تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک چیست؟ – آنچه باید بدانید

۴۲۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه
تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک چیست؟ – آنچه باید بدانید

برای افرادی که قصد مهاجرت به کشورهای دیگر را دارند، در اغلب موارد، شرکت در آزمون آیلتس امری ضروری به شمار می‌رود. در واقع، مؤسسه، دانشگاه یا شرکتی که برای آن درخواست داده‌اند، از آن‌ها درخواست مدرک آیلتس با نمره مدنظر می‌کنند. آزمون آیلتس به طور کلی چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی را مورد سنجش قرار می‌دهد و از دو نوع آکادمیک و جنرال تشکیل شده است. هر یک از این آزمون‌ها در برخی از مهارت‌ها با هم تفاوت‌هایی دارند. مهم‌ترین سؤالی که مطرح می‌شود این است که تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک چیست و ساختار آن چگونه است. در این آموزش قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم.

اهمیت آزمون آیلتس

IELTS مخفف «International English Language Testing System» و نوعی سیستم ارزیابی در سطح بین‌المللی است. آزمون آیلتس مورد تأیید بیش از ۱۱۰۰۰ مؤسسه و نهادهای مختلف در سرتاسر دنیاست. بنابراین، می‌توانید با خیال راحت در آن شرکت کنید و مطمئن باشید که توسط مؤسسات، کارفرمایان، دولت و افراد متخصص در دنیا ارزیابی و نمره‌دهی می‌شود. در سال‌های اخیر، آزمون آیلتس به یکی از محبوب‌ترین آزمون‌های بین المللی تبدیل شده و برای آمادگی در آزمون، منابع آموزشی متعددی نظیر کتاب، اپلیکیشن، کلاس‌ و فیلم‌های آموزشی در دسترس افراد قرار گرفته است.

با افزایش تعداد افرادی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را دارند، تعداد متقاضیان آزمون آیلتس نیز بیشتر شده است، چراکه برای ورود به دانشگاه مدنظر، به نمره قبولی در آزمون نیاز است. محبوبیت آزمون آیلتس به‌قدری زیاد بوده که برای مثال در سال ۲۰۱۸، حدود ۳٬۵ میلیون نفر شرکت‌کننده داشته است. علاوه بر این، برای افرادی که در پی فرصت‌های شغلی بهتر در کشورهای انگلیسی‌زبان هستند، در بسیاری از موارد، با ارائه مدرک آیلتس به نهاد مربوطه، شانس پذیرش افزایش می‌یابد.

از دیدگاه زبان‌آموزان، آزمون آیلتس نه‌تنها باعث بالا رفتن شانس قبولی در دانشگاه یا مؤسسه مدنظر می‌شود، بلکه به بهبود سطح زبان انگلیسی و مهارت‌های آن‌ها نیز کمک شایانی خواهد کرد. دستیابی به نمره خوب در آزمون آیلتس، اعتمادبه‌نفس دانشجویان را بالا می‌برد و همین امر باعث می‌شود که مشکلات کمتری در دوران ادامه تحصیل داشته باشند. البته نمره‌دهی آزمون آیلتس بر اساس استانداردهای خاصی تعریف شده است و با توجه به نمره داوطلب در هر یک از مهارت‌ها یا میانگین نمره کل در نظر گرفته می‌شود.

در نهایت، مؤسسه یا سازمان مربوطه تعیین می‌کند که چه نمره‌ای برای ورود به آنجا برای آن‌ها قابل‌قبول است. بنابراین، در مجموع دو نوع نمره‌دهی برای آزمون آیتلس تعیین شده است: «نمره کل» (Overall Band Score) و «نمره هر بخش» (Sectional Band Scores).

ساختار آزمون آیلتس

آزمون آیلتس در حالت کلی از چهار بخش تشکیل شده که عبارت‌اند از:

  • «شنیدن» (Listening)
  • «خواندن» (Reading)
  • «نوشتن» (Writing)
  • «صحبت کردن» (Speaking)

اگر قصد دارید به کشوری انگلیسی‌زبان مهاجرت کنید یا در دانشگاهی انگلیسی‌زبان ادامه تحصیل دهید، باید مدرک آیلتس خود را ارائه نمایید. نمره‌ای که در آزمون کسب می‌کنید، به دانشگاه یا مؤسسه‌ای بستگی دارد که برای آن درخواست داده‌اید. این نمره بین ۱ تا ۹ متغیر است، اما هر چقدر نمره بهتری به دست بیاورید، شانس پذیرش شما در آن مؤسسه یا دانشگاه بیشتر خواهد شد.

بسیاری از داوطلبین آزمون آیلتس نمی‌دانند که باید در کدام آزمون شرکت کنند. این امر به خود شما بستگی دارد. اگر قصد ورود به کشور انگلیسی‌زبان را دارید یا برای مشاغل تخصصی اقدام کرده‌اید، به مدرک آکادمیک نیاز دارید. اما اگر قصد مهاجرت و زندگی در کشور دیگری را دارید، باید برای آیلتس جنرال اقدام کنید. در ادامه این مطلب به این تفاوت‌ها به طور مفصل اشاره کرده‌ایم.

بخش Listening

آزمون Listening آیلتس از چهار بخش تشکیل شده است. سؤال‌های بخش‌های اول و دوم درباره موقعیت‌های اجتماعی و سؤال‌های بخش سوم و چهارم درباره موقعیت‌های آکادمیک و آموزشی (نظیر مکالمه میان دو دانشجو) است. در طول آزمون، داوطلب به فایل صوتی ضبط‌شده گوش می‌دهد و سپس بر اساس چیزی که شنیده به پرسش‌ها پاسخ می‌دهد. مدت زمان آزمون در مجموع ۳۰ دقیقه است و در انتها ۱۰ دقیقه دیگر به داوطلب فرصت داده می‌شود تا پاسخ‌ها را در پاسخنامه وارد کند.

بخش Reading

آزمون Reading سه بخش دارد و داوطلب باید برای هر بخش، متنی را بخواند و سپس به پرسش‌هایی که در ادامه‌ آن آمده پاسخ دهد. در آزمون اکادمیک، هر بخش شامل یک متن بلند و تخصصی است، اما آزمون جنرال تعداد متن‌های بیشتر و کوتاه‌تری دارد. مدت زمان پاسخگویی به سؤلات این بخش در مجموع ۶۰ دقیقه است.

بخش Writing

بخش رایتینگ از دو «تسک» (Task) تشکیل شده است. برای تسک اول، داوطلب باید دست‌کم ۱۵۰ کلمه و برای تسک دوم ۲۵۰ کلمه بنویسد. بنابراین، برای کسب نمره دلخواه در این بخش، علاوه بر بهبود چهار مهارت اصلی، باید دایره واژگان خود را نیز تقویت کنید. مدت زمان پاسخگویی به تسک اول ۲۰ دقیقه و برای تسک دوم ۴۰ دقیقه است. تسک‌ها و موضوعات مربوطه، به نوع آزمون آکادمیک و جنرال بستگی دارد. تسک دوم برای هر دو آزمون یکسان است، اما تسک اول کاملاً متفاوت است که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت.

بخش Speaking

بخش Speaking آزمون آیلتس شامل مصاحبه رودررو با ممتحن است و بین ۱۲ تا ۱۴ دقیقه طول می‌کشد. آزمون شامل سه بخش است. در بخش اول، ممتحن سؤالاتی را درباره خانواده، کار، سرگرمی، علایق شخصی و علت شرکت در آزمون مطرح می‌کند و داوطلب باید به آن‌ها پاسخ کامل دهد. در بخش دوم، ممتحن درباره موضوع خاصی سؤال مطرح می‌کند. به این صورت که سؤال روی برگه‌ای نوشته شده است و در اختیار داوطلب قرار داده می‌شود. داوطلب سپس یک دقیقه فرصت دارد که به سؤال فکر کند و برای صحبت کردن ایده‌پردازی کند. پس از آن باید درباره موضوع دو دقیقه صحبت کند. در نهایت تسک سوم شامل سؤالاتی با موضوعی مرتبط با تسک دوم و با جزئیات بیشتر است و داوطلب می‌بایست به طور کامل به آن‌ها پاسخ دهد.

ساختار آزمون آیلتس آکادمیک

اگر تصمیم دارید در کشوری انگلیسی‌زبان ادامه تحصیل دهید یا به دنبال شغلی بهتر و تخصصی هستید، ممکن است لازم باشد در آزمون آیلتس آکادمیک شرکت کنید. «آزمون آیلتس آکادمیک» (IELTS Academic Test) میزان تسلط زبان انگلیسی شما را در سطح آکادمیک ارزیابی می‌کند و بر اساس آن شما می‌توانید با توجه به نمره‌ای که کسب کرده‌اید، به مقاطع تحصیلی بالاتر یا مشاغل حرفه‌ای و تخصصی مانند پزشکی، پرستاری، تدریس یا وکالت ورود کنید.

آزمون آیلتس آکادمیک با استفاده از چهار مهارت ««Listening/Speaking/Reading/Writing» سطح زبان شما را بررسی می‌کند، بنابراین در مجموع از چهار بخش تشکیل شده است. بخش‌های «Listening» و «Speaking» برای هر دو آزمون آکادمیک و جنرال یکسان است، اما ساختار بخش‌های «Reading» و «Writing» در هر دو آزمون با هم تفاوت‌هایی دارد که در این مطلب بررسی خواهیم کرد.

ساختار آزمون آیلتس جنرال

آزمون آیلتس جنرال برای افرادی طراحی شده است که قصد اخذ ویزای مهاجرتی در بسیاری از کشورها را دارند. در کشور انگلیسی، نمرات با توجه به نوع ویزای اخذشده تعیین می‌گردد. ساختار کلی آزمون آیلتس جنرال نیز مانند آکادمیک از چهار بخش تشکیل شده است و هر بخش یکی از مهارت‌های اصلی زبان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

آیلتس جنرال و آکادمیک

تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک چیست ؟

هر دو آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک به ارزیابی چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی، یعنی «Listening/Reading/Writing/Speaking» می‌پردازند. بنابراین، ساختار کلی آزمون در هر دو به یک شکل است. علاوه بر این، مدت زمان آزمون نیز برای هر دو یکسان و به مدت ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه است. تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک به بخش‌های «Reading» و «Writing» مربوط می‌شود.

عده‌ای بر این باورند که آزمون آکادمیک در مجموع از آزمون جنرال سخت‌تر است. به همین دلیل، برای آمادگی در آزمون جنرال، برخی افراد تصمیم می‌گیرند که به صورت خودآموز خود را برای آن آماده کنند. اما واقعیت این است که گرچه آزمون آکادمیک دشوارتر به‌ نظر می‌رسد، نمره‌دهی آن در مقایسه با آزمون جنرال در سطح پایین‌تری قرار دارد. برای مثال، چنانچه می‌خواهید نمره ۶٬۵ را در آزمون به دست بیاورید، در آزمون جنرال، تعداد پاسخ‌های درست شما به سؤال‌ها باید در مقایسه با آکادمیک بیشتر باشد. بخش‌های Listening و Speaking در هر دو آزمون یکسان است است اما بخش Reading و Writing تفاوت دارد. در ادامه، تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک را برای هر دو بخش Reading و Writing توضیح داده‌ایم.

تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک در بخش Reading

همان‌طور که اشاره شد، یکی از تفاوت‌های آیلتس جنرال و آکادمیک به بخش Reading مربوط می‌شود. به همین خاطر، در ادامه این مطلب سعی کرده‌ایم این تفاوت‌ها را برای هر دو آزمون به طور کامل توضیح دهیم.

بخش Reading آیلتس جنرال

بخش Reading آزمون جنرال ۶۰ دقیقه است و از سه بخش زیر تشکیل می‌شود:

  • بخش اول - دو یا سه متن کوتاه درباره موضوعاتی حقیقی
  • بخش دوم - دو متن کوتاه مربوط به موضوعات کاری
  • بخش سوم - یک متن بلند و تخصصی درباره موضوعی کلی

آزمون Reading آیلتس جنرال از چهار بخش تشکیل شده است و محدوده وسیعی از مهارت‌های خواندن را در بر می‌گیرد. مواردی نظیر ایده‌های محوری، خواندن برای درک جزئیات بیشتر، خواندن سریع، درک کلی مطلب و تشخیص عقاید نویسنده، نظریات و اهداف او از نوشتن متن. نوع متن هم می‌تواند از کتاب، مجله، روزنامه، اعلان، آگهی یا دفترچه راهنمای شرکت‌ها انتخاب شده باشد. برای هر متن به طور متوسط ۲۰ دقیقه فرصت پاسخگویی دارید، اما توصیه می‌شود که زمان بیشتری را به متن آخر اختصاص دهید، زیرا هم طولانی‌تر و هم تخصصی‌تر است و سخت‌ترین بخش Reading به شمار می‌رود.

برای آشنایی بیشتر با بخش درک مطلب آزمون جنرال، نمونه متنی در ادامه آورده شده است.

تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک
نمونه متن Reading آیلتس جنرال

بخش Reading آیلتس آکادمیک

بخش Reading آیلتس آکادمیک از سه متن بلند تشکیل شده است و موضوعات آن می‌تواند توصیفی، حقیقی، تحلیلی یا مواردی از این قبیل باشد. این بخش در مجموع ۴۰ سؤال دارد که انواع گوناگونی از مهارت‌های خواندن و درک مطلب را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. برای هر بخش، یک متن طولانی طراحی شده است و در ادامه پرسش‌هایی مطرح می‌شود که داوطلب باید در مدت زمان تعیین‌شده به آن پاسخ دهد. در تصویر زیر نمونه متن Reading آکادمیک را مشاهده می‌کنید.

نمونه متن Reading آیلتس آکادمیک
نمونه متن Reading آیلتس آکادمیک؛ برای مشاهده متن در ابعاد بزرگ و با خوانایی بیشتر روی آن کلیک کنید.

تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک در بخش Writing

علاوه بر تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک در بخش Reading، در بخش Writing نیز تفاوت‌هایی مشاهده می‌شود. در ادامه این مطلب به این تفاوت‌ها اشاره کرده‌ایم.

بخش Writing آیلتس جنرال

بخش Writing آیلتس جنرال در مجموع ۶۰ دقیقه است و شامل دو تسک می‌شود. برای تسک اول باید طی ۲۰ دقیقه متنی با دست‌کم ۱۵۰ کلمه و برای تسک دوم باید طی ۴۰ دقیقه، متنی با دست‌کم ۲۵۰ کلمه بنویسید. موضوعات مربوط به هر یک از تسک‌ها عبارت است از:

تسک اول - بر اساس موقعیتی که تعیین شده، از شما خواسته می‌شود که نامه‌ای بنویسید و اطلاعاتی را درخواست کنید یا موقعیتی را توضیح دهید. نامه ممکن است رسمی، نیمه‌رسمی یا غیررسمی باشد.

تسک ۲ - موضوعی نوشته شده است و از شما خواسته می‌شود دیدگاه خود را درباره آن بنویسید یا راه‌حلی برای آن ارائه دهید. تسک ۲ باید به صورت رسمی نوشته شود.

نکته: تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک در بخش Writing، به موضوع تسک ۱ مربوط می‌شود و تسک ۲ برای هر دو آزمون یکسان است. مدت زمان تسک ۱ و ۲ نیز برای هر دو آزمون ۲۰ و ۴۰ دقیقه است.

برای درک بهتر ساختار تسک ۱ آیلتس جنرال، به چند نمونه از موضوعات زیر توجه کنید.

آیلتس رایتینگ جنرال
نمونه موضوع Writing تسک ۱ جنرال

بخش Writing آیلتس آکادمیک

مدت زمان پاسخگویی به بخش Writing آیلتس آکادمیک، مانند آزمون جنرال ۶۰ دقیقه است و همان‌طور که گفته شد، تفاوت در تسک اول است. تعداد کلماتی که باید برای هر بخش نوشته شود نیز مانند آزمون جنرال، حداقل ۱۵۰ کلمه برای تسک ۱ و ۲۵۰ کلمه برای تسک ۲ است. موضوعاتی که در تسک ۱ مطرح می‌شوند، عبارت‌اند از :

  • «فرایند» (Process)
  • «نقشه» (Map)
  • «نمودار خطی» (Line Graph)
  • «نمودار ستونی» (Bar Graph)
  • «نمودار دایره‌ای» (Pie Chart)
  • «نمودار چندگانه» (Multiple Graphs)

بنابراین، برخلاف تسک ۱ آزمون جنرال، در آزمون آکادمیک موضوعی در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد که شامل تصویر و موضوعی در رابطه با آن تصویر است. برای آشنایی بیشتر یا ساختار تسک ۱ آیلتس آکادمیک، نمونه‌ای از موضوع تسک ۱ ارائه شده است.

آیلتس رایتینگ تسک ۱
شکل ۱. نمونه سؤال Writing تسک ۱ آکادمیک
آیلتس رایتینگ نمودار دایره‌ای
شکل ۲. نمونه سؤال Writing تسک ۱ آکادمیک

جدول تفاوت آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک

همان‌طور که اشاره شد، تفاوت آزمون‌ آیلتس آکادمیک و جنرال به بخش «Reading» و «Writing» (تسک ۱) مربوط می‌شود. به منظور مرور کلی این تفاوت‌ها، می‌توانید نیم‌نگاهی به جدول‌های زیر داشته باشید.

آزمون Reading آیلتس 

آزمون آیلتس آکادمیک

(IELTS Academic Reading)

آزمون آیلتس جنرال

(IELTS General Reading)

سه متن بلند با اندازه تقریباً یکسان متن‌های تخصصی‌تر با موضوعاتی آکادمیک منابع توصیفی و حقیقی مانند روزنامه، مقالات تحقیقاتی، ژورنال، کتاب و مجله سه متن - دو متن کوتاه و یک متن بلند بخشی از روزنامه، مجله، دفترچه راهنما و غیره بخش اول: ۴-۵ متن کوتاه مانند آگهی‌ها یا اعلانات بخش دوم: موضوعات کاری بخش سوم: متن بلند تخصصی
آزمون Writing تسک ۱

آزمون آیلتس آکادمیک

(IELTS Academic Reading)

آزمون آیلتس جنرال

(IELTS General Reading)

توصیف، خلاصه کردن یا توضیح دادن اطلاعاتی تصویری (دست‌کم ۱۵۰ کلمه) نمودار، جدول، چارت، فرایند یا نقشه ممکن است نمودار به صورت ترکیبی باشد. لحن نوشته رسمی نوشتن نامه‌‌ای (دست‌کم ۱۵۰ کلمه) درخواست اطلاعات، اعتراض کردن، عذرخواهی و غیره نامه‌ای با لحن رسمی، نیمه‌رسمی یا غیررسمی

تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک در نمره‌دهی

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره شد، نمره‌دهی آزمون آیلتس به دو شیوه صورت می‌گیرد: «نمره کل» و «نمره هر بخش». نمره هر بخش شامل نمره داوطلب به طور مجزا برای هر یک از مهارت‌های آزمون است و نمره کل به صورت میانگین نمرات هر بخش در نظر گرفته می‌شود. برای مثال اگر داوطلب در هر یک از بخش‌ها نمرات زیر را کسب کرده باشد، نمره کل او به صورت زیر محاسبه خواهد شد.

نمرهبخش‌ها
6.5Listening
6.5Reading
5Writing
7Speaking
6.25Average
6.5Overall

نمره آزمون آیلتس با افزایش یا کاهش یک یا نیم‌نمره‌ای محاسبه می‌شود. بنابراین، اگر نمره کل مانند مثال فوق ۶٬۲۵ شد، آن را گرد می‌کنیم و ۶٬۵ در نظر می‌گیریم. به این ترتیب نمره کل محاسبه خواهد شد. محدوه آزمون آیلتس بین ۱ تا ۹ است و ۹ بالاترین نمره به شمار می‌رود. اما بیشتر مؤسسات و دانشگاه‌ها به نمره‌ای بین ۶ تا ۷ نیاز دارند. نمره‌دهی آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک در بخش‌های «Reading» ،«Listening» و «Writing» یکسان است و تفاوت خاصی ندارد. در واقع تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک در نمره‌دهی، به بخش «Reading» مربوط می‌شود. هر بخش به طور کلی ۲۵٪ از کل نمره آزمون را به خود اختصاص داده است. اما شیوه محاسبه نمره Reading برای هر دو آزمون کاملاً متفاوت است. در جدول زیر نمره‌دهی Reading آیلتس جنرال و آکادمیک را مشاهده می‌کنید.

نمره‌دهی Reading آیلتس آکادمیک
نمرهتعداد پاسخ‌های درست
940-39
8.538-37
836-35
7.534-33
732-30
6.529-27
626-23
5.522-19
518-15
4.514-13
412-10
3.59-8
37-6
2.55-4
نمره‌دهی Reading آیلتس جنرال
نمرهتعداد پاسخ‌های درست
940
8.539
837-38
7.536
734-35
6.532-33
631-30
5.527-29
526-23
4.522-19
418-15
3.514-12
311-9
2.58-6
Learn English

آیلتس جنرال یا آکادمیک ؟

شرکت در آزمون آکادمیک یا جنرال به دانشگاه یا مؤسسه‌ای که برای آن اقدام کرده‌اید بستگی دارد. برای این‌که بدانید کدام‌یک برای شما مناسب‌تر است، با چند مثال این موضوع را شفاف‌تر بررسی کرده‌ایم.

مثال اول

احمد قصد دارد برای دانشگاهی در استرالیا اقدام کند. او به قصد اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته مدیریت در دانشگاه ملبورن اقدام کرده است. احمد از دانشگاه انگلیسی‌زبانی در کشور مصر فارغ‌التحصیل شده است، با این وجود، دانشگاه ملبورن از او مدرک آیلتس خواسته است. برای پذیرش در این دانشگاه، احمد باید در آزمون آیلتس آکادمیک شرکت کند.

مثال دوم

آمیشا از کشور هند، ویزای تفریحی و مسافرتی گرفته است. او برای شغلی در یک شرکت IT در لندن درخواست داده است. شرکت از او خواسته که مدرکی ارائه دهد که گویای میزان تسلط او بر زبان انگلیسی باشد. آمیشا می‌بایست برای پذیرش در شرکت، باید در آزمون آکادمیک شرکت کند.

مثال سوم

گابریلا دندان‌پزشکی از کشور برزیل است. او در حال حاضر در سیدنی زندگی می‌کند و قصد دارد برای ثبت نام در انجمن دندان‌پزشکان استرالیا اقدام کند. برای این منظور، گابریلا باید مدرک آیلتس آکادمیک ارائه دهد.

مثال چهارم

ژوآن سال گذشته به انتاریو رفت و با عشق زندگی‌اش در آنجا آشنا شد. او اکنون قصد مهاجرت به کانادا را دارد تا در کنار همسرش باشد. برای این منظور، باید در آزمون آیتس جنرال شرکت کند.

همان‌طور که در مثال‌های فوق مشاهده کردید، هر یک از افراد برای اهداف بخصوصی قصد ورود به کشورهای دیگر را دارند و با توجه به مسیری که در آن گام برداشته‌اند، لازم است در یکی از آزمون‌های آکادمیک و جنرال شرکت کنند. بنابراین، برای تصمیم‌گیری، قبل از هر اقدامی، ابتدا باید هدف خود را مشخص و سپس برای آن اقدام کنید. تفاوت آزمون آکادمیک و جنرال در بهتر یا ساده‌تر بودن نیست، بلکه تفاوت در مسیری است که انتخاب کرده‌اید و قصد دارید خود را برای آن آماده کنید.

سوالات رایج درباره تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک

در ادامه این مطلب سعی کرده‌ایم به تعدادی از پرسش‌های رایج در خصوص تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال پاسخ دهیم.

آیلتس جنرال بهتر است یا آکادمیک؟

شرکت در آزمون آکادمیک یا جنرال به دانشگاه یا مؤسسه‌ای که برای آن اقدام کرده‌اید بستگی دارد. به همین دلیل اگر قصد دارید در آزمون آیلتس شرکت کنید، ابتدا هدف خود را مشخص کنید و سپس به دنبال شرایط پذیرش دانشگاه یا موسسه‌ای باشید که می‌خواهید تحصیلات خود را در آنجا ادامه دهید. تفاوت آزمون آکادمیک و جنرال در بهتر یا ساده‌تر بودن نیست، بلکه تفاوت در مسیری است که انتخاب کرده‌اید و قصد دارید خود را برای آن آماده کنید.

تفاوت ریدینگ آیلتس جنرال و آکادمیک چیست؟

بخش Reading آزمون جنرال ۶۰ دقیقه است و از سه بخش زیر تشکیل می‌شود. بخش اول شامل دو یا سه متن کوتاه درباره موضوعاتی حقیقی است. بخش دوم دو متن کوتاه مربوط به موضوعات کاری و بخش سوم یک متن بلند و تخصصی درباره موضوعی کلی است.

بخش Reading آیلتس آکادمیک از سه متن بلند تشکیل شده است و موضوعات آن می‌تواند توصیفی، حقیقی، تحلیلی یا مواردی از این قبیل باشد. این بخش در مجموع ۴۰ سؤال دارد که انواع گوناگونی از مهارت‌های خواندن و درک مطلب را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

تفاوت رایتینگ آیلتس جنرال و آکادمیک چیست؟

بخش رایتینگ برای هر دو آزمون ۶۰ دقیقه است و شامل دو تسک می‌شود. تسک دوم برای هر دو آزمون یکسان است و تفاوت به تسک اول مربوط می‌شود. در تسک اول آیلتس جنرال، بر اساس موقعیتی که تعیین شده، از شما خواسته می‌شود که نامه‌ای بنویسید و اطلاعاتی را درخواست کنید یا موقعیتی را توضیح دهید. نامه ممکن است رسمی، نیمه‌رسمی یا غیررسمی باشد.

اما موضوعات تسک اول آیلتس آکادمیک شامل نوشتن درباره فرایند، نقشه و مودار است. بنابراین، برخلاف تسک ۱ آزمون جنرال، در آزمون آکادمیک موضوعی در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد که شامل تصویر و موضوعی در رابطه با آن تصویر است.

آیا لیسنینگ آیلتس آکادمیک و جنرال با هم تفاوت دارد؟

در دو بخش لیسنینگ و اسپیکینک، هیچ تفاوتی بین آیلتس آکادمیک و جنرال وجود ندارد. مدت زمان و نوع سوال‌ها برای هر دو بخش یکسان است و تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال فقط در تسک اول رایتینگ و ریدینگ است.

نمره دهی آیلتس جنرال و آکادمیک چه تفاوتی دارد؟

نمره‌دهی آزمون آیلتس به دو شیوه صورت می‌گیرد: «نمره کل» و «نمره هر بخش». نمره‌دهی آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک در بخش‌های «Reading» ،«Listening» و «Writing» یکسان است و تفاوت خاصی ندارد. در واقع تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک در نمره‌دهی، به بخش «Reading» مربوط می‌شود. هر بخش به طور کلی ۲۵٪ از کل نمره آزمون را به خود اختصاص داده است. اما شیوه محاسبه نمره Reading برای هر دو آزمون کاملاً متفاوت است.

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی تفاوت بین آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک پرداختیم و به نکات مهمی در این خصوص اشاره کردیم. برای این‌که بدانید در کدام آزمون آیلتس شرکت کنید، ابتدا باید هدف خود را از شرکت در آزمون بدانید و سپس مطمئن شوید که دانشگاه یا مؤسسه‌ای که برای آن اقدام کرده‌اید، نیاز به چه مدرکی دارد. در این صورت می‌توانید با توجه به نوع آزمون، خود را برای آن آماده کنید. پس قبل از ثبت نام در آزمون، ابتدا نوع آزمون خود را مشخص و سپس برای آن اقدام کنید.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «راهنمای آزمون های زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
British CouncilIELTS IDPKanan
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *