آموزش سازمانی چیست و چرا باید به آن اهمیت داد؟

۱۰۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۷ دقیقه
آموزش سازمانی چیست و چرا باید به آن اهمیت داد؟

تحقیقات متعددی نشان می‌دهند که توانایی حفظ نیروها در شرکت‌هایی که آموزش سازمانی مستمر دارند، ۳۰ تا ۵۰ درصد بیشتر از سایر شرکت‌ها است. آموزش سازمانی به فرایند انتقال اطلاعات کاربردی به نیروها و به‌روز کردن دانش متخصصان با هدف افزایش بهره‌وری و کاهش خطای انسانی گفته می‌شود. بسیاری از شرکت‌هایی که می‌دانند آموزش سازمانی چیست، با تربیت نیروهای متخصص و وفادار و همچنین، بهره‌بردن از تکنولوژی روز دنیا، جایگاه خود را در میان شرکت‌های رقیب حفظ می‌کنند. آموزش سازمانی می‌تواند با معرفی تکنولوژی‌های برتر، تقویت مهارت‌های فعلی و کسب مهارت‌های جدید، به بهره‌وری نیروها کمک کند. در این مطلب از مجله فرادرس، یاد می‌گیریم که آموزش سازمانی چیست و چه انواعی دارد.

فهرست مطالب این نوشته

پس از مطالعه این مطلب، به‌طور کامل می‌دانیم آموزش سازمانی چیست و با چه شیوه‌هایی می‌توانیم آن را پیاده کنیم. همچنین، انواع آموزش سازمانی را یاد می‌گیریم تا در موقعیت‌های مختلف، بدانیم که چه آموزشی می‌تواند کاربرد داشته باشد. در نهایت، اهمیت آموزش سازمانی را در عصر تکنولوژی و نیاز روزافزون به نیروی متخصص بیان می‌کنیم تا ضرورت بی‌اندازه آن را برای باقی‌ماندن در بازار رقابت حرفه‌ای متوجه شویم.

آموزش سازمانی چیست؟

آموزش سازمانی فرایندی است که در آن، تمام دانش عملیاتی و کاربردی مورد نیاز نیروها به آن‌ها انتقال داده می‌شود تا ظرفیت کاری و عملکرد حرفه‌ای بهتری داشته باشند. به‌ بیانی دیگر، آموزش‌های سازمانی، رویکرد‌هایی راهبردی با هدف آموزش مهارت‌هایی به نیروها هستند که به‌صورت مستقیم، بر روی عملکرد کاری و پیش‌برد تعهدات آن‌ها تأثیر می‌گذارد. فرایند آموزش سازمانی بر روی «مهارت‌های سختی» (Hard Skills) مثل شیوه استفاده از نرم‌افزار‌ها یا ابزار ویژه مشاغل سازمانی متمرکز است.

البته، انواع مهارت‌های نرم مانند کار تیمی، ارتباط مؤثر یا مهارت حل تعارض نیز در آموزش‌های سازمانی، اهمیت ویژه‌ای دارند.

کارمندانی در حال گوش دادن به صحبت‌های سخنران و آموزش او

فیلم‌های آموزشی کاربردی در فرایند آموزش سازمانی چیست؟

این‌که هر سازمانی به چه آموزش‌هایی نیاز دارد، به حوزه فعالیت و نیازهای آن سازمان بستگی دارد. با این حال، ممکن است یادگیری و بررسی هریک از موارد بالا فرایندی زمان‌بر و پرهزینه باشدی و از این‌رو، مشاهده فیلم‌های آموزشی فرادرس را پیشنهاد می‌کنیم که برای تیم‌های مختلف، کاربرد دارد. در زیر، لینک این فیلم‌های آموزشی آورده شده است.

هر کدام از این مجموعه فیلم‌های آموزشی، پاسخگوی نیازهای خاصی در افراد هستند و خلأهای مهارتی ویژه‌ای را برطرف می‌کنند. حالا که به‌طور کلی می‌دانیم آموزش سازمانی چیست، بعد از نیازسنجی سازمان خود، می‌توانیم بهترین آموزش‌ها را برای پرورش مهارت‌ها و تقویت دانش نیروها انتخاب کنیم.

برای دسترسی به فیلم آموزشی فرادرس برای روش‌های اصلاح و تغییر رفتار، روی تصویر کلیک کنید.

انواع آموزش های سازمانی چیست؟

آموزش‌هایی مانند آشنایی با محیط کار جدید، جهت‌دهی نیروها یا آشنایی با محصول تنها برخی از انواع آموزش‌های سازمانی را شامل می‌شود. در ادامه، تمام انواع آموزش های سازمانی را بیان می‌کنیم.

  1. آموزش‌ آشنایی با محیط کار جدید
  2. آموزش جهت‌دهی نیروها
  3. آموزش آشنایی با محصول
  4. آموزش تکنیک‌های تخصصی
  5. آموزش مهارت‌های نرم
  6. آموزش تضمین کیفیت
  7. آموزش فروش
  8. آموزش تیمی
  9. آموزش تفاوت‌های بین‌فردی
  10. آموزش حفظ امنیت محیط کار
  11. آموزش رهبری
  12. آموزش آشنایی با قوانین
  13. آموزش کسب مهارت جدید
  14. آموزش بازیابی مهارت

اگر بدانیم انواع آموزش سازمانی چیست و مهارت‌های مورد نیاز برای رسیدن به اهداف سازمانی را بشناسیم، می‌توانیم آموزش‌های متناسب با اهداف شرکتی خود را انتخاب و به آن سمت حرکت کنیم. در ادامه، هر کدام از انواع آموزش‌های سازمانی را معرفی می‌کنیم.

افرادی در حال گوش دادن به صحبت‌های مختلف هستند در محیطی با تِم سبز و زیبا

۱. آموزش آشنایی با سازمان

«آموزش آشنایی با سازمان» (Onboarding Training) با هدف افزایش سرعت سازگاری نیروها با محیط سازمانی جدید به‌کار می‌رود. در این آموزش، نیروها مسئولیت‌های جدید خود را به‌طور کامل متوجه می‌شوند و با فرهنگ سازمانی آشنایی کاملی پیدا می‌کنند. آموزش نیروهای جدید با هدف تبدیل سریع این نیروها به افرادی مؤثر و مولد در فعالیت‌های تیمی انجام می‌شود.

عناصر آموزش آشنایی با سازمان

در ادامه، برخی از عناصر آموزش آشنایی با سازمان را بیان می‌کنیم.

  • آموزش کاربردی برای آشنایی کلی با محصولات یا خدمات، مشتریان یا مصرف‌کننده‌ها و ساختار فرهنگی شرکت
  • آموزش مجازی یا حضوری در مورد اطلاعات شرکتی، فروش، برنامه‌های سازمانی، اهداف و استراتژی‌ها
  • تسهیل کردن گفتگو میان نیروهای تازه و مدیر شرکت با هدف روشن شدن انتظارات، اولویت‌ها و احتیاط‌ها
  • دیدگاه کلی در مورد اهداف و چارت سازمانی و همچنین، طراحی KPI نیرو مبتنی بر شرح شغلی
  • ارائه اطلاعاتی در مورد توانمندی‌ها و صلاحیت‌های مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های شغلی

این فرایند آموزشی به‌صورت متمرکز نیست و در طول یک هفته یا یک ماه انجام می‌شود، در حالی‌که آموزش جهت‌دهی نیروها که در ادامه بین می‌کنیم، در طول یک تا دو روز به‌طول می‌انجامد. اگر آموزش اصولی آشنایی با سازمان را پیش ببریم، می‌توانیم به نیرو کمک کنیم تا احساس راحتی بیشتری در بین هم‌تیمی‌ها داشته باشد. در صورتی‌که فرایند آموزش نیروهای جدید برای آشنایی با سازمان به‌خوبی پیش برود، نیروی جدید به‌سرعت خود را به‌عنوان بخشی از سازمان جدید می‌بیند و تعلق سازمانی قابل قبولی در او شکل می‌گیرد.

۲. آموزش جهت‌دهی نیروها

آموزش جهت‌دهی نیروها برای ارائه اطلاعات کلیدی و مؤثر به نیروهای تازه استخدام شده صورت می‌گیرد. این آموزش‌ها، با هدف تطابق بیشتر نیروها با نقش شغلی، شیوه انجام فعالیت‌ها و رسیدن به موفقیت انجام می‌شود. همچنین، در این آموزش، تمام سؤالات نیروی تازه‌وارد پاسخ داده می‌شود و متخصصان منابع‌ انسانی به او کمک می‌کنند تا در فرایندهای سازمانی مشارکت داشته و جایگاه خود را در کارهای تیمی پیدا کند.

عناصر کلیدی آموزش جهت‌دهی نیروها

در ادامه، برخی از عناصر کلیدی آموزش جهت‌دهی نیروها را بیان می‌کنیم.

  • ارائه برنامه‌های آموزشی خودیاری برای یادگیری مهارت‌های تخصصی مربوط به نقش شغلی
  • ارائه فیلم‌های آموزش آنلاین برای توضیح زیر و بم نرم‌افزارهای سازمانی
  • ارائه اطلاعاتی برای فرایندهای ایمنی
  • آموزش عملی ماشین‌آلات و تجهیزات
  • آموزش‌های درون‌گروهی یا شبیه‌سازی‌ شده مانند آموزش خدمات مصرف‌کننده، تیم‌سازی یا مدیریت مشتریان

اگر در جایگاه متخصص منابع انسانی بدانیم این مدل از آموزش سازمانی چیست، می‌توانیم به کارفرما تضمین دهیم که نیروی تازه استخدام شده، مهارت‌های مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های کاری خود را آموخته است. همچنین، مهم‌ترین تفاوت آموزش آشنایی با سازمان با آموزش جهت‌دهی نیروها، در عمق و تخصص مفاهیم است. در فرایند آموزش آشنایی با سازمان، اطلاعات سطحی‌تری برای آشنایی با سازمان و فرهنگ سازمانی ارائه می‌شود، در حالی‌که در آموزش جهت‌دهی نیروها، اطلاعات تخصصی در مورد مهارت‌های شغلی مورد نیاز آموزش داده می‌شود.

افرادی در حال آموزش سازمانی در دفتر دنج و زیبا

۳. آموزش آشنایی با محصول

آموزش محصول شامل ارائه تمام اطلاعات مورد نیاز در مورد کالاها، خدمات و محصولات سازمان است. یادگیری این اطلاعات در صورتی اتفاق می‌افتد که بر روی انجام بهتر عملکرد نیرو مؤثر باشد. با توجه به مشاغل مختلف، فرایند آموزش محصول به جنبه‌های خاصی از محصول می‌پردازد و اهداف ویژه‌ای را دنبال می‌کند. برای مثال، فرایند آموزش آشنایی با محصول به تیم «بازاریابی» (Marketing) کمک می‌کند تا بازار مناسب را برای فروش محصولات یا خدمات انتخاب کند. از آن‌سو، آموزش محصول به نیروهای فروش کمک می‌کند تا به‌طور کامل بر روی جوانب مختلف محصول مسلط شوند و پاسخ‌گویی بهتری به سؤالات مشتریان داشته باشند.

گروه‌های نیازمند به آشنایی با محصول

در ادامه، رایج‌ترین گروه‌های شغلی نیازمند به اطلاعات موجود در حوزه آموزش محصول را معرفی می‌کنیم.

  • متخصصان فروش: در این فرایند، تیم فروش را آموزش می‌دهیم تا ارتباط بسیار بهتری با مصرف‌کننده‌ها داشته باشند، در مواجهه با انتظارات نابجا یا مخالفت‌های مشتریان آمادگی پیدا کنند و معاملات را با سرعت بیشتری به نتیجه برسانند.
  • متخصصان پشتیبانی مشتریان: این دوره‌های آموزشی، متخصصان پشتیبانی را با جنبه‌های تکنیکال و جزئی محصولات، شیوه کارکرد آن‌ها، اجزاء تشکیل دهنده و شیوه استفاده یا تعمیر آن‌ها آشنا می‌‌کند. در نتیجه، متخصصان پشتیبانی مشتریان می‌توانند به تمام سؤالات مصرف‌کننده‌ها پاسخ دهند.
  • تیم بازایابی: این آموزش به تیم بازاریابی، کارکردهای مختلف محصولات و مزایای آن‌ها را توضیح می‌دهد تا استراتژی‌های فعلی را تقویت و استراتژی‌های مؤثرتری را تدوین کنند.
  • مصرف‌کننده‌ها: به مصرف‌کننده‌ها شیوه استفاده از محصولات و دستیابی به کارآمدترین نتیجه ممکن را آموزش می‌دهد. به این بخش از آموزش محصولات، «انطباق با محصول» (Product Adoption) نیز گفته می‌شود.

۴. آموزش تکنیک‌های تخصصی

هر کدام از مشاغل، نرم‌افزار و تکنولوژی‌های خاص خود را برای پیش‌برد فرایندهای کاری دارد. همچنین، با توجه به سرعت ارتقای این ابزار و برای عقب نماندن از رقبا، نیروهای سازمانی نیاز دارند تا به‌صورت منظم، با آخرین نسخه از تکنولوژی‌ها یا به‌روزرسانی‌های جدید نرم‌افزارها و ابزارها آشنا شوند. با آموزش تکنیک‌های تخصصی به‌نیروهای سازمان، می‌توانیم بنیان‌های مهارت تخصصی آن‌ها را تقویت کنیم تا به‌طور کامل، به فرایند کاری خود مسلط شوند.

نکاتی برای پیاده‌سازی آموزش تکنیک‌های تخصصی

در ادامه، نکاتی را برای انجام ساده‌تر این مدل از آموزش سازمانی بیان می‌کنیم.

  • روابط واضحی را میان آموزش‌های تخصصی و تأثیر آن‌ بر بهبود فرایندهای کاری به نیروها نشان دهیم. در این صورت، نیروها اهمیت آموزش سازمانی را متوجه شوند و می‌توانیم انگیزه آن‌ها را برای یادگیری آموزش‌ها حفظ کنیم و در عین حال، در طول دوره آموزشی، نیروهای خود را با فعالیت‌های آموزشی مشغول کنیم.
  • استفاده از کارشناسان متخصص برای مربی‌گری و هدایت مؤثر نیروها در فرایند آموزشی تا به سؤالات آن‌ها پاسخ دهند.
  • استفاده از دوره‌های آموزشی ساده و کوتاه برای یادگیری اطلاعات کاربردی و ویژه. توجه داشته باشیم آموزش‌های طولانی و نظری، کارکرد چندانی در محیط‌های کاری دنیای امروز ندارد.
  • در دسترس بودن کامل تکنیک‌های تخصصی در طول فرایند کاری افراد تا در صورت نیاز، به فیلم آموزشی مورد نظر مراجعه کنند و اطلاعات مورد نظر را دوباره مشاهده کنند.

با یادگیری این‌که آموزش سازمانی چیست، متوجه می‌شویم که آموزش‌ حجم زیادی از تکنیک‌های تخصصی مورد نیاز نیروها، نیاز به اساتید متعددی با تخصص‌های متنوع است.

فردی در حال کار کردن در یک دفتر بسیار بزرگ و وسیع است.

۵. آموزش مهارت‌های نرم

«آموزش مهارت‌های نرم» (Soft-Skills Training) بر روی انواع توانمندی‌های شخصی افراد مانند توانایی سخنوری، تعاملات اجتماعی، حل تعارض یا حل مسئله اشاره دارد. مهارت‌های نرم، برای تمام نیروها با هر تخصصی ضروری است و باعث پیشرفت در مسیر شغلی و فعالیت سازمانی با سازگاری بیشتر می‌شود.

گام‌های اجرایی آموزش مهارت‌های نرم

در ادامه، گام‌های اجرایی برای تدوین برنامه آموزشی مهارت‌های نرم را بیان می‌کنیم.

  • انتخاب مهارت‌های نرم مورد نیاز برای مشتریان
  • ارزیابی مهارت‌های نرم نیروها از طریق ابزارهای خودارزیابی مانند تست‌های شخصیتی
  • شناسایی منابع مورد نیاز مبتنی بر آموزش‌های مورد نظر
  • هدف‌گذاری مناسب برای ارزیابی میزان تأثیرگذاری برنامه آموزشی
  • گفتگو با نیروها و بیان مزایای کسب مهارت‌های نرم برای جلب همکاری بیشتر آن‌ها در فرایند آموزشی
  • ارائه بازخوردهای مستمر به نیروهای تحت آموزش

آموزش مهارت‌های نرم در بسیاری از سازمان‌ها نادیده گرفته می‌شود. در حالی‌که، اگر بدانیم نقش مهارت‌های نرم در آموزش سازمانی چیست و اصلی‌ترین وجه تمایز سازمان‌های مولد و رو به رشد با سایر سازمان‌ها در همین مهارت‌ها است، به‌راحتی از کنار آموزش مهارت‌های نرم نخواهیم گذشت.

۶. آموزش تضمین کیفیت

«آموزش تضمیت کیفیت» (Quality Assurance Training | Q/A) به نیروها کمک می‌کند تا بدانند که انتظار کارفرما از انجام با کیفیت فعالیت‌های کاری چیست. همچنین، فرایندهایی را تنظیم می‌کند تا نیروها مطمئن شوند که محصول یا خدمات نهایی، استانداردهای کیفی مورد نظر را به‌دست‌ آورده است. هدف آموزش تضمین کیفیت، ایجاد مشتریان وفادار و اطمینان از رضایت مصرف‌کننده است.

مزایای آموزش تضمین کیفیت

در ادامه، مزایای آموزش تضمین کیفیت را بیان می‌کنیم.

  • جلب اعتماد مخاطب و احساس تعلق به سازمان
  • کاهش هزینه‌ها و ضایعات، افزایش حاشیه سود و افزایش سرعت سودآوری
  • ایجاد فرهنگ سازمانی برای در اولویت‌ قرار دادن کیفیت محصولات
  • ایجاد ارتباط معنادار با مشتریان و ساخت مشتریان وفادار
  • تربیت متخصصان مسئولیت‌پذیر و متعهد به کیفیت کار

۷. آموزش فروش

هدف آموزش فروش، تقویت مهارت‌های تیم فروش، آموزش ابزارهای نرم‌افزاری و رویکردهای نوآورانه برای فروش است. برنامه‌های آموزش فروش مؤثر به تیم‌های فروش کمک می‌کنند تا به‌خوبی مزایای محصول یا خدمات مورد نظر را توضیح دهند، نیازهای برآورده نشده مشتریان را شناسایی کنند و در نهایت، یک گام به متقاعد کردن مصرف‌کننده و فروش محصولات نزدیک‌تر شوند.

عناصر موجود در برنامه آموزش فروش

در ادامه، مهم‌ترین عناصر موجود در برنامه آموزش فروش استاندارد را بیان می‌کنیم.

  • شناسایی فرصت‌هایی برای استفاده بهتر از منابع اطلاعاتی مختلف مانند نظرسنجی خدمات مشتریان، ضبط تماس‌ها و استفاده از ابزارهای هوشمند تحلیل داده‌ها
  • شناسایی اصلی‌ترین نقاط ضعف تیم فروش مانند مهارت‌های ارتباط بین‌فردی به‌ویژه فن بیان، استفاده از «لید‌های» (Leads) موجود، بستن معاملات فعلی یا مهارت‌های استفاده از زبان بدن برای جلب اعتماد مشتریان
  • جستجوی محتوای مناسب برای برنامه‌های آموزش فروش، بر اساس نقاط ضعفی که در گذشته شناسایی کرده‌ایم.
  • استفاده از فیلم‌های آموزشی مختلف برای کسب اطمینان از نتایج یادگیری که در ادامه بیان می‌کنیم.
    • ارائه درس‌هایی در مورد فرایند فروش برای در مسیر نگه داشتن تیم فروش و به‌روز کردن اطلاعات آن‌ها
    • ارائه درس‌هایی در مورد شیوه‌های پیش‌بینی فرایند مذاکره فروش
    • ارائه درس‌هایی در مورد تصویر برند و آموزش ارتباط مؤثر
    • ارائه راهکارهایی برای نفوذ عاطفی در مخاطب و کسب ویژگی‌های افراد کاریزماتیک
    • درس‌هایی در مورد فلسفه فروش
  • در نظر داشتن انواع برنامه‌های آموزش فروش مبتنی بر نیازهای سازمانی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.
    • فروش با استفاده از ایمیل، گفتگوی تلفنی یا فروش آنلاین
    • فروش میدانی و حضوری برای نمایندگان فروش خارج از شرکت
    • برنامه آموزش خدمات فروش متمرکز بر سرویس خدمات مشتریان و ساخت مشتریان وفادار
    • برنامه‌های مدیریت فروش برای آموزش مهارت‌های مربی‌گری و کوچ به مدیران فروش

اگر برای فروش خدمات یا محصولات شرکت خود، تیم‌های فروشی را در اختیار داریم، با اطلاع از این‌که آموزش سازمانی چیست، می‌توانیم از این آموزش‌ها برای تربیت فروشندگان پرنفوذ و توانمند استفاده کنیم. یکی از بهترین آموزش‌ها برای تیم فروش، یادگیری زبان بدن در مذاکره و جلب اعتماد مخاطب است. برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانیم به این مطلب در مجله فرادرس مراجعه کنیم.

افرادی در حال فعالیت با لپ تاپ دور میزی بزرگ در یک سازمان مجلل

۸. آموزش‌های تیمی

آموزش‌های تیمی به اعضای تیم کمک می‌کنند تا پویایی و بهره‌وری بالایی در تیم داشته باشند و به هر کدام از اعضای تیم، فرصت‌های رشد برابری می‌دهد. همچنین، به افراد کمک می‌کند تا اخلاق سازمانی خود را تقویت کنند و کارآمدی بیشتر در تیم داشته باشند. در نهایت، این آموزش‌ها به اعضای تیم کمک می‌کند تا رضایت بیشتری از کار تیمی با همکاران داشته باشند و به درک متقابلی از یکدیگر برسند.

مراحل اجرایی آموزش‌های تیمی

در ادامه، مراحلی را برای اجرای آموزش‌های تیمی در فضای سازمانی بیان می‌کنیم.

  1. از بازخوردهای درون‌تیمی برای سنجش نیازهای آموزشی استفاده کنیم.
  2. برنامه زمان‌بندی شده‌ای را تنظیم کنیم که متناسب با نیازهای هر کدام از اعضای تیم باشد.
  3. جلسات تیم‌سازی برای واحد‌های سازمانی مختلف با هدف یکسان تنظیم کنیم.
  4. نشان دهیم که چگونه هر کدام از اعضای تیم، سهم خود را در رسیدن به اهداف تیمی ایفا می‌کنند و احساس هدفمند بودن را به نیروها القاء کنیم.
  5. نشان دهیم که هر کدام از اعضای تیم، تیپ شخصیتی و توانمندی‌های خاص خود را دارد تا درک متقابل اعضای تیم از یکدیگر افزایش بیابد.
  6. بر روی مهارت‌های کار تیمی و افزایش بهره‌وری متمرکز شویم.
  7. محتوای آموزشی مورد نیاز برای نیازهای آموزشی مختلف درون‌تیمی را تأمین کنیم.

کار تیمی یک مهارت است و اکنون، به‌خوبی می‌دانیم که اهمیت آموزش‌های تیمی در آموزش سازمانی چیست و همچنین، شیوه پیاده‌سازی برنامه آموزش تیمی را به‌صورت خلاصه یادگرفتیم.

۹. آموزش تفاوت‌های بین‌فردی

آموزش تفاوت‌های بین‌فردی، نیروها را نسبت به چالش‌های درون‌سازمانی ناشی از تفاوت‌های بین‌فردی آگاه می‌کند. همچنین، این آموزش‌ها با ایجاد آگاهی از تفاوت‌های شخصیتی و تنوع استعدادهای ذاتی در میان نیروها، درک متقابل میان افراد را افزایش می‌دهد و تعاملات مثبت نیروهای سازمانی را افزایش می‌دهد. در نهایت، این آموزش سازمانی می‌تواند تبعیض‌های درون‌سازمانی و دیدگاه‌های نادرست نیروها نسبت به یکدیگر را کاهش دهد. این برنامه‌های آموزشی نیروهای سازمان را تشویق می‌کند تا با سایر نیروها از فرهنگ‌ و تاریخچه متفاوت آشنا شوند و همچنین، انواع تیپ‌های شخصیتی را شناسایی کنند.

در ادامه، به‌برخی از این تفاوت‌های بین‌فردی اشاره می‌کنیم.

  • نژاد
  • رنگ پوست
  • ملیت
  • مذهب
  • جنسیت
  • ظرفیت‌های ذهنی و جسمی

آموزش تفاوت‌های بین‌فردی، می‌تواند جلوی بسیاری از آزارهای درون‌سازمانی و ناراحتی‌های میان همکاران جلوگیری کند.

مراحل پیاده‌سازی آموزش تفاوت‌های بین‌فردی

در ادامه، مراحل ساخت برنامه آموزش تفاوت‌های بین‌فردی را توضیح می‌دهیم.

  1. استفاده از ابزارهای سنجشی برای شناسایی تفاوت‌های بین‌فردی کلیدی و موانع سد راه برابری
  2. تحقیق و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای ایجاد اهداف آموزشی مناسب
  3. ارائه توضیحی واضح و با جزئیات توصیفی کافی در مورد آنچه که نیاز است در برنامه‌ آموزشی در نظر گرفته شود.
  4. انتخاب اهداف مشترک برای تمام کارمندان
  5. جستجوی افراد متخصص برای پیش‌برد برنامه‌های آموزشی
  6. توجه به این‌که تمام نیروهای سازمان با هر جایگاه شغلی ضروری است که در برنامه آموزشی شرکت کنند.
  7. تمرکز بر برنامه‌های بلندمدتی که با افراد متخصص پیگیری می‌شوند، به‌جای استفاده از راه‌حل‌های کوتاه‌مدت یا واکنش‌ در لحظه به حوادث ارتباطی این‌چنینی
فردی در حال نگاه کردن به صفحه آموزش‌ها و پشت به تریبون

۱۰. آموزش حفظ امنیت محیط کار

آموزش حفظ امنیت محیط کار در مشاغل پرخطری که با فعالیت‌های فیزیکی زیاد همراه است، اهمیت زیادی پیدا می‌کند. برخی از این مشاغل شامل خط تولید کارخانه یا نیروهای بخش اورژانس بیمارستان می‌شود. برخی از آموزش‌های حفظ امنیت محیط کار، شامل جلوگیری از آتش‌سوزی، خروج از محیط‌های محبوس شده یا انجام فعالیت‌های احیای در هنگام آسیب به همکاران می‌شود. به‌طور معمول، آموزش حفظ امنیت در غالب پروتوکل‌ها و دستورالعمل‌های مشخصی در اختیار نیروهای سازمانی قرار می‌گیرد. همچنین، در برخی سازمان‌ها نیروهای متخصص به آموزش نیروهای سازمانی می‌پردازند.

۱۱. آموزش‌های رهبری

آموزش رهبری برای رهبران سازمانی از جمله سرپرست‌ها، مدیران میان‌رده یا مدیران کل انجام می‌شود. در این آموزش‌ها، مدیران یاد می‌گیرند که چگونه تصمیم‌گیری کنند، تأثیرگذاری خود را حفظ کنند، کاریزمای خود را افزایش دهند و دیدگاه‌های خود را به‌روز کرده یا به‌‌صورت مجدد تنظیم کنند. از سوی دیگر، آموزش رهبری برای سایر نیروها نیز کاربرد دارد و به آن‌ها کمک می‌کند تا نقش خود را در سازمان بهتر متوجه شوند و همچنین، یاد بگیرند که چگونه می‌توانند در آینده به رهبرانی توانمند تبدیل شوند. آموزش مهارت رهبری برای تمام نیروهای شرکت مفید است و مزایای متعددی دارد. برخی از این مزایا شامل  تقویت و حفظ اخلاق حرفه‌ای در نیروها، تقویت مهارت تصمیم‌گیری، توانایی ساختن تیم‌های سازمانی بهتر و تقویت شیوه‌های مختلف رهبری می‌شود.

مراحل پیاده‌سازی آموزش رهبری

حال می‌توانیم گام‌های مهم مورد نیاز برای شروع برنامه آموزش رهبری را بیان می‌کنیم.

  • بیان صلاحیت‌های رهبری سازمانی 
    • توانایی در نظر گرفتن شکا‌ف‌های رهبری فعلی یا آتی موجود در سازمان
    • مهارت شناسایی توانمندی بالقوه رهبری در نیروها با ارزیابی سطوح عملکرد نیروها در سازمان
    • تدوین برنامه‌ای برای شناسایی و ثبت مهارت‌ها و دانش کلیدی که رهبران نسل‌های بعدی باید بدانند.
  • آموزش ساختاربندی و هدف‌گذاری سازمانی: تدوین برنامه‌ای برای رشد مهارت‌های رهبری تا به کسب‌وکار موجود اطمینان دهد که رهبری مناسبی برای پر کردن هر گونه خلأ و شکافی وجود دارد.
  • تمرین تکنیک‌های تصمیم‌گیری: توانایی استفاده از انواع تفکر و به‌ویژه تفکر تحلیلی برای مدیریت و تصمیم‌گیری سازمان‌ها بر اساس مؤلفه‌های مختلف
  • ارزیابی نتایج: انتخاب ملاک‌هایی برای ارزیابی روند پیشرفت آموزشی، پیش از شروع برنامه آموزشی که شامل موارد زیر می‌شود.
    • تعداد شرکت‌کننده‌هایی که دوره آموزشی را به‌طور کامل سپری کرده‌اند.
    • تعداد شرکت‌کننده‌هایی که در انتهای آموزش، پیشرفت قابل توجه کرده‌اند.
    • ارزیابی نظر شرکت‌کننده‌ها در مورد میزان کاربردی بودن دوره آموزشی و تأثیری که بر آن‌ها داشته است.

اگر بدانیم نقش مهارت‌های رهبری در آموزش سازمانی چیست و چه تأثیری بر آینده شرکت دارد، توجه بیشتری به قرار دادن این دوره آموزشی می‌کنیم.

مدیری که در برابر خود آدمک‌های چوبی قرار داده است و نشان دهنده مدیریت و رهبری آن‌ها است.

۱۲. آموزش آشنایی با قوانین

سازمان‌ها با کمک این دوره آموزشی، در تلاش هستند تا نیروهای خود را با قوانین کلی سازمان مانند سلسله‌مراتب نیروها یا فرهنگ سازمانی، مقررات جزئی مانند زمان رفت‌وآمد یا مسائل انضباطی و همچنین، سایر سیاست‌های حرفه‌ای شرکت مانند اهداف کلی آشنا کنند. با کمک این آموزش‌ها، افراد به‌طور کامل می‌دانند که در هر موقعیتی چه واکنشی نشان دهند و همچنین، یاد می‌گیرند که چگونه در برابر خطرهای کاری و سوءاستفاده‌های احتمالی ایمن بمانند. همچنین، آموزش آشنایی با قوانین اگر به‌طور مناسبی انجام شود، فرایندهای مدیریت را برای بخش‌های مدیریتی آسان‌تر می‌کند و در عین حال، از انتظارات بی‌جا و ناراحتی‌های آتی جلوگیری می‌کند.

مفاهیم موجود در آموزش آشنایی با قوانین

در ادامه، مصداق‌های مهم مربوط به دوره‌های آموزش آشنایی با قوانین را بیان می‌کنیم.

  • جلوگیری از آزار و اذیت: این بخش از آموزش آشنایی با قوانین، به تبیین اقدامات و راهکارهایی برای مقابله با هرگونه قلدری و آزارگری کلامی و جنسی می‌پردازد. وجود این راهکارها به نیروها کمک می‌کند تا فضای امنی را در محیط سازمانی تجربه کنند.
  • آشنایی با تفاوت‌های بین‌فردی: این دوره آموزشی بر روی تنوع موجود در توانمندی‌های مختلف نیرو‌ها متمرکز است. همچنین، شیوه‌ ارتباط با سایر افرادی که اخلاق، جنسیت، سن و توانایی‌های ذهنی و فیزیکی متفاوت دارند را توضیح می‌دهد.
  • آموزش‌های امنیت شبکه: این برنامه‌های آموزشی، شیوه‌های استفاده از داده‌های حساس و محرمانه را به نیروها آموزش می‌دهد، بعلاوه، استراتژی‌ها، ابزارها و سیستم‌های مورد نیاز برای محافظت از داده‌ها را نیز معرفی می‌‌کند.
  • اخلاق کاری: این برنامه‌ها به آموزش اخلاق تجاری و کاری در سازمان می‌پردازد که شامل راهکارهای تشویقی برای افشاگری، ساختارهایی برای پاسخ‌گویی به نیازها یا صحبت‌های کارکنان و سیستم‌هایی برای رسیدن به نواحی خاکستری و تعارض منافع می‌شود.

اگر بدانیم نقش آشنایی با قوانین در آموزش سازمانی چیست، متوجه می‌شویم که آگاهی نیروها از این قوانین تا چه حد می‌تواند بر روی امنیت این نیروها تأثیرگذار باشد.

۱۳. آموزش کسب مهارت جدید

«آموزش کسب مهارت‌ جدید» (Upskilling) فرایندی است که نیروها مهارت‌های جدیدی را می‌آموزند و در عین حال، توانمندی‌های مرتبطی را کسب می‌کنند تا با شرایط کاری کنونی و فرایندهای شغلی آتی سازگار شوند. به‌طور معمول، این فرایندهای آموزشی مستمر هستند و با ایجاد روحیه یادگیرندگی در نیروها، به آن‌ها کمک می‌کنند تا در فعالیت شغلی خود خبره و توانمند شوند.

گام‌های اجرایی برای پیاده‌سازی آموزش کسب مهارت جدید

در ادامه، گام‌های اجرایی برای کسب مهارت‌های جدید را بیان می‌کنیم.

  • ارزیابی نیازهای موجود در فضای کاری
  • تدوین برنامه‌ آموزشی
  • انتخاب بهترین منابع موجود
  • تشویق نیروها به یادگیری مستمر
  • ارزیابی و سنجش نتایج

آموزش کسب مهارت جدید، مفهومی عمومی برای این است که بدانیم آموزش سازمانی چیست و چه کاربردهایی دارد.

۱۴. آموزش بازیابی مهارت‌

«بازیابی مهارت‌» (Reskilling) هنگامی اتفاق می‌افتد که نیرویی قصد داشته باشد تا با یادگیری مهارت‌های جدید، حوزه کاری خود را در سازمان تغییر دهد. همچنین، در مواقعی که نیرویی قصد دارد تا با یادگیری مهارت‌ها، انتظارات جدیدی را در شغل مورد نظر پاسخ دهد و در نهایت، این فرایند می‌تواند زمانی رخ دهد که با توجه به پیشرفت تکنولوژی یا تغییرات سازمانی، فعالیت فعلی کارمند با وظایف یا مسئولیت‌های گذشته آن‌ها مرتبط نباشند.

گام‌های اجرایی برای پیاده‌سازی آموزش بازیابی مهارت

در ادامه، گام‌های اجرایی برای بازیابی مهارت‌ در نیروهای سازمانی را بیان می‌کنیم.

  • تدوین برنامه آموزشی
  • شناسایی نزدیک‌ترین مهارت‌های فعلی نیرو به مهارت‌هایی که باید یاد بگیرد.
  • هدف‌گذاری آموزشی
  • انتخاب شیوه آموزشی مناسب
  • ارزیابی نتایج
فردی که در دفتری بسیار بزرگ و زیبا به‌همراه پنجره‌های نورگیر نشسته و در حال کار کردن است.

انواع شیوه های آموزش سازمانی چیست؟

تکنیک‌های متعددی مانند کوچینگ و مربی‌گری، نقش بازی کردن، آموزش ویدئویی یا آموزش عملی در حین کار از معروف‌ترین و پرطرفدارترین تکنیک‌های آموزش سازمانی است. در ادامه، هر کدام از آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

  • آموزش ویدئویی
  • نقش بازی کردن
  • کوچ کردن و مربی‌گیری
  • هدایت‌گری مستقیم و مجازی
  • آموزش عملی در حین کار

اکنون می‌توانیم هر کدام از روش‌های انواع آموزش سازمانی را به‌طور کامل معرفی می‌کنیم.

آموزش ویدئویی

ویدئو بهترین رسانه برای آموزش سازمانی است. همچنین، آموزش ویدئویی از کم‌هزینه‌ترین شیوه‌های ممکن برای آموزش سازمانی است. در آموزش ویدئویی، می‌توانیم تعداد بسیار زیادی از آموزش‌ها را در کمترین زمان ممکن، به تمام نیروهای سازمان صرف نظر از تعداد آن‌ها ارائه دهیم. همچنین، آموزش‌های ویدئویی انعطاف‌پذیری بسیار بالای دارند و امکان ارائه آموزش‌هایی دارند که به‌‌صورت حضوری در فضای سازمان امکان ارائه این آموزش‌ها وجود ندارد. همچنین، در نهایت آموزش‌های ویدئویی مقیاس‌پذیری بالایی دارند و متخصصان منابع‌ انسانی به‌راحتی می‌توانند با مراجعه به آموزش‌ها، سؤالات مناسبی را برای ارزیابی نیروها تعیین کنند.

نقش بازی کردن

نقش بازی کردن در مشاغل خدماتی مانند تخصص باریستا،خدمات پشتیبانی مشتریان و حتی یادگیری مذاکره یا فروش، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این شیوه آموزش سازمانی، یکی از نیروها نقش مشتری یا مصرف‌کننده را ایفا می‌کند و نیروی دیگر به او خدمات را ارائه می‌دهد. شیوه آموزش با نقش بازی کردن برای حل تعارضات بین‌فردی در سازمان یا در ارتباط با مشتریان نیز بسیار اهمیت دارد. در تمرین‌های نقش‌بازی کردن، انواع استراتژی‌های خدماتی و احتمالات ممکن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و استراتژی‌های متنوعی برای هر کدام از آن‌ها به‌کار می‌رود.

کوچ کردن و مربی‌گیری

فرایند مربی‌گری بهترین شیوه در فرایند آموزش سازمانی است. داشتن مربی و کوچ، به سازمان‌ها کمک می‌کند تا یادگیری مداوم را تبدیل به فرهنگ سازمانی کنند. ارتباط‌های بین‌فردی در بستر مربی‌گری، باعث می‌شود تا کارمندان و نیروها در فرهنگ سازمانی پویا و رو به رشد آموزش ببینند. همچنین، فرایند کوچ به نیروها امکان می‌دهد تا سؤالات خود را به‌صورت واضح و روشن، از فرد متخصصی بپرسند و در عین حال، مسیر شغلی آن‌ها نه‌تنها منحرف‌ نشود، بلکه در بهترین حالت ممکن پیش برود.

افرادی در یک دفتر زیبا و بزرگ در حال مذاکره و انجام فرایندهای کاری

هدایت‌گری مستقیم و مجازی

هدایت‌گری یا مشاوره به فرایندی گفته می‌شود که متخصصانی به پرورش نیروهای سازمانی، انتقال تجربیات و پاسخ‌گویی به سؤالات تخصصی می‌پردازند. در حال حاضر، شیوه هدایت‌گری سازمانی به دو بخش هدایت‌گری مستقیم و هدایت‌گری مجازی تقسیم می‌شود. در ادامه، هر کدام از آن‌ها را به دو بخش توضیح می‌دهیم.

  • «هدایت‌گری مستقیم» (Instructor-Led Training | ILT): هدایت‌گری مستقیم یا چهره‌به‌چهره‌ بهترین و تأثیرگذارترین شیوه آموزش سازمانی است اما با توجه به هزینه بسیار بالا، زمان‌بر بودن و پیشرفت تکنولوژی، راهکارهای جایگزین خوبی ایجاد شده است. با توجه به این راهکارها، رواج هدایت‌گری مستقیم به‌سرعت در حال کاهش است و در نتیجه، سازمان‌ها به‌جای هدایت‌گری مستقیم از هدایت‌گری مجازی استقبال بیشتری می‌کنند.
  • «هدایت‌گری مجازی» (Virtual Instructor-Led Training | VILT): در این شیوه هدایت‌گری، افراد با مربی‌ خود در بازه‌های زمانی مشخص و منظمی به‌صورت مجازی در ارتباط هستند و سؤالات خود را می‌پرسند. همچنین، در صورت نیاز از فعالیت‌های خود بازخورد می‌گیرند و فرصت پیدا می‌کنند تا با هم‌تیمی‌ها در فضایی آگاهانه و پویا فعالیت کنند. در این شیوه هدایت‌گری، مشاور لزوماً در سازمان حضور ندارد و در زمان کمتری، به هدایت یا مشاوره تعداد بیشتری از نیروها می‌پردازد.

آموزش عملی در حین کار

آموزش عملی در حین کار، کاربردی‌ترین شیوه آموزشی برای مشاغل مهارت‌محور و به‌ویژه حوزه‌های تولیدی و صنعت است. این شیوه آموزش سازمانی برای نیروهای کارآموز بیشتر استفاده می‌شود. در آموزش‌های حین کار، تمرکز آموزشی بیشتر بر روی بخش‌های عملی است و چندان به بخش‌های نظری پرداخته نمی‌شود. همچنین، هنگامی که نیرویی نیاز دارد تا فعالیت‌های سخت‌افزاری یاد بگیرد یا مسیر شغلی او در سازمان تغییر می‌کند، از آموزش‌های عملی در حین کار استفاده می‌کنیم. این آموزش‌ها نیز بسیار زمان‌بر است و نیاز دارد تا متخصص آموزش و هنرجو ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشته باشند. همچنین، برای جذب نیروهای جدید نیز آموزش‌های عملی یکی از کارآمدترین شیوه‌های آموزشی است.

فرایند آموزش سازمانی چیست؟

۷ مرحله بسیار مهم در انتخاب فرایند آموزش سازمانی وجود دارد که سه مورد ابتدایی شامل «یافتن مهارت مناسب»، «نوشتن طرح کلی برای اهداف آموزشی» و «تدوین برنامه آموزشی» است. در ادامه، هر کدام از این مراحل را به‌طور کامل توضیح می‌دهیم.

  1. شناسایی خلأهای دانش و مهارت
  2. نوشتن طرح کلی برای اهداف آموزشی
  3. تدوین برنامه آموزشی
  4. توسعه برنامه آموزشی
  5. پیاده‌سازی و تقویت برنامه‌ها
  6. مدیریت و تنظیم آموزش‌ها با اهداف سازمانی
  7. اندازه‌گیری و بازبینی آموزش سازمانی

به‌محض این‌که مناسب‌ترین و بهترین آموزش سازمانی را شناسایی کنیم، می‌توانیم فرایند آموزش را آغاز کنیم. در ادامه، هر کدام از آن‌ها را به‌طور کامل توضیح می‌دهیم.

افرادی در حال گرفتن آموزش سازمانی در محلی زیبا و بزرگ و نورگیر

۱. شناسایی خلأ‌های دانش‌ و مهارت

قبل از شروع برنامه‌ریزی آموزشی، نیاز داریم تا متوجه شویم که کارمندان در کدام یک از مهارت‌ها یا دانش‌ها ضعف دارند. بزرگ‌ترین اشتباه در فرایند آموزشی، انتخاب آموزش‌های ناکارآمد، نامربوط یا غیرضروری است. یکی از بهترین شیوه‌های شناسایی خلأ‌های موجود، استفاده از «ارزیابی شاخص‌های کلیدی عملکرد» (key performance indicator | KPI) نیروها در شرکت است. این شاخص‌ها در بسیاری از سازمان‌ها تعیین می‌شود و بر اساس آن‌ها، کیفیت عملکرد نیروها مورد سنجش قرار می‌گیرد. با استفاده از KPI نیروها در هر سازمان، می‌‌توانیم کیفیت عملکرد آن‌ها را ارزیابی و ضعف‌ها یا خلأهای احتمالی را شناسایی کنیم. همچنین، راهکارهای بیشتری نیز برای شناسایی خلأ‌های آموزشی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • ارزیابی فعالیت کاری نیروها و ضعف‌های کاری آن‌ها
  • گفتگو با سرپرست یا مدیر بالاتر نیروها
  • گفتگو با مدیر منابع انسانی در مورد بازدهی نیروها
  • استفاده از پرسشنامه و سؤال مستقیم از نیروها

پیشرفت درست در این مرحله نقش بسیار زیادی در ایجاد انگیزه آموزشی نیروها دارد. اگر نیروهای سازمانی بدانند که آموزش مورد نظر به‌طور مستقیم بر روی بهره‌وری و آینده شغلی آن‌ها تأثیرگذار است، با سرعت و کیفیت بسیار بهتری می‌توانند فرایندهای آموزشی را طی کنند.

۲. نوشتن طرح کلی برای اهداف آموزشی

حال که می‌دانیم سازمان مورد نظر چه نیازهای آموزشی دارد، وقت آن رسیده تا اهداف اصلی و فرعی خود را تعیین کنیم. ضروری است که اهداف اصلی آموزشی با اهداف فرعی همسو باشند. به‌عبارت دیگر، ضروری‌ است که اهداف اصلی آموزشی به‌‌صورت مستقیم و روشن، نیازهای سازمان را برطرف کند. اگر هدف‌گذاری آموزش سازمانی خود را با راهکار SMART تنظیم کنیم، می‌توانیم به استاندارد بودن آن‌ها اطمینان پیدا کنیم. در ادامه، مؤلفه‌های هدف‌گذاری SMART را بیان می‌کنیم.

  • «مشخص و روشن» (Specific)
  • «قابل اندازه‌گیری» (Measurable)
  • «قابل دسترسی» (Achievable)
  • «مرتبط با سایر اهداف» (Relevant)
  • «امکان زمان‌بندی» (Timebound)

هنگامی که اهداف کلی تنظیم می‌شوند، می‌توانیم آن‌ها را به اهداف کوچک‌تر و جزئی‌تر تبدیل کنیم. این اهداف کوچک، می‌توانند در دو حالت در نظر گرفته شوند.

  • اهداف نظری: مهارت‌ها، مفاهیم و دانش‌هایی که نیروها نیاز دارند تا آن‌ها را یاد بگیرند. برای ارزیابی نتایج آموزش نظری می‌توانیم از آزمون‌های مختلف استفاده کنیم.
  • اهداف عملی: می‌تواند فعالیت‌های فیزیکی باشد که افراد به‌صورت عملی یاد می‌گیرند و نتایج فعالیت‌های خود را در فعالیت‌هایی مشخص، به آموزش‌دهنده نشان دهند.

هر چقدر نیروها با فرایندهای عملی و نظری بیشتری مواجه شوند، فرایند یادگیری بهتر پیش می‌رود. به این پدیده، فرایند یادگیری «دانش، مهارت و نگرش» (Knowledge, Skills, Attitude | KSA) گفته می‌شود. با این راهکار، به‌راحتی می‌توانیم اهداف آموزشی مورد نظر را به‌دست بیاوریم.

افرادی که در حال کار کردن با یکدیگر در دفتری زیبا هستند.

۳. تدوین برنامه آموزشی

هنگامی که مسیری ساختارمند و هدفی مشخص داریم، وقت آن رسیده تا دوره آموزشی خود را تدوین کنیم. در سال‌های اخیر، ساده‌ترین و تطبیق‌پذیرترین مسیر یادگیری، فرایند یادگیری آنلاین و مجازی است. برای آموزش سازمانی می‌توانیم از فیلم‌های آموزشی مجازی موجود در سایت‌ها یا دوره‌های ضبط شده از کلاس‌های حضوری استفاده کنیم، اما انتخاب بهتر نیز «سیستم‌های مدیریت یادگیری» (Learning Management System | LMS) است. این پلتفرم‌ها به ما امکان می‌دهد تا کنترل کاملی بر روی فرایند آموزشی داشته باشیم و بعلاوه، دسترسی این پلتفرم به طیف وسیعی از آموزش‌ها باعث می‌شود تا انعطاف‌پذیری ما در استفاده از موضوعات مختلف آموزشی نیز افزایش بیابد. این پلتفرم‌ها به سازمان‌ها امکان می‌دهد تا نیروهای شرکت در هر زمانی و بر روی هر سیستمی آموزش مورد نیاز خود را مورد استفاده قرار دهند.

در فرایند یادگیری، متخصصان و مربیان باید همواره در فرایند آموزش در دسترس باشند تا نیروها در تمام مراحل سؤالات خود را بپرسند. همچنین، متخصصان آموزش سازمانی باید بر اساس منابع سازمانی، از بهترین شیوه‌های آموزشی و سنجشی استفاده کنند. در این صورت، نیروها با موفقیت دوره آموزشی را پشت سر می‌گذارند و همچنین، نتایج آموزش نیز به خوبی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. برای مثال، استفاده از آزمون کتبی می‌تواند این اطمینان را به ما دهد که نیروها اطلاعات مورد نظر را تا چه حد مطالعه کرده یا فرا گرفته‌اند. اما استفاده از آزمون عملی، می‌تواند میزان کاربرد آموخته‌های نظری در فرایندهای اجرایی سازمان را نیز محک بزند.

نکته مهم در تدوین برنامه آموزشی، این است که شیوه‌های یادگیری متفاوت نیروها را در نظر بگیریم. این شیوه‌ها مشخص می‌کنند که هر فردی در چه فرایند یادگیری بهتر می‌آموزد. با در نظر گرفتن این موضوع، می‌توانیم برنامه‌ای متناسب با نیروهای سازمانی طراحی کنیم. در ادامه، شیوه‌های یادگیری مختلف را بیان می‌‌کنیم.

  • فرایند یادگیری مورد نظر خود را به‌صورت مستقلانه و خودآموز انتخاب می‌کنند.
  • اطلاعات جدید را با دانش و تجربه‌ای ترکیب می‌کنند که در طی سال‌‌ها آموزش فراگرفته‌اند.
  • ترجیح می‌دهند تا فرایند آموزشی خود را مبتنی بر اهدافی روشن پیش‌ببرند.
  • تنها آموزش‌هایی را ترجیح می‌دهند که به‌طور کامل با فعالیت‌های فعلی مرتبط باشند.
  • اهدافی را ترجیح می‌دهند که به‌طور کامل وظیفه‌محور باشد.
  • تمایل دارند تا آموزشی که دریافت می‌کنند، در کنار تخصص حرفه‌ای، برای توسعه‌فردی آن‌ها نیز کارآمد باشد.
  • یادگیری‌های عملی را ترجیح می‌دهند و دوست دارند در فرایند کار یاد بگیرند.
  • تمایلی ندارند که مورد حمایت قرار بگیرند و ترجیح می‌دهند حمایت شوند.

متخصصان با تجربه به‌خوبی می‌دانند که اهمیت طراحی برنامه آموزشی مناسب در آموزش سازمانی چیست و چه نقشی در تأثیرگذار بودن فرایند آموزشی دارد.

۴. توسعه برنامه آموزشی

با تمام شدن فرایند تدوین برنامه آموزشی، نوبت به پخته‌تر کردن طرح تولید شده می‌رسد. با توسعه دادن برنامه آموزشی، احتمال اثرگذاری و موفقیت برنامه آموزشی خود را افزایش می‌دهیم. در این مسیر نیز، سیستم‌های مدیریت یادگیری بسیار کاربردی هستند. بهترین نرم‌افزارهای آموزش سازمانی، انواع محتواهای آموزشی جذاب و رسانه‌های مختلف از جمله اسلایدهای گام‌به‌گام را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. در این راستا، تیم منابع‌ انسانی به‌ خوبی می‌تواند دوره‌ها و محتواهای آموزشی متنوع را در قالب‌های مختلف گردآوری کنند.

۵. پیاده‌سازی و تقویت برنامه‌ها

هنگامی که دوره آموزشی مورد نظر به‌طور کامل توسعه‌ یافت، می‌توانیم برنامه مورد نظر را برای نیروهای شرکت توضیح دهیم و در ادامه، شروع به پیاده‌سازی آموزش سازمانی کنیم. توجه داشته باشیم که در فرایند پیاده‌سازی آموزش‌های سازمانی، سیاست‌های شرکت را مورد توجه قرار دهیم. برای مثال، اگر نیاز باشد تا برنامه آموزش آشنایی با قوانین را برای نیروهای تازه وارد برگزار کنیم، احتمال دارد که هیئت مدیره شرکت این دوره آموزشی را برای نیروها اجباری کرده باشند. در این صورت، نیروها به‌صورت خودکار در آن نام‌نویسی می‌شوند و ضروری است که روند اجرای آن به‌طور دقیق مورد ارزیابی قرار بگیرد. در حالی‌که بر اساس سیاست‌های سازمان، گذراندن دوره آموزشی رهبری با وجود اهمیت و مزایای بسیار زیاد آن، ممکن است برای نیروها اختیاری باشد.

برخی دوره‌های آموزشی اختیاری مانند دوره آموزش مهارت‌های نرم یا دوره رهبری به نیروها کمک می‌کنند تا کارآمدی بیشتری داشته باشند، بهره‌وری نیروها را بالا ببرند و در نهایت، سود بیشتری به سازمان برسانند، اما با توجه به اختیاری بودن آن‌ها، بسیاری از نیروها ممکن است در مرتبه اول انگیزه‌ای برای گذراندن آن‌ها نداشته باشند و نیاز باشد تا برای توضیح اهمیت این دسته از آموزش‌های سازمانی، زمان و انرژی قابل توجهی را صرف کنیم.

افرادی در حال گوش دادن به آموزش‌های استاد در سالنی بزرگ

۶. مدیریت و تنظیم آموزش‌ها با اهداف سازمانی

همواره باید به‌ یاد داشته باشیم که هدف هر سازمانی برای استفاده از آموزش‌های سازمانی، ارتقای عملکرد کارکنان و دستیابی به اهداف میان‌مدت و بلندمدت است. امروزه، یکی از رایج‌ترین شیوه‌های هدف‌گذاری بلندمدت شرکت‌ها برای کارمندان خود، استفاده از تکنیک«تنظیم اهداف عینی و با نتایج کلیدی» (Objectives and Key Results | OKRs) است. با ارزیابی OKR نیروهای موجود در یک سازمان، به‌خوبی می‌توانیم از اهداف سازمانی و انتظاری که شرکت مورد نظر از آن نیرو دارد اطلاعات پیدا کنیم. این داده‌ها، راهنمای بسیار مناسبی برای شناخت اهداف سازمانی و روند فعالیت آن سازمان بخصوص است.

برای مثال، هنگامی که OKR های سازمانی را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم، ممکن است متوجه شویم که نیروها عملکرد ضعیفی دارند یا به هر دلیلی، به اهداف مورد نظر نرسیده‌اند. مثلاً OKR تیم پشتیبانی مشتریان شرکت به این شکل باشد که نرخ عدم رضایت مشتریان را زیر ۴ درصد نگه دارد، در حالی‌که با وجود تلاش‌های نیروهای پشتیبانی، نارضایتی مشتریان حدود ۴/۵ درصد است. در چنین شرایطی، می‌توانیم دلیل نرسیدن به OKR را از نیروهای بالادستی از جمله سرپرست واحد بپرسیم. به اعتقاد سرپرست تیم پشتیبانی مشتریان، مؤلفه‌های متعددی منجر به افول کارکرد نیروها شده که از این بین می‌توان به ضعف در مهارت‌های بین‌فردی، بی‌انگیزگی یا عدم مهارت در حوزه تخصصی مربوط اشاره کرد. با توجه به اهداف سازمانی و خلأهای موجود، بهترین دوره‌های آموزشی را برای برطرف کردن نیازها و در عین حال، رسیدن به اهداف سازمانی انتخاب می‌کنیم.

در نتیجه، همواره توجه داشته باشیم که مسیر آموزش سازمانی پویا است و هر لحظه‌ای که احساس کرده‌ایم مسیر آموزش پیاده شده با اهداف سازمانی مطابقت ندارد، نیاز است که در سریع‌ترین زمان ممکن مسیر خود را تغییر دهیم و آموزش‌ها را مطابق با اهداف سازمانی کنیم.

۷. اندازه‌گیری و بازبینی آموزش سازمانی

به اعتقاد مدیران موفق در سطح جهان، اگر چیزی را نتوانیم اندازه‌گیری کنیم، نمی‌توانیم آن را مدیریت کنیم. برای جلب رضایت سازمان‌ها و رسیدن به نتایج ملموس، نیاز به ملاک‌های قابل‌ اندازه‌گیری و ارزیابی پیشرفت سازمانی داریم. به‌همین ترتیب، مدیران منابع‌ انسانی برای فرایندهای آموزش سازمانی خود از ملاک‌های روشنی استفاده می‌کنند. یکی از این ملاک‌ها می‌تواند گواهی‌نامه معتبری باشد که نیروها پس از گذراندن دوره آموزشی کسب می‌کنند. در حالت استاندارد، این گواهی‌ها در پی آزمون‌هایی به نیروها داده می‌شود، در نتیجه، افرادی که با موفقیت آزمون‌های انتهای دوره را پاس می‌کنند، با موفقیت فرایند آموزشی مورد نظر را تمام کرده‌اند.

یکی دیگر از شیوه‌های اندازه‌گیری سازمانی، ارزیابی میزان پیشرفت نیروها در انجام KPI است. برای مثال، اگر دوره‌ ارتباط مؤثر برای نیروهای پیشتیبانی و فروش می‌گذاریم و رضایت مشتریان افزایش پیدا می‌کند، می‌توانیم متوجه شویم که آموزش مورد نظر موفقیت‌آمیز بوده است. اگرچه، ارزیابی KPI برای اندازه‌گیری نتایج آموزش سازمانی در بیشتر مواقع چالش‌برانگیز است، زیرا عوامل متعددی بر روی پیشرفت KPI نیروها تأثیرگذار هستند در حالی‌که در بیشتر موارد، تعداد معدودی از این مؤلفه‌ها مورد آموزش قرار گرفته است. اما در هر صورت، قبل از شروع آموزش نیاز داریم تا فرایند پیشرفت سازمانی خود را مورد ارزیابی قرار دهیم.

پنل آموزش سازمانی فرادرس

صاحبان کسب و کار همیشه سعی دارند که علاوه بر جذب نیروهایی متخصص و بکارگیری آن‌ها در وظایف تخصصی، نیروهای خود را برای وظایف آینده و چالش‌های پیشِ رو نیز آماده کنند. از این‌رو، شرکت‌ها همواره تلاش می‌کنند تا آموزش‌هایی مرتبط با حوزه کاری و تخصصی را به همکاران خود ارائه کنند. این آموزش‌ها اگر با آموزش‌های مهارت های نرم همراه باشند نیز تأثیر بیشتری دارد.

البته فراهم کردن چنین فرصتی برای آموزش، نیازمند صرف هزینه برای برگزاری کلاس‌های آموزشی، تهیه دوره‌های آموزشی یا بهره‌گیری از استادان باتجربه است. پلتفرم آموزش سازمانی فرادرس این امکان را دارد تا با وجود هزاران ساعت آموزش در حوزه‌های مختلف، امکان دسترسی آنی و همیشگی به این آموزش‌ها را با کمترین هزینه و همراه با کیفیت تضمین شده به سازمان‌ها و مؤسسه‌ها ارائه کند تا از این طریق، شغل‌های مختلف، برای یادگیری، با جامعه میلیونی فرادرس همراه شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با پلتفرم آموزش سازمانی فرادرس و ثبت درخواست دموی رایگان + اینجا کلیک کنید.

پلتفرم آموزش سازمانی فرادرس

اهمیت انعطاف‌پذیری در آموزش سازمانی چیست؟

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و سبک یادگیری مختلف در افراد، نیروها به انعطاف‌پذیری بیشتر در شیوه ارائه آموزش و یادگیری نیاز دارند. همچنین، با وجود جا افتادن روزافزون فعالیت‌های هیبرید (فعالیت دورکار و حضوری در طول هفته) در سازمان‌ها، انعطاف‌پذیری آموزشی با اهمیت بسیار بیشتری همراه است. یکی از بهترین شیوه‌های ایجاد انعطاف‌پذیری، ایجاد ترکیبی از کلاس‌های آموزش مجازی یا حضوری تعاملی و ویدئوهای آموزشی است. این ویدئوهای آموزشی، در کلاس تعیین می‌شوند و بار آموزشی بیشتری را فراهم می‌کنند و در عین حال، آموزش عمیق‌تری را برای نیروهای سازمانی فراهم می‌کند.

مدیری در حال راه رفتن در سالن گردهمایی‌های شرکت

اهمیت آموزش سازمانی چیست؟

با توجه به عملیاتی بودن و کاربرد بالای انواع آموزش سازمانی، مزایای این آموزش‌ها بسیار روشن و ملموس است. نتیجه آموزش‌های سازمانی را می‌توانیم در افزایش تولید و بهره‌وری نیروها و در نهایت، نتایج بهتر کاری آن‌ها مشاهده کنیم. همچنین، آموزش‌های سازمانی قابلیت اعتبارسنجی و اعطای گواهی متناسب دارد. با توجه به هزینه‌های آموزش سازمانی، برخی شرکت‌ها از این آموزش‌ها صرف نظر می‌کنند، در حالی‌که، هزینه‌های آموزش ندیدن نیروها مثل بازدهی پایین‌تر، کاهش رقابت‌های سالم کاری، افزایش هزینه‌های کاری، مدیریت ناکارآمد یا محیط کاری غیرپویا و کسالت‌آور با هزینه‌های بسیار وسیع‌تری نسبت به هزینه آموزش سازمانی همراه است. در ادامه، مزایای آموزش سازمانی را بیان می‌کنیم.

  1. تقویت اخلاق حرفه‌ای و انگیزه نیروها
  2. کاهش احتمال اشتباه و سهل‌انگاری
  3. افزایش بازدهی و بهره‌وری نیروها
  4. تقویت تعلق سازمانی و حفظ نیروها
  5. پر کردن خلأهای مهارتی موجود

در ادامه، هر کدام از مزایای آموزش سازمانی را به‌طور کامل توضیح می‌دهیم.

۱. تقویت اخلاق حرفه‌ای و انگیزه نیروها

نیروهای سازمانی اگر نتوانند سطح عملکرد خود را با انتظارات سازمان تطبیق دهند، به‌مرور، انگیزه خود را از دست می‌دهند و پایبندی آن‌ها به چارچوب‌های قانونی سازمان کاهش پیدا می‌کند. درحالی‌که، آموزش سازمانی به نیروها کمک می‌کند تا مهارت‌ها و دانش مورد نیاز خود را به‌دست بیاورند و در پی آن، موفقیت‌های بسیار بیشتری را کسب کنند. این موفقیت‌ها هر چند هم کوچک باشد، احساس رضایت و اعتمادبه‌نفس نیروها را افزایش می‌دهد و در نتیجه، رضایت شغلی و انگیزه بیشتری خواهند داشت.

۲. کاهش احتمال اشتباه و سهل‌انگاری

تمام مشاغل موجود در بازار کار، چالش‌ها و مقتضیات خاص خود را به‌همراه دارد. در صورتی که نیروها به‌طور کامل بر روی دانش تخصصی حوزه کاری خود مسلط باشند و همچنین، مهارت‌های مورد نیاز برای انجام کار را به‌دست آورده باشند، احتمال خطا و اشتباه بسیار کاهش پیدا می‌کند. به‌عبارت دیگر، هر چقدر بتوانیم با کمک آموزش سازمانی، نقاط ضعف نیروهای خود را برطرف کنیم، احتمال اشتباه آن‌ها را کاهش داده‌ایم و در عین‌حال، هزینه‌های تمام شده سازمان نیز کاهش پیدا می‌کند.

دختری در حال کار کردن در دفتری بسیار زیبا، نورگیر و بزرگ است.

۳. افزایش بازدهی و بهره‌وری نیروها

آموزش سازمانی با معرفی ابزارهای نوین یا راهکارهای حرفه‌ای، به نیروها کمک می‌کند تا فعالیت‌های کاری خود را با سرعت و دقت بسیار بالاتری انجام دهند. همچنین، برخی آموزش‌ها از جمله راه‌های افزایش تمرکز نیز به‌صورت مستقیم بر روی بازدهی و بهره‌وری نیروها اثر می‌گذارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این راه‌ها، می‌توانیم به مطلب «راه‌های افزایش تمرکز که به آن نیاز دارید» در مجله فرادرس مراجعه کنیم.

۴. تقویت تعلق نیروها به سازمان

نیاز به رشد و پیشرفت در تمام انسان‌ها وجود دارد و همچنین، فرایند رشد علمی و افزایش تخصص در برخی افراد کنجکاو و یادگیرنده اهمیت زیادی دارد. در نتیجه، سازمان‌ها و شرکت‌های پویایی که با سرمایه‌گذاری بر آموزش سازمانی به رشد نیروهای خود اهمیت می‌دهند، برای افراد یادگیرنده جذابیت فراوانی دارند. این افراد، از یادگیری مفاهیم جدید انگیزه می‌گیرند و آموزش سازمانی باعث می‌شود تا از محیط کاری خود لذت ببرند. به‌طور خلاصه، سازمان‌ها و شرکت‌هایی که به آموزش سازمانی نیروها اهمیت می‌دهند، در اولویت نیروهای متخصص قرار می‌گیرند.

۵. پر کردن شکاف‌های مهارتی در سازمان

تکنولوژی دنیای امروز به‌صورت مستمر و با سرعت بسیار زیادی در حال پیشرفت است و در چنین فضایی، بسیاری از شرکت‌ها نیاز به کمک دارند تا با این سرعت پیشرفت سازگار شوند. از آن‌سو، نبود فضای آموزشی در سازمان‌ها و بی‌توجهی به شکاف مهارتی، اصلی‌ترین عامل عقب‌افتادن نیروها از به‌روزرسانی‌ها و ابزارهای جدید است. همچنین، در دنیای امروز، تمام سازمان‌ها در هر حوزه‌ای، نیاز به نیروهای با مهارت‌های تخصصی در حوزه دیجیتال دارند تا همواره در حال استفاده از تکنولوژی روز و پیمودن مسیر پیشرفت هستند. در این راستا، تقویت مهارت‌های موجود و کسب مهارت‌های جدید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

مدیرعاملی که در حال استفاده از مهره‌های شطرنج برای چینش نیروهای خویش است.

یادگیری آموزش سازمانی با فرادرس چگونه است؟

در صورتی‌که با مطالعه این مطلب، یاد گرفتیم که آموزش سازمانی چیست و علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در حوزه آموزش سازمانی شده‌ایم، می‌توانیم از دوره‌های آموزشی زیر برای یادگیری عمیق‌تر و عملی فرایند آموزش سازمانی استفاده کنیم.

فیلم آموزش توسعه فردی و مهارت سازمانی فرادرس
برای دسترسی به فیلم آموزش توسعه فردی و مهارت‌های سازمانی فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

جدول خلاصه آموزش سازمانی چیست؟

در این بخش، تمام مفاهیم مربوط به آموزش سازمانی از جمله انواع شیوه‌های آموزش سازمانی، مراحل موجود در فرایند آموزش سازمانی و انواع آموزش سازمانی را بیان می‌کنیم.

شیوه‌های آموزش سازمانیفرایند آموزش سازمانیمهم‌ترین انواع آموزش سازمانی
۱. آموزش ویدئویی۱. شناسایی خلأ‌های دانش‌ و مهارت۱. آموزش آشنایی با سازمان
۲. نقش بازی کردن۲. نوشتن طرح کلی برای اهداف آموزشی۲. آموزش جهت‌دهی نیروها
۳. کوچ کردن و مربی‌گیری۳. تدوین برنامه آموزشی۳. آموزش آشنایی با محصول
۴. هدایت‌گری مستقیم و مجازی۴. توسعه برنامه آموزشی۱۳. آموزش‌های رهبری
۵. آموزش عملی در حین کار۵. پیاده‌سازی و تقویت برنامه‌ها۵. آموزش تضمین کیفیت
۶. مدیریت و تنظیم آموزش‌ها با اهداف سازمانی۶. آموزش فروش
۷. اندازه‌گیری و بازبینی آموزش سازمانی۷. آموزش مهارت‌های نرم

آینده آموزش سازمانی در دوران پسا کرونا چیست؟

آینده آموزش سازمانی به‌یقین مبتنی بر تکنلوژی‌های هوش مصنوعی، VR و AR خواهد بود. همچنین، ایجاد فرهنگ دورکاری با شیوع بیماری کرونا باعث شده است که در تمام جهان، آموزش‌های مجازی رواج بسیار زیادی بیابد و در نتیجه، استفاده از آموزش‌های ویدئویی بسیار رایج‌تر شود. با توجه به تمام این عوامل، آموزش‌های سازمانی در آینده، حول دو محور بسیار کلیدی است که در ادامه بیان می‌کنیم.

  • آموزش استفاده از هوش مصنوعی و فعالیت‌های داده‌محور
  • آموزش خدمات انسانی یا مهارت‌های نرم خارج از توانایی هوش مصنوعی

همچنین، اهمیت آموزش سازمانی در حال شناخته شدن است و این باعث می‌شود تا سازمان‌ها در آینده، سرمایه‌گذاری‌ بسیار بیشتری بر روی آموزش نیروهای خود انجام دهند و به‌همین ترتیب، نیروها نیز می‌توانند عملکرد آموزشی بسیار بهتری داشته باشند.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Kaltura blogwhatfixTalenTeam
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *