تیپ شخصیتی INTP چیست و چه خصوصیات و ویژگی هایی دارد؟

۸۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۱۷ دقیقه
تیپ شخصیتی INTP چیست و چه خصوصیات و ویژگی هایی دارد؟

اگر دوستان کم‌حرفی داریم که به توانمندی‌های ذهنی و خلاقیت بالای خود معروف هستند، تا حدودی می‌دانیم تیپ شخصیتی INTP چیست. افراد با این تیپ شخصیتی از فکر کردن و ایده‌پردازی لذت می‌برند. به‌همین دلیل، ترجیح می‌دهند تا بیشتر طول روز را تنها باشند و در دنیای ذهنی خود زندگی کنند. افراد INTP، نظم پایینی دارند و رعایت قوانین برای آن‌ها چندان آسان نیست. در نتیجه، تا حدی نامتعارف به‌نظر می‌رسند. تیپ شخصیتی INTP یکی از ۱۶ تیپ شخصیتی در تست MBTI است. در این مطلب از مجله فرادرس، یاد می‌گیریم تیپ شخصیتی INTP چیست تا ارتباط کاری و اجتماعی بهتری با این افراد داشته باشیم.

فهرست مطالب این نوشته

بعد از مطالعه این مطلب، به‌طور کامل با ویژگی‌های تیپ شخصیتی INTP آشنا می‌شویم و همچنین، نقاط قوت و ضعف این افراد را نام می‌بریم. روابط اجتماعی و عاطفی آن‌ها را توضیح می‌دهیم و بعلاوه، شیوه ارتباط این تیپ شخصیتی با سایر تیپ‌ها را بیان می‌کنیم. در نهایت، شیوه فعالیت کاری افراد INTP را معرفی می‌کنیم و مشاغل مناسب آن‌ها را معرفی می‌کنیم. هدف از این مطلب، پاسخ‌دهی به تمام سؤالات مربوط به تیپ شخصیتی INTP است.

تیپ شخصیتی INTP چیست؟

افراد با این تیپ شخصیتی، شخصیت‌هایی درون‌گرا، شهودی، متفکر و ادراکی هستند. این افراد، شیوه تفکر بسیار انعطاف‌پذیر و خلاقانه‌ای دارند و شیوه‌های منحصربه‌فرد خود را برای مواجهه با جنبه‌های مختلف زندگی دارند. این سبک تفکر متفاوت و نگاه خارج از چارچوب، باعث می‌شود تا برخی رفتارهای این افراد، نامتعارف‌تر از سایر تیپ‌های شخصیتی شود یا به‌عبارت دیگر، خلاف جریان عمومی جامعه باشد. این افراد، به دیدگاه یگانه‌ای که در زندگی دارند و قابلیت‌های ذهنی بالای خود افتخار می‌کنند. بسیاری از مخترعان بزرگ در دنیا دارای تیپ شخصیتی INTP هستند. این افراد، به‌صورت مستمر در حال جستجوی اطلاعات و فهم پدیده‌ها هستند. به‌طور معمول، افراد INTP مستقل و گوشه‌گیر هستند و همچنین، دوستان بسیار اندکی دارند.

فهرست خصوصیات افراد INTP

به‌طور خلاصه، افراد با تیپ شخصیتی INTP بسیار آرام، متفکر، انعطاف‌پذیر و غیررسمی هستند. در ادامه، به این خصوصیات اشاره می‌کنیم.

  • آرام و ساکت
  • متفکر
  • استراتژیک
  • آینده‌نگر
  • واقع‌گرا
  • بسیار منطقی
  • انعطاف‌پذیر
  • کنجکاو
  • غیررسمی

وجود این ویژگی‌ها در افراد، چندان رایج نیست و اگر بدانیم تیپ شخصیتی INTP چیست، متوجه می‌شویم که افراد با چنین شخصیتی چندان زیاد نیستند.

مدیر شرکتی که از پشت پنجره شرکت در حال نگاه کردن به طبیعت بیرون از دفتر است.

مؤلفه‌های تشکیل دهنده شخصیت INTP

همان‌طور که گفته شد، هر کدام از حروف تشکیل‌دهنده این تیپ شخصیتی، نشان‌دهنده ویژگی خاصی در افراد است. در ادامه، این ۴ مؤلفه شخصیتی تشکیل‌دهنده INTP را بیان می‌کنیم.

  • «درون‌گرایی» (Introversion | I): این ویژگی باعث می‌شود تا افراد INTP، انرژی خود را از فکر کردن و غرق شدن در فضای ذهنی خود بگیرند. به‌همین دلیل، ترجیح می‌دهند تا بیشتر زمان خود را تنها باشند و به تفکر بپردازند.
  • «شهودی» (Intuition | N): این ویژگی به افراد INTP کمک می‌کند تا نگاهی کلی‌نگر به مسائل دنیا داشته باشند و در عین حال، تسلط بالایی بر روی مفاهیم ذهنی و انتزاعی پیدا کنند.
  • «متفکر» (Thinker | T): ویژگی متفکر به این افراد کمک می‌کند تا مسائل مختلف را تحلیل کنند و با اتکای به داده‌های معتبر، تصمیم‌گیری‌های دقیقی را اتخاذ کنند
  • «ادراکی» (Persiving | P): نیروهای INTP، نوآوری و خلاقیت انتزاعی خود را مدیون این مؤلفه شخصیتی هستند. این افراد در چارچوب خاصی قرار نمی‌گیرند و نگاهی باز و گشوده به مسائل مختلف دارند. البته، این مؤلفه شخصیتی باعث می‌شود تا افراد INTP، نظم چندان بالایی نیز در زندگی نداشته باشند.

برای این‌که به‌ خوبی بدانیم تیپ شخصیتی INTP چیست، نیاز داریم تا هر کدام از ۴ صفت شخصیتی و تعامل آن‌ها را در نظر داشته باشیم.

ویژگی‌های کلیدی تیپ شخصیتی INTP چیست؟

مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی افراد INTP شامل تفکر تحلیلی قوی، نوآوری، خلاقیت بسیار زیاد و توانایی تصویرسازی ذهنی فوق‌العاده هستند. تیپ شخصیتی INTP یکی از نادرترین تیپ‌های شخصیتی در طبقه‌بندی شخصیتی مایرز-بریگز است. در ادامه، ویژگی‌های شخصیتی افراد INTP را نام می‌بریم.

  1. تفکر تحلیلی قوی
  2. تصویرسازی با جزئیات
  3. توانایی تفکر انتزاعی
  4. نوآوری و خلاقیت بسیار زیاد
  5. رک‌گویی و صداقت بالا

حال که به‌طور کلی می‌دانیم تیپ شخصیتی INTP چیست و با ویژگی‌های کلیدی این افراد آشنا شده‌ایم، می‌توانیم هر کدام از این ویژگی‌ها را به‌صورت تفصیلی توضیح دهیم.

مردی در حال فکر کردن در اتاق مطالعه خود در حالی که کتاب‌خانه زیبایی پشت او قرار دارد.

۱. تفکر تحلیلی قوی

افراد با تیپ شخصیتی INTP بسیار آرام هستند و با وجود سکوت همیشگی خود، توانایی ذهنی زیادی دارند که به‌عنوان مزیت این نیروها در سازمان محسوب می‌شود. این افراد، بسیار منطقی هستند و تصمیم‌گیری‌های خود را با اتکای بر داده‌های قطعی و تحلیل آن‌ها ارائه می‌کنند. افراد با تیپ شخصیتی INTP، اگر در محیط آموزشی غنی رشد کرده باشند، سرعت بسیار زیادی در فکر کردن و تحلیل داده‌ها پیدا می‌کنند و همچنین، به‌راحتی می‌توانند ارتباط میان اطلاعات و ایده‌های مختلف را شناسایی کنند. با وجود تفکر تحلیلی قدرتمند در تیپ شخصیتی INTP، این افراد به‌راحتی می‌توانند مفاهیم پیچیده و چالش‌برانگیز را به‌ شیوه‌ای ساده و قابل فهم بیان کنند. افراد با تیپ شخصیتی INTP، دنیا را مانند دستگاهی پیچیده با ابعاد و جزئیات نامرتبط در نظر می‌گیرند و همواره کنجکاو هستند تا هر بخشی از دنیا را مطالعه کنند و همچنین، ارتباط میان مفاهیم مختلف را متوجه شوند.

۲. تصویرسازی با جزئیات

افراد با تیپ شخصیتی INTP، به‌راحتی می‌توانند مفاهیم نظری سخت و پیچیده را در ذهن خود تصور کنند و با نگاهی موشکافانه، به تحلیل آن‌ها بپردازند. این افراد، توانایی تصویرسازی سه‌بعدی دارند و  با تحلیل ریشه‌ای مشکلات، سعی به حل آن‌ها می‌کنند. همچنین، توانایی تصویرسازی به آن‌ها اجازه می‌دهد تا تمام احتمالات را در نظر بگیرند و بهترین استراتژی را برای سازمان خود داشته باشند.

فردی در حال درس خواندن در طبیعتی زیبا زیر آسمان آبی که به تنه درختی تکیه داده است.

۳. توانایی تفکر انتزاعی

شیوه تفکر افراد INTP در مورد مفاهیم نظری و به‌ویژه ایده‌ها، با سایر تیپ‌های شخصیتی متفاوت است. این افراد، اشتیاق سیری‌ناپذیری برای جست‌وجوی حقیقت، فهم مسائل و موضوعات انتزاعی دارند. افراد INTP، حتی مسائل عینی را نیز در دنیای ذهنی ارزیابی می‌کنند و با تکیه بر قدرت ذهنی خود، نقائص موجود در مفاهیم مختلف را شناسایی می‌کنند. همچنین، خلاقیت بالا و ذهن‌گشوده تیپ شخصیتی INTP، مدیون نگاه انتزاعی آن‌ها به دنیا است. این افراد، تا زمانی که احساس کنند اطرافیان آن‌ها حرف تازه‌ای برای گفتن دارند، از شنیدن دیدگاه‌ها و نظرات سایر افراد استقبال می‌کنند. همچنین، به‌صورت متقابل، با مشورت‌های راه‌گشا و منطقی، سعی در حمایت اطرافیان دارند. برای کسب اطلاعات در مورد تفکر انتزاعی و سایر شیوه‌های تفکر، می‌توانیم به مطلب «انواع تفکر چیست» از مجله فرادرس مراجعه کنیم.

۴. نوآوری و خلاقیت بسیار زیاد

افراد با تیپ شخصیتی INTP، اشتیاق ذاتی برای شنیدن ایده‌های جدید یا خلق مفاهیم نوآورانه دارند. این شخصیت‌ها، نگاهی «خارج از چارچوب» (Out of Box) نسبت به مسائل دارند و همین شکستن چارچوب‌های فکری گذشته به آن‌ها کمک می‌کند تا ذهن خود را در آسمان خلاقیت پرواز دهند. هنگامی که این افراد موضوع یا ایده جذابی را پیدا می‌کنند، انگیزه می‌گیرند تا فعالیت‌های خود را ادامه دهند. افراد با تیپ INTP، مفاهیم را از دیدگاه‌های مختلف می‌بینند و می‌توانند میان مفاهیم مختلف ارتباط برقرار کنند. هیجان این افراد در مواجهه با ایده‌های جدید، اطرافیان را تشویق به فکر کردن و خلق ایده‌های بیشتر می‌کند. در نتیجه، ارتباط با شخصیت‌های INTP برای افراد خلاق یا متفکر بسیار جذاب است. برای افزایش خلاقیت و نوآوری، می‌توانیم از فیلم آموزش رایگان شیوه بهبود تفکر خلاق فرادرس استفاده کنیم.

مردی در حال نقاشی در طبیعتی زیبا زیر آسمان آبی

۵. رُک و راست بودن و صداقت بالا

افراد با تیپ شخصیتی INTP در میان اطرافیان به‌عنوان افرادی صادق و روشن شناخته می‌شوند. صحبت‌های این افراد، روشن و غیرضمنی است. به همین دلیل، هنگامی که شخصیت‌های INTP صحبت می‌کنند، اطرافیان به‌ خوبی می‌دانند که افکار، حرف‌ها و رفتار این افراد هیچ تفاوتی با هم ندارند. به‌عبارت دقیق‌تر، همان چیزی را بیان می‌کنند که به آن‌ اعتقاد دارند. سادگی و شفافیت افراد INTP باعث می‌شود که اطرافیان در کنار آن‌ها احساس آرامش کنند.

نقاط قوت و ضعف تیپ شخصیتی INTP  چیست؟

برخی از نقاط قوت این افراد شامل توانایی تفکر منطقی و واقع‌گرایانه، تفکر انتزاعی، استقلال بالا و وفاداری زیاد می‌شود. همچنین، نقاط ضعف تیپ شخصیتی INTP شامل پیچیدگی فکری، حساسیت بالا، شک و تردید زیاد، چالش با قوانین و بازداری عاطفی بالا می‌شود. در جدول زیر، تمام این عوامل را در کنار یکدیگر مشاهده می‌کنیم.

نقاط قوت INTPنقاط ضعف INTP
منطقی و واقع‌نگریتفکر پیچیده و سختی ارتباط با دیگران
توانایی تفکر انتزاعیحساسیت بالا
خلاقیت و نوآوری بالامستعد شکاکیت و بدبینی
استقلالچالش با رعایت قوانین
وفاداری و رفتار محبت‌آمیز با شریک زندگیسختی در بیان احساسات
توانایی تفکر تحلیلی قویضعف در کار تیمی

بیشتر نقاط قوت افراد با تیپ شخصیتی INTP، بر روی ظرفیت‌های شناختی و توانایی‌های فکری آن‌ها استوار است. این افراد استعداد زیادی در چیدن استراتژی‌های خلاقانه، تحلیل موضوعات پیچیده و انتخاب اهداف هوشمندانه دارند. همچنین، به بسیاری از موضوعات نظری مانند ریاضیات، منطق، موضوعات فلسفی و ادبیات علاقه‌مند هستند. اگر بدانیم نقاط قوت و ضعف تیپ شخصیتی INTP چیست، ارتباط بسیار بهتری با این افراد خواهیم داشت.

مسیر یادگیری تحلیل تست MBTI با آموزش‌های فرادرس چیست؟

همان‌طور که می‌دانیم، تیپ شخصیتی INTP یکی از ۱۶ تیپ شخصیتی در مدل تیپ‌شناسی شخصیتی مایرز-بریگز است. برای تسلط کامل بر این تیپ شخصیتی، نیاز داریم تا ۱۵ تیپ شخصیتی دیگر را نیز به خوبی بشناسیم. در ادامه، فیلم‌های آموزشی مربوط به نظریه شخصیت MBTI را بیان می‌کنیم. همچنین، تست MBTI مبتنی بر نظریه کارل یونگ (Carl Jung) است. در نتیجه، برای یادگیری MBTI نیاز به اشرافی نسبی به نظریه یونگ نیز داریم. در ادامه، این فیلم‌های آموزشی را معرفی می‌کنیم.

با استفاده از این آموزش‌ها، نه‌تنها یاد می‌گیریم تیپ شخصیتی INTP چیست، بلکه شناخت کاملی از تمام تیپ‌های شخصیتی پیدا می‌کنیم. در نتیجه، می‌توانیم از اطلاعات خود برای شناخت بهتر اطرافیان استفاده کنیم.

برای مشاهده مجموعه فیلم‌های روانشناسی می‌توانیم بر روی تصویر کلیک کنیم.
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های روانشناسی می‌توانیم بر روی تصویر کلیک کنیم.

ارتباط‌های دوستانه تیپ شخصیتی INTP چیست؟

گفتگو در مورد علاقه‌های مشترک، بهترین شیوه ایجاد ارتباط دوستانه با افراد دارای تیپ شخصیتی INTP است. شکل‌گیری ارتباط‌های دوستانه با این افراد به کُندی اتفاق می‌افتد. هر چقدر مخاطب این افراد نیز به ایده‌های جدید و موضوعات انتزاعی علاقه‌مند باشد، سرعت پیشرفت دوستی بیشتر می‌شود. در هر حال، شخصیت‌های INTP در بیشتر مواقع پا پیش نمی‌گذارند و مخاطب آن‌ها موضوعات مختلف را پیش می‌کشد. البته، با وجود این‌که افراد INTP دوستان اندکی دارند، اما ارتباط‌های دوستی بسیار عمیق و نزدیکی را ایجاد می‌کنند. همچنین، به‌یاد داشته باشیم که افراد INTP در مواجهه با شور و شوق زیاد یا بروز احساسات، واکنش چندانی ندارند. به‌عبارت دیگر، در مواجهه با واکنش‌های عاطفی دیگران، گیج می‌شوند و نمی‌دانند که چه واکنشی نشان دهند. در حالی‌که عاشق بحث‌های عمیق و به اشتراک گذاشتن ایده‌ها هستند.

روابط عاطفی تیپ شخصیتی INTP چیست؟

افراد با تیپ شخصیتی INTP، در ذهن خود زندگی می‌کنند و همچنین، باید توجه داشته باشیم که به گفتگوهای حول محور استدلال و منطق، راحت‌تر پاسخ می‌دهند. در حالی‌که در مواجهه با ارتباط‌های احساسی نمی‌دانند که چه واکنشی باید نشان دهند. افراد INTP، به‌طور معمول از روابط عاطفی اجتناب می‌کنند، مگر این‌که مطمئن شوند مخاطب تمایل دارد تا عمیق‌ترین افکار و احساسات آن‌ها را بشنود. همچنین، افراد با این تیپ شخصیتی در ارتباط عاشقانه نقش بازی نمی‌کنند و تعهد بسیار عمیقی نسبت به روابط عاطفی خود دارند. در نتیجه، ضروری است که شریک عاطفی این افراد نیز در تعاملات احساسی خود صادق و صریح باشند.

دو نفر که در حال قدم زدن و راه رفتن در جنگلی سبز و زیبا با درختان مرتفع است.

درخواست‌های عاطفی روشن

بعلاوه، افراد INTP توانایی خوبی در فهم نیازهای احساسی و عاطفی دیگران ندارند. در نتیجه، شریک عاطفی این افراد باید به‌صورت مستقیم و روشن نیازهای خود را مطرح کند. در این صورت، شخصیت‌های INTP با آغوش باز این درخواست را می‌پذیرند و از آن استقبال می‌کنند. از آن‌سو، افراد INTP، در بیان نیازهای عاطفی و بیان احساسات خود نیز چالش دارند. در نتیجه، شریک عاطفی این افراد باید توانایی خوبی در تشخیص پیام‌های عاطفی ضمنی و نیمه‌کاره افراد INTP داشته باشد. در این صورت، این افراد به‌مرور مهارت بیشتری در بروز احساسات خود پیدا می‌‌کنند.

تیپ مناسب برای ازدواج با تیپ شخصیتی INTP چیست؟

تیپ‌های سازگار و متناسب برای ازدواج با شخصیت INTP شامل تیپ شخصیتی ENTJ، ESTJ و ENTP می‌شوند. از آن‌سو، انواع تیپ شخصیتی ISFJ و ESFJ نیز گزینه‌های ناسازگار برای ازدواج با تیپ INTP هستند. البته، تنها با در نظر گرفتن تیپ شخصیتی نمی‌توانیم برای ازدواج افراد تصمیم‌گیری کنیم. در بسیاری از موقعیت‌ها، شناخت تیپ شخصیتی شریک زندگی به افراد کمک می‌کند تا او را درک کنند.

تعاملات اجتماعی تیپ شخصیتی INTP چیست؟

به عنوان فردی درون‌گرا، افراد با تیپ شخصیتی INTP، ترجیح می‌دهند تا بیشتر زمان خود را در طول روز به تنهایی بگذرانند. بر خلاف افراد برون‌گرایی که انرژی خود را از ارتباط با سایر افراد می‌گیرند، افراد INTP انرژی بسیار زیادی را در تعاملات اجتماعی صرف می‌کنند. زمانی که شخصیت‌های INTP در جمع‌های بزرگ قرار می‌گیرند، احساس می‌کنند که انرژی خود را از دست می‌دهند و به دنبال محیط خلوت می‌گردند. همچنین، با این‌که افراد INTP در کنار افراد غریبه احساس خجالت می‌کنند، اما در جمع‌ دوستان صمیمی یا خانواده در تلاش هستند تا گرم و صمیمی به‌نظر بیایند.

با توجه به این‌که افراد INTP از تنهایی و تفکر عمیق لذت می‌برند، در نگاه اطرافیان به‌عنوان افرادی گوشه‌گیر و منزوی به‌نظر می‌آیند. این افراد، می‌توانند در دنیای ذهنی و افکار خود غرق شوند و سیر گفتگوها یا اتفاقات دنیای بیرون را از دست بدهند. این افراد، عاشق جمع‌ها و محیط‌هایی هستند که ارزش زیادی به تعقل و کسب دانش می‌دهند. در موقعیت‌های اجتماعی، افراد با تیپ شخصیتی INTP بسیار ساده‌گیر هستند و صبر زیادی دارند. اگرچه، هنگامی که افکار یا باورهای آن‌ها به چالش کشیده می‌شوند، می‌توانند به‌صورت خستگی‌ناپذیری با سایر افراد گفتگو کند.

افراد با تیپ شخصیتی INTP، تأکید بسیار زیادی بر روی منطق و استدلال دارند، به همین دلیل، تحمل افرادی که در بحث‌های خود از منطق و عقلانیت استفاده نمی‌کنند، برای افراد INTP بسیار سخت است.  در نتیجه، شروع به بحث کردن می‌کنند و برای آن‌ها مشکل است که از کنار بی‌منطقی عبور کنند.

دو دختر در حال صحبت کردن با یکدیگر در یک سالن مطالعاتی زیبا، نورگیر و بزرگ

رابطه تیپ شخصیتی INTP با سایر انواع تیپ‌ شخصیتی چیست؟

تیپ شخصیتی INTP جزو سازگارترین تیپ‌های شخصیتی است و با تمام تیپ‌های شخصیتی ارتباط قابل قبولی را ایجاد می‌کند. اما با این حال، ارتباط تیپ شخصیتی INTP با تیپ‌های شخصیتی ISFJ، ESFJ و ISTJ می‌تواند تا حدی تعارض‌زا باشد. همچنین، بهترین ارتباط را با تیپ شخصیتی INTP و ESTJ دارند.

خصوصیات مشاغل مناسب برای تیپ شخصیتی INTP چیست؟

برخی از مهم‌ترین خصوصیات مشاغل مناسب تیپ شخصیتی INTP شامل نیاز به داده‌محور بودن و نیاز به تحلیل، محیط غیررسمی و منعطف و حضور در تیم‌های کوچک می‌شود. در ادامه، هر کدام از این خصوصیات را توضیح می‌دهیم.

  • داده‌محور بودن و نیاز به تحلیل
  • محیط غیررسمی و منعطف
  • حضور در تیم‌های کوچک
  • نیاز به خلاقیت و نوآوری
  • صداقت و شفافیت

حال که می‌دانیم خصوصیات شغل‌های مناسب برای INTP چیست، می‌توانیم هر کدام از آن‌ها را توضیح دهیم.

دختری در حال نگاه کردن به نقشه‌ای در یک اتاق بسیار بزرگ و زیبا

داده‌محور بودن و نیاز به تحلیل

افراد با تیپ شخصیتی INTP با حل مسائل پیچیده و دستیابی به اهداف چالش‌برانگیز انرژی می‌گیرند. این افراد، ترجیح می‌دهند تا مسائل مختلف و فرایندهای کاری را به‌طور کامل روشن کنند و همچنین، راه‌حل‌های خلاقانه‌ای را برای چالش‌های مختلف تدوین کنند. این ویژگی می‌تواند منجر به مقدمه‌چینی‌های زیاد و تعلل فراوان در فرایند شروع پروژه شود. به این شکل که نیروهای INTP، به‌صورت وسواسی به‌دنبال یافتن اطلاعات بیشتر باشند و زمان زیادی را صرف شفافیت بالاتر مفاهیم کنند. این ویژگی در افراد با تیپ شخصیتی INTP، می‌تواند شروع فاز اجرایی پروژه‌ها را با تأخیر همراه کند و در نتیجه، پروژه با خسارات مختلف همراه شود.

محیط غیررسمی و منعطف

این شخصیت‌ها، از کاغذبازی‌های اداری متنفر هستند و هیچ علاقه‌ای به رعایت قوانین ندارند. به‌عبارت دیگر، نیروهای INTP قوانین را به‌عنوان موانعی در مسیر موفقیت در نظر می‌گیرند. به‌ویژه اگر این قوانین، مانعی در برابر ایده‌ها و افکار آن‌ها باشد، مقاومت نیروهای INTP افزایش می‌یابد. همچنین، افراد با شخصیت INTP به‌صورت ذاتی افراد منظمی نیستند و اگر نظم را در زندگی تمرین نکرده باشند، در رعایت بازه‌های زمانی تحویل پروژه موفق نخواهند بود. این تیپ شخصیتی، در فضاهای کاری کوچک، شخصی و غیرسنتی عملکرد بهتری دارند و همچنین، در مشاغلی که نیاز به نظم بالایی برای زمان رفت و آمد یا تحویل پروژه نداشته باشد، چالش کمتری دارند.

فرد سختکوشی در حال کار کردن در اتاقی بسیار زیبا به‌همراه گیاه‌های تزئینی و پنجره‌ای نورگیر

حضور در تیم‌های کوچک

این افراد به‌طور معمول تمایل دارند تا جای ممکن، به‌صورت مستقل و تنها فعالیت کاری داشته یا در تیم‌های کوچک باشند. همچنین، درصورتی‌که بر روی ایده‌های خود کار کنند، انگیزه و انرژی کاری بسیار بیشتری دارند. به‌همین دلیل، نیروهای با تیپ شخصیتی INTP تا جای ممکن باید در اتاق فکرها و جلسات بارش فکری حضور داشته باشند.

نیاز به خلاقیت و نوآوری

این افراد، بسیار خلاق هستند و اگر در فضای کاری مناسبی قرار بگیرند، پیشرفت‌های چشم‌گیری را در زمینه برطرف کردن چالش‌ها رقم می‌زنند. همچنین، در انجام مسئولیت‌هایی که نیاز به نوآوری و خلاقیت دارد، درخشان ظاهر می‌شوند. افراد INTP زمانی می‌توانند فعالیتی را انجام دهند که قبل از شروع کار، به‌طور کامل جوانب مختلف پروژه را روشن کرده باشند.

صداقت و شفافیت

راستگویی و صداقت نیروهای INTP در محیط کاری به این افراد کمک می‌کند تا بازخوردهای واقع و صادقانه‌ای به دیگران بدهند. همچنین، به‌عنوان افرادی مورد اعتماد در بین همکاران به‌ شمار می‌آیند. البته این سادگی و صداقت، ممکن است در جلسات مذاکره مشکل‌ساز شود. در این شرایط، افراد با تیپ شخصیتی INTP سیاست مورد نیاز را به‌خرج نمی‌دهند و در شرایط مورد نیاز، نمی‌توانند ابهام مورد نیاز را برای طرف مذاکره به‌وجود بیاورند. البته، تمرین و آموزش می‌تواند این مسئله را برطرف کند.

دو دختر در حال صحبت کردن با یکدیگر در اتاقی بزرگ و زیبا به‌همراه گل‌های تزئینی

شغل مناسب برای تیپ شخصیتی INTP چیست؟

مشاغلی مانند شیمی‌دان، فیزیک‌دان یا برنامه‌نویس کامپیوتر گزینه‌های مناسبی برای تیپ شخصیتی INTP است. با توجه به این‌که تیپ شخصیتی INTP از مفاهیم تئوری و نظری لذت می‌برد، این افراد به‌صورت ویژه، در مشاغلی که با علوم تخصصی در ارتباط است، موفقیت بیشتری به‌دست می‌آورند. همچنین، شغل مناسب این افراد باید آزادی و خودمختاری مورد نیاز این افراد را تأمین کند. در ادامه، مناسب‌ترین مشاغل تیپ شخصیتی INTP را بیان می‌کنیم.

  • مهندس شیمی
  • تحلیل‌گر بازارهای مالی
  • روانشناس
  • فیزیک‌دان
  • برنامه‌نویس کامپیوتر
  • دانشمندان پزشکی قانونی
  • تحلیل‌گر امنیت اطلاعات
  • ریاضی‌دان
  • داروساز
  • توسعه‌دهنده نرم‌افزار
  • زمین‌شناس

اگر تیپ شخصیتی ما INTP است، حال که می‌دانیم مشاغل مناسب برای افراد با تیپ شخصیتی INTP چیست، راحت‌تر می‌توانیم برای زندگی حرفه‌ای خود برنامه‌ریزی داشته باشیم. همان‌طور که گفته شد، تیپ شخصیتی INTP در فعالیت‌های داده‌محور درخشان عمل می‌کند. برای آشنایی بیشتر با این حوزه، می‌توانیم از فیلم آموزش رایگان آشنایی با شغل کارشناس تحلیل داده ها فرادرس استفاده کنیم. همچنین، در جدول زیر نیز می‌توانیم تمام این مشاغل را به‌صورت کامل مشاهده کنیم.

مشاغل مناسب برای تیپ شخصیتی INTP
انسان‌شناسمهندس کامپیوترتاریخ‌دان
باستان‌شناسبرنامه‌نویسمفسر و مترجم
معمارمتخصص امنیت شبکهپژوهشگر
هنرمندطراح نرم‌افزار کامپیوترقاضی
ستاره‌شناسنویسنده خلاقوکیل
مهندس زیست‌پزشکیاقتصاددانریاضی‌دان
مدیر کالج و دانشگاهطراح بازیمیکروبیولوژیست
استاد دانشگاهتحلیل‌گر بازارهای مالیموسیقی‌دان
سازنده انیمیشنمتخصص ژنتیکمدیر شبکه
نورولوژیستداروسازجراح پلاستیک
کار درمانگرعکاسروان‌پزشک
دامپزشکبرنامه‌نویس بک‌اند و فرانت‌اند

عملکرد تیپ شخصیتی INTP  در فعالیت‌های تیمی چگونه است؟

همان‌طور که گفته شد، تیپ شخصیتی INTP تمایل دارد تا حد امکان به‌صورت انفرادی فعالیت کند. همچنین، به‌طور معمول در نگاه هم‌تیمی‌ها به‌عنوان فردی باهوش، باکفایت و منطقی به‌نظر می‌آیند. البته، با وجود شیوه‌های تفکر پیچیده در افراد INTP، نمی‌توانند به‌راحتی افکار و ایده‌های خود را بیان کنند. در نتیجه، احتمال سوءبرداشت، احساس درک نشدن یا وجود ناهماهنگی در این افراد زیاد است. همچنین، برای این‌که تیپ شخصیتی INTP بهترین عملکرد را از خود نشان دهد، باید این افراد را آزاد بگذاریم تا فرایندهای مختلف را تحلیل کنند و ایده‌های جدید خود را در فرایند کاری به‌کار ببرند. این افراد، تمایل دارند تا در محیطی آرام و عاری از تعارض‌های بین‌فردی فعالیت کاری داشته باشند. همچنین، تمایل دارند تا ارتباط‌های بین‌فردی خود را به‌صورت رسمی و مبتنی بر سلسله‌مراتب سازمانی شکل دهند.

فراوانی تیپ شخصیتی INTP به چه صورت است؟

بر اساس گزارش مرکز کاربردی تیپ‌های شخصیتی، تیپ شخصیتی INTP از نادرترین انواع تیپ شخصیتی است و حدود ۳ تا ۵ درصد از جمعیت عمومی را شامل می‌شود. همچنین در منابع دیگر، آمار این تیپ شخصیتی، ۱ تا ۵ درصد از جامعه است. در این میان، فراوانی تیپ شخصیتی INTP در آقایان بیشتر از بانوان است.

نمودار مقایسه میزان شیوع تیپ‌های مختلف شخصیتی
نمودار مقایسه میزان فراوانی تیپ‌های مختلف شخصیتی

رشته‌های درسی مناسب برای افراد با تیپ شخصیتی INTP چیست؟

رشته‌های تحصیلی که نیاز به قوای فکری و خلاقیت دارد از جمله روانشناسی، هنر، اقتصاد، فلسفه یا موسیقی گزینه‌های ایده‌آل برای دانش‌آموزان و دانشجویان INTP  هستند. در ادامه، مهم‌ترین رشته‌های تحصیلی را معرفی می‌کنیم.

  • مردم‌شناسی
  • معماری
  • بیوشیمی
  • زیست‌شناسی
  • روزنامه‌نگاری
  • رسانه

اگر بدانیم رشته‌های درسی مناسب برای تیپ شخصیتی INTP چیست، می‌توانیم مسیر زندگی حرفه‌ای و تحصیلی خود را متناسب با توانمندی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی خود بچینیم.

جدول رشته‌های تحصیلی مناسب برای تیپ شخصیتی INTP

رشته‌های تحصیلی INTP
مدیریت کسب و کارمدیریت کارآفرینیریاضی محض
مدیریت فناوری اطلاعاتطراحی محیطتکنولوژی پزشکی
شیمیبرنامه‌ریزی شهریمدیا
تکنولوژی اطلاعات (IT)سرمایه‌گذاریزبان مدرن
زیست‌شناسیمدیریت هنرهای گرافیکیموسیقی
روزنامه‌نگاریتاریخفلسفه
مشاور روانشناسمطالعات قانونیفیزیک
عدالت کیفری و جرم‌شناسیمدیریتروانشناسی
اقتصاداقتصاد مبتنی بر ریاضیاتنویسندگی

فرایندهای شناختی ۴گانه در تیپ شخصیتی INTP چیست؟

بر اساس نظریه روانکاو سوئیسی به‌ «کارل یونگ» (Carl Jung)، تیپ‌های شخصیتی را می‌توانیم بر اساس فرایندهای شناختی آن‌ها طبقه‌بندی کنیم. بر اساس فرایندهای شناختی مختلف از جمله فرایند شناختی غالب، فرایند شناختی کمکی، فرایند شناختی درجه سوم و فرایند شناختی فرعی، ساختار شخصیتی و الگوهای رفتاری شکل می‌گیرند. در ادامه، هر کدام از این فرایندهای شناختی را توضیح می‌دهیم.

  • «فرایند شناختی غالب» (Dominant Function): بیشترین نقش را در ساختار شخصیت ایفا می‌کند و بر روی تمام جنبه‌های زندگی تأثیرگذار است. این فرایند شناختی، شیوه دریافت اطلاعات از محیط اطراف را نشان می‌دهد. اگرچه، فرایند شناختی غالب، از سوی فرایند شناختی کمکی حمایت می‌شود.
  • «فرایند شناختی کمکی» (Auxiliary Function): کمتر از فرایند شناختی غالب تقویت شده اما کاربرد فراوانی در زندگی دارد. این فرایند شناختی، باعث انعطاف‌پذیری بیشتر افراد در زندگی می‌شود.
  • «فرایند شناختی درجه سوم» (Tertiary Function): رشد کمتری در ساختار شخصیتی افراد داشته است، اما با این حال، نشانه‌هایی از آن را می‌توانیم در دنیای بیرونی مشاهده کنیم و همچنین، با تمرین و پشتکار افراد می‌توانند این فرایند شناختی را تقویت کنند.
  • «فرایند شناختی فرعی» (Inferior Function): تا حد زیادی در ناخودآگاه قرار دارد و به‌عنوان نقاط ضعف افراد محسوب می‌شود.

در ادامه، فرایندهای شناختی چهارگانه مربوط به تیپ شخصیتی INTP را توضیح می‌دهیم.

فردی در حال فکر کردن پشت میز تحریر در یک اتاق بسیار بزرگ و نورگیر

فرایند شناختی غالب در افراد INTP چیست؟

فرایند شناختی غالب در افراد INTP، متفکر درون‌گرا (Introverted Thinking) است. افراد با تیپ شخصیتی INTP، متفکران درون‌گرایی هستند که همواره به‌ دنبال یادگیری شیوه انجام شدن کارها می‌گردند. این افراد، همواره در تلاش هستند تا با تجزیه مفاهیم و ایده‌ها به قسمت‌های کوچک‌تر، یاد بگیرند که هر بخشی چگونه در کنار سایر قسمت‌ها کار می‌کند و همچنین، ارتباط بخش‌های مختلف چگونه به کارکرد کل سیستم می‌شود.  افراد با تیپ شخصیتی INTP بسیار منطقی هستند و تفکر عملیاتی شگفت‌انگیزی دارند. این افراد تمایل دارند تا پیش از به اشتراک گذاشتن دیدگاه خود یا اقدام عملی، فهم کاملی از موضوع مورد نظر پیدا کنند.

فرایند شناختی کمکی در افراد INTP چیست؟

فرایند شناختی کمکی در افراد INTP، برون‌گرای شهودی (Extraverted Intuition) است. این افراد، همواره به دنبال کشف احتمالات جدید هستند، در این راستا، همواره از خود می‌پرسند، «اگر چنین اتفاقی فلان جور پیش می‌رفت چه می‌شد؟». این افراد، برای دستیابی به ایده‌های مختلف، از بینش خود نسبت به موضوعات، توانایی تصویرسازی روشن و تجربیات گذشته استفاده می‌کنند. افراد INTP، به‌طور معمول دانش خود را در ذهن مرور می‌کنند. این افراد، الگوهای مختلف را دنبال می‌کنند تا جرقه‌ای در ذهن آن‌ها زده شود و به بینش مشخصی از چالش مورد نظر برسند. این افراد، تمایل دارند تا زمان قابل توجهی از زندگی خود را صرف فکر کردن به آینده کنند و همچنین،‌ تمام احتمالات ممکن آتی را در نظر بگیرند.

فرایند شناختی درجه سوم در افراد INTP چیست؟

فرایند شناختی درجه سوم در افراد INTP، درون‌گرای حسی است. این افراد، اهمیت زیادی به جزئیات می‌دهند و با دقت بسیار بالا، تمام شواهد و تجربیات موجود را طبقه‌بندی می‌کنند. افراد INTP همواره اطلاعات جدید را با دانش گذشته خود مقایسه می‌کنند و تناقضات مختلف را به‌دست می‌آورند. ترکیب اطلاعات به افراد INTP کمک می‌‌کند تا پیش‌بینی دقیق‌تری نسبت به آنچه در آینده اتفاق خواهد افتاد به‌دست بیاورند.

اتاق بسیار بزرگ و زیبایی به‌همراه پنجره‌های بزرگ و نورگیر

فرایند شناختی فرعی در افراد INTP چیست؟

فرایند شناختی فرعی در افراد INTP، «برون‌گرای احساسی» (Extraverted Feeling) است. افراد INTP از تعارض گریزان هستند و به دنبال گروه‌هایی با کمترین تنش ممکن می‌گردند. این افراد در مواجهه با آشنایان یا افرادی که با آن‌ها راحت هستند، برون‌گرایی بسیار زیادی را از خود نشان می‌دهند. اما در هر حال، موقعیت‌های اجتماعی برای افراد INTP استرس‌زا است. افراد INTP احساسات خود را سرکوب می‌کنند و چالش‌های قابل توجهی در ارتباط با سایر افراد دارند. همچنین، هنگامی که این افراد تحت استرس قرار می‌گیرند، ترجیح می‌دهند بر منطق خود تکیه کنند و احساسات خود را در نظر نمی‌گیرند.

تفاوت INTP-a و INTP-t چیست؟

تیپ شخصیتی INTP به دو دسته مهم تقسیم می‌شود. افراد با تیپ شخصیتی INTP-a قاطعیت بسیار بالاتری دارند در حالی‌که افراد با تیپ شخصیتی INTP-t خجالتی‌تر هستند و راحتی چندانی در روابط اجتماعی ندارند. با این وجود، شخصیت‌های INTP به‌طور کلی به‌عنوان افرادی منطقی در نظر گرفته می‌شوند. به‌طوری که تمام افکار و واکنش‌های رفتاری این افراد، مبتنی بر منطقی روشن است. در ادامه این مطلب از مجله فرادرس، هر کدام از زیردسته‌های تیپ شخصیتی INTP را توضیح می‌دهیم.

  • تیپ شخصیتی INTP-a: این افراد از دید دیگران به‌عنوان «منطقی‌های قاطع» (Assertive Logician) شناخته می‌شوند. تیپ شخصیتی INTP-a، اعتمادبه‌نفس بالاتری دارد و در موقعیت‌های اجتماعی، بیش از تیپ شخصیتی INTP-t احساس راحتی می‌کند. همچنین، افراد با این تیپ شخصیتی رضایت بیشتری نسبت به زندگی دارند.
  • تیپ شخصیتی INTP-t: این افراد از دیدگاه اجتماعی، به‌عنوان «منطقی‌های آشفته» (Turbulent Logician) شناخته می‌شوند. به این شکل که در مقایسه با تیپ شخصیتی INTP-a، احساس راحتی کمتری در موقعیت‌های اجتماعی دارند و همچنین، رضایت آن‌ها از زندگی بسیار کمتر است. بعلاوه اعتمادبه‌نفس افراد با تیپ شخصیتی INTP-t، کمتر از تیپ شخصیتی INTP-a است.

حال که می‌دانیم زیردسته‌های تیپ شخصیتی INTP چیست، تحلیل عمیق‌تر و دقیق‌تری از افراد با این تیپ شخصیتی خواهیم داشت. به احتمال بالا، افراد با تیپ شخصیتی INTP-a، میزان برون‌گرایی و مهارت‌های اجتماعی بیشتری نسبت به تیپ شخصیتی INTP-t دارند.

مدیر شرکتی بزرگ که در دفتر خود نشسته و از پنجره به محیط بیرون نگاه می‌کند.

ورود به دنیای تیپ‌های شخصیتی با فرادرس چگونه است؟

حال که به‌طور کامل می‌دانیم تیپ شخصیتی INTP چیست و همچنین، با مدل MBTI نیز آشنا شده‌ایم. می‌توانیم اطلاعات تخصصی‌تری در حوزه شخصیت‌شناسی به‌دست بیاوریم. این اطلاعات می‌توانند به ما کمک کنند تا تحلیل‌های قوی‌تری از شخصیت اطرافیان داشته باشیم. بعلاوه، از سایر مدل‌های شخصیت‌شناسی نیز استفاده کنیم.

در صورت آشنایی با ابزارهای مختلف، می‌توانیم به‌شیوه‌های مختلفی شخصیت افراد را مورد ارزیابی قرار دهیم و به نتایج بسیار دقیق‌تری برسیم.

برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش شخصیت بر روی تصویر کلیک کنید.
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش شخصیت بر روی تصویر کلیک کنید.

شیوه تربیت فرزند با تیپ شخصیتی INTP چیست؟

اگر فرزند شما دارای تیپ شخصیتی INTP است، باید همواره توجه داشته باشیم که به صحبت‌های منطقی و استدلال‌های مشخص، بهتر از تعاملات عاطفی و بروز احساسات واکنش نشان می‌دهند. در جایگاه والدین، کودک خود را تشویق کنیم تا علایق و استعدادهای خود را در حوزه موضوعات انتزاعی و افکار خلاقانه پرورش دهند. اما از آن‌سو، تلاش کنیم تا ارتباط‌های دوستانه فرزند خود را تقویت کنیم و مهارت‌های اجتماعی از جمله همدلی یا فن‌ بیان را به‌صورت ویژه به او یاد بدهیم. زیرا احتمال زیادی دارد که کودک با شخصیت INTP در ارتباط‌های اجتماعی دچار چالش شده باشد.

نکات ضروری برای مصاحبه شغلی تیپ شخصیتی INTP چیست؟

افراد با تیپ شخصیتی INTP، به بهترین شکل ممکن اطلاعات موجود را تحلیل می‌کنند و استعداد خوبی در جست‌وجو و گردآوری اطلاعات دارند. اگر تیپ شخصیتی INTP داریم، پیش از شروع مصاحبه شغلی، مطمئن شویم که فهم کاملی نسبت به جوانب مختلف فعالیت شغلی و ضروریات مربوط به آن داریم. در این صورت، به‌راحتی می‌توانیم در جلسه مصاحبه، ارتباطی میان فعالیت‌های مورد انتظار کارفرما و استعدادهای خودمان به‌دست بیاوریم. با انجام این کار، به‌خوبی می‌توانیم خودمان را به‌عنوان نامزد مناسب برای شغل مورد نظر نشان دهیم. همچنین، نیاز داریم که مصداق‌ها و مثال‌های روشنی از توانایی ذهنی خود و شیوه استفاده از آن داشته باشیم. برای این کار، به گذشته رجوع کنیم و دستاوردهایی را که با کمک تفکر تحلیلی و منطقی به‌دست آورده‌ایم و معماهای پیچیده‌ای را که با توانایی‌های ذهنی حل کرده‌ایم را بیان کنیم. در ادامه، این مصداق‌ها را به چالش‌های احتمالی شرکت حاضر ربط دهیم و مشخص کنیم که چگونه می‌توانیم در برطرف کردن مشکلات فعلی سازمان، به آن‌ها کمک کنیم.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
indeedvery well mindBALL STATE UNIVARSITY
۲ دیدگاه برای «تیپ شخصیتی INTP چیست و چه خصوصیات و ویژگی هایی دارد؟»

شیوع تیپ شخصیتی INTP چیست؟

آخه این عنوانه نوشتی؟ خودت فهمیدی چی نوشتی؟‌

با سلام؛

از ارائه بازخورد شما بسیار سپاس‌گزاریم. متن بازبینی و اصلاح شد.

با تشکر از همراهی شما با مجله فرادرس

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *