استخراج ارز دیجیتال چیست؟ — راهنمای ماینینگ به زبان ساده

۶۶۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۹ دقیقه
استخراج ارز دیجیتال چیست؟ — راهنمای ماینینگ به زبان ساده

با وجود گسترش استفاده از رمزارزها در سال‌های اخیر، همچنان بسیاری از مفاهیم و اصطلاحات تخصصی این بازار برای کاربران گنگ و مبهم است. یکی از اصطلاحات پرکاربرد اما مبهم این بازار، ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال است که بیشتر کاربران به دلیل مشکلاتی که برای سیستم توزیع برق به وجود آورده با آن آشنا هستند. اما استخراج ارز دیجیتال چیست و کدام رمزارزها را می‌توان استخراج کرد؟ در این مقاله به زبان ساده و مرحله به مرحله به این سوال پاسخ می‌دهیم. استخراج ابری و استخراح با هارددیسک از جمله مطالب دیگر مطرح شده در این مقاله هستند.

استخراج ارز دیجیتال چیست ؟

هنگام استفاده از واژه «استخراج» (Mining)، اولین چیزی که به ذهن انسان می‌رسد، استخراج فلزات گران‌بها مانند طلا و نقره از معادن است. استخراج به کلیه فرآیندهایی گفته می شود که در طی آن، سنگ‌های معدنی تبدیل به فلزات ارزشمند می‌شوند. در فضای ارز دیجیتال نیز مشابه این تعریف، استخراج به کلیه فرآیندهایی گفته می‌شود که در شبکه بلاک چین برای به دست آوردن سکه‌های جدید انجام می‌شود.

از آن جایی که ارز‌های دیجیتال به عنوان جایگزینی برای پول مطرح هستند، فرآیند استخراج را می‌توان مشابه فرآیند تولید سکه‌های طلا در قدیم به عنوان ابزار پرداخت در نظر گرفت. در معادن، کارگران و مهندسان با صرف انرژی زیاد و گذراندن مراحل مختلف، به طلا می‌رسند. در استخراج ارز دیجیتال نیز مشابه این اتفاق رخ می‌دهد و کاربران با استفاده از دستگاه‌های محاسباتی خود و صرف انرژی زیاد به استخراج سکه‌های جدید ارز دیجیتال می‌پردازند. در دنیای واقعی، برای به دست آوردن طلا چاره‌ای جز صرف انرژی وجود ندارد. اگرچه روش‌های استخراج و ابزارهای آن به طور دائم تغییر کرده و کار استخراج را آسان می‌کنند اما، هیچ راه میانبری برای رسیدن به طلای خالص از سنگ معدن وجود ندارد.

سوالی که مطرح می‌شود این است که چه لزومی برای استخراج ارز دیجیتال در دنیای مجازی وجود دارد؟ مگر نمی‌توان کدهای بلاک چین را به گونه‌ای نوشت که بدون نیاز به صرف انرژی سکه‌های شبکه را استخراج کند؟ پاسخ این سوال در ماهیت بلاک چین و الگوریتم اجماع نهفته است. در بخش بعدی به بررسی این مساله می‌پردازیم.

تعریف استخراج ارز دیجیتال

چرا ارز دیجیتال استخراج می شود؟

هدف رمزارزها، ایجاد یک شبکه انتقال و پرداخت «همتا به همتا» (Peer-to-Peer) و «غیرمتمرکز» (Decentralized) است. با ایجاد چنین سیستمی، واسطه‌هایی که برای ثبت و تایید تراکنش‌ها فعالیت می‌کردند از بین می‌روند و کلیه فعالیت‌های مورد نیاز شبکه توسط کاربران آن از سرار دنیا انجام می‌شود. برای توضیح ساده‌تر این موضوع، می‌توان سیستم متمرکز بانکی را در نظر گرفت. در سیستم متمرکز پرداخت، نهاد واسط بانک، اطلاعات حساب و تراکنش‌ها را در سرورهای مرکزی خود ذخیره می‌کند.

کاربران برای انجام تراکنش‌های مالی از سیستم بانکی استفاده می‌کنند. در طی این فرآیند و پس از ایجاد یک تراکنش، بانک موجودی حساب کاربر را بررسی می‌کند و اگر موجودی کافی بود، مقدار مورد نظر به شماره حساب طرف مقابل انتقال داده می‌شود. در نهایت، اطلاعات جدید شبکه در سرور به ‌روزرسانی و تراکنش تایید می‌شود. در صورت بروز هر گونه مشکل نیز کاربران می‌توانند به بانک مراجعه و مشکل را حل کنند.

حال فرض کنید یک سیستم غیرمتمرکز به جای بانک وجود دارد که در آن، وظیفه نگهداری صورت‌حساب‌ها و تایید و ثبت تراکنش‌ها بر عهده کاربران است. در این سیستم اصل اول، توزیع شدن اطلاعات حساب بین تمام کاربران شبکه است. با دسترسی همه کاربران یه اطلاعات حساب‌ها، دستکاری اطلاعات سخت‌تر می‌شود و تغییر داده در شبکه باید با توافق بیش از نصف کاربران صورت بگیرد. علاوه بر این، با داشتن اطلاعات حساب کاربران، نودهای شبکه می‌توانند تراکنش‌های جدید ارسالی را بررسی و تایید کنند.

مشکلی که در این سیستم وجود دارد این است که نودهای شبکه باید باهم هماهنگ باشند تا اطلاعات مشابهی در پایگاه داده ذخیره شود. برای این کار از «الگوریتم اجماع» (Consensus Algorithm) استفاده می‌شود. الگوریتم اجماع، فرآیندی فنی-اقتصادی است که امکان اجماع نودهای شبکه بر روی اطلاعات واحد را فراهم می‌کند. الگوریتم‌های مختلفی برای اجماع در بلاک چین طراحی شده که «اثبات کار» (Proof of Work | PoW) و «اثبات سهام» (Proof of Stake | PoS) دو نوع اصلی آن‌ها هستند.

برای رسیدن به اجماع در اثبات کار، نودهای شبکه باید با صرف انرژی و توان محاسباتی، معادلات شبکه را حل کنند. با این روش، کاربران در صورتی که بخواهند اطلاعات اشتباه به شبکه وارد کنند، شناسایی شده و از چرخه ماینینگ حذف می‌شوند. بنابراین، کل انرژی مصرف شده و هزینه اولیه خرید دستگاه‌های ماینر توسط آن‌ها هدر می‌رود.

ماینرها در ازای مصرف انرژی و استفاده از توان پردازشی خود، از شبکه پاداش دریافت می‌کنند. بدون وجود مشوق اقتصادی، کاربران دلیلی برای حضور در شبکه بلاک چین و ثبت و تایید تراکنش‌ها ندارند. این مشوق، شامل کارمزدهای شبکه و رمزارزهای جدید ایجاد شده است. در سال‌های ابتدایی فعالیت شبکه با توجه به قیمت بسیار پایین توکن‌های آن، پاداش کارمزد به تنهایی جذاب نیست اما با گذشت زمان و افزایش قیمت توکن‌های شبکه و اتمام استخراج ارزهای آن، کارمزد تراکنش‌ها نیز عدد قابل توجهی خواهد بود.

با توجه به مطالب گفته شده می‌توان گفت استخراج ارز دیجیتال در فرآیند اجماع صورت می‌گیرد. دلیل استفاده از دستگاه‌های محاسباتی و صرف انرژی، وادار کردن کاربران به فعالیت صادقانه در شبکه است که پاداش آن نیز از کارمزدهای شبکه و سکه‌های جدید استخراج شده پرداخت می‌شود. «بیت‌کوین»، «اتریوم» و «لایت‌کوین» از جمله ارزهای دیجیتالی هستند که از الگوریتم اثبات کار برای اجماع استفاده می‌کنند.

چه رمز ارزهایی قابل استخراج هستند ؟

همانطور که در بخش‌های قبل گفته شد، استخراج ارز دیجیتال فرآیند تولید سکه‌های جدید در حین اجماع کاربران برای ثبت تراکنش‌ها در بلاک چین است. اما این کار در هر نوع الگوریتم اجماعی انجام نمی‌شود. آن‌چه در بخش قبلی گفته شد، مربوط به الگوریتم اثبات کار است. در الگوریتم اجماع اثبات سهام، برای وادار کردن کاربران به فعالیت صادقانه در شبکه، به جای استفاده از مکانیزم حل معادلات با دستگا‌ه‌های کامپیوتری، از مکانیزم قفل کردن سکه‌های شبکه استفاده می‌شود. در این حالت، فعالیت خرابکارانه در شبکه به معنی از دست دادن دارایی‌ها است.

در بلاک چین‌های با الگوریتم اجماع اثبات سهام، نیازی به صرف انرژی زیاد و خرید دستگاه‌های محاسباتی قوی نیست. از طرفی، مالکیت سکه‌ها نیز همواره با خود کاربر است و می‌تواند هر زمان که خواست آن‌ها را آزاد کند. به همین دلیل، پاداش تایید و ثبت تراکنش در این شبکه‌ها پایین است و تنها از کارمزد معاملات پرداخت می‌شود. در اثبات سهام، سکه‌ها قبل از فعالیت شبکه استخراج و به نسبت‌های مختلف در بخش‌های گوناگون استفاده می‌شوند. در این فرآیند، برای کسب درآمد از ثبت و تایید تراکنش‌ها، کاربران باید مقداری از سکه‌های ارز دیجیتال شبکه را خریداری و قفل کنند که به این فرآیند «استیکینگ» (Staking) گفته می‌شود.

با توجه به مطالب گفته شده، مشخص می‌شود که تنها ارزهایی قابل استخراج هستند که الگوریتم اجماع آن‌ها اثبات کار باشد. برای پیدا کردن ارزهای با قابلیت استخراج می‌توان از سایت «کوین‌مارکت‌کپ» (Coinmarketcap) استفاده کرد. در این سایت در صفحه هر رمز ارز، ویژگی‌های مختلف آن نوشته شده است. اگر ویژگی «Mineable» برای یک رمزارزی وجود داشت به معنی قابل استخراج بودن توکن آن شبکه است. برای پیدا کردن لیست ارزهای قابل استخراج نیز می‌توانید از بخش «Filters» گزینه «Mineable» را فعال کنید. در تصویر زیر می‌توانید فهرستی از ارزهای دیجیتال قابل استخراج را مشاهده کنید.

فهرست ارزهای قابل استخراج

ماینینگ چگونه انجام می‌شود ؟

برای توضیح فرآیند ماینینگ، نحوه تایید و ثبت تراکنش‌ها در شبکه بیت‌کوین را بررسی می‌کنیم. در سایر شبکه‌های با الگوریتم اجماع اثبات کار، مشابه همین روند برای ثبت تراکنش و تولید سکه‌های جدید طی می‌شود. برای این‌که یک تراکنش در شبکه بیت‌کوین ذخیره شود، کاربر در کیف پول ارز دیجیتال خود آدرس دریافت‌کننده تراکنش را به همراه مقدار بیت‌کوین مشخص کرده و و به شبکه ارسال می‌کند. پس از تایید توسط کاربر، اطلاعات تراکنش توسط کلید خصوصی در کیف پول امضا می‌شود. امضای تراکنش با کلید خصوصی به منظور اطمینان نودهای شبکه از صحیح بودن ارسال کننده اطلاعات است.

نودهای شبکه، اطلاعات کل تراکنش‌های انجام شده در شبکه را به صورت یک دفتر کل توزیع شده در اختیار دارند. با دریافت تراکنش کاربر، نودها می‌توانند با داشتن کلید عمومی کاربر و دسترسی به دفتر کل تراکنش‌ها، صحت اطلاعات وارد شده در تراکنش را تایید کنند. نودها همان ماینرهای شبکه هستند که برای استخراج بیت‌کوین با یکدیگر رقابت می‌کنند. با تایید اطلاعات، تراکنش به لیست تراکنش‌های بلوک اضافه می‌شود. فرآیند اصلی رقابت ماینینگ در این مرحله آغاز می‌شود.

در بلاک چین برای این‌که اطلاعات به صورت امن ذخیره‌سازی شود، از «تکنیک‌های رمزنگاری» (Cryptography) مختلف به خصوص «توابع هش» (Hash Functions) استفاده می‌شود. تابع هش، تابع یک طرفه است که برای هر ورودی با هر اندازه‌ای، یک مقدار منحصر به فرد با طول ثابت خروجی می‌دهد. ویژگی مهم این تابع این است که با داشتن خروجی تابع نمی‌توان به ورودی آن رسید و هر تغییر کوچک در ورودی، منجر به تغییر در خروجی که «هش» نام دارد، می‌شود. حل توابع هش برای دستگاه‌های محاسباتی آسان است به این معنی که به دست آوردن هش یک ورودی برای سیستم‌های کامپیوتری به زمان زیادی نیاز ندارد.

برای این‌که فرآیند هش کردن توابع به کار تبدیل شود و کاربران هزینه لازم برای اثبات صداقت خود را پرداخت کنند، مقداری سختی به آن افزوده می‌شود. شبکه بیت‌کوین هر 2016 بلاک یک‌بار، مقدار توان دستگاه‌های موجود در شبکه را ارزیابی کرده و بر اساس آن سختی شبکه را به دست می‌آورد. بر مبنای سختی شبکه، «هش هدف» (Target Hash) تعیین می‌شود. هش هدف، مقداری است که توسط شبکه و با توجه به سختی آن تعیین می‌شود. هر چقدر تعداد صفر در ابتدای این هش هدف بیشتر باشد، حل کردن تابع هش سخت‌تر خواهد بود.

کاری که ماینرها انجام می‌دهند این است که اطلاعات تراکنش‌های مربوط به بلاک را به همراه یک مقدار تصادفی «نانس» (Nonce) در تابع هش وارد می‌کنند و خروجی آن را با هش هدف مقایسه می‌کنند. خروجی تابع هش کاملا رندوم است و به همین دلیل راه میانبری برای ماینرها نیست و همه نودها باید با قراردادن مقادیر تصادفی نانس، خروجی هش را به دست آورند. هر ماینری که زودتر از بقیه بتواند نانس متناسب با صفرهای موجود در هش هدف را پیدا کند، به عنوان برنده رقابت شناخته می‌شود.

مانیر برنده، عدد نانس را در اختیار سایر ماینرها قرار می‌دهد تا آن‌ها نیز درستی آن را تایید کنند. پس از تایید، ماینر برنده بلوک جدید را به شبکه اضافه می‌کند و اطلاعات آن را به شبکه ارسال می‌کند تا سایر کاربران نیز دفتر کل توزیع شده را به‌روز کنند. پس از این مرحله، سکه‌های جدید ایجاد شده و همراه کارمزد تراکنش‌ها، به کیف پول ماینر برنده واریز می‌شود. استخراج بلوک جدید با استفاده از اطلاعات تراکنش‌های جدید و هش بلوک قبلی آغاز می‌شود.

سخت‌افزار مورد نیاز استخراج ارز دیجیتال چیست ؟

در بخش‌های قبلی، پاسخ سوال استخراج ارز دیجیتال چیست به طور کامل داده شد. هدف این بخش، بررسی تجهیزات مورد نیاز برای استخراج ارز دیجیتال است. ماینرها برای استخراج ارز دیجیتال به دستگاه‌های محاسباتی نیاز دارند که بتوانند توابع هش را حل کنند. طبیعی است که هر چه توان پردازشی دستگاه بیشتر باشد، امکان حل توابع بیشتری در واحد زمان وجود دارد که این مساله، شانس برنده شدن در رقابت را افزایش می دهد. البته این نکته برای تمام ارزهای دیجیتال قابل استخراج صادق نیست و ممکن است الگوریتم اجماع شبکه به ‌گونه‌ای نوشته شود که استفاده از یک دستگاه با توان کم، صرفه بیشتری نسبت به دستگاه‌های قوی‌تر داشته باشد.

پیش از بررسی تجهیزات مختلف استخراج ارز دیجیتال، باید به این نکته اشاره کنیم که نوع الگوریتم و تابع هش استفاده شده در بلاک چین، تاثیر زیادی در انتخاب تجهیزات دارد. هر سخت‌افزاری قادر به حل تمامی توابع هش نیست و از طرافی بازده سخت‌افزار در الگوریتم‌های مختلف متفاوت است. با توجه به این موارد، حتما باید قبل از شروع استخراج، الگوریتم شبکه و قوانین آن بررسی شود تا دستگاه مناسب برای الگوریتم انتخاب شود. در ادامه این بخش، سخت‌افزارهایی که برای استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌شوند را بررسی می‌کنیم.

پردازنده مرکزی CPU

اولین سخت‌افزار قابل استفاده برای استخراج ارز دیجیتال، «پردازنده مرکزی» (CPU) است که به عنوان واحد پردازش در سیستم‌های کامپیوتری و گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود. این پردازنده‌ها برای استخراج در شبکه‌هایی که سختی آن‌ها بالا نیست مناسب است. در سال‌های ابتدایی شروع به کار بیت‌کوین، استخراج بیت کوین با گوشی و کامپیوترهای خانگی با CPU امکان‌پذیر بود اما در طی زمان و با افزایش سختی شبکه استخراح بیت کوین با CPU امکان‌پذیر نیست.

برای استخراج ارز دیجیتال با استفاده از CPU، باید به دنبال ارزهایی باشید که الگوریتم آن‌ها در برابر استفاده از دستگاه‌های ماینر قوی مقاوم است. در هر صورت باید در این ارزها نیز سودآوری استخراج محاسبه شود و در صورت منطقی بودن خروجی، سرمایه‌گذاری انجام شود. ارزهایی مانند «زی‌کش» و «هورایزن» در حال حاضر قابل استخراج با CPU هستند.

سی پی یو ماینینگ

کارت گرافیک GPU

«کارت گرافیک» (GPU) یکی دیگر از سخت‌افزارهای محاسباتی است که برای انجام محاسبات پیچیده به کار می‌رود. نحوه کار کارت گرافیک بدین صورت است که یک فرآیند پیچیده محاسباتی در آن به فرآیندهای کوچک‌تر تقسیم می‌شود. حل این فرآیندهای کوچک، بسیار سریع‌تر از فرآیند اصلی است. قدرت استخراج کارت گرافیک بسیار بیشتر از پردازنده مرکزی و در حدود 30 برابر آن است. پس از ارزش‌گذاری اولیه بیت‌کوین در یکی دو سال پس از شروع به کار، ماینرهای زیادی به شبکه اضافه شدند که همین مساله، سختی شبکه را افزایش داد. افزایش سختی شبکه کاربران را به سمت استفاده از کارت‌های گرافیک سوق داد به شکلی که پس از مدت زمان کوتاهی، عملا استخراج بیت کوین با CPU سودی نداشت.

کارت‌های گرافیک نسبتا ارزان هستند و می‌توان مجموعه‌ای از آن‌ها را به عنوان «ریگ ماینینگ» (Mining Rig) برای استخراج استفاده کرد. اگرچه استخراج بیت‌کوین با کارت گرافیک در حال حاضر ممکن نیست اما استخراج اتریوم و بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر مانند «اتریوم کلاسیک» و «بیم» همچنان با استفاده از کارت‌های گرافیک سودده است. معمولا بیشتر ارزهایی که با CPU استخراج می‌شوند با کارت گرافیک نیز قابل استخراج هستند و محدودیتی برای آن‌ها وجود ندارد.

استهخراج رمز ارز با کارت گرافیک

دستگاه‌های مخصوص FPGA

دستگاه‌های FPGA نوع خاصی از سخت‌افزارهای محاسباتی هستند که شباهت زیادی به کارت‌های گرافیک دارند اما توان محاسباتی آن‌ها بسیار بیشتر است. یک قطعه FPGA می‌تواند 3 تا 100 برابر قوی‌تر از کارت‌های گرافیک باشد. علی‌رغم توانایی بالای این دستگاه‌ها در حل توابع هش، به دلیل سختی شکل‌دهی و پیکربندی چندین قطعه از آن در کنار هم، استفاده زیادی از آن برای فرآیند ماینینگ صورت نمی‌گیرد.

استخراج ارز دیجیتال با fpga

دستگاه‌های ماینر ASIC

اصلی‌ترین سخت‌افزار استخراج بیت‌کوین و برخی دیگر ارز ارزهای دیجیتال مانند «لایت‌کوین»، دستگاه‌های ای‌سیک هستند. ای‌سیک به معنی «مدار مجتمع با کاربرد خاص» (Application Specific Integrated Circuit | ASIC) است که با هدف استخراج ارزهای دیجیتال ساخته شده و هیچ کاربرد دیگری ندارد. این دستگاه‌ها نسبتا گران هستند و از طرفی قابلیت شخصی‌سازی ندارند اما به دلیل توان پردازشی بالا و مصرف برق کمتر، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. با ایجاد این سخت‌افزار و گسترش استفاده از آن در سال‌های گذشته، در حال حاضر استخراج بیت‌کوین با هیچ سخت‌افزار دیگری سودساز نیست.

بسیاری از پروژه‌های ارز دیجیتال، از الگوریتم‌ها و روش‌هایی استفاده می‌کنند که در برابر استفاده از دستگاه‌های ای‌سیک مقاوم هستند. دلیل این کار این است که توان پردازشی و قیمت دستگاه‌های ای‌سیک بالا است. با ورود این دستگاه‌ها به چرخه استخراج، بسیاری از ماینرهای کوچک از چرخه حذف می شوند و این منجر به تسلط ثروتمندان بر شبکه و متمرکز شدن آن می‌شود. پروژه‌‌هایی مانند «زی‌کش»، «هورایزن» و تا حدودی «اتریوم» استفاده از ای‌سیک برای استخراج را برنمی‌تابند.

ای سیک

استخر استخراج ارز دیجیتال چیست ؟

در بخش سخت‌افزار مورد نیاز استخراج ارز دیجیتال چیست گفته شد که با افزایش تعداد ماینرها و توان پردازشی دستگاه‌های ماینینگ، استخراج برای سرمایه‌گذاران خرد بی‌معنی می‌شود. در شبکه‌های با الگوریتم اجماع اثبات کار، ماینری که زودتر از دیگران به هش هدف شبکه دست پیدا می‌کند برنده رقابت است. اگرچه رسیدن به عدد نانس مناسب در تابع هش کاملا تصادفی است اما، هر ماینری که توان محاسباتی بالایی داشته باشد، امکان حل توابع بیشتر و رسیدن به نانس را دارد. این مساله باعث می‌شود کاربرانی که توان پردازشی بالایی ندارند عملا هیچ‌گاه نتوانند جواب بلاک را پیدا  کرده و پاداش دریافت کنند.

«استخر استخراج» (Mining Pool) برای حل این مشکل ایجاد شده است. در استخر استخراج افراد مختلف از سرتاسر دنیا توان پردازشی خود را جمع‌می‌کنند تا به عنوان یک واحد در فرآیند استخراج شرکت کنند. با این کار توان پردازشی جمع‌شده عدد قابل توجهی می‌شود که امکان برنده شدن در فرآیند استخراج را دارد. مقداری از پاداش دریافت شده به عنوان کارمزد استخراج برداشته می‌شود و باقی‌مانده آن به نسبت توان پردازشی به اشتراک ‌گذاشته بین کاربران تقسیم می‌شود.

استخراج ابری ارز دیجیتال چیست ؟

«استخراج ابری» (Cloud Mining) یکی دیگر از مفاهیم مطرح در حوزه ماینینگ است. سایت‌های استخراج ابری، امکان اجاره توان پردازشی دستگاه‌های ماینر را برای کاربران فراهم می‌کنند. در این حالت، شما نیازی به خرید دستگاه‌های ماینر برای استخراج ندارید و مدیران سایت استخراج ابری با دریافت پول از شما مقدار توان پردازشی خواسته شده را وارد شبکه کرده و ارز دیجیتال استخراج می‌کنند.

این روش، مزیت‌های زیادی برای کاربران شبکه دارد. کاربران بیشترین سود را از استخراج ابری می‌برند چرا که می‌توانند بدون دغدغه‌های استخراج شخصی مثل خرید دستگاه‌، اجاره کردن محل استخراج، کسب مجوزهای لازم برای استفاده از برق، نصب نرم‌افزارها و پایش فعالیت ماینر، با سرمایه‌ بسیار کمتر در فرآیند استخراج سهیم شوند. مطالب گفته شده، روی مثبت و جذاب استخراج ابری است. روی منفی این سکه، کلاهبرداری‌های بی‌شماری است که به اسم استخراج ابری انجام می‌شود.

بسیاری از وب‌سایت‌هایی که مدعی استخراج ابری با هزینه‌های بسیار کم هستند، در اصل سایت‌های کلاهبرداری از مردم هستند. بنابراین، در صورتی که تمایل دارید در استخراج ابری ارز دیجیتال شرکت کنید حتما اطلاعات کافی از شرکت و وب‌سایت ارائه دهنده این خدمات به دست آورید. ساده‌ترین کاری که می‌توان انجام داد، محاسبه هزینه‌های جاری استخراج به صورت شخصی است. اگر هزینه‌های استخراج ابری از این مقدار کمتر بود، احتمال کلاهبرداری بودن پروژه بسیار بالا است.

استخراج ابری رمز ارز

ابزارهای مورد نیاز برای استخراج ارز دیجیتال چیست ؟

در بخش سخت‌افزار مورد نیاز ارز دیجیتال چیست اشاره کردیم که اصلی ‌ترین ابزار مورد نیاز برای ماینینگ، سخت‌افرار است. انتخاب سخت‌افزار با توجه به رمزارز مورد نظر و مقدار سرمایه انجام می‌شود. نوع رمزارز می‌تواند نوع خاصی از سخت‌افزار را به ما دیکته کند. به عنوان مثال، استخراج بیت‌کوین تنها با دستگا‌های ماینر قابل انجام است در حالی که برای ارزهایی مانند «زی‌کش» و «هورایزن»، کارت گرافیک و پردازنده مرکزی قابل استفاده است. برای راه‌اندازی سیستم استخراج به ابزارهای دیگری نیز نیاز است که در ادامه آورده شده است.

  • مادربرد برای جاگذاری قطعه‌های مختلف مورد نیاز برای استخراج مثل کارت گرافیک و پردازنده مرکزی
  • پردازنده مرکزی برای شروع به کار سیستم و نصب نرم‌افزارهای استخراج
  • حافظه موقت یا RAM برای اجرای سریع‌تر برنامه‌ها
  • هارد دیسک یا هارد SSD برای ذخیره گزارش‌های استخراج و فایل نصب نرم‌افزارها
  • منبع تغذیه برای برق‌رسانی مناسب به سیستم
  • سیستم خنک‌کننده دستگاه‌های سخت‌افزاری

در صورتی که استخراج با پردازنده مرکزی انجام می‌شود، حتما باید این قطعه از قدرت مناسبی برخوردار باشد اما در استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک، نیازی به CPU با قدرت بالا نیست. قطعات مختلف استفاده شده در سیستم، باید با یکدیگر سازگار باشند. مادربرد، حافظه موقت و حافظه دائمی با توجه به نوع کارت گرافیک انتخاب می‌شوند. توجه داشته باشید که در استخراج با استفاده از دستگاه‌های ماینر نیازی به ایجاد یک سیستم جدید نیست.

برای کار با دستگاه‌های ماینر، ابتدا باید ماینر را به برق وصل کنید. با اتصال ماینر به مودم مشترک با کامپیوتر شخصی، می‌توانید به تنظیمات ماینر دسترسی پیدا کرده و مراحل نصب نرم‌افزار، اتصال به استخر استخراج و معرفی کیف پول را انجام دهید. پس از آن، کار ماینینگ شروع می‌شود و شما از سیستم خود تنها برای پایش ماینر استفاده می‌کنید.

بیشترین مصرف برق در ماینینگ، مربوط به فرآیند خنک‌سازی است. بنابراین، انتخاب محل مناسب برای استخراج می‌تواند تا حدود زیادی هزینه‌های مربوط به این فعالیت را کاهش دهد. منبع تغذیه نیز یکی دیگر از اجزای مهم در فرآیند ماینینگ است. استفاده از منبع تغذیه ضعیف می‌تواند باعث خرابی سخت‌افزارهای استخراج شود.

نرم‌افزار استخراج ارز دیجیتال چیست ؟

نرم‌افزارهای استخراج، برای کنترل و پایش فعالیت استخراج از طریق سخت‌افزارها استفاده می‌شود. با استفاده از این نرم‌افزارها کاربرها می‌توانند دستگاه خود را به استخر استخراج مورد نظر وصل و کیف پول خود را به آن معرفی کنند. معمولا هر استخری نرم‌افزار مخصوص به خود را برای استخراج ارز دیجیتال دارد. بنابراین، با انتخاب استخر استخراج می‌توانید به سایت آن مراجعه و نرم‌افزار مربوطه را دانلود کنید. نرم‌افزارهای عمومی دیگری برای استخراج وجود دارد که بیشتر برای کاربرانی که به تنهایی و بدون اتصال به استخر استخراج کار ماینینگ انجام می‌دهند، مناسب است.

نرم افزار استخراج ارز دیجیتال

محاسبه سودآوری استخراج ارز دیجیتال

قبل از خرید سخت‌افزار و هر ابزار دیگری برای استخراج، بهتر است ابتدا با استفاده از متغیرهای تاثیرگذار، سودآوری استخراج و نرخ بازگشت سرمایه آن محاسبه شود. بدون انجام این کار ممکن است سرمایه‌گذار وارد فرآیندزیان‌ده شده و سرمایه خود را از دست بدهد. متغیرهای مختلفی بر سوددهی استخراج ارز دیجیتال تاثیر گذارند که در ادامه، فهرستی از آن‌ّا آورده شده است.

  • هش ریت سخت‌افزار: «هش‌ریت» (Hash Rate) نشان‌دهنده تعداد محاسباتی است که یک سخت‌افزار می‌تواند در واحد زمان برای حل توابع هش استفاده کند. این مقدار، علاوه بر این که برای دستگاه‌های مختلف متفاوت است، برای الگوریتم‌های متفاوت نیز مقادیر متفاوتی دارد. به عنوان مثال، هش ریت یک ریگ گرافیک خاص می‌تواند برای الگوریتم بیت‌کوین یک مقدار و برای لایت‌کوین مقدار دیگری باشد.
  • پاداش شبکه: مقدار سکه‌هایی که ماینرها به ازای حل معادله بلوک شبکه دریافت می‌کنند، می‌تواند ثابت یا متغیر باشد. به عنوان مثال، تعداد سکه‌های پاداش شبکه برای حل هر بلوک در بلاک‌چین بیت‌کوین هر چهار سال یکبار نصف می‌شود. این متغیر به همراه قیمت سکه‌های ارز دیجیتال می‌تواند نقش تعیین کنننده‌ای در سودآور بودن با نبودن استخراج ایفا کند.
  • سختی استخراج: این متغیر مربوط به کل توان پردازشی شبکه و نشان‌دهنده میزان رقابت نودها در شبکه است. هر چه این مقدار کمتر باشد، رقابت آسان‌تر و احتمال برنده شدن بیشتر است.
  • هزینه و مقدار برق مصرفی: بخش اصلی هزینه استخراج ارز دیجیتال مربوط به مصرف برق است. میزان برق مصرفی دستگاه ماینر مشخص است. از طرفی هزینه برق مصرفی را می‌توان با استفاده از آیین‌نامه‌های مختلف هر کشوری به ‌دست آورد. ضرب این دو عدد در هم، هزینه برق مصرفی برای استخراج را مشخص می‌کند. توجه داشته باشید که در بیشتر کشورها، هزینه برق ماینینگ بیشتر از هزینه عادی مصرف برق محاسبه می‌شود.
  • کارمزد استخر استخراج: کسب درآمد از ارزهای دیجیتال با روش استخراج، بدون استفاده از استخر استخراج ممکن نیست. استخر‌های مختلف به دلیل فراهم آوردن شرایط استخراج، از کاربران کارمزد دریافت می‌کنند. مقدار این کارمزد، برای استخرهای مختلف متفاوت است اما معمولا بیشتر از 2 درصد نیست.
  • قیمت رمزارز: تغییرات قیمت در رمزارز یکی دیگر از عوامل موثر بر فرآیند سودآوری استخراج است. بازار ارزهای دیجیتال بازار پرنوسانی است و همین مساله می‌تواند منجر به تغییرات شدیدی در سودآوری فرآیند استخراج شود. به همین دلیل معمولا ماینرها در زمان‌های رشد بازار ارزهای خود را به فروش می‌رسانند و در روند نزولی ذخیره می‌کنند تا از این طریق بتوانند سوددهی خود را کنترل کنند.
  • هزینه اولیه خرید دستگاه استخراج: هزینه ثابت خرید دستگاه‌ ماینر و سایر ابزارهای مورد نیاز ماینینگ نیز باید در محاسبه سودآوری و نرخ بازگشت سرمایه ماینر در نظر گرفته شود.

با مشخص بودن این متغیرها، می‌توانید به وب‌سایت‌های مختلفی که ماشین حساب محاسبه سودآوری استخراج دارند مراجعه و سودآوری آن را برای زمان‌های مختلف به دست آورید. در صورتی که سود حاصل مناسب بود، می‌توانید دستگاه‌های بررسی شده را خریداری و کار ماینینگ را شروع کنید.

وب‌سایت محاسبه سودآوری استخراج ارزهای دیجیتال «+»

استخراج ارز دیجیتال با هارد دیسک

تمامی فرآیندهای استخراج معرفی شده در بخش‌های قبلی، مربوط به ارزهای دیجیتال با الگوریتم اثبات کار بود. در الگوریتم اثبات سهام استخراج معنی ندارد و کاربران با قفل کردن ارزهای دیجیتال شبکه به تایید و ثبت تراکنش‌ها می‌پردازند. در این میان، نوع دیگری از الگوریتم اجماع با نام «اثبات ظرفیت یا حافظه» (Proof of Capacity) وجود دارد که در آن، اجماع با استفاده از فضای ذخیره‌سازی قرار داده شده در شبکه صورت می‌گیرد.

فرآیند استخراج ارز دیجیتال با هارد دیسک به روش‌های مختلفی انجام می شود. در مدلی از اثبات ظرفیت، اجماع با استفاده از توابع هش صورت می‌گیرد اما شکل استفاده از این توابع برای رسیدن به اجماع متفاوت است. توضیح ساده این روش به این صورت است که کاربران، فضای خالی هارددیسک خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند و کامپوتر آن‌ها با حل معادلات تابع هش مخصوص به شبکه، مقادیر عددی مختلف را که می‌توانند به عنوان جواب شبکه شناخته شوند در خود ذخیره می‌کنند. در نهایت هر کس که تعداد بیشتری عدد جواب را در هارد خود ذخیره کرده باشد، برنده رقابت استخراج خواهد بود.

با این توضیحات، حافظه بیشتر به معنی ثبت تعداد بیشتر پاسخ معادله و احتمال بیشتر برای برنده‌ شدن در استخراج ارز دیجیتال است. روش‌های دیگری هم هستند که به جای استفاده از توابع هش از ترکیب استیکینگ و حافظه استفاده می‌کنند. در این حالت، کاربران علاوه بر این که حافظه خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند، مقداری از توکن‌های آن را هم در قرارداد هوشمند ذخیره می‌کنند تا از این طریق صداقت خود را نشان دهند. پاداش شبکه باتوجه به میزان حافظه و ارز دیجیتال استیک شده، بین کاربران شبکه تقسیم می‌شود.

از جمله مهم‌ترین ارزهای دیجیتالی که از این مکانیزم برای استخراج ارز دیجیتال جدید استفاده می‌کنند، می‌توان به رمزارزهای «استورج» (Storj) و «فایل‌کوین» (Filecoin) اشاره کرد. برای شروع استخراج در هر یک از این پروژه‌ها می‌توانید با مراجعه به سایت هر پروژه مراحل مختلف را دنبال کرده و سیستم خود را به شبکه نودهای پروژه وصل کنید. این حوزه با گسترش فضای اینترنت و متاورس می‌تواند برای ذخیره‌سازی اطلاعات به صورت غیرمتمرکز بسیار مفید واقع شود.

استخراج ارز دیجیتال با هارد دیسک

مزایا و معایب استخراج ارز دیجیتال با هارد دیسک

بزرگترین مزیت استفاده از هارد دیسک برای استخراج ارز دیجیتال و رسیدن به اجماع، مصرف انرژی پایین در آن است. در پروژه‌هایی که از توابع هش برای اجماع اثبات فضا استفاده می‌کنند، مقدار برق مصرفی 30 برابر کمتر از الگوریتم اجماع اثبات کار است. در نوع دوم این پروژه‌ها که از اثبات سهام استفاده می‌کنند، مصرف برق بسیار پایین‌تر است و این یک مزیت بزرگ برای این روش به حساب می‌آید.

مزیت دوم، کاربردی بودن این روش اجماع است. در مدل‌های معادلاتی اگرچه همچنان بخش بزرگی از محاسبات تنها برای اطمینان از فعالیت صادقانه است اما، در روش ترکیبی با اثبات سهام، حافظه برای ذخیره‌سازی فایل‌های مختلف استفاده می‌شود. بنابراین، این روش می‌تواند علاوه بر نوعی اجماع، به عنوان روشی برای به اشتراک‌گذاری و نگهداری فایل‌ها به صورت غیرمتمرکز استفاده شود.

مزیت سوم این روش، استفاده از هر نوع هارد دیسک برای استخراج ارز دیجیتال است. معمولا تفاوت زیادی از نظر استخراج بین هارد دیسک‌های قدیمی و جدید وجود ندارد و تنها مقدار حافظه است که می‌تواند در مقدار درآمد نودها موثر باشد. در صورت عدم تمایل به شرکت در فرآیند استخراج، امکان فروش یا استفاده از هارد دیسک در کاربردهای دیگر نیز وجود دارد این در حالی است که دستگاه‌های ماینر، تنها برای استخراج کاربرد دارند.

مزیت مهم دیگر این روش، غیرمتمرکز بودن آن است. هر سیستم کامپوتری معمولا یک هارد دیسک نصب شده دارد و در صورت اضافی بودن ظرفیت آن، کاربر می‌تواند حافظه را در اختیار پروژه بلاکچین قرار داده و از این طریق درآمدزایی کند. این مساله باعث غیرمتمرکز‌تر شدن شبکه و امنیت بالای آن می‌شود.

در کنار مزایای ذکر شده، استخراج ارز دیجیتال با هاردیسک معایبی نیز دارد. بزرگترین عیب این روش برای الگوریتم‌هایی که از تابع هش استفاده می‌کنند، بی‌کاربرد بودن حافطه در فرآیند اجماع است. عیب دیگر این روش این است که هنوز سیستمی که بتواند به طور کامل کارایی این روش را به اثبات برساند به وجود نیامده است. در نهایت، می‌توان افزایش قیمت هارد دیسک با افزایش تمایل عمومی به این نوع پروژه‌ها را یکی دیگر از معایب این روش برشمرد.

مزرعه استخراج ارز دیجیتال چیست ؟

معمولا سرمایه‌گذاران بزرگ از چندین دستگاه ماینر برای استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌کنند. به محلی که در آن تعداد زیادی دستگاه ماینر برای استخراج ارز دیجیتال کار می‌کنند در اصطلاح، «مزرعه استخراج ارز دیجیتال» ( Crypto Mining Farm) گفته می‌شود. این محل معمولا یک سوله بزرگ در خارج از شهر است تا تامین سرمایش آن آسان باشد. استخراج ارز دیجیتال در مزرعه معمولا به صرفه‌تر است چرا که بسیاری از هزینه‌های ثابت را کاهش می‌دهد.

معرفی فیلم آموزش میانگین متحرک Moving Average برای تحلیل تکنیکال در بورس و بازارهای مالی

آموزش میانگین متحرک

تحلیل تکنیکال یکی از روش‌های اصلی تحلیل بازارهای مالی است که از ابزارهای مختلفی برای این کار استفاده می‌کند. اندیکاتورها ابزارهای ریاضی هستند که از تلفیق توابع مختلف ریاضی با داده‌های بازار ایجاد می‌شوند. میانگین متحرک‌ها از اصلی‌ترین اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال هستند و به عنوان مبنایی برای ایجاد اندیکاتورهای دیگر به کار می‌روند. به دلیل اهمیت این موضوع در کسب سود از بازارهای مالی، «فرادرس» فیلم 5 ساعتی آموزش میانگین متحرک Moving Average برای تحلیل تکنیکال در بورس و بازارهای مالی را تدوین کرده است.

این دوره آموزشی در پنج درس طراحی شده است. درس اول، مربوط به مقدمات موضوع شامل مفهوم، ضرورت و اهمیت ایجاد و استفاده از میانگین متحرک در بازارهای مالی است. در درس دوم، انواع میانگین متحرک شامل میانگین متحرک نمایی، ساده، هموار و وزن‌دار خطی آموزش داده می‌شود. درس سوم به بررسی ویژگی‌های مختلف میانگین متحرک‌ها مانند دوره‌ها و تاخیرات آن‌ها اشاره دارد.

در درس چهارم، کاربردها و استراتژی‌های مختلف مبتنی بر میانگین متحرک مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. شناسایی روند با استفاده از میانگین متحرک و بهره‌گیری از آن به عنوان سطح حمایت و مقاومت و استفاده از تقاطع میانگین متحرک‌ها برای ورود و خروج به بازار از جمله این کاربردها هستند. در نهایت و در درس ششم، اندیکاتورهای مشتق شده از میانگین متحرک مانند باند بولینگر آموزش داده می‌شود. این دوره آموزشی برای تمامی فعالان بازارهای بورس، فارکس و ارز دیجیتال مفید است.

  • برای دیدن فیلم آموزش میانگین متحرک Moving Average برای تحلیل تکنیکال در بورس و بازارهای مالی + اینجا کلیک کنید.

جمع‌بندی

استخراج ارز دیجیتال یا ماینینگ، به فرآیند اجماع برای تایید و ثبت تراکنش‌ها در شبکه بلاک چین و استخراج رمزارزهای جدید آن گفته می‌شود. در این مقاله، سوال استخراج ارز دیجیتال چیست را به همراه سوال‌های دیگری شامل موارد زیر پاسخ داده‌ایم.

  • فلسفه استخراج ارز دیجیتال چیست ؟
  • نرم‌افزار، سخت‌افزار  و ابزارهای مورد نیاز استخراج ارز دیجیتال چیست ؟
  • استخراج ابری رمزارز چیست ؟
  • استخر استخراج ارز دیجیتال چیست ؟

علاوه بر این موراد، استخراج ارز دیجیتال در الگوریتم اجماع اثبات ظرفیت و با استفاده از هارددیسک نیز در این مقاله آموزش داده شده است.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ارزهای دیجیتال — راهنمای مفاهیم و اصطلاحات رمزارزها» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Filecoinمجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *