بک لینک چیست و چگونه بک لینک بسازیم؟ — به زبان ساده + فیلم آموزشی

۱۲۱۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۳ دی ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۵۱ دقیقه
بک لینک چیست و چگونه بک لینک بسازیم؟ — به زبان ساده + فیلم آموزشی

اگر به تازگی وب‌سایتی را راه‌اندازی کرده و قصد بررسی موارد مربوط به سئو را داشته باشید، به احتمال زیاد با بک لینک یا پیوند ورودی آشنا شده‌اید. بک لینک سایت از جمله موارد بسیار تاثیرگذار در سئو به شمار می‌آید. به همین دلیل، در این مطلب یاد می‌گیریم که بک لینک سایت چیست و راه‌های دریافت بک‌لینک سایت را بررسی می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

فیلم آموزشی مفهوم بک لینک و چگونگی گرفتن بک لینک

دانلود ویدیو

بک لینک سایت چیست ؟

بک لینک که با نام‌های لینک داخلی، لینک یک‌طرفه یا لینک ورودی هم شناخته می‌شود، به لینک یک وب‌سایت در صفحه سایت دیگر می‌گویند. گوگل و سایر موتورهای جستجو بک لینک سایت را به عنوان عاملی برای بهبود طبیعی (ارگانیک) رتبه سایت در نظر می‌گیرند.

بک لینک سایت چیست

اهمیت بک لینک در سئو چیست ؟

گرفتن بک لینک سایت از بخش‌های اصلی در «Off-page SEO» به شمار می‌آید. بک لینک سایت به طور کلی نوعی «رأی» برای سایت دیگر به شمار می‌آید. هریک از این رای‌ها به موتورهای جستجو این مطلب را می‌رساند که محتوای موجود در سایت، محتوایی ارزشمند و کاربردی است. در نتیجه هرقدر این امتیازات یا رای‌ها بیشتر باشد، رتبه بهتری نزد موتورهای جستجو کسب می‌کنید. البته استفاده از لینک‌ها در الگوریتم موتورهای جستجو نکته جدیدی به شمار نمی‌آید. در حقیقت، بک لینک سایت سنگ بنای الگوریتم اصلی گوگل موسوم به «PageRank» را تشکیل می‌دهد.

بک لینک در سئو

با وجود این‌که طی سال‌های مختلف، تغییرات بسیار زیادی در الگوریتم‌های گوگل ایجاد شده است اما همچنان بک لینک سایت به عنوان عامل کلیدی در تعیین رتبه سایت نقش دارد. به طور مثال، نمودار زیر نشان می‌دهد که هر قدر تعداد متوسط بک‌لینک افزایش پیدا کند، رتبه سایت نیز در موتورهای جستجو نیز بهتر می‌شود.

چه نوع بک لینک برای سایت مناسب است؟

این‌که فقط بک‌لینک داشته باشید، راه مناسبی برای بهبود رتبه سایت به شمار نمی‌آید. برای کسب رتبه در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) باید بک‌لینک‌هایی با کیفیت داشته باشید. به بیان ساده، داشتن یک بک لینک قدرتمند از هزاران بک‌لینک بی‌کیفیت بهتر عمل می‌کند. در ادامه، ویژگی‌های بک‌لینک‌های با کیفیت را بیان می‌کنیم.

البته این روش تنها یکی از فرآیندهای بازاریابی اینترنتی را شامل می‌شود. برای آشنایی بیشتر با سایر روش‌ها می‌توانید مطلب «دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ | راهنمای کاربردی بازاریابی دیجیتال — به زبان ساده» را مطالعه کنید.

بک لینک از وب‌سایت‌های معتبر

تا اینجا به شکلی با بک‌لینک آشنا شده‌ایم و می‌دانیم بک‌لینک سایت چیست اما در ادامه باید به یک نکته مهم یعنی اعتبار دامنه اشاره کنیم. هرقدر سایت هدف یعنی سایتی که از آن بک‌لینک دریافت کرده‌اید، «اعتبار دامنه‌» (Domain Authority) بیشتری داشته باشد، کیفیت بک لینک سایت نیز بهتر خواهد بود.

به بیان ساده، این اعتبار از طریق بک‌لینک به سایت شما انتقال پیدا می‌کند. به همین دلیل، زمانی که بک‌لینک را از سایتی معتبر دریافت می‌کنید، گوگل وزن بیشتری را برای آن در نظر می‌گیرد و این کار سبب افزایش ترافیک ناشی از افزایش بازدید در گوگل خواهد شد. البته گرفتن بک‌لینک با دشواری‌هایی همراه است که در ادامه همین مطلب، راه‌های دریافت بک‌لینک را نیز بیان می‌کنیم.

اگر می‌خواهید با انواع روش‌های افزایش بازدید سایت آشنا شوید، مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

وجود کلمه کلیدی هدف در متن لینک

متنی که به آن لینک می‌شود موسوم به «Anchor Text» است و نسبت به بخش دیگر متن، متمایز است. به طور مثال در عکس زیر، تصویر سمت چپ، یک عبارت (Click Here) را در صفحه نشان می‌دهد که یه یک سایت لینک شده است. می‌بینید که رنگ این کلمه در متن تغییر کرده است. علاوه بر این، کد این لینک در سمت راست مشاهده می‌شود. تا اینجا می‌دانیم که بک لینک سایت چیست اما نکته مهمی که باید در نظر بگیریم این است که این بک‌لینک باید شامل کلمه کلیدی هدف نیز باشد.

به طور مثال، اگر مطلبی در رابطه با بازاریابی آنلاین تهیه کرده‌ایم، عبارتی که در سایت دیگر به آن لینک می‌شود نیز باید شامل کلمه کلیدی هدف یعنی «بازاریابی آنلاین» باشد. مطالعات نشان می‌دهند که هرقدر درصد تطابق متن لینک شده با کلمه کلیدی و همچنین متن اطراف لینک بیشتر باشد، رتبه سایت نیز بهتر خواهد بود.

مرتبط بودن سایت شما با سایت هدف

زمانی که وب‌سایتی لینکی را در سایت خود قرار می‌دهد، آن‌‌چه که برای گوگل اهمیت دارد این است که هر دو سایت با یکدیگر مرتبط باشند. فرض کنید مطلبی را در رابطه با نحوه ترکیب‌بندی در عکاسی منتشر کرده باشید. اگر بک لینک سایت را از جایی دریافت کنید که محتوای آن مرتبط با عکاسی و گرافیک باشد، گوگل وزن بیشتری را برای این بک‌لینک در نظر می‌گیرد.

بک لینک سایت از نوع فالو

اگر بک‌لینک ایجاد شده شامل تگ «nofollow» باشد، گوگل و سایر موتورهای جستجو در الگوریتم‌های خود آن را در نظر نمی‌گیرند. البته بسیاری از لینک‌ها در فضای وب به صورت «فالو» (Follow) هستند. همچنین، بیشتر لینک‌های که فالو نیستند، در ابتدای کار نیز ارزش بالایی ندارند. به طور مثال، لینک‌های حاصل از منابع زیر به صورت nofollow هستند.

  • بخش نظرات در پست‌های وبلاگ
  • مطالب مطبوعات
  • تبلیغات پولی

البته در انتهای همین مطلب به طور کامل در مورد انواع بک‌لینک صحبت خواهیم کرد.

بک لینک از دامنه ای جدید

فرض کنید از یک سایت، بک‌لینکی دریافت کنید. حال اگر این سایت، دفعات دیگری به سایت شما لینک دهد، بر اساس مطالعات انجام شده، میزان مراجعه به سایت شما از طریق بک‌لینک آن سایت کاهش پیدا می‌کند و به دنبال آن، قدرت و کیفیت آن بک‌لینک نیز کاهش پیدا می‌کند. به بیان ساده‌تر، بهتر است به جای این‌که ۱۰۰۰ بک‌لینک از یک دامنه دریافت کنید، ۱۰۰ بک لینک سایت را از ۱۰۰ سایت مختلف کسب کنید. در نمودار زیر، تعداد لینک از یک دامنه در مقابل قدرت بک‌لینک نشان داده شده است.

قدرت بک لینک

در حقیقت، مطالعاتی که در مورد رتبه گوگل انجام شده است نشان می‌دهد که رتبه سایت، بیش از هر عامل دیگری به تعداد سایت‌هایی بستگی دارد که وب‌سایت شما لینک می‌دهند. این مورد را می‌توان در نمودار زیر مشاهده کرد.

بک لینک در سئو

بک لینک از سایت با ترافیک بالا

به هنگام بررسی این موضوع که بک لینک سایت چیست باید ترافیک سایت را نیز در نظر بگیریم. بک‌لینک از سایت‌هایی که ترافیک بالایی دارند، به طور طبیعی «ترافیک بازگشتی» (Referral Traffic) یا ترافیک ارجاعی بیشتری را به سایت شما هدایت می‌کنند. البته این مورد به طور واضح مشخص است اما سوال اصلی اینجاست که آیا بک لینک سایت از صفحات پرترافیک رتبه بهتری را نسبت به سایر صفحات بدست می‌دهد یا خیر. جواب این سوال را می‌توان در نمودار زیر مشاهده کرد.

در این مطالعه، صفحات با رتبه‌های برتر گوگل حاصل بیش از ۴۴ هزار کلمه کلیدی استخراج شدند و ترافیک طبیعی لینک‌های موجود در آن‌ها مورد بررسی قرار گرفتند. در نمودار زیر به خوبی میزان همبستگی اسپیرمن رتبه گوگل با رتبه URL نشان داده شده است.

بک لینک سایت در سئو

البته پیش از بررسی نمودار، انتظار می‌رفت که تعداد لینک‌ها از صفحات با ترافیک بالا، همبستگی بیشتری از «مجموع تعداد لینک‌ها» داشته باشد اما چنین موردی در این نمودار دیده نمی‌شود اما می‌توان مشاهدات زیر را برای آن در نظر گرفت:‌

در ابتدا، هبستگی تعداد بک‌لینک‌های فالو قدری ضعیف‌تر از تعداد کل بک لینک سایت است. این مورد نشان می‌دهد که گوگل ارزش بیشتری برای برخی از لینک‌های «nofollow» حاصل از صفحات قدرتمند قائل است.

مورد دوم این است که مجموع ترافیک طبیعی (ارگانیک) نسبت به صفحات ارجاعی، همبستگی بیشتر نسبت به تعداد صفحات ارجاعی پرترافیک دارد. این نشان می‌دهد که لینک‌هایی از صفحات قدرتمند، وزن بیشتری نسبت به لینک‌هایی دارند که سایت آن‌ها شامل ترافیکی نه چندان زیاد است.

در این نمودار دیده می‌شود که (UR) بیشترین همبستگی را نسبت به سایر عوامل دارد که این مورد در بخش‌های بالاتر نیز گفته شد.

محل قرارگیری بک لینک سایت چه تاثیری بر عملکرد آن دارد؟

حال که می‌دانیم بک لینک سایت چیست باید نحوه و محل قرارگیری آن را نیز بررسی کنیم. از آن‌جایی که افراد علاقه به کلیک بر روی لینک‌هایی دارند که به شکل برجسته‌ و واضحی قرارگرفته‌اند، در نتیجه برخی از لینک‌ها در یک صفحه سایت، احتمال کلیک شدن بیشتری دارند. به طور خلاصه، اگر بک لینک سایت را در بخش اصلی محتوای صفحه قرار دهیم و فونت و رنگ متفاوتی را نیز برای آن در نظر بگیریم. احتمال بیشتری وجود دارد که مخاطب بر روی آن کلیک کند. علاوه بر این، متن در نظر گرفته شده نیز باید به اندازه کافی برای کلیک کردن جذاب باشد.

از طرفی، اگر شرایطی پیش آید که تمایل برای کلیک کردن روی لینک کاهش پیدا کند، بک لینک سایت عملکرد مناسبی برای بهبود رتبه نخواهد داشت. به طور مثال اگر بک‌لینک را در بخش‌های پایینی صفحه قرار دهید یا رنگ و فونت آن را همانند سایر بخش‌های متن تنظیم کنید و متن لینک هم جذاب نباشد، به طور قطع بک لینک سایت با عملکرد پایین خواهید داشت.

تا اینجا می‌دانیم که بک لینک سایت چیست و چه مواردی برای رسیدن به بک‌لینک با کیفیت اهمیت دارند. در ادامه یاد می‌گیریم که چگونه بک لینک بگیریم تا سایت ما رتبه بهتری در نتایج گوگل پیدا کند.

چگونه بک لینک بگیریم ؟

برای این‌که بک لینک بگیریم باید موارد متعددی را دنبال کنیم. به طور کلی از سه راه می‌توان بک لینک بدست آورد. راه اول این است که بک لینک سایت را کسب کنیم. راه دوم، ایجاد بک لینک است و راه سوم، ساخت بک لینک با روش‌های گوناگون است. برای کسب بک لینک سایت باید تولید محتوای مناسبی داشته باشید. ایجاد بک‌لینک به این معنی است که به شکل دستی، خودتان در سایت‌های دیگر بک لینک ایجاد کنید که درج نظرات (کامنت) در سایت‌های دیگر از نمونه‌های آن است. ساخت بک‌لینک هم روش‌های مختلفی دارد که یک نمونه از آن، انتشار پست میهمان است. در ادامه،‌ این راه‌ها را به شکل دقیق‌تری بررسی خواهیم کرد.

ایجاد دارایی قابل لینک

اگر قصد دارید افراد بر روی لینک وب‌سایت شما کلیک کنند باید محتوایی ایجاد کنید که ارزش کلیک کردن داشته باشد. در مطلب «تولید کننده محتوا کیست و چگونه کارشناس تولید محتوا شویم؟» به خوبی در مورد نحوه تولید محتوای مناسب و اثرگذار صحبت کردیم. چنین محتوایی را به اصطلاح «دارایی قابل لینک» (Linkable Assets) می‌نامند. این دارایی قابل لینک می‌تواند شامل موارد زیر شود.

به عبارت دیگر، هرچیزی که افراد تمایل کلیک کردن روی آن داشته باشند را می‌توان در این دسته قرار داد. در بیشتر موارد، دارایی قابل لینک، محتوایی بسیار ارزشمند را تشکیل می‌دهد. به طور مثال محتوایی اقتصادی مانند «تحلیل تکنیکال بورس» یا محتوایی مرتبط با مباحث علمی مانند «جدول تناوبی عناصر» سوژه مناسبی برای ایجاد دارایی قابل لینک به شمار می‌آیند.

گرفتن بک لینک از خلاصه مطالب

فرض کنید مطالب مختلفی در یک پست وبلاگی نوشته شوند که هدف آن‌ها صرفا ساخت بک لینک سایت باشد. به طور مثال ممکن است یک سایت به صورت ماهانه فهرستی از دستورهای غذایی مختلف منتشر کند و سایت شما نیز محتوایی در ارتباط با دستورهای غذایی تولید کرده باشد. در چنین شرایطی مطلب شما می‌تواند به صورت بک‌لینک در این سایت قرار بگیرد.

چنین روشی موسوم به «Link Roundup» است و با کمی جستجو در گوگل، سایت‌های مناسبی را برای این کار پیدا می‌کنید. اما در ایران این روش مرسوم نیست و به صورت جایگزین می‌توان راه‌های مشابهی را امتحان کرد. این راه‌ها در ادامه آمده‌اند.

انتشار در سایت‌های محتوایی

به طور مثال، فهرستی از مطالب را در سایت‌هایی منتشر کنید که به طور رایگان، فضایی برای تولید محتوا در اختیارتان قرار می‌دهند. به این ترتیب، با استفاده از این فضا، فهرست مطالب را در این سایت منتشر کنید و بک‌لینک‌های مورد نظر خود را در آن قرار دهید.

بک لینک سایت از شبکه های اجتماعی

می‌دانیم که بک لینک سایت چیست و می‌خواهیم نحوه گرفتن بک‌لینک را در شبکه‌های اجتماعی بررسی کنیم. شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام و کلاب‌هاوس فضای بسیار مناسبی را برای بک‌لینک ایجاد می‌کنند. سوال اینجاست که چگونه می‌توان این بک‌لینک را در اینستاگرام یا حتی کلاب‌هاوس و لینکدین ایجاد کرد. این روش به سادگی امکان‌پذیر است. اگر در بخش قبل، فهرستی از مطالب را در سایتی منتشر کرده باشید، کافی است لینک آن را در بخش «Bio» شبکه اجتماعی خود قرار دهید. به این ترتیب، ترافیک مناسبی به سایت شما سرازیر می‌شود.

در برخی موارد ممکن است بخواهید چندین لینک را بر اساس پست‌های روزانه، هفتگی یا ماهانه خود تنظیم کنید. در چنین شرایطی باید از سرویس‌هایی استفاده کنید تا با استفاده از یک لینک بهینه، چندین لینک را سازماندهی کنید.

استفاده از روش مرد متحرک

تا اینجا به خوبی می‌دانیم که بک لینک سایت چیست و چطور می‌توان با انتشار خلاصه مطالب، بک لینک گرفت. در این بخش یکی از روش‌های مهم در گرفتن بک لینک سایت را بررسی می‌کنیم. از معروف‌ترین روش‌ها برای گرفتن بک لینک سایت استفاده از «روش مرد متحرک» (Moving Man Method) است. این روش سه فرآیند زیر را شامل می‌شود:

  • در ابتدا باید صفحات وب، منابع یا کسب و کارهایی را پیدا کنید که به‌روزرسانی نشده باشند یا این‌که به تازگی تغییر کاربری داده و اسم خود را نیز عوض کرده باشند.
  • در مرحله دوم باید سایت‌هایی را پیدا کنید که همچنان به این منابع قدیمی لینک داده‌اند.
  • در مرحله سوم به مدیران سایت پیام می‌دهید که لینک مورد نظر در سایت، منقضی شده است.
  • مرحله چهارم این است که مطلب مرتبط خود را به آن‌ها به عنوان لینک جایگزین معرفی کنید.

ساخت بک لینک از لینک‌ های خراب

روش دیگر برای گرفتن بک لینک سایت روشی مشابه قبل است با این تفاوت که باید به دنبال لینک‌های خراب در وب‌سایت باشید. در این مرحله باید به دنبال صفحاتی با خطای۴۰۴ باشید. برای همین منظور باید سایت‌های معتبر در حوزه تخصصی خود را بشناسید. سپس با استفاده از افزونه کروم به نام «Check My Links»، لینک‌های ۴۰۴ آن سایت را پیدا کنید. این افزونه به سرعت لینک‌های خراب را شناسایی می‌کند با رنگ قرمز نشان می‌دهد. به این ترتیب، به سادگی می‌توانید به مدیر سایت پیام دهید لینک مورد نظر خود را به عنوان جایگزین به او پیشنهاد دهید.

  • لینک افزونه «Check My Links»: «+»

افزونه برای لینک خراب

پست میهمان برای گرفتن بک لینک سایت

یکی از بهترین روش‌ها برای دریافت بک لینک استفاده از «پست میهمان»‌ (Guest Post) است. در حقیقت، مشابه روش‌های گفته شده، برای سایر سایت‌ها نویسندگی خواهید کرد و از این طریق و با توجه به این‌که می‌دانید بک لینک سایت چیست به مطالب خود لینک می‌دهید.

بنابراین، زمانی که پست میهمان را برای سایت‌هایی با کیفیت انجام دهید، بک‌لینک‌های مناسبی را هم دریافت خواهید کرد. اما پیدا کردن محل مناسبی که بتوان پست میهمان در آن منتشر کرد قدری دشوار است. به همین دلیل در ادامه، راه ساده‌ای را بیان می‌کنیم که به کمک آن، مکان مناسب برای انتشار پست میهمان را پیدا کنید.

در ابتدا نویسنده‌ای را بیابید که به صورت تخصصی در سایت‌ها پست میهمان منتشر می‌کند. در ادامه، از پروفایل او تصویری تهیه کنید.

بک لینک با پست میهمان

سپس این تصویر را در بخش جستجوی تصاویر گوگل قرار دهید تا به تمامی پست‌های میهمان اون دسترسی داشته باشید. به این ترتیب، لینک سایت‌های معتبر برای انتشار پست میهمان را پیدا خواهید کرد.

بک لینک با پست میهمان

استفاده از اینفوگرافیک برای گرفتن بک لینک

اینفوگرافیک‌ها از جمله استراتژی‌های مهم برای لینک‌سازی و دریافت بک‌لینک به شمار می‌آیند. با نرم‌افزارهای مختلفی می‌توانید طراحی اینفوگرافیک را انجام دهید که نحوه طراحی اینفوگرافیک با فتوشاپ به طور کامل در مجله فرادرس توضیح داده شده است. علاوه بر این، برای طراحی نیاز به یادگیری برخی از اصول و مبانی طراحی اینفوگرافیک وجود دارد که این مطلب نیز در مجله فرادرس پوشش داده شده است.

البته همانند انواع مختلف محتوا، اینفوگرافیک نیز باید به شکل مناسبی تبلیغ شود تا پتانسیل تبدیل شدن به یک بک لینک سایت را داشته باشد. برای این کار می‌توان ۵ مرحله زیر را در نظر گرفت:

  • انتشار اینفوگرافیک در وب‌سایت شخصی خودتان
  • پیدا کردن سایت‌هایی مرتبط با موضوع اینفوگرافیک شما
  • ارسال اینفوگرافیک به آن‌ها
  • ارائه پیشنهاد تولید محتوا برای آن‌ها
  • دریافت بک لینک سایت

نوشتن نظرات کاربری

بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کوچک علاقه دارند نظرات مشتریان خود را به نمایش بگذارند. اگر از محصولی استفاده می‌کنید و از آن رضایت دارید، کافی است در رابطه با آن کالا یا محصول در وب‌سایت خود بنویسید. شرکت سازنده نیز نظرات شما را در سایت خود منتشر می‌کند و برای این‌که نشان دهد شخصی حقیقی هستید، لینکی از سایت شما را در وب‌سایت خود قرار می‌دهد و به این ترتیب، بک لینک سایت را بدست می‌آورید.

نظرات بلاگرها

تا این‌جا به خوبی می‌دانید که بک لینک سایت چیست و با چه روش‌هایی بک‌لینک بگیرید. استفاده از نظرات بلاگرها راه دیگری برای دریافت بک‌لینک به شمار می‌آید که بسیار مشابه با روش قبل است.

اگر محصولی فیزیکی، دوره آموزشی، کالا، خدمات یا هر ارزشی را تولید می‌کنید، می‌توانید آن را به بک لینک سایت خود تبدیل کنید. مراحل این کار در ادامه آورده شده‌اند.

  • در ابتدا بلاگرهای حوزه تخصصی خود را پیدا کنید. به طور مثال، فرض کنید کار شما فروش اطلاعات در رابطه با نحوه ساخت لوازم آرایشی باشد. کافی‌است «نحوه ساخت صابون» را در گوگل جستجو کنید تا مطالب مرتبط برای شما نمایش داده شوند.
  • از میان تمامی نتایج نمایش داده شده، سایت‌هایی را انتخاب کنید که مطالب علمی یا دستورالعمل‌های مختلف منتشر می‌کنند.
  • راهنما یا مطلب نوشته شده خود را برای آن‌ها ارسال و از آن‌ها درخواست کنید که لینکی از مطلب شما را در سایت خود قرار دهند.

برای آشنایی با نحوه تبدیل شدن به یک بلاگر می‌توانید مطلب زیر را مطالعه کنید.

استرداد لینک

روش «استرداد لینک» (Link Reclamation) روش بسیار ساده‌ای است. در این روش باید ببینید که چه افرادی در رابطه با کسب و کار شما به صورت آنلاین مطلب منتشر کرده‌اند اما لینکی به مطالب شما اختصاص نداده‌اند. به کمک ابزارهایی همچون «BuzzSumo» که لینک آن در ادامه آورده شده است، این امکان وجود دارد که مطالب مرتبط با سایت خود را پیدا کنید و در صورتیکه لینکی به مطلب شما داده نشده باشد، از آن‌ها به شکلی محترمانه درخواست لینک کنید.

  • لینک دسترسی به BuzzSumo: «+»

مهندسی معکوس بک لینک رقبا

هر صنعت و حوزه تخصصی فرصت‌های خود را برای لینک‌سازی دارد. به همین دلیل، حال که می‌دانید بک لینک سایت چیست باید زمانی را در نظر بگیرید تا بک لینک سایت رقبا را ارزیابی کنید. با این روش، بک لینک‌هایی پیدا می‌کنید که تنها در حوزه تخصصی شما وجود دارند.

برای این کار، مطالب سایت رقیب خود را پیدا و منبع لینک‌ها (بک‌لینک‌ها) را بیابید. چنین فرآیندی به کمک ابزارهای بک لینک یا همان «Backlink Checker» امکان‌پذیر است که لینک آن در زیر آورده شده است.

  • آدرس Backlink Checker از سایت Ahrefs: «+»

در این مرحله، منابع مناسبی را برای انتشار بک لینک سایت پیدا می‌کنید.

استفاده از فرمت محتوایی مناسب برای بک لینک

همانطور که پیش‌تر هم گفته شد، اینفوگرافیک‌ها فرمت مناسبی از محتوا هستند که توانایی تولید بک لینک دارند. اما شکل‌های محتوایی تنها محدود به اینفوگرافیک نمی‌شوند. تصویر زیر، شکل‌های مختلف محتوایی آورده شده‌اند. همچنین، قابلیت بک‌لینک و میانگین اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی به تفکیک آورده شده است.

محتوا برای بک لینک
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

گرفتن بک لینک با رپورتاژ آگهی

حال که می‌دانیم بک لینک سایت چیست و از چه راه‌هایی ایجاد می‌شود، باید به یکی از پرطرفدارترین روش‌های گرفتن بک‌لینک یعنی انتشار و نوشتن رپورتاژ آگهی اشاره کنیم. اگر با رپورتاژ آگهی آشنا باشید با نوشتن متن مناسب رپورتاژ آگهی این امکان وجود دارد که خواننده با مطالعه مطلب بر روی لینک مورد نظر شما کلیک کند و بک‌لینک مناسبی را برای سایت ایجاد کرده باشید.

گرفتن بک لینک سایت با استفاده از تبلیغات هدفمند

به کمک تبلیغات هدفمند می‌توان مخاطب مورد نظر را به بهترین شکل با محصولات و خدمات خود آشنا کنید. حال اگر این روش به درستی انجام شود، مخاطب با کلیک بر روی تبلیغات، به وب‌سایت یا صفحه فرود هدایت خواهد شد و به این ترتیب، بک‌لینک مناسبی برای سایت تنظیم می‌شود.

چطور بک لینک سایت را چک کنیم؟

برای چک کردن بک لینک سایت چند راه کلی وجود دارد. راه اول این است که سرچ کنسول گوگل استفاده کنید. با استفاده سرچ کنسول گوگل، تنها بک‌لینک‌های سایت خودتان را پیدا می‌کنید اما اگر قصد پیدا کردن بک لینک سایت دیگری را داشته باشید با استفاده از ابزارهای رایگانی مانند Backlink Checker سایت Ahrefs می‌توانید تعداد بک‌لینک‌های سایت‌های دیگر را بررسی کنید. در ادامه به توضیح این دو روش خواهیم پرداخت.

بررسی بک لینک با استفاده از سرچ کنسول گوگل

سرچ کنسول گوگل داده‌هایی در رابطه با ترافیک و عملکرد سایت شما در اختیارتان قرار می‌دهد. استفاده از این نوع خدمات، منحصر به مدیران وب‌سایت و رایگان است. بعد از ثبت‌نام و ورود به پنجره اصلی، در نوار کناری بر روی گزینه «Links» کلیک کنید. عددی که پایین «لینک‌های خروجی» (External Links) قرار دارد، تعداد بک لینک سایت را نشان می‌دهد.

کنترل بک لینک

در پایین بخش «External Links» سه فهرست با نام‌های زیر وجود دارد:

  • «Top Linked Pages»: صفحات سایت شما که شامل بیشترین لینک (بک‌لینک) هستند.
  • «Top Linking Sites»: سایت‌هایی که بیشترین بک‌لینک به سایت شما را دارند.
  • «Top Linking Text»: متن‌هایی (کلیدواژه‌هایی) که بیشتر به آن‌ها لینک داده شده است.

اگر به تازگی با سرچ کنسول آشنا شده‌اید، کار را با گزارش‌های «Top Linked Pages» آغاز کنید.

چک کردن بک لینک

در ادامه بر روی هریک از URLهای موجود کلیک کنید تا به وب‌سایت لینک‌دهنده دسترسی داشته باشید.

چک کردن بک لینک

سپس با کلیک بر روی هریک از وب‌سایت‌ها خواهید دید که کدام صفحه از سایت، به سایت شما لینک داده است.

چک کردن بک لینک

بررسی بک لینک سایت با استفاده از سایر ابزارها

تا اینجا به خوبی می‌دانید که بک لینک سایت چیست و چطور می‌توان از سرچ کنسول گوگل برای کنترل بک لینک سایت استفاده کرد. اما اگر بخواهید بک‌لینک را برای سایت دیگری بررسی کنید، می‌توانید از ابزارهایی مانند «Ahrefs Free Backlink Checker» استفاده کنید.

با استفاده از این ابزار رایگان، لینک سایت مورد نظر را وارد می‌کنید و با فشردن دکمه «Check Backlinks» به تعداد بک لینک سایت و «دامنه‌های ارجاع دهنده به سایت» (Referring Domains) دسترسی خواهید داشت. در حقیقت، Reoffering Domains تعداد سایت منحصر‌به‌فردی است که به سایت شما لینک داده‌اند. علاوه بر این، ۱۰۰ بک‌لینک برتر نیز برای شما نمایش داده می‌شود.

چک کردن بک لینک

برای هر بک لینک سایت به جزئیاتی دسترسی خواهید داشت که در زیر آورده شده است.

  • «Referring Page»: صفحه‌ای که به کلیدواژه هدف لینک داده است.
  • «Domain Rating | DR»: قدرت سایت لینک دهنده
  • «URL Rating | UR»: قدرت صفحه لینک دهنده
  • «Traffic»: تخمین ترافیک طبیعی ماهانه به سایت
  • «Anchor and backlink»: متن لینک شده به همراه عبارت‌های اطراف آن

معرفی فیلم آموزش آمارگیری سایت با وردپرس

آمارگیری سایت

تا اینجا به خوبی می‌دانیم که بک لینک سایت چیست و با چه راه‌هایی می‌توانیم بک لینک سایت بگیریم. آن‌چه که بعد از این مرحله اهمیت پیدا می‌کند این است که با چه راهی می‌توان عملکرد بک‌لینک را مورد ارزیابی قرار داد. حال اگر سایتی وردپرسی داشته باشید باید تحلیل آمار وب‌سایت وردپرسی را نیز یاد بگیرید که در فرادرس آموزشی ۱ ساعت و ۵۱ دقیقه‌ای در قالب ۴ درس به همین منظور تدوین شده است. در ادامه به این دروس اشاره خواهیم کرد.

درس اول این آموزش به آشنایی با آمار آنلاین اختصاص دارد و در درس دوم، افزونه‌های آمار در وردپرس معرفی می‌شوند. درس سوم و چهارم نیز به نصب و راه‌اندازی افزونه‌های «Wp Statistics» و «Google Analytics» اختصاص دارد.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

نشریلا

همانطور که گفته شد، از جمله روش‌هایی که برای گرفتن بک‌لینک مورد استفاده قرار می‌گیرد، انتشار رپورتاژ آگهی است. البته اگر متن رپورتاژ آگهی به شکل مناسبی نوشته نشود، اثربخشی پایین رپورتاژ آگهی را سبب می‌شود. از این‌رو باید متنی آماده شود که متناسب با لحن هر رسانه و خواننده آن باشد تا اثرگذاری مناسبی را به همراه بیاورد.

حال که می‌دانید بک لینک سایت چیست و چطور با رپورتاژ آگهی می‌توان آن را دریافت کرد، استفاده از پلتفرمی که با رعایت این نکات و هزینه‌ای معقول، در زمانی کوتاه، متن‌های متناسب با هر رسانه را تولید و منتشر کند، بسیار ضروری به نظر می‌رسد. در این رابطه می‌توان «نشریلا» را به عنوان پلتفرم عالی این در این حوزه معرفی کرد چراکه علاوه بر خدمات بالا، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات نیز امکان‌پذیر است. به این ترتیب، به کمک متن‌های تخصصی هر رسانه، خواننده با تمایل بیشتری بر روی لینک مورد نظر کلیک می‌کند و بک لینک سایت به شکلی اثرگذار در متن تعریف می‌شود.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای در ایران

کاپریلا چیست

پیش‌تر گفتیم که استفاده از تبلیغات هدفمند می‌تواند راه مناسب برای گرفتن بک‌لینک سایت باشد. حال که می‌دانیم بک لینک سایت چیست و این روش از تبلیغات چه کمکی به ما می‌کنند، باید به پلتفرم‌های ارائه دهنده تبلیغات هدفمند نیز اشاره کنیم. استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. فرض کنید مطلبی علمی یا فنی را منتشر کرده‌اید و برای دریافت بک‌لینک سایت و همچنین کسب درآمد بخواهید تبلیغات هدفمند انجام دهید. این امکان به کمک تبلیغات هدفمند و مبتنی بر کلیدواژه کاپریلا امکان‌پذیر است. به طور مثال می‌توان به «مجله فرادرس» اشاره کرد. در این مثال، مطلبی با موضوع «ساخت ویدیو آموزشی با کمتازیا» منتشر شده است. در صورت استفاده از این پلتفرم، در داخل متن، بنرهای تبلیغاتی مرتبط با کلیدواژه مطلب مانند تصویر زیر نمایش داده می‌شود.

معرفی کاپریلا

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

انواع بک لینک

حال که می‌دانیم بک لینک سایت چیست و با چه روش‌هایی می‌توانیم بک لینک بگیریم، در ادامه قصد داریم انواع بک لینک را بررسی کنیم. به این ترتیب، به هنگام ساخت و دریافت بک‌لینک، از انواع آن اطلاع پیدا می‌کنیم.

بک لینک فالو چیست ؟

بک لینک فالو یا همان «DoFollow Links» نوعی بک لینک سایت است که در الگوریتم «PageRank» مورد توجه قرار می‌گیرد به این معنی که چنین بک لینکی به بهبود رتبه سایت کمک می‌کند. در تصویر زیر، نمونه‌ای از بک لینک فالو آورده شده است.

بک لینک فالو

بک لینک نوفالو چیست ؟

بر خلاف بک لینک فالو، بک لینک «نوفالو» (Nofollow) به لینکی در سایت می‌گویند که موتورهای جستجو آن را برای بهبود رتبه سایت در نظر نمی‌گیرند. البته گوگل در سال ۲۰۱۹ بیان کرد که به مرور، لینک‌های نوفالو نیز در الگوریتم‌های گوگل مورد توجه قرار می‌گیرند. این امر یعنی ممکن است بسته به نوع دامنه یا سایر عوامل، بک لینک نوفالو نیز در رتبه سایت تاثیرگذار باشد.

بک لینک نو فالو

بک لینک پولی چیست ؟

در برخی موارد ممکن است به یک بلاگر یا اینفلوئنسر بابت نوشتن محتوا یا انتشار بررسی محصول، هزینه‌ای پرداخت کنید. چنین بک‌لینک‌هایی موسوم به بک لینک پولی یا اسپانسری هستند. گوگل تاکید می‌کند که اگر برای دریافت لینک، پول، خدمات یا کالایی دریافت شد، لینک مورد نظر باید شامل کد زیر باشد.

rel="sponsored"

به طور مثال، یک بک لینک پولی مشابه زیر خواهد بود:‌

بک لینک پولی

بک لینک UGC چیست؟

نوع جدید لینک که در سال ۲۰۱۹ معرفی شد، لینک‌های حاصل از «محتوای تولیدی کاربر» (User Generated Content | UGC) هستند. این لینک‌ها به محتوایی مانند لایک‌ها و کامنت‌ها (نظرات) کاربران اشاره دارد. نمونه‌ای از یک بک‌لینک UGC در تصویر زیر آورده شده است.

بک لینک ugc

بک لینک معتبر چیست؟

«لینک با اعتبار بالا» (High Authority Links) به لینک‌هایی اشاره دارد که از سایت‌هایی با اعتبار بالا مانند سایت‌های خبری بدست می‌آیند. این سایت‌ها به عنوان دامنه‌هایی شناخته می‌شوند که گوگل به آن‌ها اعتماد دارد.

بک لینک سمی چیست؟

تا اینجا به شکل مناسبی می‌دانیم که بک لینک سایت چیست و انواع آن کدامند. لینک دیگری که باید به هنگام بررسی این موضوع به آن دقت کنیم، بک‌لینک سمی است. «لینک‌های سمی» (Toxic Links) از جمله بک‌لینک‌هایی به شمار می‌آیند که تاثیر نامناسبی بر روی رتبه سایت خواهد داشت. چنین بک‌لینک‌هایی زمانی ایجاد می‌شوند که از وب‌سایت‌هایی با امنیت پایین گرفته شده باشند یا این‌که بک لینک سایت از دستورالعمل‌های گوگل برای مدیران سایت پیروی نکرده باشد.

بک لینک کلاه سفید چیست؟

بک لینک کلاه سفید یا لینک‌سازی کلاه‌سفید به روشی می‌گویند که ترافیک سایت از طریق تکنیک‌های سئو به طور طبیعی افزایش پیدا کند. لینکم‌های کلاه‌سفید سبب بهبود رتبه سایت از طریق افزایش ترافیک ارگانیک می‌شوند. نقطه مقابل این روش‌ها، لینک‌سازی کلاه‌سیاه است که در آن‌، لینک‌سازی به صورت اسپم صورت می‌گیرد به گونه‌ای که هیچ ارزشی را برای مخاطب فراهم نمی‌کند و هدف آن صرفا افزایش ترافیک است. چنین روشی (بک لینک کلاه سیاه) در نهایت تاثیر نامناسبی بر سئو سایت خواهد داشت.

بر اساس رای ۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
BacklinkoAhrefsSemrushNEILPATEL
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *