بلاگر چیست و چگونه یک بلاگر موفق شویم؟ — راهنمای کاربردی + فیلم آموزشی

۳۴۳۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۴ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۳۴ دقیقه
بلاگر چیست و چگونه یک بلاگر موفق شویم؟ — راهنمای کاربردی + فیلم آموزشی

واژه «بلاگر»‌ (Blogger) از واژه «Blog» گرفته شده که به معنای «نشریه آنلاین» یا وب‌سایتی است که به طور مداوم، محتوا تولید می‌کند. امروزه با گسترش اینترنت، افراد بسیاری هستند که برای خود یک مجله اینترنتی می‌سازند و در آن شروع به نوشتن می‌کنند. گاهی اوقات نیز بلاگرها، یک شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام را انتخاب می‌کنند و در آن به تولید محتوا مشغول می‌شوند. در این مطلب قصد داریم یاد بگیریم که بلاگر چیست و بعد از آن به آموزش بلاگر شدن بپردازیم.

فهرست مطالب این نوشته
محتوای این مطلب جهت یادگیری بهتر و سریع‌تر آن، در انتهای متن به صورت ویدیویی نیز ارائه شده است.

بلاگر چیست ؟

به شخصی که یک بلاگ یا مجله اینترنتی را مدیریت کند و در آن مطلب بنویسد، بلاگر می‌گویند. البته در ایران به بسیاری از افرادی که در اینستاگرام تولید محتوا می‌کنند، نام بلاگر داده می‌شود و البته صحیح نیست. با این وجود، اگر فضای اینستاگرام را مانند یک وبلاگ تصور کنیم، می‌توان اینستاگرام را نیز نوعی روش بلاگری در نظر گرفت.

انواع بلاگ و بلاگر چیست ؟

بر اساس آمارهای مختلف، در حدود ۶۰۰ میلیون بلاگ فعال در اینترنت وجود دارد. این مقدار، چیزی در حدود یک‌سوم کل وب‌سایت‌های موجود در اینترنت است. در طول دو دهه گذشته به مرور، بلاگ‌ها منبع اثرگذاری از ارائه اطلاعات پیرامون هر موضوعی بوده‌اند.

این امکان وجود دارد که یک بلاگی را برای خودتان ایجاد و با دیگران ارتباط برقرار کنید. البته زمانی که به دنبال پاسخی برای بلاگر چیست باشیم باید به این نکته هم اشاره کنیم که بلاگری تنها به خوانندگان اختصاص ندارد بلکه شخص بلاگر هم به شکل‌های مختلف در این حوزه ابراز وجود می‌کند. به این ترتیب، زمانی که به خوبی بدانید بلاگر چیست و انواع مختلف آن را بشناسید، می‌توانید به بلاگری همانند یک شغل پردرآمد نگاه کنید چراکه به خوبی می‌توان با استفاده از روش‌های موفق دیجیتال مارکتینگ، درآمد مناسبی را بدست آورد.

به عبارت دیگر، روش‌های مختلفی برای کسب درآمد از بلاگری وجود دارد اما یک قانون طلایی بر آن حاکم است. این قانون بیان می‌کند که موضوعی را برای بلاگری انتخاب کنید که اشتیاق فراوانی نسبت به آن دارید. هر قدر که خودتان با موضوع درگیر باشید و به آن علاقه نشان دهید، به شکل بهتری می‌توانید نظرات خود را بیان و احساسات خود را منتقل کنید و همین امر، خواننده را به ذوق می‌آورد و تعامل بیشتری با مطالب شما خواهد داشت. به همین دلیل،‌ بعد از این‌که یاد گرفتیم بلاگر چیست به انواع بلاگ و بلاگر خواهیم پرداخت.

بلاگر چیست

فشن بلاگر کیست؟

در تعریفی ساده، فشن بلاگر به شخصی می‌گویند که در وب‌سایت یا بلاگ خود در رابطه با مد و شیو‌ه‌های مختلف آن می‌نویسد و عکس‌هایی از مدهای لباس منتشر و ویدیوهایی را در رابطه با این موضوع ارائه می‌کند. به طور معمول، فشن بلاگر یک متخصص مد، ژورنالیست و یک مدل است.

فشن بلاگرها کارهای مختلفی را انجام می‌دهند اما تمرکز آن‌ها بیشتر به دعوت از رویدادهای مد است. در ایران این فعالیت‌ها بیشتر به نوشتن در رابطه با لباس‌های جدید فصل در فروشگاه‌ها محدود می‌شود. البته این فعالیت‌ها تنها محدود به این موارد نمی‌شود بلکه هدایا و کالاهایی که به خاطر تبلیغات ردوبدل می‌شوند نیز از جمله مزایای فشن بلاگری به شمار می‌آید.

اگر علاقه‌مند به این فعالیت هستید کافیست لباس‌های چشم‌نوازی را انتخاب کنید و با عکاسی و آشنایی با روش‌های تولید محتوا آن‌ها به این فعالیت بپردازید. در نظر داشته باشید که برای محصولات معرفی شده حتما لینک فروشگاه مورد نظر خود را قرار دهید تا به این ترتیب درآمدی نیز از این راه کسب کنید. البته در ادامه، با جزئیات بیشتری به این روش‌ها خواهیم پرداخت. اما خوب است بدانید که یک فشن بلاگر می‌تواند موضوعاتی مانند زیر را برای نوشتن انتخاب کند:‌

  • ترندهای مد
  • لباس‌های مد روز
  • بررسی محصولات

وظیفه فشن بلاگر چیست و چگونه یک فشن بلاگر شویم؟

اگر مطلب را تا اینجا مطالعه کرده باشید به طور کامل می‌دانید که معنی بلاگر چیست و برخی از انواع آن را می‌شناسید. همچنین در ادامه با بلاگری در اینستاگرام نیز آشنایی پیدا می‌کنید و به این ترتیب یاد می‌گیرید که چه تفاوت‌های بین بلاگر اینستاگرام و بلاگر چیست و هریک چه وظایفی دارند. اما یکی از انواع بلاگرها، فشن بلاگر است و در ادامه قصد داریم نحوه تبدیل شدن به یک فشن بلاگر را توضیح دهیم.

فشن بلاگر چیست

کار فشن بلاگر چیست ؟

فشن بلاگرها همانطور که از نامشان پیداست، در رابطه با انواع مد و شیوه‌های پوشش می‌نویسند. این نوشتار می‌تواند شامل نقد و بررسی یک برند یا یک سبک از پوشش باشد. البته فشن بلاگری تنها محدود به لباس‌ها نیست بلکه انواع گجت‌های پوشیدنی را نیز شامل می‌شود. فشن بلاگری به طور معمول با عکاسی، طراحی لباس و البته گردشگری همراه است و با کمک این رشته‌ها به جذب مخاطب می‌پرادازد.

چگونه فشن بلاگر شویم ؟

برای این‌که به یک فشن بلاگر تبدیل شوید گزینه‌های مختلفی پیش رو دارید که از جمله آن‌ها می‌توان به تبلیغات، مجله فشن یا همکاری با طراحان مد اشاره کرد. به طور مثال ممکن است با طراحی بنرهای تبلیغاتی، خوانندگان زیادی را به وب‌سایت خود یا یک برند معتبر هدایت کنید. حتی اگر عکاس خوبی باشید، با روش‌های ترکیب‌‌بندی مناسب عکس می‌توانید بازدیدکنندگان بسیاری را جذب کنید و تمامی این موارد، جریان‌های درآمدی بسیاری را پدید می‌آورند.

بلاگر غذا کیست؟

از انواع بلاگری می‌توان به «بلاگر غذا» (Food Blogger) اشاره کرد. بلاگرهای غذا در شکل‌های مختلفی ظاهر می‌شوند. یک نوع بلاگر غذا به شخصی می‌گویند که به رستوران‌های مختلف سر می‌زند و با چشیدن غذاها،‌ نقدی در رابطه با آن‌ها می‌نویسد. نوع دیگر بلاگر غذا شخصی است که به آشپزی و پخت غذاهای مختلف علاقه دارد. این بلاگر، دستورهای غذایی خود را منتشر می‌کند و آن‌‌ها را از طریق ویدیو، عکس و سایر شکل‌های محتوایی به اشتراک می‌‌گذارد.

این نوع بلاگری نیازمند رقابت بسیار زیادی است. با این وجود، بلاگرها حوزه‌های تخصصی مختلفی را انتخاب می‌کنند. به عنوان مثال می‌توان به دستور غذاهای گیاه‌خوران یا رژیم‌های غذایی افراد با بیماری دیابت اشاره کرد.

حال که می‌دانید بلاگر چیست و بلاگر غذا چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد باید به مزایای آن هم اشاره‌ای داشته باشیم. به طور مثال، بیشتر بلاگرهای غذاها بواسطه کارشان، هزینه‌ای بابت صرف غذا در رستوران‌ها پرداخت نمی‌کنند. همچنین اگر به دستورهای غذایی علاقه‌مند باشید، به احتمال زیاد چاپ کتاب‌های آشپزی را به شکل ساده‌تری دنبال خواهید کرد. موضوعاتی که یک بلاگر غذا به آن می‌پردازد را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • دستور غذا
  • نقد غذاها، رستوران‌ها و محصولات غذایی
  • راهنمای غذای سالم

بلاگر سفر کیست؟

به طور قطع افراد مختلف پیش از سفر، در رابطه با مقصد خود جستجوهای زیادی انجام می‌دهند. این جستجوها می‌تواند در شبکه‌های اجتماعی یا در گوگل انجام بگیرد. در این جستجوها، برای انتخاب هتل مناسب یا مناظر دیدنی جذاب از نظرات کاربران مختلف کمک گرفته می‌شود.

یک بلاگر سفر می‌تواند نقش یک راهنمای سفر هم داشته باشد. به طور مثال اگر یک بلاگر سفر باشید، در وب‌سایت شخصی خود، مناظر دیدنی شهر محل سکونت خود را بررسی و از افراد مختلف برای دیدن این مناظر دعوت کنید. حتی می‌توان این محدوده را گسترش داد. اگر با زبان انگلیسی آشنایی خوبی داشته باشید، با استفاده از متن‌های انگلیسی که در وبلاگ خود می‌نویسید، افراد مختلفی را در نقاط مختلف جهان به دیدن شهر یا کشور خود دعوت می‌کنید.

برای این‌که به یک بلاگر سفر تبدیل شوید، پیشنهاد می‌کنیم یک حوزه تخصصی را انتخاب کنید. به طور مثال به بررسی هتل‌ها بپردازید یا این که یک نوع سفر مانند تورهای گردشگری را انتخاب کنید. موضوعاتی که یک بلاگر سفر می‌نویسید در زیر خلاصه شده است.

  • پیشنهاد مقصد سفر
  • برنامه‌های سفر
  • راهنمای هتل و رستوران

بلاگر سفر

بلاگر سلامت و تناسب اندام کیست؟

آن‌چه در دنیای امروز بسیار مورد توجه قرار گرفته است، ورزش، کاهش وزن و تناسب اندام است. به همین دلیل، حال که می‌دانید بلاگر چیست باید این موضوع را در نظر داشته باشید که نوشتن در رابطه با سلامت و تناسب اندام تعامل بیشتر کاربران را به همراه دارد.

برای شروع می‌توانید فهرستی از فعالیت‌ها و عادت‌های روزانه خود تهیه کنید. در ادامه این فهرست را به راهنمایی گام به گام برای مخاطب خود تبدیل کنید. توجه داشته باشید که کاربران بویژه در این حوزه تمایل به مشاهده فیلم‌های آموزشی هر گام دارند. بنابراین سعی کنید از فعالیت‌های خود فیلم‌های آموزشی تهیه کنید.

بلاگری در حوزه ورزش، شروع بسیار خوبی است. در این راه می‌توانید به دنبال مجوزهای لازم برای مربی‌گری نیز باشید تا هرچه بیشتر به یک بلاگر تخصصی تبدیل شوید. موضوعات پیشنهادی در زیر آورده شده‌اند:‌

  • تمرینات بدن‌سازی
  • تمرینات کاهش وزن
  • رژیم‌های غذایی

بلاگر سبک زندگی چه کاری انجام می‌دهد؟

بلاگ‌های سبک زندگی را می‌توان نوعی مجله خانواده اما در حوزه دیجیتال به شمار آورد. بلاگرهای فعال در این حوزه به طور معمول از زندگی روزانه خود، محتوایی تصویری یا متنی تولید می‌کنند. به همین دلیل، این روش به طور معمول با «ولاگ» (Vlog) یا همان بلاگری با ویدیو همراه است. این بلاگر‌ها معمولا با برندهای مختلف همکاری می‌کنند تا به نوعی، محصولات آن‌ها در میان کارهای خود تبلیغ کنند. موضوعات معمول یک بلاگر سبک زندگی در زیر آورده شده است.

  • زندگی روزانه و علاقه‌مندی‌های شخص بویژه در مد، غذا و دکوراسیون
  • تفریحات مورد علاقه همراه با مکان‌های تفریحی
  • نکته‌های و نصیحت‌های شخصی برای داشتن زندگی بهتر

بلاگر سبک زندگی

بلاگر عکاسی کیست؟

یک عکس خوب ارزش انتشار هزاران مطلب را در یک مجله اینترنتی دارد. البته هزار مطلب شاید کمی اغراق‌آمیز باشد اما افراد مختف علاقه دارند که در مورد پشت صحنه عکس‌های شما اطلاع داشته باشند. یک بلاگر عکاسی، به کمک مطالب خود نه تنها هنر خود را به نمایش می‌گذارد و افراد را با انواع عکاسی آشنا می‌کند، بلکه مشتریان جدیدی را نیز برای جذب می‌کند. موضوعاتی که یک بلاگر عکاسی به آن می‌پردازد در زیر آورده شده است.

  • ایده‌های مختلف در ژانرهای عکاسی
  • معرفی و بررسی تجهیزات و نرم‌افزارهای عکاسی
  • آموزش‌های عکاسی مانند تکنیک‌های ترکیب‌بندی در عکاسی
  • آموزش‌های مربوط به تلفن همراه مانند نحوه عکاسی با موبایل

بلاگر شخصی چه فعالیت‌هایی دارد؟

یک بلاگ شخصی محلی است که در آن، تجربیات شخصی خود را از زندگی بیان و محتوای مربوط به آن را منتشر کنید. اگر بخواهیم بررسی کنیم که کار این بلاگر چیست باید گفت که این نوع از بلاگری همچون یک دفتر خاطرات عمل می‌کند که با زمان اول‌شخص نوشته شده است. برای این نوع از نوشتار می‌توانید موضوعات مختلفی را بررسی کنید یا این‌که به نوشتن در رابطه با علاقه‌مندی‌های خود بپردازید.

به هنگام طراحی سایت یا طراحی کاور نوشته‌های خود، حتما آن را به شکلی شخصی نشان دهید به گونه‌ای که بیانگر اهداف شخصی شما برای وبلاگ باشد. برای این‌که سایت خود را به شکل منحصر‌به‌فردی نشان دهید، دامنه‌ای شامل نام خود انتخاب کنید. به این ترتیب، نام سایت شما، شخصیت شما را همانند یک پیشرو در حوزه تخصصی و زندگی شخصی نشان می‌دهد. این نوع از بلاگری موضوعات مختلفی را شامل می‌شود و خلاقیت در آن انتهایی ندارد. تمامی آن‌‌چه که نیاز دارید، نگاه شخصی به موضوعات روزمره است. برخی از موضوعات پیشنهادی در زیر آورده شده‌اند.

  • داستان‌های شخصی
  • زندگی روزمره و علاقه‌مندی‌ها
  • توسعه شخصی

بلاگ DIY چیست؟

فعالیت‌هایی که با نام «خودت بسازش» (Do It Your Self | DIY) در اینترنت نشان داده می‌شوند، بازار خوبی هم برای فروش دارند. علاوه بر این، اگر بخواهیم بررسی کنیم که وظایف این بلاگر چیست می‌توان آن را با صنایع دستی نیز همراه کرد. در حقیقت، صنایع دستی مانند کیف و لوازم چرم، جواهرسازی و ... را هم می‌توان نوعی DIY به شمار آورد که بازار بسیار مناسبی را نیز شامل می‌شوند.

از آن‌جایی که تکمیل پروژه‌های DIY به گام‌های مختلفی نیاز دارد، بلاگری در این حوزه امکان برقراری ارتباط مناسبی را با خواننده فراهم می‌کند. در این روش، به هنگام برقراری ارتباط باید بسیار مرتب و سازماندهی شده عمل کنید تا اگر کاربری مطالب شما را مطالعه کند، پروژه‌های مختلف را به راحتی پیاده‌سازی کند. موضوعات پیشنهادی در بلاگ DIY گستره وسیعی را شامل می‌شود که به برخی از آن‌ها در فهرست زیر اشاره شده است.

بلاگر DIY

بلاگر موسیقی کیست؟

موسیقی افراد مختلف را به صورت آنلاین یا آفلاین به یکدیگر ارتباط می‌دهد. در فضای دیجیتال، خوانندگان، آهنگ‌سازها و منتقدان همگی برای صحبت پیرامون هنر موسیقی در چنین فضاهایی جمع می‌شوند. بلاگرهای موسیقی می‌توانند نکات تخصصی مانند آموزش تئوری موسیقی را در سایت خود منتشر کنند یا این‌که در مورد سبک خاصی از موسیقی و نوع آلبوم موسیقی گفتگو کنند. علاوه بر این، در مورد موضوعاتی خارج از حوزه موسیقی مانند طراحی کاور آلبوم موسیقی نیز امکان گفتگو و نقد وجود دارد.

برای پیشرفت در این حوزه پیشنهاد می‌شود که یک سبک از موسیقی را انتخاب و مطالبی پیرامون آن منتشر کنید. از مزایای این نوع بلاگری می‌توان به دریافت بلیت همایش‌ها و کنسرت‌های موسیقی و مراسم‌های رونمایی از آلبوم اشاره کرد. موضوعات پیشنهادی در زمینه بلاگری موسییقی در فهرست زیر آورده شده است.

  • لیست پرفروش‌های هفته (ماه، فصل و ...)
  • تجهیزات آهنگ‌سازی
  • خوانندگان، آلبوم‌ها و اخبار حوزه موسیقی

بلاگر بورس و اقتصاد کیست؟

از جمله بخش‌های پرطرفدار، آموزش‌های و مطالب بورس و اقتصاد است. نوشتن و صحبت در رابطه با بورس و سهام‌داری و نحوه تحلیل بازارهای سهام از جمله موضوعات پرطرفداری است که خواننده‌های زیادی را به وب‌سایت شما هدایت می‌کند. به طور مثال نحوه سرمایه‌گذاری در یک بازار یا انتخاب و تحلیل یک سهام گزینه‌های بسیار پرطرفداری برای بلاگری به شمار می‌آیند. برخی از موضوعات پیشنهادی این حوزه در زیر آورده شده است:

بلاگر کسب و کار کیست؟

به احتمال زیاد اگر کسب و کار جدیدی راه‌اندازی کرده باشید با مشکلات آن آشنا هستید. مراحل قانونی برای کسب مجوزها، نحوه تدوین انواع طرح‌های تجاری و بوم‌های کسب و کار مانند بوم کسب و کار ناب تنها بخشی از این فرآیندها را تشکیل می‌دهند. علاوه بر این، آشنایی با انواع روش‌های دیجیتال مارکتینگ برای بازاریابی فروشگاه، حوزه تخصصی دیگری را نیز در زمینه کسب و کار نشان می‌دهد. از این‌رو، طرفداران زیادی را می‌توانید از این طریق جذب کنید. به همین دلیل، اگر بخواهیم بدانیم که وظایف یک بلاگر چیست و در کسب‌و‌کار چگونه تعریف می‌شود می‌توانیم مسائل زیر را به عنوان موضوعات پیشنهادی بررسی کنیم.

  • نحوه راه‌اندازی استارت‌آپ
  • نحوه ثبت شرکت
  • نحوه اخذ وام‌های مرتبط با کسب‌وکار
  • انواع آموزش حسابداری با اکسل
  • مصاحبه با افراد متخصص و کارآفرینان بربتر
  • تحلیل کسب‌وکار و بازار

بلاگر هنری و گرافیک کیست؟

هنر و طراحی را به عنوان بخشی از خلاقیت می‌توان در نظر گرفت. بلاگرهای این حوزه، فارغ از نوع لوازم مورد استفاده این امکان را دارند که موزه‌ای از هنرهای خود را به صورت دیجیتال به نمایش بگذارند. البته به این نکته توجه داشته باشید که بلاگرهای حوزه هنر و گرافیک تنها در رابطه با نمایشگاه‌ها و گالری‌های هنری صحبت نمی‌کنند بلکه می‌توانند آموزش‌های مختلفی را در وبلاگ خود منتشر کنند. به طور مثال شاید با انتشار مطلبی در رابطه با اصول طراحی اینفوگرافیک یا نحوه طراحی مهر خاتم بتوانند مخاطب بسیاری جذب کنند.

زمانی که متن Bio اینستاگرام خود را می‌نویسید یا این‌که صفحه «درباره من» را در وب‌سایت خود تنظیم می‌کنید، این کار را به گونه‌ای انجام دهید که افراد علاقه‌مند بیشتری را به خود جذب کند. که البته برای این کار بهتر است لینکی از مطالب فنی و تخصصی خود را در این صفحه قرار دهید یا توضیحی فنی را برای آن‌ها ارائه کنید. موضوعاتی که یک بلاگر هنر و گرافیک به آن می‌پردازد در زیر آورده شده است:

  • پشت صحنه یک اثر هنری
  • آموزش‌های هنر و طراحی
  • مصاحبه با هنرمندان

بلاگر کیست

بلاگر کتاب و ادبیات کیست؟

افراد کتاب‌خوان تنها خود را غرق کتاب‌ها نمی‌کنند بلکه این افراد را در میان مجله‌های و سایت‌های اینترنتی هم پیدا می‌کنید. این افراد، کتاب‌هایی که خوانده‌‌اند را برای علاقه‌مندان معرفی می‌کنند و در رابطه با آن‌ها نظر می‌دهند. البته با توجه به ژانرهای مختلفی که در حوزه داستان‌نویسی وجود دارد، اگر بخواهیم بدانیم وظایف این نوع بلاگر چیست باید معرفی ژانرهای مختلف یا بررسی نوع خاصی از ادبیات را نیز در نظر بگیریم.

اگر هنوز به عنوان بلاگر حرفه‌ای کتاب شناخته نشده‌اید یا در این زمینه تخصصی ندارید، بهتر است کار را با نوشتن در رابطه با کتاب‌هایی آغاز کنید که به تازگی آن‌ها را مطالعه کرده‌اید. حتی این امکان وجود دارد که با همکاری ناشران مختلف، کتاب‌های ‌آن‌ها را در وب‌سایت خود به فروش برسانید. برخی از موضوعاتی که یک بلاگر کتاب و ادبیات به آن‌ها می‌پردازد در فهرست زیر آورده شده است.

بلاگر فیلم و سینما

یکی از پرطرفدارترین مباحث در حوزه بلاگری، نوشتن در رابطه با فیلم و سینماست. در ادامه قصد داریم بررسی کنیم که وظیفه این بلاگر چیست و چگونه می‌تواند به مخاطبان خود کمک کند. اگر شخصی باشید که تنها برای سرگرمی و تنقلات به سینما می‌رود، بلاگری در این حوزه شاید مناسب نباشد. اما اگر علاقه‌مند به تحلیل کارگردان‌ها و ساخته‌های آن‌ها هستید، به طور قطع مخاطبان بسیاری را جذب نوشته‌های خود خواهید کرد. همانند بلاگ موسیقی، زمانی که بلاگری فیلم و سینما را انتخاب می‌کنید بهتر است کار خود را از یک ژانر مشخص شروع کنید. موضوعات معمول در بلاگ فیلم و سینما در فهرست زیر آورده شده است.

  • فیلم‌های در حال اکران
  • فیلم‌هایی که به زودی به سینما راه پیدا می‌کنند
  • مصاحبه
  • پشت صحنه فیلم‌ها
  • تکنولوژی‌های فیلم‌سازی
  • آموزش‌های کارگردانی
  • مصاحبه با افراد متخصص

اگر به کارگردانی علاقه دارید،‌مشاهده فیلم آموزشی زیر پیشنهاد می‌شود.

چگونه بلاگر اینستاگرام شویم ؟

حال که می‌دانید برای تولید محتوا، نقش بلاگر چیست در ادامه قصد داریم نحوه تبدیل شدن به بلاگر اینستاگرام را یاد بگیریم. برای این‌که به یک بلاگر اینستاگرام تبدیل شوید باید مراحل مختلفی را طی کنید که این مراحل به طور کامل در ادامه آورده شده است. البته در ابتدای متن هم گفته شد که عبارت «بلاگر اینستاگرام» شاید تعریف درستی از این فعالیت را ارائه نکند چراکه یک بلاگر بیشتر در وب‌سایت‌ها و مجله‌های اینترنتی مطالب خود را منتشر می‌کند.

با این وجود، در ادامه برای این‌که بلاگری اینستاگرام را بررسی کرده باشیم، مراحل مشخصی را بیان می‌کنیم. با این انجام این مراحل به یک بلاگر اینستاگرام تبدیل می‌شوید. البته پس از بیان این مطالب، نحوه تبدیل شدن به بلاگر حقیقی را نیز به طور کامل بیان می‌کنیم. در ادامه، گام‌های تبدیل شدن به بلاگر اینستاگرام آورده شده است.

  • انتخاب حوزه تخصصی
  • نوشتن متن Bio مناسب
  • استفاده از تصاویر جذاب
  • استفاده از کپشن مناسب
  • بهره‌گیری از هشتگ مناسب
  • ژئوتگ
  • تعامل با دیگران
  • کسب درآمد
  • تهیه فیلم کوتاه

بلاگر اینستاگرام

انتخاب حوزه تخصصی برای بلاگر چیست ؟

بعد از نصب اپلیکیشن و انجام تنظیمات و راه‌اندازی اینستاگرام، در اولین گام باید حوزه تخصصی خود را انتخاب کنید. زمانی که شروع به بلاگری اینستاگرام می‌کنید باید نکته‌ای را به خاطر داشته باشید و این است که برای رشد مستمر حساب کاربری خود باید به مخاطب چیزی را ارائه کنید که به در جستجوی آن است. به طور مثال اگر در حوزه سفر و گردشگری فعالیت می‌کنید ممکن است پست‌های مربوط به دکوراسیون داخلی چندان مخاطب را اذیت نکند اما میزان تعامل او را به شدت پایین می‌آورد.

اگر یک حوزه تخصصی را برای بلاگر شدن انتخاب کنید، زمانی که فردی به صفحه شما هدایت می‌شود، به خوبی از فعالیت‌های شما و آن‌چه که در انتظار او است، آگاهی کامل دارد. بنابراین، انتخاب حوزه تخصصی برای بلاگر اینستاگرام اهمیت بالایی دارد. برخی از بلاگرهای اینستاگرام حوزه‌های گسترده‌ای مانند «سبک زندگی» را انتخاب می‌کنند تا پیش از انتخاب زمینه محدودتر مانند «گردشگری»، مخاطب و تجربه مناسبی کسب کنند.

علاوه بر این، توجه داشته باشید که بسیاری از بلاگرهای اینستاگرام، وب‌سایتی را نیز در موضوع مورد بحث خود راه‌اندازی می‌کنند. البته در ادامه مطلب به طور کامل در رابطه با نحوه ساخت یک بلاگ صحبت خواهیم کرد.

اهمیت نوشتن متن Bio مناسب برای بلاگر چیست ؟

متن bio در اینستاگرام، متنی کوتاه است که در زیر عکس پروفایل شما نمایش داده می‌شود. زمانی که کاربران از صفحه اینستاگرام یا همان پروفایل شما بازدید کنند، در ابتدا و در بالای صفحه با عکس و همچنین متن bio آشنا می‌شوند. تا حد قابل قبولی می‌دانیم که وظایف یک بلاگر چیست و از جمله این وظایف، اطلاع‌رسانی در رابطه با حوزه تخصصی است. به عبارت دیگر، زمانی که شخصی از پروفایل شما بازدید کند باید اطلاع مناسبی از فعالیت‌های شما پیدا کند. آن‌‌چه که در متن بیو اینستاگرام باید به آن توجه کنید در فهرست زیر به طور خلاصه بیان شده است.

  • استفاده از نام کاربری مناسب
  • نوشتن متن در چند خط
  • جدا کردن خط‌ها با استفاده از ایموجی
  • استفاده از هشتگ‌های تخصصی و پرطرفدار
  • درج لینک مناسب

نمونه‌ای از متن بیو مناسب در تصویر زیر آورده شده است. در این تصویر می‌بینید که فعالیت‌ها و دستاوردهای این بلاگر اینستاگرام به همراه حساب کاربری کسب‌وکار خود را نوشته است. تمامی این موارد نیز به شکل مناسبی از یکدیگر جدا شده‌اند.

اگر قصد دارید بر نوشتن متن Bio تسلط پیدا کنید و با نکات و ترفندهای آن آشنا شوید، مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

نقش استفاده از تصاویر جذاب برای بلاگر چیست ؟

اینستاگرام از جمله پلتفرم‌های بصری به شمار می‌آید و عکسی که به اشتراک می‌گذارید از نحوه نوشتن کپشن اهمیت بیشتری دارد. عکس‌هایی که به اشتراک می‌گذارید باید با هویت برند شما همخوانی داشته باشند تا با یک نگاه بتوان تشخیص داد که این عکس به کدام حساب اینستاگرام تعلق دارد.

لزومی ندارد که حتما از تصاویر خودتان استفاده کنید بلکه منابع رایگانی هم وجود دارند که می‌توان در پست‌های اینستاگرام از آن استفاده کرد. البته این عکس‌های رایگان به طور معمول در طراحی بنرهای تبلیغاتی برای پست‌های اینستاگرام کاربرد دارد.

علاوه بر موارد گفته شده، آشنایی مقدماتی با عکاسی هم خالی از لطف نیست. به این ترتیب می‌توانید با استفاده از دوربین‌‌های عکاسی، عکس‌های مناسبی تهیه کنید. حتی به کمک عکاسی موبایل نیز می‌توان به تصاویر بسیار زیبا دست پیدا کرد.

دلیل نوشتن کپشن مناسب برای بلاگر چیست ؟

تا اینجا می‌دانیم که اهمیت استفاده از تصاویر جذاب برای بلاگر چیست اما در ادامه باید به یک بخش مهم در پست‌های اینستاگرام بپردازیم و آن متن کپشن است. در نهایت تا ۲۲۰۰ کاراکتر را می‌توانید در متن یک پست جای دهید. به همین دلیل، بسیاری از افراد، بلاگری در اینستاگرام را به عنوان نوعی روش میکروبلاگینگ می‌شناسند.

مهم‌ترین بخش‌هایی که در کپشن باید در نظر بگیرید، خط اول و بخش «فراخوانی به اقدام» (Call To Action | CTA) است. خط اول باید جمله کوتاهی باشد تا بدون فشردن دکمه «More» بتوان آن را به طور کامل خواند. برای خط اول می‌توان موارد زیر را در نظر گرفت:

  • خبر جذاب
  • جمله‌ای احساسی
  • ارائه پیشنهاد ویژه

خط آخر کپشن هم باید شامل فراخوانی به اقدام یا CTA باشد. به عبارت دیگر، در خط آخر نوشته خود باید درخواست اقدامی را از سوی کاربر داشته باشید تا به هدف خود از ایجاد پست مورد نظر دست پیدا کنید. این‌که در آخر متن از کاربران بخواهید در مورد این پست نظر بدهند، یک CTA به شمار می‌آید. موارد زیر را می‌توان به عنوان CTA اینستاگرام در نظر گرفت.

  • درخواست برای تگ کردن دوستان
  • درخواست لایک و اشتراک‌گذاری
  • چک کردن لینک Bio
  • درج نظر

نکته مهم دیگری که در یک کپشن اینستاگرام باید به آن اشاره کرد این است که کپشن‌های بلند را به پاراگراف‌های کوتاه تقسیم کنیم. خواندن متنی طولانی و بدون پاراگراف، بسیار دشوار است. کپشن اینستاگرام باید به گونه‌ای باشد که خواندن یا به بیان ساده، هضم آن ساده باشد. تقسیم این پارگراف‌ها می‌تواند به کمک ایموجی‌های مختلف صورت بگیرد.

همچنین بهتر است کپشن‌ها تا حد ممکن از بخش اصلی متن به کمک چند نقطه جدا شوند یا این‌که آن‌ها را در کامنت اول درج کنید چراکه هشتگ‌های کامنت اول نیز توسط اینستاگرام پذیرفته می‌شوند. در تصویر زیر نمونه‌ای از چند کپشن مرتب و سازمان‌دهی شده را مشاهده می‌کنید.

تا اینجا به خوبی می‌دانیم اهمیت کپشن اینستاگرام برای بلاگر چیست اما اگر قصد دارید تسلط کافی بر کپشن‌نویسی اینستاگرام داشته باشید، مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

اهمیت استفاده از هشتگ مناسب برای بلاگر چیست ؟

هشتگ به کاربران این امکان را می‌دهد که در رابطه با موضوعی خاص به پست‌های مختلفی دسترسی پیدا کنند. از هشتگ‌ها هم در پست‌های اینستاگرام و هم در استوری‌ها استفاده می‌شود. در پست‌های اینستاگرام تا ۳۰ هشتگ را می‌توانید استفاده کنید. استوری اینستاگرام نیز قابلیت اضافه شدن تا ۱۰ هشتگ را دارد. حتی کاربرانی که شما را دنبال نمی‌کنند،‌ با جستجوی هشتگ به محتوای شما دسترسی پیدا می‌کنند. بلاگرهای اینستاگرام از هشتگ برای دستیابی به مخاطب‌های بیشتر بهره می‌گیرند.

پست با ژئوتگ یا تگ جغرافیایی

نشان‌گذاری جغرافیایی یا ژئوتگ برای یک پست اینستاگرام به دیگران کمک می کند تا تصاویر مرتبط با یک محل مشخص را به صورت یکجا مشاهده کنند. بنابراین اگر در پست‌های خود، محل تهیه آن پست را نیز درج کنید، بسته به نوع کسب‌وکار شما ممکن است بازدیدکنندگان جدیدی را نیز جذب کنید.

بلاگر چیست

اهمیت تعامل با سایر کاربران اینستاگرام برای بلاگر چیست ؟

تا اینجا می‌دانیم که نقش هشتگ‌گذاری مناسب برای یک بلاگر چیست اما در ادامه باید به نکته مهمی اشاره کنیم و آن، هدف اصلی شبکه‌های اجتماعی است. هدف اصلی در این شبکه‌ها این است که شخصی اجتماعی باشیم. لایک کردن و درج نظرات مختلف در اینستاگرام از نمونه‌های تعامل با سایر کاربران است و تا زمانی که تعامل نداشته باشید، دیگران نیز با شما ارتباط مناسبی برقرار نخواهند کرد. به همین دلیل از جمله وظایف یک بلاگر اینستاگرام این است که با سایر کاربران تعامل مناسبی داشته باشد. این تعامل را می‌توان در سه بخش زیر خلاصه کرد:

  • استوری مناسب به همراه استیکرهای مختلف
  • درج نظرات مختلف در پست‌های کاربران
  • دنبال (فالو) کردن سایر کاربران

نقش اینستاگرام در کسب درآمد برای بلاگر چیست ؟

در نهایت با بررسی تمامی این مسائل با نقش بلاگر اینستاگرام آشنایی داریم و می‌دانیم برای افزایش فالوور و تعامل، نقش این بلاگر چیست اما هدف اصلی که یک بلاگر دنبال می‌کند، کسب درآمد از این راه است. روش‌های مختلفی برای کسب درآمد از اینستاگرام وجود دارد. در زیر به طور خلاصه به این روش‌ها اشاره می‌کنیم.

بازاریابی همکاری در فروش (افیلیت مارکتینگ)

«بازاریابی همکاری در فروش» (Affiliate Marketing) به این صورت است که با تبلیغ یک محصول یا خدمت و قراردادن لینک آن، درصدی از فروش را بین ۱ تا ۱۰ درصد دریافت می‌کنید. این کار در اینستاگرام به کمک درج لینک در Bio امکان‌پذیر است. البته برای این‌که بتوانید چندین لینک را در بیو اینستاگرام درج کنید، استفاده از ابزارهای لینک‌دهی پیشنهاد می‌شود.

انتشار پست حمایت شده

علاوه بر همکاری در فروش که درصدی از فروش را دریافت می‌کنید، این امکان وجود دارد که پست‌های حمایت شده (اسپانسری) منتشر و در ازای آن هزینه دریافت کنید. ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که در این نوع پست، وظیفه بلاگر چیست و چه کاری باید انجام بدهد. کافی است کالایی که از یک شرکت خریداری کرده‌اید را در پست اینستاگرام خود منتشر و نظری هرچند کوتاه در رابطه با آن بنویسید. البته اگر کپشن نوشته شده به صورت داستانی باشد، تعامل بیشتری با آن برقرار می‌شود.

فروش کالا یا خدمات خود

اگر خودتان صاحب کسب‌وکاری باشید برای کسب درآمد از آن علاوه بر استفاده از روش‌های کاربردی بازاریابی خدمات باید از امکانات اینستاگرام نیز برای این کار استفاده کنید. محصولاتی مانند کتاب، ابزار آشپزخانه و لوازم آرایشی و بهداشتی همگی محصولاتی هستند که می‌توانید خودتان آن‌ها را به فروش برسانید. علاوه بر این، خدماتی همچون مشاوره و دکوراسیون داخلی نیز از جمله خدمات پرطرفدار در اینستاگرام به شمار می‌آیند.

در نهایت اگر می‌خواهید با انواع روش‌های و نکات کسب درآمد از اینستاگرام آشنا شوید، مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

کسب درآمد از اینستاگرام

اهمیت تهیه فیلم آموزشی کوتاه برای بلاگر چیست ؟

با ظهور شبکه‌های اجتماعی همچون «TikTok» و اینستاگرام ریلز، اهمیت فیلم‌های آموزش کوتاه بیشتر شده است. به همین دلیل در بررسی این موضوع که وظیفه یک بلاگر چیست و چطور می‌تواند بلاگر موفقی در اینستاگرام باشد باید به اهمیت یادگیری ویرایش و تدوین ویدیو اشاره کرد. تهیه ویدیوهای کوتاه رشد بسیار خوبی را در اینستاگرام به همراه دارد. به همین دلیل، در ادامه نکاتی کوتاه را برای تهیه ویدیوهای آموزشی مطرح می‌کنیم.

اهمیت شروع کار

برای افرادی که مدت‌ها در اینستاگرام عکاسی کرده‌اند، تولید فیلم کوتاه ممکن است قدری دشوار باشد. حتی ممکن است در رابطه با تهیه تجهیزات تردید داشته باشند. نکته مهم در چنین شرایطی، فقط شروع به کار است. تا شروع نکنید به نتیجه دلخواه نخواهید رسید. شاید در ابتدا ویدیوهایی که تولید می‌کنید کیفیت مناسبی نداشته باشند اما به مرور در مسیر خود پیشرفت خواهید کرد.

تحقیق کنید

پیشنهاد می‌شود برای این‌که ویدیوهای تعاملی مناسبی را تولید کنید روزانه حداقل ۱۵ دقیقه را برای تحقیق در نظر بگیرید. در این ۱۵ دقیقه در جستجوی این باشید که دیگران چه نوع ویدیوهایی را تولید کرده‌اند. با این کار، ویدیوهایی با تعامل بالا تولید می‌کنید.

ویدیو هدفمند داشته باشید

مطمئن شوید که هر ویدیویی که تولید می‌کنید، شاخصه‌های زیر را به همراه داشته باشد:

  • آموزشی
  • جذاب و انگیزشی
  • مرتبط با تخصص شما و فعالیت حساب کاربری

قلاب بیاندازید

این تکنیک را شاید بتوان با ماهیگیری مقایسه کرد. استفاده از قلاب در ماهیگیری، اجازه حرکت را از ماهی می‌گیرد. شروع ویدیوهای شما نیز باید به گونه‌ای باشد که مخاطب از پست شما گذر نکند و به نوعی با یک قلاب او را نگه‌ دارید. قلاب‌ها را می‌توان به انواع مختلفی تقسیم کرد که در زیر آورده شده است.

  • قلاب بصری: مانند لباسی رنگی
  • قلاب متنی: متنی که به حل مشکل مخاطب اشاره کند. به طور مثال می‌دانیم که وظایف فشن بلاگر چیست و حال اگر شروع یک پست با عنوانی مانند «۶ استایل مختلف بهاری با رنگ سفید» باشد، قلاب متنی مناسبی فراهم کرده‌ایم.
  • قلاب حرکتی: در ابتدای ویدیوی خود حرکات شاد و جذاب داشته باشید. برخی در ابتدا دستی برای دوربین تکان می‌دهند و برخی دیگر به سمت دوربین پرش می‌کنند.

چگونه بلاگر شویم

فعالیت مستمر

می‌دانیم که ارزش فعالیت مستمر بلاگر چیست و در بلاگری اینستاگرام هم این موضوع صحت دارد. هرقدر به طور منظم ویدیوهای خود را منتشر کنید، تعامل با شما و عملکرد حساب اینستاگرام شما بیشتر و بهتر می‌شود.

در نهایت اگر می‌خواهید به شکل مناسبی با نحوه ساخت فیلم‌های آموزشی آشنا شوید، مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می‌شود.

چگونه یک بلاگر موفق شویم ؟

تا اینجا به خوبی می‌دانیم که وظایف بلاگر چیست و انواع مختلف بلاگری را می‌شناسیم. باید در ادامه به این موضوع بپردازیم که با چه روش‌هایی می‌توان به یک بلاگر موفق تبدیل شد. آن‌چه در تمامی این موارد اهمیت دارد این است که اگر می‌خواهید به بلاگر موفقی تبدیل شوید باید فعالیت خود را محدود به حوزه تخصصی خود کنید.

به طور مثال ممکن است یک عکاس حرفه‌ای باشید و بخواهید در وبلاگ خود به انواع تکنیک‌های ترکیب‌بندی در عکاسی بپردازید یا این‌که به طور مجزا انواع سبک‌های عکاسی را مورد بررسی قرار دهید. بنابراین، اولین قدم این است که توجهی به تخصص خود داشته باشید. بعد از این‌که دریافتید در چه حوزه تخصصی قصد تبدیل شدن به یک بلاگر دارید باید مراحل مختلفی را طی کنید که در ادامه به آن پرداخته شده است.

مخاطب خود را بشناسید

در این مرحله باید سوال مهم «مخاطب من کیست؟» را پاسخ بدهید. این مهم‌ترین سوالی است که باید در مسیر بلاگر شدن از خود بپرسید. افراد به طور معمول، سوالات اشتباه دیگری را بررسی می‌کنند، برخی از این سوالات اشتباه در فهرست زیر آورده شده‌اند:

  • چطور می‌توانم جذاب و جالب باشم؟
  • در رابطه با چه چیزی بنویسم؟
  • چه کارهایی باید انجام دهم تا نوشته من تعامل مناسبی را کسب کند؟

سوالات بالا سوالات خوبی هستند اما تا زمانی که مخاطب خود را نشناخته باشید، تاثیری در عملکرد شما نخواهند داشت. زمانی که بلاگری را برای «اشخاص» انجام دهید، مطالب زیادی برای نوشتن دارید. علاوه بر این، راه درستی را هم برای ارتباط انتخاب کرده‌اید. در حقیقت اگر با مخاطب خود همانند یک فرد حقیقی رفتار کنید، شخصیت خود شما نیز برای مخاطب ملموس‌تر خواهد بود و شما را به عنوان یک انسان حقیقی می‌پذیرد و مطالب شما را دنبال می‌کند.

می‌توانید برای این‌که پاسخ سوال اصلی را پیدا کنید از سوال‌های زیر استفاده کنید. با استفاده از این سوالات، دانش عمیق‌تری در رابطه با مخاطب خود بدست خواهید آورد.

  • چه ارتباطی بین خواننده و نویسنده وجود دارد؟
  • سواد و اطلاع خواننده تا چه اندازه است؟
  • آیا مخاطب در رابطه با موضوعات مطرح شده، موافق شما خواهد بود یا مخالف؟
  • خواننده با اطلاعات داده شده چه کاری انجام می‌دهد؟

هرقدر شناخت بیشتری از مخاطب داشته باشید، محتوای تولیدی شما بهتر دیده می‌شود. به این نکته توجه داشته باشید که جامعه آماری مخاطب شما از آن‌چه که در ذهن دارید کوچک‌تر است. داده‌هایی که از تحلیل ترافیک وب‌سایت‌ها بدست می‌آورید، تخمین دقیقی از تعامل مخاطب را نشان نمی‌دهد. بهترین کار برای شناخت مخاطب، بررسی «سنجه‌های تعاملی» (ٍEngagements Metrics) یا همان داده‌های نشان‌دهنده تعامل مخاطب است. مطالعات نشان می‌دهند که در بیشتر مواقع (۸۶ درصد موارد)،‌ تعامل زمانی شکل می‌گیرد که مخاطب ادامه مطلب (پایین Fold) را مطالعه کند یا به بیان ساده‌تر، به پایین مطلب «اسکرول» کرده باشد.

در تصویر زیر می‌توانید یک «نقشه حرارتی» (Heat Map) از نحوه تعامل کاربر را مشاهده کنید.

نقشه حرارتی

همچنین مطالعات نشان می‌دهد، کاربرانی که مطالب شما را به اشتراک می‌گذارند، همیشه مطالب شما را تا انتها مطالعه نمی‌کنند. خوانندگان حقیقی از میان کسانی بدست می‌آیند که مطالب شما را تا انتها مطالعه و هدف اصلی از نوشتن آن را درک می‌کنند.

حتی اگر جامعه مخاطب پایینی داشته باشید، می‌توانید جامعه مخاطب مناسبی را بسازید. در حقیقت، زمانی که می‌خواهیم بدانیم وظایف یک بلاگر چیست باید به این نکته هم اشاره کنیم که یکی از وظایف بلاگر، افزایش جامعه مخاطب و به دنبال آن، کسب اعتبار بیشتر است.

هرقدر وبلاگ بهتری داشته باشید، دانش بهتری را به مخاطب ارائه می‌کنید. به این ترتیب می‌دانید که مخاطب چه چیزی را دوست دارد و به چه موضوعاتی علاقه‌مند نیست. همچنین با شناخت او می‌دانید که چه موضوعاتی به کلیک کردن حتم می‌شوند و چه موضوعاتی سبب «تبدیل»‌ (Convert) خواهد شد.

بنابراین نه‌تنها باید مخاطب خود را بشناسید بلکه باید در جهت‌دهی به او نیز نقش داشته باشید. به این ترتیب، تا حد قابل قبولی مخاطب خود را خواهید شناخت و در تولید محتوا برای او شناخت کافی پیدا می‌کنید. به عبارت دیگر، همه چیز با مخاطب آغاز می‌شود. اگر مخاطب خود را بشناسید و به طور مستقیم با او گفت‌وگو کنید، آن‌ها رفته‌رفته به شما علاقه‌مند خواهند شد.

فعالیت مستمر داشته باشید

حال که می‌دانید نقش شناخت مخاطب در موفقیت بلاگر چیست باید به نکته دیگری در این مسیر اشاره کنیم و آن فعالیت مستمر در بلاگری است. به عبارت ساده‌تر، تا زمانی که فعالیت مستمر نداشته باشید، یک بلاگر موفق نخواهید بود. مقالات متعددی در رابطه با بلاگری موفق نوشته شده‌اند که تاکید بیشتر آن‌ها بر روی فعالیت مستمر و محتوای با کیفیت بوده است. رعایت این دو نکته در تقویم انتشار اهمیت بالایی دارد. فعالیت مستمر است که سبب افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness) می‌شود و اگر به درستی انجام بگیرد، کاربران و مشتریان احتمالی به خریدار تبدیل می‌شوند.

صحبت در مورد اهمیت فعالیت مستمر کار ساده‌ای است اما انجام آن دشواری‌های خود را به همراه دارد. از آن‌جایی که بیشتر بلاگرها کار را به صورت آزاد یا فریلنس انجام می‌دهند ممکن است این موضوع به ذهن شما رسیده باشد که در هر زمان که بخواهید می‌توانید کار خود را شروع کنید. البته که چنین نیست. اگر می‌خواهید به یک بلاگر موفق تبدیل شوید باید مانند سایر شغل‌ها، کار خود در ابتدای صبح و در ساعت معینی شروع کنید.

ساعت کاری مناسبی (بین ۷ تا ۹ ساعت در روز) را در نظر بگیرید و در طول این مدت، تولید محتوا داشته باشید. این‌که هر روز با صفحه‌کلید خود شروع به تایپ کردن کنید و سعی داشته باشید که منابع مختلف را با یکدیگر ترکیب کنید تا به یک نتیجه مناسبی برسید در نگاه اول چندان جذاب نیست. اما اگر این کار را به طور مستمر انجام دهید، علاوه بر این‌که به آن عادت می‌کنید، به یک بلاگر موفق هم تبدیل خواهید شد.

بلاگر چیست

با چه نظمی باید مطالب را منتشر کنیم؟

سوالی که در این‌جا مطرح می‌شود این است که اگر فعالیت مستمر داشته باشیم، مطالب خود را هر چند وقت یکبار باید منتشر کنیم؟ برای پاسخ به این سوال باید به نکته اول یعنی «شناخت مخاطب» توجه داشته باشیم.

نمی‌توان عدد دقیقی را در این رابطه مطرح کرد. به طور مثال، آن‌چه که در رابطه با نحوه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی مطرح کردیم، بیان می‌کرد که بهترین حالت برای پست‌های شبکه‌های اجتماعی این است که هر روز یک پست داشته باشیم. کمترین عدد برای این موضوع نیز تعداد ۴ پست در هفته بود. در رابطه با پست‌های وبلاگ، میزان حداقل یک پست در هفته را ذکر می‌کنند اما همانطور که گفته شد، این موضوع کاملا مرتبط با مخاطب است. علاوه بر این، آمارها نشان داده است که هرقدر تعداد خروجی یا همان تعداد پست‌ها بیشتر باشد، افزایش «لید» (Lead) یا مشتری راغب بیشتری خواهیم داشت.

به این ترتیب، فعالیت مستمر در تولید محتوا سبب انباشت مطالب متعددی می‌شود و هر قدر محتوای بیشتری داشته باشید، نتیجه بیشتری هم کسب می‌کنید. در صورتی که بخواهید با نحوه تولید محتوا آشنا شوید، مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می‌شود:

شفافیت داشته باشید

اگر در حوزه تخصصی خود نسبت به سایر افراد، شفافیت بیشتری داشته باشید، به طور قطع خوانندگان بیشتری را به خود جذب خواهید کرد. شفافیت موضوع بسیار پیچیده‌ای است. از یک طرف، ارتباط مناسب تنها از طریق اعتماد و شفافیت بدست می‌آید اما از طرف دیگر، رسیدن به این حالت کار بسیار دشواری است.

در حقیقت،‌ بسیاری از افراد تمایل دارند دیگران را همانطور که هستند و به صورت شفاف و بدون هیچ نقابی ببینند. این موضوع در محل کار نیز به همین شکل انجام می‌گیرد اما برخی شفافیت را تهدیدی برای خود می‌دانند. برخی نیز شفافیت را با «اعتبار» (Authenticity) اشتباه می‌گیرند یا این‌که فکر می‌کنند شفافیت بدان معنی است که باید از تمامی مسائل و نیازهای افراد اطلاع داشته باشند. برای این‌که بدانیم نقش شفافیت برای بلاگر چیست و چطور آن را در فعالیت‌های خود بکار بگیرد نکات زیر را بیان می‌کنیم.

  • داستان‌پردازی‌هایی داشته باشید که بیانگر گشاده‌رویی و همچنین نقاط ضعف شما هم باشند.
  • در نوشته‌های خود، حریم شخصی داشته باشید و این حریم را برای دیگران هم در نظر بگیرید.
  • از این شفافیت برای کمک به دیگران استفاده کنید نه این‌که فقط بخواهید شفافیت خود را نشان دهید.

زمانی که تلاش کنیم شفافیت خود را نشان دهیم، آن‌چنان که باید شفافیت نداریم اما اگر سعی داشته باشیم داستان‌هایی شخصی را با جزئیاتی مناسب بیانه کنیم، موفقیت بیشتری در این راه کسب می‌کنیم.

شفافیت سبب تعامل بیشتر خوانندگان می‌شود و بلاگ شما را برایشان به محلی تبدیل می‌کند که به شکلی حقیقی آن را دوست داشته باشند. بلاگرهایی که این خصوصیت را بویژه در بیان موضوعات شخصی داشته باشند، بلاگرهای بسیار موفقی خواهند بود.

اهمیت شناخت مخاطب اینستاگرام برای بلاگر چیست ؟

اگر یک بلاگر اینستاگرام علاوه بر اطلاعات کلی مانند سن و جنسیت، اطلاعات ارزشمند دیگری مانند شغل، مشکلات و اهداف فالوورهای خود را بشناسد، محتوای بهتری در اختیار او قرار می‌دهد. علاوه بر این با برندهای مورد علاقه آن‌ها آشنا می‌شود و اگر روزی محصولاتی تولید کرد از علاقه‌مندی‌ها و نیازهای آنان آگاهی خواهد داشت.

برای شناخت مخاطب اینستاگرام راه‌های مختلفی وجود دارد که در زیر به طور خلاصه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • توجه به نظرات پست‌ها: در کپشن اینستاگرام از کاربران بخواهید که نظرات خود را بنویسند تا شناخت بیشتری از آن‌ها پیدا کنید.
  • نظرسنجی در استوری اینستاگرام: استفاده از استیکر «Poll» کار را برای تهیه فرم‌های نظرسنجی آسان می‌کند. به این ترتیب می‌توانید سوال‌هایی مانند نوع شغل (شغل‌های ۸ تا ۱۶ یا ۹ تا ۱۷) را از آن‌ها بپرسید. همچنین سوالاتی همچون نوع پست‌های مورد علاقه کاربران نیز از این طریق امکان‌پذیر است.
  • استفاده از گوگل برای تهیه فرم نظرسنجی:‌ اگر بخش قبل برای نظرسنجی کافی نبود می‌توانید از فرم‌های آنلاین مانند «Google Form» استفاده کنید. البته توجه کنید که این نوع نظرسنجی نیازمند صرف وقت زیادی است و باید مشوقی مانند کد تخفیف در نظر بگیرید تا افراد تمایل به شرکت در نظرسنجی داشته باشند.

نظرسنجی اینستاگرام

نحوه تدوین استراتژی بلاگ نویسی

اگر مطلب را تا اینجا دنبال کرده باشید، به خوبی می‌دانید که وظایف بلاگر چیست و چگونه می‌توان به یک بلاگر موفق تبدیل شد. علاوه بر این، با انواع مختلف بلاگ نیز آشنا شده‌اید. اما تمامی این مطالب زمانی کاربرد دارند که محتوایی برای انتشار داشته باشید و این محتوا را با استراتژی مناسبی سازمان‌دهی کرده باشید. در ادامه این مطلب به طور کامل و گام به گام به بیان استراتژی بلاگ‌نویسی می‌پردازیم تا با استفاده از این گام‌ها بدانید که نقش بلاگر چیست و چگونه می‌تواند با استراتژی مناسب، بلاگری خود را توسعه دهد.

نحوه تدوین استراتژی برای بلاگر شدن را می‌توان به سه بخش کلی زیر تقسیم کرد:

  • نحوه شروع یک بلاگ موفق
  • استراتژی بازاریابی بلاگ
  • نحوه رسیدگی و نگهداری از بلاگ

در ادامه، گام‌های مورد نیاز هریک از مراحل بالا را مرور می‌کنیم.

نقش شروع بلاگ موفق برای بلاگر چیست ؟

برای این‌که بدانید کار بلاگر چیست و این کار را برای خودتان انجام دهید، در مرحله اول باید یک بلاگ شخصی و موفق داشته باشید. به طور کلی انجام مراحل زیر برای شروع و راه‌اندازی یک بلاگ موفق پیشنهاد می‌شوند:‌

  • انتخاب موضوع بلاگ و هدف آن
  • انتخاب سیستم مدیریت محتوا
  • طراحی سایت
  • تعیین نویسنده و مدیر سایت
  • تعیین نحوه و زمان‌بندی انتشار مطالب
  • نوشتن مطالب کامل و ارزشمند
  • درج CTA
  • انتشار مطالب
  • رصد پیشرفت بلاگ

انتخاب موضوع بلاگ و هدف آن

اولین بخش توسعه استراتژی بلاگری این است که به طور واضح موضوع و هدف بلاگ را تعیین کنید. زمانی که بخواهیم به بررسی این بخش بپردازیم که موضوع بلاگر چیست و برای نوشته‌های خود چه هدفی دارد باید این نکته را در نظر بگیریم که موضوع به حدی گسترده باشد که بتوان برای آن صدها مطلب مختلف تولید کرد. البته همزمان این موضوع باید به شکل ویژه‌ای مرتبط با کسب و کار شما نیز باشد.

زمانی که هدف وبلاگ فکر می‌کنید، این سوال را از خود بپرسید که «چرا چنین مجله اینترنتی باید راه‌اندازی کنم؟». باید بتوانید که پاسخ این سوال را در یک جمله و به طور کامل بیان کنید. اهداف وبلاگ خود را در جایی یادداشت کنید تا همزمان با گسترش و توسعه مجله بتوانید به آن مراجعه کنید.

اگر همچنان در پیدا کردن موضوع بلاگ خود مشکل دارید،‌ سوالات زیر را در نظر داشته باشید:

  • بزرگ‌ترین هدف شما یا کسب و کار شما چیست؟
  • چه داستانی پشت این هدف قرار گرفته است؟
  • چه کسی تمایل دارد تا این اشتیاق شما به هدف را با دیگران به اشتراک بگذارد؟
  • اگر یک تیم برای کسب‌وکار خود دارید، آیا کل تیم در راستای این هدف حرکت می‌کنند؟

بلاگر چیست

تهیه هاست مناسب و ثبت بلاگ

تهیه هاست و ثبت بلاگ دو بخش مختلف را شامل می‌شود. در ابتدا در مورد ساختار URL بلاگ صحبت می‌کنیم. «نام دامنه» که به «ریشه دامنه» (Root Domain) هم شناخته می‌شود، متنی در URL است که وب‌سایت و به دنبال آن کسب‌وکار شما را توصیف می‌کند. به طور مثال، دامنه فرادرس به صورت «faradars.org» تعریف میٰ‌شود.

ساب دامین یا زیردامنه

«زیردامنه» (Subdomain) همانطور که از نامش پیداست، بخشی از دامنه اصلی را تشکیل می‌دهد و قبل از دامنه قرار می‌گیرد. به طور مثال اگر به URL مجله فرادرس دقت کنید، عبارت «blog» را قبل از دامنه سایت به صورت «blog.faradars.org» مشاهده می‌کنید که به این عبارت، ساب‌دامین یا زیردامنه می‌گویند. ساب‌دامین کاربرد بسیاری در سازماندهی محتوا دارد و انواع مختلف آن‌ها را می‌توان به کمک ساب‌دامین سازماندهی کرد.

اگر وب‌سایت بزرگی را در اختیار دارید، استفاده از زیردامنه برای دسته‌بندی بخش‌های مختلف بسیار کمک‌کننده خواهد بود. به طور مثال، مطالب مربوط به مجله می‌توانند در بخش «blog» و مطالب مربوط به خرید با زیردامنه «shop» منتشر شوند.

ساب دایرکتوری یا زیرشاخه

«ساب‌دایرکتوری» (Subdirectory) بخشی از دامنه اصلی سایت و نشان دهنده صفحه خاصی از وب‌سایت شما است. یک ساب‌دایرکتوری ممکن است مشابه لینک زیر باشد:

«example.com/blog/article-name»

بهره‌گیری از ساب‌دایرکتوری به طور معمول اعتبار بیشتری را برای دامنه اصلی فراهم می‌کند. با این وجود، در طول زمان، کار را برای دسته‌بندی محتوا دشوار خواهد کرد چراکه برای سازماندهی مناسب محتوای تولیدی به ساب‌دایرکتوری‌های بیشتری نیاز پیدا می‌کنید و این مورد در «تجربه کاربر»‌ (User Experience | UX) تاثیر خواهد داشت.

علاوه بر این، ساب‌دایرکتوری می‌تواند بیانگر نوع خاصی از محتوا باشد، به طور مثال، URL زیر بازدیدکنندگان از سایت را به مقالات «بازاریابی» (Marketing) هدایت می‌کند.

blog.example.com/marketing/article-name

در نهایت، گزینه‌ای که برای بلاگ خود انتخاب می‌کنید تاثیر بسیار زیادی در رتبه‌بندی طبیعی (ارگانیک) سایت خواهد داشت. از این‌رو باید به شکلی آگاهانه گزینه‌های موجود را انتخاب کنید.

در مرحله بعد باید یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) انتخاب کنید. البته در حال حاضر بسیاری از سایت‌ها چه برای مدیریت محتوا و چه برای اجرای سایت خود از وردپرس استفاده می‌کنند. اگر با وردپرس و راه‌اندازی یک سایت آشنایی ندارید، مطالعه مطالب زیر نیز به شما کمک می‌کند.

همچنین برای آشنایی بیشتر با نحوه طراحی و ساخت یک سایت، مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزشی وردپرس پیشنهاد می‌شود که لینک آن‌ها در زیر آورده شده است

طراحی سایت

تا اینجا به خوبی می‌دانیم که در زمینه تاسیس یک وب‌سایت، وظیفه بلاگر چیست و چه کارهایی را می‌تواند برای سازماندهی دامنه سایت انجام دهد. در مرحله بعد باید به طراحی سایت پرداخته شود. نحوه طراحی قالب سایت باید به گونه‌ای باشد که خوانندگان را ترغیب به خواندن و به احتمال زیاد، اشتراک‌گذاری مطلب کند.

بلاگ شما باید حول برند شما به شکلی مشتری‌پسند طراحی شده باشد. علاوه بر این، طراحی آن باید مرتب و منظم باشد و گشت‌وگذار در آن به آسانی صورت بگیرد. به عبارت ساده‌تر، اگر کاربری برای بار دوم از سایت شما بازدید کند، باید در نگاه اول مطالب شما را تشخیص دهد و به این نتیجه برسد که این مطلب توسط سایت شما تهیه شده است. به همین دلیل باید برای سایت خود قالبی طراحی یا انتخاب کنید که نمایشی یکپارچه از سایت را بدست دهد.

تعیین نویسنده و مدیر سایت

تا اینجا به خوبی می‌دانیم که نقش طراحی سایت برای بلاگر چیست به همین دلیل، اطلاعات مناسبی از نحوه طراحی و ثبت سایت داریم. در این مرحله باید نویسنده یا نویسندگان سایت را انتخاب کنیم. همچنین مدیر سایت نیز در همین مرحله انتخاب می‌شود. برای این‌که این بخش را به شکل بهتری انجام دهید باید از خود بپرسید که کدامیک از اعضای تیم می‌توانند این نقش را داشته باشند یا نیاز به استخدام چه افرادی دارید.

البته با توجه به این‌که تا اینجا به خوبی می‌دانید که وظیفه بلاگر چیست و چه نقشی در تدوین استراتژی دارد، به احتمال زیاد، بسیاری از این وظایف را شخص بلاگر خود به تنهایی باید انجام دهد. با این وجود، اگر کسب‌وکاری بزرگ داشته و توانایی استخدام و جذب نیروهای مختلفی را داشته باشید، در فهرست زیر برخی از نیروهای مورد نیاز آورده شده‌اند. بسته به اندازه تیم بازاریابی و منابع موجود ممکن است یک نفر، چندین وظیفه از فهرست زیر را عهده‌دار شود.

  • ایده‌پرداز موضوعات مجله
  • کارشناس سئو و تحقیق کلمه کلیدی
  • مسئول آمارها، مثال‌ها، داستان‌پردازی‌های شخصی و رهبری فکری
  • ویراستار
  • مدیر استراتژی و تقویم تحریریه (تقویم نشر)
  • مسئول بازاریابی
  • مسئول به‌روزرسانی و بهینه‌سازی محتوای قبلی

بلاگر چیست

تعیین نحوه و زمان‌بندی انتشار مطالب

با پیش‌برد این مراحل دانش کافی بدست خواهید آورد که نقش بلاگر چیست و چگونه با مدیریت خود می‌تواند یک وبلاگ را رهبری کند. اما همانطور که گفته شد، فعالیت مستمر در تولید محتوا از جمله نکات مهم برای موفقیت در این حوزه به شمار می‌آید. فعالیت مستمر به تعامل بیشتر مخاطب و علاقه‌مندی او ختم می‌شود. علاوه بر این سبب می‌شود تا وضعیت خود را در میان رقبا حفظ کنید و در حوزه تخصصی خود نقشی تعیین‌کننده داشته باشید. برای موفقیت در این موضوع باید از تقویم محتوایی استفاده کنید تا انتشار مطالب به شکلی مناسب صورت بگیرد.

زیبایی این نوع از ریتم تولید و اشتراک‌گذاری محتوا از طریق تقویم محتوایی در این است که حس مسئولیت‌پذیری بلاگرها را بیشتر می‌کند. حتی اگر تمامی این فعالیت‌ها را به تنهایی انجام دهید، استفاده از تقویم محتوایی در نهایت سبب نظم بیشتر کار شما می‌شود. این نظم بیشتر، اعتماد مخاطب به شما را بیشتر می‌کند و در استفاده از محصولات و خدمات شما اعتماد بیشتری جلب می‌شود. علاوه بر این، در تاریخ مورد نظر، تمامی مطالب به صورت کاملا بهینه آماده شده‌اند و خوانندگان نیز با آن همراه خواهند شد.

نوشتن مطالب کامل و ارزشمند

شاید بهتر باشد که بارها و بارها بر اهمیت نوشتن مطالب ارزشمند و کامل تاکید کنیم. البته ممکن است این سوال مطرح شود که نقش بلاگر چیست و چطور می‌تواند مطالب کامل و ارزشمندی را تهیه کند. این مورد به طور مستقیم در نحوه نگرش کاربران، رقبا، مشتریان و مخاطب هدف به مطالب منتشر شده شما ارتباط دارد. علاوه بر این، به کمک مطالب کامل و ارزشمند است که تعامل مخاطب با نوشته‌ها بیشتر خواهد شد.

به یاد داشته باشید که نسبت به نگهداری مخاطبان قدیمی، جذب مخاطب جدید به زمان و انرژی بیشتری نیاز دارد. همچنین، مخاطبان قدیمی این پتانسیل را دارند که کسب‌وکار و فعالیت شما را به دیگران توصیه کنند. بنابراین بر تولید محتوایی تمرکز داشته باشید که به طور مستمر انجام بگیرد و با ارائه اطلاعاتی ارزشمند، مخاطب را به مدت طولانی با شما همراه کند.

درج فراخوانی به اقدام (CTA)

اگر این مطلب را تا اینجا دنبال کرده باشید به طور قطع می‌دانید که هدف نهایی بلاگر چیست و چرا سعی در توسعه بلاگ خود دارد. در تمامی این موارد، بلاگ‌نویسی برای این انجام می‌شود که در نهایت به افزایش بازدید سایت یا افزایش بازدید گوگل بیانجامد. به این ترتیب، در اثر افزایش بازدید، مشتریان احتمالی بیشتری به خریدار و مشتری دائمی تبدیل می‌شوند.

به طور مثال ممکن است در مطلب خود، کالایی از شرکت دیگری را تبلیغ کنید یا این‌که مطلبی را برای یکی از خدمات تخصصی خود نوشته باشید. به طور قطع باید لینک یا دکمه‌ای وجود داشته باشد تا خواننده با کلیک کردن بر روی آن، به کالا یا خدمات دسترسی پیدا کند. به این روش در درج لینک، «فراخوانی به اقدام» (Call To Action | CTA) می‌گویند.

بنابراین اگر می‌خواهید بلاگ موفقی داشته باشید باید به شکل مناسبی از CTA بهره بگیرید. حتی به هنگام درج بنر تبلیغاتی نیز رعایت این نکته ضروری است. در رابطه با نحوه درج CTA در پست‌های وبلاگ یا بنرهای تبلیغاتی، مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می‌شود.

انتشار مطالب

بخش جذاب در تمامی این فرآیندها، انتشار مطالب آماده شده است. مطالبی که با استانداردهای بالا آماده کرده‌اید را در یک «صفحه فرود» (Landing Page) مناسب و طبق تقویم محتوایی خود منتشر کنید. همچنین، با استفاده از روش‌های بازاریابی اینترنتی از جمله بازاریابی ایمیلی، لینک مطالب خود را به کاربران خود ایمیل کنید. به کمک شبکه‌های اجتماعی نیز این مطالب را به اشتراک بگذارید. حتی می‌توانید به کمک قابلیت‌های کلاب‌هاوس در رابطه با مطالب خود به بحث بپردازید.

رصد عملکرد مطالب و پیشرفت بلاگ

اگر بخواهید بدانید که یکی از وظایف اصلی بلاگر چیست باید به رصد عملکرد مطالب تولیدی اشاره کنیم. برای این کار باید تعیین کنید که کدامیک از داده‌های موجود برای شما و کسب و کارتان اهمیت دارد. زمانی که از نحوه عملکرد این داده‌ها اطلاع پیدا کردید، این امکان وجود دارد که استراتژی خود را به شکل بهتری تنظیم کنید. برخی از داده‌های مورد نیاز در زیر آورده شده‌اند:

  • تعداد خوانندگان و مشترکان
  • تعداد بازدید هر پست
  • تعداد تبدیل (تبدیل از لید به خریدار)
  • تعداد بک‌لینک سایت
  • تعداد ترافیک ورودی از سایت‌های دیگر (Referrals)
  • ترافیک کلی

به هنگام تنظیم داده‌های بالا با اهداف، بهتر است سوالات زیر را از خود بپرسید تا هدف‌‌های بهتری در نهایت بدست بیاید.

  • آیا این هدف به شما در رسیدن به نیت نهایی کمک می‌کند یا این‌که هدف‌های مناسب دیگری هم وجود دارند؟
  • آیا این هدف با سایر بخش‌های ابتکاری شرکت در یک راستا قرار دارد؟

زمانی که نوع داده‌های مورد نیاز خود را مشخص کردید، مدت زمانی ۶۰ روزه را برای رسیدن به این اهداف در نظر بگیرید. این کار کمک می‌کند تا نحوه عملکرد استراتژی خود را بسنجید و اهداف را بر مبنای این نتایج تنظیم کنید.

تمامی مواردی که مطرح شد، در رابطه با نحوه آغاز به کار یک بلاگ موفق بود، در ادامه به نحوه تدوین استراتژی بازاریابی بلاگ خواهیم پرداخت.

رصد عملکرد وبلاگ

استراتژی بازاریابی بلاگ برای بلاگر چیست ؟

تا اینجا به شکل قابل قبولی می‌دانیم که وظایف اصلی یک بلاگر چیست و همچنین اگر بخواهد یک تیم بلاگر تشکیل دهد، چه کارهایی را باید در نظر داشته باشد. برای یک کسب و کار، بلاگ از اجزای مهم کسب‌و‌کار و بازار یابی آن به شمار می‌آید. اما برای انجام این بازاریابی در ابتدا باید بازاریابی را برای وب‌سایت خود انجام دهید.

استراتژی بازاریابی بلاگ بر نحوه اشتراک‌گذاری و ترویج محتوای تولیدی شما تمرکز دارد. متاسفانه این امکان وجود ندارد که فقط محتوا تولید کنید و به طور خودکار ترافیک مناسبی به طرف سایت شما هدایت شود. برای این‌که بلاگ شما به شکل مناسبی ترافیک دریافت کند باید برای خود وب‌سایت نیز بازاریابی انجام دهید. به طور مثال، اگر یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید، باید به کمک استراتژی مناسب، بازاریابی را برای فروشگاه اینترنتی انجام دهید. به همین دلیل مطالعه مطلب زیر برای آشنایی با استراتژی بازاریابی وب‌سایت پیشنهاد می‌شود.

علاوه بر این، در ادامه نکاتی را برای بازاریابی بلاگ مطرح خواهیم کرد تا به کمک آن به نتایج بهتری دست پیدا کنید.

به پرسونای خریدار توجه داشته باشید

در همه زمان‌ها چه موقعی که شروع به نوشتن می‌کنید و چه در هنگام مدیریت و تنظیم تقویم انتشار، «پرسونای خریدار» (Buyer's Persona) را در نظر داشته باشید. از خود بپرسید که «مشتری ایده‌آل من کیست و چرا به کالای من نیاز دارد؟» زمانی که به این سوال جزئیات دقیقی پاسخ دادید می‌توانید به پرسونای خریدار برسید. اگر با نحوه تهیه پرسونای خریدار و مشتری آشنا نیستید، مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می‌شود که به کمک آن‌ها قادر خواهید بود در کوتاه‌ترین زمان ممکن، پرسونای مشتری را ترسیم کنید.

زمانی که پرسونای خریدار را تهیه کردید باید توضیحات دقیقی را در آن بگنجانید و این امکان وجود داشته باشد که در هر نوشته جدید به آن رجوع کنید. با این روش قادر خواهید بود محتوایی را تولید کنید که به طور ویژه برای مشتری هدف و نیازها و چالش‌های او تنظیم شده است. همچنین می‌توانید وب‌سایت یا بلاگ خود را به ابزاری قدرتمند برای تبدیل مشتری به خریدار تبدیل کنید.

برای درک بهتر و دقیق‌تر نحوه اقدامات احتمالی در پرسونای خریدار باید در رابطه با رفتار مخاطب هدف، تحقیقاتی انجام دهید. به این ترتیب، محتوای تولیدی خود را بر اساس نیاز او تنظیم خواهید کرد و همین امر علت خرید او از شما خواهد شد. برای این‌که تحقیقات خود را به شکل مناسبی انجام دهید، می‌توانید از موارد زیر کمک بگیرید.

رقبای خود را رصد کنید

حال که می‌دانید در موضوع پرسونای خریدار، وظیفه بلاگر چیست باید به موضوع دیگری در استراتژی بازاریابی بلاگ بپردازیم و آن، اهمیت رصد رقبا است. به کمک رقبای خود در‌می‌یابید که محتوای تولیدی شما تا چه میزان اثرگذار بوده است.

علاوه بر این، زمانی که محتوای تولیدی رقیب را رصد کنید، در رابطه با محتوای تولیدی او اطلاعات مناسبی کسب خواهید کرد از جمله این‌که در چه زمینه‌هایی قصد رقابت دارد و تمرکز خود را بر روی چه موضوعی معطوف کرده است. به این ترتیب، شما نیز محتوایی در رقابت با او تولید خواهید کرد و همین امر خوانندگان مختلفی را به شما جذب خواهد کرد.

فهرستی شامل ۵ تا ۱۰ مورد از نزدیک‌ترین رقبای خود را تهیه و محتوای تولیدی آن‌ها را رصد کنید. همچنین، با بررسی دقیق این محتوای تولیدی و تکنیک‌های استفاده شده در تولید محتوا و همچنین نقاط ضعف موجود، محتوایی بهتر را در رقابت با آن‌ها تهیه کنید.

سئو و تحقیق کلمه کلیدی را در نظر داشته باشید

باید نهایت تلاش خود را برای کسب رتبه بهتر در نتایج گوگل انجام دهید. در حقیقت، با روش‌های یک تولیدکننده محتوا این امکان وجود دارد که در رتبه بهتری نسبت به رقبای خود قرار بگیرید. به کمک تولید محتوای سئو شده شانس بیشتری برای حضور در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) خواهید داشت. البته که باید در رابطه با کلمات کلیدی مورد نظر خود تحقیقات مناسبی انجام دهید. در نهایت، فهرستی از ۵-۱۰ گروه کلمه کلیدی آماده کنید و بر اساس آن تولید محتوا داشته باشید. حتما از «کلمات کلیدی طویل» (Long-tail Keyword) هم استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که الگوریتم‌های گوگل برای بررسی مطالب و سایت‌ها همواره در حال تغییر هستند و تکنیک‌های نامناسب که در گذشته استفاده می‌شد، کارایی نخواهند داشت و آن‌‌چه که در این میان اهمیت بالایی دارد، تولید محتوایی باکیفیت است. علاوه بر این، سعی داشته باشید که محتوای خود را بر اساس جستجوهای صوتی نیز بهینه‌سازی کنید و برچسب (تگ) مربوط به جستجوهای صوتی را نیز در مطلب خود قرار دهید.

بلاگر سئو

محتوای تولیدی خود را ترویج کنید

تا اینجا به خوبی می‌دانید که نقش سئو برای یک بلاگر چیست و چطور می‌تواند برای کسب رتبه بهتر در شبکه‌های اجتماعی از آن استفاده کند. اما آن‌چه که مطرح شد، بیشتر در رابطه با کسب ترافیک طبیعی بود. علاوه بر این برای هدایت بیشتر ترافیک می‌توان روش‌های دیگری را نیز در نظر گرفت.

به طور مثال ممکن است بدانید رپورتاژ آگهی چیست و با نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی آشنا باشید. به این ترتیب می‌توانید یک متن رپورتاژ آگهی مناسب بنویسید و از آن برای هدایت ترافیک بیشتر به سایت خود استفاده کنید. در نهایت هم به کمک روش‌های رصد رپورتاژ آگهی، عملکرد رپورتاژ خود را بررسی کنید.

روش دیگری که برای ترویج مورد استفاده قرار می‌گیرد استفاده از «تبلیغات هدفمند» (Targeted Advertising) است. به کمک این روش تبلیغات می‌توانید گروه خاصی از مخاطب هدف را در نظر بگیرید و تبلیغات خود را فقط به این گروه نمایش دهید. به طور مثال اگر خدمات یا محصولات شما تنها برای گروه سنی ۲۰-۳۰ سال مناسب باشد، تبلیغات شما تنها برای این گروه سنی نمایش داده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با تبلیغات هدفمند می‌توانید مطلب زیر را مطالعه کنید.

همچنین، برای تروج وب‌سایت و بلاگ خود روشهای مختلفی به صورت «ربایشی» (Inbound) وجود دارد که از آن‌ها بهره بگیرید. از جمله این روش‌ها می‌توان به «اینفلوئنسر مارکتینگ» اشاره کرد.

برای شروع، اینفلوئنسرهای اصلی در حوزه تخصصی خود را مشخص و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. حتی ممکن از برخی از مشتریان هدف شما نیز اینفلوئنسرهای مهمی باشند که بتوانید از آن‌ها کمک بگیرید. زمانی که شروع به ایجاد ارتباط با اینفلوئنسرهای خود می‌کنید سعی در حفظ این ارتباط بویژه برای آن‌هایی داشته باشید که در حال حاضر مشغول تبلیغ وب‌سایت شما هستند.

البته پیش از آن‌که از آن‌ها برای این کار درخواست کنید باید مطمئن شوید که نحوه فعالیت آن‌ها را قبول دارید و بر اهداف شما منطبق است. به عبارت دیگر باید تبلیغات آن‌ها به گونه‌ای باشد که کسب‌وکار شما را به درستی معرفی کنند. برای این‌که ارتباط بهتری هم با اینفلوئنسرها داشته باشید بهتر است با محتوایی که تولید می‌کنند به نحو مناسبی تعامل برقرار کنید و به این ترتیب، تاثیر کار شما دوچندان می‌شود. به طور مثال اگر با اینفلوئنسری کار می‌کنید که خود او نیز یک بلاگ دارد، به وبلاگ او سر بزنید. حتی اگر محتوای تولیدی او ارتباط مستقیمی با کسب‌وکار شما نداشته باشد، با مطالعه مطالب و درج نظر با او همکاری کنید.

نحوه رسیدگی و نگهداری از وب سایت برای بلاگر چیست ؟

اگر مطلب را تا اینجا مطالعه کرده باشید به خوبی می‌دانید که در مورد نحوه ایجاد و ترویج بلاگ، وظیفه بلاگر چیست اما به نکته دیگری هم باید اشاره کنیم. در حقیقت، تولید محتوا و بازاریابی برای وب‌سایت تنها نیمی از مسیر رقابت بین کسب‌و‌کارها را تشکیل می‌دهد. همانطور که پیش‌تر هم به آن اشاره شد، فعالیت مستمر از جمله نکات کلیدی برای یک بلاگر محسوب می‌شود.

ساخت بلاگ موفق نیازمند زمان بسیاری است بویژه اگر بخواهید در حوزه تخصصی خود اعتباری کسب کنید. به همین دلیل، به‌روزسانی مطالب گذشته و انتشار مجدد آن‌ها نه‌تنها موجب صرفه‌جوی در زمان می‌شود بلکه سبب می‌شود به نتایج مورد نیاز خود نیز دست پیدا کنید.

مطلبی که به تازگی نوشته می‌شود به فرصت زیادی نیاز دارد تا در صفحه نتایج گوگل رتبه مناسبی کسب کند. اما اگر مطلب خود را به‌روزرسانی کنید، این فرآیند با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد چراکه بخشی از این فرآیند در گذشته اتفاق افتاده است. این امر بدان معنی است که در مدت زمان کوتاه‌تری به نتایج دلخواه خود دست پیدا می‌کنید.

مطالب وبلاگ خود را رصد کنید تا ببینید کدامیک از مطالب نیاز به به‌روزرسانی دارند. ممکن است بخواهی فیلم‌های آموزشی جدیدی به مطالب اضافه کنید یا این‌که با طراحی اینفوگرافیک، اطلاعات جدیدتری را در اختیار خواننده قرار دهید. همچنین ممکن است بخواهید مطلب خود را بر اساس کلمات کلیدی دیگری نیز سئو کنید.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

با خواندن مطلب تا اینجا به خوبی می‌دانید که نقش تبلیغات هدفمند برای بلاگر چیست و چطور می‌تواند از آن برای افزایش درآمد استفاده کند. از جمله پلتفرم‌هایی که می‌توان به کمک آن‌ها تبلیغات هدفمند انجام داد باید به گوگل و فیسبوک اشاره کرد.

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. فرض کنید که به عنوان یک بلاگر، مطلبی علمی یا فنی را وب‌سایت خود منتشر کرده‌اید. برای کسب درآمد از این محتوای تولیدی می‌توانید از تبلیغات هدفمند بر مبنای کلمه کلیدی کمک بگیرید. برای مثال می‌توان به سایت «مجله فرادرس» اشاره کرد که مثالی از آن در زیر آورده شده است. در این مثال، مطلبی با موضوع «ضبط فیلم آموزشی با کمتازیا» منتشر شده است و با استفاده از تبلیغات هدفمند کاپریلا، بنرهایی تبلیغاتی مرتبط با موضوع نوشته و با اندازه و حجم کم در داخل این مطلب مانند تصویر زیر ایجاد شده‌اند.

معرفی کاپریلا

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی مجموعه فیلم آموزش تولید محتوا و آموزش الکترونیک

فیلم آموزش تولید محتوا

با مطالعه این مطلب کاملا می‌دانیم که وظایف یک بلاگر چیست و چه کارهایی را باید برای تبدیل شدن به بلاگر موفق انجام دهیم. آن‌چه که در طول این متن به طور مداوم تکرار شد، تولید محتوا به صورت مستمر بود. اما تولید محتوا خود به روش‌های مختلفی انجام می‌شود و ابزارها و ترفندهای مخصوص به خود را دارد. با توجه به اهمیتی که آشنایی با روش‌های تولید محتوا برای یک بلاگر دارد، «فرادرس» مجموعه فیلم‌های آموزشی را در حوزه تولید محتوا و آموزش الکترونیک فراهم کرده که لینک آن در ادامه آمده است.

در ادامه، اشاره‌ای کوتاه به برخی از مهم‌ترین آموزش‌ها خواهیم کرد.

  • فیلم آموزش تولید محتوای متنی: در این آموزش ۲ ساعتی به طور کامل در هفت درس با نحوه تولید محتوای متنی آشنا خواهید شد. در این دوره آموزشی، از ایده‌یابی تا معرفی کارشناس تولید محتوا به طور کامل مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای دیدن فیلم آموزش تولید محتوای متنی + اینجا کلیک کنید.
  • فیلم آموزش تولید محتوای الکترونیک با نرم افزار Storyline: در این آموزش ۷/۵ ساعته که در یازده درس تدوین شده است، به طور کامل نحوه تولید محتوای الکترونیک را با نرم‌افزار استوری‌لاین یاد می‌گیریم. در طول این آموزش با تمامی بخش‌های نرم‌افزار آشنا خواهیم شد و پروژه‌های تکمیلی را نیز به کمک آن اجرا خواهیم کرد. برای دیدن فیلم آموزش تولید محتوای الکترونیک با نرم افزار Storyline + اینجا کلیک کنید.
  • فیلم آموزش تولید محتوای الکترونیک با نرم افزار Adobe Captivate: این آموزش در ۱۰ درس و مدت زمانی برابر با ۷ ساعت و ۳۲ دقیقه تدوین شده است. در طول این آموزش نحوه کار با اسلایدها و انواع اشیای تعاملی و غیرتعاملی آموزش داده می‌شود. علاوه بر این، انجام پروژه‌های تکمیلی نیز در این آموزش مد نظر قرار دارد. برای دیدن فیلم آموزش تولید محتوای الکترونیک با نرم افزار Adobe Captivate + اینجا کلیک کنید.
  • فیلم آموزش Google Forms برای ایجاد انواع فرم و پرسشنامه آنلاین: گفتیم که نقش فرم‌ها در شناخت مخاطب برای بلاگر چیست و اهمیت استفاده از فرم‌های گوگل را بیان کردیم. در این آموزش ۵۶ دقیقه‌ای به طور کامل با محیط گوگل فرم و تنظیمات آن آشنا خواهیم شد و افزونه‌های جانبی آن نیز بررسی می‌شوند. برای دیدن فیلم آموزش Google Forms برای ایجاد انواع فرم و پرسشنامه آنلاین + اینجا کلیک کنید.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت انتشار رپورتاژ آگهی، معرفی خدمات و بررسی محصول

نشریلا

تا اینجا به خوبی می‌دانیم که وظایف بلاگر چیست و چطور می‌تواند به کمک تهیه متن رپورتاژ آگهی، مخاطب بسیاری جذب کند. البته متن رپورتاژ آگهی باید به شکلی تخصصی و مخصوص هر رسانه نوشته شود. به همین دلیل در صورتیکه مسائل فنی در نوشتن رپورتاژ آگهی رعایت نشود، متن رپورتاژ آگهی مناسبی تهیه نخواهیم کرد و متنی بی‌اثر خواهد بود. از طرفی، رعایت تمامی نکات در نوشتن رپورتاژ آگهی به زمان و هزینه زیادی نیاز دارد.

از این‌رو باید از سیستمی کمک گرفت که با رعایت تمامی موارد بالا،‌ متن‌های تخصصی هر رسانه را جداگانه تولید کند. برای این کار می‌توان «نشریلا» را به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم این حوزه معرفی کرد. علاوه بر تولید متن‌های تخصصی و مناسب لحن هر رسانه، امکان انتشار بررسی محصول و همچنین معرفی خدمات یک کسب‌وکار از این طریق فراهم می‌شود. تمامی این مطالب با صرف هزینه‌ای معقول و در زمانی مناسب به تولید می‌رسد.

فیلم‌ های آموزش بلاگر چیست و چگونه یک بلاگر موفق شویم؟ — راهنمای کاربردی + فیلم آموزشی

فیلم آموزشی موفقیت در بلاگری - بخش اول

دانلود ویدیو

فیلم آموزشی موفقیت در بلاگری - بخش دوم

دانلود ویدیو

فیلم آموزشی موفقیت در بلاگری - بخش سوم

دانلود ویدیو
بر اساس رای ۱۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
WixHubSpotHubSpotمجله فرادرس
۲ دیدگاه برای «بلاگر چیست و چگونه یک بلاگر موفق شویم؟ — راهنمای کاربردی + فیلم آموزشی»

درود بر همگی.
خیلی خوب بود?

خدا قوت واقعا
خیلی این متن جالب، جامع و کامل بود

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *