راه های کسب درآمد از اینستاگرام — موثرترین شیوه ها برای شروع

۱۴۸۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۳ دی ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۲۲ دقیقه
راه های کسب درآمد از اینستاگرام — موثرترین شیوه ها برای شروع

در دنیای امروز، استفاده از شبکه‌های اجتماعی روز به روز گسترده‌تر می‌شود و وجود شبکه‌های اجتماعی قدیمی‌تر مانند اینستاگرام و ظهور شبکه‌هایی جدیدتر همچون کلاب‌هاوس سبب رونق بازاریابی شبکه های اجتماعی شده‌اند. اینستاگرام در ابتدا، اپلیکیشنی برای اشتراک‌گذاری عکس‌ها بود و در حال حاضر، تعداد کاربران آن بیش از ۱ میلیارد نفر ذکر شده‌اند. این تعداد کاربر، فرصت مناسبی برای دیجیتال مارکترها است تا با کسب درآمد از اینستاگرام بتوانند حوزه کاری خود را وسیع‌تر و درآمد بیشتری کسب کنند.

فهرست مطالب این نوشته

در چند سال گذشته، این شبکه اجتماعی به فرصتی برای تولید محتوا تبدیل شده است و رونق ساخت فیلم‌های آموزشی نشان از تمایل کاربران به محتوای ساده بصری دارد. افراد، اینستاگرام را دوست دارند و حتی گاهی برای جستجوی عکس‌های خود به جای گوگل از این پلتفرم کمک می‌گیرند. تمامی این موارد، فرصتی را فراهم می‌کنند که کسب درآمد از اینستاگرام به عنوان یکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ و از جمله موضوعات مورد علاقه برای تمامی افراد و حتی سازمان‌ها و شرکت‌ها باشد. از این‌رو، در این مطلب سعی می‌کنیم روش‌های کسب درآمد از اینستاگرام را به طور کامل شرح دهیم؛ همچنین شما می‌توانید با کلیه قابلیت‌ها و امکانات پایه اینستاگرام در مطلب دیگری از مجله فرادرس با عنوان آموزش اینستاگرام آشنا شوید.

پیش‌نیازهای کسب درآمد از اینستاگرام

برای کسب درآمد از اینستاگرام نمی‌توانید تنها با ساخت یک اکانت جذاب و نوشتن متن‌ها (کپشن) و تهیه عکس از زندگی روزمره خود به درآمد مناسبی دست پیدا کنید. شاید با این فعالیت‌ها، دوستان خود را تحت تاثیر قرار دهید اما برای کسب درآمد، نیاز به پیش‌نیازهایی دارید که در ادامه آورده شده‌اند.

کسب درآمد از اینستاگرام

نمایش، تعداد بازدید و تعداد فالوور

در ابتدا باید این سوال را از خود بپرسید که چرا کسب‌وکارها و افراد مختلف باید به کاربران اینستاگرامی مانند شما پول پرداخت کنند. عملکرد اینستاگرام به این صورت است که پست‌های شما را در صفحه اصلی دوستان یا طرافداران شما نمایش می‌دهد. اگر پست خود را در زمان مناسب منتشر و از هشتگ‌های مناسب استفاده کنید، میزان «بازدید» (Reach) پست‌های شما به صورت طبیعی (Organic) افزایش پیدا می‌کند. البته در ادامه همین متن، روش‌های هشتگ‌گذاری و پیدا کردن زمان مناسب برای انتشار پست را بررسی خواهیم کرد.

اما اگر تعداد دنبال‌‌کنندگان (فالوور) کافی نداشته باشید، چه اتفاقی خواهد افتاد. مخاطب بالقوه شما کاهش پیدا می‌کند و با این تعداد فالوور کم، محتوای تولیدی شما توسط افراد مختلف دیده نخواهد شد. بنابراین در ابتدای کار نیاز به تعداد فالورر مناسب (بیش از هزار فالوور) دارید تا کسب در آمد از اینستاگرام میسر شود.

اگر مطلب «دیجیتال مارکتر کیست ؟ | راهنمای یادگیری دیجیتال مارکتینگ» را مطالعه کرده باشید با مفهوم قیف فروش آشنا شده‌اید و می‌دانید که باید بازاریابی را مانند یک قیف شامل سه مرحله آگاهی، ارزیابی و تبدیل در نظر گرفت تا از مشتری‌های احتمالی به مشتریان حقیق دست پیدا کنید. این قیف فروش در تصویر زیر آورده شده است. در بازاریابی اینستاگرامی نیز همین قیف مد نظر قرار می‌گیرد.

تا اینجا احتمالا حدس زده باشید که «تعداد بازدید» (Reach) و تعداد فالورر،‌ تنها مرحله اول قیف را تشکیل می‌دهند. اگر می‌خواهید از اینستاگرام درآمد کسب کنید باید مهارت‌های ترغیب مشتری یا اثرگذاری بر مشتری را نیز بشناسید. مخاطب شما باید در مقابل پیشنهادات شما عکس العمل نشان دهد. قیف بالا را می‌توان برای اینستاگرام به صورت زیر هم توصیف کرد.

فالوورهای تعاملی

پس تا اینجا می‌دانیم که برای کسب درآمد از اینستاگرام باید تعداد فالوور زیادی داشته باشید. حتی با محاسبات ساده ریاضی می‌توان دریافت که تعداد فالوور زیاد، سبب خواهد شد تا افراد بیشتری در صفحه اصلی (خوراک) خود، با پست‌های شما مواجه شوند. اما اگر این افراد، برخورد سردی با پست‌های شما داشته باشند، چه اتفاقی رخ خواهد داد. گویی در تلاش خود برای ارائه محصولات و خدمات خود شکست خورده‌اید.

از جمله نکاتی که باید به غیر از تعداد فالوور در نظر داشته باشید، تعداد لایک‌ها، نظرات (کامنت‌ها) و اشتراک‌گذاری‌ها است. اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، در پیش‌برد اهداف خود موفق نخواهید بود. البته در ادامه متن، راه‌هایی را برای حل این مشکل بیان خواهیم کرد اما در حال حاضر خوب است بدانید که داشتن حتی ۱۰۰۰ فالوور که همگی تعامل مناسبی با شما داشته باشند، کسب درآمد از اینستاگرام را امکان‌پذیر می‌کند. در ادامه و بعد از این‌که با پیش‌نیازها آشنا شدیم باید نحوه کسب فالوور تعاملی را بیان کنیم یعنی فالووری که به خوبی با پست‌های شما ارتباط برقرار می‌کند.

با توجه به اهمیت بازاریابی مد برای کسب درآمد از اینستاگرام «فرادرس» اقدام به انتشار فیلم آموزش بازاریابی مد کرده که لینک آن در ادامه آورده شده است.

نحوه جذب فالوور تعاملی

از بخش قبل می‌دانیم که برای کسب درآمد از اینستاگرام باید فالوور زیادی داشته باشیم و این فالوورها با پست‌های شما ارتباط برقرار کنند و به بیان ساده‌تر، تعامل داشته باشند. این کار البته ساده نیست اما ۶ مرحله را برای رسیدن به فالوورهای تعاملی در ادامه بیان می‌کنیم.

افزایش فالوور اینستاگرام

نوشتن بیو مناسب

تفاوتی ندارد که یک کسب و کار جدید در اینستاگرام یا یک شخص باشید که حساب کاربری را برای خود ایجاد کرده است. در هر دو حالت، برای کسب درآمد از اینستاگرام باید پست‌های خود را با استراتژی مناسبی تهیه کنید. گام اول در این راه، نوشتن یک بیو مناسب است. البته در مطلب «بیو اینستاگرام چیست ؟ | نحوه نوشتن بیو اینستا اثرگذار» به طور کامل به نحوه نوشتن یک بیو مناسب پرداخته‌ایم اما در ادامه، به شکل خلاصه نحوه نوشتن بیو مناسب را بررسی می‌کنیم. به هنگام نوشتن بیو اینستاگرام باید چند ویژگی زیر را در نظر بگیرید:

  • از ایموجی برای هدایت افراد به لینک‌های فراخوان استفاده کنید.
  • از یک ابزار لینک‌دهی مناسب مانند کمک بگیرید تا چند لینک در بیو اینستاگرام قرار دهید.
  • اگر محصول یا خدمات رایگانی را ارائه می‌کنید، در متن بیو به آن اشاره‌ای داشته باشید.
  • متنی خاطره‌انگیز و جذاب برای بیو تهیه کنید.
  • لوگو یا عکس پروفایل شما باید با کیفیت مناسبی تهیه شده باشد. با این کار، افراد تمایل بیشتری با شما خواهند داشت.

با توجه به نکته‌های گفته شده می‌توانید به صفحه مجله «foundr» در تصویر زیر نگاهی داشته باشید و نکات گفته شده در آن‌ را بیابید. ترجمه ساده‌ای از متن بیو این مجله در زیر آورده شده است.

«مجله فاندر مجله‌ای دیجیتال برای کارآفرینان و استارت‌آپ‌ها فاندر در اپل و اندروید!

برای دانلود نسخه رایگان از لینک زیر (نمایش به کمک ایموجی) استفاده کنید.»

کسب درآمد از اینستاگرام

انتشار مداوم مطالب و تعامل با کامنت‌های مخاطب

فرض کنید شخصی با خانواده خود تعامل بسیار خوبی داشته باشد. اگر راز این تعامل را از او بپرسید به شما می‌گوید که به طور مداوم با خانواده خود به تفریح می‌رود و اتفاقات زندگی خود را با آن‌ها در میان می‌گذارد و علاوه بر این، به صحبت‌های افراد خانواده نیز گوش می‌دهد. همچنین، زمانی که خبری از آن‌ها نداشته باشد، با اعضای خانوداده خود تماس می‌گیرد.

عملکرد اینستاگرام برای تعامل با مخاطب نیز به همین صورت است و باید روش مشابهی را برای دنبال‌کنندگان خود در نظر بگیرید. هرقدر پست‌های بیشتری داشته باشید، تعامل مخاطب با شما بیشتر خواهد بود. در تصویر زیر می‌بینید که اگر در هر هفته، بیش از ۷ پست منتشر کنید، رشد بالای مخاطب را - بیش از ۵۶ درصد - خواهید داشت.

کسب درآمد از اینستاگرام

اما آن‌چه کمتر به آن توجه می‌شود این است که حساب‌های کاربری کمتری مطالب خود را روزانه در اینستاگرام منتشر می‌کنند و نمودار زیر، بیان می‌کند که تنها ۵ درصد حساب‌های اینستاگرام، این روند را رعایت می‌کنند. در نتیجه، یکی دیگر از راه‌های افزایش تعامل، انتشار مداوم و روزانه مطالب است به گونه‌ای که در هر هفته، حداقل ۷ مطلب داشته باشید.

از جمله ساده‌ترین روش‌ها برای تعامل با مخاطب، پاسخ به نظرات (کامنت‌ها) آن‌ها است. به بیان ساده، اجازه ندهید که هیچ کامنتی بدون جواب باقی بماند. حتی می‌توانید یک هشتگ ویژه در نظر داشته باشید و از دنبال‌کنندگان خود بخواهید با انتشار مطالب خود با هشتگِ مشخص شده، شانس معرفی در صفحه اینستاگرام شما را داشته باشند.

با وجود این‌که انتشار مداوم مطالب از موارد مهم به شمار می‌آید اما باید زمان انتشار مطالب را نیز در نظر داشته باشید. البته که تلفن همراه تقریبا در اکثر موارد در اختیار ماست اما بهتر است انتشار مطالب را به زمان‌های استراحت کاری یا زمان‌های رفت و آمد به محل کار اختصاص دهیم. همچنین، آخر هفته‌ها و تعطیلات ممکن است تعامل بیشتری را نسبت به روزهای هفته به همراه داشته باشد.

استفاده از هشتگ و جمله‌های مناسب در مطلب (کپشن)

هشتگ‌ها از سال ۲۰۰۷ در شبکه‌های اجتماعی مختلف رواج پیدا کردند تا مطالب با بن‌مایه (تم) مشابه در محل‌های مناسبی گرد‌آوری شوند. هشتگ‌گذاری روشی است که در اینستاگرام به خوبی عمل می‌کند و به هر پست می‌توانید در حدود ۳۰ هشتگ اختصاص دهید. پیشنهاد می‌شود بین ۱۰-۱۵ هشتگ را در هر پست استفاده و تا حد امکان، متن (کپشن) به پست خود اضافه کنید. همچنین می‌توانید تعدادی از این ۳۰ هشتگ را در کامنت‌ها وارد کنید.

به طور مثال به پست زیر توجه کنید، توضیحات مربوط به مجله در بخش کپشن نوشته شده و هشتگ‌ها در اولین کامنت گذاشته شده‌اند. سعی نکنید که به طور تصادفی از هشتگ‌ها استفاده کنید بلکه باید از هشتگ‌های مرتبط و رقابتی کمک بگیرید. پیش از انتشار پست، کمی در رابطه با هشتگ‌ها جستجو کنید تا هشتگ‌های مرتبط و معروف مربوط به تخصص خود را پیدا کنید. علاوه بر این، زمانی که یک هشتگ را در پست اینستاگرام درج می‌کنید،‌ تعداد پست‌های مرتبط با آن نمایش داده می‌شوند و می‌توانید از این طریق،‌ محبوبیت هشتگ را نیز بسنجید.

کسب درآمد از اینستاگرام

به طور مثال، هشتگ #بازاریابی تا زمان نوشتن این مطلب، تعداد پستی برابر با ۷۲۱۵۹۴ داشت. بعد از این‌که تعداد پست‌های مرتبط و هشتگ‌های مربوط به آن‌ها را جمع‌آوری کردید، باید ان‌ها را به سه دسته زیر تقسیم کنید:

  • رقابت پایین (کم‌)
  • رقابت متوسط
  • رقابت بالا (زیاد)

به کمک یک فایل اکسل، هشتگ‌های خود را در یک محل گرد‌آوریی کنید. به طور مثال، در فهرست زیر، هشتگ‌های مربوط فتوشاپ و بازاریابی آورده شده‌اند (اعداد و هشتگ‌ها ساختگی هستند). هشتگ‌هایی که کمتر از ۱۲ هزار پست داشته باشند در دسته اول، ۱۲ هزار تا ۱۰۰ هزار در دسته متوسط و بیش از ۱۰۰ هزار، هشتگ‌هایی با رقابت بالا به شمار می‌آیند و با همین ترتیب نیز دسته‌بندی شده‌اند.

هشتگ نویسی در اینستاگرام

به هنگام انتشار یک مطلب، هشتگ‌هایی از هر ۳ دسته بالا انتخاب کنید. با این کار، شانس بیشتری برای دیده شدن در هشتگ‌های کم‌رقابت دارید و همزمان مطلبی نیز در هشتگ‌هایی با رقابت بالا خواهید داشت. به طور مثال اگر قصد انتخاب ۱۵ هشتگ را داشته باشید، ۸ هشتگ با رقابت متوسط، ۴ هشتگ با رقابت بالا و ۳ هشتگ با رقابت پایین انتخاب کنید.

کپشن نویسی

اما می‌خواهیم به نوشتن متن زیر پست یا همان کپشن بپردازیم. در متن زیر پست، ۲۰۰۰-2200 کاراکتر را می‌توانید جای دهید. قانون خاصی هم برای نوشتن آن وجود ندارد. باید مخاطب خود را بشناسید و نوشته‌های مختلف را امتحان کنید. حتی اضافه کردن چند کلمه و چند ایموجی، کپشن مناسبی را بوجود می‌آورد. به طور مثال، در کپشن تصویر زیر تنها جمله «اردو بزنیم.» نوشته شده است:

کسب درآمد از اینستاگرام

اما در شکلی دیگر می‌توان حتی حقایق علمی را در متن زیر پست خود درج کنیم و نمونه‌ای از آن در تصویر زیر و در رابطه با زندگی خرس‌های قطبی آورده شده است.

کسب درآمد از اینستاگرام

علاوه بر موارد گفته شده در بالا،‌ پیشنهاد می‌شود در کپشن‌های خود حتما از ایموجی‌ها و «اشاره‌ها» (Mentions) استفاده و کاربران دیگر را با این کار خبر کنید. گاهی اوقات می‌توانید از متن‌هایی جهت «فراخوان برای اقدام» (Call To Action | CTA) به طور مستقیم در نوشته پست استفاده و عملیات مورد نظر خود را درخواست کنید. به طور مثال، در تصویر مشاهده می‌کنید که از کابران درخواست شده است تا ویژگی‌های یک مدیر و رهبر خوب را در کامنت ذکر کنند.

کسب درآمد از اینستاگرام

راه دیگر برای استفاده از CTA، استفاده از جمله‌های زیر است:

  • اگر موافقید دو بار روی عکس بزنید.
  • دوست خود را تگ کنید.
  • اگر دوست داشتید، این پست رو با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

برای کسب درآمد از اینستاگرام باید چنین جمله‌هایی را در برخی از پست‌های خود بکار بگیرید چراکه در غیر اینصورت، تعامل با مخاطب را از دست خواهید داد. البته نوشتار رسمی یا غیررسمی بسته به نوع مخاطب ممکن است متفاوت باشد.

بهبود کیفیت محتوای تولیدی

از آن‌‌جایی که پست‌های اینستاگرام، دیگر به ترتیب زمانی در صفحه خوراک کاربر نمایش داده نمی‌شوند، با تهیه پست‌هایی با کیفیت متوسط نمی‌توانید موفقیتی کسب کنید چراکه رقابت در این پلتفرم بسیار بالاست. دو جنبه زیر را برای ارائه محتوای با کیفیت در نظر داشته باشید و از این موارد هیچ‌گاه استفاده نکنید.

عکس‌هایی با کیفیت پایین

همانطور که می‌دانید، اینستاگرام پلتفرمی تصویری است و بنابراین ارائه عکس‌هایی تار و بی‌کیفیت نمی‌تواند در موفقیت شما نقش داشته باشد. البته، استفاده از دوربین‌های با کیفیت نیز تضمین کننده عکس مناسب نیستند. پیشنهاد می‌شود اطلاعاتی مختصر از عکاسی کسب کنید. مطالب مناسبی در «مجله فرادرس» در رابطه با عکاسی منتشر شده‌ که در زیر آورده شده‌اند:

تبلیغ مداوم محصولات

افراد از اینستاگرام برای مشاهده سلیقه‌های مختلف دوستان و آشنایان خود استفاده می‌کنند و علاوه بر این، برای دیدن ویژگی‌های متمایز برندهای مورد علاقه خود، آن‌ها را در اینستاگرام دنبال می‌کنند. در نتیجه، علاقه‌ای ندارند که هر روز با تبلیغات مختلف محصولات مواجه شوند. به جای تبلیغ مداوم می‌توانید از جملات معروف با تایپوگرافی مناسب استفاده کنید.

ساخت محتوای ویدیویی و فیلم‌های آموزشی

کلیپ‌های ویدیویی، راه بسیاری مناسبی برای ارتباط تصویری و راه مطمئنی برای کسب درآمد از اینستاگرام به شمار می‌آیند به گونه‌ای که سال ۲۰۱۷ را به عنوان سال بازاریابی ویدیویی می‌شناسند و ۵۵ درصد کل ویدیوهای مشاهده شده در اینترنت را کلیپ‌های ویدیویی کمتر از ۵ دقیقه تشکیل می‌دهند. آن‌چه که این ویدیوها را جذاب می‌کند، تدوین مناسب آن‌ها به کمک نرم‌افزار‌هایی مانند کمتازیا، پریمیر و افتر افکت است. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با نحوه ساخت محتوای ویدیویی با کیفیت از مطالب زیر استفاده کنید.

ارتباط با کسب و کارها و اینفلوئنسرها

در ابتدای کار، زمانی که شروع به تولید محتوای با کیفیت و نوشتن کپشن‌های رقابتی می‌کنید، تنها به خودتان کمک کرده‌اید تا حساب کاربری رو به رشدی داشته باشید. برای این‌که پیشرفت بیشتری داشته باشید باید روش‌های دیگری را نیز بکار بگیرید که در حقیقت، استفاده از افراد فعال اینستاگرام در حوزه تخصصی شما و بهره‌گیری از توان آن‌ها است که در ادامه، راه‌هایی را برای این کار معرفی می‌کنیم.

اولین کار، «تبلیغ به ازای تبلیغ» (Shoutout for Shoutout | S4S) است. در این استراتژی، شما حساب‌های کاربرای اینستاگرام در حوزه تخصصی خود را جستجو و از آن‌ها درخواست می‌کنید که صفحه شما را در پست‌های خود معرفی کنند و شما نیز همین کار را برای آن‌ها انجام دهید. راه دوم این است که هزینه این تبلیغات را پرداخت کنید یعنی برای معرفی شدن صفحه خود در حساب‌های دیگر، هزینه‌ای در نظر بگیرید. البته باید نکاتی را برای پرداخت هزینه تبلیغات اینستاگرام در نظر داشته باشید. این نکات در ادامه آورده شده‌اند. از این نکات برای انتخاب اینفلوئنسرها استفاده کنید.

  • تعداد فالوورها
  • تعداد لایک‌هایی که از هر پست گرفته شده است.
  • بیو مناسب

بنابراین، پیش از آن‌که هزینه تبلیغات را بپردازید باید به این نکات در حساب کاربری شخص توجه داشته باشید.

کسب درآمد از اینستاگرام

نکاتی برای تبلیغات در اینستاگرام

اگر می‌خواهید تبلیغاتی را در اینستاگرام انجام دهید باید نکاتی را در نظر بگیرید تا هم تبلیغ جذابی داشته باشید و هم کیفیت آن مانند آگهی نیازمندی‌های روزنامه نباشد. نکاتی که در ادامه آمده‌اند را به همین منظور در نظر بگیرید.

  • قراردادن تنها یک لینک فراخوان. اگر از مخاطبان بخواهید که هم شما را فالو کنند و هم به لینک بیو سر بزنند، به احتمال زیاد هیچکدام را از این عملیات را انجام نخواهند داد. به همین دلیل بهتر است تنها یک CTA داشته باشید.
  • از عکس محصول استفاده نکنید. افراد به خروجی و نتیجه کار اهمیت بیشتری می‌دهند. در نتیجه اگر کالایی را تبلیغ می‌کنید، بهتر است آن را در عمل نشان دهید تا کارکرد آن در زندگی فردی مشخص باشد.
  • از هشتگ‌های مرتبط استفاده کنید. استفاده از تمامی ۳۰ هشتگ نشان‌دهنده این است که تنها به فروش فکر می‌کنید و به شدت به آن نیاز دارید.
  • از لینک‌های کوتاه استفاده کنید. اگر لینک بیو یا لینک تبلیغ، لینکی با طول بلند باشد، برای کاربر ناخوشایند خواهد بود بویژه که اگر از لینک‌های فارسی استفاده کنید، به هنگام درج لینک ممکن است کاراکترهای نامفهوم و طولانی ایجاد شوند. بهترین کار استفاده از لینک‌های کوتاه شده است.

توجه ویژه به استوری اینستاگرام

استفاده از قابلیت استوری در اینستاگرام یکی از روش‌های اصلی در کسب درآمد از اینستاگرام است. استوری‌ها در صفحه کاربر به شکل فهرستی پشت هم نمایش داده می‌شوند. پیشنهاد می‌شود که در هر روز، حدود ۵ استوری را در نظر بگیرید. از ویدیوها و عکس‌ها با نوشته‌های مناسب در استوری‌ها استفاده کنید تا سبب جذب مخاطب شود. به طور مثال اگر صفحه‌ای برای فروش لباس در اختیار دارید می‌توانید از استوری‌ها برای نمایش لباس‌های پرو شده بهره بگیرید و در داخل استوری از CTA مناسب استفاده کنید.

علاوه بر این، حتما از ویدیوهای زنده (لایو) کمک بگیرید و در کنار تمامی این‌ها از استیکرها و فیلترهای مختلف موجود در اینستاگرام استفاده کنید. خلاقیت در پست‌ها و استوری‌های اینستاگرام اهمیت بالایی دارد و با این استراتژی به طور خودکار از سایر برندها عملکرد متفاوت و بهتری خواهید داشت.

استوری اینستاگرام

نکاتی در رابطه با عکس‌های اینستاگرام

همانطور که پیش‌تر هم گفته شد، ارائه عکس‌های مناسب به بهتر دیده شدن صفحه شما کمک می‌کند. یکی از راه‌های کسب درآمد از اینستاگرام این است که عکس‌های خود را به کسب و کارهای مختلف بفروشید یا این‌که عکس‌هایی تبلیغاتی برای آن‌ها تهیه کنید. فارغ از تمامی این مسائل، در ادامه این مطلب نکاتی را بیان می‌کنیم که عکس‌های بهتری را برای اینستاگرام خود تهیه کنید.

استفاده از فرمت‌های مختلف تصویر

تصاویر اینستاگرام در ابتدا از قاب‌های مربعی تشکیل شده بودند و افراد به استفاده از این قاب مربعی عادت کرده‌اند. اما در حال حاضر، تصاویر و ویدیوهایی با ابعاد مستطیلی و نسبت‌های $$1.91:1$$ و $$4:5$$ را می‌توانید در عکس‌ها و فیلم‌های خود استفاده کنید.

بهره گیری از حاشیه‌های سفید در عکس‌ها

از جمله راه‌های جذب مخاطب، استفاده از «فضای خالی» (White Space) است. همچنین، به کمک حاشیه‌های مربعی و سفید در تصاویر خود، این امکان وجود دارد که عکس‌هایی با جلوه مناسب و نسبت دلخواه تهیه کنید.

عکس گرفتن از بالا

عکاسی از بالا که با نام «Flat Lay» شناخته می‌شود، راه بسیار مناسبی برای تبلیغ محصولات و کسب درآمد از اینستاگرام است. محصولات مختلف را با چینشی مناسب و به کمک هارمونی رنگ در کنار یکدیگر قرار دهید و با استفاده از ترکیب‌بندی و نورپردازی مناسب، عکس‌های تبلیغاتی زیبایی تهیه کنید که نمونه‌ای از آن در تصویر زیر نشان داده شده است.

عکاسی فلت لی

این روش تنها برای معرفی محصولات نیست بلکه با کمی خلاقیت می‌توان در موارد دیگری نیز از آن‌ها استفاده کرد. به طور مثال در تصویر زیر نحوه تهیه نوعی چای سبز (ماچا) به کمک این نوع عکاسی نشان داده شده است.

کسب درآمد از اینستاگرام

حال فرض کنید که در طراحی بنرهای تبلیغاتی یا عکاسی از محصولات مهارت دارید. می‌توانید با جستجوی حساب‌های کاربری برندهای معروف، به آن‌ها پیشنهاد طراحی یا عکاسی رایگان (با تعدادی مشخص) بدهید تا در صورت نیاز امکان همکاری بیشتر با آن‌ها فراهم شود.

تهیه کاور مناسب برای عکس اینستاگرام

از جمله نکات مهم برای تهیه محتوای جذاب، تهیه یک کاور مناسب برای پست اینستاگرام است که اندازه‌ای مربعی دارد و به طور معمول اندازه ۱۰۸۰×۱۰۸۰ پیکسل برای آن مناسب است تا در فرآیند فشرده‌سازی خودکار تصاویر اینستاگرام، کیفیت قابل قبولی داشته باشند. برای این‌که با نحوه طراحی یک کاور با ابعاد مختلف آشنا شوید می‌توانید مطالب زیر را مطالعه کنید:

اپلیکیشن های مناسب برای تهیه پست اینستاگرام

اگر به نرم‌افزارهایی همچون فتوشاپ مسلط نیستید یا حتی اگر به کامپیوتر برای طراحی پست‌ها دسترسی ندارید، می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی استفاده کنید که به طور ویژه به طراحی پست‌های اینستاگرام اختصاص دارند. در زیر، فهرستی از مهم‌ترین اپلیکیشن‌ها آورده شده است.

BeFunky

به کمک این اپلیکیشن که نسخه تحت وب آن نیز موجود است به راحتی می‌توانید از امکانات مختلف ویرایش عکس به شکلی رایگان بهره ببرید. البته برای امکانات ویژه آن نیاز به پرداخت هزینه دارید ولی بسیاری از امکانات آن از جمله قالب‌های آماده استوری و پست‌های اینستاگرام، رایگان هستند.

  • لینک دسترسی به BeFunky: «+»

No Crop & Square for Instagram

در این اپلکیشن بدون نیاز به برش تصاویر به راحتی می‌توانید تصاویر خود را به صورت مربعی برای پست اینستاگرام آماده کنید.

  • لینک دانلود از گوگل‌پلی: «+»

InShot

یکی از محبوب‌ترین برنامه‌ها برای ویرایش ویدیو با امکانات بسیار زیاد به شمار می‌آید که برای سیستم عامل‌های اندروید و iOS توسعه پیدا کرده است.

  • لینک دانلود Inshot از گوگل‌پلی: «+»
  • لینک دانلود Inshot از اپ‌استور: «+»

روش های کسب درآمد از اینستاگرام

تا اینجا پیش‌نیازهای کسب درآمد از اینستاگرام را به خوبی بررسی کردیم و اکنون می‌دانیم که برای درآمدزایی از اینستاگرام چه نکاتی را باید در نظر بگیریم. در ادامه این مطلب می‌خواهیم استراتژی‌هایی را بررسی کنیم که به کمک آن‌ها می‌توانید از حساب کاربری خود درآمد داشته باشید. با مطالعه این استراتژی‌ها به اهمیت گام‌های اولیه یعنی تهیه پیش‌نیازها پی می‌برید. سه روش کلی برای کسب درآمد از اینستاگرام وجود دارد که این سه روش در زیر آورده شده‌اند:

  • کار به عنوان اینفلوئنسر
  • «بازاریاب همکاری در فروش» (Affiliate Marketer)
  • کارآفرینی برای فروش محصولات خود

در ادامه به بررسی این سه استراتژی خواهیم پرداخت.

استراتژی اول: انتشار محتوای اسپانسری

محتوای تبلیغاتی و اسپانسر شده شاید اولین چیزی باشد که در اثر مواجهه با اصطلاح «اینفلوئنسر اینستاگرام» به ذهن افراد می‌رسد. خوب است بدانید که تا سال ۲۰۱۹ در حدود بیش از ۵۰۰ هزار اینفلوئنسر در اینستاگرام فعال بوده‌اند.

اولین پیش‌نیاز این استراتژی این است که تعداد فالوور بسیار زیادی با نرخ تعامل بالا داشته باشید. به عبارت دیگر، این روش کسب درآمد از اینستاگرام زمانی برای شما کارایی دارد که بتوانید اعتماد افراد مختلف را جلب و کاری کنید که شما را دوست داشته باشند.

نکته مثبت چنین روشی در اینجاست که شما نیازی ندارید خود را درگیری مشکلات فروشگاه‌های اینترنتی و ثبت سفارش یا حتی تهیه بوم ناب کسب و کار کنید. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که خودتان باشید و درباره محصولات، خدمات یا برندها و نقش آن‌ها در زندگی خود مطلب منتشر کنید. البته در انتخاب و گزینش این تبلیغات دقت کافی داشته باشید چراکه در نهایت، آن‌ چیزی که تبلیغ می‌کنید به نوعی رزومه کاری شما محسوب می‌شود و فالوورها به دلیل اعتماد به شما، محصول تبلیغی شما را حمایت می‌کنند و این اعتماد باید حفظ شود.

در نتیجه، با هر نام تجاری که قصد همکاری داشته باشید، در اولین مرحله باید از خود بپرسید که آیا با شما و برند شما سازگاری دارد یا خیر. اما در ادامه، گام‌هایی را برای تبدیل شدن به یک اینفلوئنسر اینستاگرام مطرح می‌کنیم.

گام اول: انتخاب حوزه تخصصی

اگر واقعا قصد کسب درآمد از اینستاگرام را دارید باید به شکلی حقیقی با برند خودتان زندگی کنید و به آن علاقه‌مند باشید. شرکای احتمالی خود و نحوه نگاه آن‌ها به وقایع را نیز در نظر بگیرید چراکه کسب و کارها و نام‌های تجاری، مخاطبان شما را با بازار هدف خود مقایسه خواهند کرد. این امر بدان معنی است که هرقدر با جزئیات بیشتری به برند و تبلیغات خود بپردازید، نتیجه بهتری می‌گیرید. به طور مثال به جای این‌که به اینفلوئسری در زمینه گیاه‌خواری بپردازید بهتر است کمی دقیق‌تر شوید و به طور مثال، عنوان دقیق‌تر زیر را برای فعالیت خود در نظر بگیرید:

پدر و دونده‌ای گیاه‌خوار که در پادکست خود با افراد مشهور مصاحبه می‌کند.

اگر در انتخاب حوزه تخصصی به نظر قطعی نرسیده‌اید می‌توانید به حوزه‌های زیر نگاهی داشته باشید:

  • سلامت
  • تناسب اندام
  • زیبایی
  • خودیاری (خودسازی)
  • کارآفرینی
  • گردشکری
  • غذا
  • تکنولوژی

گام دوم: اعتمادسازی و افزایش مخاطب

بیش از ۸۰ درصد اینفلوئنسرها در اینستاگرام، تعداد فالووری بین ۱۵ تا ۱۰۰ هزار نفر دارند. اگر هنوز به این عدد نرسیده‌اید نباید نگران باشید چراکه هیچ میانبری برای این کار وجود ندارد اما روش‌هایی را می‌توان برای افزایش فالوور مطرح کرد.

اولین نکته این است که به طور مداوم و پیوسته در اینستاگرام فعالیت کنید و دقیقا محتوای مورد نیاز کاربر را برایش تهیه کنید. به طور مثال، می‌توانید هر روز مطالبی را پیرامون تئوری موسیقی برای مخاطب خود فراهم کنید. به طور مثال، در صفحه زیر، هر روز افکت‌های جدیدی برای ساز نمایش داده می‌شود.

کسب درآمد از اینستاگرام

گام سوم:‌ همکاری با برندها

برای همکاری با کسب و کارها می‌توان دو راه مختلف را پیشنهاد کرد:

  • راه اول این است که آن‌ها را به طور مستقیم پیدا کنید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. با کسب و کار مورد علاقه خود تماس بگیرید و خدمات خود را برای آن‌ها بازگو کنید.
  • راه دوم این است که کاری کنید تا آن‌ها شما را پیدا کنند که این کار، روش‌های مختلفی دارد. به طور مثال می‌توانید با تهیه یک رزومه مناسب در سایت‌های کاریابی، خود را به صورت یک اینفلوئنسر مطرح کنید.

استراتژی دوم: همکاری در فروش

بر خلاف استراتژی اول، این روش کسب درآمد از اینستاگرام تمرکز بیشتری بر روی فروش دارد. از نقاط ضعف این روش، لزوم داشتن یک استراتژی منسجم و یکپارچه به گونه‌ای است سبب آزار مخاطب نشود. «بازاریابی همکاری در فروش» (Affiliate Marketing) روشی هوشمند و مناسب در بازاریابی به شمار می‌آید.

بازاریابی همکاری در فروش به این شکل است که شما به طور مثال یک خودکار، کالای دیجیتال یا غذای مورد علاقه خود را به فالوورهای خود پیشنهاد می‌کنید و در لینک بیو، لینک دسترسی به محصول را قرار می‌دهید یا این‌که کد تخفیفی برای آن‌ها در نظر می‌گیرید. کدهای تخفیف یا لینک، به شما اختصاص دارند و اگر کسی از این لینک به محصول مورد نظر برسد یا به هنگام خرید از کد تخفیف شما استفاده کند، درصدی از فروش به شما تعلق می‌گیرد. در ادامه، گام‌هایی را برای استفاده از استراتژی دوم جهت کسب درآمد از اینستاگرام بیان می‌کنیم.

گام اول: انتخاب حوزه تخصصی

حوزه تخصصی یک بازاریاب همکار فروش با حوزه تخصصی اینفلوئنسر متفاوت است و تمرکز آن بر روی محصول قرار دارد. اگر به تازگی شروع کرده باشید این امکان را خواهید داشت که مخاطبانی با نیازهایی خاص را انتخاب کنید. به طور مثال، در تصویر زیر می‌بینید که از طریق همکاری در فروش، نوعی از غذای حیوانات (غذای سگ) تبلیغ شده است. ترجمه ساده‌ای از کپشن به صورت زیر خواهد بود:

با وجود تمام نظارت‌ها، انتخاب غذای جدید برای حیوان خانگی دشوار است. برندی که ما از آن استفاده می‌کنیم برند (نام برند) است که گوشت خام یخ‌زده را برای سگ‌ها فراهم می‌کند. نه تنها نگهداری و آماده‌سازی این غذا دشوار نیست، بلکه تمامی خواص و مواد مغذی خود را نیز در طول زمان حفظ می‌کند.

کسب درآمد از اینستاگرام

گام دوم: کمک گرفتن از بازاریان برای همکاری

این امکان وجود دارد که با خود برند به طور مستقیم همکاری کنید یا این‌که برای این کار از مغازه‌داران یا تجار بازاری کمک بگیرید. علاوه بر این، پلتفرم‌هایی نیز وجود دارد که می‌توانید کالای آن‌ها را در سایت خود به فروش برسانید و درصدی از فروش را دریافت کنید.

گام سوم: تهیه پست در رابطه با محصول

در نهایت، می‌توانید پست‌هایی تبلیغاتی را با توجه به نکات گفته شده در بالا تهیه کنید.

استراتژی سوم: فروش محصولات خود

سومین روش کسب درآمد از اینستاگرام چیزی فراتر از بازاریابی است و به شکلی حقیقی درگیر تجارت الکترونیک است. در این روش، به جای این‌که از برند خودتان برای فروش محصولات دیگران استفاده کنید، این کار را برای فروش محصولات خود انجام می‌دهید. این‌که مخاطبان شما به مشتری تبدیل شوند برای کسب و کار شما بسیار مفید است و با وجود امکانات پستی و ارسال کالاهای فیزیکی، به راحتی می‌توانید کالاها و خدمات خود را بدون نیاز به فروشگاه فیزیکی به فروش برسانید.

برای این‌که محصولات خود را به فروش برسانید می‌توانید مراحل زیر را طی کنید.

  • یک فروشگاه آنلاین ایجاد کنید یا این‌که از سایت‌هایی کمک بگیرید که کالای شما را در سایت خود به فروش می‌رسانند.
  • حساب اینستاگرام در رابطه با کالا و تخصص خود بسازید.
  • کالای خود را در اینستاگرام خود تبلیغ کنید.

البته پیش از آن‌که فروشگاه آنلاین خود را راه‌اندازی کنید باید نکته‌ای را در نظر داشته باشید و آن «اعتماد مشتری» است. تا زمانی که ارتباط مناسبی با مخاطب خود برقرار نکرده باشید، ترغیب او برای خرید محصولات شما کار دشواری است. به همین دلیل، در ادامه نکاتی را بیان می‌کنیم که به کمک آن‌ها پیوند عمیقی با مشتری خود برقرار کنید.

خودتان را جای مشتری بگذارید

به عنوان یک برند، باید محتوایی تولید کنید که سبب جذب مخاطب شود. به طور مثال اگر از سفرهای خود پست‌های جذابی تهیه کنید و آن‌ها را به کمک روش‌های گفته شده با مخاطب خود به اشتراک بگذارید، این امکان وجود دارد که فعالیت‌های گردشگری خود را در همین فضا گسترش دهید چراکه اعتماد مخاطب را جذب کرده‌اید.

پشت صحنه فعالیت‌های خود را به ‌‌آن‌ها نمایش دهید

همواره چهره‌ای (چهره خود) را پشت برند خود قرار دهید و سعی کنید مخاطبان این چهره را بشناسند. در صورت امکان آن‌ها را از نحوه ساخت پست‌های خود آگاه کنید و برای آن‌ها ویدیوهایی از پشت صحنه تهیه کنید.

پشت صحنه اینستاگرام

از مخاطب بخواهید تا برای شما محتوا تولید کند

هیچ فرصتی بهتر از این نیست که مخاطب شما برایتان محتوا تهیه کند. به طور مثال شرکت «ادوبی» (Adobe) در صفحه اینستاگرام خود محتوای تولیدی کاربران را نشان می‌دهد و بیشترین استفاده را از این تکنیک دارد.

کسب درآمد از اینستاگرام

قصه‌گوی جذابی باشید

به شکل مستمر و بر اساس تقویم انتشار، مطالب خود را منتشر کنید و بن‌مایه‌ای مشخص را برای آن در نظر بگیرید به گونه‌ای که بیان‌کننده داستان بصری جذابی باشد. با این کار، علاقه مخاطب به شما بیشتر خواهد شد.

سایر روش های کسب درآمد از اینستاگرام

استراتژی‌های دیگری نیز برای کسب درآمد از اینستاگرام وجود دارند که همگی به نوعی زیرمجموعه‌ای از روش‌های بالا به شمار می‌آیند اما در ادامه اشاره‌ای کوتاه به آن‌ها خواهیم داشت.

  • مشاور اینستاگرام مارکتینگ: شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام روز به روز در حال گسترش هستند و آشنایی با روش‌های بازاریابی و ارائه آن‌ها به کسب و کارهای نوپا برای بکارگیری در اینستاگرام از جمله روش‌های بسیار مناسب برای کسب درآمد از اینستاگرام به شمار می‌آیند.
  • فروش بسته‌های آموزشی: در این روش باید تخصص خود را به بسته‌های آموزشی تبدیل کنید و این بسته‌ها را به مخاطبان خود با اصول گفته شده بفروشید. به طور مثال می‌توانید آموزش روش‌های حل روبیک یا طرح‌های مختلف اوریگامی را به فروش برسانید.
  • گردشگری: فعالیت‌های گردشگردی در اینستاگرام از جمله فعالیت‌های جذاب برای کسب درآمد از اینستاگرام به شمار می‌آید که البته باید با قوانین موجود در هر کشوری آشنا باشید.

استفاده از Insight اینستاگرام برای بررسی مطالب و مخاطبان

از جمله ابزارهای مفید برای بررسی کیفیت پست‌ها و تعامل مخاطبان، ابزار تحلیلی موجود در اینستاگرام موسوم به «Instagram Insight» است. برای دسترسی به این ویژگی باید «حساب تجاری» (Business Account) داشته باشید. در ادامه می‌توانید از قسمت‌هایی مختلفی به این ابزار دسترسی پیدا کنید. به طور مثال با مشاهده یکی از پست‌های خود و فشردن دکمه «View Insight»، صفحه اصلی آن نمایان خواهد شد.

به عنوان نمونه، تصویر زیر تنها یکی از امکانات Insight اینستاگرام را نشان می‌دهد. در این تصویر اطلاعات مربوط به یک پست آورده شده و نشان‌دهنده این است که این پست ۵ فالوور جدید به همراه داشته و ۶۱ کاربر نیز به دلیل همین پست از پروفایل کاربری شما بازدید کرده‌اند. علاوه بر این، نشان می‌دهد که ۹۸ درصد از بازدیدکنندگان، فالوور شما نبوده‌اند و سایر اطلاعات نیز در تصویر زیر نشان داده شده است.

تحلیل دقیق عملکرد حاصل از فعالیت‌ها در اینستاگرام یک بحث بسیار حساس و کلیدی است که باید با دقت و حوصله زیادی انجام شود. استفاده از ابزارهای تحلیل اینستاگرام گوناگون می‌تواند به شما دیدگاه بهتری از بازخوردی که کاربران شما نسبت به فعالیت‌هایتان داشته‌اند بدهد. بنابراین، بهتر است در مورد این ابزارها مطالعه کرده و مواردی که برای شما کاربردی هستند را به کار ببندید.

کسب درآمد از اینستاگرام

معرفی فیلم آموزش بازاریابی مد

از جمله راه‌های کسب درآمد از اینستاگرام می‌توانیم به بازاریابی در حوزه مد و لباس اشاره کنیم که در بخش ویژه‌ای از فعالیت‌های اینستاگرامی را به خود اختصاص داده است. به همین منظور، «فرادرس» دوره‌ای ۶ ساعت و ۲۴ دقیقه‌ای را در قالب 10 درس تدوین کرده است که در ادامه به توضیح دروس آن خواهیم پرداخت.

در درس اول این آموزش با مشتری و مصرف مد آشنا خواهیم شد و تحقیقات بازاریابی پیرامون مد را در درس دوم آغاز خواهیم کرد. بخش‌بندی مصرف‌کنندگان مد و بازاریابی مد متمایز از جمله دروس مهم درس سوم به شمار می‌آیند. محصول مد و دسته‌بندی‌های محصول و چرخه عمر محصول در مد، مباحث مهم درس چهارم را تشکیل می‌دهند.

در درس پنجم قیمت‌گذاری در مد بررسی خواهد شد که استراتژی‌های قیمت‌گذاری در بازاریابی مد و روش‌های حفظ حاشیه سود از جمله بحث‌های مهم این درس را تشکیل می‌دهند. درس ششم به ارتباطات بازاریابی و ابزارهای آن اختصاص دارد. کانال‌ها و گزینه‌های توزیع و جواز مد در درس هفتم بررسی خواهد شد. برندسازی در مد و تجملات موضوع درس هشتم است و درس نهم نیز رویکردهای جدید در بازاریابی مد را بررسی می‌کند. درس آخر این آموزش به برنامه‌ریزی استراتژیک در بازاریابی مد اختصاص دارد و استراتژی بازاریابی مد هم در همین درس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

برای دیدن فیلم آموزش بازاریابی مد + اینجا کلیک کنید.

سوالات متداول پیرامون کسب درآمد از اینستاگرام

در ادامه، سوالات متدوال پیرامون کسب درآمد از اینستاگرام را بیان و پاسخ آن‌ها را مطرح می‌کنیم.

کسب درآمد از اینستاگرام چگونه است؟

با سه استراتژی اصلی می‌توان کسب درآمد از اینستاگرام داشت که این سه استراتژی عبارتند از فعالیت به صورت اینفلوئنسر، بازاریابی به صورت همکاری در فروش و کارآفرینی (فروش محصولات خود) است.

آیا برای افزایش فالوور می‌توانیم فالورر بخریم؟

خرید فالوور در ابتدای کار شاید برای کسب و کار شما جذاب باشد اما به دلیل نرخ تعامل پایینی که این فالوورها دارند، در نهایت سبب دیده نشدن پست‌های شما در اینستاگرام خواهند شد و نتایج منفی به دنبال خواهند داشت. و البته از سوی دیگر ممکن است شما را با برخی از محدودیت‌ها و خطاهای اینستاگرام مانند مشکل اکشن بلاک مواجه کند که در اینصورت باید به دنبال راه حل رفع مشکل اکشن بلاک اینستاگرام باشید.

بهترین راه افزایش فالوور اینستاگرام چیست؟

بهترین راه افزایش فالوور اینستاگرام، افزایش طبیعی (ارگانیک) آن طبق اصول پست‌گذاری و هشتگ‌گذاری است اما در کنار آن، به کمک تبلیغات موثر و راه‌های افزایش تعامل نیز می‌توان فالوور جذب کرد.

هر روز چه تعداد استوری نیاز داریم؟

به طور متوسط، روزانه ۵ تا ۱۰ استوری باید تنظیم شود تا مخاطب بداند که او را رها نکرده‌اید و برای تعامل با او در تلاش هستید.

چه تعداد پست در هفته باید منتشر کنیم؟

هرقدر تعداد پست‌ها بیشتر باشد، تعامل مخاطب نیز بیشتر خواهد بود اما پیشنهاد می‌شود در هفته بیش از ۷ پست منتشر کنید یا این‌که حداقل روی یک پست آماده انتشار داشته باشید.

چه ساعتی پست منتشر کنیم؟

ساعات انتشار پست به نوع فعالیت و مخاطب بستگی دارد اما به طور معمول، ساعات رفت و آمد به محل کار به عنوان ساعات مناسب انتشار پست ذکر شده‌اند چراکه افراد در این ساعات، در مترو و اتوبوس و تاکسی به گشت و گذار در اینستاگرام مشغول هستند.

بر اساس رای ۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
NEILPATELBranexHootsuite
۱ دیدگاه برای «راه های کسب درآمد از اینستاگرام — موثرترین شیوه ها برای شروع»

I have learn a few excellent stuff here. Certainly price bookmarking for revisiting. I wonder how much effort you set to make any such great informative web site.|

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *