رشته ادبیات نمایشی | معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار + (فیلم رایگان)

۱۱۶۷۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه
رشته ادبیات نمایشی | معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار + (فیلم رایگان)

در این مطلب از مجموعه مطالب معرفی رشته‌های دانشگاهی مجله فرادرس، به رشته ادبیات نمایشی پرداخته‌ایم و سعی کرده‌ایم تناسب آن با روحیات افراد، دروسی که برای موفقیت در این رشته باید در آن‌ها پایه‌ای قوی‌تر داشت، گرایش‌های آن، بازار کار و سایر موارد مرتبط را مورد بررسی قرار دهیم.

فیلم آموزشی معرفی رشته ادبیات نمایشی

دانلود ویدیو

رشته ادبیات نمایشی مناسب چه کسانی است؟

رشته ادبیات نمایشی

رشته ادبیات نمایشی یا ادبیات دراماتیک در واقع رشته نویسندگی برای صحنه نمایش یا همان تئاتر است و از آنجا که در این رشته مباحث خلق شخصیت، پی‌رنگ و دیگر اصول و عناصر نوشتن دراماتیک مطرح می‌شود - که مشترک با فیلمنامه‌نویسی است - و همچنین واحدهای فیلمنامه‌نویسی را نیز پوشش می‌دهد، علاوه بر علاقه‌مندان به نویسندگی در حوزه تئاتر، می‌تواند مناسب علاقه‌مندان به نویسندگی در حوزه سینما و فیلمنامه‌نویسی نیز باشد.

کدام دروس دوره دبیرستان در رشته ادبیات نمایشی بیشتر کاربرد دارند؟

رشته ادبیات نمایشی

از آنجا که یک نویسنده باید اطلاعات عمومی بالایی داشته باشد، بنابراین دروس عمومی زیر می‌توانند کمک کننده باشند.از جمله روانشناسی،

اما رشته اصلی که هر نویسنده فارسی زبان باید به آن مسلط باشد، اول ادبیات فارسی و اصول نگارش است. بنابراین دو درس زیر برای رشته ادبیات نمایشی اهمیت بسیار بالایی دارند.

گرایش‌های رشته ادبیات نمایشی برای ادامه تحصیل چه هستند؟

رشته ادبیات نمایشی

فارغ‌التحصیلان رشته ادبیات نمایشی می‌‌توانند در آزمون ورودی مجموعه رشته‌‌های هنرهای نمایشی و سینما شرکت کنند که عبارتند از:

اما پر واضح است که ادبیات نمایشی ادامه همین رشته است و می‌‌تواند در پر بار شدن به آن‌ها کمک کند.

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته ادبیات نمایشی چه هستند؟

در ادامه مروری داریم بر مهم‌ترین دروسی که در رشته ادبیات نمایشی در دانشگاه تدریس می‌شوند:

فارغ التحصیل رشته ادبیات نمایشی در چه کارها و صنایعی می‌تواند شاغل شود؟

رشته ادبیات نمایشی

 

فارغ التحصیلان رشته ادبیات نمایشی می‌‌توانند در موارد زیر اشتغال داشته باشند:

  • نویسندگی برای تئاتر، سینما، صدا و سیما، نمایش خانگی و آنلاین
  • کارشناس و منتقد تئاتر و سینما و نوشتن مقالات برای مجلات
  • تدریس این رشته به دیگر علاقه‌مندان در دانشگاه و موسسات آموزشی

بازار کار رشته ادبیات نمایشی به چه صورت است؟

رشته ادبیات نمایشی

با توجه به اینکه تئاتر و به ویژه سینما همیشه از سوی عموم مردم مورد اقبال هستند و همچنین وجود رسانه‌‌های تصویری مثل تلویزیون و نمایش‌‌های خانگی و آنلاین که برای تهیه برنامه‌‌های خود به متن نمایشی نیاز دارند، فارغ التحصیلان به شرطی که بتوانند در نوشتن مهارت‌‌های لازم را کسب کنند، می‌توانند برای ارائه نوشته‌‌های خود با تهیه‌کنندگان و کارگردان‌‌های تئاتر و سینما ارتباط ایجاد کنند و مشغول به کار شوند.

برای ورود به بازار کار، علاوه بر آشنایی با مهارت‌های تخصصی رشته مورد نظر باید با سایر مهارت‌های فردی هم آشنایی داشته باشید. در حقیقت، این مهارت‌های فردی هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز می‌کنند و سبب موفقیت او در زمینه‌ها و موقعیت‌های شغلی می‌شوند. چنین مهارت‌هایی سبب تعامل بهتر فرد در سازمان و محیط‌های کاری خواهد شد و به طور معمول با نام «مهارت‌های نرم» از آن نام می‌برند. به همین دلیل، برای یادگیری مهارت‌های فردی، مشاهده مجموعه فیلم‌‌های آموزش توسعه مهارت فردی فرادرس پیشنهاد می‌شود که لینک آن در زیر آورده شده است.

امکان ادامه تحصیل در رشته ادبیات نمایشی در داخل ایران چگونه است؟

رشته ادبیات نمایشی در ایران فقط در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد امکان ادامه تحصیل دارد و متاسفانه امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری در ایران برای آن وجود ندارد.

دروس دانشگاهی رشته ادبیات نمایشی تا چه میزان نیازهای بازار کار را پاسخگو هستند؟

متاسفانه در ایران دروس دانشگاهی شامل دو دسته دروس عمومی و تخصصی می‌‌شود و دروس عمومی نه تنها باعث اتلاف وقت و پول دانشجویان می‌‌شود، بلکه انرژی آن‌‌ها را هم به مرور زایل می‌‌کند. افزون بر آن، در دروس تخصصی نیز به جای گنجاندن و تاکید بر دروس اصلی، تعدادی دروس نه چندان مرتبط اضافه شده است که آن‌‌ها هم انگیزه دانشجویان را می‌‌گیرند. به عنوان مثال، دروس اصلی ادبیات نمایشی که باید نوشتن نمایشنامه و فیلمنامه باشد، شامل سه درس اصول نگارش ادبیات نمایشی 1 و 2 و کارگاه ادبیات نمایشی 1 و 2 و همچنین فیلمنامه‌نویسی 1 و 2 است که به ویژه برای فیلمنامه‌نویسی اصلا کافی نیست.

برای آشنایی بیشتر و بهتر با سایر رشته‌های دانشگاهی روی این لینک کلیک کنید.

بنابراین، فارغ‌التحصیلان این رشته به جای نویسنده شدن بیشتر کارشناس ادبیات نمایشی هستند و عده کمی که به مدد استعداد و تلاش‌‌های شخصی خودشان فراتر از دروس دانشگاهی دنبال یادگیری هستند، موفق خواهند شد.

توجه داشته باشید که در بیشتر موارد، برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، باید با زبان‌ خارجی کشور مورد نظر و همچنین زبان انگلیسی آشنایی خوبی داشته باشید. علاوه بر این، برای اثبات آشنایی با زبان انگلیسی نیز به شرکت در آزمون‌های بین‌المللی و معتبر زبان خارجی مانند تافل، آیلتس و دولینگو نیاز دارید. برای شروع این مسیر می‌توانید از مجموعه فیلم‌های آموزش زبان انگلیسی فرادرس کمک بگیرید.

برای علاقه‌مندان به فیلمنامه‌نویسی، تحصیل در دانشگاه بهتر است یا موسسات آموزشی؟

این سوالی است که بارها پرسیده می‌‌شود. اگرچه دانشگاه و موسسات آموزشی هر کدام مزایا و معایب خود را دارند، اما نمی‌‌توان کتمان کرد که موسسات آموزشی با سابقه، تمرکز زیادی بر این رشته از نظر توانمند کردن دانشجویان خود در فیلمنامه نویسی دارند و معمولا از مدرسان با تجربه و با انگیزه نیز برخوردارند. اما مساله مهم این است که دانشجو باید استعداد، عشق و علاقه لازم را داشته باشد و فقط به دروس دانشگاهی و یا موسسات آموزشی متکی نباشد تا بتواند با نوشتن فیلمنامه‌‌های قوی در سینما برای خود جایی پیدا کند.

بر اساس رای ۵۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
۷ دیدگاه برای «رشته ادبیات نمایشی | معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار + (فیلم رایگان)»

سلام خسته نباشید. شنیدم بعضی از دانشجوهای این رشته که بیشتر به بازیگری علاقه داشتن، توی دانشگاه دارن بیشتر اجرا میکنن تا بنویسن. ایا منی که به بازیگری بیشتر از نویسندگی علاقه دارم انتخاب این رشته میتونه مفید باشه؟ ممنون میشم جواب بدید

سلام دروس دانشگاه که هیچ ولی شما چه کتاب ازادی پیشنهاد میکنید ک بخونیم بهمون کمک میکنه تو این رشته و فیلم نامه نویسی؟

توی رشته های هنری چیزی به عنوان درامد وجود نداره هیچ ضمانتی وحود نداره ممکنه براتون بگیره ممکنه نگیره

سلام بازار کار خوبی داره ؟؟؟

ببخشید درامد این رشته چقدره؟

از طریق رشته انسانی هم میشه این رشته رو خوند؟

والا تا اونجا که میدونم جز اینکه خیلی گنده بشه آدم توی این رشته. واینکه کل سینمای ایران بشناسنش بقیش هیچ فایده ای برای ثروت نداره.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *