اسمارت مانی چیست؟ – آنچه باید درباره پول هوشمند بدانید

۱۰۴۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۴ دقیقه
اسمارت مانی چیست؟ – آنچه باید درباره پول هوشمند بدانید

برای این‌که بانک‌ها و موسسات مالی بتوانند سفارشات خود را در قیمت موردنظر انجام دهند، نیاز دارند تا سفارشات را در چند مرحله انجام دهند. این موضوع باعث به‌وجود آمدن ساختارها و الگوهای متفاوتی در نمودار قیمت می‌شود. به سرمایه ورودی توسط نهادهای مالی بزرگ، «پول هوشمند» (Smart Money) می‌گویند. این نهادهای مالی همواره نقاط بهینه‌ای را برای ورود و خروج سرمایه به بازار انتخاب می‌کنند. از سویی دیگر تریدرهای خرد نیز برای کسب سود از بازار مربوطه، سعی می‌کنند در جهت جریان اسمارت مانی معاملات خود را انجام دهند. بنابراین تشخیص جریان پول هوشمند در بازار از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که اسمارت مانی چیست و برای این منظور در ابتدا آن را تعریف می‌کنیم و پس از این‌که نقش اقتصاد کلان و تکنولوژی را در آن بررسی کردیم، سبک اسمارت مانی در تحلیل تکنیکال را شرح می‌دهیم.

فهرست مطالب این نوشته

اسمارت مانی چیست؟

«پول هوشمند» (Smart Money) سرمایه‌ای است که توسط موسسات سرمایه‌گذاری، بانک‌ها، صندوق‌ها و سرمایه‌گذاران بزرگ اداره می‌شود. به‌عبارت دیگر پول هوشمند، سرمایه‌ای است که توسط افراد مجرب، آگاه از بازار یا مطلع از تغییرات قیمت کنترل می‌شود.

بنابراین افرادی که بازار را می‌شناسند یا به طرق مختلف به برخی اطلاعات دسترسی دارند می‌توانند با ورود پول هوشمند به بازارهای مالی از این بازار کسب سود کنند. با توجه به این‌که این افراد سرمایه‌گذاری‌های مطمئنی را انجام می‌دهند، بنابراین سرمایه‌گذاران دیگر نیز سعی می‌‌کنند تا جریان پول هوشمند در بازار را دنبال کنند.

برای این منظور سرمایه‌گذاران نیاز دارند تا نشانه‌هایی را دنبال کنند تا بتوانند ورود و خروج پول هوشمند را ردیابی کنند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که نشانه‌های جریان اسمارت مانی چیست و مواردی برای شناسایی و ردیابی ورود پول هوشمند به بازار را شرح می‌دهیم.

تصویر نمادین از فردی با تفکر خلاق در بازارهای مالی - اسمارت مانی چیست

نحوه شناسایی جریان Smart Money چیست؟

سرمایه‌گذاران می‌توانند با بررسی برخی از نشانه‌ها و با استفاده از روش‌هایی جریان پول هوشمند را به‌طور تقریبی ردیابی کنند که در ادامه آنها را شرح می‌دهیم.

ردیابی تراکنش‌های بزرگ

از راه‌هایی که می‌توان سرنخ‌هایی را برای جریان اسمارت مانی پیدا کرد، توجه به حجم معاملات و تراکنش‌های بزرگ است. سرمایه‌گذارانی که کنترل اسمارت مانی را در اختیار دارند معمولا با درنظر گرفتن میزان راندمان شرکت‌ها، سرمایه‌گذاری‌های بلندمدتی را با ورود پول هوشمند در آنها انجام می‌دهند.

بنابراین افرادی که قصد دارند جریان پول هوشمند را در بازارهای مالی رصد کنند می‌توانند با بررسی میزان حجم معاملات و تراکنش‌های بزرگی که در سهام یا دارایی‌های خاصی انجام می‌شود، جهت‌گیری پول هوشمند را برای سرمایه‌گذاری پیدا کنند.

رصد سرمایه‌گذاری کارکنان شرکت‌ها

از دیگر راه‌های ردیابی پول هوشمند رصد رفتار و سرمایه‌گذاری‌های افراد داخل شرکت است. این افراد به‌دلیل اطلاعات بیشتری که نسبت به افراد بیرون از شرکت دارند، از وضعیت شرکت مربوطه آگاهی بهتری دارند. بنابراین بهتر از سرمایه‌گذاران دیگر می‌توانند درباره نحوه سرمایه‌گذاری در شرکت مربوطه تصمیم بگیرند.

بنابراین زمانی که افراد داخل شرکت، نسبت به خرید سهام مربوط به شرکت خود اقدام می‌کنند، این موضوع نشان‌دهنده اطمینان آنها از ارزشمند بودن سهام مربوطه است. بنابراین سرمایه‌گذارانی که اطلاعات کمتری نسبت به افراد داخلی، درباره وضعیت شرکت دارند، می‌توانند با رصد این افراد نحوه عملکرد سهام موردنظر در آینده را حدس بزنند.

علاوه بر این شناسایی حوزه‌هایی که از پتانسیل رشد بالایی در اینده برخوردار هستند، پول هوشمند را به سمت خود جذب می‌کنند. بنابراین در ادامه این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که تاثیر حوزه‌های مستعد رشد در ورود اسمارت مانی چیست.

شناسایی حوزه‌های مستعد رشد

اسمارت مانی همواره در حوزه‌هایی ورود می‌کند که مستعد رشد در آینده است. افرادی که کنترل پول هوشمند را برعهده دارند افرادی مجرب و مطلع هستند که از نحوه عملکرد بازارهای مالی در بازه‌های زمانی مختلف اطلاع درستی دارند. این موسسات معمولا به سرمایه‌گذاران دیگر نیز جهت پیدا کردن حوزه‌های اقتصادی پرپتانسیل مشاوره می‌دهند.

بنابراین افراد می‌توانند با استفاده از مشاوره‌هایی که از این موسسات دریافت می‌‌‌کنند، حوزه‌های مستعد رشد را شناسایی کنند. این حوزه‌ها ممکن است همان حوزه‌هایی باشند که موسسه مالی مربوطه قصد سرمایه‌گذاری در آن را دارد. بنابراین افراد می‌توانند با شناسایی برخی از موسسات مالی معتبر، از مشاوره آنها در انتخاب حوزه‌های پرپتانسیل بهره‌مند شوند.

این موضوع باعث می‌شود تا این افراد بتوانند در صنایعی که احتمال ورود پول هوشمند به آنها وجود دارد، با استفاده از مشورت افراد مجرب سرمایه‌گذاری کنند. برای مثال می‌توان از حوزه‌های مربوط به تکنولوژی و سلامت به‌عنوان حوزه‌های مستعد رشد در اینده نام برد. این حوزه‌ها همواره مورد توجه پول‌های هوشمند قرار دارند. بنابراین سرمایه‌گذاران می‌توانند از راه‌های متنوعی همانند دریافت مشاوره از موسسات معتبر نسبت به شناسایی این صنایع اقدام کنند.

تصویری نمادین از فردی در برابر فرصت‌های سرمایه گذاری - اسمارت مانی چیست

اهمیت دیدگاه بلندمدت برای سرمایه‌گذاری

از دیگر مواردی که در اسمارت مانی در نظر گرفته می‌شود، بازه‌های زمانی برای سرمایه‌گذاری است. در این میان پول هوشمند در بازه‌های زمانی بلندمدت‌تری سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود تا پول هوشمند از آسیب نوسانات مقطعی بازار در بازه‌های کوتاه‌مدت در امان باشد و در بلندمدت بتواند بازدهی مناسبی را برای سرمایه‌گذاران داشته باشد.

از سویی دیگر دیدگاه بلند‌مدت در سرمایه‌گذاری باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران با ورود سودهای ناشی از سرمایه‌گذاری‌های اولیه در حوزه مربوطه بتوانند از سود مرکب در بازه‌های زمانی موردنظر استفاده کنند. این موضوع باعث می‌شود تا در بازه‌های بلندمدت‌تر سودهای قابل‌توجهی را از سرمایه‌گذاری مربوطه به‌دست آورند.

مفهوم سرمایه‌گذاری آگاهانه در اسمارت مانی چیست؟

سرمایه‌گذاری آگاهانه به نوعی سرمایه‌گذاری گفته می‌شود که با درنظر گرفتن و بررسی شرایط گوناگون اقدام به ورود سرمایه به حوزه موردنظر می‌کند. از سویی دیگر اسمارت مانی نیز به‌دنبال پیدا کردن راهکارهایی برای افزایش بازدهی و کاهش ریسک در سرمایه‌گذاری‌ها است، بنابراین پول هوشمند همواره سعی می‌کند تا با انتخاب‌های آگاهانه شرایط را برای سرمایه‌گذاری‌های پربازده فراهم کند.

برای سرمایه‌گذاری آگاهانه می‌بایست مواردی همانند روندهای بازار مربوطه، صورت‌های مالی شرکت‌ها و عوامل تاثیرگذار دیگر را بررسی کنند. برای روشن‌تر شدن موضوع در ادامه این مطلب برخی از مواردی که در سرمایه‌گذاری آگاهانه مطرح می‌شود را شرح می‌دهیم.

اهمیت تحلیل جامع در Smart Money چیست؟

تحقیق و بررسی شرایط اقتصادی و مرتبط به حوزه سرمایه‌گذاری از پایه‌های اصلی سرمایه‌گذاری به‌روش اسمارت مانی محسوب می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر توضیح دادیم پول هوشمند همواره سعی می‌کند راه خود را از میان انواع سرمایه‌گذاری‌های موجود در بازارهای مالی به سمت سرمایه‌گذاری‌های پرسود باز کند.

علاوه بر این پول هوشمند همواره در مواقعی مناسب به حوزه‌های موردنظر ورود می‌کند تا بتواند از سرمایه‌گذاری مربوطه بیشترین بهره را کسب کند. تمامی این موارد تنها زمانی حاصل می‌شود که تحقیق و بررسی مناسب و جامعی از حوزه موردنظر برای سرمایه‌گذاری انجام شود.

تحقیقات و بررسی‌هایی که برای ورود پول هوشمند انجام می‌شود، طیف وسیعی از عوامل تاثیرگذار بر دارایی موردنظر را شامل می‌شود. تمامی این موارد را می‌توان در دو گروه مجزای تحلیل بنیادی و تکنیکال دسته‌بندی کرد که در ادامه این مطلب هرکدام را به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

دو مرد در حال تفکر درباره نحوه سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی - اسمارت مانی چیست

تاثیر تحلیل بنیادی در ورود Smart Money

تحلیل بنیادی به بررسی میزان سلامت مالی و نحوه عملکرد شرکت می‌پردازد. این نوع تحلیل با بررسی موارد گوناگون تاثیرگذار در قیمت دارایی و یا سهام سعی دارد تا ارزش ذاتی آن را محاسبه کند. در این حالت در صورتی که قیمت بازار دارایی کمتر از ارزش ذاتی آن باشد، پول هوشمند نسبت به ورود سرمایه به بازار مربوطه اقدام می‌کند.

لازم به ذکر است برای ورود پول هوشمند نیاز است تا تحلیل‌های گسترده‌ای در زمینه نحوه عملکرد سهام یا دارایی موردنظر در آینده انجام شود. برای این منظور معمولا سرمایه‌‌گذارانی که پول‌های هوشمند را کنترل می‌کنند سعی می‌کنند اطلاعات دقیقی از شرایط داخل شرکت کسب کنند. بنابراین با درنظر گرفته تمامی عوامل تاثیرگذار در قیمت دارایی، اسمارت مانی به حوزه مربوطه ورود می‌کند تا بتواند حداکثر بازدهی ممکن را از سرمایه‌گذاری به‌دست آورد.

برای مثال برای انتخاب سهام مناسب برای ورود پول هوشمند، نیاز است تا علاوه بر بررسی میزان سودآوری شرکت و طرح‌های توسعه‌ای آتی که در میزان سودآوری شرکت مربوطه تاثیرگذار است، موارد دیگری مانند وضعیت صنعت مربوطه، شرایط اقتصاد کلان، جهت‌گیری‌های سیاسی و اقتصادی در منطقه‌ و دیگر عوامل تاثیرگذار در روند آتی قیمت سهام مربوطه به‌دقت بررسی شود.

با توجه به اهمیت ارزش ذاتی دارایی یا سهام برای پول هوشمند در ورود به چرخه‌های صعودی بازار، در ادامه این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که اهمیت سرمایه‌گذاری ارزشی در اسمارت مانی چیست و اهمیت آن را شرح می‌دهیم.

اهمیت سرمایه‌گذاری ارزشی در Smart Money چیست؟

سرمایه‌گذاری ارزشی نوعی سرمایه‌گذاری است که با توجه به اختلاف موجود به قیمت بازار و ارزش ذاتی سهام یا دارایی اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند. با توجه به این‌که در سرمایه‌ گذاری ارزشی، افراد همواره سعی می‌کنند تا دارایی‌هایی را پیدا کنند که زیر قیمت واقعی در بازار معامله می‌شوند، بنابراین این موضوع در استراتژی‌هایی که برای ورود اسمارت مانی به بازار درنظر گرفته می‌شود اهمیت زیادی دارد.

همان‌طور که گفته شد اسمارت مانی همواره به‌دنبال یافتن موقعیت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری است. بهترین موقعیت‌ها برای سرمایه‌‌گذاری نیز زمانی حاصل می‌شود که قیمت دارایی یا سهام موردنظر پایین‌تر از ارزش ذاتی آن معامله شود. بنابراین پول هوشمند همواره به‌دنبال سرمایه‌گذاری ارزشی است تا بتواند در زمان صعود قیمت‌ها به سمت ارزش واقعی آنها، از روندهای مربوطه کسب سود کند.

این موضوع در بازارهای خرسی که قیمت‌ها در حال ریزش است از اهمیت بیشتری برخوردار است. در بازارهای خرسی با توجه به جو روانی حاکم بر بازار و تاثیر اخبار منفی، سرمایه‌گذاران تمایلی برای ورود به بازار ندارند. اما بازارهای نزولی برای پول‌های هوشمند فرصتی طلایی است تا با شناسایی دارایی‌های پرپتانسیل بتوانند در قیمت‌های مناسبی آنها را خریداری کند و در بازارهای گاوی که قیمت‌ها صعودی است آنها را در حباب‌های قیمتی بفروشند.

فردی در حال تفکر خلاق برای سرمایه‌گذاری - اسمارت مانی چیست

تاثیر تحلیل تکنیکال در ورود Smart Money

تحلیل تکنیکال با بررسی پیشینه‌‌های قیمتی و مقدار حجم معاملات در گذشته، اطلاعات مفیدی درباره روندها و الگوهای بازار در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. بنابراین علاوه بر تحلیل بنیادی برخی از موارد نظیر شرایط قیمت دارایی در نمودار نیز می‌بایست برای زمان‌بندی ورود پول هوشمند بررسی شود. با توجه به این‌که قیمت در نمودار در چرخه‌های صعودی و نزولی حرکت می‌کند، بنابراین سرمایه‌گذاران می‌بایست به اجزای تشکیل‌دهنده چرخه‌های بازار همانند روندهای بلندمدت صعودی و نزولی، برای پیدا کردن زمان ورود اسمارت مانی به بازار مربوطه توجه داشته باشند.

اهمیت دیدگاه جهانی در اسمارت مانی چیست؟

اهمیت دیدگاه جهانی در ارتباط با نحوه ورود و خروج پول هوشمند از این جهت است که درنظر گرفتن مسائل سیاسی و منطقه‌ای می‌تواند فرصت‌های مناسبی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد. علاوه بر این در نظر گرفتن موضوعات منطقه‌ای و تاثیرات آنها در مسائل اقتصادی باعث می‌شود تا برخی ریسک‌های موجود در سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی خاص را بتوان پیش‌بینی کرد.

بنابراین مدیریت ریسک و سرمایه مناسبی را نیز در کنار پیدا کردن فرصت‌های مناسب و با توجه به دیدگاه‌های جهانی می‌توان به‌دست آورد. کنترل‌کنندگان اسمارت مانی از این موضوع اطلاع دارند که تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که در سطح جهان روی می‌دهد، فرصت‌های جدیدی را برای ورود پول هوشمند به بازارهای مربوطه ایجاد می‌کند. برای روشن‌تر شدن موضوع در ادامه اهمیت دیدگاه جهانی و تاثیر ان را در جریان پول هوشمند از دو دیدگاه مختلف بررسی می‌کنیم.

تنوع منطقه‌ای در سرمایه‌گذاری اسمارت مانی چیست؟

یکی از مسائلی که اداره‌کنندگان اسمارت مانی به آن توجه دارند، داشتن تنوع منطقه‌ای برای ورود پول هوشمند است. همان‌طور که سرمایه‌گذاران با تشکیل سبدی متنوع از دارایی‌ها سعی می‌کنند میزان ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهند، در دیدگاه جهانی می‌توان مناطق متنوعی را برای سرمایه‌گذاری درنظر گرفت.

این استراتژی باعث می‌شود تا افزایش ریسک ناشی از تغییرات ایجاد شده در یکی از مناطق، با فرصت‌های مناسبی که در دیگر کشورها وجود دارد، به‌طور کنترل شده‌ای مدیریت شود. بنابراین پول هوشمند با کسب اطلاعات کافی از تحولات آینده در مناطق مختلف اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند.

اما همواره به این موضوع نیز توجه می‌کند که برای مدیریت ریسک و سرمایه‌ بهتر می‌بایست امکان رشد سرمایه را در چند منطقه ایجاد کند تا بتواند در مجموع سود موردنظر را از ورود پول هوشمند به‌دست آورد. برای مثال می‌توان به شرکت اپل اشاره کرد که با ایجاد تنوع منطقه‌ای و کشوری در سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام داده است، تنوع مناسبی را از لحاظ جغرافیایی برای ورود پول هوشمند ایجاد کرده است.

توجه به قدرت پول کشورها

از دیگر مسائلی که در ورود پول هوشمند برای سرمایه‌گذاری در کشورهای مختلف اهمیت دارد، توجه به میزان قدرت پول کشور مربوطه است. این موضوع باعث می‌شود تا پول هوشمند با ورود به این مناطق بتواند محصولات خود را با هزینه کمتری نسبت به کشور‌های دیگر تولید کند. در این حالت پس از انجام تولیدات می‌تواند، محصولات نهایی را برای فروش به کشورهای دیگر ارسال کند.

تاثیرات ورود و خروج اسمارت مانی در بازار چیست؟

ورود و خروج اسمارت مانی را در تغییرات حجم و قیمت ایجاد شده در نمودار می‌توان مشاهده کرد. زمانی که پول هوشمند وارد بازار می‌شود با افزایش میزان تقاضا، قیمت‌ها روندی افزایشی پیدا می‌کنند. این موضوع با ایجاد روندهای صعودی در بازار باعث ایجاد بازارهای گاوی می‌شود. پس از رسیدن قیمت به نواحی مهم در نمودار، با خروج اسمارت مانی از بازار، قیمت‌ها در نمودار وارد بازار نزولی می‌شوند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه این مطلب تاثیرات ورود و خروج اسمارت مانی را در ایجاد روندهای جدید و در چرخه بازار به‌طور جداگانه بررسی می‌کنیم.

تاثیر اسمارت مانی در ایجاد روندهای جدید در بازار

پول هوشمند با ورود خود به بازار می‌تواند روندهای جدید را در بازار ایجاد کند. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، کنترل‌کنندگان پول هوشمند بانک‌ها و موسسات مالی بزرگ هستند که می‌توانند روندهای بازار را تغییر دهند. توجه به این نکته ضروری است که قیمت در بازار را میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌کند.

بنابراین بانک‌ها و موسسات مالی می‌توانند در موقعیت‌های مناسب قیمتی با ورود سرمایه‌های زیاد به بازار نسبت به خرید دارایی یا سهام مربوطه اقدام کنند. این موضوع با افزایش میزان تقاضا در بازار موردنظر باعث می‌‌شود تا قیمت دارایی مربوطه افزایش قابل‌توجهی پیدا کند. در حالتی برعکس نیز خروج پول هوشمند و کلان از بازار مربوطه باعث کاهش قیمت دارایی موردنظر می‌شود.

خروج پول هوشمند به‌معنای فروش دارایی یا سهام در قیمت‌های بالا برای تیک‌پروفیت است. در این حالت با توجه به فروش‌های گسترده‌ای که در بازار موردنظر انجام می‌شود، میزان عرضه افزایش پیدا می‌کند که این موضوع باعث کاهش قیمت دارایی مربوطه می‌شود. تمامی تغییراتی که در میزان عرضه و تقاضا در بازارهای مالی روی می‌‌دهد در‌نهایت باعث می‌شود تا در بازه‌های زمانی مشخصی روندهایی افزایشی یا کاهشی در نمودار قیمت مشاهده شود. در ادامه این مطلب تاثیرات اسمارت مانی در چرخه بازار را توضیح می‌دهیم.

تاثیرات اسمارت مانی در چرخه بازار

اسمارت مانی با توجه به موقعیت‌های مناسبی که در چرخه بازار وجود دارد، نسبت به ورود و خروج سرمایه به بازار مربوطه اقدام می‌کند. بازارهای مالی دارای چرخه هستند. منظور از چرخه به روندهای صعودی و نزولی گفته می‌شود که در بازارهای مالی تکرار می‌شوند. در مواردی که قدرت خریداران از فروشندگان بیشتر است، میزان تقاضا در بازارها افزایش پیدا می‌کند.

این حالت در بازارهای گاوی به‌وجود می‌آید و باعث افزایش قیمت و ایجاد روندهای صعودی در بازار مربوطه می‌شود. از سویی دیگر چرخه بازارهای مالی دارای روندهای نزولی است که به آنها بازارهای خرسی می‌گویند. در این بازار قدرت فروشندگان از خریداران بیشتر است. بنابراین با افزایش میزان عرضه در بازار مربوطه قیمت‌ها روندی کاهشی پیدا می‌کنند.

در هر کدام از این بازارهای صعودی و نزولی در موقعیت‌هایی مناسب، اسمارت مانی با ورود و خروج‌های خود از نوسانات بازار برای کسب سود استفاده می‌کند. برای روشن‌تر شدن این موضوع در ادامه این مطلب موقعیت‌های مناسب برای ورود و خروج پول هوشمند را در هر یک از بازارهای گاوی و خرسی بررسی می‌کنیم.

ورود اسمارت مانی در ابتدای بازار گاوی چیست؟

ورود اسمارت مانی در بازار گاوی به‌معنای پیش‌بینی بازار صعودی از سوی اداره‌کنندگان اسمارت مانی و پیدا کردن موقعیت مناسبی برای ورود به بازار برای کسب سود از افزایش قیمت در بازار گاوی است. برای این منظور سرمایه‌گذاران کلان با توجه به چرخه بازار موقعیت‌های مناسب ورود به بازار را مشخص می‌کنند.

موقعیت‌های مناسب برای ورود پول هوشمند به بازار به‌معنای کف‌های قیمتی در بازار مربوطه است. قیمت دارایی در این موقعیت‌ها معمولا از ارزش ذاتی آن پایین‌تر است و در نتیجه فرصت‌های مناسبی را برای سرمایه‌گذاری در اختیار پول هوشمند قرار می‌دهد. کف‌های قیمتی در اولین فاز از چرخه بازار به‌نام فاز «انباشت» (Accumulation) روی می‌دهد. همان‌طور که از نام آن می‌توان متوجه شد، در این فاز ورود پول هوشمند به بازار در کف‌های قیمتی انجام می‌شود.

پس از این فاز، مرحله صعودی در بازار یا فاز گاوی شروع می‌شود و قیمت‌ها به‌تدریج افزایش پیدا می‌کند. با افزایش قیمت‌ها سرمایه‌گذارانی که مطابق با ورود پول هوشمند، در بازار موردنظر سرمایه‌گذاری کرده‌اند، می‌‌توانند از روند صعودی بازار گاوی کسب سود کنند.

خروج اسمارت مانی در انتهای بازار گاوی چیست؟

خروج اسمارت مانی در انتهای بازار گاوی به‌معنای فروش سهام یا دارایی مربوطه در انتهای روند صعودی بازار و خارج کردن اصل سرمایه و سود مربوطه از بازار است. در انتهای بازار گاوی، فاز سوم در چرخه بازار به‌نام فاز «توزیع» (Distribution) شروع می‌شود.

در این فاز پول هوشمند از چرخه بازار خارج می‌‌شود. در این حالت با توجه به فروش‌های گسترده‌ای که در بازار مربوطه انجام می‌شود. میزان عرضه افزایش پیدا می‌کند. این موضوع باعث می‌شود تا قیمت‌ها در روندی کاهشی به سمت سطوح پایین‌تری حرکت کنند.

بنابراین فاز توزیع که قبل از ریزش بازار قرار دارد، فرصتی مناسب برای تیک‌پروفیت و خروج پول هوشمند از بازار است. بعد از تیک‌پروفیت توسط بازیگران اصلی بازار که اسمارت مانی را کنترل می‌کنند، چرخه بازار وارد مرحله چهارم و پایانی خود به‌نام فاز نزولی می‌شود که به‌ ان بازار خرسی نیز می‌‌گویند. بعد از فاز نزولی چرخه بازار دوباره وارد اولین فاز خود یعنی فاز انباشت می‌شود و این چرخه ادامه پیدا می‌کند.

اهمیت نقش تکنولوژی در اسمارت مانی چیست؟

نقش تکنولوژی در اسمارت مانی را از دو دیدگاه می‌توان بررسی کرد. در دیدگاه اول تکنولوژی به‌عنوان ابزاری برای پایش اطلاعات و به‌دست آوردن اطلاعات سودمند برای تحلیل بازار و استفاده بهینه از اخبار تاثیرگذار در قیمت‌ها استفاده می‌شود. در دیدگاه دوم نیز توجه به تکنولوژی استفاده شده در شرکت‌ها برای تحلیل بنیادی آن‌ها و پروژه‌های تکنولوژی محور مورد بررسی قرار می‌گیرد که این موضوع می‌تواند در انتخاب بهتر سهام و دارایی‌های مستعد رشد استفاده شود. در ادامه این مطلب هر کدام از این موارد را به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

نقش ابزاری تکنولوژی برای اسمارت مانی چیست؟

تکنولوژی استفاده شده در حوزه پردازش اطلاعات، ابزار نیرومندی برای پایش اطلاعات و دسته‌بندی آنها است که پول هوشمند می‌تواند در تحلیل بازارهای مالی از آن استفاده کند. این موضوع برای سرمایه‌گذاران از اهمیت بالایی برخوردار است. اهمیت زیاد نقش تکنولوژی به این دلیل است که امروزه عوامل زیادی وجود دارند که به‌نوعی بر روی قیمت دارایی یا سهام موردنظر تاثیرگذار هستند.

علاوه بر این تاثیر هر کدام از این عوامل نیز با یکدیگر تفاوت دارند. برای مثال میزان تاثیر عوامل اقتصاد کلان بر روی قیمت سهام یک شرکت با تاثیراتی که عوامل مربوط به صنعت در سهام مربوطه دارند، دارای یک وزن نیست. تمامی این موارد باعث می‌شود تا تحلیل بنیادی و بررسی عوامل تاثیرگذار بر قیمت دارایی یا سهام مربوطه دشوار شود.

بنابراین سرمایه‌گذاران برای این‌که بتوانند موقعیت‌های مناسبی را برای ورود پول هوشمند به بازار پیدا کنند از تکنولوژی‌های مربوط به پردازش اطلاعات مانند هوش مصنوعی استفاده می‌کنند تا بتوانند تحلیل‌های بهتری از موقعیت‌های سرمایه‌‌گذاری به‌دست آورند. در ادامه این مطلب نیز اهمیت بررسی تکنولوژی را در پیدا کردن سهام و دارایی‌های پرپتانسیل توضیح می‌دهیم.

تصویری نمادین از خلاقیت در ترید

اهمیت بررسی تکنولوژی برای رصد اسمارت مانی چیست؟

بررسی تکنولوژی برای رصد ورود و خروج پول هوشمند از این نظر اهمیت دارد که سرمایه‌گذاران با بررسی تکنولوژی استفاده شده در شرکت‌های تکنولوژی‌محور می‌توانند میزان سودآوری سهام شرکت مربوطه را در آینده تخمین بزنند. شرکت‌هایی که از تکنولوژی پیشرفته‌تر و به‌روز‌تری برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند، می‌توانند محصولات بهتری را به بازار عرضه کنند.

این موضوع باعث می‌شود تا این شرکت‌ها مشتریان بیشتری پیدا کنند و در نتیجه فروش محصولات یا خدمات بیشتری نسبت به دیگر شرکت‌ها داشته باشند. فروش بیشتر می‌تواند باعث افزایش سودآوری شرکت و درنهایت افزایش ارزندگی سهام مربوطه شود. از سویی دیگر استفاده از تکنولوژی پیشرفته‌تر این امکان را برای تولیدکنندگان فراهم می‌کند تا بتوانند محصولات خود را با هزینه کمتری تولید کنند.

هزینه کمتر برای تولیدات نیز درنهایت باعث افزایش سودآوری شرکت و ارزنده‌تر شدن سهام شرکت موردنظر می‌شود. یکی از مثال‌هایی که می‌توان در این رابطه مطرح کرد، نقش تکنولوژی در بازار کریپتو و پیدا کردن توکن‌های مستعد رشد است. بنابراین در ادامه این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که نقش اسمارت مانی در بازار کریپتو چیست و اهمیت بررسی تکنولوژی را در انتخاب توکن‌های پرپتانسیل شرح می‌دهیم.

نقش اسمارت مانی در بازار کریپتو چیست؟

بازار کریپتو یکی از بازارهای مالی تکنولوژی محور است که در آن رمزارزها خرید و فروش می‌شوند. رمزارزها نوعی دارایی دیجیتال هستند که در بسترهای غیرمتمرکزی همانند بلاک چین توسعه پیدا می‌کنند. پروژه‌های رمزارزی با استفاده از توکن‌هایی که توسعه می‌دهند، امکانی را برای جذب سرمایه به پروژه فراهم می‌کنند.

بنابراین اسمارت مانی می‌تواند با تشخیص توکن‌های پرپتانسیل، در این بازار سرمایه‌گذاری کند. بنابراین استفاده از تکنولوژی‌هایی که بتواند کاربردهای بیشتر و بهتری را داشته باشد، می‌تواند باعث دیده شدن آنها توسط شرکت‌های بزرگ و ورود پول هوشمند به آنها شود. از سویی دیگر ورود سرمایه و پول هوشمند به این پروژه‌های مستعد باعث رشد بیشتر آنها می‌شود.

بنابراین سرمایه‌گذاران خرد می‌توانند علاوه بر بررسی تکنولوژی مربوط به پروژه‌های رمزارزی، با رصد میزان سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در آنها، توکن‌های مستعد رشد را پیدا کنند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه این مطلب رصد اسمارت مانی برای پیدا کردن توکن‌های پرپتانسیل و تاثیر ورود پول هوشمند را به رمزارزها شرح می‌دهیم.

رصد اسمارت مانی برای پیدا کردن توکن‌های پرپتانسیل

همانند دیگر بازارهای مالی، اسمارت مانی می‌تواند با ورود به پروژه‌های رمزارزی، باعث رشد ارزش توکن مربوطه شود. بنابراین رصد اسمارت مانی برای پیدا کردن توکن‌های پرپتانسیل اهمیت زیادی دارد. نقش اسمارت مانی در رشد توکن‌های با پتانسیل بالا به این ترتیب است که با ورود پول هوشمند به پروژه‌های رمزارزی، این امکان برای آنها فراهم می‌شود تا بتوانند فعالیت‌های خود را گسترش دهند.

این موضوع باعث افزایش عملکرد شبکه غیرمتمرکز و جذب توجه کاربران به آن می‌شود. تمامی این موارد درنهایت باعث می‌شود تا توکن پروژه با افزایش تقاضا از سمت کاربران مواجه شود. این موضوع تاثیر زیادی در افزایش قیمت توکن پروژه مربوطه دارد. لازم به ذکر است پول هوشمند همانند حوزه‌های دیگر سرمایه‌گذاری در ابتدا سعی می‌کند تا تحقیق جامعی از فعالیت‌های پروژه‌های رمزارزی انجام دهد.

در این حالت در صورتی که پروژه مربوطه دارای پتانسیل بالایی برای رشد باشد، پول هوشمند در آن وارد می‌شود. این موضوع اهمیت بالایی برای سرمایه‌گذاران خرد دارد. به‌‌گونه‌ای که یکی از مواردی که برای سرمایه‌گذاری درنظر می‌گیرند، رصد سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های دیگر به‌عنوان پول هوشمند در پروژه‌های رمزارزی است. بنابراین در ادامه این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که تاثیر ورود اسمارت مانی به رمزارزها چیست و اهمیت رصد ورود پول هوشمند را به این پروژه‌ها شرح می‌دهیم.

تصویری نمادین از اهمیت اسمارت مانی در بازارهای مالی

تاثیر ورود Smart Money به رمزارزها چیست؟

ورود اسمارت مانی باعث رشد و شکوفایی پروژه‌های رمزارزی و گسترش فعالیت‌های آنها در حوزه موردنظر می‌شود. توجه به این نکته ضروری است که اسمارت مانی در ابتدا برای تامین مالی پروژه‌های رمزارزی پرپتانسیل استفاده می‌شود و با تزریق سرمایه به آنها باعث می‌شود تا آنها بتوانند هزینه‌های مربوط به ادامه فعالیت‌های پروژه را تامین کنند.

در واقع اسمارت مانی در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند. اسمارت مانی در این حالت می‌تواند شرکتی تکنولوژی‌محور باشد که برای گسترش فعالیت‌های خود و ورود به حوزه بلاک چین، اقدام به این سرمایه‌گذاری می‌کند یا یکی از موسسات مالی باشد که با سرمایه‌هایی که در اختیار دارد می‌خواهد در این پروژه‌های رمزارزی سرمایه‌گذاری کند.

این شرکت‌ها از کارشناسان خبره‌ای که در حوزه تکنولوژی از مهارت لازم برخوردار هستند، برای رصد پروژه‌های پرپتانسیل استفاده می‌کند. نحوه کار به این صورت است که پس از شناسایی این پروژه‌ها با مدیران آنها وارد مذاکره می‌شوند تا منافع دوجانبه‌ای را از همکاری مربوطه به‌دست آورند. البته در برخی از موارد نیز پروژه‌های رمزارزی نسبت به جذب سرمایه‌گذار اقدام می‌کند. در هر صورت پس از ایجاد توافق برای ورود اسمارت مانی، پروژه رمزارزی فعالیت‌های خود را گسترش می‌دهد و اقدامات لازم را برای انجام کارهای ضروری برای پیشرفت پروژه انجام می‌دهد.

اهمیت ورود پول هوشمند به پروژه‌های رمزارزی

با توجه به این‌که اسمارت مانی معمولا پروژه‌هایی که از لحاظ تکنولوژی پشرو هستند را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کند. بنابراین رصد ورود پول هوشمند برای سرمایه‌گذاران خرد از اهمیت بالایی برخوردار است.

سرمایه‌گذاران خرد می‌توانند ورود پول هوشمند به این پروژه‌های رمزارزی را رصد کنند و نسبت به استراتژی‌های معاملاتی خود قسمتی از سرمایه‌ خود را به این پروژه‌ها اختصاص دهند.

لازم به ذکر است سرمایه‌گذاری در پروژه‌های رمزارزی ریسک بالایی دارد و به مهارت و تجربه زیادی نیاز دارد. علاوه بر این با توجه به بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال در صورت سرمایه‌گذاری در این حوزه، در صورت تمایل تنها درصد کمی از سرمایه خود را با مدیریت ریسک به این بازار اختصاص دهید.

سبک اسمارت مانی چیست؟

سبک اسمارت مانی یکی از سبک‌های پرایس اکشن در تحلیل تکنیکال است. تریدرها با استفاده از این سبک می‌توانند هم‌جهت با بازیگران اصلی بازار ترید کنند. بنابراین سبک اسمارت مانی نوعی تحلیل تکنیکال است که به تریدرها این امکان را می‌دهد تا بتوانند پیش‌بینی دقیق‌تری از روندهای آتی بازار ارائه کنند.

بانک‌ها و موسسات مالی بزرگ با ورود و خروج‌هایی که انجام می‌دهند، می‌توانند جهت‌گیری‌های قیمتی را در بازار تغییر دهند. سرمایه‌گذاران خرد برای این‌که بتوانند از روندهای ایجاد شده در بازار کسب سود کنند، نیاز دارند تا با تحلیل‌هایی که از بازار مربوطه انجام می‌دهند، در جهت روند وارد پوزیشن‌های معاملاتی شوند. برای این منظور روش اسمارت مانی می‌‌تواند به آنها قدرت پیش‌بینی بهتری بدهد.

ترید به سبک اسمارت مانی چیست؟

ترید به سبک اسمارت مانی نوعی تحلیل از انواع تحلیل تکنیکال است که با استفاده از ساختارها و نواحی مهمی که در نمودار قیمت ایجاد می‌شود، این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند با شناسایی قیمت‌هایی که پول هوشمند در آنها وارد می‌شود، در جهت حرکت قیمت وارد پوزیشن‌های معاملاتی شوند و از نوسانات بازار مربوطه کسب سود کنند.

بنابراین ترید به سبک اسمارت مانی موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به معامله و کسب سود در اختیار تریدرها قرار می‌دهد. برای آشنا شدن با این سبک در ادامه این مطلب در ابتدا درباره یکی از مفاهیم اصلی این سبک به‌نام «اوردر بلاک» (Order Block) توضیحاتی ارائه می‌کنیم و در ادامه چند ساختار مهم در سبک اسمارت مانی را معرفی می‌کنیم و نحوه ورود و خروج پول هوشمند را در هر کدام شرح می‌دهیم.

تصویری از نمودار قیمت - اسمارت مانی چیست

اهمیت اوردر بلاک در سبک اسمارت مانی چیست؟

اوردر بلاک ناحیه‌ای از نمودار قیمت است که در آن سفارشات زیادی قرار دارد. این سفارشات توسط بانک‌ها و بازیگران اصلی بازار انجام می‌شود. با توجه به این‌که ورود پول هوشمند در این اوردر بلاک‌ها انجام می‌شود، شناسایی آنها برای تریدرها از اهمیت بالایی برخوردار است.

قیمت در اوردر بلاک در ناحیه‌ای محدود درجا می‌زند. سپس در یکی از دو جهت بالا یا پایین حرکت می‌کند. این موضوع به تصمیم اسمارت مانی بستگی دارد که تصمیم بگیرد به بازار ورود کند یا از آن خارج شود. در حالتی که اسمارت مانی بخواهد ورود کند با توجه به نوساناتی که حجم بالای سرمایه در بازار ایجاد می‌کند، ورود سرمایه را به‌تدریج انجام می‌‌دهد. این ورود سرمایه در ناحیه اوردر بلاک انجام می‌شود.

در حالتی دیگر ممکن است سفارشاتی که در اوردر بلاک قرار دارند از نوع سفارشات فروش باشند. در این حالت اسمارت مانی سعی دارد تا از بازار خارج شود. این موضوع باعث کاهش قیمت و ایجاد بازار نزولی می‌شود. برای درک بهتر این موضوع ورود و خروج اسمارت مانی را در اوردربلاک‌های صعودی و نزولی در ادامه این مطلب شرح می‌دهیم.

ورود و خروج اسمارت مانی در اوردر بلاک چیست؟

ورود و خروج اسمارت مانی در اوردر بلاک‌ها انجام می‌شود. برای این منظور زمانی که اسمارت مانی به بازار وارد می‌شود، با توجه به افزایش میزان تقاضا در بازار مربوطه باعث می‌شود تا قیمت‌ها روندی افزایشی داشته باشند. ورود اسمارت مانی به بازار به‌معنای خرید دارایی یا سهام مربوطه است که باعث افزایش قیمت در بازار موردنظر می‌شود.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، اوردر بلاک صعودی محلی است که پول هوشمند به بازار ورود کرده است. از سویی دیگر زمانی که پول هوشمند از بازار خارج می‌شود، با افزایش میزان عرضه در بازار قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند و روند بازار نزولی می‌شود. به اوردر بلاکی که سفارشات فروش اسمارت مانی در آن قرار دارد، اوردر بلاک نزولی می‌گویند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، بعد از اوردر بلاک نزولی، روند قیمت‌ها در بازار کاهشی می‌شود.

اوردر بلاک‌های صعودی و نزولی
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

ساختارهای مهم قیمتی در اسمارت مانی چیست؟

ساختارهای مهم قیمتی در سبک اسمارت مانی نواحی مهم قیمتی است که در نمودار توسط تریدرها شناسایی می‌شود. این روندها و نواحی مهم قیمتی در تایم‌فریم‌های مختلف وجود دارند و تریدرها با شناسایی این نواحی می‌توانند پیش‌بینی بهتری از روندهای آتی قیمت در نمودار به‌دست آورند.

این ساختارهای مهم در تحلیل پرایس اکشن کاربرد دارند و برای تحلیل به سبک اسمارت مانی نیز از آنها استفاده می‌شود. ساختارهای مهم قیمتی در پرایس اکشن را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید. با توجه به اهمیت این ساختارهای قیمتی در ادامه آنها را شرح می‌دهیم.

  • ساختار «رالی بیس رالی» (Rally Base Rally | RBR)
  • ساختار «رالی بیس دراپ» (Rally Base Drop | RBD)
  • ساختار «دراپ بیس دراپ» (Drop Base Drop | DBD)
  • ساختار «دراپ بیس رالی» (Drop Base Rally | DBR)

ورود اسمارت مانی در ساختار RBR چیست؟

یکی از ساختارهایی که ورود اسمارت مانی در بازار تشکیل می‌دهد ساختار RBR است. این ساختار نشان‌دهنده وجود تقاضای زیاد در بازار است و باعث رشد قیمت می‌شود. اسمارت مانی با ورود به نواحی مهم قیمتی باعث رشد قیمت می‌شود و ساختار RBR را به‌وجود می‌آورد. این ساختار از سه قسمت تشکیل شده است که در ادامه آنها را شرح می‌دهیم.

  • رالی: این ناحیه نشان‌دهنده فشار خرید از طرف خریداران است که بر قدرت فروشندگان برتری پیدا کرده است. در این حالت قیمت‌ها روندی افزایشی دارند. لازم به‌ذکر است در ابتدای این فاز سفارش‌گذاری‌های خرید اسمارت مانی وجود دارد که با افزایش تقاضا در بازار باعث پرتاب قیمت به سمت بالا می‌شود.
  • بیس: در این ناحیه پس از رالی قبلی قیمت وارد فاز خنثی می‌شود و برای مدتی در ناحیه‌ای به‌نام بیس درجا می‌زند. این قسمت که بین دو رالی قبل و بعد از خود قرار دارد به‌عنوان گره معاملاتی در پرایس اکشن نیز شناخته می‌شود. در گره‌های معاملاتی به‌دلیل تعادل میان قدرت خریداران و فروشندگان قیمت برای مدتی در این ناحیه در حالت بی‌تصمیمی قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر در گره معاملاتی بازار فرصتی پیدا می‌کند تا بعد از روند صعودی قبلی کمی استراحت کند. در این ناحیه قیمت در صورت افزایش تقاضا به سمت بالا حرکت می‌کند و مرحله بعدی از ساختار RBR یعنی رالی دوم را تشکیل می‌دهد.
  • رالی دوم: رالی دوم همانند رالی اول به‌دلیل افزایش فشار خرید نسبت به فروش به‌وجود می‌آیند و باعث می‌‌شود تا دوباره قیمت به سمت بالا حرکت کند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، قیمت در دو رالی صعودی در میانه مسیر خود در ناحیه بیس، مقداری درجا می‌زند و سپس به مسیر صعودی خود ادامه می‌دهد. در این تصویر جهت‌های روند قیمت را با پیکان‌های آبی مشاهده می‌کنید.

ساختار قیمت رالی بیس رالی

ورود و خروج اسمارت مانی در ساختار RBD چیست؟

یکی از ساختارهای مهم پرایش اکشن مربوط به حالتی است که در ابتدا روند صعودی در بازار برقرار است و سپس بعد از مقداری درجا زدن قیمت در ناحیه بیس، قیمت روندی نزولی پیدا می‌کند. این ساختار بازار به‌نام ساختار RBD معروف است که در آن اسمارت مانی در ابتدای روند صعودی به بازار وارد می‌شود و در ناحیه بیس بعدی به‌تدریج از بازار خارج می‌شود و با افزایش میزان عرضه در بازار باعث می‌شود تا قیمت به سمت سطوح پایین‌تر حرکت کند. این ساختار نیز همانند ساختار رالی بیس رالی از سه بخش تشکیل شده است که در ادامه هر کدام را شرح می‌دهیم.

  • رالی: مرحله نخست این ساختار نیز همانند ساختار رالی بیس رالی از روندی صعودی تشکیل شده است که نشان‌دهنده افزایش میزان تقاضا در بازار است. در ابتدای این فاز اسمارت مانی به بازار ورود می‌کند و باعث می‌شود تا قیمت به سمت بالا حرکت کند.
  • بیس: پس از حرکت قیمت به سمت بالا، در ناحیه‌ای به‌نام بیس قیمت برای مدتی دچار بی‌تصمیمی می‌شود. در این حالت نیز همانند ساختار رالی بیس رالی، قیمت می‌تواند به سمت بالا یا پایین حرکت کند. در صورتی که میزان تقاضا نسبت به عرضه بیشتر شود، قیمت به سمت بالا حرکت می‌کند و در حالت برعکس قیمت در روندی نزولی قرار می‌گیرد. در ساختار رالی بیس دراپ، پس از تشکیل بیس، قیمت در روندی نزولی قرار می‌گیرد. اسمارت مانی در اوردر بلاک نزولی مربوطه تمامی سفارشات فروش خود را انجام می‌دهد و موجب ریزش بازار در ادامه این ساختار می‌شود.
  • دراپ: در مرحله دراپ قیمت به سمت سطوح پایین‌تر حرکت می‌کند. در مرحله دراپ قدرت فروشندگان از خریداران بیشتر است. این موضوع باعث می‌شود تا میزان عرضه در بازار افزایش پیدا کند و قیمت روندی نزولی را آغاز کند. در ابتدای این مرحله اسمارت مانی تمامی سفارشات فروش خود را در قیمت‌های بالا و قبل از ریزش قیمت پر می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود تا بازار با عرضه گسترده‌ای مواجه شود و نمودار قیمت نزولی شود.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در ابتدا با ورود اسمارت مانی به بازار روند صعودی قیمت‌ها شروع می‌شود و رالی در بازار تشکیل می‌شود. سپس در ناحیه بیس سفارشات فروش پول هوشمند در قیمت‌های بالای بازار پر می‌شود. در این مرحله اسمارت مانی تیک‌پروفیت را انجام می‌دهد و سرمایه و سود مربوطه را از بازار خارج می‌کند. این موضوع باعث می‌شود تا همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، قیمت به سمت سطوح پایین‌تر حرکت کند. جهت‌های حرکت قیمت در رالی، بیس و دراپ را در تصویر زیر با پیکان‌های آبی مشاهده می‌کنید.

ساختار رالی بیس دراپ در پرایس اکشن

خروج اسمارت مانی در ناحیه عرضه چیست؟

خروج اسمارت مانی در ناحیه عرضه به معنی فروش سهام یا دارایی‌های مربوطه در ناحیه اوردر بلاک نزولی در ناحیه عرضه است. زمانی که قیمت پس از مرحله رالی به سطوح بالاتری می‌رسد، پول هوشمند که در کف‌های قیمتی خریدهای خود را انجام داده است، می‌‌تواند با فروش‌های گسترده‌ خود در اوردر بلاک مربوطه از بازار خروج کند.

این حالت باعث ریزش قیمت در بازار مربوطه می‌شود. بنابراین تریدرها با پیدا کردن ساختارهای رالی بیس دراپ در نمودار قیمت و مشخص کردن اوردر بلاک نزولی می‌توانند موقعیت‌های مناسبی برای باز کردن پوزیشن‌های شورت و کسب سود از بازار نزولی پیدا کنند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، محدوده مربوط به بیس و دراپ از تصویر قبلی جدا شده است و به‌عنوان ناحیه‌ عرضه در ساختار رالی بیس دراپ مشاهده می‌شود. در این حالت ناحیه عرضه در داخل مستطیل رنگی قرار داد که منطبق با ناحیه بیس در ساختار رالی بیس دراپ است.

ناحیه عرضه در نمودار قیمت

ساختار دراپ بیس رالی چیست؟

ساختار دراپ بیس رالی یکی دیگر از ساختارهای مهم در پرایس اکشن است که در ترید به سبک اسمارت مانی و برای تحلیل بازار استفاده می‌شود. این ساختار قیمتی نیز همانند دیگر ساختارهای موجود در پرایس اکشن با توجه به ورود و خروج پول هوشمند در بازار تشکیل می‌شود. اجزای این ساختار نیز همانند اجزایی که در ساختارهای قبلی شرح دادیم از سه قسمت تشکیل شده است.

اما تفاوتی که این ساختار با ساختارهای قبلی دارد، در ترتیب قرار گیری این اجزا است. در ساختار دراپ بیس رالی همان‌طور که از نام آن می‌توان متوجه شد، در ابتدا روندی نزولی را در ساختار مشاهده می‌کنیم که در ادامه ناحیه بیس را تشکیل می‌دهد و پس از ناحیه بیس با ورود پول هوشمند به بازار وارد مرحله رالی و افزایش قیمت می‌شود.

همان‌‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در ابتدا با افزایش عرضه در بازار شاهد روندی نزولی هستیم که این مرحله را دراپ می‌گویند. سپس ناحیه بیس تشکیل می‌شود. در ناحیه بیس، اسمارت مانی سعی می‌کند تمامی سفارشات خرید خود را در کف‌های قیمتی و قبل از بالا رفتن قیمت پر کند. سپس با افزایش تقاضا در بازار قیمت به سطوح بالاتری حرکت می‌کند. مراحل دراپ، بیس و رالی در تصویر زیر را با پیکان‌های آبی مشاهده می‌کنید.

ساختار دراپ بیس رالی در نمودار قیمت

ورود Smart Money در ناحیه تقاضا چیست؟

ورود اسمارت مانی در ناحیه تقاضا به‌معنای پر کردن سفارشات خرید گسترده در ناحیه تقاضا توسط اسمارت مانی است. زمانی که در انتهای بازار خرسی، قیمت ریزش‌های خود را انجام می‌دهد و به کف‌های قیمتی می‌رسد، در محدوده‌ای قیمتی دچار بی‌تصمیمی می‌شود و در ناحیه‌ بیس مربوطه درجا می‌زند.

در این ناحیه قیمتی از نمودار، اسمارت مانی سفارشات خرید خود را قرار می‌دهد. پس از پر شدن سفارشات اسمارت مانی، قیمت روند صعودی خود را شروع می‌کند و به سمت قیمت‌های بالاتر حرکت می‌کند. تریدرها در این شرایط می‌توانند با پیدا کردن اوردر بلاک صعودی موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به معامله و باز کردن پوزیشن لانگ پیدا کنند. در این حالت تریدرها می‌توانند از روند صعودی بازار کسب سود کنند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌شود قیمت وارد ناحیه‌ تقاضا در نمودار شده است. این ناحیه را با رنگ سبز در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. پس از مدتی درجا زدن با ورود پول هوشمند به بازار مرحله رالی شروع می‌شود و قیمت به سمت بالا حرکت می‌کند.

ناحیه تقاضا در نمودار قیمت

خروج اسمارت مانی در ساختار دراپ بیس دراپ چیست؟

ساختار دراپ بیس دراپ از دیگر ساختارهای موجود در پرایس اکشن است و زمانی تشکیل می‌شود که میزان عرضه زیادی نسبت به تقاضا در بازار مربوطه وجود داشته باشد. بنابراین زمانی که اسمارت مانی در سقف‌های قیمتی شروع به فروش دارایی و سهام‌های مربوطه می‌کند، باعث افزایش عرضه در بازار می‌شود. این موضوع همان خروج اسمارت مانی از بازار موردنظر است که باعث کاهش قیمت می‌شود.

در این حالت روند نزولی قیمت تا ناحیه بیس ادامه پیدا می‌کند. در ناحیه بیس، برای مدتی قیمت دچار بی‌تصمیمی می‌شود. بی‌تصمیمی در بازار تا جایی ادامه پیدا می‌کند که یکی از طرفین فروشندگان یا خریداران قدرت بیشتری را در بازار به‌دست آورند. بنابراین در حالتی که قدرت فروشندگان از خریداران بیشتر باشد، قیمت به روند نزولی خود ادامه می‌دهد و بعد از ناحیه بیس، با ادامه روند نزولی، دراپ دوم را در ساختار دراپ بیس دراپ ایجاد می‌کند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید این ساختار از سه قسمت تشکیل شده است که در نمودار قیمت زیر با پیکان‌های مشکی ملاحظه می‌کنید.

ساختار دراپ بیس دراپ در نمودار قیمت

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس اسمارت مانی را تعریف کردیم و نحوه شناسایی جریان اسمارت مانی را شرح دادیم. سپس مفهوم سرمایه‌گذاری آگاهانه در اسمارت مانی را بیان کردیم. برای این منظور اهمیت تحلیل جامع در اسمارت مانی و اهمیت سرمایه‌گذاری ارزشی در اسمارت مانی را توضیح دادیم. اهمیت دیدگاه جهانی در اسمارت مانی را بیان کردیم و تنوع منطقه‌ای در سرمایه‌گذاری اسمارت مانی را توضیح دادیم. در ادامه توجه به قدرت پول کشورها و ایجاد روندهای جدید در بازار را در ارتباط با اسمارت مانی بیان کردیم.

تاثیرات اسمارت مانی در چرخه بازار را شرح دادیم و ورود و خروج اسمارت مانی را در ابتدا و انتهای بازار گاوی توضیح دادیم. در ادامه نقش تکنولوژی را در ارتباط با اسمارت مانی از دو دیدگاه بررسی کردیم. برای این منظور در ابتدا نقش ابزاری تکنولوژی را برای اسمارت مانی شرح دادیم و در ادامه اهمیت بررسی تکنولوژی را برای رصد پول هوشمند بیان کردیم. سپس نقش اسمارت مانی در بازار کریپتو را شرح دادیم. رصد اسمارت مانی برای پیدا کردن توکن‌های پرپتانسیل و تاثیر ورود اسمارت مانی به رمزارزها را توضیح دادیم.

سبک اسمارت مانی را به‌عنوان یکی از انواع تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی بیان کردیم و ترید به سبک اسمارت مانی را شرح دادیم. برای این منظور در ادامه مفهوم اوردربلاک و اهمیت آن را در این سبک توضیح دادیم. در پایان این مطلب نیز ساختارهای مهم قیمتی در اسمارت مانی را شرح دادیم و تاثیر ورود و خروج اسمارت مانی را در شکل‌گیری این ساختارها بیان کردیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس رایگان به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
CFIInvestopediaInner Circle TraderFinansya
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *