انواع عکاسی و سبک های آن | به زبان ساده (+ فیلم آموزش رایگان)

۵۷۱۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۵۷ دقیقه
انواع عکاسی و سبک های آن | به زبان ساده (+ فیلم آموزش رایگان)

برخی از عکاسان ترجیح می‌دهند که مهارت‌های خود را در عکاسی گسترش دهند و نمونه کارهای مختلفی را با بررسی سبک های عکاسی تهیه کنند. البته برخی دیگر نیز انواع عکاسی را دنبال نمی‌کنند بلکه سعی دارند تا بر روی یک سبک تمرکز کنند و در آن سبک پیشرفت کنند. کسانی که با رشته عکاسی آشنایی داشته باشند می‌دانند که سبک های عکاسی بسیار زیادی وجود دارند که می‌توان به کمک آن‌ها، عکس‌های بسیار زیبایی خلق کرد. در این آموزش، انواع عکاسی را معرفی می‌کنیم تا علاقه‌مندان به این رشته،‌ آشنایی بیشتری با ژانرهای عکاسی داشته باشند.

فیلم آموزشی سبک های عکاسی

دانلود ویدیو

انواع عکاسی

با پیشرفت دوربین‌های عکاسی و همچنین توسعه آن‌ها در گوشی‌های موبایل، استفاده از انواع سبک های عکاسی برای ارائه تصاویری مناسب به مخاطب، رونق پیدا کرده است خاصه این‌که بخواهید به کمک یک دیجیتال مارکتر از روش‌های بازاریابی رسانه های اجتماعی کمک بگیرید و با تولید محتوای تصویری مناسب، کسب‌وکار کار خود را توسعه دهید یا این‌که علایق و تجربیات خود را به نمایش بگذارید. در ادامه این متن، انواع عکاسی را به کمک نمونه‌های مختلف معرفی خواهیم کرد.

عکاسی انتزاعی چیست؟

«عکاسی انتزاعی» (Abstract Photography) یا عکاسی آبستره که در مواقعی با عناوین «عکاسی مفهومی» (Conceptual Photography) و «عکاسی تجربی» (Experimental Photography) نیز شناخته می‌شود، از جمله ژانرهای عکاسی به شمار می‌آید که ارائه تعریف مشخصی برای آن دشوار است. عکاسی انتزاعی از عناصر مختلفی همچون رنگ، نور، سایه، بافت، شکل و فرم استفاده می‌کند تا بدون معرفی سوژه‌ای مشخص، احساسات مختلف را به شکل تاثیرگذاری در عکس دخیل کند.

عکاسی انتزاعی

عکس‌هایی که در این نوع از عکاسی جای می‌گیرند در نگاه اول، سوژه مشخصی را به بیننده نشان نمی‌دهند چراکه به طور معمول این عکس‌ها با جدا کردن بخشی از سوژه یا صحنه طبیعی خلق و در این فرآیند جزئیات زمینه عکس‌ها حذف می‌شوند. این حذف ممکن است به کمک نرم‌افزارهایی مانند فتوشاپ یا با استفاده از ترکیب‌بندی مناسب قاب عکس انجام شود.

انواع عکاسی

عکاسی ماجراجویی

«عکاسی ماجراجویی» (Adventure Photography) را نسبت به عکاسی انتزاعی به شکل بهتری می‌توان تعریف کرد. این نوع عکاسی همان‌طور که از نامش پیداست به موضوعات ماجراجویانه‌ای اشاره دارد که به طور معمول افراد مختلف در طبیعت با آن روبرو می‌شوند. حمل دوربین در شرایط سخت و استفاده از آن، از جمله چالش‌های این سبک عکاسی به شمار می‌آید. کوه‌نوردی، دوچرخه‌سواری، صخره‌نوردی، کمپینگ، طبیعت‌گردی و «کوله‌گردی» (‌Backpacking) از جمله مواردی هستند که عکاسان این سبک از عکاسی به آن‌ها علاقه زیادی دارند.

انواع عکاسی

عکاسی معماری

از انواع عکاسی می‌توان به «عکاسی معماری» (Architectural Photography) اشاره کرد. سوژه اصلی در این عکاسی، معماری داخلی یا خارجی یک بنا است. این تصاویر باید علاوه بر نمایش دقیق ساختار معماری بنا، به لحاظ زیبایی‌شناسی نیز چشم‌نواز باشند. از موارد مهمی که در سبک های عکاسی مانند عکاسی معماری باید در نظر گرفت، پرسپکتیو است چراکه بسیاری از بناها،‌ اندازه‌ای نامتعارف دارند.

توسعه معماری سبب تغییر شکل بناها شده است و عکاسانی که به این سبک از عکاسی علاقه دارند می‌توانند تمرکز خود را بر روی سبک‌های معماری همچون معماری معاصر، پست‌مدرن، گوتیک، کلاسیک و ... معطوف کنند.

عکاسی معماری

عکاسی نجوم

عکس‌برداری از اجرام آسمانی همچون ستاره‌ها، شهاب‌سنگ‌ها و همچنین عکاسی از وقایع نجومی مانند کسوف و خسوف و سایر پدیده‌ها در زیر چتر «عکاسی نجوم» (Astrophotography) قرار می‌گیرند. عکاسی نجوم با تصاویر حاصل از نوردهی طولانی و ارائه عکس‌های خیره کننده از سحابی‌ها، تحقیقات حوزه نجوم را متحول کرد.

عکاسان برای برداشت تصاویر نجومی از دوربین‌ها دیجیتال با قابلیت نوردهی طولانی استفاده می‌کنند. البته توجه داشته باشید که برای خلق چنین تصاویری به تجهیزات و مهارت‌های ویژه‌ای نیاز دارید و علاوه بر این، در مناطق شهری به دلیل آلودگی‌های نوری امکان عکس‌برداری از چنین صحنه‌های وجود ندارد.

به دلیل شرایط خاص و تجهیزات مورد نیاز برای این ژانر عکاسی، عکاسی نجوم را به طور معمول زیرمجموعه‌ای از نجوم آماتوری می‌شناسند. البته عکاسان علاقه‌مند به آسمان شب، توانایی تهیه تجهیزات مورد نیاز آن‌را نیز دارند. استفاده از اصول عکاسی و کمک گرفتن از تجهیزاتی همچون سه‌پایه، لنزهای عریض (واید)، «پایه‌های ردیاب عکاسی» (Tracking Mounts)، تنها بخشی از پیش‌نیازهای این نوع عکاسی به شمار می‌آیند.

انواع عکاسی

عکاسی سیاه و سفید چیست؟

به طور مشخص، نام عکاسی سیاه و سفید به خوبی بازگو کننده این سبک از عکاسی است. عکاسی سیاه و سفید را هم می‌توان در مراحل پساتولید و به کمک نرم‌افزارهای ویرایش عکس مانند لایت‌روم و فتوشاپ و هم به کمک تنظیمات دوربین انجام داد. عکاسی «تک‌رنگ» (Monochrome) یا مونوکروم که از حداقل مقدار رنگ بهره می‌گیرد را نیز در برخی موارد به عنوان زیرمجموعه عکاسی سیاه و سفید در نظر می‌گیرند.

سبک های عکاسی

عکاسی کسب و کار

«عکاسی کسب‌وکار» (Business Photography) به عکاسی از محیط‌های کاری اختصاص دارد و تمرکز آن بر روی خلق تصاویر از محیط‌های کاری در جهت توسعه کسب‌وکار است.

به طور مثال با عکاسی از مدیر، کارمندان، محصولات و خدمات یک شرکت و معرفی آن‌ها به شکلی داستان‌گونه می‌توان کسب‌وکار مورد نظر را به دیگران معرفی کرد.

عکاسی کسب و کار

البته این ژانر عکاسی، مجموعه‌ای بزرگ است و انواع عکاسی مانند عکاسی چهره (پرتره)، عکاسی سبک زندگی، «عکاسی بی‌هوا» (Candid Photography) و در برخی مواقع حتی عکاسی معماری زیرمجموعه‌ای از عکاسی کسب‌وکار قلمداد می‌شوند. از عکس‌های گرفته شده می‌توان در بروشورها و بنرهای تبلیغاتی یا محصولاتی مشابه استفاده کرد تا معرفی کسب‌وکار شکل گسترده‌تری به خود بگیرد.

انواع عکاسی

عکاسی بی هوا چیست؟

بسیاری از عکس‌ها خاصه عکس‌های پرتره یا عکس از افراد مختلف، با ژست‌های مختلفی گرفته شده که همگی توسط عکاس به این افراد توصیه شده‌اند. «عکاسی بی‌هوا» (Candid Photography) به نوعی از انواع عکاس اختصاص دارد که جنبه طراحی ‌شده و ژست گرفته عکاسی از آن حذف شده است.

در نتیجه، عکاس باید از سوژه در حالت طبیعی خود بدون ژست مشخصی عکس بگیرد. البته این امر بدان معنی نیست که عکاسی بدون اطلاع و رضایت سوژه گرفته شده باشد. با این وجود، عکس باید شامل جنبه‌های زییایی‌شناسانه‌ای باشد و واکنش‌ها و حالت صورت افراد را نیز در بر بگیرد.

عکاسی بی هوا

عکاسی نمای شهر

«عکاسی منظره شهری» (Cityscape Photography) را باید نقطه مقابل «عکاسی منظره» (Landscape Photography) دانست. این نوع از عکاسی، به ثبت تصاویری از آسمان‌خراش‌ها و مناظر کلان‌شهرها اختصاص دارد و می‌تواند منظره‌ای از روز یا شب را شامل شود. به طور معمول برای این ژانر از لنز واید بهره می‌گیرند. البته در مواردی که نیاز به عکاسی از بخش‌های مشخصی از یک شهر باشد، استفاده از لنزهای تله‌فتو نیز رواج دارد.

عکاسی نمای شهر از انواع عکاسی به شمار می‌آید که می‌توان در هر زمان و مکانی آن‌را ثبت کرد. ارتفاعات بلند مانند بام آسمان‌خراش‌ها یا مناطق وسیعی مانند تفریح‌گاه‌های کنار دریاچه‌ها فرصت‌های بسیار مناسبی را برای این سبک از عکاسی فراهم می‌کنند. برای ثبت تصاویر مناسب بهتر است در زمان‌های مختلف روز چنین عکس‌هایی را تهیه کرد خاصه زمان‌های پیش از طلوع و غروب آفتاب که رنگ‌های مختلفی در آسمان تشکیل می‌شوند.

انواع عکاسی

عکاسی تجاری

«عکاسی تجاری» (Commercial Photography) که در موارد محدودی به عنوان عکاسی صنعتی نیز شناخته می‌شود به به طور خاص برای استفاده‌‌های تجاری مانند فروش محصول یا خدمات کاربرد دارد. برای تهیه تصاویر بروشورها، کاتالوگ محصولات یا حتی نمایش جلد کتاب‌ها، عکاسانی را استخدام می‌کنند تا این تصاویر تهیه شوند. عکاسی غذا، مد و محصول را نیز می‌توان به عنوان نوعی عکاسی تجاری در نظر گرفت.

عکاسی تجاری

عکاسی ترکیبی

نوع خاصی از عکاسی وجود دارد که به کمک فتومونتاژ، چند عکس را ترکیب می‌کنند تا تصویری مرکب از چند تصویر بوجود بیاید و به این نوع از عکاسی، «عکاسی ترکیبی» (Composite Photography) یا کامپوزیت می‌گویند. برای آشنایی با نحوه ایجاد عکس‌های کامپوزیت می‌توانید مطالب زیر را مطالعه کنید.

البته عکاسی ترکیبی در سال‌های ۱۸۸۰ بدون وجود نرم‌افزارهای ویرایش عکس انجام می‌گرفت که با پیشرفت عکاسی دیجیتال و نرم‌افزارهای ویرایش عکس، این سبک از سبک های عکاسی نیز توسعه پیدا کرد.

عکاسی کامپوزیت

توجه داشته باشید که عکاسی ترکیبی، عکس‌هایی خلاقانه، منحصر به فرد و هنری را بدست می‌دهند که به دلیل پیچیدگی خلق آن‌ها، زمان بیشتری نیز برای تهیه آن‌ها صرف می‌شود.

انواع عکاسی

عکاسی خلاق

نوع دیگری از انواع عکاسی که به دشواری می‌توان آن‌را تعریف کرد، عکاسی همراه با مفاهیم و تکنیک‌های متنوع موسوم به «عکاسی خلاق» (Creative Photography) است. عکاسی خلاق از قوه خلاقیت در ترکیب‌بندی بهره به همراه تجهیزات مختلف عکاسی بهره می‌گیرد و البته با عکاسی ترکیبی نقاط اشتراک بسیاری دارد.

از زیرمجموعه‌های این سبک عکاسی می‌توان به عکاسی با لنز «چشم‌ماهی» (Fish-eye) یا «عکاسی با گوی» (Crystal Ball Photography) اشاره کرد. این عکس‌ها همگی پرسپکتیو تصویر را هدف قرار می‌دهند. کار با فیلترها و بافت‌های مختلف به همراه سرعت‌های شاتر و نوردهی متفاوت و «تاری ناشی از حرکت» (Motion Blur) در خلق پرسپکتیو جدید موثر هستند.

استفاده از محیط‌های دیگر مانند نقاشی روی عکس‌ها، نقاشی با دست یا جسباندن بریده‌های سایر عکس‌ها و خلق کلاژ نیز به از جمله سایر روش‌های عکاسی خلاق به شمار می‌آید.

عکاسی مستند

عکاسی مستند را در برخی موارد به عنوان بخشی از فتوژورنالیسم در نظر می‌گیرند. این نوع عکاسی تصاویری از حقایق زندگی با زمینه‌ای از رویدادهای تاریخی یا وقایع روزمره را شامل می‌شود. اگر بخواهیم به طور خلاصه به تفاوت‌های عکاسی مستند و فتوژورنالیسم اشاره کنیم باید گفت که عکاسی مستند در جهت ثبت وقایع، سوژه‌ها و موضوعاتی است که مرتبط با بازه‌های زمانی طولانی باشند حال آن‌که فتوژورنالیسم با وقایعی کوتاه‌مدت و گذرا یا به عبارتی خبری سر و کار دارد.

عکاسی سیاه و سفید را نیز در مواقعی می‌توان زیرمجموعه‌ای از عکاسی مستند به شمار آورد و علاوه بر این، به جهت گستردگی، این نوع از عکاسی توسط عکاسان مبتدی و حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مجموعه‌های دانشگاهی نیز عکاسی مستند رواج دارد و افزون بر این موارد، «عکاسی پایستار» (Conservation Photography) و «عکاسی خیابانی» (Street Photography) را نیز می‌توان به عنوان بخشی از عکاسی مستند در نظر گرفت که هریک این قابلیت را دارند که به عنوان ژانری جداگانه بررسی شوند.

سبک های عکاسی

عکاسی هوایی

واژه عکاسی هوایی بیشتر در گذشته برای ارجاع به فرآیندهای نقشه‌برداری مورد استفاده قرار می‌گرفت اما با ظهور پهپادهای ارزان‌قیمت، «عکاسی هوایی» (Drone Photography) به ژانری جدید در سبک های عکاسی بدل شد. همانطور که از نام آن پیداست، برای عکاسی هوایی به هلیکوپتر، هواپیما یا پهپاد نیاز است. به کمک هلی‌شات‌ها یک عکاس این توانایی را دارد که از فاصله‌ای دور تصاویری را ثبت کند که البته برای بکارگیری این ابزار، نیاز به رعایت قوانین هوایی در کشور مورد نظر است.

انواع عکاسی

عکاسی با نوردهی دوگانه

«عکاسی با نوردهی دوگانه» (Double Exposure Photography) یا همان «دابل اکسپوژر» به کمک ترکیب دو عکس و تبدیل آن به یک عکس بوجود می‌آید. در گذشته، این نوع از عکاسی به دوربین‌ها و تکنیک‌های ویژه کار با فیلم‌های عکاسی نیاز داشت اما امروزه، دوربین‌های دیجیتال جدید شامل تنظیماتی هستند که به کمک ‌آن‌ها می‌توانید عکس‌هایی با «نوردهی چندگانه» (Multiple Exposure) داشته باشید. علاوه بر این، عکاسی دابل اکسپوژر در فتوشاپ و اپلیکیشن‌های موبایل نیز امکان‌پذیر است.

عکس‌هایی سورئال را با این روش می‌توان خلق کرد و به طور معمول یکی از تصاویر به صورت ضد نور و به عنوان عکس پایه مورد استفاده قرار می‌گیرد و عکس‌های بعدی در ترکیب با این عکس، به یک عکس واحد تبدیل خواهد شد.

دابل اکسپوژر

عکاسی نشریات

«عکاسی نشریات» (Editorial Photography) جنبه‌هایی از مد، ورزش و همچنین عکاسی رویدادها را در بر دارد و بیشتر در روزنامه‌ها و مجلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی، هدف این نوع از عکس‌ها، بیان یک داستان خبری و آموزشی و اطلاع‌رسانی در رابطه با آن‌ها است.

علاوه بر این، از آن‌جایی که این نوع تصاویر در نشریات مورد استفاده قرار می‌گیرند به طور معمول با متنی همراه هستند و در نتیجه همراهی این دو، اطلاع‌رسانی پیرامون موضوع مورد نظر صورت می‌گیرد. باید توجه داشت که این نوع عکاسی با عکاسی تبلیغاتی و تجاری متفاوت است و متن همراه با آن،‌ حق مالکیتی را نیز برای آن به همراه دارد.

عکاسی رویداد

در بررسی انواع عکاسی باید به وقایع‌نگاری یا «عکاسی رویدادها» (Event Photography) اشاره کرد. سبک های عکاسی مختلفی همچون عکاسی از مجالس، میهمانی‌ها و همچنین عکاسی از همایش‌ها، کنسرت‌ها، جشن‌ها و رونمایی‌ها همگی در این دسته قرار می‌گیرند. این نوع عکاسی هم می‌تواند جنبه شخصی داشته باشد و هم به عنوان تبلیغ برای یک رویداد در نظر گرفته شود.

عکاسی خانوادگی

عکاسی از خانواده به صورت بی‌هوا یا با ژست‌های مشخص، هردو با نام عکاسی خانوادگی شناخته می‌شود. این عکس‌ها البته فارغ از استفاده‌های شخصی،‌ جنبه‌های تجاری نیز دارند که در عکاسی از شخصیت‌ها و اعضای خانواده آن‌ها نمود پیدا می‌کند.

عکاسی مد و عکاسی مدلینگ

یکی از انواع عکاسی که از قرن نوزدهم تا به امروز رواج داشته، «عکاسی مد» (Fashion Photography) است. عکاسی مد شامل تهیه عکس‌هایی از افراد (مدل‌ها) بمنظور درج در نشریات یا تبلیغ محصولات است. به طور معمول عکاسی مد به کمک نوردپردازی در آتلیه انجام می‌شود اما محیط‌های دیگری نیز برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عکاسی مد نیازمند تجهیزات با کیفیت به همراه نوردپردازی مناسب است. برای این‌که البسه و زیور‌آلات به خوبی نشان داده شوند نیز در بیشتر موارد از آرایشگران بهره می‌گیرند.

انواع عکاسی

عکاسی فیلم

«عکاسی فیلم» (Film Photography) اشاره به عکاسی با فیلم عکاسی دارد و با «فیلم» به معنای «فیلم سینمایی» متفاوت است. این نوع عکاسی از سال‌های ۱۸۰۰ رواج داشته و به عنوان مبنای عکاسی دیجیتال شناخته می‌شود. البته در سال ۱۹۳۵ بود فیلم‌های رنگی ۳۵ میلی‌متری برای دوربین‌ها معرفی شد. تا اوایل قرن ۲۱، عکاسی فیلم از انواع عکاسی به شمار می‌آمد که با پیشرفت تکنولوژی، عکاسی فیلم کنار گذاشته شد.

امروزه بسیاری از عکاسان از دوربین‌های دیجتال برای عکاسی استفاده می‌کنند اما افراد علاقه‌مند به عکاسی برای خلق عکس‌هایی اصیل، همچنان از فیلم‌های عکاسی و دوربین‌های آنالوگ بهره می‌گیرند. برای عکاسی با این سبک باید آشنایی عمیق‌تری با هنر عکاسی و تنظیمات دوربین داشته باشید.

عکاسی فیلم

عکاسی هنری

«عکاسی هنری» (Fine Art Photography) یا فاین آرت به سبکی از عکاسی می‌گویند که یک هنرمند برای بیان یک پیام، ایده، مفهوم یا احساس از آن بهره می‌گیرد. هدف این نوع عکاسی برآورده کردن جنبه خلاقانه یک هنرمند از طریق حسی خاص است که انتقال این حس به کمک تصویر امکان‌پذیر است. گاهی اوقات عکاسی هنری با انواع عکاسی همچون فتوژورنالیسم و عکاسی مد هم‌پوشانی دارد. عکاسی چهره و مناظر طبیعی نیز زیر مجموعه این نوع از عکاسی به شمار می‌آیند.

عکس عکاسی هنری

عکاسی غذا

از انواع عکاسی که با سبک های عکاسی مانند عکاسی تجاری، نشریات و «طبیعت بی‌جان» (Still-life) هم‌پوشانی دارد، عکاسی غذا است. غذا سوژه اصلی در این نوع عکاسی را تشکیل می‌دهد خواه مواد لازم برای تهیه آن باشند خواه صحنه‌هایی از آشپزخانه و ظروف، همگی به غذا اشاره دارند. این تصاویر به طور معمول در مجلات به چاپ می‌رسند یا در بسته‌بندی غذاها و منو رستوران‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. عکاس غذا در بیشتر موارد همراه با یک کارگردان هنری و یک تزئین‌کننده غذا کار می‌کند تا عکس مناسبی بدست بیاید.

عکاسی غذا

عکاسی ساعت طلایی

«عکاسی ساعت طلایی» (Golden Hour Photography) در میان عکاسان مبتدی و حرفه‌ای بسیار معمول است. ساعت طلایی در عکاسی لحظاتی قبل از غروب آفتاب و بعد از طلوع آن است که در این لحظات، نورهایی با رنگ‌های مختلف تشکیل می‌شوند که بن‌مایه اصلی آن‌ها رنگ طلایی است.

این نوع عکاسی کنتراست کمتری نسبت به عکس‌هایی دارد که در طول روز به هنگام قرارگیری خورشید در بالای سر گرفته می‌شوند. نقطه مقابل عکاسی ساعت طلایی، «عکاسی ساعت آبی» (‌Blue Hour Photography) است که لحظاتی بعد از غروب آفتاب و قبل از طلوع آن‌را شامل می‌شود و رنگ‌های با بن‌مایه آبی تولید می‌شود.

عکاسی تعطیلات

عکاسی تعطیلات به نوعی از عکاسی می‌گویند که عکاس در آن از انواع عکاسی مانند عکاسی غذا، منظره، شب و پرتره کمک می‌گیرد تا خاطراتی مربوط به تعطیلات مناسبتی همچون نوروز، کریسمس و ... را ثبت کند.

عکاسی داخلی

تصاویری که در داخل خانه و محیط‌های مشابه ثبت می‌شوند موسوم به «عکاسی داخلی» (Indoor Photography) هستند. به دلیل محدودیت نور در چنین فضاهایی، در مواقعی عکاس مجبور به استفاده از نورهای مصنوعی مانند فلش است تا کمبود نور در این فضاها جبران شود، البته از سایر روش‌ها مانند دیافراگم باز و ISO بالا و سرعت شاتر پایین نیز می‌توان بهره برد.

سبک های عکاسی

عکاسی فروسرخ

در «عکاسی فروسرخ» (Infrared Photography)، فیلم یا سنسور دوربین به نور فروسرخ حساس است و فیلترهای مخصوصی نیز برای این نوع عکاسی بکار گرفته می‌شوند. در این نوع تصاویر معمولا آسمان تیره است و ابرها برجسته هستند. البته نرم‌افزارهای ویرایش عکس نیز در رسیدن به این تصاویر کمک می‌کنند.

انواع عکاسی

عکاسی منظره

«عکاسی منظره» (Landscape Photography) به درختان، صحراها، سواحل، کوه‌ها، رودخانه‌ها و سایر مناظر طبیعی اختصاص دارد. تغییرات آب‌وهوایی و تغییر فصل‌ها و ... همگی از جنبه‌های مختلفی این نوع عکاسی به شمار می‌آیند. در مواردی نیز عکاسان از ساخته‌های بشر مانند مزارع در عکاسی منظره کمک می‌گیرند اما بسیاری از آن‌ها اعتقاد به عکاسی از طبیعت بکر دارند.

عکاسی سبک زندگی

از جمله سبک های عکاسی نشان دهنده زندگی روزمره، «عکاسی سبک زندگی» (Lifestyle Photography) است و به نوعی به داستان‌پردازی از زندگی روزمره با نگاهی هنری می‌پردازد. البته در این نوع عکاسی سعی بر این است که تا حد ممکن، صحنه‌ای طبیعی بدست آید. این سبک از عکاسی با انواع عکاسی از جمله عکاسی مستند، خانوادگی و مد هم‌پوشانی دارد و در نتیجه علاوه بر استفاده‌های شخصی می‌توان جهت کاربردهای تجاری نیز از آن‌ها بهره برد.

نوردهی طولانی

عکاسی با «نوردهی طولانی» (Long Exposure Photography) را با نام عکاسی با سرعت شاتر پایین نیز می‌شناسند. در این نوع از عکاسی، با سرعت‌های شاتر بسیار پایین، تصاویری از سوژه‌های متحرک و ثابت تهیه می‌شود که در آن‌ها، سوژه‌های ثابت با وضوح بالا و سوژه‌های متحرک به شکلی تار ثبت می‌شوند. این سبک از عکاسی بویژه در عکاسی شب بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.

سبک های عکاسی

عکاسی ماکرو

«عکاسی ماکرو» (Macro Photography) که با نام فتوماکروگرافی نیز شناخته می‌شود، به ثبت تصاویر از سوژه‌های بسیار کوچک مانند حشرات و گیاهان اختصاص دارد. البته در عکاسی از جواهرآلات و پارچه‌ها نیز استفاده از لنزهای ماکرو بسیار کاربرد دارد.

عکاسی ماکرو

عکاسی راه شیری

مانند عکاسی نجومی، «عکاسی راه شیری» (Milk Way Photography) از جمله انواع عکاسی است که به ثبت تصاویر کهکشان راه شیری در آسمان شب اختصاص دارد. در این نوع عکاسی به طور معمول از لنز واید استفاده می‌شود تا تصاویر مناسبی بدست آید که البته داشتن تجهیزاتی همچون سه‌پایه نیز از ملزومات این عکس‌های به شمار می‌آید.

انواع عکاسی

عکاسی مینیمال

عکاسی مینیمال از صحنه‌هایی با عناصر محدود یا مینیمال بدست می‌آید. رنگ، خط، الگو، شکل و بافت نقش مهمی را در این نوع از انواع عکاسی ایفا می‌کنند. عکاسی مینیمال مشوق سادگی در هنر است. تصاویری که به طور معمول از مناظر و صحنه‌های طبیعی در ساعات اولیه روز یا در تاریکی شب گرفته که در این ساعات، مناظری خالی از جمعیت ثبت می‌شوند، به عکاسی مینیمال معنی می‌بخشند.

عکاسی مینیمال

عکاسی نوزاد

«عکاسی نوزاد» (Newborn Photography) مشابه با عکاسی خانوادگی است با این تفاوت که به طور ویژه به تصاویر از نوزاد می‌پردازد. در این نوع از عکاسی می‌توان تصویر هم نوزاد به تنهایی و هم او را به همراه پدر و مادر خود ثبت کرد. افرادی که به این سبک از عکاسی اشتغال دارند، به تجهیزاتی مجهز هستند که علاوه بر امکانات آتلیه‌ای، مکان امنی را برای نوزاد فراهم کند.

عکاسی شب

تمامی تصاویری که در شب تهیه می‌شوند عضوی از مجموعه «عکاسی شب» (Night Photography) هستند. تنظیمات خاص دوربین و استفاده از تجهیزاتی مانند سه‌پایه و ریموت در این عکاسی اهمیت بالایی دارد. امروزه بسیاری از دوربین‌ها قابلیتی به نام «Night Mode» دارند که به کمک ‌آن‌ها نیز می‌توان عکاسی شب را انجام داد که البته هنوز با قابلیت‌های اصلی یک دوربین فاصله دارند.

انواع عکاسی

عکاسی حیوانات

عکاسی از پرنده‌ها و حیوانات خانگی همچون سگ، گربه یا حتی اسب را باید در دسته عکاسی حیوانات جای داد. بسته به نوع حیوان باید از ابزارهای مختلفی استفاده کرد تا ژست مناسب عکاسی فراهم شود. حرکات جذاب آن‌ها و بازی کردن با یکدیگر را نیز می‌توان به عنوان سوژه‌های مختلف عکاسی حیوانات در نظر گرفت.

فتوژورنالیسم

نوعی از ژورنالیسم، فتوژورنالیسم یا عکاسی خبری است که از عکس‌ها برای بیان خبر بهره می‌گیرد. با وجود این‌که این نوع از عکاسی بسیار نزدیک به انواع عکاسی از جمله عکاسی مستند، خیابانی، طبیعت بی‌جان یا حتی عکاسی جنگ است اما قوانین اخلاقی سخت‌گیرانه‌ای بر آن حاکم هستند چراکه عکس تهیه شده باید صادقانه و بی‌طرف باشند و داستانی بصری را با ادبیات ژورنالیستی تعریف کند.

این ژانر عکاسی منشا خود را از عکاسی جنگ گرفته است و به اواسط سال‌های ۱۸۰۰ مربوط می‌شود. عمومیت آن با کاهش چاپ مجلات تصویری در سال‌های ۱۹۷۰ کاهش یافت. در سال‌های اخیر این نوع از تصاویر در کنار هنرهای زیبا به گالری‌های عکاسی راه پیدا کرده‌اند.

عکاسی پرتره

«عکاسی چهره» (Portrait Photography) یا همان عکاسی پرتره، تصویری از چهره یک شخص یا گروهی از اشخاص را ثبت می‌کند. این سبک از عکاسی را می‌توان از انواع عکاسی چالش‌برانگیز به شمار آورد چراکه باید با استفاده از ابزارهای نوردپردازی، شخصیت اصلی فرد یا افراد داخل قاب به خوبی نمایان شود. در این نوع از تصاویر به کمک تنظیمات عمق میدان به طور معمول سعی می‌شود تا پس‌زمینه عکس تار و سوژه بهتر نمایان شود.

عکاسی پرتره

عکاسی محصول

«عکاسی محصول» (Product Photography) را باید به عنوان بخشی از عکاسی تجاری دانست که بر سوژه‌ها و اشیا برای تبلیغات تمرکز دارد. کاتالوگ‌ها، بروشورها و وب‌سایت‌ها همگی از عکاسی محصول برای نمایش کالاهای خود بهره می‌گیرند. با وجود توسعه تجارت الکترونیک و امکاناتی که اینترنت در اختیار کسب‌وکارها برای عرضه کالاهای خود قرار می‌دهد، حتی در عکاسی مد نیز از روش‌هایی بهره می‌گیرند که دیگر نیازی به مدل انسان نداشته باشند.

عکاسی محصولات در پس‌زمینه‌ای سفید به کمک خیمه‌های عکاسی، «عکاسی از بالا» (Knolling) و عکاسی با مانکن‌های نامرئی (حذف مانکن بعد از عکاسی)، تنها موارد محدودی هستند که در عکاسی محصول رونق دارند.

عکاسی محصول

عکاسی املاک

«عکاسی املاک» (Real Estate Photography) به طور معمول برای مقاصد تجاری و فروش املاک و مستغلات بکار می‌رود هدف آن نمایش زیبایی‌ها بنا است و عکاسی «داخلی» و «خارجی» نیز زیرمجموعه این نوع عکاسی به شمار می‌روند. زمانی‌که این تصاویر برای فروش بکار گرفته می‌شوند، القای حسی از گرما و پذیرایی اهمیت بسیاری دارد. صحنه‌سازی از فضاهایی که نشان‌دهنده نظم، تمیزی و در عین حال کاربردی بودن فضا است از جمله سایر موارد مهم در دست‌یابی عکسی مناسب به شمار می‌آیند.

عکاسی مناظر دریایی

«عکاسی مناظر دریایی» (Seascape Photography) یا «Ocean Photography» زیرمجموعه‌ای از عکاسی مناظر است که به ثبت تصاویر دریاها و اقیانوس‌ها اختصاص دارد. گاهی اوقات سوژه (های) دیگری در قاب این تصاویر حضور دارند که از میان آن‌ها می‌توان به افراد، قایق‌ها و کشتی‌ها اشاره کرد. جزایر، صخره‌ها و سایر سازندهای جغرافیایی نیز به همراه حیات وحش دریایی در این تصاویر ثبت می‌شوند. خوب است بدانید که «عکاسی ساحلی» (Coastal Photography) شکلی تخصصی از عکاسی مناظر دریایی به شمار می‌آید.

ثبت موج‌های دریا در این ژانر عکاسی همچون ثبت انعکاس آب در مناظر شهری بسیار مرسوم است. علاوه بر این، نوردهی طولانی و روش‌هایی که در آن، پرتوهای خورشید در عکس نمایان شود نیز به طور معمول از عکاسی مناظر دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای این‌که نور شدید آفتاب، انعکاس نامناسبی را در تصاویر ایجاد نکند می‌توان از ساعت‌های طلایی و آبی در این نوع عکاسی بهره برد.

عکاسی شبکه اجتماعی

«عکاسی شبکه اجتماعی» (Social Media Photography) از انواع عکاسی به شمار می‌آید که سبک های عکاسی مختلفی را برای پست‌های شبکه‌های اجتماعی بکار می‌گیرد. این عکس‌ها شامل عکاسی محصول، طبیعت بی‌جان و نشریات هستند اما عکاسی مد و غذا نیز در آن‌ها دیده می‌شود.

انواع عکاسی

عکاسی ورزشی

عمل ثبت وقایع ورزشی به «عکاسی ورزشی» (Sports Photography) اختصاص دارد. این نوع از انواع عکاسی را به عنوان شاخه‌ای از فتوژورنالیسم می‌شناسند که به شکلی خاص به ورزش حرفه‌ای اختصاص دارد. عکاسان این حوزه به طور معمول برای نشریات ورزشی کار می‌کنند اما در شکل‌های تبلیغاتی نیز فعالیت دارند.

از آن‌جایی که سرعت در بسیاری از  ورزش‌ها حرف اول را می‌زند، تجهیزاتی نیز برای این نوع عکاسی باید بکار گرفته شوند که توانایی ثبت این لحظات سریع را داشته باشند و از این‌رو، سرعت شاتر نقش تعیین کننده‌ای دارد. محل عکاسی نیز برای ثبت تصاویر تاثیرگذار، اهمیت بالایی دارد و نوع ورزش نیز در این امر بی‌تاثیر نیست.

ورز‌ش‌های انفرادی همچون گلف، مشت‌زنی، دوچرخه‌سورای و دو و میدانی به طور معمول با عمق میدان کم عکاسی می‌شوند و ورزش‌های تیمی مانند فوتبال، هاکی، بسکتبال و مشابه آن‌ها از عمق میدان بیشتر بهره می‌گیرند تا تمامی حرکات بازیکنان با وضوح بالا ثبت شوند البته طبیعی است که این مورد به عنوان یک قانون کلی در نظر گرفته نشود و چه بسا عکس‌هایی با عمق میدان کم از یک بازیکن در ورزشی تیمی مانند بسکتبال ثبت شود.

عکاسی ورزشی

عکاسی طبیعت بی جان

عکاسی طبیعت بی‌جان نیز از انواع عکاسی به شمار می‌آید که در آن، اشیای بی‌جان با ترتیبی مناسب، به گونه‌ای در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا جنبه زیبایی‌شناسانه خود را برای استفاده‌های شخصی، تجاری یا برای چاپ در مجلات به نمایش بگذارند. این عکس‌ها به طور معمول شامل جنبه‌های هنری هستند که عکاس برای خلق آن‌ها از قوه خلاقیت خود بهره می‌گیرد. نورپردازی و ترکیب‌بندی نیز نقش مهمی را در این نوع عکاسی ایفا می‌کنند.

از سوژه‌های معمول در این سبک عکاسی می‌توان به غذاها، گیاهان، میز کار شخصی و لوازم منزل مانند ظروف اشاره کرد. از آن‌جایی که این نوع از عکاسی معطوف به چینش مناسب اشیا و نورپردازی برای آن‌ها است، عکاسان در سطوح مختلف بدون نیاز به تجهیزات ویژه می‌توانند عکس‌های مناسبی تهیه کنند.

عکاسی سورئال

در عکاسی سورئال مانند عکاسی انتزاعی، تصویر نهایی معمولا شکل قابل تشخیصی ندارد. پیش از ظهور ابزارهای ویرایش عکس، عکاسان سورئال به کمک ترفندهای اتاق تاریک و خطای دید،‌ تصاویری رویایی خلق می‌کردند.

پرتره‌ها و مناظر زیر آب را نیز به دلیل فضای ماورای طبیعی آن‌ها می‌توان در دسته عکاسی سورئال قرار داد. البته به این نکته توجه داشته باشید که عکاسی غذا، مد و عکاسی مفهومی همگی این قابلیت را دارند که با نگاهی به جنبه سورئال خلق شوند.

عکاسی خیابانی

هنر عکاسی در مکان‌های عبوری به ویژه در خیابان، «عکاسی خیابانی» (Street Photography) نامیده می‌شود. البته در کشورهای مختلف، قوانینی برای عکاسی در خیابان وجود دارند که به هنگام عکاسی خیابانی باید اطلاعات مناسبی در رابطه با این قوانین و عکاسی از مردم در خیابان داشته باشید. ژانر بسیار نزدیک به این سبک از عکاسی، «عکاسی شهری» (Urban Photography) است که صحنه‌های عکاسی شده بیشتر به شهر اشاره دارند.

سوژه در عکاسی خیابانی لزوما محدود به مردم نیست و محیط‌هایی که در آن‌ها فعالیت‌های انسانی دیده نمی‌شوند را نیز می‌توان به عنوان عکاسی خیابانی در نظر گرفت. با وجود این‌که شباهت‌های زیادی بین عکاسی خیابانی و مستند وجود دارد اما عکاسی خیابانی، جدیت انتقال پیام را همچون عکاسی مستند ندارد.

عکاسی زمان گریز

در «عکاسی زمان‌گریز» (Time-laps Photography) از یک صحنه، مجموعه‌ای از برداشت‌ها صورت می‌گیرد تا تغییری یا نوسانی نمایش داده شود. در نهایت، مجموعه‌ای از تصاویر بدست می‌آید که با کنار هم قراردادن آن‌ها می‌توان ویدیویی کوتاه را از تغییرات صورت گرفته در صحنه مشاهده کرد. حرکات خورشید، ستاره‌ها، ابرها، ماه و سایر اجرام آسمانی از سوژه‌های معمول در عکاسی زمان‌گریز (تایم‌لپس) به شمار می‌آیند.

عکاسی تایم لپس

عکاسی سفر

مستندکردن مکانی خاصه با برجسته کردن فرهنگ، تاریخ و جنبه‌های گردشگری آن به عنوان «عکاسی سفر» (Travel Photography) شناخته می‌شود. تصاویر بدست آمده از عکاسی سفر را می‌توان برای نشریات یا اهداف تجاری مورد استفاده قرار داد. با وجود گستردگی سوژه‌ها، از سبک‌های دیگر عکاسی مانند عکاسی مناظر، معماری، خیابانی، سیاه و سفید و عکاسی شب نیز در این ژانر عکاسی استفاده می‌شود.

انواع عکاسی

عکاسی زیر آب

عکس گرفتن از زیر آب به کمک غواصی، زیردریایی یا فرستادن دوربین به زیر آب به عنوان عکاسی زیر آب شناخته می‌شود. این نوع عکاسی، محیط زیست دریایی را نشان می‌دهد یا این‌که به نمایش افراد و فعالیت‌های آن‌ها در زیر آب اختصاص دارد.

داشتن تجهیزات برای عکاسی زیر آب از جمله ملزومات این سبک از عکاسی به شمار می‌آید. البته با توسعه و گسترش دوربین‌ها ورزشی ارزان‌قیمت، تهیه تصاویری از زیر آب ساده‌تر شده است. همچنین، از آن‌جایی که آب، زاویه دید لنز دوربین را به میزان ۲۰-۳۵ درصد کاهش می‌دهد، تنظیماتی را باید برای لنز انجام داد. علاوه بر این، زمان و مکان به جهت زاویه تابش نور نیز نقس مهمی را در عکاسی زیر آب ایفا می‌کنند.

عکاسی اکتشافات شهری

«عکاسی اکتشافات شهری»‌ (Urban Exploration Photography) که مرتبط با عکاسی سفر هم هست به تهیه تصاویر از مکان‌های متروک یا فضاهای فراموش شده اختصاص دارد. جنبه‌هایی از عکاسی معماری، خارجی و داخلی نیز از اجزای این ژانر به شمار می‌آیند. از آن‌جایی که سوژه عکاسی در این سبک، سوژه‌هایی قدیمی و متروک هستند، ایمنی عکاس در این مکان‌ها اهمیت بالایی دارد. به همین دلیل، پیش از انجام عکاسی باید از موقعیت و شرایط قانونی مکان مورد نظر اطلاع کسب کرد.

سبک های عکاسی

عکاسی عروسی

عکاسی نامزدی، عقد و عروسی و مراسم قبل و بعد از عروسی همگی در مجموعه عکاسی عروسی جای می‌گیرند. عکاسی عروسی همچنین یکی از دسته‌بندی‌های بزرگ در عکاسی تجاری به شمار می‌آید و بسیاری از عکاسان در این حرفه مشغول به کار هستند. این سبک از عکاسی با دو رویکرد مورد بررسی قرار می‌گیرد:

  • رویکرد سنتی: عکاسی سنتی شامل ژست‌های عکاسی مشخصی است که در آن، عکاس تمامی نکات را به عروس و داماد می‌گوید تا ژست مناسب برای عکس ایجاد شود.
  • رویکرد فتوژورنالیستی: در عکاسی فتوژورنالیستی سعی بر این است که ژست‌ها به افراد دیکته نشوند و عکاسی به صورت طبیعی صورت بگیرد.

البته شکل سوم و جدیدتری نیز برای عکاسی عروسی وجود دارد که در آن به کمک روش‌های خلاقانه، تصویرسازی‌هایی درام صورت می‌گیرد. فرهنگ و سنت نیز نقش مهمی را در این سبک از انواع عکاسی ایفا می‌کنند.

عکاسی جنگ

عکاسی جنگ که با عکاسی مستند و فتوژورنالیسم هم‌پوشانی دارد به طور معمول عکس‌هایی نمادین بدست می‌دهد که نگاه به آن‌ها دشوار و شامل نمایش درگیری‌های مسلحانه و عواقب بعد از جنگ است. عکاسی جنگ بیشتر برای نشریات و بمنظور افزایش آگاهی عمومی نسبت به مناطق در حال جنگ بکار می‌رود.

عکاسی حیات وحش

«عکاسی حیات وحش» (Wildlife Photography) به طور کلی نیازمند تجربه و یک حس درونی است تا به کمک آن‌ها بتوان به تصاویری خارق‌العاده از حیات وحش دست پیدا کرد.

صبر، تجهیزات و مکان امن همگی برای ثبت تصاویر دنیای وحش اهمیت دارند. ممکن است روزها طول بکشد تا تصویری مناسب از یک حیوان تهیه کنید. نوع سوژه مورد نظر نیز در تعیین نوع تجهیزات و دوربین موثر است.

عکاسی حیات وحش

سه‌پایه‌، انواع لنزهای واید، ماکرو و تله‌فتو همگی از ملزومات مورد نیاز برای این عکاسی به شمار می‌آیند. از تصاویر بدست آمده در این ژانر عکاسی در نشریات مختلف استفاده می‌شود.

انواع عکاسی

عکاسی صنعتی

«عکاسی صنعتی» (Industrial Photography) با عکاسی کسب‌وکار و عکاسی تجاری هم‌پوشانی دارد و عکاسان صنعتی از تجهیزات و کارکنان در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها عکاسی می‌کنند. از این عکس‌ها برای بازاریابی و چاپ در مجلات بهره می‌گیرند. عکاسی صنعتی در صنایع مختلفی مانند معدن، ساختمان و حمل و نقل کاربرد دارد و شرکت‌ها و صنایع مختلف برای معرفی خدمات و محصولات خود از این نوع عکاسی استفاده می‌کنند.

عکاسی صنعتی

عکاسی پانوراما

«عکاسی پانوراما» (Panoramic Photography) یا عکاسی سراسرنما به نوعی از عکاسی می‌گویند که با استفاده از نرم‌افزار و تجهیزات، تصاویر مختلفی تهیه می‌شود و این قاب‌ها با چینش در کنار یکدیگر، تصویری بزرگتر را بدست می‌دهد که البته به طور معمول این تصاویر در محور افق، اندازه بیشتری دارند اما می‌توان برای تهیه تصاویر با اندازه بیشتر عمودی نیز از عکاسی پانوراما بهره برد.

در نهایت با استفاده از فتوشاپ برای تصاویر پانوراما یا سایر نرم‌افزارهای ویرایش عکس می‌توان تصاویر مختلف (حداقل سه عکس) را کنار یکدیگر قرار داد و به عکسی پانوراما دست پیدا کرد.

انواع عکاسی

سخن پایانی

با توجه به مطالب در رابطه با انواع عکاسی درمی‌یابیم که سبک های عکاسی مختلفی وجود دارند که می‌توان بسته به امکانات در دسترس، هریک از آن‌ها را امتحان و در آن تجربه کسب کرد. علاوه بر این، آشنایی با تجهیزات مختلف از جمله امکانات نورپردازی، علاوه بر نوع دوربین باید مد نظر قرار بگیرد. در نتیجه، راه مناسب این است که با استفاده از امکاناتی که در دسترس دارید، تا حد ممکن سبک های عکاسی را دنبال و بر اساس آن‌ها عکاسی کنید تا زمینه تخصصی مورد نظر خود را بیابید.

بر اساس رای ۱۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
stocksy
۲ دیدگاه برای «انواع عکاسی و سبک های آن | به زبان ساده (+ فیلم آموزش رایگان)»

سلام و درود
خوب بود. توضیح دربارهٔ هر بخش به گفتن عنوان خلاصه شده بود بقیه دیگه توضیح واضحات بود ولی خب در سطحی بود که من خوشم اومد
مرسی????

با سلام؛

خوشحالیم که مطالعه مطلب برای شما مفید بوده است.

با تشکر از همراهی شما با مجله فرادرس

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *