منابع آیلتس ضروری که باید بدانید – ۸۰ منبع کلیدی

۴۴۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۶۵ دقیقه
منابع آیلتس ضروری که باید بدانید – ۸۰ منبع کلیدی

به منظور آمادگی برای آزمون آیلتس، باید در وهله اول هدف خود را از شرکت در این آزمون مشخص کنید و سپس برای آشنایی با نحوه پاسخ دادن به سوالات، از منابع مختلفی کمک بگیرید. یکی از بهترین منابع برای مطالعه آیلتس، کتاب است. در حال حاضر، کتاب‌های مختلفی در بازار وجود دارد که می‌تواند برای تمرین کردن مؤثر باشد. اما علاوه بر کتاب، منابع دیگری نظیر اپلیکیشن و پادکست انگلیسی نیز در اختیار داوطلبان قرار گرفته است. در این مطلب قصد داریم با انواع منابع آیلتس آشنا شویم. همچنین، منابعی را برای مطالعه به صورت خودخوان معرفی خواهیم کرد و در ادامه به نکات مهمی در خصوص مطالعه برای این آزمون اشاره می‌‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته
997696

ساختار آزمون آیلتس

IELTS مخفف «International English Language Testing System» است و نوعی آزمون بین‌المللی به منظور ارزیابی سطح زبان انگلیسی داوطلبان به شمار می‌رود. آزمون آیلتس به عنوان پرطرفدارترین آزمون در کل دنیا شناخته شده و به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر یا مهاجرت به کشورهای دیگر طراحی شده است. علاوه بر این، معتبرترین آزمون بین‌المللی برای سنجش میزان مهارت‌های زبان انگلیسی افراد است و چهار مهارت اصلی «شنیدن»، «خواندن»، «نوشتن» و «صحبت کردن» را مورد ارزشیابی قرار می‌دهد.

آزمون آیلتس برای اولین بار در سال ۱۹۸۹ معرفی شد و در حال حاضر، مورد تأیید بیش از ۸۰۰۰ دانشگاه، شرکت، و مؤسسه مهاجرتی قرار گرفته است. این آمار و ارقام، شامل کشورهای انگلیسی‌زبان نظیر نیوزلند، استرالیا، کانادا و انگلستان نیز می‌شود. روش‌های ارزشیابی IELTS، بر مبنای توانایی داوطلب در استفاده و درک زبان انگلیسی در محیطی انگلیسی‌زبان صورت می‌گیرد.

بنابراین، آزمون آیلتس، دریچه‌ای برای ورود به کشورهای انگلیسی‌زبانی نظیر آمریکا، کانادا، انگلستان، نیوزلند، ایرلند و غیره به شمار می‌رود. بدون شک، کسب نمره بهتر، نتیجه مطلوب‌تری را به همراه خواهد داشت و شانس ورود به این کشورها را افزایش می‌دهد. آزمون به طور کلی به دو نوع «آکادمیک» (IELTS Academic Training) و «جنرال» (IELTS General Training) تقسیم می‌شود. آزمون آکادمیک برای افرادی طراحی شده که به دنبال پذیرش در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی هستند و آزمون جنرال برای کسانی مناسب است که در پی مهاجرت به کشوری انگلیسی‌زبان به منظور یافتن شغل یا شهروند شدن در آن کشور هستند.

در مجموع، در آزمون آیلتس، چه جنرال و چه آکادمیک، چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی شما مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در جدول زیر، ساختار کلی آزمون آیلتس را مشاهده می‌کنید.

ساختار کلی آزمون آیلتس
مدت زمان پاسخگوییتعداد سؤالات و بخش‌هامهارت مورد ارزیابی
۳۰ دقیقه + ۱۰ دقیقه وارد کردن در پاسخنامه۴۰ سؤال / ۴ بخشListening
۶۰ دقیقه۴۰ سؤال / ۳ بخشReading

۲۰ دقیقه برای تسک اول

۴۰ دقیقه برای تسک دوم

۲ تسکWriting
۱۱ تا ۱۴ دقیقه۳ بخشSpeaking

آیلتس آکادمیک

آزمون آیلتس آکادمیک از چهار بخش تشکیل شده است که عبارتند از:

  • «Listening»
  • «Reading»
  • «Writing»
  • «Speaking»

برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در کشور دیگری را دارند یا در رشته خودشان، مانند پزشکی، پرستاری یا مهندسی تصمیم دارند در کشور دیگری تخصص بگیرند، ارائه مدرک آیلتس و نمره آیلتس آکادمیک امری ضروری محسوب می‌شود. به همین دلیل، برای کسب آمادگی در آزمون آیلتس لازم است با ساختار آزمون آکادمیک آشنا شویم و برای آن آمادگی کافی را پیدا کنیم.

  • «Listening»: بخش اول آزمون آیلتس آکادمیک شامل لیسنینگ است که مدت زمان ۳۰ دقیقه برای آن در نظر گرفته شده است. لیسنینگ چهار قسمت دارد که هر بخش آن شامل سوالاتی می‌شود که داوطلب باید با توجه به فایل‌های صوتی که برای او پخش می‌شود، به آن‌ها پاسخ دهد. در انتها نیز ۱۰ دقیقه به او فرصت داده می‌شود تا سوالات را وارد برگه پاسخنامه کند. بخش اول شامل مکالمه‌ای بین دو نفر در محیطی اجتماعی و محاوره‌ای است. بخش دوم از مونولوگی تشکیل شده که آن‌هم موضوعی اجتماعی دارد. اما بخش سوم مکالمه‌ای بین دو تا چهار نفر و در محیطی کاملاً آکادمیک است و بخش چهارم هم شامل مونولوگی می‌شود که در محیطی کاملاً آکادمیک صورت می‌گیرد. در مجموع، هر فایل صوتی فقط یک بار برای داوطلب پخش می‌شود و سپس با توجه به آن داوطلب فرصت دارد به سوال‌ها پاسخ دهد. البته قبل از این‌که هر فایل صوتی برای او پخش شود، ابتدا از او خواسته می‌شود تا چند ثانیه‌ای سوال‌ها را مرور کند.
  • «Reading»: بخش دوم آزمون آیلتس آکادمیک «reading» است که شامل سه متن بلند و تخصصی با موضوعی آکادمیک می‌شود و داوطلب ۶۰ دقیقه فرصت دارد تا با خواندن متن، به سوال‌های آن پاسخ دهد. در این بخش، دیگر فرصت اضافه‌ای برای وارد کردن پاسخ سوال‌ها در برگه پاسخنامه وجود ندارد. سه متن کاملاً تخصصی هستند و ممکن است موضوع آن برای داوطلب ناآشنا باشد یا لغات جدید زیادی داشته باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود با تکنیک‌های درک مطلب آشنا شوید و برای پاسخ دادن به سوال‌ها، وقت خود را صرف خواندن کل متن نکنید. هر سوال یک نمره دارد و نمره «reading» داوطلب با در نظر گرفتن تعداد پاسخ‌های درست به هر یک از سوال‌ها و از ۴۰ تعیین می‌شود.
  • «Writing»: بخش سوم «writing» است. در این بخش دو تسک به داوطلب داده می‌شود. برای تسک اول ۲۰ دقیقه و برای تسک دوم ۴۰ دقیقه وقت دارد تا پاسخ دهد. تسک اول شامل موضوعی می‌شود که درمورد نمودار، فرایند، نقشه یا مواردی شبیه این است. با توجه به موضوعی که در اختیار داوطلب قرار گرفته و نمودار یا فرایندی که عکس آن را می‌بیند، باید دست‌کم ۱۵۰ کلمه برای آن بنویسد تا موضوع را تحلیل کند یا اگر نیاز بود آن را مقایسه کند. اما برای تسک دوم، موضوعی به داوطلب داده می‌شود که باید برای آن «essay» بنویسد. برای تسک دوم، داوطلب باید دست‌کم ۲۵۰ کلمه برای آن بنویسد. برای نوشتن تسک دوم به او ۴۰ دقیقه فرصت داده می‌شود.
  • «Speaking»: این بخش از آزمون به صورت شفاهی برگزار می‌شود که معمولاً یک هفته قبل یا یک هفته بعد از آزمون کتبی و در حضور شخص مصاحبه‌‌کننده انجام می‌شود. مدت زمان اسپیکینگ آیلتس بین ۱۱ تا ۱۴ دقیقه است و شامل سه بخش می‌شود. در بخش اول، شخص مصاحبه‌کننده سوالاتی را از داوطلب مطرح می‌کند که بیشتر جنبه شخصی دارد. برای مثال درباره محل زندگی یا شغل یا سرگرمی‌های او می‌پرسد. در بخش دوم، به داوطلب سوالی به صورت «Cue Card» داده می‌شود و همراه با آن تعدادی سوال دیگر نیز مطرح می‌شود. داوطلب یک دقیقه فرصت دارد تا به این سوال‌ها پاسخ دهد. سپس باید دو دقیقه درباره آن صحبت کند. در بخش سوم نیز با توجه به پاسخی که به سوال بخش دوم داده، از او تعداد بیشتری سوال پرسیده می‌شود که باید با جزئیات به آن‌ها پاسخ کامل دهد. نمره او نیز با توجه به فاکتورهای استاندارد نمره‌دهی برای بخش اسپیکینگ و توسط شخص مصاحبه‌کننده داده می‌شود.

آیلتس جنرال

ساختار آزمون آیلتس جنرال مانند آیلتس آکادمیک است. یعنی آزمون از چهار بخش تشکیل شده و دو بخش آن، «اسپیکینگ» و «لیسنینگ»، دقیقاً مشابه آیلتس آکادمیک است که در بخش قبلی معرفی شد. اما در بخش «ریدینگ» و «رایتینگ» با آیلتس آکادمیک فرق دارد. در ادامه به بررسی این تفاوت‌ها می‌پردازیم.

  • «Reading»: این بخش از ریدینگ آزمون جنرال، برخلاف ریدینگ آیلتس آکادمیک از متن‌های کوتاه‌تر با موضوعات اجتماعی‌تری تشکیل شده است. در حقیقت، بیشتر متن‌ها از آگهی‌ها و کاتالوگ‌های تبلیغاتی انتخاب شده‌اند و در ادامه تعدادی سوال مطرح شده که داوطلب باید با توجه به متن‌ها به سوالات پاسخ دهد. اما در مجموع، مانند آیلتس آکادمیک از سه بخش تشکیل شده و مدت زمان ۶۰ دقیقه را برای پاسخ دادن به سوالات در نظر گرفته‌اند. البته بخش سوم، مانند آیلتس آکادمیک شامل یک متن بلند و تخصصی می‌شود که در مقایسه با بخش‌های دیگر کمی دشوارتر است. از نظر نمره‌دهی نیز بین ریدینگ جنرال و آکادمیک تفاوتی وجود دارد. در جدول زیر می‌توانید نمره‌دهی ریدینگ جنرال را مشاهده کنید.
نمره‌دهی ریدینگ آیلتس جنرال
پاسخ‌های درستنمره کل
409
398.5
37-388
367.5
34-357
32-336.5
30-316
27-295.5
23-265
19-224.5
15-184
12-143.5
9-113
6-82.5

کلاس زبان انگلیسی

در جدول زیر می‌توانید نمره‌دهی ریدینگ آکادمیک را مشاهده کنید.

نمره‌دهی ریدینگ آیلتس آکادمیک
پاسخ‌های درستنمره کل
40-399
38-378.5
36-358
34-337.5
32-307
29-276.5
26-236
22-195.5
18-155
14-134.5
12-104
9-83.5
7-63
5-42.5
  • «Writing»: در بخش رایتینگ، مانند آیلتس آکادمیک، دو تسک به داوطلب داده می‌شود. در تسک دوم تفاوتی بین آیلتس آکادمیک و جنرال نیست و شامل موضوعی می‌شود که داوطلب باید برای آن «essay» بنویسد. مدت زمان آن هم ۴۰ دقیقه است. اما تسک اول آیلتس جنرال کاملاً با تسک اول آکادمیک فرق دارد. در رایتینگ آیلتس جنرال و در تسک اول، داوطلب باید با توجه به موضوعی که در اختیار او قرار گرفته است نامه انگلیسی بنویسد. این نامه می‌تواند رسمی، غیررسمی یا نیمه‌رسمی باشد که برای نوشتن آن باید با دستورالعمل و تکنیک‌های مربوطه آشنا شویم. برای این بخش ۲۰ دقیقه فرصت دارید. در مجموع مدت زمان انجام بخش رایتینگ آیلتس جنرال هم مانند آیلتس آکادمیک ۶۰ دقیقه است.

معرفی منابع آیلتس

منابع آیلتس زیادی در بازار وجود دارد و همین امر ممکن است چالشی برای داوطلبان به همراه داشته باشد، زیرا به علت تعدد منابع، نمی‌توانند کتاب مناسب خود را انتخاب کنند و شاید اصلاً نمی‌دانند چه چیزی برای مطالعه مناسب است. این مشکل به‌ویژه در افرادی مشاهده می‌شود که قصد مطالعه خودخوان برای آیلتس دارند. زیرا پیدا کردن منبع مناسب برای آن‌ها کاری دشوار است. اما برای افرادی که در کلاس‌های آمادگی برای آیلتس ثبت نام کرده‌اند یا برای کسانی که از کلاس‌های خصوص کمک می‌گیرند، چنین مشلی وجود ندارد، چراکه منابع آیلتس توسط استاد مربوطه پیشنهاد می‌شود و می‌توانند بر اساس آن مطالعه را شروع کنند.

در این آموزش روی صحبت‌مان بیشتر با افرادی است که می‌خواهند به صورت خودخوان برای آزمون آماده شوند. اما برای افرادی که کتاب مناسب خود را انتخاب کرده‌اند یا در آموزشگاه مشغول یادگیری هستند، برخی از این منابع را به عنوان منابع کمک‌آموزشی در کنار سایر منابعی که برگزیده‌اند، توصیه می‌کنیم. با در نظر گرفتن نوع یادگیری و سطح زبان انگلیسی خود می‌توانید از یک یا چند منبع کمک بگیرید.

علاوه بر کتاب‌هایی که به عنوان منابع آیلتس برای شما در نظر گرفته‌ایم، به معرفی سایر منابع آیلتس نیز خواهیم پرداخت. منابعی مانند اپلیکیشن یا پادکست‌های آموزش که برای این منظور طراحی شده‌اند. همچنین کتاب‌هایی را برای تقویت گرامر و واژگان مناسب برای آیلتس معرفی خواهیم کرد تا به کمک آن‌ها بتوانید این دو مهارت زبانی را بیشتر تقویت کنید و در بخش‌هایی از آزمون که کاربرد بیشتری دارند، مانند رایتینگ و اسپیکینگ به کار بگیرید.

در این مطلب سعی کرده‌ایم دسته‌بندی متفاوتی برای هر یک از مهارت‌های لازم در آزمون آیلتس ارائه دهیم و برای هر تقسیم‌بندی، کتاب‌های مختلفی را معرفی کنیم. به همین دلیل برخی از کتاب‌ها ممکن است در دو دسته‌بندی معرفی شده باشند. در جدول زیر، کتاب‌هایی را مشاهده می‌کنید که به عنوان منابع آیلتس توصیه می‌شود.

معرفی منابع آیلتس
Check your English Vocabulary for IELTSCambridge IELTS 17 Academic Student’s BookThe Official Cambridge Guide to IELTS
Target Band 7: IELTS Academic Module by Simon Braveman’sIELTS Practise Tests Plus 2 with KeyFocus on IELTS Foundation Coursebook
Official IELTS Practice MaterialsIELTS Trainer Six Practice Test with AnswersBarron’s IELTS Superpack
New Insight into IELTSBarron’s IELTS Practice ExamsRoad to IELTS

کتاب The Official Cambridge Guide to IELTS

شاید یکی از کتاب‌هایی که در رابطه با یادگیری آیلتس همواره توسط اساتید توصیه می‌شود، همین کتاب باشد. دلیل انتخاب آن هم این است که نه‌تنها توسط انتشارات کمبریج روانه بازار شده که خود از طراحان سوالات آزمون آیلتس است، بلکه شامل آموزش‌هایی بسیار ساده و جامع در خصوص آشنایی با انواع سوالات آیلتس و آمادگی برای آزمون می‌شود. از طرف دیگر، نمونه سوالات آزمون‌های آیلتس سال‌های قبل را نیز در خود دارد که می‌تواند به عنوان تمرینی برای آمادگی در آزمون در نظر گرفته شود. همچنین کتاب مدام به‌روز می‌شود و می‌توانید به جدیدترین اطلاعات در خصوص آزمون آیلتس دسترسی داشته باشید.

ویژگی‌های مهم این کتاب را می‌توان به صورت خلاصه شامل موارد زیر دانست:

  • راهنمای کاملی درباره ساختار کلی آزمون آیلتس و انواع سوالات آن ارائه می‌دهد.
  • شامل تمام نکات مهم برای نحوه پاسخ دادن به تمامی سوالات ریدینگ می‌شود.
  • به بررسی اشتباهاتی می‌پردازد که توسط داوطلبان آیلتس در آزمون‌های قبلی تکرار شده است یا حین آموزش و تمرین کردن با آن‌ها مواجه شده‌اند.
  • شامل نکات و توصیه‌های مهمی برای داوطلبان به منظور کسب نمره بالاتر در آزمون می‌شود.
  • یک DVD دارد که به شما در یادگیری اسپیکینگ و لیسنینگ به روشی کاملاً فعال کمک می‌کند.
کتاب Cambridge Guide

کتاب Focus on IELTS Foundation Coursebook

این کتاب به منظور شروع آمادگی برای آزمون آیلتس می‌تواند گزینه مناسبی باشد، زیرا شامل راهنمایی کامل و دقیق برای پاسخ دادن به تمام بخش‌‌های آزمون آیلتس است و راهکارهای و نکات کلیدی و مهمی را برای تست زدن آموزش می‌دهد. از ویژگی‌‌های مهم این کتاب می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • منابعی مانند بانک زبان برای کمک به بهبود دایره واژگان و دستور زبان
  • شامل انواع تسک‌های متنوع و روش‌های مؤثر در پاسخ دادن به سوالات هر یک از بخش‌ها
  • شامل یک DVD یا CD برای بخش لیسنینگ که بتوانید به خوبی تمرین کنید.
  • حاوی بخشی به نام «Self-assessment» برای کمک به شما جهت ارزیابی دانش زبانی و نحوه عملکرد خود هنگام زدن تست‌ها
منابع آیلتس IELTS Trainer

کتاب Barron’s IELTS Superpack

اگر به دنبال کتابی هستید که همه‌چیز را درباره «IELTS» به طور کامل پوشش دهد، «Barron’s IELTS Superpack» می‌تواند یکی از منابع آیلتس مفید در این زمینه باشد. این کتاب شامل پلت‌فرم‌هایی است که دسترسی را برای داوطلبان ساده‌تر کرده و نکات مهمی را برای دست‌یابی به نمره بالاتر در آزمون آیلتس یادآوری کرده است. از ویژگی‌های مهم این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بسیار جامع به روش‌‌های مطالعه برای آیلتس اشاره کرده است.
  • کتاب‌هایی را برای اسپیکینگ و رایتینگ آیلتس معرفی کرده است.
  • شامل دو CD می‌شود و همچنین تعدادی از نسخه‌های صوتی را به صورت آنلاین در دسترس داوطلبان قرار داده است.
آمادگی برای آیلتس

کتاب Cambridge IELTS 17 Academic Student’s Book

کتاب‌های تست کمبریج که از سوی همین انتشارات در اختیار داوطلبان آزمون آیلتس قرار گرفته است، مجموعه آزمون‌های سال‌‌های قبل را به همراه پاسخ ارائه می‌دهد. این مجموعه تست‌ها از کتاب اول در بازار موجود است و در حال حاضر کتاب هفدهم هم منتشر شده است. هر کتاب از چهار نمونه آزمون آیلتس تشکیل شده است که برخی از آن‌ها آکادمیک و برخی جنرال است. توصیه می‌شود از کتاب تست ۱۷ که در حال حاضر جدیدترین است برای تست زدن کمک بگیرید، اما می‌توانید کتاب‌های ۹ به بعد را نیز برای تمرین‌های بیشتر تهیه کنید. از ویژگی‌های کتاب‌های تست کمبریج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هر کتاب شامل ۴ تست می‌شود و اطلاعاتی را در خصوص بخش‌های مختلف آزمون آیلتس و معیارهای نمره‌دهی می‌دهد.
  • CD شامل بخش صوتی برای بخش لیسنینگ است و ویدئویی در خصوص بخش اسپیکینگ گنجانده شده است.
  • شامل نمونه سوالاتی برای بخش‌‌های مختلف آزمون آیلتس است.
  • در انتهای کتاب نمونه پاسخ‌هایی هر آزمون را همراه با توضیحات بیشتر قرار داده است. همچنین نمونه پاسخ‌هایی را برای بخش رایتینگ دارد که داوطلبان در آزمون‌های سال‌‌های گذشته نوشته‌اند.
کتاب تست کمبریج

نکته: برای تست زدن و تمرین کردن با کتاب‌های تست کمبریج، ابتدا لازم است آموزش‌هایی در خصوص ساختار کلی آیلتس و تفاوت بین آیلتس آکادمیک و جنرال داشته باشید و سپس با انواع سوالات هر بخش و تکنیک‌های پاسخ‌دهی به آن‌ها آشنا شوید. پس از آن می‌توانید به سراغ کتاب‌‌های تست کمبریج بروید و با زدن هر تست و بررسی پاسخ آن‌ها، به اشتباهات خود پی ببرید و درصدد رفع آن‌ها بربیایید. بنابراین، قبل از تهیه هر نوع کتاب تست یا شرکت در آزمون‌های آزمایشی، مهم‌ترین مسئله آشنایی کافی با تکنیک‌های پاسخ دادن به سوالات مختلف است. البته اگر سطح زبان انگلیسی شما در حد متوسط و بالاتر نیست، توصیه می‌‌کنیم ابتدا در دوره‌های ترمیک ثبت نام کنید و سپس از نمونه آزمون‌های سال‌های قبل برای تمرین کردن کمک بگیرید.

کتاب IELTS Practise Tests Plus 2 with Key

این کتاب به منظور تمرین نمونه سوالات آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس طراحی شده است. محتویات این کتاب می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر با نکات کلیدی مهم برای پاسخ دادن به سوالات آشنا شوید و تصور بهتری درباره آزمون آیلتس و نحوه برگزاری آن داشته باشید. به کمک آزمون‌های ماک آیلتس که در این کتاب قرار داده شده است، می‌توانید هر چهار بخش را تمرین کنید، به پاسخ سوالات نیز دسترسی داشته باشید و نقاط ضعف خود را با تحلیل اشتباهات خود دریابید. از ویژگی‌های این کتاب می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • توضیحات کامل و جامع درباره تمام عنوان‌های کتاب
  • ارائه روش‌های مفید برای مطالعه خودخوان
  • آزمون‌های آزمایشی در انتهای کتاب به همراه پاسخ‌‌های تشریحی برای تمام بخش‌ها برای ارزیابی عملکرد به صورت شخصی

منابع برای تقویت آیلتس

کتاب IELTS Trainer Six Practice Test with Answers

این کتاب به عنوان یکی از منابع آیلتس شامل شش تمرین است که ساختار آزمون آیلتس، انواع سوالات و نحوه نمره‌دهی را شامل می‌شود. علاوه بر این، دستور زبان، واژگان و تمرین‌هایی برای رایتینگ آیلتس به همراه اشتباهات رایج داوطلبان در این بخش را پوشش داده و به نکات کلیدی و مهمی در این زمینه می‌پردازد. ویژگی‌های این کتاب را می‌تواند در موارد زیر خلاصه کرد:

  • دو تمرین اول به صورت گام‌به‌گام دستورالعمل‌هایی را ارائه می‌دهد و توصیه‌هایی در جهت نحوه پاسخگویی به هر یک از سوالات در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد.
  • شامل چهار تمرین دیگر است که به بهبود مهارت‌های زبانی شما مانند دستور زبان و واژگان کمک می‌کند.
  • توضیحات کاملی را در خصوص هر یک از انواع سوال‌ها ارائه می‌دهد.
  • شامل سه CD برای هر یک از تمرین‌های لیسنینگ است.
کتاب IELTS Trainer

کتاب Check your English Vocabulary for IELTS

این کتاب آیلتس برای سطح «Intermediate» طراحی شده است و نگرش کاملی در خصوص نحوه استفاده از لغات مناسب آیلتس را ارائه می‌دهد تا به بهبود دامنه واژگان شما کمک کند. علاوه بر این، انواعی از فعالیت‌ها و تمرین‌های مختلف را شامل می‌شود که شامل نمونه سوالات «gap filling»‌ یا «word forms» و تمرین‌های مربوط به مترادف‌ها و متضادهاست. واژگان بخش مهمی از آزمون آیلتس است و این کتاب می‌تواند برای افرادی که قصد بهبود دایره واژگان خود را دارند، کمک مؤثری باشد.

منابع یادگیری آیلتس

کتاب Target Band 7: IELTS Academic Module by Simon Braveman’s

«Simon Braveman» یکی از افراد متخصص در زمینه آیلتس و یکی از آزمون‌گیرنده‌هاست. با ارائه این کتاب، او قصد دارد داوطلبان را با نکاتی را در خصوص کسب نمره بالای ۷ آشنا کند. این کتاب شامل سرفصل‌هایی می‌شود که به زبانی ساده و کاربردی نکات کلیدی را توضیح می‌دهد. از ویژگی‌های بارز این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شامل نکات کلیدی برای درک بهتر و ساده‌تر آیلتس است.
  • نگرشی به سوی نحوه استفاده از زمان و مدیریت هوشمند آن ارائه می‌دهد.
  • راه‌حل‌هایی را برای برخی از مشکلات رایج در خصوص پاسخ دادن به سوالات آزمون آیلتس در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد.
کتاب Target Band

کتاب Official IELTS Practice Materials

این کتاب به شما در نحوه ارزیابی خود هنگام زدن هر یک از تست‌ها کمک شایانی می‌کند و توصیه‌های ارزشمندی را در خصوص نحوه پاسخ دادن به انواع سوالات آیلتس ارائه می‌دهد. این کتاب به عنوان یکی از منابع آیلتس از محبوبیت زیادی میان افراد برخوردار است و به عنوان منبعی ارزشمند می‌توان به آن اطمینان کرد. از ویژگی‌های این کتاب می‌توان به مورد زیر اشاره کرد.

  • دسترسی به آزمون‌های ماک آیلتس که هم آیلتس آکادمیک و هم جنرال را پوشش می‌دهد.
  • نمونه برگه‌های پاسخنامه که می‌توان با پرینت گرفتن و تست زدن در آن، محیطی شبیه محیط واقعی آیلتس ایجاد کرد.
  • کتابی خوب برای افرادی که قصد تدریس آیلتس را به زبان‌آموزان خود دارند.
کتاب Practice Materials

کتاب Road to IELTS

این کتاب دوره‌ای آنلاین ارائه کرده است که از طریق «British Council» در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. «Road to IELTS» شامل ۱۰۰ فعالیت مختلف است و دو نمونه از آزمون‌های ماک را برای هر چهار بخش در کتاب لحاظ کرده است. همچنین شامل ویدئوهای آموزشی می‌شود. آخرین و جدیدترین ورژن آن بخش جدیدی به نام اسپیکینگ دارد و آزمون‌های آزمایشی کامپیوتری را نیز اضافه کرده است. سایر ویژگی‌های این کتاب را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

  • پنج آزمون ماک دارد.
  • راهنمای مطالعه آن شرایطی دقیقاً مشابه با محیط کلاس درسی را فراهم کرده است.
  • دوره‌‌های آنلاین آن به راحتی قابل‌دسترس است.
  • ویدئوی آموزشی قابل‌دسترسی را ارائه کرده است.
یادگیری زبان انگلیسی

کتاب Barron’s IELTS Practice Exams

به عنوان یکی از منابع آیلتس می‌توانیم به کتاب دیگری به نام «Barron’s IELTS Practice Exams» اشاره کنیم که در میان زبان‌آموزان طرفداران زیادی دارد. این کتاب با ویرایش جدید به صورت آنلاین نیز در دسترس افراد قرار دارد و نمونه آزمون‌های آزمایشی را نیز برای تمرین و تقویت بیشتر در اختیار شما قرار می‌دهد. علاوه بر این، آزمون‌هایی را به صورت آنلاین ارائه می‌کند که همراه با ارائه راهکارهایی جهت آمادگی در آزمون است. از ویژگی‌‌های بارز این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • شش آزمون آزمایشی آکادمیک با پاسخ و توضیحات تشریحی برای پی بردن به اشتباهات و رفع آن‌ها
  • شش آزمون آزمایشی جنرال با پاسخ و توضیحات تشریحی
  • فایل‌های صوتی برای بخش‌های لیسنینگ آزمون‌ها
  • نمونه پاسخ‌هایی برای بخش‌های رایتینگ و اسپیکینگ
کتاب آیلتس با پاسخ

کتاب New Insight into IELTS

«New Insight into IELTS» آمادگی و تمرین جامعی را برای آیلتس ارائه می‌دهد. این کتاب با توضیح جزئیات مربوط به هر بخش از آزمون و ارائه مثال‌های متعدد، مرحله به مرحله شما را با انواع مهارت‌ها، دستور زبان و تکنیک‌های آزمون آشنا می‌کند. همچنین شامل مقدمه‌ای جامع و دقیق در رابطه با ساختار آزمون و پاسخنامه است و یکی از بهترین کتاب‌های آیلتس برای استفاده در کلاس درس یا برای مطالعه خودخوان به شمار می‌رود.

«New Insight into IELTS» برای کسانی در نظر گرفته شده است که سطح فعلی آن‌ها تقریباً در حد نمره ۶ است و برای داوطلبان آموزش آکادمیک و عمومی گزینه مناسبی به نظر می‌رسد. از دیگر ویژگی‌های این کتاب، نمونه تمرین‌های متعدد برای هر بخش است که در کتاب دیگری ارائه شده است و موضوعات متنوعی را پوشش می‌دهد. بسیاری از استادان زبان انگلیسی و آیلتس، این کتاب را تدریس و توصیه می‌کنند. زیرا فهم آن آسان است و راهکارهای تست زدن را با تمام جزئیات و به طور کامل آموزش داده است.

منابع آیلتس New Insight

منابع آیلتس برای تقویت لیسنینگ

برخی از داوطلبان ممکن است پس از انجام آزمون تعیین سطح و زدن تست‌های آزمون‌های ‌آزمایشی، به این نتیجه برسند که در یک یا دو بخش از آزمون نقطه‌ضعف دارند و باید بیشتر روی آن‌ها تمرین کنند. برای رفع این مشکل نیز کتاب‌هایی به بازار عرضه شده که صرفاً به یکی از مهارت‌های زبانی برای آیلتس اختصاص یافته است. یکی از این مهارت‌ها لیسنینگ است و ما قصد داریم در این بخش از مطلب، تعدادی از منابع آیلتس برای تقویت لیسنینگ را معرفی کنیم.

منابع آیلتس برای تقویت لیسنینگ
Get Ready for IELTS ListeningCollins Listening for IELTSIELTS Listening Practice Tests
Improve Your SkillsIELTS Listening Practice Tests by JoJo JosephListening & Speaking for IELT

کتاب IELTS Listening Practice Tests

این کتاب شامل چهار آزمون آزمایشی برای تمرین لیسنینگ می‌شود. همچنین، می‌توانید به تک‌تک فایل‌های صوتی نیز دسترسی داشته باشید. هر یک از آزمون‌ها از سوالاتی تشکیل شده که انواع متنوعی را پوشش می‌دهد. به همین دلیل می‌توانید با تمرین کردن آن‌ها، با تمام نمونه سوالات آیلتس آشنایی پیدا کنید.

از دیگر ویژگی‌های این کتاب نکات کلیدی و مهمی است که در رابطه با لیسنینگ آیلتس در اختیار شما قرار گرفته است. همچنین راهکارهای مهمی را برای تست زدن، مدیریت زمان و نحوه پاسخ دادن به انواع سوالات لیسنینگ آیلتس ارائه کرده است که می‌تواند کمک مؤثری برای بهبود مهارت لیسنینگ شما باشد. همچنین پاسخنامه‌ای با توضیحات کامل برای این بخش در نظر گرفته شده است که شامل نکات و راهکارهای مهم می‌شود. از دیگر ویژگی‌های آن، نسخه نوشتاری فایل‌های صوتی لیسنینگ است که بعد از گوش دادن به هر بخش و پاسخ دادن به سوالات، می‌توانید برای یافتن پاسخ درست به آن‌ها مراجعه کنید و متوجه شوید که کدام‌یک از گزینه‌ها را اشتباه جواب داده‌اید. این کار باعث می‌شود که علاوه بر بهبود مهارت لیسنینگ، با لغات و اصطلاحاتی که حین خواندن نسخه نوشتاری می‌بینید آشنا شوید و بتوانید دامنه واژگان خود را تقویت کنید و همچنین با دستور زبان و تنوع ساختارهای به‌کاررفته در دیالوگ‌ها و مونولوگ‌ها آشنا شوید.

کتاب IELTS Listening

کتاب Collins Listening for IELTS

یکی از منابعی که اکثر اساتید زبان انگلیسی برای تقویت مهارت‌های زبانی و موفقیت در آزمون آیلتس پیشنهاد می‌کنند، «Collins for IELTS» است. این مجموعه کتاب‌ها برای انواع مهارت‌های زبانی گردآوری شده است. «Collins Listening for IELTS» به طور اختصاصی برای تقویت مهارت لیسنینگ در نظر گرفته شده است و هر درس موضوع خاصی را بررسی می‌کند. در مجموع، هر یک از درس‌ها به موضوعاتی اختصاص یافته که جزو موضوعات پرتکرار آیلتس است و علاوه بر تقویت مهارت لیسنینگ، در تقویت واژگان نیز به شما کمک می‌کند. از دیگر ویژگی‌‌های این کتاب می‌توان به آزمون‌های آزمایشی اشاره کرد که در انتهای کتاب لحاظ شده است و برای تمرین کردن گزینه مناسبی به شمار می‌رود.

منابع آیلتس برای لیسنینگ

کتاب Get Ready for IELTS Listening

از دیگر منابع آیلتس برای تقویت لیسنینگ می‌توانیم به «Get Ready for IELTS Listening» اشاره کنیم. این کتاب برای سطح متوسط به بالا طراحی شده است و مختص افرادی است که قصد دارند نمره لیسنینگ خود را افزایش دهند. این کتاب بخشی از مجموعه کتاب‌های «Get ready for IELTS» است که برای تقویت هر یک از مهارت‌های زبانی داوطلبان آیلتس طراحی شده است. از ویژگی‌های بارز این کتاب می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • تمرین‌های فراوان و متنوع لیسنینگ به منظور کمک به افراد برای آشنا شدن با انواع مختلفی از تسک‌هایی که ممکن است در آزمون آیلتس با آن روبه‌رو شوند.
  • تکنیک‌های پاسخ دادن به سوالات لیسنینگ شامل تشخیص ایده محوری، درک کلی دیالوگ یا مونولوگ، تشخیص کلمه‌های کلیدی و پیدا کردن پارافریزهای آن‌ها در فایل صوتی.
  • قرار دادن فایل‌های صوتی هر یک از نمونه سوالات لیسنینگ به صورت CD یا DVD همراه با کتاب
  • پاسخ سوالات که در انتهای هر آزمون آمده است و به زبان‌آموز در درک بهتر اشتباهاتش و تحلیل آن‌ها کمک می‌کند.
  • نکات مهم و توصیه‌های لازم برای بهبود مدیریت زمان، یادداشت‌برداری و سایر مهارت‌های لازم برای بخش لیسنینگ آیلتس
منابع آیلتس برای لیسنینگ

مجموع کتاب های Listening & Speaking for IELT

این دو کتاب به طور ویژه برای تقویت لیسنینگ در نظر گرفته شده است و نکات مهمی را در خصوص نحوه آشنایی با انواع سوالات لیسنینگ و پاسخ‌دهی به آن‌ها توضیح می‌دهد. همچنین درباره بخش اسپیکینگ نیز نمونه‌هایی را ارائه کرده است که می‌تواند به عنوان الگوی پاسخ به سوالات به شما کمک کند. از طرفی، به عنوان یکی از منابع آیلتس می‌تواند در بهبود تلفظ شما نیز مؤثر باشد. «Listening & Speaking for IELTS» شامل دو سی‌دی است که فایل‌های صوتی نمونه آزمون‌های لیسنینگ را در خود جای داده است. پاسخ سوالات نیز در ادامه آمده است. هر کتاب ۱۰ درس دارد و به طور ویژه مهارت‌های «اسپیکینگ»‌ و «لیسنینگ» را مورد بررسی قرار می‌دهد. این دو کتاب برای دو سطح مختلف طراحی شده است که شامل نمره کل «۶ - ۴٬۵» و «۷٬۵ - ۶» می‌شود.

این کتاب می‌تواند به عنوان منبعی مناسب هم در آموزشگاه‌ها تدریس شود و هم به صورت خودخوان مطالعه شود. به کمک آن می‌توانید به نمره ۶ تا ۷٬۵ دست پیدا کنید، زیرا مهارت‌های زبانی مانند دستور زبان و واژگان را تقویت می‌کند که برای کسب نمره خوب در بخش‌های «لیسنینگ» و «اسپیکینگ» آزمون آیلتس، ضروری است. نمونه آزمون‌های سال‌های قبل، تمرین مناسبی برای داوطلبان به شمار می‌رود. توضیحات این کتاب بسیار ساده و در عین حال کامل است و همین امر آن را به منبعی مناسب برای آمادگی در آزمون آیلتس تبدیل کرده است.

کتاب آیلتس Listening

کتاب IELTS Listening Practice Tests by JoJo Joseph

این کتاب شامل ۴ آزمون ماک است و MP3 رایگان برای گوش دادن به فایل‌های صوتی دارد. همچنین به نکات مهمی برای کسب نمره بهتر برای این بخش از آزمون آیلتس اشاره کرده است. از آنجا که لیسنینگ برای آزمون آکادمیک و جنرال فرقی ندارد، از این کتاب می‌توان به عنوان یکی از منابع آیلتس برای تقویت لیسنینگ برای هر دو نوع آزمون استفاده کرد.

هر یک از آزمون‌های ماک، مانند لیسنینگ آزمون اصلی آیلتس از چهار بخش تشکیل شده است. بنابراین در مجموع این کتاب شامل ۱۶ بخش لییسنینگ می‌شود. انتخاب هر یک از این بخش‌ها به گونه‌ای است که از انواع سوالات لیسنینگ برای داوطلبان کمک می‌گیرد. هر یک از این نوع سوال‌ها را ممکن است به شکل دیگری در آزمون اصلی آیلتس ببینید. به همین دلیل می‌توانید تمرین کافی داشته باشید و با زدن تست‌ها، به نقاط قوت و ضعف خود پی ببرید و تمرکز خود را بر روی نقاط ضعف‌تان بگذارید تا بتوانید آن‌ها را برطرف کنید.

منابع آیلتس برای Listening

منابع آیلتس برای تقویت رایتینگ

در راستای تقویت مهارت رایتینگ آزمون آیلتس، کتاب‌های مختلفی به بازار عرضه شده است که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم. برای تقویت مهارت رایتینگ خود لازم است به کتاب‌هایی مراجعه کنید که مناسب سطح شما باشد و نکات مهم و کلیدی را در خصوص نوشتن موضوعات رایتینگ توضیح دهد. برای انتخاب کتاب مناسب، می‌توانید از فهرستی که در ادامه معرفی شده است کمک بگیرید. این کتاب‌ها ممکن است برای هر دو تسک اول و دوم باشند یا مخصوص یکی از تسک‌ها طراحی شده باشند. نکته مهم درمورد نحوه مطالعه منابع آیلتس این است که تا جایی که می‌توانید به نمونه آزمون‌های سال‌های قبل رجوع کنید و نمونه پاسخ‌هایی را تمرین کنید که داوطلبان آن‌ها را نوشته‌اند و نمره خوبی کسب کرده‌اند.

به عنوان مثال، در مجموعه کتاب‌های تست کمبریج، برای بخش رایتینگ، نمونه پاسخ‌هایی ارائه شده است که داوطلبان در آزمون‌های واقعی آن‌ها را نوشته‌اند. نمره هر یک از این نمونه پاسخ‌ها نیز نوشته شده است تا بتوانید با توجه به آن متن خود را بنویسید و مقایسه کنید. همچنین می‌توانید موقع تمرین کردن، از دستور زبان و لغاتی که در نمونه جواب‌ها هست کمک بگیرید. در نهایت، بهتر است پس از آن‌که با انواع سوالات تسک یک و دوم به طور کامل آشنا شدید، برای درک بهتر نقاط ضعف خود و عدم تکرار اشتباهات، تمرین کنید و نمونه رایتینگ‌های خود به دست استاد مختصصی بسپارید تا برای شما تصحیح کند و درباره آن نظرات خودش را ارائه دهد. بدون تصحیح رایتینگ نمی‌توانید نتیجه دلخواهی کسب کنید.

در جدول زیر، کتاب‌هایی را که به عنوان منابع آیلتس برای تقویت رایتینگ توصیه می‌شود، مشاهده می‌کنید.

منابع آیلتس برای تقویت رایتینگ
Get IELTS Band 9 in Writing Task 1 Data Charts and GraphsIELTS Writing Task 1 and 2 Academic and General 2020Comprehensive IELTS Writing
High-Scoring IELTS Writing Model AnswersGet IELTS Band 9 in Academic Writing – Book 2 – Essay PlanningIELTS for Academic Purposes: A Short Intensive Course
Barron’s Writing For The IELTSAchieve IELTS Academic Writing SuccesVisuals: Writing About Graphs, Tables and Diagrams for IELTS Writing Task 1

در ادامه این مطلب از «مجله فرادرس»، هر یک از این کتاب‌ها را به طور جداگانه بررسی خواهیم کرد و ویژگی‌های هر یک را توضیح می‌دهیم.

کتاب The Ultimate Guide to IELTS Writing

این کتاب مختص افرادی است که برای آیلتس آکادمیک اقدام کرده‌اند و شامل ۶ ساعت ویدئو است که برای کمک به بهبود مهارت رایتینگ آزمون آیلتس تأثیر زیادی دارد. در این کتاب، همچنین می‌توانید آموزش‌هایی را در رابطه با تسک ۱ و۲ رایتینگ همراه با نمونه پاسخ‌هایی به عنوان تمرین ببینید. همراه با آن، می‌توانید بدون پرداخت هزینه، به نسخه «eBook» نیز دسترسی داشته باشید و یک جلسه رایگان با استاد آیلتس، به منظور رفع اشکال نیز درخواست بدهید.

از دیگر ویژگی‌هایی که این کتاب دارد، این است که هر برای دو تسک رایتینگ نکات مهمی را به داوطلب ارائه داده است و نمونه تمرین‌هایی را برای هر یک از تسک‌ها قرار داده که شامل پاسخ نیز می‌شود. هدف اصلی این کتاب، افزایش نمره داوطلب در بخش رایتینگ تا ۸ است.

کتاب رایتینگ آیلتس

کتاب IELTS Writing Task 1 and 2 Academic and General 2020

این کتاب توسط «Rachel Mitchell» نوشته شده و تمرکز اصلی آن بر روی هر دو تسک رایتینگ آکادمیک و جنرال است. در رابطه با تسک ۲، هفت «essay» مختلف دارد که نمونه پاسخ‌های آن نیز لحاظ شده است. همچنین فهرستی از واژگان کاربردی برای رایتینگ آیلتس ارائه داده است و نکات مهمی را در خصوص بهبود مهارت‌های رایتینگ آموزش می‌دهد. علاوه بر این، نمونه سوالات تسک اول و دوم رایتینگ را که مربوط به آزمون‌های آیلتس سال‌های گذشته است، پوشش داده و نمونه پاسخ‌هایی را با نمرات مختلف ارائه داده است.

کتاب برای تقویت Writing

کتاب Get IELTS Band 9 in Writing Task 1 Data Charts and Graphs

همان‌طور که از اسم این کتاب پیداست، برای تسک ۱ طراحی شده است و آشنایی با داده‌ها، نمودارها و گراف‌های مختلف به کمک این کتاب میسر می‌شود. همچنین به شما در تجزیه و تحلیل داده‌ها و درک ساختار‌ سوال کمک می‌کند. چون این کتاب به طور ویژه برای تسک اول طراحی شده است، تمام تمرکز خود را بر روی آن گذاشته و به طور کامل و با ذکر تمام جزئیات، سعی دارد شما را با تسک اول آشنا کند. مثال‌های زیادی که در رابطه با تسک اول ارائه شده است، تأثیر زیادی در بهبود رایتینگ آیلتس دارد. همچنین با یاد گرفتن انواع مثال‌ها، می‌توانیم نمونه سوا‌ل‌های آزمون‌‌های قبلی را تمرین کنیم و اطلاعات خود را در رابطه با دستور زبان و واژگان کاربردی برای رایتینگ آیلتس افزایش دهیم.

آموزش زبان انگلیسی

کتاب IELTS for Academic Purposes: A Short Intensive Course (Ebook)

«IELTS for Academic Purposes» به شما کمک می‌کند تا به نمره کل بهتری دست پیدا کنید. به کمک آن می‌توانید مهارت‌ رایتینگ خود را تقویت کنید و نحوه نوشتن «essay» را به خوبی یاد بگیرید. همراه با آن، می‌توانید دایره واژگان خود را نیز تقویت کنید و تسک‌های مختلفی را از آزمون‌های سال‌های قبل انتخاب و آن‌ها را مرور کنید.

آزمون‌های آزمایشی آیلتس

کتاب Get IELTS Band 9 in Academic Writing – Book 2 – Essay Planning

اگر نمی‌دانید چه کتابی را برای تمرین کردن تسک دوم تهیه کنید، توصیه می‌کنیم از این کتاب به عنوان راهنما کمک بگیرید. در این کتاب، می‌توانید تمام نکات کلیدی و مهم را برای کسب نمره بالا در رایتینگ آیلتس یاد بگیرید. همچنین با نحوه نوشتن پاراگراف و انواع «essay» آشنا خواهید شد. هر یک از «essay»‌ها با توصیه‌هایی از سوی استاد زبان انگلیسی همراه شده است که به کسب نمره بالاتر در این بخش به شما کمک خواهد کرد.

از دیگر مواردی که در این کتاب به آن اشاره شده است، ۱۵ نمونه «essay» است که انواع مختلفی را شامل می‌شود. در کل، تسک دوم رایتینگ آیلتس از ۵ نوع سوال تشکیل شده است و در این کتاب، هر یک از این نوع سوال‌ها به طور کامل پوشش داده شده است. علاوه بر این، با نمونه پاسخ‌هایی که در سطح نمره ۸ تا ۹ ارائه شده، می‌توانید انواع ساختارهای گرامری به‌کاررفته برای هر «essay» را تمرین کنید و همچنین با لغاتی در سطح پیشرفته برای رایتینگ آشنا شوید. حتی می‌توانید توضیحات کاملی را درباره انواع «essay» بخوانید.

کتاب Essay Planning

کتاب High-Scoring IELTS Writing Model Answers

این کتاب بر اساس مقالات مختلفی تهیه شده است که برخی از ویژگی‌های مهم آزمون آیلتس را پوشش می‌دهد. به کمک آن می‌توانید با بیش از ۷۹ آزمون مختلف آشنا شوید. همچنین چند نمونه «essay» دارد که توسط استاتید باتجربه گردآوری شده است. هر «essay» بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کلمه است و نمونه پاسخ‌های آن به زبان ساده‌ای نوشته شده است تا بتوانید با ساختار «essay» به خوبی آشنا شوید.

آشنایی با آزمون آیلتس

کتاب Visuals: Writing About Graphs, Tables and Diagrams for IELTS Writing Task 1

به کمک این کتاب می‌توانید با تمرین‌های متنوعی در خصوص نحوه نوشتن رایتینگ آشنا شوید. این «eBook» شامل ۶۴ صفحه است و به شما کمک می‌کند تا تکنیک‌های نوشتن مقدمه و نحوه تحلیل موضوع، نوشتن اطلاعات مختلف، استفاده از «Discourse Markers»‌ و «Modifires» را یاد بگیرید. علاوه بر این، می‌توانید دایره واژگان و دستور زبان خود را تا حد زیادی بهبود بخشید.

رایتینگ آیلتس

کتاب Achieve IELTS Academic Writing Succes

نویسنده این کتاب «Julie Hall» است و به عنوان یکی از منابع آیلتس راهنمای کاملی برای نوشتن رایتینگ آکادمیک به شمار می‌رود. «Achieve IELTS Academic Writing Succes» از ۱۶ تسک یک و ۱۶ تسک دو تشکیل شده است و آموزش‌ها و تمرین‌های مختلفی را در این رابطه ارائه می‌دهد. همچنین نمونه‌ای برای آشنایی با انواع رایتینگ آیلتس است و به بهبود مهارت رایتینگ شما و تسلط بر موضوعات مختلف این بخش از آزمون کمک می‌کند. همچنین، توضیحات کاملی را در رابطه با نحوه نوشتن پاراگراف و تحلیل نمودارها ارائه داده است. توضیحات این کتاب بسیار ساده و قابل‌فهم است. به همین دلیل مناسب افرادی است که قصد مطالعه و تمرین برای بخش رایتینگ آیلتس بدون کلاس را دارند.

کتاب یادگیری رایتینگ آیلتس

کتاب Barron’s Writing For The IELTS

این کتاب به طور ویژه به بررسی «رایتینگ» آیلتس پرداخته است و شامل نمونه آزمون‌های سال‌های قبل، نمونه «essay» و توضیحات تشریحی در رابطه با نمونه پاسخ‌هایی است که برای هر یک از تسک‌ها ارائه شده است. همچنین، با در نظر گرفتن معیارهای نمره‌دهی برای رایتینگ، به ارزیابی نمونه رایتینگ‌های سال‌های قبل می‌پردازد. از دیگر مواردی که این کتاب را نسبت به سایر کتاب‌ها متمایز می‌کند، ارائه نکات مهم درباره تقویت واژگان است و به نحوه پاراگراف‌نویسی و جمله‌بندی هر پاراگراف اشاره دارد.

از دیگر نکات مهمی که در این کتاب با آن آشنا می‌شویم، انواع سوالات تسک ۲ است. ابتدا درباره هر کدام توضیحاتی داده شده و سپس نمونه‌هایی را در اختیار داوطلبان قرار داده تا با تمرین بیشتر بتوانند نمره خود را در رابطه با تسک ۲ افزایش دهند. همچنین برای تسک ۱ آیلتس آکادمیک و جنرال به بررسی جزئیاتی همراه با مثال و توضیحات مربوطه پرداخته است. برای افرادی که قصد دارند مهارت رایتینگ خود را به صورت خودخوان بهبود بخشند نیز این کتاب می‌تواند گزینه مناسبی باشد، زیرا نمونه پاسخ‌های آن و توضیحاتی که درباره نحوه نوشتن هر پاراگراف داده شده و نحوه استفاده از لغات و دستور زبان مناسب با موضوع، آن را به کتاب‌ منحصربه‌فردی برای مطالعه خودآموز تبدیل کرده است.

منابع آیلتس برای رایتینگ

کتاب Academic Writing Practice for IELTS by Sam McCarter

این کتاب از مثال‌های متعددی تشکیل شده است و به شش بخش تقسیم می‌شود. در بخش اول، می‌توانید تمرین‌های رایتینگ را در خصوص انجام تسک اول پیدا کنید. در بخش دوم نیز نمونه تمرین‌هایی برای تسک دوم در اختیار شما قرار گرفته است. بخش سوم، شامل بررسی نمونه پاسخ‌ها و تصحیح آن‌هاست، اما بخش چهارم به تمرین‌های بیشتری اختصاص یافته است. در نهایت، دو بخش آخر شامل نکات کلیدی و پیوست آخر کتاب می‌شود.

منابع رایتینگ آیلتس

کتاب Top 20 Great Grammar for Great Writing

این کتاب، برخی از مبحث گرامری مهم را برای بهبود مهارت‌‌های نوشتاری ارائه می‌کند. تأکید آن بر آشنایی با تفاوت‌های میان زبان خودتان و زبان انگلیسی است. همچنین شما را با برخی از اشتباهات رایج گرامری آشنا می‌کند که باعث می‌شود نقاط ضعف خود بهتر بشناسید. تمرین‌های گرامری که در این کتاب قرار داده شده نیز به درک بهتر شما از مباحث گرامری پرتکرار برای رایتینگ آیلتس کمک می‌کند.

منابع آیلتس برای رایتینگ

منابع آیلتس برای تقویت ریدینگ

برای تقویت «Reading» آیلتس، آشنایی با تکنیک‌های ریدینگ و پاسخ دادن به انواع سوالات در اولویت قرار دارد. دو تکنیک مؤثر در این رابطه «Skimming» و «Scanning» است. «Skimming» شامل خواندن سریع به منظور درک ایده کلی متن است و «Scanning» شامل خواندن به منظور پیدا کردن جزئیات بیشتر در متن با توجه به کلمه‌های کلیدی در صورت سوال است. در کنار این دو تکنیک مؤثر، باید انواع سوالات ریدینگ را نیز بشناسیم و بدانیم که برای پاسخ دادن به هر یک از آن‌ها باید از چه راهکارهایی کمک بگیریم. از این رو، تأکید شده که منابع معتبر و مناسبی را برای مطالعه تهیه کنید. به منظور تقویت ریدینگ آیلتس می‌توانیم مطالعه کتاب‌های زیر را به عنوان منابع آیلتس توصیه کنیم.

معرفی منابع آیلتس برای تقویت ریدینگ
IELTS Reading Actual TestsIELTS Advantage – Reading Skillsmprove your IELTS Reading Skills
Essential Reading For IELTSIELTS Reading – MaximiserCollins Reading for IELTS

کتاب Improve your IELTS Reading Skills

این کتاب انواع سوالات ریدینگ را به طور کامل آموزش می‌دهد و روش‌های پاسخ دادن به آن‌ها را توضیح می‌دهد. همچنین به بررسی نکات مهم و کلیدی در خصوص یادگیری مهارت‌های تست زدن برای بخش ریدینگ آیلتس می‌پردازد، مانند «Skimming» و «Scanning». از دیگر ویژگی‌‌های این کتاب این است که چون همه نکات آموزشی را به طور دقیق و به زبانی ساده بیان کرده است، می‌تواند برای مطالعه به صورت خودخوان نیز منبع مفیدی باشد. تمرین‌هایی که برای درک بهتر متن‌های ریدینگ و پاسخ دادن به سوالات در این کتاب گنجانده شده است، آن را به یکی از منابع پرطرفدار آیلتس تبدیل کرده است. این کتاب مناسب افرادی است که قصد دارند نمره ۶ تا ۷٬۵ را برای آزمون آیلتس کسب کنند.

منابع آیلتس برای Reading

کتاب Collins Reading for IELTS

کتاب «Collins Reading for IELTS» که هم برای داوطلبان آزمون آکادمیک و هم برای داوطلبان جنرال طراحی شده است، به عنوان یکی از منابع مفید آیلتس برای مطالعه توصیه می‌شود. هر کتاب از ۱۲ درس تشکیل شده و بر موضوعاتی تأکید می‌کند که جزو مباحث پرتکرار آیلتس هستند. به کمک این کتاب‌ها می‌توانید لغات جدیدی را یاد بگیرید و برای بخش‌های رایتینگ و اسپیکینگ تمرین کنید. برای افرادی که قصد مطالعه برای آزمون آیلتس را به صورت خودخوان دارند، توصیه می‌کنیم این کتاب را تهیه و مطالعه کنند.

منابع آیلس Collins

کتاب IELTS Advantage – Reading Skills

مجموعه کتاب‌های «IELTS Advantage» آزمون‌های متنوعی را برای تمرین و درک بهتر ریدینگ آیلتس در اختیار زبان‌آموزان قرار داده است و مراحل تست زدن و نحوه پاسخ دادن به سوالات را به طور کامل و به صورت گام به گام آموزش می‌دهد. برای افرادی که قصد گرفتن نمره ۶٬۵ تا ۷ را دارند، این کتاب می‌تواند گزینه مناسبی باشد. همچنین موضوعات مختلفی را برای ریدینگ آیلتس انتخاب کرده است که در آزمون‌های سال‌های قبل زیاد دیده شده است. از دیگر ویژگی‌های این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آشنایی با انواع سوالات ریدینگ آیلتس و نحوه پاسخ دادن به آن‌ها
  • آشنایی با تکنیک‌های خواندن سریع متن و پیدا کردن کلمه‌های کلیدی
  • آشنایی با پارافریز کردن و پیدا کردن کلمه‌های مترادف در متن ریدینگ
  • آموختن راهکارهایی که باعث صرفه‌جویی در وقت و مدیریت بهتر زمان می‌شود
  • تقویت دامنه واژگان و آشنایی با کالوکیشن‌های انگلیسی
منابع آیلتس Advantage

کتاب IELTS Reading – Maximiser

در میان تمام منابع آیلتس که تا به اینجای مطلب معرفی شده‌اند، کتابی را قرار است به شما معرفی کنیم که نویسنده آن ایرانی است و برای افرادی که قصد گرفتن نمره ۷ به بالا را در آزمون آیلتس دارند، مفید است. مجموعه کتاب‌‌های «IELTS Maximiser» برای مهارت‌های مختلفی طراحی شده و منبع کاملی برای آیلتس به شمار می‌رود. «IELTS Reading – Maximiser» به طور اختصاصی نکات کلیدی ریدینگ آیلتس را توضیح می‌دهد و هم ریدینگ آکادمیک و هم جنرال را شامل می‌شود. در این کتاب، نمونه آزمون‌های مختلفی را مشاهده می‌کنیم که برای تمرین کردن و تست زدن مناسب است. همچنین تکنیک‌های پاسخ دادن به انواع سوالات ریدینگ را نیز آموزش می‌دهد و به برخی از نکات انحرافی مهم اشاره می‌کند که در بخش ریدینگ آیلتس شاهد آن هستیم.

در مجموع، به کمک «IELTS Reading – Maximise» می‌توانید نقاط ضعف خود را شناسایی و برای رفع آن‌ها تلاش کنید. از آنجا که این کتاب راهنمای کاملی برای ریدینگ آیلتس است، برای مطالعه به صورت خودخوان نیز توصیه می‌شود.

راه‌های تقویت ریدینگ آیلتس

کتاب IELTS Reading Actual Tests

این کتاب به صورت «IELTS Reading Actual Tests» در دسترس داوطلبان آزمون آیلتس قرار دارد و نمونه آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس را نیز در خود جای داده است. بنابراین یکی از منابع آیلتس است که در کنار آشنایی با ساختار کلی آیلتس و انواع سوالات آن، برای تست زدن گزینه مناسبی به شمار می‌رود.

یکی از فواید تست زدن، آشنایی با نقاط ضعف خود و تحلیل اشتباهاتی است که در بخش‌‌های مختلف آزمون ممکن است شاهد آن باشیم. اما قبل از تست زدن باید با نکات لازم برای آشنایی با انواع سوالات ریدینگ آشنا شویم و سپس به سراغ تست‌های آن برویم. «IELTS Reading Actual Tests» همه این موارد را شامل می‌شود. بدین صورت که ابتدا توضیحاتی درباره نحوه پاسخ دادن به سوالات ریدینگ داده است و سپس انواع سوالات مختلف را بررسی کرده است. بنابراین، از آن می‌توان به عنوان یکی از منابع آیلتس یاد کرد که نکات آموزشی را به طور دقیق پوشش داده است. به کمک این کتاب می‌توانید از مزایای زیر بهره‌مند شوید:

  • با سطح زبان انگلیسی موردنیاز برای آزمون آیلتس آشنا خواهید شد.
  • مهارت‌های زبانی خود را به صورت عینی و هدفمند ارزیابی خواهید کرد.
  • چون آزمون‌های ماک آن تمام جنبه‌های آزمون آیلتس را پوشش داده است، می‌توانید به نقاط قوت و ضعف خود دست یابید.
یادگیری Reading آیلتس

کتاب Essential Reading For IELTS

یکی از منابع آیلتس که مورد تأیید بسیاری از اساتید زبان و متخصصین آیلتس است و همچنین برای مطالعه به صورت خودخوان نیز توصیه می‌شود، «Essential Reading For IELTS» است. در این کتاب می‌توانید با آزمون‌های متنوع ریدینگ آیلتس آشنا شوید که مربوط به آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس است. به کمک آن، مهارت‌ تست زدن تقویت می‌شود و با تکنیک‌های «Skimming» و «Scanning» نیز آشنا خواهید شد. علاوه بر این، به شما یاد می‌دهد که برای پاسخ دادن به سوالات مختلف ریدینگ، لازم است با مهارت دیگری به نام «Paraphrasing» نیز آشنا شوید. وقتی صورت سوال را می‌خوانید، لازم است قبل از این‌که پاسخ آن را در متن جست‌وجو کنید، ابتدا کلمه‌های کلیدی را پیدا کنید و سپس در متن به دنبال آن‌ها بگردید.

اما مشکل اینجاست که در بیشتر موارد، نمی‌توانید دقیقاً همان کلمه‌ها را در متن بیابید، بلکه باید به دنبال مترادف یا متضاد آن‌ها باشید. درواقع، باید به دنبال جمله‌ای باشید که از نظر مفهوم، همان چیزی را منتقل کند که در صورت سوال به آن اشاره شده است، اما به شکل دیگری و با کلمه‌های دیگری بیان شده است که همان پارافریز است. در این کتاب می‌توانید یاد بگیرید که چگونه پارافریزها را پیدا کنید و به کمک آن‌ها تست بزنید تا سرعت عمل بهتری برای بخش ریدینگ آیلتس داشته باشید.

کتاب Essential Reading

منابع آیلتس برای تقویت اسپیکینگ

به منظور تقویت اسپیکینگ آیلتس، بهتر است به سراغ منابعی برویم که شامل موضوعات پرتکرار آیلتس باشد. به عبارت دیگر، موضوعاتی را پوشش دهد که در آزمون‌های سال‌های قبل تکرار شده است. منابعی که قصد داریم در این بخش از مطلب برای تقویت اسپیکینگ آیلتس معرفی کنیم، شامل نمونه سوالات هر سه بخش می‌شود و می‌توانیم به کمک آن‌ها تمرین کافی داشته باشیم. این منابع همگی شامل نمونه پاسخ‌هایی نیز می‌شوند که برای یادگیری لغات و اصطلاحات ناآشنا در قالب متن بسیار مفید است.

علاوه بر این، می‌توانید با خواندن نسخه نوشتاری پاسخ‌ها، دستور زبان مناسب برای صحبت کردن درباره موضوعات مختلف را نیز یاد می‌گیرید و تمرین می‌کنید. در جدول زیر می‌توانید منابع آیلتس برای تقویت اسپیکینگ را مشاهده کنید. هر یک از این منابع را در ادامه این مطلب، جداگانه و به طور کامل معرفی خواهیم کرد و ویژگی‌های هر یک را شرح می‌دهیم.

منابع آیلتس برای تقویت اسپیکینگ
Improve Your IELTS Listening & Speaking SkillsCollins English for Exam Speaking for IELTSIELTS Speaking Actual Tests & Suggested Answers
Comprehensive IELTS Speaking Band 8 Preparation CourseIELTS Advantage: Listening Strategies & Speaking Skills

کتاب IELTS Speaking Actual Tests & Suggested Answers

این کتاب یکی از منابع خوب برای تمرین و تقویت مهارت اسپیکینگ برای آزمون آیلتس است و شما را با محدوده وسیعی از لغات جدید آشنا می‌کند. همچنین ۳۰ موضوع مختلف برای بخش اول اسپیکینگ دارد و حدود ۲۰۰ سول برای آن در نظر گرفته شده است تا بتوانید تمرین کافی داشته باشید. نمونه پاسخ‌هایی هم که برای آن لحاظ شده، همگی نمره ۸ تا ۹ را در آزمون آیلتس کسب کرده‌اند. بنابراین، برای افرادی که نیازمند کسب نمره بالا در این بخش از آزمون هستند، می‌تواند منبع مناسبی باشد. به‌جز این، ۵۰ موضوع مختلف برای «Cue Card» بخش دوم دارد و نمونه پاسخ‌های آن نیز همگی بین نمره ۸ تا ۹ را در آزمون‌های سال‌های قبل کسب کرده‌اند. در نهایت، ۵۰ موضوع مختلف برای بخش سوم اسپیکینگ در نظر گرفته شده است که تقریباً ۲۵۰ نمونه سوال مختلف دارد و نمونه پاسخ‌های آن نیز برای تمرین کردن بسیار مفید است.

منابع آیلتس Speaking

کتاب Collins English for Exam Speaking for IELTS

این کتاب یکی از منابع بسیار خوبی است که به کمک آن می‌توانید برای آزمون آیلتس آمادگی لازم را در رابطه با بخش اسپیکینگ پیدا کنید. مجموعه کتاب‌های «Collins» به هر چهار بخش از آزمون آیلتس به طور جداگانه پرداخته‌اند و برای تقویت هر یک از مهارت‌های زبانی راهکارهای متنوعی را ارائه می‌دهند. هدف این مجموعه کتاب‌ها، آشنایی با هر یک از بخش‌های اسپیکینگ است و مواردی که در کتاب لحاظ شده است، معادل ۵۰ ساعت کاری را در بر می‌گیرد.

هر کتاب ۱۲ درس دارد و هر درس بر موضوعی تأکید می‌کند که در آزمون‌های قبلی آیلتس تکرار شده است. به همین دلیل می‌تواند گزینه مناسبی برای بهبود مهارت اسپیکینگ شما به حساب بیاید. همچنین به کمک آن می‌تواند به مجموعه گسترده‌ای از واژگان رایج و کاربردی برای اسپیکینگ آزمون آیلتس دسترسی پیدا کنید.

منابع آیلتس برای اسپیکینگ

کتاب Improve Your IELTS Listening & Speaking Skills

هدف این کتاب بهبود مهارت‌های «لیسنینگ» و «اسپیکینگ» است و برای رنج نمره‌های مختلفی طراحی شده است. برای افرادی که قصد دارند به صورت خودخوان آیلتس بخوانند، این کتاب منبع بسیار مناسبی به شمار می‌رود. این کتاب شامل انواعی از منابع است که برای دست‌یابی به نمره ۶٬۵ و بالاتر می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. همچنین شامل راهنمای کاملی برای گذراندن مراحل اسپیکینگ است و نکات مهمی را در رابطه با گرامر، لغات، کالوکیشن‌ها و اصطلاحات مختلف انگلیسی آموزش می‌دهد. موضوعات مختلفی را نیز برای صحبت کردن پوشش داده است که می‌تواند به زبان‌آموزان در درک بهتر اسپیکینگ و زدن تست‌ها کمک کند.

کتاب آیلتس Listening

کتاب IELTS Advantage: Listening Strategies & Speaking Skills

این کتاب نیز شامل نمونه آزمون‌های مختلفی برای تقویت مهارت اسپیکینگ است و راهکارهای مؤثری را برای بهبود این مهارت آموزش می‌دهد. به کمک این کتاب می‌توانید با نکات مهمی در خصوص نحوه تست زدن آشنا شوید و دایره واژگان خود را تقویت کنید. همچنین دامنه لغات خود را افزایش دهید و با دستور زبان مناسبی برای صحبت کردن نیز آشنا شوید. این کتاب برای افرادی مناسب است که قصد دارند نمره ۶٬۵ به بالا را در آزمون آیلتس کسب کنند.

کتاب IELTS Advantage

کتاب Comprehensive IELTS Speaking Band 8 Preparation Course

«Comprehensive IELTS Speaking» جزو منابع پرطرفدار آیلتس است که به بسیاری از داوطلبان توصیه می‌شود و همان‌طور که از اسمش پیداست، کتب کامل و جامعی برای بخش اسپیکینگ آیلتس است. این کتاب می‌تواند نمره شما را تا ۸ افزایش دهد، زیرا علاوه بر نمونه سوالات آزمون آیلتس، نمونه پاسخ‌های داوطلبان را نیز قرار داده است و این نمونه پاسخ‌ها شامل کلمات رایج و پرتکرار آیلتس است. علاوه بر این، می‌توانید از ساختارهای گرامری متنوع در هر یک از پاسخ‌ها کمک بگیرید و سطح گرامر انگلیسی خود را بالا ببرید. برای تقویت اسپیکینگ می‌توانید هر بار که به سوالی پاسخ می‌دهید، صدای خود را ضبط کنید و بعد از آن به صدای خود گوش کنید و آن را با نمونه پاسخی که در کتاب آورده شده است مقایسه کنید. بدین ترتیب هم می‌توانید سطح اسپیکینگ خود را تا حدودی متوجه شوید و هم از نمونه پاسخ‌ها کمک بگیرید و دوباره صدای خود را ضبط کنید و نتیجه را ارزیابی کنید.

منابع آیلتس برای Speaking

منابع آیلتس برای تقویت گرامر

یکی از مواردی که همواره اساتید زبان انگلیسی بر یادگیری و تقویت آن برای آزمون آیلتس تأکید داشته‌اند، دستور زبان است. دستور زبان یکی از مباحث مهم و در عین حال پیچیده برای اکثر زبان‌آموزانی است که برای آزمون آیلتس داوطلب شده‌اند. زیرا به کار بردن گرامر درست، مانند استفاده از زمان‌های مختلف و جملات پیچیده دستوری می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در بهبود نمره رایتینگ و اسپیکینگ شما داشته باشد.

برای آشنایی و مطالعه دستور زبان انگلیسی، توصیه می‌شود به سراغ آزمون‌های قبلی آیلتس بروید و از نمونه پاسخ‌های رایتینگ و اسپیکینگ زبان‌آموزان کمک بگیرید. این کار باعث می‌شود که مباحث دستوری لازم برای آزمون را در قالب متن، مثال و انواع جمله یاد بگیرید که بسیار مفید است. اما اگر سطح زبان انگلیسی شما پایین‌تر از متوسط است، بهتر است در دوره‌های ترمیک ثبت نام کنید و مدت زمانی را به یادگیری این دوره‌ها اختصاص دهید تا در نهایت بتوانید برای پاسخ دادن به سوالات آزمون آیلتس تسلط کافی پیدا کنید. در صورتی که فرصت یا امکان شرکت در آزمون آیلتس را ندارید، می‌توانید منابع مناسب را تهیه و به صورت خودخوان مطالعه کنید.

همچنین می‌توانید به کمک اپلیکیشن یا پادکست‌های یادگیری گرامر انگلیسی، با مباحث پیچیده‌تری آشنا شوید و در مجموع شانس کسب نمره بالاتری را در آزمون آیلتس داشته باشید. در این بخش از مطلب «منابع آیلتس» از «مجله فرادرس»، به معرفی برخی از کتاب‌های تقویت گرامر پرداخته‌ایم. با مطالعه ویژگی‌‌های هر یک از این کتاب‌ها می‌توانی کتاب یا کتاب‌های مناسب خود را انتخاب کنید و روند مطالعه را به شکل بهتری پیش ببرید.

منابع آیلتس برای تقویت گرامر
Cambridge Grammar of EnglishFocus on GrammarCollins Cobuild: Phrasal Verbs Workbook
English Grammar in UsePractical English UsageComplete English Grammar Rules
Understanding and Using English Grammar

کتاب Collins Cobuild: Phrasal Verbs Workbook

این کتاب از ده درس تشکیل شده است. هر یک از این درس‌ها، افعال عبارتی مختلفی را آموزش می‌دهند و ما را با نحوه به کار بردن آن‌ها در جمله آشنا می‌کنند. همه درس‌ها از ساختار مشابهی پیروی می‌کنند و به ترتیب حروف الفبا چیده شده‌اند. اما زبان‌آموزان می‌توانند به هر ترتیبی که تمایل داشتند، مطالعه را پیش ببرند. این کتاب برای مطالعه به صورت خودخوان طراحی شده است و پاسخ آن نیز در انتهای کتاب آمده است.

هر فصل مقدمه‌ای دارد و مفاهیم مهمی را در خصوص نحوه استفاده از افعال عبارتی توضیح می‌دهد. بعضی وقت‌ها، یک فعل عبارتی دو بار در همان بخش تکرار شده است که دو معنی متفاوت دارد. در بیشتر موارد، افعال عبارتی در دو یا سه بخش مختلف دیده می‌شوند. البته جای تعجب ندارد، زیرا بیشتر افعال عبارتی یک معنی دارند و در برخی موارد می‌توانند بیش از ۲۰ معنی مختلف داشته باشند.

بخش آخر با عنوان «Other Meanings»، به بررسی آن دسته از افعال عبارتی می‌پردازد که اغلب کاربردهای محدودتری دارند و از نظر معنی هم تنوع زیادی ندارند. می‌توانید آن‌ها را در پیوست آخر کتاب نیز مشاهده کنید. هر بخش به بررسی یک دسته‌بندی معنایی می‌پردازد. اگر بیش از ده فعل عبارتی مورد مطالعه قرار بگیرند، آن فصل به دو قسمت تقسیم می‌شود. هر فصل با مثال‌‌های متنوعی شروع می‌شود. سپس در صورت نیاز توضیحاتی درباره آن‌ها ارائه می‌شود و در نهایت به بررسی سایر افعال عبارتی پرداخته می‌شود که از نظر معنی مشابه یا متضاد آن‌ها هستند.

تمرین‌های این کتاب نیز به افعال عبارتی اختصاص یافته است که اغلب در محاوره‌ها و گفت‌وگوهای روزمره با‌ آن‌ها سروکار داریم. برخی از تمرین‌ها «Matching» است و برخی «Gap Filling». اما دلیل انتخاب این کتاب برای تقویت گرامر این است که در آزمون آیلتس و به‌ویژه در بخش اسپیکینگ و رایتینگ، با افعال عبارتی زیاد مواجه می‌شویم. این فعل‌ها وقتی در حالت عادی و بدون حرف اضافه انگلیسی یا «Particle» به کار می‌روند، معنی اصلی خودشان را می‌دهند، اما وقتی با «Particle» همراه می‌شوند و به صورت افعال عبارتی درمی‌آیند، معنی آن‌ها کاملاً فرق می‌کند. به همین دلیل، اگر در استفاده از افعال عبارتی مشکل دارید یا با آن‌ها آشنایی کافی ندارید، توصیه می‌کنیم از این کتاب کمک بگیرید. حتی می‌توانید برخی از درس‌ها را انتخاب و مطالعه کنید.

کتاب Cobuild برای گرامر

کتاب English Grammar in Use

«English Grammar in Use» یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های گرامر است که توسط «Raymond Murphy» نوشته شده است. او استاد زبان انگلیسی است و کتاب‌های آموزشی زیادی نوشته است. این کتاب برای سطوح مختلفی در نظر گرفته شده و به همین دلیل می‌تواند مناسب سطوح مبتدی، متوسط و پیشرفته باشد. هر کتاب توضیحات کامل و جامعی درباره مباحث گرامری داده و مثال‌هایی را ارائه کرده است. همچنین برای هر درس تمرین‌هایی در نظر گرفته شده است که پاسخ آن‌ها را می‌توانید در انتهای کتاب مشاهده کنید.

این کتاب برای افرادی که قصد یادگیری دستور زبان انگلیسی را به صورت خودخوان دارند، می‌توانند گزینه مناسبی باشد. موضوعات متنوعی که در این کتاب آورده شده است، که انوع مباحث گرامری را پوشش می‌دهد. برای مثال، مباحثی مانند زمان‌های انگلیسی، حروف تعریف، حروف اضافه، جملات شرطی، عبارات موصولی در انگلیسی و امثال این‌ها را به زبانی ساده و به کمک مثا‌ل‌های متنوع بررسی کرده است.

منابع آیلتس برای تقویت گرامر

کتاب Complete English Grammar Rules

این کتاب گرامری توسط متخصصین و اساتید برجسته‌ای نوشته شده و یک دیکشنری رایگان نیز برای آن در نظر گرفته شده است. بیش از ۵۰۰ صفحه است و تمام مباحث گرامری مهم را پوشش داده است. این کتاب هم برای افراد مبتدی و هم برای افرادی که سطح زبان آن‌ها متوسط و پیشرفته است، می‌تواند منبع بسیار مناسبی برای آشنایی با مباحث گرامری باشد. از مواردی که در این کتاب می‌توانید مطالعه کنید، مباحث گرامری مانند افعال بی‌قاعده انگلیسی، زمان‌های انگلیسی و موارد استثنا در دستور زبان انگلیسی است. همچنین می‌توانید با اجزای کلام در زبان انگلیسی، مانند اسم، فعل، صفت انگلیسی، قید و سایر موارد آشنا شوید. این کتاب در میان افرادی که قصد دارند گرامر را بدون کلاس یاد بگیرند بسیار محبوب است، زیرا به زبانی ساده و به طور کامل همه نکات مهم گرامری را توضیح داده است و به برخی از اشباهات رایج گرامری در میان زبان‌آموزان پردخته است.

منابع آیلتس برای گرامر

کتاب Understanding and Using English Grammar

این کتاب که نویسنده آن «Betty Azar» است نیز به یکی از کتاب‌های محبوب و پرطرفدار در میان زبان‌آموزان و حتی اساتید زبان انگلیسی تبدیل شده است. سطح این کتاب هم برای مبتدی و هم برای متوسط و پیشرفته مناسب است، زیرا مباحث گرامری را در دسته‌بندی‌های مختلف قرار داده و تمام نکات گرامری را به صورت دقیق و به شکلی ساده و قابل‌فهم توضیح داده است. برای آموزش هر مبحث گرامری، ابتدا توضیحاتی در خصوص آن داده است و سپس مثال‌هایی ارائه کرده است. همچنین با تمرین‌های متنوع، سعی کرده درک هر مبحث گرامری را برای زبان‌آموز ساده‌تر کند. از ویژگی‌های خوب کتاب «Understanding and Using English Grammar» این است که مدام به‌روز می‌شود و در حال حاضر ویرایش پنجم آن در اختیار زبان‌آموزان قرار دارد. برای مطالعه خودخوان نیز می‌توان از آن به عنوان منبعی مفید برای یادگیری دستور زبان انگلیسی استفاده کرد.

منابع آیلتس Betty Azar

مجموعه کتاب های Focus on Grammar

این مجموعه برای تقویت گرامر انگلیسی طراحی شده است و شامل پنج سی‌دی آموزشی است که برای آموزش دستور زبان و مباحث مختلف گرامری از مبتدی تا پیشرفته می‌تواند مناسب باشد. به کمک این مجموعه کتاب‌ها می‌توانید مباحث کاربردی دستور زبان انگلیسی را بیاموزید و به شکلی کاربردی آن را یاد بگیرید. علاوه بر این، تمرین‌های متعددی در کتاب لحاظ شده است که به کمک آن‌ها می‌توانید مهارت‌های مرتبط با گرامر را نیز تقویت کنید، مانند مهارت‌های «Listening» و «Speaking». همچنین می‌توانید با یادگیری نکات گرامری مهم برای رایتینگ، این مهارت را نیز بهبود بخشید.

منایع آیلتس focus on grammar

کتاب Practical English Usage

کتاب «Practical English Usage» در میان اساتید زبان انگلیسی طرفداران زیادی دارد و همچنین به عنوان کتابی کمک‌آموزشی، در بیشتر مؤسسه‌ها و دانشگاه‌ها به زبان‌آموزان و دانشجویان توصیه می‌شود. به منظور تقویت زبان انگلیسی، مهم‌ترین مسئله یادگیری دستور زبان است. زیرا بدون آشنایی با مباحث گرامری، نمی‌توانیم جملات مناسبی بسازیم و از آن‌ها در گفتار و نوشتار استفاده کنیم. این کتاب حجم زیادی دارد، اما در ابتدای آن فهرست کاملی قرار داده شده که به کمک آن می‌توانید به هر بخشی که می‌خواهید رجوع کنید و تمرینات لازم را انجام دهید. توضیحات گرامری این کتاب به قدری کامل است که دیگر با وجود آن نیازی به منبع دیگری ندارید، اما نمی‌توان گفت که برای افرادی با سطح مبتدی مناسب است، زیرا آموزش‌ها در سطح متوسط یا بالاتر ارائه شده است. اما هر مبحث گرامری را که بخواهید می‌توانید در این کتاب پیدا کنید.

منابع آیلتس Practical English

کتاب Cambridge Grammar of English

کتاب «Cambridge Grammar of English» به عنوان یکی از منابع مفید و کارآمد برای آموزش زبان انگلیسی، سعی دارد علاوه بر توضیح نکات گرامری مهم، آن‌ها را در قالب مثال و مکالمه توضیح دهد. به همین دلیل، یادگیری دستور زبان انگلیسی با آن به‌مراتب ساده‌تر خواهد بود. روش آموزش بدین صورت است که ابتدا مبحث گرامری مدنظر آموزش داده می‌شود. سپس مثال‌هایی زده می‌شود و در ادامه نمونه مکالمه‌‌هایی مطرح می‌‌شود که به کمک آن می‌توانید ساختارهای گرامری را در «Context» و در شرایط شبیه گفت‌وگوهای روزمره مشاهده و تمرین کنید. در انتها نیز لغات و اصطلاحات کاربردی و جدید مربوط به هر درس را به طور کامل و با مثال آموزش داده است.

«Cambridge Grammar of English» را می‌توان به عنوان یکی از کتاب‌های تقویت دستور زبان انگلیسی به صورت خودخوان معرفی کرد. از دیگر ویژگی‌های برجسته این کتاب، تمرین‌های مرتبط و متنوعی است که برای هر درس در نظر گرفته شده و به درک بهتر گرامر انگلیسی کمک می‌کند.

منابع آیلتس برای گرامر انگلیسی

منابع آیلتس برای تقویت لغات

بدون شک به منظور آمادگی برای آزمون آیلتس باید دامنه واژگان خود را افزایش دهیم. البته ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که ضرورت یادگیری لغات برای آزمون آیلتس چیست، زیرا در این آزمون بخش جداگانه‌ای برای لغات در نظر گرفته نشده است. باید به این نکته اشاره کنیم که تقریباً در هر یک از بخش‌های آزمون آیلتس لغاتی گنجانده شده است که آشنایی با آن‌ها می‌تواند شانس یافتن پاسخ‌های درست را افزایش دهد. برای مثال، در بخش لیسنینگ، اگر لغات و اصطلاحات بیشتری بدانیم، بهتر می‌توانیم متوجه دیالوگ‌ها و مونولوگ‌ها فایل‌های صوتی بشویم و تعداد پاسخ‌های درست خود را افزایش دهیم.

همچنین برای درک بهتر سوالات ریدینگ و یافتن پاسخ آن‌ها در متن، باید با مترادف‌ها و پارافریزها آشنا باشیم و لازمه این آشنایی، بالا بردن سطح واژگان است. یا برای بخش رایتینگ، استفاده از لغات تکراری می‌تواند باعث کاهش نمره شما شود. علاوه بر این، در بخش اسپیکینگ می‌توانید با به کار بردن واژگان مناسب و غیرتکراری، نمره بهتری کسب کنید. در کل، واژگان و دستور زبان انگلیسی، ۲۵٪ از نمره کل آیلتس را به خود اختصاص داده‌اند که لابه‌لای هر یک از بخش‌ها گنجانده شده است.

در همین راستا و به منظور تقویت واژگان آیلتس، منابعی معرفی شده است که می‌توانید مطالعه کنید. این نکته را فراموش نکنید که یادگیری لغات به معنی آموختن لغات سطح پیشرفته، تخصصی یا غیرکاربردی نیست، بلکه معیار نمره‌دهی بر اساس کاربرد لغات مناسب و اصطلاحات درست و بجا است. به علاوه، توصیه می‌کنیم هنگام تمرین نمونه سوالات ماک اسپیکینگ یا اسپیکینگ آزمون‌های سال‌های قبل، نمونه پاسخ‌های داوطلبان را نیز مطالعه کنید و از میان نمونه پاسخ‌هایی که داوطلبان در آزمون‌های آیلتس داده‌اند، لغات جدید و اصطلاحات کاربردی و پرتکرار را یاد بگیرید. این روش به عنوان یکی از راه‌های مؤثر در تقویت لغات آیلتس به شمار می‌رود، زیرا به کمک آن می‌توانید لغات و اصطلاحات جدید را در قالب متن یاد بگیرید و حتی با دستور زبان انگلیسی نیز به خوبی آشنا شوید و نحوه استفاده از مباحث گرامر متنوع را بهتر بیاموزید.

منابع آیلتس برای تقویت لغات
Oxford Word SkillsCambridge Vocabulary for IELTSEssential Words For IELTS
Barron’s Essential Words for IELTSCollins Vocabulary for IELTSCollins Work On Your Idioms
English Collocations in UseIELTS Vocabulary BoosterEnglish Vocabulary in Use
Focus on Vocabulary

کتاب Check your English Vocabulary for IELTS

این کتاب شامل ۶۰۰ واژه است که در آزمون‌های آیلتس تکرار شده‌اند. تمام این لغات در ده درس گنجانده شده و با توجه به موضوعات مختلفی ارائه می‌شود. بیشتر این موضوعات در اسپیکینگ، ریدینگ و رایتینگ آزمون آیلتس تکرار شده است، مانند حمل‌ونقل، سرگرمی، اوقات فراغت، مسافرت، محل زندگی، کسب‌وکار، سلامتی، تکنولوژی و... . از دیگر ویژگی‌های این کتاب می‌توان به پاسخ‌هایی که در انتهای کتاب برای تمرین‌ها قرار داده شده اشاره کرد. همچنین برای درک بهتر هر مبحثی که برای آموزش لغات در نظر گرفته شده، سوالاتی را مطرح کرده است. فایل صوتی این کتاب هم در بازار موجود است و می‌توان تلفظ هر کلمه را تمرین کرد. معنی هر کلمه جلوی آن توضیح داده شده است و مثال‌‌هایی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. به کمک این مثال‌‌ها، می‌توانید نحوه استفاده از کلمات و اصطلاحات جدید را در متن یاد بگیرید.

یادگیری آیلتس

کتاب Cambridge Vocabulary for IELTS

کتاب «Cambridge Vocabulary for IELTS» توسط «Pauline Cullen» نوشته شده است و نکات بسیار مهم و ارزشمندی را در خصوص نحوه مطالعه لغات مهم آیلتس توضیح می‌دهد. این شامل چندین درس می‌شود و در هر درس، لغات مهمی با توجه به موضوعات مختلف آموزش داده می‌شود. همچنین تمرین‌های مختلفی برای هر درس ارائه شده است و یک سی‌دی برای تلفظ کلمات در اختیار شما قرار گرفته است. لغات انگلیسی، ۲۵ درصد از نمره «essay» و «اسپیکینگ» را در آزمون آیلتس به خود اختصاص داده است. همچنین نقش مهمی در درک بهتر «Listening» و «Reading» دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود دایره واژگان خود را تا حد امکان برای بالا بردن نمره خود در آزمون آیلتس تقویت کنید. از ویژگی‌های این کتاب به عنوان یکی از منابع آیلتس که طرافداران زیادی هم دارد، موارد زیر است:

  • باعث بهبود دامنه واژگان می‌شود و به شما در آمادگی برای آزمون آیلتس کمک می‌کند.
  • از طریق لیسنینگ و متن‌های مختلف دامنه واژگان شما را بهبود می‌بخشد. همچنین لغات جدید را در قالب متن یا جمله انگلیسی آموزش می‌دهد.
  • داوطلبان را با لغات جدیدی در قالب متن «Context»‌ آشنا می‌کند تا بتوانند لغات انگلیسی را کامل بفهمند و از آن‌ها به درستی استفاده کنند.
  • به داوطلبان آیلتس فرصت‌هایی می‌دهد که از طریق آن بتوانند لغات انگلیسی را تمرین کنند و آزمون‌های مختلفی را برای این منظور طراحی کرده است. هر درس از سه صفحه تشکیل شده که شامل لیسنینگ، رایتینگ و منابع اسپیکینگ می‌شود که مشابه آزمون واقعی آیلتس است.
  • وقتی این کتاب را مطالعه می‌کنید، می‌توانید با درس‌هایی شروع کنید که موضوعات آن برای شما جذابیت بیشتری دارد یا فکر می‌کنید در رابطه با آن موضوع خاص به تمرین بیشتری نیاز دارید. بنابراین، نیازی نیست همه درس‌‌ها را بخوانید یا به‌ترتیب پیش ببرید. بلکه فقط کافی است آن درس‌هایی را که نیاز به تمرین بیشتری دارید انتخاب و مطالعه کنید.
  • درس‌های ۲۱ و ۲۲ نکات مهمی را در زمینه یادگیری لغات جدید و نحوه استفاده از دیکشنری آموزش می‌دهند.
منابع لغات آیلتس

کتاب Collins Vocabulary for IELTS

این کتاب به همراه سی‌دی به ۲۰ درس تقسیم شده است. لغاتی که در این درس گنجانده شده، تمام کلمات و اصطلاحات ضروری را برای هر چهار بخش آیلتس معرفی کرده است. هر درس، شامل تمرین‌های مختلفی است که به ما در یادگیری لغات جدید به روشی کاملاً هدفمند کمک می‌کند. همچنین آزمونی در انتهای هر فصل قرار داده شده که بر اساس آزمون‌های آیلتس واقعی است. «English Vocabulary in Use» یکی از منابع آیلتس است که در میان داوطلبان آیلتس از محبوبیت زیادی برخوردار است، زیرا به زبانی ساده کلمه‌های پرکاربرد آیلتس را توضیح داده است و به کمک تمرین‌های متعدد، به درک بهتر کلمات و نحوه استفاده درست از آن‌ها کمک می‌کند.

منابع آیلتس Collin's Vocab

کتاب Focus on Vocabulary

برای سطوح متوسط و پیشرفته، «Focus on Vocabulary» به عنوان یکی از منابع آیلتس در بهبود دایره واژگان شما تأثیرگذار است. از مزیت‌های این کتاب این است که شخص با کلمات روزمره و رایج انگلیسی آشنا می‌شود و به لغات ضروری و پرکاربرد اشاره دارد. این کتاب دو جلد دارد. جلد اول شامل ۵۰۴ واژه ضروری برای آیلتس است و جلد دوم از لغات تخصصی‌تری تشکیل شده و مناسب افرادی است که سطح زبان انگلیسی آن‌ها پیشرفته است.

این کتاب بر اساس تحقیقات به‌عمل‌آمده در خصوص کلمات پرکاربرد انگلیسی است که برای سطوح متوسط و پیشرفته طراحی شده است. ازجمله موارد مهم در این کتاب، آموزش کلمات تخصصی و کلمه‌‌هایی است که در رمان‌، روزنامه، فیلم و سریال و مصاحبه‌های تلویزیونی با آن‌ها زیاد سروکار داریم. از ویژگی‌های این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هفت درس با موضوعات مختلف مانند طراحی، محیط زیست، هنر و غیره است.
  • شروع هر فصل با ارزیابی دانش لغات داوطلب آغاز می‌شود که به آن‌ها در آشنایی با کلمه‌های کلیدی و مهم برای هر فصل کمک می‌کند. داوطلبان با این کلمه‌های جدید به شکلی دسته‌بندی‌شده در انتهای هر فصل مواجه می‌شوند.
  • کلمه‌های کلیدی در هر فصل دست‌کم چهار بار در متن تکرار می‌شوند و در بخش‌های زیر نیز آن‌ها را بارها مشاهده می‌کنیم.
    • درک مطلب
    • معنی کلمه
    • هم‌خانواده‌ها
    • کالوکیشن‌ها
  • در انتهای هر درس، فصلی به نام «Strategy Practice» وجود دارد که روش‌هایی مانند نحوه استفاده از دیکشنری، نوشتن «essay» و تسک‌های مرتبط دیگر اضافه شده است.
منابع آیلتس برای لغات

کتاب‌های English Vocabulary in Use

مجموعه کتاب‌های «English Vocabulary in Use» شامل واژگان متنوع و متعددی است که از سطح پایه تا پیشرفته را در خود جای داده است. این کتاب از سوی انتشارات کمبریج روانه بازار شده و برای آموزش واژگان از شیوه خاص خودش استفاده می‌کند. بدین صورت که در سمت چپ صفحه لغات جدید را آموزش می‌دهد و در سمت راست صفحه تمرین‌های مربوط به آن را قرار داده است. این مجموعه، به عنوان منابع آیلتس در دسته کتاب‌های محبوب و پرطرفدار قرار گرفته است، زیرا همه‌چیز را به طور کامل و جامع توضیح داده است و نحوه آموزش‌ها به گونه‌ای است که حتی با مطالعه به صورت خودخوان هم می‌توانیم از آن بهره ببریم.

مجموعه کتاب‌های «English Vocabulary in Use» مناسب سطوح مبتدی تا پیشرفته، از سوی انتشارات کمبریج برای داوطلبان آیلتس روانه بازار شده است. همه کتاب‌ها از فرمت مشابهی پیروی می‌کنند که شامل ارائه لغات در صفحه چپ و تمرین‌های مربوطه در صفحه راست و روبه روی آن است. برای هر سطح، دو کتاب در دسترس است: کتاب مطالعه و کتاب تست. برای این‌که کتاب مناسب خود را انتخاب کنید، ابتدا باید در آزمون تعیین سطح شرکت کنید و سطح زبان انگلیسی خود را محک بزنید. سپس با توجه به آن کتاب مناسب خود را انتخاب کنید. از این کتاب‌ها می‌توانید به عنوان منبعی مناسب در کنار سایر منابع آیلتس برای تمرین چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی استفاده کنید تا به مرور بتوانید بر آن‌ها مسلط شوید.

منابع لغات آیلتس

کتاب IELTS Vocabulary Booster

این کتاب حجم کمی دارد و شامل نکات مهم برای یادگیری واژگان جدید می‌شود. همچنین از بیش از ۵۰۰ کلمه کاربردی و مناسب برای آیلتس تشکیل شده است که می‌تواند شما را به نمره ۷ یا بالاتر برساند. تمرکز اصلی این کتاب بر روی نحوه نوشتن «essay» است، اما می‌توان از آن برای تقویت لغات انگلیسی برای سایر مهارت‌‌های آیلتس نیز استفاده کرد.

آیلتس یست

کتاب های Oxford Word Skills

این کتاب با دو لهجه مختلف بریتانیایی و آمریکایی در بازار موجود است. هر درس به موضوع خاصی اختصاص داده شده و با توجه به آن لغات و اصطلاحاتی آموزش داده می‌شود. ابتدای هر درس با پاراگرافی شروع می‌‌شود که برخی از کلمه‌های آن درس در آن گنجانده شده است. در ادامه، هر لغت با معنی آن آموزش داده شده و برای درک بهتر کاربرد هر کلمه، مثالی برای آن ارائه شده است. در انتها نیز تمرین‌هایی لحاظ شده است که پاسخ آن‌ها را نیز در ادامه می‌توانید مشاهده کنید. این کتاب‌ها برای سطوح ابتدایی، متوسط و پیشرفته طراحی شده است و زبان‌آموزان باید با در نظر گرفتن سطح زبان انگلیسی خود یکی از این کتاب‌ها را انتخاب کنند.

کتاب Oxford Word Skills

کتاب Collins Work On Your Idioms

این «eBook» مناسب افرادی است که زبان انگلیسی آن‌ها در سطح متوسط تا پیشرفته است. همچنین به عنوان یکی از منابع آیلتس می‌توانید برای مطالعه به صورت خودخوان نیز آن را در فهرست کتاب‌های خود قرار دهید. «Collins Work On Your idioms» از ۲۵ درس تشکیل شده است و بالغ بر ۳۰۰ اصطلاح پرکاربرد انگلیسی را پوشش می‌دهد. پاسخ تمرین‌ها نیز در کتاب لحاظ شده است که توضیحات کاملی دارد. پیوست انتهای کتاب نیز شامل راهنمای کاملی برای کمک به حفظ اصطلاحات و کلمه‌های جدید است تا هم به درستی از آن‌ها در جملات خود استفاده کنید و هم مدت زمان بیشتری در ذهن‌تان بماند. همچنین به کمک نمایه‌ انتهای کتاب، می‌توانید اصطلاحات و لغات جدید را به راحتی پیدا کنید.

اصطلاحات در تمام زبان‌ها وجود دارد و فقط مختص زبان انگلیسی نیست. هر اصطلاحی معنی خاص خودش را دارد که ممکن است از ظاهرش نتوانیم معنی آن را حدس بزنیم و باید برای پیدا کردن مفهوم آن به دیکشنری یا سایت‌های مختلف مراجعه کنیم. اما بخش مهمی از مکالمه‌های روزمره افراد را تشکیل می‌دهند و هم در موقعیت‌های رسمی و هم در موقعیت‌های غیررسمی به کار می‌روند. اما در محاوره‌های غیررسمی بیشتر کاربرد دارد. به کم این کتاب می‌توانید بر این بخش نیز تسلط پیدا کنید که به‌نوعی باعث بهبود مهارت اسپیکینگ شما خواهد شد.

اصطلاحات انگلیسی

کتاب‌های Barron’s Essential Words for IELTS

این کتاب برای افرادی مهم است که می‌خواهند در آزمون آیلتس نمره خیلی خوبی بگیرند. به کمک این کتاب می‌توانید به تمرین‌های جامعی در زمینه نحوه یادگیری لغات جدید و استفاده از آن‌ها در گفت‌و‌گوهای خود دست پیدا کنید. همچنین، ۶۰۰ کلمه پرکاربرد را در این کتاب می‌توانید مشاهده کنید که در آزمون‌های قبلی آیلتس نیز مشاهده شده است و از آن‌ها به عنوان لغات پرتکرار آیلتس یاد می‌شود. این کلمه‌ها به دسته‌بندی‌هایی تعلق دارند که مواردی مانند گردشگری، طبیعت، محیط زیست، هنر، سرگرمی، معضلات اجتماعی و سایر موارد را پوشش می‌دهد.

این کتاب را نیز می‌توان با توجه به مباحث موردنیاز و موضوعاتی که برای یاد گرفتن نیاز دارید، به صورت رندوم انتخاب و مطالعه کنید. به عنوان یکی از منابع خوب برای مطالعه به صورت خودخوان نیز پیشنهاد می‌شود.

منابع لغات آیلتس

کتاب English Collocations in Use

این کتاب برای سطح متوسط طراحی شده است و شامل صدها «کالوکیشن» (Collocations) است که در صحبت کردن و نوشتن به زبان انگلیسی تأثیر زیادی دارد. این کتاب مناسب افرادی است که قصد دست‌یابی به نمره ۷ یا بالاتر را در آزمون آیلتس دارند.

زبان انگلیسی از واژگان متعددی تشکیل شده که هر یک با توجه به موقعیت‌های مختلف، معانی متفاوتی به خود می‌گیرند. به همین دلیل لازم است بدانیم که هر یک در کنار یکدیگر چه مفهومی را منتقل می‌کنند. به کلمه‌هایی که در زبان انگلیسی اغلب کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، کالوکیشن گفته می‌شود. برای یادگیری کالوکیشن‌ها باید به سراغ منابع معتبری برویم، چراکه استفاده درست از کلمه‌ها در کنار هم باعث می‌شود نمره بهتری در اسپیکینگ و رایتینگ آیلتس بگیریم.

کتاب «English Collocations in Use» باعث بهبود دایره لغات و اصطلاحات شما می‌شود، زیرا شامل مجموعه‌ای از اصطلاحات سطح متوسط و پیشرفته می‌شود که ممکن برای بخش رایتینگ یا اسپیکینگ به آن‌ها نیاز داشته باشید. برای مثال، در رابطه با موضوعات پزشکی یا سلامتی، لازم است بدانیم که با کلمه‌هایی مانند «prescription» یا «treatment» چه کالوکیشن‌هایی به کار می‌رود، زیرا ممکن است موقع صحبت کردن به آن‌ها نیاز داشته باشیم.

از ویژگی‌های بارز این کتاب به عنوان منبع آیلتس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ۶۰ درسِ دوصفحه‌ای که کالوکیشن‌های مختلفی را با توجه به موضوعات پرتکرار آیلتس انتخاب کرده است و به کمک مثال و تمرین به تعریف هر یک پرداخته است.
  • بیش از ۱۵۰۰ ترکیب مختلف برای موقعیت‌های گوناگون با استفاده از جدول، چارت، متن‌های کوتاه و مکالمه‌های دو یا چندنفره
  • پاسخ‌های کامل و تشریحی درباره هر یک از تمرین‌ها
  • نکاتی پیرامون روش‌های یادگیری و راه‌های رفع اشتباهات
  • حاوی کاربردی‌ترین و مهم‌ترین کالوکیشن‌های زبان انگلیسی که در گفت‌وگوهای روزانه یا فیلم و سریال و همچنین هنگام صحبت کردن با اشخاص انگلیسی‌زبان به آ‌ن‌ها نیاز پیدا می‌کنیم.
منابع آیلتس و کالوکیشن

منابع خودآموز آیلتس

ممکن است همه افرادی که قصد شرکت در آزمون آیلتس را دارند، فرصت کافی برای شرکت در کلاس‌های آمادگی برای آیلتس را نداشته باشند. یا به دلایل دیگری از شرکت در این دوره‌های آموزشی خودداری کنند. در چنین شرایطی، استفاده از منابع آیلتس و مطالعه آن در منزل می‌تواند روش مؤثری برای تقویت مهارت‌های زبانی و دست‌یابی به نمره کل بالاتر باشد. در این بخش از مطلب، به معرفی برخی از منابع خودآموز آیلتس می‌پردازیم. لازم به ذکر است که برای تهیه و مطالعه این منابع باید سطح زبان انگلیسی خود را در نظر بگیرید و اگر فکر می‌کنید از «Intermediate»‌ پایین‌تر است، کتاب‌های تقویت سطح زبان انگلیسی را تهیه کنید که در بخش‌های بعدی این مطلب معرفی خواهند شد. سپس به سراغ کتاب‌های «self-study» برای آیلتس بروید.

در جدول زیر می‌توانید تعدادی از کتاب‌های کاربردی را به عنوان منابع آیلتس خودخوان مشاهده کنید. در ادامه مطلب نیز به معرفی این کتاب‌ها می‌پردازیم. برخی از کتاب‌هایی که در جدول زیر معرفی شده‌اند، پیش‌تر معرفی شده است.
منابع آیلتس خودخوان
English Collocations in UseCambridge IELTSThe Official Cambridge Guide to IELTS
IELTS AdvantageBarron’s IELTS Practice ExamsNew Insight into IELTS

کتاب The Official Cambridge Guide to IELTS

این کتاب را در ابتدای مطلب و در بخش معرفی منابع آیلتس به عنوان اولین کتاب معرفی کردیم. در این بخش نیز یک بار دیگر ویژگی‌های آن را مرور می‌کنیم، زیرا به عنوان یکی از کتاب‌های مفید برای مطالعه به صورت خودخوان می‌تواند مورد استفاده همه داوطلبان قرار بگیرد.

آزمون‌های ماک آیلتس که در انتهای این کتاب قرار دارد و پاسخ‌های آن‌ها می‌تواند تمرینی برای آیلتس باشد. از طرفی، آموزش‌هایی را برای آیلتس آکادمیک و جنرال ارائه داده است که به راحتی قابل‌درک است و به زبانی ساده بیان شده است. بنابراین، برای افرادی که قصد گرفتن نمره ۶ به بالا را در آزمون دارند، این کتاب می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

کتاب Cambridge Guide

مجموعه کتاب‌های Cambridge IELTS

این مجموعه کتاب‌ها، همان‌طور که اشاره شد برای تمرین کردن و تست زدن طراحی شد‌ه‌اند و هر کتاب شامل ۴ آزمون مختلف است که مربوط به آزمون‌های واقعی سال‌‌های قبل است. برخی از این آزمون‌ها مربوط به آیلتس آکادمیک و برخی مربوط به آیلتس جنرال است. توصیه می‌شود اگر می‌خواهید برای آزمون آیلتس آماده شود و نیاز به تمرین کردن و تست زدن دارید، با در نظر گرفتن نوع آزمون خود، از مجموعه کتاب‌‌های ۱۰ به بعد استفاده کنید که جدیدتر است و سوالات آن به آزمون آیلتس شباهت بیشتری دارد. در حال حاضر، جدیدترین کتاب آن، تست شماره ۱۷ است.

کتاب تست کمبریج

کتاب English Collocations in Use

بدون شک برای یادگیری زبان انگلیسی، آشنایی با کالوکیشن‌ها و نحوه استفاده از آن‌ها می‌تواند به ما کمک زیادی بکند. زیرا وقتی می‌خواهید جمله‌ای را به زبان انگلیسی بگویید، باید با اجزای آن آشنا باشید تا بتوانید کلمه‌هایی را که با آن‌ها همراه می‌شوند، درست به کار ببرید. فرض کنید می‌خواهید از کلمه «mistake» در جمله خود استفاده کنید. شاید بسیاری از شما معنی این کلمه را بدانید. «mistake» در نقش اسم به معنی «اشتباه» است، اما اگر بخواهید آن را در جمله به کار ببرید، باید مطمئن شوید که فعل انگلیسی درستی را با آن همراه کرده‌اید. بنابراین باید بدانید که کالوکیشن «make a mistake» در زبان انگلیسی رایج است و باید بدانیم که فعل اشتباهی را برای آن به کار نبریم.

منابع آیلتس و کالوکیشن

کتاب New Insight into IELTS

یکی از کتاب‌های مفیدی که به زبانی ساده نکات مهم آیلتس را به شما آموزش می‌دهد تا برای آزمون آماده شوید، «New Insight into IELT» است. همچنین تمرین‌هایی برای هر بخش در نظر گرفته شده که پاسخ آن‌ها را می‌توانید در انتهای کتاب مشاهده کنید. این مجموعه برای افرادی مناسب است که سطح زبان عمومی آن‌ها در حد متوسط است و می‌خواهند برای آزمون آیلتس آمادگی کافی را به دست بیاورند. از دیگر ویژگی‌های خوب آن «Workbook» است که تمرین‌هایی را با توجه به هر درسی که ارائه می‌دهد، در اختیار داوطلبان قرار داده تا بتوانند تمرین کنند.

منابع آیلتس New Insight

کتاب Barron’s IELTS Practice Exams

برای افرادی که قصد آمادگی برای آزمون آیلتس بدون کلاس را دارند، این کتاب به عنوان یکی از منابع آیلتس می‌تواند بسیار کاربردی باشد. کتاب مرتب به‌روز می‌شود و شامل نکات مهمی است که برای مطالعه در یک کتاب خودآموز می‌توانید پیدا کنید. برای مثال، تمرین‌های مختلف، آموزش انواع تکنیک‌های تست زدن، آشنایی با انواع سوالات هر بخش و نکات مهم برای آمادگی در آزمون، از ویژگی‌های بارز این کتاب است که آن را به کتاب کاملی برای مطالعه تبدیل کرده است.

منابع آیلتس Barron's

مجموعه کتاب های IELTS Advantage

این مجموعه کتاب‌ها به سه دسته «Writing» و «Reading» و «Speaking & Listening» تقسیم می‌شود که هر یک به طور مجزا و به شکلی ویژه به بررسی تمامی راهکارهای مؤثر برای پاسخ دادن به انواع سوالات هر بخش از آزمون پرداخته است. از ویژگی‌های خوب این مجموعه کتاب‌ها این است که برای افرادی که در یک یا دو بخش از مهارت‌های زبانی ضعیف هستند، کتاب‌‌هایی به طور اختصاصی در نظر گرفته شده است که با تهیه و مطالعه آن‌ها می‌توانند در آن مهارت بخصوص تسلط کامل پیدا کنند و به خوبی از عهده سوالات آن بخش در روز آزمون بربیایند. این کتاب مناسب کسانی است که قصد گرفتن نمره ۶٬۵ به بالا را در آزمون دارند.

کتابهای IELTS Advantage

کتاب های تقویت سطح زبان انگلیسی

از آنجا که برای آمادگی در آزمون آیلتس باید سطح زبان انگلیسی خود را مشخص کنید، در این بخش از مطلب «منابع آیلتس» از «مجله فرادرس»، به معرفی چند کتاب ترمیک می‌پردازیم که به تقویت مهارت‌های زبانی شما کمک می‌کند. به طور کلی، برای آمادگی در آزمون آیلتس باید سطح زبان شما «Upper Intermediate» به بالا باشد. بنابراین، قبل از این‌که منابع آیلتس را تهیه کنید، ابتدا در آزمون تعیین سطح شرکت کنید و سپس در صورتی که سطح زبان شما پایین‌تر از آیلتس است، مطالعه منابع زیر را توصیه می‌کنیم.

انتخاب هر یک از این منابع به مهارت‌های زبانی شما بستگی دارد و می‌توانید با در نظر گرفتن نقاط ضعف خود، آن‌ها را تهیه و مطالعه کنید. در جدول زیر می‌توانید برخی از کتاب‌های ترمیک را که در اکثر مؤسسات زبان انگلیسی تدریس می‌شود، مشاهده کنید. در ادامه نیز هر یک از این کتاب‌ها را به طور کامل معرفی خواهیم کرد.

کتاب‌های تقویت سطح زبان انگلیسی
IELTS Speaking: Ultimate Guide to IELTS SuccessAmerican English FileTouchstone
Mindset for IELTSSpeakoutViewpoint

مجموعه کتاب های Touchstone

مجموعه کتا‌ب‌های «Touchstone» در یک پکیج چهارجلدی مخصوص زبان‌آموزان از سطوح مقدماتی تا پیشرفته منتشر شده است. نویسندگان این کتاب‌ها «Michael McCarty» و «Jeanne McCarten» و «Helen Sandford» هستند و در حال حاضر نسخه دوم آن ویرایش و روانه بازار شده است. از ویژگی‌های بارز این کتاب می‌توان به مکالمه‌های متعدد و اصطلاحات و لغات کاربردی برای هر سطح اشاره کرد. به همین دلیل برای تقویت اسپیکینگ منبع مهمی به شمار می‌رود.

هر یک از این کتاب‌ها برای سطوح مختلفی در نظر گرفته شده است. برای مثال کتاب اول برای سطح «Basic»، کتاب دوم برای «Pre-intermediate»، کتاب سوم برای «Intermediate» و کتاب چهارم برای «Upper Intermediate» طراحی شده است و با توجه به هر سطح، هر چهار مهارت انگلیسی را در خود جای داده است. بنابراین، در مجموع ۴ کتاب است که برای تقویت زبان انگلیسی، باید با در نظر گرفتن سطح خود کتاب یا کتاب‌های مناسبی را انتخاب و مطالعه کنید.

اگر قصد دارید در آموزشگاه ثبت نام کنید و مشغول مطالعه شوید، با شرکت در آزمون تعیین سطح می‌توانید سطح زبان خود را مشخص کنید و سپس با در نظر گرفتن آن مراحل ثبت نام در آموزشگاه انجام می‌شود و کتاب مناسب سطح‌تان را خودشان انتخاب خواهند کرد. اما اگر قصد مطالعه به صورت خودآموز را دارید، بهترین راه این است که ابتدا در آزمون تعیین سطح شرکت کنید که به صورت آنلاین می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. سپس با توجه به سطحی که برای شما در نظر گرفته شده است، یکی از کتاب‌ها را تهیه کنید و مطالعه را با آن پیش ببرید. توصیه می‌کنیم برای مطالعه سطوح پیشرفته‌تر باید به سراغ کتاب دیگری به نام «Viewpoint» بروید.

منابع آیلتس ترمیک Touchstone

کتاب Viewpoint

همان‌طور که در معرفی کتاب‌های «Touchstone» اشاره شد، «Viewpoint» به‌نوعی ادامه این مجموع کتاب‌هاست و برای سطوح پیشرفته در نظر گرفته شده است. این مجموعه از دو کتاب تشکیل شده است و سطوح B2 تا C1 را پوشش می‌دهد. همچنین کتابی برای اساتید زبان انگلیسی نیز طراحی شده است که شامل آموزش‌ها و پاسخ آموزش بهتر و ساده‌تر باشد. «Teacher's Guide» برای افرادی که قصد مطالعه خودخوان را دارند نیز می‌‌تواند تا حد زیادی کمک‌کننده باشد. ساختار این کتاب‌ها مانند کتاب‌های «Touchstone» از دوازده «Unit» تشکیل شده و هر «Unit» شامل چهار درس «A» و «B» و «C» و «D» می‌شود. در انتهای هر درس نیز بخشی به نام «Vocabulary Notebook» وجود دارد که شامل تمرین‌های واژگانی هر درس است. بعد از هر سه درس نیز بخشی به نام «Checkpoint» در نظر گرفته شده است که شامل آزمونی از مجموع سه درس است.

منابع آیلتس viewpoint

مجموعه کتاب های American English File

کتاب‌های «American English File» برای سطوح «A1» تا «C1» در نظر گرفته شده و در پنج جلد گردآوری شده است. در سال ۲۰۱۳ نسخه جدید‌ آن روانه بازار شد که بر روی چهار مهارت اصلی زبان تأکید دارد. همچنین به آموزش تلفظ و دستور زبان انگلیسی نیز می‌پردازد. اما در مقایسه با کتاب‌های دیگری که برای تقویت سطح زبان انگلیسی معرفی شد، توجه کمتری به مکالمه دارد. بیشترین تأکید آن بر روی درک مطلب و لیسنینگ است. این کتاب از سوی انتشارات آکسفورد به بازار عرضه شده است.

منابع تقویت آیلتس

مجموعه کتاب های Speakout

مجموعه کتاب‌های «Speakout» با هدف بهبود مکالمه و اسپیکینگ از سوی انتشارات «لانگمن پیرسون» در سال ۲۰۱۱ روانه بازار شد. این مجموعه با همکاری شبکه آموزشی «BBC Learning»، در زمینه تولید محتوای درسی فعالیت کرده و با استقبال زیادی از سوی زبان‌آموزان مواجه شده است. ویرایش دوم این کتاب در سال ۲۰۱۷ انجام شده و برای بهبود سریع مکالمه زبان انگلیسی مناسب است، برای سطوح آموزشی مقدماتی تا پیشرفته طراحی شده و در مجموع شامل شش کتاب است.

مجموعه کتاب‌های Speakout

کتاب های Mindset for IELTS

این کتاب‌ها در سه سطح مختلف طراحی شده‌اند و یکی از منابع پرطرفدار آیلتس به شمار می‌روند. هر درس این کتاب از چهار بخش تشکیل شده و هر بخش به بررسی و توضیح یکی از مهارت‌های آزمون می‌پردازد. در هر بخش، ابتدا بخشی طراحی شده که شما را با مراحل پیش رو آشنا می‌کند. سپس وارد بخش اصلی می‌شود و نوع پاسخ دادن به سوالات را نیز آموزش می‌دهد. هر بخش به یک یا دو نمونه از سوالات اختصاص یافته است و در بیشتر کلاس‌های آمادگی برای آیلتس آموزش داده می‌شود.

مجموع کتاب‌های Mindset

کتاب IELTS Speaking: Ultimate Guide to IELTS Success

این کتاب بر اساس تحقیقات متعددی که در زمینه آزمون آیلتس انجام شده طراحی شده است. به کمک آن می‌توانید به انواع موضوعاتی دست پیدا کنید که توسط مصاحبه‌کنندگان در اکثر آزمون‌های آیلتس مطرح شده است و درواقع جزو موضوعات پرتکرار اسپیکینگ آیلتس به شمار می‌رود. در این کتاب بیش از ۸۰۰ سوال و جواب وجود دارد و باید آن را به شکلی هدفمند مطالعه کنید تا نمره بالایی در بخش اسپیکینگ به دست بیاورید.

همچنین به تعدادی از پرسش‌های رایج در خصوص نمونه سوالات اسپیکینگ آیلتس پاسخ داده است و راه‌حل‌هایی را برای رفع مشکلات زبان‌آموزان ارائه کرده است. در مجموع، به کمک این کتاب‌ها می‌توانید زبان انگلیسی و به ویژه اسپیکینگ خود را حد زیادی تقویت کنید.

منابع آیلتس خودخوان

سایر منابع آیلتس

در کنار کتاب‌هایی که برای مطالعه آیلتس معرفی شد، می‌توانیم به منابعی غیر از کتاب نیز اشاره کنیم که می‌تواند به عنوان منابع کمک‌آموزشی و حتی منابع خودخوان به شما در بهبود مهارت‌های زبان انگلیسی و افزایش عملکردتان در آزمون کمک کند. برای مثال، خواندن کتاب داستان، دیدن فیلم‌های آموزشی، گوش دادن به اپلیکیشن و پادکست و مواردی از این قبیل می‌تواند به یادگیری زبان انگلیسی شما کمک شایانی بکند. در ادامه این مطلب، برخی از این منابع را معرفی خواهیم کرد. در جدول زیر می‌توانید برخی از پادکست‌ها، اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های مفید و معتبر را در کنار کتاب‌هایی که معرفی کردیم، مشاهده کنید. در ادامه نیز به بررسی ویژگی‌های هر یک به طور جداگانه می‌پردازیم.

سایر منابع آیلتس
پادکستاپلیکیشنوب‌سایت
IELTS CastIELTS Word PowerEnglishpage
IELTS PodcastIELTS Prep AppEnglish 4U
UK PodcastIELTS SkillsESL Pages
Education First

پادکست IELTS Cast

این پادکست توسط شخصی به نام «Ryan»‌ طراحی شده و مصاحبه‌هایی با افرادی انجام می‌دهد که در آزمون آیلتس نمره خوبی گرفته‌اند. برای موفقیت در این آزمون، می‌توانیم با شنیدن تجربیات داوطلبان آن که پیش‌تر در آزمون شرکت کرده‌اند، پیشرفت بیشتری حاصل کنیم. همچنین می‌توانیم با گوش دادن به پادکست به صورت روزانه و طی برنامه‌ریزی منظم، شانس کسب نمره بالا را در تمام بخش‌های آزمون افزایش دهیم.

  • لینک پادکست IELTS Cast: «+»
پادکست یادگیری آیلتس

پادکست IELTS Podcast

«IELTS Podcast» به راحتی روی تلفن همراه شما نصب می‌شود و می‌توانید هر زمان که وقت آزاد برای مطالعه داشتید به آن گوش دهید. این پادکست اپیزودهای مختلفی دارد که به طور اختصاصی برای آزمون آیلتس انتخاب شده است. ازطرفی، به گونه‌ای طراحی شده که هم جنبه آموزشی دارد و هم جنبه سرگرمی. همچنین می‌توانید از هر قسمتی از اپیزود که بخواهید، آن را دنبال کنید؛ امکان دسترسی به اپیزودها به صورت روزانه و در آرشیو شما وجود دارد. بنابراین، برای گوش دادن به آن هیچ محدودیت زمانی خاصی وجود ندارد و تمام بخش‌های آزمون آیلتس را به طور کامل پوشش داده است.

برای مثال، برای بخش اسپیکینگ به نکات مهمی اشاره شده است که به مرور در بهبود نمره شما مؤثر خواهد بود. یا برای بخش ریدینگ به تشریح انواع سوالات و نحوه پاسخ دادن به آن‌ها پرداخته است که به طبع می‌تواند در بالا بردن نمره ریدینگ تأثیر داشته باشد. اما باید برای گوش دادن به آن برنامه‌ریزی منظمی داشته باشید و پیوسته آن را دنبال کنید.

  • لینک پادکست IELTS Podcast: «+»
آیلتس پادکست

پادکست UK Podcast

این پادکست را می‌توان روی گوشی‌های اندروید نصب کرد تا هر زمان که فرصت مطالعه دست داد، به سراغ آن بروید. از دیگر مزایای این پادکست، این است که شامل داستان‌های متنوعی می‌شود که به کمک آن‌ها می‌توانید به لهجه بریتانیایی زبان انگلیسی خود را تقویت کنید. این پادکست به طور ویژه برای آیلتس تهیه نشده است، اما به کمک آن می‌توانید مهارت‌های زبانی خود مانند صحبت کردن یا گوش دادن را تقویت کنید. همچنین به کمک داستان‌هایی که در هر یک از اپیزودها مطرح شده است، می‌توانید لغات جدیدی را بیاموزید و با ساختار متنوعی از دستور زبان انگلیسی آشنا شوید.

  • لینک پادکست UK Podcast: «+»
پادکست انگلیسی UK

اپلیکیشن IELTS Word Power

این اپلیکیشن، همان‌طور که از اسمش پیداست، برای بهبود دامنه واژگان شما طراحی شده است و شامل ده‌ها آزمون مختلف در زمینه لغات انگلیسی می‌شود. به کمک این اپلیکیشن می‌توانید روندی منظم از عملکرد خود داشته باشید و میزان پیشرفت خود را به طور مستمر ارزیابی کنید. همچنین می‌توانید هر آزمون را بارها و بارها تکرار کنید و هر بار با دفعات قبل مقایسه‌ای انجام دهید تا شاهد نتیجه باشید.

  • لینک اپلیکیشن IELTS Word Power: «+»
اپلیکیشن یادگیری آیلتس

اپلیکیشن IELTS Prep App

این اپلیکیشن را می‌توانید برای آمادگی در آزمون آیلتس تهیه کنید که از سوی «British Council» روانه بازار شده است. هر یک از مهارت‌های آزمون آیلتس به طور کامل با تمام جزئیات برای داوطلبان توضیح داده شده است و تمام ساختارهای گرامری که برای آیلتس به آن نیاز دارید، به طور کامل پوشش داده شده است. همچنین ویدئوهایی دارد که شامل مصاحبه‌های مختلف داوطلبان در آزمون آیلتس است و باعث می‌شود نمونه پاسخ‌ها را تمرین کنید و هم‌زمان تا حدودی با شرایط برگزاری آزمون آشنا شوید.

از دیگر ویژگی‌های این اپلیکیشن این است که می‌توانید صفحه‌های مهم را برای خودتان علامت‌گذاری کنید تا هر زمان که خواستید به آن‌ها رجوع کنید و مروری بر نکات مهمی که مشخص کرده‌اید داشته باشید.

  • لینک دانلود اپلیکیشن IELTS Prep App از گوگل پلی استور: «+»
منابع یادگیری آیلتس

اپلیکیشن IELTS Skills

این اپلیکیشن بسیار جامع و کاربردی است و می‌تواند برای افرادی که قصد دارند برای آزمون آیلتس آماده شوند، گزینه مناسبی باشد. چند درس اول آن را می‌توانید به صورت رایگان تهیه کنید و برای تمرین سایر بخش‌ها باید برای آن هزینه پرداخت کنید. به کمک این اپلیکیشن، می‌توانید در آزمون اسپیکینگ به صورت آزمایشی شرکت کنید و صحبت‌های شخص مصاحبه‌کننده را بشنوید. همچنین می‌توانید نمونه رایتینگ بنویسید و آن را به شخص آزمون‌گیرنده بدهید تا برای شما تصحیح کند. هر یک از بخش‌‌ها توضیحاتی را در رابطه با نحوه شرکت در آزمون و آشنایی با نحوه پاسخ دادن به سوالات ارائه داده است که به کمک آن‌ها می‌توانید نتیجه مطلوبی به دست بیاورید.

  • لینک دانلود اپلیکیشن IELTS Skills از گوگل پلی استور: «+»
اپلیکیشن یادگیری آیلتس

وبسایت Englishpage

این وب‌سایت شامل آموزش‌هایی در خصوص دستور زبان انگلیسی می‌شود و به طور کامل انواع مباحث آن را پوشش می‌دهد. موضوعاتی که در این کتاب گنجانده شده، به‌ترتیب حروف الفبا است و می‌توانید هر مبحثی را که می‌خواهید مطالعه کنید. هر موضوع نیز شامل تمرین‌های متعددی می‌شود و در کل به بهبود گرامر شما کمک خواهد کرد. ابتدای صفحه، بخشی به نام «Grammar Tutorials» قرار داده شده است که مباحث گرامری مختلفی را پوشش می‌دهد، مانند زمان‌ها، گرامر Gerund و جملات شرطی. آموزش‌ها به صورت کامل و همراه با ارائه جدول و سوالات متداول درباره هر موضوع، به صورت آنلاین در دسترس مخاطبان قرار دارد و هر زمان که بخواهند می‌توانند از آن استفاده کنند.

  • لینک وب‌سایت Englishpage: «+»

منابع آیلتس وبسایت

وبسایت English 4U

این سایت شامل منابعی می‌شود که برای افراد غیرانگلیسی‌زبان مناسب است. وب‌سایت «English 4U» دو کتاب نیز دارد که به صورت رایگان امکان دانلود آن‌ها وجود دارد. «Grammar Book 1» برای مبتدی و «Grammar Book 2» برای سطوح متوسط در دسترس زبان‌آموزان قرار گرفته است.

کتاب اول به برخی از عناوین رایج و کاربردی پرداخته است، مانند جمع بستن اسم، زمان‌های انگلیسی، حروف تعریف و سوال ساختن در انگلیسی. این کتاب مناسب افرادی است که با ساختارهای دستوری پایه برای مکالمه‌های انگلیسی با مشکلاتی مواجه هستند. «Grammar Book» از ۱۶ فصل تشکیل شده است. هر فصل با داستان کوتاهی شروع می‌شود، سپس با چندین تمرین همراه می‌شود که پاسخ‌های آن‌ها نیز در اختیار زبان‌آموزان قرار گرفته است. کتاب دوم به ساختارهای گرامری پیچیده‌تری اختصاص داده شده است. برای مثال، ساختارهای پیچیده زمان‌های مختلف انگلیسی را بررسی کرده است. همچنین افعال بی‌قاعده انگلیسی را توضیح داده است و زبان‌آموزان را با ذکر مثال، با انواع جملات پیچیده یا مرکب آشنا می‌کند.

  • لینک وب‌سایت English 4U: «+»

وبسایت English For you

وبسایت ESL Pages

وب‌سایت «ESL Pages» لینکی برای دانلود دو کتاب گرامری دارد که به صورت رایگان در اختیار افراد قرار گرفته است. به همین دلیل، گزینه مناسبی برای انتخاب کتاب مناسب گرامری برای خرید به شمار می‌رود، زیرا می‌توانید هر دو کتاب را به صورت رایگان دانلود کنید، به طور کامل آن‌ها را بررسی کنید و در نهایت برای خرید کتاب مناسب خود تصمیم بگیرید.

  • لینک وب‌سایت ESL Page: «+»

منابع آیلتس وبسایت

وبسایت Education First

«Education First» وب‌سایت ارزشمندی در خصوص مباحث گرامری است و می‌تواند به عنوان یکی از منابع آیلتس به صورت آنلاین به یادگیری و تقویت دستور زبان انگلیسی کمک کند. توصیه ما به شما این است که ابتدا از این کتاب به عنوان مرجع برای مطالعه دستور زبان انگلیسی استفاده کنید، زیرا هم توضیحات ساده‌ای دارد و هم از مثال‌های ساده و مرتبط با هر بخش استفاده کرده است.

به این وب‌سایت می‌توانید به عنوان «Workbook» نگاه کنید. برای مثال، اگر تمایل دارید درباره اسم‌های انگلیسی بیشتر بدانید، می‌توانید به کمک این وب‌سایت با انواع اسم‌های مختلف در زبان انگلیسی آشنا شوید. حتی می‌توانید قوانین مربوط به بزرگ‌نویسی را یاد بگیرید و درباره ضمایر انگلیسی نیز نکات مهمی را بخوانید.

  • لینک وب‌سایت Education First : «+»

اپلیکیشن آیلتس

نکات مهم درباره مطالعه منابع آیلتس

مهم‌ترین مسئله در رابطه با مطالعه برای آیلتس این است که هدف خود را از شرکت در آزمون مشخص کنید. اگر قصد مهاجرت تحصیلی یا کاری به کشورهای دیگر را دارید یا به دلایل دیگری قصد شرکت در آزمون را دارید، در وهله اول باید بدانید که برای رسیدن به هدف خود باید از چه مراحلی عبور کنید. برای این کار توصیه می‌کنیم از اساتید مجرب و متخصص این امر کمک بگیرید.

در بسیاری از موارد، متقاضیان آزمون‌های بین‌المللی نظیر آیلتس و تافل، نمی‌دانند از کجا شروع کنند یا به منابع شروع یادگیری دسترسی ندارند. عده‌ای هم قصد دارند بدون شرکت در کلاس‌های آمادگی برای آزمون اقدام کنند. هدفتان هر چه هست، بهتر است همان ابتدای امر آن را مشخص کنید و برای دستیابی در مسیر درستی گام بردارید. در ادامه این مطلب، به نکات مهم شروع خواندن برای آیلتس اشاره کرده‌ایم.

نوع آزمون خود را مشخص کنید

یکی از مشکلاتی که اکثر زبان‌آموزان هنگام انتخاب منابع آیلتس با آن مواجه می‌شوند، تنوع کتاب‌های موجود در بازار است. درواقع، انواع و اقسام کتاب‌ها برای آیلتس وجود دارد و همین امر باعث شده که آن‌‌ها تا حدی گمراه شوند.

سطح زبان انگلیسی خود را بدانید

برای این‌که سطح زبان انگلیسی خود را با توجه به نمره آزمون تشخیص دهید، می‌توانید از جدول زیر کمک بگیرید. در نظر داشته باشید که برای آزمون آیلتس، نمره قبولی مشخصی تعیین نشده است. در واقع، نمره قبولی، توسط مؤسسه یا محلی تعیین می‌شود که برای آن اقدام کرده‌اید. در بیشتر موارد، نمره مناسب برای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، بین ۶ تا ۷ است.

نمره آیلتس برای هر سطحنام سطح (CEFR)سطح زبان انگلیسی
0-3.5A1 / A2

پایه / مبتدی

Elementary/Pre-Intermediate

B1: 4.0-5.0

B2: 5.0-6.5

B1 / B2

متوسط

Intermediate / Upper Intermediate

C1: 6.5-8.0

C2: 8.0-9.0

C1 / C2

پیشرفته

Advanced/Proficiency

با انواع سوالات آزمون آیلتس آشنا شوید

بدون شک، آشنایی با ساختار آزمون آیلتس می‌تواند کمک مؤثری در آمادگی برای آزمون بکند. به همین دلیل توصیه می‌شود برای آمادگی در آزمون آیلتس، پس از آن‌که نوع آزمون خود را مشخص کردید، با انواع سوالات آن آشنا شوید و تکنیک‌ها پاسخ دادن به آن‌ها را یاد بگیرید. هر یک از بخش‌‌های آزمون آیلتس از سوال‌های مختلفی تشکیل شده است. برای مثال، بخش «Reading» آزمون آیلتس حدود ۱۶ نوع سوال مختلف دارد که برای پاسخ دادن به هر نوع از این سوال‌ها، لازم است با نحوه پاسخ دادن و راهکارهای مؤثر برای پیدا کردن جواب در متن و افزایش سرعت عملکرد در آزمون آشنا شویم.

برنامه ریزی منظمی داشته باشید

بدون شک داشتن یک برنامه‌ریزی منظم و منسجم می‌تواند شما را در رسیدن به اهدافتان یاری کند. برای مثال، وقتی برای مطالعه به صورت روزانه برنامه‌ریزی داشته باشید و مدام روند پیشرفت خود را ارزیابی کنید، به مرور زمان شاهد پیشرفت عملکرد خود خواهید بود. هیچ‌چیز به اندازه یک برنامه‌ریزی خوب نمی‌تواند شما را در دست یابی به اهداف مطالعاتی خود یاری کند، چه برای آیلتس و چه برای هر برنامه مطالعاتی دیگر.

وقتی برای خود هدف بلندمدتی را در نظر می‌گیرید، باید بتوانید آن را به اهداف کوتاه‌تری تقسیم کنید تا با برنامه‌ریزی روزانه یا هفتگی بر اساس آن پیش بروید. در غیر این صورت، ممکن است پس از مدتی تلاش برای رسیدن به هدف بلندمدت خود، خسته شوید و از ادامه راه منصرف شوید. به همین دلیل توصیه می‌شود هدف خود را به صورت روزانه و به شکل کوتاه‌مدت مشخص کنید.

برای مثال، اگر قصد دارید تا دو سال آینده در آزمون آیلتس شرکت کنید و مدرک آن را به مؤسسه مدنظر خود ارائه دهید، بهتر است از همین حالا برنامه‌ریزی را برای آن شروع کنید. قدم اول این است که سطح زبان انگلیسی خود را تعیین کنید و با در نظر گرفتن آن، به سراغ منابع آیلتس بروید. البته باید مشخص کنید که قصد شرکت در کدام‌یک از آزمون‌های آیلتس (آکادمیک یا جنرال) را دارید، سپس منابع آیلتس موردنیاز خود را با توجه مهارت‌های زبانی که نیازمند تمرین بیشتری هستند تهیه کنید و مطالعه را پیش ببرید.

از منابع معتبر آیلتس کمک بگیرید

منابع مطالعه برای آیلتس در بازار زیاد است، اما چیزی که باید در نظر داشته باشید، انتخاب منابع درست و مطالعه با برنامه‌ریزی مناسب برای آن‌هاست. به همین دلیل توصیه می‌شود برای انتخاب منابع درست از استاد متخصص این امر کمک بگیرید یا از وب‌سایت‌های معتبر استفاده کنید و ویژگی‌های هر یک از کتاب‌ها یا منابعی که معرفی شده است را بخوانید و بر اساس آن‌‌ها منابع مورد نظر خود را انتخاب کنید. اما در نظر داشته باشید که برای مطالعه منابع آیلتس لازم است سطح زبان انگلیسی خود را نیز در نظر بگیرید. برای مثال، اگر سطح زبان انگلیسی شما پایین‌تر از متوسط است، لازم است کتاب‌هایی را انتخاب کنید که دانش کلی زبان شما را افزایش دهد تا به حدی مسلط شوید که بتوانید برای آزمون آیلتس از منابع آن کمک بگیرید. در این مطلب از «مجله فرادرس» و در مبحث کتاب‌های تقویت سطح زبان انگلیسی، تعدادی از آن‌ها را معرفی کردیم.

اگر قصد شرکت در آزمون آکادمیک آیلتس را دارید، باید به سراغ کتاب‌هایی بروید که مخصوص این نوع آزمون طراحی شده است. البته برخی از منابع آیلتس شامل آموزش‌ها و نمونه آزمون‌هایی می‌شوند که برای هر دو نوع آزمون جنرال و آکادمیک مناسب است. همچنین اگر فکر می‌کنید در برخی از مهارت‌های آزمون آیلتس ضعیف هستید و به مطالعه بیشتری در این زمینه نیاز دارید، می‌توانید از منابعی کمک بگیرید که برای همین منظور به بازار عرضه شده‌اند.

از دیگر مواردی که برای تهیه منابع آیلتس باید در نظر داشته باشید، انتخاب منابع معتبر است. از آنجا که منابع زیادی در بازار وجود دارد، ممکن است در انتخاب آن‌ها کمی مردد شویم و شاید در این میان با منابعی مواجه شویم که اعتبار زیادی نداشته باشند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم به سراغ منبعی بروید که از سوی انتشارات معتبری روانه در دسترس عموم قرار گرفته‌اند و مورد تأیید موسسه‌های زبان انگلیسی هستند.

همچنین، برای کسانی که نوع یادگیری آن‌ها بصری است، می‌توانیم پادکست‌ها یا اپلیکیشن‌هایی را معرفی کنیم که برای آمادگی در آزمون آیلتس طراحی شده‌اند. خوبی این منابع آیلتس در این است که هر زمان و در هر کجا که باشید می‌توانید به آن‌ها گوش دهید و به این روش برای آزمون آیلتس مطالعه روزانه داشته باشید. البته بیشتر استادان زبان انگلیسی توصیه می‌کنند از آن‌ها در کنار کتاب‌های مرجع و به عنوان منابع کمک‌آموزشی برای یادگیری بهره ببرید.

منابع آیلتس خودخوان

در آزمون‌های ماک آیلتس شرکت کنید

یکی از راه‌های مؤثر برای آمادگی در آزمون آیلتس، شرکت در آزمون‌های آزمایشی است که به آن «آزمون‌ ماک» (IELTS Mock Test) می‌گویند. این آزمون‌ها می‌تواند روش مناسبی برای ارزیابی نحوه عملکرد خود در طول دوره آمادگی برای آزمون باشد. آزمون‌های ماک معمولاً در محل آزمون اصلی برگزار می‌شوند و به همین دلیل، داوطلب می‌تواند با محیط و شرایط برگزاری آزمون آشنا شود و از استرس او در روز آزمون اصلی کم شود.

همچنین، نمونه آزمون‌های آیلتس سال‌های قبل نیز در کتاب‌‌های مختلفی، ازجمله کتاب‌های تست کمبریج یا به صورت آنلاین در اختیار داوطلب قرار گرفته است که می‌تواند با تمرین کردن آن‌ها، در جریان میزان پیشرفت خود قرار بگیرد. اما نکته‌ مهم برای تمرین آزمون‌های ماک این است که قبل از آن باید با انواع سوالات آیلتس برای هر بخش و تکنیک‌های پاسخگویی به آن‌ها به اندازه کافی آشنا باشید. به‌علاوه، لازم است بعد از زدن هر تست و دریافت نتیجه، اشتباهات خود را تحلیل کنید تا به این ترتیب با نقاط ضعف خود آشنا شوید و در نمونه آزمون‌های بعدی آن‌ها را تکرار نکنید.

سوالات رایج پیرامون نحوه مطالعه منابع آیلتس

برای این‌که بدانیم چه منابعی برای خواندن آیلتس ضروری است، در بخش پایانی این مطلب به تعدادی از پرسش‌های رایج در خصوص شروع خواندن برای آیلتس پاسخ داده‌ایم.

برای شروع خواندن آیلتس چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

اولین و مهم‌ترین نکته برای شروع مطالعه این است که نوع آزمون خود را مشخص کنید. پس از آن باید مشخص شود که سطح زبان شما در چه حدی است تا اگر برای آیلتس به سطح مناسبی نرسیده‌اید، در دوره‌‌‌‌های ترمیک ثبت نام کنید.

از دیگر نکات مهم برای آمادگی در آزمون آیلتس این است که مهارت‌های زبان انگلیسی خود را تقویت کنید. همچنین باید به منابع معتبری برای مطالعه دسترسی داشته باشید که مناسب سطح شما نیز باشد. در نهایت، این اصل مهم را فراموش نکنید که برای دستیابی به نتیجه مطلوب باید برنامه‌ریزی منظمی داشته باشید و با پشتکار و به شکلی هدفمند در این مسیر گام بردارید.

سایر منابع آیلتس کدام است؟

به غیر از کتاب می‌توانیم به سراغ منابع دیگری برای مطالعه آیلتس برویم، مانند پادکست یا اپلیکیشن‌هایی که برای این منظور طراحی شده‌اند. اما توصیه می‌شود که از اپلیکیشن یا پادکست به عنوان منابع کمک‌آموزشی در کنار کتاب استفاده کنیم.

نحوه دسترسی به منابع آیلتس چگونه است؟

برای مطالعه کتاب‌های آیلتس می‌توانید آن‌ها را از کتاب‌فروشی‌های معتبر سفارش دهید یا به صورت آنلاین تهیه و دانلود کنید. برای مطالعه سایر منابع آیلتس از طریق اپلیکیشن و پادکست، برخی از آن‌ها به صورت رایگان در اختیار داوطلبان قرار دارد و دسترسی به سایر منابع، با پرداخت هزینه امکان‌پذیر خواهد بود.

آیا منابع آیلتس هر ساله به‌روز می‌شوند؟

منابع مطالعه آیلتس به طور مدام به‌روز می‌شوند. همچنین نمونه سوالات آزمون‌های قبل در قالب کتاب‌های جدید در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد، مانند آزمون‌های کمبریج. البته از آنجا که معمولاً تغییرات چندانی در آزمون‌های آیلتس صورت نمی‌گیرد، داوطلب می‌تواند به منابع گذشته نیز رجوع و آن‌ها را مطالعه کند.

چه کتابی برای مطالعه خودآموز مناسب است؟

برای مطالعه بدون کلاس، منابع خودآموز آیلتس در بازار فراوان است. اما باید با توجه به سطح زبان انگلیسی و نیازهای خود یک یا چند کتاب را انتخاب کنید. بهترین کتابی که در حال حاضر به عنوان منبع خودآموز معرفی می‌شود، کتاب «The Official Cambridge Guide to IELTS» است که راهکارهای پاسخگویی به همه مهارت‌ها را به شکلی ساده توضیح داده و علاوه بر این، شامل چند نمونه آزمون آیلتس دوره‌های قبل می‌شود.

از دیگر ویژگی‌های این کتاب این است که مدام نسخه به‌روزرسانی‌شده آن در اختیار افراد قرار می‌گیرد. اما منابع خودآموز دیگری نیز وجود دارد که مهارت‌ها را به صورت جداگانه و در قالب کتاب‌هایی مجزا آموزش داده است.

چطور با خواندن کتاب برای آیلتس آماده شویم؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌های آماده‌ شدن برای آزمون آیلتس این است که مطمئن شوید مطالبی که برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، قابل‌اعتماد و از نشر معتبری انتخاب شده است. منابع گوناگونی در رابطه با آیلتس در بازار وجود دارد، بنابراین لازم است که منابع خوب را تشخیص دهید و آن‌ها را از منابع متوسط ​​جدا کنید. کتاب‌های آمادگی آیلتس که در این مقاله معرفی شد، توسط ناشران یا نویسندگان شناخته‌شده‌ای نوشته شده که تجربه شخصی خود را از آزمون آیلتس به اشتراک گذاشته‌اند. بنابراین، که هر کتابی که در این مقاله ذکر شد، مهارت‌های زبانی را به میزان قابل‌توجهی بهبود می‌بخشد و شما را برای موفقیت در آیلتس آماده می‌کند.

سخن پایانی

در این آموزش به معرفی منابع آیلتس پرداختیم. در ابتدای مطلب درباره ساختار کلی آزمون آیلتس توضیح دادیم و در ادامه ساختار آیلتس آکادمیک و جنرال را بررسی کردیم. در ادامه به معرفی بهترین منابع آیلتس پرداختیم که شامل کتاب‌های معتبر و پرطرفدار بود. همچنین به معرفی برخی از اپلیکیشن‌ها و پادکست‌های مخصوص آیلتس پرداختیم و به نکات مهمی در خصوص نحوه مطالعه و آمادگی برای آزمون آیلتس اشاره کردیم. در انتها نیز به تعدادی از سوالات رایج پیرامون مطالعه منابع آیلتس پاسخ دادیم.

در مجموع، بسیاری از اساتید زبان انگلیسی بر این باورند که شرکت در کلاس‌های آمادگی برای آیلتس و مطالعه کتاب‌هایی که توسط آن‌ها توصیه می‌شود، بهترین روش برای یادگیری زبان انگلیسی و بهبود مهارت‌های زبانی به منظور شرکت در آزمون آیلتس است. اما از آنجا که معمولاً این روش نیازمند وقت کافی و طولانی برای یادگیری است، برای افرادی که محدودیت زمانی دارند و فرصت آن‌ها برای شرکت در آزمون آیلتس کوتاه است، شرکت در کلاس‌های خصوصی یا مطالعه به صورت خودخوان می‌تواند راهگشا باشد. از این رو، در این مطلب، علاوه بر کتاب‌هایی که در بیشتر آموزشگاه‌ها تدریس می‌شود، تعدادی از منابع مطالعه آیلتس به صورت خودخوان را نیز معرفی کردیم و به بررسی ویژگی‌‌های خوب آن‌ها پرداختیم.

در انتها، فراموش نکنید که منابع آیلتس آکادمیک و جنرال، در بخش‌های «Reading» و «Writing» با هم فرق دارد. بنابراین، قبل از این‌که به سراغ انتخاب منابع بروید، ابتدا نوع آزمون خود را مشخص کنید و سپس منابع لازم را تهیه و مطالعه کنید. همچنین در نظر داشته باشید که صرفاً تست زدن و تمرین کردن آزمون‌های سال‌های قبل نمی‌تواند به بهبود عملکردتان کمک کند. برای این منظور بهتر است ابتدا با انواع سوالات آیلتس آشنا شوید و نحوه پاسخ دادن به آن‌ها را یاد بگیرید. سپس برای تمرین کردن و تست زدن آماده شوید.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «راهنمای آزمون های زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Leap ScholarUni ScholarsIELTS MaterialIELTS MaterialFluentU
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *