آمادگی برای تافل از صفر – راهنمای شروع تا موفقیت در امتحان

۳۲۱۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۷ دقیقه
آمادگی برای تافل از صفر – راهنمای شروع تا موفقیت در امتحان

تافل یکی از آزمون‌های مهم بین‌المللی به شمار می‌رود که در بسیاری از کشورهای جهان ازجمله آمریکا برگزار می‌شود. برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را دارند، شرکت در این آزمون و ارائه مدرک آن امری ضروری به شمار می‌رود، اما برای کسب نمره خوب و اخذ پذیرش، علاوه بر این‌که باید از سطح زبان خوبی برخوردار باشیم، لازم است با تکنیک‌ها و روش‌های آمادگی در آزمون آشنایی پیدا کنیم. در این آموزش قصد داریم روش‌های آمادگی برای تافل را به طور کامل توضیح دهیم و منابع مطالعه برای تافل را معرفی کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

ساختار آزمون تافل

آزمون تافل نیز مانند سایر آزمون‌های بین‌المللی نظیر آیلتس یا دولینگو، چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی را ارزیابی می‌کند که شامل «خواندن»، «شنیدن»، «صحبت کردن» و «نوشتن» می‌شود. بنابراین ساختار کل آزمون از چهار بخش تشکیل شده است. به منظور آمادگی برای تافل باید بتوانیم بر هر چهار بخش مسلط شویم و تکنیک‌های مربوط به آن را یاد بگیریم. علاوه بر این، باید سطح زبان انگلیسی خود را نیز بالا ببریم تا بتوانیم از دستور زبان و واژگان به درستی استفاده کنیم. مدت زمان آزمون در مجموع ۳ ساعت است و نتیجه آن معمولاً حدود ۱۰ روز بعد اعلام می‌شود.

در حال حاضر آزمون تافل به دو روش «Internet-based» و «Paper-based» برگزار می‌شود. به روش اول iBT می‌گویند که در ایران نیز کاربرد دارد. در این روش داوطلب به کمک کامپیوتر و اینترنت به سؤال‌ها پاسخ می‌دهد. روش دوم PBT نام دارد. ساختار کلی آزمون تافل برای هر یک از این دو روش به صورت زیر تعریف می‌شود:

تافل iBT

  • بخش Reading: این بخش شامل ۵۶-۳۶ سؤال و مدت زمان پاسخگویی به آن ۸۰-۶۰ دقیقه است.
  • بخش Listening: این بخش شامل ۵۱-۳۴ سؤال و مدت زمان پاسخگویی به آن ۹۰-۶۰ دقیقه است.
  • استراحت کوتاه: ۱۰ دقیقه
  • بخش Speaking: این بخش شامل ۴ تسک و مدت زمان پاسخگویی به آن حدوداً ۲۰ دقیقه است.
  • بخش Writing: این بخش شامل ۲ تسک و مدت زمان پاسخگویی به آن ۵۰ دقیقه است.

تافل PBT

  • بخش Listening: این بخش شامل ۵۰ سؤال و مدت زمان پاسخگویی به آن ۴۰-۳۰ دقیقه است.
  • بخش Writing: این بخش شامل ۴۰ سؤال و مدت زمان پاسخگویی به آن ۲۵ دقیقه است.
  • بخش Reading: این بخش شامل ۵۰ سؤال و مدت زمان پاسخگویی به آن ۵۵ دقیقه است.
  • بخش Writing: در این بخش باید «essay» بنویسید و مدت زمان پاسخگویی به آن ۳۰ دقیقه است.

از آنجایی که تافل iBT در بیشتر کشورها برگزار می‌شود و کاربرد بیشتری در مقایسه با روش دوم دارد، در ادامه، ساختار هر یک از بخش‌های آزمون را برای تافل iBT توضیح می‌دهیم. اما قبل از آن، در جدول زیر می‌توانید ساختار کلی تافل iBT را مشاهده کنید.

ساختار آزمون تافل iBT
بخشمدت زمانتعداد سؤال‌ها دستورالعمل
Reading۶۰-۸۰ دقیقه۳۶-۵۶متن‌ها را بخوانید و به پرسش‌ها پاسخ دهید.
Listening۶۰-۹۰ دقیقه۳۴-۵۱به سؤال‌های مربوط به سخنرانی کوتاه یا بحث در کلاس درس گوش دهید.
Break۱۰ دقیقه--
Speaking۱۷ دقیقه۴ تسکدرباره موضوع آشنایی صحبت کنید و خلاصه‌ای از متن نوشتاری یا فایل صوتی را بگویید.
Writing۵۰ دقیقه۲ تسکمتن را بخوانید، به فایل صوتی گوش دهید و پاسخ خود را تایپ کنید.

ساختار Reading

بخش «Reading» از ۴-۳ متن تشکیل شده و هر متن شامل ۷۰۰ کلمه می‌شود. متن‌ها موضوعات مختلفی مانند «compare/contrast» یا «cause/effect» دارند و برای هر متن ۱۰ سؤال طراحی شده است. نمره این بخش به طور میانگین از ۳۰-۰ متغیر است.

بخش «Reading» برای ارزیابی نحوه خواندن و درک مطلب زبان‌آموز طراحی شده و شامل قسمت‌هایی از کتاب‌های دانشگاهی با موضوعات آکادمیک و تخصصی می‌شود. موضوعات متنوعی در این بخش گنجانده شده است، اما اگر با عنوانی آشنایی ندارید، جای نگرانی نیست. همه اطلاعاتی که برای پاسخ دادن به سؤال‌ها نیاز دارید، در متن لحاظ شده است. حتی برای لغات تخصصی، در اتنهای متن معنی آن‌ها نوشته شده است.

انواع سؤال‌های رایج در آزمون «Reading» به صورت زیر است:

  • multiple choice
  • Inserting a Sentence
  • Reading to Learn

ساختار Listening

بخش «Listening» شامل ۴-۳ سخنرانی همراه با بحث‌های کلاس درس است. هر یک از سخنرانی‌‌ها حدود ۵-۳ دقیقه طول می‌کشد و هر بخش ۶ سؤال دارد. نمره کل نیز بین ۳۰-۰ در نظر گرفته شده است. بخش لیسنینگ آزمون تافل برای ارزیابی توانایی درک مکالمه و سخنرانی به زبان انگلیسی طراحی شده است. علاوه بر این، سه نوع سؤال مورد بررسی قرار می‌گیرد که عبارت‌اند از:

  • Standard Multiple Choice
  • Multiple Answer
  • Replay

برای هر یک از تسک‌ها می‌توانید هم‌زمان یادداشت‌برداری نیز بکنید. این کار باعث می‌شود که موقع صحبت کردن تمرکز کافی داشته باشید و انسجامی بین مطالب خود ایجاد کنید.

آمادگی برای تافل

ساختار Speaking

این بخش از ۴ تسک تشکیل شده است که در دو دسته‌بندی «Independent» و «Integrated» قرار می‌گیرد. بخش «Independent» شامل تسک اول می‌شود و سه تسک آخر در دسته «Integrated» قرار دارد. برای تسک اول، موضوعی مطرح می‌شود و داوطلب باید بر اساس آن اظهارنظر شخصی بکند.

در تسک‌های دوم، سوم و چهارم، متن یا فایل صوتی در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد و پس از ۳۰ ثانیه، باید به مدت ۶۰ ثانیه درباره آن‌ صحبت کند و خلاصه‌ای از آن را ارائه دهد. برای هر تسک نمره خام بین ۴-۰ در نظر گرفته شده و نمره نهایی به صورت میانگین عملکرد داوطلب در کل تسک‌ها و از ۳۰-۰ محاسبه می‌شود.

ساختار Writing

بخش «writing» از دو تسک تشکیل شده است. در تسک اول با توجه به چیزی که خوانده و شنیده می‌شود، ۲۰ دقیقه به داوطلب فرصت داده می‌شود تا درباره آن بنویسد. در تسک دوم به داوطلب موضوعی داده می‌شود و ۳۰ دقیقه فرصت دارد تا نظر شخصی خودش را درباره آن بنویسد. نمره نهایی نیز بین ۳۰-۰ محاسبه می‌گردد. بخش اول رایتینگ «Integrated» و بخش دوم «Independent» نام دارد.

نکته: آزمون رایتینگ تافل iBT روی برگه نوشته نمی‌شود و داوطلب برای نوشتن باید متن خود را تایپ کند. بنابراین توصیه می‌شود تایپ کردن با کیبورد استاندارد آمریکایی (QWERTY) را یاد بگیرید و سرعت تایپ خود را افزایش دهید تا در زمان صرفه‌جویی شود و فرصت بیشتری برای فکر کردن و پرداختن به موضوع داشته باشید.

نحوه آمادگی برای تافل

همان‌طور که اشاره شد، آزمون تافل برای سنجش زبان انگلیسی افراد غیر انگلیسی‌زبان است و چهار مهارت «لیسنینگ»، «اسپیکینگ» ، «ریدینگ» و «رایتینگ» آن‌ها را ارزیابی می‌کند. به منظور آمادگی برای تافل باید با تکنیک‌های پاسخ‌دهی به سؤال‌های هر بخش از آزمون آشنا شویم. به همین خاطر در ادامه این مطلب، نحوه آمادگی برای تافل را به طور جداگانه برای هر یک از بخش‌ها توضیح داده‌ایم.

نحوه آمادگی برای بخش Reading

برای آمادگی در بخش «Reading» آزمون تافل، بهتر است موارد زیر را در نظر داشته باشید.

با انواع سؤال‌های ریدینگ آشنا شوید

بخش «Reading» آزمون تافل از ده نوع سؤال مختلف تشکیل شده است. معمولاً برخی از سؤال‌ها بیشتر از بقیه تکرار ‌می‌شوند و برخی به مدت زمان بیشتری برای پاسخ دادن نیاز دارند. اغلب سؤال‌ها یک نمره دارند، اما تعدادی از آن‌ها نیز ممکن است دو یا سه نمره داشته باشند. برای این‌که با انواع سؤال‌های این بخش آشنا شوید، در جدول زیر آن‌ها را توضیح داده‌ایم و مثال‌هایی نیز ارائه کرده‌ایم.

انواع سؤال‌های Reading تافل
نوع سؤال

فراوانی

(در هر بخش)

مدت زمان پاسخگوییمثال
Vocabulary۳-۶۶۰ ثانیه“The word _________ in paragraph 2 is closest in meaning to…"
Factual Information۴-۸۹۰ ثانیه“According to paragraph 4, what….”
“Which of the following…”
“It is stated in paragraph 4 that…”
Negative Factual Information۲-۴۱۲۰ ثانیه“All of the following are mentioned in paragraph 3 EXCEPT…”
“Which of the following is NOT mentioned....”
Inference۲-۴۹۰ ثانیه“What can be inferred from paragraph 5 about…”
“Paragraph 5 implies that…”
“Paragraph 5 suggests…”
Rhetorical Purpose۲-۴۹۰ ثانیه“In paragraph 6, the author discusses ________ in order to…”
“Why does the author mention…”
Sentence Simplification۲-۳۱۲۰ ثانیه“Which of the sentences below best expresses the essential information in the highlighted sentence in paragraph 4?”
Insert text۲-۳۱۲۰ ثانیه“In paragraph 2 there is a missing sentence. Where would the sentence best fit?”
Reference۰-۱۶۰ ثانیه“The word _________ in paragraph 1 refers to…”
Prose Summary۲-۳۱۵۰ ثانیه“An introductory sentence for a brief summary of the passage is provided below. Complete the summary by selecting the THREE answer choices that express the most important ideas in the passage."
Organization۰-۱۱۵۰ ثانیه“Complete the table below to summarize information about _________ in the passage. Match the appropriate statements to _________.”

کلمه‌های کلیدی را پیدا کنید

برای بسیاری از سؤال‌ها، می‌توانید هم به کلمات کلیدی در صورت سؤال، و هم به گزینه‌ها برای پیدا کردن پاسخ درست اکتفا کنید. کلمه‌های کلیدی در سؤال اهمیت زیادی دارند، زیرا به کمک آن‌ها می‌توانید پاسخ سؤال‌ها را سریع‌تر پیدا کنید. به نمونه سؤال زیر توجه کنید.

Which of the following best expresses the essential information in the highlighted sentence in paragraph 3? Incorrect choices change the meaning in important ways or leave out essential information.

  1. Discoveries of ceratopsian remains suggest that they lived in groups
  2. Fossils of individual herds of ceratopsians have been discovered in bone beds
  3. The evidence shows ceratopsians of all ages and genders lived, ate, and slept in groups
  4. Numerous fossils support the idea that individual ceratopsians differed from each other

کلمه‌های کلیدی معمولاً شامل «اسم»، «فعل، «صفت» و «قید» می‌شود. اما حرف اضافه و حروف تعریف در این دسته قرار نمی‌گیرند. بنابراین در مثال فوق، در میان گزینه‌ها، می‌توانیم کلمه‌های کلیدی را به صورت زیر مشخص کنیم.

  1. Discoveries of ceratopsian remains suggest that they lived in groups
  2. Fossils of individual herds of ceratopsians have been discovered in bone beds
  3. The evidence shows ceratopsians of all ages and genders lived, ate, and slept in groups
  4. Numerous fossils support the idea that individual ceratopsians differed from each other

نکته: در نظر داشته باشید که ممکن است دقیقاً همان کلمه‌های کلیدی که در صورت سؤال وجود دارد، در متن پیدا نشود. بلکه کلمه یا عبارتی مشابه آن‌ها (Paraphrase) مشاهده شود. بنابراین، باید علاوه بر کلمه‌های کلیدی، به کلمه‌های مشابه آن‌ها در متن نیز دقت داشته باشیم.

آمادگی برای تافل از صفر

به کمک زمان‌سنج تمرین کنید

به شما ۵۴ دقیقه وقت داده می‌شود تا بخش reading را انجام دهید، بنابراین باید بتوانید در این بازه زمانی به تک‌تک سؤال‌‌ها پاسخ دهید.

بعد از خواندن هر متن، ۱۰ سؤال مربوط به آن را مشاهده می‌کنید. به عبارت دیگر، ۶۰ دقیقه فرصت دارید تا تقریباً ۲۱۰۰ کلمه را بخوانید (هر متن حدود ۷۰۰ کلمه دارد) و به ۳۰ سؤال پاسخ دهید (۱۰ سؤال برای هر متن). خواندن این حجم از متن و پاسخ دادن به این تعداد سؤال در مدت زمان ۵۴ دقیقه کار ساده‌ای نیست. حتی یک انگلیسی‌زبان هم نمی‌تواند از پس آن بربیاید. بنابراین، باید بدانیم چه نوع سؤال‌هایی در اختیار ما قرار داده شده و چگونه به آن‌ها پاسخ دهیم.

در جدولی که ارائه کردیم، اشاره مختصری به انواع سؤال‌های بخش «reading» داشتیم. در ادامه، دو نمونه سؤال‌ آورده شده است که شامل لغت و سؤال چهارگزینه‌ای می‌شود.

Vocabulary Question

The word extract in paragraph 3 is closest in meaning to…

  1. Allow
  2. Express
  3. Obtain
  4. Recover

Negative Detail Question

Which of the following best expresses the essential information in the highlighted sentence in paragraph 3? Incorrect choices change the meaning in important ways or leave out essential information.

  1. Discoveries of ceratopsian remains suggest that they lived in groups
  2. Fossils of individual herds of ceratopsians have been discovered in bone beds
  3. The evidence shows ceratopsians of all ages and genders lived, ate, and slept in groups
  4. Numerous fossils support the idea that individual ceratopsians differed from each other

برای پاسخ دادن به هر یک از سؤال‌ها، بهترین کار این است که قبل از خواندن آن‌ها، یک بار متن را سریع بخوانید و سپس در صورت سؤال به دنبال کلمه‌های کلیدی باشید. همچنین می‌توانید گزینه‌های مربوط به سؤال را نیز بخوانید و کلمه‌های کلیدی آن‌ها را پیدا کنید. سپس در متن به دنبال کلمه‌ها یا مشابه آن‌ها بگردید و به محض این‌که آن‌ها را پیدا کردید، همان قسمت از متن را برای یافتن پاسخ بخوانید. با این کار دیگر نیازی به خواندن کل متن نیست و در وقت خود صرفه‌جویی خواهید کرد.

در مجموع، توصیه می‌شود برای این‌که روز آزمون دچار کمبود وقت نشوید، هر بار که تمرین می‌کنید، از تایمر کمک بگیرید تا به مرور زمان بتوانید زمان را به خوبی مدیریت کنید و در بازه زمانی مشخص به سؤال‌ها پاسخ دهید.

به دنبال معرف‌ها در گزینه‌ها باشید

یکی از روش‌های آمادگی برای تافل در بخش «reading» حذف گزینه است. در این روش، به کمک «معرف‌ها» یا «اصلاح‌کننده‌ها» (Modifiers) گزینه‌های اشتباه حذف می‌شود و در نهایت به گزینه درست می‌رسیم. معرف معمولاً صفت یا اسمی است که معنی اسم اصلی را عوض می‌کند و اطلاعات اضافی راجع به آن به مخاطب می‌دهد. برای تشخیص معرف‌ها، بهتر است به چند مثال زیر توجه کنید.

This event has had a tremendous impact.
This event has had some impact.
This event has had almost no impact.

همان‌طور که در مثال‌های فوق مشاهده می‌کنید، معرف‌ها روش مناسبی برای تشخیص گزینه‌های نادرست هستند. فقط کافی‌ست کلمه را تغییر دهید تا معنی کل جمله تغییر کند. برای مثال، در جمله دوم و سوم، با تغییر معرف «tremendous» به «some» و «almost» معنی کل جمله عوض شده است.

دامنه کلمات تخصصی خود را افزایش دهید

از آنجایی که متن‌های بخش «reading» در آزمون تافل تخصصی و آکادمیک هستند، بهتر است دامنه واژگان خود را نیز در سطح آکادمیک افزایش دهیم. همچنین، لازم است هر کلمه‌ای را که یاد می‌گیریم، اجزای کلام آن را نیز بشناسیم و کاربرد آن‌ها را در جمله یا متن بدانیم. برای مثال کلمه «acquire» فعل است و سایر اجزای کلام آن به صورت زیر تعریف می‌شود:

Verb form(s) – acquire

Noun form(s) – acquisition, acquirement, acquirer

Adjective form(s) – acquisitive, acquirable

Adverb form(s) – acquisitively

البته نیازی نیست که اجزای کلام هر کلمه را بدانید. اگر با یکی از آن‌ها آشنا باشید کافی است، زیرا به کمک آن معنی سایر اجزای کلام را در متن می‌توانید حدس بزنید. بنابراین، برای یاد گرفتن کلمه‌های تخصصی می‌توانید ریشه کلمه را حفظ کنید.

با پسوندها و پیشوندها آشنا شوید

علاوه بر یادگیری کلمه‌های آکادمیک، بهتر است با پسوند، پیشوند و ریشه کلمه نیز آشنا شوید. برای مثال، وقتی بدانید پیشوند «ex» به معنی «پیشین» است، حتی اگر معنی کلمه‌ای را که با آن شروع شده ندانید، می‌توانید آن را با توجه به متن تا حدودی حدس بزنید.

هر چقدر هم که لغات آکادمیک بدانید، باز هم ممکن است در متن‌ها به کلمه‌ای بر بخورید که تا به حال آن را ندیده‌اید. اما نگران نباشید. لازم نیست برای پاسخ دادن به سؤال‌ها معنی تک‌تک کلمه‌های موجود در متن را بدانید. حتی افراد انگلیسی‌زبان نیز با معنی همه آن‌ها آشنا نیستند. برخی از کلمه‌ها را با توجه به اجزای کلام یا پسوندها و پیشوندهای مربوط به آن می‌توانید حدس بزنید. معنی برخی دیگر را نیز با توجه به متن می‌توانید تشخیص دهید. آن دسته از کلماتی را که به هیچ روشی نمی‌توانید معنی آن‌ها را حدس بزنید، نادیده بگیرید و ادامه متن را بخوانید.

در ادامه این مطلب، تعدادی از پیشوندهای رایج در انگلیسی را معرفی کرده‌ایم.

پیشوندهای مربوط به مکان و جابه‌جایی
مثالپیشوند
abandon, abstain, abnormal, absurd, abominableab
admire, adapt, adjacent, admonish, adversaryad
circumvent, circumstance, circumstantial, circumference, circumcisecircum
collect, company, concentrate, converge, coexistcon-/co-/com-/col-
dialogue, diachronic, diameter, diatribe, diagramdia
equidistant, equity, equilibrium, equinox, equivalentequi
exposure, exaggerate, exonerate, exude, exclusionex
foreground, forearm, forecast, foreclose, foreshadowfore
inception, intone, insinuate, incorrect, inaccuratein
interaction, intercept, intermediate, interject, internationalinter
paramedic, paranormal, paragraph, paraphrase, paranoidpara
perceive, persist, peruse, persevereper
periodical, periscope, perimeter, peripheralperi
procession, proficiency, prominent, prologue, prognosispro
subatomic, subconscious, subdivide, subjugate, submissionsub
sympathetic, synergy, synonym, symbiotic, symmetricalsyn-/sym-/
telecast, telecommunication, telephone, telescope, televisiontele
transcript, transfer, transcendence, transport, transactiontrans
پیشوندهای اعداد
مثالپیشوند
duplicate, dual, bisexual, biweekly, bipolarbi-/du-
centenarian, century, centigrade, centimeter, centipedecent
millennium, milliliter, milligram, millennial, millipedemill
monochrome, monotone, monogamy, monopolize, monotheismmono
multicellular, multicultural, multimillionaire, multitask, multifacetedmulti
polyglot, polygamy, polyphonic, polytheism, polygonpoly
quad, quadriplegic, quadrangle, quadruplet, quadricepsquad
tricycle, tripod, trio, trimester, triadtri
together – unicorn, unicycle, unify, uniform, universaluni
پیشوندهای منفی
مثالپیشوند
antidepressant, antitrust, antiwar, antidote, antisocialanti
contraband, contraceptive, contrast, contrarian, contradictioncontra
disable, disadvantage, disarm, displace, disruptdis
illegal, imbecile, irregular, inability, inconsistent, illogical-il-/im-/in-/ir
malefic, malcontent, malpractice, malnourished, malevolentmal
misjudge, mislead, misprint, mistreat, misfortunemis
nonchalant, noncompliant, nonexistent, nonrenewable, nonfictionnon
unacceptable, uneasy, unhinged, unrealistic, unspeakableun
پیشوندهای تخصصی
مثالپیشوند
asteroid, astrology, astrolabe, astronaut, astrophysicistastro
geometry, geothermal, geography, geolocation, geometricgeo
hydroelectric, hydrometer, hydrophobia, hydropathic, hydrodynamichydro
neuron, neurological, neuropathy, neurosis, neurosurgeonneur
psychedelic, psychic, psycho, psychosis, psychoticpsych
sociocultural, socioeconomic, sociolinguistic, sociopolitical, sociopathsocio
سایر پیشوندها
مثالپیشوند
anagram, analogy, anatomy, anachronism, analyzeana
autobiography, autocracy, autograph, automatize, autonomyauto
embark, embezzle, entourage, enjoin, encroach-em-/en
hyperactive, hyperbolic, hyperlink, hypertensionhyper
metamorphosis, metaphysical, metadata, metabolism, metaphormeta
neologism, Neolithic, neofascistic, neon, neonateneo
overcooked, overachiever, overeducated, overdose, oversleptover
pandemic, panorama, Pangea, pan, panaceapan
postmortem, postmodernism, posterity, postscript, postseasonpost
precaution, preconditioned, predestination preordain, previewpre
rebuild, recall, recede, reflect, reconsiderre
superimpose, superlative supernova, superstar, superrichsuper
ultraconservative, ultrasound, ultimatum, ultimate, ulteriorult

هر آزمون را بیش از یک بار تمرین کنید

بارها و بارها با زبان‌آموزانی مواجه شدیم که به‌رغم تمرین‌های مکرر، نتوانسته‌اند نمره خوبی در آزمون کسب کنند. آن‌ها تصور می‌کنند بهترین روش آمادگی برای تافل تمرین و تست زدن‌های زیاد است، اما هرگز به این نکته توجه نمی‌کنند که هر بار که تست می‌زنند، چه چیزی از آن یاد می‌گیرند.

به همین دلیل روشی چهارمرحله‌ای را معرفی کرده‌ایم که به کمک آن می‌توانید طبق چارچوب کلی به مطالعه بپردازید. به این روش «PARA Framework» گفته می‌شود که شامل موارد زیر است:

  • p - Plan
  • A- Act
  • R- Reflect
  • A- Adjust

در این روش، تست زدن فقط یکی از مراحل است و به دنبال آن برنامه‌ریزی، بازخورد و مطابقت دادن نیز اهمیت زیادی دارد. طوری برنامه‌ریزی کنید که یک یا دو هفته بعد از تست زدن، آن را تکرار کنید. دقت کنید که چه چیزهایی را به یاد می‌آورید. در واقع هدف شما از تکرار یک تمرین، به یاد آوردن چیزهایی است که قبلاً یاد گرفته‌اید تا مطمئن شوید که یک اشتباه را دو بار تکرار نمی‌کنید.

برای پاسخ‌های درست یا نادرست خود دلیل بیاورید

پاسخ‌های خود را بعد از زدن هر تست بررسی کنید و دلیلی برای آن‌ها پیدا کنید. به این کار تجزیه و تحلیل می‌گویند. وقتی سؤالی را اشتباه جواب می‌دهید، اگر به سادگی از روی آن عبور کنید، بدون شک نمی‌توانید اشتباه خود را برطرف کنید و در آزمون‌های بعدی نیز همان را تکرار می‌کنید. اما اگر توضیحات مربوط به هر پاسخ اشتباه خود را بخوانید یا در صورت امکان از استاد خود برای راهنمایی کمک بگیرید، دیگر آن را تکرار نخواهید کرد.

فقط سه دلیل برای پاسخ اشتباه به سؤال‌های بخش «reading» وجود دارد. این سه دلیل عبارت است از:

  • اشتباه متوجه شدن متن
  • اشتباه متوجه شدن سؤال
  • ندانستن معنی کلمه/کلمه‌ها

شاید تصور آن کمی سخت باشد، اما مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود سؤال‌های این بخش را اشتباه جواب دهید، همین سه دلیل است. پس از آن که متوجه شدید دلیل اشتباه شما چه بوده است، مرحله بعدی این است که آن را تجزیه و تحلیل کنید. اگر هنگام تست زدن به این روش عادت کنید، بسیاری از مشکلات شما رفع خواهد شد.

با متن‌‌های کوتاه شروع کنید

متن‌های reading آزمون تافل طولانی و تخصصی است، اما برای شروع بهتر است از متن‌های کوتاه استفاده کنید. کتاب‌هایی را تهیه کنید که متن‌های کوتاه و تعداد سؤال‌های محدودی دارند و به مرور به سراغ متن‌های بلند و تخصصی‌تر بروید. این کار باعث کاهش نگرانی شما در شروع مطالعه می‌شود. ضمن این‌که به تدریج با نحوه پاسخ دادن به سؤال‌ها آشنا می‌شوید و بدین ترتیب، وقتی متن‌های بلندتری را می‌خوانید، دچار استرس نخواهید شد و آن‌ها را بهتر درک خواهید کرد.

نحوه آمادگی برای بخش Listening

به منظور آمادگی برای تافل و بخش Listening آن، بهتر است نکات زیر را مدنظر داشته باشید.

برنامه مطالعه لیسنینگ داشته باشید

مدیریت زمان فقط شامل تست زدن نمی‌شود، بلکه از همان لحظه‌ای که خواندن را شروع می‌کنید، باید زمان‌بندی دقیقی داشته باشید. همچنین لازم است هر دو هفته یک بار عملکرد خود را ارزیابی کنید و روند پیشرفت خود را مورد بررسی قرار دهید. در ادامه این مطلب، نمونه‌ای از برنامه‌ریزی ایده‌آل برای لیسنینگ ارائه شده است که می‌توانید مطابق با آن پیش بروید.

  • دوشنبه ۹:۰۰ تا ۱۰:۰۰ صبح - زدن تست لیسنینگ
  • سه‌شنبه ۹:۰۰ تا ۱۰:۰۰ صبح - مرور پاسخ‌ها
  • چهارشنبه ۹:۰۰ تا ۱۰:۰۰ صبح - خواندن نسخه نوشتاری متن، مرور پنج لغت جدید یا جمله‌هایی که در درک آن‌ها مشکل داشتید و باعث شده که پاسخ نادرست بدهید.
  • پنجشنبه ۹:۰۰ تا ۱۰:۰۰ صبح - تمرین تست لیسنینگ جدید
  • جمعه ۹:۰۰ تا ۱۰:۰۰ صبح - مرور پاسخ‌ها. در صورت لزوم بررسی نسخه نوشتاری و آنالیز پاسخ‌های اشتباه.
  • شنبه: بررسی نسخه نوشتاری و آنالیز پاسخ‌های اشتباه.
  • یکشنبه: استراحت کنید!

چشم‌هایتان را دشمن خود بدانید

هنگام گوش دادن، چشم‌های شما به عنوان عاملی مزاحم عمل می‌کنند. به این فکر کنید که با کسی در حال مکالمه هستید و پشت سر شما تلویزیون روشن است. چشم‌های شما ناخواسته به صفحه تلویزیون معطوف می‌شود و طولی نمی‌کشد که می‌فهمید اصلاً به صحبت‌های طرف مقابل خود گوش نمی‌کردید. هنگامی که در زندگی واقعی با کسی صحبت می‌کنیم، تمرکز ما روی حرکت دست‌، صورت و زبان بدن است. این حالت‌ها به ما نشان می‌دهند که شخص از چه چیزی حرف می‌زند یا چه احساساتی را بروز می‌دهد.

اما در امتحان تافل، فقط صداهایی به گوش شما می‌رسد. باید توجه خود را به آن صداها معطوف کنید و به چیزهای دیگری که اطراف شما وجود دارد یا حتی به بقیه سؤال‌ها توجه نکنید. اما نمی‌توانید چشم‌های خود را ببندید، زیرا باید هم‌زمان یادداشت‌برداری کنید و به نوشته‌های داخل متن نیز توجه داشته باشید. بنابرین، توصیه می‌شود از روش‌های مؤثر و کاربردی برای افزایش تمرکز خود استفاده کنید.

یادداشت‌برداری را به طور حرفه‌ای بیاموزید

این نکته را اکثر زبان‌آموزان تافل می‌دانند. یکی از سؤال‌های پرتکرار آزمون تافل، نمونه سؤال‌هایی است که درباره جزئیات مطرح می‌شود. بدون یاداشت‌برداری، پاسخ دادن به این نوع سؤال‌ها عملاً امکان‌پذیر نیست. فرض کنید به یک سخنرانی به مدت ۵ دقیقه گوش می‌دهید. چقدر از آن را بعد از شنیدن به یاد می‌آورید؟ بدون شک اگر یادداشت‌برداری نکنید، چیز زیادی در خاطرتان نمی‌ماند، زیرا یک سخنرانی پنج‌دقیقه‌ای چیزی معادل ۷۰۰ کلمه است.

حتی اگر قبلاً یادداشت‌برداری می‌کرده‌اید، مهم است که به روش درستی این کار را انجام داده باشید. بنابراین، توصیه می‌کنیم که با تکنیک‌های یادداشت‌برداری نیز آشنا شوید تا هنگام گوش دادن به مکالمه‌های طولانی بتوانید از این روش بهره ببرید.

با انواع سؤال‌های لیسنینگ آشنا شوید

گرچه بخش‌های «reading» و «listening» شبیه هم هستند، انواع سؤال‌های بخش لیسنینگ کمی تفاوت دارند. در جدول زیر به انواع سؤال‌های لیسنینگ اشاره شده است.

انواع سؤال‌های بخش listening تافل
نوع سؤال

فراوانی

(در هر بخش)

نمرهمثال
gist - content۶۱"What is the topic of the discussion?"
"What is the professor mainly discussing?"
gist - purpose۳-۵۱"Why does the student visit the professor?"
"Why does the professor mention...?"
detail۱۰-۱۲۱-۲"What is stated in the passage about..."
"According to the speaker..."
understanding the speaker's attitude۳-۵۱"What is the professor's opinion of...?"
"What can be inferred about the student?"
understanding the function۳-۴۱"What does the speaker mean when he says..."
"Why does the professor say this..."
making inferences۵-۶۱"What can be inferred about...?"
"What does the speaker imply about..?"
understanding organization۴۱-۳"How does the professor organize the information about..."

ساختار متن لیسنینگ را درک کنید

منظور از درک ساختار مکالمه یا سخنرانی، این است که بتوانید آنچه بعد از آن می‌آید و اطلاعات مربوط به آن را پیش‌بینی کنید. ساختار لیسنینگ آزمون تافل بسیار ساده است. به طور خلاصه می‌توان به صورت زیر تعریف کرد:

  • ابتدا، مشکلی توسط دانشجویی مطرح می‌شود.
  • سپس، استاد راه‌حلی را ارائه می‌دهد.
  • در نهایت، دانشجو یا استاد دانشگاه مراحلی را توصیف می‌کند که برای حل مشکل ارائه می‌شود. در برخی موارد، تکلیفی نیز تعیین می‌شود.

در رابطه با سخنرانی‌های آکادمیک، ۶ ساختار زیر تعریف می‌شود:

  • علت و معلول (Cause and Effect)
  • روایت تاریخی (Historical Narrative)
  • مشکل و راه‌حل (Problem and Solution)
  • ترتیب مراحل (Sequence of Steps)
  • مقایسه و تقابل (Compare and Contrast)
  • دسته‌ای با مثال‌های ویژه (Category with Specific Examples)

کمتر بر روی کلمه‌ها و بیشتر بر روی داستان تمرکز کنید

به سخنرانی‌ها و مکالمه‌ طوری گوش کنید که انگار مشغول شنیدن داستانی هستید، مانند مواقعی که به تماشای فیلمی می‌نشینید. ممکن است متوجه تک‌تک کلمه‌ها نشوید، اما مهم این است که مفهوم کلی آن را دریابید.

افزودن دایره واژگان برای آزمون تافل امری مهم محسوب می‌شود و برای این منظور کتاب‌های مختلفی نیز به عنوان منابع آموزشی وجود دارد. اما اگر معنی کلمه‌ای را نمی‌دانید، به این معنی نیست که هیچ‌چیزی از لیسنینگ متوجه نمی‌شوید. هنگامی که به متنی گوش می‌کنید، دو عامل زیر را مدنظر داشته باشید:

  • ایده اصلی آن را متوجه شوید.
  • نحوه ارائه، بسط و توضیح ایده اصلی را درک کنید.
شروع آمادگی برای تافل

روند پیشرفت خود را ارزیابی کنید

این کار باعث می‌شود که به مرور متوجه پیشرفت و نحوه عملکرد خود شوید. همچنین، نقاط ضعف خود را تشخیص می‌دهید و آن‌ها را برطرف می‌سازید. علاوه بر همه این‌ها، هنگامی که عملکرد خود را با گذشته مقایسه می‌کنید و متوجه پیشرفت خود می‌شوید، انگیزه‌ای برای ادامه مطالعه خواهید یافت و در نهایت می‌توانید به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید.

فرض کنید یکی از آزمون‌های لیسنینگ تافل را به عنوان نمونه انجام داده‌اید و نمره ۸ از ۱۴ گرفته‌اید. برای این‌که نحوه عملکرد خود را ارزیابی کنید، می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  • نمره آزمون را همراه با تاریخ آن بنویسید.
  • همین کار را برای نمونه لیسنینگ‌های دیگر انجام دهید.
  • دوباره همان تست را یکی دو هفته بعد تکرار و آن را با دفعه قبل مقایسه کنید.
  • همین روش را برای تست‌های دیگر اعمال کنید.

نحوه آمادگی برای بخش Speaking

برای آمادگی در آزمون speaking تافل، توصیه می‌کنیم مراحل زیر را رعایت کنید.

به‌جای تماشا کردن فیلم، آن را تمرین کنید

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که تماشای فیلم و سریال می‌تواند به اسپیکینگ آن‌ها کمک کند. در حالی که این‌طور نیست. بهتر است با مثالی این مسئله را توضیح دهیم. وقتی می‌خواهید رانندگی یاد بگیرید، آیا صرفاً با تماشای چند فیلم آموزشی می‌توانید آن را انجام دهید؟ بدون شک پاسخ این سؤال منفی است. تا زمانی که روی صندلی راننده قرار نگیرید و زیر نظر مربی چند جلسه‌ای را آموزش نبینید، نمی‌توانید رانندگی کنید. بنابراین، یادگیری چیزی فراتر از مشاهده فیلم‌های آموزشی است.

هرچند تماشای فیلم و سریال اگر به گونه‌ای صورت بگیرد که خارج از سرگرمی، به عنوان روشی آموزشی در نظر گرفته شود، می‌تواند برای تقویت اسپیکینگ تافل مؤثر واقع شود. استفاده از اپلیکیشن‌های یادگیری زبان انگلیسی نیز روشی مناسب برای بهبود مهارت اسپیکینگ است.

با افراد مسلط به زبان انگلیسی صحبت کنید

سعی کنید عضو گروه‌‌های مختلف شوید و با افراد انگلیسی‌زبان گپ‌وگفت داشته باشید. می‌توانید صدای خود را ضبط کنید یا هم‌زمان با آن‌ها مکالمه داشته باشید. با این روش، اسپیکینگ شما بهبود پیدا می‌کند، زیرا دیگران اشتباهات شما را تصحیح می‌کنند و به مرور یادگیری و پیشرفت حاصل خواهد شد.

موقع صحبت کردن دست‌های خود را تکان دهید

این کار یکی از روش‌های ساده و در عین حال مفید برای تقویت اسپیکینگ است. همان‌طور که مشغول صحبت کردن هستید، دست‌های خود را نیز حرکت دهید. در این حالت هم تأثیر بیشتری بر ممتحن خواهید داشت و هم اعتمادبه‌نفس خود را نشان می‌دهید. دو تصویر زیر را با هم مقایسه کنید. رعایت این نکته‌ ساده، می‌تواند تأثیر زیادی روی عملکرد شما داشته باشد.

زمان و مکان مناسبی را برای مطالعه انتخاب کنید

هر فردی برنامه مطالعاتی متفاوتی دارد و با توجه به ویژگی‌های فردی، زمان و مکانی را برای مطالعه انتخاب می‌کند که برای او بیشترین بازدهی را داشته باشد. برای مثال، عده‌ای ترجیح می‌دهند صبح و عده‌ای شب درس بخوانند. هر شرایطی را که انتخاب می‌کنید، در نظر داشته باشید که ایجاد فضایی آرام و بدون استرس برای مطالعه در اولویت قرار دارد. بنابراین، بهترین زمان برای مطالعه به خود زبان‌آموز بستگی دارد، هر چند بسیاری از متخصصان صبح‌ها را به عنوان زمان مناسب برای مطالعه می‌دانند. و بهترین مکان برای مطالعه جایی است که آرام و به دور از عواملی باشد که حواس شما را پرت می‌کند.

از تایمر برای تمرین کردن استفاده کنید

همان‌طور که در بخش ساختار آزمون تافل اشاره شد، آزمون اسپیکینگ تافل از دو تسک independent و integrated تشکیل شده است. برای تسک اول ۱۲ ثانیه فرصت دارید تا آماده شوید و سپس ۴۵ ثانیه باید صحبت کنید. در تسک دوم ۳۰ ثانیه فرصت آماده شدن دارید و پس از آن ۶۰ ثانیه برای هر سؤال به شما فرصت داده می‌شود تا برای آن آماده شوید. اگر در طول تمرین کردن از تایمر استفاده کنید، به مرور زمان متوجه خواهید شد که چقدر باید صحبت کنید و می‌توانید زمان خود را به خوبی مدیریت کنید. در ادامه، راهکارهایی را برای انجام تمرین تسک independent توصیه کرده‌ایم که شامل موارد زیر می‌شود:

  • موضوع را با دقت بخوانید.
  • تایمر خود را روی ۶۰ ثانیه تنظیم کنید.
  • ۱۵ ثانیه اول برای صحبت کردن آماده شوید.
  • ۴۵ ثانیه صحبت کنید.

برای تسک Integrated می‌توانید از روش زیر کمک بگیرید.

  • موضوع را با دقت بخوانید.
  • تایمر را روی ۹۰ ثانیه تنظیم کنید.
  • ۳۰ ثانیه برای پاسخ دادن آماده شوید.
  • ۶۰ ثانیه صحبت کنید.

از راهنمایی‌های استادی باتجربه بهره‌مند شوید

معمولاً موقع صحبت کردن بهتر است از راهنمایی‌های استاد خود استفاده کنید. زیرا استاد شما بهترین فرد برای تصحیح اشتباهات شماست. اما اگر با افراد انگلیسی‌زبان نیز سروکار دارید، می‌توانید از آن‌ها نیز کمک بگیرید. صدای خود را ضبط کنید و آن را برای استادتان بفرستید. بازخوردهای استاد خود را یادداشت کنید و صدای خود را مجدد ضبط کنید. سپس مقایسه‌ای انجام دهید تا در تمرین‌های بعدی اشتباهات خود را تکرار نکنید.

یادگیری لغات تافل

نحوه آمادگی برای بخش Writing

بخش رایتینگ آزمون تافل شامل دو تسک است. تسک اول «Integrated» و تسک دوم «Independent» نام دارد. تسک اول از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول یک متن و یک فایل صوتی است. برای بخش اول سه دقیقه فرصت دارید که متن را بخوانید و یادداشت‌برداری کنید. پس از آن، متن از روی صفحه مانیتور ناپدید می‌شود و صحبت‌های استادی درباره همان متن به مدت دو تا سه دقیقه پخش می‌شود. پس از شنیدن فایل صوتی ۲۰ دقیقه فرصت دارید که «essay» خود را بنویسید.

نکته مهم در خصوص تسک اول این است که ابتدا متن را بخوانید زیرا در فایل صوتی، گوینده به طور مستقیم به نویسنده متن اشاره می‌کند. اگر متن را نخوانید، هنگامی که فایل صوتی پخش می‌شود، ممکن است اطلاعات ضروری را که باید در «essay» خود لحاظ کنید از دست بدهید. در ادامه مطلب، نمونه‌ای از متن تسک اول و بررسی بخش‌های مختلف آن آورده شده است.

نمونه متن تسک اول

The shrimping industry relies on trawls to catch shrimp. Trawls are huge nets that are dragged behind boats in order to catch shrimp. Other animals, like sea turtles, are often caught inside these nets and soon die without sufficient oxygen. To help reduce the number of accidental deaths to sea turtles, engineers created a Turtle Excluder Device (TED), that must now be installed in all shrimping trawls. This one simple invention has greatly reduced the number of sea turtle deaths per year for a number of reasons.

First, the TED was specifically designed to help sea turtles. The TED mechanism has a mechanical barrier in the middle of the net that prevents any animal larger than ten centimeters from getting caught deep inside. Once the animal hits this metal grid, it tilts downward, providing that animal with a clear path to exit. Smaller animals, like shrimp, pass through the metal guard and get caught at the end of the trawl net, as usual.

Second, in order to make sure that fishermen use the Turtle Excluder Device, the “Shrimp-Turtle Law” was passed. It states that all trawling shrimping boats must have a TED installed. There are specific organizations in charge of monitoring shrimping vessels to ensure that their TEDs are properly installed and maintained.

Finally, America now tightly controls the import of shrimp. All shrimp products must come from a ship that is a certified user of TED-installed shrimping trawls. Countries, companies, or fishermen who do not comply with the “Shrimp-Turtle Law” are not allowed to sell their products in the US and some European countries. Since most shrimping businesses want to import their goods to as many locations as possible, they have decided to comply and install TEDs in their trawls.

بخش‌هایی که زیر آن خط کشیده شده، مهم‌ترین نکته‌های متن است که به صورت زیر دسته‌بندی می‌شود.

Main Idea: Turtle Excluder Devices (TEDs) have reduced the number of sea turtle deaths
Reason 1: TEDs designed to prevent large animals from getting caught
Reason 2: All boats must have a TED installed
Reason 3: Shrimp importing is now tightly controlled

برای این‌که بتوانید در بخش رایتینگ نمره خوبی کسب کنید، لازم است نکات مهمی را رعایت کنید. در ادامه این مطلب، به نکته‌های مهمی در خصوص آمادگی برای تافل تسک Integrated اشاره کرده‌ایم.

با نحوه یادداشت‌برداری آشنا شوید

یادداشت‌برداری حین انجام تسک اول، به‌ویژه هنگام گوش دادن به متن لیسنینگ، اهمیت زیادی دارد. ضرورت یادداشت‌برداری را می‌توان در دو مورد زیر توضیح داد:

  • متن، بعد از سخنرانی از صفحه پاک می‌شود و فقط زمانی قابل‌مشاهده است که در حال یادداشت‌برداری هستید. بنابراین، باید نکاتی را درباره آن بنویسید تا از ذهنتان پاک نشود. هرچند، برای این کار نیازی به نوشتن جمله‌های بلند نیست. بهتر است کلمه یا عبارت‌های کلیدی را یادداشت کنید.
  • باید درباره متن لیسنینگ بیشتر از متن ریدینگ بنویسید. در واقع متنی که برای لیسنینگ می‌نویسید، دو برابر است. به همین دلیل لازم است هم‌زمان با گوش دادن به فایل صوتی، به‌خوبی یادداشت‌برداری کنید.

جملات متن و فایل صوتی را پارافریز کنید

در تسک «Integrated»، باید وضعیت نویسنده و استاد دانشگاه را شرح دهید، اما نباید عیناً از کلمه‌های متن یا فایل صوتی استفاده کنید. برای نوشتن می‌بایست کلمه‌ها یا عبارت‌های مشابه را جایگزین کنید و در نهایت جمله‌ها را به‌گونه‌ای تغییر دهید که ضمن حفظ معنی آن، به شکل دیگری نوشته شود. به این کار «پارافریز» (Paraphrase) می‌گوییم.

پارافریز کردن برای زمانی که متن ریدینگ در اختیار ما قرار داده شده، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، زیرا متن را می‌بینیم و هم‌زمان یادداشت‌برداری می‌کنیم. بنابراین اگر دقیقاً همان جملات نویسنده را نقل کنیم، نمره زیادی را از دست خواهیم داد. برای درک بهتر این موضوع، در ادامه مثالی ارائه شده است. فرض کنید که در متن به چنین جمله‌ای برمی‌خورید:

“There are many who argue that corn ethanol should replace fossil fuel gas as the primary source for running cars.”

برای نوشتن متن خود، اگر از حالت اول (نقل‌قول مستقیم) استفاده کنید، نمره کم می‌شود. بنابراین حالت دوم (پارافریز کردن) می‌تواند گزینه بهتری باشد.

“The author discusses how there are many who argue that corn ethanol should replace fossil fuel gas as the primary source for running cars.” (نادرست)

∗∗∗

“The author discusses the advantages of switching from fossil fuels to the alternative energy source: corn-based ethanol.” (درست)

از کلمه‌ها و عبارت‌های ربط‌دهنده استفاده کنید

کلمه‌ها و عبارت‌های ربط‌دهنده (Transitional Words) اجزاء بسیار مهمی در نوشتن به شمار می‌روند. زمانی که «essay» می‌نویسید، برای بیان نظرات خود و دیدگاه‌های موافق و مخالف، باید کلمه‌هایی به کار ببرید که ارتباط میان جمله‌ها را حفظ کند. با این روش، می‌توانید نمره بهتری در این بخش کسب کنید. در جدول زیر به تعدادی از این کلمه‌ها اشاره شده است که در زبان انگلیسی کاربرد زیادی دارند.

کلمه‌ها و عبارت‌های ربط‌دهنده برای رایتینگ تافل
هدفکلمه ربط‌دهنده
برای بیان ترتیب دیدگاه‌ها و دلایلand then, first of all, firstly, in the first place, first and foremost, firstly, secondly, thirdly, next, after that, meanwhile, lastly, later, finally, while
برای تفسیر کردن (افزودن عقیده)above all, actually, additionally, as well as, as a matter of fact, in addition, believe it or not, furthermore, indeed, in fact, just as, moreover, more importantly, too
برای مثال زدنas an illustration, for example, for instance, I remember when, such as
برای بیان علت و پیامدهاas a result, because, consequently, due to, hence, so, therefore, thus, for this reason
برای بیان تقابلalthough, at the same time, but, contrary to, even though, however, nevertheless, nonetheless, on the other hand, still, when in fact, yet, whereas, besides, despite the fact that, conversely
برای خلاصه کردن/نتیجه‌گیریall in all, as noted above, finally, in conclusion, in short, in the end, on the whole, to conclude, to sum up

زمان‌بندی دقیقی داشته باشید

برای تسک «Integrated»، بیست دقیقه فرصت دارید که «essay» خود را بنویسید‍! بنابراین، مدیریت زمان در این مرحله اهمیت زیادی دارد. هرچند برای سایر بخش‌های آزمون نیز باید بتوانید زمان را به خوبی مدیریت کنید.

حداکثر دو دقیقه برای یادداشت‌برداری، سه دقیقه برای نوشتن مقدمه، ۱۱ دقیقه برای نوشتن بدنه «essay»، دو دقیقه برای نتیجه‌گیری و سه دقیقه برای بازبینی و اصلاح متن خود فرصت دارید. اگر بتوانید این برنامه‌ریزی دقیق را انجام دهید، بدون شک نتیجه دلخواهی حاصل خواهد شد. در جدول زیر می‌توانید این تقسیم‌بندی را مشاهده کنید.

زمان‌بندی انجام تسک integrated
تسکمدت زمان (دقیقه)
نوشتن «ouline» به کمک موارد یادداشت‌شده۰-۲
نوشتن مقدمه۳-۵
نوشتن بدنه (۲-۳ پاراگراف)۶-۱۶
نوشتن نتیجه‌گیری۱۷-۱۸
ویرایش و بازخوانی۱۹-۲۰

همان‌طور که اشاره شد، دومین تسک رایتینگ تافل، تسک «Independent»‌ نام دارد. برخلاف تسک اول، نوشتن «essay» باید نظرها و عقاید شما درباره موضوع باشد و ۳۰ دقیقه برای نوشتن آن فرصت دارید. بنابراین، باید از ابتدا برنامه‌ای پیاده کنید و راهکارهای نوشتن را یاد بگیرید. در ادامه به نکته‌های مهمی در خصوص نوشتن آن اشاره کرده‌ایم.

 با انواع سؤال‌های تسک Independent آشنا شوید

برای نوشتن «essay» چهار نوع سؤال وجود دارد که در جدول زیر به آن اشاره شده است.

انواع سؤال‌های تسک Independent تافل
نوع سؤالفراوانیمثال
pick-a-sideمعمولاًDo you agree or disagree with the following statement, "Parents should read their children's text messages" ?
openبعضی وقت‌هاWhat advice would you give a friend who is traveling to another country to go to school?
three-choiceبه‌ندرتFor your senior year of college, you must volunteer at the school library. Would you rather stack books, read to children or help with Internet searches?
advantages/disadvantagesخیلی کمMany students are asked to evaluate their professors at the end of the semester. What are the advantages and disadvantages of this approach?

زمانی که سؤال‌های «essay» را می‌خوانید، ابتدا به موضوع اصلی فکر کنید. این کار اغلب به نوع سؤال بستگی دارد که با توجه به یکی از موارد زیر انتخاب می‌شود:

Do you agree or disagree with the statement?

What is your opinion about the topic?

Which one would you choose a), b), or c)?

What are the advantages and disadvantages?

در مرحله بعدی، باید دلایل یا موضع خود را درباره موضوع بنویسید. سعی کنید بیشتر از دو مورد را در «outline» خود ذکر نکنید، زیرا فقط ۳۰ دقیقه فرصت دارید که متنی با جزئیات کافی بنویسید. در انتهای «outline» نیز مثال‌های شخصی خود را ارائه دهید که بتواند به خوبی نظرات شما را توجیه کند. برای نوشتن «outline» می‌توانید از جدول زیر کمک بگیرید.

موضوع اصلی
Personal Example 1Reason 1
Personal Example 2Reason 2

نظر خودتان را به طور واضح مطرح کنید

برای نوشتن «essay» به‌هیچ‌وجه در یک پاراگراف نظر موافق و در پاراگراف دیگر نظر مخالف ننویسید. به عبارت دیگر، برای نوشتن «essay» باید جهت خاصی را انتخاب کنید و با بیان دلیل و مثال از موضع خود دفاع کنید. به نمونه پرسش و پاسخ زیر توجه کنید.

Q: “Is it better to study in a group or to study on your own?”

∗∗∗

A: Of course, sometimes you would prefer to work alone, and at other times it would be best to team up with a group. However… (نادرست)

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، در مقدمه این متن، داوطلب هم نظر موافق و هم نظر مخالف خود را اعلام کرده است. هرگز چنین کاری نکنید، زیرا در تسک دوم حتما باید نظر شخصی خود را بنویسید. در غیر این صورت نمره زیادی را از دست خواهید داد.

در انتهای هر پاراگراف جمله نتیجه‌گیری داشته باشید

مطمئن شوید که در انتهای هر پاراگراف جمله‌ای به عنوان نتیجه‌گیری نوشته‌اید که به‌نوعی به موضوع اصلی شما ارتباط پیدا می‌کند. به عبارت دیگر، آخرین جمله هر یک از پاراگراف‌ها باید با نظر شخصی مرتبط باشد و عنوان سؤال را به طور مستقیم خطاب قرار دهد. بنابراین، دستورالعمل کلی نوشتن «essay» برای هر پاراگراف را می‌توان به شکل زیر خلاصه کرد:

  • یک جمله برای نوشتن دلیل شخصی
  • یک تا سه جمله برای توضیح بیشتر درباره نظر شخصی
  • سه تا پنج جمله برای توصیف مثالی در دفاع از نظر شخصی
  • یک جمله نتیجه‌گیری مرتبط با مثال و نظر شخصی

حتماً زمانی را به بازخوانی و ویرایش اختصاص دهید

بسیاری از داوطلبان، طوری برنامه‌ریزی می‌کنند که تا لحظه آخر مشغول نوشتن هستند و در نهایت فرصتی برای بازخوانی مطلب خود ندارند. در صورتی که فقط کافی‌ست یکی دو دقیقه از وقت خود را به این موضوع اختصاص دهید تا نتیجه آن را ببینید. بازخوانی متن شما را متوجه اشکالات گرامری یا املایی می‌کند و همین امر باعث افزایش نمره نهایی شما خواهد شد، زیرا دو فاکتور مهم در نمره‌دهی بخش رایتینگ، اشتباهات مربوط به دستور زبان و غلط‌های املایی است.

بنابراین سعی کنید در مجموع حدود ۲۷ دقیقه را به نوشتن «outline» و «essay» اختصاص دهید و ۳ دقیقه آخر را برای بازخوانی و ویرایش در نظر بگیرید.

از راهنمایی‌های استاد خود بهره‌مند شوید

به منظور آمادگی برای تافل در بخش رایتینگ، حتماً باید به اندازه کافی تمرین کنید و نوشته‌های خود را برای ارزیابی به دست استاد باتجربه‌ای بسپارید. استاد شما به‌خوبی می‌داند که چه نکته‌هایی را برای نوشتن «essay» باید رعایت کنید و چگونه در بخش رایتینگ نمره بالایی به دست بیاورید. بنابراین، یکی از راهکارهای لازم برای کسب نمره مطلوب در این بخش، کمک گرفتن از یک استاد مجرب است.

منابع آمادگی برای آزمون تافل

به منظور آمادگی برای تافل از همان ابتدای امر به منابعی برای مطالعه نیاز داریم. در این رابطه، منابع زیادی معرفی شده‌اند و در دسترس زبان‌آموزان قرار گرفته‌اند. اما بهترین منابع کتاب‌ها و اپلیکیشن‌های یادگیری است که در ادامه این مطلب تعدادی از آ‌ن‌ها را معرفی کرده‌ایم.

کتاب های آمادگی برای تافل

به منظور آمادگی برای تافل مطالعه کتاب‌های آموزشی و منابع کمک‌آموزشی می‌تواند کمک زیادی به موفقیت در آزمون بکند. بیشتر مؤسسه‌های زبان انگلیسی از کتاب‌های آموزشی استفاده می‌کنند. برای افرادی که به صورت خودآموز به یادگیری تافل مشغول هستند نیز کتاب می‌تواند منبع مناسبی به شمار آید. در ادامه، به معرفی تعدادی از کتاب‌های پرکاربرد جهت آمادگی برای آزمون تافل پردخته‌ایم.

کتاب Official Guide to the TOEFL Test

به عنوان یکی از گزینه‌های مناسب جهت آمادگی برای تافل می‌توانیم این کتاب را در نظر بگیریم. این کتاب طرفداران زیادی دارد و یکی از منابع قابل‌اعتماد برای آمادگی در آزمون به شمار می‌رود. «Official Guide to the TOEFL Test» از صدها سؤال در خصوص آزمون تافل تشکیل شده و چهار آزمون ماک (Mock) دارد. همچنین برای تمرین بخش لیسنینگ نیز حاوی CD است.

کتاب آمادگی برای تافل

کتاب Official TOEFL iBT Tests

«Official TOEFL iBT Tests» نیز از جمله کتاب‌های خوب جهت آمادکی برای تافل است iBT است که شامل دستورالعمل‌ها و راهکارهای کلیدی برای تقویت هر چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی می‌شود. در این کتاب آزمون‌های ماک تافل با هدف تمرین و آمادگی برای هر بخش ارائه شده است. همچنین نمونه‌هایی برای بخش اسپیکینگ و رایتینگ دارد که به کمک آن‌ها داوطلب می‌تواند نحوه عملکرد خود را ارزیابی کند.

کتاب تافل

کتاب Cambridge Preparation for the TOEFL iBT Test

«Official TOEFL iBT Tests» شامل صدها راهکار و استراتژی برای پاسخگویی به سؤال‌های آزمون تافل است و آزمون‌هایی را به طور جداگانه برای بخش‌های ریدینگ، رایتینگ، لیسنینگ و اسپیکینگ ارائه داده است که به کمک آن می‌توانید میزان پیشرفت خود را محک بزنید. از ویژگی‌های بارز این کتاب این است که به زبان‌آموز این امکان را می‌دهد که به صورت خودآموز برای تافل مطالعه کند.

بهترین کتاب تافل

کتاب TOEFL Preparation Course

یکی دیگر از منابع خوب برای مطالعه، کتاب «TOEFL Preparation Course» است. این کتاب راهنمایی جهت آمادگی برای تافل است و شامل تمرین‌های گرامر و دو آزمون ماک می‌شود. علاوه بر این، پاسخنامه سؤال‌ها نیز همراه با توضیحات و توصیه‌های لازم آورده شده است که منبع خوبی برای زبان‌آموزان محسوب می‌شود. فایل‌های صوتی لیسنینگ آزمون‌ها نیز همراه با دستورالعمل‌های لازم برای بهبود این مهارت لحاظ شده است.

آموزش تافل

کتاب TOEFL iBT

«TOEFL iBT» به عنوان یکی از کتاب‌های معتبر و جامع به زبان‌آموزان معرفی می‌شود و شامل ساختار جدید آزمون تافل همراه با ارائه راهکارهایی به منظور تمرین و بهبود مهارت‌ها می‌شود. بنابراین، به عنوان یکی از منابع بسیار مفید توصیه می‌شود و در بیشتر مؤسسه‌های آمادگی برای تافل به عنوان منبع اصلی آموزش داده می‌شود. از دیگر مزایای این کتاب، راهنمای تلفظ آنلاین است که باعث تقویت مهارت اسپیکینگ زبان‌آموزان می‌شود.

اصطلاحات رایج در انگلیسی

کتاب TOEFL iBT Prep Plus

«TOEFL iBT Prep Plus» مهارت‌های زبان انگلیسی را با تمام استراتژی‌های لازم برای کسب نمره مطلوب آموزش می‌دهد. در این کتاب هر آنچه که جهت آمادگی برای تافل لازم است مطرح شده و به تمامی نیازهای شما پاسخ می‌دهد. بنابراین منبع جامعی جهت کسب آمادگی برای تافل محسوب می‌شود.

کاربرد will و going to

کتاب Essential Words for the TOEFL

همان‌طور که از اسم کتاب پیداست، هدف آن آموزش لغات ضروری و پرکاربرد در آزمون تافل است. علاوه بر این، شامل عبارت‌ها و کلمه‌هایی می‌شود که اغلب در رایتینگ و اسپیکینگ آزمون تافل به کار می‌رود. بنابراین، منبع خوبی برای تقویت مهارت اسپیکینگ و رایتینگ به شمار می‌رود.

همچنین شامل معنی کلمه و مترادف‌های آن است که در آزمون‌های قبلی تافل زیاد به کار رفته‌اند. این کتاب ۴۵۰ کلمه جدید را آموزش می‌دهد و در ۳۰ درس گنجانده شده است، اما در مجموع و با توجه به مشتقات کلمات و معانی آن‌ها، حدود ۱۲۰۰ کلمه را در بر می‌گیرد.

انواع کتاب های آمادگی برای تافل

اپلیکیشن های آمادگی برای تافل

علاوه بر کتاب‌هایی که به منظور آمادگی برای تافل معرفی شد، اپلیکیشن‌هایی نیز با هدف یادگیری تافل طراحی شده است که بسیاری از داوطلبان آن‌ها را به عنوان منابع یادگیری در کنار کتاب‌های آموزشی در نظر گرفته‌اند که روش مناسبی جهت آمادگی برای تافل است. مطالعه به کمک کتاب و اپلیکیشن نه‌تنها سرعت یادگیری را افزایش می‌دهد، بلکه باعث می‌شود که فرایند یادگیری به مراتب ساده‌تر و لذت‌بخش‌تر شود. در ادامه این مطلب، تعدادی از اپلیکیشن‌های رایج و کاربردی برای آزمون تافل معرفی شده است.

اپلیکیشن TOEFL Prep And Practice

کار کردن با این اپلیکیشن بسیار ساده است و ابزارها و روش‌هایی برای کمک کردن به زبان‌آموزان برای یادگیری ساده‌تر را ارائه می‌کند. این اپلیکیشن محدوده گسترده‌ای از جلسه‌های مکالمه و ویدئوهای توجیهی را در رابطه با راهکارهای تافل در سطح پیشرفته پوشش می‌دهد. از دیگر مزیت‌های آن، هفت روز آموزش رایگان و تمرین‌هایی همراه با توضیحات مربوط به پاسخ آن‌هاست و شامل بیش از ۴۰۰ تمرین مختلف می‌شود. همچنین ۶ آزمون ماک دارد و بیش از ۱۰۰ ویدئوی آموزشی در رابطه با آزمون تافل ارائه کرده است.

  • لینک دانلود اپلیکیشن TOEFL Prep And Practice از پلی استوز: «+»
اپلیکیشن آمادگی برای تافل

اپلیکیشن English Vocabulary Cards

این اپلیکیشن به صورت رایگان در دسترس افراد است و به کمک آن می‌توانید کلمه‌های جدید و روزمره را به صورت فلش‌کارت یاد بگیرید. علاوه بر این‌که برای زبان‌آموزان مفید است، برای استادهای زبان انگلیسی و مختصصان تافل نیز منبع خوبی برای آموزش و یادگیری به شمار می‌رود.

از ویژگی‌های خوب این کتاب این است که هر ماه به‌روزرسانی می‌شود و برنامه آموزشی را با توجه به توانایی زبان‌آموز ارائه می‌دهد. همچنین کار کردن با آن ساده است و شامل بیش از ۵۰۰ کلمه جدید می‌شود که هر یک همراه با معنی و توضیحات کامل آورده شده است. زبان‌آموزان می‌توانند حین مطالعه از عملکرد خود نیز مطلع شوند.

  • لینک دانلود اپلیکیشن English Vocabulary Cards از پلی استوز: «+»
اپلیکیشن یادگیری تافل

اپلیکیشن TOEFL GO

این اپلیکیشن راهنمایی برای آزمون تافل است و نکته‌های مهمی را در رابطه با آمادگی برای تافل آموزش می‌دهد. علاوه بر این، نمونه سؤال‌هایی را در اختیار زبان‌آموزان قرار داده و تمرین‌های جامعی را ارائه کرده است. همچنین زبان‌آموزان هر زمان که بخواهند می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

  • لینک دانلود اپلیکیشن TOEFL GO از پلی استوز: «+»
اپلیکیشن یادگیری زبان انگلیسی

اپلیکیشن TOEFL iBT Preparation

این اپلیکیشن بیش از ۱۰۰۰ کلمه جدید را آموزش می‌دهد و نمونه آزمون‌هایی را برای زبان‌آموزان قرار داده که می‌توانند به کمک آن معنی و کاربرد کلمه را بیاموزند. همچنین تمرین‌هایی در خصوص تلفظ اضافه کرده است و بخشی به نام «history section» دارد که زبان‌آموزان می‌توانند از این طریق اشتباهات خود را بررسی کنند. توضیحات کامل مربوط به پاسخ سؤال‌ها نیز در انتهای کتاب آمده است.

  • لینک دانلود اپلیکیشن TOEFL Prep And Practice از پلی استوز: «+»
روشهای تقویت زبان انگلیسی

نکات کلی درباره آمادگی برای تافل

به منظور آمادگی برای تافل علاوه بر این‌که باید با ساختار آزمون و تکنیک‌های مؤثر در تست زدن آشنا شوید، لازم است نکات مهمی را نیز مدنظر داشته باشید تا به خوبی از عهده آزمون بربیایید و نمره بالایی به دست بیاورید. در ادامه این مطلب، به نکات مهمی در خصوص آمادگی برای تافل اشاره شده است که با رعایت کردن آن‌ها به نتیجه دلخواه خود خواهید رسید.

با ساختار آزمون تافل آشنا شوید

در حال حاضر، در بسیاری از کشورها از جمله ایران، آزمون تافل iBT برگزار می‌شود که همان آزمون اینترنتی است. اما تعدادی از کشورها نیز آزمون PBT را قبول دارند. بنابراین، قبل از این‌که خود را برای آزمون آماده کنید، ابتدا از نوع آزمون خود مطمئن شوید. یکی از دلایلی که باعث نگرانی و اضطراب میان داوطلبان می‌شود، آگاهی نداشتن از شرایط آزمون است.

برای جلوگیری از این امر، توصیه می‌شود قبل از آزمون به طور کامل با ساختار آن آشنا شوید و استانداردهای آن را بدانید. آزمون تافل به عنوان یک آزمون بین‌المللی، از سطح استاندارد بالایی برخوردار است، بنابراین آشنایی با فرمت آزمون تأثیر بسیار زیادی در روند مطالعه و آمادگی برای تافل خواهد داشت.

با نحوه نمره‌دهی آزمون تافل آشنا شوید

برای هر غیر انگلیسی‌زبانی که قصد ادامه تحصیل در کشور آمریکا را دارد، شرکت در آزمون تافل و ارائه نمره خوب، پیش‌نیاز ورود به مدرسه، کالج یا دانشگاه محسوب می‌شود. به همین دلیل لازم است با نحوه نمره‌دهی در آزمون تافل آشنا شیم و بدانیم که به هر یک از بخش‌ها بر چه اساسی نمره داده می‌شود.

انگلیسی را در سطح آکادمیک یاد بگیرید

آزمون تافل هدفی غیر از سنجش مهارت‌های زبانی دارد. در واقع این آزمون به منظور ارزیابی توانایی زبان‌آموز در رابطه با درس‌های دانشگاهی و تخصصی طراحی شده است. در سایر کشورهای انگلیسی‌زبان نیز، آزمون تافل، پیش‌نیازی برای ورود به دانشگاه یا ادامه تحصیل محسوب می‌شود.

برای تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی، نیازی به داشتن اطلاعاتی در این رشته نیست، بلکه باید زبان انگلیسی را در حدی بدانید که کتاب‌های درسی و صحبت‌های استاد خود را در کلاس درس متوجه شوید. به بیان ساده‌تر، باید کتاب، دیکشنری، مجله و مقاله‌های پژوهشی را به زبان انگلیسی مطالعه کنید و برای این‌کار لازم است زبان انگیسی را در سطح آکادمیک بدانید.

آزمون تافل، سطح زبان انگلیسی را در حد آکادمیک می‌سنجد و به همین دلیل روشی بسیار مناسب برای ارزیابی زبان انگلیسی در سطح عملی و دانشگاهی به شمار می‌رود. اگر دوست دانشجو دارید، با او به کلاس درس بروید، کتاب‌هایش را به امانت بگیرید و اوقاتی را در کنار او سپری کنید تا با نحوه درس خواندن در سطح آکادمیک و تخصصی بیشتر آشنا شوید و قبل از ورود به دانشگاه خود را برای یادگیری آماده کنید.

از آزمون‌های آزمایشی کمک بگیرید

بهترین راه آمادگی برای تافل تمرین کردن از طریق تست زدن است. اگر در کلاس‌های آمادگی تافل شرکت می‌کنید، استاد شما انواعی از نمونه تمرین‌ها را در اختیار شما قرار داده است. اما اگر به صورت خودآموز مشغول مطالعه هستید، باید چند نمونه تمرین آزمون‌های سال قبل را تهیه کنید.

برای این منظور از منابعی استفاده کنید که پاسخ تمرین‌ها را نیز داشته باشد. البته نیازی نیست که همه تمرین‌ها را حل کنید؛ می‌توانید با توجه به نقاط ضعف خود بخش‌هایی را انتخاب کنید که نیاز به تمرین بیشتری برای آن‌ها دارید. همچنین می‌توانید نمونه تمرین‌های رایگان را به صورت آنلاین دانلود و مطالعه کنید.

از استاد باتجربه به عنوان راهنما کمک بگیرید

بهترین منبع برای پاسخ دادن به سؤال‌های شما، یک استاد باتجربه است. ممکن است حین مطالعه سؤال‌هایی برای شما پیش بیاید که نتوانید پاسخ آن‌ها را در کتاب‌های آموزشی پیدا کنید. بسیاری از زبان‌آموز در چنین شرایطی ناامید می‌شوند و ممکن است دیگر ادامه ندهند، بنابراین مهم است که با شخصی در ارتباط باشید که در صورت لزوم از راهنمایی‌های او بهره ببرید.

حتی می‌توانید از زبان‌آموزی کمک بگیرید که قبلاً برای آزمون تافل مطالعه کرده و نمره خوبی به دست آورده است، زیرا بدون شک او هم تجربه‌هایی دارد که می‌تواند با شما به اشتراک بگذارد. علاوه بر این، می‌توانید سؤال‌های خود را با داوطلبان دیگر مطرح کنید.

برای مدت زمان آزمون برنامه‌ریزی کنید

مدت زمان آزمون تافل زیاد است. اگر به صور PBT باشد حدود ۲ ساعت و نیم و اگر iBT باشد بیش از سه ساعت طول می‌کشد. بسیاری از داوطلبان در روز آزمون، بعد از دو ساعت خسته می‌شوند و تمرکز آن‌ها کاهش می‌یابد.

اگر برنامه مطالعاتی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که هر روز حدود یک تا دو ساعت مطالعه داشته باشید، مغز شما آمادگی یک آزمون حدوداً چهار‌ساعته را نخواهد داشت. بنابراین، توصیه می‌کنیم که ساعت‌های مطالعاتی خود را از مدت زمان کم شروع کنید و سپس کم‌کم به آن اضافه کنید. همچنین شب قبل از آزمون نیز باید خواب کافی داشته باشید تا ذهن شما آماده پاسخگویی به سؤال‌ها در مدت زمان زیاد باشد.

وسایل لازم را در روز آزمون با خود همراه داشته باشید

اگر با همه وسایل خود سر جلسه حاضر شوید، نگرانی نخواهید داشت. اضطراب و استرس باعث می‌شود که ذهن شما خوب کار نکند. برای همین بهتر است از قبل بدانید که به چه چیزهایی احتیاج دارید. حتی بهتر است یک بار تا محل آزمون بروید و با مسیر آشنا شوید. اگر در آزمون PBT شرکت می‌کنید، چند مداد و یک مدادتراش با خود همراه داشته باشید. کارت شناسایی و سایر مواردی که از شما خواسته می‌شود را از قبل آماده کنید.

تسک ۱ به ربان انگلیسی

مهارت تایپ کردن خود را افزایش دهید

اگر در آزمون iBT شرکت کرده‌اید، باید موقع نوشتن «essay» پاسخ خود را تایپ کنید. بنابراین لازم است مهارت تایپ کردن خود را افزایش دهید تا از اتلاف وقت حین نوشتن جلوگیری شود. مطمن شوید که به تایپ کردن با کیبورد استاندارد «QWERTY» مسلط هستید. حتی اگر سریع تایپ می‌کنید، بهتر است کیبوردهای دیگری را نیز امتحان کنید، زیرا برخی از افراد با کیبورد خودشان احساس راحتی می‌کنند و ممکن است در روز آزمون، کار کردن با کیبورد دیگر برایشان سخت باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود که فقط با کیبورد خودتان در منزل تمرین نکنید.

به همه سؤال‌ها پاسخ دهید

هرگز سؤالی را بی‌پاسخ نگذارید، زیرا آزمون نمره منفی ندارد، بنابراین ۲۵٪ شانس درست پاسخ دادن به سؤال وجود دارد. هنگامی که بخشی را تمام کردید، آن را کاملاً فراموش کنید و روی بخش جدید تمرکز کنید. اگر ذهن شما معطوف بخش قبل باشد، ممکن است نتوانید خوب روی بخش جدید متمرکز شوید و نمره از دست خواهید داد.

با تکنیک پاسخ‌دهی به سؤال‌های هر بخش آشنا شوید

برای کسب نمره خوب در آزمون تافل، صرفاً داشتن سطح بالای زبان انگلیسی نمی‌تواند به شما کمک کند. بلکه باید تکنیک‌های لازم برای هر یک از بخش‌ها را نیز یاد بگیرید. برای این منظور منابع متعددی در بازار وجود دارد که به تعدادی از آن‌ها در این مطلب اشاره شد.

برخی از این منابع به طور اختصاصی به آموزش یکی از این مهارت‌ها اختصاص یافته است و برخی دیگر هر چهار مهارت را مورد بررسی قرار می‌‌دهند. در هر صورت توصیه می‌کنیم که با توجه به سطح زبان انگلیسی خود منابع لازم را تهیه و مطالعه کنید تا راهکارهای مربوط به هر بخش را یاد بگیرید. برای مثال، یکی از بخش‌هایی که از اکثر زبان‌آموزان با آن مشکل دارند، بخش «reading» است. اما اگر استراتژی‌های پاسخ‌دهی به آن را یاد بگیریم، به راحتی می‌توانیم از عهده آن برآییم.

ازجمله تکنیک‌هایی که برای این بخش توصیه می‌شود، «skimming» و «scanning» است که شامل خواندن سریع متن برای یافتن کلمه‌های کلیدی و جزئیات بیشتر می‌شود. همچنین باید بتوانیم نوع سؤال‌های بخش «reading» را تشخیص دهیم و با توجه به آن از راهکارهای لازم استفاده کنیم.

برای هر چهار مهارت آمادگی لازم را پیدا کنید

برخی از افراد برای آزمون تافل عجله دارند و فکر می‌کنند باید هر چه سریع‌تر خود را برای آن آماده کنند. شاید برای بخش‌های «listening»، «reading» و «writing» بتوانید آمادگی لازم را کسب کنید، اما بدون شک برای تقویت مهارت اسپیکینگ تافل به زمان زیادی نیاز دارید. اگر در هر یک از بخش‌ها ضعیف عمل کنید، مجبور می‌شوید یک بار دیگر در آزمون شرکت کنید، پس مطمئن شوید که برای همه بخش‌ها آمادگی لازم را دارید.

از وب‌سایت‌های معتبر کمک بگیرید

«Official TOEFL Website» سایت رسمی و معتبر تافل است که منابع زیادی را به صورت رایگان در اختیار افراد قرار داده است. برای مثال، عنوان‌های زیادی برای نوشتن «essay» معرفی شده و اطلاعات مفیدی در رابطه با به‌روزرسانی آزمون‌ها موجود است. بنابراین، با مراجعه به این سایت می‌توانید پاسخ بسیاری از سؤال‌های خود را دریافت کنید. لینک سایت رسمی تافل در ادامه آمده است.

  • لینک سایت رسمی تافل: «+»

سوالات رایج درباره آمادگی برای تافل از صفر

در این بخش از مطلب سعی کرده‌ایم به تعدادی از پرسش‌های رایج در خصوص آزمون تافل و نحوه آمادگی برای آن پاسخ دهیم.

ساختار آزمون تافل چگونه است؟

آزمون تافل نیز مانند سایر آزمون‌های بین‌المللی، چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی را ارزیابی می‌کند که شامل «خواندن»، «شنیدن»، «صحبت کردن» و «نوشتن» می‌شود. بخش Reading در آزمون تافل iBT شامل ۵۶-۳۶ سؤال و مدت زمان پاسخگویی به آن ۸۰-۶۰ دقیقه است. بخش Listening شامل ۵۱-۳۴ سؤال و مدت زمان پاسخگویی به آن ۹۰-۶۰ دقیقه است. سپس داوطلب استراحت کوتاهی به مدت ده دقیقه خواهد داشت و در ادامه وارد بخش اسپیکینگ و رایتینگ می‌شود.

بخش Speaking شامل ۴ تسک و مدت زمان پاسخگویی به آن حدوداً ۲۰ دقیقه است و بخش Writing شامل ۲ تسک و مدت زمان پاسخگویی به آن ۵۰ دقیقه است.

نحوه آمادگی برای بخش ریدینگ تافل چگونه است؟

بخش «Reading» آزمون تافل از ده نوع سؤال مختلف تشکیل شده است. به منظور آمادگی برای این بخش، سعی کنید با نحوه پیدا کردن کلمات کلیدی آشنا شوید و زمان را مدیریت کنید تا در روز آزمون دچار کمبود وقت نشوید. همچنین به دنبال معرف‌ها در گزینه‌ها باشید تا راحت‌تر به پاسخ سوال‌ها دست پیدا کنید.

به منظور بهبود نمره ریدینگ تافل، لازم است دایره واژگان خود را افزایش دهید و کلمات تخصصی و لغات پرتکرار آزمون‌‌های سال‌های قبل را تمرین کنید. علاوه بر این، توصیه می‌شود هر آزمون را بیشتر از یک بار تمرین کنید و هر بار به تحلیل دقیق اشتباهات خود بپردازید.

نحوه آمادگی برای بخش اسپیکینگ چگونه است؟

این بخش از ۴ تسک تشکیل شده است که در دو دسته‌بندی «Independent» و «Integrated» قرار می‌گیرد. بخش «Independent» شامل تسک اول می‌شود و سه تسک آخر در دسته «Integrated» قرار دارد. برای تسک اول، موضوعی مطرح می‌شود و داوطلب باید بر اساس آن اظهارنظر شخصی بکند.

در تسک‌های دوم، سوم و چهارم، متن یا فایل صوتی در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد و پس از ۳۰ ثانیه، باید به مدت ۶۰ ثانیه درباره آن‌ صحبت کند و خلاصه‌ای از آن را ارائه دهد. برای هر تسک نمره خام بین ۴-۰ در نظر گرفته شده و نمره نهایی به صورت میانگین عملکرد داوطلب در کل تسک‌ها و از ۳۰-۰ محاسبه می‌شود

برای آمادگی در بخش اسپیکینگ آزمون تافل، ابتدا باید تعیین سطح شوید و در صورت نیاز در دوره‌های ترمیک شرکت کنید. برای تقویت اسپیکینگ خود می‌توانید از کتاب‌های آموزشی یا فیلم‌های کمک‌آموزشی استفاده کنید. همچنین می‌توانید با افراد مسلط به زبان انگلیسی صحبت کنید. مهم‌تر از همه این‌ها این است که زمان و مکان مناسبی را برای مطالعه کردن انتخاب کنید و با تمام تکنیک‌های مربوط به پاسخ دادن به سوال‌های این بخش از آزمون آشنا شوید.

جمع‌بندی

در این مطلب به نحوه آمادگی برای تافل از صفر اشاره کردیم. در ابتدا توضیح مختصری درباره ساختار آزمون تافل و نحوه نمره‌دهی دادیم و سپس نکته‌های مهم در رابطه با آمادگی برای هر بخش از آزمون را مورد بررسی قرار دادیم. علاوه بر این، چند کتاب و اپلیکیشن کاربردی را به منظور آمادگی برای تافل معرفی کردیم که برای افرادی که به صورت خودآموز در حال یادگیری هستند نیز می‌تواند مفید واقع شود.

در بخش پایانی این مطلب نیز به نکته‌های مهمی در خصوص آمادگی برای تافل اشاره کردیم که به طور خلاصه شامل موارد زیر است:

  • با ساختار آزمون تافل آشنا شوید.
  • با نحوه نمره‌دهی آزمون تافل آشنا شوید.
  • انگلیسی را در سطح آکادمیک یاد بگیرید.
  • از آزمون‌های آزمایشی کمک بگیرید.
  • از آزمون‌های آزمایشی کمک بگیرید.
  • از استاد باتجربه به عنوان راهنما کمک بگیرید.
  • برای مدت زمان آزمون برنامه‌ریزی کنید.
  • وسایل لازم را در روز آزمون با خود همراه داشته باشید.
  • مهارت تایپ کردن خود را افزایش دهید.
  • به همه سؤال‌ها پاسخ دهید.
  • با تکنیک پاسخ‌دهی به سؤال‌های هر بخش آشنا شوید.
  • برای هر چهار مهارت آمادگی لازم را پیدا کنید.
  • از وب‌سایت‌های معتبر کمک بگیرید.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «راهنمای آزمون های زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Fluent UETS TOEFLGraduate HotlineEnglish ClubTST PrepFluent UGlobal Exam
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *