ریدینگ چیست و چگونه مهارت Reading خود را تقویت کنیم؟

۴۱۸۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۵ دقیقه
ریدینگ چیست و چگونه مهارت Reading خود را تقویت کنیم؟

یادگیری مهارت‌های زبانی، امری بسیار مهم تلقی می‌شود. مهارت‌های زبان انگلیسی را به چهار دسته «گوش دادن»، «نوشتن»، «خواندن» و «صحبت کردن» تقسیم می‌کند. آموختن هر یک از این مهارت‌ها، نیازمند آشنایی با سایر مهارت‌هاست و درواقع همه آن‌ها به هم مرتبط هستند. این آموزش به ما یاد می‌دهد که ریدینگ چیست و چگونه مهارت Reading خود را تقویت کنیم. همچنین، به نکات مهمی در خصوص بهبود این مهارت اشاره خواهد کرد.

فهرست مطالب این نوشته

ریدینگ چیست ؟

بسیاری از افراد بر این باورند که «Reading» یک مهارت جداگانه است و به راحتی می‌توان از عهده آن برآمد. اما در حقیقت این‌گونه نیست. ریدینگ فرایند پیچیده‌ای است که انواعی از مهارت‌ها را می‌طلبد. این مهارت‌ها در مجموع می‌توانند هدف نهایی ریدینگ را مشخص کنند که همان «درک مطلب» (Reading Comprehension) است؛ درک آن چیزی که خوانده شده است.

برای این‌که بدانیم ریدینگ چیست باید ابتدا با تعریف آن آشنا شویم. ریدینگ شامل فرایند نگاه کردن به دسته‌ای از علائم نوشتاری و تلاش برای درک مفهوم آن‌‌هاست. وقتی می‌خوانیم، از چشم‌های خود برای درک علائم نوشتاری (حروف، علائم نشانه‌گذاری و...) کمک می‌گیریم و از ذهن خود برای تبدیل آن‌ها به کلمه، جمله و پاراگراف‌هایی استفاده می‌کنیم که سعی در انتقال مفاهیمی به ما دارند.

ریدینگ به عنوان سومین مهارت زبانی در نظر گرفته شده است. چهار مهارت زبانی عبارتند از:

  1. Listening
  2. Speaking
  3. Reading
  4. Writing

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که اگر بخواهیم بدانیم ریدینگ چیست باید بر اسپیکینگ هم تسلط داشته باشیم؟ اگرچه مهارت‌های زبانی به نوعی به هم مرتبط هستند و شاید یادگیری هر یک تا حدودی مستلزم یادگیری سایر آن‌هاست، پاسخ این سوال منفی است. برخی از افراد انگلیسی‌زبان سواد خواندن و نوشتن ندارند، اما می‌توانند به راحتی به زبان انگلیسی صبحت کنند.

از طرف دیگر، خواندن فرایندی است که می‌توانید خودتان آن را یاد بگیرید و پیش ببرید و در این میان، لغات جدیدی را نیز بیاموزید. به همین دلیل می‌تواند روشی مؤثر در تقویت مهارت اسپیکینگ شما نیز به شمار برود. در نهایت نیز مهارت‌های نوشتن و گوش دادن را نیز تقویت می‌کند. به همین دلیل از آن به عنوان مهارت ارزشمندی یاد می‌شود و برخی توصیه می‌کنند که زبان‌آموزان تا جایی که می‌توانند متن‌‌های انگلیسی بخوانند.

هدف اصلی خواندن، ایجاد ارتباط میان ایده‌های داخل متن و دانش قبلی خواننده است. با توجه به اطلاعاتی که خواننده از قبل درباره موضوع دارد، می‌تواند به کمک متن ایده‌های جدیدی را کسب کند و داده‌های جدیدتری را در ذهن خود پردازش کند. این ارتباط در نهایت به یادگیری منجر می‌شود.

اما اگر چیزی درباره موضوع نمی‌دانید، سرازیر کردن حجم وسیعی از لغات و اصطلاحات جدید در متن، دقیقاً شبیه ریختن آب در کف دستان است. در این صورت، چیز زیادی یاد نمی‌گیرید. بنابراین، برای شروع، بهتر است متن‌هایی را انتخاب کنید که از قبل درباره موضوع آن‌ها اطلاعاتی دارید تا درک آن برای شما راحت‌تر شود و بتوانید کلمه‌های جدید را نیز با توجه به متن حدس بزنید.

درک مطلب می‌تواند به دلایل متعددی چالش‌برانگیز باشد. اما در هر شرایطی، با دانستن مهارت‌های موردنیاز برای خواندن، می‌توان به خوبی از عهده آن برآمد. در این مطلب قصد داریم به شش مهارت لازم که برای درک مطلب نیاز داریم، اشاره کنیم و ویژگی‌هایی آن‌ها را برشمریم تا در نهایت متوجه شویم که ریدینگ چیست و چگونه می‌توانیم مهارت Reading را تقویت کنیم. اما قبل از آن ابتدا به اهمیت ریدینگ اشاره خواهیم کرد.

به طور کلی، شش مهارت ریدینگ را می‌توان به شکل زیر خلاصه کرد:

  • «رمزگشایی» (Decoding)
  • «روانی کلام» (Fluency)
  • «دایره واژگان» (Vocabulary)
  • «مهارت ساختار و انسجام جمله» ( Sentence construction and cohesion)
  • «استدلال و دانش قبلی» ( Reasoning and background knowledge)
  • «حافظه فعال و دقت نظر» (Working memory and attention)
ریدینگ چیست

اهمیت ریدینگ

در سنین پایین، ریدینگ به معنی تشخیص کلمات است. از حروف ساده که کلمات را شکل می‌دهند گرفته تا معنی هر کلمه به صورت مجزا را می‌توان نوعی خواندن در نظر گرفت. البته همه این‌ کلمه‌ها بخشی از یک متن هستند. در زبان انگلیسی، مانند سایر زبان‌ها، حروف به شکل‌‌های مختلف با هم ترکیب می‌شوند و واژگانی با معنی کاملاً متفاوتی را تشکیل می‌دهند. برای مثال، حروف «c» و «t» و «a» می‌تواند به صورت «cat» (گربه)، یا «act» (با معانی متفاوت) در کنار هم قرار بگیرند.

مهم‌ترین اصل در آموزش ریدینگ، این است که به زبان‌آموز خود مفهوم آن را منتقل و اهمیت آن را به او گوشزد کنیم. اگر زبان‌آموز بداند که ریدینگ چیست و چگونه می‌تواند این مهارت را در خود تقویت کند، مسیر برای ادامه راه هموارتر خواهد شد. درک مطلب نیز بخش مهمی از این فرایند است، چراکه صرفاً خواندن یک متن به معنای یادگیری این مهارت نیست؛ درک مفهوم آن نیز امری بسیار مهم است.

دلایل زیادی وجود دارد که به ما نشان می‌دهد اهمیت ریدینگ چیست و چرا باید این مهارت را بهبود بخشیم. برخی ممکن است صرفاً جهت سرگرمی متنی را بخوانند. در این حالت می‌توانند رمان بخوانند یا از مجله‌های هفتگی یا ماهانه کمک بگیرند. عده‌ای تمایل به خواندن شعر دارند. این امر گاهی فراتر از خواندن به منظور سرگرمی است.

برای مثال، ممکن است آهنگی را گوش دهیم و از آن لذت ببریم، اما متن آن را به درستی متوجه نشده باشیم. در این حالت متن شعر را می‌خوانیم تا آن را بهتر درک کنیم. برخی از افراد می‌خوانند تا به دانش خود بیفزایند. درواقع، خواندن برای آن‌ها بیشتر جنبه آموزشی دارد. بنابراین، با دانستن هدف از خواندن، می‌توانیم کتاب، مجله یا منابع مناسب خود را پیدا و آن را تقویت کنیم. ضرورت یادگیری نیز در داشتن هدف خلاصه می‌شود.

حتی می‌توانیم متن یا کتابی را که مطالعه کرده‌ایم برای دیگران تعریف کنیم یا خلاصه‌ای از آن را بنویسیم. با این کار، مهارت‌های «speaking» و «writing» را نیز در کنار «reading» تقویت کرده‌ایم. ریدینگ فواید بسیاری دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

لازم به ذکر است که برای تقویت ریدینگ زبان انگلیسی خود می‌توانید از مجموعه آموزش ریدینگ زبان انگلیسی مقدماتی تا پیشرفته فرادرس استفاده کنید.

افزایش دامنه واژگان

یکی از فواید ریدینگ، بهبود دایره واژگان است. حتی به عنوان بزرگسال نیز ممکن است موقع خواندن متنی به زبان مادری، با کلمات یا اصطلاحات ناآشنایی برخورد کنیم که می‌تواند به دانش ما بیفزاید. بنابراین، در هر سنی که باشیم، یادگیری به کمک خواندن امکان‌پذیر است.

این امر برای افراد با سنین پایین‌تر بیشتر صدق می‌کند. کودکان گاهی نمی‌توانند کلمات را به خوبی تلفظ کنند یا از درک معنی آن‌ها عاجزند، اما با خواندن می‌توانند با کلمات جدیدی روبه‌رو شوند و بر اثر تکرار، تلفظ آن‌ها را یاد بگیرند. همچنین ممکن است بتوانند معنی کلمه‌ها یا اصطلاحات جدید را در قالب متن حدس بزنند. این افراد، برای مدرسه رفتن آمادگی بیشتری خواهند داشت.

 

بهبود قوه تخیل

اگر بدانیم ریدینگ چیست و چگونه می‌توانیم آن را بهبود بخشیم، به مرور شاهد تقویت قوه تخیل خود خواهیم بود. با خواندن متن، می‌توانیم به شکلی خلاقانه، توصیف‌های آن را در ذهن خود ترسیم کنیم و مفاهیم آن را به کمک تصویری که نقش بسته است، درک کنیم. این کار خلاقیت ما را افزایش می‌دهد و می‌توانیم ایده‌های جدیدی را پیاده کنیم. نتیجه خواندن این است که ما را با دنیای تخیلی جدیدی روبه‌رو می‌کند که تمام چیزهایی که شاید امکان تحقق بخشیدن به آن‌ها در دنیای واقعی وجود ندارد، در ذهن و در دنیایی که کتاب برای ما ساخته است، به حقیقت می‌پیوندد.

تقویت حافظه

هروقت که کتابی می‌خوانید، باید فضای داستان، شخصیت‌ها، پیشینه داستان و شخصیت‌های آن‌ها را پیوسته در ذهن خود مرور کنید. وقتی ذهن شما در تلاش برای به یاد آوردن این موارد است، حافظه شما به طور ناخودآگاه تقویت می‌شود. هر چقدر هم حافظه شما تقویت شود، مسیرهای جدیدی پیش روی شما گشوده خواهد شد که باعث قوی‌تر شدن مسیرهای فعلی می‌شود.

تقویت مهارت‌های ادراکی

کودکانی که از سن خیلی کم به خواندن و مطالعه تشویق می‌شوند، درک بهتری از وقایع پیرامون خود دارند. آن‌ها توانایی‌های فکری بیشتری دارند و در مقایسه با هم‌سن‌وسال‌های خود از منطق و هوش بهتری برخوردارند. همچنین در مواجهه با ایده‌های جدید، خلاقیت بیشتری از خود نشان می‌دهند و در مجموع قادر به ترسیم وقایع در ذهن‌شان هستند.

هروقت رمانی می‌خوانید، شما را وارد دنیای دیگری می‌کند. در دنیای جدید، قوه تخیل شما در بهترین وضعیت خود است و می‌توانید هرآنچه در کتاب توصیف شده است را تصور کنید. این کار به تدریج باعث پویایی و گسترش افق فکری شما می‌شود.

افزایش اعتمادبه‌نفس

در دنیایی که رقابت اصل اولیه زندگی به شمار می‌رود، باید بتوانیم شخصیت یک کودک را به گونه‌ای پرورش دهیم که اعتمادبه‌نفس قابل‌توجهی داشته باشد. کودکانی که از این ویژگی برخوردار نیستند، معمولاً افرادی خجالتی و حتی در مواردی گوشه‌گیر هستند، زیرا ذهنیتی در آن‌ها شکل گرفته که به دلیل اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس پایین، همیشه آن‌ها را در نقش یک قربانی جلوه داده است. برای آن‌ها رویارویی با کوچک‌ترین چالش‌هایی که در زندگی برایشان پیش می‌آید، دشوار است. به همین خاطر، به سرعت عقب‌نشینی می‌کنند.

خواندن کتاب‌های گوناگون از سنین کودکی باعث می‌شود که دنیای جدید پیش روی فرد گشوده شود و بهتر می‌توانند بفهمند که مهارت ریدینگ چیست و چطور آن را تقویت کنند. همچنین وقتی بزرگ‌تر می‌شوند، با خواندن کتاب‌های بیشتر و مناسب سن خود می‌تواند حس اعتمادبه‌نفس را افزایش دهند و بر نقطه‌ضعف‌های خود غلبه کنند.

بهبود در برقراری روابط

اگر می‌خواهید بدانید که ریدینگ چیست و چه اهمیتی دارد، باید بتوانید مهارت‌های درونی و منحصربه‌فرد خود را کشف کنید. اگر شخصی اجتماعی هستید، خواندن می‌تواند به شما در برقراری ارتباط مؤثر با دیگران، چه در مدرسه و محل کار و چه در محیط‌های اجتماعی دیگر، کمک شایانی بکند. همچنین خواندن می‌تواند روشی مفید برای حفظ روابط میان خانواده و دوستان به شمار برود. این کار نه‌تنها به کمک کتاب‌هایی با موضوعات مرتبط با مقوله ارتباط مؤثر امکان‌پذیر می‌شود، بلکه به کمک تشکیل گروه‌های مختلف و تبادل اطلاعات، زمینه آشنایی با افراد جدید را برای شما فراهم می‌سازد.

گسترش افق فکری

خواندن کتاب‌های مختلف باعث می‌شود که نیم‌نگاهی به فرهنگ‌ها و جاهای مختلف داشته باشید. کتاب خواندن باعث گستری افق فکری شما می‌شود و از این طریق می‌توانید با دنیایی آشنا شوید که قبلاً هرگز آن‌ را ندیده‌اید. منظور ما آشنایی با کشورهای دیگر، افراد گوناگون و رسم و رسومات و سنت‌های متفاوت در سرتاسر دنیاست.

وقتی در اتاق خود نشسته‌اید و کتابی را باز می‌کنید، انگار به نوعی در زمان سفر کرده‌اید. در این سفر، دنیایی در ذهن‌تان شکل می‌گیرد که بر اساس تخیلات نویسنده است. هر چیزی را که او بخواهد می‌آموزیم، جهان را از دیدگاه آن‌ها می‌بینیم، سنت‌ها، فرهنگ‌ها و همه موارد منحصربه‌فرد و فراموش‌نشدنی را کشف می‌کنیم و در مجموع، سفر لذت‌بخش و پُرباری را تجربه خواهیم کرد.

بهبود مهارت‌های نوشتاری

وقتی متنی را که برگرفته از کتاب، روزنامه، مقاله و غیره است می‌خوانیم، علاوه بر این که می‌فهمیم مهارت ریدینگ چیست و چه اهمیتی دارد، مهارت رایتینگ خود را نیز تقویت می‌کنیم. نویسندگان نیز می‌توانند مانند هنرمندان، تأثیر بسزایی بر دیگران داشته باشند. بسیاری از نویسندگان شناخته‌شده، شهرت خود را مدیون خواندن آثار دیگران هستند.

کودکانی که تمایل به خواندن دارند، در رابطه با نوشتن نیز اشتیاق نشان می‌دهند. این افراد به دنیایی معرفی می‌شوند که سلاح اصلی آن‌ها کلمات است و برای شلیک کردن تراوشات ذهنی خود هیچ محدودیتی ندارند. البته نباید نقش والدین را در ایجاد انگیزه برای خواندن و نوشتن نادیده گرفت. کودکانی که مهارت نوشتاری خوبی دارند، از اعتمادبه‌نفس خوبی هم برخوردارند، زیرا بدون هیچ ترسی، خود را در دریایی از کلمات غوطه‌ور می‌کنند و هر زمان که بخواهند، آن‌ها را به زبان می‌آورند. در واقع، با ابراز کلمات می‌توانند روحیات درونی خود را آشکار سازند.

بهبود تمرکز و توجه

در دنیایی که اینترنت و ارتباطات مجازی حرف اول را می‌زند، هر کاری که انجام می‌دهیم، توجه میلیون‌ها نفر را به خود جلب می‌کنیم. برای مثال، در یک بازه زمانی پنج‌دقیقه‌ای، به طور متوسط، افراد بیشترین زمان خود را به کار، چک کردن ایمیل، چت کردن با یک یا چند نفر، چک کردن سایر شبکه‌های اجتماعی و نظارت بر گوشی هوشمند خود اختصاص می‌دهند. این نوع تعاملات که باعث می‌شود در یک زمان چند کار را با هم انجام دهیم، به مرور باعث افزایش سطح استرس و کاهش بهره‌وری می‌شود.

وقتی کتابی را می‌خوانیم، تمام حواس و تمرکز ما به داستان معطوف می‌شود؛ سایر موارد به راحتی دنیای ما را ترک می‌کنند و می‌توانیم خود را در دنیایی که در حال رویارویی با آن هستیم، غرق کنیم. به همین دلیل توصیه می‌شود هر روز، قبل از کار یا مدرسه، ۱۵ تا ۲۰ دقیقه مطالعه کنید. برای مثال می‌توانید در مسیر خود با مترو یا اتوبوس این کار را انجام دهید. پس از این‌که به اداره یا مدرسه رسیدید، از افزایش تمرکز و توجه خود حین کار شگفت‌زده خواهید شد.

تقویت عواطف و حس همدردی

مطالعات نشان می‌دهد که خواندن باعث تقویت عواطف و احساسات می‌شود. وقتی کتاب یا متنی را می‌خوانید، اغلب خود را جای شخصیت‌های آن می‌گذارید و به نوعی با آن‌ها همدردی یا هم‌ذات‌پنداری می‌کنید. درحقیقت، با خواندن کتاب، خود را بخشی از داستان می‌دانید، با آن‌ها می‌خندید، با آن‌ها گریه می‌کنید. حتی ممکن است درد و رنج شخصیت‌ها را نیز حس کنید. در این صورت می‌توانید درک کنید که چقدر افراد می‌توانند روی یکدیگر اثر بگذارند. در نهایت، خواندن باعث بهبود توانایی همدردی و تقویت احساسات در رابطه با دیگران خواهد شد.

از دیگر فواید خواندن این است که بین خواننده و نویسنده نیز ممکن است ارتباط برقرار کند. شاید هیچ‌وقت نویسنده کتاب را ملاقات نکرده باشید، اما قلم او عواطف و احساسات شما را برانگیخته می‌کند. حتی اگر با ایده‌های نویسنده هم‌عقیده نباشید، باز هم می‌توان انتظار داشت که نوعی ارتباطی عاطفی بین خواننده و نویسنده برقرار شده است.

توانایی مدیریت استراتژیک

بیشتر افرادی که خوانندگان قهاری هستند، به عنوان مدیران خوبی شناخته شده‌اند. زیرا معمولاً بسیار مورد احترام‌اند و به دلیل مطالعه زیاد، درایت خوبی دارند و به راحتی می‌توانند مشکلات را تحلیل و رفع کنند. خواندن همواره سرچشمه رشد، آگاهی و ارائه ایده‌های نوین بوده است. در واقع با خواندن، بخشی از هویت ما شکل می‌گیرد و فواید آن در طولانی‌مدت آشکار خواهد شد. همچنین ذهن انسان را پویا و خلاق می‌کند. در نهایت، شکل‌گیری ارتباط با دنیای پیرامون با سهولت بیشتری میسر خواهد شد.

مهارت های ریدینگ چیست

مهارت های ریدینگ چیست ؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، ریدینگ از شش مهارت اصلی تشکیل شده است که در ادامه این مطلب هر یک از آن‌ها را به طور جداگانه تعریف خواهیم کرد.

رمزگشایی

«رمزگشایی» (Decoding) مرحله مهمی در فرایند ریدینگ است. کودکان از این مهارت برای بیان کلمه‌هایی استفاده می‌کنند که قبلاً شنیده‌اند اما هیچ‌وقت ننوشته‌اند. توانایی انجام این کار، زیربنای یادگیری سایر مهارت‌های ریدینگ است.

رمزگشایی به مهارتی به نام «آگاهی واج‌شناختی» (Phonemic Awareness) بستگی دارد. این مهارت بخشی از مهارت وسیع‌تری به نام «آگاهی آواشناسی» (Phonological Awareness) است. مورد اول به کودکان این امکان را می‌دهد که صداهای مجزا در کلمه‌ها از هم متمایز کنند که به آن‌ها «Phoneme» گفته می‌شود. همچنین باعث می‌شود که آن‌ها با صداهایی در سطح کلمه و سیلاب آشنایی پیدا کنند.

رمزگشایی همچنین به ارتباط میان صداها با حروف بستگی دارد. برای مثال، برای خواندن کلمه «sun»، کودکان باید بدانند که حرف «s» در اینجا صدای /s/ یا همان «س» را می‌دهد. اگر ارتباط بین یک حرف (یا گروهی از حروف) و صداهایی که عمدتاً می‌سازند برقرار شود، مرحله مهمی را به سوی کلمه ساختن پیش می‌برند.

بیشتر کودکان به طور طبیعی و بدون آموزش خاصی به این آگاهی دست پیدا می‌کنند. اما برخی از آن‌ها قادر به چنین کاری نیستند. درواقع، یکی از نشانه‌های اختلال یادگیری در سنین پایین، مشکلات مربوط به قافیه‌ و عروض، شمردن سیلاب‌ها یا شناسایی اولین صدا در یک کلمه است.

بهترین راه برای کمک به کودکان در تقویت مهارت ریدینگ و آگاهی واج‌شناسی، از طریق آموزش‌های ویژه و تمرین‌های فراوان است. کودکان باید بتوانند صداها را تشخیص دهند و از آن‌ها استفاده کنند. به کمک فعالیت‌هایی مانند بازی با کلمات یا خواندن داستان‌های مختلف می‌توان این حس را در کودکان تقویت کرد.

روانی کلام

روان بودن کلان به این معناست که سرعت خواندن به گونه‌ای باشد که هم بتوانیم متن را راحت بخوانیم و هم ‌مفهوم آن را درک کنیم. همچنین مهم است کودکان با کلمه‌هایی آشنا شوند که یادگیری آن‌ها در زبان انگلیسی قاعده و قانون مشخصی ندارد، مانند کاربرد «of» و «the» که معنی خاصی هم ندارند.

رمزگشایی به تلاش زیادی نیاز دارد. تشخیص کلمه به معنای توانایی تشخیص تمام کلمه‌‌ها، اندکی پس از دیدن آن‌ها است، بدون آن‌که معنی آن‌ها را بدانیم. وقتی کودکی سریع می‌خواند و هنگام خواندن مرتکب اشتباهات زیادی نمی‌شود، می‌توان او را خواننده‌ای قلمداد کرد که از روانی کلام برخوردار است.

این نوع خوانندگان، به راحتی متن را می‌خوانند و سرعت خوبی هم موقع خواندن آن دارند. آن‌ها قادرند کلمه‌ها را با هم گروه‌بندی کنند تا به معنی درست آن‌ها پی ببرند. همچنین لحن مناسبی را حین خواندن متن حفظ می‌کنند و حتی موقع بلند خواندن هم کلام روانی دارند. روان خواندن امری ضروری برای درک مطلب است و می‌تواند به ما نشان دهد که ریدینگ چیست و چه فاکتورهایی در کسب این مهارت مؤثر است.

تشخیص کلمات می‌تواند مانع بزرگی برای خوانندگان باشد. یک خوانند عادی باید بتواند به طور خودکار با دیدن کلمه، آن را بلافاصله تشخیص دهد و صدای حروف آن را بداند. بسیاری از کودکان با روانی کلام مشکل دارند. مانند سایر مهارت‌های ریدینگ، کودکان باید آموزش‌های ویژه‌ای در خصوص کسب این مهارت ببینند و تمرین‌های پیوسته و مداومی داشته باشند تا به خوبی از عهده آن بربیایند.

بهترین راه برای این‌که بدانیم روانی کلام در ریدینگ چیست و چگونه می‌توانیم آن را تقویت کنیم، یادگیری از طریق کتاب‌ است. در این خصوص، مهم است که کتاب‌هایی را برگزینیم که سطح متناسبی با سطح زبان انگلیسی افراد دارد. زیرا اگر کتابی بسیار ساده‌تر از سطح آن‌ها انتخاب شود، چیزی برای یاد گرفتن به همراه نخواهد داشت و اگر سخت‌تر از سطح آن‌ها باشد، در درک آن با مشکل مواجه خواهند شد و در نهایت ممکن است آن‌ها را در این مسیر دل‌زده و بی‌انگیزه کند.

دامنه واژگان

برای این‌که بفهمید ریدینگ چیست و موقع خواندن آن را به خوبی درک کنید، باید به اکثر کلمات آن اشراف کامل داشته باشید. داشتن دامنه واژگان قوی می‌تواند به عنوان یکی از اجزای کلیدی و مهم در درک مطلب به شمار برود. دانش‌آموزان اغلب در مدارس و از طریق آموزش به این امر دست پیدا می‌کنند. اما معمولاً یادگیری معنی کلمه‌ها توسط تجربه روزانه و به کمک خواندن می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد.

هر چقدر افراد کلمه‌های بیشتری یاد بگیرند، بهتر می‌توانند متن‌ها را بخوانند. برای این‌که بتوانید این مهارت را در کودک خود تقویت کنید، می‌توانید مکالمه‌های مختلفی را با عناوین متنوع در اختیار او قرار دهید تا کلمات جدید را در قالب محاوره و انگلیسی روزمره بیاموزد. سعی کنید در این مکالمه‌ها از کلمه‌های جدیدی استفاده کنید که پیش‌تر زیاد در معرض آن‌ها نبوده‌اند. برای آن‌ها لطیفه تعریف کنید و بازی کلمات را با آن‌ها تمرین کنید تا بتوانید مهارت یادگیری واژگان را در آنها تقویت کنید.

خواندن روزانه می‌تواند باعث بهبود دایره لغات شما شود. وقتی با صدای بلند می‌خوانید، روی کلمه‌های جدید کمی مکث کنید، سپس معنی آن‌ها را توضیح دهید. اما در عین حال کودک خود را تشویق کنید تا خودش هم به‌تنهایی متن را بخواند. حتی بدون شنیدن معنی کلمه جدید هم می‌تواند به کمک متن» (Context) در معرض درک آن قرار بگیرد.

معلمان هم می‌توانند در این زمینه کمک‌حال باشند. می‌توانند کلمه‌های جالب و جدید را برای تدریس انتخاب کنند و به طور شفاف توضیح دهند. همچنین می‌توانند دانش‌آموزان را درگیر مکالمه کنند تا از این کلمه‌ها استفاده درستی بکنند و با کالوکیشن‌های آشنا شوند. علاوه بر این، به کمک بازی‌های مختلف می‌توانند دایره واژگان آن‌ها را افزایش دهند تا برای کدتی طولانی در ذهن‌شان حک شود.

ساختار و انسجام جمله

درک ساختار جمله و نحوه کنار هم قرار گرفتن کلمه‌‌ها بیشتر شبیه یادگیری «مهارت رایتینگ» (Writing Skill) است. همچنین توانایی ایجاد ارتباط بین جمله‌ها و تبادل اید‌ه‌ها در این رابطه اهمیت بسزایی دارد که به آن «انسجام» (Cohesion) گفته می‌شود. اما همه این مهارت‌ها برای درک مطلب نیز تأثیر چشمگیری دارد.

زبان‌آموزان با بررسی نحوه ایجاد ارتباط میان اجزای جمله و ساختن جملات ساده، مرکب و پیچیده، می‌توانند معنی کل متن را بهتر درک کنند. این کار می‌تواند باعث ایجاد «یکپارچگی» (Coherence) نیز شود که به معنای توانایی ایجاد ارتباط با ایده‌های دیگر در کل متن یا نوشته است.

به کمک آموزش‌های ساده و صریح، می‌توانیم ساختارهای پایه جملات انگلیسی را به زبان‌آموزان القا کنیم. برای مثال، معلمان می‌توانند برای ایجاد ارتباط بین دو یا چند ایده، از طریق نوشتن و خواندن به دانش‌آموزان خود کمک کنند.

 

استدلال و دانش قبلی

بیشتر زبان‌آموزان سعی دارند چیزی را که می‌خوانند به چیزی که می‌دانند ربط دهند. بنابراین، مهم است که دانش اولیه یا دانش قبلی درمورد کلمه‌هایی داشته باشند که آن‌ها را در متن می‌خوانند. همچنین باید بتوانند معنی کلمه‌های جدید را نیز در قالب متن حدس بزنند.

فرض کنید شخصی در حال خواندن داستانی درباره خانواده‌ای فقیر در دهه ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۰ است. اگر از قبل اطلاعاتی درباره دوران رکود آن زمان داشته باشد، می‌تواند حین مطالعه، نگرش بهتری نسبت به کل متن ریدینگ پیدا کند. علاوه بر این، به کمک این اطلاعات می‌تواند درک بهتری از کل موضع پیدا کند و در نهایت خلاصه مفیدی از کل داستان را ارائه دهد.

زبان‌آموزان برای کسب این مهارت، باید به روزنامه‌ها، مقاله‌ها و کتاب‌هایی گوناگونی مراجعه کنند. حتی با دیدن فیلم یا سریال نیز می‌توانند دانش اولیه خود را در رابطه با موضوعات مختلف مربوط به دوران گذشته و حال تقویت کرد. خواندن زندگی‌نامه‌ها و حتی حضور یافتن در برخی از جلسات تحلیلی یا روان‌شناختی می‌تواند اطلاعات خوبی را در اختیار افراد قرار دهد. این داده‌ها، با خواندن متن‌هایی با موضوعات مرتبط، بسیار یاری‌دهنده خواهند بود.

زبان‌آموزان باید در معرض ریدینگ‌های مختلفی قرار بگیرند و صرفاً به تعداد محدودی از آن‌ها بسنده نکنند. همچنین باید بتوانند درباره تجربیات خود صحبت کنند و خاطرات خوب یا بد خود را تا حد امکان با دیگران به اشتراک بگذارند. این کار باعث می‌شود که ارتباطی بین دانش قبلی و دانش جدید برقرار شود و در نهایت منجر به یادگیری خواهد شد. از زبان‌آموزان خود سوال‌هایی بپرسید که پاسخ محدودی ندارند و می‌تواند هر چقدر می‌خواهند راجع به آن‌ها توضیح دهند.

حافظه فعال و دقت نظر

آخرین مهارت طبق تقسیم‌بندی انجام شده، «حافظه فعال» (Working Memory) و «دقت نظر» (Attention) است. در واقع می‌توان آن را دو مهارت مجزا در نظر گرفت. آن‌ها با هم تفاوت‌هایی دارند اما تا حدودی به هم مرتبط هستند. یکی کسب هر یک از آن‌ها مستلزم دریافت مهارت دیگر است.

وقتی افراد مبتدی مشغول خواندن هستند، دقت نظر و توجه کردن به متن باعث می‌شود که اطلاعات موجود در متن را استنتاج کنند. حافظه فعال به آن‌ها این امکان را می‌دهد که آن اطلاعات را ذخیره کنند و از آن‌‌ها برای درک بهتر کمک بگیرند. در چنین شرایطی می‌توانند با در نظر گرفتن دانش قبلی درباره آن، با متن ارتباط بهتری برقرار کنند.

یکی دیگر از راه‌‌هایی که باعث افزایش تمرکز و دقت نظر بیشتر می‌شود، این است که زبان‌آموزان خودشان متن را بخوانند و مواردی را که متوجه نمی‌شوند حدس بزنند. حتی اگر گاهی در این رابطه با مشکل مواجه شدند، می‌توانند با دیدن کلمه جدید، اندکی تأمل کنند و دوباره به عقب برگردند.

روش‌های زیادی برای بهبود حافظه فعال زبان‌آموزان وجود دارد. برای مثال، بازی‌ها و فعالیت‌های روزانه زیادی برای کودکان و نوجوانان وجود دارد که به‌ کمک آن‌ها می‌توانند حافظه فعال خود را تقویت کنند. حتی بدون آن‌که بدانند هدف از انجام این بازی‌های چیست. درواقع، یادگیری به صورت ناخودآگاه شکل می‌گیرد و در ذهن آن‌ها نهادینه می‌شود.

برای افزایش دقت و تمرکز زبان‌آموزان، باید به دنبال منابعی باشیم که هم مهیج باشد و هم انگیزه آن‌ها را بیشتر کند. برای مثال می‌توانیم از کتاب‌ داستان استفاده کنیم یا مقالاتی که هم نوشتاری و هم تصویری باشد. به زبان‌آموز خود بگویید که اگر حین خواندن با مشکلی مواجه شد یا کلمه‌ای را نتوانست ادا کند، مکث کند و آن‌ را دوباره بخواند. همچنین می‌توانید روش «Think aloud» را به او یاد دهید.

خواندن متن های انگلیسی

مشکلات مربوط به ریدینگ چیست ؟

برای برخی از زبان‌آموزان، دانستن این نکته که مهارت‌های ریدینگ چیست امری دشوار است. حتی ممکن است موقع تمرین کردن با مشکلاتی مواجه شوند که مانع از ادامه خواندن شود. به همین دلیل در ادامه این آموزش سعی کرده‌ایم برخی از مهم‌ترین مشکلات افراد را هنگام خواندن متن‌های انگلیسی بررسی کنیم و توضیح دهیم.

 

مشکلات مربوط به رمزگشایی

افراد مبتدی ممکن است موقع برخورد با واژگان یا اصطلاحات جدید سردرگم شوند و با چالش‌های بیشتر مواجه شوند. اما معمولاً رمزگشایی با تمرین کردن و خواندن متن با صدای بلند، آسان‌تر می‌شود.

درک ضعیف از متن ریدینگ

برخی از زبان‌آموزان قادر نیستند درباره متنی که می‌خوانند صحبت کنند یا مفهوم آن را درک کنند. این مسئله نشان می‌دهد که درک مطلب ضعیفی دارند. این مشکل تا حدودی به کمک معلم زبان انگلیسی و تمرین‌های منظم برطرف خواهد شد. اما توصیه می‌شود با خواندن متن‌های ساده انگلیسی، در وهله اول، اعتماد‌به‌نفس زبان‌آموزان را افزایش دهیم و سپس به تدریج به آن‌ها متن‌هایی بدهیم که کلمه‌‌ها یا اصطلاحات ناآشنایی دارد.

سرعت خواندن

هر چقدر بیشتر بخوانید، سرعت خواندن شما افزایش پیدا می‌کند. زیرا با مطالعه بیشتر، دامنه واژگان خود را بیشتر می‌‌کنید و هر چقدر کلمه‌‌های بیشتری یاد بگیرید، راحت‌تر می‌توانید از عهده متن‌های سنگین‌تر بربیایید. اگر سرعت خواندن شما پایین است، سعی کنید از تکنیک‌های ریدینگ مانند «Skimming» و «Scanning» کمک بگیرید. در ادامه این مطلب یاد می‌گیریم که تکنیک‌های ریدینگ چیست و گونه می‌توانیم آن‌ها را یاد بگیریم.

تکنیک های ریدینگ چیست ؟

چهار روش مختلف برای ریدینگ تعریف شده است که عبارتند از:

  • Skimming
  • Scanning
  • Intensive Reading
  • Extensive reading

تکنیک Skimming

این تکنیک باعث می‌شود که در زمان خواندن خود صرفه‌جویی کنید و سرعت خواندن را افزایش دهید. اما همیشه به عنوان بهترین راهکار برای خواندن به شمار نمی‌رود. بیشتر به عنوان روشی برای مرور کلی و برداشت کلی متن کاربرد دارد. اما برای دانستن جزئیات بیشتر درباره متن، باید به سراغ تکنیک‌های دیگری برویم.

«Skimming» معمولاً مدت کوتاهی طول می‌کشد و مفهوم آن خواندن سریع متن به منظور درک موضوع کلی و ایده اصلی متن است. ما بیشتر این روش را هنگام خواندن تیترهای خبری یا متن‌های روزنامه یا مجله انجام می‌دهیم. وقتی از تکنیک «Skimming» کمک می‌گیریم، ممکن است از روی بخش‌های مهم رد شویم یا مفهوم برخی از عبارت‌ها یا کلمه‌ها را نادیده بگیریم. زیرا از تکنیک تندخوانی استفاده کرد‌ه‌ایم.

برای رفع این مشکل می‌توانیم از تکنیک «Scanning» کمک بگیریم. اما قبل از توضیح دادن آن، ابتدا باید روش «Skimming» را به خوبی یاد بگیریم، چراکه تندخوانی هم تکنیک خاص خودش را دارد. برای این منظور، متن را خیلی سریع بخوانید و از روی بخش‌هایی که متوجه نمی‌شوید سریع رد شوید. ممکن است توجه بیشتری روی بخش‌هایی که «بولد» یا «بولت» شده کنیم یا اسامی خاص و اعداد نظرمان را به خود جلب کند. در کل بهتر است برای خواندن سریع متن، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. جدول محتوا (Table of Contents) یا سرفصل‌های هر بخش را بخوانید تا صرفاً یکی دو کلمه از نظرتان رد شود. سرفصل‌ها و تیترها را نیز بخوانید.
  2. در هر یک از سرفصل‌های یا عناوین، به دنبال کلمه‌های کلیدی باشید.
  3. پاراگراف مقدمه را بخوانید و سپس جمله اول و آخر آن را دقیق مرور کنید. معمولاً موضوع اصلی در همین جمله‌ها خلاصه شده است.
  4. بلافاصله جمله‌هایی را بخوانید که فکر می‌کنید کلمه‌های کلیدی در آ‌ن‌‌ها لحاظ شده است.
  5. اگر حین خواندن سریع متن به واژه مهمی برخوردید، صبر کنید. سپس کل آن جمله را بخوانید. برای بقیه کلمه‌های کلیدی و مهم نیز همین روش را ادامه دهید. در نظر داشته باشید که این کار باید خیلی سریع صورت بگیرید.
  6.  اگر متن چکیده‌ای دارد، آن را حتماً بخوانید.

شاید با خود فکر کنید انجام تمام این مراحل زمان زیادی می‌برد و با این تکنیک امکان‌پذیر نیست. اما وقتی چندین بار آن را تمرین می‌کنید، به راحتی می‌توانید بیشتر مراحل فوق را پیش ببرید. درست است که «Skimming» به معنای خواندن سریع‌تر از حالت عادی است، اما برای موارد زیر باید سرعت خواندن را کاهش دهید:

  • وقتی پاراگراف‌های مقدمه و نتیجه‌گیری را می‌خوانید.
  • وقتی «جملات محوری» (Topic Sentences) را می‌خوانید.
  • وقتی به کلمه جدید یا ناآشنایی برمی‌خورید.
  • وقتی متن ریدینگ بیش از حد دشوار است.

 

تکنیک Scanning

«Scanning» نیز مانند «Skimming» از کلمه‌های کلیدی یا سرنخ‌هایی استفاده می‌کند که درک آن را برای خواننده راحت‌تر می‌کند. اما در شرایطی که هدف «Skimming» درک موضوع اصلی متن و برداشت کلی آن است، «»Scanning بیشتر بر روی جزئیات بیشتر تمرکز دارد و به مفاهیم توجه کامل‌تری دارد.

البته ممکن است حقایقی در متن‌های طولانی لحاظ شده باشند که ارتباط نسبتاً کمی با موضوع دارند. ابتدا مطمئن شوید که این حقایق به موضوع مرتبط می‌شود یا نه. اگر ارتباطی نیافتید، از «Skimming» استفاده کنید و به سرعت از روی آن رد شوید. فراموش نکنید که جدول محتوا، چکیده، فهرست‌ها، سرفصل‌ها و کلمه‌های کلیدی را scan کنید. برای درک فهرست‌ها و جداول، اول مروری داشته باشید تا نحوه سازماندهی آن‌ها را درک کنید: برای مثال، بر اساس حروف الفبا یا بر اساس میزان اهمیت. اگر بعد از بررسی، به این نتیجه رسیدید که عنوان‌های مفید و مرتبطی هستند، ادامه دهید و scan کنید:

  1. بدانید که به دنبال چه چیزی هستید. در مورد چند کلمه یا عبارت کلیدی تصمیم بگیرید. به یک موتور جست‌‌وجو تبدیل شوید تا مهم‌ترین و کاربردی‌ترین کلمه‌های داخل متن را پیدا کنید. در این صورت می‌توانید درک کنید که ریدینگ چیست و چگونه می‌توان به کمک یادگیری تکنیک‌های آن، این مهارت را تقویت کرد.
  2. هر از گاهی به دنبال یک کلمه کلیدی باشید. اگر می‌خواهید چند کلمه کلیدی را مدنظر داشته باشید، عمل «Scanning» را چند بار انجام دهید.
  3. نگاهی اجمالی به متن داشته باشید تا زمانی که کلمه یا عبارت مدنظر خود را پیدا کنید. در این لحظه سرعت خواندن را کاهش دهید و دقت خود را بیشتر کنید.
  4. اگر یکی از کلمات کلیدی توجه شما را به خود شما را جلب کرد، مطالب قبل و بعدش را با دقت بخوانید.

اگر از «Scanning» برای پیدا کردن پاسخ سوال استفاده می‌کنید، یکی از مراحل به خودی خود انجام شده است: صورت سوال خودش حاوی کلمه کلیدی است. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. قبل از scan کردن، ابتدا سوال را با دقت بخوانید. کلمه‌های کلیدی را از خود سوال پیدا کنید.
  2. فقط به دنبال پاسخ یک سوال باشید و سپس به سراغ سوال بعدی بروید. یعنی در یک زمان، سعی نکنید پاسخ همه سوال‌ها را بیابید. بنابراین، عمل Scanning را برای هر سوال به صورت جداگانه اجرا کنید.
  3. وقتی کلمه کلیدی خود را مشخص کردید، متن اطراف آن را با دقت بخوانید تا به ارتباط آن با کلمه کلیدی پی ببرید.
  4. متن را مجدد بخوانید و سعی کنید پاسخ درست را برای آن سوال انتخاب بکنید.

«Scanning» تکنیکی است که به تمرکز و دقت زیادی نیاز دارد و می‌تواند در برخی موارد فرد را خسته کند. نباید بگذارید این اتفاق بیفتد. بهتر است زمان و مکان مناسبی را به این کار اختصاص دهید تا بهترین عملکرد خود را داشته باشید.

انواع روش‌های ریدینگ

تکنیک Intensive Reading

«Intensive Reading» شامل درگیر کردن زبان‌آموزان برای خواندن متن با جزئیات بیشتر است که به منظور یادگیری با اهداف ویژه و تسک‌های خاص است. یکی از دغدغه‌های زبان‌آموزان هنگام خواندن متن، گرامر و واژگان انگلیسی است. به کمک این تکنیک که معمولاً در کنار تکنیک «Extensive Reading» به کار می‌رود، زبان‌آموز متنی را با دقت می‌خواند و هدف از خواندن فهمیدن کل متن و معنی تک‌تک کلمه‌هاست.

برای این کار می‌توان از تکنیک‌های خاصی بهره برد، مانند «skim» کردن متن برای به دست آوردن اطلاعاتی به منظور پاسخ دادن به سوالات «Ture/False» یا پر کردن جاهای خالی. همچنین می‌توان از «scan» کردن برای وصل کردن عنوان‌ها به پاراگراف‌ها استفاده کرد. حتی می‌توان پاراگراف‌های درهم را خواند و آن‌ها را به ترتیب کنار هم قرار داد.

برای این‌که بتوانید از تکنیک «Intensive Reading» استفاده کنید،‌ باید در وهله اول کلمه‌های کلیدی را تشخیص دهید. سپس سعی کنید معنی کلمات را حدس بزنید و تمرین کنید. از دیگر روش‌هایی که می‌تواند به بهبود این مهارت کمک کند، خلاصه کردن متن است و همچنین می‌توانید آن را بعد از خواندن برای دوست یا استاد خود تعریف کنید.

تکنیک Extensive Reading

«Extensive Reading» بیشتر بر روانی کلام و کمتر بر درست خواندن متن تأکید دارد. این روش معمولاً جنبه سرگرمی دارد و بیشتر مربوط به فعالیت‌های کلاس فوق‌برنامه است. کمتر پیش میاید که زبان‌آموزان متن‌هایی را برای خواندن به این روش انتخاب کنند که علاقه چندانی به آن‌ها ندارند. در زبان فارسی آن را «مطالعه آزاد» ترجمه می‌کنند و یکی از روش‌های مؤثر در یادگیری زبان انگلیسی به شمار می‌رود.

وقتی متنی را با تکنیک «Extensive Reading» می‌خوانید، در واقع علاوه بر این‌که جنبه آموزشی برای شما دارد، می‌تواند کاملاً حالت تفریحی داشته باشد. به همین دلیل، توصیه می‌شود که بیشتر از متن‌های روزنامه، مجله یا مقاله‌های جالب استفاده کنید.

پروف ریدینگ چیست ؟

«پروف ریدینگ» (Proofreading) آخرین مرحله از ویرایش است. هنگامی که متنی را ویرایش می‌کنیم، باید آن را دقیق بخوانیم. با این حال، وقتی خواندنش تمام می‌شود، باید یک دور دیگر آن را بخوانیم تا اگر خطای املایی یا گرامری دارد، آن را رفع کنیم. این روش برای بسیاری از رایتینگ‌های آزمون‌های بین‌المللی نظیر آیلتس و تافل اهمیت دارد، زیرا ممکن است هنگام نوشتن، با توجه به محدودیت زمانی و با توجه به استرسی ناشی از امتحان، اشتباهاتی در نوشته خود داشته باشیم که با پروف ریدینگ برطرف می‌شود.

 

همان‌طور که اشاره شد، این روش برای رایتینگ بسیار مفید است، اما برای این‌که بتوانیم پروف ریدینگ انجام دهیم، باید متن را از اول تا آخر بخوانیم. همچنین زمانی که ویرایش کتاب یا مقاله‌‌های را به عنوان ویراستار انجام می‌دهیم، باید بتوانیم همه مطالب آن را از اول تا آخر بخوانیم و پروف ریدینگ انجام دهیم. به همین دلیل، این روش به مرور زمان و با خواندن متن‌های بیشتر باعث تقویت مهارت ریدینگ خواهد شد.

برای این‌که پروف ریدینگ بهتری داشته باشید، توصیه می‌کنیم موارد زیر را رعایت کنید:

  • متن را مدتی کنار بگذارید (از ۱۵ دقیقه تا یک روز و شاید هم یک هفته). اگر بین متنی که نوشته یا خوانده‌اید، وقفه‌ای بدهید، بعد که برای پروف ریدینگ به سراغ آن بروید، چشم شما بهتر می‌تواند خطاها را ببیند. حتی می‌توانید در این بین، به سراغ متن دیگری بروید و بعد متن قبلی را ویرایش کنید.
  • بهتر است پروف ریدینگ را روی کاغذ انجام دهید نه توسط کامپیوتر. اگر از متن خود پرینت بگیرید، بهتر می‌توانید آن را ویرایش کنید. یعنی کنید متن را با اندازه فونت بزرگ‌تری پرینت بگیرید. حتی می‌توانید فونت آن را عوض کنید تا حس متفاوتی موقع خواندن به شما بدهد، حس این‌که قرار است متن جدیدی را بخوانید. درنتیجه اشتباهات آن بیشتر به چشم‌تان می‌آید.
  • خیلی آهسته متن را بخوانید. اگر برایتان مقدور است، متن را با صدای بلند و کلمه به کلمه بخوانید تا بتوانید آنچه می‌خوانید بشنوید. در صورت امکان، کل متن را چندین بار بخوانید و به دنبال خطاهای متفاوتی باشید. حتی می‌توانید صدای خود را ضبط کنید و سپس با گوش دادن مجدد به آن اشتباهات بیشتری را پیدا کنید.
  • نکاتی که در متن‌های قبلی خود یادداشت کرده‌اید را مجدداً مرور کنید. سعی کنید آن دسته از اشتباهاتی را که در متن‌های مختلف تکرار کرده‌اید، تشخیص دهید و در متن‌‌های بعدی مرتکب نشوید. می‌توانید از تکنیک‌هایی کمک بگیرید که به شما نشان می‌دهد چگونه می‌توانید درک کنید که ریدینگ چیست و نحوه تصحیح اشتباهات به چه شیوه‌ای امکان‌پذیر است.

اهمیت ریدینگ در آزمون آیلتس

آزمون آیلتس نوعی آزمون بین‌المللی است که در بسیاری از کشورها برگزار می‌شود و هدف اصلی آن سنجش مهارت‌های زبانی داوطلبان است. این آزمون چهار مهارت گوش دادن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن را ارزیابی می‌کند. بنابراین، کسانی که قصد شرکت در این آزمون را دارند، لازم است بدانند که ریدینگ چیست و چه تکنیک‌هایی را باید یاد بگیرند تا بتوانند در آزمون شرکت کنند و از عهده این بخش بربیایند.

ریدینگ آزمون آیلتس، سه بخش دارد. در هر بخش یک یا چند متن (با توجه به نوع آزمون) در اختیار داوطلب قرار داده می‌شود و در ادامه تعدادی سوال مطرح می‌شود که به متن مربوط است و داوطلب باید با خواندن متن، پاسخ آن‌ها را پیدا کند. از آنجا وقت آزمون محدود و به طور متوسط برای هر بخش ۲۰ دقیقه فرصت هست، داوطلب نمی‌تواند کل متن را بخواند. به همین دلیل باید یاد بگیرد که برای پاسخ دادن به سوال‌های از چه تکنیک‌هایی بهره برد.

سوالات ریدینگ از ۱۶ نوع مختلف تشکیل شده است. اگر با تکنیک‌های پاسخ‌دهی به هر یک از سوال‌های آشنا باشیم، به خوبی می‌توانیم بدون خواندن کل متن، پاسخ آن سوال‌ها را بیابیم. در آموزش‌های قبلی «مجله فرادرس» با این تکنیک‌ها به طور کامل آشنا شدیم. برای مطالعه بیشتر می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

 

راه های تقویت مهارت ریدینگ چیست ؟

تقویت مهارت ریدینگ و درک مطلب برای افرادی که به تازگی شروع به یادگیری زبان انگلیسی کرده‌اند، اهمیت زیادی دارد. برخی از کتاب‌ها مصور هستند و این امر به درک بهتر متن به آن‌ها کمک می‌کند. هرچه کودکان بزرگ‌تر می‌شوند، توانایی آن‌ها در خواندن و درک متن‌های مختلف کتاب، روزنامه و حتی متن‌های پیچیده‌تر بیشتر می‌شود.

برای این‌که بدانیم راه‌های تقویت مهارت ریدینگ چیست توصیه می‌کنیم روش‌های زیر را امتحان کنید. البته توصیه می‌شود اساتید زبان انگلیسی این روش‌ها را برای زبان‌آموزان خود به کار ببرند تا نتیجه بهتری داشته باشد.

  • متن را با صدای بلند بخوانید: این امر باعث می‌شود که با سرعت کمتری متن را بخوانید و در این فاصله ذهن‌تان فرصت بیشتری برای پردازش متنی خواهد داشت که در حال خواندن آن هستید و در نهایت منجر به درک بهتری از متن خواهد شد. علاوه بر این، هنگام خواندن صدای خود را نیز می‌شنوید و بهتر می‌توانید اشتباهات خود را اصلاح کنید.
  • کتاب‌هایی در سطح زبان انگلیسی خود فراهم کنید: مطمئن شوید که سطح شما در حدی باشد که بتواند متن را به خوبی درک کنید. اما اگر متنی را انتخاب کنید که پایین‌تر یا بالاتر از سطح شما باشد، در هیچ یک از این دو حالت نتیجه مطلوبی حاصل نخواهد شد. زبان‌آموزان باید بتوانند دست‌کم ۹۰ درصد از کلمه‌ها را بدون هیچ کمکی تشخیص دهند و بفهمند. در غیر این صورت، حین مواجهه با متن‌های پیچیده‌تر، اشتباهات زیادی موقع خواندن پیدا می‌کنند و استاد ناچار به تصحیح کردن پی در پی آن‌ها می‌شود. این کار روند خواندن را کند می‌کند و اعتمادبه‌نفس زبان‌آموز را از بین می‌برد.
  • برای روانی کلام، متن را دوباره بخوانید: به منظور دستیابی به مفهوم متن و تشویق کردن زبان‌آموزان به درک مطلب، بخواهید که متن را سریع و روان بخوانند. هر چقدر دانش‌آموزان بزرگ‌تر می‌شوند، این مهارت در آن‌ها بیشتر تقویت می‌شود. برای مثال، یک کودک ۹ ساله قادر است ۹۰ کلمه را در یک دقیقه بخواند.
  • با معلم خود صحبت کنید: اگر در درک مطلب ضعیف هستید یا هر مشکل دیگری دارید، بهتر است با معلم خود صحبت کنید و از او کمک بخواهید. معلم‌ها از روش‌های مختلفی برای بهبود مهارت‌های ریدینگ استفاده می‌کنند که ممکن است برای هر یک از افراد به شکل مختلفی اجرا شود. به کمک این روش‌ها، می‌توانید مرحله به مرحله با معلم خود پیش بروید و نقاط ضعف خود را شناسایی کنید.
  • از منابع کمک‌آموزشی در کنار کتاب‌ استفاده کنید: سعی کنید از منابعی کمک بگیرید که در مقایسه با منبع اصلی ساده‌تر باشد تا شما را خسته نکند. دانش قبلی شما می‌تواند در انتخاب منابع ریدینگ کمک مؤثری بکند، زیرا باعث می‌شود درک مطلب بهتری داشته باشید.
  • درباره چیزی که خواندید، صحبت کنید: فرایند آموزش می‌تواند به صورت کلامی نیز میسر شود. بدین معنی که افراد با خواندن متن می‌توانند درباره آن صحبت کنند یا خلاصه‌ای از آن را ارائه دهند. در این صورت می‌توان میزان درک آن‌ها را از مطلب فهمید. همچنین وقتی با صدای بلند درباره متنی صحبت می‌کنید، بهتر می‌توانید متوجه اشتباهات خود در رابطه درک مطلب متوجه شوید. برای مثال می‌توانید درباره این حرف بزنید که چه مواردی باعث شده شما به خواندن متن علاقه‌مند شوید. یا چه مواردی از متن را دوست نداشتید. حتی می‌توانید خلاصه‌ای از متن را برای دیگران تعریف کنید و منتظر شنیدن نظرات آن‌ها بمانید. این کار نه‌تنها میزان درک شما را از مطلب می‌سنجد، بلکه باعث تقویت مهارت اسپیکینگ شما نیز خواهد شد.
  • از دیکشنری مناسب استفاده کنید: اگر به تازگی شروع به یادگیری زبان انگلیسی کرده‌اید، از دیکشنری مناسبی کمک بگیرید. برای این کار می‌توانید هم از یک دیکشنری استفاده کنید که کلمه‌ها را به زبان مادری شما ترجمه کند و هم از «Learner's Dictionary» استفاده کنید که تعریف هر کلمه را به زبان ساده انگلیسی ارائه داده است.
  • با قوانین املایی کلمات انگلیسی آشنا شوید: املای کلمه‌های انگلیسی در بیشتر موارد شبیه آن چیزی نیست که تلفظ می‌شود. وقتی متنی را به زبان انگلیسی می‌خوانید، ذهن شما ناخودآگاه روی کلماتی متوقف می‌شود که نمی‌توانید به خوبی تلفظ کنید. اما انگیزه خود را از دست ندهید. با یاد گرفتن برخی از قوانین املایی که در مورد بسیاری از کلمه‌های انگلیسی صدق می‌کند، می‌توانید توانایی خواندن را بهبود بخشید. برای مثال، «kn» در ابتدای کلمات انگلیسی به صورت «n» خوانده می‌شود، مانند «knife» و «know». یا «h» در کلمات پرسشی مانند «what» یا «when» خوانده نمی‌شود. همچنین «c» قبل از حروف «e/i/y» به صورت /s/ تلفظ می‌شود. در غیر این صورت آن را /k/ می‌خوانیم، مانند «cat».
  • به کلمات تکراری توجه کنید: توصیه می‌شود هنگام خواندن به کلمه‌هایی که بیش از سه بار در متن تکراری می‌شوند، توجه بیشتری داشته باشید. همچنین تمرکز خود را بر روی کلمه‌هایی بگذارید که دانستن معنی آن‌ها در درک مطلب و مفهوم متن تأثیر زیادی دارد. به عبارت دیگر، نیازی نیست به دنبال معنی تک‌تک کلمات ناآشنا در متن باشید. این کار باعث می‌شود که حین خواندن متن خسته شوید و روند خواندن را نیز کند می‌کند.
  • از فلش‌کارت برای یادگیری لغات استفاده کنید: یکی از روش‌های مؤثر برای یادگیری واژگان انگلیسی استفاده از فلش‌کارت است، اما به شرطی که مدام آن‌ها را مرور کنید. وقتی مشغول مطالعه هستید، فهرستی از کلمات جدید تهیه کنید. در یک سمت کارت کلمه انگلیسی را بنویسید و در سمت دیگر معنی آن‌ها یادداشت کنید. با این کار، هر زمان که در متن دوباره به کلمه برخورد می‌کنید، به راحتی می‌توانید معنی آن‌ را بیابید. همچنین مرور این کلمه‌ها باعث تقویت دایره واژگان شما خواهد و همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، برای این‌که بدانیم راه تقویت ریدینگ چیست بهتر است قبل از هر چیز دامنه لغات خود را افزایش دهیم.
  • قبل از خواندن، در ذهن خود به چند پرسش پاسخ دهید: یادداشت‌برداری و مطرح کردن سوال از خود می‌تواند در درک مطلب انگلیسی به شما کمک فراوانی بکند. قبل از آن‌که شروع به خواندن کنید، به دنبال کلمات «bold» یا «Italic» در متن باشید. همچنین از خودتان بپرسید که قرار است با چه نوع عناوین یا اسامی خاص مواجه شوید. آیا اعداد و ارقامی در متن وجود دارد؟ آیا قرار است مقاله‌ای را بخوانید یا صرفاً با مکالمه‌ای سروکار دارید؟ آیا با پاراگراف‌های کوتاهی مواجه خواهید شد یا متن از پاراگراف‌های بلندی تشکیل شده است. با پرسیدن این سوال‌ها از خودتان، آمادگی بیشتری برای مطالعه پیدا خواهید کرد. البته این تکنیک فقط به قبل از خواندن متن محدود نمی‌شود. می‌توانید حین خواندن متن و حتی بعد از آن نیز از این روش کمک بگیرید.
  • متن ریدینگ را به بخش‌های معنی‌دار کوچک‌تری تقسیم کنید: برای شروع بهتر است پاراگراف‌های بلند را به پاراگراف‌های کوتاه‌‌تری تقسیم کنید. اما این تقسیم‌بندی باید به گونه‌ای باشد که مفهوم پاراگراف حفظ شود. به مرور که تمرین بیشتری کردید و متن‌های پیچیده‌تری را برای خواندن انتخاب کردید، می‌توانید پاراگراف‌های بلندتری را بخوانید.
  • خلاصه‌ای درباره متن بنویسید: بعد از این‌که متن را خواندید و دریافتید که ریدینگ چیست می‌توانید خلاصه‌ای درباره آن بنویسید. این کار می‌تواند از چند جمله کوتاه و ساده شروع شود و به مرور با پاراگراف‌های بلندتر و حتی متن‌های طولانی‌تر و با جزئیات بیشتر ادامه یابد. نوشتن چکیده به شما کمک می‌کند که تمرکز بیشتری روی بخش‌هایی از متن داشته باشید که به خوبی درک نکردید. به همین دلیل، هنگام خواندن، به عقب برمی‌گردید و یک بار دیگر آن‌ها را مرور می‌کنید، چون می‌دانید باید خلاصه متن را بنویسید و لازم است که آن را کامل متوجه شوید.
  • متن‌های مختلف بخوانید: در دنیای امروز ما فقط کتاب و روزنامه نمی‌خوانیم. بلاگ، ایمیل و چت‌های مختلفی را در شبکه‌های اجتماعی می‌خوانیم و آن‌ها را دنبال می‌کنیم. هر چقدر سعی کنید به زبان انگلیسی بخوانید، زبان‌تان بیشتر تقویت می‌شود. همچنین می‌توانید سری به وب‌سایت‌هایی بزنید که اخبار و مقاله‌‌ها را به صورت آنلاین در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد و بر اساس علایق خود آن‌ها را انتخاب کنید.
  • فیلم‌ها را با زیرنویس تماشا کنید: شاید عجیب به نظر برسد، اما باید بگوییم که این روش بسیار کارآمد است. خواندن زیرنویس هم‌زمان با تماشا کردن فیلم می‌تواند به بهبود مهارت تندخوانی شما بیفزاید. زیرا وقتی یک فرد انگلیسی‌زبان کلمات را ادا می‌کند و نوشتار آن نیز جلوی چشم اوست، راحت‌تر می‌تواند با تلفظ درست کلمات آشنا شود و در درک متن فیلم نیز به او کمک خواهد کرد. یادگیری زبان انگلیسی به کمک فیلم و سریال، به عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های یادگیری زبان انگلیسی به شمار می‌رود و طرفداران زیادی دارد.
  • در خواندن ثابت‌قدم باشید: شاید مهم‌ترین مسئله در دانستن این‌که ریدینگ چیست و چگونه می‌توانیم آن را تقویت کنیم، داشتن ثبات است. بدون شک ادامه این مسیر می‌تواند با چالش‌های زیادی همراه باشد، به‌ویژه وقتی به سطوح بالاتر می‌رسیم و با کلمه‌های ناآشنای بیشتری مواجه می‌شویم. در این صورت ممکن است ادامه راه کمی دشوار شود. داشتن یک برنامه منسجم باعث می‌شود که در درازمدت نتیجه خوبی از کار خود بگیریم.
  • کتاب داستان‌های کوتاه بخوانید: برای شروع می‌توانید از کتاب داستان‌هایی در سطح خودتان کمک بگیرید که هم برای‌تان جذابیت داشته باشد هم به دانسته‌های خود اضافه کنید. این کار انگیزه شما را برای خواندن بیشتر می‌کند. زیرا ابتدا می‌توانید به چشم سرگرمی به آن نگاه کنید و به مرور آن را به روشی برای تقویت مهارت ریدینگ تبدیل کنید.

کتاب تقویت مهارت ریدینگ

تا به اینجای مطلب با مفهوم ریدینگ و ضرورت یادگیری و تقویت این مهارت آشنا شدیم. همچنین به پاره‌ای از مشکلاتی اشاره کردیم که ممکن است حین فرایند ریدینگ با آن‌ها مواجه شویم. برای این‌که بتوانیم درک مطلب خوبی داشته باشیم و در عین حال بدانیم که چطور مهارت ریدینگ را تقویت کنیم، در این بخش از مقاله، سعی کرده‌ایم تعدادی از کتاب‌های رایج و کاربردی را معرفی کنیم.

کتاب The Reading Strategies Book

این کتاب بدون شک می‌تواند به عنوان یکی از بهترین منابع ریدینگ معرفی شود، زیرا از ترکیبی از راهکارها و توصیه‌های کاربردی تشکیل شده است که می‌تواند به شما نشان دهد روش‌های یادگیری ریدینگ چیست و در درک بهتر متن‌های انگلیسی به شما کمک کند. در این کتاب، ۳۰۰ روش مختلف توضیح داده شده است که همه آن‌ها قبلاً امتحان خود را پس داده‌اند و همه نوع مهارتی را اعم از روانی کلام یا رمزگشایی و استدلال، مورد بررس قرار می‌دهد. برخی از ویژگی‌های مهم این کتاب عبارت است از:

  • بهبود اهداف برای هر خواننده
  • دادن راهکارهای مرحله‌ای به دانش‌آموزان همراه با تسک‌هایی برای بررسی عملکرد خود
  • مطابقت داشتن آموزش‌ها با نیازهای افراد و نکات مهم درباره آموزش
  • نمایش‌ گراف و نمودار و توضیحاتی همراه با هر درس
  • ارائه نکات مهم به منظور یادگیری بهتر
ریدینگ

کتاب How to Read a Book

کتاب «How to Read a Book» سال های متمادی به عنوان منبع کاملی برای تقویت مهارت ریدینگ پیشنهاد شده است. این کتاب ابتدا در سال ۱۹۴۰ منتشر شد و در سال ۱۹۷۰، نسخه ویرایش شده آن روانه بازار گشت. کتاب دقیقاً همان هدفی را دنبال می‌کند که عنوانش نشان می‌دهد. یعنی به شما یاد می‌دهد چه روش‌ها و چه تکنیک‌هایی را به کار بگیرید تا در نهایت بتوانید یاد بگیرید که ریدینگ چیست و چگونه به مهارت خواندن دست پیدا کنید. از ویژگی‌های مهم این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آموختن افزایش سرعت خواندن و مطالعه
  • پوشش دادن طیف وسیعی از مشکلات ـ خواندن به شکل ابتدایی تا تندخوانی
  • حدس زدن معنی کلمات و اصطلاحات جدید به کمک متن
  • معرفی روش‌‌های مختلفی که برای تمام ژانرها مؤثر است
کتاب های ریدینگ

کتاب Visualization Skills for Reading Comprehension

این کتاب برای کسانی ایده‌آل است که نمی‌توانند حین خواندن، محتوای آن را به خوبی تجسم کنند. «مهارت‌های تجسم کردن» (Visualization Skills) برای درک مطلب لازم است و برخی از ما به صورت ذاتی می‌توانیم از عهده آن بربیاییم. اما به کمک این کتاب می‌توانیم یاد بگیریم که ذهن خود را برای تجسم خلاقانه آماده کنیم و تجربه بهترین نیز کسب کنیم. از دیگر ویژگی‌های این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود درک و پیش‌بینی توانایی‌ها به کمک تجسم آزمون‌های کتبی
  • فعالیت‌های گام به گام برای به تصویر کشیدن اطلاعات و تجسم داده‌ها حین مطالعه
  • وجود متن‌هایی با سطح ساده تا پیشرفته
  • ورکشاپ‌هایی برای هر جلسه آموزش
کتاب ریدینگ Visualization

کتاب Essential Reading Skills, Preparation for High School

تصور نکنید که این کتاب فقط برای دبیرستانی‌ها طراحی شده است؛ هر فردی که قصد دارد بداند ریدینگ چیست و بخواهد با مهارت‌های آن آشنا شود، می‌تواند از این کتاب نهایت استفاده را ببرد. این کتاب به درک مطلب زبان‌آموز کمک فراوانی می‌کند. طبقه‌بندی درس‌ها بر اساس تأکید بر نحوه خواندن مؤثر با استفاده از راهکارهای کاربردی است. ویژگی‌های مهم این کتاب شامل موارد زیر می‌شود:

  • ۳۶ درس کامل برای کلاس‌های درسی و راهنمای خودآموز برای مطالعه
  • داشتن تصاویر برای بهبود قوه تخیلی و تصویرسازی
  • آموزش راهکارهای کاربردی برای متن‌هایی با سطوح مختلف
  • متن‌های داستانی و غیرداستانی برای تقویت مهارت ریدینگ
کتاب Reading Skills

کتاب The Art of Comprehension

کتاب «The Art of Comprehension» به شما آموزش می‌دهد که ریدینگ چیست و چگونه متن‌ها را با استفاده از آنچه که نویسنده به آن «Access Lenses» می‌گوید، بخوانید. به کمک این روش می‌توانید ارتباط بین متن‌های بصری و نوشتاری را درک کنید و از قوه تخیل خود برای برداشت معنی آن بهره ببرید. ویژگی‌های این کتاب را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • کشف روش‌های خلاقانه برای افزایش تمرکز زبان‌آموزان، بلند فکر کردن و بهبود قوه تخیل به کمک مهارت‌های ریدینگ که می‌تواند منجر به نوشتن و خواندن شود.
  • یاد گرفتن روش‌‌هایی که لایه‌های ناآشنای متن را آشکار می‌کند و به صورت تصویر، شعر و متن‌هایی با اطلاعات مفید در دسترس زبان‌آموزان قرار می‌دهد.
  • یاد گرفتن «Access Lenses» (مانند زبان بدن، صامت‌ها و مصوت‌ها) که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا بهتر بتوانند متن‌ها را موشکافی کنند و مفاهیم کلمه‌ها را درک کنند.
کتاب برای ریدینگ چیست

کتاب I Read It, but I Don’t Get It

عنوان کتاب گویای همه‌چیز است. این تصور در میان بسیاری از افراد شایع است که هر چیزی را که می‌خوانند، متوجه نمی‌شوند. این کتاب می‌تواند در هر سنی به زبان‌آموزان کمک کند و فقط مختص کودکان نیست. به کمک آن می‌توانید راهکارهایی را بیاموزید که به شما در درک بهتر متن از جنبه‌های مختلف کمک خواهد کرد. ویژگی‌های مهم این کتاب عبارتند از:

  • توضیح کامل نظریه‌های رایج درباره آموزش درک مطلب و نحوه به‌کارگیری آن‌ها برای نوجوانان
  • ایده‌های خوبی که در هفت فصل آخر کتاب گنجانده شده، می‌تواند به شما درک بهتر مفاهیم متن‌ها و کاربرد آن‌ها به صورت روزمره کمک کند.
  • نکات مهم درباره تدریس و ایده‌های ساده‌ای که می‌تواند به زبان‌آموزان در یادگیری ریدینگ کمک کند و مشکلات آن‌ها را برطرف سازد.
ریدینگ چیست و چگونه آن را تقویت کنیم

کتاب The Reading Comprehension Blueprint

این کتاب هم برای معلمان و هم برای زبان‌آموزان مفید است. به کمک آن می‌توان به درک عمیقی از متن‌های انگلیسی دست یافت و روش‌هایی را ارائه می‌دهد که باعث تقویت مهارت ریدینگ در کنار رایتینگ خواهد شد. ویژگی‌های این کتاب به صورت زیر خلاصه شده است:

  • کمک گرفتن از دانش قبلی برای درک مطلب بهتر
  • ارائه چارچوب کامل و جامعی برای معلمان زبان انگلیسی در راستای آموزش‌ها
  • وجود فصل‌هایی برای بررسی درک مطلب، شامل لغات، نحو، دانش قبلی و سطوح درک و تحلیل مطالب
کتاب The Blueprint

مجموعه کتاب‌های Practice Makes Perfect

این کتاب در دو سطح «Intermediate» و «Advanced» تهیه شده و به کمک متن‌های متوسط و پیشرفته، توانایی درک مطلب شما را افزایش می‌دهد. برای سطح پیشرفته، بخش‌هایی از مقالات علمی و آکادمیک انتخاب شده است. برخی از ویژگی‌های مهم این کتاب‌ها عبارتند از:

  • بهبود درک مطلب در سطوح متوسط و پیشرفته
  • افزایش دامنه لغات
  • آمادگی برای درک بخش‌های مختلف آزمون‌های ESL
  • یادگیری ایده‌های جدید، خلاصه کردن، بررسی ویژگی‌های مهم متن و به یاد آوردن حقایق و مواردی از این قبیل
  • بهبود تفکر
کتاب ریدینگ چیست

کتاب Reading Development and Difficulties

اگر قصد دارید بدانید ریدینگ چیست و در کنار آن مشکلات درک مطلب خود را حل کنید، این کتاب می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. این کتاب شامل مطالعات مختلفی می‌شود که در رابطه با مشکلات رایج در درک مطلب زبان‌آموزان است و راه‌حل‌هایی را برای رفع آن‌ها ارائه می‌دهد. از ویژگی‌های بارز این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یادگیری ساختار زبان در سطح کلمه
  • مشکلات مربوط به درک مطلب و نکات مهم درباره رفع آن‌ها
  • ارزیابی مهارت ریدینگ زبان‌آموزان و بررسی سطح زبان آن‌ها
  • برطرف کردن مشکلات مربوط به خواندن در سطح تلفظ کلمات
  • بررسی ریدینگ زبان‌آموزانی که از اختلال در خواندن متن رنج می‌برند
کتاب مهارت ریدینگ

سوالات رایج درباره ریدینگ

اکنون که متوجه شدیم ریدینگ چیست و یادگیری آن به چه مهارت‌هایی نیاز دارد، می‌توانیم بهتر و راحت‌تر از عهده آن بربیاییم. در این مسیر ممکن است سوالاتی در ذهن ما شکل بگیرد که چالش‌هایی را به دنبال داشته باشد. در ادامه این مطلب سعی کرده‌ایم به تعدادی از این پرسش‌های رایج پاسخ دهیم.

هدف از ریدینگ چیست ؟

هدف اصلی خواندن، ایجاد ارتباط میان ایده‌های داخل متن و دانش قبلی خواننده است. با توجه به اطلاعاتی که خواننده از قبل درباره موضوع دارد، می‌تواند به کمک متن ایده‌های جدیدی را کسب کند و داده‌های جدیدتری را در ذهن خود پردازش کند.

هدف از Skimming چیست ؟

«Skimming» به معنای خواندن سریع متن به منظور درک مفهوم و ایده اصلی متن است. به کمک این تکنیک نمی‌توانیم به همه اطلاعات داخل متن دست پیدا کنیم، اما می‌‌توانیم تصویری کلی از آن را در ذهن خود داشته باشیم و در واقع برای مرحله بعد که «Scanning» است، تا حدودی آماده شویم.

چگونه می‌توانیم مهارت ریدینگ را تقویت کنیم؟

برای تقویت ریدینگ می‌توانیم متن را با صدای بلند بخوانیم. همچنین می‌توانیم از تکنیک‌هایی مانند «Skimming» و «Scanning» کمک بگیریم یا منابع کمک‌آموزشی مرتبط با موضوع اصلی متن را انتخاب و مطالعه کنیم. به‌علاوه، می‌توانیم بعد از خواندن متن، درباره آن صحبت کنیم یا نظرمان را درمورد آن با دیگران به اشتراک بگذاریم. همچنین می‌توانیم خلاصه‌ای از آن را تعریف کنیم.

جمع‌بندی

در این مطلب یاد گرفتیم که ریدینگ چیست و چگونه می‌توانیم مهارت Reading را افزایش دهیم. همچنین متوجه شدیم که شش مهارت مهم برای یادگیری و تقویت ریدینگ وجود دارد و هر یک را به طور کامل توضیح دادیم. علاوه بر این، به برخی از مشکلاتی اشاره کردیم که بیشتر زبان‌آموزان هنگام خواندن متن با آن‌ها مواجه می‌شوند، مانند مشکلاتی که در رابطه با درک مطلب یا خواندن سریع متن وجود دارد.

برای رفع این مشکلات به تکنیک‌‌های ریدینگ پرداختیم که مهم‌ترین آن‌ها «Skimming» و «Scanning» بود. در انتها نیز به برخی از راهکارها برای تقویت ریدینگ اشاره کردیم. با رعایت این موارد می‌توانید به مرور مهارت بهتری در خواندن متن‌های انگلیسی کسب کنید. همچنین می‌توانید سرعت خواندن خود را افزایش دهید که برای خواندن رمان کمک زیادی به شما خواهد کرد.

از دیگر مواردی که در این مطلب به آن اشاره شد، اهمیت ریدینگ در آزمون‌های بین‌المللی مانند آیلتس بود. در این آزمون‌، چهار مهارت اصلی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که یکی از آن‌ها Reading است. برای این‌که بتوانیم از عهده این بخش از آزمون بربیاییم، باید بدانیم که ریدینگ چیست و چه راهکارهایی برای زدن تست‌های آن وجود دارد. در این مطلب اشار‌ه‌ای هم به این مقوله داشتیم.

در مجموع، برای تقویت مهارت ریدینگ روش‌های مختلفی وجود دارد که هر یک می‌تواند به مرور تأثیرگذار واقع شود. اما این امر به نوع یادگیری افراد نیز بستگی دارد. برخی از روش‌ها در رابطه با بعضی از افراد نتیجه مطلوبی دارد، درحالی‌که برای برخی، سایر روش‌ها مناسب است و نتیجه دلخواهی در بر خواهد داشت. بنابراین، توصیه می‌کنیم روشی را امتحان کنید که بیشتری تأثیر را روی شما دارد و به روند یادگیری بهتر شما کمک می‌کند.

اهمیت یادگیری ریدینگ را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • بهبود مهارت‌های زبانی
  • بهبود درک مطلب
  • تقویت حافظه
  • به چالش کشیدن کلیشه‌ها و آداب و رسوم اجتماعی در جامعه
  • کاهش استرس
  • تقویت دامنه واژگان
  • تقویت قوه تخیل
  • افزایش اعتمادبه‌نفس
  • جلوگیری از ابتلا به فراموشی در کهنسالی
  • رفع مشکلات بی‌خوابی

برای کسانی که به خواندن و مطالعه علاقه‌مندند، در ادامه فهرستی از منابع مختلف معرفی شده است که می‌توانند به کمک آن، مهارت ریدینگ را تقویت کنند.

  • روزنامه
  • محله
  • کتاب‌های طنز
  • دایرةالمعارف
  • رمان‌های مخصوص کودکان
  • کتاب‌ داستان
  • کتاب‌های علمی (غیرداستانی)
  • مانگا (رمان‌های گرافیکی ژاپنی که در ژانرهای مختلف و برای سنین گوناگون به صورت کتاب و مجله و به شکل سریالی منتشر می‌شود.)

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «راهنمای آزمون های زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
UnderstoodPlanet SparkButte CollegeEnglish ClubYRFBright Link Preparation
۲ دیدگاه برای «ریدینگ چیست و چگونه مهارت Reading خود را تقویت کنیم؟»

درباره همه چی نوشتین اصلن منسجم نیست مثلن تلفظ چه ربطی داره به درک مطلب D:

با سلام؛
مطلب درباره راه‌های تقویت ریدینگ است و توضیحات کاملی در این رابطه ارائه شده است. درمورد تلفظ هم در بخشی از مطلب به این نکته اشاره شده که روشی برای تقویت ریدینگ کودگان است، زیرا با بلند خواندن متن و آشنایی با تلفظ کلمات می‌توانند درک بهتری از آن داشته باشند. همچنین در بخش اهمیت واژگان در یادگیری ریدینگ به این موضوع پرداختیم که اگر با کلمات و تلفظ درست آن‌ها آشنا باشید، می‌توانید موقع خواندن متن، به‌جای مکث کردن روی کلمه‌ها، آن‌ها را سریع‌تر بخوانید. بنابراین، آشنایی با تلفظ درست کلمه‌ها می‌تواند بر سرعت خواندن متن و درک آن تاثیر داشته باشد.
موفق باشید.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *