برای گرفتن آیلتس چه کنیم؟ – راهنمای شروع تا موفقیت در آزمون

۴۱۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۴ دقیقه
برای گرفتن آیلتس چه کنیم؟ – راهنمای شروع تا موفقیت در آزمون

آزمون‌ آیلتس در سرتاسر دنیا برگزار می‌شود و متقاضیان زیادی برای شرکت در آن ثبت نام می‌کنند. عده زیادی برای ادامه تحصیل یا پیدا کردن موقعیت شغلی و آینده بهتر تصمیم به مهاجرت می‌گیرند و برای ورود به نمره قبولی در آزمون آیلتس نیاز دارند. اما بسیاری از آن‌ها نمی‌دانند که برای گرفتن مدرک آیلتس چه اقداماتی انجام دهند. در این آموزش، می‌خواهیم یاد بگیریم که برای گرفتن آیلتس چه کنیم و با معرفی منابع آموزشی نظیر پادکست، اپلیکیشن‌های آموزشی و کتاب‌های کاربردی، با روش‌های آمادگی در آزمون آیلتس آشنا شویم.

فهرست مطالب این نوشته

ساختار آزمون آیلتس

آزمون آیلتس از چهار بخش تشکیل شده که به ترتیب شامل موارد زیر می‌شود:

«IELTS» مخفف «International English Language Testing System» است و در بسیاری از کشورهای دنیا برگزار می‌شود. برای افرادی که به دلایل مختلف قصد مهاجرت یا ادامه تحصیل در کشورهای انگلیسی‌زبان یا دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان را دارند، شرکت در آزمون آیلتس در اغلب موارد، امری ضروری برای پذیرش آن‌ها محسوب می‌شود. از آنجایی که هزینه آزمون آیلتس حدود ۲۰۰ دلار است، لازم است برای کسب نمره دلخواه به اندازه کافی برای آن آماده شویم. در غیر این صورت، ناچاریم مجدداً در آزمون شرکت کنیم و هزینه دوباره آن را متقبل شویم.

آزمون آیلتس از دو بخش جنرال و آکادمیک تشکیل شده است. مدت زمان آزمون در مجموع حدود ۳ ساعت است و به صورت حضوری در محل تعیین‌شده برگزار می‌شود. آزمون ۲:۴۵ دقیقه خواهد بود و بخش «Speaking» به صورت شفاهی و در حضور ممتحن به شکل مصاحبه انجام می‌شود و مدت زمان آن ۱۴-۱۱ دقیقه است. بخش اسپیکینگ ممکن است همان روز پس از آزمون کتبی، یا یک هفته قبل یا بعد از آزمون صورت بگیرد.

انواع سؤالات مختلفی در آزمون کتبی مطرح می‌شود و داوطلب باید طی مدت زمان مشخص به آن‌ها پاسخ دهد. بنابراین، دو عامل تعیین‌کننده در آزمون آیلتس، مدیریت زمان برای پاسخ به سؤال‌ها و آشنایی با تکنیک‌های پاسخ‌دهی به آن‌‌هاست. برای این‌که بدانیم برای گرفتن آیلتس چه کنیم و از چه راهکارهایی کمک بگیریم تا به نمره مطلوب دست پیدا کنیم، نکات مهمی را مورد بررسی قرار خواهیم داد و از صفر تا صد مراحل را توضیح می‌دهیم.

برای گرفتن آیلتس چه کنیم ؟

این سؤال ذهن بسیاری از افراد متقاضی آزمون آیلتس را مشغول کرده است. در این مطلب از مجموعه مطالب راهنمای آزمون‌های زبان انگلیسی، قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم. اگر قصد شروع مطالعه برای آیلتس را دارید و نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید، با خواندن این مطلب می‌توانید اطلاعات کافی در این خصوص کسب کنید.

برای این‌که بدانیم برای گرفتن آیلتس چه کنیم به نکات مهمی اشاره کرده‌ایم که با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توانید به هدف خود دست یابید.

هدف خود را از شرکت در آزمون مشخص کنید

اولین قدم برای این‌که یاد بگیریم برای گرفتن آیلتس چه کنیم این است که هدف خود را از شرکت در آزمون بدانیم. آزمون آیلتس از دو نوع آکادمیک و جنرال تشکیل شده است. برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و در دانشگاه‌های معتبر انگلیسی‌زبان در کشورهای دیگر را دارند، یا برای پزشکان یا کسانی که مشاغل تخصصی دارند و به دنبال یافتن شرایط شغلی بهتر در کشورهای پیشرفته‌تر هستند، شرکت در آزمون آیلتس آکادمیک امری ضروری به شمار می‌رود. در واقع، بدون گرفتن آیلتس ممکن است دانشگاه یا مؤسسه مربوطه گواهی پذیرش شما را صادر نکند.

اما برای افرادی که قصد مهاجرت و زندگی بهتر در کشورهای دیگر را دارند، آزمون جنرال طراحی شده است و مدرک آن باید به کشور مربوطه ارائه شود. بنابراین، قبل از این‌که بدانیم برای گرفتن آیلتس چه کنیم ابتدا باید هدف خود را از شرکت در آزمون مشخص کنیم و سپس برای آن قدم برداریم. زیرا ساختار آزمون آکادمیک و جنرال در بعضی موارد با هم تفاوت دارد و برای آمادگی در آزمون، می‌بایست با تکنیک‌ها و راهکارهای لازم آشنا شویم تا بتوانیم به خوبی از عهده آزمون بربیاییم.

با ساختار آزمون آیلتس آشنا شوید

از دیگر موارد مهم برای گرفتن مدرک آیلتس و کسب نمره بالا، آشنایی با ساختار آزمون است. هزینه آزمون آیلتس حدود ۲۰۰ دلار است، بنابراین باید به گونه‌ای خود را برای آزمون آماده کنید که با یک بار شرکت در آن، نمره مدنظر دانشگاه یا محلی که درخواست داده‌اید را به دست بیاورید. در غیر این صورت، مجبور می‌شوید دوباره هزینه کنید.

برای این‌که بدانیم برای گرفتن آیلتس چه کنیم مهم‌ترین نکته آشنایی با بخش‌های آن است. اگر با ساختار آزمون و راهکارهای پاسخ‌دهی به سؤال‌ها به اندازه کافی آشنایی داشته باشید، هم نگرانی شما در روز آزمون کم می‌شود و هم عملکرد بهتری خواهید داشت. همان‌طور که گفته شد، آزمون آیلتس از چهار بخش تشکیل شده که شامل موارد زیر می‌شود:

  • «Listening»
  • «Reading»
  • «Writing»
  • «Speaking»

به منظور آشنایی با ساختار آزمون آیلتس در جدول زیر، خلاصه‌ای از آن را ارائه کرده‌ایم.

تعداد سؤال‌هاتعداد بخش‌هامدت زمانمهارت‌ها
۴۰۴حدود ۳۰ دقیقهListening
۴۰۳۶۰ دقیقهReading
۲ تسک۲۶۰ دقیقهWriting
به ممتحن بستگی دارد.۳۱۱-۱۴ دقیقهSpeaking

با نمره‌ دهی آزمون آیلتس آشنا شوید

برای این‌که بدانیم برای گرفتن آیلتس چه کنیم لازم است با نمره‌دهی آزمون نیز آشنا شویم. در این صورت می‌توانیم با توجه به سطح زبان خود برای شرکت در آزمون آماده شویم. نمره آزمون آیلتس در محدوده ۱ تا ۹ تعیین می‌شود که به آن «‌Band score» می‌گویند. بالاترین نمره ۹ است که دستیابی به آن معمولاً کار دشواری خواهد بود. اما برای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، اغلب نمره بین ۶ تا ۷ قابل‌قبول است.

نمره نهایی آزمون آیلتس به صورت نمره کل و نمره جداگانه برای هر مهارت تعیین می‌شود. برای بخش «Speaking» و‌ «Writing» معیار نمره‌دهی بر مبنای استانداردهایی در نظر گرفته می‌شود که توسط اساتید و متخصصان آیلتس تعیین شده است. اما برای بخش‌های «Reading» و «Listening» نمره‌دهی بر اساس تعداد پاسخ‌های درست مشخص می‌شود که در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

Reading

(General)

Reading

(Academic)

Listeningنمره آیلتس
4039-4039-409.0
3937-3837-388.5
37-3835-3635-368.0
3633-3432-347.5
34-3530-3230-317
32-3327-2926-296.5
30-3123-2623-256
27-2919-2218-225.5
23-2615-1816-175
19-2213-1413-154.5
15-1810-1211-124

انواع سؤالات آزمون آیلتس و تکنیک‌های آن را بدانید

یکی از نکات مهمی که نشان می‌دهد برای گرفتن آیلتس چه کنیم آشنایی با انواع سؤال‌ها و تکنیک‌های پاسخگویی به آن‌هاست. آزمون آیلتس چهار بخش دارد و هر بخش از سؤال‌های متفاوتی تشکیل شده است. برای این‌که بتوانید به آن‌ها به درستی پاسخ دهید و زمان خود را نیز مدیریت کنید، بهتر است با انواع سؤال‌ها آشنا شوید. در آزمون آیلتس، برخی از پرسش‌ها چندگزینه‌ای هستند و در برخی موارد به صورت جای خالی مطرح شده اند و باید با توجه به نوع سؤال به آن‌ها پاسخ دهید. اگر تکنیک‌های مربوط به هر یک از سؤال‌ها را ندانید، بدون شک سرعت عمل شما کاهش پیدا می‌کند و در نهایت نمره خوبی به دست نمی‌آورید.

راهنمای گرفتن مدرک آیلتس

سطح فعلی زبان خود را مشخص کنید

اگر سطح زبان فعلی شما در حدی نیست که بتوانید در کلاس‌های آمادگی آیلتس شرکت کنید، بهترین راه ثبت نام در کلاس‌های ترمیک است. اگر فرصت کافی دارید، با شرکت در این دوره‌ها، مدت زمانی را به بالا بردن سطح زبان خود اختصاص دهید تا زمانی که بتوانید برای آیلتس اقدام کنید. در غیر این صورت، هر چقدر هم که برای آمادگی در آزمون تلاش کنید، نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد. در جدول زیر می‌توانید نمره آیلتس را با توجه به سطوح مختلف زبان انگلیسی مشاهده کنید. این سطح‌ها توسط استانداردهای CEFR تعیین شده است.

نمره IELTSCEFRسطح زبان انگلیسی
0-3.5A1/A2Elementary/Pre-Intermediate
4.0-5.0B1Intermediate
5.0-6.5B2Upper-Intermediate
6.5-8.0C1Advanced
8.0-9.0C2Proficiency

در کلاس های آمادگی آیلتس ثبت نام کنید

بسیاری از داوطلبان آیلتس برای مطالعه به کلاس‌های آموزشی نیاز دارند. برای شرکت در این کلاس‌ها، ابتدا سطح زبان انگلیسی شما تعیین می‌شود و سپس با توجه به آن، همراه با زبان‌آموزان هم‌سطح خود در کلاس مربوطه قرار خواهید گرفت. در نتیجه می‌توانید همراه با هم و با یک برنامه‌ریزی منسجم پیش بروید و به مرور شاهد روند پیشرفت خود باشید. علاوه بر این، نمونه تمرین‌های رایتینگ شما توسط اساتید مجرب ارزیابی و تصحیح می‌شود. بنابراین، شرکت در کلاس‌های آمادگی برای آزمون، نه‌تنها شما را با انواع تکنیک‌های پاسخ به سؤالات آشنا می‌کند، بلکه روندی از ارزیابی عملکرد شما ارائه می‌دهد که به کمک آن می‌توانید نقاط صعف خود را شناسایی و بر آن‌ها غلبه کنید.

عده‌ای نیز یادگیری به صورت خودآموز را ترجیح می‌دهند. برای این دسته، توصیه می‌کنیم که با برنامه ریزی دقیق و منظمی پیش بروند و اگر سطح زبان انگلیسی آن‌ها در حد مقدماتی است، قبل از شروع به مطالعه کتاب‌های آیلتس، ابتدا کتاب‌های دوره ترمیک را تهیه کنند و هنگامی که زبان آن‌ها به سطح متوسط رسید، به سراغ کتاب‌های آموزشی آیلتس بروند. در این مطلب سعی کرده‌ایم بهترین و مؤثرترین کتاب‌های آیلتس را معرفی کنیم تا افرادی که قصد مطالعه به صورت خودآموز را دارند، با توجه به سطح و نوع آزمونی که قصد شرکت در آن را دارند، بتواند یک یا چند نمونه را مطالعه و تمرین کنند.

برنامه منظمی برای مطالعه داشته باشید

یکی از راه‌هایی که باعث کسب موفقیت در آزمون آیلتس و دستیابی به نمره مطلوب می‌شود، برنامه‌ریزی منظم و هدفمند است. برای این‌که بدانیم برای گرفتم آیلتس چه کنیم باید طبق برنامه منظمی پیش برویم و برای این منظور بهتر است برنامه روزانه یا هفتگی به صورت مکتوب داشته باشیم. در این حالت می‌توانیم عملکرد خود را با روزهای قبل مقایسه کنیم و اگر از برنامه عقب ماندنیم، درصدد جبران آن بربیاییم. حتی اگر گوش دادن به پادکست یا اخبار را در برنامه خود دارید یا برای تقویت زبان خود فیلم و سریال تماشا می‌کنید، آن را هم لحاظ کنید. در ادامه به چند نکته ساده در خصوص برنامه‌ریزی برای مطالعه آیلتس اشاره کرده‌ایم.

  • روزی ۱ تا ۲ ساعت از وقت خود را به مطالعه اختصاص دهید. البته این مدت زمان به صورت میانگین در نظر گرفته شده و با توجه به فرصت و سطح زبان شما می‌تواند افزایش یابد.
  • روزانه برای مطالعه هر بخش زمانی را در نظر بگیرید. برای مثال، اگر ۲ ساعت از وقت خود را به مطالعه اختصاص داده‌اید، ۳۰ دقیقه از آن را برای هر بخش بگذارید.
  • پس از آن‌که تکنیک‌های آزمون را یاد گرفتید و از میزان توانایی‌های خود مطمئن شدید، از آزمون‌های آزمایشی یا نمونه سؤالات آزمون‌های سال قبل کمک بگیرید.
  • پس از شرکت در آزمون‌ ماک، با توجه به نمره‌ای که در هر یک از بخش‌ها کسب کرده‌اید، روی بخش‌هایی که نمره پایین‌تری داشتید، بیشتر تمرکز کنید و وقت بیشتری را برای تست زدن به آن اختصاص دهید.
  • برنامه مطالعه خود را به طور منظم پیش ببرید تا در نهایت بتوانید با موفقیت از عهده آزمون اصلی بربیایید.

در آزمون‌های ماک آیلتس شرکت کنید

«آزمون‌ ماک آیلتس» (Mock IELTS Test) دقیقاً مشابه آیلتس و با همان مدت زمان برگزار می‌شود و داوطلب می‌تواند هر چند بار که بخواهد در آن شرکت کند و برای آزمون اصلی خود را محک بزند. در آموزش‌های قبلی «فرادرس» درباره ویژگی‌های آزمون ماک آیلتس صبحت کردیم و اهمیت آن را توضیح دادیم.

بیشتر اساتید بر این باورند که آزمون‌های آزمایشی روشی مناسب برای پیشرفت در مطالعه و افزایش نمره داوطلب است. زیرا با ارزیابی نمره خود در هر یک از بخش‌ها و تحلیل پاسخ‌های نادرست، می‌تواند نقاط ضعف خود را تشخیص دهد و آن‌ها را به مرور رفع کند. در ادامه این مطلب، به مزایای آزمون‌های ماک اشاره کرده‌ایم.

  • باعث تمرین بیشتر و افزایش سرعت پاسخگویی به سؤالات می‌شود.
  • باعث بهبود زمان‌بندی حین پاسخگویی به سؤال‌ها می‌شود.
  • داوطلبان می‌توانند پس از آزمون درباره سؤال‌هایی که از پاسخ آن‌ها مطمئن نیستند، با استاد خود مشورت کنند و پاسخ‌های نادرست خود را مورد ارزیابی قرار دهند تا دفعات بعدی آن‌ها را تکرار نکنند.
  • شرایطی دقیقاً مشابه آزمون اصلی را تجربه کنند و در نتیجه نگرانی کمتری در رابطه با آزمون اصلی داشته باشند.
برای گرفتن آیلتس چه باید کرد

نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید

یکی از روش‌هایی که به ما کمک می‌کند تا بدانیم برای گرفتن آیلتس چه کنیم این است که با تمرین فراوان نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنیم. برای مثال، وقتی نمونه رایتینگ می‌نویسیم و استاد مربوطه آن را تصحیح می‌کند، می‌توانیم متوجه مشکلات خود بشویم و آن‌ها را برطرف کنیم. اگر مشکلات بیشتر به املای کلمات مربوط می‌شود، باید در این زمینه تمرین بیشتری داشته باشیم. یا اگر مشکلات در رابطه با دستور زبان انگلیسی است، مطالعه بیشتری در خصوص یادگیری گرامر انگلیسی داشته باشیم. در رابطه با سایر مهارت‌ها نیز این امر صدق می‌کند.

بدون دانستن نقاط ضعف خود، هرگز نمی‌توانیم پیشرفت قابل‌قبولی داشته باشیم. زیرا وقتی اشتباهی را مدام در تمرین‌‌های خود تکرار می‌کنیم، در نهایت باعث کاهش نمره ما خواهد شد. اما وقتی متوجه آن بشویم و راه‌حلی برای رفع آن پیدا کنیم، پس از مدتی نتیجه بهتری حاصل می‌شود. بنابراین، برای این‌که بدانیم برای گرفتن آیلتس چه کنیم لازم است نکات مهمی را در روند مطالعه در نظر داشته باشیم که یکی از آن‌ها رفع نقاط ضعف خود است.

از منابع کمک‌آموزشی آیلتس کمک بگیرید

علاوه بر کتاب‌های متعددی که در بازار موجود است، منابع آنلاین نظیر فیلم‌های آموزشی یا مقالات متعدد در این زمینه می‌تواند در روند پیشرفت شما مؤثر باشد. علاوه بر این، اپلیکیشن‌، پادکست‌های آموزشی و دیدن فیلم و سریال نیز می‌تواند مطالعه را برای شما جذاب‌تر کند. توصیه می‌کنیم در کنار کتاب، هر از گاهی از این منابع کمک‌آموزشی نیز استفاده کنید.

معرفی اپلیکیشن های تمرین آیلتس

برای بهبود مهارت‌های زبان انگلیسی و آمادگی در آزمون آیلتس، در ادامه، چند اپلیکیشن رایج برای آمادگی در آزمون آیلتس معرفی شده است.

اپلیکیشن IELTS Prep App

این اپلیکیشن توسط «British Council» روانه بازار شده و هر دو سیستم‌عامل اندروید و iOS را پشتیبانی می‌کند. تمرکز اصلی آن بر روی بررسی چهار مهارت اصلی زبان و تست‌های منظم است. علاوه بر این، نمونه آزمون‌ها به صورت رایگان در اختیار افراد قرار دارد و ویدئوهای مصاحبه بخش «Speaking» را نیز شامل می‌شود.

  • لینک دانلود اپلیکیشن IELTS Prep App از گوگل پلی: «+»
آمادگی در آزمون آیلتس

اپلیکیشن IELTS Practice & IELTS Test

این اپلیکیشن مناسب افرادی است که می‌خواهند نمره بالایی را در آزمون کسب کنند. از مزایای این اپلیکیشن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ویدئوهای آموزشی
  •  منابع به‌روز وکاربردی
  • بیش از ۳۸۰ نمونه تست و ۴۰۰۰ سؤال مختلف
  • ۴۰۰ نمونه تسک ۱ آیلتس آکادمیک
  • نمونه تسک ۱ آیلتس جنرال همراه با پاسخ
  • آزمون‌های «Reading» و «Listening»
  • نمونه تمرین‌های «Speaking»
  • بیش از ۶۰۰ نمونه «Essay»
  • اصطلاحات و عبارات رایج و پرکاربرد
  • توضیح افعال بی‌قاعده
  • قابلیت تبدیل متن به فایل صوتی
  • قابلیت دسترسی به صورت رایگان و آفلاین

برای دانلود این اپلیکیشن می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

  • لینک دانلود اپلیکشین IELTS Practice & IELTS Test از گوگل پلی: «+»
یادگیری زبان انگلیسی

اپلیکیشن IELTS Vocabulary Prep App

این اپلیکیشن درواقع به یادگیری لغات آیلتس کمک فراوانی می‌کند. روش‌های یادگیری لغات (حدود ۳۰۰۰ لغت در ماه) که در دسته لغات پرتکرار آزمون‌های آیلتس قرار دارد، از ویژگی‌های بارز این اپلیکیشن است. همچنین شامل تمرین‌های لیسنینگ، ریدینگ، رایتینگ و اسپیکینگ است. هر کلمه تعریف‌های مشخصی دارد و تا ۱۰ مثال مختلف برای آن زده شده است تا کاربرد آن را در متن و در قالب جمله یاد بگیریم. این اپلیکیشن قادر است لغات ضروری را به منظور کسب نمره ۷ تا ۷.۵ آموزش دهد.

  • لینک دانلود اپلیکیشن IELTS Vocabulary Prep App از گوگل پلی: «+»
اپلیکیشن یادگیری زبان

اپلیکیشن IELTS Liz

این اپلیکیشن با طراحی منحصربه‌فردی که دارد، یکی از اپلیکیشن‌های خودآموز در خصوص آموزش تکنیک‌های آزمون آیلتس به شمار می‌رود. از مزایای این اپلیکیشن، بیش از ۷۰ تست مختلف است که با تمرین کردن آن‌ها می‌توانید سطح زبان خود را ارزیابی کنید. همچنین نکاتی را در خصوص آزمون ارائه داده که به صورت رایگان در دسترس است. علاوه بر این، آموزش‌هایی را نیز به صورت رایگان در رابطه با چهار مهارت اصلی آزمون آیلتس ارائه کرده است و برای تقویت تلفظ و دامنه لغات، فهرستی از کلمات پرتکرار در آزمون را همراه با فایل صوتی آن‌ها در اختیار افراد قرار داده است.

  • لینک دانلود اپلیکشین IELTS Liz از گوگل پلی: «+»
یادگیری لغات آیلتس

برای گرفتن آیلتس از کجا باید شروع کنیم ؟

برای این‌که بدانیم برای گرفتن آیلتس چه کنیم پس از آن‌که نوع آزمون را مشخص کردیم، باید سطح زبان خود را تعیین کنیم. پس از آن لازم است آمادگی لازم را برای آزمون کسب کنیم. این کار به معنای یادگیری تکنیک‌ها و راهکارهای تست زدن در هر چهار بخش آزمون است و برای این منظور می‌توانیم از سه روش زیر کمک بگیریم:

  • کلاس‌های گروهی
  • کلاس‌هاس خصوصی
  • یادگیری به صورت خودآموز

کلاس‌های گروهی

کلاس‌های گروهی می‌تواند به یادگیری زبان انگلیسی شما کمک زیادی بکند. زیرا در این کلاس‌ها افراد زیادی با سطحی یکسان حضور دارند و می‌توانند با هم تمرین کنند. حتی می‌توانند برنامه‌ریزی گروهی داشته باشند و انگیزه بیشتری هنگام مطالعه پیدا کنند. علاوه بر این، قبل از شرکت در کلاس‌ها تعیین سطح می‌شوند و کتاب یا منابع مناسبی برای سطح آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. اساتید نیز به طور مرتب روند مطالعه آن‌ها را ارزیابی می‌کنند که به یادگیری کمک شایانی خواهد کرد.

اما شرکت در کلاس‌های حضوری به داشتن وقت کافی نیاز دارد و از آنجایی که ممکن است عده‌ای برای این کار فرصت کافی نداشته باشند، ترجیح می‌دهند روش‌های دیگری را امتحان کنند.

کلاس‌های خصوصی

یکی دیگر از روش‌هایی که به ما کمک می‌کند تا بدانیم برای گرفتن آیلتس چه کنیم شرکت در کلاس‌های خصوصی است. برای افرادی که از کلاس‌های عمومی نتیجه نگرفته‌اند یا به دنبال روشی برای یادگیری تکنیک‌های آیلتس طی مدت زمان کوتاه‌تری هستند، شرکت در کلاس‌های خصوصی چه به صورت حضوری و چه آنلاین می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

هزینه تعداد جلسات کلاس‌های خصوصی از کلاس‌های گروهی بیشتر است، اما چون مدت زمان کمتری صرف آن می‌شود، در مجموع تفاوت چندانی با کلاس‌های عمومی نخواهد داشت. از طرفی، استاد تمام تمرکز خود را روی زبان‌آموز می‌گذارد و در همه زمینه‌ها می‌تواند او را راهنمایی کند. بنابراین، در نهایت نتیجه خوبی حاصل می‌شود.

یادگیری به صورت خودآموز

برای یادگیری به صورت خودآموز، قدم اول دانستن سطح زبان افراد است. پس از آن باید کتاب مناسب سطح آن‌ها تهیه شود و طی برنامه‌ریزی منظم و پیوسته، روند مطالعه مورد ارزیابی قرار بگیرد. در این روش، استفاده از اپلیکیشن‌ یا پادکست‌های آموزشی نیز می‌تواند مؤثر واقع شود. پس از آن‌که داوطلب با تکنیک‌های آزمون آشنا شد، می‌تواند در آزمون‌های آزمایشی شرکت کند و میزان پیشرفت خود را تخمین بزند. البته برای بخش‌های «Speaking» و «Writing» بهتر است هم‌زمان از یک استاد خوب کمک گرفته شود تا مشکلات داوطلب در این خصوص بررسی گردد.

برای گرفتن نمره بالا در آیلتس چه کنیم ؟

قبل از این‌که بدانیم برای گرفتن آیلتس چه کنیم و چگونه برای آن آماده شویم، باید این نکته را در نظر داشته باشیم که برای گرفتن نمره خوب و اخذ پذیرش از دانشگاه مربوطه، باید مطمئن شویم که زبان انگلیسی را در سطح قابل‌قبولی یاد گرفته‌ایم. در این صورت است که می‌توانیم مهارت‌های زبان را در خود تقویت کنیم و راهکارهای مؤثر در تست زدن و موفقیت در آزمون را بیاموزیم. بنابراین، آشنایی با ساختار و فرمت آزمون آیلتس یکی از نکات مهم و کلیدی برای قبولی و کسب نمره بالا است.

افزایش نمره آیلتس به ویژگی‌ها و دانش فردی افراد بستگی دارد. اما دانستن برخی از نکات می‌تواند راهنمایی کلی و جامع برای پیشرفت آن‌ها باشد. در ادامه این مطلب، به نکات مهمی در خصوص آمادگی در آزمون آیلتس و کسب نمره بالا اشاره شده است.

  • مطالعه را زود شروع کنید و آن را به ماه آخر موکول نکنید. با نظم و برنامه‌ریزی هدفمندی پیش بروید و پیوسته روند پیشرفت خود را ارزیابی کنید.
  • دستور زبان انگلیسی را به صورت منظم و استاندارد یاد بگیرید و نکات گرامری مهم برای آزمون آیلتس را تمرین کنید.
  • از هر فرصتی برای ارتباط با افراد به زبان انگلیسی ـ چه به صورت مکالمه و چه نوشتاری ـ استفاده کنید.
  • هر چهار مهارت زبان انگلیسی را تمرین کنید و تمرکز خود را صرفاً روی یکی از مهارت‌ها نگذارید.
  • دایره واژگان خود را تقویت کنید. کافی‌ست روزی ۱۰ لغت جدید در زمینه‌های مختلف یاد بگیرید.
  • متن‌های انگلیسی و با موضوعات متفاوت بخوانید.
  • به اخبار و مستندهایی درباره موضوعات متنوع به زبان انگلیسی گوش دهید.
  • در صورت امکان با افراد انگلیسی‌زبان تعامل داشته باشید و با آن‌ها درباره موضوعات مختلف گفت‌وگو کنید.
  • پس از آن‌که سطح زبان انگلیسی خود را تقویت کردید، در دوره‌های آموزش آیلتس ثبت نام کنید یا از اساتید این حوزه کمک بگیرید.
  • اگر نمی‌دانید که از نظر میزان تسلط بر مهارت‌های انگلیسی در چه سطحی قرار دارید، بهتر است در آزمون‌ تعیین سطح شرکت کنید و ارزیابی آن را به دست اساتید حرفه‌ای بسپارید تا بر مبنای آن، سطح زبان انگلیسی شما مشخص شود.
  • در انتهای دوره آمادگی، به طور منظم در آزمون‌های آزمایشی شرکت کنید و نمره خود را مورد ارزیابی قرار دهید تا نقاط ضعف خود را بشناسید و در آزمون اصلی، آن اشتباهات را تکرار نکنید.

برای گرفتن آیلتس چه کتابهایی لازم است ؟

برای این‌که بدانیم برای گرفتن آیلتس چه کنیم مهم‌ترین مسئله این است که کتاب‌های مناسبی انتخاب کنیم. بدون شک هر بار که برای خرید کتابی اقدام کرده‌اید، با انواع متنوعی مواجه شده‌اید و در نتیجه انتخاب را برای شما سخت کرده است. به همین منظور در ادامه، به معرفی بهترین و مؤثرترین کتاب‌‌های آیلتس پرداخته‌ایم که با توجه به هدف و سطح زبان خود، می‌توانید از یک یا چند نوع از آن‌ها کمک بگیرید.

معرفی کتاب The Official Cambridge Guide to IELTS

کتاب «The Official Cambridge Guide to IELTS» که هم برای آیلتس جنرال و هم آکادمیک طراحی شده، شامل نکات آموزشی مهی در خصوص یادگیری تکنیک‌های تست زدن است و تجریبات شرکت‌کنندگات در آزمون‌های سال‌های قبل را ارائه می‌دهد. در این کتاب هر چهارت مهارت اصلی زبان آموزش داده شده است. همچنین نمونه آزمون‌های سال قبل نیز در این کتاب همراه با فایل صوتی آن لحاظ شده است.

آمادگی برای آیلتس

معرفی کتاب Barron’s IELTS Superpack

هر آنچه که درباره آزمون‌های آیلتس می‌خواهید در این کتاب گردآوری شده است. به همین دلیل به آن «Superpack» گفته می‌شود. این کتاب شامل چهار آزمون ماک آکادمیک و دو آزمون جنرال است و موضوعات مختلفی را بررسی می‌کند. همچنین، می‌توان به صورت آنلاین به فایل صوتی کتاب‌ها دسترسی پیدا کرد. از این رو برای این‌که بدانیم برای گرفتن آیلتس چه کنیم این کتاب به عنوان یکی از منابع بسیار کامل و مفید معرفی می‌شود.

کتاب برای گرفتن مدرک آیلتس

معرفی کتاب Cambridge IELTS Books

این کتاب مجموعه مجموعه‌ای از آزمون‌های آکادمیک و جنرال مربوط به سال‌های قبل است. علاوه بر این، مقدمه‌ای درباره نمره‌دهی مهارت‌ها و نمره‌دهی کل در ابتدای کتاب آمده است و پاسخ سؤال‌ها نیز به همراه نمونه رایتینگ‌های داوطلبان و نمره آن‌ها در انتهای کتاب گنجانده شده است. فایل صوتی آزمون‌ها نیز موجود است. این کتاب‌ها چند جلد است و توصیه می‌شود از کتاب تست ۸ به بالا مطالعه شود، زیرا آزمون‌های جدیدتر آیلتس را به مجموعه اضافه کرده است.

کتابهای آیلتس

معرفی کتاب IELTS Trainer

کتاب «IELTS Trainer» برای داوطلبان آیلتس طراحی شده و شامل ۶ تست کامل است که از سوی انتشارات کمبریج منتشر شده است. پاسخ آزمون‌ها نیز در کتاب آورده شده است. همچنین، تأکید زیادی بر روی گرامر و لغات انگلیسی دارد، بنابراین برای افرادی که باید دستور زبان و دامنه واژگان خود را بهبود دهند، گزینه مناسبی به شمار می‌رود. ابتدای کتاب نیز توضیحاتی کلی درباره آزمون آیلتس ارائه شده است و جدول نمره‌دهی نیز دارد.

شروع مطالعه آیلتس

معرفی کتاب Focus on IELTS Foundation

یکی دیگر از منابع مفید در بازار، برای افرادی که قصد شروع مطالعه برای آیلتس را دارند، کتاب «Focus on IELTS Foundation» است. در این کتاب نکات مربوطی به یادگیری تکنیک‌های هر چهار مهارت اصلی زبان آموزش داده شده و علاوه بر این، دستور زبان و لغات انگلیسی را نیز لحاظ کرده است. مثال‌ها و تمرین‌های متعدد این کتاب همراه با توضیحات تکمیلی، باعث شده که در میان افراد مبتدی طرفداران زیادی داشته باشد.

کتاب IELTS

معرفی کتاب Vocabulary for IELTS

برای واژگان انگلیسی بخش جداگانه‌ای در آزمون وجود ندارد، اما به منظور کسب نمره خوب در هر چهار بخش، علاوه بر یادگیری راهکارهای مؤثر، باید دایره واژگان خود را نیز تقویت کنیم. کتاب‌های «Vocabulary for IELTS» راهنمای خودآموزی برای داوطلبان آیلتس آکادمیک است و در دو سطح «Intermediate»‌ و «Advanced» منتشر شده است. موضوعات هر دو کتاب تقریباً شبیه هم است و شامل ۲۵ درس می‌شود. برای افرادی که قصد گرفتن نمره ۷ به بالا را دارند، بهتر است سطح پیشرفته آن را تهیه و مطالعه کنند. علاوه بر این، هر دو کتاب سی‌دی صوتی هم دارد که به بهبود تلفظ لغات کمک خواهد کرد.

یادگیری لغات آیلتس

نکات مهم درباره آزمون آیلتس

برای موفقیت در آزمون آیلتس و برای این‌که بدانیم برای گرفتن آیلتس چه کنیم باید هم‌زمان با مطالعه، نکات مهمی را نیز در نظر داشته باشیم. به عبارت دیگر، باید نکات مربوط به هر یک از بخش‌های آزمون را بدانیم و قبل از آزمون، خود را برای آن آماده کنیم. علاوه بر این، باید با نکات مربوط به روز برگزاری آزمون نیز آشنایی کافی داشته باشیم. در ادامه این مطلب قصد داریم به نکات مهمی در رابطه با موارد فوق اشاره کنیم که بدون شک، دانستن آن کمک زیادی به تست زدن و کاهش استرس ناشی از روز آزمون خواهد کرد.

نکات مهم درباره بخش‌ های مختلف آزمون آیلتس

یکی از نکات مهمی که در رابطه با آزمون آیلتس باید به آن توجه کنیم این است که بدانیم هر یک از بخش‌های آزمون به چه صورت طراحی شده و مدت زمان پاسخگویی به هر یک چقدر است. علاوه بر این باید با راهکارهای لازم برای پاسخ دادن به سؤالات هر بخش آشنایی و تسلط کافی داشته باشیم. در ادامه این مقاله، موارد مهمی در خصوص بخش‌های آزمون آیلتس را به طور جداگانه توضیح داده‌ایم.

نکات مهم Listening

بخش لیسنینگ برای هر دو آزمون جنرال و آکادمیک یکسان است و مدت زمان آن تقریباً ۳۰ دقیقه است. پس از آن ده دقیقه فرصت خواهید داشت تا جواب‌ها را وارد پاسخنامه کنید. لیسنینگ از چهار بخش تشکیل شده و برای هر بخش مکالمه یا مونولوگ‌هایی با موضوعات مختلف در نظر گرفته شده است. دقت کنید که در این بخش با انواع سؤال‌های متفاوتی روبه‌رو می‌شوید که باید از قبل با آن‌ها آشنایی داشته باشید. برای بهبود نمره لیسنینگ خود در آزمون آیلتس نکات زیر را در نظر داشته باشید.

  • ابتدا سؤال‌ها را بخوانید، زیرا قبل از آن‌که فایل صوتی پخش شود، زمانی برای خواندن سؤال‌های آن بخش خواهید داشت.
  • هم‌زمان با گوش دادن، پاسخ‌ها را در برگه آزمون بنویسید و در انتهای کار آن را وارد برگه پاسخنامه کنید. ۱۰ دقیقه برای این کار فرصت خواهید داشت. مطمئن شوید که پاسخ‌ها را به ترتیب وارد کرده‌اید و املا و دستور زبان آن‌ها را بررسی کنید.
  • بعضی وقت‌ها ممکن است پاسخ سؤال را بشنوید و تصور کنید که جواب همین است. اما وقتی به ادامه گفت‌وگو گوش می‌دهید، متوجه می‌شوید که چیزی که ابتدا شنیدید پاسخ درست نبوده است. پس فایل را انتها و با دقت گوش دهید.
  • به دنبال شنیدن کلمه‌های کلیدی یا پارافریز کلماتی باشید که در صورت سؤال زیر آن‌ها خط کشیده‌اید.
  • مطمئن شوید که تعداد کلماتی که در جای خالی نوشته‌اید با تعداد کلماتی که در صورت سؤال از شما خواسته شده یکسان باشد. زیرا اگر برای مثال بیشتر از دو کلمه نباید بنویسید و شما جای خالی را با سه کلمه پر کنید، حتی اگر پاسخ درست باشد، نمره‌ آن سؤال را از دست خواهید داد.
  • اگر پاسخ سؤالی را حین گوش دادن متوجه نشدید، نباید دچار استرس شوید، زیرا ممکن است سؤال‌های بعدی را هم از دست بدهید. بلافاصله از روی آن رد شوید و برای شنیدن کلمه کلیدی در سؤال بعدی دقت و تمرکز خود را بالا ببرید.
برای گرفتن آیلتس چه کنیم

نکات مهم Reading

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، بخش «Reading» آزمون آیلتس برای جنرال و آکادمیک متفاوت است. هر دو آزمون از سه بخش تشکیل شده و مدت زمان پاسخگویی به آن‌ها در مجموع ۶۰ دقیقه است. اما دو بخش اول آزمون جنرال تعداد متن‌های بیشتر و کوتاه‌تری دارد و موضوع آن آکادمیک نیست. در حالی که هر سه بخش آزمون آکادمیک سه متن طولانی و تخصصی دارد. بنابراین قبل از هر چیز بهتر است با تفاوت‌های آن‌ها آشنا شویم و نمونه آزمون‌های سال قبل را تمرین کنیم. در ادامه به چند نکته مهم در خصوص بخش «Reading» آزمون آیلتس اشاره کرده‌ایم.

  • انتظار نداشته باشید تمام لغات‌ متن را بدانید. اگر معنی لغتی را نمی‌دانستید، می‌توانید کل جمله را بخوانید و با توجه به مفهوم متن، معنی آن را حدس بزنید. یا می‌توانید آن را به‌کل نادیده بگیرید. حتی بسیاری از افراد انگلیسی‌زبان یا مدرس زبان انگلیسی نیز ممکن است با تعدادی از کلمات آشنا نباشند، زیرا متن‌ها تخصصی هستند.
  • مهارت خواندن را در خود تقویت کنید نه مهارت آیلتس. مهم است که با تکنیک‌های تست زدن و انواع سؤالات این بخش آشنا شوید، اما باید از اشتباهات خود نیز درس بگیرید. از طرفی، متن‌های آزمون معمولاً سخت و خسته‌کننده هستند، به همین دلیل توصیه می‌شود رمان یا متن‌هایی از مقالات و روزنامه‌ها بخوانید که جذاب‌تر به نظر برسند. با تمرین زیاد می‌توانید مهارت «Skimming» و «Scanning» را در خود تقویت کنید.
  • برخی از سؤال‌ها بسیار ساده و برخی بسیار سخت هستند. اگر با سؤال سختی مواجه شدید، نترسید. از روی سؤال رد شوید و وقت خود را برای آن هدر ندهید. اگر برای دستیابی به نمره ۶ یا ۷ حدوداً دو سوم از کل سؤال‌های متن را جواب بدهید، کفایت می‌کند.
  • دامنه واژگان خود را افزایش دهید. برای این کار می‌توانید از کتاب‌های آموزش لغات آیلتس کمک بگیرید که واژگان پرتکرار را در آزمون‌های آیلتس سال قبل آموزش داده‌اند و در این مطلب و مطالب قبلی «فرادرس» معرفی شدند.
  • روش‌های مدیریت زمان را به خوبی یاد بگیرید. بخش‌های اول و دوم ساده‌تر از بخش سوم هستند، به همین دلیل توصیه می‌کنیم ۱۷-۱۶ دقیقه برای هر بخش وقت بگذارید و ۴-۳ دقیقه را به مرور کلی سؤال‌های آن اختصاص دهید.
  • هر چیزی را که از قبل درباره موضوع متن می‌دانید، فراموش کنید. در نظر داشته باشید که هدف بررسی دانش شما درباره متن مورد نظر است، نه اطلاعاتی که پیش‌تر درباره آن داشته‌اید. بنابراین، نباید آگاهی شما از موضوع روی پاسخ دادن به سؤالات شما تأثیری بگذارد.
  • هیچ سؤالی را بدون پاسخ نگذارید. آزمون آیلتس نمره منفی ندارد، بنابراین سعی کنید به همه سؤال‌ها پاسخ دهید، حتی اگر تصادفی به برخی از آن‌ها جواب داده باشید، ممکن است دست‌کم یکی از آن‌ها گزینه درستی باشد. این فرصت را از دست ندهید.

نکات مهم Writing

مانند بخش «Reading»، بخش «Writing» آیلتس برای آزمون‌های آکادمیک و جنرال با هم تفاوت دارد. در هر دو آزمون، با ید دو تسک را در مدت زمان ۶۰ دقیقه تکمیل کنید. در هر دو، باید «Essay» بنویسید که به آن تسک دوم گفته می‌شود. اما تسک اول برای هر دو آزمون متفاوت است. اگر در آزمون آکادمیک شرکت کرده اید، باید گزارش بنویسید و اگر داوطلب آزمون جنرال هستید، باید نامه بنویسید. نمره تسک دوم دو برابر تسک اول و مدت زمانی بیشتری به آن اختصاص یافته است. برای تسک اول ۲۰ دقیقه و برای تسک دوم ۴۰ دقیقه زمان دارید. برای تسک اول دست‌کم ۱۵۰ کلمه و برای تسک دوم باید دست‌کم ۲۵۰ کلمه بنویسید. نمره نهایی نیز توسط اساتید مربوطه تعیین می‌شود.

برای کسب نمره دلخواه در بخش «Writing» آزمون آیلتس، نکات زیر را همواره مدنظر داشته باشید.

  • از مدت زمانی که در اختیارتان قرار داده شده، به بهترین شکل استفاده کنید.
  • به تعداد کلماتی که نوشته‌اید توجه کنید.
  • موضوع هر تسک را با دقت بخوانید و برای آن ایده‌پردازی کنید.
  • ایده‌های خود را با دقت سازمان‌دهی کنید و مواردی که برای نوشتن هر پاراگراف مدنظر دارید، روی کاغذ پیاده کنید.
  • با ویژگی‌ها و تکنیک‌های مربوط به نوشتن هر تسک آشنایی کافی داشته باشید.
  • در انتهای کار چند دقیقه‌ای را صرف بازخوانی کنید.
  • دستور زبان و دامنه لغات خود را بهبود دهید.

نکته: برای نوشتن «essay» قبل از هر چیز باید بتوانید موضوعی که در اختیار شما قرار داده شده را در ذهن خود سازمان‌دهی و به آن فکر کنید. در واقع باید بدانید که برای نوشتن هر یک از پاراگراف‌ها چه مواردی را در نظر بگیرید. بنابراین، توصیه می‌شود که با تکنیک‌های نوشتن «essay» و انواع آن آشنا شوید و به کمک آزمون‌های سال قبل، به اندازه کافی تمرین کنید و نقاط ضعف خود را برطرف سازید. اگر به صورت خودآموز در حال یادگیری هستید، بهتر است از استادی مجرب کمک بگیرید تا نمونه رایتینگ‌های شما را ارزیابی کند.

نکات مهم Speaking

بخش «Speaking» به صورت شفاهی است و جدا از آزمون کتبی برگزار می‌شود. با توجه به مرکز برگزاری آزمون، می‌تواند بعد از آزمون کتبی یا یک هفته قبل یا بعد از آن باشد. «Speaking» از سه بخش تشکیل شده و مدت زمان آن برای هر دو آزمون آکادمیک و جنرال بین ۱۱ تا ۱۴ دقیقه است. هر بخش از سؤالاتی‌ تشکیل شده که داوطلب باید به آن‌ها پاسخ دهد. در ادامه، نکات مهمی را در رابطه با این بخش یادآوری کرده‌ایم.

  • پاسخ‌ها را حفظ نکنید. سؤال‌هایی که در بخش اول مطرح می‌شود، در خصوص اطلاعات شخصی شرکت‌کننده است و بسیاری از افراد پاسخ‌هایی کلیشه‌ای به آن‌ها می‌دهند. واقعیت این است که ممتحن، تجربه آزمون اسپیکینگ را با افراد زیادی داشته است، بنابراین اگر جملات را حفظ کرده باشید، به راحتی متوجه آن خواهد شد و نمره خوبی به شما نمی‌دهد.
  • از کلمات پیچیده و کم‌کاربرد استفاده نکنید. ممکن است فکر کنید هر چقدر کلمات سطح بالایی در روز مصاحبه به کار ببریم، نمره بهتری خواهیم گرفت. اما واقعیت این است که کلمات به‌کاررفته باید مناسب موضوع و پرکاربرد باشند و از کالوکیشن‌های درستی همراه با آن‌ها استفاده شده باشد.
  • از دستور زبان متنوعی استفاده کنید. برای مثال، بهتر است چند جمله مجهول نیز در صحبت‌های خود به کار ببرید یا با توجه به موضوع مصاحبه، از زمان‌های انگلیسی متنوعی استفاده کنید.
  • نگران لهجه خود نباشید. ممتحن با افرادی با لهجه‌هایی متفاوت روبه‌رو می‌شود، بنابراین متوجه صبحت‌های شما خواهد شد. اگر بتوانید به خوبی ارتباط برقرار کنید، دیگر جای نگرانی نخواهد بود.
  • برای فکر کردن مکث کنید. هیچ ایرادی ندارد که چند ثانیه‌ای مکث کنید و سپس به سؤال پاسخ دهید. حتی با این کار می‌توانید چند ثانیه‌ای سؤال را در ذهن خود پردازش کنید و مقدمه خوبی برای آن ارائه دهید.
  • از کلماتی نظیر «you know» ،«well» یا «yeah» زیاد استفاده نکنید، زیرا آن‌ها را معمولاً زمانی به کار می‌بریم که نمی‌دانیم چه چیزی بگوییم.
  • پاسخ‌های کوتاه به سؤال‌ها ندهید. برای مثال، اگر از شما بپرسند در خانه زندگی می‌کنید یا در آپارتمان، سعی کنید جواب را بسط دهید و کمی بیشتر درباره آن صحبت کنید، زیرا ممتحن می‌خواهد میزان تسلط شما به زبان انگلیسی را بررسی کند.
  • برای آمادگی در آزمون «Speaking» آیتلس، بهتر است عنوان‌های رایج و پرکاربرد در آزمون‌های سال قبل را تمرین کنید. برخی از این عنوان‌ها به صورت زیر است:
    • Tourism and travel
    • Education
    • Transport
    • Environment
    • Family life
    • Sport and recreation
    • Crime and punishment
    • The internet
    • Advertising and retail
Learn English

یک روز قبل از آزمون آیلتس چه کنیم ؟

همان‌طور که اشاره شد، برای این‌که بدانیم برای گرفتن آیلتس چه کنیم لازم است سطح زبان انگلیسی خود را بالا ببریم و تکنیک‌های تست زدن را یاد بگیریم. پس از آن‌که بر این دو مورد مسلط شدیم، باید در آزمون‌های آزمایشی خود را محک بزنیم.

آزمون‌های ماک هم به صورت حضوری و هم آنلاین برگزار می‌‌شود و برای ارزیابی روند پیشرفت زبان‌آموزان بسیار مناسب است. اما بسیاری از داوطلبان نمی‌دانند روز قبل از آزمون چه کارهایی را انجام دهند. به همین دلیل چند نکته مهم در رابطه با روز قبل از آزمون را در ادامه آورده‌ایم.

  • یادداشت‌های خود را مرور کنید و نکات مهم آن‌ها را به یاد داشته باشید.
  • شب قبل از آزمون خواب کافی داشته باشید.
  • دوش بگیرید و صبحانه بخورید.
  • کارت شناسایی را همراه خود بیاورید.
  • نگرانی را از خود دور کنید و اعتمادبه‌نفس کافی برای شرکت در جلسه داشته باشید.
  • لباس‌های خود را از شب قبل کنار بگذارید و برای انتخاب لباس این را در نظر داشته باشید که قرار است حدود سه ساعت سر جلسه بنشینید.

در روز آزمون به چه مواردی توجه کنیم؟

در روز آزمون معمولاً داوطلبان استرس زیادی دارند. به همین دلیل بهتر است قبل از آن، نکات مهمی را در این خصوص بدانند. در ادامه این مطلب، به نکات مهمی در خصوص روز آزمون و برای هر یک از بخش‌های آزمون اشاره خواهیم کرد.

  • هدفون‌های خود را چک کنید و مطمئن شوید که کار می‌کنند.
  • به مدت زمان انجام هر یک از بخش‌های آزمون توجه کنید.
  • به صورت سؤال‌ها دقت کنید و بر اساس مواردی که از شما خواسته شده عمل کنید.
  • پاسخ‌های بخش «listening» را هم‌زمان با شنیدن فایل صوتی در برگه پاسخنامه وارد نکنید. برای این کار ده دقیقه فرصت دارید.
  • موقع وارد کردن پاسخ‌های نوشتاری، مانند پر کردن جاهای خالی، به املا و دستور زبان کلمات دقت داشته باشید.
  • از پارافریز‌ها در بخش «Reading» و «Listening» غافل نشوید. در بسیاری از موارد، کلمه کلیدی در متن یا فایل صوتی وجود ندارد، بلکه شبیه‌ آن آمده است که باید به آن‌ها توجه زیادی داشته باشید.
  • برای تسک‌های «Writing» حتما به تقسیم‌بندی زمان توجه کنید و مدت زمان بیشتری را صرف نوشتن تسک اول نکنید.
  • به تعداد کلماتی که برای تسک‌های اول و دوم رایتینگ نوشته‌اید، توجه کنید. برای تسک اول از ۱۵۰ کلمه و برای تسک دوم از ۲۵۰ کلمه کمتر ننویسید.
  • حتماً بعد از نوشتن «Essay» چند دقیقه‌ای را به خواندن آن و بررسی جملات از نظر املا و دستور زبان اختصاص دهید.
  • اگر به سؤال‌های دشواری در بخش «Reading» برخوردید، از روی آن‌ها عبور کنید تا وقت خود را برای پاسخ دادن سؤال‌های ساده‌تر از دست ندهید.
  • در آزمون «Speaking» با اعتمادبه‌نفس صحبت کنید و اگر ممتحن صحبت شما را قطع کرد، ناراحت نشوید. این فقط بخشی از مصاحبه است.

سوالات رایج درباره آزمون آیلتس

در ادامه سعی کرده‌ایم به تعدادی از پرسش‌های رایج در خصوص آیلتس پاسخ دهیم.

انواع آزمون آیلتس کدام است؟

آیلتس از دو بخش جنرال و آکادمیک تشکیل شده است. برای هر دو آزمون مدت زمان یکسانی در نظر گرفته‌اند. ساختار بخش‌‌های لیسنینگ و اسپیکینگ برای هر آزمون یکسان است، اما در بخش ریدینگ و رایتینگ کمی تفاوت دارد.

نمره دهی آزمون آیلتس چگونه است؟

نمره‌دهی آزمون آیلتس به دو شکل مجزا و کل در نظر گرفته می‌شود. اما در کل، نمره‌دهی بر اساس معیارهای استانداردی در نظر گرفته شده است و طبق آن محاسبه می‌شود. بخش اسپیکینگ هم توسط فرد آزمون‌گیرنده محاسبه می‌شود و بخش رایتینگ توسط مصحح بررسی و نمره‌دهی می‌شود.

برای گرفتن آیلتس از کجا باید شروع کنیم؟

بهترین راه برای شروع آیلتس شرکت در آزمون‌‌های تعیین سطح است. پس از آن‌که متوجه شدید در چه سطی قرار دارید، می‌توانید با توجه به شرایط خود در کلاس‌های گروهی یا خصوصی شرکت کنید. همچنین می‌توانید به صورت خودآموز در کلاس‌های آمادگی برای آیلتس شرکت کنید.

منابع کمک‌آموزشی چه تاثیری در بهبود نمره آیلتس دارد؟

علاوه بر کتاب‌های متعددی که در بازار موجود است، منابع آنلاین نظیر فیلم‌های آموزشی یا مقالات متعدد در این زمینه می‌تواند در روند پیشرفت شما مؤثر باشد. علاوه بر این، اپلیکیشن‌، پادکست‌های آموزشی و دیدن فیلم و سریال نیز می‌تواند مطالعه را برای شما جذاب‌تر کند. توصیه می‌کنیم در کنار کتاب، هر از گاهی از این منابع کمک‌آموزشی نیز استفاده کنید.

یادگیری آیلتس به صورت خودآموز چگونه است؟

برای یادگیری به صورت خودآموز، قدم اول دانستن سطح زبان افراد است. پس از آن باید کتاب مناسب سطح آن‌ها تهیه شود و طی برنامه‌ریزی منظم و پیوسته، روند مطالعه مورد ارزیابی قرار بگیرد. در این روش، استفاده از اپلیکیشن‌ یا پادکست‌های آموزشی نیز می‌تواند مؤثر واقع شود.

پس از آن‌که داوطلب با تکنیک‌های آزمون آشنا شد، می‌تواند در آزمون‌های آزمایشی شرکت کند و میزان پیشرفت خود را تخمین بزند. البته برای بخش‌های «Speaking» و «Writing» بهتر است هم‌زمان از یک استاد خوب کمک گرفته شود تا مشکلات داوطلب در این خصوص بررسی گردد.

سخن پایانی

آزمون آیلتس نیز مانند سایر آزمون‌های بین‌المللی ویژگی‌های خاصی دارد که باید مدنظر قرار بگیرد. در این آموزش یاد گرفتیم که برای گرفتن آیلتس چه کنیم و چه راهکارهایی را به کار بگیریم تا به نتیجه دلخواه خود برسیم. قبل از هر چیز، ابتدا درباره تعیین هدف صحبت کردیم و سپس با نکات مهمی درباره آیلتس آشنا شدیم. همچنین، تعدادی از کتاب‌های رایج و پرکاربرد را برای مطالعه معرفی کردیم و توضیحاتی در خصوص اپلیکشین‌های آیلتس ارائه دادیم. در نهایت، به نکات مهم مربوط به روز قبل از آزمون اشاره کردیم و به مواری در خصوص روز آزمون پرداختیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «راهنمای آزمون های زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
IELTS LizEducatins.comInspire UsEdvoyIELTS AdvantageIELTS IDPUnimyprep
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *