربر را به کلیک تشویق می‌کند. این لینک‌ها در تصویر زیر مشخص شده‌اند.

افزونه سایت لینک

افزونه تماس

«افزونه تماس» (Call Extension) به شما اجازه می‌دهد تا شماره تماس خود را در تبلیغ بگنجانید. بنابراین کاربران راه دیگری برای تماس با شما علاوه بر وب‌سایت در اختیار خواهند داشت. اگر کسب و کار شما دارای تیم پشتیبانی از مشتریان است و هر زمان آمادگی تعامل با مخاطبان را دارند، از این افزونه بهره ببرید. در تصویر زیر، نمایش این افزونه مشخص شده است.

افزونه تماس

افزونه مکان

افزونه مکان شامل شماره تماس و آدرس شما در تبلیغ است بنابراین گوگل می‌تواند آدرس شما در نقشه را به مخاطبان ارائه کند تا آن‌ها به سادگی شما را بیابند. این گزینه برای فروشگاه‌های فیزیکی کاربرد دارد و برای عبارت جست‌وجوی «... نزدیک من» به خوبی کار می‌کند. تصویر زیر، نمایش این افزونه در تبلیغ را نشان می‌دهد.

افزونه مکان گوگل

افزونه پیشنهاد

«افزونه پیشنهاد» (Offer Extension) زمانی کاربرد دارد که در حال ترویج کسب و کار و محصولات خود هستید. اگر کاربر متوجه تخفیف شما در مقایسه با رقبا شود، برای کلیک روی تبلیغ شما ترغیب می‌شود. تصویر زیر، نمایش این افزونه در تبلیغ را نشان می‌دهد.

افزونه پیشنهاد گوگل

افزونه اپلیکیشن

«افزونه اپلیکیشن» (App Extension) لینکی برای دانلود اپلیکیشن برای کاربران موبایل ارائه می‌کند. این موضوع باعث کاهش اصطکاک ناشی از انجام جست‌وجوی جدید برای یافتن و دانلود برنامه موبایل می‌شود.

افزونه اپلیکیشن

هدف‌گذاری مجدد تبلیغات در گوگل

هدف‌گذاری مجدد یا بازاریابی مجدد در تبلیغات گوگل، روش تبلیغ برای کاربرانی است که در گذشته با کسب و کار شما به صورت آنلاین تعامل داشته‌اند، اما هنوز تبدیل نشده‌اند. کوکی‌ها کاربران را در سراسر وب ردگیری می‌کنند و آن‌ها را هدف تبلیغات قرار می‌دهند. بازاریابی مجدد فعالیتی اثربخش محسوب می‌شود، چراکه مشتریان احتمالی برای اینکه از شما خرید کنند باید حداقل ۷ بار با فعالیت‌های بازاریابی شما مواجه شوند.

انواع کمپین تبلیغات گوگل ادوردز

در ادامه انواع کمپین‌های تبلیغاتی گوگل فهرست شده‌اند.

  • «جست‌وجو» (Search)
  • «نمایشی» (Display)
  • «ویدیویی» (Video)
  • «اپلیکیشن» (App)
  • «خرید» (Shopping)

کمپین تبلیغات جست‌وجو در گوگل

کمپین تبلیغاتی جست‌وجو، تبلیغات متنی هستند که در صفحه نتایج گوگل نمایش داده می‌شوند. به عنوان مثال، جست‌وجو در مورد «دستمال جیبی» نتایج زیر را داشته است.

کمپین جست و جو

مزیت این نوع تبلیغات این است که تبلیغات شما در مکانی نمایش داده می‌شود که افراد ابتدا برای کسب اطلاعات به آن‌جا مراجعه می‌کنند. منظورمان همان وب‌سایت گوگل است. گوگل نیز تبلیغات را به شکل سایر نتایج نمایش می‌دهد و تنها با نوشتن «Ad» در کنار لینک، آن‌ها را مشخص می‌کند. بنابراین کاربران به دیدن و کلیک کردن روی آن‌ها عادت دارند.

تبلیغات جست‌وجوی واکنش‌گرا در گوگل

تبلیغات جست‌وجوی واکنش‌گرا به شما اجازه می‌دهد تعدادی عنوان و توضیحات (۱۵ عنوان و ۴ توضیحات) به کمپین خود اضافه کنید و گوگل از میان آن‌ها بهترین را برای نمایش انتخاب می‌کند. در تبلیغات سنتی، در هر بار نمایش از عنوان و توضیحات یکسان استفاده می‌شده است. تبلیغات واکنش‌گرا، تبلیغاتی پویا است که به صورت خودکار آزمایش می‌شود تا به نسخه‌ای برسد که برای مخاطبان هدف مناسب‌تر است.

کمپین تبلیغات نمایشی در گوگل

گوگل شبکه‌ای از وب‌سایت‌ها در حوزه‌های مختلف و مخاطبان، در اختیار دارد که برای نمایش تبلیغات گوگل انتخاب شده‌اند. این وب‌سایت‌ها به «شبکه نمایشی گوگل» (Google Display Network) شناخته می‌شوند. مزیت این تبلیغات برای صاحب وب‌سایت این است که در ازای هر کلیک روی تبلیغ یا نمایش تبلیغ، هزینه دریافت می‌کنند. همچنین، مزیت این تبلیغات برای تبلیغ‌دهنده این است که محتوای خود را برای مخاطبانی به نمایش می‌گذارند که با پرسونای آن‌ها همسو هستند.

کمپین نمایشی

تبلیغات نمایشی در واقع تبلیغات تصویری هستند که توجه کاربر را از محتوای صفحه وب دور می‌کنند.

کمپین تبلیغات ویدیویی در گوکل

تبلیغات ویدیویی قبل، بعد و گاهی در میان ویدیوهای یوتیوب نمایش داده می‌شوند. به خاطر داشته باشید، یوتیوب نیز موتور جست‌وجو است. انتخاب کلمه کلیدی مناسب در کمپین‌های تبلیغات ویدیویی نقش مهمی ایفا می‌کند. تصویر زیر نمونه‌ای از تبلیغ ویدیویی است که در میان ویدیویی با موضوع «چگونه کروات را گره بزنیم» نمایش داده شده است.

کمپین ویدیویی

کمپین تبلیغات اپلیکیشنی در گوگل

تبلیغات درون برنامه ای گوگل، برنامه موبایل شما را از طریق تبلیغات در شبکه نمایش گوگل، گوگل پلی، جست‌وجوی گوگل، یوتیوب و غیره ترویج می‌دهد. با این تبلیغات می‌توانید مخاطبان را به نصب اپلیکیشن خود تشویق کنید و اگر در حال حاضر برنامه شما را نصب دارند آن‌ها را به انجام اقدامی خاص هدایت کنید.

برخلاف سایر انواع تبلیغ، شما کمپین تبلیغات درون برنامه‌ای را طراحی نمی‌کنید. در عوض، اطلاعات اپلیکیشن و مخاطبان را در اختیار گوگل می‌گذارید و میزان Bid را مشخص می‌کنید. بقیه کار را گوگل انجام می‌دهد و تبلیغ را به کاربران مناسب نمایش می‌دهد. تصویر زیر نمایش این نوع تبلیغات در گوگل پلی را نمایش می‌دهد.

اپلیکیشن موبایل

کمپین تبلیغات خرید در گوگل

کمپین‌های خرید مانند سایر کمپین‌ها، در صفحه نتایج جست‌وجوی گوگل نمایش داده می‌شود و شامل اطلاعات دقیق محصول مانند قیمت و تصاویر محصول است. از طریق قسمت «مرکز تجاری گوگل» (Google Merchant Center) می‌توانید کمپین تبلیغاتی خرید خود را راه‌اندازی کنید. در مرکز تجاری گوگل، اطلاعات محصول خاصی را برای ایجاد کمپین وارد می‌کنید.

به جای بازاریابی برند خود به صورت کلی، کمپین تبلیغاتی خرید به شما اجازه می‌دهد محصول یا خط تولیدی خاص را تبلیغ کنید. به همین دلیل است که زمانی‌که برای محصول خاصی در گوگل جست‌وجو می‌کنید، تبلیغات برندهای مختلف را در بالا یا کنار صفحه مشاهده می‌کنید. برای مثال در تصویر زیر عبارت «کفش دویدن» جست‌وجو شده است و محصولاتی که در کنار صفحه نمایش داده شده‌اند تبلیغات خرید هستند که برای کلمه کلیدی «کفش دویدن» بهینه‌سازی شده‌اند.

کمپین خرید گوگل

گوگل ادسنس

«گوگل ادسنس» (Google AdSense) در سال ۲۰۰۳ راه‌اندازی شده است و در حال حاضر مشهورترین پلتفرم تبلیغاتی است. این پلتفرم توسط کسب‌وکارها در هر اندازه‌ای برای کسب درآمد از ترافیک وب‌سایت و افزایش فروش مورد استفاده قرار می‌گیرد. گوگل ادسنس بخشی از شبکه تبلیغات گوگل است که کسب درآمد از طریق تبلیغات آنلاین را برای شما آسان می‌کند. با استفاده از این پلتفرم می‌توانید با کسب‌وکارهای علاقه‌مند به تبلیغات ارتباط برقرار کنید. همچنین با میزبانی تبلیغات روی وب‌سایت یا کانال یوتیوب خود می‌توانید درآمد کسب کنید.

ناشران و صاحبان وب‌سایت و کانال‌های یوتیوب می‌توانند بدون هیچ زحمتی فضاهای تبلیغاتی خود را بفروشند. البته این امر در ایران با محدودیت‌های بسیاری مواجه است. گوگل ادسنس براساس محتوا و ترافیک شما مرتبط‌‌ترین تبلیغات برای مخاطبان را انتخاب می‌کند و در فضای تبلیغاتی به نمایش می‌گذارد. در واقع این پلتفرم ابزار مناسبی برای کسب درآمد از محتوای دیجیتال از طریق تبلیغات آنلاین در اختیار شما قرار می‌دهد. از سوی دیگر، تبلیغ‌کنندگان با پرداخت هزینه محصولات، خدمات و برند خود را به طور مستقیم در گوگل تبلیغ می‌کنند.

با به کارگیری صحیح روش تبلیغات در گوگل ادسنس، این نوع تبلیغات نتایج فوری برای شما خواهند داشت. اما درآمد شما بسته به میزان ترافیک وب‌سایت و هزینه به‌ازای هر کلیک متفاوت خواهد بود.

محتوا در گوگل

نحوه کار گوگل ادسنس

نحوه کار گوگل ادسنس تقریبا ساده است. ناشران و صاحبان وب‌سایت و کانال‌های یوتیوب باید در گوگل ادسنس ثبت‌نام کنند و تاییدیه وب‌سایت یا کانال خود را از گوگل بگیرند. برای دریافت تاییدیه، وب‌سایت و کانال شما باید مطابق با سیاست‌های برنامه ادسنس باشد. پس از انجام فرآیند تایید، کدی به شما داده می‌شود که باید آن را به وب‌سایت خود اضافه کنید و از آن پس تبلیغات گوگل ادسنس به صورت خودکار در وب‌سایت شما نمایش داده می‌شود.

گوگل، تبلیغات مرتبط را براساس محتوای وب‌سایت، سابقه جست‌وجوی کاربران و امتیاز کیفی وب‌سایت، با الگوریتم‌های اختصاصی خودش انتخاب می‌کند و نمایش می‌دهد. ادسنس از مدل قیمت‌گذاری CPC یا پرداخت به‌ازای هر کلیک استفاده می‌کند. گوگل سیستم بسیار دقیق و پیچیده‌ای برای جلوگیری از تقلب کلیک دارد و هر گونه کلیک مصنوعی یا فعالیت مشکوک در وب‌سایت را تشخیص می‌دهد و حتی ممکن است بسته به کیفیت کلیک‌ها، وب‌سایت شما را به حالت تعلیق درآورد.

گوگل درآمد وب‌سایت‌ها و کانال‌های یوتیوب را به صورت ماهانه محاسبه می‌کند. این تجزیه و تحلیل چند هفته طول می‌کشد تا گوگل نمایش‌های مصنوعی را در نظر بگیرد و میزان نهایی درآمد را اعلام کند.

میزان پرداختی گوگل ادسنس

همان‌طور که قبلا مطرح کردیم، گوگل ادسنس از روش درآمدی پرداخت کلیکی استفاده می‌کند. میزان این درآمد به رقابت، کلمات کلیدی و هزینه به‌ازای هر کلیک بستگی دارد. کمیسیون هر کلیک می‌تواند بین ۰/۲۰ دلار تا ۱۵ دلار متفاوت باشد. اگرچه در عمل تبلیغات کمتر از ۳ دلار برای هر ناشر درآمد دارند. 68 درصد درآمد تبلیغات به ناشر می‌رسد و بقیه متعلق به گوگل است. برای افزایش درآمد باید جایگاهی را برای خود انتخاب کنید که هزینه هر کلیک آن بالا باشد. برای مثال در آمریکا گران‌ترین جایگاه‌ها مربوط به حوزه بیمه، آموزش آنلاین و بازاریابی و تبلیغات است.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، متوسط هزینه هر کلیک در حوزه بیمه ۱۷/۵۵ دلار، در حوزه آموزش آنلاین ۱۲/۰۸ دلار و در حوزه بازاریابی و تبلیغات ۶/۴۵ دلار است. این آمار و اطلاعات مربوط به آمریکا و سال 2019 است.

حوزه های تخصصی

نحوه کسب درآمد از گوگل ادسنس

همان‌طور که گفتیم گوگل ادسنس از روش CPC برای پرداخت بهره می‌گیرد و میزان هزینه هر کلیک و ترافیک وب‌سایت شما تاثیر زیادی بر درآمد حاصل خواهند داشت. ازاین‌رو، برای این‌که بیشتر در معرض دید کاربران قرار بگیرید، پیروی از استراتژی‌های صحیح تبلیغاتی اهمیت بسزایی دارد.

اهمیت محتوا

ایجاد محتوای آموزنده و متمرکز در وب‌سایت به کسب رتبه بهتر در صفحه نتایج جست‌وجو موتور جست‌وجو کمک می‌کند. همچنین هماهنگ کردن تبلیغات با محتوای وب‌سایت برای تبلیغ‌کنندگان آسان‌تر می‌شود.

تجربه کاربری مثبت

هر قدر هم که محتوای خوبی در وب‌سایت خود قرار دهید، اگر وب‌سایت شما تجربه کاربری مناسبی نداشته باشد، افراد مدت زمان زیادی را در آن سپری نمی‌کنند و نرخ پرش افزایش می‌یابد. رابط کاربری جذاب، تعاملی و ساده شما را از سایر وب‌سایت‌ها از دید کاربر متمایز می‌کند.

قرار دادن تبلیغ

اگر در هر نقطه از وب‌سایت خود تبلیغ قرار دهید و آن را پر از محتوای تبلیغاتی کنید، خوانایی وب‌سایت شما کاهش می‌یابد از طرفی به تجربه کاربری وب‌سایت نیز آسیب وارد می‌شود. افرادی که وب‌سایت شما هدایت می‌شوند به دنبال مطالب آموزنده و پاسخ سوالات خود هستند. با این حال برای راضی نگه داشتن تبلیغ‌کنندگان، می‌توانید همیشه ۱ یا ۲ آگهی را در معرض دید قرار دهید.

ادغام حساب کاربری گوگل ادسنس با گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس ابزای قدرتمند و پرکاربرد است که توسط بازاریابان و تبلیغ‌کنندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این ابزار می‌توان در مورد کمپین‌های بازاریابی اطلاعات و بینش به دست آورد. ادغام گوگل آنالیتیکس و گوگل ادسنس باعث می‌شود بازدیدکنندگان وب‌سایت خود را بهتر بشناسید و استراتژی‌ تبلیغات و تجربه کاربری وب‌سایت خود را بهبود دهید.

دنبال کردن دستورالعمل‌های گوگل

همان‌طور که گفته شد، گوگل سیستمی بسیار دقیق و پیچیده برای شناسایی هرگونه فعالیت مشکوک در وب‌سایت شما دارد. به همین جهت دستورالعملی برای جلوگیری از نفرت‌پراکنی، تبلیغ محصولات تقلبی، تقلب در کلیک، انتشار محتوای دارای حق چاپ و بسیاری موارد دیگر، تدوین کرده است. در صورت نقض این موارد ممکن است گوگل حتی حساب کاربری شما را غیرفعال کند.

الزامات تبلیغات در گوگل

راه‌اندازی کمپین تبلیغات پولی در گوگل ادز به این دلیل آسان و سریع است که پلتفرم، شما را راهنمایی می‌کند و نکات مفیدی در طول مسیر ارائه می‌دهد. پس از ورود به سایت گوگل ادز و زدن دکمه شروع، مراحلی را طی خواهید کرد تا تبلیغات خود را راه‌اندازی و اجرا کنید. اگر از قبل متن تبلیغ خود را تنظیم و تصاویر آن را ایجاد کرده باشید، ایجاد کمپین بیش از ۱۰ دقیقه طول نمی‌کشد.

تنها باید اطمینان حاصل کنید که تبلیغات شما به صورت بهینه تنظیم شده و به راحتی قابل ردیابی است. در ادامه اقدامات لازم برای بررسی تبلیغات در گوگل ادز را توضیح می‌دهیم.

  • اتصال گوگل آنالیتیکس
  • افزودن کد UTM
  • تنظیم ردیابی تبدیل‌ها
  • هماهنگی گوگل ادز با CRM

اتصال گوگل آنالیتیکس

احتمالا گوگل آنالیتیکس را روی وب‌سایت خود برای رصد آمار و اطلاعات ترافیک سایت، تبدیل، اهداف و سایر معیارها تنظیم کرده‌اید. اتصال حساب کاربری گوگل آنالیتیکس به گوگل ادز نیز توصیه می‌شود. اتصال این حساب‌های کاربری، ردیابی، تجزیه و تحلیل و گزارش‌دهی بین کانال‌ها و کمپین‌ها را بسیار ساده‌تر می‌کند چراکه می‌توانید این رویدادها را در یک مکان مشاهده کنید. تصویر زیر نمونه‌ای از حساب کاربری گوگل ادز را نشان می‌دهد.

حساب کاربری گوگل

افزودن کد UTM

کدهای UTM که مخفف «Urchin Tracking Module» هستند، توسط گوگل برای ردگیری فعالیت‌های مرتبط با لینکی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. احتمالا قبلا با این کدها مواجه شده‌اید. کدهای UTM بخشی از URL‌ هستند که به دنبال علامت سوال «؟» می‌آیند. این کدها به شما می‌گویند کدام پیشنهاد یا تبلیغ با تبدیل همراه بوده است تا بتوانید موثرترین بخش‌های کمپین خود را ارزیابی کنید. کدهای UTM‌ بهینه‌سازی تبلیغات گوگل را آسان‌تر می‌کند چراکه دقیقا می‌دانید کدام بخش‌ها بهتر کار می‌کنند.

هنگام تنظیم تبلیغات گوگل کدهای UTM‌ را در سطح کمپین اضافه کنید تا مجبور نباشید برای هر URL این کار را به صورت دستی انجام دهید. در غیر این صورت می‌توانید این کدها را به صورت دستی با استفاده از ابزار «Google UTM Builder» به لینک‌ها بیافزایید. تصویر زیر ایجاد کد UTM در گوگل آنالیتیکس را نشان می‌دهد.

UTM

برای آشنایی بیشتر با کدهای UTM مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

تنظیم ردیابی تبدیل‌ها

«ردیابی تبدیل» (Conversion Tracking) به شما می‌گوید چه تعداد لید یا مشتری از طریق کمپین تبلیغاتی خود به دست آورده‌اید. تنظیم این مورد الزامی نیست اما بدون آن باید نرخ بازگشت سرمایه تبلیغ خود را حدس بزنید و نمی‌توانید مقدار عددی آن را دقیقا به دست آورید. ردیابی تبدیل به شما اجازه می‌دهد تا فعالیت‌هایی مانند فروش، نصب برنامه و تماس‌های ورودی از تبلیغات را روی وب‌سایت خود ارزیابی کنید.

تصویر زیر ردیابی تبدیل را در پنل گوگل ادز نمایش می‌دهد. در این مثال ۴ فعالیت خرید آنلاین، کلیک روی لینک، مشاهده صفحه و ثبت‌نام به عنوان اقدام در نظر گرفته شده‌اند که فرد در صورت انجام هر کدام از این اقدامات تبدیل شده است.

تنظیم ردیابی تبدیل

ادغام گوگل ادز با CRM

همه داده‌های خود را در یک مکان نگهداری کنید تا بتوانید آ‌ن‌ها را ردیابی و تجزیه و تحلیل کنید و از آن‌ها گزارش بگیرید. شرکت‌ها از «مدیریت ارتباط با مشتریان» (Costumer Relationship Management | CRM) برای ردیابی داده‌های تماس و لید بهره می‌گیرند. ادغام گوگل ادز با مدیریت ارتباط با مشتریان به شما این توانایی را می‌دهد تا متوجه شوید کدام کمپین تبلیغاتی برای مخاطبان شما کار می‌کند. بنابراین، با ارائه پیشنهادات مرتبط، می‌توانید به بازاریابی خدمات و محصولات برای آن‌ها ادامه دهید.

تصویر زیر ادغام سیستم CRM وب‌سایت HubSpot را با گوگل ادز نشان می‌دهد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید. با ادغام این دو می‌توان دریافت که از 34257 بار نمایش تبلیغ ۲۶۲ نفر روی آن کلیک کرده‌اند و از این تعداد ۲ نفر تماس گرفته‌اند. از این دو نفر ۱ نفر اقدام مورد نظر (هدف) مانند خرید را انجام داده است و هزینه تبدیل با توجه به مبلغ هزینه شده برای کمپین، 705 دلار محاسبه شده است. بنابراین با درنظر گرفتن مبلغ خرید مشتری، نرخ بازگشت سرمایه به راحتی قابل محاسبه است.

مدیریت ارتباط با مشتریان

استراتژی قیمت‌گذاری تبلیغات در گوگل

پس از ایجاد کمپین تبلیغاتی، زمان تنظیم Bid است. به خاطر داشته باشید، رتبه‌بندی شما در تبلیغات گوگل به نحوه تنظیم Bid بستگی دارد. میزان بودجه و اهداف شما، مبلغ پیشنهادی یا Bid را مشخص می‌کند. در عین حال چند استراتژی برای تعیین Bid وجود دارد که باید هنگام راه‌اندازی کمپین خود از آن‌ها آگاه باشید.

قیمت‌گذاری خودکار یا دستی

برای تعیین Bid روی کلمات کلیدی دو گزینه خودکار و دستی وجود دارد که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

قیمت‌گذرای خودکار: در این حالت اجازه می‌دهیم تا گوگل براساس قیمت پیشنهادی رقبا، Bid کمپین تبلیغاتی را برای کلمات کلیدی مختلف مشخص کند. برای این کار حداکثر بودجه روزانه خود را مشخص می‌کنید و گوگل باتوجه به این محدودیت، بهترین شانس را برای نمایش تبلیغ برای شما ایجاد می‌کند.

قیمت‌گذاری دستی: در این حالت شما به صورت دستی قیمت پیشنهادی برای هر کلمه کلیدی یا گروه کلمات را تعیین می‌کنید. با این کار می‌توانید هزینه صرف شده روی کمپین‌هایی با عملکرد پایین را کاهش دهید.

قیمت‌گذاری روی عبارت‌های برند

«عبارت‌های برند» (Branded Terms) کلمات مربوط به شرکت شما و محصولات خاصی هستند که شما نام آن‌ها را تعیین کرده‌اید. برای مثال «مجله فرادرس»، عبارت برند برای شرکت «فرادرس» است. در مورد تعیین Bid‌ روی این قبیل کلمات بحث‌های زیادی وجود دارد. از طرفی در جست‌وجوی این کلمات شما به صورت ارگانیک در نتایج نمایش داده می‌شوید بنابراین، این کار هدر دادن منایع مالی محسوب می‌شود.

از طرف دیگر با قیمت‌گذاری روی عبارت‌های برند روی این صفحات در نتایج جست‌وجو تسلط می‌یابید و می‌توانید مشتریان احتمالی را تبدیل کنید. برای مثال، اگر کاربر روی ابزارهای چت آنلاین تحقیق کرده باشد و چت آنلاین وب‌سایت HubSpot را در نظر داشته باشد، با جست‌وجوی «نرم‌افزار چت آنلاین HubSpot» دقیقا به نتیجه‌ای که به دنبال آن است بدون نیاز به اسکرول کردن و گشتن، خواهد رسید.

استدلال دیگری که موافق استفاده از عبارت‌های برند در کمپین‌های تبلیغاتی است مطرح می‌کند که شاید رقبا این لغات را در کمپین‌های تبلیغاتی خود مورد استفاده قرار داده باشند. در نتیجه اگر شما این کار را نکنید، آن‌ها جایگاه شما را در این کلمات می‌گیرند.

قیمت گذاری در گوگل

هزینه‌ به ازای جذب

اگر ایده صرف هزینه برای تبدیل «مشتریان احتمالی» (Prospects) به «مشتریان راغب» (Leads) برای شما واضح نیست، از معیار «هزینه به‌ازای جذب» (Cost Per Acquisition | CPA) بهره ببرید و تنها زمانی پرداخت را انجام دهید که کاربر به مشتری تبدیل شده است.

لازم به ذکر است در منابع دیگر «Cost Per Acquisition» به معنی هزینه به‌ازای خرید و هزینه به‌ازای فعالیت ترجمه شده است که معنی صحیح را نمی‌رساند.

این استراتژی قیمت‌گذاری برای شما هزینه بیشتری دربردارد، اما خیال شما آسود است که هر زمان کاربر به مشتری تبدیل شد، هزینه را می‌پردازید. با استفاده از این استراتژی، ردیابی و توجیه هزینه‌های تبلیغاتی آسان‌تر خواهد بود.

نکات مهم تبلیغات در گوگل

اگر برای تبلیغات در گوگل تلاش ناموفق داشتید نباید تسلیم شوید. دلایل زیادی وجود دارد که چرا تبلیغات شما ضعیف عمل می‌کنند. در ادامه روش‌های مناسب و کاربردی برای تبلیغات در گوگل را مطرح می‌کنیم. این موارد در زیر فهرست شده‌اند.

  • پرهیز از کلمات کلیدی گسترده
  • عدم راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی بی‌ربط
  • بهبود امتیاز کیفی
  • بهینه‌سازی صفحه فرود
  • بهینه‌سازی صفحه تشکر
  • تبلیغات موبایلی گوگل

پرهیز از کلمات کلیدی گسترده

در مورد انتخاب کلمات کلیدی باید بسیار بادقت عمل کنید و دائما آن‌ها را آزمایش و اصلاح کنید. اگر کلمه کلیدی شما بسیار گسترده باشد، گوگل تبلیغات شما را به مخاطبان اشتباه نشان می‌دهد که این به معنی کلیک کمتر و هزینه بیشتر است. برای بهینه کردن تبلیغات خود، کلمات کلیدی که کلیک به همراه داشتند را بررسی کنید و آن‌ها را طوری تنظیم کنید که به بهترین شکل تبلیغ شما را با مخاطبان هدف هماهنگ کند. احتمالا در دفعات اول، ترکیب درستی به دست نمی‌آورید اما با افزودن، حذف و اصلاح کلمات کلیدی به نتیجه مطلوب خواهید رسید.

کلمات کلیدی

عدم راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی بی‌ربط

اگر تبلیغ شما با هدف کاربران هماهنگ نیست به اندازه کافی کلیک دریافت نخواهید کرد. کلمات کلیدی باید با عناوین و توضیحات تبلیغ هماهنگ باشند و راه‌حلی که تبلیغ ارائه می‌دهد باید مورد نیاز مخاطبان هدف باشد. این امکان را دارید که در هر کمپین چندین تبلیغ ایجاد کنید. از این تقسیم‌بندی برای آزمیش تبلیغ‌های مختلف بهره ببرید یا از «Responsive Search Ads» استفاده کنید.

Responsive Search Ads به شما اجازه می‌دهد تا تبلیغات، با متن و پیام‌های مرتبط بیشتری تولید کنید. در واقع عنوان و توضیحات متعددی هنگام ایجاد Responsive Search Ads وارد می‌کنید و گوگل ادز به صورت خودکار در طول زمان ترکیبات مختلف این عناوین و توضیحات را آزمایش می‌کند و بهترین ترکیب را به دست می‌آورد.

بهبود امتیاز کیفی

«امتیاز کیفی» (Quality Score | QS) نحوه رتبه‌بندی تبلیغات شما توسط گوگل است. هرچه رتبه شما بیشتر باشد، جایگاه شما بهتر است. اگر امتیاز کیفی پایینی دارید، نمایش تبلیغات شما کمتر است و بنابراین احتمال تبدیل نیز کاهش می‌یابد. گوگل امتیاز کیفی را به شما می‌گوید اما بهبود آن به خود شما بستگی دارد.

بهینه‌سازی صفحه فرود

تلاش شما با ایجاد کمپین تبلیغاتی نباید به پایان برسد. تجربه کاربر پس از کلیک روی تبلیغ نیز به اندازه ایجاد تبلیغ اهمیت دارد. کاربران پس از کلیک روی تبلیغ شما به صفحه فرود هدایت می‌شوند. صفحه فرود شما باید برای تبدیل بهینه‌سازی شده و حاوی کلمه کلیدی باشد. همچنین این صفحه باید راه‌حلی برای چالش کاربر داشته باشد و به پرسش او پاسخ دهد.

عنوان و توضیحات تبلیغ تنها عامل موثر در موفقیت کمپین تبلیغاتی شما نیست. ترغیب کاربر به کلیک کردن ابتدای کار است و باید مراحل بعدی را نیز در نظر بگیرید. کاربران پس از کلیک روی تبلیغ روی صفحه‌ای فرود می‌آیند که باید برای تبدیل بهینه‌سازی شده باشد و بعد از آن به صفحه تشکر منتقل می‌شوند که به آن‌ها می‌گوید در مرحله بعد چه کاری را انجام دهند.

بهینه سازی صفحه فرود
نمونه صفحه فرود برای مجموعه‌های آموزشی فرادرس

بهینه‌سازی صفحه تشکر

«صفحه تشکر» (Thank You Page) به کاربران می‌گوید پس از کلیک بر روی فراخوانی به اقدام چه کاری انجام دهند. در این صفحه باید کاری کنید تا کاربر را روی سایت نگه دارید و توجه او را حفظ کنید.

تبلیغات موبایلی گوگل

بهینه‌سازی تبلیغات درون برنامه‌ای برای حداکثر کردن نرخ بازگشت سرمایه انجام می‌گیرد.

تاثیرگذاری تبلیغات در گوگل چگونه است ؟

برای پاسخ به این سوال به چند آمار دقت کنید.

  • نرخ کلیک تبلیغات گوگل نزدیک ۸ درصد است.
  • تبلیغات نمایشی گوگل ماهانه 180 میلیون باز نمایش داده می‌شوند.
  • تبلیغات پولی گوگل ۶۵ درصد کلیک‌ها را از سمت کاربرانی دریافت می‌کند که آماده خرید هستند.
  • ۴۳ درصد از مشتریان چیزی را می‌خرند که قبلا در تبلیغات یوتیوب مشاهده کرده‌اند.

بنابراین تبلیغات گوگل ادز، تبلیغات موثری هستند و با ایجاد کمپین تبلیغاتی بهینه می‌توانید نرخ بازگشت سرمایه خوبی داشته باشید.

چرا تبلیغات در گوگل را انتخاب کنیم ؟

گوگل پراستفاده‌ترین موتور جست‌وجو است و روزانه بیش از ۵ میلیارد کوئری دریافت می‌کند. ناگفته نماند پلتفرم گوگل ادز نزدیک به دو دهه است که وجو دارد و این موضوع به آن در حوزه تبلیغات پولی برتری می‌دهد. گوگل منبعی است که افراد در سراسر جهان پرسش‌های خود را درآن مطرح می‌کنند و این پرسش‌ها با ترکیبی از نتایج طبیعی و پولی پاسخ داده می‌شود.

براساس آمار و اطلاعاتی که گوگل منتشر کرده است، تبلیغات گوگل به طور متوسط به‌ازای هر ۱ دلار، درآمدی به میزان ۸ دلار برای کسب و کارها به همراه دارند. رقبای شما نیز از گوگل ادز استفاده می‌کنند. آن‌ها حتی ممکن است عباراتی که شما در آن‌ها برند شده‌اید را به عنوان کلمه کلیدی خود انتخاب کنند. صدها هزار شرکت از تبلیغات گوگل برای ترویج خود بهره می‌برند و این بدین معنی است اگر در یک کلمه کلیدی جایگاه خوبی به صورت طبیعی به دست آورید، به دلیل وجود تبلیغات رقبا، وب‌سایت شما در نتایج به پایین رانده می‌شود.

نمونه راه‌اندازی کمپین تبلیغات در گوگل

برای شروع به کار و ایجاد کمپین تبلیغاتی در گوگل ادز ابتدا باید یک وب‌سایت داشته باشید. سپس به وب‌سایت گوگل ادز بروید (+). اگر حساب کاربری ندارید مطابق تصویر روی «Start Now» کلیک کنید. برای ثبت‌نام نیاز به یک ایمیل دارید که البته ثبت‌نام با جیمیل الزامی نیست اما توصیه می‌شود برای کار با ابزارهای گوگل از جیمیل استفاده کنید.

گوگل ادز

پس از این‌که ثبت‌نام کردید و وارد شدید با صفحه‌ای مانند تصویر زیر مواجه می‌شوید و باید هدف خود را از انجام تبلیغات گوگل مشخص کنید. البته توصیه می‌شود که هیچ‌یک از موارد را انتخاب نکنید چراکه در مراحل بعدی ساخت کمپین، انتخاب‌های شما محدود می‌شود. در عوض گزینه «Switch To Expert Mode» را انتخاب کنید.

گوگل

 

با انتخاب گزینه Switch To Expert Mode با صفحه‌ای مطابق تصویر زیر روبه‌رو می‌شوید.

گوگل

برای شروع می‌خواهیم «تبلیغات جستوجو» (Search Ads) را یاد بگیریم که در صفحه نتایج موتور جست‌وجوی گوگل نمایش داده می‌شوند. همان‌طور که احتمالا بارها با آن برخورد داشته‌اید، این تبلیغات به صورت زیر نمایش داده می‌شوند.

سفر در جستجوی گوگل

در این روش تبلیغات اگر افراد کلمه کلیدی کمپین شما را جست‌وجو کنند با تبلیغ شما مواجه می‌شوند که در بالا یا پایین صفحه نتایج جست‌وجو به نمایش درمی‌آید و در کنار آن کلمه «Ad» قرار دارد. وجود Ad در کنار نتیجه جست‌وجو نشان می‌دهد که این دامنه با پرداخت هزینه و در قالب تبلیغات در این جایگاه قرار گرفته است.  از آنجایی‌که در تبلیغات گوگل ادز، شما کلمه کلیدی و مقصود مخاطب را هدف قرار می‌دهید، این روش در هدف‌گذاری مخاطبان بسیار اثربخش و کارا است.

برای ساخت کمپین تبلیغات کلیکی برای وبسایت روی گزینه «Website Traffic» کلیک و مطابق تصویر گزینه «Search» را انتخاب می‌کنیم.

گوگل

در ادامه پنجره‌ای مانند تصویر زیر نمایش داده می‌شود که باید دامنه وب‌سایت و نام کمپین خود را در آن وارد کنید و گزینه «Continue» را بزنید.

گوگل

در قسمت بعدی مطابق تصویر، نوع و هدف کمپین مشخص شده است. با زدن تیک‌های مشخص شده در تصویر، تبلیغ شما در وب‌سایت شرکای گوگل نیز نمایش داده می‌شود که برای صرفه‌جویی و بهینه‌سازی هزینه بهتر است از آن صرف‌نظر کنید. بنابراین این تیک‌ها را بردارید.

گوگل

با زدن گزینه «Show More Setting» در پایین این قسمت می‌توانید تنظیمات بیشتری برای کمپین خود انجام دهید. برای مثال می‌توانید تاریخ شروع و پایان کمپین خود را مشخص کنید یا با استفاده از «Ad Schedule» در ساعات خاصی از شبانه‌روز کمپین خود را فعال کنید و در بودجه خود صرفه‌جویی کنید.

گوگل

برای مشخص کردن بهتر مخاطبان در این قسمت می‌توان مکان، زبان و سایر تنظیمات مربوط به مخاطبان را انجام داد. البته به دلیل برخی محدودیت‌ها درحال حاضر امکان انتخاب کشور ایران در تنظیمات گوگل وجود ندارد. با توجه به این‌که تبلیغات شما توسط گوگل ترجمه نمی‌شود، زبانی که در این قسمت انتخاب می‌کنید برای اثربخشی باید با زبان تبلیغات هماهنگ باشد. یعنی اگر عنوان و توضیحات تبلیغ را به انگلیسی می‌نویسید، نباید زبان‌ فارسی را نیز انتخاب کنید، چراکه تبلیغ شما تنها به زبان انگلیسی نشان داده می‌شود.

گوگل

در بخش بعدی بودجه و میزان هزینه به‌ازای هر کلیک را مشخص می‌کنید. بودجه شما هر مقداری می‌تواند باشد اما هرچه بییشتر هزینه کنید، نتیجه سریع‌تری می‌گیرید. برای شروع روزی ۱۰ الی ۲۰ دلار کافی است تا بیشتر با فضای گوگل ادز آشنا شویم و سپس بودجه بیشتری را اختصاص دهیم. برای بخش «Bidding» حتما تنظیمات را انجام دهید و از تنظیمات خودکار گوگل استفاده نکنید.در صورت استفاده از تنظیمات خودکار گوگل، در چند دقیقه اول تمام بودجه خود را از دست می‌دهید. روی «Select a Bid Strategy» کلیک و استراتژی خود را روی «Manual CPC» تنظیم کنید. با این کار برای کلمات کلیدی مختلف نرخ حداکثری مشخصی را وارد کنید.

گوگل

گوگل به شما پیشنهاداتی برای هزینه هر کلیک می‌دهد که برای حداکثر کردن درآمد خودش است و شما باید با توجه به مخاطبان، رقابت در کلمه کلیدی و بودجه خود این میزان را تعیین کنید. هدف در اینجا یافتن مخاطبان مرتبط برای افزایش هرچه بیشتر درآمد است. در بخش تنظیمات بیشتر، گزینه «Do Not Optimise» را انتخاب کنید.

زمانی‌که تعدادی تبلیغ را در کمپین خود تعریف کنید، گوگل تبلیغی را که عملکرد بهتری دارد و روی آن کلیک بیشتری می‌شود، بیشتر در معرض نمایش می‌گذارد و فرصتی به سایر تبلیغ‌ها نمی‌دهد با انتخاب این گزینه از این کار جلوگیری می‌کنید. بنابراین همه تبلیغ‌ها از فرصت یکسان برای نمایش برخوردار می‌شوند.

گوگل

روی «Save and Continue» کلیک کنید تا ادامه تنظیمات کمپین را انجام دهید. در ادامه باید تنظیمات مربوط به کلمات کلیدی را انجام دهید. مطابق تصویر زیر «Default Bid» حداکثر هزینه‌ای است که برای هر کلیک تعیین می‌کنید و در اینجا تنظیمات براساس واحد پولی دلار کانادا است. توصیه می‌شود که ابتدا هزینه به‌ازای هر کلیک را مبلغ اندکی انتخاب کنید و به مرور زمان آن را افزایش دهید تا به یک‌باره بودجه خود را از دست ندهید.

کمپین مثال در مورد «راهنمای بازاریابی همکاری در فروش» است. با وارد کردن این عنوان در بخش «Enter Product or Service» گوگل پیشنهاداتی برای کلمه کلیدی به شما می‌دهد. می‌توانید جست‌وجوی کلمات کلیدی را با استفاده از سایر ابزارها نیز انجام دهید و آن‌ها را به صورت دستی در بخش مربوط به آن تایپ کنید.

هنگام وارد کردن کلمات کلیدی باید اصول تطابق را رعایت کنید که در تصویر زیر نشان داده شده است.

کمپین گوگل
  • «Broad Match»: اگر کلمه کلیدی را به تنهایی وارد کنید بدین معنی است که گوگل می‌تواند در تمام کوئری‌های (عبارات مورد جست‌وجوی کاربر) مشابه، تبلیغ شما را نشان دهد. اگر بودجه تبلیغاتی محدودی دارید به هیچ وجه این کار توصیه نمی‌شود.
  • «Phrase Match»: اگر در اطراف کلمه کلیدی از گیومه استفاده کنید و آن را به صورت "کلمه کلیدی" بنویسید، برای گوگل بدین معنی است که کوئری باید حتما شامل این لغات باشد اما ترتیب آن مهم نیست. برای مثال زمانی‌که کلمه کلیدی "راهنمای بازاریابی ویدیویی" است، اگر کاربر "بازاریابی ویدیویی راهنما" یا "راهنمای کسب درآمد از بازاریابی ویدیویی" را جست‌وجو کند، گوگل تبلیغ را نمایش می‌دهد.
  • «Exact Match»: اگر کلمه کلیدی را داخل براکت قرار دهید و آن را به صورت [کلمه کلیدی] بنویسید، برای گوگل بدین معنی است که کوئری باید دقیقا مطابق با کلمه کلیدی باشد. اگر بودجه تبلیغاتی محدودی دارید این روش در تعریف کلمات کلیدی توصیه می‌شود. برای مثال اگر کلمه کلیدی شما [راهنمای بازاریابی محتوا] باشد و کار «راهنمای رایگان بازاریابی محتوا» را جست‌وجو کند، تبلیغ شما به او نمایش داده نمی‌شود.

در مجموع برای این‌که مخاطبان خود را به صورت موثرتری مورد هدف قرار دهید، استفاده از «Phrase Match» و «Exact Match» توصیه می‌شود.

تطبیق کیمات کلیدی

روی «Save and Continue» کلیک کنید تا به بخش تنظیمات عنوان و توضیحات هدایت شوید. در این مرحله پنجره‌ای مطابق تصویر زیر مشاهده می‌کنید که در آن باید چند عنوان و توضیحات در مورد کمپین خود بنویسید. کاراکترهای هر عنوان نباید از 30 کاراکتر تجاوز کند.

همان‌طور که در تصویر نشان داده شده است، پس از نوشتن هر عنوان با استفاده از علامت پین می‌توانید جایگاه نمایش آن را تعیین کنید. با استفاده از علامت دسکتاپ و موبایل سمت راست، نحوه نمایش تبلیغ خود را در موبایل و کامپیوتر مشاهده می‌کنید. می‌توانید ۱۵ عنوان به تبلیغ خود اضافه کنید. البته هرچه تعداد عنوان‌های بیشتری اضافه کنید در واقع به تبلیغ خود تنوع بیشتری بخشیده‌اید که این موضوع باعث می‌شود برای کوئری‌های بیشتری تبلیغ شما به نمایش درآید و بودجه تبلیغاتی‌تان زودتر به اتمام برسد.

گوگل

در بخش توضیحات، گوگل پیشنهاداتی را ارائه می‌کند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. محدودیت کاراکتر در توضیحات ۹۰ کاراکتر است و حداکثر ۴ نوع توضیحات می‌توانید به کمپین خود اضافه کنید. در مورد توضیحات نیز می‌توانید از پین برای تعیین جایگاه توضیحات استفاده کنید و درصورتی‌که تنظیمات خاصی انجام ندهید گوگل به صورت اتفاقی هر بار با ترتیب متفاوتی توضیحات را نشان می‌دهد.

در ادامه به بخش روش‌های پرداخت هدایت می‌شوید که با استفاده از کارت‌های پرداخت بین‌المللی صورت می‌گیرد و باید یکی زا این کارت‌ها را در اختیار داشته باشید. با انتخاب نوع پرداخت و متصل کردن کارت خود به حساب کاربری، فرآیند ایجاد کمپین به اتمام می‌رسد.

گوگل

با کلیک روی «Explore Your Campaign» وارد صفحه‌ای مانند تصویر زیر می‌شوید که در آن می‌توانید بخش‌های مختلف کمپین از جمله کلمات کلیدی، عنوان‌ها و توضیحات را ویرایش کنید و تنضیمات بودجه خود را تغییر دهید. همچنین از بخش «Insight» می‌توانید در مورد عملکرد کمپین، تعداد کلیک‌ها، مکان و زمان کلیک‌ها و مخاطبان اطلاعات به دست آورید.

گوگل

 

معرفی فیلم آموزش آشنایی با تبلیغ نویسی Copywriting

آموزش تبلیغ نویسی

در این مطلب دیدیم که تبلیغات در گوگل چگونه است. از آن‌جایی‌که رقابت بین کسب و کارها هر روز در حال افزایش است، هزینه صرف شده توسط آن‌ها روی تبلیغات روبه فزونی می‌رود. افراد در معرض بمباران‌های تبلیغاتی هستند و توجه آن‌ها به تبلیغات کمتر شده است. برای موثر بودن، تبلیغات باید در عین سادگی و شفافیت، جذابیت نیز داشته باشند. در اینجا است که تبلیغ نویسی یا Copywriting وارد عرصه می‌شود. مفهوم کپی رایتینگ این است که تبلیغ، خواننده را به انجام کاری تشویق و ترغیب کند.

شغل تبلیغ نویسی به مجموعه‌ای از مهارت‌های مختلف به خصوص نویسندگی، بازاریابی، فروش و روانشناسی نیاز دارد و کپی رایترها یکی از پردرآمدترین افراد در حوزه تبلیغات به شمار می‌آیند. به همین جهت «فرادرس» دوره آموزش آشنایی با تبلیغ نویسی Copywriting را در ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه و ۴ درس تدوین کرده است که در ادامه به توضیح سرفصل‌های آن می‌پردازیم.

در اول مقدمه‌ای بر تبلیغ نویسی است این درس شامل معرفی مراحل تبلیغ نویسی، انتخاب مخاطبین، راهکارهایی برای تولید ایده و عنوان نویسی است. درس دوم به تبلیغات پرفروش می‌پردازد. مباحثی مانند شناخت مشتریان، نگارش تبلیغات پرفروش، روانشناسی در تبلیغات و نکاتی برای تبلیغات به‌یادماندنی در این درس مطرح می‌شود.

درس سوم تبلیغ نویسی برای رسانه‌های مختلف از جمله تلویزیون، مطبوعات، بروشور و کاتالوگ، رادیو و رسانه‌های محیطی را آموزش می‌دهد و درس چهارم به تبلیغ نویسی در محیط جدید یعنی اینترنت اختصاص دارد. در این درس تعیین اهداف تبلیغات اینترنتی، انواع تبلیغات اینترنتی مانند بنری، ایمیلی و همسان، کپشن نویسی و مزایا و معایب تبلیغات اینترنتی آموزش داده می‌شود.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. برای درک بهتر عملکرد کاپریلا مثالی را مطرح کرده‌ایم. فرض کنید یک مطلب آموزشی مطابق نیاز کاربران و مخاطبان هدف تولید کرده‌اید و می‌خواهید تبلیغات هدفمند براساس کلمات کلیدی در متن به نمایش درآیند. برای مثال در «مجله فرادرس» مطلبی با عنوان «بازاریابی محتوا چیست» تدوین شده است و با استفاده از کاپریلا بنرهای تبلیغاتی زیر که با موضوع نوشته مرتبط هستند و حجم کم و اندازه کوچکی دارند در متن به نمایش درآمده‌اند.

بنرهای کاپریلا

کاربرد دیگر پلتفرم کاپریلا، بخش دیگر آن به عنوان «تبلیغ‌دهنده» است. در این بخش افراد می‌توانند کسب‌وکار، برند و محصولات خود را معرفی کنند. این تبلیغات تنها برای مشتریان هدف انجام می‌گیرد و جامعه هدف علاقه بیشتری به استفاده و خرید محصولات و خدمات شما دارند. بنابراین نرخ تبدیل این روش بالا خواهد بود.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم مناسب برای رپورتاژ آگهی، بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

رپورتاژ آگهی نیز مانند تبلیغات در گوگل نوعی از ترویج محصولات و خدمات به حساب می‌آید. با استفاده از آن ضمن معرفی محصولات و خدمات خود، کاربران را از طریق لینک به سمت وب‌سایت خود هدایت می‌کنید. لازم به ذکر است که برای تدوین متن رپورتاژ آگهی باید آن را براساس لحن هر رسانه تنظیم کنید و تمام اصول نگارشی را رعایت کنید، در غیر این صورت نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود.

بر همین اساس باید از پلتفرمی استفاده کرد که متن رپورتاژ آگهی را براساس لحن هر رسانه تدوین کند. برای این کار می‌توان از «نشریلا» بهره برد که بزرگ‌ترین پلتفرم در این حوزه است. با استفاده از سرویس «بررسی و معرفی محصول» در نشریلا سایت‌های متعدد و پرمخاطب در طی تنها چند روز با بررسی کالا و خدمات شما، آن را معرفی می‌کنند و باعث رشد طبیعی وب‌سایت شما در موتورهای جست‌وجو می‌شوند.

سوالات متداول پیرامون تبلیغات در گوگل

در ادامه سوالات متداول پیرامون تبلیغات در گوگل را بررسی می‌کنیم.

تبلیغات گوگل ادوردز یا Google AdWords چیست ؟

گوگل ادوردز نام قدیمی گوگل ادز است که به عنوان پلتفرم تبلیغات‌ آنلاین پولی در گوگل شناخته می‌شود. این پلتفرم به تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌دهد تبلیغات خود را در صفحه نتایج موتور جست‌وجوی گوگل به نمایش بگذارند.

تبلیغات در گوگل فارسی چگونه است ؟

برای تبلیغات فارسی در گوگل باید تبلیغ خود را به فارسی بنویسید اما محدودیتی که در حال حاضر برای تبلیغ‌دهندگان ایرانی وجود دارد این است که نمی‌توانند ایران را به عنوان مکان نمایش تبلیغ انتخاب کنند.

آیا امکان تبلیغات رایگان در گوگل وجود دارد ؟

خیر، گوگل ادز پلتفرم تبلیغات پولی است و امکان درج تبلیغات رایگان در آن وجود ندارد.

تبلیغات در گوگل پلی چگونه است ؟

برای ایجاد کمپین تبلیغاتی در گوگل پلی ابتدا باید حساب کاربری گوگل ادز داشته باشید. وارد حساب کاربری خود شوید و یک کمپین ایجاد کنید. در تنظیمات گزینه «App Promotion» و «Android» را انتخاب کنید. سپس عنوان، توضیحات، نام کمپین، بودجه و Bid‌ را مشخص کنید.

این مطلب با حمایت «آژانس دیجیتال مارکتینگ راتین» نوشته شده است.

برای اجرا کمپین‌های تبلیغات در گوگل با توجه به نوع کمپین‌ها از محتواهای متنوع استفاده می‌شود. در کمپین‌های گوگل ادز با توجه به نیازهای کسب و کارها می‌توان مخاطبان متفاوت را برای نمایش تبلیغات هدف قرار داد.

کالا، خدمات و برند خود را در کادر «حامی مطالب» مجله فرادرس معرفی کنید.
کلیک کنید
بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
YouTubeHubSpotHEVO
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *