۵۳ کتاب روانشناسی شخصیت که باید بخوانید – معرفی بهترین عناوین

۵۷۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۵ دقیقه
۵۳ کتاب روانشناسی شخصیت که باید بخوانید – معرفی بهترین عناوین

بیشتر روان‌شناسان با کتاب‌های روانشناسی شخصیت «فیرس» و «شولتز» آشنایی دارند، درحالی‌که ده‌ها کتاب روانشناسی شخصیت دیگر نیز وجود دارد که در ابتدای این مطلب ۱۰ مورد از مهم‌ترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم. شخصیت به‌معنای «الگوهای به‌نسبت پایداری از رفتار، افکار و فرایندهای ذهنی است که از ابتدای زندگی شکل گرفته و تا پایان عمر ادامه پیدا می‌کنند.» انواع تیپ‌های شخصیتی بر تمام ابعاد زندگی افراد و به‌ویژه روابط بین‌فردی و زندگی حرفه‌ای آن‌ها تأثیر مستقیمی دارد و آگاهی از آن‌ها می‌تواند باعث افزایش شانس موفقیت ما در زندگی شود. صد ها کتاب در حوزه روانشناسی شخصیت نوشته شده‌است که برخی از بهترین این کتاب‌ها شامل نظریه‌های شخصیت «فیرس، «شولتز»، «پروین»، «مک‌مارتین» و «لارسن» می‌شود. در این مطلب از مجله فرادرس سعی کرده‌ایم تا مهم‌ترین انواع کتاب روانشناسی شخصیت را در سه حوزه آکادمیک و ویژه متخصصان، کتاب‌های روانشناسی شخصیت کاربردی برای عموم مردم و کتاب‌های مربوط به اختلال شخصیت توضیح دهیم. همچنین در ابتدا بهترین کتاب های روانشناسی شخصیت را نام می‌بریم.

فهرست مطالب این نوشته

بهترین کتاب‌های روانشناسی شخصیت

صدها کتاب در حوزه روانشناسی شخصیت در جهان وجود دارد که از این بین، مهم‌ترین کتاب‌های روانشناسی شخصیت را نام می‌بریم.

  1. کتاب «نظریه‌های شخصیت فیرس»
  2. کتاب «نظریه‌های شخصیت شولتز»
  3. کتاب «شخصیت پروین»
  4. کتاب «روانشناس شخصیت مک‌مارتین»
  5. کتاب «روانشناسی شخصیت لارسن»
  6. کتاب «سکوت»
  7. کتاب «راهنمای مدل پنج‌عاملی آکسفورد»
  8. کتاب «نظریه‌های شخصیت بوری»
  9. کتاب «معرفی شخصیت، تفاوت‌های فردی و هوش»
  10. کتاب «شخصیت شما همیشگی نیست»

در ادامه هر کدام از این کتاب‌ها را معرفی می‌کنیم.

۱. کتاب «نظریه‌های شخصیت فیرس»

کتاب «نظریه‌های شخصیت» (Theories of Personality) نوشته «جسی و جورج فیرس» (Jess and Gregory Feist) و «تامی رابرتز» (ٰTomi Ann Roberts) به‌یقین از جامع‌ترین کتاب‌های حوزه روانشناسی شخصیت است. در این کتاب نیز انواع نظریه‌های شخصیت به‌همراه سرگذشت نظریه‌ها و تحقیقات مرتبط با آن ارائه شده است. همچنین موضوعاتی مانند «هویت خود» (Ego Identity)، «مطالعات جنسیتی» (Gender Studies)، «ذهن‌آگاهی» (Mindfulness) و «خودشکوفایی» (Self Actualization) مورد توجه قرار گرفته است. این کتاب مخصوص دانشجویان روانشناسی تدوین شده است و در دانشگاه‌های سراسر جهان تدریس می‌شود.

کتاب روانشناسی شخصیت فیرس

۲. کتاب «نظریه‌های شخصیت شولتز»

کتاب نظریه‌های شخصیت نوشته «دوآن و سیدنی‌الن شولتز» (Duane P and Sydney Ellen Schultz) یکی از بهترین کتاب‌های نظریه‌های شخصیت است. نویسنده‌های این کتاب به‌صورتی شفاف و قانع‌کننده به سؤالات موجود در حوزه روانشناسی شخصیت پاسخ داده و انواع نظریات شخصیت را توضیح می‌دهند. این کتاب به‌صورت خلاصه و ساده مهم ترین نظریه‌ها و مفاهیم پیرامون شخصیت را توضیح داده است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • رویکرد‌های «روان‌کاوی» (Psychoanalytic) و «روان‌پویشی نوین» (Neopsychodynamic)
  • «رویکرد شناختی» (Cognitive Approach)
  • «رویکرد انسان‌گرا» (Humanistic Approach)
  • «رویکرد رفتاری» (Behavioral Approach)
  • «رویکرد یادگیری اجتماعی» (Social Learning Approach)
  • «بازه عمر» (Lifespan)
  • «ویژگی‌های شخصیتی» (Trait)
  • «منابع کنترل» (Locus of Control)
  • «درماندگی آموخته شده» (Learned Helplessness)
  • «مثبت‌نگری در برابر منفی‌نگری» (Optimism Pessimism)
  • «روانشناسی مثبت‌گرا» (Positive Psychology)

همچنین نقش سن، جنسیت و فرهنگ را در شکل‌گیری شخصیت توضیح می‌دهد و حوادث موجود در زندگی برای نظریه‌پردازها و فرایند تکامل نظریه شخصیت نیز بیان می شود. این کتاب هم یکی از منابع روانشناسی شخصیت برای دانشجویان روانشناسی است.

کتاب نظریه‌های شخصیت شولتز

۳. کتاب «شخصیت پروین»

کتاب شخصیت با نام کامل «Personality: Theory and Research» نوشته «دنیل کرون» (Daniel Cervone) و «لارنس پروین» (Lawrence A. Pervin) یکی از جامع‌ترین کتاب‌های حوزه روانشناسی شخصیت است که در دانشگاه‌های دنیا تدریس می‌شود. در این کتاب، مهم‌ترین نظریات شخصیت و نظریات «یکپارچه‌شده» (Integrating) توضیح داده شده‌است. نویسنده‌ها، هر کدام از نظریه‌ها را به‌همراه مثال‌ها و نمونه‌های مختلف بیان می‌کنند. همچنین نقاط قوت و محدودیت‌های موجود در هر کدام از نظرات را نیز بیان می‌کنند.

روانشناسی شخصیت پروین

۴. کتاب «روانشناس شخصیت مک‌مارتین»

کتاب روانشناسی شخصیت «جیمز مک‌مارتین» (James A. McMartin) با «رویکرد دانشجو‌محور» (A Centered Approach) نوشته شده‌است. این کتاب تلاش کرده است تا با بیانی ساده و قابل فهم، تمام اصول موجود در گذشته، زمان حال و آینده در حوزه روانشناسی شخصیت را مشخص کند. این پاسخ‌ها با مراجعه به تحقیقات اخیر در حوزه روانشناسی شخصیت تدوین شده است. هدف کتاب، ایجاد نگاه و فهمی عمیق در حوزه روانشناسی شخصیت است. از مزایای کتاب روانشناسی شخصیت مک‌مارتین، شیوه بیان خلاصه، محاوره‌ای و قابل فهم در حوزه روانشناسی شخصیت است. این کتاب یکی از مهم‌ترین و معتبرترین کتاب‌ها در حوزه روانشناسی شخصیت است.

کتاب نظریه‌های شخصیت مک‌مارتین

۵. کتاب «روانشناسی شخصیت لارسن»

کتاب «روانشناسی شخصیت» (Personality Psychology) با نام کامل «Domains of Knowledge About Human Nature» نوشته «Randy J. Larson» و «David M. Buss» است. این کتاب نیز به‌روزترین تحقیقات علمی را در ۶ حوزه مختلف از جمله «مزاج» (Dispositional)، «شناختی‌تجربی» (Cognitive Experimental) و «سازگاری» (Adjustment) و سه مورد دیگر ارزیابی می‌کند. اگر به دنبال افزایش دانش آکادمیک خود هستید، این کتاب روانشناسی شخصیت می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

رواننشاسی شخصیت لازسن

۶. کتاب «سکوت»

شاید تأثیرگذارترین کتاب روانشناسی شخصیت در دو دهه گذشته، کتاب «سکوت» (Quite) نوشته «Susan Caine» با نام کامل «Quiet: The Power of Introverts in a World That Can’t Stop Talking» است. تا قبل از نوشته شدن این کتاب، درون‌گرایی به‌عنوان ویژگی شخصیتی که منجر به عقب‌افتادن افراد در نظر گفته می‌شد. به‌همین دلیل افراد در تلاش بوده‌اند تا آن را بهبود دهند. در مقابل خانم «کین» در این کتاب، درون‌گرایی را به‌عنوان استعداد، توانمندی یا مهارت در نظر گرفته است و به این می‌پردازد که چرا ویژگی شخصیتی درون‌گرایی در حال حاضر بیش از برون‌گرایی مورد نیاز است.

کتاب سکوت

۷. کتاب «راهنمای مدل پنج‌عاملی آکسفورد»

«پنج عامل بزرگ شخصیتی» (Big 5 Personality Traits)، عمیق‌ترین و معتبرترین ویژگی‌های شخصیتی هستند که در تمام مردم دنیا وجود دارد. این عوامل بر اساس تحقیقات آماری بسیار دقیقی به‌دست آمده‌اند و تمام الگوهای رفتاری و فکری افراد را توجیه می‌کنند. پنج عامل بزرگ را در ادامه بیان می‌کنیم.

  • «روان‌رنجوری» (Neuroticism)
  • «برون‌گرایی» (Extraversion)
  • «گشودگی‌به‌تجربه» (Openness to experience)
  • «دل‌پذیر بودن» (Agreeableness)
  • «وجدان کاری» (Conscientiousness)

در کتاب «راهنمای مدل پنج‌عاملی آکسفورد» (The Oxford Handbook of the Five Factor Model)، هر کدام از پنج عامل بزرگ شخصیتی به‌طور کامل توضیح داده می‌شود و «اعتبار» (Validity) این عوامل و پشتوانه علمی آن‌ها را ارزیابی می‌شود. در ادامه، کارکرد پنج عامل بزرگ شخصیتی را در دنیای واقعی نشان می‌دهد. آقای «توماس ویدینگر» (Thomas A. Widiger) نویسنده این کتاب، در هر بخش از آن، تحقیقات و مطالعات عملی جالبی را از دانشمندان و روان‌شناسان آورده است. برای مطالعه کتابی علمی در حوزه ارزیابی شخصیت، می‌توانید این کتاب را انتخاب کنید.

کتاب راهنمای پنج عامل بزرگ شخصیتی

۸. کتاب «نظریه‌های شخصیت بوری»

کتاب «نظریه‌های شخصیت» (Personality Theories From Freud to Frankl) «نوشته جورج بوری» (C. George Boeree) را می‌توان به‌عنوان یکی از قوی‌ترین و معتبرترین کتاب‌های ارزیابی‌ نظریه‌های شخصیت در نظر داشت. در این کتاب، دیدگاه‌های فلسفی یا تجربی نظریه‌ها را مقایسه می‌کند و تحقیقات علمی موجود در این حوزه‌ها را توضیح می‌دهد. به‌طور دقیق‌تر، تلاش‌های ۱۰۰ سال اخیر نظریه‌پردازان و محققان مختلف در حوزه روانشناسی شخصیت را می‌توانید پیدا کنید.

کتاب روانشناسی شخصیت بوری

۹. کتاب «معرفی شخصیت، تفاوت‌های فردی و هوش»

کتاب «معرفی شخصیت، تفاوت‌های فردی و هوش» (An Introduction to Personality, Individual Differences and Intelligence) از عمیق‌ترین کتاب‌ها برای ارزیابی کامل مفهوم شخصیت است. در ادامه، مهم‌ترین مزایای این کتاب را بیان می‌کنیم.

  • «شفافیت» (Clarity)
  • «در دسترس بودن و ساختار ساده» (Accessibility)
  • «بیان کامل و عمیق مفاهیم» (Conceptual Sophistication)
  • «ارزیابی همه‌جانبه مفهوم شخصیت» (Panoramic Coverage of Personality and Intelligence)

متخصص بودن تیم نویسندگان این کتاب و رزومه پربار آن‌ها (جوایز و مدارک بین‌المللی) نیز بر روی کیفیت و دقت متن این کتاب تأثیرگذار بوده‌است.

کتاب معرفی روانشناسی شخصیت هلسان

۱۰. کتاب «شخصیت شما همیشگی نیست»

این کتاب «شخصیت شما همیشگی نیست» (Personality Isn’t Permanent) نوشته «بنجامین هاردی» (Benjamin Hardy) است. آقای «هاردی» در این کتاب تلاش کرده تا پیش‌فرض‌های روانشناسی که همواره درست می‌دانیم را به‌چالش بکشد. در ادامه، برخی از این پیش‌فرض‌ها را که در کتاب آقای هاردی به‌چالش کشیده‌شده است را بیان می‌کنیم.

  • ویژگی‌های شخصیتی به‌طور کامل باثبات بوده و برای همیشه باقی‌ می‌مانند.
  • شما نمی‌توانید شخصیت خود را تغییر دهید.
  • شخصیتی که شکل‌گرفته، امکان تکامل یافتن ندارد.

در مقابل، آقای هاردی بیان می‌کند که ویژگی‌های شخصیتی پویا هستند و مدل‌های شخصیتی مانند «مایرز بریگز» (Myers Briggs) و «اینیاگرام» (Enneagram) را به‌کلی رد کرد. او معتقد است که تیپ‌های شخصیتی بیش از کارکردهای خود، آسیب‌زا هستند. آقای هاردی در این کتاب به به‌شیوه‌های مختلفی به شما کمک می‌کند تا داستان خود را از نو نوشته و شخصیت‌تان را رشد دهید. در ادامه، این شیوه‌ها را بیان می‌کنیم.

    • اهداف زندگی‌تان را شناسایی کنید.
    • تروماهایی که در طول زندگی دیده‌اید را التیام دهید.
    • مناسب‌ترین مسیر را در زندگی پیش بگیرید.
کتاب شخصیت شما همیشگی نیست

کتاب های روانشناسی شخصیت آکادمیک

دانشجویان روانشناسی در تمام مقاطع تحصیلی خود با دروسی از روانشناسی شخصیت و انواع نظریه‌های شخصیت مواجه می‌شوند. تعدادی از این کتاب‌ها را به‌عنوان بهترین کتاب های روانشناسی شخصیت نام بردیم. در این بخش، سایر کتاب‌های آکادمیگ کاربردی را بیان می‌کنیم.

۱۱. کتاب «کتاب کار نظریه‌های روانشناسی شخصیت»

کتاب «کار روانشناسی شخصیت» (Personality Theories Workbook) نوشته «دونا اشرفت» (Donna Ashcraft) به شما کمک می‌کند تا از نظریه‌های شخصیت در زندگی واقعی استفاده کنید. توضیح گسترده انواع «موارد مطالعاتی» (case studies) است که به شما کمک می‌کند تا هر کدام از موراد بالینی را مطالعه کنید. مقایسه نظریه‌ها و سؤالات مربوط به این مقایسه‌ها در کتاب، شما را مطمئن می‌کند که به‌خوبی بر روی موضوع مسلط شده‌اید. شفافیت، خلاصه بودن و شیوه آموزشی خلاقانه این کتاب باعث شده تا به یکی از بهترین کتاب‌های روانشناسی شخصیت تبدیل شود.

کتاب کار نظریات شخصیت

۱۲. کتاب «روانشناسی شخصیت نوگان و کمبل»

کتاب «روانشناسی شخصیت با نام کامل» (Understanding Yourself and Others) کنجکاوی دانش‌آموزان به شناخت ويژگی‌های شخصیتی و هویتی خودشان را به‌طور کامل برآورده می‌کند. همچنین وجود تحقیقات به‌روز در حوزه روانشناسی شخصیت نیز به اعتبار این کتاب اضافه کرده است. در حال حاضر، دانشجویان روانشناسی در مقطع کارشناسی برخی دانشگاه‌ها این کتاب را مطالعه می‌کنند. نویسنده‌های این کتاب «کیت کَمبِل» (W. Keith Campbell) و «جین توئِنج» (Jean M. Twenge) تلاش کرده‌اند تا سؤالات مهم دانش‌جویان در حوزه روانشناسی شخصیت مانند ارتباط‌های دوستانه، روابط عاطفی، سلامتی و شادکامی را پاسخ دهند.

روانشناسی شخصیت شناخت خود و دیگران

۱۳. کتاب «نظریه‌های شخصیت گینز»

نویسنده این کتاب آقای «استنلی گینز» (Stanley Gaines) تاریخچه‌ای از نظریه‌های شخصیت را بیان می‌کند، همچنین به‌شکل گسترده نظریات شخصیت از جمله «روانکاوی» (psychodynamic)، «رفتارگرایی» (behaviourist)، «انسان‌گرا» (humanistic) و «شناختی» (cognitive) را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. همچنین مطالعات موردی و پژوهش‌های هر کدام از مکتب‌های روانشناسی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

روانشناسی شخصیت استنلی گینز

۱۴. کتاب «تیپ‌های شخصیتی تامسون»

کتاب «تیپ‌های شخصیتی» (Personality Type) با نام کامل «A Practical Guide to Understanding Yourself and Others Through Typology » به تیپ‌های شخصیتی یونگ اشاره می‌کند و در مورد ظرفیت‌های درونی افراد دارای هر کدام از تیپ‌های شخصیت صحبت می‌کند. همچنین کارکردهای هر کدام از تیپ‌های شخصیتی را در حوزه‌های شغلی و مشاوره ازدواج (Marital Counseling) بیان می‌کند. نام نویسنده این کتاب، «لنور تامسون» (Lenore Thomson) است. در این فرایند شما می‌توانید مهارت‌های شغلی و توانمندی‌های اجتماعی خود را ارزیابی کنید. با مطالعه این کتاب، مطالب زیر برای شما روشن خواهد شد.

  • شخصیت افراد چگونه شکل می‌گیرد؟
  • چگونه تیپ شخصیتی شما می‌تواند ترجیح‌های فعلی و ظرفیت‌های پنهانی شما را نشان دهد؟
  • چگونه موقعیت‌های انتخاب نشدد در زندگی، به‌شکلی تلاش می‌کنند تا توجه شما را جلب کنند؟
  • روابط بین‌فردی در زندگی شخصی و حرفه‌ای شما چگونه باعث فعال شدن ظرفیت‌های شما می‌شود؟
کتاب تیپ‌های شخصیتی تامسون

۱۵. کتاب «شخصیت مایر»

نویسنده این کتاب آقای «جان مایر» (John D. Mayer) در تلاش است تا به‌صورت شفاف و ساختاریافته، تمام مفاهیم پیرامون شخصیت را توضیح دهد. در همین راستا، سؤالاتی که در این کتاب پاسخ داده می‌شود را در ادامه بیان می‌کنیم.

  • شخصیت چیست؟
  • مفاهیم زیرمجموعه مفهوم شخصیت مانند انگیزه، هیجان شناخت و خود (self) چه هستند؟
  • بخش‌های مختلف شخصیت چگونه سازمان‌دهی می‌شوند؟

این شخصیت مایر نیز از انواع کتاب روانشناسی شخصیت آکادمیک محسوب می‌شود.

کتاب روانشناسی شخصیت جان مایر

۱۶. کتاب «معرفی روانشناسی شخصیت»

کتاب «معرفی روانشناسی شخصیت» (Introduction to Personality Psychology) توسط تعداد زیادی از محققان در حوزه روانشناسی شخصیت از جمله آقای «بواس دینر» (Biswas Diener) نوشته شده‌است. در حال حاضر این کتاب به‌عنوان یکی از جامع‌ترین کتاب‌ها در حوزه روانشناسی شخصیت است.

کتاب معرفی روانشناسی شخصیت دینر

۱۷. کتاب «شخصیت برگر»

شما چگونه شخصیت خودتان را تعریف می‌کنید؟ کتاب «شخصیت» (Personality) نوشته «جری برگر» (Jerry M. Burger) به شما کمک می‌کند تا با مفهوم شخصیت و انواع ویژگی‌های شخصیتی آشنا شوید. همچنین با انواع نظریه‌های شخصیت‌شناسی و تحقیقات مربوط به نقش این نظریات در زندگی افراد آشنا می‌شوید. یکی از مزیت‌های این کتاب، ایجاد ارتباط‌های قوی میان نظریات شخصیتی و تحقیقات انجام شده در این حوزه است. همچنین تست‌های ارزیابی شخصیت موجود در کتاب نیز جذابیت آن را افزایش داده است. به‌طور کلی کتاب شخصیت، آشنایی همه‌جانبه‌ای را برای شما در رابطه با مفهوم شخصیت ایجاد می‌کند.

کتاب روانشناسی شخصیت بورگر

۱۸. کتاب «نظریه‌های شخصیت کارور»

نویسنده‌های «کتاب نظریات شخصیت» (Perspectives on Personality) با نام‌های «Charles Carver» و «Michael Scheier» در تلاش بوده‌اند تا به‌شکلی جامع، مهم‌ترین نقطه‌نظرهای نظریه‌پردازان شخصیت را بیان کنند. به‌طوری‌که هر بخش از این کتاب به یکی از مهم‌ترین نظریه‌های شخصیت در روانشناسی اختصاص دارد. نویسندگان در هر بخش، فرضیه‌ها و مفاهیم کلیدی را در هر کدام از نظریات بیان می‌کنند و انتقادهای نسبت به هر کدام از نظرات و مشکلات نظری آن‌ها را بیان می‌کند. در نهایت نیز، پیش‌بینی خود را از آینده هر کدام از نظریات شخصیت بیان می‌کنند.

کتاب نظریه‌های شخصیت کارور

۱۹. کتاب «تفاوت‌های فردی و شخصیت کوپر»

کتاب «تفاوت‌های فردی و شخصیت» (Individual Differences and Personality) نوشته «کولین کوپر» (Colin Cooper)، معرفی واضح و ساده‌ای از تحقیقات قدیمی و جدید در موارد مختلفی پیرامون روانشناسی شخصیت انجام داده‌ است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • شخصیت
  • خلق‌خو
  • انگیزه
  • هوش

همچنین به کاربرد مفاهیم بیان شده در حوزه سلامت، آموزش، ورزش و موفقیت نیز اشاره شده است. ساختار نوشتاری این کتاب محبوبیت زیادی میان دانش‌جویان دارد. همچنین در ویرایش چهارم این کتاب، مفاهیمی همچون «ویژگی‌‌های شخصیت‌ سمی» (Toxic Personality Traits) و کاربرد این دانسته‌ها در زندگی روزمره نیز اضافه شده‌است.

کتاب تفاوت‌های فردی و شخصیتی کوپر

۲۰. کتاب «تفاوت‌های شخصیتی و فردی اشتون»

کتاب «تفاوت‌های شخصیتی و فردی» (Individual Differences and Personality) یکی از منابع آموزشی در مقطع کارشناسی روانشناسی در بسیاری از کشورها است. این کتاب نوشته «مایکل اشتون» (Michael C. Ashton) شامل برجسته‌ترین و جدیدترین مطالب پیرامون «شخصیت» (Personality)، «توانایی هوشی» (Intellectual ability)، «انگیزه» (Motivation) و دیگر تفاوت‌های بین‌فردی است که در ادامه بیان می‌کنیم.

  • «خلاقیت» (Creativity)
  • «هوش هیجانی» (Emotional intelligence)
  • «رهبری» (Leadership)
  • «علایق حرفه‌ای» (Vocational Interests)

در کنار مفاهیم بیان‌شده، شیوه‌های تحقیقاتی موجود در حوزه روانشناسی شخصیت و مفاهیم مربوط به این حوزه‌ها مانند «اعتبار» (Validity)، «پایایی» (Reliability) و «همبستگی» (Correlations) میان مؤلفه‌ها نیز آورده شده است.

کتاب تفاوت‌های فردی اشتون

۲۱. کتاب «شخصیت دنیل»

کتاب روانشناسی شخصیت «دنیل نتل» (Daniel Nettle) و «متیو واترسون» (Matthew Waterson) با نام کامل «Personality What Makes You the Way You Are» منتشر شده است. این کتاب نیز خلاصه‌ای از پژوهش‌های جدید پیرامون شخصیت را حول محور پنج عامل بزرگ شخصیتی بیان می‌کند. در این کتاب یاد می‌گیریم که شخصیت افراد از بنیان‌ها و ساختارهای بیولوژیک سرچشمه می‌گیرد. نویسنده‌های این کتاب با استناد به علم ژنتیک و ارزیابی‌های ذهنی، ریشه‌های تکاملی شخصیت و پیامدهای ویژگی‌های مختلف شخصیتی را بیان می‌کنند. همچنین در این کتاب، سؤالات چالش‌برانگیز مختلفی پاسخ داده می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • چرا بنیادهای روانی عمیق و اساسی در هر فردی وجود دارد که بر روی انتخاب‌ها و واکنش‌های ما اثر می‌گذارد.
  • چرا اعضای یک خانواده از نظر خلق‌وخو و شخصیت تا این میزان با همدیگر متفاوت هستند؟
  • آیا ما در چارچوب شخصیت خود گیرافتاده‌ایم یا شخصیت افراد تغییر‌پذیر است؟

این کتاب یکی از بهترین آثار ساده و قابل فهم در حوزه روانشناسی شخصیت است.

کتاب شخصیت دنیل نتل

۲۲. کتاب «راهنمای روانشناسی شخصیت کمبریج»

این کتاب «راهنمای روانشناسی شخصیت کمبریج» (The Cambridge Handbook of Personality Psychology) نوشته «Philip J. Corr» و «Gerald Matthews» از پرفروش‌ترین کتاب‌های آکادمیک و علمی در حوزه روانشناسی شخصیت است. در این کتاب، جدیدترین تحقیقات در حوزه روانشناسی شخصیت آمده است. همچنین با انواع مؤلفه‌های «شناختی» (Cognitive) و «انگیزشی» (Motivational) با درنظر گرفتن موقعیت‌های اجتماعی و فرهنگی و تآثیر آن‌ها بر شخصیت آشنا می‌شوید. این کتاب، همچنین انواع نظریه‌های شخصیت از نظریه‌پردازهای مختلف در این کتاب بیان شده است. این کتاب از بهترین کتاب‌های آکادمیک در حوزه روانشناسی شخصیت است.

کتاب کار روانشناسی شخصیت کمبریج

۲۳. کتاب «علوم اعصاب شخصیت»

ارتباط میان فرایندهای عصبی مغز و تأثیر آن بر شکل‌گیری شخصیت و انواع ویژگی‌های شخصیتی مسیرهای جدیدی را پیش روی ما باز می‌کند. «داریو ناردی» (Dario Nardi) در کتاب «علوم اعصاب شخصیت» (Neuroscience of Personality)، فعالیت‌های شبکه عصبی و ارتباط آن با الگوهای شخصیتی را مورد بررسی قرار می‌دهد. این کتاب تمرین‌های عملیاتی منحصربه‌فردی را برای فعال کردن «مسیرهای عصبی» (brain pathways) ارائه می‌دهد.

کتاب علوم اعصاب شناختی و تأثیر فرایندهای عصبی بر شخصیت

۲۴. کتاب «رشد شخصیت»

نویسنده کتاب «رشد شخصیت» (The Development of Personality) با نام «کارل گوستاو یونگ» در مطالعات خود، راه‌هایی را برای رشد شخصیت افراد معرفی می‌کند. او در تحقیقات خود به‌صورت متمرکز، تأثیر مثبت و منفی والدین، معلم‌ها و سایر افراد مهم زندگی را بر روی رشد شخصیت کودک مورد ارزیابی قرار داده بود. این کتاب نیز از بهترین کتاب های حوزه روانشناسی شخصیت است. یونگ معقتد بود که تعدادی از اختلال‌های شناختی و هیجانی افراد در طول دوران کودکی به وجود می‌آیند. در پی این اختلال‌ها، انواع روابط ناسالم و ناکارآمد با دیگران به‌وجود می‌آید.

کتاب رشد شخصیت

کتاب های روانشناسی شخصیت کاربردی

آشنایی با مفهوم شخصیت و شناخت ویژگی‌های شخصیتی باعث می‌شود تا خودتان و اطرافیان‌تان را بهتر بشناسید. این شناسایی ارزشمند مزایایی دارد که در ادامه این مطلب از مجله فرادرس به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • شناخت خود: شناسایی ویژگی‌های شخصیتی خودتان باعث می‌شود تا انتخاب شغلی مناسبی داشته باشید و وارد روابط عاطفی و دوستی‌هایی شوید که پایدار، سالم و مثبت باشد. همچنین مسیر توسعه فردی و خودشکوفایی نیز به‌روی شما باز می‌شود و می‌توانید نقاط مثبت شخصیتی خود را ارتقاء داده و نقاط ضعف‌تان را بهبود دهید.
  • شناخت اطرافیان: با شناخت اطرفیان می‌توانید رفتارهای آن‌ها را پیش‌بینی کنید. در نتیجه با هر فردی بسته به محدودیت‌ها و ظرفیت‌های شخصیتی خودش ارتباط برقرار کرده و از واکنش‌های اطرفیان خود جا نمی‌خورید.

در ادامه، کتاب‌هایی که به شناخت شخصیتی خودتان و دیگران کمک می‌کند اشاره می‌کنیم.

۲۵. کتاب «پازل شخصیت»

کتاب «پازل شخصیت» (The Personality Puzzle) ترکیب قدرتمندی از نظریه‌های شخصیت و تحقیقات علمی کلاسیک و مدرن است. همچنین نویسنده کتاب آقای «دیوید فاندر» (David.C Funder) متن داخل کتاب بسیار روشن و جذاب نوشته شده است.

کتاب پازل شخصیت

۲۶. کتاب «ویژگی‌های شخصیتی وایتمن و دیاری»

نویسندگان در کتاب «ویژگی‌های شخصیتی» (Personality Traits) ویژگی‌های بنیادین شخصیتی را ارزیابی کرده‌اند. «جرالد متیو» (Gerald Matthews)،‌ «ایان دیاری» (Ian J. Deary) و «مارتا وایتمن» (Martha C. Whiteman) در این کتاب تلاش کرده‌اند تا با ارزیابی ویژگی‌های شخصیتی به سؤالات زیر پاسخ دهند.

  • این ویژگی‌ها کدام هستند؟
  • چرا این ویژگی‌ها اهمیت دارند؟
  • بنیادهای زیستی و روان‌شناختی این ویژگی‌ها کدام هستند؟
  • این ویژگی‌ها چه نقشی در زندگی روزمره انسان بازی می‌کنند؟
  • پیامدهای این ویژگی‌ها بر روی فرایند‌های شناختی و هیجانی، استرس و سلامت ذهنی و بدنی چیست؟

همچنین این کتاب به ارزیابی ویژگی‌های شخصیتی در کلینیک‌های درمانی، فضاهای آموزشی و شغلی می‌پردازد. در ویرایش‌های اخیر این کتاب، تحقیقات روانشناسی شخصیت پیرامون ارتباط ویژگی‌های ژنتیکی، فرایندهای شناختی، علوم اعصاب‌شناختی و روانشناسی اجتماعی با ویژگی‌های شخصیتی نیز مطالبی را توضیح داده است.

کتاب ویژگی‌های شخصیتی وایتمن

۲۷. کتاب «تست‌های شخصیت»

اگر به انجام تست‌های شخصیت و دیدن نتایج خود علاقه‌مند هستید، کتاب «تست‌های شخصیت» (The Book of Personalty Tests) نوشته «هاولین نیکولاس» (Haulwen Nicholas) می‌تواند برای شما جذاب باشد. در این کتاب، ۲۵ آزمون روانشناسی با نمره‌گذاری آسان قرار گرفته است. شما به‌راحتی می‌توانید این آزمون‌ها را پاسخ دهید، تیپ شخصیتی خود را پیدا کرده و به شناخت بهتری از خودتان برسید. مفاهیمی که برخی از تست‌های داخل کتاب مورد ارزیابی قرار می‌دهند را در ادامه بیان می‌کنیم.

  • مدل ارتباط اجتماعی شما چیست؟
  • شیوه‌های قانون‌شکنی شما کدام هستند؟
  • واکنش شما در برابر فشار روانی و استرس چگونه است؟

اگر از انجام تست‌های روانشناسی لذت می‌برید، با این کتاب می‌توانید به‌شیوه‌ای جذاب خودتان از ارزیابی کرده و بررسی کنید.

کتاب ۲۵ تست شخصیت

۲۸. کتاب «آنچه که هستی را انجام بده»

مطالب کتاب «آنچه که هستی را انجام بد» (Do What You Are) به شما کمک می کند تا فعالیت شغلی آینده خود را مبتنی بر ویژگی‌های شخصیتی خودتان انتخاب کنید. به‌عبارت دیگر، این کتاب به شما کمک می‌کند تا مناسب‌ترین شغل را برای خودتان انتخاب کنید. کتاب آنچه که هستی را انجام بده بر اساس مدل‌های شخصیتی ۱۶گانه در تست شخصیتی «Myers Briggs Test Inventory |MBTI» ساخته شده است. شما بر اساس تیم شخصیتی خود، برای انجام فعالیت‌های حرفه‌ای مشخصی مناسب‌تر بوده و عملکرد بهتری خواهید داشت. این کتاب نوشته «Kelly Tieger» ،«Barbara Barron» و «Paul D. Tieger» است.

آنچه که هستی را انجام بده

۲۹. کتاب «مرزهای درون‌گراها در روابط اجتماعی»

در نگاه اول، «درون‌گراها» (Introverts) به‌عنوان افرادی در نظر گرفته‌ می‌شوند که مدت‌ها در غار تنهایی خود باقی‌ می‌مانند و از سوی دیگر، افراد «برون‌گرا» (Extroverts) به‌دنیا آمده‌اند تا با کمک استعداد ذاتی خود، روابط اجتماعی زیادی ایجاد کرده و همواره در جمع باشند. در حالی که کتاب «مرزهای درون‌گراها در روابط اجتماعی» (The Introvert’s Edge to Networking) به این موضوع از دیدگاه دیگری نگاه می‌کند. او روابط اجتماعی و توانایی شکل‌دهی ارتباط‌های اجتماعی متعدد را مهارتی اکتسابی می‌داند. آقای «متیو پورلاند» (Matthew Owen Pollard) نویسنده این کتاب باور دارد که افراد درون‌گرا نه‌تنها می‌توانند در ارتباط‌های اجتماعی موفق باشند، بلکه به‌صورت فعالانه و موفقیت‌آمیز می‌توانند این روابط را پیش ببرند. در نتیجه، نوشته‌ها و مفاهیم موجود در این کتاب، می‌تواند به افراد درون‌گرا کمک کند تا روابط اجتماعی قدرتمندی را ایجاد کنند.

کتاب شیوه‌های روابط بین‌فردی افراد درون گرا

۳۰. کتاب «نظریه اینیاگرام به زبان ساده»

نظریه شخصیت «اینیاگرام» (Enneagram)، بر اساس یک تقسیم‌بندی شخصیتی باستانی است که شخصیت افراد را به ۹ گونه شخصیتی متفاوت دسته‌بندی می‌کند. نظریه شخصیتی اینیاگرام تا حدی پیچیده و رازآلود است. با توجه به پیچیدگی نظریه «اینیاگرام»، جمع‌آوری اطلاعات در مورد تیپ‌های مختلف شخصیتی چندان آسان نیست. با این حال، «رنی بارون» (Renee Baron) و «الیزابت واگلی» (Elizabeth Wagele) در کتاب خود، تلاش کرده‌اند تا نظریه و تست اینیاگرام را به بیانی ساده و سرگرم‌کننده بیان کرده و از قوانین سخت و پیچیده آن صرف نظر کنند. کتاب‌های زیادی پیرامون نظریه اینیاگرام وجود دارد اما کتاب «نظریه اینیاگرام به زبان ساده» (The Enneagram Made Easy) برای افرادی که به دنبال اطلاعات روشن و خلاصه بوده یا مبتدی هستند، کاربرد فراوانی دارد.

کتاب اینیاگرام به زبان ساده

۳۱. کتاب «هشیاری با اینیاگرام»

هنگامی که دچار تردید و ابهام هستید، نویسنده‌های این کتاب با نام‌های «بیترایس چستنوت» (Beatrice Chestnut) و «اورانیو پیس» (Uranio Paes) به شما کمک می‌کنند تا با استفاده از نظریه اینیاگرام، مسیر زندگی خود را پیدا کنید. اگر شما هم احساس سرگشتگی یا گم‌شدن دارید، این کتاب به شما کمک می‌کند تا تیپ شخصیتی اینیاگرام خود را تشخیص داده و در کنترل بگیرید و با استفاده از آن، مسیر زندگی خود را پیدا کنید. در کتاب «هشیاری با اینیاگرام» (The Enneagram Guide to Waking Up)، هر تیپ شخصیتی دارای مسیر مشخصی است. برای مثال، افراد دارای «تیپ شخصیتی اول» (Type 1)، دارای مسیر «عبور از خشم و رسیدن به آرامش هستند». با آگاهی از این مسیر، درک بهتری از توانایی‌ها، نقاط ضعف و ویژگی‌های بنیادین شخصیتی خود پیدا می‌کنید.

کتاب هشیاری با اینیاگرام

۳۲. کتاب «کاربرد اینیاگرام در روابط بین‌فردی»

اگر از تیپ شخصیتی خود آگاهی دارید، بستر مناسبی برای ایجاد روابط خوب با اعضای خانواده، دوستان، همکاران و شریک زندگی فراهم شده است. نویسنده این کتاب آقای «اشتون اوبر» (Ashton Whitmoyer Ober) در کتاب «کاربرد اینیاگرام در روابط بین‌‌فردی» (The Enneagram for Relationships) به شما آموزش می‌دهد که چگونه توانمندی‌های خود را شکوفا کنید. همچنین چگونه در روابط بین‌فردی خود، با محدودیت‌های مدل‌ شخصیتی‌تان سازگاری پیدا کنید و بر اساس شناختی که از خودتان دارید، بهترین ارتباط را برقرار کنید.

کتاب کاربرد اینیاگرام در روابط بین فردی

۳۳. کتاب «مسیر بازگشت به خویشتن»

در کتاب «مسیر بازگشت به خویشتن» (The Road Back to You)، آقای «ایان مورگان کرون» (Ian Morgan Cron) و خانم «سوزان استیبل» (Suzanne Stabile) بر اساس مدل تقسیم‌بندی شخصیتی اینیاگرام، به شما کمک می‌کنند تا در مسیر «کشف دنیای درونی خود» «Self Discovery» حرکت کنید. همچنین باید اشاره کرد که نویسنده‌های این کتاب مسیحی هستند و «معنویت» (Spirituality) نقش ویژه‌ای را در این کتاب بازی می‌کند. با این‌حال، مطالبی که در مورد تیپ‌های شخصیتی ۹گانه و توانمندی‌ها، نقاط ضعف و ظرفیت‌های بالقوه در این کتاب است، مطالعه کتاب مسیر بازگشت به خویشتن را ارزشمند می‌کند.

کتاب مسیر بازگشت به خود

۳۴. کتاب «موهبت‌های متفاوت»

تا کنون صدها هزار جلد از این کتاب به نوشته خانم «ایزابل مایرز» (Isabel Briggs Myers) در دنیا چاپ شده و روند فروش آن کاهش نیافته است. به‌سختی می‌توان در دنیا کتابی را مانند کتاب «موهبت‌های متفاوت» (Gifts Differing) یافت که بتواند به‌صورت واضح و شفاف، تفاوت‌های بین‌فردی و شخصیتی افراد را توضیح دهد. در این کتاب، کاربردهای عملیاتی هر کدام از تیپ‌های شخصیتی نیز وجود دارد. همچنین پویایی و رشد هر کدام از ابعاد شخصیتی نیز توضیح داده شده است.

کتاب موهبت‌های متفاوت

۳۵. کتاب «تیپ شخصیتی واقعی من»

آن چیزی که کتاب «تیپ شخصیتی واقعی من» (My True Type) را از سایر کتاب‌های شخصیت با محوریت مدل مایرزبریگز جدا می‌کند، نگاه عمیق نویسنده کتاب آقای «A.J. Drenth» بر همپوشانی ویژگی‌های شخصیتی است. این کتاب مناسب افرادی‌ست که اعتقاد دارند مدل «MBTI» نمی‌تواند تیپ شخصیتی منحصربه‌فرد آن‌ها را به‌خوبی تشخیص دهد. به عبارت دیگر، تیپ شخصیتی آن‌ها به‌طور دقیق و سرراست در یکی از ۱۶ تیپ شخصیتی «MBTI» نمی‌گنجد. او اصطلاحی را به‌نام «ارزیابی شخصیتی روشن» مطرح کرد که از طریق آن می‌توانید تیپ شخصیتی واقعی خود را تشخیص دهید. این ارزیابی دو بخش مختلف دارد و هر کدام، بُعد مشخصی از شخصیت را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

  • بُعد اول: ترجیحات شخصیتی متفاوت را ارزیابی می‌کند.
  • بُعد دوم: عملکرد افراد را در موقعیت‌های مختلف ارزیابی می‌کند.

نگاه عمیق کتاب «My True Type» به عنوان مزیت رقابتی آن در مقایسه با دیگر کتاب‌های ارزیابی شخصیت مبتنی بر «MBTI» محسوب می‌شود.

کتاب تیپ شخصیتی واقعی من

۳۶. کتاب «هکر شخصیت»

نویسنده‌های کتاب «هکر شخصیت» (Personality Hacker) با نام‌های «جویی مارک ویت» (Joel Mark Witt) و «آنتونیو دوژ» (Antonia Dodge) در تلاش بوده‌اند تا ابهام‌ها و انتقادهایی که در رسانه‌ها نسبت به تیپ‌های ۱۶گانه «MBTI» انجام شده بود را پاسخ دهند. این کتاب به‌طور کامل نظریه «مایرزبریگز» را با تمام تیپ‌های شخصیتی و نقاط قوت، نقاط ضعف و گرایش‌های آن‌ها توضیح داده است. همچنین شیوه‌های رشد شخصیتی، تأثیر هر کدام از تیپ‌های شخصیتی بر روی فعالیت‌های کاری و روابط بین‌فردی را توضیح داده است.

هکر شخصیتی

۳۷. کتاب «ذهن‌خوانی»

کتاب «ذهن‌خوانی» (Mindreader) شیوه‌های ارزیابی و تشخیص ویژگی‌های مختلف افراد است. این کتاب توسط یکی از مربیان «FBI» و «متخصص تشخیص دروغ‌گویی» (Lie Detection Expert) نوشته شده‌است. در این کتاب با ارزیابی زمینه و موقعیت افراد و همچنین تحلیل شیوه گفتگوی آن‌ها، ارزیابی می‌کنند که آيا هر فردی در حال دروغ‌گفتن است یا در سخنان خود صداقت دارد.

کتاب ذهن‌خوانی

۳۸. کتاب «لطفاً من را درک کنید»

آقای «دیوید کیسی» (David Keirsey) کتاب «لطفاٌ من را درک کنید» (Please Understand Me II) را در سال ۱۹۷۸ منتشر کرد و تا به امروز بیش از دو میلیون نسخه از این کتاب به‌فروش رسیده است. نویسنده این کتاب از نگاه خلاقانه‌ای ویژگی‌های هر کدام از تیپ‌های شخصیتی را مورد بررسی قرار داده است. این ویژگي‌ها در ادامه بیان می‌شوند.

  • «خلق‌وخو» (Temperament)
  • «شخصیت» (Character)
  • «هوش» (Intelligence)

در ادامه، نویسنده هر کدام از تیپ‌های شخصیتی را در ۴ دسته مختلف تقسیم‌بندی کرد. این دسته را در ادامه بیان می‌کنیم.

  • «صنعت‌گران» (Artisans)
  • «نگهبانان» (Guardians)
  • «آرمان‌گرایان» (Idealists)
  • «منطق‌گرایان» (Rationals)

در ادامه، توضیح می‌دهد که هر کدام از تیپ‌های شخصیتی در مواجهه با موقعیت‌هایی مانند خواستگاری یا روابط عاطفی چگونه رفتار می‌کنند. شیوه فرزندپروری هر کدام از تیپ‌های شخصیتی چگونه است و هر کدام از تیپ‌ها در جایگاه رهبری چگونه رفتار می‌کنند. این کتاب ۳۵۰ صفحه است و یکی از بهترین انواع کتاب روانشناسی شخصیت محسوب می‌شود.

کتاب لطفا من را درک کنید

۳۹. کتاب «پنج الگوی شخصیتی»

در کتاب «پنج الگوی شخصیتی» (The 5 Personality Patterns) شیوه جدیدی برای ارزیابی و تبیین شخصیت معرفی شده‌است. نویسنده کتاب «استیون کیسلر» (Steven Kessler) پنج الگوی شخصیتی را برای ارزیابی «انگیزه‌ها» (motivations) و «رفتار‌» (behavior) افراد معرفی می‌کند. این پنج الگوی شخصیتی را در ادامه بیان می‌کنیم.

  • «الگوی زندگی» (Leaving Pattern)
  • «الگوی ادغام» (The Merging Pattern)
  • «الگوی صبوری» (The Enduring Pattern)
  • «الگوی خشونت» (The Aggressive Pattern)
  • «الگوی نامنعطف» (Rigid Pattern)

این تیپ‌شناسی منحصربه‌فرد کارکردهای خاص خود را داشته و برخی از محدودیت‌های مدل‌های ارزیابی شخصیتی دیگر مانند «MBTI» و اینیاگرام را ندارد.

کتاب پنج الگوی شخصیتی

۴۰. کتاب «گرایش‌های چهارگانه»

نویسنده کتاب «گرایش‌های چهارگانه» (The Four Tendencies) به‌نام «گریچن روبین» (Gretchen Rubin) قبل از تدوین آن، با کتاب دیگری به‌نام «پروژه شادی» (The Happiness Project) به شهرت رسیده بود. بر اساس نوشته‌های خانم «روبین»، ۴ گرایش شخصیتی مختلف وجود دارد و تمام مردم دنیا بر مبنای این ۴ گرایش تقسیم‌بندی می‌شوند. بعد از این‌که شما آزمون ارزیابی شخصیت را انجام داده و گرایش شخصیتی‌تان مشخص شد، می‌توانید به گرایش شخصیتی خودتان مراجعه کنید و با ویژگی‌های شخصیتی آشنا شوید. این ۴ گرایش شخصیتی را در ادامه بیان می‌کنیم.

  • «نگهدارنده» (Upholder)
  • «پرسشگر» (Questioner)
  • «هدایت‌کننده» (Obliger)
  • «یاغی» (Rebel)

خانم «روبین» نه‌تنها هر کدام از این گرایش‌های شخصیتی را معرفی کرد، بلکه شیوه ارتباط برقرار کردن با هر کدام از تیپ‌‌های شخصیتی را بیان کرده‌است. به‌عبارت دیگر، تمام اطلاعات مورد نیاز برای ایجاد روابط بین‌فردی پایدار و مؤثر با هر کدام از تیپ‌های شخصیتی را بیان کرده است.

کتاب گرایش‌های چهارگانه

۴۱. کتاب «در محاصره احمق‌ها»

بر اساس کتاب «در محاصره احمق‌ها» (Surrounded by Idiots) نویسنده کتاب آقای «توماس اریکسون» (Thomas Erikson)، چهار مدل رفتاری عمده را معرفی می‌کند. این چهار مدل رفتاری را در ادامه بیان می‌کنیم.

  • رفتار قرمز
  • رفتار زرد
  • رفتار سبز
  • رفتار آبی

هدف کتاب، تبیین شیوه تعامل با هر کدام از سبک‌های رفتاری است. در ادامه، اریکسون بیان می‌کند که چگونه برای مدیریت تیم‌های کاری که اعضای آن سبک‌های رفتاری مختلفی دارند، از دانش سبک‌های رفتاری استفاده کرد. همچنین برای از بین بردن ناهنجاری‌های رفتاری نیز پیشنهاداتی ارائه داده است. اگر برای حل کردن مشکلات موجود در روابط کاری نیاز به کمک داشتید، این کتاب می‌تواند به شما کمک کند.

کتاب در محاصره احمق‌ها

۴۲. کتاب «تیپ‌های شخصیتی»

«کارل یونگ» (Carl Jung) روان‌پزشک و روان‌کاو سوئیسی، یکی از بزرگ‌ترین شاگردان «زیگموند فروید» (Sigmund Fruid) و نویسنده کتاب «تیپ‌های شخصیتی» (Psychological Types) است. یونگ به سمبل‌ها (Symbols) و افسانه‌های یونانی بسیار علاقه‌مند بود. او در مورد تیپ شخصیتی و شکل‌گیری آن در طول زمان صحبت کرده و تأثیر مؤلفه‌هایی مانند مذهب، فرهنگ و سایر منابع تأثیرگذار را مورد ارزیابی قرار داده است. همچنین یونگ در کتاب «تیپ‌های روان‌شناختی» (Psychological Types) بر دو بُعد شخصیتی برون‌نگرایی و درون‌گرایی نیز اشاره کرده و آن‌ها را به شکل عمیقی مورد ارزیابی قرار داده است.

کتاب تیپ‌های شخصیتی پایتون

۴۳. کتاب «الماس جادویی»

نویسنده کتاب «الماس جادویی» (The Magic Diamond) به‌نام «دیاری ناردی» (Dari Nardi) بر اساس نظریه یونگ و آموزه‌های او، ۸ شیوه را معرفی کرد که افراد از آن طریق با دنیای مدرن ارتباط برقرار می‌کنند. برخی از جمله این تیپ‌ها می‌توان به «سازگارهای فعال» (Active Adapters)، «محافظ‌های محتاط» (Cautious) و «متخصصان طوفان فکری هیجان‌زده» (Excited Brainstormers) اشاره کرد.

کتاب الماس جادویی

۴۴. کتاب «انرژی‌ها و الگوها در بطن تیپ‌های شخصیتی»

«جان بیب» (John Beebe) نویسنده کتاب «انرژی‌ها و الگوهای شخصیتی» (Energies and Patterns in Psychological Type: The Reservoir of Consciousness) است. این کتاب به‌بهترین شکل تیپ‌های ۸گانه رفتاری در نظریه یونگ را توضیح می‌دهد و تأثیر انرژی روانی را بر روی زندگی روزمره توضیح می‌دهد. همچنین اطلاعاتی در مورد «رشد شخصی» (Personal Growth) و بهزیستی می‌دهد.

جان بیب روانشناسی شخصیت

کتاب های اختلالات شخصیت

اختلال‌های شخصیت به‌معنای الگوهای رفتاری، شناختی و هیجانی ناسالمی است که از اغلب آن‌ها از ابتدای زندگی آغاز شده و باعث رنج خود فرد و اطرافیان او شده و نقص عملکرد ایجاد می‌کند. این اختلال‌ها در حوزه روانشناسی بالینی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در ادامه، کتاب‌هایی که برای بهبود این اختلالات و شیوه‌های برخورد با افراد دارای اختلال شخصیت را نام می‌بریم.

۴۵. کتاب «شخصیت‌های خطرناک»

کتاب «شخصیت‌های خطرناک» (Dangerous Personalities) بخش‌های تاریک روان انسان را مورد بررسی قرار می‌دهد. نویسنده این کتاب آقای «نارو جویی» (Joe Navarro)، فرایندهای ذهنی برخی از خطرناک‌ترین افراد دنیا را ارزیابی می‌کند. او شخصیت‌هایی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد که بیشترین میزان کشتار را داشته‌ و بیشترین تأثیر اجتماعی را گذاشته‌اند. در این کتاب، با ویژگی‌های شخصیتی قاتل‌های سریالی و افرادی آشنا می‌شویم که در از بین بردن ما و گرفتن زندگی‌مان به‌تردید نمی‌افتند. با مطالعه این کتاب، می‌توانید افراد آسیب‌زا را قبل از این‌که به شما آسیبی وارد کنند تشخیص دهید.

کتاب شخصیت‌های خطرناک

۴۶. کتاب «شخصیت‌های آسیب‌زا»

در زندگی هر فردی افراد آزارگر، ناامیدکننده و آسیب‌زا هستند که با سرزنش و پرخاشگری فشار روانی زیادی وارد می‌کنند. افراد آزارگر می‌توانند مضطرب، «وسواسی» (Obsessive) یا حتی بسیار آرام باشند اما اکثر افراد آزارگر، ویژگی‌هایی از اختلال‌های شخصیت را از خودشان نشان می‌دهند. در کتاب «شخصیت های آسیب‌زا» (Difficult Personalities) با انواع اختلال‌های شخصیت آشنا می‌شوید. همچنین نویسنده‌های این کتاب دکتر «هلن مک‌گراث» (Helen McGrath) و پروفسور «هازل ادواردز» (Hazel Edwards) راهبردهای متعددی را برای ارتباط داشتن با این افراد و واکنش به رفتارهای آسیب‌زای آن‌ها معرفی می‌کنند. در ادامه، تعدادی از این استراتژی‌ها را بیان می‌کنیم.

  • «مدیریت خشم و تعارض» (Anger and conflict management)
  • «تمرین مثبت‌اندیشی و قاطعیت» (Optimism and assertion training)
  • «تفکر منطقی و همدلانه» (Rational and empathic thinking)
  • «بررسی مجدد شخصیت خویش» (Reexamining your own personality)

این کتاب در شرایط پراسترسی که نیاز به تصمیم‌گیری‌های سخت یا ایجاد روابط عاطفی دارید، بسیار کمک‌کننده است تا بهترین مسیر را انتخاب کنید.

کتاب شخصیت‌های پر چالش

۴۷. کتاب «راهنمایی نجات‌بخش اختلال شخصیت مرزی»

هنگامی که فردی مبتلا به «اختلال شخصیت مرزی» (Boederline Personality Disorders |BPD) تشخیص داده می‌شود، بر چسب اختلال مرزی بر او خورده و برخی این برچسب را ننگین و شرم آور برداشت می‌کنند. کتاب «راهنمایی نجات‌بخش اختلال شخصیت مرزی» (The Borderline Personality Disorder Survival Guide) بر خلاف سایر کتاب‌های پیرامون اختلال مرزی که انگ این اختلال عاطفی دردناک را بر دیگران قرار می‌دهد، شیوه‌های درک و همدلی با این افراد را بیان کرده و شیوه‌های درمانی اختلال مرزی را به‌همراه «احساس شفقت و دلسوزی» (Compassion) مطرح می‌کند. همچنین این کتاب به خانواده و دوستان افراد دارای اختلال شخصیت مرزی کمک می‌کند تا ارتباط سالم و پایداری را با فرد مبتلا به این اختلال داشته باشند.

کتاب راهنمای نجات‌بخش اختلال شخصیت مرزی

۴۸. کتاب «راهنمای تشخیص اختلالات روانی مبتنی بر راهنمای تشخیصی آماری اختلالات روانی (DSM-5)»

تشخیص اختلال شخصیتی یکی از سخت‌ترین تشخیص‌ها در روان‌شناسی بالینی است. اگر روان‌درمانگر هستید و برای تشخیص‌های دقیق و عمیق اختلال‌های شخصیتی نیاز به کتاب راهنما دارید، کتاب «راهنمای تشخیص اختلالات روانی مبتنی بر راهنمای تشخیصی آماری اختلالات روانی» (Handbook of Diagnosis and Treatment of DSM-5 Personality Disorders) می‌تواند کمک بسیار زیادی به شما کند. نویسنده این کتاب آقای «لین اسپری» (Len Sperry) برای تشخیص‌ و درمان اختلال‌های روانی این کتاب را تدوین کرده‌است. این کتاب فهم جامع و یکپارچه‌ای را برای فهم و تشخیص اختلال‌های شخصیت به شما می‌دهد.

کتاب تشخیص و درمان اختلالات شخصیت مبتنی بر کتاب DSM-5

۴۹. کتاب «کتاب کار اختلال شخصیت مرزی»

کتاب «اختلال شخصیت مرزی» (The Borderline Personality Disorder Workbook) برای افراد مرزی تدوین شده تا به‌وسیله آن، رنج کمتری تحمل کرده و اختلال خود را تحت کنترل بگیرند. نویسنده این کتاب آقای «دنیل فُکس» (Daniel J. Fox)به‌صورت همدلانه و با انواع تمرین‌های عملی و راهبردهای کاربردی، در تلاش است تا حقایقی فراتر از باورهای ناسالم و رفتارهای آسیب‌زا را روشن کند. با تکنیک‌های اثبات‌شده موجود در کتاب، افراد دارای ویژگی‌های شخصیت مرزی می‌توانند الگوهای هیجانی خودشان را تشخیص داده و کنترل کنند و در نهایت، روابط بین‌فردی سالمی را ایجاد کنند.

کتاب کار برای درمان اختلال شخصیت مرزی

۵۰. کتاب «آزمون سایکوپاتی»

کتاب «آزمون سایکوپاتی» (The Psychopath Test) یکی از جذاب‌ترین انواع کتاب روانشناسی شخصیت در حوزه تشخیص و درمان «اختلال شخصیت سایکوپد» (Psychopath Personality Disorder) است. این اختلال در «راهنمای تشخیصی آماری اختلالات روانی» (Diagnostic Statical Manual of Mental Disorders | DSM 5) به «اختلال شخصیت ضداجتماعی» (Antisocial Personality Disorder |ASPD) معروف است. ایده تدوین این کتاب به یک روز کاری معمولی بر می‌گردد که یک روان‌پزشک زندان با نویسنده این کتاب آقای «جان رونسون» (Jon Ronson) تماس می‌گیرد و از او درخواست می‌کند تا یکی از زندانی‌ها را ارزیابی کند. این اتفاق شروعی بر تدوین کتاب آزمون سایکوپاتی در حوزه اختلالا‌ت شخصیتی بود. شوخ‌طبعی نویسنده باعث شده تا بعضی بخش‌های کتاب ارزیابی سایکوپد خنده‌دار و بعضی دیگر آگاهی‌بخش باشد. خوانایی روان و پاسخ‌ به سؤالات چالش‌برانگیز پیرامون رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای در درمان افراد دارای اختلال شخصیت سایکوپاتی از مزیت‌های این کتاب است.

کتاب تست اختلال شخصیت سایکوپد

۵۱. کتاب «سایکوپاتی در همسایگی شما»

با مشاهده ویژگی‌های اختلال سایکوپد به‌نظر می‌رسد که این اختلال بسیار نادر است. در حالی‌که در کتاب «سایکوپاتی در همسایگی شما» (The Sociopath Next Door) متوجه می‌شویم حدود ۴ درصد جمعیت دارای ویژگی‌های اختلال شخصیت سایکوپد هستند. در این صورت، شما چگونه این افراد را تشخیص داده و از چه طریق با آن‌ها تعامل مي‌کنید؟ این کتاب تمام آنچه که برای تشخیص و تعامل با افراد سایکوپد نیاز دارید را در اختیار شما قرار می‌دهد.

کتاب اختلال شخصیت ساکوپاتی در همسایگی شما است

۵۲. کتاب «آگاهی از اختلالات شخصیتی»

کتاب «آگاهی از اختلالات شخصیتی» (Understanding Personality Disorders) یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تشخیص و درمان تمام اختلال‌های شخصیت است. هر فصل از این کتاب به یکی از اختلال‌های شخصیت مربوط می‌شود. این تقسیم‌بندی نشان می‌دهد که هر چیزی که دوست دارید تا در مورد اختلال‌های شخصیت بدانید را می‌توانید در این کتاب پیدا کنید. کتاب آگاهی از اختلالات شخصیت نیز یکی از بهترین انواع کتاب روانشناسی شخصیت به‌حساب می‌آید.

کتاب فهمیدن اختلال‌های شخصیت

۵۳. کتاب «اختلالات روانی و بیماری‌های ذهنی»

کتاب «اختلالات روانی و بیماری‌های ذهنی» (Personality Disorders and Mental Illnesses) نوشته «کارنس ریورس» نیز از کتاب‌های بسیار عمیق در حوزه اختلال شخصیت سایکوپد و خودشیفته (Narcissism) است.

کتاب درمان اختلال‌های شخصیتی و بیماری‌های روانی

جمع‌بندی انواع کتاب روانشناسی شخصیت در یک نگاه

در ادامه نام هر کدام از کتاب‌های روانشناسی شخصیت را بیان می‌کنیم.

جمع‌بندی کتاب های روانشناسی شخصیت آکادمیک

در ادامه انواع کتاب های روانشناسی شخصیت در حوزه آکادمیک و دانشگاه‌ها را بیان می‌کنیم.

انواع کتاب روانشناسی شخصیت مخصوص دانشجوها و متخصصان
نام کتابنام انگلیسینام نویسنده
کتاب «کتاب کار نظریه‌های روانشناسی شخصیت»Personality Theories WorkbookDonna Ashcraft
کتاب «روانشناسی شخصیت نوگان و کمبل»Personality Psychology Understanding Yourself and OthersW. Keith Campbell & Jean M. Twenge
کتاب «نظریه‌های شخصیت گینز»Pesonality PsychologyStanley Gaines
کتاب «تیپ‌های شخصیتی تامسون»A Practical Guide to Understanding Yourself and OthersLenore Thomson
کتاب «شخصیت مایر»PesonalityJohn D. Mayer
کتاب «معرفی روانشناسی شخصیت»Introduction to Personality PsychologyBiswas Diener
کتاب «شخصیت برگر»PersonalityJerry M. Burger
کتاب «نظریه‌های شخصیت کارور»Perspectives on PersonalityCharles Carver & Michael Scheier
کتاب «تفاوت‌های فردی و شخصیت کوپر»Individual Differences and PersonalityColin Cooper
کتاب «تفاوت‌های فردی و شخصیتی اشتون»Individual Differences and PersonalityMichael C. Ashton
کتاب «شخصیت دنیل»Personality What Makes You the Way You AreDaniel Nettle & Matthew Waterson
کتاب «راهنمای روانشناسی شخصیت کمبریج»The Cambridge Handbook of Personality PsychologyGerald Matthews & Philip J. Corr
کتاب «علوم اعصاب شخصیت»Neuroscience of PersonalityDario Nardi
کتاب «رشد شخصیت»The Development of PersonalityCarl Jung

جمع‌بندی کتاب های روانشناسی شخصیت کاربردی

در ادامه انواع کتاب های روانشناسی شخصیت کاربردی و مناسب برای مردم عادی جامعه را نام می‌بریم.

انواع جدول کتاب های روانشناسی شخصیت کاربردی
نام کتابنام انگلیسینام نویسنده
کتاب «پازل شخصیت»The Personality PuzzleDavid.C Funder
کتاب «ویژگی‌های شخصیتی وایتمن و دیاری»Personality TraitsGerald Matthews & Ian J. Deary & Martha C. Whiteman
کتاب «تست‌های شخصیت»The Book of Personalty TestsHaulwen Nicholas
کتاب «آنچه که هستی را انجام بده نوشته»Do What You ArePaul D. Tieger & Kelly Tieger & Barbara Barron
کتاب «مرزهای درون‌گراها در روابط اجتماعی»The Introvert’s Edge to NetworkingMatthew Owen Pollard
کتاب «نظریه اینیاگرام به زبان ساده»The Enneagram Made EasyRenee Baron & Elizabeth Wagele
کتاب «هشیاری با اینیاگرام»The Enneagram Guide to Waking UpBeatrice Chestnut & Uranio Paes
کتاب «کاربرد اینیاگرام در روابط بین‌فردی»The Enneagram for RelationshipsAshton Whitmoyer Ober
کتاب «مسیر بازگشت به خویشتن»The Road Back to YouIan Morgan Cron & Suzanne Stabile
کتاب «موهبت‌های متفاوت»Gifts DifferingIsabel Briggs Myers
کتاب «تیپ شخصیتی واقعی من»My True TypeA.J. Drenth
کتاب «هکر شخصیت»Personality Hacker)Joel Mark Witt & Antonia Dodge
کتاب «لطفاً من را درک کنید»Please Understand Me IIDavid Keirsey
کتاب «پنج الگوی شخصیتی»The 5 Personality PatternsSteven Kessler
کتاب «گرایش‌های چهارگانه»The Four TendenciesGretchen Rubin
کتاب «در محاسره احمق‌ها»Surrounded by IdiotsSurrounded by Idiots
کتاب «تیپ‌های شخصیتی»Psychological TypesCarl Jung
کتاب «الماس جادویی»The Magic DiamondDari Nar
کتاب «انرژی‌ها و الگوها در بطن تیپ‌های شخصیتی»Energies and Patterns in Psychological TypeJohn Beebe

 

جمع‌بندی کتاب های اختلالات شخصیت

کتاب‌های مربوط به اختلال‌های شخصیت، به بخش‌های ناسالم و آسیب‌های ویژگی‌های شخصیتی اشاره دارد. در ادامه این کتاب‌ها را نام می‌بریم.

انواع کتاب های اختلالات شخصیت
نام کتابنام انگلیسینام نویسنده
کتاب «شخصیت‌های خطرناک»Dangerous PersonalitiesJoe Navarro
کتاب «شخصیت‌های آسیب‌زا»Difficult PersonalitiesHazel Edwards
کتاب «راهنمایی نجات‌بخش اختلال شخصیت مرزی»The Borderline Personality Disorder Survival GuideAlexander L. Chapman & Kim L. Gratz
کتاب «راهنمای تشخیص اختلالات روانی مبتنی بر DSM-5»Handbook of Diagnosis of DSM-5 Personality DisordersLen Sperry
کتاب «آزمون سایکوپاتی»The Psychopath TestJon Ronson
کتاب «سایکوپاتی در همسایگی شما»The Sociopath Next DoorMartha Stout
کتاب «آگاهی از اختلالات شخصیتی»Understanding Personality DisordersDuane Dobbert
کتاب «اختلالات روانی و بیماری‌های ذهنی»Personality Disorders and Mental IllnessesClarence T. Rivers

سؤالات متداول

حال که به‌صورت جامع در این مطلب از مجله فرادرس با انواع کتاب روانشناسی شخصیت آشنا شده‌ایم. سؤالات متداول در این رابطه را پاسخ می‌دهیم.

بهترین کتاب های روانشناسی شخصیت کدام هستند؟

بهترین کتاب‌های روانشناسی شخصیت شامل نظریه‌های شخصیت فیرس، نظریه‌های شخصیت شولتز، شخصیت پروین، شخصیت لارسن و راهنمای مدل پنج‌عامل آکسفورد می‌شود.

مهم ترین کتاب روانشناسی شخصیت چیست؟

شاید بتوان مهم‌ترین کتاب روانشناسی شخصیت را نظریه‌های شخصیت فیرس دانست.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
BROKE BY BOOKSshepherdBlinkistspspSocial Psychology Network
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *