آزمون MSRT چیست؟ – هر آنچه باید درباره امتحان ام اس آر تی بدانید

۷۸۵۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه
آزمون MSRT چیست؟ – هر آنچه باید درباره امتحان ام اس آر تی بدانید

برای ورود به مقطع دکتری داخل کشور، دانشجویان موظف‌اند در آزمونی به نام MSRT شرکت کنند که توسط وزارت علوم برگزار می‌شود. نام این آزمون از MCHE به MSRT تغییر کرده و فقط در داخل کشور اعتبار دارد. محتوای آزمون MSRT تقریباً شبیه آزمون‌های آیلتس و تافل است، اما در مقایسه با آن‌ها در سطح ساده‌تری برگزار می‌شود. در این آموزش، به نکات مهمی در رابطه با این آزمون اشاره خواهیم کرد و در ادامه، به معرفی منابع آزمون و محتوای آن می‌پردازیم.

آزمون MSRT چیست ؟

آزمون MSRT مخفف «Ministry of Science, Research and Technology» و معادل فارسی «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» است. در واقع، همان MCHE است که نام آن توسط وزارت علوم تغییر کرده است. آزمون MSRT به منظور ارزیابی سطح زبان انگلیسی داوطلبین، توسط سازمان امور دانشجویان وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، برگزار می‌شود و سؤالات آن شباهت زیادی به آزمون تافل دارد، اما از آن ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر است.

لازم به ذکر است که برای آمادگی جهت شرکت در آزمون PTE می‌توانید از مجموعه آموزش آزمون پی تی ای فرادرس استفاده کنید.

آزمون MSRT چند وقت یک بار برگزار می شود ؟

آزمون MSRT معمولاً هر ۴۵ روز یک بار برگزار می‌‌شود، البته در سال‌های گذشته و به دلیل شیوع بیماری کرونا تعداد دفعات برگزاری آن کمتر شد و به سالی ۴ مرتبه کاهش یافت. اما طبق برنامه‌ریز‌های به‌عمل‌آمده از سوی معاونت سازمان امور دانشجویان، پیش‌بینی شده است که در سال جدید به صورت منظم و طبق روال برگزار شود. برای شرکت در آزمون محدودیتی وجود ندارد و داوطلب هر چند بار که بخواهد می‌تواند امتحان دهد.

چه کسانی باید در آزمون MSRT شرکت کنند ؟

این آزمون برای دانشجویان در حال تحصیل در مقطع دکتری، متقاضیان آزمون دکتری، متقاضیان استفاده از فرصت خدماتی و همچنین به جهت ارائه مدارک به نظام‌وظیفه برای خروج از کشور در نظر گرفته شده است و برای برخی از داوطلبین، حضور در آزمون الزامی است. برای شرکت در آزمون MSRT، داوطلبین باید با ویژگی‌ها و محتوای سؤالات آزمون آشنایی کافی داشته باشند.

برای مثال، در صورتی که دانشجویان مقطع دکتری موفق به کسب نمره مدنظر نشوند، برای دریافت مدرک خود با مشکل مواجه خواهند شد. از طرفی، برای کسانی که برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، قصد شرکت در آزمون دکتری را دارند، به عنوان امتیاز محسوب می‌شود. و در نهایت، برای افرادی که به‌منظور فرصت مطالعاتی، می‌بایست در آزمون‌های آیلتس یا تافل شرکت کنند و فرصت کافی برای یادگیری زبان انگلیسی به‌طور کامل و کسب نمره بالا ندارند، می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

جدول امتیاز آزمون MSRT در مصاحبه دکتری

برای مقایسه نمره آزمون‌های آیلتس، تافل و MSRT در مصاحبه دکتری و آگاهی از امتیاز آزمون‌ها، جدول زیر ارائه شده است.

امتیاز آزمون MSRT در مصاحبه دکتری
MSRTIELTSTOEFL (iBT)TOEFL (CBT)امتیاز 
100-809-8۱۲۰-۱۱۰۳۰۰-۲۷۰8
79-757.5۱۰۹-۱۰۲۲۶۹-۲۵۳7
74-707۱۰۱-۹۴۲۵۲-۲۴۰6
69-656.5۹۳-۷۹۲۳۹-۲۱۳5
64-606۷۸-۶۰۲۱۲-۱۶۸4
59-555.5۵۹-۴۶۱۶۶-۱۳۷3
54-505۴۵-۳۵۱۳۶-۱۰۸2
49-454.5۳۴-۲۹۱۰۷-۹۳1
English Exams

ویژگی های آزمون MSRT

آزمون MSRT شامل ۱۰۰ سؤال چهارگزینه‌ای است و مباحث گوناگون زبان انگلیسی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. به عنوان آزمون عمومی زبان انگلیسی که در داخل کشور برگزار می‌شود، به آزمون تافل شباهت زیادی دارد، به همین دلیل به آن «تافل کوچک» نیز می‌گویند.

نحوه طراحی سؤال‌ها و شیوه برگزاری آزمون شباهت زیادی به آزمون تافل دارد، اما همان‌طور که گفته شد، از آن ساده‌تر است. مدرک این آزمون نیز مورد تأیید وزارت علوم است و هر ۴۵ روز یک بار برگزار می‌گردد. این آزمون برای کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نیز معتبر است.

نمره‌دهی آزمون برای دانشجویان دکتری از ۵۰ به بالا و برای دانشجویان مقطع کارشناسی که قصد خروج از کشور را دارند، ۴۰ در نظر گرفته شده است. نمره کل از ۱۰۰ لحاظ شده است و در مجموع، با توجه به دانشگاه موردنظر، نمره قبولی بین ۴۵ تا ۷۵ متغیر خواهد بود. همچنین نمره منفی ندارد. زمان اعلام نتایج نیز بین ۵ تا ۱۰ روز و به صورت اینترنتی خواهد بود و مدرک اعطایی بین ۴۰ تا ۵۰ روز بعد با مهر تأیید وزارت علوم در اختیار داوطلب قرار داده می‌شود.

آزمون MSRT برای شهرهای بزرگ نظیر تهران محدودیت ظرفیت (۱۰۰۰ نفر) دارد و معمولاً بیشتر از ظرفیت اعلام می‌شود. تعداد داوطلبان در کل کشور بین ۵ تا ۶ هزار نفر است و در ۱۷ استان برگزار می‌شود.

اعتبار آزمون MSRT

آزمون MSRT مانند آزمون‌های تافل و آیلتس، دو سال اعتبار دارد و پس از اتمام این مدت، داوطلب می‌بایست مجدداً در آزمون شرکت کند.

نکته: آزمون MSRT فقط در ایران مورد تأیید است و آزمون بین‌المللی به شمار نمی‌رود. بنابراین، برای کسانی که قصد ادامه تحصیل در کشورهای دیگر را دارند، توصیه می‌شود در آزمون‌های بین‌المللی نظیر آیلتس، تافل یا دولینگو شرکت کنند و قبل از هر چیز، مطمئن شوند که دانشگاهی که برای آن اقدام کرده‌اند، آزمون مربوطه را قبول داشته باشد.

هزینه ثبت نام در آزمون MSRT

قبل از ثبت نام، ابتدا باید پروفایل خود را تشکیل دهید. پس از گذشت ۲۴ ساعت از ثبت نام و تأیید اطلاعات، ورود به سامانه ثبت نام برای شما امکان‌پذیر خواهد شد. شرایط ثبت نام در آزمون MSRT به صورت آنلاین است. ابتدا به سامانه امور دانشجویان مراجعه و گزینه ثبت نام را انتخاب کنید. پس از پر کردن فرم ثبت نام اطلاعات نام کاربری و رمز عبور برای شما ایمیل می‌شود. پس از ۲۴ ساعت، امکان ورود به صفحه ثبت نام در آزمون برای شما فراهم می‌گردد.

هزینه ثبت نام در آزمون MSRT در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۱۲۰۰۰۰۰ ریال بوده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تاریخ و مهلت ثبت نام در آزمون MSRT می‌توانید به سایت‌ زیر مراجعه کنید.

  • سامانه جامع امور دانشجویان (سجاد): «+»

نکته: اگر رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید، کد کاربری را در صفحه اصلی وارد کنید و روی آیکون بازیابی رمز عبور کلیک کنید. کد جدید از طریق ایمیل یا تلفن همراه ثبت‌شده برای شما ارسال می‌گردد.

مراحل ثبت نام آزمون MSRT

برای ثبت نام آزمون MSRT طبق مراحل زیر عمل کنید.

از طریق پورتال سازمان امور دانشجویان و از صفحه اصلی سایت، روی گزینه ثبت نام در سمت راست بالای صفحه یا گزینه ثبت نام در بخش ثبت نام وسط صفحه، کلیک کنید.

ثبت نام آزمون MSRT
سپس صفحه قوانین و مقررات برای شما نمایش داده می‌شود. پس از مطالعه، گزینه «با قوانین گفته‌شده موافق هستم» ادامه فرم را مشاهده خواهید کرد.
آزمون msrt چیست

با انتخاب گزینه «با قوانین گفته‌شده موافق هستم»، اطلاعات مربوط به نام، نام خانوادگی، کد ملی، تاریخ تولد، شماره موبایل، ایمیل و رمز عبور در فرم ثبت نام را تکمیل کنید.

آزمون ام اس آر تی چیست

پس از تکمیل فرم، به صورت سیستمی با شما تماس گرفته می‌شود و کد فعال‌سازی برای شما خوانده می‌شود. اگر روی کلید پیامک کلیک کنید، کد فعال‌سازی برای شما پیامک می‌شود.

کد فعالسازی آزمون msrt
در صورت ثبت نام با کد ملی تکراری، پیام خطای زیر در بالای صفحه‌نمایش داده می‌شود. در این حالت، از طریق لینک صفحه بازیابی رمز عبور، می‌توانید آن را بازیابی کنید.
بازیابی رمز عبور

در صورت خالی بودن هر یک از فیلدهای اجباری و مغایرت در اطلاعات ورودی، موارد خطای زیر نمایش داده می‌شود و ثبت درخواست امکان‌پذیر نخواهد بود.

سامانه آزمون ام اس آر تی

پس از انتخاب کلید ارسال، نام کاربری و رمز عبور به آدرس ایمیل شما ارسال می‌شود و همان لحظه می‌توانید برای تکمیل پروفایل خود اقدام کنید. در غیر این صورت، بعد از یک ماه، تمام اطلاعات حساب کاربری شما پاک می‌شود.

زمان آزمون MSRT

زمان برگزاری آزمون MSRT

اگر زمان برگزاری آزمون MSRT صبح باشد، رأس ساعت ۹:۱۵ شروع می‌شود و داوطلبین تا ساعت ۹ فرصت دارند در محل آزمون حاضر باشند. بعد از آن درهای ورودی بسته خواهد شد و دیگر حق ورود به جلسه را ندارند. اگر آزمون بعد از ظهر باشد، رأس ساعت ۱۵:۱۵ دقیقه برگزار می‌شود و داوطلبین می‌بایست تا ساعت ۱۵ در محل آزمون حاضر باشند.

یادگیری زبان انگلیسی

مراکز برگزاری آزمون MSRT

در جدول زیر نام شهرها و دانشگاه‌های برگزارکننده آزمون MSRT را مشاهده می‌کنید.

نام شهرنام دانشگاه
تهراندانشگاه علم و صنعت
اهوازدانشگاه شهید چمران
مشهددانشگاه امام رضا
بابلسردانشگاه مازندران
زاهداندانشگاه سیستان و بلوچستان
فارسدانشگاه علوم پزشکی شیراز
همداندانشگاه بوعلی سینا
قمدانشگاه باقرالعلوم
اصفهاندانشگاه اصفهان
کرمانشاهدانشگاه رازی
کرمانمؤسسه آموزش عالی کرمان
اراکدانشگاه صنعتی اراک
اردبیلدانشگاه محقق اردبیلی
یزدمؤسسه آموزش عالی امام جواد
بیرجنددانشگاه بیرجند
خرم‌آباددانشگاه لرستان
سنندجدانشگاه کردستان
قزویندانشگاه بین‌المللی امام خمینی
اسلامدانشگاه ایلام
گرگاندانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی
کاشاندانشگاه کاشان
سمناندانشگاه سمنان
بندرعباسدانشگاه هرمزگان
مشهددانشگاه فردوسی

محتوای آزمون MSRT

آزمون MSRT از سه بخش اصلی تشکیل شده است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • «بخش شنیداری» (Listening Comprehension)
  • «بخش ساختار و نوشتار زبانی» (Structure and Written Expression)
  • «بخش درک مطلب» (Reading Comprehension)

در ادامه این مطلب، توضیح مختصری درباره هر یک از بخش‌های آزمون MSRT ارائه شده است. در جدول زیر، بخش‌های مختلف آزمون، تعداد سؤالات و مدت زمان پاسخ‌دهی را ملاحظه می‌کنید.

بخش‌های آزمونتعداد سؤال‌هازمان پاسخگویی
شنیداری۳۰۳۰ دقیقه
دستور زبان۳۰۲۰ دقیقه
درک مطلب۴۰۵۵ دقیقه

بخش شنیداری آزمون MSRT

در این بخش ۳۰ سؤال طرح شده است و شامل مکالمه‌هایی میان افراد می‌شود. هر سؤال شامل گفت‌وگوی کوتاهی میان دو نفر است و پس از اندکی مکث، پرسش‌هایی درباره آن مطرح می‌گردد. مدت زمان پاسخگویی به سؤالات این بخش در مجموع ۳۰ دقیقه است.

نمونه سؤال شنیداری

برای آشنایی با نوع سؤالات بخش شنیداری آزمون MSRT به دو نمونه سؤال زیر توجه کنید. (صورت سؤال مکالمه بین دو نفر است که پس از شنیدن آن، باید به سؤال مربوطه پاسخ دهید.)

.1

  1.  The woman should check the bus schedule.
  2. The buses stop running on Fridays.
  3. The bus doesn't stop at the corner.
  4. The schedule on the corner is out-of-date.

.2

  1. Make some tea for the man.
  2. Take the man to see a doctor.
  3. Ask the man's mother to come over.
  4. Look up a recipe for chicken soup.

در ادامه، متن نوشته صوتی دو پرسش فوق را برای نمونه قرار داده‌ایم. متن گفت‌وگو به شکل فایل صوتی برای شما پخش خواهد شد و پس از گوش دادن، با توجه به آن، باید گزینه درست را انتخاب کنید.

1.

woman: How often do the buses run?

man: Every half hour on weekdays, but I'm not sure about weekends.

There's a schedule on the corner by the bus stop.

narrator: What does the man imply?

2.

man: It's really nice of you to visit me when I'm so miserable with the flu.

I'm sure I'd feel much better if I just had some of my mom's homemade chicken
soup.

woman: That will be hard to come by, but a cup of hot tea might help.

narrator: What will the woman probably do next?

مراحل ثبت نام msrt

بخش دستور زبان آزمون MSRT

تعداد سؤالات این بخش در مجموع ۳۰ سؤال است و به دو دسته تقسیم می‌شود. ۱۵ سؤال اول مربوط به structure و ۱۵ سؤال بعدی مربوط به written expression است. مدت زمان پاسخگویی به سؤالات این بخش ۲۰ دقیقه است.

برای سؤالات بخش اول، مانند پرسش‌های چهارگزینه‌ای سایر آزمون‌های زبان انگلیسی، بخشی از صورت سؤال خالی است و باید پاسخ درست را از میان چهار گزینه‌ای که داده شده انتخاب کنید. در بخش دوم، زیر چهار کلمه در صورت سؤال خط کشیده شده است که یکی از آن‌ها به لحاظ ساختار اشتباه است و باید گزینه نادرست را پیدا کنید.

نمونه سؤال گرامر بخش اول

برای آشنایی بیشتر با نوع سؤالات بخش اول گرامر آزمون MSRT، دو نمونه سؤال در ادامه آورده شده است.

1. Films should have a beginning, a middle, and an end, but ……….. in that order.

  1. not necessarily being
  2. do not necessarily
  3. not necessarily
  4. necessarily is not

2. Legend has it that ………. enlightenment while sitting under the Bodhi tree by the river Neranjara.

  1. attained the Buddha
  2. the Buddha attained
  3. attaining the Buddha
  4. the Buddha that attained

نمونه سؤال گرامر بخش دوم

دو نمونه از سؤالات بخش دوم گرامر آزمون MSRT را در ادامه مشاهده می‌کنید.

1. The Canadian province of Alberta it is believed to have some of the richest oil deposits in the world

2. Thomas Moran’s magnificent, colorful paintings onto Wyoming landscapes captured the spirit of the western wilderness in the late nineteenth century.

MSRT test

بخش درک مطلب آزمون MSRT

بخش درک مطلب از ۴۰ سؤال تشکیل شده است و شامل ۴ متن درک مطلب است. برای هر متن ۱۰ سؤال در نظر گرفته شده که با توجه به متن باید به آن پاسخ دهید. مدت زمان پاسخگویی به سؤالات این بخش ۵۵ دقیقه است و همان‌طور که پیش‌تر توضیح داده شد، آزمون نمره منفی ندارد.

نمونه سؤال درک مطلب

در ادامه این مطلب، برای آشنایی با نحوه سؤالات درک مطلب آزمون MSRT نمونه‌ای از سؤالات بخش درک مطلب را آورده‌ایم.

Reading
We think of the most popular moralist in Persian literature, indeed one of the most famous of all Persian poets, not as a stern mentor but as a jovial, laughing person, with perhaps a glimmer of good-humored roguishness. That is at any rate the kind of person who emerges from his works.

The biographical facts that have been handed down contribute little towards this portrait. And even Sa’di’s own words cannot altogether be trusted; they cannot be taken literally and this makes it extremely hazardous to base a reconstruction of his life on the many stories which he tells, presumably only to entertain and instruct.

There is no contemporary information about him; uncertainties abound at every point. Both his own works and tradition confirm that he was born in Shiraz, a town to which he remained most movingly loyal throughout his life and for which, no doubt, he longed passionately when travelling abroad. Thanks largely to the considerable culture of his father, Sa’di received a careful education from an early age. His mother continued the same routine after his father died. When Sa’di was only about twelve.

Traditional maintains that he was sent to Baghdad where he was supported by the Salghurid atabeg of Shiraz; but he certainly cannot have gone there as early as 592, since it is said that he studied at the famous university, the Nezamiyyeh. Moreover, it is scarcely credible that the atabeg would have accorded such a favor to a boy oh humble albeit educated background. After completing his studies, he set off on travels.

The many impossible ingredients in the story of how he destroyed the infamous idol in temple of Somnal exclude the likelihood Kashghar, which, if true, would suggest that even before the completion of the Golestan his fame as a poet had spread to such remote areas. This objection is corroborated by the fact that the best Persian Ars Poetica, al-Mu jam (630) by Shams-e Qais , contains no quotations from Sa’di, though there are a great many from other poets of that period.

1. All of the following are true about Sa’di EXCEPT

  1. His father was man of culture.
  2. His mother continued with his education after his father died.
  3. His father died when he was 12.
  4. He stayed in Shiraz throughout his lifetime.

2. Sa'di's education at the Nezamiyyeh of Baghdad may not have been supported by atabeg of
Shiraz because:

  1. Sa'di wasn't educated enough to receive such a support.
  2. Sa'di didn't come from an aristocratic family.
  3. Sa'di was too young to have studied there.
  4. Baghdad was a dangerous place at that time

منابع آزمون MSRT

در ادامه این مطلب، تعدادی از منابع مهم آزمون‌های بین‌المللی معرفی شده است که به منظور آمادگی شرکت در آزمون MSRT نیز می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

کتاب Longman Preparation Course For The TOEFL Test

بیشترین سؤالات مربوط به گرامر و درک مطلب از این کتاب است که با مطالعه آن می‌توانید از عهده سؤالات آزمون بربیایید. کتاب «Longman Preparation Course For The TOEFL Test» با استفاده از آزمون‌های متنوع و مثال‌های گوناگون، شما را برای پاسخ‌دهی به سؤالات بخش گرامر و به‌طور کلی افزایش سطح عمومی زبان آماده می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های مثبت این کتاب، سطح‌بندی سؤالات است که از آسان به سخت گردآوری شده و باعث تقویت مرحله به مرحله گرامر زبان انگلیسی می‌شود. این کتاب برای انواع آزمون‌های زبان انگلیسی، مانند آزمون تافل و آزمون‌های عمومی بسیار مفید است.

Longman Preparation

کتاب Understanding and Using English Grammar

برای بهبود گرامر زبان انگلیسی، کتاب «Understanding and Using English Grammar» می‌تواند بسیار مفید باشد و برای همه سطوح قابل استفاده است. محتوای این کتاب شامل آموزش دستور زبان انگلیسی و ارائه تمرین‌های جامع و نکات مهم در رابطه با هر درس است.

منابع آزمون MSRT

مجموعه کتاب‌های Oxford Word Skills

درست است که آزمون MSRT از سه بخش تشکیل شده، اما داشتن دایره واژگان قوی می‌تواند به افزایش نمره در هر بخش کمک فراوانی بکند. به همین خاطر، کتاب «Oxford Word Skills» برای تقویت واژگان زبان انگلیسی به عنوان یکی از منابع آزمون MSRT پیشنهاد می‌شود. مجموعه کتاب‌های «Oxford Word Skills» در سه سطح طراحی شده و نه‌تنها برای آزمون‌های عمومی زبان انگلیسی، بلکه برای یادگیری لغات آیلتس نیز منبع خوبی به شمار می‌رود.

Oxford Word Skills

کتاب Essential Words for the TOEFL

در این کتاب، همان‌طور که از اسمش پیداست، حدود ۵۰۰ کلمه ضروری لحاظ شده که احتمال حضور آن‌ها در آزمون تافل بیشتر است. بنابراین بیشتر لغات در سطح آکادمیک هستند و برای آزمون MSRT جزو کتاب‌های بسیار خوب برای تقویت واژگان به شمار می‌رود.

Essential Words

مجموعه کتاب‌های Tactics for Listening

برای تقویت مهارت شنیداری خود، می‌توانید از کتاب‌های «Tactics for Listening» کمک بگیرید. این کتاب برای سه سطح مختلف طراحی شده و هر کتاب شامل ۲۴ درس می‌شود. هر درس موضوعات روزمره و کاربردی را آموزش می‌دهد و برای کسانی که قصد شرکت در آزمون آیلتس را دارند، نیز به عنوان منبع Listening آیلتس پیشنهاد می‌شود.

منابع شنیداری آزمون ام اس آر تی

سوالات رایج درباره آزمون MSRT

برای این‌که بتوانید بسیاری از نکات مهم در رابطه با آزمون MSRT را یاد بگیرید و آن‌ها را به کار بگیرید، در ادامه این مطلب سعی کرده‌ایم به تعدادی از پرسش‌های رایج در این خصوص پاسخ دهیم.

آزمون MSRT چند وقت یک بار برگزار می شود ؟

آزمون MSRT معمولاً هر ۴۵ روز یک بار برگزار می‌‌شود، یافته است. در سال‌های گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا تعداد دفعات برگزاری آن کاهش یافته است، اما در سال جدید به صورت منظم و طبق روال برگزار می‌شود.

ویژگی های آزمون MSRT چیست ؟

آزمون MSRT شامل ۱۰۰ سؤال چهارگزینه‌ای است و مباحث گوناگون زبان انگلیسی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. نحوه طراحی سؤال‌ها و شیوه برگزاری آزمون شباهت زیادی به آزمون تافل دارد، اما از آن ساده‌تر است.

نمره‌دهی آزمون برای دانشجویان دکتری از ۵۰ به بالا و برای دانشجویان مقطع کارشناسی که قصد خروج از کشور را دارند، ۴۰ در نظر گرفته شده است. نمره کل از ۱۰۰ لحاظ شده است و در مجموع، با توجه به دانشگاه موردنظر، نمره قبولی بین ۴۵ تا ۷۵ متغیر خواهد بود.

آزمون MSRT چقدر اعتبار دارد؟

آزمون MSRT مانند آزمون‌های تافل و آیلتس، دو سال اعتبار دارد و پس از اتمام این مدت، داوطلب می‌بایست مجدداً در آزمون شرکت کند.

هزینه ثبت نام در آزمون MSRT چقدر است؟

هزینه ثبت نام در آزمون MSRT در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۱۲۰۰۰۰۰ ریال بوده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تاریخ و مهلت ثبت نام در آزمون MSRT می‌توانید به سایت‌ جامع امور دانشجویان مراجعه کنید.

مراحل ثبت نام آزمون MSRT چگونه است؟

برای ثبت نام از طریق پورتال سازمان امور دانشجویان و از صفحه اصلی سایت، روی گزینه ثبت نام در سمت راست بالای صفحه یا گزینه ثبت نام در بخش ثبت نام وسط صفحه، کلیک کنید. سپس بقیه مراحل را مانند آنچه در این مقاله توضیح داده شد، پیش ببرید.

جمع‌بندی

در بخش پایانی، نکات مهم مربوط به آزمون MSRT را جمع‌بندی کرده‌ایم که شامل موارد زیر است:

  • معمولاً هر ۴۵ روز یک بار برگزار می‌شود (به دلیل شیوع ویروس کرونا، دفعات برگزاری آزمون در سال ۱۴۰۰ تغییر کرده است).
  • ثبت نام به صورت آنلاین است و با توجه به محدودیت ظرفیت، بلافاصله بعد از باز شدن سامانه تکمیل می‌شود.
  • در ۱۷ استان برگزار می‌شود.
  • شبیه آزمون تافل اما ساده‌تر است و از سه بخش شنیداری، دستور زبان و درک مطلب تشکیل شده است.
  • نمره منفی ندارد، اما اگر به سؤالی بیش از یک پاسخ داده شود، نمره‌ای به آن تعلق نمی‌گیرد.
  • ساعت برگزاری آن ساعت ۹:۱۵ و اگر عصر باشد، ۱۵:۱۵ است.
  • اعتبار آزمون تا دو سال است.
  • برای دانشجویانی که می‌خواهند در مقطع دکتری شرکت کنند، کسب نمره قبولی امتیاز ویژه‌ای محسوب می‌شود.
  • برای آمادگی و کسب نمره قبولی در آزمون، زبان انگلیسی داوطلب باید در سطح آیلتس ۶ آکادمیک باشد.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «راهنمای آزمون های زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
سامانه جامع امور دانشجویان
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *