چرا رپورتاژ آگهی اثربخش نیست؟ — دلایل ناکارآمدی + فیلم آموزشی رایگان

۱۱۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۹ دقیقه
چرا رپورتاژ آگهی اثربخش نیست؟ — دلایل ناکارآمدی + فیلم آموزشی رایگان

اگر کسب و کار خود را به تازگی آغاز کرده باشید یا این‌که بخواهید تجارت خود را به حوزه‌های جدیدتری معرفی کنید، به ناچار باید از روش‌های مختلف تبلیغات بهره بگیرید که یکی از این روش‌ها استفاده از رپورتاژ آگهی است. با این وجود، بسیاری از مواقع آن‌چه که از یک رپورتاژ آگهی انتظار داریم در مراحل اولیه برآورده نمی‌شود. در این مطلب قصد داریم این نکته را بررسی کنیم که چرا رپورتاژ آگهی اثربخش نیست و دلایل ناکارآمدی رپورتاژ آگهی را مورد بررسی قرار دهیم.

فیلم آموزشی دلایل اثربخش نبودن رپورتاژ آگهی

دانلود ویدیو

رپورتاژ آگهی چیست؟

برای بررسی رپورتاژ آگهی بهتر است معنی انگلیسی آن یعنی «Advertorial» را مورد بررسی قرار دهیم که ترکیبی از دو واژه «تبلیغ»  (Advertisement) و «تحریریه» (Editorial) است. با توضیحی که داده شد به راحتی می‌توان رپورتاژ آگهی را به صورت متنی با فرمت یک مقاله در نشریات مختلف تعریف کرد که هدف آن تبلیغ یک کالا یا خدمات است.

آن‌چه یک رپورتاژ آگهی را جذاب می‌کند، نحوه نوشتن آن است به گونه‌ای که مخاطب با خواندن آن حتی تا انتهای مطلب متوجه نخواهد شد که متن مورد مطالعه یک متن تبلیغاتی بوده است. از این رو، استفاده از رپورتاژ آگهی و انتشار آن در سایت‌های مختلف رواج بسیاری دارد. با این وجود، اگر به شکل مناسبی به رصد رپورتاژ آگهی پرداخته شود این نکته مشخص خواهد شد که رپورتاژ آگهی کارایی مورد نظر خود را نداشته است و این سوال برای صاحبان کسب و کار پیش می‌آید که چرا رپورتاژ آگهی اثربخش نیست. در ادامه، این دلایل را بیان خواهیم کرد.

چرا رپورتاژ آگهی اثربخش نیست ؟

دلایل مختلفی را می‌توان در عدم اثربخشی یک رپورتاژ آگهی ذکر کرد که بسیاری از آن‌ها به طور مستقیم به نوع کسب و کار مرتبط نیستند و سایر عوامل در این فرآیند دخالت دارند. در ادامه متن به بررسی این نکته خواهیم پرداخت که چرا رپورتاژ آگهی اثربخش نیست و چه دلایلی سبب می‌شوند که یک رپورتاژ آگهی بازده لازم را نداشته باشد.

رپورتاژ آگهی اثربخش

عدم همخوانی لحن رپورتاژ آگهی با رسانه هدف

از جمله دلایلی که به یک رپورتاژ آگهی موفق می‌توان دست پیدا کرد، تناسب لحن رپوتاژ آگهی با رسانه‌ای است که رپورتاژ آگهی در آن به انتشار می‌رسد. فرض کنید کسب و کار شما در حوزه تهیه لوازم آزمایشگاهی فعالیت کند اما متن رپورتاژ اگهی خود را در یک سایت خبری منتشر کنید. به طور مثال، زمانی که بخواهید نحوه بکارگیری یک ابزار آزمایشگاهی مانند بورِت را در تیتراسیون بیان کنید، لحن مطلب یک لحن علمی خواهد داشت حال آن‌که خواننده متن هیچ علاقه‌ای به خواندن متون علمی ندارد و صرفا علاقه‌مند به خواندن متون خبری است. همین لحن نامناسب سبب می‌شود تا خواننده پیش از رسیدن به پاراگراف دوم رپورتاژ آگهی از آن گذر کند. در بسیاری از موارد نیز حتی بر روی متن رپورتاژ آگهی کلیک نمی‌‌کند تا به این ترتیب رپورتاژ آگهی نوشته شده هیچ نتیجه مناسبی نداشته باشد.

تمرکز بیش از اندازه روی فروش محصول

خوانندگان مجلات به طور کلی علاقه‌ای به دیدن تبلیغات ندارند و مجله مورد نظر خود را تنها برای افزایش آگاهی مطالعه می‌کنند. یکی از هدف‌های اصلی رپورتاژ آگهی نیز ارائه و معرفی خدمات و محصولات در قالب یک مطلب علمی یا خبری به گونه‌ای است که مخاطب در انتهای مطلب به آگاهی مناسبی در رابطه با موضوع دست پیدا کرده و از این طریق، اعتماد مخاطب نیز جلب شده باشد.

با این وجود،‌ بسیاری از متون رپورتاژ آگهی تنها هدف فروش را دنبال می‌کنند و در همان ابتدای متن به معرفی محصول و نحوه خرید می‌پردازند و حتی در عنوان رپورتاژ آگهی نیز واژه «خرید» را ذکر می‌کنند. این در حالیست که خوانندگان هیچ تمایلی به دیدن چنین تبلیغاتی ندارند و با بررسی این مورد نیز مشخص می‌شود که چرا رپورتاژ آگهی اثربخش نیست و به هدف نهایی یعنی فروش نزدیک نخواهد شد. به عبارت دیگر، در متن یک رپورتاژ آگهی هدف اصلی، افزودن اطلاعات به خواننده است تا او با خواندن مطلب به این نتیجه برسد که خدمات یا کالای معرفی شده می‌تواند نیاز او را بر طرف کند.

فروش رپورتاژ آگهی

عدم پاسخگویی پرسش‌های کاربر از طریق محتوا

زمانی که کالا یا خدماتی داشته باشید و بخواهید برای آن محصول، رپورتاژ آگهی بنویسید،‌ به طور قطع تمامی جوانب کالا یا محصول بررسی نمی‌شود. در حقیقت باید شخصی وجود داشته باشد که با نگاه از بیرون، کالا یا خدمات را مورد سنجش قرار دهد؛ این فرد با توجه به اینکه مستقیماً با محصول شما در ارتباط نبوده است و یا تخصصش نگارش محتوای تخصصی درباره محصولتان است، می‌تواند به پرسش‌هایی پاسخ دهد که احتمالاً برای کاربر نیز مطرح هستند.

به این ترتیب،‌ به راحتی می‌توان بررسی کرد که چرا رپورتاژ آگهی اثربخش نیست زیرا با کمی دقت خواهیم دید که بررسی تخصصی یک محصول باید به طور قطع توسط فردی متخصص و بیرون از مجموعه انجام بگیرد و از آن‌جایی که این بررسی از رپورتاژ آگهی حذف می‌شود، نتیجه نهایی رضایت‌بخش نخواهد بود. در اصل این احتمال زیاد است که اگر متن را در درون مجموعه خود تهیه کنید تنها به پرسش‌هایی پاسخ دهید که از دید خودتان مهم است و برخی نکات کلیدی از دید کاربر محصول را که شاید هرگز متوجه آن‌ها نشده‌اید را از قلم بیاندازید

انتشار یک متن یکسان در مجموعه‌ای از سایت‌ها

نکته دیگری که می‌توان مطرح کرد این است که به طور معمول، تنها یک متن برای رپورتاژ آگهی نوشته می‌شود و این متن یکسان در مجموعه‌ای از سایت‌های مختلف منتشر خواهد شد. به این ترتیب، یک خواننده با بررسی چند سایت و مطالب موجود در آن‌ها به یک متن یکسان برخورد می‌کند که حتی عناوین و تصاویر موجود در این متن‌ها نیز تغییری نمی‌کنند. بنابراین، خواننده یا همان مخاطب مورد نظر با مشاهده چندین عنوان یکسان در سایت‌های مختلف به این نتیجه می‌رسد که با یک تبلیغ یا حتی اسپم روبرو است و وقتی کلیکی انجام ندهد،‌ در نهایت سبب جذب مشتری بالقوه یا «لید» (Lead) هم نخواهد شد.

علاوه بر این، انتشار یک متن یکسان در سایت‌های مختلف نتیجه منفی به همراه دارد. به طور مثال، متنی برای فروش دستگا‌ه‌های کروماتوگرافی گازی آماده می‌کنید. عنوان این نوشته و محتوای موجود در آن باید بر اساس سایت مورد انتشار تغییر کند. یعنی نمی‌توان مطلبی یکسان را هم برای سایت‌های خبری و هم برای سایت‌ها و مجله‌های علمی منتشر کرد. حتی عنوان این مطالب نیز باید تغییر کند و عنوانی خبری را برای سایت‌های خبری و عنوانی علمی را برای سایت‌های علمی در نظر گرفت. به طور مثال، عنوان زیر را می‌توان برای یک سایت خبری در نظر گرفت:

صف‌های طولانی دانشجویان برای شناسایی مواد شیمیایی

همچنین، عنوان مشابهی را نیز می‌توان برای یک سایت با محتوای علمی در نظر گرفت:

دستگاه کروماتوگرافی گازی چیست و چه کاربردی دارد؟

در هر دو عنوان بالا، هدف متن، معرفی دستگاه‌های کروماتوگرافی گازی است اما عنوان و به دنبال آن، محتوای مورد انتشار در سایت باید به شکل متفاوتی نوشته شود. از آن‌جایی که به طور کلی، عناوین و محتوای مورد انتشار به شکل یکسانی در تمامی سایت‌ها انتشار پیدا می‌کنند به سادگی می‌توان دریافت که چرا رپورتاژ آگهی اثربخش نیست.

چاپ رپورتاژ آگهی

سختی و هزینه بالا در برآورده کردن اهداف سئو (SEO)

متن رپورتاژ آگهی باید به گونه‌ای نوشته شود که برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی شده و تاثیر مناسبی روی سئو داشته باشد. فارغ از این‌که در بسیاری از موارد، متن‌های نوشته شده بر اساس دستورالعمل‌های سئو تنظیم نشده‌اند، از نکات کلیدی برای نوشته سئو محور این است که متن دارای لینک‌های داخلی و خارجی مناسبی به صورت «Follow» باشد.

نباید از یاد برد در بسیاری از موارد در بهترین حالت امکان قراردادن ۳ لینک در رپورتاژ آگهی وجود دارد. در این وضعیت ممکن است برخی از لینک‌ها به صورت «nofollow» قرار داده شوند که این نوع از لینک‌ها هیچ تاثیری بر روی سئو نخواهند داشت.

از سوی دیگر قبل‌تر هم اشاره کردیم انتشار یک متن یکسان روی سایت‌های مختلف شاید به موتورهای جستجو نیز این سگینال را بدهد که هدف لینکسازی و ارتقا رتبه در موتورهای جستجو بوده است و در نتیجه این فرآیند گاه نتیجه بر عکس به دست بیاید و از سمت موتورهای جستجو جریمه‌ای نیز در نظر گرفته شود.

لازم نیست یادآوری کنیم که نوشتن متن‌های سئو شده به صورت اختصاصی برای چندین سایت، احتمالاً هزینه قابل ملاحظه‌ای را جدای از هزینه انتشار به مجموعه‌ای که قصد بازاریابی از طریق رپورتاژ آگهی دارد تحمیل می‌کند و به این ترتیب،‌ هزینه بالا نیز از جمله دلایلی به شمار می‌آید که می‌‌توان گفت چرا رپورتاژ آگهی اثربخش نیست.

معرفی نشریلا به عنوان بزرگترین پلتفرم انتشار بررسی محصول، معرفی خدمات و رپورتاژ آگهی

نشریلا

تا اینجا به خوبی بررسی کردیم که چرا رپورتاژ آگهی اثر بخش نیست. در حقیقت، یک رپرتاژ آگهی زمانی اثربخشی مناسبی دارد که تمامی عوامل بالا را در متن آن دخیل کنیم و به عبارت دیگر، برای هر رسانه مورد نظر، یک متن با لحن مناسب آن رسانه تنظیم کنیم. بوضوح مشخص است که برای تهیه و تنظیم متن‌های مختلف رپورتاژ آگهی باید هزینه و زمان زیادی صرف شود تا متن‌هایی مناسب و اثرگذار به انتشار برسند. این امر به طور قطع صرفه اقتصادی مناسبی برای صاحبان کسب و کار نخواهد داشت و علاوه بر این، محاسبه نرخ بازگشت سرمایه با چنین شرایطی نیز دشوار خواهد بود.

برای حل این مشکل باید از پلتفرمی استفاده کرد که تمامی خصوصیات بالا را با هزینه‌ای مناسب فراهم کند که «نشریلا» را می‌توان به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم در این حوزه معرفی کرد چراکه علاوه بر تهیه متن‌های مناسب رپورتاژ آگهی با زبان تخصصی هر رسانه، متن‌های تنظیم شده در زمان مناسبی نیز تهیه و آماده انتشار می‌شوند. به عبارت ساده‌تر، به کمک نشریلا هم امکان معرفی تخصصی یک کسب و کار وجود دارد و هم سفارس رپورتاژ آگهی فراهم است.

نشریلا با خدماتی که ارائه می‌دهد این امکان را برای کاربران خود فراهم می‌آورد تا با صرف هزینه‌ای معقول متن‌هایی متنوع و اثرگذار را در سایت‌های مختلف منتشر کرده و از طریق آن‌ها خدمات و محصولات خود را به شکلی مناسب‌ و موفق به کاربران معرفی کنند. در اصل با نشریلا می‌توان همه جنبه‌های منفی که در مورد عدم اثر بخشی رپورتاژ آگهی در متن بالا شرح دادیم را رفع کرد.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *