نکات و ترفندهای ChatGPT برای رسیدن به پاسخ های بهتر

۴۷۹۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۹ دقیقه
نکات و ترفندهای ChatGPT برای رسیدن به پاسخ های بهتر

به احتمال زیاد حالا بسیاری از افراد می‌دانند ChatGPT چیست و افراد بیشتری هم نحوه استفاده از ChatGPT را یاد گرفته‌اند، حساب کاربری ساخته‌اند، آن را امتحان کرده‌اند، با کاربردهای ChatGPT هم تا حد زیادی آشنا هستند و حتی افراد بسیاری به طور روزمره از چت جی پی تی در امور شخصی یا شغلی خود استفاده می‌کنند و راجع به GPT 4 هم شنیده‌اند. اما اگر با نکات و ترفندهای نحوه استفاده از هوش مصنوعی ChatGPT آشنایی بیشتری داشته باشیم، بدانیم چگونه بهتر با ChatGPT کار کنیم و مهندسی هوشمندانه را در گفتگو با آن به کار بگیریم، می‌توان نتایجی به مراتب بهتر و موثرتر را بدست آورد. بنابراین در این مطلب به شرح برخی از نکات و ترفندهای ChatGPT برای رسیدن به پاسخ های بهتر پرداخته‌ایم.

مقدمه

چت جی پی تی و ابزارهای مانند آن باعث شده‌اند هوش مصنوعی یا همان AI بیشتر و بهتر در دسترس عموم مردم قرار گیرد. اکنون می‌توان انواع پاسخ‌ها را راجع به تقریباً هر موضوع قابل تصوری از هوش مصنوعی دریافت کرد. بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند شعر و غزل بسرایند، کد نویسی و برنامه نویسی انجام دهند، فلسفه‌بافی کنند و بسیاری از خروجی‌های دیگری را هم ارائه دهند.

اگرچه، با وجود اینکه می‌توانیم هر آنچه دوست داریم را در ChatGPT بنویسیم و این چت‌بات ساخته شرکت OpenAI را وادار به فهمیدن قصد و منظور خود کنیم، راه‌هایی برای رسیدن به نتایجی بهتر و موثرتر با استفاده از بات ChatGPT وجود دارند. بنابراین در این حوزه، «مهندسی پاسخ» (Prompt Engineering) به خودیِ خود در حال تبدیل شدن به مهارتی تخصصی است.

گاهی تنها چیزی که نیاز داریم، اضافه کردن چند کلمه بیشتر یا یک خط دستورالعمل اضافه‌تر است و به این شکل می‌توان پاسخ‌هایی را از ChatGPT دریافت کرد که کیفیت آن‌ها نسبت به آنچه دیگران دریافت می‌کنند، سطح بالاتری دارد و برای این منظور در ادامه این مطلب مثال‌های بسیاری ارائه شده‌اند تا این مهارت را هر چه بهتر یاد بگیریم.

نکات و ترفندهای نحوه استفاده از ChatGPT چت جی پی تی

به منظور ارائه این راهنمای آموزشی، پاسخ‌ها در منبع استفاده شده برای این مطلب با GPT-4 آزمایش شده‌اند که در زمان انتشار این نوشته آخرین نسخه ChatGPT به حساب می‌آید، اما نسخه ۴ تنها برای کاربرانی در دسترس است که اشتراک ChatGPT را خریداری کرده‌اند.

البته نکات و ترفندهای ChatGPT ارائه شده در این نوشتار برای استفاده با GPT-3.5 یا همان ChatGPT رایگان نیز مناسب هستند و باید به خوبی کار کنند. به همین دلیل، تصاویری که برای مثال‌ها در این مطلب ارائه شده‌اند را با همان نسخه رایگان به زبان فارسی بازتولید کرده‌ایم و نتایج هم به نظر چندان فرقی با نسخه جدیدتر ندارند. اگرچه به دلیل استفاده از زبان فارسی برخی تفاوت‌ها قابل مشاهده هستند.

ترفند دریافت پاسخ از ChatGPT در قالب جدول چگونه است؟

یکی از قابلیت‌های کمتر شناخته شده ChatGPT این است که می‌تواند در صورت درخواست کاربر، پاسخ‌هایش را در قالب جدول ارائه دهد. این شیوه خصوصاً برای دریافت اطلاعات یا ایده‌های خلاقانه از چت جی پی تی می‌تواند کاربردی و مفید باشد. تنها کافی است در پرسش خود از ChatGPT بخواهیم پاسخ را به صورت جدول به ما نشان بدهد.

برای مثال می‌توان ایده‌هایی راجع به وعده‌های غذایی و مواد لازم برای پخت، ایده‌هایی راجع به انواع بازی‌ها و تجهیزات مورد نیاز آن‌ها یا روزهای هفته در زبان‌های مختلف و نحوه تلفظ آن‌ها را به صورت جدول از ChatGPT دریافت کرد. با استفاده از پیگیری پاسخ‌ها و زبان طبیعی می‌توان چت جی پی تی را وادار به اِعمال تغییرات در جدول‌های ارائه شده کرد و حتی می‌توانیم جدول‌ها را در قالبی استاندارد تولید کنیم تا قابل درک به وسیله برنامه‌های دیگری مثل اکسل باشند.

دریافت متن هایی با سبک و شیوه نویسنده مورد علاقه مان

با کمی دقت در پرسش از ChatGPT، می‌توان این ربات هوش مصنوعی را به جای استفاده از لحن کسل‌کننده و در واقع پیش‌فرضش به داشتن لحنی بسیار جذاب‌تر مثل شیوه بیان نویسنده مورد علاقه‌مان وادار کرد.

می‌توان مثلاً لحن ساده و درخشان داستان‌گویی «ارنست همینگوی» (Ernest Hemingway) یا «ریموند کاروِر» (Raymond Carver) را طلب کرد یا وزن و ضرباهنگ پر شور و با احساس نمایشنامه‌های شکسپیر یا حتی تراکم رمان‌های «دیکنز» (Dickens) را از ChatGPT خواست. البته نتیجه نهایی هرگز حتی نزدیک به نبوغ و اصالت هنر این نویسندگان نخواهد بود، اما در هر حال این یکی دیگر از نکات و ترفندهای ChatGPT در خصوص نحوه استفاده از آن به حساب می‌آید.

برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر،‌ روی آن کلیک کنید.

نکته و ترفند تعیین محدودیت برای پاسخ های دریافتی از ChatGPT

وقتی محدودیت‌هایی به منظور کار کردن در چارچوبی مشخص برای چت جی پی تی مشخص می‌شوند، نتیجه واقعاً می‌تواند کاربر را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین وقتی بحث درخواست از ChatGPT برای محدودیت قائل شدن در استفاده از برخی کلمات یا تعداد پاراگراف‌ها به میان می‌آید، باید قاطع برخورد کنیم.

این اعمال محدودیت‌ها می‌توانند هر چیزی از درخواست برای خلاصه کردن ۴ پاراگراف در تنها یک پاراگراف یا حتی درخواست برای دریافت پاسخ‌هایی حاوی کلماتی با ۷ کاراکتر یا کمتر (به منظور ساده‌سازی پاسخ‌ها) باشند. اگر ChatGPT به درستی پاسخ‌های مورد نظر کاربر را ارائه ندهد و از درخواست‌ها به خوبی پیروی نکند، می‌توان این چت‌بات هوش منصوعی را اصلاح کرد و بعد دوباره سعی خواهد داشت تا پاسخ بهتری را ارائه کند.

مشخص کردن نوع مخاطب هنگام گفتگو با ChatGPT چه مزیتی دارد؟

نکته و ترفند دیگری که می‌توان برای تغییر نحوه پاسخ دادن ChatGPT به کار گرفت این است که برای این ربات هوش مصنوعی مشخص کنیم مخاطبش چه قشری است. احتمال دارد فیلم‌هایی را دیده باشید که در آن‌ها موضوع‌های پیچیده برای افراد مختلف با سطح درک متفاوت توضیح داده می‌شوند، در کار کردن با ChatGPT هم این شیوه قابل استفاده است.

تنهای کافی است در سوال خود مشخص کنیم لازم است ChatGPT پاسخش را برای چه نوع مخاطبی ارائه دهد. به عنوان مثال، می‌توان برای ChatGPT معین کرد که در حال گفتگو با تعدادی کودک ۱۰ ساله است یا مخاطب او کارآفرینان کسب و کارها هستند و مشاهده خواهیم کرد که چت جی پی تی مطابق با نوع مخاطب پاسخش را تنظیم می‌کند. این ترفند به ویژه برای تولید خروجی‌‌های متفاوت برای یک پرسش ثابت بسیار مناسب است.

نکات ترفندهای تغییر لحن بیان چت جی پی تی ChatGPT
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر،‌ روی آن کلیک کنید.

ترفند تولید پاسخ برای سایر موتورهای هوش مصنوعی با استفاده از ChatGPT

چت جی پی تی خودش «مهندس طرح سوال» ماهری به حساب می‌آید. اگر از ChatGPT بخواهیم ورودی‌هایی خلاقانه و موثر را برای سایر موتورهای هوش مصنوعی مثل Dall-E و Midjourney خلق کند، متنی را دریافت خواهیم کرد که می‌توانیم به عنوان ورودی به دیگر ابزارهای AI مورد استفاده خود بدهیم. حتی می‌توانیم از ChatGPT بخواهیم نکات و ترفندهایی در خصوص پاسخ‌های دریافتی از خودش را به ما ارائه دهد.

نکات و ترفندهای ChatGPT به زبان خودش
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر،‌ روی آن کلیک کنید.

وقتی بحت تولید پاسخ و نحوه سوال پرسیدن از ChatGPT به میان می‌آید، نکته مهم این است که هر چقدر جزئیات بیشتری فراهم شود و دقیق‌تر منظور خود را بیان کنیم، نتیجه بهتری حاصل خواهد شد. بنابراین می‌توان از چت‌بات GPT درخواست کرد جملات کاربر را بسط دهد و جزئیات بیشتری را به آن‌ها اضافه کند. می‌توان از ChatGPT خواست نقش بازی کند و به عنوان یک تولید کننده ورودی برای یک ابزار خاص AI ظاهر شود و می‌توانیم به چت جی پی تی بگوییم پاسخ‌هایش را در حین اضافه کردن اطلاعات بیشتر توسط کاربر، بهبود دهد.

دریافت خروجی از ChatGPT در قالب اثر هنری با استفاده از کدهای ASCII

با وجود اینکه ChatGPT مبتنی بر متن است، می‌توانیم از این بات AI بخواهیم تصاویری را از نوع تولید شده با هنر «ASCII» (اسکی) برای ما تولید کند. هنر ASCII در واقع هنری است که در آن به جای رنگ، تصاویری با استفاده از کاراکترها و نمادها تولید می‌شود و به احتمال زیاد تا کنون نمونه‌هایی از آن را در اینترنت دیده‌ایم. البته شاید این ترفند چندان کاربردی نباشد، اما برای سرگرمی می‌توان آن را امتحان کرد.

در این خصوص نیز قوانین معمول استفاده از ChatGPT برقرار هستند و در واقع هر چقدر دقیق‌تر توضیح بدهیم و بیشتر برای چت جی بی تی مشخص کنیم که چه چیزی در ذهن داریم، می‌توانیم وادارش کنیم تا اجزای جدیدی را به تصویر تولید شده اضافه یا برخی عناصر را از تصویر حذف کند. البته باید متوجه محدودیت‌های هنر اسکی هم باشیم و لازم است به یاد داشته باشیم که ChatGPT یک تولید کننده و ادیتور تصویر تمام عیار نیست.

ترفند تولید تصاویر اسکی ASCII با ChatGPT
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر،‌ روی آن کلیک کنید.

ترفند کپی و الصاق متن از سایر منابع متنی در چت جی پی تی

در خصوص ChatGPT این نکته وجود دارد که حتماً لازم نیست کاربر تمام کار تایپ کردن پرسش و درخواست را خودش شخصاً انجام دهد. در این مورد خاص، کُپی و پیست کردن، دوست کاربر محسوب می‌شود و هیچ مشکلی بابت Paste کردن متن در چت جی پی تی از سایر منابع وجود ندارد.

با وجود اینکه محدودیت متن ورودی حداکثر حدود ۴ هزار کلمه است، به راحتی می‌توانیم متن ارسالی را به قطعات کوچک‌تر متعددی تقسیم کنیم و از ChatGPT بخواهیم آن‌ها را به خاطر بسپارد. اصلاً یکی از بهترین کاربردها و موارد استفاده از چت جی پی تی می‌تواند این باشد که از این چت‌بات هوش مصنوعی بخواهیم متن‌های پیچیده و دشوار را برای ما ساده‌سازی کند.

مثلاً می‌توان توضیحات راجع به مفهوم علمی دشواری را به ChatGPT ارائه داد و در خصوص ساده‌سازی آن سوال کرد. همچنین می‌توان از ChatGPT خواست متنی را به زبان‌های مختلف ترجمه کند و آن را به شیوه‌ای دلنشین‌تر و انعطاف‌پذیرتر ارائه دهد و کارهایی از این دست انجام داد.

برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر،‌ روی آن کلیک کنید.

ترفند ارائه مثال ها و اطلاعات بیشتر پیش از طرح پرسش اصلی

راه دیگری برای بهبود و ارتقای پاسخ‌های دریافتی از ChatGPT این است که پیش از پرسیدن سوال اصلی خود، داده‌هایی را به این چت‌بات هوش مصنوعی بدهیم. برای مثال، می‌توان فهرستی از خلاصه‌های کتاب‌ها را به همراه ژانر آن‌ها به ChatGPT ارائه کرد و سپس در خصوص تعیین ژانر یک خلاصه جدید، سوال پرسید. گزینه دیگر می‌تواند این باشد که راجع به فعالیت‌های مورد علاقه خود به چت جی پی تی توضیح دهیم و بعد پیشنهاد جدیدی را دریافت کنیم.

در چنین شرایطی، هیچ ترکیب جادویی از کلمات وجود ندارد که در صورت استفاده از آن نتیجه خارق‌العاده‌ای دریافت کنیم. تنها کافی است همان زبان طبیعی را به کار بگیریم که همیشه صحبت می‌کنیم و ChatGPT منظور ما را متوجه خواهد شد. البته به نظر می‌رسد ChatGPT تسلط بیشتری به زبان انگلیسی دارد و نتایج ارائه شده به زبان فارسی به خوبی نتایج انگلیسی نیستند.

لازم است مشخص شود که در حال فراهم کردن مثال‌هایی پیش از طرح پرسش اصلی خود هستیم، بنابراین باید به ChatGPT بفهمانیم به دنبال پاسخی هستنیم که در آن‌ها مثال‌های ارائه شده مد نظر قرار داده شده باشند.

 

ترفند واداشتن چت جی پی تی به نقش بازی کردن

درست به همان شکلی که ChatGPT می‌تواند تقلید سبک و شیوه نویسندگان مطرح را انجام دهد، همچنین می‌تواند نقش هم بازی کند و مثلاً به عنوان یک فروشنده کلافه، نوجوانی مهیج و سرخوش (به احتمال قوی تعداد زیادی ایموجی و عبارت‌های مخفف دریافت خواهید کرد)، یا ستاره شاخص فیلم‌های وسترن یعنی «جان وین» (John Wayne) به سوال کاربر پاسخ دهد.

البته خروجی مطلوبی با زبان فارسی دریافت نشد و ظاهراً ChatGPT هنوز با لحن بیان نوجوانان فارسی‌زبان آشنا نیست. به همین دلیل همان مثال و تصویر استفاده شده در منبع اصلی در ادامه آمده است.

نکات و ترفندهای مربوط به نقش بازی کردن چت جی پی تی
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر،‌ روی آن کلیک کنید.

دریافت پاسخ های بهتر با ارائه اجزای بیشتر در سوال

اگر پیش از درخواست پاسخ، به اصطلاح مواد اولیه لازم برای کار به ChatGPT ارائه شوند، پاسخ‌های این بات هوش مصنوعی می‌توانند بسیار بهتر شوند و بهبود پیدا کنند. این عناصری که به ChatGPT ارائه می‌دهیم می‌توانند به معنای واقعی کلمه مواد اولیه پخت غذا باشند تا با استفاده از آنچه در یخچال باقی مانده به ما پیشنهاد تهیه غذا بدهد. این مواد اولیه می‌توانند برای هر چیز دیگری و به منظور رسیدن به هر پاسخ و هدف دیگری مطرح و در اختیار ChatGPT قرار داده شوند.

بنابراین، مثلاً اینکه فقط راجع به سناریوی یک قتل مخوف سوال بپرسیم کافی نیست و علاوه بر آن باید شخصیت‌های داستان را هم فهرست کنیم. یا برای مثال نباید فقط بپرسیم که برای گردش در شهر کجا برویم، بلکه باید راجع به خصوصیت‌های محلی که دوست داریم برویم و خلقیات همراهان خود هم اطلاعات لازم را به ChatGPT ارائه دهیم.

ترفند دریافت هر ۲ جنبه دیدگاه با استفاده از ChatGPT

به احتمال زیاد افراد بسیاری متوجه شده‌اند که چقدر در فضای آنلاین بحث‌های مختلف می‌توانند ماهیت صفر و یکی یا سیاه و سفیدی به خود بگیرند، بنابراین در این راستا می‌توان از چت جی پی تی کمک گرفت تا کمی میانه‌روی اتخاذ و رنگ خاکستری به این فضای سیاه و سفید تزریق کند.

در صورت تمایل کاربر، ChatGPT می‌تواند هر ۲ جنبه و جهت‌گیری یک موضوع از جمله مزایا و معایب آن‌ها را مورد بحث قرار دهد. از سیاست و فلسفه تا ورزش و هنر، چت جی پی تی می‌تواند نه به شکلی پوچ و مبهم، بلکه به خوبی و به طرز قابل قبولی وسط بنشیند. به گونه‌ای که بتوان مسائل را از جنبه‌ها و نقطه نظرات مختلف درک کرد.

جمع‌بندی نکات و ترفندهای ChatGPT

به وسیله آشنایی با نکات و ترفندهای ChatGPT و استفاده از آن‌ها در گفتگوهای خود با این چت‌بات مبتنی بر هوش مصنوعی ساخته شده توسط شرکت OpenAI، می‌توان بهره بیشتری از آن برد و در امور مختلف شخصی و حرفه‌ای خود بهتر و بهینه‌تر از آن استفاده کرد. در این نوشتار به تعدادی از نکات و ترفندهای ChatGPT پرداخته شد. از مخاطبان نیز دعوت می‌شود در صورت تمایل علاوه بر موارد بیان شده، نکات و ترفندهای بیشتری را در بخش دیدگاه‌ها با سایرین به اشتراک بگذارند.

همچنین لازم به توضیح است که به نظر می‌رسد GPT-4 امکانات و قابلیت‌های بیشتری دارد و نسبت به نسخه رایگان ChatGPT بسیار پیشرفته‌تر است. به علاوه، ظاهراً چت جی پی تی به زبان انگلیسی بهتر تسلط دارد و در صورت مطرح کردن سوالات خود به انگلیسی به احتمال زیاد نتیجه بهتری را دریافت خواهیم کرد. البته ممکن است نسبت به زبان فارسی، ChatGPT تسلط بیشتری به سایر زبان‌ها (به غیر از انگلیسی) هم داشته باشد.

بر اساس رای ۲۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
WIRED
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *