نمونه سوال لیسنینگ آیلتس با جواب — کاربردی برای تمرین

۱۵۲۶۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه
نمونه سوال لیسنینگ آیلتس با جواب — کاربردی برای تمرین

یکی از بخش‌های مهم آزمون آیلتس، «Listening» است و در واقع آزمون کتبی با آن شروع می‌شود. به همین دلیل، برای یادگیری این مهارت لازم است با تکنیک‌های مربوط به انواع سوالات آن آشنا شویم. در این مطلب از مجموعه مطالب زبان انگلیسی «مجله فرادرس» قصد داریم نمونه سوال لیسنینگ آیلتس با جواب را بررسی کنیم و انواع سوالات لیسنینگ و روش‌های پاسخگویی به آن‌ها را نیز توضیح دهیم. علاوه بر این، به نکات مهمی برای بهبود لیسنینگ آیلتس اشاره خواهیم کرد.

فهرست مطالب این نوشته

ساختار لیسنینگ آیلتس

آزمون آیلتس از چهار بخش تشکیل شده که عبارت‌ است از:

  • «Listening»
  • «Reading»
  • «Writing»
  • «Speaking»

سه بخش اول به صورت کتبی و در محل آزمون برگزار می‌شود و مدت زمان آن ۲:۴۰ دقیقه است. بخش «Speaking» پس از آزمون یا به فاصله یک هفته قبل و بعد از آن برگزار می‌شود و شامل مصاحبه‌ای با فرد آزمون‌گیرنده به مدت ۱۱ تا ۱۴ دقیقه است. اولین بخش آزمون لیسنینگ است و مدت زمان حدوداً ۳۰ دقیقه برای آن در نظر گرفته شده است. بخش لیسنینگ برای آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال یکسان است و از ۴۰ سوال تشکیل شده که داوطلب در چهار بخش به آن پاسخ می‌دهد.

سوال‌هایی که در این بخش مطرح می‌شود، توانایی شرکت‌کنندگان را در درک مهارت‌های زیر مورد ارزیابی قرار می‌دهد:

  • ایده محوری و اطلاعات دقیق و حقیقی
  • عقاید و نظرات گویندگان
  • هدف از صحبت کردن
  • توانایی پیشبرد و توسعه ایده‌ها

جزئیات هر یک از بخش‌های لیسنینگ آیلتس را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

بخش‌های لیسنینگ آیلتس
مکالمه‌ای بین دو نفر در محیطی اجتماعی و روزمرهبخش اول
مونولوگی (تک‌گویی) در محیطی اجتماعی، مانند سخنرانی درباره امکانات محل سکونتبخش دوم
مکالمه‌ای میان دو تا چهار نفر در محیطی آموزشی، مانند گفت‌وگوی میان اساتید دانشگاه یا دانشجویانبخش سوم
مونولوگی درباره موضوعی آکادمیک، مانند سخنرانی در دانشگاهبخش چهارم

انواع سوالات لیسنینگ آیلتس

آزمون آیتس برای بخش‌ «Listening» نیز مانند بخش «Reading» از انواع سوالات مختلفی تشکیل شده است. برای این‌که بتوانیم به خوبی از عهده این بخش برآییم و به سوالات آن پاسخ دهیم، مهم‌ترین مسئله این است که با انواع سوال‌ها و روش‌های پاسخ‌دهی به آن‌ها آشنا شویم. برای این کار هم می‌توانید از اساتید مجرب کمک بگیرید و در دوره‌های آمادگی آزمون آیلتس شرکت کنید و هم به‌صورت خودآموز و به‌کمک منابع موجود، مطالعه را پیش ببرید. به طور کلی، انواع سوالات لیسنینگ آیلتس عبارت‌اند از:

  • Matching
  • Multiple Choice
  • Short Answer Multiple Choice
  • Sentence Completion – Multiple Choice
  • Sentence Completion
  • Flowchart Completion
  • Form Completion
  • Note Completion
  • Table Completion
  • Summary Completion
  • Short Answer Questions
  • Plan Labelling
  • Map labeling
  • Diagram Labeling

پیش از آن‌که نمونه سوالات لیسنینگ آزمون آیلتس را بررسی کنیم، به منظور آشنایی با انواع سوالات آزمون آیلتس، در ادامه این مطلب، هر یک را به طور جداگانه معرفی کرده‌ایم و نمونه‌هایی در این خصوص ارائه داده‌ایم.

نمونه سوالات Matching

برخی از سوالات لیسنینگ در این دسته قرار می‌گیرند. در این نوع سوال‌ها، داوطلب فهرستی را در فایل صوتی می‌شنود و سپس از او خواسته می‌شود که آن را با گزینه‌های روی برگه مطابقت دهد. ممکن است تعداد گزینه‌‌ها بیشتر از مواردی باشد که از فایل صوتی پخش می‌شود. نمونه‌ای از سوالات Matching در ادامه آورده شده است.

نمونه سوالات لیسنینگ آیلتس

نمونه سوالات Multiple Choice

سوالات «Multiple Choice» رایج‌ترین نمونه سوال‌ لیسنینگ آیلتس است. این نوع سوال‌ها به دو شکل مطرح می‌شوند که به صورت زیر تعریف شده است:

  • نمونه سوالات Short Answer Multiple Choice
  • نمونه سوالات Sentence Completion – Multiple Choice

نمونه سوالات Short Answer Multiple Choice

در این نوع سوال‌های «Multiple Choice»، سوالی مطرح می‌شود و داوطلب باید از بین گزینه‌های موجود، پاسخ درست را انتخاب کند. نمونه‌ای از این نوع سوال‌ها را در تصویر زیر ملاحظه می‌کنید.

سوالات لیسنینگ آیلتس

نمونه سوالات Sentence Completion – Multiple Choice

دسته دوم سوالات «Multiple Choice» شامل جمله‌ ناقصی است که با گزینه‌‌های موجود باید آن را کامل کرد. بنابراین، داوطلب یکی از گزینه‌ها را به عنوان پاسخ درست برای تکمیل سوال انتخاب می‌کند و در انتها آن را به برگه پاسخنامه انتقال می‌دهد. در تصویر زیر نمونه‌ای از سوالات «Sentence Completion – Multiple Choice» آمده است.

لیسنینگ آیلتس

با توجه به اهمیت یادگیری زبان انگلیسی، «فرادرس» اقدام به انتشار فیلم‌های آموزش زبان انگلیسی کرده که لینک‌های آن در ادامه آمده است.

نمونه سوالات Sentence Completion

در این نمونه سوال لیسنینگ آیلتس داوطلب جملاتی را می‌خواند که ایده محوری کل آن فایل صوتی را به طور خلاصه بر روی کاغذ آورده است. داوطلب باید با گوش دادن به فایل صوتی، جاهای خالی در متن را پر کند. نکته مهم در رابطه با این نوع سوال‌ها، توجه به دستورالعمل پاسخگویی به سوالات است. بنابراین قبل از هر کاری، ابتدا صورت سوال را با دقت بخوانید تا متوجه شوید حداکثر چند کلمه می‌توانید برای هر جای خالی استفاده کنید.

برای مثال اگر در صورت سوال با عبارت «NO MORE THAN TWO WORDS» مواجه شدید، مفهوم آن این است که می‌توانید یک تا دو کلمه برای هر جای خالی استفاده کنید، اما بیشتر از دو کلمه مجاز نیستید. در ادامه نمونه سوال Sentence Completion را مشاهده می‌کنید.

Sentence Completion Questions

نمونه سوالات Form Completion

در این نمونه سوال‌ها، فرمی در اختیار داوطلب قرار داده می‌شود و بر اساس چیزی که در فایل صوتی می‌شنود، آن را تکمیل می‌کند. این نمونه سوال لیسنینگ آیلتس معمولاً اولین بخش از سوال‌هاست و جزو سوال‌های ساده به شمار می‌رود. سعی کنید با دقت به فایل صوتی گوش دهید و سوال‌های این بخش را به‌درستی پاسخ دهید. نمونه‌ای از «Form Completion» را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

Form Completion Questions

نمونه سوالات Note Completion

در این نوع سوال‌ها، داوطلب به فایل صوتی گوش می‌دهد و سپس یادداشتی را تکمیل می‌کند. برای مثال، نمونه سوالی که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، مکالمه‌ای تلفنی بین کارمند شرکت حمل‌ونقل و آقایی است که می‌خواهد اطلاعاتی درباره سفر به دست بیاورد. در این سوال، داوطلب باید جاهای خالی را با استفاده از اطلاعاتی که در فایل صوتی گفته می‌شود، پر کند.

نمونه سوالات Noe Completion

نمونه سوالات Table Completion

در این نوع سوال‌ها، داوطلب با گوش دادن به فایل صوتی، هم‌زمان اطلاعات مربوط به جدول را تکمیل می‌کند. در تصویر زیر نمونه‌ای از این نوع سوال‌ها را مشاهده می‌کنید.

نمونه سوالات Table Completion

نمونه سوالات Summary Completion

در این نوع نمونه سوال لیسنینگ آیلتس باید جاهای خالی پاراگراف را باتوجه به اطلاعاتی پر کنید که در فایل صوتی می‌شنوید. توجه داشته باشید که املا و گرامر کلمات را چک کنید و دستورالعمل سوال‌ها را در رابطه با محدودیت نوشتن کلمات در جای خالی رعایت کنید. در تصویر زیر می‌توانید نمونه‌ای از سوال‌های «Summary Completion» را ببینید.

نمونه سوالات Summary Completion

نمونه سوالات Flowchart Completion

در این نوع سوال‌ها نیز مانند سوالات «Summary Completion»، داوطلب جاهای خالی را بر اساس اطلاعاتی که در فایل صوتی آمده پر می‌کند. اما تفاوت آن با نمونه سوال‌های «Summary Completion» در این است که این بار فرآیندی در فایل توضیح داده می‌شود که مراحل آن به‌ترتیب روی برگه سوالات نوشته شده است. در تصویر زیر نمونه‌ای از سوالات «Flowchart Completion» را ملاحظه می‌کنید.

نمونه سوالات Short Answer Questions

در این نوع سوال‌ها، همان‌طور که از اسمش پیداست، باید پاسخ کوتاه به سوال‌ها بدهید. به عبارت دیگر، با استفاده از اطلاعاتی که در فایل صوتی می‌شنوید، به پرسش‌هایی که در برگه سوال مطرح شده، پاسخ کوتاه می‌دهید. برای این نمونه سوال لیسنینگ آیلتس نیز باید دستورالعمل‌ها را با دقت بخوانید.

برای مثال، اگر با عبارت «NO MORE THAN TWO WORDS AND/OR A NUMBER» مواجه شدید، یعنی مجاز نیستید جای خالی را با بیش از دو کلمه و یک عدد پر کنید. بنابراین، همواره صورت سوال را بخوانید، زیرا اگر پاسخ درست را بنویسید اما تعداد کلمات شما بیشتر از حد مجاز باشد، نمره‌ای برای آن سوال به شما تعلق نخواهد گرفت. در تصویر زیر نمونه‌‌ای از این نوع سوال‌ها را مشاهده می‌کنید.

نمونه سوالات آیلتس

نمونه سوالات Plan Labeling

در تصویر زیر نمونه سوال «Plan Labeling» را ملاحظه می‌کنید. این نوع سوال‌ها شامل طراحی مکانی مانند نقشه کارخانه است که تصویر آن در برگه سوالات آمده و در فایل صوتی، درباره آن مکان با تمام جزئیات صحبت می‌شود. محتوای این نوع سوال‌ها معمولاً غیرآکادمیک است و ممکن است مقدمه‌ای درباره رویداد یا درباره طرحی از یک مکان باشد، مانند بازدید از موزه یا گالری نقاشی یا طرح یک ساختمان.

یادگیری زبان انگلیسی

نمونه سوالات Map labeling

انواع دیگری از نمونه سوال لیسنینگ آیلتس شامل سوال‌های «Map labeling» است. در این نوع سوال‌ها ممکن است نقشه مکانی نظیر بیمارستان، کارخانه، پارک و غیره داده شود. داوطلب هم‌زمان با شنیدن فایل صوتی آن به نقشه نگاه می‌کند و جاهای خالی را با توجه به اطلاعاتی که شنیده پر می‌کند. نمونه سوال «Map labeling» را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

Map Labeling Questions

نمونه سوالات Diagram Labeling

در این نوع نمونه سوال لیسنینگ آیلتس دیاگرامی در اختیار دااوطلب قرار داده شده است که برای مثال بخشی از یک دستگاه یا مراحل و فرایند است. شخص گوینده دیاگرام را به طور کامل توصیف می‌کند، به گونه‌ای که داوطلب بتواند آن را به راحتی بفهمد. در نهایت، باید جاهای خالی بر اساس مواردی که شنیده شده پر شود نه بر اساس برداشت شخصی داوطلب. به نمونه‌ای از سوال‌های Diagram Labeling توجه کنید.

آزمون آیلتس چیست

نمونه سوال لیسنینگ آیلتس با جواب

هدف از این آموزش، آشنایی با نمونه سوال لیسنینگ آیلتس است. برای این منظور، ابتدا با انواع سوال‌های لیسنینگ‌‌‌ آیلتس آشنا شدیم. در ادامه نمونه سوال‌هایی را از آزمون‌های قبل انتخاب کرده‌ایم که همراه با پاسخ آمده است. لیسنینگ از چهار بخش تشکیل شده است و برای هر بخش نمونه سوال لیسنینگ آیلتس و فایل صوتی آن به صورت جداگانه آورده شده است.

بخش اول

AnswerExample question
Harbour CityDestination?

Question 1-5

Complete the notes below. Write no more than two words and/or a number for each answer.

Questions: transport from Bayswater
Express train leaves at (1) ……………………. Nearest station is (2) ……………………. Number 706 bus goes to (3) ……………………. Number (4) ……………………. bus goes to station Earlier bus leaves at (5) …………………….

Questions 6–10

Complete the table below. Write no more than one word and/or a number for each answer.

Card fareCash fareTransport
$1.50(6) $ …………Bus
$10$10Train (peak)
(8) $ …………$10

Train (off-peak)

– before 5pm or after (7) ……… pm)

$3.55$4.50(9) ………… ferry
$35Tourist ferry ((10) …………)
$65Tourist ferry (whole day)

You have completed the first section of your Listening test. Now move on to Listening section 2.

بخش دوم

Questions 11–14

Which counsellor should you see? Write the correct letter, A, B or C, next to questions 11–14.

Louise BagshawA
Tony DenbyB
Naomi FlynnC
Questions
11) if it is your first time seeing a counsellor
12) if you are unable to see a counsellor during normal office hours
13) if you do not have an appointment
14) if your concerns are related to anxiety

Questions 15-20

Complete the table below. Write no more than two words for each answer.

Target groupContactWorkshop
(15) ………………… studentswhat you need to succeed academicallyAdjusting
all students

use time effectively, find

(16) ………………… between study and leisure

Getting Organised

all students, especially (17) …………………

talking with staff, communicating across culturesCommunicating
students about to sit exams(18) …………………, breathing techniques, meditation, etc.Anxiety
(20) ………………… students onlystaying on track for long periods(19) …………………

You have completed the second section of your Listening test. Now move on to Listening section 3.

بخش سوم

Questions 21–30

Complete the notes below. Write no more than three words for each answer.

Questions
Novel: (21) …………………
Protagonists: Mary Lennox; Colin Craven
Time period: Early in (22) …………………

Mary moves to UK – meets Colin who thinks he’ll never be able to

(23) ………………… . They become friends.

Point of view: “Omniscient” – narrator knows all about characters’ feelings, opinions and (24) …………………
Audience: Good for children – story simple to follow

Symbols (physical items that represent (25) …………………):

the robin redbreast

(26) …………………

the portrait of Mistress Craven

Motifs (patterns in the story):

the Garden of Eden

secrecy – metaphorical and literal transition from 27 …………………

Themes: Connections between

(28) ………………… and outlook

(29) ………………… and well-being

individuals and the need for (30) …………………

You have completed the third section of your Listening test. Now move on to Listening section 4.

بخش چهارم

Questions 31–35

Time Perspectives
Features & ConsequencesOutlookTime Zone

Remember good times, e.g. birthdays.

Keep family records, photo albums, etc.

PositivePast
Focus on disappointments, failures, bad decisions.(31) ……………..
Live for (32) …………….. ; seek sensation; avoid pain.HedonisticPresent
Life is governed by (33) …………….. , religious beliefs, social conditions. Life’s path can’t be changed.Fatalistic
Prefer work to play. Don’t give in to temptation.(34) ……………..Future
Have a strong belief in life after death and importance of (35) …………….. in life.Fatalistic

Questions 36–40

Choose the correct letter, A, B or C.

Questions

36) We are all present hedonists

A) at school

B) at birth

C) while eating and drinking

37) American boys drop out of school at a higher rate than girls because

A) they need to be in control of the way they learn

B) they play video games instead of doing school work

C) they are not as intelligent as girls

38) Present-orientated children

A) do not realise present actions can have negative future effects

B) are unable to learn lessons from past mistakes

C) know what could happen if they do something bad, but do it anyway

39) If Americans had an extra day per week, they would spend it

A) working harder

B) building relationships

C) sharing family meals

40) Understanding how people think about time can help us

A) become more virtuous

B) work together better

C) identify careless or ambitious people

You now have ten minutes to copy your answers to all four sections of the Listening test on to your answer sheet. Do that now.

پاسخ سوال‌ها

بخش دومبخش اول

11. C

12. C

13. A

14. B

15. first/1st year

16. (right) balance

17. international/foreign (students)

18. relaxation

19. motivation

20. research/advanced

1. 9.30

2. Helendale

3. Central Street/ST

4. (number/no/≠) 792

5. 8.55

6. 1.80

7. 7.30

8. 7.15

9. commuter

10. afternoon

بخش چهارمبخش سوم

31. negative

32. pleasure

33. poverty

34. active

35. success

36. B

37. A

38. C

39. A

40. B

21. The Secret Garden

22. (the) 20th/twentieth century

23. walk

24. motivations/motivation

25. abstract ideas

26. roses

27. dark(ness) to light(ness)

28. health

29. environment

30. human companionship

نمونه پاسخنامه لیسنینگ آیلتس

همان‌طور که اشاره شد، بخش لیسنینگ ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و پس از آن ۱۰ دقیقه به داوطلب فرصت داده می‌شود تا پاسخ‌های خود را وارد برگه پاسخنامه کند. در تصویر زیر نمونه پاسخنامه لیسینیگ آیلتس را مشاهده می‌کنید.

پاسخنامه لیسنینگ

ویژگی های آزمون لیسنینگ آیلتس

برای این‌که در آزمون لیسنینگ آیلتس نمره بالای هفت را به دست بیاورید، باید با نکات مهمی در این خصوص آشنایی پیدا کنید. اطلاعات زیر می‌تواند شما را در درک بهتر این موضوع کمک کند.

  • مدت زمان آزمون لیسنینگ آیلتس حدود ۳۰ دقیقه است.
  • بخش لیسنینگ در مجموع از ۴۰ سوال تشکیل شده و هر کدام ۱ نمره دارد.
  • آزمون لیسنینگ به ۴ بخش تقسیم می‌شود و سوال‌های بخش‌های بعدی سخت‌تر است.
  • مدیریت زمان عامل کلیدی در پاسخگویی به سوالات بخش لیسنینگ است. برای هر بخش، قبل از پخش شدن فایل صوتی، به شما زمان داده می‌شود تا سوال‌ها را بخوانید. در انتها نیز فرصت دارید که پاسخ‌های خود را مرور کنید.
  • بعد از اتمام بخش لیسنینگ، ۱۰ دقیقه فرصت دارید تا پاسخ‌ها را وارد برگه پاسخنامه کنید.
  • بخش لیسنینگ برای آیلتس آکادمیک و جنرال یکسان است.

نکات مهم برای بهبود لیسنینگ آیلتس

لیسنینگ آیلتس، ازجمله بخش‌هایی است که با تمرین‌های منظم و پیوسته می‌توان با نمره خوبی آن را پشت سر گذاشت. اگر بخش لیسنینگ را خوب جواب دهید، اعتمادبه‌‌نفس‌ بیشتری برای پاسخ دادن به سوالات سایر بخش‌ها پیدا می‌کنید. بنابراین توصیه می‌کنیم نکات زیر را همواره رعایت کنید تا بتوانید با موفقیت از عهده این بخش بربیایید.

هر روز انگلیسی گوش دهید

بسیاری از زبان‌آموزان تصور می‌کنند که اگر به طور مداوم تست بزنند و نمونه آزمون‌های سال‌های قبل را تمرین کنند، می‌توانند مهارت لیسنینگ را در خود تقویت کنند. اما واقعیت این است که روزانه باید ۱۰ تا ۲۰ درصد از وقت خود را به تست زدن اختصاص دهید، زیرا مهارت گوش دادن چیزی نیست که فقط توسط فایل‌های صوتی آزمون‌ تقویت شود. برای این کار باید ۸۰ درصد وقت خود را صرف گوش دادن به منابع گوناگونی نظیر پادکست، فیلم یا سریال و در واقع انگلیسی روزمره بکنید. این گفت‌وگوها یا شامل مکالمه بین دو یا چند نفر یا مونولوگ (یک نفر صحبت می‌کند) است.

همچنین گوش دادن به اخبار و رادیو یا دیدن فیلم‌های آموزشی نیز می‌تواند کمک زیادی به بهبود مهارت گوش دادن کند. در مجموع، بهتر است حین یادگیری، زمان بیشتری را به گوش دادن انگلیسی روزمره اختصاص دهید و زمانی که به زمان آزمون نزدیک‌تر شدید، تمرین‌های خود را بیشتر کنید.

نقاط ضعف خود را شناسایی کنید

اگر ساعت‌ها به فایل‌های صوتی لیسنینگ آیلتس گوش می‌دهید و به طور مکرر تمرین می‌کنید، اما در نهایت نمره لیسنینگ شما بهتر نمی‌شود، اصلاً جای تعجب ندارد. تمرین کردن فقط نیمی از روند یادگیری است و بخش دیگر آن به تجزیه و تحلیل پاسخ‌‌های شما اختصاص دارد.

بنابراین بعد از هر آزمونی، ابتدا پاسخ‌های اشتباه خود را آنالیز کنید تا علت آن‌ها را بدانید و در آزمون‌های بعدی دیگر تکرار نکنید. در غیر این صورت، هر چقدر هم که تست بزنید، پیشرفت چندانی حاصل نخواهد شد. نقاط ضعف خود را شناسایی و رفع کنید تا به مرور شاهد بهبود نمره خود در بخش لیسنینگ باشید. البته این نکته در رابطه با سایر بخش‌های آزمون آیلتس نیز صدق می‌کند.

با پارافریزها آشنا شوید

بسیاری از زبان‌آموزان، پس از آن‌که کلمه‌های کلیدی را در صورت سوال مشخص کردند، با دقت به فایل صوتی گوش می‌دهند تا آن‌ها را بشنوند، اما در نهایت ممکن است هیچ‌کدام از آن کلمات در فایل صوتی گفته نشود. علت این امر عدم آشنایی با «پارافریز» (Paraphrase) است.

پارافریزها کلمات یا عبارت‌هایی هستند که معنی آن‌ها شبیه کلمه کلیدی است اما به شکل دیگری مطرح می‌شود. برای مثال ممکن است در صورت سوال جمله «The park was first built in 1979» مطرح شده باشد و کلمه کلیدی را «first built» انتخاب کنید. اما در فایل صوتی همین جمله به صورت «The park itself wasn’t developed until 1979» گفته می‌شود و در واقع کلمه کلیدی همان «wasn't developed until» است که مشابه کلمه کلیدی در صورت سوال است، اما به شکل دیگری بیان شده است.

واقعیت این است که حدود ۹۰ درصد از کلمات کلیدی در سوال، به صورت پارافریز در فایل صوتی می‌آید، به همین دلیل لازم است با پارافریزها از قبل آشنایی کافی داشته باشید. پادکست‌ها روشی مناسب برای تمرین پارافریز کردن جملات یا کلمات است و می‌تواند در این خصوص به شما کمک کند.

دانلود نمونه سوال لیسنینگ

حدس زدن را تمرین کنید

یکی از روش‌های بهبود مهارت گوش دادن در آزمون آیلتس این است که حدس بزنید قرار است چه چیزی را در فایل صوتی بشنوید. با این کار می‌توانید بر موضوع اصلی مسلط شوید و از قبل خود را برای شنیدن آن آماده کنید. برای مثال اگر بدانید که در بخش دوم قرار است مکالمه یا مونولوگ بشنوید، راحت‌تر به سوالات آن پاسخ خواهید داد. در جدولی که در ابتدای این مطلب آمده، ساختار هر چهار بخش لیسنینگ را توضیح داده‌ایم.

علاوه بر این، با توجه به صورت سوال می‌توانید پیش‌بینی کنید که قرار است درباره چه موضوعی صحبت شود. این کار نیز سرعت عمل شما را در پاسخ دادن به سوالات بالا می‌برد. بنابراین، سعی کنید مهارت حدس زدن را در خود تقویت کنید تا نتیجه مطلوبی حاصل شود.

املا و گرامر خود را تقویت کنید

در مواردی که لازم است جاهای خالی را پر کنید، مانند نمونه سوال‌های «Sentence Completion»، اگر کلمه‌ای را درست شنیده باشید، اما املای آن را اشتباه بنویسید یا دستور زبان درستی نداشته باشد (برای مثال به‌جای فعل، اسم به کار ببرید)، نمره آن سوال را از دست خواهید داد. بنابراین، املا و دستور زبان خود را تقویت کنید تا در مجموع بتوانید از عهده این نوع سوال‌ها به خوبی بر بیایید.

علاوه بر این، یکی از فاکتورهای نمره‌دهی در بخش رایتینگ هم املا و دستور زبان است که باید به اندازه کافی تسلط داشته باشید. بنابراین، این دو مورد را برای افزایش نمره آیلتس خود جدی بگیرید.

با نحوه یادداشت‌برداری آشنا شوید

سعی کنید هم‌زمان که به فایل صوتی گوش می‌دهید، نکات مهم آن را یادداشت‌برداری کنید چون ممکن است صحبت‌ها طولانی شود و موقع پاسخ دادن بخشی از آن را فراموش کنید. یادداشت‌برداری از نکات مهمی است که با تمرین کردن می‌توانید مهارت لازم را برای آن به دست بیاورید و در بخش لیسنینگ آن را به کار بگیرید تا نمره بهتری حاصل شود.

سوالات رایج درباره لیسنینگ آیلتس

در ادامه سعی کرده‌ایم به تعدادی از پرسش‌های رایج در خصوص لیسنینگ آیلتس پاسخ دهیم.

ساختار لیسنینگ آیلتس چگونه است؟

اولین بخش آزمون لیسنینگ است و مدت زمان حدوداً ۳۰ دقیقه برای آن در نظر گرفته شده است. بخش لیسنینگ برای آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال یکسان است و از ۴۰ سوال تشکیل شده که داوطلب در چهار بخش به آن پاسخ می‌دهد.

سوال‌هایی که در این بخش مطرح می‌شود، توانایی شرکت‌کنندگان را در درک مهارت‌های زیر مورد ارزیابی قرار می‌دهد:

  • ایده محوری و اطلاعات دقیق و حقیقی
  • عقاید و نظرات گویندگان
  • هدف از صحبت کردن
  • توانایی پیشبرد و توسعه ایده‌ها

سوالات لیسنینگ آیلتس به چند دسته تقسیم می‌شود؟

سوالات لیسنینگ آیلتس انواع مختلفی دارد که به صورت زیر دسته‌بندی می‌شود:

  • Matching
  • Multiple Choice
  • Short Answer Multiple Choice
  • Sentence Completion – Multiple Choice
  • Sentence Completion
  • Flowchart Completion
  • Form Completion
  • Note Completion
  • Table Completion
  • Summary Completion
  • Short Answer Questions
  • Plan Labelling
  • Map labeling
  • Diagram Labeling

ویژگی‌های آزمون لیسنینگ آیلتس چیست؟

مدت زمان آزمون لیسنینگ آیلتس حدود ۳۰ دقیقه است. بخش لیسنینگ در مجموع از ۴۰ سوال تشکیل شده و هر کدام ۱ نمره دارد. آزمون لیسنینگ به ۴ بخش تقسیم می‌شود و سوال‌های بخش‌های بعدی سخت‌تر است. برای هر بخش، قبل از پخش شدن فایل صوتی، به شما زمان داده می‌شود تا سوال‌ها را بخوانید. در انتها نیز فرصت دارید که پاسخ‌های خود را مرور کنید.

بعد از اتمام بخش لیسنینگ، ۱۰ دقیقه فرصت دارید تا پاسخ‌ها را وارد برگه پاسخنامه کنید. بخش لیسنینگ برای آیلتس آکادمیک و جنرال یکسان است.

برای بهبود لیسنینگ آیلتس چه روش‌هایی موثر است؟‌

برای این منظور توصیه می‌شود هر روز انگلیسی گوش دهید، نقاط ضعف خود را شناسایی کنید و با پارافریزها آشنا شوید. همچنین سعی کنید املا و دستور زبان خود را تقویت کنید و با نحوه یادداشت‌برداری آشنا شوید، چون پاسخ برخی از بخش‌های لیسنینگ آیلتس تشریحی است و به همین دلیل بهتر است از نظر املایی و گرامری برای آن آماده شوید.

جمع‌بندی

در این مطلب از مجموعه مطالب زبان انگلیسی «مجله فرادرس» با بخش لیسنینگ آیلتس آشنا شدیم و انواع سوال‌های آن را یاد گرفتیم. همچنین نمونه سوال لیسنینگ آیلتس را با جواب و همراه با فایل صوتی در اختیار شما قرار دادیم. در انتها نیز به نکات مهمی در خصوص بهبود مهارت گوش دادن اشاره کردیم که آشنایی با آن‌ها برای هر زبان‌آموزی امری ضروری به شمار می‌رود.

لیسنینگ آیلتس از بخش‌های چالش‌برانگیز آزمون است و برای تقویت این مهارت، بهتر است زمان کافی به آن اختصاص داده شود. علاوه بر تمرین‌های منظم و منسجم، گوش دادن به اخبار یا شنیدن پادکست به زبان انگلیسی نیز می‌تواند کمک مؤثری در جهت بهبود این مهارت باشد.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «راهنمای آزمون های زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۲۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
EjoyIELTS AdvantageIELTS IDPIELTS Jacky
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *