بهترین منابع Listening آیلتس – لیست جامع منابع لیسنینگ IELTS

۱۹۷۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه
بهترین منابع Listening آیلتس – لیست جامع منابع لیسنینگ IELTS

در آزمون آیلتس، چهار مهارت زبان‌آموز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که یکی از آن‌ها «Listening» است. برای تقویت این مهارت، باید تکنیک‌های خاصی را یاد بگیریم که به‌کمک کتاب‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف میسر می‌شود. منابع آزمون آیلتس بسیار متنوع است و به همین دلیل، بسیاری از افراد در انتخاب منبع مناسب سردرگم می‌شوند. برای حل این مشکل، در این مطلب از مجموعه مطالب زبان انگلیسی «فرادرس»، بهترین منابع Listening آیلتس را معرفی کرده‌ایم و تعدادی از نکات مهم در رابطه با آزمون را توضیح داده‌ایم.

فهرست مطالب این نوشته

لیسنینگ چیست؟

مهارت گوش دادن یا «لیسنینگ» (Listening) یعنی توانایی دریافت و درک صحیح پیام‌ها. گوش دادن شامل تشخیص صداها و تبدیل آن‌ها به کلمه و جمله است. هنگامی که شخصی با ما صحبت می‌کند، هم به او اجازه صحبت کردن می‌دهیم و هم توجه می‌کنیم. ما از مغز خود کمک می‌گیریم تا این پیام‌ها را به پیام‌هایی تبدیل کنیم که برای ما معنی و مفهوم دارند.

گوش دادن به هر زبانی، نیازمند توجه و تمرکز است. به همین دلیل گوش دادن را نوعی مهارت می‌دانند. برخی از افراد باید بر روی این مهارت کار کنند تا بتوانند آن را تقویت کنند. افرادی که در تمرکز کردن مشکل دارند، معمولاً شنوندگان خوبی نیستند. این امر در رابطه با زبان دوم بیشتر اهمیت پیدا می‌کند، زیرا تمرکز بیشتری را می‌طلبد. گوش دادن در هر زبانی، اولین مهارت در یادگیری است. در حقیقت، ما با استفاده از مهارت گوش دادن شروع به یادگیری زبان مادری خود می‌کنیم و این مسئله در رابطه با یادگیری زبان‌ دوم نیز صدق می‌کند. چهار مهارت اصلی زبان عبارت‌اند از:

  • Listening
  • Speaking
  • Reading
  • Writing

برای این‌که بتوانید زبان انگلیسی را روان و درست صحبت کنید، باید مهارت Listening را در خود تقویت کنید. این امر نه‌تنها باعث می‌شود منظور دیگران را به‌درستی متوجه شوید، بلکه منظور خود را نیز به‌خوبی به دیگران منتقل می‌کنید. یکی از راه‌های بهبود این مهارت گوش دادن به صداهای زنده یا ضبط‌شده است. تا می‌توانید به انواع صداها گوش دهید.

آزمون لیسنینگ آیلتس

در آموزش‌های قبلی «فرادرس» درباره اهمیت لغات انگلیسی در آزمون آیلتس صحیت کردیم و بهترین منابع لغت آیلتس را معرفی کردیم. در این آموزش قصد داریم موارد مهمی را در رابطه با Listening آیلتس توضیح دهیم و بهترین منابع این بخش را معرفی کنیم. بنابراین، قبل از هر چیز، لازم است با ازمون Listening آیلتس آشنا شویم.

آزمون لیسنینگ آیلتس از چهار بخش تشکیل شده است و هر بخش شامل ۱۰ سؤال می‌شود. مدت زمان پاسخگویی به سؤالات ۳۰ دقیقه است و هر بخش در مقایسه با بخش قبلی سخت‌تر می‌شود. در نهایت، پس از پاسخگویی، ۱۰ دقیقه زمان خواهید داشت که پاسخ‌ها را در متن اصلی وارد کنید.

بخش اول مکالمه دونفره است که معولاً با مؤسسه یا مرکز خاصی به‌صورت تلفنی انجام می‌شود و در مکانی عمومی اتفاق می افتد. بخش دوم شامل مونولوگ یا همان گفت‌وگوی یک‌نفره است که اطلاعاتی در اختیار افراد دیگر قرار می‌دهد. این بخش هم در مکانی عمومی رخ می‌دهد. بخش سوم در محیطی آکادمیک و بین چهار نفر صورت می‌گیرد و اکثر گفت‌وگوها میان دانشجویان غیر انگلیسی‌زبان است. بخش چهارم هم در محیطی آکادمیک رخ می‌دهد و شامل مونولوگی درباره موضوعات علمی و تخصصی است.

Listening آیلتس چیست

انواع سوالات Listening آیلتس

آزمون‌های بین‌المللی نظیر آیلتس، تافل یا دولینگو، بخشی به نام Listening دارند. آزمون لیسنینگ آیلتس، از سؤالات متنوعی تشکیل شده است که در این مطلب به آن‌ها اشاره مختصری می‌کنیم. انواع سؤالات بخش Listening آیلتس عبارت‌اند از:

  • Matching
  • Multiple Choice
  • Sentence Completion
  • Form Completion
  • Note Completion
  • Table Completion
  • Summary Completion
  • Short Answer Questions
  • Plan / Map / Diagram Labelling
  • Flowchart Completion

سوالات Matching

این نوع سؤال‌ها بیشتر در بخش ۱ دیده می‌شود و شامل وصل کردن پاسخ‌ها به صورت سؤال است. البته ممکن است گزینه‌های اضافی هم وجود داشته باشد. در این بخش از سؤالات، باید به جزئیات مکالمه میان دو نفر گوش دهید. برای مثال، در سؤال زیر باید انواع هتل‌ها (A - E) را به توصیف مربوط به آن‌ها (4 - 1) وصل کنید.

سوالات matching لیسنینگ آیلتس

نکته: در این نوع سؤال‌ها ممکن است کلمه یا عبارت مترادف را بشنوید. برای مثال، اگر عبارت «away from the town» در صورت سؤال آمده باشد، گوینده ممکن است به‌جای آن از عبارت «located in the countryside» استفاده کند که با عبارت اصلی هم‌معنی است.

سوالات Multiple Choice

سؤالات چند گزینه‌ای شامل سه پاسخ احتمالی هستند که به‌‌صورت گزینه‌های B، A و C مطرح شده‌اند و با توجه به اطلاعاتی که فایل صوتی در اختیار شما قرار می‌دهد و با توجه به صورت سؤال، باید گزینه صحیح را انتخاب کنید و در پاسخنامه وارد کنید. گزینه‌ها معمولاً شبیه به هم است، بنابراین هنگام پاسخ دادن باید دقت زیادی داشته باشید. تا اولین گزینه را شنیدید، بلافاصله آن را به‌عنوان پاسخ درست انتخاب نکنید.

ممکن است در فایل صوتی، مترادف کلمه یا عبارت‌هایی را بشنوید که در گزینه‌ها آمده است. برای مثال، گوینده ممکن است به‌جای عبارت «in the near future» در گزینه B، واژه «soon» را به کار ببرد. در سؤال زیر، پاسخ سؤالات ۲۶ تا ۳۰، یکی از سه گزینه B، A یا C است.

سوالات multiple choice آیلتس

سوالات Sentence Completion

در این نوع سؤال‌ها، جملاتی در صورت سؤال وجود دارند که اطلاعاتی از متن Listening را به صورت خلاصه در اختیار شما قرار داده‌اند. باید جاهای خالی را طبق چیزی که می‌شنوید پر کنید. به تعداد کلمه‌هایی که مجازید در هر جای خالی بنویسید دقت کنید و بیشتر از آن ننویسید، زیرا به‌عنوان پاسخ نادرست لحاظ می‌گردد، حتی اگر اطلاعات درستی را نوشته باشید. در مثال زیر، باید ۴ جای خالی را با استفاده از حداکثر دو کلمه برای هر پاسخ پر کنید.

سوالات sentence completion آیلتس

نکته: انتظار نداشته باشید که دقیقاً همان کلماتی را بشنوید که در صورت سؤال آمده است. گوینده معمولاً از کلمات مترادف یا نزدیک به آن‌ها استفاده می‌کند. برای نمونه، در سؤال ۲۸ در مثال فوق، عبارت «I had to fit time for studying round a full-time job» در فایل صوتی، جایگزین «studying and working at the same time» شده است.

سوالات Form Completion

این نوع سؤال‌ها اغلب در بخش ۱ دیده می‌شود و شامل مکالمه بین دو نفر است، اما در بخش‌های دیگر نیز شاهد آن هستیم. رایج‌ترین نوع سؤال‌ها در این بخش، «فرم درخواست شغل» یا «برگه سفارش» است. در این بخش، حدس زدن یا پیش‌بینی اطلاعاتی که قرار است در فایل صوتی بشنوید، کار راحتی به نظر می‌رسد. برای مثال، در نمونه سؤال زیر، پاسخ‌ها شامل اطلاعاتی در رابطه با نام خانوادگی، نام خیابان، کد پستی، نوع آیتمی که سفارش داده شده و تعداد آیتم‌ها خواهند بود.

سوالات form completion لیسنینگ آیلتس

نکته: مراقب مواردی باشید که به آن‌ها «Distractor» می‌گویند؛ یعنی اطلاعاتی که در ابتدا به مخاطب داده می‌شود، اما به صورت نکته انحرافی در فایل صوتی قرار داده شده است و شما را از پاسخ اصلی دور می‌کند. در برخی موارد هم ممکن است گوینده خودش آن را بلافاصله اصلاح کند، مانند جمله زیر:

I’d like to order two, please. No, wait a minute. I’ll have three so that I can give one to my mum as well as my sister.

سوالات Note Completion

این نوع سؤال‌ها شکل‌های متفاوتی دارند. برای مثال، می‌توانند به صورت جای خالی باشند که باید با پاسخ درست پر شوند، مانند کلمات جاافتاده در متن یک سخنرانی. به تعداد کلمات یا اعدادی که باید در هر جای خالی بنویسید دقت کنید. مثال زیر، مربوط به پخش رادیویی «مرکز هنرهای ملی» است. در این فایل صوتی، ۶ جای خالی وجود دارد که با توجه به اطلاعاتی که می‌شنوید، باید آن‌ها را پر کنید.

سوالات note completion آیلتس

سوالات Table Completion

برای سؤالات «Table Completion» نیز باید جاهای خالی را پر کنید. این نوع سؤال‌ها به صورت جدولی طراحی شده است که چند ردیف و ستون دارد. در ادامه، مثالی در این رابطه آورده شده است.

سوالات table completion آیلتس

سوالات Summary Completion

در این دسته‌بندی، سؤال‌ها کمی دشوارتر می‌شود و اغلب در بخش ۴ آن را مشاهده می‌کنید. خلاصه یک فایل صوتی در اختیار شما قرار می‌گیرد که معمولاً شامل مونولوگی در مورد موضوع تخصصی نظیر ارائه‌ای درباره حیات وحش است. کلماتی در این چکیده جا افتاده‌اند که باید آن‌ها را وارد متن کنید. در مثال زیر، نمونه‌ای از آن را مشاهده می‌کنید.

سوالات Listening آیلتس

سوالات Short Answer Questions

در این نوع سؤال‌ها باید متناسب با اطلاعاتی که در سؤال داده شده است، پاسخ کوتاه بدهید. در برخی موارد ممکن است برای هر سؤال بیش از یک پاسخ کوتاه وجود داشته باشد. این نوع سؤال‌ها معمولاً در بخش ۲ دیده می‌شود و مونولوگی در رابطه با موضوع اجتماعی و روزمره است. در تصویر زیر نمونه‌ای از این نوع سؤال‌ها را مشاهده می‌کنید.

Listening منابع آیلتس

سوالات Plan / Map / Diagram Labelling

در این دسته از سؤال‌ها، باید «عنوان» (Label) خالی در یک نقشه یا نمودار را با توجه به اطلاعات موجود در فایل و داده‌های متن آزمون، پر کنید. در این قسمت مجموعه‌ای از تصاویر یا نمودار (Diagram) یا نقشه‌ای (Map) را مشاهده می‌کنید که متعلق به یک ساختمان یا بخشی از شهر است. همچنین دسته‌ای از کلمات را در صورت سؤال می‌بینید که باید از میان آن‌ها پاسخ‌های درست را انتخاب کنید. در ادامه، دو مثال مربوط به Plan Labelling و Diagram Labelling را مشاهده می‌کنید.

آزمون Listening آیلتس

بهترین منبع Listening آیلتس چیست

سوالات Flowchart Completion

«فلو چارت» مراحل مربوط به یک فرایند را نشان می‌دهد. بنابراین، می‌تواند شامل هر چیزی باشد که به مراحل مختلفی تقسیم شده، مانند سرفصل‌های سخنرانی یا مقاله، فرایند استخدام، مراحل آموزشی یا فرایند تولید محصول. این نوع سؤال‌ها مربوط به بخش ۳ می‌شود و به‌صورت مکالمه‌ای میان حداکثر چهار نفر در محیط آموزشی یا تحصیلی است. در مثال زیر، نمونه‌ای از این نوع سؤال‌ها را مشاهده می‌کنید.

سوال لیسنینگ آیلتس

نکات مهم برای تقویت مهارت Listening آیلتس

برای آمادگی در آزمون آیلتس، باید با تکنیک‌های بخصوصی آشنا باشیم. بنابراین، صرفاً سطح زبان انگلیسی، تعیین‌کننده موفقیت فرد در آزمون نیست، بلکه باید روش‌هایی را به کار ببرید که سرعت عمل شما را در تست زدن افزایش دهد. آشنایی با تکنیک‌ها و نکات مهم آزمون، در رابطه با مهارت Listening اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. برای تقویت مهارت Listening آیلتس، نکات زیر را مدنظر داشته باشید.

با ساختار اصلی آزمون آشنایی داشته باشید

ساختار سؤالات بخش Listening آزمون آیلتس برای هر دو آزمون «جنرال» (General) و «آکادمیک» (Academic) یکسان است. در جودل زیر، ساختار کلی آزمون Listening آیلتس را مشاهده می‌کنید.

مثال عنوان listeningنوع Listeningبخش
Want to go to the movies?مکالمه انگلیسی روزمره۱
The benefits of public transportمونولوگ (یک نفر در مورد موضوع خاصی صحبت می‌کند)۲
the best way to give presentation in classمکالمه میان ۲ تا ۴ نفر با موضوع آکادمیک۳
University lecture: Marketing Onlineمونولوگ درباره موضوع آکادمیک۴

فقط یک بار فرصت گوش دادن دارید

توجه داشته باشید که فایل صوتی فقط یک بار برای شما پخش می‌شود. بنابراین، برای این‌که بتوانید همان بار اول متوجه سؤال بشوید، موقع تمرین کردن نیز فقط یک بار گوش دهید. سپس، تقاط ضعف خود را ارزیابی کنید و راه‌حلی برای آن پیدا کنید. همچنین در برگه سؤال، زیر عبارات کلیدی خط بکشید و به دنبال همان لغات یا مترادف آن‌ها در متن باشید.

متن نوشته صوتی را بخوانید

هنگام تمرین کردن، سعی کنید متن «نوشته صوتی» (Audio Script) را نیز بخوانید. با انجام این کار می توانید اشکالات خود را سریع‌تر پیدا کنید و علت آن‌ها را بررسی و تحلیل کنید. همچنین، به کلمات کلیدی راحت‌تر دسترسی خواهید داشت. به‌مرور که بر فایل صوتی تسلط کافی پیدا کردید، می‌توانید این بخش را حذف کنید.

به دنبال مترادف‌ها باشید

کلمات مترادف در آزمون Listening آیلتس بسیار مهم هستند. در بخش Listening، ممکن است برخی از کلمات کلیدی در فایل صوتی نباشد، چون از مترادف آن‌ها استفاده شده است. بنابراین، آشنایی با مترادف‌ها می‌تواند باعث افزایش نمره Listening شما شود. برای این کار ابتدا باید دایره واژگان خود را بهبود دهید.

انگلیسی فکر کنید

فرصت شما در آزمون آن قدر زیاد نیست که تک‌تک سؤالات را ترجمه کنید. بنابراین، فقط کلمات کلیدی را پیدا کنید و تمرکز خود را موقع گوش دادن به آن‌ها بدهید. برای این‌که زمان آزمون را مدیریت کنید، بهتر است موقع تمرین کردن، انگلیسی فکر کنید.

بهترین منابع Listening آیلتس

در ادامه این آموزش، به فهرستی از بهترین منابع Listening آیلتس اشاره کرده‌ایم و هر یک را به‌‌طور کامل معرفی کرده‌ایم. با توجه به نمره‌ای که می‌خواهید کسب کنید و سطح زبان انگلیسی خود، می‌توانید از یک یا چند منبع، هم‌زمان کمک بگیرید.

کتاب Collins Listening for IELTS

یکی از بهترین منابع Listening آیلتس از نظر بسیاری از زبان‌آموزان و اساتید، کتاب «Collins Listening for IELTS» است. این کتاب از ۱۲ درس تشکیل شده و هر درس به موضوع خاصی پرداخته که به احتمال زیاد در آزمون آیلتس با آن مواجه خواهید شد. علاوه بر بهبود مهارت لیسنینگ، در تقویت واژگان نیز به شما کمک می‌کند. هدف کلی این کتاب، بهبود مهارت‌ها و معرفی تکنیک‌های لازم برای آماده شدن در آزمون است. در انتها نیز، آزمون‌هایی مشابه آیلتس آمده است.

منابع لیسنینگ آیلتس

کتاب IELTS Listening Strategies

این کتاب توسط استاد مجرب انگلیسی‌زبان، خانم Rachel Mitchell نوشته شده که بیش از ده سال به تدریس آیلتس مشغول است. در این کتاب، نکات کلیدی، تکنیک‌های لازم، راهکار، توضیحات، ساختارهای گرامری و واژگان پوشش داده شده و برای کسانی که می‌خواهند نمره Listening بالای ۸ در آزمون کسب کنند، بسیار مفید است. آموزش به صورت گام‌به‌گام و پیوسته صورت می‌گیرد و با استفاده از فرمول‌های مفیدی که ارائه می‌دهد، به عنوان یکی از منابع Listening آیلتس، مورد استقبال زیادی قرار گرفته است.

بهترین منابع listening آیلتس

کتاب IELTS Listening Practice Tests

این کتاب شامل ۱۵ تمرین Listening و برای سطوح مختلف طراحی شده است. متن نوشته صوتی هر فایل نیز در کتاب آمده و برای افرادی طراحی شده که می‌خواهند بالاترین سطح نمره را در آزمون لیسنینگ آیلتس به دست بیاورند. هر تمرین به شما کمک می‌کند که به نکات مهمی در رابطه با Listening دست پیدا کنید. همچنین واژگان دشوار در هر تمرین نیز آموزش داده می‌شود و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. یاد گرفتن این کلمه‌ها برای مهارت Speaking و Writing نیز مفید است. در مجموع اگر قصد دارید نکات دقیق و مهم مربوط به Listening آیلتس را بدانید و نمره بالای ۸ بگیرید، این کتاب به شما توصیه می‌شود.

آزمون لیسنینگ آیلتس

کتاب‌های Listening & Speaking for IELTS

این کتاب‌ها برای افرادی که قصد شرکت در آزمون آیلتس و کسب نمره مطلوب دارند، بسیار مناسب است و به عنوان منابع Listening آیلتس معرفی می‌شوند. علاوه بر این، در بهبود تلفظ نیز مؤثر است. همچنین، شامل انواع سؤالات متعددی می‌شود و دو سی‌دی صوتی دارد. پاسخنامه سؤالات نیز در کتاب آمده است. هر کتاب از ۱۰ درس تشکیل شده و به هر دو مهارت Listening و Speaking اختصاص یافته است.

تقویت مهارت listening آیلتس

کتاب Tactics for Listening

مجموعه کتاب‌های «Tactics for Listening» در سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته، با استفاده از موضوعات روزمره و کاربردی، مهارت Listening را ارتقا می‌دهد و به عنوان منابع Listening آیلتس نیز می‌تواند مفید واقع گردد. هر درس به موضوع خاصی اشاره دارد و هر کتاب از ۲۴ درس تشکیل شده است. علاوه بر تقویت مهارت لیسنینگ، این مجموعه کتاب‌ها، به بهبود واژگان و تلفظ شما نیز کمک خواهند کرد.

Tactics for Listening

کتاب Get Ready for IELTS Listening

یکی دیگر از منابع Listening آیلتس کتاب «Get Ready for IELTS Listening» است که برای سطح متوسط به بالا طراحی شده است. برای افرادی که می‌خواهند نمره لیسنینگ خود را افزایش دهند، این کتاب توصیه می‌شود که در ۱۲ درس گردآوری شده و نکات مهم در رابطه با اصول و تکنیک‌های Listening را آموزش می‌دهد. هر درس از سه بخش تشکیل شده و به مواردی نظیر بهبود دایره واژگان و آزمون‌هایی شبیه Lisetning آیلتس می‌پردازد.

get ready for IELTS

کتاب‌های IELTS Advantage Speaking & Listening Skills

این کتاب‌ها در سه سطح مختلف و برای زبان‌آموزانی طراحی شده که می‌خواهند مهارت‌های Listening و Speaking خود را تقویت کنند. از مزایای این کتاب، آموزش گام‌به‌گام و هدفمند است و شامل دو بخش Listening و Speaking می‌شود و در مجموع ۹ درس دارد. دو درس آخر به مهارت لیسنینگ اختصاص یافته است. در ادامه این مطلب، به برخی از ویژگی‌های دیگر این کتاب اشاره می‌کنیم.

  • آموزش نکات مهم گرامری
  • آموزش واژگان مخصوص آیلتس برای Speaking
  • سی‌دی صوتی برای تمرین تلفظ لغات و جملات
  • آموزش راهکارهایی برای بهبود مهارت Listening
  • ارائه تمرین‌های متعدد و نکات مربوط به آزمون

IELTS listening

کتاب‌ Unique IELTS Listening Practice Test

این کتاب، راهنمای کامل و ساده‌ای برای بهبود مهارت لیسنینگ آیلتس است و برای افرادی که قصد دارند بدون رفتن به کلاس، مهارت‌ Listening آیلتس را در خود تقویت کنند، منبع مناسبی به شمار می‌رود. علاوه بر این، یکی از کتاب‌هایی است که به اصول و تکنیک‌های آزمون آیلتس توجه زیادی دارد.

آموزش زبان انگلیسی

سایر منابع Listening آیلتس

علاوه بر کتاب که جزو بهترین منابع Listening آیلتس محسوب می‌شود، منابع دیگری نیز برای تمرین و بهبود لیسنینگ وجود دارند که مهم‌ترین آن‌ها «اپلیکیشن» و «پادکست» است. در ادامه این مطلب، تعدادی از آن‌ها را معرفی کرده‌ایم.

اپلیکیشن های موبایل به عنوان منابع Listening آیلتس

در ادامه این آموزش، به چند اپلیکیشن مفید و کاربردی برای تقویت مهارت Listening آیلتس اشاره می‌کنیم.

اپلیکیشن IELTS Listening Practice - English Listening

هدف این اپلیکیشن، بهبود مهارت Listening برای آماده شدن در آزمون آیلتس است و بسیاری از سطوح می‌توانند از آن استفاده کنند. هر سطح ۳۴ درس دارد و برای هر درس، یک متن نوشته صوتی و یک تمرین در نظر گرفته شده است. این اپلیکیشن بیش از ۷۰ فایل صوتی آیلتس دارد و به عنوان منبع Listening آیلتس باعث افزایش نمره شما در آزمون خواهد شد. لینک دانلود آن نیز در ادامه آمده است.

  • لینک دانلود اپلیکیشن IELTS Listening Practice - English Listening از گوگل پلی: «+»

یادگیری listening آزمون آیلتس

اپلیکیشن IELTS Listening

اپلیکیشن «IELTS Listening» یکی از بهترین منابع Listening آیلتس است که به سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته اختصاص دارد. هر سطح از ۳۴ درس تشکیل شده و علاوه بر آموزش مهارت Listening، شامل ۳۰۰ نمونه Writing و Speaking و بیش از ۲۰۰ سؤال برای Reading و ۱۰۰ متن است. از دیگر مواردی که این اپلیکیشن به آن پرداخته، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آموزش ۱۰۰ اصطلاح رایج و مهم در انگلیسی
  • آموزش ۱۵۰۰ کلمه رایج در انگلیسی
  • آموزش چهار مهارت اصلی آیلتس
  • آموزش واژگان آیلتس
  • آموزش افعال بی‌قاعده
  • آموزش اصطلاحات آمریکایی
  • آموزش تلفظ واژگان
  • آموزش زمان‌های انگلیسی

برای دانلود این اپلیکیشن می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

  • لینک دانلود اپلیکیشن IELTS Listening از گوگل پلی: «+»

تمرین لیسنینگ آیلتس

اپلیکیشن TOTAL IELTS Listening Practice

این اپلیکیشن با تمرین‌های متعددی که ارائه داده، یکی از منابع Listening آیلتس به شمار می‌رود. از ویژگی‌های مهم آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پشتیبانی از تمام فرمت‌های آزمون آیلتس
  • ارائه تعداد زیادی آزمون آزمایشی
  • کاربرد آسان و دسترسی راحت
  • فایل‌های صوتی با کیفیت بسیار خوب
  • پاسخنامه و متن نوشته صوتی
  • امکان به اشتراک گذاشتن آن با دیگران

برای دانلود این اپلیکیشن می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

  • لینک دانلود اپلیکیشن TOTAL IELTS Listening Practice از گوگل پلی: «+»

Learn English

اپلیکیشن IELTS Liz

این اپلیکیشن به عنوان منبع مناسبی برای آمادگی در آزمون آیلتس به شمار می‌رود و شامل نکات مهمی در رابطه با آزمون است. همچنین ویدئوهای آموزشی آن به شما در کسب نمره بهتر در آزمون کمک می‌کنند. این اپلیکیشن شامل آزمون‌های آزمایشی و بیش از ۷۰۰ سؤال و جواب مربوط به آزمون است. علاوه بر این، لینک ارتباط با سایت‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید منابع آیلتس را به‌صورت آنلاین مطالعه کنید.

  • لینک دانلود اپلیکیشن IELTS Liz از گوگل پلی: «+»

اپلیکیشن Listening آیلتس

معرفی پادکست به عنوان منابع Listening آیلتس

یکی از روش‌های مؤثر برای تقویت Listening، گوش دادن به پادکست است. به همین دلیل، در معرفی منابع Listening آیلتس می‌توان از پادکست‌های گوناگونی کمک گرفت که هم جنبه آموزشی دارد و هم سرگرمی. در ادامه، چند پادکست مناسب برای تقویت مهارت listening معرفی شده است.

  • TED Talks
  • This I Believe (پادکست‌های NPR)
  • Listen and Watch (ارائه‌ از British Council)
  • BBC Radio
  • ABC News (تهیه‌شده در استرالیا)

سوالات رایج درباره بهترین منابع لیسنینگ آیلتس

برای این‌که بتوانید مشکلات خود را در رابطه با بهترین منابع لیسنینگ آیلتس برطرف کنید، در بخش پایانی این مطلب سعی کرده‌ایم به تعدادی از پرسش های رایج در این خصوص پاسخ دهیم.

برای تقویت لیسنینگ از چه منابعی استفاده کنیم؟

برای این منظور منابع مختلفی در بازار وجود دارد که می‌تواند به صورت آموزشی و کمک‌آموزشی به داوطلبان آزمون آیلتس کمک کند. برای مثال، از جمله کتاب‌هایی که می‌توان به عنوان بهترین منابع Listening آلیلتس به آن‌ها اشاره کرد، «Collins Listening for IELTS» و «IELTS Listening Strategies» است. اما منابع دیگری غیر از کتاب نیز وجود دارد، مانند پادکست‌ یا اپلیکیشن‌های یادگیری زبان انگلیسی که برخی از آن‌ها به طور اختصاصی به لیسنینگ آیلتس پرداخته‌اند.

چگونه روش های پاسخ دادن به سوالات لیسنینگ را یاد بگیریم؟

برای آشنایی با روش‌های پاسخ دادن به سوالات لیسنینگ آیلتس، لازم است با انواع سوالات و تکنیک‌های پاسخگویی به آن‌ها آشنا شوید. سوالات بخش لیسنینگ انواع مختلفی دارد. برای مثال می‌تواند سوالات چند گزینه‌ای باشد یا در برخی موارد لازم است پاسخ‌های کوتاهی به سوال‌های مربوطه بدهید یا جاهای خالی را پر کنید.

برای این‌که بتوانید از عهده این بخش از آزمون بربیایید، ابتدا با نمونه سوالات هر بخش آشنا شوید. همچنین باید این نکته را مدنظر داشته باشید که فقط یک بار فرصت گوش دادن به سوالات را دارید. اگر در حال تمرین کردن برای آمادگی در این بخش هستید، توصیه می‌کنیم متن نوشته‌های صوتی را نیز بخوانید و لغات و اصطلاحات جدید را یادداشت و مرور کنید.

از دیگر موارد مهمی که هنگام گوش دادن به فایل‌های صوتی این بخش باید در نظر بگیرید، پیدا کردن کلمات مترادف یا پارافریزها است. ممکن است کلمه‌های کلیدی که در صورت سوال وجود دارد، عیناً در مکالمه‌ها شنیده نشود. بلکه مترادف یا پارافریز آن‌ها را ببینیم. به همین دلیل لازم است با کلمه‌‌های مترادف آشنایی پیدا کنیم.

پادکست های تقویت Listening آیلتس کدام است؟

پادکست‌های متنوعی برای آزمون آیلتس طراحی شده‌اند که برخی از آن‌ها به صورت رایگان در اختیار شما قرار دارند. اما بهترین پادکست‌ها برای تقویت لیسنینگ می‌تواند «Listen and Watch» و «TED Talks» باشد.

جمع‌بندی

برای این‌که بتوانید در بخش Listening آزمون آیلتس نمره خوبی بگیرید، باید با توجه به نمره‌ای که می‌خواهید کسب کنید، از منابع Listening آیلتس بهره بگیرید. در بخش جمع‌بندی، به چند نکته مهم در رابطه با آزمون Listening آیلتس اشاره کرده‌ایم.

  • از آزمون‌های آزمایشی استفاده کنید.
  • سؤالاتی را که بیشترین اشکال را در آن‌ها دارید، مشخص کنید.
  • اشتباهات خود را تحلیل کنید.
  • به دلایل اشتباهات خود فکر کنید و ببینید که مشکل از زمان‌بندی، راهکارها، لغات، گرامر، مهارت‌ Listening یا Spelling بوده است یا موارد دیگر.
  • ابتدا سعی کنید روی مواردی تمرکز کنید که در آن ضعیف‌تر هستید، سپس برای رفع مشکل اقدام کنید.
  • آن‌قدر این مراحل را تکرار کنید تا به نتایج دلخواه خود دست یابید.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «راهنمای آزمون های زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
IELTS JackyIELTS Canada Test
۲ دیدگاه برای «بهترین منابع Listening آیلتس – لیست جامع منابع لیسنینگ IELTS»

سلام وقت بخیر کتاب IELTS listening practice tests را از کجا میتوان تهیه کرد؟ممنونم

سلام اطلاعات خوبی بود

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *