CEFR چیست؟ — همه چیز درباره آزمون و Level ها

۲۸۹۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۹ دقیقه
CEFR چیست؟ — همه چیز درباره آزمون و Level ها

زمانی که برای ثبت نام به مؤسسه زبان مراجعه می‌کنید، اولین درخواستی که از شما دارند، شرکت در آزمون تعیین سطح است. پس از آن، با توجه به نمره‌ای که کسب کرده‌اید، می‌توانید در کلاس زبان شرکت کنید. هر کلاس، سطح متفاوتی دارد و به‌طور کلی، شامل سطوح مبتدی، متوسط و پیشرفته می‌شود. هر مؤسسه‌ای شیوه خاص خودش را برای تعیین سطح دارد، اما روش طبقه‌بندی در دنیا از یک چهارچوب جهانی پیروی می‌کند که به آن CEFR می‌گویند. در این مطلب، قصد داریم بدانیم CEFR چیست و بر مبنای چه استانداردهایی تعریف شده است.

CEFR چیست ؟

CEFR مخفف «Common European Framework of Reference» است و به معنای «مرجع چهارچوب اروپایی مشترک» است که توصیف دقیقی از سطح زبان‌آموز بر مبنای مهارت‌های زبان انگلیسی ارائه می‌دهد. این مدرک، برای مدرسین زبان انگلیسی نیز بسیار حائز اهمیت است.

CEFR سه سطح (Level) اصلی دارد: «B» ،«A» و «C». سطح «A» شامل زبان‌آموزان مبتدی است و سطوح «B» و «C» به‌ترتیب برای زبان‌آموزان سطوح متوسط و پیشرفته تعریف شده است. با استفاده از آزمون تعیین سطح، سطح دقیق هر یک از زبان‌آموزان مشخص می‌شود و بر اساس آن می‌توانند یادگیری زبان انگلیسی را شروع کنند یا ادامه دهند.

هر یک از این سطوح، دو دسته دیگر نیز دارد. بنابراین، در مجموع، CEFR به ۶ سطح مختلف تقسیم می‌گردد. در جدول زیر می‌توانید طبقه‌بندی هر سطح را همراه با توضیح مختصری درباره آن مشاهده کنید.

آزمون تعیین سطح انگلیسی
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

چرا به CEFR نیاز داریم؟

حتی اساتید زبان انگلیسی، با سطح مشابهی از دانش زبان و در محیط‌های یکسان، ممکن است تعبیر متفاوتی از «Beginner» یا «Intermediate» یا «Advanced» داشته باشند. این تفاوت‌ها به مراتب در کشورهای مختلف و با توجه به محدوده سنی زبان‌آموزان بیشتر خواهد بود. CEFR باعث می‌شود که درباره سطوح مختلف زبان انگلیسی به نقطه مشترکی برسیم و درک متقابلی از آن‌ها داشته باشیم.

یادگیری زبان انگلیسی

آیا CEFR فقط برای تعیین سطح زبان انگلیسی است؟

برای این‌که بدانیم CEFR چیست و چه کاربردی دارد، ابتدا باید بگوییم که CEFR در یادگیری زبان انگلیسی بسیار مؤثر عمل کرده است، زیرا فقط به سطح زبان‌آموز اشاره ندارد. در واقع، رویکردی برای یادگیری زبان انگلیسی به شمار می‌رود که امروزه در آموزش زبان کارکرد فراوانی پیدا کرده است. این رویکرد بر مبنای مهارت ارتباطی تعریف شده است ـ توانایی در برقراری ارتباط و عملکرد مؤثر در رابطه با زبان هدف.

توصیف سطوح بر مبنای انواع مهارت‌های زبان انگلیسی صورت می‌گیرد که در این مطلب به طور کامل به آن پرداخته‌ایم. ویژگی‌های هر سطح با توجه به اهداف ارتباطی تعیین شده و به همین دلیل آن را به رویکردی مفید و کاربردی تبدیل کرده است. در واقع، هدف CEFR صرفاً ارزیابی دانش زبانی خاصی نیست، بلکه می‌کوشد انواع مهارت‌های خواندن، شنیدن، صحبت کردن، نوشتن و دستور زبان انگلیسی را به طور کلی بررسی کند و معیار سنجش آن، تعامل با دیگران در موقعیت‌های مختلف است.

موارد استفاده CEFR چیست ؟

از CEFR برای اهداف گوناگونی استفاده می‌شود. تعدادی از آن‌هارا می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • بهبود برنامه درسی
  • نمره‌دهی دقیق‌تر
  • طراحی دوره‌ها
  • تهیه تست/آزمون
  • ارزیابی نقاط قوت و ضعف در یادگیری زبان انگلیسی
  • توسعه ابزارها و روش‌های یادگیری
  • خودآزمایی/ارزیابی مستمر
  • برنامه‌های تربیت مدرس

چقدر طول می‌کشد تا به سطوح بالاتر برسیم؟

CEFR به ما کمک می‌کند تا به سطوح مختلفی از مهارت‌های زبانی دست پیدا کنیم. همچنین در درک روند پیشرفت زبان‌آموزان مؤثر است.

بر اساس ارزیابی زبان انگلیسی کمبریج، زبان‌آموز برای گذراندن یک سطح و رسیدن به سطح دیگر، به مدت زمان مشخصی برای یادگیری نیاز دارد که به آن «ساعت‌های آموزشی هدایت‌شده» (Guided Learning Hours) می‌گویند. این ساعت‌های آموزشی، ممکن است برای همه یکسان نباشد یا حتی بیشتر از آن طول بکشد، اما به طور متوسط، زمانی برای آن تعیین شده است که زبان‌آموز می‌تواند مدت زمانی را که برای رسیدن به سطح خاصی نیاز دارد، به طور حدودی تخمین بزند. در جدول زیر، ساعت‌های آموزشی هدایت‌شده برای هر سطح آورده شده است.

ساعت‌های آموزشی هدایت‌شدهسطح CEFR
۱۰۰۰-۱۲۰۰C2
۷۰۰-۸۰۰C1
۵۰۰-۶۰۰B2
۳۵۰-۴۰۰B1
۱۸۰-۲۰۰A2
۹۰-۱۰۰A1

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، سطوح بالاتر نیاز به ساعت‌های یادگیری بیشتری در مقایسه با سطوح پایین‌تر دارند. به همین دلیل، در برخی موارد ممکن است به نظر برسد که روند پیشرفت شما کند شده، در حالی که سطح زبان انگلیسی شما رو به افزایش است.

استاندارد نمره‌دهی در CEFR چیست ؟

آزمون‌های زبان انگلیسی، سیستم نمره‌دهی متفاوتی دارند، اما آن‌هایی که معتبر و شناخته‌شده هستند، بر اساس معیار CEFR ارزیابی می‌شوند. برای این که بدانید سیستم ارزیابی CEFR چیست و چگونه عمل می‌کند، بهتر است به جدول تعیین سطح آن مراجعه کنید. شما همواره می‌توانید نتایج را به روش استانداردی بررسی کنید، به گونه‌ای که همه متوجه توضیحات شما بشوند. از این روش، به‌ویژه زمانی استفاده می‌شود که برای درخواست کار اقدام کرده‌اید یا قصد مطالعه در دانشگاه را دارید و می‌خواهید در آزمون‌های بین‌المللی نظیر آیلتس یا تافل شرکت کنید.

استاندارد جهانی CEFR چیست و چگونه تعیین می‌شود؟

همان‌طور که اشاره شد، معیار ارزیابی زبان‌آموزان بر اساس استاندارد جهانی CEFR، بر مبنای مهارت‌های زبان انگلیسی و توانایی برقراری ارتباط در محیط‌های مختلف تعیین می‌شود. در تصویر زیر می‌توانید ببینید که ارزیابی سطح CEFR چیست و نحوه توصیف سطوح را با توجه به استاندارد جهانی مشاهده کنید. در ادامه مطلب، نحوه تقسیم‌بندی سطوح را به طور کامل توضیح داده‌ایم.

کاربرد CEFR چیست

سطح C2 (فوق پیشرفته)

در سطح «C2» که به آن «mastery» می‌گویند، زبان‌آموزان قادر خواهند بود:

  • هر چیزی را که می‌شنوند یا می‌خوانند به سادگی متوجه شوند.
  • اطلاعات مربوط به منابع نوشتاری و گفتاری را خلاصه کنند و مباحث گوناگون را به شکلی منسجم سازمان‌دهی کنند.
  • نظرات خود را بداهه و به‌طور دقیق و درست مطرح کنند، در موقعیت‌های سخت، به راحتی صحبت کنند و مفهوم دقیق‌تری از صحبت‌های خود را ارائه دهند.

سطح C1 (پیشرفته)

در سطح «C1» که به آن «Advanced» می‌گویند، زبان‌آموزان قادر خواهند بود:

  • طیف وسیعی از متون بلند و پیچیده را درک کنند.
  • ایده‌های خود را بدون دیکشنری و با تسلط کامل مطرح کنند.
  • برای اهداف اجتماعی، آکادمیک و شغلی به طور کامل و دقیق، ایده‌های خود را بیان کنند.
  • متون دقیق و با ساختاری منسجم درباره موضوعات پیچیده بنویسند، از ساختارهای تعیین‌شده، کلمات یا عبارت‌هایی استفاده کنند که برای ارتباط میان جمله‌ها استفاده می‌شوند و از راهکارهای مؤثر در نوشتن بهره ببرند.

سطح B2 (فوق متوسط)

در سطح «B2» که به آن «Upper Intermediate» می‌گویند، زبان‌آموزان قادر خواهند بود:

  • ایده اصلی متون پیچیده را هم در رابطه با مفاهیم عینی و هم انتزاعی درک کنند، مانند مباحث تخصصی مربوط به حرفه یا رشته خود.
  • با افراد دیگر بدون مشکل خاصی صحبت کنند و به طور بداهه اظهار نظر کنند.
  • طیف وسیعی از موضوعات گوناگون، متون دقیق و خاص خلق کنند، دیدگاه خود را درباره موضوع مربوطه ارائه دهند و مزایا و معایب آن را بررسی کنند.

سطح B1 (متوسط)

در سطح «B1» یا «Intermediate»، زبان‌آموزان قادر خواهند بود:

  • موارد کلی ورودی استاندارد را در رابطه با محل کار، مدرسه و غیره درک کنند.
  • از عهده موقعیت‌هایی نظیر مسافرت کردن و تعامل با افراد انگلیسی‌زبان برآیند.
  • متن‌های ساده درباره موضوعات پرکاربرد یا علایق شخصی خود بنویسند.
  • تجربه‌ها، حوادث، رؤیاها و آرزوهای خود را مطرح کنند و توضیحات مختصری درباره نظرات و برنامه‌های خود ارائه دهند.

سطح A2 (ابتدایی)

در سطح «A2» یا «Elementary»، زبان‌آموزان قادر خواهند بود:

  • جمله‌ها را درک کنند و از اصطلاحات پرکاربرد و مرتبط با محیط مربوطه استفاده کنند (نظیر اطلاعات خانوادگی و شخصی، خرید کردن، محل زندگی، استخدام).
  • از جملات ساده و ابتدایی که به تبادل اطلاعات درباره موضوعات تکراری نیاز دارد، برای برقراری ارتباط استفاده کنند.
  • خصوصیات مربوط به گذشته خود و محیطی که در آن زندگی کرده‌اند را در صورت لزوم بیان کنند.

سطح A1 (پایه)

در سطح «A1» یا «Beginner»، زبان‌آموزان قادر خواهند بود:

  • از اصطلاحات آشنا و روزمره انگلیسی و عبارت‌های خیلی ساده و ابتدایی در حد نیاز اولیه خود استفاده کنند.
  • خودشان و دیگران را معرفی کنند و به پرسش‌هایی در مورد محل سکونت، افرادی که می‌شناسند و چیزهایی که وجود دارد، پاسخ دهند.
  • به روشی ساده با دیگران ارتباط برقرار کنند، برای مثال اگر شخص مقابل شمرده و واضح صحبت کند، آن‌ها می‌توانند منظورش را متوجه شوند.
تعیین سطح بر اساس CEFR

کاربرد CEFR برای اساتید زبان انگلیسی

از دیگر موارد مهمی که می‌توان به آن اشاره کرد، کاربرد CEFR برای مدرسین و اساتید زبان انگلیسی است. در بسیاری از آموزشگاه‌ها و مدارس، معمولاً از قبل برنامه‌ای برای هر سطح تعیین شده است که اساتید زبان بر اساس آن پیش می‌روند. اما وقتی بدانیم CEFR چیست و آن را به عنوان روش ارزیابی استاندارد بپذیریم، بدون شک در معیار سنجش ما و برنامه‌ریزی درسی برای زبان‌آموزان تغییر چشمگیری حاصل خواهد شد. در ادامه، به برخی از فواید آن می‌پردازیم.

درک بهتر سطوح زبان انگلیسی

به کمک CEFR می‌توانید چهارچوب استانداردی را برای توصیف سطوح مختلف زبان در نظر بگیرید. استراتژی‌های مدارس ملی و محلی با توجه به CEFR در نظر گرفته شده است. بنابراین، به عنوان مدرس زبان انگلیسی، مهم است که با این راهکارها و قوانین آشنایی کافی داشته باشید و به خوبی آن را درک کنید.

ارزیابی نقاط قوت و ضعف زبان‌آموزان

CEFR نیازهای آموزشی زبان‌آموزان را برای رسیدن به سطح بعدی مشخص می‌کند و به طور ویژه برای نشان دادن مهارت‌های زبان انگلیسی کاربرد دارد. شاید به عنوان مدرس، ایده‌ای درباره سطح یک زبان‌آموز متوسط داشته باشید، اما اطلاعات کافی درباره روش‌های بهبود مهارت شنیداری او در سخنرانی‌ها یا مهارت نوشتن یا صحبت کردن او نداشته باشید. CEFR به شما کمک می‌کند تا با نیازهای زبان‌آموزان خود آشنا شوید و بر اساس نقاط قوت و ضعف آن‌ها برنامه آموزشی ویژه‌ای طراحی کنید.

برنامه‌ریزی درسی دقیق‌تر

اگر مسئولیت برنامه‌ریزی آموزشی برای کلاس را به عهده دارید - برای کلاس خود یا کلیه کلاس‌ها - CEFR به عنوان چهارچوب استاندارد و جهانی، می‌تواند بسیار مؤثر باشد. جدول تعیین سطح CEFR را با دقت مطالعه کنید و بر اساس آن برنامه درسی کلاس مدنظر را مشخص کنید. اهداف خود را در رابطه با زبان‌آموزان تعیین کنید و از روش‌هایی برای هموارتر شدن مسیر یادگیری آن‌ها کمک بگیرید. البته بیشتر مدرسین نیازی به طراحی برنامه درسی ندارند، زیرا معمولاً یا از طرف مؤسسه برای آن‌‌ها تعیین شده یا در کتاب‌های آموزشی به آن اشاره شده است.

تطابق نمره آیلتس با سطوح CEFR

نمره‌دهی آزمون‌های بین‌المللی نظیر آیلتس و تافل یا دولینگو، باید بر اساس استاندارد مشخصی تعیین شود و این ارزیابی بر اساس سطوح مختلف CEFR انجام می‌شود. در جدول زیر، تطابق نمرات آزمون آیلتس را برای سطوح مختلف مشاهده می‌کنید.

IELTS Overall ScoreCEFR
9.0C2
8.5
8.0C1
7.5
7.0
6.5B2
6
5.5
5.0B1
4.5
0.0-4.0A1-A2

نکات مهم درباره CEFR

به عنوان زبان‌آموز، همواره تمایل دارید شاهد پیشرفت خود در یادگیری زبان انگلیسی باشید و هر از گاهی سطح خود را ارزیابی و آن را با ماه‌های گذشته مقایسه کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد. اما قبل از آن، باید چند نکته مهم را در این خصوص مدنظر داشته باشید. در ادامه این مطلب، به تعدادی از نکات مهم درباره CEFR اشاره شده است.

  1. زبان‌آموزان در همه مهارت‌‌های زبان انگلیسی، در سطح یکسانی قرار ندارند. برای مثال، ممکن است در مهارت شنیداری، بهتر از مهارت صحبت کردن باشند یا درک مطلب بهتری در مقایسه با دستور زبان انگلیسی داشته باشند. هنگامی که آزمون تعیین سطح می‌دهید یا در سطح مربوطه مشغول یادگیری هستید، سطح شما به صورت کلی محاسبه می‌گردد.
  2. سرعت پیشرفت افراد در یادگیری زبان انگلیسی، به دلایل مختلف، با هم فرق دارد. یادگیری امری منحصربه‌فرد است و بعضی وقت‌ها مقایسه کردن خود با افراد دیگر یا ارزیابی سطح خود به طور مستمر، می‌تواند مفید باشد.
  3. سعی کنید اهداف واقعی خود را مشخص کنید. بهبود مهارت صحبت کردن و رسیدن به سطح بالاتر، به زمان زیادی نیاز دارد. اگر نتوانستید در مدت زمان کوتاه به سطح مورد نظر خود برسید، نگران نباشید. تا زمانی که یادگیری به‌طور مستمر و منظم ادامه داشته باشد، پیشرفت حاصل خواهد شد.
  4. بهبود زبان انگلیسی شما به محیطی که در آن زندگی می‌کنید نیز بستگی دارد. برای مثال، اگر در محیطی انگلیسی‌زبان مشغول به کار هستید و هر روز ناچارید با همکاران خود انگلیسی صحبت کنید، سرعت افزایش سطح زبان شما چند برابر خواهد شد. اما اگر در کشوری زندگی می‌کنید که بیرون از محیط یادگیری، با افراد انگلیسی‌زبان در ارتباط نیستید، بدون شک سرعت بهبود زبان انگلیسی شما روند کندتری خواهد داشت. حتی اگر مدتی از زبان دور افتاده‌اید و دوباره قصد آموختن آن را دارید، بدون شک، سطح شما افت کرده است و باید یک یا چند دوره را مجدداً بگذرانید تا همه‌چیز مرور شود.
  5. می‌توانید سطح زبان انگلیسی خود را با فعالیت‌هایی خارج از کلاس درس بهبود بخشید، مانند ارتباط برقرار کردن با افراد انگلیسی‌زبان، خواندن روزنامه، گوش دادن به پادکست و تماشای فیلم یا سریال انگلیسی. سعی کنید به سراغ چیزی بروید که به آن علاقه دارید و از زبان انگلیسی به عنوان وسیله‌ای برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آن کمک بگیرید. در آن صورت، یادگیری زبان انگلیسی به سرگرمی لذت‌بخشی برای شما تبدیل خواهد شد.

سوالات رایج درباره CEFR

در بخش پایانی این مطلب سعی کرده‌ایم به تعدادی از پرسش‌های رایج درباره این‌که CEFR چیست پاسخ دهیم.

اهمیت CEFR چیست؟

حتی اساتید زبان انگلیسی، با سطح مشابهی از دانش زبان و در محیط‌های یکسان، ممکن است تعبیر متفاوتی از «Beginner» یا «Intermediate» یا «Advanced» داشته باشند. این تفاوت‌ها به مراتب در کشورهای مختلف و با توجه به محدوده سنی زبان‌آموزان بیشتر خواهد بود. CEFR باعث می‌شود که درباره سطوح مختلف زبان انگلیسی به نقطه مشترکی برسیم و درک متقابلی از آن‌ها داشته باشیم.

آیا CEFR فقط برای تعیین سطح زبان انگلیسی است؟

برای این‌که بدانیم CEFR چیست و چه کاربردی دارد، ابتدا باید بگوییم که CEFR در یادگیری زبان انگلیسی بسیار مؤثر عمل کرده است، زیرا فقط به سطح زبان‌آموز اشاره ندارد. در واقع، رویکردی برای یادگیری زبان انگلیسی به شمار می‌رود که امروزه در آموزش زبان کارکرد فراوانی پیدا کرده است.

کاربرد CEFR چیست ؟

از CEFR برای بهبود برنامه درسی، نمره‌‌دهی دقیق‌تر، طراحی دوره‌‌ها و تهیه تست و آزمون استفاده می‌شود. همچنین روشی برای ارزیابی نقاط قوت و ضعف در یادگیری زبان انگلیسی به شمار می‌رود و از آن می‌توانیم برای توسعه روش‌‌های یادگیری استفاده کنیم.

تعیین سطح CEFR بر چه اساسی است؟

آزمون‌های زبان انگلیسی، سیستم نمره‌دهی متفاوتی دارند، اما آن‌هایی که معتبر و شناخته‌شده هستند، بر اساس معیار CEFR ارزیابی می‌شوند. برای این که بدانید سیستم ارزیابی CEFR چیست و چگونه عمل می‌کند، بهتر است به جدول تعیین سطح آن مراجعه کنید.

جمع‌بندی

در این آموزش، یاد گرفتیم که CEFR چیست و در چه مواردی کاربرد دارد. CEFR آزمونی برای تعیین سطح زبان‌آموزان است که بر اساس استانداردهای جهانی تعیین می‌شود و بر مبنای آن زبان‌آموز می‌تواند از سطحی که مورد تأیید است، به یادگیری زبان انگلیسی بپردازد. به طور کلی، CEFR از شش سطح تشکیل شده که در این مطلب به طور کامل هر یک از سطوح را مورد بررسی قرار دادیم. در انتها، باید به این نکته اشاره کرد که تعیین سطح فقط مختص افرادی نیست که قصد شروع یادگیری زبان انگلیسی را دارند، بلکه افرادی که مدت‌ها از زبان انگلیسی دور شده‌اند و قصد ادامه آن را دارند نیز باید مجدداً تعیین سطح شوند.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «راهنمای آزمون های زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۲۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
London SchoolCambridge University
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *