تست نئو چیست؟ – به زبان ساده + تفسیر تست شخصیت شناسی NEO

۱۴۶۹۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۴ دقیقه
تست نئو چیست؟ – به زبان ساده + تفسیر تست شخصیت شناسی NEO

تست‌های روانشناسی زیادی برای بررسی ویژگی‌های شخصیتی انسان‌ها به‌وجود آمده است. یکی از معتبرترین این آزمون‌ها که در انواع کتاب روانشناسی شخصیت از آن یاد می‌شود، تست نئو پنج عاملی است. از این تست می‌توان برای استخدام کارمندان یا شناخت بیشتر خود و دیگران استفاده کرد. در این مقاله از مجله فرادرس ابتدا توضیح می‌دهیم تست نئو چیست و چه چیزهایی را می‌سنجد. ‌سپس سوالات، نحوه نمره‌گذاری و تفسیر آن را بررسی کرده‌ایم.

تست نئو چیست ؟

تست نئو یا «پرسشنامه شخصیت پنج عاملی نئو» (NEO-Five Factor Personality Inventory Test)، ابزاری برای بررسی پنج بعد مهم شخصیتی انسان است.

این تست به نام آزمون «پنج بزرگ» (Big Five) نیز شناخته می‌شود و نسخه‌هایی برای بزرگسالان، نوجوانان و کودکان دارد.

پنج عامل تست نئو
پنج جنبه شخصیت از دیدگاه تست نئو

تست نئو چند سوال دارد ؟

تست نئو در دو شکل فرم بلند و فرم کوتاه موجود است. فرم کوتاه این پرسشنامه ۶۰ سوال دارد و تقریبا ۱۵ دقیقه زمان لازم دارد.

فرم بلند آن شامل ۲۴۰ سوال است و حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه زمان می‌برد. در فرم بلند علاوه بر پنج مقیاس اصلی، شش زیرمقیاس برای هر عامل سنجیده می‌شود.

تست نئو
پنج ویژگی شخصیت که در تست نئو ارزیابی می‌شوند، در تصویر نشان داده‌ شده‌اند.

تست نئو چه چیزی را می‌ سنجد ؟

تست نئو بر پایه نظریه پنج عاملی شخصیت «پائول کاستا» (Paul Costa) و «روبرد مک‌کری» (Robert McCrae) ساخته شده است که جزو نظریه‌های صفات در روانشناسی شخصیت به شمار می‌آیند. نظریه‌های صفات، نظریه‌هایی هستند که شخصیت را مجموعه‌ای از صفت‌های شخصیتی در نظر می‌گیرند.

در قرن بیستم کاستا و مک‌کری با استفاده از روش‌های آماری، ویژگی‌های شخصیت را به پنج ویژگی مهم کاهش دادند، طبق نظریه آن‌ها این پنج عامل می‌تواند صفت‌های دیگر را در بربگیرد.

تست نئو
  • «گشودگی» یا «تجربه‌پذیری» (Openness | O)
  • «وظیفه‌شناسی» یا «وجدان‌گرایی» (Conscientiousness | C)
  • «برونگرایی» (Extraversion | E)
  • «سازگاری» یا «موافقت» (Agreeableness | A)
  • «روان‌رنجوری» (Neuroticism | N)

به‌علت سرواژه‌های انگلیسی این پنج عامل، تست نئو به «تست OCEAN» نیز معروف است. در فرم بلند تست نئو، هر عامل خود شش زیرمقیاس دیگر را دربرمی‌گیرد.

تجربه‌پذیری

سطح «گشودگی» یا «تجربه‌پذیری» به این معنی است که افراد چقدر تمایل دارند گزینه‌های جدیدی را در زندگی تجربه کنند. مثلا برخی دوست دارند زندگی روزمره آرامی داشته باشند اما برخی دیگر، از ماجراجویی، سفرهای هیجان‌انگیز، تجربه کردن غذاها و مکان‌های جدید لذت می‌برند.

تجربه پذیری

نمرات پایین در این مقیاس به معنی بسته‌بودن نسبت به تجربه‌های جدید و نمرات بالا به معنی گشودگی زیاد و استقبال از آن‌ها است. کسانی که نمرات تجربه‌پذیری بالاتری دارند، معمولا افرادی خلاق، مبتکر و ماجراجو هستند که از تفکر در مورد مفاهیم انتزاعی خشنود می‌شوند. همچنین گاهی رفتارهای غیرقابل پیشبینی دارند و باید برای حفظ تمرکز خود تلاش کنند.

درمقابل، افرادی که نمرات پایینی در این عامل دریافت می‌کنند، قابل‌اعتماد، باثبات و محتاط هستند. آن‌ها تغییرات را زیاد دوست ندارند و ترجیح می‌دهند از ساختارهای سنتی پیروی کنند.

ایده جدید

سطح تجربه‌پذیری در تست نئو فرم بلند از شش جنبه بررسی می‌شود:

  1. «تخیل»‌ (Fantasy): در این زیرمقیاس قدرت خیال‌پردازی و تصویرسازی ذهن افراد سنجیده می‌شود.
  2. «زیبایی‌شناسی» (Aesthetics): این زیرمقیاس تاثیرپذیری افراد از هنر، شعر، موسقی، ادبیات و... را بررسی می‌کند.
  3. «احساسات» (Feelings): نمره بالا در این زیرمقیاس به معنی است که فرد هوش هیجانی بالایی داشته و قدرت درک احساسات خود و دیگران را دارد.
  4. «فعالیت» (Actions): در این زیرمقیاس علاقه‌مندی افراد به فعالیت‌های متنوع و جدید بررسی می‌شود.
  5. «افکار» (Ideas): کسانی که در زیرمقیاس «افکار» نمره بالایی می‌گیرند، ذهنیتی باز دارند، افکار خود را به چالش می‌کشند و از شنیدن نظریه‌های جدید یا انتزاعی استقبال می‌کنند.
  6. «ارزش‌ها» (Values): نمره بالا در این زیرمقیاس به این معنی است که فرد می‌تواند عقاید و ارزش‌های اجتماعی، اخلاقی، مذهبی و... خود را بازبینی کند. در نمرات پایین، افراد محافظه‌کارانه آن‌ چه را در ذهن دارند، حفظ می‌کنند.

وظیفه‌شناسی

مقیاس «وظیفه‌شناسی» یا «وجدان‌گرایی» به سطح برنامه‌ریزی، سازمان‌یافتگی، نظم‌ و ترتیب در یک فرد اشاره می‌کند. درواقع این ویژگی بررسی می‌کند که افراد تا چه میزان می‌توانند تکانه‌ها و خواسته‌های لحظه‌ای را مدیریت کنند تا به اهداف بلند مدت خود برسند.

وظیفه شناسی

کسانی که وظیفه‌شناسی بالایی دارند، معمولا افرادی منظم، با برنامه‌ریزی، کارآمد، جزئی‌نگر و سخت‌کوش هستند اما ممکن است به‌نظر برسد انعطاف‌پذیری پایینی دارند. برخلاف آن‌ها، کسانی که نمره وظیفه‌شناسی پایینی دریافت می‌کنند، منعطف و آسان‌گیر هستند اما رفتارهای لحظه‌ای و تکانشی، بی‌خیالی و بی‌نظمی نیز در آن‌ها دیده می‌شود.

وظیفه شناسی در تست نئو

سطح وظیفه‌شناسی در تست نئو فرم بلند از شش جنبه بررسی می‌شود:

  1. «شایستگی»‌ (Competence): سطح شایستگی به این معنی است که فرد تا چه میزان عزت‌نفس و خودکارآمدی بالایی دارد و چقدر می‌تواند با تفکر، دوراندیشی و توانایی‌هایش بر محیط تاثیر بگذارد.
  2. «نظم» (Orderliness): زیرمقیاس نظم، میزان تمیزی، نظم و ترتیب، سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی فرد در زندگی را بررسی می‌کند.
  3. «وظیفه‌شناسی» (Dutifulness): نمره بالا در این زیرمقیاس به این معنی است که فرد نسبت به تعهدات و وظایفی که دارد، خود را مسئول می‌داند و شانه خالی نمی‌کند.
  4.  «تلاش برای موفقیت» (Achievement-Striving): این زیرمقیاس میزان پشتکار و سخت‌کوشی را می‌سنجد.
  5. «خود-انضباطی» (Self-Discipline): این مقیاس بررسی می‌کند که فرد آزمون‌دهنده تا چه میزان می‌تواند تکانه‌ها و خواسته‌های لحظه‌ای خود را مدیریت کند تا وظایف خود را به اتمام برساند.
  6. «انعطاف‌پذیری» (Deliberation): برعکس آنچه به نظر می‌رسد، نمره بالا در این مقیاس به معنی انعطاف‌پذیری پایین است. نمره بسیار پایین به معنی عجول بودن و تصمیم‌گیری‌های فکرنشده است.

برون‌گرایی

سطح «برون‌گرایی» افراد میزان تمایل آن‌ها به ارتباط با دیگران و محرک‌های محیطی را بررسی می‌کند. آدم‌های برون‌گرا از دورهمی‌های اجتماعی انرژی می‌گیرند و درون‌گراها این انرژی را از اوقات تنهایی خود کسب می‌کنند.

برونگرایی

همچنین برون‌گراها نیاز به دریافت تحریک‌های بیرونی بیشتری از محیط دارند اما برای درون‌گرا محرک‌های محیطی زیاد آزاردهنده است.

نمرات بالای برون‌گرایی نشانگر شخصیتی پرانرژی، قاطع و اجتماعی است که ممکن است توجه‌طلبی بالایی نیز داشته باشد. نمره پایین در این مقیاس، بیانگر شخصیتی محتاط و متفکر است که با تنهایی خودش خشنود است و تمایل کمی به موقعیت‌های اجتماعی شلوغ دارد.

درونگرا و برونگرا

سطح برون‌گرایی در تست نئو فرم بلند از شش جنبه بررسی می‌شود:

  1. «خون‌گرمی»‌ (Warmth): این زیرمقیاس میزان رفتار بامحبت، صمیمی و خون‌گرم را با دیگران بررسی می‌کند.
  2. «اجتماعی بودن» (Gregariousness): کسانی که نمره اجتماعی بودن بالایی دریافت می‌کنند، از بودن در جمع لذت می‌برند.
  3. «قاطع بودن» (Assertiveness): نمره بالای قاطع بودن، به معنی این است که فرد رفتاری محکم و صریح دارد. این گروه افراد شخصیتی پیشگام دارند و به خوبی می‌توانند نقش رهبری را به‌عهده بگیرند.
  4. «فعال بودن» (Activity): زیرمقیاس فعال بودن، سطح انرژی و فعالیت فرد را بررسی می‌کند.
  5. «هیجان‌طلبی» (Excitement-Seeking): نمره بالا در این زیرمقیاس یعنی فرد به دنبال دریافت هیجانات و محرک‌های بیشتر از محیط است. این آدم‌ها کارهای هیجان‌انگیز، محیط‌های پرسروصدا، رنگ‌های روشن و طرح‌های شلوغ را دوست دارند.
  6. «هیجان‌های مثبت» (Positive Emotions): کسانی که نمرات بالاتری در این زیرمقیاس دریافت می‌کنند، افراد خوشبینی هستند و بیشتر از دیگران نسبت به هیجان‌های مثبت مثل عشق، شادی، صمیمیت و... تمایل دارند.

سازگاری

مقیاس «سازگاری» یا «موافقت» نشان می‌دهد که افراد چگونه با دیگران رفتار می‌کنند. کسانی که سازگاری بالا دارند، قابل اعتماد و مهربان هستند، در مقابل کسانی که نمره پایینی دریافت می‌کنند، رفتار «خصمانه» (Hostile) دارند و کناره‌گیر و بدگمان هستند.

سازگاری در تست نئو

افراد سازگار به‌خوبی در گروه همکاری می‌کنند و واقعا به اطرافیان خود اهمیت می‌دهند، البته ممکن است برای جلوگیری از درگیری، بیش از حد تابع دیگران عمل کنند و شرایط را برای مورد سوءاستفاده قرار گرفتن، مهیا کنند. اشخاصی که رفتار خصمانه‌تری دارند، تحلیل‌گر و رقابت‌طلب هستند، نمی‌توانند به‌راحتی به دیگران اعتماد کنند و حتی ممکن است دیگران را به بازی بگیرند.

سطح سازگاری در تست نئو فرم بلند از شش جنبه بررسی می‌شود:

  1. «میزان اعتماد»‌ (Trusting): افرادی که در این مقیاس نمره بالایی دریافت می‌کنند، نسبت به دیگران خوشبین هستند و آن‌ها را قابل‌اعتماد می‌دانند. برعکس، نمره پایین این مقیاس به معنی وجود شخصیتی بدبین و شکاک نسبت به دیگران است.
  2. «صداقت» (Straightforwardness): نمره بالا در زیرمقیاس صداقت، به معنی خلوص رفتاری فرد است. کسانی که نمره پایینی در این مقیاس کسب کنند، رفتاری فریبکارانه در مقابل دیگران دارند.
  3. «نوع‌دوستی» (Altruism): این زیرمقیاس محبت قلبی و علاقه فرد نسبت به انسان‌های دیگر را بررسی می‌کند.
  4. «قدرت تطابق» (Compliance): زیرمقیاس قدرت تطابق، نحوه واکنش فرد به تعارضات بین‌فردی را بررسی می‌کند. کسانی که نمره بالایی در این مقیاس دریافت می‌کنند، افرادی هستند که قدرت مدیریت خشم خود و بخشیدن دیگران را دارند.
  5. «فروتنی» (Modesty): زیرمقیاس فروتنی میزان تواضع افراد را می‌سنجد. نمره بالای فروتنی به این معنی است که فرد می‌تواند به‌خاطر دیگران یا منفعت جمعی از منافع شخصی خود دست بکشد.
  6. «محبت» (Tenderness): این زیرمقیاس قدرت همدلی، محبت و توجه به نیازهای دیگران را بررسی می‌کند.

روان‌رنجوری

مقیاس «روان‌‌رنجوری» به این موضوع اشاره می‌کند که هیجانات افراد به چه میزان تحت تاثیر اضطراب قرار می‌گیرد. کسانی که نمره بالایی در این مقیاس دریافت می‌کنند، حساس، نگران و تحریک‌پذیر هستند. استرس روی آن‌ها بیشتر از دیگران تاثیر می‌گذارد و بیشتر در معرض تغییرات خلقی منفی مثل اختلال‌های اضطرابی و افسردگی هستند.

روان رنجوری

نمره پایین‌تر در این مقیاس به معنی ثبات روانی بالاتر است. افرادی که در این مقیاس نمره پایینی دریافت می‌کنند، اغلب آرام و خونسرد هستند و بهتر می‌توانند اضطراب و استرس خود را مدیریت کنند.

روان رنجوری

سطح روان‌رنجوری در تست نئو فرم بلند از شش جنبه بررسی می‌شود.

  1. «اضطراب»‌ (Anxiety): همان‌طور که از نامش پیدا است، این زیرمقیاس سطح اضطراب را بررسی می‌کند. نمرات بالا در این مقیاس شما را مستعد استرس، ترس، نگرانی، پریشانی، تنش و... می‌‌کند.
  2. «خشم/خصومت» (Anger/Hostility): این مقیاس شدت تجربه خشم، کینه‌توزی، درماندگی و... را اندازه می‌گیرد.
  3. «افسردگی» (Depression): این زیرمقیاس، میزان تجربه کردن حالت‌های افسردگی را می‌سنجد.
  4. «خودآگاهی» (Self-Consciousness): زیرمقیاس «خودآگاهی» در اینجا به معنی مثبت بینش نیست، بلکه به افرادی اشاره دارد که بیش‌ازحد وسواسی به رفتارهای خود دقت می‌کنند. آن‌ها نسبت به اعمال خود نشخوارفکری دارند، خیلی زود از هر کار خود پیشمان و خجالت‌زده می‌شوند، اتفاقات را بیش از آنچه که واقعا هست، منفی در نظر می‌گیرند و خودشان را مقصر می‌دانند.
  5. «تکانشگری» (Impulsiveness): زیرمقیاس تکانشگری بررسی می‌کند که فرد تا چه میزان تسلیم تکانه‌ها و خواسته‌های لحظه‌ای خود می‌شود.
  6. «آسیب‌پذیری در برابر استرس» (Vulnerability To Stress): نمرات بالا در این مقیاس به این معنی است که فرد احساس می‌کند نمی‌تواند از پس اضطراب‌ خود بربیاید و نیاز دارد به دیگران متوسل شود.

تست نئو چه کاربردی دارد ؟

این تست می‌تواند توسط شرکت‌ها و سازمان‌هایی برای شناخت کارمندان و ارزیابی‌های استخدامی مورد استفاده قرار بگیرد. کارفرمایان با بررسی ویژگی‌های متقاضیان کار، بررسی می‌کنند که متقاضی تا چه میزان برای موقعیت شغلی مد نظر آن‌ها مناسب است.

تست نئو

مثلا کسانی که تجربه‌پذیری و درنتیجه خلاقیت بالایی دارند، برای طراحی‌های گرافیکی مناسب هستند و کسانی که برون‌گرایی بالایی دارند، مهمان‌دارهای خوبی خواهند بود اما در مقابل، کسی که روان‌رنجوری بالایی دارد، نمی‌تواند به خوبی از پس مدیریت شرایط استرس‌زا بیاید، بنابراین نمی‌تواند پلیس یا خلبان خوبی باشد.

به همین صورت، از این تست برای تیم‌سازی و گروه‌بندی نیز می‌توان استفاده کرد. همچنین، این تست به خودآگاهی و خودشناسی بیشتر کمک می‌کند و در مشاوره شغلی یا استعدادیابی‌ها هم کاربرد دارد.

فایده دیگر این تست در شناخت پیش از ازدواج است. برای مثال کسی که به‌شدت درون‌گرا است، معمولا نمی‌تواند همراه فردی برونگرا زندگی خوبی داشته باشد یا تجربه‌پذیری بالای یک فرد، می‌تواند همسری محافظه‌کار را شاکی کند.

تست نئو
پنج ویژگی شخصیتی در تست نئو

سوالات تست نئو

فرم بلند تست نئو ۲۴۰ سوال دارد اما فرم کوتاه آن تنها ۶۰ سوال دارد و پنج عامل اصلی را می‌سنجد. در هر سوال پنج گزینه «کاملا موافقم»، «موافقم»، «نظری ندارم»، «مخالفم» و «کاملا مخالفم» وجود دارد که شرکت‌کننده باید یکی از این گزینه‌ها را انتخاب نماید.

این تست به‌صورت آنلاین موجود است که نمره‌گذاری آن توسط کامپیوتر ارائه می‌شود. در موسسه‌های روانسنجی نیز نمره‌گذاری و تفسیر تست نئو انجام می‌شود اما برای کسانی که دوست دارند نمرات خود را به‌صورت دستی محاسبه کنند یا از ساز و کار تست نئو سر در بیاورند، ۶۰ سوال فرم کوتاه تست نئو در اینجا آورده شده است.

سوالکاملا موافقمموافقمنظری ندارممخالفمکاملا مخالفم
۱- به طور کل من فرد نگرانی نیستم.
۲- من دوست دارم افراد زیادی اطرافم باشند.
۳- دوست ندارم زمانم را با خیال‌پردازی هدر کنم.
۴- تلاش می‌کنم در برابر هر کسی که ملاقات می‌کنم، مؤدب باشم.
۵- من وسایلم را تمیز و مرتب نگه می‌دارم.
۶- اغلب خودم را پایین‌تر از دیگران می‌دانم.
۷- من به‌آسانی می‌خندم.
۸- وقتی راه درست انجام کاری را پیدا کنم، همواره از همان راه استفاده می‌کنم.
۹- معمولا با اقوام و همکارانم بحث می‌کنم.
۱۰- می‌توانم کارها را طوری مدیریت کنم که به موقع انجام دهم.
۱۱- وقتی تحت استرس زیادی هستم، گاه احساس می‌کنم دارم فرو می‌پاشم.
۱۲- من خودم را فرد بانشاط و سرزنده‌ای به حساب نمی‌آورم.
۱۳- نقش‌ونگارهای موجود در پدیده‌های هنری و طبیعت، مرا مجذوب خود می‌کند.
۱۴- برخی مردم فکر می‌کنند من فردی خودخواه و خودمحور هستم.
۱۵- من فرد خیلی منظم و ساختارگرایی نیستم.
۱۶- من به‌ندرت احساس تنهایی و غم می‌کنم.
۱۷- من واقعا از صحبت کردن با دیگران لذت می‌برم.
۱۸- فکر می‌کنم اگر اجازه دهیم دانشجویان به سخنرانی‌‌های بحث‌برانگیز گوش دهند، تنها باعث گمراهی آن‌ها خواهد شد.
۱۹- ترجیح می‌دهم با دیگران همکاری کنم تا با آن‌ها رقابت کنم.
۲۰- سعی می‌کنم همه وظایفم را با احساس مسئولیت انجام دهم.
۲۱- اغلب احساس تنش و پریشانی می‌کنم.
۲۲- من همواره آماده انجام کارها هستم.
۲۳- شعر هیچ اثری روی من ندارد یا اثر بسیار کمی دارد.
۲۴- نسبت به مقاصد دیگران شکاک و حساس هستم.
۲۵- من اهداف روشنی دارم و برای رسیدن به آن‌ها با برنامه‌ریزی کار می‌کنم.
۲۶- بعضی وقت‌ها کاملا احساس بی‌ارزشی می‌کنم.
۲۷- اغلب ترجیح می‌دهم کارها را تنهایی انجام دهم.
۲۸- اغلب غذاهای جدید و خارجی را امتحان می‌کنم.
۲۹- باور دارم که اگر اجازه دهید، اکثر مردم از شما سوءاستفاده خواهند کرد.
۳۰- پیش از انجام کارها وقت زیادی تلف می‌کنم.
۳۱- به ندرت احساس ترس یا اضطراب می‌کنم.
۳۲- اغلب احساس می‌کنم که مملو از انرژی‌ام.
۳۳- به‌ندرت به احساسات یا خلق‌های که محیط‌های مختلف به‌وجود می‌آورند، توجه می‌کنم.
۳۴- اکثر کسانی که می‌شناسم، مرا دوست دارند.
۳۵- برای رسیدن به اهدافم سخت تلاش می‌کنم.
۳۶- اغلب از طرز رفتار دیگران با خودم عصبانی می‌شوم.
۳۷- من فرد بشاشی هستم و روحیه بالایی دارم.
۳۸- من اعتقاد دارم که برای تصمیم‌گیری‌های اخلاقی، باید به دستورات مذهبی خود رجوع کنیم.
۳۹- برخی مردم فکر می‌کنند من فردی سرد و حسابگر هستم.
۴۰- وقتی تعهدی می‌دهم، می‌توان روی من حساب کرد.
۴۱- اغلب وقتی کارها درست پیش نمی‌روند، دلسرد می‌شوم و از ادامه کار دست می‌کشم.
۴۲- من فرد سرزنده و خوشبینی نیستم.
۴۳- برخی اوقات وقتی در حال خواندن شعری هستم یا به یک اثر هنری نگاه می‌کنم، موجی از هیجان بدنم را فرا می‌گیرد.
۴۴- من نسبت به نگرش خود سرسخت و یک‌دنده هستم.
۴۵- گاهش اوقات به میزانی که باید قابل‌ تکیه و مورد اعتماد نیستم.
۴۶- به ندرت غمگین و افسرده می‌شدم.
۴۷- زندگی من سریع می‌گذرد.
۴۸- من به تفکر درباره ماهیت جهان یا شرایط انسان‌ها، علاقه‌ای ندارم.
۴۹- من معمولا سعی می‌کنم باملاحظه و منطقی باشم.
۵۰- من فرد مولدی هستم که همواره کارها را به اتمام می‌رسانم.
۵۱- اغلب احساس درماندگی می‌کنم و می‌خواهم کس دیگری مشکلاتم را حل کند.
۵۲- من فرد خیلی فعالی هستم.
۵۳- من کنجکاوی‌های ذهنی فراوانی دارم.
۵۴- اگر از کسی خوشم نیاید، اجازه می‌دهم متوجه احساسم شود.
۵۵- به نظر نمی‌رسد بتوانم هرگز فرد منظمی باشم.
۵۶- گاهی اوقات آن‌قدر خجالت‌زده شده‌ام که فقط می‌خواستم خودم را قایم کنم.
۵۷- ترجیح می‌دهم کارها را خودم انجام دهم تا اینکه رهبر دیگران باشم.
۵۸- معمولا از کلنجار رفتن با نظریه‌ها و ایده‌های انتزاعی خوشم می‌آید.
۵۹- اگر نیاز باشد، برای رسیدن به اهدافم دیگران را بازی می‌دهم.
۶۰- تلاش می‌کنم هرکاری که انجام می‌دهم، به بهترین شکل انجام دهم.

نمره‌گذاری تست نئو

پس از اینکه به سوالات فوق پاسخ دادید، می‌توانید به‌شیوه زیر آزمون خود را نمره‌گذاری کنید. در اکثر سوالات (به جز سوالاتی که در سطر بعدی نوشته شده) نمره‌گذاری طبق جدول زیر است.

کاملا موافقمموافقمنظری ندارممخالفمکاملا مخالفم
۴۳۲۱۰

اما نمره‌گذاری تمام سوالات این آزمون یکسان نیست و سوالات ۱، ۳، ۸، ۹، ۱۲، ۱۴، ۱۵، ۱۸، ۲۳، ۲۴، ۲۷، ۲۹، ۳۰، ۳۳، ۳۸، ۳۹، ۴۲، ۴۴، ۴۵، ۴۶، ۴۸، ۵۴، ۵۵ و ۵۷ به صورت کاملا برعکس نمره‌گذاری می‌شوند. نمره‌گذاری این سوالات در جدول زیر آورده شده است.

کاملا موافقمموافقمنظری ندارممخالفمکاملا مخالفم
۰۱۲۳۴

هر کدام از سوالات مربوط به یکی از پنج مقیاس آزمون هستند. برای به دست آوردن نمره خود در یک از مقیاس‌ها، باید طبق جدول‌های بالا سوالات را نمره‌گذاری کنید و سپس نمره‌ سوال‌های مربوطه را با هم جمع بزنید.

  • مقیاس تجربه‌پذیری: سوالات ۳، ۸، ۱۳، ۱۸، ۲۳، ۲۸، ۳۳، ۳۸، ۴۳، ۴۸، ۵۳ و ۵۸.
  • مقیاس وظیفه‌شناسی: سوالات ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰، ۲۵، ۳۰، ۳۵، ۴۰، ۴۵، ۵۰، ۵۵ و ۶۰.
  • مقیاس برون‌گرایی: سوالات ۲، ۷، ۱۲، ۱۷، ۲۲، ۲۷، ۳۲، ۳۷، ۴۲، ۴۷، ۵۲ و ۵۷.
  • مقیاس سازگاری: سوالات ۴، ۹، ۱۴، ۱۹، ۲۴، ۲۹، ۳۴، ۳۹، ۴۴، ۴۹، ۵۴ و ۵۹.
  • مقیاس روان‌رنجوری:‌ سوالات ۱، ۶، ۱۱، ۱۶، ۲۱، ۲۶، ۳۱، ۳۶، ۴۱، ۴۶، ۵۱ و ۵۶.

بدین ترتیب بالاترین نمره هر مقیاس ۴۸ و پایین‌ترین نمره صفر است.

تفسیر نمرات تست نئو

تست نئو را می‌توان در دو بخش نمرات و نمودارهای سبک شخصیتی بررسی کرد. از بخش تفسیر نمرات، شدت رفتار شما در هر یک عامل‌های پنج‌گانه مشخص می‌شود. همچنین، می‌توانید با استفاده از نمره‌های پنج‌گانه خود نمودارهای تست نئو را رسم کنید و ده سبک شخصیت خود را استخراج نمایید.

در قسمت «تفسیر نمودار تست نئو» ویژگی‌های سبک‌های شخصیت متفاوت آورده شده است. نمودارها تفسیرهایی جزئی‌تر و گسترده‌تر نسبت به بخش نمرات تست نئو ارائه می‌دهد.

تست شخصیت شناسی

تفسیر نمرات تست نئو

پس از اینکه نمرات خود را برای هر یک از مقیاس‌های تجربه‌پذیری، وظیفه‌شناسی، برون‌گرایی، سازگاری و روان‌‌رنجوری به صورت دستی یا آنلاین به دست آوردید، می‌توانید به کمک مطالعه بخش «تست نئو چه چیزی را می‌‌سنجد؟» تفسیر آزمون خود را به دست آورید. در فرم بلند تست نئو نمرات مربوط به هر یک از زیرمقیاس‌ها نیز به آزمون‌دهنده ارائه می‌شود.

تست شخصیت

نمره شما در هر یک از مقیاس‌ها اگر بین ۰ تا ۱۲ باشد، «کم» محسوب می‌شود. نمره ۱۲ تا ۲۴ به معنی «متوسط» و نمره ۲۴ تا ۴۸ به معنی «زیاد» است.

نمره ۰ تا ۱۲نمره ۱۲ تا ۲۴نمره ۲۴ تا ۴۸
کممتوسطزیاد

برای مثال اگر در روان‌رنجوری نمره ۳۲ کسب کرده باشید یعنی میزان روان‌رنجوری در شما بالا است، اگر نمره ۱۶ باشد،‌ روان‌رنجوری شما متوسط است و اگر ۹ باشد، روان‌رنجوری شما پایین است و ثبات روانی بالایی دارید.

تفسیر نمودار تست نئو

در نتایج تست نئو، ده نمودار ارائه می‌شود. درهر یک از نمودارها دو تا از عوامل پنج‌گانه در کنار یکدیگر بررسی می‌شوند و سبک شخصیت خاصی (سبک بهزیستی، سبک دفاعی، سبک مدیریت خشم و...) را شکل می‌دهند.

نمراتی که در بخش قبل به‌دست آورده‌اید از ۴۸ نمره بودند، برای رسم نمودار باید آن‌ها را به نمره از ۱۰۰ نمره تبدیل کنید. مثلا اگر در بخش قبلی برای روان‌رنجوری ۲۴ نمره از ۴۸ نمره دریافت کردید، نمره روان‌رنجوری شما در این بخش ۵۰ از ۱۰۰ است.

تست شخصیت شناسی

به تصویر زیر نگاه کنید. محورهای عمودی و افقی این نمودار نمرات ۲۰ تا ۸۰ را نشان می‌دهد زیرا به ندرت کسی کمتر از ۲۰ نمره از ۱۰۰ یا بیشتر از ۸۰ نمره از ۱۰۰ را در هر مقیاس دریافت می‌کند اما در صورت لزوم شما می‌توانید نمودار خود را از ۰ تا ۱۰۰ رسم کنید. دقت کنید که تقاطع نمودار دایره‌ای شکل، نقطه صفر و صفر محورهای عمودی و افقی نیست، بلکه دو محور در نقطه ۵۰ خود با هم برخورد می‌کنند. نمره صفر محور عمودی (در اینجا نمره ۲۰) در پایین‌ترین قسمت نمودار و نمره صفر محور افقی (در اینجا نمره ۲۰) در چپ‌ترین قسمت نمودار است.

تفسیر تست نئو
برای مشاهده تصویر با وضوح بیشتر، روی آن کلیک کنید.

در این تصویر که به عنوان مثال آوردیم، دو ویژگی سازگاری (A) و وظیفه‌شناسی (C) انتخاب شده‌اند و نمره هرکدام به ترتیب روی محورهای عمودی و افقی مشخص شده است. بخش بالایی نمودار نشان از سازگاری بالا و بخش پایینی نمودار نشان از نمره سازگاری پایین دارد. بخش راست نموار نشانگر وظیفه‌شناسی بالا و بخش چپ آن نشانگر وظیفه‌شناسی پایین است، به این ترتیب نمودار به چهار قسمت کلی تقسیم شده است.

پس از اینکه نمرات خود را به نمره از ۱۰۰ تبدیل کردید، به کمک توضیح ده نمودار تست نئو که در ادامه آوردیم، نمره خود را در دو عامل انتخابی رو نمودار علامت بزنید و مختصات حاصل از دو نمره را روی دایره پیدا کنید. برای مثال در تصویر نمودار بالا نمره سازگاری فرد آزمون‌دهنده حدود ۷۵ و نمره وظیفه‌شناسی او حدود ۴۵ می‌باشد. ضربدر قرمز مشخص شده در تصویر، نقطه مربوط به دو نمره روی نمودار است.

۱. نمودار سبک بهزیستی

اولین نمودار نتایج تست نئو، «سبک بهزیستی» (Style Of Well-Being) است که ترکیب دو عامل روان‌رنجوری (N) و برون‌گرایی (E) است. این نمودار چهار سبک بهزیستی را نشان می‌دهد.

سبک بهزیستی تست نئو
این تصویر نمودار «سبک بهزیستی» در تست نئو را نشان می‌دهد. در نمودار سبک بهزیستی محور عمودی میزان روان‌رنجوری و محور افقی میزان برون‌گرایی است.
  • «غمگین و بدبین‌» (Gloomy Pessimists) - روان‌رنجوری بالا و برون‌گرایی پایین: این افراد نیمه خالی لیوان را می‌بینند، به‌سختی خوشحال می‌شوند و با کوچک‌ترین چیزی احساس پریشانی می‌کنند. در شرایط پرفشار و استرس‌زا احساس افسردگی دارند و حتی در شرایط عادی نیز زندگی را سخت و بی‌لذت می‌دانند.
  • «شاد و خوشبین» (Upbeat Optimists) - روان‌رنجوری پایین و برون‌گرایی بالا: این دسته اغلب سرزنده و بانشاط هستند و به مشکلات به عنوان چالش‌های زندگی نگاه می‌کنند. وقتی ناکام می‌شوند، ناراحت و خشمگین می‌شوند اما خیلی زود این احساسات را پشت سر می‌گذارند. آن‌ها از زندگی خود لذت می‌برند و ترجیح می‌دهند به جای گذشته روی حال و آینده خود تمرکز کنند.
  • «بسیار هیجانی» (Strongly Emotional) - روان‌رنجوری بالا و برون‌گرایی بالا: این افراد هم هیجان‌های منفی و هم هیجان‌های مثبت را با شدت زیادی تجربه می‌کنند و نوسان‌های خلقی دارند. روابط بین‌فردی آن‌ها ممکن است آشوبناک باشد زیرا آن‌ها به راحتی تحت تاثیر احساسات خود قرار می‌گیرند.
  • «کم‌هیجان» (Low-keyed) - روان‌رنجوری پایین و برون‌گرایی پایین: نه خبرهای بد و نه خبرهای خوب تاثیر زیادی روی هیجان این افراد ندارد و نسبت به اتفاقاتی که می‌تواند دیگران را شگفت‌زده یا وحشت‌زده کند، بی‌تفاوت هستند. به خاطر هیجانات محدود و سردی روانی این گروه، ممکن است روابط بین‌فردی‌‌ آن‌ها با مشکل روبه‌رو شود.
خوشحالی

۲. نمودار سبک دفاعی

هر کسی به روش خاص خود با مشکلات و چالش‌ها برخورد می‌کند که «سبک دفاعی» (Style Of Defense) نام دارد. چهار سبک دفاعی در تست نئو «ناسازگار»، «سازگار»، «بیش‌حساس» و «غیرحساس» هستند و به کمک دو عامل روان‌رنجوری و تجربه‌پذیری ارزیابی می‌شوند.

تفسیر تست نئو
این تصویر نمودار «سبک دفاعی» در تست نئو را نشان می‌دهد. در نمودار سبک دفاعی محور عمودی میزان روان‌رنجوری و محور افقی میزان تجربه‌پذیری است.
  • «ناسازگار» (Maladaptive) - روان‌رنجوری بالا و تجربه‌پذیری پایین: کسانی که سبک دفاعی ناسازگار دارند از روش‌های غیرموثری (مثل انکار، سرکوب و جابه‌جایی) برای مقابله با مشکلات استفاده می‌کنند. آن‌ها ترجیح می‌دهند از افکار آزاردهنده و خطرهای پیش‌رو به کلی چشم‌پوشی کنند، به هیجان‌های منفی خود بی‌توجهی می‌کنند و نمی‌توانند احساسات خود را با کلمات مناسب به زبان بیاورند.
  • «سازگار» (Adaptive) - روان‌رنجوری پایین و تجربه‌پذیری بالا: سبک دفاعی سازگار به این معنی است که فرد از تعارض‌ها، استرس‌ها و تهدیدهای روانی درون خود آگاه است اما می‌داند چطور به شیوه‌ای خلاق و موثر با آن‌ها مقابله کند. آن‌ها ممکن است به مشکلات زندگی خود به چشم طنز نگاه کنند یا از مشکلات برای الهام‌گرفتن و خلق آثار هنری استفاده کنند.
  • «بیش‌حساس» (Hypersensitive) - روان‌رنجوری بالا و تجربه‌پذیری بالا: این گروه افراد در مقابل مشکلات بی‌دفاع به نظر می‌رسند. آن‌‌ها همواره گوش‌به‌زنگ هستند و بدبختی‌های احتمالی را تصور می‌کنند. ممکن است زیاد کابوس ببینند یا از جایی که تفکرات غیرعادی و خلاق دارند، از افکار عجیب خود آزرده شوند.
  • «غیرحساس» (Unconcerned) - روان‌رنجوری پایین و تجربه‌پذیری پایین: این دسته وضعیت‌های استرس‌زا را کم‌اهمیت می‌دانند و به ندرت هیجان‌های منفی شدید را تجربه می‌کنند. آن‌ها به تهدیدها و خطرهای احتمالی فکر نمی‌کنند بلکه روی حل مشکل یا موضوع خوشایند دیگری تمرکز می‌کنند.
مکانیسم دفاعی

۳. نمودار سبک مدیریت خشم

نمودار «سبک مدیریت خشم» (Style of Anger Control) حاصل تعامل دو عامل سازگاری و روان‌رنجوری است.

تفسیر تست نئو
این تصویر نمودار «سبک مدیریت خشم» در تست نئو را نشان می‌دهد. در نمودار سبک مدیریت خشم محور عمودی میزان روان‌رنجوری و محور افقی میزان سازگاری است.
  • «تندخو» (Temperamental) - روان‌رنجوری بالا و سازگاری پایین: افراد تندخو با کوچک‌ترین چیزی عصبانی می‌شوند و خشم خود را مستقیم ابراز می‌کنند، حتی ممکن است تا مدت‌ها برای مسئله‌ای جزئی خشمگین بمانند. آن‌ها هنگام عصبانیت روی خودشان تمرکز می‌کنند، برای همین متوجه تاثیر رفتار خود بر دیگران نمی‌شوند و ممکن است از پرخاشگری کلامی یا فیزیکی استفاده کنند.
  • «آسان‌گیر» (Easy-Going) - روان‌رنجوری پایین و سازگاری بالا: افراد آسان‌گیر دیر عصبانی می‌شوند و تمایلی هم به ابراز خشم خود ندارند. اغلب ترجیح می‌دهند ببخشند و فراموش کنند یا اینکه تقصیرات را دو طرفه می‌دانند و سعی می‌کنند برای رفع اختلاف تلاش کنند.
  • «محجوب» (Timid) - روان‌رنجوری بالا و سازگاری بالا: افراد محجوب درباره عصبانیت با خودشان تعارض دارند. آن‌ها به‌راحتی عصبانی و غمگین می‌شوند و احساس می‌کنند قربانی شده‌اند اما چون دوست ندارند دیگران را آزار بدهند، از ابراز خشم خود صرف‌نظر می‌کنند. درنتیجه، ممکن است خشم آن‌ها علیه خودشان به درون برگردد.
  • «خونسرد» (Cold-Blooded) - روان‌رنجوری پایین و سازگاری پایین: این دسته افراد حتی وقتی عصبانی هستند هم ظاهر عصبانی ندارند. خشم در لحظه به آن‌ها غلبه نمی‌کند، بلکه صبر می‌کنند و خشم خود را در زمان مناسب به نحو دیگری ابراز می‌کنند تا انتقام خود را بگیرند.
مدیریت خشم

۴. نمودار سبک مدیریت تکانه

نمودار «سبک مدیریت تکانه» (Style of Impulse Control) تلفیقی از دو عامل روان‌رنجوری و وظیفه‌شناسی است. تکانه به معنی خواسته‌ها و لذت‌های لحظه‌ای است، مثلا وقتی مشغول درس خواندن هستیم و با خود فکر می‌کنیم «کاش بروم بستنی بخرم و درس نخوانم» این یک تکانه است.

تفسیر نتایج تست نئو
این تصویر نمودار «سبک مدیریت تکانه» در تست نئو را نشان می‌دهد. در نمودار سبک مدیریت تکانه محور عمودی میزان روان‌رنجوری و محور افقی میزان وظیفه‌شناسی است.
  • «مهارنشده» (Undercontrolled) - روان‌رنجوری بالا و وظیفه‌شناسی پایین: این افراد اغلب تحت تاثیر تکانه‌های خود هستند و نمی‌توانند در برابر میل خود مقاومت کنند. درنتیجه، ممکن است به‌گونه‌ای عمل کنند که لذت لحظه‌ای اما آسیب بلندمدت در پیش داشته باشد. سوءمصرف مواد، افت تحصیلی، رفتارهای محاظت‌نشده جنسی از جمله خطرهایی است که آن‌ها را تهدید می‌کند.
  • «جهت‌مند» (Directed) - روان‌رنجوری پایین و وظیفه‌شناسی بالا: انسان‌های جهت‌مند درک روشنی از اهداف خود و راه‌های رسیدن به آن دارند. آن‌ها توانایی‌های خود را می‌شناسند و ناکامی‌ها را در صلح می‌پذیرند. همچنین،‌ می‌توانند به برنامه‌ریزی خود پایبند باشند و تکانه‌های خود را به‌خوبی مدیریت کنند.
  • «بیش‌ازحد مهارشده» (Overcontrolled) - روان‌رنجوری بالا و وظیفه‌شناسی بالا: این افراد رفتار خود را به‌شدت و با اضطراب زیاد مدیریت می‌کنند. آن‌ها کمال‌گرا هستند و نمی‌توانند با ناکامی‌ها کنار بیایند. اهداف آن‌ها اغلب آرمانی و دست‌نیافتنی است، درنتیجه همواره خود را برای نرسیدن به آن سرزنش می‌کنند.
  • «آرام» (Relaxed) - روان‌رنجوری پایین و وظیفه‌شناسی پایین: این گروه نیاز چندانی به مدیریت دقیق رفتار خود نمی‌بینند، تمایل دارند آسان‌ترین راه‌ها را انتخاب کنند و ناکامی‌های خود را با سخنرانی‌های فلسفی توجیه می‌کنند. معمولا در انجام کارهای سخت و ساختارگرا، به‌ کمک و تشویق دیگران نیاز دارند.
مدیریت تکانه

۵. نمودار سبک علایق

نمودار «سبک علایق» (Style of Interests) از بررسی سطح دو ویژگی برون‌گرایی و تجربه‌‌پذیری به‌وجود آمده است.

تفسیر تست نئو
این تصویر نمودار «سبک علایق» در تست نئو را نشان می‌دهد. در نمودار سبک علایق محور عمودی میزان برون‌گرایی و محور افقی میزان تجربه‌پذیری است.
  • «مصرف‌کنندگان اصلی» (Mainstream Consumers) - برون‌گرایی بالا و تجربه‌پذیری پایین: این گروه به فعالیت‌های هنجار محبوب علاقه‌ دارند. مثل مهمانی‌ها، فعالیت‌های ورزشی، خریدن کردن، فیلم‌های پرفروش و رویدادهای اجتماعی. آن‌ها جذب مشاغلی می‌شوند که ساده هستند اما اجازه مراوده با دیگران را به آن‌ها می‌دهند. فروشندگی یکی از این شغل‌ها است.
  • «درون‌نگرها» (Introspectors) - برون‌گرایی پایین و تجربه‌پذیری بالا: این گروه خلاق و پر از ایده‌های نو هستند اما فعالیت‌هایی را دوست دارند که بتوانند به تنهایی انجام دهند. کتاب خواندن، نویسندگی، نقاشی، موسیقی برای آن‌ها جذابیت دارد و شغل‌هایی را ترجیح می‌دهند که هم چالش‌برانگیز باشد و هم خلوت آن‌ها را بهم نزند، مثل باستان‌شناسی یا طبیعت‌شناسی.
  • «تعامل‌کننده‌های خلاق‌» (Creative Interactors) - برون‌گرایی بالا و تجربه‌پذیری بالا: این افراد به تجربه کردن چیزهای جدید و متنوع علاقه دارند و دوست دارند کشف‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. آن‌ها از سخنرانی در جمع لذت می‌برند و به خوبی می‌توانند در گروه‌ها به مباحثه بپردازند. همچنین از ملاقات با افراد مختلف و پیشینه‌ آن‌ها لذت می‌برند، درنتیجه انسان‌شناسی یا روان‌شناسی شغل مناسبی برای آن‌ها است.
  • «خانه‌نشین‌ها» (Homebodies) - برون‌گرایی پایین و تجربه‌پذیری پایین: خانه‌نشین‌ها به فعالیت‌هایی که بتوانند به تنهایی یا در گروه‌های کوچک انجام دهند، علاقه دارند. آن‌ها ماجراجویی و خطرپذیری را دوست ندارند اما از جمع‌آوری کلکسیون یا تماشای منظره‌ای طبیعی لذت می‌برند. مشاغلی مثل حسابداری و کتابداری برای آن‌ها مناسب است.

۶. نمودار سبک تعامل

«سبک تعامل» (Style of Interactions) افراد در تست نئو، برگرفته از دو ویژگی برون‌گرایی و سازگاری است.

تفسیر تست نئو
این تصویر نمودار «سبک تعامل» در تست نئو را نشان می‌دهد. در نمودار سبک تعامل محور عمودی میزان برون‌گرایی و محور افقی میزان سازگاری است.
  • «رهبرها» (Leaders) - برون‌گرایی بالا و سازگاری پایین: این افراد از موقعیت‌های اجتماعی به عنوان فرصتی برای درخشیدن استفاده می‌کنند. آن‌ها اعتمادبه‌نفس بالایی برای تصمیم گرفتن دارند، می‌دانند چطور دیگران را با خود همراه کنند و ترجیح می‌دهند رهبر جمع باشند.
  • «بی‌تکلف‌ها» (The Unassuming) - برون‌گرایی پایین و سازگاری بالا: این گروه فروتن و دلسوز هستند. آن‌ها ترجیح‌ می‌دهند تنها باشند اما با دلسوزی به نیازهای دیگران پاسخ می‌دهند. اعتماد زیاد بی‌تکلف‌ها گاهی می‌تواند باعث شود دیگران از آن‌ها سوءاستفاده کنند.
  • «استقبال‌کنندگان» (Welcomers) - برون‌گرایی بالا و سازگاری بالا: استقبال‌کنندگان صمیمانه از همراهی با دیگران لذت می‌برند. آن‌ها نسبت به دوستان قدیمی خود دلسبتگی زیادی دارند اما آزادانه با دوستان جدید نیز ارتباط برقرار می‌کنند. این دسته خوش‌صحبت و دلسوز هستند، درنتیجه شنونده‌های خوبی به شمار می‌آیند. همچنین صحبت کردن از ایده‌های خودشان، آن‌ها را خشنود می‌سازد.
  • «رقابت‌کنندگان» (Competitors) - برون‌گرایی پایین و سازگاری پایین: رقابت‌کنندگان دیگران را به عنوان دشمن بالقوه درنظر می‌گیرند و بسیار محتاط هستند، دوری و دوستی را به صمیمیت ترجیح می‌دهند و به‌شدت از حریم شخصی خود محافظت می‌کنند.
مدیریت و رقابت

سبک‌های تعامل در تست نئو تقریبا مشابه سبک‌های رفتاری در تست رفتارشناسی DiSC است. به کمک تست DiSC نیز می‌توانید نحوه تعامل خود با دیگران را بسنجید.

۷. نمودار سبک فعالیت

در نمودار «سبک فعالیت» (Style of Activity) دو عامل برون‌گرایی و وظیفه‌شناسی نسبت به هم بررسی می‌شوند.

تفسیر تست نئو
این تصویر نمودار «سبک فعالیت» در تست نئو را نشان می‌دهد. در نمودار سبک فعالیت محور عمودی میزان برون‌گرایی و محور افقی میزان وظیفه‌شناسی است.
  • «عاشقان سرگرمی» (Fun Lovers) - برون‌گرایی بالا و وظیفه‌شناسی پایین: این افراد سرشار از انرژی و نشاط هستند اما به‌سختی می‌توانند انرژی خود را در جهتی سازنده استفاده کنند. در عوض، ترجیح می‌دهند از زندگی پرهیجان، پر از ماجراجویی و مهمانی‌های شلوغ خود لذت ببرند. آن‌ها بسیار فعال و تکانشی هستند و دنبال بهانه‌ای می‌گردند تا وظایف خود را کنار بگذارند.
  • «زحمت‌کش‌ها» (Plodders) - برون‌گرایی پایین و وظیفه‌شناسی بالا: این گروه کارکنانی ساختارمند هستند که بر روی کار خود تمرکز می‌کنند. آن‌ها آهسته و پیوسته وظایف خود را جلو می‌برند تا به موقع به اتمام برسند. وقت‌شناسی آن‌ها بالا است و بدون عجله و بادقت کارها را انجام می‌دهند.
  • «به‌دست آورندگان» (Go-Getters) - برون‌گرایی بالا و وظیفه‌شناسی بالا: به‌دست آورندگان مولد و کارآمد هستند و با سرعت بالایی کار می‌کنند. آن‌ها برای کسب مهارت‌های بیشتر مشتاقند و روش‌های توسعه‌ فردی را خودانگیخته دنبال می‌کنند.
  • «کم‌کارها» (The Lethargic) - برون‌گرایی پایین و وظیفه‌شناسی پایین: کم‌کارها شور و شوق زیادی از خود نشان نمی‌دهند. اهداف کمی می‌تواند در آن‌ها انگیزه ایجاد کند. آن‌ها بسیار منفعل و تکانشی رفتار می‌کنند و فقط پی رفع فوری‌ترین خواسته‌های خود هستند.
مدیریت

۸. نمودار سبک نگرش

نمودار «سبک نگرش» (Style of Attitudes) حاصل تعامل دو ویژگی تجربه‌پذیری و سازگاری است.

تفسیر تست نئو
این تصویر نمودار «سبک نگرش» در تست نئو را نشان می‌دهد. در نمودار سبک نگرش محور عمودی میزان تجربه‌پذیری و محور افقی میزان سازگاری است.
  • «آزاداندیشان» (Free-Thinkers) تجربه‌پذیری بالا و سازگاری پایین: این گروه نه تحت تاثیر سنت قرار می‌گیرند و نه تحت تاثیر جریان‌های مدرن هستند، بلکه همه دیدگاه‌ها را در نظر گرفته و مورد ارزیابی قرار می‌دهند تا نگرش خاص خود را پیدا کنند. آن‌ها می‌توانند احساسات را نادیده بگیرند تا حقیقت محض را پیدا کنند.
  • «سنت‌گرایان» (Traditionalists) تجربه‌پذیری پایین و سازگاری بالا: این افراد با تکیه بر سنت‌ها و آداب‌ورسوم به دنبال کشف بهترین راه زندگی هستند. از نظر آن‌ها پیروی از قوانین موجود بهترین راه برای تضمین رفاه همگی است.
  • «پیشرفت‌‌گرایان» (Progressives) تجربه‌پذیری بالا و سازگاری بالا: پیشرفت‌گرایان رویکردی تحلیلی به مشکلات اجتماعی دارند و مایلند تا راه‌های جدیدی را برای حل مشکل امتحان کنند. آن‌ها به طبیعت انسان ایمان دارند و مطمئن هستند به کمک آموزش، نوآوری و همکاری می‌توان جامعه را بهبود بخشید. به‌طور کل نگاه آن‌ها عقلانی و منطقی است.
  • «باثبات و مصمم» (Resolute) - تجربه‌پذیری پایین و سازگاری پایین: اشخاص باثبات و مصمم، باورهای قوی و انعطاف‌ناپذیری در مورد سیاست‌های اجتماعی و اخلاق دارند. آن‌ها به فطرت انسان‌ها اعتماد ندارند و طرفدار رویکردهای سخت‌گیرانه نسبت به مشکلات اجتماعی هستند تا همگان را مجبور به رعایت قانون کنند.
تفکر‌ آزاد

۹. نمودار سبک یادگیری

نمودار «سبک یادگیری» (Style of Learning) تلفیق دو ویژگی تجربه‌پذیری و وظیفه‌شناسی است.

تفسیر تست نئو
این تصویر نمودار «سبک یادگیری» در تست نئو را نشان می‌دهد. در نمودار سبک یادگیری محور عمودی میزان تجربه‌پذیری و محور افقی میزان وظیفه‌شناسی است.
  • «رویاپردازان» (Dreamers) - تجربه‌پذیری بالا و وظیفه‌شناسی پایین: این افراد جذب ایده‌های جدید می‌شوند و به کمک تخیل خود، ایده‌های تازه را گسترش می‌دهند. آن‌ها در شروع پروژه‌های نوآورانه خوب هستند اما در تکمیل پروژه‌ها کمتر موفق می‌شوند. رویاپردازان ابهام و عدم‌ قطعیت را به خوبی تحمل می‌کنند اما برای متمرکز ماندن، به کمک نیاز دارند.
  • «بخشنامه‌ای‌ها» (By-the-Bookers) - تجربه‌پذیری پایین و وظیفه‌شناسی بالا: این گروه افرادی کوشا، ساختارگرا و منظم هستند که از قوانین موجود پیروی می‌کنند. آن‌ها قدرت خیال‌پردازی بالایی ندارند و ترجیح می‌دهند از بخشنامه‌هایی که مسیر را قدم‌به‌قدم مشخص می‌کنند، استفاده کنند. یادگیری در بخشنامه‌ای‌ها قوی است اما با مسائلی که پاسخ قاطع و روشنی ندارند، مشکل دارند.
  • «دانش‌آموزان خوب» (Good Students) - تجربه‌پذیری بالا و وظیفه‌شناسی بالا: دانش‌آموزان خوب لزوما از دیگران باهوش‌تر نیستند اما عشق واقعی نسبت به یادگیری دارند و با سخت‌کوشی و برنامه‌ریزی پیش می‌روند. آن‌ها سطح آرمان بالایی دارند و معمولا در حل مشکلات خلاق هستند. این افراد اغلب تا جایی که بتوانند تحصیلات خود را ادامه می‌دهند.
  • «پژوهشگران بی‌میل» (Reluctant Scholars) - تجربه‌پذیری پایین و وظیفه‌شناسی پایین: پژوهشگران بی‌میل نسبت به فعالیت‌های علمی و فکری میل کمی دارند. درنتیجه، برای پایبند کردن‌ آن‌ها به یادگیری باید انگیزه تحصیلی آن‌ها را بالا برد. همچنین، این گروه برای حفظ تمرکز، برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی کارهای خود به کمک نیاز دارند.
یادگیری

۱۰. نمودار سبک شخصیت

آخرین نمودار تست نئو، نمودار «سبک شخصیت» (Style of Character) است. این نمودار طبق دو ویژگی سازگاری و وظیفه‌شناسی رسم می‌شود.

تفسیر تست نئو
این تصویر نمودار «سبک شخصیت» در تست نئو را نشان می‌دهد. در نمودار سبک شخصیت محور عمودی میزان سازگاری و محور افقی میزان وظیفه‌شناسی است.
  • «خوش‌نیت‌ها» (Well-Intentioned) - سازگاری بالا و وظیفه‌شناسی پایین: خوش‌نیت‌ها افراد بخشنده‌ای هستند که واقعا دلسوز و نگران دیگرانند اما به‌علت بی‌برنامه بودن و پیشتکار پایین نمی‌توانند همیشه با موفقیت نیت خیر خود را دنبال کنند.
  • «خود-پیش‌برندگان» (Self-Promoters) - سازگاری پایین و وظیفه‌شناسی بالا: این گروه در درجه اول به نیازها، اهداف و علایق خود توجه می‌کنند. منفعت آن‌ها برای خودشان در الویت است و همین ویژگی می‌تواند سبب شود در تجارت یا سیاست افراد بسیار موفقی باشند.
  • «نوع‌دوستان موثر» (Effective Altruists) - سازگاری بالا و وظیفه‌شناسی بالا: این دسته نظم و استقامت بالایی دارند و به خوبی وظایف خود را تا انتها پیش می‌‌برند. از سوی دیگر، مایل به خدمت به دیگران هستند. درنتیجه، می‌توانند با پشتکار زیاد در جهت منافع جمعی کار کنند.
  • «نامشخص» (Undistinguished) - سازگاری پایین و وظیفه‌شناسی پایین: این افراد اراده محکمی ندارند و بیشتر به فکر راحتی و لذت خود هستند تا رفاه دیگران. آن‌ها به خاطر سازگاری و وظیفه‌شناسی پایین خود، ممکن است مشکلات رفتاری داشته باشند که باید در جهت رفع آن تلاش کنند.
نوع دوستی

آیا تست نئو معتبر است؟

تست نئو یکی از معتبرترین آزمون‌های روانشناسی شخصیت است. این تست از «روایی و پایایی» (Validaty And Reliability) بالایی برخودار است و با دیگر پرسشنامه‌های معتبر شخصیت نیز همبستگی بالایی نشان می‌دهد.

تست NEO

آیا ویژگی‌های شخصیت در طول زندگی تغییر می‌کنند؟

شخصیت انسان تقریبا در طول زندگی ثابت است اما می‌تواند تغییر کند. برای مثال طبق تحقیقاتی که به کمک تست نئو انجام شده است، تجربه‌پذیری و روان‌رنجوری از نوجوانی تا میانسالی کاهش می‌یابد. سازگاری و وظیفه‌شناسی با افزایش سن بیشتر می‌شود و سطح برون‌گرایی به‌نسبت پایدار است.

اختلال شخصیت

برخی ویژگی‌ها نیز به کمک جلسات روان‌درمانی ممکن است تغییر کنند. مثلا ممکن است درون‌گرایی افراطی فردی نه ویژگی ذاتی او بلکه حاصل اضطراب اجتماعی او باشد که به کمک درمان رفع می‌شود. درنتیجه نمره برون‌گرایی افزایش خواهد یافت. همچنین، می‌توان سطح روان‌رنجوری را به کمک جلسات درمان کاهش داد.

معرفی چند تست شخصیت‌شناسی دیگر

علاوه بر تست شخصیت‌شناسی نئو که در این مطلب از مجله فرادرس بررسی شد، تست‌های شخصیت‌شناسی دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند برای خودشناسی، بررسی سازگاری‌های بین‌فردی و استخدام کارمندان استفاده شوند.

روانشناسی شخصیت

از جمله این تست‌ها می‌توان تست استعدادیابی هالند، تست شخصیت‌شناسی MBTI، تست رفتارشناسی DiSC، تست شخصیت‌شناسی آیزنک، تست ۱۶ عاملی کتل، آزمون MMPI و... را نام برد.

بر اساس رای ۱۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Psychometric SuccessValidating the NEO Personality
۳ دیدگاه برای «تست نئو چیست؟ – به زبان ساده + تفسیر تست شخصیت شناسی NEO»

خیلی از زحمتی که کشیدید تشکر میکنم.
مطلب بسیار ازشمندی بود و با دقت کامل به همه جزئیات پرداخته شده بود.
ممنون

با سلام و عرض تشکر.
بسیار عالی بود👍🌹🌹

سلام شخصی عمدا جواب سوالات را غیر واقعی بدهد و موجب خطای زیاد در تست بشود؟؟

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *