چگونه در سال ۱۴۰۳ مهارت های جدید یاد بگیریم؟

۲۱۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه
چگونه در سال ۱۴۰۳ مهارت های جدید یاد بگیریم؟

اهمیت داشتن مهارت عملی در سال‌های اخیر بیشتر از مدرک تحصیلی شده است و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۱۴۰۳، بسیاری از کارفرمایان برای جذب نیروی جدید، به‌ مهارت نیروها بیش از مدرک تحصیلی آن‌ها توجه کنند. همچنین در عصر اطلاعات، دسترسی به آموزش‌های با کیفیت رایگان یا با هزینه اندک فراهم شده است. در این مطلب از مجله فرادرس، نحوه یادگیری مهارت جدید و مراحل مربوط به آن را یاد می‌گیریم، با نکات مربوط به یادگیری مهارت آشنا می‌شویم و در نهایت، ۲۰ مهارت ضروری در سال ۱۴۰۳ یا ۲۰۲۴ و آموزش‌های مربوط به آن را بیان می‌کنیم.

چگونه مهارت جدید یاد بگیریم؟

مسیر یادگیری مهارت جدید دارای ۱۲ مرحله اصولی است که از شناسایی متناسب‌ترین مهارت‌ها و سبک یادگیری، بخش‌بندی مهارت‌ها و هدف‌گذاری‌ آموزشی شروع می‌شود و در نهایت با ارزیابی مهارت و پاداش در پی موفقیت تمام می‌شود. در ادامه، این ۱۲ مرحله را نام می‌بریم.

  1. شناسایی متناسب‌ترین مهارت‌ها
  2. شناسایی متناسب‌ترین سبک یادگیری
  3. بخش‌بندی مهارت‌ها
  4. هدف‌گذاری‌ آموزشی
  5. تدوین برنامه یادگیری ساختاریافته
  6. غلبه بر چالش‌های رایج
  7. حفظ انگیزه برای یادگیری
  8. یافتن گروه‌های متناسب
  9. مقایسه کار خود با افراد متخصص
  10. آموزش به دیگران
  11. ارزیابی میزان پیشرفت
  12. پاداش در پی موفقیت

در ادامه، هر کدام از این مراحل را توضیح می‌دهیم.

پسری که در حال دوچرخه‌سواری در دشتی بسیار پهناور و زیبا است.

۱. شناسایی متناسب‌ترین مهارت‌ها

بر اساس قانون ۲۰-۸۰، بیش از ۸۰ درصد از دستاوردهای ما، ناشی از تنها ۲۰ درصد از مهارت‌ها و اطلاعات ما است. این می‌تواند اهمیت انتخاب مهارت مناسب را نشان دهد. در اولین گام، می‌توانیم مهارت‌ها را مبتنی بر تیپ شخصیتی، توانمندی‌ها و مسیر حرفه‌ای انتخاب کنیم. انتخاب مهارت‌های متناسب، به ما کمک می‌کند تا از آموخته‌های خود در زندگی استفاده بیشتری کنیم. در غیر این صورت، زمان و انرژی زیادی را از دست می‌دهیم و همچنین، پیشرفت چندانی در زندگی اتفاق نمی‌افتد.

برای مثال، تیپ شخصیتی ESFP نیاز زیادی به ارتباط اجتماعی و فعالیت‌های هیجان‌انگیز دارد، اگر چنین فردی شروع به یادگیری شیوه‌های تقویت فن بیان کند، احتمال موفقیت او دو چندان خواهد بود. اینجا می‌توانیم اهمیت تیپ شخصیتی را در انتخاب مهارت‌ها متوجه شویم. فیلم آموزش شخصیت شناسی مایرز بریگز (MBTI) فرادرس برای یادگیری تیپ‌های شخصیتی مایرز-بریگز می‌تواند گزینه مناسبی باشد. در ادامه، ملاک‌های تشخیص مهارت متناسب را بیان می‌کنیم.

  • تیپ شخصیتی
  • توانمندی‌ها
  • نقاط ضعف
  • هوش‌ غالب در هوش‌های چندگانه

۲. شناسایی متناسب‌ترین سبک یادگیری

سه نحوه یادگیری مهارت جدید وجود دارد که شامل «یادگیری دیداری»، «یادگیری با گوش دادن» و «یادگیری عملی» می‌شود. تمام این شیوه‌ها به یادگیری مهارت جدید ختم می‌شوند اما هر فردی با یکی از این شیوه‌های یادگیری ارتباط بیشتری برقرار می‌کند و مهارت های جدید را آسان‌تر یاد می‌گیرد. در ادامه، هر کدام از این شیوه‌ها را توضیح می‌دهیم.

  • یادگیری دیداری: افراد با این سبک یادگیری، با مطالعه کتاب به‌راحتی می‌توانند یاد بگیرند و توانایی تمرکز بر مطالب نوشته شده را دارند. یادگیری دیداری، سنتی‌ترین سبک یادگیری است و مدارس از این شیوه برای آموزش مفاهیم مختلف استفاده می‌کنند. به‌طور معمول، این افراد تفکر انتزاعی قدرتمندتری دارند و با یادگیری نظری، می‌توانند آن مهارت را به‌کار بگیرند.
  • یادگیری با گوش دادن: برخی افراد با گوش دادن انواع پادکست ارتباط بسیار بهتری برقرار می‌کنند، اگر جزو این دسته افراد هستیم، می‌توانیم مطالب کتاب‌های آموزشی را ضبط کنیم و در هنگام پیاده‌روی گوش دهیم. به‌طور معمول، این افراد سخت‌تر می‌توانند بر روی متون نوشتاری تمرکز کنند.
  • یادگیری عملی: برخی افراد اگر در حین انجام کار فعالیتی را انجام دهند، آن‌ مهارت را به‌خوبی یاد می‌گیرند. به‌طور معمول، این افراد تفکر عینی قدرتمندی دارند و به دنبال کارکرد مفاهیم نظری در دنیای واقعی هستند.
فردی که در حال ساز زدن در یک اتاق بسیار زیبا در کنار شومینه است.

۳. بخش‌بندی مهارت‌ها

تقسیم مهارت اصلی به مهارت‌های جزئی‌تر به افراد کمک می‌کند تا هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی آسان‌تری داشته باشند. برای مثال، اگر تمایل داریم تا مهارت مکاتبه اداری یاد بگیریم، می‌توانیم فهرستی از مهارت‌های مجزا و جزئی‌تر درست کنیم تا ابتدا بر روی آن‌ها مسلط شویم. این مهارت‌های جزئی‌تر می‌توانند شامل تایپ کردن، یادگیری شیوه‌های سازماندهی اطلاعات یا یادگیری شیوه «فشرده‌سازی» (Compressing) فایل با هدف ارسال ایمیل می‌شود.

۴. هدف‌گذاری‌ آموزشی

افراد یادگیرنده از صِرف یادگیری لذت می‌برند و خطر شاخه به شاخه شدن و داشتن اطلاعات سطحی در حوزه‌های مختلف، آن‌ها را به‌شدت تهدید می‌‌کند. با وجود این عطش یادگیری، داشتن هدف برای افراد یادگیرنده بسیار ضروری است و به آن‌ها کمک می‌کند تا در یک مسیر یادگیری پایدار بمانند و مهارت‌های مختلف را به‌صورت سطحی و ناکارآِمد تجربه نکنند. برای یادگیری عمیق مهارت‌ها، می‌توانیم از شیوه هدف‌گذاری «SMART» استفاده کنیم. در این شیوه، هر کدام از اهداف شامل پنج ویژگی مهم هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • «مشخص و روشن» (Specific)
  • «قابل اندازه‌گیری» (Measurable)
  • «قابل دستیابی‌» (Attainable)
  • «واقع‌بینانه» (Realistic)
  • «زمان‌بندی‌شده» (Timely)

هر چقدر اهداف دقیق‌تر و قابل اندازه‌گیری‌تری داشته باشیم، روند پیشرفت واضح‌تری داریم و از آن انگیزه بگیریم. همچنین، برای هدف‌گذاری مؤثر می‌توانیم از فیلم آموزش هدف گذاری حرفه ای فرادرس استفاده کنیم.

۵. تدوین برنامه یادگیری ساختاریافته

وجود برنامه مناسب به افراد کمک می‌‌‌کند تا به اهداف خود پایبند بمانند و یادگیری مهارت جدید را تبدیل به بخشی از زندگی خود کنند. بر اساس تحقیقات، با صرف ۲۰ ساعت زمان مفید برای یادگیری مهارت، پیشرفت بسیار چشم‌گیری در آن مهارت اتفاق می‌افتد. در نتیجه، برنامه‌ریزی‌های خود را جوری تنظیم کنیم که حداقل ۲۰ ساعت ابتدایی آموزش را به‌صورت منظم و پایدار انجام دهیم. برای برنامه‌ریزی مناسب حتماً توجه داشته باشیم که گرفتار کمال‌گرایی نشویم و استانداردهای بلندپروازانه‌ای نداشته باشیم. در ادامه، برخی نکات مهم برای برنامه‌ریزی را بیان می‌کنیم.

  • اگر زمان زیادی برای یادگیری مهارت جدید نداریم، از زمان‌های استراحت خود کم نکنیم.
  • سعی کنیم از شیوه‌های شنیداری مانند پادکست استفاده کنیم تا زمان‌های مرده خود را به یادگیری مهارت جدید اختصاص دهیم.
  • اگر برنامه فشرده‌ای داریم، مدت زمان یادگیری را افزایش دهیم اما روند یادگیری را قطع نکنیم و به استمرار آن پایبند باشیم.
  • اگر ممکن است، زمان‌هایی که بیشترین تمرکز را داریم مانند ابتدای صبح را به یادگیری مهارت جدید اختصاص دهیم.

برای یادگیری بهترین شیوه برنامه‌ریزی، می‌توانیم به مطلب آموزش برنامه ریزی روزانه مجله فرادرس مراجعه کنیم.

۶. غلبه بر چالش‌های رایج

برخی از موانع یادگیری از جمله ترس از شکست، ترس از قضاوت دیگران، احساس تلف شدن زمان یا ترس از تغییر باعث می‌شود تا افراد، مسیر یادگیری خود را ادامه ندهند. همچنین برخی مواقع، موانع دیگری منجر به تمام نشدن فرایند نحوه یادگیری مهارت جدید می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • تغییر برنامه‌های کاری
  • افزایش شدید هزینه‌ها
  • ناتوانی در رفت و آمد
  • پر کردن زمانی که برای آموزش در نظر گرفته بودیم با سایر فعالیت‌ها،

برای مقابله با این‌گونه موانع، فهرستی از چالش‌های بالقوه درست کنیم تا قبل از شروع نحوه یادگیری مهارت جدید، نگاهی واقع‌بینانه‌تر به مسیر یادگیری خود داشته باشیم.

کودکی در حال بازی بسکتبال در یک کوچه زیبا و بزرگ

۷. حفظ انگیزه برای یادگیری

تصمیم‌گیری برای یادگیری نحوه مهارت جدید بسیار ارزشمند است اما نباید فراموش کرد که فرایند یادگیری طولانی‌مدت است و انگیزه‌های لحظه‌ای با شکست در یادگیری همراه می‌شود. در ادامه، راهکارهای حفظ انگیزه برای یادگیری مهارت جدید را بیان می‌کنیم.

  • انجام مهارت‌های مورد علاقه: مهارتی که انتخاب می‌کنیم لزومی ندارد که کاری یا تحصیلی باشد، هر فعالیتی که با دیدن آن، لبخندی بر روی لب ما می‌آید و دوست داریم که خودمان انجام دهیم، می‌تواند فعالیت مورد علاقه ما باشد.
  • داشتن استعداد: ما به‌طور کلی به فعالیت‌هایی علاقه‌مند می‌شویم که می‌توانیم به‌خوبی انجام دهیم و با دستاوردهای ملموسی روبرو می‌شویم. اگر مهارتی که انتخاب می‌کنیم با استعدادهای ما همراستا باشد، به آن علاقه‌مند خواهیم شد.
  • نوشتن فهرست موفقیت‌ها: یکی از بهترین راه‌های حفظ انگیزه، نوشتن مسیر پیشرفت و فهرست موفقیت‌ها است. این فهرست تنها با نوشتن اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت امکان‌پذیر است و با دیدن دستاوردهایی که تا اینجا داشته‌ایم، به ادامه روند امیدوار می‌شویم.
  • استراحت مرتبط میان کار: با تمرکز چندین ساعته بر روی مهارت جدید و یادگیری آن بسیار وسوسه‌برانگیز است، اما پژوهش‌ها نشان‌ داده‌اند که وجود استراحت‌های مرتبط میان فعالیت کاری، به پایداری در فرایند یادگیری کمک می‌کند و احتمال یادگیری مهارت را در بلندمدت افزایش می‌دهد.
  • یادگیری دسته‌جمعی: اگر با دوستان خود تصمیم به یادگیری مهارتی داشته باشیم و در مسیر یادگیری، یکدیگر را همراهی کنیم، احتمال پایداری در مسیر یادگیری و رسیدن به موفقیت افزایش پیدا می‌کند. زیرا در این صورت، اگر یکی از افراد بی‌انگیزه شود، با پشتیبانی اطرافیان به مسیر یادگیری ادامه می‌دهد.

افرادی در حال درس خواندن و مطالعه در یک کتابخانه بسیار بزرگ و نورگیر

۸. یافتن گروه‌های متناسب

ایجاد فضای یادگیری یکی از بهترین شیوه‌ها برای پیدا کردن نحوه یادگیری مهارت جدید است. به‌طور کلی، برای بیشتر مهارت‌ها، انواع گروه‌ها، صفحه‌ها و کانال‌های مجازی وجود دارد، برای یافتن گروه‌های متناسب، می‌توانیم به دنبال انواع شبکه‌های اجتماعی باشیم یا در اینترنت، گروه‌های کتاب‌خوانی یا آموزشی مربوط را جستجو کنیم. همچنین، شرکت در سمینارها، گردهمایی‌ها و دوره‌های آموزشی نیز می‌تواند به‌صورت دهان به دهان ما را به افراد متناسب وصل کند.

۹. مقایسه کار خود با افراد متخصص

مشاهده شیوه کار افراد موفق در مهارتی که یاد می‌گیریم و مقایسه عملکرد خودمان با آن‌ها به ما کمک می‌کند تا نقاط ضعف خود را پیدا کنیم. برای این کار، بعد از پیشرفت قابل توجهی که در یادگیری مهارت مورد نظر داشتیم، می‌توانیم به‌مرور، دستاوردهای خود را با سایر متخصصان مقایسه کنیم. برای مثال، اگر در حال یاد گرفتن شطرنج هستیم، می‌توانیم بعد از مدتی ویدئوی مسابقه استادبزرگ‌های شطرنج را ببینیم و ارزیابی کنیم. این روند هم می‌تواند به افزایش انگیزه ما کمک کند و هم از شیوه فعالیت آن‌ها الگو بگیریم. در ادامه، سؤالات آمده است که نشان می‌دهد در هنگام مقایسه به چه مواردی توجه کنیم.

  • کدام جنبه از مهارت خود را باید تغییر دهیم تا شباهت بیشتری به او پیدا کنیم؟
  • افراد متخصص از چه تکنیک‌هایی استفاده می‌‌کنند؟
  •   افراد متخصص بر روی کدام بخش از مهارت تأکید بیشتری دارند؟
پیرمردهایی که در بازی شطرنج در پارک هستند.

۱۰. آموزش به دیگران

آموزش مهارتی که می‌خواهیم یاد بگیریم به ما کمک می‌کند تا متوجه جوانبی شویم که بر روی آن‌ها مسلط نیستیم. همچنین، سؤالات مخاطبان باعث می‌شود تا با نگاهی انتقادی، آموزه‌های خود را ارزیابی کنیم و پایه‌های یادگیری خود را تقویت کنیم. برای پیدا کردن فرد مناسب آموزش، می‌توانیم چنین پیشنهادی را در شبکه‌های اجتماعی قرار دهیم و همواره تلاش کنیم تا آموزه‌های خود را برای افراد علاقه‌مند توضیح دهیم. جالب است که اگر پایه‌های مورد نیاز را کسب کرده باشیم، آموزش به دیگران، مؤثرترین نحوه یادگیری مهارت جدید است.

۱۱. ارزیابی میزان پیشرفت

ارزیابی میزان تسلطی که بر مهارت داریم، به ما کمک می‌کند تا نگرشی واقع‌بینانه به خود داشته باشیم و برخی جوانب را بهبود دهیم. هنگامی که احساس کرده‌ایم بر روی تمام مهارت یا بخشی از آن تسلط پیدا کرده‌ایم، می‌توانیم آزمونی را تدوین کنیم و با کمک آن، خودمان را مورد ارزیابی قرار دهیم. همچنین، می‌توانیم مهارت‌هایی مثل ورزش اسکیت‌برد یا طراحی را مورد ارزیابی قرار دهیم که با تست‌های سنتی امکان سنجش آن وجود ندارد. برای ارزیابی این مهارت‌ها، می‌توانیم ملاک‌های خاصی مانند توانایی تغییر جهت یا پرش با اسکیت‌برد را انجام دهیم و در ادامه مورد سنجش قرار دهیم.

۱۲. پاداش در پی موفقیت

جشن گرفتن یا دادن پاداش کوچکی به خویش، یکی از بهترین راه‌های لذت از یادگیری و حفظ انگیزه برای یادگیری مهارت بعدی است. هنگامی که به اهداف مشخصی می‌رسیم یا نتیجه تستی که از خود می‌گیریم موفقیت‌آمیز است، خودمان را با موضوعاتی که دوست داریم مهمان کنیم. مطمئن باشیم که با دادن پاداش، موفقیت‌های بیشتری کسب خواهیم کرد و احتمال دستیابی به موفقیت افزایش پیدا می‌کند. تنها به یاد داشته باشیم که پاداش‌های کوچک و جذاب در پی رسیدن به موفقیت‌های کوچک، بهتر از پاداش‌های بزرگ اما با فاصله بسیار زیاد و در پی دستاوردهای چشمگیر است.

همچنین، برای انجام موفقیت‌آمیز این تکنیک، ضروری‌ است که بدانیم از چه چیزی بیشترین لذت را می‌بریم و خودمان را به دادن این پاداش‌ها مجبور کنیم. این پاداش‌ها می‌توانند از خوردن بستنی یا سفارش پیتزا آغاز شود و تا رفتن به مسافرت یا گرفتن بلیط کنسرت مورد علاقه گسترده باشد.

نحوه یادگیری مهارت جدید برای افزایش نمرات تحصیلی چیست؟

حال که به‌طور کامل با گام‌های یادگیری مهارت جدید آشنا شده‌ایم، می‌توانیم مهارت‌هایی را معرفی کنیم که به ما کمک می‌کند تا صرف نظر از رشته تحصیلی، دستاوردهای تحصیلی پربارتری داشته باشیم. مسیر پیش روی خود را با آموزش رایگان مؤثرترین روش برنامه‌ریزی درسی آغاز می‌کنیم و با یادگیری روش مطالعه مؤثر و آموزش اصول مطالعه، تکنیک‌های مطالعه مؤثر را یاد می‌گیریم. در ادامه، شیوه‌های افزایش تمرکز را یاد می‌گیریم تا بهره‌وری بیشتری داشته باشیم و با کمک روش‌های مقابله با فراموشی، مطالب را به ذهن می‌سپاریم. در نهایت نیز، یاد می‌گیریم که چگونه با استرس تحصیلی مواجه شویم و از پس آن بر بیاییم.

با طی کردن این مسیر آموزشی و نحوه یادگیری مهارت جدید برای درس خواندن، آمادگی مواجهه با هر مقطع تحصیلی یا روند آموزشی را داریم و می‌توانیم با چالش‌های آموزشی به‌خوبی روبرو شویم.

چه نکاتی را برای یادگیری مهارت جدید رعایت کنیم؟

با رعایت نکاتی ساده اما هوشمندانه می‌توانیم نحوه یادگیری مهارت جدید را جذاب‌تر و مؤثر کنیم. در ادامه، مهم‌ترین این نکات را نام می‌بریم.

  • استفاده از چند مسیر یادگیری
  • یافتن همراه برای یادگیری
  • استفاده عملی از آموخته‌ها
  • جستجوی بهترین دوره آموزشی
  • شکستن روال‌های گذشته
  • افزایش تمرکز

حال می‌توانیم هر کدام از آن‌ها را توضیح دهیم.

۱. استفاده از چند مسیر یادگیری

اگر هر مهارت را به‌شیوه‌های مختلفی یاد بگیریم، احتمال پایداری آن یادگیری در ذهن ما افزایش می‌یابد. برای مثال، اگر قصد پخت کیک داریم، می‌توانیم فیلم آموزشی مربوط به آن را مشاهده کنیم، می‌توانیم با کمک کتاب آشپزی به‌صورت هفتگی پختن کیک را تمرین کنیم و همچنین، می‌توانیم شیوه کیک‌پزی یکی از اعضای خانواده را مشاهده کنیم و در کنار او یاد بگیریم. شیوه‌های مختلف یادگیری، تعداد بیشتری از حواس پنج‌گانه را درگیر می‌کند و تجربیات متعدد، با افزایش شانس یادگیری همراه است. در ادامه، مهم‌ترین منابع اطلاعاتی برای یادگیری را نام می‌بریم.

  • کتاب‌های آموزشی
  • آموزش‌های ویدئویی آنلاین
  • پادکست
  • پُست‌های بلاگ
  • فیلم‌ها و مستندات آموزشی

همچنین، با کمک شیوه‌های مختلف یادگیری، انعطاف‌پذیری زمانی و انرژی بیشتری در فرایند یادگیری داریم. برای مثال، اگر زمان رفتن به کلاس را نداریم، می‌توانیم از کتاب استفاده کنیم و اگر حوصله خواندن کتاب را نداریم، زمان‌های رفت و آمد خود را به دیدن فیلم یا گوش دادن پادکست اختصاص دهیم.

خانمی در حال آشپزی در یک آشپزخانه بسیار بزرگ و نورگیر

۲. یافتن همراه برای یادگیری

داشتن رفیقی برای مطالعه، احتمال موفقیت افراد را در فرایند یادگیری افزایش می‌دهد. فرد یادگیرنده‌ای را پیدا کنیم که از یادگیری مهارت مورد نظر شما لذت می‌برد و برای یادگیری این مهارت، برنامه‌ریزی مشترکی داشته باشیم. در این صورت، هر کدام از ما نفر دیگر را به یادگیری ترغیب می‌کند. همچنین، می‌توانیم هر فردی بر روی جنبه خاصی از مهارت مورد نظر متمرکز شود و آنچه که یادگرفته است را برای فرد دیگر توضیح دهد.

همچنین می‌توانیم با فرد ماهری در ارتباط باشیم که بر روی مهارت مورد نظر مسلط است، چنین فردی اگر تمایل به آموزش ما داشته باشد، هم تسلط او بر روی آن مهارت افزایش می‌یابد و همچنین، ما نیز می‌توانیم آن موضوع را به‌صورت کامل یاد بگیریم.

۳. استفاده عملی از آموخته‌ها

بهترین شیوه برای یادگیری یک مهارت، انجام آن فعالیت است. با این‌که کتاب‌ها و فیلم‌های آموزشی گزینه‌های بسیار مناسبی هستند، اما تا جای ممکن تلاش کنیم تا آموخته‌های خود را به‌صورت عملی مورد استفاده قرار دهیم. این نکته در مورد مهارت‌های عملی اهمیت چند برابر دارد. برای مثال، اگر می‌خواهیم زبان برنامه‌نویسی ++C را یاد بگیریم، تمام آموخته‌های نظری خود را به‌سرعت در فرایندهای کاری مورد استفاده قرار دهیم.

۴. جستجوی بهترین دوره آموزشی

یکی از مهم‌ترین مهارت‌های افراد یادگیرنده، توانایی آن‌ها در یافتن بهترین برنامه‌های آموزشی با مناسب‌ترین مربیان است. همچنین، با جستجویی ساده در اینترنت، سایت‌های متعددی پیدا می‌کنیم که انواع دوره‌های آموزشی معتبر رایگان را در اختیار ما قرار می‌دهد. این دوره‌های آموزشی از نگاه بسیاری افراد پنهان است و برای یادگیری آن‌ها هزینه گزافی می‌کنند، در حالی‌که همان اطلاعات را به‌صورت رایگان می‌توانند در اختیار داشته باشند. در نتیجه، تنها کافی‌ست عبارت‌های «فیلم آموزشی رایگان»، «دوره آموزشی رایگان» را در اینترنت سرچ کنیم تا با تعداد بالایی از سایت‌های معتبری مواجه شویم که فیلم‌های آموزشی معتبری را به‌صورت رایگان در اختیار افراد قرار می‌دهند. همچنین، برای استفاده از دوره‌ها، می‌توانیم به آموزش‌های رایگان فرادرس مراجعه کنیم.

۵. شکستن روال‌های گذشته

انجام فعالیت‌های تکراری در طول روز، به ما کمک می‌‌کند تا برای انجام کارها، انرژی کمتری را صرف کنیم اما این عادت‌ها، چارچوب‌های ذهنی انعطاف‌ناپذیری ایجاد می‌کنند که افراد را از کسب تجربیات و دیدگاه‌های جدید محروم می‌‌کند. اگر با انجام کارهای کوچکی این روتین‌های روزمره زندگی را بشکنیم، به‌مرور ذهن ما می‌تواند خارج از چارچوب‌های گذشته نیز فکر کند. می‌توانیم این کار را با انتخاب مسیر جدیدی برای رفتن به شرکت یا انتخاب کافی‌شاپ جدید انجام دهیم. به‌مرور، ایجاد تغییر در زندگی راحت‌تر می‌شود و می‌توانیم از کوچک‌ترین زمان‌های خود برای تجربه کارهای جدید استفاده کنیم. همچنین، ذهن بازتری خواهیم داشت و ایده‌های بیشتری به ذهن ما خواهد رسید.

خانمی که در خیابانی خلوت ایستاده و دوردست را نگاه می‌کند.

۶. افزایش تمرکز

یکی از اصلی‌ترین عوامل ناامیدی از نحوه یادگیری مهارت جدید، تمرین بدون تمرکز است. تمرین مهارت‌ها در موقعیت‌های پر از عوامل حواس‌پرتی، باعث می‌شود تا پیشرفت چندانی نداشته باشیم. در نتیجه، با یادگیری راه‌های افزایش تمرکز در مجله فرادرس، می‌توانیم بازدهی خود را افزایش دهیم و سرعت پیشرفت بیشتری داشته باشیم. در ادامه، برخی از تکنیک‌های تقویت تمرکز را بیان می‌کنیم.

  • حذف عوامل حواس‌پرتی
  • انجام ندادن چند کار در یک زمان
  • مدیریت مصرف قند و چربی
  • استفاده از تکنیک پومودورو

هر چقدر تمرکز بالاتری داشته باشیم، بازدهی بیشتری نیز خواهیم داشت و راحت‌تر می‌توانیم مهارت جدید را یاد بگیریم.

۷. تمرین تندخوانی

اگر ذهن ما توانایی بیشتری در تجزیه‌وتحلیل اطلاعات پیدا کند، احتمال یادگیری مهارت جدید نیز افزایش پیدا می‌کند. افرادی که توانایی مطالعه سریع دارند، به‌جای تمرکز بر روی واژه‌ها، بر روی جملات و پاراگراف‌ها متمرکز می‌شوند. به‌طور کلی، سرعت مطالعه در حالت معمول، حدود ۲۵۰ کلمه در دقیقه است، در حالی‌‌که این سرعت می‌تواند تا ۴۰۰ الی ۷۰۰ کلمه در دقیقه نیز افزایش پیدا کند. مهارت تندخوانی یک مهارت ذهنی است و با تمرین و ورزیده شده ذهن به‌دست می‌آید.

برای تمرین تندخوانی، می‌توانیم زمان محدودی را در نظر بگیریم و چند صفحه از یک کتاب را در آن زمان مطالعه کنیم. برای مثال، در پنج دقیقه، متنی ۱۵۰۰ کلمه‌ای را شروع به مطالعه کنیم و مطالبی که متوجه شده‌ایم را بنویسیم. در ادامه، دوباره متن را با دقت بالا مطالعه کنیم و بسنجیم که تا چه میزان از اطلاعات مهم را با تندخوانی فراگرفتیم.  همچنین می‌توانیم از اپلیکیشن‌های تندخوانی استفاده کنیم. این اپلیکیشن‌ها، بخش‌های مهم‌تر مطالب را مشخص می‌‌کنند و این به افراد کمک می‌کند تا چکیده‌ای از مهم‌ترین بخش‌های مطلب را مطالعه کنند.

۸. نترسیدن از شکست

تجربیات ناشی از اشتباه، بخشی ضروری از فرایند یادگیری است و افراد یادگیرنده هر اشتباهی را به‌عنوان فرصتی برای پیشرفت در نظر می‌گیرند. در نتیجه، از شروع یادگیری مهارت جدید نترسیم و با تفکر تحلیلی، اشتباهات خود را ارزیابی کنیم تا نقائصی که منجر به شکست شد را بهبود دهیم. برای این کار، می‌توانیم دفترچه اشتباهات داشته باشیم و هر اشتباهی که رخ می‌دهد را به‌همراه دلیل آن یادداشت کنیم. به‌مرور، همان‌ دفترچه تبدیل به اصلی‌ترین منبع آموزشی شما خواهد شد.

یک مرد ایستاده بر لبه پرتگاه

۹. افزایش کنجکاوی

احساس کنجکاوی ما به دوران کودکی و رهایی از چارچوب‌های ذهنی برمی‌گردد. به‌همین دلیل نیز اصلی‌ترین سؤال کودکان، «چرایی اتفاقات» است. این احساس قدرتمند و ذاتی به کودکان کمک می‌کند تا در چند سال اول زندگی، زبان مادری و حتی یک زبان دیگر را بیاموزند، مستقلانه تحرک کنند، با قوانین دنیا آشنا شوند و تعاملات اجتماعی را متوجه شوند. با گذشت زمان و ایجاد چارچوب‌های ذهنی، کودک طبیعی محدود می‌شود و کنجکاوی افراد بزرگسال نیز به‌شدت کاهش می‌یابد. در نتیجه، برای رهایی کودک طبیعی نیاز داریم تا سؤالات خود را بدون ترس از قضاوت شدن بپرسیم، وارد حوزه‌هایی بشویم که از قبل به آن‌ها علاقه‌مند هستیم و وارد جمع‌های مثبت‌اندیش شویم.

۱۰. فعالیت ورزشی

تحقیقات زیادی نشان داده‌اند که انواع فعالیت‌های ورزشی با افزایش ضربان قلب و افزایش سطح اکسیژن مغز همراه است و باعث افزایش توانایی ذهنی و «انعطاف‌پذیری مغزی» (Brain Plasticity) می‌شود. در نتیجه، فعالیت‌های ورزشی را می‌توانیم با هدف افزایش بازدهی فکری و یادگیری آسان‌تر مهارت‌ها انجام دهیم. فعالیت‌های بدنی کوچکی مانند پیاده‌روی سریع روزانه نیز می‌تواند این تغییرات را رقم بزند اما اگر سخت بود، می‌توانیم از انواع دوره‌ها و کلاس‌های ورزشی استفاده کنیم یا با همراهی دوستان خود، وارد تورهای طبیعت‌گردی یا ورزش‌های گروهی شویم.

بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
BetterUpwiki HowindeedEmeritus Online
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *