منابع خودآموز آیلتس — ۲۰ منبع ضروری برای موفقیت در آزمون

۲۶۰۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۴ آذر ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۲۶ دقیقه
منابع خودآموز آیلتس — ۲۰ منبع ضروری برای موفقیت در آزمون

آزمون آیلتس یکی از آزمون‌های بین‌المللی و معتبر است که در بسیاری از کشورهای دنیا برگزار می‌شود. این آزمون به دو شکل «جنرال» و «آکادمیک» برای سنجش مهارت‌های زبانی افراد طراحی شده است. کسانی که قصد مهاجرت به کشورهای دیگر را دارند، در آزمون جنرال شرکت می‌کنند و آن دسته که به قصد ادامه تحصیل به کشورهای دیگر می‌روند، باید نمره آزمون آکادمیک را به دانشگاه مدنظر ارائه دهند. در هر صورت، برای شرکت در آزمون آیلتس، باید آمادگی لازم را برای آن به‌دست بیاورید و این کار از طریق شرکت در کلاس‌های آیلتس یا مطالعه به صورت خودآموز امکان‌پذیر است. در این آموزش قصد داریم برای داوطلبانی که قصد مطالعه بدون شرکت در کلاس را دارند، مهم‌ترین منابع خودآموز آیلتس را معرفی کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

انواع آزمون آیلتس

آزمون آیلتس به دو دسته «جنرال» (IELTS General Training) و «آکادمیک» (IELTS Academic Training) تقسیم می‌شود. هر دو آزمون برای سنجش چهار مهارت اصلی زیر طراحی شده است:

  • «گوش دادن» (Listening)
  • «خواندن» (Reading)
  • «نوشتن» (Writing)
  • «صحبت کردن» (Speaking)

هر دو آزمون برای هر یک از چهار بخش‌ فوق سؤال‌های تستی و تشریحی دارد و مدت زمان پاسخگویی به کل سؤال‌ها دو ساعت و چهل دقیقه ساعت است. هر یک از بخش‌ها از تعدادی سؤال با انواع مختلف تشکیل شده که برای جواب دادن باید با تکنیک‌های پاسخ‌دهی به اندازه کافی آشنایی داشته باشیم. برای دانستن این راهکارها می‌توانیم در کلاس‌های آیلتس ثبت‌نام کنیم. اما عده‌ای به دلایل مختلفی مانند کمبود وقت یا تداخل ساعت‌های کلاس با ساعت‌‌های کار یا دانشگاه، نمی‌توانند در این کلاس‌ها آماده شوند. به همین دلیل ترجیح می‌دهند به صورت خودآموز اقدام کنند. برای این کار منابع متعددی در دسترس است که به تعدادی از پرکاربردترین آن‌ها در این مطلب اشاره خواهیم کرد.

تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک

آزمون‌های آیلتس جنرال و آکادمیک برای اهداف متفاوتی طراحی شده‌اند. به همین دلیل ساختار آزمون برای برخی از بخش‌ها متفاوت است. هر دو آزمون به ارزیابی چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی می‌پردازند. بنابراین، ساختار کلی آن‌ها به یک شکل است. اما تفاوت بین دو آزمون به بخش‌های «Reading» و «Writing» مربوط می‌شود. بخش «Reading» آزمون آکادمیک ۶۰ دقیقه است و از سه بخش تشکیل شده است. هر یک از بخش ها شامل سه متن تخصصی و طولانی می‌شود و موضوعات آن می‌تواند توصیفی، حقیقی، تحلیلی یا مواردی از این قبیل باشد. این بخش در مجموع ۴۰ سؤال دارد و مهارت‌های مختلفی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

بخش «Reading» آزمون جنرال نیز مانند آکادمیک ۶۰ دقیقه است و شامل ۴۰ سؤال می‌شود. اما موضوعات کلی‌تر و گسترده‌تری را در بر می‌گیرد، مواردی نظیر ایده‌های محوری، خواندن برای درک جزئیات بیشتر، خواندن سریع متن، درک کلی مطلب و تشخیص عقاید نویسنده، نظریات و اهداف او از نوشتن متن. نوع متن هم می‌تواند از کتاب، مجله، روزنامه، اعلان، آگهی یا کاتالوگ شرکت‌ها انتخاب شده باشد.

بخش رایتینگ آزمون آیلتس جنرال شامل دو تسک است. برای تسک اول باید طی ۲۰ دقیقه متنی با دست‌کم ۱۵۰ کلمه و برای تسک دوم باید طی ۴۰ دقیقه، متنی با دست‌کم ۲۵۰ کلمه بنویسید. بخش رایتینگ آکادمیک نیز از دو تسک تشکیل شده است. تسک دوم مانند آزمون جنرال است، اما تفاوت به تسک اول مربوط می‌شود. در تسک اول تصویری همراه با سؤال مربوطه ارائه شده است و داوطلب باید بر اساس آن نمودار، فرایند یا گراف را توصیف کند. پس اگر به طور دقیق بگوییم، تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال به بخش ریدینگ و تسک ۱ رایتینگ مربوط می‌شود. اما در سایر بخش‌ها تفاوتی با هم ندارند.

برای آمادگی در آزمون آیلتس باید با تفاوت این دو آزمون آشنا شویم و بدانیم که قصد شرکت کردن در کدام‌یک را داریم. اگر تصمیم دارید در کشوری انگلیسی‌زبان ادامه تحصیل دهید یا به دنبال شغلی بهتر و تخصصی هستید، ممکن است لازم باشد در آزمون آیلتس آکادمیک شرکت کنید. آزمون آیلتس آکادمیک میزان تسلط زبان انگلیسی شما را در سطح آکادمیک ارزیابی می‌کند و بر اساس آن شما می‌توانید با توجه به نمره‌ای که کسب کرده‌اید، به مقاطع تحصیلی بالاتر یا مشاغل حرفه‌ای و تخصصی مانند پزشکی، پرستاری، تدریس یا وکالت ورود کنید.

آزمون آیلتس جنرال برای افرادی طراحی شده است که قصد اخذ ویزای مهاجرتی در بسیاری از کشورها را دارند. در کشور انگلیسی‌زبان، نمرات با توجه به نوع ویزای اخذ شده تعیین می‌شود. ساختار کلی آزمون آیلتس جنرال نیز مانند آکادمیک از چهار بخش تشکیل شده است و هر بخش یکی از مهارت‌های اصلی زبان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

پس از آن‌که با این تفاوت‌ها آشنا شدید و هدف خود را از شرکت در آزمون تعیین کردید، می‌توانید منابع مرتبط را تهیه و مطالعه کنید. برای افرادی که قصد آمادگی برای آیلتس بدون کلاس را دارند، در ادامه مطلب تعدادی از منابع خودآموز آیلتس را معرفی کرده‌ایم که می‌توانند با مطالعه آن‌ها، به مرور به زبان انگلیسی تسلط پیدا کنند و استراتژی‌های پاسخگویی به انواع سؤال‌ها را یاد بگیرند. همچنین می‌توانند روند پیشرفت خود را ارزیابی کنند و اگر هنگام صحبت کردن یا نوشتن دچار اشتباهات گرامری هستند، به کمک نمونه سؤال‌های آزمون‌های سال قبل و منابع خودآموز آیلتس که به تجزیه و تحلیل هر یک پرداخته، آن‌ها را برطرف کنند.

آشنایی با منابع خودآموز آیلتس

منابع خودآموز آزمون آیلتس

اگر به دنبال یافتن بهترین کتاب‌های آیلتس برای مطالعه به صورت خودآموز هستید، می‌توانید در جدول زیر بیست عنوان معتبر و به‌روز را مشاهده کنید. در ادامه این مطلب، به بررسی ویژگی‌های تک‌تک آن‌ها می‌پردازیم.

منابع خودآموز آیلتس
شمارهعنوانناشر
1IELTS (Academic) 5 in 1 Actual Tests eBook comboIELTSMaterial
2IELTS (General) 5 in 1 Actual Tests eBook comboIELTSMaterial
3The Official Cambridge Guide to IELTSCambridge
4Cambridge IELTS 10 ,11, 12 ,13Cambridge
5English Collocations in UseFelicity O’Dell, Michael McCarthy
6English Vocabulary in UseMichael McCarthy, Felicity O’Dell
7New Insight into IELTSCambridge
8Barron’s IELTS Practice ExamsDr. Lin Lougheed
9Official IELTS Practice Materials Volume 1 & 2Cambridge
10Cambridge Vocabulary for IELTSPauline Cullen
11Cambridge Grammar for IELTSDiana Hopkins
12IELTS Advantage SeriesRichard Brown, Lewis Richards
13Improve your IELTS Skills SeriesSam Mccarter
14Cambridge IELTS Trainer with AnswersLouise Hashemi, Barbara Thomas
15English Grammar in UseRaymond Murphy
16Success to IELTSNotion Press Media Pvt Ltd
17Simone Braverman’s Target Band 7Simone Braverman
18Mometrix IELTS Book for General Training and Academic 20212022Mometrix test preparation
19Focus on IELTS Foundation: Foundation CoursebookSue O'Connell
20Ace The IELTS: IELTS General- How To Maximize Your ScoreSimone Braverman

۱. کتاب IELTS (Academic) 5 in 1 Actual Tests eBook combo

این یکی از بهترین کتاب‌های الکترونیکی برای مطالعه خودآموز آیلتس آکادمیک است. این بسته، شامل 5 کتاب الکترونیکی برای هر چهار بخش آیلتس، یعنی Listening و Reading و Writing (هر دو Task) و Speaking است. از ویژگی‌های برجسته کتاب این است که به‌روزترین و جدیدترین سؤال‌های آیلتس (ژانویه تا آوریل 2022) را در خود جای داده است. پاسخ‌ سؤال‌ها نیز توسط کارشناسان و متخصصان آیلتس ارائه شده است.

این کتاب، 41 آزمون لیسنینگ و 35 آزمون ریدینگ همراه با پاسخ دارد. کتاب اسپیکینگ از ۱۱۰ سؤال برای بخش اول و ۹۲ سؤال برای بخش‌های دوم و سوم همراه با پاسخ تشکیل شده است. همچنین نمونه پاسخ‌های تشریحی برای 84 سؤال تسک ۲ رایتینگ و 100 تمرین برای تسک ۱ آکادمیک ارائه شده است. به همین دلیل یکی از منابع خودآموز آیلتس به شمار می‌رود، اما برای کلاس‌های آمادگی آیلتس نیز مناسب است.

زبان انگلیسی

۲. کتاب IELTS (General) 5 in 1 Actual Tests eBook combo

این کتاب الکترونیکی شامل 5 بسته است و جدیدترین سؤال‌های (ژانویه تا آوریل 2022) را در مورد چهار مهارت اصلی زبان ارائه می‌دهد. همچنین دارای نمونه پاسخ برای اسپیکینگ و رایتینگ است که توسط کارشناسان آیلتس نوشته شده است. علاوه بر این، 41 تست لیسنینگ و 20 تست ریدینگ همراه با پاسخ دارد. کتاب اسپیکینگ آن از 110 سؤال برای بخش اول و 92 سؤال برای بخش‌های دوم و سوم تشکیل شده و کتاب رایتینگ برای تسک 2، دارای 84 «essay» با پاسخ است. همچنین 27 نامه برای تسک ۱ دارد. هر مجموعه شامل نامه رسمی، نیمه‌رسمی و غیررسمی می‌شود. این کتاب برای آماده‌سازی آیلتس در منزل منبع ایده‌آلی به شمار می‌رود، اما در کلاس درس نیز می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

راههای یادگیری آیلتس

۳. کتاب The Official Cambridge Guide to IELTS

کتاب «The Official Cambridge Guide to IELTS» راهنمای کامل و جامعی برای آیلتس است و از سوی سازمانی منتشر شده که طراح این آزمون است. این راهنما هر 4 بخش آیلتس (نوشتن، خواندن، صحبت کردن، گوش دادن) را پوشش می‌دهد تا دستورالعمل‌ها، راهکارها و نکات مفیدی را به صورت گام به گام برای آیلتس در اختیار شما قرار دهد. همچنین بر توسعه مهارت‌های زبانی و استراتژی‌های آزمون دادن تمرکز دارد تا به شما در کسب بالاترین نمره کمک کند.

این کتاب شامل 10 آزمون آزمایشی یا «ماک» (IELTS Mock Test) برای هر دو آزمون آکادمیک و جنرال است. اگر قصد آمادگی در آزمون آیلتس را دارید و به دنبال منابع خودآموز آیلتس هستید، این کتاب می‌تواند راهنمای مناسبی برای شما به شمار رود و بدون شک تأثیر زیادی در موفقیت شما خواهد داشت. زمانی که این کتاب را مطالعه کردید و به کمک نمونه آزمون‌های آزمایشی خود را محک زدید، می‌توانید با خیال راحت در آزمون آیلتس ثبت‌نام کنید.

«The Official Cambridge Guide to IELTS» را به زبان‌آموزانی توصیه می‌کنیم که قصد گرفتن نمره ۶ به بالا را در آزمون آیلتس دارند.

کتابهای آیلتس

۴. مجموعه کتاب‌های Cambridge IELTS 10 –17

کتاب‌های تست کمبریج، از بهترین منابع برای تمرین و تست زدن هستند و سال‌ها مورد استفاده افراد مختلف قرار گرفته‌اند. نسخه‌های جدیدتر آن می‌تواند کمک بیشتری به آمادگی برای آزمون بکند، زیرا شباهت بیشتری با آزمون‌های اخیر دارد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای تمرین کردن، کتاب‌های تست ۱۰ تا ۱۷ آن را تهیه کنید.

  • «کمبریج آیلتس 1۷» جزو آخرین نسخه‌های آزمون‌های آزمایشی کمبریج برای سری آیلتس است. این کتاب شامل چهار آزمون معتبر آزمون آیلتس از «Cambridge Assessment English» است که نمونه بسیار خوبی از آزمون را ارائه می‌دهد. همچنین با داشتن پاسخ سؤال‌ها به داوطلبان این امکان را می‌دهد تا با آیلتس آشنا شوند و تکنیک‌های امتحان را با استفاده از تست‌های معتبر تمرین کنند.
  • «کمبریج آیلتس ۱۶» به دنبال نسخه قبلی آن یعنی ۱۵ ماه ژوئن ۲۰۲۱ منتشر شد. این کتاب شامل دو جلد مجزا برای آیلتس آکادمیک و جنرال است و از ۴ تست استاندارد، پاسخ‌ها و توضیحات تکمیلی تشکیل شده است. همچنین نسخه نوشتاری فایل‌های صوتی به صورت «Transcript» موجود است و کمک زیادی به افرادی با لیسنینگ ضعیف می‌کند. علاوه بر این، نمونه‌هایی از رایتینگ و یک مثال از اسپیکینگ به صورت ویدئویی آورده شده و آن را به یکی از بهترین منابع خودآموز آیلتس تبدیل کرده است.
  • «کمبریج آیلتس ۱۵» نیز جزو جدیدترین کتاب‌های تست آیلتس است. این کتاب نیز از چهار آزمون تشکیل شده و منبع مناسبی برای ارزیابی عملکرد زبان‌آموزان به شمار می‌رود. پاسخ سؤال‌ها و نمونه رایتینگ‌های داوطلبان سال‌های قبل با نمره‌های مختلف، می‌تواند در شناسایی و رفع نقاط ضعف شما کمک مؤثری بکند.
  • «کمبریج آیلتس ۱۴» مخصوص آزمون آکادمیک روانه بازار شده است. این کتاب شامل ۴ تست آزمایشی آزمون آیلتس همراه با پاسخ تشریحی و توضیحات تکمیلی در رابطه با آزمون‌های آکادمیک است.
  • «کمبریج آیلتس ۱۳» مخصوص داوطلبانی طراحی شده است که قصد شرکت در آزمون آیلتس جنرال را دارند. در این کتاب، چهار آزمون جنرال همراه با پاسخ تشریحی و نمونه رایتینگ‌های سال‌های قبل قرار داده شده است و منبع مناسبی برای مطالعه به صورت خودآموز به شمار می‌رود.
  • «کمبریج آیلتس ۱۲» در ماه می 2017 منتشر شد. این کتاب شامل 4 تست کامل و معتبر برای آزمون جنرال و آکادمیک است. هر داوطلبی که در آزمون آیلتس شرکت می‌کند، باید این کتاب را داشته باشد تا با انواع تست‌ها و سؤال‌های آزمون‌های سال قبل آشنا شود و بتواند خود را برای آزمون اصلی محک بزند.
  • «کمبریج آیلتس 11» که شامل چهار آزمون کامل برای داوطلبان آزمون آکادمیک یا عمومی است، بخش جامعی از سؤال‌ها و پاسخ‌ها، نمونه آزمون‌های اصلی سال‌های قبل و نمونه‌ تسک‌های ۱ و ۲ رایتینگ را در خود جای داده است. مانند سایر کتاب‌های کمبریج، بازتابی از آزمون واقعی آیلتس و و نسخه به‌روز آن است.
  • «کمبریج آیلتس 10» فرصتی عالی برای داوطلبان فراهم می‌کند تا با آیلتس آشنا شوند و تکنیک‌های آزمون را با استفاده از نمونه سؤال‌های آزمون‌های قبل تمرین کنند. این مجموعه توسط طراحان آزمون آیلتس، یعنی انتشارات کمبریج منتشر شده است و روشی ارزشمند برای تمرین کردن به شمار می‌رود. هر کتاب شامل چهار تست کامل برای داوطلبان آیلتس آکادمیک، و بخش‌های Reading و Writing برای داوطلبان آیلتس جنرال می‌شود.
تست های خودآموز آیلتس

۵. کتاب English Collocations in Use

برای این‌که انگلیسی را شبیه زبان مادری صحبت کنید، باید کتاب «English Collocations in Use» را مطالعه کنید. این به شما کمک می‌کند تا سبک گفتاری و نوشتاری انگلیسی خود را با 60 درس در موضوعات متنوع بهبود بخشید. هر درس شامل 2 صفحه تمرین است و برای زبان‌آموزان آیلتس در سطح متوسط ​​و بالاتر، گزینه خوبی به شمار می‌رود. بنابراین اگر قصد گرفتن نمره ۶/۵ به بالا را برای آیلتس دارید، این کتاب را به عنوان یکی از منابع خودآموز آیلتس از دست ندهید.

یادگیری گرامر افعال کمکی

۶. کتاب English Vocabulary in Use

این مجموعه کتاب به عنوان پرفروش‌ترین کتاب مرجع و تمرین واژگان از سطح ابتدایی تا پیشرفته شناخته شده است و برای زبان‌آموزانی که می‌خواهند مهارت‌های واژگانی خود را تقویت کنند، بهترین انتخاب است. بهترین جلد این کتاب برای تقویت دامنه واژگان آیلتس، کتاب «upper Intermediate» است و شامل ویژگی‌‌‌های زیر می‌شود:

  • واژگان در صفحات سمت چپ با انبوهی از فعالیت‌های خلاقانه توضیح داده شده و ارائه می‌شود.
  • تقریباً 3000 واژه جدید را پوشش می‌دهد.
  • به زبان‌آموزان فرصتی برای تثبیت و بهبود واژگان موجود ارائه می‌دهد.
  • این کتاب برای هر کسی که تمایل به کسب نمره 6٫5 یا بالاتر در آزمون آیلتس را دارد، مناسب است.
گرامر انگلیسی

۷. کتاب New Insight into IELTS

«New Insight into IELTS» آمادگی و تمرین جامعی را برای آیلتس ارائه می‌دهد. این کتاب با توضیح جزئیات مربوط به هر بخش از آزمون و ارائه مثال‌های متعدد، مرحله به مرحله شما را با انواع مهارت‌ها، دستور زبان و تکنیک‌های آزمون آشنا می‌کند. همچنین شامل مقدمه‌ای جامع و دقیق در رابطه با ساختار آزمون و پاسخنامه است و یکی از بهترین کتاب‌های آیلتس برای استفاده در کلاس درس یا برای مطالعه خودخوان به شمار می‌رود.

«New Insight into IELTS» برای کسانی در نظر گرفته شده است که سطح فعلی آن‌ها تقریباً در حد نمره 6 است و برای داوطلبان آموزش آکادمیک و عمومی گزینه مناسبی به نظر می‌رسد. از دیگر ویژگی‌های این کتاب، نمونه تمرین‌های متعدد برای هر بخش است که در کتاب دیگری ارائه شده است و موضوعات متنوعی را پوشش می‌دهد. بسیاری از استادان زبان انگلیسی و آیلتس، این کتاب را تدریس و توصیه می‌کنند. زیرا فهم آن آسان است و راهکارهای تست زدن را با تمام جزئیات و به طور کامل آموزش داده است.

کتاب خودآموز آیلتس

۸. کتاب Barron’s IELTS Practice Exams

«IELTS Practice Exams» یکی از محبوب‌ترین منابع خودآموز آیلتس به شمار می‌رود. نسخه دوم به تازگی به‌روز شده و به همراه دو سی‌دی صوتی، داوطلبان را برای موفقیت در آیلتس آماده می‌کند. این کتاب به عنوان منبعی بسیار معتبر و مورد تأیید کالج‌ها، دانشگاه‌ها و سازمان‌های دولتی در آمریکا، کانادا، انگلیسی، ایرلند، استرالیا و نیوزلند است و هم به عنوان منبعی برای آموزش در کلاس‌های آیلتس و هم به صورت خودآموز پیشنهاد می‌شود.

کتاب یادگیری آیلتس

۹. کتاب Official IELTS Practice Materials Volume 1 & 2

«Official IELTS Practice Materials Volume» منبعی جامع برای معلمان به شمار می‌رود که به منظور کمک به آمادگی زبان‌آموزان برای آزمون آیلتس طراحی شده است. این کتاب که توسط ممتحن‌های ESOL و نویسندگان مطالب آیلتس با سال‌ها تجربه در زمینه آزمون‌های آن نوشته شده، به داوطلبان نحوه ارزیابی هر یک از آزمون ها را نشان می‌دهد و نکات ارزشمندی را ارائه می‌کند. «Official IELTS Practice Materials Volume» نمونه‌هایی از آزمون‌های Reading ،Listening ،Writing و Speaking را به همراه پاسخ تشریحی و نظرات استادان و آزمون‌گیرندگان آیلتس بررسی می‌کند.

۱۰. کتاب Cambridge Vocabulary for IELTS

نسخه پیشرفته «Cambridge Vocabulary for IELTS»، واژگان مورد نیاز افرادی را پوشش می‌دهد که در آزمون‌های آیلتس به دنبال کسب نمره 6/5 و بالاتر هستند و همچنین نمونه تمرین‌های متعددی را از هر مقاله به زبان‌آموزان ارائه می‌دهد. «Cambridge Vocabulary for IELTS» با تمرکز بر روی استراتژی‌های یادگیری واژگان ضروری برای موفقیت در سطوح پیشرفته، داوطلبان را برای کسب نمره ۶/۵ و بالاتر هدایت می‌کند. این کتاب همچنین شامل نکات مفیدی درمورد نحوه پاسخگویی به بخش‌های مختلف آزمون آیلتس است و حوزه‌های مختلفی مانند نحوه مواجهه با سؤال‌های «tricky» و همچنین پارافریز کردن و تشخیص کالوکیشن‌های انگلیسی و معنی آن‌ها را پوشش می‌دهد.

کتاب لغات آیلتس

۱۱. کتاب Cambridge Grammar for IELTS

یکی از بهترین کتاب‌های گرامر برای آمادگی آیلتس «Cambridge Grammar for IELTS» است که به طور اختصاصی برای تقویت دستور زبان انگلیسی در سطح آیلتس طراحی شده است. در آزمون آیلتس، بخش مجزایی به دستور زبان اختصاص ندارد، اما برای پاسخ دادن به سؤال‌های هر یک از بخش‌ها، بدون شک دانستن گرامر و داشتن تسلط کافی بر آن می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در کسب نمره مطلوب داشته باشد. با در نظر گرفتن ۲۵٪ از نمره آزمون آیلتس برای بخش‌‌های دستور زبان و واژگان، نیاز به یادگیری گرامر بیشتر حس می‌شود.

برای افرادی که بدون کلاس درصدد آماده شدن برای آزمون آیلتس هستند، «Cambridge Grammar for IELTS» به عنوان یکی از بهترین منابع خودآموز آیلتس توصیه می‌شود. این کتاب علاوه بر گرامر، به تقویت مهارت لیسنینگ نیز کمک می‌کند و طیف گسترده‌ای از بخش‌های مختلف آزمون را در بر می‌گیرد. همچنین شامل توضیحات تشریحی در رابطه با دستور زبان است.

کتاب گرامر آیلتس

۱۲. کتاب های IELTS Advantage Series

مجموعه کتاب‌های «IELTS Advantage Series» نوشته ریچارد براون و لوئیس ریچاردز، یک منبع کاملاً جامع برای داوطلبان آیلتس است که می‌خواهند در بخش Writing آزمون آیلتس آکادمیک به نمره ۷ یا بالاتر دست پیدا کنند. زبان‌آموزان به کمک این کتاب می‌توانند گام به گام از طریق آموزش، تکنیک‌های لازم برای پاسخ‌دهی به تسک‌های ۱ و ۲ رایتینگ را یاد بگیرند.

این آموزش‌ها حاصل سال‌ها تجربه در زمینه تدریس آیلتس است و راهنمای بسیاری از داوطلبان برای موفقیت در بخش رایتینگ و کسب نمره بالا به شمار می‌رود. به همین دلیل، به عنوان یکی از منابع خودآموز آیلتس برای تقویت مهارت رایتینگ توصیه می‌شود. در ادامه به بررسی ویژگی‌های هر یک از این مجموعه کتاب‌ها به صورت جداگانه اشاره کرده‌ایم.

مجموعه کتابهای خودآموز آیلتس

۱۲-۱. کتاب IELTS Advantage: Reading Skills

این کتاب برای آن دسته از افرادی مناسب است که به دنبال کسب نمره ۶٫۵ یا بالاتر در آزمون آیلتس هستند. به کمک این منبع خودآموز آیلتس می‌توانید نحوه «پارافریز کردن» (Paraphrasing) را یاد بگیرید و دامنه لغات خود را افزایش دهید. «Improve your IELTS Skills Series» طیف وسیعی از استراتژی‌های کلیدی را برای خواندن مؤثر و درک آسان‌تر متن‌های انگلیسی، مانند تکنیک‌های «scanning» و «skimming» پوشش می‌دهد و در نتیجه به داوطلبان کمک می‌کند تا نمره بهتری در بخش Reading کسب کنند.

۱۲-۲. کتاب IELTS Advantage: Listening & Speaking Skills

«IELTS Advantage: Listening & Speaking Skills» یکی از منابع جامع خودآموز آیلتس برای همه داوطلبان است که هدفشان کسب نمره 6٫5 یا بالاتر در بخش‌های Speaking و Listening است. زبان‌آموزان گام به گام در مراحل مختلف گفتاری و شنیداری، با استفاده از مطالب متنوعی که طیف وسیعی از موضوعات را پوشش می‌دهد و به احتمال زیاد در آزمون آیلتس با آن‌ها مواجه خواهند شد، مهارت‌های لیسنینگ و اسپیکینگ خود را بهبود می‌بخشند و نقاط ضعف خود را در رابطه با نحوه استفاده از جمله‌هایی با دستور زبان درست و واژگان مناسب، شناسایی و رفع می‌کنند.

۱۳. کتاب های Improve your IELTS Skills Series

مجموعه کتاب‌های «Improve your IELTS Skills Series» را می‌توان برای یادگیری انواع مهارت‌های زبانی، به عنوان یکی از جامع ترین منابع خودآموز آیلتس در نظر گرفت. این مجموعه از سه کتاب مجزا تشکیل شده که موارد لازم و کلیدی را به طور ساده‌ای آموزش داده‌اند و علاوه بر تدریس در کلاس‌، به عنوان منابع خودآموز آیلتس نیز می‌توان از آن‌ها کمک گرفت. در ادامه، به ویژگی‌های هر یک از کتاب‌های به طور جداگانه اشاره خواهیم کرد. این سه کتاب عبارتند از:

  • Improve Your IELTS Skills – Reading
  • Improve Your IELTS Skills – Writing
  • Improve Your IELTS Skills – Writing
کتابهای خودآموز آیلتس

۱۳-۱. کتاب Improve Your IELTS Skills – Reading

کتاب «Improve Your IELTS Skills – Reading» مختص زبان‌آموزانی است که قصد تقویت مهارت ریدینگ را دارند و در محدوده نمره 4٫5 و 7٫5 قرار می‌گیرند. این مجموعه سه دوره آمادگی Academic Reading ،Academic Writing و Listening and Speaking دارد. این دوره‌ها، دستور زبان، مهارت‌ها و تکنیک‌های پاسخ‌دهی به سؤال‌های آزمون را برای دست‌یابی به نمره بالاتر فراهم می‌کنند. سه کتاب این مجموعه را می‌توان به عنوان یک دوره کامل استفاده کرد یا برای یادگیری مهارت‌های خاصی به آن رجوع کرد.

۱۳-۲. کتاب Improve Your IELTS Skills – Writing

این کتاب بر اهمیت ساختار جمله، واژگان، و بهبود ایده‌های فردی، به کمک تمرین‌های مختلف برای آمادگی در آزمون آیلتس تأکید می‌کند. «Improve Your IELTS Skills» برای همه داوطلبان آزمون آیلتس ضروری است. اگر تصمیم دارید به صورت خودآموز مطالعه آیلتس را شروع کنید، این کتاب مانند یک استاد مجرب در کنار شما خواهد بود و راهکارهای لازم برای بهبود مهارت رایتینگ را برای تسک‌های ۱ و ۲ ارائه می‌دهد. همچنین سیستم ارزیابی دقیقی برای نمونه رایتینگ‌های سال‌های قبل دارد که به کمک آن‌ها می‌توانید نقاط ضعف خود را در نوشتن پیدا کنید و آن‌ها را هموار سازید.

هرچند، بسیاری از متخصصان معتقدند برای تقویت مهارت رایتینگ صرفاً مطالعه یا استفاده از منابعی نظیر کتاب یا ویدئوی آموزشی و مانند این‌ها نمی‌تواند کمک چندانی بکند. بلکه بهتر است در کنار این منابع، چند نمونه رایتینگ خود را به یک استاد متخصص بدهید تا بخواند و نمره دهد. همچنین مشکلات شما را آنالیز کند تا با آن‌ها آشنا شوید و دیگر تکرار نکنید. در مجموع، اگر به استاد خوبی دسترسی دارید، حتماً به توصیه این افراد عمل کنید، اما اگر شخص خاصی را نمی‌شناشید، می‌توانید به عنوان یکی از منابع خودآموز آیلتس از این کتاب کمک بگیرید.

۱۳-۳. کتاب Improve Your IELTS Skills – Listening & Speaking

این کتاب، دوره آماده‌سازی کاملی برای بخش‌های Listening و Speaking به شمار می‌رود. به کمک این کتاب می‌توانید راهکارهای لازم برای بهبود مهارت‌های خود را یاد بگیرید. ازطرفی، با وجود تمرین‌های هدفمند، مهارت‌های کلامی و نوشتاری خود را گسترش خواهید داد و نحوه پیشرفت خود را ارزیابی خواهید کرد. همچنین می‌توانید متوجه شوید که در چه بخش‌هایی ضعف دارید و با تأکید و تمرکز بیشتر روی آن بخش‌ها، شاهد پیشرفت خود خواهید بود.

اما در نظر داشته باشید که برای آموختن و بهبود مهارت‌های گفتاری و شنیداری، لازم است زمان زیادی را به آن اختصاص دهید و اگر فکر می‌کنید سطح زبان شما کمتر از آیلتس است، ابتدا دوره‌‌های ترمیک را بگذرانید. این دوره‌ها بیشتر بر روی دستور زبان و واژگان تمرکز دارند و از این طریق می‌توانید تا حدودی سطح زبان خود بالا ببرید و سپس به سراغ منابع خودآموز آیلتس بروید تا نتیجه بیشتری در یادگیری حاصل شود.

۱۴. کتاب Cambridge IELTS Trainer with Answers

کتاب «Cambridge IELTS Trainer» توسط انتشارات کمبریج منتشر شده و شامل شش آزمون ماک کامل با دستورالعمل‌های آموزشی ساده توسط متخصصین می‌شود. همچنین به نکته‌‌های مهمی در خصوص تست زدن اشاره کرده که موفقیت داوطلبان را تضمین می‌کند. دو آزمون اول به طور کامل و گام به گام درباره گام درباره نحوه رویارویی با سؤال‌های هر بخش، توصیه‌هایی را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، تمرین‌های اضافی نیز دارد که بیشترین تمرکز آن‌ها بر مواردی است که اغلب داوطلبان نمی‌توانند به خوبی از عهده‌ آن بربیایند.

منبع خودآموز آیلتس

۱۵. کتاب English Grammar in Use

ویرایش چهارم کتاب «English Grammar in Use»، پرفروش‌ترین کتاب گرامر خودآموز در جهان است که توسط «ریموند مورفی» نوشته شده و از سوی انتشارات دانشگاه کمبریج منتشر شده است. این کتاب، به عنوان مرجع و تمرین خودآموز برای داوطلبان سطح متوسط ​​تا پیشرفته زبان انگلیسی به شمار می‌رود و ۱۳۶ درس دوصفحه‌ای دارد که تمام مباحث گرامر انگلیسی را با تمرین‌های متعدد، برای تثبیت یادگیری آموزش می‌دهد.

این کتاب را به هر داوطلبی که قصد به دست آوردن نمره ۶ یا بالاتر در آزمون آیلتس دارد، به شدت توصیه می‌کنیم. حتی برای زبان‌آموزانی که مشغول گذراندن دوره‌های ترمیک هستند نیز کتاب بسیار مفیدی است و به عنوان منبع کمک‌آموزشی می‌تواند سطح گرامر آن‌ها را بالا ببرد. همچنین به عنوان منبعی برای استادان زبان، به منظور تدریس زبان انگلیسی در کلاس درس توصیه می‌شود.

یادگیری گرامر

۱۶. کتاب Success to IELTS

این کتاب به عنوان یکی از منابع خودآموز آیلتس، برای دست‌یابی به نمره خوب در آزمون آیلتس طراحی شده است و شامل تمام نکته‌های کلیدی، تکنیک‌ها، استراتژی‌ها و توصیه‌ها برای به حداکثر رساندن نمره داوطلب و افزایش سرعت تست زدن و کاهش تعداد پاسخ‌های اشتباه می‌شود. در واقع این کتاب با بررسی مشکلات افراد در تست زدن و راه‌های برطرف کردن آن‌ها و ارائه توصیه‌های لازم برای رفع اشتباهات گرامری و بهبود سرعت تست زدن، به آن‌ها کمک می‌کند تا نتیجه بهتری در آزمون بگیرند. علاوه بر این، ویدئوهای آموزشی آن نیز در دسترس است.

کتاب موفقیت برای آیلتس

۱۷. کتاب Simone Braverman’s Target Band 7

«سایمون بریومن» در کتاب «Target Band 7»، راهنمای کامل و مطمئنی را برای آمادگی آیلتس ارائه کرده است و به همین دلیل، در فهرست بهترین منابع خودآموز آیلتس قرار می‌گیرد. یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های این کتاب، استراتژی‌های ساده آن است و داوطلبان می‌توانند در آزمون آیلتس جنرال از آن‌ها استفاده کنند. رویکردی که این کتاب دنبال می‌کند، باعث می‌شود که با برنامه‌ریزی منظم و پیوسته، آیلتس را در مدت زمان کوتاه‌تری، بدون هیچ کم‌وکاستی در کیفیت محتوا، یاد بگیرند.

زبان انگلیسی

۱۸. کتاب Mometrix IELTS Book for General Training and Academic

کتاب «Moometrix IELTS for General Training and Academic» به همراه بسته کاملی از نمونه آزمون‌های سال‌های قبل، آموزش‌های ویدئویی، استراتژی‌ها و تکنیک‌های پاسخ‌دهی به سؤال‌ها، به عنوان راهنمایی کاربردی برای داوطلبانی به شمار می‌رود که می‌خواهند به صورت خودآموز برای آزمون آیلتس آماده شوند. این کتاب، به شکل وسیعی تمام بخش‌های آزمون آیلتس (Listening ،Reading ،Writing و Speaking) را پوشش می‌دهد و همچنین آموزش‌های ویدئویی را برای موضوعات مختلفِ هر بخش ارائه می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های این کتاب، آزمون‌‌های ماک آیلتس همراه با پاسخ برای درک بهتر هر یک از از مهارت‌های آزمون است که به شکلی ساده و کامل در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. بنابراین، به عنوان یکی از مؤثرترین منابع خودآموز آیلتس برای داوطلبان توصیه می‌شود.

تمرین زبان انگلیسی

۱۹. کتاب Focus on IELTS Foundation: Foundation Coursebook

کتاب «Focus on IELTS Foundation» آموزش‌های مفیدی را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد تا به آن‌ها کمک کند مهارت‌های زبان انگلیسی خود را برای آیلتس تقویت کنند. به کمک آزمون‌های آزمایشی، داوطلبان می‌توانند با استفاده از این کتاب، آمادگی برای آیلتس را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهند. این کتاب همچنین حاوی بخشی است که اصول اولیه زبان انگلیسی و مهارت‌های کلی را توضیح می‌دهد تا به کمک آن بتوانید در آزمون جنرال آیلتس نمره بهتری کسب کنید.

کتاب آمادگی برای آیلتس

۲۰. کتاب Ace The IELTS: IELTS General- How To Maximize Your Score- Simone Braverman

یکی دیگر از منابع خودآموز آیلتس «Ace the IELTS» است و کتاب ایده‌آلی برای داوطلبان آیلتس جنرال به شمار می‌رود. این کتاب یک طرح کلی از فرمت آزمون آیلتس، انواع مختلف سوالات موجود در آزمون و سایر اطلاعات مهمی که داوطلبان باید در نظر داشته باشند را در اختیار شما قرار می‌دهد. نسخه دوم آن، کاربردی و درک آن ساده است.

این کتاب همچنین نمونه سؤال و آزمون‌های آزمایشی را برای هر یک از بخش‌های Listening، Speaking، Reading و Writing در اختیار شما قرار می‌دهد. جدای از آن، این کتاب همچنین به داوطلبان در استفاده از گرامر در آزمون آیلتس کمک می‌کند تا کیفیت پاسخ‌های خود را افزایش دهند و در نتیجه به نمره بالاتری دست یابند.

بهترین منبع خودآموز آیلتس

نکات مهم درباره منابع خودآموز آیلتس

نکات مهم در رابطه با آمادگی برای آزمون آیلتس را می‌توان به پنج مورد زیر تقسیم کرد که در ادامه این مطلب به طور جداگانه هر یک را توضیح می‌دهیم.

  • دامنه لغت خود را افزایش دهید.
  • مهارت‌ رایتینگ خود را تقویت کنید.
  • بر روی تلفظ و روانی کلام تمرکز کنید.
  • مهارت‌ لیسنینگ خود را بهبود بخشید.
  • نکات مهم درباره درک مطلب را یاد بگیرید.

دامنه لغت خود را افزایش دهید

یکی از سودمندترین روش‌ها برای آمادگی در آزمون آیلتس این است که واژگان جدید و پرتکرار در آزمون آیلتس را یاد بگیرید. برای مثال، می‌توانید روزنامه یا مجله‌ای بردارید و دامنه لغات خود را به کمک آن‌ها افزایش دهید، کلمه‌های جدید را بخوانید یا به آن‌ها توجه کنید. این کار به شما کمک می‌کند دایره واژگان خود را بهبود ببخشید. همچنین می‌توانید کلمه‌های جدید را یادداشت و حین تمرین، از آن‌ها در جملات خود استفاده کنید.

هر چه بیشتر با کلمات پیچیده روبه‌رو می‌شوید، معانی و اهمیت آن‌ها را بیشتر یاد می‌گیرید. برای آشنایی با این دسته از کلمه‌ها، حتماً به متن مراجعه کنید و مثال‌هایی را در قالب جمله تمرین کنید. علاوه بر این، برای بهبود دایره لغات خود، اخبار یا سریال‌ تماشا کنید. این موارد بدون شک کمک زیادی به یادگیری و بهبود واژگان شما می‌کند.

به یاد داشته باشید که منظور از کلمه‌های پیچیده، واژگان تخصصی یا کم‌کاربرد نیست. در واقع هدف بیشتر این است که با کاربرد کلمه‌های سطح پیشرفته آشنا شوید و با تمرین کردن بتوانید در جمله‌های خود از آن‌ها استفاده کنید. برای مثال، به‌جای کلمه «better» می‌توانید از کلمه‌های زیر استفاده کنید:

  • Improve
  • Enhance
  • Upgrade
  • Refine

اما نمی‌توانید کلمه‌های زیر را به جای آن به کار ببرید:

  • Recuperate
  • Meliorate
  • Augment

بنابراین، سعی کنید از کلمه‌هایی کمک بگیرید که به خاطر می‌آورید و از آن‌‌ها بیشتر استفاده می‌کنید. استفاده از کلمه‌های پیچیده یا غیرکاربردی در زبان انگلیسی، نه‌تنها نشان‌دهنده میزان تسلط فرد بر زبان انگلیسی نیست، بلکه ممکن است به دلیل استفاده نامناسب از آن‌ها در جمله‌، بخشی از نمره خود را در روز آزمون از دست بدهد. این امر در بسیاری از داوطلبان آزمون مشاهده شده است. آن‌ها فکر می‌کنند باید کلمه‌های سخت و ناآشنا را جایگزین کلمه‌های ساده و کاربردی کنند تا ممتحن را به وجد بیاورند، در صورتی که نتیجه کار کاملاً برعکس خواهد بود.

استفاده از کلمه‌های کلیدی و ساده، اما به شکلی مناسب در متن، می‌تواند به طور چشمگیری در بهبود عملکرد شما و نمره نهایی تأثیرگذار باشد. بنابراین همواره سعی کنید وقت بیشتری را به یادگیری کاربردهای مختلف کلمه‌های رایج انگلیسی بکنید تا بتوانید در موقعیت‌های گوناگون، از آن‌ها به درستی استفاده کنید. بدون شک این کار ممتحن را بیشتر غافلگیر خواهد کرد.

شاید برای شما این سؤال پیش بیاید که منظور ما از کاربرد کلمه‌های انگلیسی و استفاده درست از آن‌‌ها چیست. بیایید با یک مثال این موضوع را توضیح دهیم. کلمه «provide» را در نظر بگیرید. این کلمه، در زبان انگلیسی به عنوان کلمه پرکاربرد شناخته شده است و سطح متوسطی دارد. شاید افرادی که اندکی با زبان انگلیسی آشنایی دارند نیز بدانند که این کلمه به معنی «فراهم کردن» است. اما دانستن معنی کلمه کافی نیست، بلکه باید بدانیم چگونه در جمله از آن استفاده کنیم. برای این کار، لازم است به دیکشنری مراجعه کنیم و کالوکیشن‌های آن را یاد بگیریم. اینجاست که ضرورت یادگیری کالوکیشن‌های انگلیسی دوچندان خواهد شد. دو مثال زیر از دیکشنری «Longman» انتخاب شده‌اند.

The hotel provides a shoe-cleaning service for guests.

این هتل خدمات تمیز کردن کفش را برای مهمانان ارائه می‌دهد.

The search provided the police with several vital clues.

تحقیقات، چندین سرنخ حیاتی را در اختیار پلیس قرار داد.

همان‌طور که در دو مثال فوق مشاهده می‌کنید، کلمه «provide» به دو شکل در جمله استفاده شده است؛ در مثال اول با حرف اضافه «for» و در مثال دوم با حرف اضافه «with» همراه شده است. در نتیجه، ساختار دو جمله فوق را با «provide» می‌توان به صورت زیر بیان کرد:

provide something for somebody

provide somebody with something

استفاده درست از کلمه «provide» می‌تواند باعث افزایش نمره شما شود. بنابراین، به همین سادگی می‌توان وقت خود را بیشتر صرف پیدا کردن کالوکیشن‌های کلمه‌های کاربردی کرد تا حفظ کردن کلمه‌های نه‌چندان کاربردی. البته این بدان معنی نیست که همه کلمه‌هایی که برای آیلتس یاد می‌گیریم، کلمه‌های سطح مقدماتی یا متوسط باشند، بهتر است کلمه‌های سطح پیشرفته را نیز یاد بگیریم اما بیشتر وقت خود را صرف آموختن کاربرد کلمه‌ها و نحوه استفاده از آن‌ها در انواع جمله‌‌ها کنیم. برای یادگیری لغات پیشرفته می‌توانید از کتاب «Vocabulary for IELTS» که در این مقاله معرفی شد، کمک بگیرید و سطح «Advanced» آن‌ را تهیه و مطالعه کنید.

مهارت‌ رایتینگ خود را تقویت کنید

اگر هر روز یک تمرین رایتینگ آیلتس انجام دهید، در یک ماه، ۳۰ نمونه رایتینگ آیلتس را تمرین کرده‌اید و به این ترتیب می‌توانید مهارت‌های نوشتاری خود را به طرز قابل‌قبولی بهبود دهید.
برای تصحیح نمره رایتینگ داوطلبان آیلتس، پارامترهای خاصی در نظر گرفته شده است. برای افزایش عملکرد خود، بهتر است از قبل با نحوه نمره‌دهی این بخش آشنایی کامل پیدا کنید. به علاوه، با رعایت نکات زیر می‌توانید به خوبی این بخش را پشت سر بگذارید.

  • در طول آماده شدن برای آزمون، همیشه محدودیت کلمات را در نظر بگیرید و بر اساس آن تمرین‌های لازم را پیش ببرید.
  • آماده شدن برای تسک ۲ رایتینگ، بیشتر از تسک ۱ نیازمند زمان و تمرین است.
  • به یاد داشته باشید که سرعت و دقت، کلیدهای موفقیت و کسب نمره بهتر در رایتینگ هستند.
  • سوال را با دقت تجزیه و تحلیل کنید و تمام مواردی که هر یک از تسک‌های رایتینگ از شما خواسته را به طور کامل پوشش دهید.
  • قبل از پایان مهلت پاسخگویی، ۳ تا ۵ دقیقه از وقت خود را صرف بررسی اشتباهات گرامری، املایی و مواردی از این قبیل کنید و در نهایت آن‌ها را برطرف کنید.

بر روی تلفظ و روانی کلام تمرکز کنید

روانی کلام و تلفظ شما در آزمون اسپیکینگ آیلتس اهمیت دارد. بنابراین، مهم است که روزانه تمرین کنید و به یاد داشته باشید که از «Cue Cards» استفاده کنید. امتحان اسپیکینگ به سه قسمت تقسیم می‌شود و در مجموع ۱۱ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد.

برای کسب نمره خوب در این بخش، به تمرین مداوم نیاز دارید. در این صورت، تمرکز بیشتری بر روی یادگیری مهارت اسپیکینگ خواهید داشت. با یک برنامه‌ریزی منظم و روزانه و به کمک آموختن تکنیک‌های لازم برای صحبت کردن و پاسخ‌دهی به سؤال‌های روز آزمون، به راحتی می‌توانید از عهده آن بربیایید. برای تقویت مهارت اسپیکینگ خود نکته‌های زیر را مدنظر داشته باشید:

  • یکی از موارد مؤثر در کسب نمره خوب، داشتن اعتمادبه‌نفس در روز آزمون است. به سؤال‌ها بدون نگرانی و اضطراب پاسخ دهید و با صدای بلند و واضح صحبت کنید.
  • جلسه‌های تمرین خود را ضبط کنید و به آن‌ها گوش دهید تا متوجه مشکلات خود شوید و هر روز بهتر عمل کنید.
  • تا حد امکان به برنامه‌ها و اخبار انگلیسی گوش دهید.

مهارت‌ لیسنینگ خود را بهبود بخشید

یادگیری تکنیک‌های مناسب برای دست‌یابی به نمره مطلوب در آزمون لیسنینگ آیلتس، ضروری است. این کار به بهبود مهارت شنیدن کمک می‌کند، زیرا محیط اطراف پر از صداهای طبیعی و همهمه‌ است. با تمرکز بر روی این مهارت و تمرین‌های منظم، به خوبی می‌توانید از عهده آزمون بربیایید. سایر نکات در ادامه آورده شده است.

  • در آزمون IELS، یک فایل ضبط ‌شده در اختیار داوطلبان قرار داده می‌شود. این فایل فقط یک بار پخش می‌شود، بنابراین حین گوش دادن باید روی همه موارد ضروری و کلیدی تمرکز کنید. علاوه بر این، هم‌زمان باید سؤال‌ها را بخوانید، به صدای ضبط شده گوش دهید و پاسخ‌های خود را در برگه پاسخنامه خود بنویسید. به عبارت ساده، در روز آزمون باید بتوانید هم‌زمان چند کار را با هم انجام دهید. تمرین‌های لیسنینگ و تحلیل پاسخ‌های خود پس از هر آزمون ماک، به شما کمک می‌کند تا توانایی‌های شنیداری خود را افزایش دهید و پاسخ درست را دریافت کنید. حتماً به فایل‌های صوتی با دقت زیادی گوش دهید و این را در نظر داشته باشید که هر چقدر جلوتر می‌روید، سرعت مکالمه یا سخنرانی‌ها نیز بالاتر می‌رود.
  • همیشه به یاد داشته باشید که به ترتیب سؤال‌ها پاسخ را دریافت خواهید کرد. برای مثال، اگر پاسخ دوم و چهارم را متوجه شدید، به این معنی است که پاسخ سوم را از دست داده‌اید. بنابراین، دیگر به دنبال آن نباشید و تمرکز خود را روی بقیه سؤال‌ها بگذارید. اگر این قانون را بدانید، شانس از دست دادن سؤال‌های بعدی کمتر خواهد شد.
  • نگران نباشید، با پاسخ ندادن یک سؤال ‌چیزی را از دست نمی‌دهید. سعی کنید پاسخ را حدس بزنید و به ادامه فایل گوش کنید، زیرا آزمون آیلتس نمره منفی ندارد. وقت خود را برای فکر کردن به پاسخ سؤال ازدست‌رفته تلف نکنید، زیرا نمی‌توانید بر روی سایر بخش‌ها تمرکز کنید و ممکن است پاسخ‌های فعلی را نیز از دست بدهید. هنگام گوش دادن به فایل صوتی، پاسخ دادن به سؤال‌ها را تمرین کنید. مثلاً حدس بزنید که در جاهای خالی قرار است یا اسم روبه رو شوید یا فعل. آیا جای خالی قرار است به مکانی اشاره کند یا اسم شخص. در این صورت راحت‌تر می‌توانید پاسخ سؤال را حین گوش دادن پیدا کنید.
  • دستورالعمل‌ها را با دقت گوش کنید و پاسخ‌های خود را با حروف بزرگ بنویسید. این کار باعث می‌شود که پاسخ‌ها واضح‌تر دیده شود و اگر حرف اول کلمه‌‌هایی را باید با حرف بزرگ بنویسید، دیگر نگران فراموش کردن آن نباشید. این روش را تمرین کنید.
  • املای درست کلمه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا اگر املای کلمه اشتباه باشد، پاسخ سؤال اشتباه در نظر گرفته می‌شود، حتی اگر پاسخ درستی داده باشید.
  • رعایت همه این موارد مربوط به لیسنینگ آیلتس، به شما کمک می‌کند تا به تدریج آمادگی لازم برای آیلتس را کسب کنید و در امتحان نمره بالایی به دست بیاورید.
تقویت زبان انگلیسی

نکات مهم درباره درک مطلب را یاد بگیرید

در بخش «Reading» آزمون آیلتس، قبل از خواندن متن، دانستن معنای کلمه‌ها می‌تواند تأثیر زیادی در درک بهتر آن داشته باشد. سعی کنید هنگام تمرین کردن و تست زدن، کلمه‌های چالش‌برانگیز را تشخیص دهید و از دیکشنری یا اینترنت برای پیدا کردن معنی آن‌ها کمک بگیرید. آمادگی آیلتس به معنای پیدا کردن نقاط ضعف و برطرف کردن آن‌‌هاست. اگر فقط تست بزنید و ندانید نقطه‌ضعف شما در چه نوع سؤال‌هایی بوده است، نمی‌توانید پیشرفت خوبی داشته باشید. مطمئن شوید که برای آماده شدن در آزمون همه تلاش خود را خواهید کرد و به نکته‌های زیر توجه می‌‌کنید:

  • برای این‌که به ایده کلی متن به سرعت دست پیدا کنید، به «Skimming» و «Scanning» عادت کنید.
  • هنگام پاسخ دادن به سؤال‌های هر بخش، دستورالعمل هر کار را با دقت بخوانید.
  • تمرین کنید کلمات کلیدی را در طول آزمون ریدینگ علامت‌گذاری کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل‌های ذکر شده در آزمون را دنبال می‌کنید.
  • هر روز روزنامه بخوانید و به اخبار گوش دهید تا مهارت‌های خواندن خود را بهبود بخشید.
رایتینگ تسک ۱

سوالات رایج درباره منابع خودآموز آیلتس

برای درک بهتر آزمون آیلتس و برای آشنایی بیشتر با منابع خودآموز آیلتس در ادامه این مطلب سعی کرده‌ایم به تعدادی از سؤال‌‌های رایج در این رابطه پاسخ دهیم.

چه کتابی برای مطالعه خودآموز مناسب است؟

برای مطالعه بدون کلاس، منابع خودآموز آیلتس در بازار فراوان است. اما باید با توجه به سطح زبان انگلیسی و نیازهای خود یک یا چند کتاب را انتخاب کنید. بهترین کتابی که در حال حاضر به عنوان منبع خودآموز معرفی می‌شود، کتاب «The Official Cambridge Guide to IELTS» است که راهکارهای پاسخگویی به همه مهارت‌ها را به شکلی ساده توضیح داده و علاوه بر این، شامل چند نمونه آزمون آیلتس دوره‌های قبل می‌شود. از دیگر ویژگی‌های این کتاب این است که مدام نسخه به‌رورسانی‌شده آن در اختیار افراد قرار می‌گیرد. اما منابع خودآموز دیگری نیز وجود دارد که مهارت‌ها را به صورت جداگانه و در قالب کتاب‌هایی مجزا آموزش داده است.

چطور می‌توانم بدون کلاس برای آیلتس آماده شوم؟

به منظور آمادگی در آزمون آیلتس بدون کلاس، قبل از هر چیز لازم است سطح زبان انگلیسی خود را بدانید. اگر در سطح مبتدی هستید یا هنوز برای آمادگی در آزمون آماده نیستید، بهتر است در دوره‌های ترمیک شرکت کنید. پس از آن می‌توانید برای مطالعه به صورت خودآموز اقدام کنید و برای این کار می‌توانید از یک یا چند منبع خودآموز آیلتس کمک بگیرید. فراموش نکنید که یک برنامه‌ریزی دقیق و منظم می‌تواند شما را در رسیدن به هدف خود یاری کند.

آیا مطالعه منابع خودآموز آیلتس برای کسب نمره خوب کافی است؟

برای دست‌یابی به نمره مطلوب در آزمون آیلتس، باید بتوانیم به اندازه کافی بر زبان انگلیسی تسلط پیدا کنیم. همچنین باید با انواع تکنیک‌های پاسخگویی به سؤال‌های هر یک از بخش‌های آزمون آشنایی داشته باشیم و نمونه آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس را تمرین کرده باشیم. علاوه بر این، می‌توان به کمک منابع دیگری مانند اپلیکیشن‌های آیلتس یا پادکست‌‌های آموزش آیلتس، برای آزمون آمادگی لازم را کسب کرد. در مجموع، اگر سطح زبان انگلیسی شما در حد آیلتس (متوسط تا پیشرفته) باشد، به کمک منابع مختلف می‌توانید به صورت خودآموز و با یک برنامه‌ریزی منسجم و منظم، به هدف خود دست پیدا کنید.

چطور با خواندن کتاب برای آیلتس آماده شویم؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌های آماده‌ شدن برای آزمون آیلتس این است که مطمئن شوید مطالبی که برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، قابل‌اعتماد و از نشر معتبری انتخاب شده است. منابع گوناگونی در رابطه با آیلتس در بازار وجود دارد، بنابراین لازم است که منابع خوب را تشخیص دهید و آن‌ها را از منابع متوسط ​​جدا کنید. کتاب‌های آمادگی آیلتس که در این مقاله معرفی شد، توسط ناشران یا نویسندگان شناخته شده‌ای نوشته شده که تجربه شخصی خود را از آزمون آیلتس به اشتراک گذاشته‌اند. بنابراین، که هر کتابی که در این مقاله ذکر شد، مهارت‌های زبانی را به میزان قابل‌توجهی بهبود می‌بخشد و شما را برای موفقیت در آیلتس آماده می‌کند.

جمع‌بندی

در این آموزش با ساختار آزمون آیلتس آشنا شدیم و به نکات مهمی در خصوص آمادگی برای آزمون اشاره به صورت خودآموز اشاره کردیم. برای افرادی که فرصت شرکت در کلاس‌های آمادگی برای آیلتس را به صورت حضوری یا غیرحضوری ندارند، مطالعه به صورت خودآموز می‌تواند روش مناسبی برای یادگیری تکنیک‌های مربوط به پاسخ‌دهی به سؤال‌های آزمون باشد. اما برای این کار لازم است با منابع خودآموز آیلتس آشنا شوید تا بتوانید با توجه به مهارت‌های زبانی خود یک یا چند منبع را انتخاب کنید و مطالعه را پیش ببرید. علاوه بر این، توصیه می‌کنیم برنامه‌ریزی منسجم و هدفمندی داشته باشید و بر اساس آن پیش بروید تا در نهایت به نتیجه دلخواه خود دست یابید.

در این آموزش بیست نمونه از پرکاربردترین و معتبرترین منابع خودآموز آیلتس معرفی شد و ویژگی‌های هر یک به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت. نوع یادگیری افراد با هم فرق دارد، به همین دلیل نمی‌توانیم کتاب واحدی را برای همه پیشنهاد بدهیم. توصیه می‌کنیم با مطالعه این مطلب، کتاب مناسب خود را انتخاب کنید و به کمک دستورالعمل‌های پیشنهادی و برنامه‌ریزی دقیق، به تدریج از عملکرد خود اطمینان بیشتری حاصل کنید. در مجموع، بعد از مطالعه و آشنایی با راهکارهای تست زدن به کمک این کتاب‌‌‌ها، می‌توانید از نمونه آزمون‌‌های سال‌های قبل استفاده کنید و نمره خود را در هر یک از مهارت‌‌ها تخمین بزنید. به این ترتیب، در روز آزمون با اعتمادبه‌نفس بیشتری حضور پیدا خواهید کرد و با تسلط بیشتری به سؤال‌ها پاسخ می‌دهید.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «راهنمای آزمون های زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
IELTS MaterialIELTS Tutorials
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *