آموزش رفتار شناسی DiSC – به زبان ساده + معرفی مدل و تست

۱۱۵۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۷ دقیقه
آموزش رفتار شناسی DiSC – به زبان ساده + معرفی مدل و تست

در شرکت‌ها و سازمان‌ها، از آزمون‌های روانشناختی متنوعی برای تیم‌سازی، شناخت و استخدام کارکنان استفاده می‌شود. یکی از این تست‌ها، تست رفتار شناسی DISC است که سطح چهار بعد رفتاری در هر فرد را ارزیابی می‌کند و با استفاده از نتایج ارزیابی،‌ افراد را در یکی از ۱۲ گروه سبک رفتاری جای می‌دهد. در این مقاله ابتدا توضیح دادیم تست رفتارشناسی DISC چیست و چهار بعد رفتاری اصلی آن چه چیزهایی هستند. سپس به معرفی ۱۲ سبک رفتاری و نحوه تفسیر نتیجه این آزمون پرداخته‌ایم. در آخر سوالات تست رفتار شناسی DiSC به همراه نحوه نمره‌گذاری و رسم نمودار آن آورده شده است.

فهرست مطالب این نوشته

تست رفتار شناسی DiSC چیست ؟

آزمون DiSC یک تست رفتارشناسی است که شرکت‌ها و سازمان‌ها برای شناخت رفتار، درک سبک مدیریت افراد و بهبود کار تیمی از آن استفاده می‌کنند. این آزمون نقاط ضعف و قوت کارکنان و مدیران در محیط کاری را می‌سنجد و با ایجاد خودآگاهی، به بهبود آن کمک می‌کند.

در این تست، پاسخ‌دهنده به ۲۴ گروه سوال پاسخ می‌دهد. در هر سوال چهار گزینه وجود دارد که پاسخ‌دهنده باید بگوید کدام یکی از گزینه‌ها بیشتر و کدام‌ گزینه کمتر از بقیه شبیه او هستند.

تست رفتار شناسی DiSC

تست رفتار شناسی DiSC چه کاربردی دارد ؟

تست DiSC نوعی آزمون رفتارشناسی است که می‌تواند شیوه عملکرد شغلی افراد را پیشبینی نماید. کارشناسان مدیریت منابع انسانی، شرکت‌ها و سازمان‌ها از این تست برای استخدام کارمندان مناسب با موقعیت کاری مورد نظر خود استفاده می‌کنند.

در بسیاری از اوقات نیز، تست رفتارشناسی DISC در گروه‌بندی و تیم‌سازی‌ استفاده می‌شود. همچنین گاهی مشاور شغلی توسط آزمون DiSC به افراد جویای کار کمک می‌کنند تا مسیر شغلی خود را پیدا کنند.

تست رفتار شناسی disc

استفاده از تست رفتار شناسی DISC برای کسانی که در موقعیت‌های مدیریت، مذاکره و فروش قرار دارند هم مفید است، زیرا به کمک این تست می‌توانند طرف مقابل خود را بشناسند و با تحلیل الگوی رفتاری آن‌ها، گفت‌وگوی خود را در مسیر درست‌تری پیش ببرند.

نتایج تست رفتار شناسی DiSC چگونه است؟

نتایج تست رفتارشناسی DiSC مشخص می‌کند که رفتار فرد چقدر به هر سبک‌های شخصیتی D و i و S و C شبیه است و در برخورد با چالش‌ها، تعامل با دیگران، درک دیگران و زندگی خود چگونه عمل می‌کنند. در در این تست براساس پاسخ‌های شرکت‌کنندگان، بعد اصلی رفتار‌ آن‌ها مشخص می‌شود و در نهایت در یکی از ۱۲ گروه رفتاری قرار می‌گیرند.

تست رفتار شناسی DISC

در نتایج DiSC دو نوع نمودار دایره‌ای و پروفایل نیز برای تفسیر دقیق‌تر رفتار نمایش وجود دارد که در ادامه توضیح داده شده است. به‌طور کل، آزمون DiSC نقاط قوت و ضعف اشخاص را در رابطه با کار نشان می‌دهد و راهکارهایی برای بهبود نقاط ضعف پیشنهاد می‌دهد.

چهار بعد رفتاری اصلی در DiSC

در نتایج تست رفتار شناسی DiSC دوازده سبک رفتاری وجود دارد که همان‌طور که اشاره شد، شامل چهار بعد رفتاری اصلی هستند. هر فرد درصدی از هر کدام چهار بعد رفتاری را دارد اما یک یا دو بعد در او غالب است.

  • بعد رفتاری «تسلط‌گرا» یا «برتری‌طلب» (Dominance | D)
  • بعد رفتاری «تاثیرگذار» یا «متقاعدکننده» (Influence | I)
  • بعد رفتاری «باثبات» (Steadiness | S)
  • بعد رفتاری «وظیفه‌شناس» (Compliance | C)

بعدهای رفتاری تسلط‌گرا و وظیفه‌شناس متمرکز بر اهداف هستند اما بعدهای رفتاری تاثیرگذار و باثبات، متمرکز به اعضای گروه هستند. بعدهای رفتاری تسلط‌گرا و تاثیرگذار، برونگراتر هستند و تمایل دارند بر محیط تاثیر بگذارند. برخلاف آن‌ها، بعدهای رفتاری وظیفه‌شناس و باثبات درونگرا هستند و از محیط سلطه می‌پذیرند.

تست رفتار شناسی DiSC
این تصویر چهار بعد رفتاری را بر روی طیف «برونگرایی-درونگرایی» و «تمرکز بر هدف-تمرکز بر اعضای گروه» نشان می‌دهد.

بعد رفتاری تسلط‌گرا در تست رفتارشناسی DiSC

فردی که بعد رفتاری تسلط‌گرا دارد، دوست دارد با غلبه بر چالش‌ها محیط خود را به شکل مطلوب خود شکل دهد. این دسته افراد از چالش‌‌ها و رقابت‌ها انرژی می‌گیرند. آن‌ها برای وجود قطعیت و اطمینان در محیط ارزش بالایی قائل هستند و روی رسیدن به نتیجه نهایی تمرکز می‌کنند.

تست رفتار شناسی disc

تسلط‌گراها اغلب افرادی صریح و بی‌پرده، نیرومند، بااراده، مدیر، پیشگام، سریع و با اعتمادبه‌نفس هستند. فردی با بعد رفتاری تسلط‌گرای بالا، خود را درگیر جزئیات نمی‌کند، بلکه تصویر کلی را در نظر می‌گیرد و مستقیم سراغ بخش اصلی کارها می‌رود.

این افراد برای ارتقای سبک رفتاری خود باید صبر را بیاموزند و از حساسیت‌های خود کم کنند. آن‌ها باید یاد بگیرند روی جزئیات بیشتر تمرکز کنند، دیگران را بیشتر در نظر بگیرند و از نظرات آن‌ها را در کار استفاده کنند.

بعد رفتاری تاثیرگذار در تست رفتارشناسی DiSC

افراد با بعد رفتاری تاثیرگذار، شخصیتی پیشگام دارند و با متقاعد کردن دیگران برای تغییر، محیط را به شکل مطلوب خود شکل می‌دهند. این افراد برای پذیرا بودن، دوستی و روابط بین‌فردی ارزش زیادی قائلند و پرشور، خوش‌بین، متقاعدکننده، خون‌گرم و قابل‌اعتماد هستند.

تست رفتارشناسی Disc

آن‌ها دوست دارند در گروه قرار بگیرند و با دیگران همکاری کنند. درنتیجه، از نادیده گرفته شدن، عدم تایید و از دست دادن نفوذ خود وحشت دارند. سبک مدیریت آن‌ها همراه با انرژی‌بخشی و تصدیق دیگران است اما باید روی توانایی صحبت کردن مستقیم خود کار کنند و قدرت تحقیقات و پیگیری خود را در امور ارتقا ببخشند.

بعد رفتاری باثبات در تست رفتارشناسی DiSC

فردی با بعد رفتاری باثبات، تمایل دارد دیگران در همین شرایط موجود کنونی وظایف خود را انجام دهند. آن‌ها افرادی آرام، صبور و سازگار هستند و برای همکاری، صداقت و قابل‌ اعتماد بودن دیگران ارزش زیادی قائلند.

تست رفتارشناسی disc

این گروه تغییرات را دوست ندارند و از عجله کردن بیزارند. آن‌ها از دیگران حمایت می‌کنند و مدیرهایی فروتن و تصدیق‌کننده هستند. افراد باثبات، باید توانایی انطباق با تغییرات و قدرت رویایی با دیگران را در خود افزایش دهند. همچنین باید سعی کنند بتوانند روی پیشبرد همزمان چند کار مختلف تمرکز کنند.

بعد رفتاری وظیفه‌شناسی در تست رفتارشناسی DiSC

افرادی که بعد رفتاری وظیفه‌شناس دارند، دوست دارند تحت هر شرایطی با بیشترین کیفیت و دقت کار کنند و وجدان کاری خود را به نمایش بگذارند. این اشخاص برای تخصص، شایسته‌سالاری و استدلال‌های عینی ارزش زیادی قائلند.

تست رفتار شناسی disc

آن‌ها مستقل، تحلیل‌گر، دقیق، محافظه‌کار، ساختارگرا، سیاست‌مدار و بادرایت هستند. در عین حال که ثبات را حفظ می‌کنند و از تغییرات بزرگ می‌ترسند، جزئیات را بررسی می‌کنند و مفروضات را به چالش می‌کشند. سبک مدیریت آن‌ها آگاهانه، فروتن و مصمم است اما باید بر روی قدرت سازش و تصمیم‌گیری سریع خود بیشتر کار کنند.

تیم‌سازی به کمک تست رفتار شناسی DiSC

هنگامی که با هر کدام از چهار بعد رفتاری D و i و S و C آشنایی پیدا کنیم، متوجه اهمیت آن‌ها در تیم‌سازی و گروه‌بندی‌های سازمانی می‌شویم.

کسانی که بعد رفتاری D غالب دارند، نقش‌های مدیریت و رهبری را به عهده می‌گیرند و در این نقش موفق هستند، اما همان‌طور که دو پادشاه در یک ملک نگنجند، در یک گروه نیز نباید افراد زیادی با بعد رفتاری D غالب وجود داشته باشند زیرا با یکدیگر درگیر می‌شوند.

تست رفتار شناسی disc

برخلاف بعد رفتاری D، بعد رفتاری i وجهه اجتماعی و دوستانه گروه را شکل می‌دهد. آن‌ها در گروه انسجام و صمیمیت ایجاد می‌کنند و وجود فردی با این بعد رفتاری در هر گروه لازم است.

تست رفتار شناسی disc

بعد رفتاری S به عنوان تعدیل‌‌کننده گروه رفتار می‌کند و مانع تصمیم‌های آرمانی، ناگهانی و غیرواقع‌بینانه دیگران می‌شود. بعد رفتاری C نیز نقش نظارتی به اجرای امور دارد. آن‌ها معمولا روند کار را به دقت زیر نظر دارند و همچنین با مهارت و تخصص خود، نقش اصلی را در اجرای کارها ایفا می‌کنند.

دوازده سبک‌ رفتاری در تست رفتار شناسی DiSC

در نتایج تست رفتارشناسی DISC دوازده سبک رفتاری وجود دارد که از ترکیب چهار بعد رفتاری اصلی تسلط‌گرا، تاثیرگذار، باثبات و وظیفه‌شناس به‌وجود آمده‌آند. در اینجا به معرفی مختصر هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

۱. سبک رفتاری چالش‌گر (DC)

در افرادی با سبک رفتاری «چالش‌گر» (The Challenger) دو بعد تسلط‌گرا و وظیفه‌شناس قوی‌تر از دیگر ابعاد دیده می‌شود. معیارها و انتظارات آن‌ها هم از خودشان و هم دیگران بالا است، این می‌تواند از آن‌ها چهره‌ای غیرمحبوب بسازد اما در بسیاری از اوقات نیز این سخت‌گیری‌‌ آن‌ها، عامل موفقیت است.

تست رفتارشناسی disc
این تصویر نشان می‌دهد که هر کدام از دوازده سبک رفتاری تست رفتارشناسی DiSC چه ارتباطی با چهار بعد رفتاری اصلی دارند.

افراد چالش‌گر دوست دارند فوری اما با کیفیت کافی به نتیجه دست یابند. آن‌ها به سرعت تمام گزینه‌ها را بررسی می‌کنند و وارد عمل می‌شوند. این ویژگی می‌تواند باعث نادیده گرفتن ظرفیت دیگران و غافل ماندن آن‌ها از روابط بین‌فردی خود شود.

آنها بی‌پرده و صریح در مورد وظایفی که برای پیشبرد کارها لازم است انجام شوند، صحبت می‌کنند. خلاق و پرشور هستند و توانایی آن‌ها در یافتن راه‌حل‌های جدید، آن‌ها را به مدیرانی قوی و الهام‌بخش تبدیل می‌کند.

تست رفتار شناسی disc

سخت‌گیری چالش‌گرها می‌تواند محیط کاری را با استرس و فشار زیادی روبه‌رو کند. درنتیجه، این افراد باید تلاش کنند احساس و واکنش‌های دیگران را بیشتر در نظر بگیرند. آن‌ها معمولا مدیریت امور را به‌تنهایی به‌دست می‌گیرند و از مشورت با دیگران غافل می‌مانند اما بهتر است علت تصمیم‌های خود را با دیگران در میان بگذارد و از نظر آن‌ها در امور بهره بگیرد.

مناسب‌ترین شغل‌ها برای افراد چالش‌گر، معماری، وکالت، مدیریت پروژه و پزشکی است.

۲. سبک رفتاری پیروز (D)

در سبک رفتاری «پیروز» (The Winner) بعد رفتاری «تسلط‌گرا» یا «برتری‌طلب» بسیار غالب‌تر از ابعاد دیگر است. ‌آن‌ها افراد قاطع و صریح هستند که اعتمادبه‌نفس کافی برای رویارویی با چالش‌ها و مشکلات بزرگ را دارند.

پیروزها اغلب کلی‌بین هستند و روی نتیجه کار تمرکز می‌کنند، ریسک‌های بزرگی را می‌پذیرند و به خوبی‌ می‌توانند بالا و پایین کار را مدیریت کنند. گاهی دست به کارهایی می‌زنند که هیچ کس دیگری جرئت انجام آن‌ها را ندارد اما درنهایت موفق خواهند بود.

تست رفتار شناسی disc

در سبک رفتاری پیروز افراد چنان روی نتیجه تمرکز می‌کنند که از روابط نزدیک زندگی خود و فرسودگی روانی همکاران غافل می‌مانند. همچنین، افرادی کلی‌بین هستند و معمولا جزئیات را از دست می‌دهند. اگر سبک رفتاری شما پیروز است، بهتر است کمی بیشتر برای اطرافیان خود وقت بگذارید و در کارها از مشورت با افرادی دقیق‌تر بهره‌ ببرید تا از جزئیات مسائل باخبر شوید.

مناسب‌ترین شغل‌ها برای افراد پیروز، مدیر عاملی، کارآفرینی، وکالت، افسری پلیس و کارگزاری بورس است.

 

۳. سبک رفتاری جست‌وجوگر (Di)

در سبک رفتاری «جست‌وجوگر» (The Seeker) ابعاد رفتاری تسلط‌گرا و تاثیرگذار از بقیه پررنگ‌تر است اما بین این دو، بعد رفتاری تسلط‌گرا از تاثیرگذار هم قوی‌تر است.

جست‌وجوگرها می‌دانند از زندگی چه می‌خواهند و برای رسیدن به آن عزم خود را جزم کرده‌اند. آن‌ها دوست دارند زندگی‌شان سرعت داشته باشد و از انجام کارهای روزمره و تکراری خسته می‌شوند. درنتیجه وقتی فرصتی هیجان‌انگیز پیدا می‌کنند، آن را غنیمت می‌شمارند.

تست رفتار شناسی disc

آن‌ها در کنار تسلط‌گرا بودن، افرادی بسیار متقاعدکننده و تاثیرگذار هستند و به لطف جذابیت ذاتی خود و انگیزه‌شان برای عبور از مرزهای موفقیت، مدیرهایی قوی هستند.

مناسب‌ترین شغل‌ها برای افراد جست‌وجوگر، کارگردانی هنری، بانکداری، سرمایه‌گذاری، روزنامه‌نگاری، بازایابی و نمایندگی فروش است.

4. سبک رفتاری ریسک‌پذیر (iD)

در سبک رفتاری «ریسک‌پذیر» (The Risk Taker) همانند سبک رفتاری جست‌وجوگر دو بعد رفتاری تسلط‌گرا و تاثیرگذار غالب هستند اما برخلاف آن، قدرت بعد تاثیرگذار از تسلط‌گرا بیشتر است.

ریسک‌پذیرها معتقدند تا وقتی جرئت ریسک کردن نداشته باشید، به هیچ‌چیزی دست نخواهید یافت. آن‌ها همیشه آماده پذیرش ریسک‌هایی هستند که می‌تواند به معنای پیروزی بزرگ یا فاجعه‌ای تمام عیار باشد.

تست رفتار شناسی disc

آن‌ها به خودشان ایمان دارند و دوست دارند دوستان و همکاران هم به آن‌ها باور داشته باشند. در کنار این، اگرچه که ممکن است هر از چند گاهی کارهایشان اشتباه پیش بروند، اما اگر اجازه ندهید مسیر خودشان را طی کنند، احساس ناامیدی می‌کنند و دل‌مرده می‌شوند.

مناسب‌ترین شغل‌ها برای افراد ریسک‌پذیر، مدیریت بازرگانی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت بازاریابی و نویسندگی است.

۵. سبک رفتاری مشتاق (i)

در سبک رفتاری «مشتاق» (The Enthusiast) افراد همیشه چیزهایی برای گفتن و شنیدن دارند و مایل به ایجاد شبکه ارتباطی با اطرافیان هستند. آن‌ها خلاق و پویا هستند و درجمعی که تایید همکاران را داشته باشند، به‌سرعت رشد می‌کنند.

تست رفتار شناسی disc

البته افراد مشتاق باید توجه کنند که گاهی اوقات شور و شوق شدید آن‌ها برای به اشتراک گذاشتن ایده‌هایشان دیگران را خسته می‌کند و نباید در این کار زیاده‌روی کنند.

مناسب‌ترین شغل‌ها برای افراد مشتاق، کارگردانی، طراحی گرافیک، مدیریت روابط عمومی، معاملات ملکی و آژانس‌های مسافرتی است.

۶. سبک رفتاری رفیق (iS)

در افرادی با سبک رفتاری «رفیق» (The Buddy) بعد رفتاری تاثیرگذار و باثبات قوی‌تر از دیگر ابعاد است. بین همین دو بعد نیز بعد تاثیرگذاری پررنگ‌تر است. این گروه از افراد، محیطی سرشار از صلح و هماهنگی را می‌پسندند و دوست دارند همیشه مطمئن باشند همه اعضا خشنود هستند.

تست رفتار شناسی disc

آن‌ها شخصیت‌های بخشنده‌ای هستند که اوضاع را چندان سخت نمی‌گیرند، برای همین گاهی ممکن است دیگران تصور کنند افراد سلطه‌پذیری هستند و قصد سوءاستفاده از آن‌ها را داشته باشند. حتی در چنین شرایطی،‌ رفیق‌ها کنار آمدن با موضوع را به ایجاد تضاد و درگیری ترجیح می‌دهند.

رفیق‌ها افرادی همیشه خوش‌مشرب، بااعتمادبه‌نفس، انرژی‌بخش و محبوب به‌شمار می‌آیند و می‌توانند عضو بسیار مفیدی در گروه یا تیم باشند.

کار گروهی

مناسب‌ترین شغل‌ها برای افراد رفیق، مربی‌گری، مشاوره، مدیریت روابط عمومی، مشاوره مالی و مشاغل مرتبط با مدیریت سازمان است.

۷. سبک رفتاری همکار (Si)

در سبک رفتاری «همکار» (The Collaborator) مانند سبک رفتاری رفیق، دو بعد تاثیرگذار و باثبات قدرتمندتر از دیگر ابعاد دیده می‌شود اما برخلاف آن، در اینجا بعد باثبات از تاثیرگذار قوی‌تر است.

تست رفتار شناسی disc

مهارت اصلی این افراد در تیم‌سازی و گروه‌بندی است. آن‌ها می‌دانند که چگونه چه افرادی را در کنار هم قرار دهند تا بهترین ترکیب ممکن را داشته باشند. طبیعت شخصیت گرم و مهارت‌های اجتماعی‌شان، از آن‌ها مدیرانی محبوب می‌سازد که می‌توانند همکاران را بهش شکلی مثبت و پویا در کنار هم نگه‌دارند.

آن‌ها برای همکاران خود احترام زیادی قائلند و برای بالا بردن خود از کسی سوءاستفاده نمی‌کنند. همین موضوع، باعث احترام متقابل و نفوذ آن‌ها بین همکاران می‌شود. درنتیجه می‌توانند بدون حاشیه به هدف خود متمرکز شوند.

کار گروهی

مناسب‌ترین شغل‌ها برای افراد همکار، مشاوره تحصیلی، مدیریت منابع انسانی، معلمی و روانشناسی است.

۸. سبک رفتاری صلح‌بان (S)

در سبک‌رفتاری «صلح‌بان» (Peacekeeper) بعد رفتاری باثبات قوی‌تر از هر بعد دیگری دیده می‌شود. در شرایط سخت و آشوب،‌ آن‌ها می‌توانند ثبات را حفظ کنند و اوضاع را آرام نگه‌دارند.

تست رفتار شناسی disc

آن‌ها شنونده‌هایی عالی و قابل‌اعتماد هستند که با مهارت‌های اجتماعی و دوستانه خود، موقعیت‌های پرتنش را خنثی می‌کنند و عضو ارزشمندی در گروه به شمار می‌آیند. نقطه‌ضعف این گروه در طبیعت محتاط و شکاک آن‌ها است، زیرا احتیاط و ثبات بیش‌ازحد گاهی می‌تواند مانع پیشرفت حرفه‌ای آن‌ها باشد.

مناسب‌ترین شغل‌ها برای افراد صلح‌بان، دندانپزشکی، مشاوره، مدیریت منابع انسانی، پرستاری و روانشناسی است.

۹. سبک رفتاری کاردان (SC)

در سبک رفتاری «کاردان» (The Technician) قوی‌ترین بعد رفتاری، بعد باثبات است و پس از آن بعد رفتاری وظیفه‌شناس قرار دارد. آن‌ها افرادی قابل‌اعتماد و بسیار توانا هستند، اما برای اینکه بیشترین خودشکوفایی را داشته باشند، به محیطی آرام و باثبات نیاز دارند.

تست رفتار شناسی disc

کاردان‌ها معمولا اشخاصی ساکت، خونسرد و بی‌دردسر هستند که ممکن است گوشه‌گیر به نظر بیایند. اگر شما عضو این گروه هستید، مراقب باشید میل زیاد شما به آرامش باعث نشود بیش از حد منفعل و مطیع دیگران باشید.

مناسب‌ترین شغل‌ها برای افراد کاردان، حسابداری، داروسازی و تحلیل داده‌ها است.

 

۱۰. سبک رفتاری پایه (CS)

در سبک رفتاری «پایه» (The Bedrock) دو بعد رفتاری وظیفه‌شناس و باثبات در صدر هستند اما بعد وظیفه‌شناس قوی‌تر است. مهارت کارآمد و مثبت آن‌ها این است که تحت هر شرایطی آماده رویارویی با چالش‌ها هستند.

تست رفتار شناسی disc

این افراد رفتاری باثبات و متواضع دارند. آن‌ها ترجیح می‌دهند از کانون توجه دور باشند و به جای دایره ارتباطی گسترده، روابط محدود اما نزدیک داشته باشند. الویت آن‌ها پرهیز از درگیری با دیگران است و توجه آن‌ها بر پیشبینی اتفاقات بعدی است. پایه‌ها افرادی منظم و دقیق هستند و صبر بسیار بالایی در انجام کارها دارند.

مناسب‌ترین شغل‌ها برای افراد پایه، مدیریت پایگاه داده‌ها، مهندسی فناوری اطلاعات، پژوهشگری علمی و پزشکی است.

۱۱. سبک رفتاری تحلیل‌گر (C)

پرنقش‌ترین بعد رفتاری در سبک رفتاری «تحلیل‌گر» (The Analyst) وظیفه‌شناسی است. انگیزه اصلی زندگی آن‌ها درست پیش‌بردن کارها است و از تحلیل عمیق داده‌ها برای انجام کارها به دقیق‌ترین روش ممکن لذت می‌برند.

تست رفتار شناسی disc

تمرکز آن‌ها روی کارشان بسیار بالا است، تا حدی که گاهی اوقات این ویژگی آن‌ها باعث می‌شود زندگی اجتماعی خود را از دست بدهند. آن‌ها به راحتی تحت‌تاثیر خستگی، فشار و احساسات خود قرار نمی‌گیرند و دارایی‌های باارزشی‌ برای سازمان‌ها هستند.

مناسب‌ترین شغل‌ها برای افراد تحلیل‌گر، دانشمند، تحلیل‌گر بورس، اقتصاددان و مهندسی نرم‌افزار است.

۱۱. سبک رفتاری کمال‌گرا (CD)

افرادی با سبک رفتاری «کمال‌گرا» (The Perfectionist) در درجه اول وظیفه‌شناسی و سپس تسلط‌گرایی بالایی دارند. آن‌ها به دوم بودن راضی نیستند و باید بهترین باشند. بنابراین، همیشه به دنبال راهی برای بهتر کردن اوضاع هستند.

تست رفتار شناسی disc

این افراد ذهنیتی روشن و تحلیلی دارند که به کمک آن می‌توانند سخت‌ترین مشکلات را ریشه‌یابی کنند و راه‌حل مناسبی بیابند. نقطه‌ضعف آن‌ها مثل بقیه کسانی که بعد رفتاری تسلط‌گرای بالایی دارند، در ایجاد همدلی و مشورت با دیگران است.

مناسب‌ترین شغل‌ها برای افراد کمال‌گرا، معماری، مدیریت کسب‌وکار، مدیریت مالی و حیطه‌های دیگر مدیریت است.

 

تفسیر نتایج تست رفتار شناسی DiSC

در نتایج تست رفتارشناسی DiSC دو نمودار وجود دارد: نمودار دایره‌ای و نمودار پروفایلی. هرکدام از این نمودارها، اطلاعات متفاوتی به ما می‌دهند که در ادامه توضیح داده‌ایم.

تفسیر نمودار دایره‌ای تست رفتار شناسی DiSC

در نمودارهای دایره‌ای در نتیجه تست رفتارشناسی DiSC، یک نقطه وجود دارد. خود دایره به چهار قسمت تقسیم شده است که نشانه چهار بعد رفتاری D و I و S و C در این آزمون هستند. بسته به اینکه نقطه در کدام یک از چهار بخش قرار گرفته باشد، الگوی رفتاری غالب شما را نشان می‌دهد.

تفسیر نتایج تست رفتار شناسی disc

برای مثال اگر مانند تصویر، نقطه شما در ناحیه D باشد اما در لبه ناحیه و به سمت بخش C قرار گرفته باشد، به این معنا است که بعد اصلی رفتار شما تسلط‌گرا است و بخش زیاد دیگری از آن را بعد رفتاری وظیفه‌شناس تشکیل می‌دهد و درنتیجه، سبک رفتاری شما ٰچالش‌گر یا DC است. برای پیدا کردن سبک رفتاری خود می‌توانید از تصویر زیر کمک بگیرید.

تست رفتارشناسی disc

تفسیر نمودار پروفایل تست رفتار شناسی DiSC

ممکن است در نتایج تست رفتار شناسی DiSC سه نمودار خطی (پروفایل) مشاهده کنید که هر کدام معنای جداگانه خود را دارد. نمودار اول به عنوان «پروفایل تطبیقی» (Adapting Profile) شناخته می‌‌شود. پروفایل تطبیقی رفتارها و نگرش فرد در محیط‌های اجتماعی (مثل محیط‌ کار، دانشگاه و...) را نشان می‌دهد. یعنی بیان می‌کند که فرد آزمون‌دهنده در یک محیط اجتماعی که انتظاراتی نسبت به رفتار او وجود دارد، چگونه عمل می‌کند. نتیجه این نمودار ممکن است گاهی اوقات در طول زمان و بسته به رویدادهای مختلف زندگی تغییر کند.

تفسیر نتایج تست رفتار شناسی disc
در نتایج تست رفتارشناسی DiSC، سه نمودار پروفایل قرار دارد که به‌ترتیب از راست به چپ، بیانگر «خود عمومی»، «خود غریزی» و «خود ادراک‌شده» هستند.

نمودار دوم که «پروفایل طبیعی» (Natural Profile) نام دارد، سبک رفتار غریزی فرد را منعکس می‌کند. رفتار غریزی به معنی رفتاری است که او تحت فشار زیاد و شرایط استرس‌زا نشان می‌دهد. این نمودار معمولا در طول زمان ثابت می‌ماند، زیرا برگرفته از شخصیت اصلی فرد که در طی زمان چندان تغییر نمی‌کند.

نمودار سوم، جمع‌بندی‌ دو نمودار قبلی است و سبک عمومی و طبیعی فرد را ترکیب می‌کند. در بسیاری از اوقات نمودار اول و دوم نزدیک به یکدیگر هستند و نمودار سوم نیز چندان تفاوتی با آن‌ها ندارد. اما اگر تفاوت زیادی وجود داشته باشد، به این معنا است که فرد آزمون‌دهنده قصد دارد رفتار طبیعی خود را به‌طور مداوم با موقعیت‌های بیرونی مثل محیط کار تطبیق دهد. چنین کاری می‌تواند بسیار استرس‌زا باشد و روشی ناکارآمد برای همکاری با دیگران است.

تست رفتار شناسی DiSC چقدر معتبر است ؟

در علم روان‌سنجی، آزمون‌های روانشناختی باید از «روایی و پایایی» (Validaty And Reliability) کافی برخوردار باشند تا تست معتبری به شمار بیایند. تست DiSC از روایی و پایایی بالایی برخوردار است و از نظر علمی تست معتبری محسوب می‌شود.

تست رفتار شناسی disc

علاوه بر اعتبار علمی، DiSC به علت قابلیت استفاده وسیع و آسان، توسط شرکت‌ها و سازمان‌های بسیاری استفاده می‌شود و در کنار مصاحبه‌ها و دیگر پرسشنامه‌ها، ابزار بسیار خوبی برای سنجش رفتاری انسان‌‌ها به شمار می‌آید.

تست رفتار شناسی DiSC با تست MBTI چه تفاوتی دارد؟

آزمون رفتارشناسی DiSC نحوه رفتار و تعامل بین‌فردی را توصیف می‌کند، در حالی که تمرکز تست شخصیت‌شناسی MBTI بر روی ترجیحات و پردازش‌های ذهنی افراد است. تست MBTI به ما می‌گوید که در چه نوع شغل‌هایی می‌تواند برای ما ایده‌آل باشد، اما تست DiSC نشان می‌دهد که در این شغل‌ها، چگونه می‌توانیم در کنار دیگران کار کنیم.

 

هم DiSC و هم MBTI نقاط ضعف و قوت خودشان را دارند. اگر استخدام یا تیم‌سازی برای سازمانی را دارید، بهتر است هر دوی این تست‌ها روی کارکنان اجرا شوند و نتیجه نهایی با استفاده از تحلیل نتیجه هردوی آن‌ها به دست بیاید.

تاریخچه تست رفتار شناسی DiSC

در سال ۱۹۲۸ روانشناسی به نام «ویلیام مولتون مارستون» (William Moulton Marston) کتابی به نام «هیجان‌های مردم عادی» (Emotions of Normal People) منتشر کرد و در این کتاب برای اولین بار، چهار ویژگی رفتاری را بر اساس نظریه‌های شخصیت‌شناختی «کارل گوستاو یونگ» (Carl Gustav Jung) توضیح داد.

تاریخچه تست رفتار شناسی disc

مولتون روابط خود با محیط اطرافش را الگو قرار داده و طبق آن، رفتارهای هیجانی افراد در محیط را به چهار دسته تقسیم کرد: «تسلط‌گرا» (Dominance)، «مشوق» (Inducement)، «تابع» (Submission) و «وظیفه‌شناس» (Compliance). این چهار دسته بعدها توسط دیگر نظریه‌پردازان توسعه یافتند و به چهار دسته رفتاری‌ آزمون DISC تغییر کردند.

سوالات تست رفتار شناسی DiSC

امروزه تست رفتارشناسی DiSC در موسسه‌های روانسنجی یا به‌شکل آنلاین موجود است. با این حال، برای کسانی که علاقه دارند به صورت دستی این تست را نمره‌گذاری کنند؛ سوالات، نحوه نمره‌گذاری و رسم نمودار پروفایل در ادامه آورده شده است.

تست رفتارشناسی disc

سوالات تست رفتارشناسی DiSC، به ۲۴ گروه تقسیم می‌شود که هر گروه، شامل چهار صفت یا جمله توصیفی است. در هر گروه، انتخاب کنید کدام یک از چهار صفت بیشتر و کدام یک از آن‌ها کمتر از همه شبیه به شما است و علامت بزنید. در جدول زیر سوالات این تست آورده شده است.

شماره گروهسوالشبیه‌ترین گزینه به مندورترین گزینه به من
1فردی صریح هستم.ii
فردی سازگار هستم.CC
فردی قدرتمند هستم.DD
فردی خویشتن‌دار هستم.SS
2شخصیت قدرتمندی دارم. DD
فردی حامی هستم.CC
فردی هیجانی هستم.ii
از شرایط کنونی خشنود هستم.SS
3در کارها پیشگام هستم.DD
فرد کار درستی هستم.CC
در کارها سخت نمی‌گیرم.SS
فرد تاثیرگذاری هستم.ii
4فرد بادقتی هستم.CC
فرد سلطه‌گری هستم.DD
فرد مشتاقی هستم.SS
فرد جذابی هستم.ii
۵فرد خونسردی هستم.SS
فرد انرژی‌بخشی هستم.ii
فرد سخت‌‌گیری هستم.CC
فرد مصممی هستم.DD
۶کارها را به موقع انجام می‌دهم.CC
فرد مطالبه‌گری هستم.DD
فرد صبوری هستم.SS
فرد جذابی هستم.ii
۷فرد روشن‌فکری هستم.CC
فرد خوش‌مشربی هستم.ii
فرد مهربانی هستم.SS
فرد خودمحوری هستم.DD
۸فرد سازگاری هستم.CC
فرد خویشتن‌داری هستم.SS
فرد سرزنده‌ای هستم.ii
فرد باپشتکاری هستم.DD
۹روحیه بالایی دارم.DD
فرد پرحرفی هستم.ii
فرد خوش‌اخلاقی هستم.SS
فرد آرام و متعادلی هستم.CC
۱۰ فردی مدعی هستم.SS
فرد کم‌صبری هستم.DD
فرد متقاعدکننده‌ای هستم.ii
فرد کناره‌گیری هستم.CC
۱۱فرد محترمی هستم.CC
می‌توانم به خوبی دیگران را گروه کنم.ii
فرد پرخاشگری هستم.DD
فرد آرامی هستم.SS
۱۲فرد با متانتی هستم.ii
فرد سنت‌گرایی هستم.CC
فردی عصبی هستم.DD
فردی سازگار هستم.SS
۱۳به خودم مطمئن هستم.ii
به خوبی با دیگران همکاری می‌کنم.CC
برای منطق و استدلال اهمیت ویژه‌ای قائلم.DD
فرد آرامی هستم.SS
۱۴بی‌قرار و مضطرب هستم.DD
نظم و ترتیب زیادی دارم.CC
فردی الهام‌بخش هستم.ii
فرد با ملاحظه‌ای هستم.SS
۱۵فرد با سیاستی هستم.CC
فرد شجاعتی هستم.DD
فرد همدلی‌کننده‌ای هستم.SS
فرد خوشبینی هستم.ii
۱۶فرد مشتاقی هستم.ii
فرد مثبت‌نگری هستم.DD
فرد ملایمی هستم.SS
فرد سخت‌گیری هستم.CC
۱۷فردی ماجراجو هستم.DD
فردی مشتاق و علاقه‌مند هستم.ii
فردی سازگار هستم.CC
فردی وفادار هستم.SS
۱۸فردی فروتن هستم.CC
شنونده‌ خوبی هستم.SS
توانایی گرم کردن جمع را دارم.ii
فرد بااراده‌ای هستم.DD
۱۹عاشق مهمانی و زندگی اجتماعی هستم.ii
فردی تابع هستم.SS
فرد پرتحملی هستم.CC
فرد رقابت‌طلبی هستم.CC
۲۰فرد کنجکاوی هستم.SS
فرد خوش‌مشربی هستم.DD
فرد قدرتمندی هستم.ii
فرد متقاعدکننده‌ای هستم.SS
۲۱فرد محافظه‌کاری هستم.SS
فرد رک و صریحی هستم.DD
فرد سخت‌گیری هستم.CC
فرد سخنوری هستم.ii
۲۲فرد آماده به خدمتی هستم.SS
سرزنده و پرتحرک هستم.ii
فرد سخت و سرکشی هستم.DD
فرد حق‌شناسی هستم.CC
۲۳فردی مدعی و اظهارگر هستم.DD
فردی اجتماعی هستم.ii
فردی سهل‌انگار هستم.SS
تابع دیگران هستم.CC
۲۴فرد برونگرایی هستم.ii
فرد جسوری هستم.DD
فرد میانه‌رویی هستم.SS
فرد کمال‌گرایی هستم.CC

نمره‌ گذاری و رسم نمودار در تست رفتار شناسی DiSC

پس از اینکه شبیه‌ترین و متفاوت‌ترین گزینه نسبت به خودتان را در ۲۴ گروه چهارگزینه‌ای بالا علامت زدید، تعداد دفعاتی که هر کدام از حروف D و C و S و i را به عنوان «شبیه‌ترین گزینه به من» یا «دورترین گزینه به من» انتخاب کرده‌اید، به‌طور جداگانه بشمارید و در جدول زیر بنویسید.

CSiD
شبیه‌ترین گزینه به من
دورترین گزینه به من
اختلاف دو مورد بالا

سپس، اختلاف ردیف اول و ردیف دوم را برای هر بعد رفتاری محسابه کنید و در ردیف سوم بنویسید.

حال نموداری مثل نمودار زیر رسم کنید. بر روی محور افقی، به ترتیب چهار بعد رفتاری D و i و S و C را قرار دهید. محور عمودی، محور اعداد (نمرات) است. حال روی یک نمودار اعدادی را که در جدول بالا در بخش «شبیه‌ترین به من» نوشته‌اید، به صورت نقطه علامت بگذارید و سپس این نقاط را به هم وصل کنید. همین‌کار را برای اعداد بخش «دورترین به من» و نمرات «اختلاف این دو» به صورت مجزا تکرار کنید.

تست رفتارشناسی disc

نمودار پروفایلی که برای «شبیه‌ترین به من» رسم کرده‌اید، پروفایل تطبیقی یا خود اجتماعی شما است و نمودار نمرات «دورترین به من»، پروفایل طبیعی یا خود غریزی شما است. حاصل اختلاف این دو، پروفایل سوم یا «خود ادراک شده» را شکل می‌دهد. معنای این پروفایل‎‌ها در قسمت «تفسیر نمودار پروفایل تست رفتار شناسی DISC» توضیح داده شده‌ است.

بر اساس رای ۱۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
BNDThe Business BackerCareer AddictIndeedDisc ProfileProfessor Davis' Website
۱ دیدگاه برای «آموزش رفتار شناسی DiSC – به زبان ساده + معرفی مدل و تست»

واقعا من مطالب شمارو خیلی دوست دارم و دنبال می‌کنم خانم مفرد. همیشه مطالبتون پره از اطلاعات جدید و یونیک. پایدار باشید

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *