بهترین کتاب ریدینگ آیلتس چیست؟ — فهرست ضروری که باید بخوانید

۷۱۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه
بهترین کتاب ریدینگ آیلتس چیست؟ — فهرست ضروری که باید بخوانید

برای یادگیری آیلتس، ابتدا باید با ساختار کلی آن آشنا شویم. آزمون آیلتس از چهار بخش تشکیل شده که مهارت‌های «شنیدن»، «خواندن»، «نوشتن» و «صحبت کردن» را ارزیابی می‌کند. برای کسب نمره خوب در آزمون، لازم است با تکنیک‌های مربوط به این مهارت‌ها آشنا شویم. در این خصوص منابع متنوعی در بازار وجود دارد که ممکن است انتخاب را برای ما دشوار کند. به همین دلیل، با در نظر گرفتن هدف و سطح زبان انگلیسی خود، باید به دنبال منابع مناسبی باشیم. در این آموزش می‌خواهیم بدانیم که بهترین کتاب ریدینگ آیلتس چیست و کتاب‌های مفید و پرکاربرد را در این رابطه معرفی کنیم.

بهترین کتاب ریدینگ آیلتس چیست ؟

برای کسب نمره خوب در بخش «Reading» آزمون آیلتس، قبل از هر چیز باید مهارت خواندن را بهبود بخشیم. برای این کار می‌توانیم از مقالات، روزنامه‌ها یا کتاب داستان‌های انگلیسی کمک بگیریم. ریدینگ آزمون آیلتس از سه بخش تشکیل شده و هر بخش با توجه به نوع آزمون (آکادمیک یا جنرال)، شامل یک یا حداکثر سه متن با موضوعات مختلف تخصصی و عمومی است.

در هر یک از این بخش‌ها، سؤالات متنوعی مطرح شده که داوطلب باید با توجه به متن به آن‌ها پاسخ دهد. اما مدت زمان ۶۰ دقیقه برای متن‌های طولانی و ۴۰ سؤال، بدون شک مدت زمان کمی است. بنابراین، زبان‌آموزان می‌بایست با تکنیک‌هایی آشنا شوند که سرعت عملکرد آن‌ها را حین آزمون افزایش دهد. برای آشنایی با این روش‌ها و استراتژی‌های پاسخگویی به سؤال‌ها، بهترین روش استفاده از منابع آموزشی مانند کتاب‌های آمادگی در آزمون آیلتس است. در ادامه، به طور ویژه تعدادی از بهترین کتاب‌ ریدینگ آیلتس را معرفی خواهیم کرد که برای اکثر زبان‌آموزان مفید بوده است و جزو کتاب‌های محبوب و کاربردی به شمار می‌رود.

کتاب Improve your Skills Reading for IELTS

کتاب «Improve your Skills Reading for IELTS» شامل دو سطح مختلف است و برای زبان‌آموزانی که قصد گرفتن نمره ۶ و ۷ را دارند، مناسب است. در این کتاب، هم نمونه سؤال‌های خوبی در نظر گرفته شده و هم پاسخ آن‌ها در انتهای کتاب آمده است. بسیاری از مدرسان زبان انگلیسی، این دو کتاب را در دسته بهترین کتاب ریدینگ آیلتس قرار داده‌اند و به زبان‌آموزان خود توصیه می‌کنند.

بهترین کتاب ریدینگ آیلتس چیست

کتاب Get Ready for IELTS Reading

مجموعه کتاب‌های «Get Ready for IELTS Reading» همواره به عنوان یکی از بهترین کتاب های ریدینگ آیلتس معرفی شده‌اند. این کتاب‌ها به صورت جداگانه برای هر یک از مهارت‌های زبان انگلیسی طراحی شده‌اند و نکات مهم و کاربردی برای تقویت هر یک از این مهارت‌ها را در اختیار زبان‌آموزان قرار می‌دهند. در دسته بهترین کتاب ریدینگ آیلتس می‌توان به کتاب «Get Ready for IELTS Reading» اشاره کرد که برای سطوح بالاتر نوشته شده است و کتابی بسیار مفید و ارزشمند برای کسانی است که در سطح مناسبی قرار دارند و نیازی به تمرین کتاب‌های سطح پایه را ندارند.

از آنجایی که بیشتر کتاب‌هایی که برای ریدینگ آیلتس نوشته شده، برای سطح پایه طراحی شده است، این کتاب برای افراد با سطوح بالا گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌رود.

آزمون آیلتس آکادمیک

کتاب IELTS Reading GT 2022

کتاب «IELTS Reading GT 2022» شامل آخرین و جدیدترین نمونه سوال‌های ریدینگ آیلتس جنرال است. این کتاب به طور ویژه برای برطرف کردن نیازهای داوطلبان در تست زدن طراحی شده و شامل ۱۵ نمونه آزمون است که برای متقاضیان آزمون ریدینگ جنرال به عنوان بهترین کتاب ریدینگ آیلتس در نظر گرفته شده است.

کتاب ریدینگ آیلتس

کتاب The Official Cambridge Guide to IELTS

کتاب «The Official Cambridge Guide to IELTS» هم برای آزمون آکادمیک و هم جنرال طراحی شده است و شامل آموزش تکنیک‌های مؤثر برای هر چهار مهارت است که از سوی انتشارات کمبریج روانه بازار شده است. در انتهای کتاب نیز نمونه تمرین‌های آزمون‌های سال‌های گذشته آورده شده است. مدرسان آیلتس این کتاب را یکی از بهترین کتاب های ریدینگ آیلتس می‌دانند، زیرا دستورالعمل‌های مفیدی برای بهبود مهارت‌های آزمون ارائه داده و همراه با مثال‌های جامع و کاربردی عرضه شده است.

یادگیری زبان انگلیسی

کتاب IELTS Advantage – Reading Skills

کتاب «IELTS Advantage – Reading Skills» را می‌توان در دسته بهترین کتاب ریدینگ آیلتس قرار داد که برای تقویت مهارت ریدینگ بسیار مفید است. این کتاب مناسب افرادی است که قصد گرفتن نمره ۷ - ۶٬۵ یا حتی بالاتر را در ریدینگ دارند. از ویژگی‌های خوب این کتاب، آموزش استراتژی‌های کاربردی و کلیدی برای خواندن بهتر و درک متن‌های انگلیسی است، مانند «skimming» و «scanning» و روش‌های تندخوانی. در نهایت این روش باعث می‌شود که زبان‌آموزان نتیجه بهتری در روز آزمون بگیرند.

کتاب های ریدینگ آیلتس

کتاب های Inside Reading

مجموعه کتاب‌های «Inside Reading» شامل پنج کتاب است و برای سطوح پایه تا پیشرفته طراحی شده است. این کتاب‌ها متن‌های متنوعی با موضوعات گسترده‌ای را پوشش داده‌اند و در انتهای هر درس نیز تمرین‌هایی آورده شده است. مجموعه کتاب‌های «Inside Reading» در دسته بهترین کتاب ریدینگ آیلتس همراه با کتاب‌های دیگر، کمک بسیار زیادی به تقویت مهارت ریدینگ زبان‌آموزان خواهد کرد.

متن انگلیسی

کتاب IELTS Reading: Techniques, Tips and Tricks

این کتاب درباره تکنیک‌های ریدینگ آیلتس است و برای هر یک از داوطلبان آزمون که در سطح متوسط باشند، منبع مناسبی به شمار می‌رود. در این کتاب، نکته‌های مهمی در رابطه با راهکارهای پاسخگویی به سؤالات ریدینگ آورده شده است. در انتهای کتاب نیز منابع دیگری برای تمرین‌های بیشتر قرار داده شده است. نویسنده این کتاب با بیش از ۱۵ سال تجربه در امر تدریس آیلتس، سعی کرده با توضیح نکته‌های مهم ریدینگ به زبان ساده، آن را برای همگان به منبعی کاربردی و قابل‌فهم تبدیل کند.

IELTS Tips

کتاب (IELTS Reading Formula (Maximiser

این کتاب برای داوطلبان آزمون آیلتس طراحی شده و نویسنده آن ایرانی است. این کتاب شامل ۸ بخش می‌شود و نویسنده از ۱۰۰ تکنیک برای به خاطر سپردن متن‌های مختلف استفاده کرده است. علاوه بر این، در بخش دوم به کمک تمرین‌های ارائه‌شده، روش‌های پاسخ کوتاه به سؤال‌ها، تکمیل نمودار، یادداشت‌برداری، خلاصه‌نویسی و مواردی از این قبیل آموزش داده شده است. در فصل سوم ۱۰۰ تمرین طبقه‌بندی‌شده وجود دارد که نمونه سؤال‌های آزمون‌های قبل است.

در بخش‌های بعدی این کتاب، نمونه سؤال‌های آزمون‌های واقعی مربوط به سال‌های قبل، ارزیابی زبان‌آموزان و تمرین‌های مختلف ارائه شده است که داوطلب به کمک آن‌ها می‌تواند سطح زبان انگلیسی خود را بالا ببرد و نمره بهتری را در بخش ریدینگ کسب کند.

مطالعه انگلیسی

باتوجه به اهمیت یادگیری زبان انگلیسی، «فرادرس» اقدام به انتشار فیلم آموزش نوشتن متن Essay یا مقاله نویسی در آزمون های زبان انگلیسی کرده که لینک آن در ادامه آمده است.

  • برای مشاهده فیلم آموزش نوشتن متن Essay یا مقاله نویسی در آزمون های زبان انگلیسی + اینجا کلیک کنید.

انواع سوالات ریدینگ آیلتس

برای پاسخ دادن به سؤال‌های ریدینگ آیلتس، علاوه بر این‌که باید با بهترین کتاب های ریدینگ آیلتس آشنا شویم، لازم است بدانیم که از چه نوع سؤال‌هایی تشکیل شده است. در مطالب قبلی «مجله فرادرس» به طور مفصل به انواع سوالات بخش ریدینگ آیلتس اشاه کردیم. به طور کلی، سؤالات ریدینگ به چند نوع زیر تقسیم می‌شود:

  • Sentence completion
  • Sentence completion with a box
  • Short answer questions
  • Notes / table / flow chart completion
  • Matching
  • Classification
  • Labelling a diagram
  • Paragraph headings
  • Finding information in paragraphs
  • Summary completion
  • Summary completion with a box
  • True / False / Not Given
  • Yes / No / Not Given
  • Multiple choice
  • Pick from a list
  • Global multiple choice (فقط برای ریدینگ آکادمیک)

برای بهبود نمره ریدینگ آیلتس، در وهله اول می‌بایست با انواع سؤال‌های آن آشنا شوید و استراتژی‌های پاسخگویی به آن‌ها را یاد بگیرید. برای این منظور استفاده از منابع مفید و کاربردی می‌تواند کمک زیادی به شما بکند. همچنین، با تمرین‌های منظم و پیوسته می‌توانید به مرور شاهد پیشرفت خود باشید و نقاط ضعف خود را شناسایی کنید. انواع سؤال‌ها برای هر دو آزمون آکادمیک و جنرال یکسان است. برای آشنایی کامل با انواع سؤالات ریدینگ آیلتس، مطالعه مطلب زیر از مجله فرادرس پیشنهاد می‌شود.

English Classroom

ساختار ریدینگ‌ آیلتس

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره شد، آزمون آیلتس از چهار بخش تشکیل شده که عبارت‌اند از:

  • «Listening»
  • «Reading»
  • «Writing»
  • «Speaking»

برای هر یک از بخش‌ها، یاد گرفتن استراژی‌های پاسخگویی به سؤالات از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مطلب، به بهترین کتاب های ریدینگ آیلتس اشاره کردیم و ویژگی‌های هر یک را برشمردیم. اما قبل از مطالعه، ابتدا لازم است با ساختار این بخش و انواع سؤالات آن آشنایی پیدا کنیم تا بتوانیم سریع‌تر به هدف خود دست یابیم.

به طور کلی، ریدینگ آزمون آیلتس از سه بخش تشکیل شده است و در مجموع ۴۰ سؤال دارد. مدت زمان پاسخگویی به سؤالات در مجموع ۶۰ دقیقه است و به هر سؤال یک نمره تعلق می‌گیرد. داوطلب باید هم‌زمان پاسخ سؤال‌ها را در برگه پاسخنامه وارد کند. بخش‌های اول و دوم در مقایسه با بخش سوم ساده‌تر هستند، به همین دلیل توصیه می‌شود مدت زمان بیشتری را به بخش سوم اختصاص دهید.

ریدینگ آیلتس آکادمیک از یک متن طولانی و تخصصی تشکیل شده و در ادامه آن سؤالاتی مطرح شده است که داوطلب باید با توجه به متن به آن‌ها پاسخ دهد. در آزمون آیلتس جنرال، بخش اول و دوم متن‌های کوتاه‌تر و با تعداد بیشتری دارد و محوریت آن موضوعات اجتماعی و غیر آکادمیک است، اما بخش سوم مانند ریدینگ آیلتس آکادمیک شامل متنی تخصصی و بلند می‌شود.

در مجموع، مدت زمان پاسخگویی به سؤالات برای هر دو آزمون یکسان است، اما معیار نمره‌دهی آن‌ها متفاوت است. در ادامه این مطلب، به تفاوت‌های ریدینگ آیلتس جنرال و آکادمیک اشاره خواهیم کرد.

تفاوت ریدینگ آکادمیک و جنرال

آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال در بخش «Reading» با هم تفاوت‌هایی دارند. اما قبل از توضیح این تفاوت‌ها، ابتد اشاره‌ای به شباهت‌های میان هر دو آزمون خواهیم داشت. هر دو آزمون ریدینگ آیلتس آکادمیک و جنرال از ۴۰ سؤال تشکیل شده و در مجموع ۶۰ دقیقه زمان برای پاسخگویی در نظر گرفته شده است. همچنین شامل سه بخش می‌شود و برای هر بخش متن‌هایی در نظر گرفته شده و در ادامه، پرسش‌هایی درباره متن مطرح شده است که داوطلب باید به آن‌ها در مدت زمان تعیین شده پاسخ دهد و هم‌زمان پاسخ‌ها را وارد برگه پاسخنامه کند. هر بخش سؤالات گوناگونی را شامل می‌شود و این امر برای هر دو آزمون آکادمیک و جنرال صدق می‌کند.

اما تفاوت در نوع متن‌های به‌کاررفته در بخش ریدینگ است. همان‌طور که گفته شد، ریدینگ از سه بخش تشکیل شده و نمونه متن‌هایی که برای هر بخش طراحی شده، برای هر دو آزمون متفاوت است. از آنجایی که آزمون آیلتس آکادمیک برای افرادی است که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه یا یافتن شغل بهتر با مدرک تخصصی در کشورهای دیگر هستند، نوع متن‌های ریدینگ آکادمیک، تخصصی‌تر انتخاب می‌شود. تفاوت میان ریدینگ آکادمیک و جنرال را می‌توان از سه جنبه زیر مورد بررسی قرار داد:

  • تعداد متن‌
  • موضوع متن
  • انواع سؤال

تعداد متن‌

در آیلتس آکادمیک، متن ریدینگ برای هر بخش به صورت زیر در نظر گرفته شده است.

بخش اول: مقاله‌ای کوتاه‌تر و به‌نسبت ساده‌تر از دو بخش دیگر.

بخش دوم: یک مقاله بلندتر

بخش سوم: یک مقاله بلندتر

ریدینگ آیلتس جنرال از نظر تعداد متن با ریدینگ آکادمیک تفاوت دارد که در ادامه به آن اشاره شده است.

بخش اول: حداکثر ۳ متن کوتاه

بخش دوم: ۲ متن

بخش سوم:‌ یک متن بلند

موضوع متن

آیلتس آکادمیک و جنرال، در بخش ریدینگ، علاوه بر تعداد متن‌، در موضوع متن نیز با هم تفاوت دارند. موضوعات پرتکرار ریدینگ آیلتس آکادمیک را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

موضوعات پرتکرار ریدینگ آکادمیک
Culture and civilizationPlant/animal/human biology
EducationChemistry, physics
Arts: painting, sculpture, architecture, music, craftsAstronomy, space exploration
Language and linguisticsMathematics, computer science
Environment conservationMedicine
LawInventors and inventions
Business, economics, marketing, management, etc.History, anthropology
Psychology, sociology

موضوعاتی که معمولاً در ریدینگ آیلتس جنرال مطرح می‌شود، شامل موارد زیر است.

بخش اول: حداکثر سه متن با موضوع زندگی روزمره

بخش دوم:‌ دو متن مرتبط با کار یا آموزش حرفه‌ای

بخش سوم: متنی بلند درباره سرگرمی‌های کلی

در جدول زیر به نمونه موضوعاتی در رابطه با موضوعات پرتکرار ریدینگ آیلتس جنرال اشاره شده است.

موضوعات پرتکرار ریدینگ آیلتس جنرال
بخش سومبخش دومبخش اول
NewspaperJob DescriptionsTravel leaflets
Magazine articlesWork PoliciesCollege brochures
Book extractsGuidelinesAccommodation lists
Internet texts on the environmentManualsSafety Procedures
CivilizationClassified ads
BusinessNewsletters
CultureAdvertisements
HistoryNoticeboards
People
Transport

انواع سؤال

در مجموع ۱۵ نوع سؤال مختلف برای ریدینگ آیلتس جنرال و آکادمیک تعیین شده است. اما در رابطه با آزمون آکادمیک، یک نوع سؤال دیگر نیز اضافه شده که به عنوان «Global Multiple Choice» شناخته شده و پیش‌تر در این مطلب به آن اشاره شد.

نکات مهم در مورد ریدینگ آیلتس

با در نظر گرفتن بهترین کتاب ریدینگ آیلتس، تفاوت‌های ریدینگ آیلتس آکادمیک و جنرال و یاد گرفتن تکنیک‌های مؤثر در پاسخگویی به سؤالات، گام بعدی در رابطه با آمادگی برای این بخش، آشنایی با نکات مهمی است که دانستن آن‌ها، کمک زیادی به بهبود این مهارت و کسب نمره خوب در آزمون خواهد کرد. در ادامه این مطلب به چند نکته کلیدی در این خصوص اشاره کرده‌ایم.

هر روز انگلیسی بخوانید

قبل از این‌که با نمونه سؤال‌های ریدینگ آیلتس آشنا شوید، ابتدا باید مهارت خواندن را در خود تقویت کنید. با خواندن مقاله، روزنامه، رمان‌های انگلیسی و غیره، این امر محقق خواهد شد. البته لازم نیست همه متن‌ها را با دقت بخوانید، فقط کافی‌ست آن‌ها را بخوانید و با روندی پیوسته به خواندن ادامه دهید. به بیان ساده‌تر، به دید سرگرمی به آن‌ها نگاه کنید و از مطالعه خود لذت ببرید. این روش به مرور باعث افزایش مهارت شما در خواندن می‌شود و سرعت مطالعه را افزایش می‌دهد. به علاوه، به دامنه واژگان شما نیز می‌افزاید.

بنابراین هر روز بخوانید. روزی نیم تا یک ساعت از وقت خود را به این کار اختصاص دهید. نتیجه آن را بعد از مدت کوتاهی شاهد خواهید بود.

ابتدا سؤال‌ها را بخوانید

این نکته مخصوص زمانی است که بحث آمادگی برای آزمون IELT به میان می‌آید. ۶۰ دقیقه زمان برای ۴۰ سؤال بدون شک زمان کمی است. بنابراین، زمان‌بندی هم در کنار میزان تسلط بر مهارت‌ خواندن و زبان انگلیسی اهمیت پیدا می‌کند.

در چنین شرایطی، فرصت کافی برای خواندن کل متن‌ها ندارید، پس بهتر است ابتدا سؤال‌ها را با دقت بخوانید و زیر کلمات کلیدی در صورت سؤال خط بکشید. سپس در متن به دنبال همان کلمات یا پارافریز آن‌ها بگردید. پس از آن یک جمله قبل و بعد از کلمه کلیدی را بخوانید تا پاسخ را پیدا کنید. به این روش دیگر نیازی نیست که وقت خود را صرف خواندن کل متن کنید.

English Books

از روش های Skimming و Scanning برای خواندن متن استفاده کنید

دو روش مؤثر برای بهبود مهارت خواندن متن با سرعت بالا، استفاده از روش‌های «skimming» و «scanning» است. «skimming» به معنای خواندن چکیده و مفهوم کلی متن است، مانند عنوان یا بخش‌های مهم متن. اما «scanning» شامل خواندن سریع متن برای فهمیدن جزئیات بیشتر است و بهترین روش برای تقویت این دو مهارت، خواندن متن‌های بلند در بازه‌های زمانی کوتاه است. با این کار، به مرور می‌توانید سرعت خواندن را افزایش دهید و زمان را در پاسخگویی به سؤالات به خوبی مدیریت کنید.

به دنبال کلمات کلیدی یا پارافریز آن‌ها در متن باشید

در بخش ریدینگ آیلتس اطلاعات زیادی گنجانده شده است. سؤال‌ها از شما می‌خواهد که به دنبال جزئیات بیشتر باشید و پاسخ درست را بر این اساس انتخاب کنید. در حالی که از روش «skimming» کمک می‌گیرید، مطمئن شوید که کلمات کلیدی که در صورت سؤال زیر آن‌ها خط کشیده‌اید، می‌تواند شما را در پیدا کردن جزئیات در متن یاری کند.

در برخی موارد ممکن است دقیقاً همان کلمات را در متن مشاهده نکنید. در این حالت، باید به دنبال کلمات یا عبارات مشابه آن‌ها باشید که به آن «پارافریز» (Paraphrase) گفته می‌شود. بنابراین، سعی کنید از این روش برای تمرین کردن کمک بگیرید تا به خوبی بر آن مسلط شوید و روز آزمون به راحتی آن‌ها را پیدا کنید.

با انواع سؤال‌های ریدینگ آشنا شوید

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، بخش ریدینگ آیلتس از سؤال‌های گوناگونی تشکیل شده است که برای پاسخ دادن به آن‌ها لازم است با آن‌ها آشنایی کافی داشته باشید. برای این منظور، توصیه می‌شود از بهترین کتاب های ریدینگ آیلتس که در این مطلب معرفی شد کمک بگیرید و تمرین کنید. با تمرین کردن به طور منظم و منسجم می‌توانید مهارت‌های تست زدن را در خود تقویت کنید.

متن‌های توصیفی و استدلالی را تفکیک کنید

متن‌های ریدینگ آیلتس به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • «متن‌های توصیفی» (Descriptive)
  • «متن‌های استدلالی» (Discursive)

دسته اول شامل متن‌هایی می‌شود که پر از اطلاعات و حقایق درباره موضوع بخصوصی هستند. نمونه‌ای از این متن‌ها «History of the Silk Road» است. متن‌های استدلالی درباره تئوری یا نظریه‌‌ای بر مبنای پژوهش‌ها و شواهد نویسنده است. همچنین می‌تواند بیانگر عقاید خاص یا مباحث ویژه‌ای باشد. برای مثال، متنی با عنوان زیر می‌تواند به عنوان متنی برهانی یا استدلالی در نظر گرفته شود:

«Does Meritocracy aid economic growth?»

به همه سوال ها پاسخ دهید

یکی از ویژگی‌های آزمون آیلتس این است که نمره منفی ندارد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که به تمام سؤال‌ها پاسخ دهید. حتی اگر پاسخ سؤالی را نمی‌دانید، آن را بدون جواب نگذارید. زیر ممکن است به صورت تصادفی گزینه‌ای که انتخاب کرده‌اید، گزینه درستی باشد. بنابراین، با خیال راحت به همه سؤال‌ها پاسخ دهید.

سوالات رایج درباره بهترین کتاب ریدینگ آیلتس

در ادامه این مطلب، برای درک بهتر مطلب بهترین کتاب ریدینگ آیلتس به تعدادی از پرسش‌های رایج در این خصوص پاسخ داده‌ایم.

بهترین کتاب ریدینگ آیلتس چیست؟

کتاب (IELTS Reading Formula (Maximiser - کتاب IELTS Reading: Techniques, Tips and Tricks - کتاب های Inside Reading - کتاب IELTS Advantage – Reading Skills - کتاب The Official Cambridge Guide to IELTS - کتاب IELTS Reading GT 2022 - کتاب Get Ready for IELTS Reading و کتاب Improve your Skills Reading for IELTS

تفاوت ریدینگ آکادمیک و جنرال چیست؟

آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال در بخش «Reading» از نظر تعداد متن‌، موضوع متن و انواع سؤال با هم تفاوت‌هایی دارند. همان‌طور که گفته شد، ریدینگ از سه بخش تشکیل شده و نمونه متن‌هایی که برای هر بخش طراحی شده، برای هر دو آزمون متفاوت است. از آنجایی که آزمون آیلتس آکادمیک برای افرادی است که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه یا یافتن شغل بهتر با مدرک تخصصی در کشورهای دیگر هستند، نوع متن‌های ریدینگ آکادمیک، تخصصی‌تر انتخاب می‌شود.

شباهت ریدینگ آکادمیک و جنرال چیست؟

هر دو آزمون ریدینگ آیلتس آکادمیک و جنرال از ۴۰ سؤال تشکیل شده و در مجموع ۶۰ دقیقه زمان برای پاسخگویی در نظر گرفته شده است. همچنین شامل سه بخش می‌شود و برای هر بخش متن‌هایی در نظر گرفته شده و در ادامه، پرسش‌هایی درباره متن مطرح شده است که داوطلب باید به آن‌ها در مدت زمان تعیین شده پاسخ دهد و هم‌زمان پاسخ‌ها را وارد برگه پاسخنامه کند. هر بخش سؤالات گوناگونی را شامل می‌شود و این امر برای هر دو آزمون آکادمیک و جنرال صدق می‌کند.

سخن پایانی

در این آموزش، بهترین کتاب ریدینگ آیلتس را معرفی کردیم و با انواع سؤال‌های این بخش آشنا شدیم. همچنین یاد گرفتیم که برای کسب نمره ریدینگ بالا در آزمون آیلتس، بهترین کار این است که ابتدا مهارت خواندن را افزایش دهیم. برای این کار منابع مختلفی مانند مطالعه مقاله، روزنامه و کتاب داستان انگلیسی را پیشنهاد دادیم. همچنین آموختیم که حین خواندن باید از دو روش «skimming» و «scanning» برای افزایش سرعت خواندن کمک بگیریم تا در آزمون آیلتس زمان‌بندی مناسبی برای پاسخگویی به سؤالات داشته باشیم.

سؤال‌های بخش ریدینگ از انواع متنوعی تشکیل شده و برای این‌که بتوانیم پاسخ درستی به آن‌ها بدهیم، لازم است با این سؤال‌ها و تکنیک‌های پاسخ‌دهی به آن‌ها آشنا شویم. به همین دلیل، اشاره مختصری نیز به انواع سؤالات آیلتس داشتیم. در مجموع، برای تقویت مهارت ریدینگ آزمون آیلتس، توصیه می‌کنیم کتاب‌های مؤثری را در این زمینه مطالعه کنید و به کمک نمونه آزمون‌های سال قبل، تمرین‌های مکرر و پیوسته‌ای داشته باشید تا در نهایت به نتیجه دلخواه خود برسید.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «راهنمای آزمون های زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
IELTS Reading TipsIELTS Podcast
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *