رپورتاژ آگهی چیست؟ | چطور بیشترین بهره را از آن ببریم؟ + فیلم آموزشی

۳۶۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴۶ دقیقه
رپورتاژ آگهی چیست؟ | چطور بیشترین بهره را از آن ببریم؟ + فیلم آموزشی

برای آن‌که با رپورتاژ آگهی آشنا شویم بهترین کار این است که واژه انگلیسی آن یعنی «Advertorial» را بررسی کنیم. این واژه از ترکیب دو واژه «تبلیغات» (Advertisement) و «تحریریه» (Editorial) تشکیل شده است. با توجه به این بررسی به راحتی می‌توان دریافت که رپرتاژ آگهی یا همان رپورتاژ خبری به نوعی تبلیغ در یک نشریه، مجله یا وب‌سایت می‌گویند و این تبلیغ با نوع محتوای آن تحریریه هماهنگی دارد. برترین ویژگی این نوع بازاریابی در این است که خواننده متن در نگاه اول نمی‌تواند به سرعت تشخیص دهد که با نوعی تبلیغ روبرو است و محتوای مورد نظر را همانند سایر مطالب نشریه، بررسی می‌کند.

فهرست مطالب این نوشته

فیلم آموزشی رپورتاژ آگهی چیست؟

دانلود ویدیو

با بررسی تعریف ارائه شده می‌دانیم که اگر از رپورتاژ آگهی به شکل درستی استفاده شود می‌توان یک شرکت، شخص یا خدماتی را به عنوان یک موضوع ویژه مطرح و تبلیغ کرد. در این مطلب به بررسی رپورتاژ آگهی می‌پردازیم و آثار آن را بر روی کسب و کار بررسی خواهیم کرد.

رپورتاژ آگهی چیست ؟

رپورتاژ آگهی نوعی تبلیغ است که مانند مطالب یک نشریه و مجله باشد. به عبارت دیگر، محتوای موجود در رپورتاژ آگهی با نوع و شکل و محتوای رسانه مورد استفاده، یکسان است. بنابراین، این نوع تبلیغ توسط کسب و کارها و نام‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و مطالب منتشر شده در آن‌ها، هماهنگی زیادی با فرم و محتوای نشریه دارند.

اگر رپورتاژ آگهی مناسبی تهیه کنید که کاملا مشابه با مطالب نشریه باشد، این فرصت را خواهید داشت که به کمک ارتباط با مخاطب آن مجله، رابطه‌ای بین کسب و کار خود و او ایجاد کنید که تاثیرات مختلفی در درازمدت و کوتاه‌مدت خواهد داشت. رپورتاژ اگهی را باید نوعی «تبلیغات بومی» (Native Advertisement) دانست که با یک هدف خاص یعنی انجام عملی خاص از طرف خواننده ایجاد شده است. استانداردهایی که برای رپورتاژ خبری در نظر گرفته می‌شود را می‌توان در سه بخش زیر خلاصه کرد:

  • ترغیب اسپانسر برای حضور
  • ترغیب سردبیر برای انتشار
  • ترغیب مخاطب و مشترک مجله برای خواندن مطالب

نوع محتوا به طور معمول توسط خود اسپانسر تامین می‌شود اما به مرور زمان، ناشران نیز به طور مستقل برای اسپانسر، محتوا تولید می‌کنند یا این‌که به عنوان یک آژانش یا واسطه در تهیه تبلیغات شرکت دارند.

معنی رپورتاژ چیست؟

«رپورتاژ» (Reportage) کلمه‌ای با ریشه‌ای فرانسوی است که به عمل یا روش گزارش خبر یا خبرنویسی اشاره دارد. البته همانطور که در ابتدای متن هم گفته شد، رپورتاژ آگهی را در زبان انگلیسی با واژه «Advertorial» توصیف می‌کنند.

تفاوت پست میهمان با رپورتاژ آگهی

پیش از ادامه کار بهتر است تفاوت «پست میهمان» (Guest Post) با رپورتاژ آگهی را بیان کنیم. پست میهمان به مقاله‌ای می‌گویند که در وبلاگ شخص دیگری به چاپ رسیده باشد که به طور معمول برای تبادل لینک مورد استفاده قرار می‌گیرد اما همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد،‌ رپورتاژ آگهی یه مطلبی می‌گویند که نوشتار آن همراستا با محتوای مجله باشد و محصول و خدماتی را تبلیغ کند.

چرا باید از رپورتاژ آگهی استفاده کنیم؟

ساده‌ترین دلیلی که برای استفاده از رپورتاژ آگهی می‌توان مطرح کرد این است که عملکرد مناسبی دارد. در سال ۲۰۰۷ بود که نشریه «Reader's Digest» تصمیم گرفت عملکرد رپورتاژ آگهی را در مقابل تبلیغات معمولی بسنجد. این نشریه دو مطلب یکسان تهیه کرد که یکی در فرمت رپورتاژ آگهی و دیگری به شکل تبلیغ بود و هر دو مطلب با هدف فروش یک کالا تهیه شده بودند.

نتایج به این صورت بود که متن رپورتاژ آگهی، ۸۱ درصد فروش بیشتری داشت. این نشریه همچنین بیان کرد که خوانندگان ۵۰۰ برابر بیشتر تمایل دارند تا مطلب رپورتاژ آگهی را نسبت به تبلیغات معمول مطالعه کنند.

چه زمانی از رپورتاژ آگهی استفاده کنیم؟

اگر مشاهده کردید که نرخ مشاهده تبلیغات شما کاهش پیدا کرده است یا این‌که قصد ایجاد ارتباط با نوع خاصی از مخاطب را دارید، رپورتاژ آگهی روش سودمندی به شمار می‌آید و علاوه بر این، در افزایش «آگاهی از برند» (Brand Awareness) عملکرد بسیار مناسبی دارد. در مقایسه با سایر بنرهای تبلیغاتی و روش‌های مرسوم در تبلیغات، سه ویژگی منحصر به فرد را می‌توان برای رپورتاژ آگهی ذکر کرد. بنابراین زمانی باید از رپورتاژ آگهی استفاده کنیم که بهره‌گیری از این ویژگی‌ها یعنی دورزدن ضدتبلیغ‌ها (ad Blockers)، افزایش تعامل و فضای بیشتر برای ارجاع مشتری به خرید، مد نظر باشد.

دورزدن ضد تبلیغ‌ها

بسیاری از کاربران اینترنت به کمک نرم‌افزارهای مختلف یا حتی به صورت انتخابی، از نمایش تبلیغات در صفحات مورد مطالعه خود جلوگیری می‌کنند. هرقدر مخاطب با اینترنت و تکنولوژی، ارتباط بیشتری داشته باشد، احتمال مشاهده تبلیغات توسط او کمتر خواهد بود. رپورتاژ آگهی برتری بیشتری نسبت به این نوع از تبلیغات دارد چراکه در ظاهر نوعی تبلیغ به شمار نمی‌آید و به همین دلیل، توسط کاربران یا نرم‌افزارها متوقف نمی‌شوند. در نتیجه، زمانی‌که نرخ کلیک روی تبلیغات شما پایین باشد، فرصت مناسبی است تا از رپورتاژ آگهی کمک بگیرید.

افزایش تعامل با مخاطب و مشتری

از آن‌جایی که رپورتاژ آگهی در مقایسه با بنرهای تبلیغاتی، آزاردهنده نیست، مشتری ارتباط بیشتری با آن برقرار می‌کند. بر اساس مطالعات انجام شده، این نوع از تبلیغات توجه مخاطب را ۵۲ درصد بیشتر جلب می‌کنند که همین امر سبب افزایش «آگاهی از برند» می‌شود. علاوه بر این، بر اساس گزارش فیسبوک، رپورتاژ آگهی که نوعی از تبلیغات بومی به شمار می‌آید، ۸۶ درصد «اثرگذاری» (Impressions) را به خود اختصاص داده است و ۶۰ درصد نسبت به تبلیغات بنری، تعامل بیشتری را با مخاطب ایجاد می‌کند.

به این نکته نیز باید اشاره کنیم که اگر رپورتاژ خبری مناسبی تهیه شود، در شبکه‌های اجتماعی نیز به طور طبیعی (ارگانیک) به اشتراک گذاشته می‌شود که از همین امر می‌توان برای کسب درآمد از اینستاگرام استفاده کرد.

 

فضای بیشتر برای ارجاع خریدار

در مقایسه با بنرهای تبلیغاتی، رپورتاژ آگهی فضای بیشتری را برای ارتباط با مشتری فراهم می‌کند چراکه به کمک این روش، می‌توان توضیحات بیشتری را به مشتری ارائه کرد تا درک بهتری از محصولات پیچیده داشته باشد. به طور مثال، اگر او را با وظایف کاسه‌نمد گیربکس آشنا کنیم،‌ با علم بیشتری این کالا را خریداری می‌کند یا اگر پیش از فروش تجهیزات عکاسی، او را با نورپردازی در آتلیه و ترکیب‌بندی در عکاسی آشنا کنیم، فضای بیشتری را در اختیار داریم تا اعتماد او را افزایش دهیم و تنها از او درخواست خرید نداشته باشیم.

معایب رپورتاژ آگهی

بر خلاف مزایای بسیاری که برای رپورتاژ آگهی ذکر می‌شود، این نوع از تبلیغات منتقدان بسیاری دارد و معایب مختلفی نیز برای آن ذکر می‌شود. بسیاری اعتقاد دارند که این روش، نوعی فریبکاری به شمار می‌آید و لباس مبدل به تن پیام اصلی می‌کند. این در حالیست که بنرهای تبلیغاتی با وجود آزاردهنده بودن،‌ هدف خود را به طور شفاف بیان می‌کنند. البته شکل قانونی رپورتاژ خبری این است که در داخل متن، تبلیغاتی بودن آن ذکر شود. برخی از مجلات نیز قوانین خاص خود را برای درج رپورتاژ آگهی در نظر می‌گیرند که حتی ممکن است لوگوی مجله در صفحه رپورتاژ آگهی نمایش داده نشود.

کارهایی که باید قبل از نوشتن رپورتاژ آگهی انجام دهید

ممکن است با مطالعه مطلب بالا قصد داشته باشید که شروع به نوشتن یک رپورتاژ آگهی کنید تا به کمک سایر روش‌های دیجیتال مارکتینگ،‌ مخاطب و به دنبال آن فروش بیشتری داشته باشید. البته پیش از شروع کار باید نکاتی را در نظر داشته باشید که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

تایپ با کیبورد

کانال مناسب انتشار رپورتاژ آگهی

باید قبل از نوشتن رپورتاژ آگهی، سایت مناسب و مخاطب هدف را شناسایی کرده باشیم چراکه اگر مطلب خود را در سایت مناسبی منتشر نکنیم، به دست مخاطب نهایی خود نمی‌رسد و فارغ از این‌که چقدر آن‌را خوب نوشته باشیم، در رسیدن به هدف تبلیغاتی با مشکل مواجه خواهیم شد. به همین دلیل،‌ در یافتن کانال مناسب انتشار باید دو سوال را در نظر داشته باشید.

  • تعداد مخاطب سایت چقدر است؟
  • مخاطبان سایت چه ویژگی‌هایی به لحاظ جمعیت‌شناسی و روانشانسی دارند؟

بعد از این‌که سایت مورد نظر خود را پیدا کردید باید سوابق موفق قبل را مورد بررسی قرار دهید.

تعیین محتوای موفق در سایت

نوشتن محتوا در سایت‌هایی با سابقه موفق خود به تنهایی سبب دستیابی به مخاطب هدف می‌شود اما بهتر است پیش از آن‌که رپورتاژ آگهی خود را بنویسید مطالب موفق قبلی را بررسی کنید و سوالات زیر را برای این کار در نظر بگیرید:

  • چه محتوایی بیشترین مخاطب را به خود جذب کرده است؟
  • آن محتوا چه ویژگی‌هایی نظیر عکس، فیلم آموزشی و ... داشته است؟

به بیان ساده‌تر، پیش از نوشتن متن باید سوالاتی را تهیه کنید تا مجبور به تکرار وقایع گذشته نباشید.

تخمین هزینه انتشار

در رپورتاژ آگهی به طور معمول، نتایج بدست آمده متناسب با هزینه صرف شده است. این هزینه‌ها در بیشتر موارد بر اساس ناشر، نوع (فرمت) نوشتار و سایر خدمات، متغیر خواهد بود. می‌توان یک بخش مجزا در سایت را به عنوان محل رپورتاژ آگهی خریداری کرد یا این‌که لینک‌هایی مرتبط با رپورتاژ آگهی را در متن خود قرار دهید.

مبنای محاسبه قیمت رپورتاژ آگهی

قیمت رپورتاژ آگهی به عوامل مختلفی بستگی دارد و هر شرکت، تعرفه مخصوص به خود را برای این منظور در نظر می‌گیرد اما در ادامه، عوامل مختلف تاثیرگذار بر قیمت رپورتاژ آگهی را بررسی می‌کنیم.

  • تعداد لینک
  • رتبه سایت
  • «اسپم اسکور» (Spam Score): بیانگر درصدی است که سایت‌هایی با ویژگی‌های مشابه، توسط گوگل جریمه شده‌اند. هرقدر این درصد پایین‌تر (کمتر از ۳۰) باشد بهتر است.
  • تعداد تصاویر
  • تعداد واژگان
  • «اعتبار دامنه» (Domain Authority): عددی بین ۱ تا ۱۰۰ است که عملکرد دامنه را در رتبه‌بندی گوگل می‌سنجد. هرقدر عدد بالاتری بدست آید، توانایی کسب رتبه بهتر دامنه در موتورهای جستجو بیشتر است.
هزینه

خرید رپورتاژ آگهی

با توجه به مواردی که در بالا مطرح شد می‌توان پکیج رپورتاژ آگهی مناسب کسب و کار خود را انتخاب کنید اما باید نکاتی برای خرید رپورتاژ آگهی در نظر داشته باشید. مهم‌ترین نکته، تناسب متن شما با محتوای سایتی است که در آن، رپورتاژ آگهی منتشر می‌شود. به طور مثال، اگر خدماتی در حوزه کسب و کار ارائه می‌کنید بهتر است رپورتاژ آگهی خود را در نشریاتی مرتبط با همین زمینه منتشر کنید.

البته این نکته در همه موارد صادق نیست چراکه اگر مثلا بوم کسب و کار ناب را برای استارت‌آپ‌ها تهیه می‌کنید، انتشار رپورتاژ خبری آن در نشریات مرتبط با تجهیزات آزمایشگاهی نیز می‌تواند مفید باشد. بنابراین، اگر اقدام به خرید پکیج رپورتاژ خبری می‌کنید، تعداد نشریات یا رسانه‌های آن بسته را متناسب با محصولات و خدمات خود انتخاب کنید.

علاوه بر موارد گفته شده، رتبه سایت و اسپم اسکور را نیز به عنوان فاکتورهای کلیدی در خرید رپورتاژ آگهی در نظر داشته باشید. بهتر است برای نوشتن متن رپورتاژ آگهی از یک تولیدکننده محتوا کمک بگیرید تا بتواند محتوایی مناسب را برای انتشار آماده کند. بنابراین، با توجه به انتخاب‌های بالا باید پیش از نوشتن متن رپورتاژ آگهی از هزینه‌های آن آگاه باشید و مقدار آن را تخمین بزنید. برای آگاهی بیشتر در مورد خرید رپرتاژ آگهی می‌توانید راهنمای خرید رپورتاژ را از لینک زیر مطالعه کنید.

  • برای مطلعه راهنمای خرید رپورتاژ آگهی — ۶ نکته برای حداکثر بازدهی رپورتاژ + اینجا کلیک کنید.

تخمین اثر مورد انتظار در رپورتاژ آگهی

برای این‌که تخمینی از نتیجه مورد انتظار خود داشته باشید باید سناریوهای مشابه با کسب و کار خود را بررسی کنید و میزان ROI آن‌ها را بسنجید. به طور مثال شرکت‌ «Cisco» به کمک انتشار یک ویدیو کلیپ و یک مطلب (پست)، سبب شد تا آگاهی از برند را در میان کسب‌و‌کارهای کوچک تا متوسط افزایش دهد. در نهایت، اگر بودجه کافی برای رپورتاژ آگهی در اختیار دارید می‌توانید شروع به نوشتن آن کنید که در ادامه به طور کامل به آن خواهیم پرداخت.

 

نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی

تا اینجا با اهمیت یک رپرتاژ آگهی آشنا شده‌ایم اما در ادامه قصد داریم نحوه نوشتن یک رپورتاژ آگهی مناسب را بیان کنیم. برای این کار باید ۶ مرحله زیر را در نظر داشته باشید که این ۶ مرحله را جداگانه بررسی خواهیم کرد.

  • متن را برای ارائه اطلاعات با ارزش بنویسید و فقط تبلیغ را در نظر نداشته باشید.
  • به عنوان مطلب، وفادار باشید.
  • متن را به صورت مشتری‌محور بنویسید.
  • اقدام مورد نظر خود را به خواننده تحمیل نکنید.
  • تنها از شرکت خود صحبت نکنید.
  • خواننده را با محتوایی ویژه، به وجد آورید.

اطلاعات با ارزش در متن

رپورتاژ آگهی شما باید شامل اطلاعات ارزشمندی باشد. در حقیقت، نباید تبلیغی برای شرکت خود بنویسید بلکه باید لحن یک پست (مطلب) مجله را در مطلب خود داشته باشید. مطالب مجله به منظور ارائه اطلاعات با ارزش به مخاطب ایجاد شده‌اند. بنابراین، زمانی که شروع به نوشتن مطلب خود می‌کنید، به این نکته توجه داشته باشید که در ابتدا مطالبی آموزشی به مخاطب هدف خود ارائه کنید.

اگر هدف کمپین تبلیغاتی شما، دیده شدن محصول جدید باشد، فهرستی از محصولات با قابلیت رقابت تهیه و آن‌ها را معرفی کنید و محصول خود را در ابتدای فهرست قرار دهید. با این کار، به شکل مناسبی اطلاعات با ارزشی را در اختیار مخاطب قرار داده‌اید.

وفاداری به عنوان مطلب

زمانی که موضوع رپورتاژ آگهی شما توسط نشریه به تایید رسید یا حتی بعد از این‌که متن اولیه را نوشتید، بار دیگر آن را مطالعه کنید تا یکپارچگی مطلب بررسی شود. به این نکته توجه کنید که مطلب حتما متناسب با عنوان نوشته شده باشد.

به طور مثال، عنوان زیر را در نظر بگیرید:

«نکته‌های بازاریابی برای تیم یک‌نفره»

اگر عنوان بالا را ذکر کرده باشید اما در ادامه رپرتاژ آگهی در خصوص نحوه افزایش آگاهی از برند و عملکرد خارق‌العاده شرکت خود در این زمینه صحبت کرده باشید، مطلب شما همانند یک صفحه معرفی محصول به نظر خواهد رسید.

این‌که اطلاعات ارائه شده در متن با عنوان همراستا باشند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. در نتیجه، خوانندگان مطلب می‌دانند با خواندن مطلب، چه اطلاعاتی بدست می‌آورند. علاوه بر این، اعتبار خود را نزد مخاطب از دست نمی‌دهید و او را برای تبلیغات آینده نیز حفظ خواهید کرد.

نوشتن مشتری محور

به هنگام نوشتن رپورتاژ آگهی، حفظ مشتری باید به عنوان یکی از موضوعات با اولویت بالا  در نظر گرفته شود. البته که رپورتاژ خبری به شرکت شما و فروش و معرفی محصولات و خدمات کمک می‌کند اما تهیه مطلبی که مشتری‌محور باشد و برای حل مشکلات و سوالات مشتری نوشته شده باشد، ارزش افزوده‌ای به آن اضافه خواهد کرد.

نوشتن

القای حس برای اقدام عملی مشتری

به یاد داشته باشید که رپورتاژ آگهی شما باید نوعی از تبلیغات را شامل شود حتی اگر به شکل واضحی برای افراد مختلف نمایان نباشد. به همین دلیل، در انتهای کار باید انتظار اقدامی از سوی مخاطب یا مشتری احتمالی را داشته باشید.

به جای آن‌که به طور مستقیم یک دکمه فراخوانی برای اقدام (CTA) را در انتهای متن در نظر بگیرید، این عمل را در طول متن رپورتاژ خود لحاظ کنید. به طور مثال اگر می‌خواهید در رابطه با گزارش‌های مالی خود بنویسید، لینکی را برای خواندن این گزارش‌ها در داخل متن در نظر بگیرید یا این‌که تصویری از گزارش را قرار دهید و برای آن تصویر، یک لینک در نظر بگیرید.

به طور مشابه می‌توانید رپورتاژ آگهی تعاملی همانند یک کوییز ایجاد کنید تا دانش مخاطب را در رابطه با موضوع بسنجید. سپس منابعی را برای یادگیری به او معرفی کنید تا به پیشنهادات شما دسترسی داشته باشد.

صحبت نکردن صرف در مورد شرکت

در صورتیکه در طول متن، تنها در رابطه با شرکت خود صحبت کنید، متن شما جنبه‌ای از یک تبلیغ طولانی خواهد داشت و در نتیجه این کار، رپورتاژ آگهی مناسبی تولید نمی‌شود.

ممکن است این سوال به ذهن شما رسیده باشید که چنین مشکلی احتمالا در فهرست انتهایی مطلب پیش آید. به همین دلیل بهتر است در فهرست یا کوییزهایی که در انتهای مطلب قرار می‌دهید، سوالاتی را با اشاره به رقبای خود در نظر بگیرید و نقش آن‌ها را نیز در زندگی مخاطب خود بسنجید.

به طور مشابه اگر مطلبی در مورد دستورالعمل انجام کاری تهیه می‌کنید، علاوه بر شرکت، محصول و خدمات خود، گزینه‌های دیگری (یک یا دو انتخاب) را نیز در اختیار مخاطب قرار دهید تا علاوه بر ایجاد تنوع، ارزشی افزورده را به مخاطب ارائه داده باشید. با این کار، دانش خود را در ارتباط با صنعت و تخصص‌های حوزه خود به کاربر نشان داده‌اید. به عبارت دیگر، اشاره به سایر کسب‌وکارها از جمله نکات کلیدی در تهیه رپورتاژ آگهی به شمار می‌آید.

ارائه محتوای منحصر به فرد

زمانی که یک رپورتاژ آگهی را می‌نویسید بهتر است روش‌های جدیدی را برای جلب توجه مخاطب به مطلب در نظر بگیرید. به طور مثال می‌توانید به جای استفاده از عکس‌، از انیمیشن‌ها و ایموجی‌ها کمک بگیرید. حتی ممکن است لحن نوشتاری را - با توجه به نوع نشریه - انتخاب کنید که با لحن اصلی کسب و کار شما متفاوت باشد.

این‌که روش‌هایی جدید را برای تعامل با مخاطب همراه کنید، به طور مستقیم با جذب مشتری بالقوه یا «لید» (Lead) نیز مرتبط خواهد شد. به عبارت دیگر، اگر برای رفع نیازهای مخاطب خود مطلبی را تهیه می‌کنید باید کاری کنید تا آن‌ها تجربه جدیدی از خواندن مطالب شما بدست آورند.

محتوای منحصر به فرد

نکته مهم در نوشتن رپورتاژ آگهی

تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی باید شامل برچسب‌های «تبلیغ» (Advertisement)، «پست اسپانسری» (Sponsored Post) یا «اسپانسر پست» و «پیوند اسپانسری» (Linked Sponsored) باشد تا هدف آن مشخص باشد. در رابطه با رپورتاژ آگهی نیز همین امر صدق می‌کند و مطالب ‌می‌توانند در دسته «رپورتاژ آگهی» قرار بگیرند یا این‌که در تیتر، عبارت «[رپورتاژ آگهی]» درج شود. علاوه بر این، در ابتدا یا انتهای متن نیز می‌توان به این موضوع اشاره کرد.

مثال‌هایی که در ادامه متن بررسی شده‌اند، همگی شامل بخشی برای نشان دادن این موضوع هستند که در عکس‌ها می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد. البته طراحی یک رپورتاژ آگهی ممکن است به گونه‌ای باشد که برچسب‌های اشاره شده تنها بخش بسیار کوچکی از مطلب را شامل شوند یا در حاشیه قرار بگیرند.

مثال‌ رپورتاژ آگهی

تا اینجا با نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی آشنا شده‌اید اما در ادامه مثال‌هایی را بررسی می‌کنیم که به کمک این مثال‌ها، اطلاعات بیشتری در رابطه نوشتن رپورتاژ آگهی اثر گذار بدست آورید.

به تصویر زیر توجه کنید. این رپورتاژ آگهی مربوط به شرکتی در حوزه کارت‌های اعتباری است که کاربران آن بر اساس استفاده از این کارت‌های اعتباری در رستوران‌ها، امتیازاتی کسب می‌کنند. در طول این رپورتاژ آگهی، رستوران‌هایی با غذاهای با کیفیت معرفی می‌شوند و هدف اصلی آن را می‌توان معرفی نحوه استفاده از این کارت‌های اعتباری در رستوران ذکر کرد. ترجمه‌ای از عنوان این رپورتاژ آگهی در زیر آورده شده است.

«طعم غذاهایی از آینده را در این رستوران‌های پیشرفته بچشید.»

مثال محتوا

به یاد داشته باشید که لزومی ندارد حتما فهرستی تهیه و محصولات و خدمات خود را در آن ذکر کنید بلکه می‌توانید کلماتی کلیدی و مناسب را انتخاب کنید که بازتابی از شرکت شما باشد. تا زمانی که رپرتاژ آگهی شما به نوعی از شرکت شما پشتیبانی کند، اثرگذاری آن حفظ می‌شود. رستوران‌هایی که غذاهایی با طعم آینده را ارائه می‌دهند، موضوع جذابی به شمار می‌آید.

به مثالی دیگر در تصویر زیر توجه کنید. کاهش استفاده از منابع نفتی در محصولات آرایشی و بهداشتی از جمله موضوعاتی است که این شرکت‌ها به دلیل مسائل زیست‌محیطی تمرکز زیادی بر آن‌ها دارند. از این‌رو، بهره‌گیری از شیمی سبز و بازیافت محصولات و کاهش تولید کربن، موضوع اصلی این رپورتاژ آگهی را تشکیل می‌دهد.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید برای این‌که سطح تعامل مخاطب با محتوای تولیدی را بیشتر کنید، طرح سوالاتی کوتاه در قالب کوییز پیشنهاد می‌شود. به طور مثال، در این رپورتاژ اگهی، در ابتدا سوالاتی مطرح می‌شود تا سطح دانش خواننده در رابطه با بازیافت محصولات سنجیده شود و در ادامه، اطلاعاتی در رابطه با بازیافت و نحوه کاهش تولید کربن ارائه خواهد شد.

مثال مقاله

برای آشنایی بیشتر با نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی نیز می‌توانید مطلب زیر از «مجله فرادرس» را مطالعه کنید:

 

طول ایده‌آل رپورتاژ آگهی چقدر است؟

به یاد داشته باشید که رپورتاژ آگهی باید مشابه یک داستان باشد. در نتیجه، این داستان شامل آغاز، میانه و انتهای داستان خواهد بود و مساله مورد نظر در داستان نیز به طور کامل توسط کالا یا خدمات حل می‌شود. از ‌آن‌جایی که رپرتاژ آگهی همانند یک مقاله کامل (۶۰۰ - ۲۰۰۰ کلمه) است باید طول آن را نیز متناسب با یک مقاله در مجله در نظر بگیرید. تا حد ممکن باید داستان طرح شده را به صورت خلاصه بیان کنید و نیازی به بیان جزئیات نیست. طول رپورتاژ آگهی خود را نیز به گونه‌ای تنظیم کنید که در طول ۶۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه تمامی بخش‌های گفته شده در بالا لحاظ شوند.

رصد عملکرد رپورتاژ آگهی

به احتمال بسیار زیاد، روزانه با انواع تبلیغات در رادیو، تلویزیون، پادکست یا فیلم‌های آموزشی روبرو هستید. اما آیا تمامی این تبلیغات کارایی خود را خواهند داشت؟ به طور قطع باید روشی را انتخاب کنید تا به کمک آن، تبلیغات خود را رصد کنید و عملکرد آن‌ها را بسنجید. در ادامه، روش‌های مختلف رصد تبلیغات از جمله رپورتاژ آگهی را بررسی می‌کنیم تا به کمک این روش‌ها بتوانید عملکرد رپرتاژ آگهی خود را مورد ارزیابی قرار دهید. روش‌های مختلفی برای رصد عملکرد تبلیغات در زیر آورده شده‌اند.

  • URL
  • پیکسل
  • استفاده از امکانات گوگل

رصد URL

«URL رصد کننده» (Tracking URL) به ‌یک URL در صفحه سایت شما گفته می‌شود که در انتهای آن یک تگ برای رصد قرار گرفته است. تنها تفاوتی که بین این URL و URL اصلی وجود دارد، تگی است که در انتهای آن قرار دارد. از جمله این تگ‌ها می‌توان به «UTM» اشاره کرد که داده‌های گوگل آنالیتیکس را برای کمپین‌های تبلیغات دیجیتال تولید می‌کند. زمانی که شخصی از URL شما بازدید می‌کند، اطلاعاتی به نرم‌افزارهای تحلیلی ارسال می‌شود.

به طور مثال به تصویر زیر و عبارات برجسته در URL توجه کنید. کمپین تبلیغاتی با کلمه کلیدی «استارت‌آپ بانوان» (Woman Startups) تشکیل شده و نام «usboost» برای آن در نظر گرفته شده است.

کد یو ای ام

پیکسل

پیکسل‌های رصد کننده، به طور معمول تصاویری شفاف با ابعاد ۱×۱ پیکسل هستند که در بالای تبلیغات، ایمیل‌ها، صفحات رپورتاژ آگهی و صفحات وب قرار می‌گیرند. زمانی که این پیکسل‌ها بارگذاری شوند، نمایش تبلیغ، رپورتاژ آگهی یا ایمیل را به نرم‌افزارهای تحلیلی گزارش می‌دهند.

گوگل

آنچه که در تبلیغات اهمیت دارد، تحلیل داده‌های حاصل از اجرای یک کمپین تبلیغاتی است و ابزار تحلیلی گوگل یعنی گوگل آنالیتیکس اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار شما قرار می‌دهد. البته در برخی موارد نمی‌توان به طور مستقیم از این داده‌ها بهره گرفت اما دانستن نحوه عملکرد آن‌ها می‌تواند روش مناسبی برای رصد اثربخشی رپورتاژ اگهی به شمار رود. به همین دلیل، در ادامه برخی از پارامترهای مورد استفاده در تبلیغات گوگل را بررسی خواهیم کرد.

فرقی نمی‌کند که از کمپین‌های تبلیغاتی گوگل استفاده کرده باشید یا این‌که به کمک لینک‌های مورد استفاده در رپورتاژ اگهی خود بخواهید ترافیک سایت را بررسی کنید. در هر صورت، اطلاعاتی در اختیار خواهید داشت که رصد عملکرد کمپین تبلیغاتی را برای شما ساده‌تر می‌کنند.

محتوا و گوگل

ترافیک کلی سایت

«ترافیک کلی سایت» (Total Site Traffic) معیاری است از تعداد بازدیدکنندگان منحصر به فردی که از وب سایت شما بازدید می‌کنند و از منابع مختلفی بدست آمده است. در زیر به برخی از مهم‌ترین این منابع اشاره خواهیم کرد.

  • «Referral»: از مهم‌ترین بخش‌هایی که باید در نظر داشته باشید، بخش Referral است زیرا تعداد بازدیدکنندگانی را نشان می‌دهد که وب‌سایت شما را از طریق کلیک در سایت دیگری پیدا کرده‌اند.
  • «Social»:‌ بازدیدکنندگانی که از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام یا توییتر به صفحه شما هدایت شده باشند در این بخش نشان داده می‌شود.
  • «Organic»:‌ بازدیدکنندگانی که بر اساس کلمات جستجو شده در موتورهای جستجو به وب‌سایت شما دسترسی پیدا کرده‌اند و نتایج جستجو نیز فاقد کلمه «Ad» در کنار آن‌ها است.
  • «Other»: این دسته از بازدیدکنندگان در هیچ‌یک از دسته‌های بالا قرار نمی‌گیرند.

CTR

«Click Through Rate | CTR» بیان می‌کند که از میان افرادی که تبلیغ شما را مشاهده کرده‌اند،‌ چه تعداد بر روی تبلیغ شما کلیک کرده‌اند. اگر میزان CTR پایین باشد به این معناست که تبلیغات شما عملکرد مناسبی نداشته‌اند.

البته پارامترهای بسیار دیگری نیز وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توان یک کمپین تبلیغاتی را رصد کرد اما در این بخش،‌ به دو مورد از مهم‌ترین پارامترها یعنی Total Site Traffic و CTR اشاره کردیم.

رپورتاژ آگهی چه تاثیری بر سئو دارد؟

در یک رپورتاژ آگهی، بسته به پکیج خریداری شده می‌توانید تعداد مشخصی «بک‌لینک» (Backlink) به صورت «فالو» (Follow) قرار دهید. استفاده از بک‌لینک‌ها در رپرتاژ آگهی نه تنها کسب و کار شما را به سایت منتشر کننده رپورتاژ مرتبط می‌کند بلکه سبب ارتقا رتبه سایت در موتورهای جستجو نیز می‌شود.

به همین دلیل بسیاری از متخصصان سئو به صاحبان مشاغل پیشنهاد می‌کنند که حتما تبلیغات خود را به صورت رپورتاژ آگهی در سایت‌های فعال این حوزه انجام دهند تا سبب ارتقا رتبه سایت شود. همچنین، انتشار رپورتاژ اگهی در سایت‌های معتبر سبب آشنایی کاربران با محصولات و خدمات شرکت می‌شود و همین امر، با برندسازی در میان کاربران اینترنت همراه است. با توجه به این‌که این نوع از تبلیغات، نوعی تبلیغ غیرمستقیم به شمار می‌آید، تاثیر بیشتری بر روی مخاطب خواهد داشت.

آن‌چه که از یک رپورتاژ آگهی بدست می‌آید، یک مقاله به همراه تصاویر و لینک‌هایی است که به طور معمول با یک بار پرداخت، به صورت دائم در داخل سایت قرار می‌گیرد. از این‌رو، بهترین راه برای جذب بک‌لینک، استفاده از رپورتاژ آگهی است چراکه لینک‌های مورد نظر شما هیچ‌گاه حذف نمی‌شوند و به طور دائم در داخل مطلب قرار خواهند داشت.

تاثیر طولانی مدت رپرتاژ آگهی بر سئو

در حقیقت، خرید بک‌لینک ممکن است به اندازه رپرتاژ آگهی اثر مفیدی بر روی سئو نداشته باشد چراکه بک‌لینک‌های خریداری شده، درصورت عدم تمدید، حذف خواهند شد و اگر تعداد این بک‌لینک‌های حذف شده زیاد شود، رتبه سایت را در گوگل و سایر موتورهای جستجو کاهش می‌دهد. بنابراین درصورتی که تبلیغی تهیه کنید که بک‌لینک‌های آن به طور دائمی باشند، اثر قابل توجهی در نتایج موتورهای جستجو و رتبه سایت حاصل از آن کسب خواهید کرد که همین امر نشان‌دهنده تاثیر طولانی مدت رپورتاژ آگهی بر سئو است.

تاثیر رپورتاژ آگهی بر فروش

به دلیل قالب خاصی که رپرتاژ آگهی دارد، اثرگذاری بیشتری بر روی خواننده خواهد داشت. همین قالب متفاوت است که سبب می‌شود در میان سایر روش‌های تبلیغاتی، بیشتر خود را نشان دهد. برای بازاریابان، چنین روش طولانی تبلیغات، راهی است تا آن‌ها بتوانند پیام خود را به شکل بهتری به مخاطب منتقل کنند. همین امر در نهایت تاثیرات مثبتی بر روی فروش خواهد داشت چراکه رپورتاژ آگهی می‌تواند خوانندگان را جذب کند و آن‌ها بعد از خواندن مطلب شما این احساس را خواهند داشت که خدمات یا محصولات معرفی شده، نیاز آن‌ها را بر طرف خواهد کرد.

البته این نکته را باید به خاطر داشته باشید که رپورتاژ آگهی با «بازاریابی محتوا» (Content Marketing) تفاوت دارد. هدف نهایی رپورتاژ خبری افزایش فروش است اما بازاریابی محتوا بیشتر بر افزایش آگاهی از برند تمرکز دارند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی برای انتشار بررسی محصول، معرفی خدمات و رپورتاژ آگهی

نشریلا

در این آموزش به خوبی با رپورتاژ آگهی آشنا شدیم و می‌توانیم از این راه، متن مناسبی را برای انتشار آماده کنیم. با این وجود، در بسیاری از موارد دیده می‌شود عدم اثربخشی رپرتاژ آگهی در نهایت باعث هدررفت سرمایه خواهد شد به گونه‌ای که بسیاری از کسب و کارها چنین روشی را برای تبلیغ، موثر نمی‌دانند. دلایل مختلفی را می‌توان برای این موضوع در نظر گرفت اما به طور خلاصه باید گفت تهیه یک متن رپورتاژ آگهی مناسب با شرایط بالا نیازمند صرف زمان و هزینه بسیار بالایی است تا متن‌هایی متناسب با هر رسانه به تولید برسند.

در نتیجه، باید از پلتفرمی کمک گرفت که تمامی موارد گفته شده در بالا را رعایت کند و همچنین، هزینه‌های زیادی را نیز به کسب و کار تحمیل نکند. در این خصوص می‌توان «نشریلا» را به عنوان یک پلتفرم عالی در این حوزه معرفی کرد چراکه از طریق، متن‌هایی با زبان تخصصی هر رسانه تهیه و تنظیم خواهند شد. علاوه بر این، به کمک خدمات ارائه شده توسط نشریلا،‌ کاربران این امکان را خواهند داشت که با صرف هزینه‌ای معقول، متن‌هایی متنوع و اثرگذار تهیه و کسب و کار یا خدمات خود را به مخاطب معرفی کنند. همچنین امکان انتشار بررسی محصول با زبان تخصصی هر رسانه و سفارش رپورتاژ آگهی فراهم است.

بر اساس رای ۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
CXLNative InstituteHubSpot
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *