اسپیکینگ چیست و چگونه مهارت Speaking خود را تقویت کنیم؟

۷۰۵۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۱ دقیقه
اسپیکینگ چیست و چگونه مهارت Speaking خود را تقویت کنیم؟

زبان انگلیسی از چهار مهارت «شنیدن»، «خواندن»، «صحبت کردن» و «نوشتن» تشکیل شده است. بهبود مهارت اسپیکینگ زبان انگلیسی یکی از نیازهای اساسی برای هر زبان‌آموزی به شمار می‌رود. در بسیاری از آزمون‌های بین‌المللی مانند آیلتس یا تافل نیز اسپیکینگ معیار ارزشیابی مهمی تلقی می‌شود و به کمک آن می‌توان میزان تسلط هر فرد بر زبان انگلیسی را تعیین کرد. از لحظه‌‌ای که شروع به یادگیری زبان انگلیسی می‌کنید، روش‌های مختلفی برای بهبود این مهارت پیش روی شما قرار می‌‌گیرد. در این آموزش قصد داریم بدانیم اسپیکینگ چیست و چگونه مهارت Speaking خود را تقویت کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

اسپیکینگ چیست ؟

مهارت «speaking» شامل توانایی صحبت کردن و برقراری ارتباط با دیگران است. کودکان این مهارت را در در مدرسه تقویت می‌کنند و در تمام زندگی خود از آن بهره می‌برند. اسپیکینگ فرایندی تعاملی است که به واسطه آن اطلاعات به اشتراک گذاشته می‌شود و در صورت لزوم شنونده را وارد مسیر گفت‌‌وگو می‌کند. بنابراین، در روند یادگیری، آشنایی با هر دو مهارت «speaking» و «listening» از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا با تسلط بر آن‌ها می‌توانیم به شکلی مؤثر با دیگران رابطه برقرار کنیم.

اسپیکینگ دومین مهارت از چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی به شمار می‌رود. چهار مهارت اصلی زبان شامل موارد زیر است:

  • Listening
  • Speaking
  • Reading
  • Writing

به دلیل شکل گفتاری که این مهارت دارد، معمولاً به دست‌کم یک شنونده نیاز دارد. هنگامی که دو یا چند نفر با هم صحبت می‌کنند، گفت‌وگو شکل «مکالمه» (Dialogue) به خود می‌گیرد. بنابراین، صحبت کردن می‌تواند در یک روند طبیعی از شخصی یه شخص دیگری انتقال یابد. همچنین می‌تواند از قبل برنامه‌ریزی شده باشد، مانند آنچه که در سخنرانی یا ارائه اتفاق می‌افتد.

برای این‌که بدانیم اسپیکینگ چیست و چگونه آن را تقویت کنیم، بهتر است با انواع آن آشنا شویم. در واقع اسپیکینگ می‌تواند به دو صورت «رسمی» (Formal) و «غیررسمی» (Informal) باشد. از حالت غیررسمی آن برای صحبت کردن با اعضای خانواده یا دوستان و آشنایان استفاده می‌کنیم و در قالب محاوره‌های روزمره از آن کمک می‌گیریم. حالت رسمی برای موقعیت‌های شغلی یا تحصیلی کاربرد دارد یا در مواقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد که افرادی را برای اولین بار ملاقات می‌کنیم.

اسپیکینگ بدون شک مهارتی است که اغلب زبان‌آموزان آرزو دارند آن را به بهترین شکل یاد بگیرند و کاملاً بر آن مسلط شوند. امروزه راه‌های بهبود مهارت اسپیکینگ از تنوع زیادی برخوردار است و شامل اپلیکیشن‌ها و سایر منابع کمک‌آموزشی آنلاین می‌شود که به صورت رایگان یا با پرداخت هزینه در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

علاوه بر این، زبان‌آموزان می‌توانند با عضو شدن در گروه‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی، با یکدیگر به صورت آنلاین گپ‌وگفت کنند و به این طریق مهارت Speaking را بهبود بخشند. اما برای اینکه بدانیم اسپیکینگ چیست لازم است با عناصر اصلی آن آشنا شویم. در ادامه به این مسئله اشاره کرده‌ایم.

عناصر اصلی اسپیکینگ چیست ؟

عناصر اصلی اسپیکینگ را به چهار دسته زیر تقسیم می‌کنند:

  • «فصاحت» (Fluency)
  • «واژگان» (Vocabulary)
  • «دستور زبان» (Grammar)
  • «تلفظ» (Pronunciation)

فصاحت

فصاحت به معنای تسلط داشتن بر نحوه گفت‌وگو و صحبت کردن است. در واقع، هنگامی که از روانی کلام برخورداریم و می‌توانیم با اعتمادبه‌نفس به زبان انگلیسی سخن بگوییم و دیگران را تحت تأثیر قرار دهیم، اسپیکینگ به شکل مؤثری اتفاق افتاده است. اگر مدت زمان زیادی را صرف یادگیری زبان انگلیسی کرده‌اید، بدون شک باید بتوانید زبان انگلیسی را سلیس و روان صحبت کنید. علاوه بر این، باید بتوانید منظور خود را به طور واضح به شنونده منتقل کنید، به گونه‌ای که شنونده حرف‌های شما را دنبال کند و به راحتی متوجه آن بشود.

برای این که بدانیم اسپیکینگ چیست و چطور آن را تقویت کنیم، باید مفهوم فصاحت کلام را درک کنیم. فصاحت یعنی توانایی شنیدن کلمات و درک بلافاصله آن‌ها. به عبارت دیگر، اگر کلمه‌ای نوشته شود، شخص می‌تواند به راحتی آن را بخواند و تلفظ کند. حتی می‌تواند متن‌های طولانی را با صدای بلند روخوانی کند. هر چقدر زبان‌آموز بر خواندن و صحبت کردن تسلط بیشتری داشته باشد، توانایی برقراری ارتباط و تعامل با دیگران به زبان انگلیسی در او بیشتر خواهد شد و در نهایت می‌تواند بدون دغدغه و با اعتمادبه‌نفس کامل جلوی دیگران صحبت کند.

واژگان

اگر نتوانید از واژگان مناسب برای صحبت کردن استفاده کنید، بدون شک قادر نخواهید بود منظور خود را به طور کامل برسانید. در حقیقت، دایره واژگان شما می‌تواند عاملی برای نشان دادن میزان تسلط شما بر مهارت اسپیکینگ باشد. گوینده خوب کسی است که به طور پیوسته در حال افزایش دامنه واژگان خود باشد.

هر چقدر تعداد کلمات بیشتری بدانید، بر اسپیکینگ شما تأثیر بهتری خواهد داشت. البته این بدان معنی نیست که صرفاً تعدادی کلمه را حفظ کنید، بلکه لازم است با نحوه کاربرد آن‌ها در جمله آشنا شوید و کلماتی را یاد بگیرید که همراه آن‌ها می‌آیند و به آن «کالوکیشن» (Collocation) می‌گویند.

بهترین راه برای یادگیری کالوکیشن، خواندن کلمات جدید در قالب مثال و جمله است که به‌کمک متن‌های انگلیسی یا دیکشنری می‌‌توانید آن‌ها را بیاموزید. برای حفظ کردن لغات انگلیسی می‌توانید آن‌ها را یادداشت کنید و هر روز کمی از وقت خود را به مرور تعدادی از آن‌ها اختصاص دهید.

دستور زبان

برای یادگیری دستور زبان انگلیسی، معمولاً افراد با چالش‌های زیادی روبه رو می‌شوند، زیرا به‌کارگیری آن‌ها در مکالمه‌های روزمره چندان راحت نیست و از طرفی مواجهه با حجم زیادی از مطالب گرامری، زبان‌آموزان را دچار نگرانی می‌کند. از این جهت توصیه می‌شود که سطح گرامر انگلیسی خود را بالا ببرید تا در بهبود مهارت اسپیکینگ شما مؤثر واقع شود. هر چقدر اشتباهات گرامری کمتری داشته باشید، بهتر صحبت خواهید کرد.

البته نیازی نیست که حین گفت‌وگو مدام نگران اشتباهات گرامری خود باشید؛ یک گوینده خوب صرفاً کسی نیست که بدون غلط حرف بزند. اما بهتر است توانایی خود را رابطه با یادگیری زمان‌های انگلیسی افزایش دهید، زیرا در خصوص استفاده از زمان‌ها در جمله، مهم است که به درستی و در جای مناسب از آن‌ها استفاده کنید. به علاوه، آشنایی با سایر ساختارهای مهم دستور زبان انگلیسی نیز اهمیت دارد.

تلفظ

آشنایی با تلفظ درست کلمات انگلیسی بخش مهم دیگری از عوامل تأثیرگذار در روند یادگیری اسپیکینگ است. برای این‌که بدانیم اسپیکینگ چیست و چطور آن را تقویت کنیم، باید بتوانیم کلمات را به درستی ادا کنیم. البته تلفظ کلمات انگلیسی در کشورهای انگلیسی‌زبان در برخی موارد تفاوت‌هایی هم دارد. برای مثال، یادگیری با لهجه انگلیسی بریتانیایی و انگلیسی آمریکایی، نیازمند آموختن و گوش دادن به منابع گوناگونی است.

به همین دلیل تلفظ کلمات اغلب امری پیچیده به نظر می‌رسد و به مهارت‌های جانبی نیاز دارد که باید به طور مداوم تمرین شود. یک گوینده متبحر بر استفاده از مهارت‌های جانبی تلفظ کلمات تأکید دارد و به واسطه آن‌ها قادر است به شکلی هدفمند و گیرا با افراد دیگر و در موقعیت‌های مختلف ارتباط برقرار کند.

یکی از روش‌های سودمند در یادگیری تلفظ کلمات، تقلید کردن است. برای این کار می‌توانید به شخصی انگلیسی‌زبان یا کسی گوش بدهید که کلمات را درست و با لهجه خوب تلفظ می‌کند. سپس سعی کنید دقیقاً مانند آن‌ها صحبت کنید. همچنین می‌توانید به فایل‌های صوتی رمان‌های انگلیسی گوش بدهید یا به کمک اپلیکیشن‌ یادگیری زبان یا شنیدن پادکست‌های آموزشی و تکرار آن‌ها، تلفظ صحیح کلمات را در جمله یاد بگیرید.

همان‌طور که اشاره شد، برای بهبود تلفظ کلمات انگلیسی، لازم است با مهارت‌های جانبی آن نیز آشنا شویم. این مهارت‌ها شامل «استرس کلمه و جمله» (Word and Sentence stress)، «آهنگ صدا» (Intonation)، «ریتم» (Rhythm) و کاربرد «صداهای مجزا» (Individual Sounds) در زبان انگلیسی می‌شود.

با توجه به اهمیت یادگیری زبان انگلیسی، «فرادرس» اقدام به انتشار فیلم‌های زبان انگلیسی کرده که لینک‌های آن در ادامه آمده است.

اهمیت اسپیکینگ چیست

اهمیت یادگیری مهارت اسپیکینگ چیست ؟

تعامل و ارتباط با دیگران، پایه و اساس جامعه است. با این روش می‌توانیم ارتباطات را شکل دهیم، تصمیم‌های مختلفی بگیریم و انگیزه‌ای برای ایجاد تغییر داشته باشیم. اگر ندانیم اسپیکینگ چیست و با راه‌های بهبود آن آشنا نشویم، پیشرفت در محیط کار و زندگی شخصی تقریباً امکان‌ناپذیر خواهد بود.

صحبت کردن در مکان‌های عمومی یا مقابل کارکنان و سایر افراد، یکی از شیوه‌های مهم و ضروری در برقراری ارتباط به شمار می‌رود. در این میان، ترس از بودن در میان مردم یا صحبت کردن برای قشر کثیری از آن‌ها، همواره به عنوان مانعی بر سر راه برخی از افراد بوده است.

از همان دوران ابتدایی، می‌توانستیم چنین دانش‌آموزانی را در کلاس‌های درس تشخیص دهیم؛ آن‌هایی که همواره روی نیمکت انتهای کلاس می‌نشستند و در مواقعی که معلم سؤالی را مطرح می‌کرد، از بالا بردن دست‌های خود و پاسخ دادن به او اجتناب می‌کردند. اما در محیط کار، صحبت کردن با افراد دیگر یا ارائه سخنرانی، مهارتی ضروری و چه‌بسا حیاتی در موفقیت کارکنان و هیئت‌مدیره محسوب می‌گردد. در واقع محاوره‌های میان همکاران، رئیس، مشتری و غیره می‌تواند تأثیر شگرفی بر مسیر شغلی پیش روی ما داشته باشد و میزان موفقیت را افزایش دهد.

اسپیکینگ فقط یکی از چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی به شمار می‌رود، اما همه این مهارت‌ها به نوعی هم مرتبط هستند. یعنی ضعف در یکی از آن‌ها بر دیگری نیز تأثیر خوبی نخواهد گذاشت. ازطرفی، توانایی صحبت کردن به زبان انگلیسی موهبتی است که برتری شخص گوینده را نسبت به سایر افراد در جمع نشان می‌دهد. بدون شک با افراد زیادی سروکار داشته‌ایم که شاید دستور زبان انگلیسی را به خوبی می‌دانند و از دایره واژگان خوبی برخوردارند، اما قادر نیستند از آن‌ها در صحبت کردن استفاده کنند.

بنابراین، اگر بدانیم اسپیکینگ چیست و دانش کافی در این زمینه داشته باشیم، می‌توانیم به هدف دلخواه خود در یادگیری زبان انگلیسی برسیم. دلایل زیادی وجود دارد که اهمیت یادگیری اسپیکینگ را بیش از پیش نشان می‌دهد. در ادامه این مطلب قصد داریم به چند دلیل مهم اشاره کنیم.

  • باعث موفقیت شغلی می‌شود. تجربه نشان داده که افرادی که اسپیکینگ بهتری دارند، در موقعیت‌های کاری خود نیز موفق‌تر عمل کرده‌اند. در واقع، بسیاری از شرکت‌های و مؤسسات حرفه‌ای، نیروهای خود را با توجه به توانایی آن‌ها در صحبت کردن به زبان انگلیسی استخدام می‌کنند و معیار رتبه‌بندی آن‌ها را بر همین اساس قرار می‌دهند. بنابراین، بالا بردن مهارت speaking امری بسیار ضروری و چشمگیر در پیشرفت شغلی افراد خواهد بود.
  • باعث ایجاد انگیزه در افراد می‌شود. زمانی که شخصی به زبان انگلیسی صحبت می‌کند و مورد تشویق یا حتی تعجب دوستان یا اطرافیان قرار می‌گیرد، انگیزه مضاعفی برای بهبود آن در خود پیدا خواهد کرد. انگیزه مهم‌ترین عامل برای ادامه راه است و برای افرادی که می‌خواهند بدانند مهارت اسپیکنیگ چیست و چگونه باید آن را تقویت کنند، ایجاد انگیزه می‌تواند سرعت یادگیری آن‌ها را افزایش دهد.
  •  باعث بهبود مهارت اطلاع‌رسانی و راهنمایی افراد می‌شود. مدیران ارشد، مدرسان، فرماند‌گان ارتش، وکلا و سیاست‌مداران، همراه با سایر افراد، باید مهارت اسپیکینگ خود را به طور فزاینده‌ای بهبود بخشند، چراکه در بیشتر کشورهای دنیا، بیشتر گفت‌وگوها به زبان انگلیسی برگزار می‌شود و برای انتقال آموخته‌های خود به افراد دیگر، بهترین راه این است که از زبانی واحد کمک بگیرند. از آنجایی که زبان انگلیسی یک زبان بین‌المللی به شمار می‌رود و زبان بسیاری از افراد در کشورهای مختلف است، بهترین راه یادگیری و بهبود اسپیکینگ است. با این روش اطلاع‌رسانی و راهنمایی دیگران به مراتب ساده‌تر و سریع‌تر خواهد بود.
  • باعث ایجاد برتری نسبت به سایر افراد مجموعه می‌شود. وقتی کسی می‌داند که اسپیکینگ چیست و از آن استفاده می‌کند، در واقع به آن به چشم مهارتی معمولی می‌نگرد. اما توانایی صحبت کردن، آن‌هم به شکلی تأثیرگذار، امری عادی نیست. برای مثال، عده زیادی موقع صحبت کردن مضطرب می‌شوند. اما اگر بتوانیم به آن به عنوان مهارتی خاص نگاه کنیم، بدون شک احساس برتری خود را در جمع نسبت به سایر اعضای مجموعه حس خواهیم کرد.
  • باعث ایجاد رضایت فردی می‌شود. اشخاصی که تجربه سخنرانی در مکان‌های عمومی یا جلسه‌های گوناگونی را دارند، باید بتوانند به گونه‌ای صحبت کنند که مخاطب به طور کامل و به راحتی متوجه صحبت‌های آن‌ها بشود و در عین حال انگیزه و شوق کافی برای دنبال کردن صحبت‌های گوینده را داشته باشد. بنابراین، صحبت کردن مهارتی است که علاوه بر داشتن دانش کافی و اعتمادبه‌نفس، نیازمند به‌کارگیری روش‌هایی است که بتواند مخاطب را با خود پیش ببرد تا از شنیدن آن لذت ببرد. هنگامی که سخنرانی به پایان می‌رسد، از نوع قدردانی مخاطبان می‌توانیم میزان رضایت آن‌ها را متوجه شویم و در نهایت نوعی رضایت درونی از خود داشته باشیم.
اسپیکینگ چیست

راه های تقویت اسپیکینگ چیست ؟

زبان انگلیسی زبان رایج میان افراد مختلف است. به کمک زبان انگلیسی، افراد با ملیت‌ها و زبان‌های بومی متفاوت، می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند، بنابراین یکی از عوامل ایجاد تعامل و یکپارچکی میان مردم به شمار می‌رود. مکالمه کردن به زبان انگلیسی، نه‌تنها راهی برای ایجاد ارتباط است، بلکه ما را با فرهنگ‌ها و آداب و رسوم کشورهای مختلف نیز آشنا می‌کند. همچنین توانایی صحبت کردن به زبان انگلیسی در سطحی مطلوب فرصت‌های شغلی جدیدی را پیش روی ما قرار خواهد داد.

هر چقدر موقع صحبت کردن تسلط بیشتری داشته باشید و گفت‌وگوهای هیجان‌انگیزتری ارائه دهید، تأثیر بیشتری در افراد خواهید داشت. زبان انگلیسی در سفر، مذاکرات مختلف، مطالعه و کار کردن نیز کارایی زیادی دارد. ازطرفی، تلفظ درست کلمات و توانایی ادا کردن آن‌ها به نحوی مطلوب نیز از ویژگی‌های مهم اسپیکینگ است. بنابراین، باید بتوانیم راه‌های تقویت این مهارت را یاد بگیریم و آن را در سطح گسترده‌ای به کار ببریم. در ادامه این مطلب، قصد داریم تعدادی از راه‌های بهبود اسپیکینگ را معرفی کنیم.

لازم به ذکر است که برای تقویت اسپیکینگ خود می‌توانید از مجموعه آموزش اسپیکینگ زبان انگلیسی مقدماتی تا پیشرفته فرادرس استفاده کنید.

دامنه واژگان خود را گسترش دهید

برای این‌که بدانید اسپیکینگ چیست و چطور دامنه واژگان خود را افزایش دهید، لازم است دو راهکار زیر را به خاطر داشته باشید:

  • هر روز کلمه‌های جدید یاد بگیرید. اگر هر روز اندکی از وقت خود را صرف یادگیری کلمه‌های جدید بکنید، به مرور تعداد کلمات بیشتری را می‌آموزید. البته لازم است هر روز مروری بر کلمه‌های روزهای قبل نیز داشته باشید تا آن‌ها را فراموش نکنید. تصور کنید که روزی فقط یک کلمه جدید می‌آموزید؛ در آن صورت شما طی یک سال، ۳۶۵ کلمه جدید یاد گرفته‌اید. اخبار، روزنامه، موزیک یا فیلم و سریال، روش‌های مناسبی برای تمرین و یاد گرفتن لغات جدید است. اگر به موسیقی علاقه دارید، تمرکز خود را به شعر آن بدهید و کلمه یا اصطلاحات جدید آن را یادداشت کنید.
  • کلمات را در قالب عبارت یا جمله بیاموزید. یکی از اشتباهات زبان‌آموزان در مسیر یادگیری مهارت اسپیکینگ، حفظ کردن تعداد زیادی کلمه است. با این کار نتیجه مطلوبی حاصل نمی‌شود، مگر این‌که آن‌ها را در قالب عبارت یا جمله یاد بگیرید. همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره شد، کلمه‌های انگلیسی با اجزای کلام دیگری همراه می‌شوند که به آن‌ها کالوکیشن گفته می‌شود. در حقیقت، این کالوکیشن‌های انگلیسی هستند که می‌توانند به بهبود مهارت اسپیکینگ کمک کنند. برای مثال، فعل «prevent» به معنای «جلوگیری کردن»، می‌تواند با حرف اضافه «from» همراه شود و بعد از آن اسم یا اسم مصدر بیاید.

تلفظ درست کلمات را یاد بگیرید

ممکن است تعداد زیادی کلمه حفظ باشید، اما اگر آن‌ها را به درستی ادا نکنید، قادر به درک آن‌ها نیستید. در این صورت، فقط وقت خود را بیهوده صرف یادگیری چند کلمه کرده‌اید، بی‌آن‌که نتیجه‌ای در بر داشته باشد.

اگر از دیکشنری‌های معتبری مانند «Longman» ،«Macmillan» یا « Merriam-Webster» استفاده می‌کنید، به علائمی که برای تلفظ کلمه‌ها به کار رفته توجه کنید و بارها به تلفظ انگلیسی و آمریکایی آن گوش دهید و تکرار کنید. آموزش‌هایی در رابطه با تلفظ در یوتیوب یا پادکست‌های زبان انگلیسی ارائه شده که به کمک آن‌ها می‌توانید این مهارت را تقویت کنید.

البته نیازی نیست که هر دو لهجه را یاد بگیرید، اما اگر قصد شرکت در آزمون‌های بین‌المللی نظیر آیلتس، تافل یا دولینگو را دارید، توصیه می‌کنیم هر دو لهجه را تمرین کنید، زیرا گویندگان بخش لیسنینگ آزمون‌‌ها اغلب لهجه‌های مختلفی دارند و برای این‌که بتوانید به راحتی مکالمه میان آن‌ها را بفهمید، آشنایی با هر دو لهجه بریتانیایی و آمریکایی می‌تواند به شما کمک زیادی بکند.

کلمه‌های جدید را در قالب متن یا جمله یاد بگیرید

برای این‌که بدانیم اسپیکینگ چیست و به عنوان یکی از راه‌های تقویت این مهارت، باید یادگیری لغات جدید را در دستور کار خود قرار دهیم. برای این منظور، خواندن شعر، رمان یا گوش دادن به موسیقی می‌تواند در افزایش دایره لغات تأثیر زیادی داشته باشد. اما موقع یاد گرفتن، باید به این نکته توجه کنید که یادگیری لغات روند طبیعی خود را طی کند. به عبارت دیگر، یادگیری کلمه باید در جمله اتفاق بیفتد نه خارج از متن. زیرا کلمه‌ای که به صورت مجزا به خاطر سپرده شود، خیلی زود هم فراموش می‌شود و نمی‌توانیم در مکالمه استفاده درستی از آن داشته باشیم.

برای یاد گرفتن کلمه‌های جدید، به نکات زیر توجه کنید.

  • صداهای مرتبط. در نظر داشته باشید که کلمه‌ها چگونه به هم متصل می‌شوند: چطور دو صدا در هم ادغام می‌شوند و صدایی بین صدای دیگر محو می‌شود تا روند طبیعی صحبت کردن حفظ شود.
  • شکل کوتاه کلمه‌. توجه به شکل‌های کوتاه کلمه نیز در صحبت کردن از اهمیت زیادی برخوردار است. برای مثال «I am» به صورت «I'm» و «he will» به صورت «he'll» نوشته و خوانده می‌شود. یا شکل کوتاه «don't» برای «do not» به کار می‌رود.
  • استرس کلمه. در زبان انگلیسی کلمه‌های بیشماری وجود دارد که ممکن است بیشتر از یک «سیلاب» (Syllable) داشته باشند. در چنین حالتی «استرس» (Stress) می‌تواند روی سیلاب متفاوتی قرار بگیرد. بنابراین، لازم است هنگام یاد گرفتن کلمه جدید، استرس آن را نیز بشناسیم و آن را به خوبی ادا کنیم.
  • ریتم کلمه. ریتم کلمه نیز در نتیجه استرس، شکل کوتاه کلمه و صداهای مرتبط حاصل می‌شود. در واقع ریتم همان بالا و پایین صداست که مانند موسیقی گوش را نوازش می‌دهد. رعایت کردن ریتم کلمه و جمله، باعث زیباتر شدن کلام می‌شود و بیشتر به دل مخاطب می‌نشیند.

اعتماد‌به‌نفس کافی برای صحبت کردن داشته باشید

یکی از موانع اصلی بر سر راه اسپیکینگ، کمبود اعتمادبه‌نفس است. بدون شک زبان‌آموزان زیادی در این رابطه با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و حتی ممکن است در روند یادگیری آن‌ها اختلالاتی ایجاد کند. بهترین راه برای از بین بردن این مشکل، تمرین کردن و صحبت کردن در موقعیت‌های مختلف و در حضور اشخاص گوناگون است. بنابراین، توصیه می‌شود که نکات زیر را رعایت کنید تا باعث افزایش اعتمادبه‌نفس و در نتیجه تقویت اسپیکینگ شما شود.

  • قبل از هر چیز خودتان را بشناسید.
  • اجازه ندهید افکار منفی ذهن شما را احاطه کند.
  • توانایی‌های خود را دست‌کم نگیرید.
  • بیش از حد کمال‌گرا نباشید و اگر حین صحبت کردن اشتباه گرامری دارید یا کلمه‌ مدنظر را به یاد نمی‌آورید، ناامید نشوید.
  • مسیری را که در پیش گرفته‌اید، تا انتها ادامه دهید.
  • بر ترس‌های خود حین صحبت کردن غلبه کنید.
  • صدای خود را حین تمرین ضبط کنید. سپس بارها به آن گوش دهید، نقاط ضعف خود را شناسایی کنید و آن‌ را مرتفع سازید.
  • سعی کنید روند پیشرفت خود را به طور دقیق ارزیابی کنید و به‌جای مقایسه خود با دیگران، خود را نسبت به گذشته ارزیابی کنید.
  • انگیزه کافی برای بهبود اسپیکینگ پیدا کنید.
  • سعی کنید کلمه‌ها را محکم ادا کنید و اعتمادبه‌نفس را در صدای خود نشان دهید.
راه های تقویت اسپیکینگ

در رویدادهایی شرکت کنید که به زبان انگلیسی برگزار می‌شود

در دانشگاه‌های بزرگ و معتبر یا سالن‌های تئاتر، رویدادهای متعددی برگزار می‌شود که شامل بحث و گفت‌وگو، خواندن متن‌های انگلیسی، نقل‌قول و قصه‌گویی است. در چنین مکان‌هایی می‌توانید با افراد انگلیسی‌زبان یا کسانی که به زبان انگلیسی تسلط زیادی دارند آشنا شوید، به صحبت‌های آن‌ها گوش دهید و در تعامل باشید.

علاوه بر این، در بسیاری از شهرها گروه‌های متعددی به منظور آموزش مباحثی علمی، تجاری یا روانشناسی، سمینارهایی را برپا می‌کنند و از افراد متخصص و مسلط به زبان انگلیسی کمک می‌گیرند تا برای مخاطبان خود سخنرانی کنند. حضور در چنین گردهمایی و رویدادهایی می‌تواند روشی مناسب برای محک زدن سطح زبان انگلیسی خود و بهبود آن در کنار افراد متخصص باشد. از این رو، توصیه می‌کنیم که اگر به چنین رویدادهایی دسترسی دارید، از آن‌ها غافل نشوید.

به کافه‌هایی سر بزنید که انجمن‌هایی به زبان انگلیسی تشکیل می‌دهند

اگر اعتمادبه‌نفس صحبت کردن در مکان‌های عمومی یا سخنرانی در حضور شماری از افراد را ندارید، می‌توانید سری به کافه‌های انگلیسی بزنید. در این مکان‌ها، معمولاً فضایی بسیار دوستانه و عاری از هر گونه استرس برقرار است و افراد می‌توانند پیرامون مسائل مختلف با یکدیگر به گپ‌وگفت بپردازند. همچنین دوستان جدید پیدا خواهید کرد و از بودن در کنار یکدیگر لذت خواهید برد.

برای پیدا کردن چنین کافه‌های در نزدیکی محل سکونت خود، بهترین راه این است که عضو گروه‌های اجتماعی شوید و از طریق آن‌ها چنین مکان‌هایی را انتخاب کنید. برای این‌که بدانیم اسپیکینگ چیست و چگونه آن را تقویت کنیم، یکی از روش‌های مؤثر صحبت کردن با افرادی است که سطح زبان بالاتری دارند و ما را با اصطلاحات رایج انگلیسی آشنا می‌کنند و فیلم‌ها یا سریال‌های خوبی را پیشنهاد می‌دهند. بنابراین با حضور در چنین مکان‌هایی هم زبان انگلیسی یاد می‌گیرید و هم اوقات فراعت خود را به شکل مطلوب و سرگرم‌کننده‌ای سپری خواهید کرد.

از اپلیکیشن‌های یادگیری زبان انگلیسی کمک بگیرید

برای این‌که بدانیم اسپیکینگ چیست و راه‌های تقویت آن را یاد بگیریم، استفاده از اپلیکیشن‌های یادگیری می‌تواند کمک زیادی بکند. برخی از این اپلیکیشن‌های آموزشی به صورت رایگان در دسترس است. به علاوه، اگر طی روزهای هفته فرصت زیادی برای مطالعه ندارید، می‌توانید یادگیری را به آخر هفته‌ها موکول کنید. در واقع هر زمانی که بخواهید می‌توانید به سراغ آن بروید. یادگیری اسپیکینگ به کمک اپلیکیشن می‌تواند هم جنبه آموزشی و هم سرگرمی داشته باشد. بنابراین توصیه می‌شود که این روش را جزئی از برنامه مطالعاتی خود بدانید.

از دیگر ویژگی‌های یادگیری با اپلیکیشن این است که می‌توانید با افراد انگلیسی‌زبان در سرتاسر دنیا ارتباط برقرار کنید. آن‌ها به صحبت‌های شما گوش می‌دهند و در ادامه نکته‌های مهمی را برای بهتر شدن این مهارت به شما گوشزد خواهند کرد. بنابراین، برای تمرین کردن نیز گزینه مطلوبی به شمار می‌رود. در آموزش‌های قبلی «فرادرس» به معرفی تعدادی از اپلیکیشن‌های یادگیری زبان انگلیسی پرداختیم که برای انواع مهارت‌ها نظیر یادگیری واژگان، دستور زبان، نوشتن و شنیدن توصیه شده است. لینک مطالعه این مطلب در ادامه آمده است.

تکنیک های موثر در بهبود مهارت اسپیکینگ

اکنون که یاد گرفتیم راه‌های تقویت اسپیکینگ چیست بهتر است با چند تکنیک برای بهبود این مهارت نیز آشنا شویم. در ادامه به تعدادی از این تکنیک‌ها اشاره شده است.

تکنیک Speech Shadowing

اگر بخواهیم این تکنیک را به طور خلاصه معرفی کنیم، باید بگوییم که به تقلید کردن مربوط می‌شود. در این روش به حرف زدن یک فرد انگلیسی‌زبان گوش می‌دهید و پس از آن جمله‌ها را دقیقاً مانند او تکرار می‌کنید. برای این کار نکات زیر را مدنظر داشته باشید.

  • برنامه موردعلاقه خود را انتخاب کنید که زیرنویس هم داشته باشد. مطمئن شوید که از شنیدن آن لذت می‌برید، در غیر این صورت ممکن است انگیزه خود را برای ادامه راه از دست بدهید یا خسته شوید.
  • بارها و بارها آن را تماشا کنید. برای بار اول آن را همراه با زیرنویس گوش دهید تا موضوع و روند صحبت کردن گوینده را متوجه شوید. سپس، در حالی که برای دومین بار به آن گوش می‌دهید، مرحله بعدی را انجام دهید.
  • حرف‌های شخص گوینده را جمله به جمله تکرار کنید. برنامه را اجرا کنید و پس از شنیدن هر جمله، آن را متوقف کنید. سعی کنید دقیقاً مانند گوینده آن جمله‌ها را تکرار کنید یا به نوعی از او تقلید کنید. حتی می‌توانید صدای خودتان را ضبط کنید و آن را با صدای گوینده مقایسه کنید. این مرحله را تا انتهای برنامه تکرار کنید.

تکنیک خودگویی

«خودگویی» (Self-talk) همان حرف زدن با خود است. برای اجرای این تکنیک فقط کافی‌ست با صدای بلند با خود انگلیسی صحبت کنید. حتی می‌توانید کتابی تهیه کنید و چند صفحه از آن را با صدای بلند بخوانید. این تمرین ممکن است سرعت خواندن را کمی کاهش دهد، اما به سرعت اسپیکینگ می‌افزاید. بنابرین، اگر قصد دارید بدانید اسپیکینگ چیست و چطور می‌توانید آن را بهبود بخشید، بدون شک این روش مؤثر خواهد بود.

تکنیک فکر کردن به انگلیسی

اگر قبل از حرف زدن، به چیزی که قصد گفتن آن را دارید به انگلیسی فکر کنید، زمان کمتری را صرف ساختن جمله یا پاسخ دادن به مکالمه‌های روزمره خواهید کرد. زیرا نیازی به ترجمه کردن ندارید. برای شروع بهتر است خاطرات روزانه خود را به زبان انگلیسی بگویید و قبل از آن به انگلیسی به آن فکر کنید. در واقع هدف این است که برای صحبت کردن، به زبان مادری خود فکر نکنید، زیرا بعد از آن ناچارید زمانی را به ترجمه افکار خود اختصاص دهید.

تکنیک بازگو کردن داستان

یکی از تکنیک‌های مؤثر برای این‌که بدانیم اسپیکینگ چیست و چطور آن را تقویت کنیم، بازگو کردن داستان به زبان انگلیسی است. با این کار خط فکری افراد دیگری را با کلمات خودتان بازگو می‌کنید.

به عنوان مثال، برای بازگو کردن داستانی ساده که گویای فرهنگ کشور خودتان باشد، نه‌تنها باید برای ترجمه آن معنی کلمه‌ها را منتقل کنید، بلکه باید بتوانید فرهنگ کشور خود را نیز انتقال دهید. اما به‌جای این کار که بسیار دشوار خواهد بود، می‌توانید با داستان کوتاهی به زبان انگلیسی شروع کنید. در این صورت، به درستی از مهارت‌های ارتباطی خود نیز استفاده کرده‌اید.

Public Speech

معرفی کتاب برای تقویت اسپیکینگ

بدون شک کتاب‌های آموزشی و کمک‌آموزشی، یکی از روش‌های مؤثر برای این است که بدانیم اسپیکینگ چیست و چطور آن را تقویت کنیم. از آنجایی که برای اسپیکینگ منابع زیادی در دسترس زبان‌آموزان قرار دارد، در ادامه این مطلب سعی کرده‌ایم تعدادی از کتاب‌های رایج و کاربردی در این زمینه را معرفی کنیم.

مجموعه کتاب‌های Speak Out

این کتاب‌ها جایزه جهانی آموزش مکالمه انگلیسی را کسب کرده‌اند و بیشتر مؤسسه‌های آموزشی آن را به عنوان منبعی مناسب برای تقویت اسپیکینگ تأیید و توصیه می‌کنند. «Speak Out» برای هر سطح ۱۰ تا ۱۲ درس دارد و هر درس شامل چهار بخش «Pronunciation» ،«Listening» ،«Speaking» و «Reading Comprehension» می‌شود.

از ویژگی‌های خوب این کتاب‌ها این است که برای همه سطوح طراحی شده‌ و فقط محدود به اسپیکینگ نیست. در این کتاب‌ها علاوه بر این‌که یاد می‌گیریم اسپیکینگ چیست و با راهکارهایی برای تقویت آن آشنا می‌شویم، لغات، عبارت‌ها و جمله‌های پرکاربرد را نیز می‌آموزیم. بنابراین هدف اصلی مجموعه کتاب‌های «Speak Out» افزایش توانایی زبان‌آموزان در برقراری ارتباط و بهبود مهارت مکالمه است.

کتاب های تقویت اسپیکینگ

مجموعه کتاب‌های Real (Listening and Speaking)

این مجموعه کتاب‌های پرطرفدار در چهار سطح (از مقدماتی تا پیشرفته) تهیه شده است و منبع بسیار خوبی برای تقویت مهارت شنیدن و صحبت کردن به شمار می‌رود. هر کتاب از ۱۶ درس تشکیل شده و موضوعات مختلفی مانند کار، تحصیل، خرید کردن، اقامت در هتل و غیره را پوشش می‌دهد. کتاب‌های «Real» همراه با فایل صوتی در دسترس افراد قرار گرفته است و برای کسانی که به صورت خودآموز مشغول تمرین مهارت اسپیکینگ هستند، گزینه مناسبی است.

مجموعه کتاب های Real

کتاب Word Power Made Easy

برای این‌که بدانیم اسپیکینگ چیست و چه راه‌هایی برای بهبود آن وجود دارد، این کتاب را با روشی گام‌به‌گام برای بهبود سطح زبان انگلیسی توصیه می‌کنیم. هر یک از درس‌ها به موضوعات مختلفی پرداخته و آموزش‌ها با چاشنی طنز همراه است تا آن را برای مخاطب دلنشین‌تر کند. به کمک لغات و ایده‌های جدید، به مرور زبان‌آموزان می‌توانند دانش خود را بالا ببرند.

نویسنده از آموزش لغت‌های جدید و ناآشنا شروع می‌کند، تلفظ آن‌ها را آموزش می‌دهد، به نکته‌های مهمی در خصوص املای درست آن‌ها اشاره می‌کند و راهکارهای ارزشمندی برای استفاده از دستور زبان جدید و جلوگیری از زبان قدیمی و پیچیده ارائه می‌دهد. در ادامه نیز بخشی به نام «progress check» وجود دارد که به مرور چند درس می‌پردازد و آزمون‌هایی نیز برای درس‌ها طراحی شده است.

Word power books

کتاب The Quick and Easy Way to Effective Speaking

توانایی صحبت کردن در مکان‌های عمومی و در حضور دیگران، چیزی نیست که به صورت ذاتی در وجود همه انسان‌ها باشد، بلکه ویژگی کاملاً اکتسابی به شمار می‌رود. انجام مبادلات تجاری، رضایت درونی و کسب موفقیت، در اغلب موارد به توانایی برقراری ارتباط مؤثر با دیگران بستگی دارد. در این کتاب یاد می‌گیریم که اسپیکینگ چیست و چگونه مهارت صحبت کردن در جمع را افزایش دهیم. دستورالعمل‌ها به صورت مرحله به مرحله ارائه شده و انگیزه زیادی برای ادامه مسیر در خواننده ایجاد می‌کند.

اسپیکینگ آیلتس

کتاب Speak English Like an American

در این کتاب، ۲۵ درس به همراه فایل صوتی آموزش داده شده است و شامل اصطلاحات مهم و رایج در محاوره روزمره می‌شود که با لهجه انگلیسی آمریکایی در دسترس قرار گرفته است. علاوه بر این، مثال‌های کاربردی نیز مطرح شده است تا تأثیر بیشتری داشته باشد. بنابرین، به کمک کتاب «Speak English Like an American» می‌توانید زبان انگلیسی را با لهجه آمریکایی صحبت کنید و متوجه عبارت‌ها و اصطلاحات به‌کاررفته در فیلم‌ها و سریال‌های آمریکایی شوید. در نهایت، این کتاب باعث افزایش اعتمادبه‌نفس شما در صحبت کردن با دیگران خواهد شد.

یادگیری زبان انگلیسی

کتاب Practical English Usage

نویسنده این کتاب «Michael Swan» است و در واقع کتابی برای تقویت دستور زبان انگلیسی به شمار می‌رود. اما از آنجایی که برای صحبت کردن باید گرامر خود را نیز به سطح مطلوبی برسانیم، مطالعه این کتاب را برای افرادی که در سطح متوسط به بالا هستند، توصیه می‌کنیم. در این کتاب به تمام نکات مهم دستور زبان انگلیسی اشاره می‌شود و به کمک مثال‌های متعدد مورد بررسی قرار می‌گیرد. این کتاب برای استادهای زبان انگلیسی نیز توصیه می‌شود، زیرا مواردی را آموزش داده که در هیچ کتابی نمی‌توانید همه آن‌ها را یک‌جا بیابید.

Practical English

کتاب English Collocations in Use

اگر می‌خواهید بدانید اسپیکینگ چیست و چگونه تقویت می‌شود، کتاب «English Collocations in Use» را مطالعه کنید. این کتاب در دو جلد و برای سطوح متوسط و پیشرفته طراحی شده است و به کمک آن می‌توانید با جمله‌ها یا عبارت‌هایی آشنا شوید که در نوشتار و گفتار کاربردهای فراوانی دارند. بنابراین تمرکز اصلی این کتاب بر روی تقویت مهارت «speaking» و «writing»‌ است. افزون بر این، به نکات مهمی در خصوص اشتباهات رایج میان زبان‌آموزان نیز اشاره می‌کند.

کتاب «English Collocations in Use» شامل ۶۰ درس می‌شود و هر درس دو صفحه دارد. در صفحه اول کلمه‌ها و عبارت‌های جدید نوشته شده و در صفحه دوم توضیحات مربوط به آن آمده است. همچنین شامل نمونه مکالمه‌های با موضوعات مختلف می‌شود و متن‌های کوتاهی برای نشان دادن کلمه‌های جدید در قالب متن یا جمله آورده شده است. در انتها نیز راهکارهای مؤثری برای جلوگیری از اشتباهات رایج میان دانشجویان ارائه می‌دهد.

کالوکیشن های انگلیسی

کتاب English Conversation

به کمک این کتاب که نسخه الکترونیکی آن در دسترس است، می‌توانید یاد بگیرید که اسپیکینگ چیست و چگونه این مهارت را تقویت کنید. علاوه بر آموزش‌، تمرین‌هایی برای تقویت مکالمه دارد، لغات و عبارات جدید را توضیح می‌دهد و برای آن‌ها مثال‌هایی ارائه می‌کند. به‌جز نسخه آنلاین، می‌توانید اپلیکیشن آن را نیز دانلود کنید. این اپلیکیشن شامل درس‌های رایگان به صورت صوتی است و در انتهای آن تمرین‌هایی در اختیار زبان‌آموز قرار می‌گیرد. این فایل‌‌های صوتی منبع خوبی برای تمرین تلفظ نیز به شمار می‌روند.

کتاب‌ تقویت اسپیکینگ

معرفی کتاب داستان برای تقویت اسپیکنیگ

علاوه بر کتاب‌هایی که برای تقویت مهارت اسپیکینگ معرفی شد، کتاب داستان‌های انگلیسی نیز می‌توانند در این زمینه مفید باشند. در ادمه تعدادی کتاب داستان برای بهبود اسپیکینگ معرفی شده است.

  • The Diary of a Young Girl by Anne Frank
  • To Kill a Mockingbird by Harper Lee
  • The Perks of Being a Wallflower by Stephen King
  • Treasure Island by Robert Louis Stevenson
  • Orientalism by Edward Said
  • One for the Money by Janet Evanovich
  • Leaving Time by Jodi Picoult

تقویت مهارت اسپیکینگ آیلتس

آزمون IELTS مخفف «International English Language Testing System» است و یک آزمون بین‌المللی به شمار می‌رود. این آزمون برای افرادی طراحی شده که قصد مهاجرت یا ادامه تحصیل در کشورهای دیگر را دارند. چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی در آزمون آیلتس مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • «Listening»
  • «Reading»
  • «Writing»
  • «Speaking»

یکی از بخش‌های آزمون آیلتس، بخش «speaking» است. در این بخش، که حدود ۱۱ تا ۱۴ دقیقه طول می‌کشد، شخصی با داوطلب مصاحبه می‌کند و سؤال‌هایی را مطرح می‌کند. آزمون اسپیکینگ آیلتس از سه بخش تشکیل شده است. بخش اول شامل سؤال‌هایی می‌شود که بیشتر درباره زندگی شخصی داوطلبی است، مانند محل سکونت، شغل، علاقه‌مندی‌ها و مواردی از این قبیل.

در بخش دوم سؤالی مطرح می‌شود که شامل یک سؤال اصلی و سه تا چهار سؤال دیگر و مرتبط با عنوان است. داوطلب یک دقیقه فرصت دارد که به آن فکر کند و سپس به مدت دو دقیقه درباره آن حرف بزند. در بخش سوم، باز هم سؤال‌های دیگری مطرح می‌شود که این بار با جزئیات بیشتری همراه است و داوطلب باید به طور کامل به آن‌ها پاسخ دهد.

آزمون اسپیکینگ هم‌زمان با آزمون کتبی برگزار نمی‌شود و ممکن است بلافاصله بعد از آزمون یا یک هفته قبل و بعد از آن انجام شود. برای تقویت مهارت اسپیکینگ آیلتس لازم است علاوه بر منابع موجود، نکات مهمی را نیز مدنظر داشته باشیم. در ادامه این مطلب قصد داریم برخی از راهکارهای مهم در خصوص تقویت مهارت اسپیکینگ را برشمریم.

  • آرامش خود را حفظ کنید. بسیاری از داوطلبان بر این باورند که اسپیکینگ سخت‌‌ترین بخش آزمون است، زیرا باید با شخصی که تسلط کامل بر زبان انگلیسی دارد، بدون اشتباه و به مدت ۱۱ تا ۱۴ دقیقه انگلیسی صحبت کنیم. به عبارت دیگر، باید بتوانیم هم‌زمان از واژگان مناسب و دستور زبان درستی استفاده کنیم و مفهوم خود را به درستی انتقال دهیم. همچنین می‌بایست از کلمه‌های ربط‌دهنده مناسب برای ارتباط میان جمله‌ها کمک بگیریم. انجام دادن همه این کارها ممکن است باعث ایجاد اضطراب و از دست دادن تمرکز شود. اما اگر از قبل تمرین کنیم و با روش‌های آمادگی در آزمون آیلتس آشنا شویم، می‌توانیم آرامش خود را حفظ کنیم. مهم‌ترین مسئله در رابطه با اسپیکینگ این است که بدانیم معیار نمره‌دهی آزمون اسپیکنیگ آیلتس فقط بر مبنای درصد خطای داوطلب نیست، بلکه شامل موارد دیگری مانند روانی کلام، استفاده از لغات مناسب، سرعت صحبت کردن و داشتن اعتمادبه‌نفس کافی در روز آزمون نیز می‌شود.
  • پاسخ‌های بلند و کامل بدهید. سؤال‌هایی که در آزمون اسپیکینگ مطرح می‌شود، معمولاً کوتاه است اما باید پاسخ‌های بلند و کاملی به آن‌ها داده شود، زیرا هدف ممتحن سنجش سطح زبان انگلیسی داوطلب است. بنابراین بهتر است از دادن پاسخ‌های کوتاه خودداری کنید. برای مثال، بهتر است برای هر سؤال دلایلی را ارائه دهید یا مثالی بزنید. در مجموع اگر در آزمون اسپیکینگ زیاد صحبت کردید، نگران نشوید.
  • از یک دقیقه فرصتی که در بخش دوم برای فکر کردن دارید، نهایت استفاده را ببرید. در بخش دوم اسپیکینگ، موضوعی در اختیار داوطلب قرار داده می‌شود که بر اساس آن باید به مدت دو دقیقه صحبت کند. اما قبل از حرف زدن، یک دقیقه فرصت فکر کردن به او داده می‌شود. طی این مدت، داوطلب باید درباره موضوع فکر کند و در ذهن خود کلمه‌های کلیدی و عبارت‌هایی را آماده کند که مناسب عنوان است. حتی می‌تواند کلمه‌های کلیدی را بنویسد و موقع صحبت کردن هر جا که لازم شد، به برگه رجوع کند و صحبت‌های خود را ادامه دهد.
  • حفظ نکنید. سؤال‌هایی که دربخش اسپیکینگ مطرح می‌شود، از الگوی مشابهی پیروی می‌کنند. مهم این است که به سؤال‌های هر بخشی که جواب می‌دهید، عبارت‌ها یا کلمه‌های کلیشه یا حفظ‌شده به کار نبرید. فرد آزمون‌گیرنده به اندازه کافی به زبان انگلیسی تسلط دارد و آن‌قدر با افراد مختلفی مصاحبه کرده است که به راحتی متوجه این موضوع خواهد شد و همین امر باعث می‌شود که نتوانید نمره خوبی کسب کنید. در عوض، توصیه می‌کنیم از لغت‌های پرکاربرد اما ساده کمک بگیرید و آن‌‌ها را با توجه به موضوعی که در اختیار شما قرار داده شده، به درستی به کار ببرید.
  • واضح و با سرعت مناسب صحبت کنید. سعی نکنید خیلی تند یا با عجله صحبت کنید. تند صحبت کردن باعث افزایش نمره شما نخواهد شد، بلکه ممکن است باعث افزایش اشتباهات شما حین صحبت کردن شود. نگران لهجه خود نیز نباشد؛ از همه لهجه‌ها استقبال می‌شود. فقط دقت داشته باشید که کلمه‌ها را به درستی تلفظ کنید.
  • به طور مداوم تمرین کنید. یکی از نکات مهم در خصوص تقویت اسپیکینگ آیلتس این است که عنوان‌های مربوط به آزمون‌های سال قبل را پیدا کنیم و آن‌ها را تمرین کنیم. موضوعات متنوع و گسترده‌ای در آزمون اسپیکینگ مطرح می‌شود و برای این‌که بدانیم موضوعات اسپیکینگ چیست می‌توانیم با تمرین‌های مداوم و بررسی نقاط ضعف خود، آمادگی لازم برای این بخش را به دست بیاوریم.
  • صدای خود را ضبط کنید. این کار به‌ مرور باعث بهبود مهارت اسپیکینگ می‌شود. زیرا وقتی صحبت می‌کنید، ممکن است متوجه اشتباهات خود نشوید، اما وقتی صدای خود را ضبط می‌کنید و به آن گوش می‌دهید، می‌توانید آن را به خوبی تجزیه و تحلیل کنید. در واقع یکی از روش‌های مؤثر در بالا بردن نمره آیلتس، شناسایی نقاط ضعف و برطرف کردن آن‌هاست. با این کار درصد خطاهای گرامری و کاربرد نادرست لغات کاهش می‌یابد و در فصاحت کلام نیز تأثیر چشمگیری خواهد داشت.
آموزش زبان انگلیسی

تقویت مهارت اسپیکینگ تافل

آزمون تافل نیز مانند آیلتس به عنوان یکی از آزمون‌های بین‌المللی، طرفداران زیادی دارد و هرساله به دفعات دپر کشورهای مخختلف برگزار می‌شود. TOEFL مخفف «Test of English as a Foreign Language» است و برای دانشجویانی طراحی شده که قصد ادامه تحصیل در کشورهای دیگر را دارند. زیرا شرط پذیرش اکثر دانشگاه‌ها داشتن مدرک تافل است. آزمون تافل به سه شیوه برگزار می‌شود که عبارت است از:

  • PBT – Paper-based Test
  • iBT – Internet-based Test
  • CBT – Computer-based Test

آزمون تافل CBT در گذشته کاربرد داشته و از سال ۲۰۰۶ آزمون iBT جایگزین آن شده است. آزمون iBT مخفف «Internet-Based Test» است و در بیشتر کشورهای دنیا از جمله ایران اعتبار دارد. این آزمون مانند آیلتس از چهار بخش تشکیل شده و چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. بخش اسپیکینگ آزمون تافل ۱۷ دقیقه طول می‌کشد و از ۴ تسک تشکیل شده است. در هر یک از این تسک‌ها موضوعی به داوطلب داده می‌شود که باید درباره آن صحبت کند.

برای آزمون اسپیکینگ تافل، داوطلب باید از میکروفون استفاده کند، زیرا برخلاف آیلتس، مصاحبه در حضور ممتحن انجام نمی‌شود، بلکه به صورت اینترنتی و به کمک کامپیوتر صورت می‌گیرد. در تسک اول، از شما می‌خواهند که به مدت ۴۵ ثانیه نظر شخصی خود را درباره جمله‌ای بگویید. برای ۳ تسک بعدی باید ۶۰ ثانیه درباره متن‌ها و‌ فایل‌های صوتی حرف بزنید. برای این‌که بدانیم اسپیکینگ چیست و چگونه خود را برای اسپیکینگ تافل آماده کنیم، در ادامه به چند روش برای تقویت این مهارت اشاره خواهیم کرد. بسیاری از این تکنیک‌ها بین تافل و آیلتس مشترک است.

  • با ساختار آزمون اسپیکینگ تافل آشنا شوید. همان‌طور که اشاره شد، آزمون اسپیکینگ تافل از ۴ تسک تشکیل شده و برای کسب آمادگی لازم، قبل از هر چیز لازم باید با نوع سؤال‌های و تکنیک‌های مربوط به آن آشنایی کافی پیدا کنیم. برای این کار می‌توان از نمونه سؤال‌های آزمون‌های سال‌های قبل کمک گرفت.
  • با معیارهای نمره‌دهی آزمون تافل آشنا شوید. مطمئن شوید که معیار نمره‌دهی بخش اسپیکینگ را می‌دانید، زیرا بر این اساس می‌توانید مهارت اسپیکینگ خود را تقویت کنید و نقاط ضعف خود را مرتفع سازید. برای مثال، پاسخ کامل به سؤال‌ها، سازمان‌دهی سؤال‌ها، فصاحت کلام، تلفظ درست کلمه‌ها، استفاده درست از گرامر و زمان‌های انگلیسی و به کار بردن واژگان مناسب از جمله مواردی هستند که برای نمره دادن در نظر گرفته می‌شوند. بنابراین، بهتر است برای هر یک از بخش‌های نمره‌دهی، به اندازه کافی آمادگی پیدا کنیم و منظور خود را به درستی انتقال دهیم. لازمه این کار تمرین‌های منظم و پیوسته است.
  • از عبارت‌های مناسب برای شروع استفاده کنید. فصاحت کلام و استفاده از کلمه‌ها یا عبارت‌های ربط‌دهنده می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در افزایش نمره اسپیکینگ شما داشته باشد. برای مثال می‌توانید از عبارت‌هایی نظیر «...What I was trying to say is» یا «...In other words» برای شروع صحبت کردن استفاده کنید. همچنین می‌توانید از عبارت‌هایی مانند «as a matter of fact» یا «moreover» برای موقعیت‌های خاص کمک بگیرید.
  • تلفظ صحیح کلمه‌ها را یاد بگیرید. یاد گرفتن تلفظ کلمه‌ها امری مهم محسوب می‌شود، اما به این معنی نیست که نگران لهجه خود باشید. هر لهجه‌ای که به کار ببرید، اگر با تلفظ درستی همراه باشد، مورد تأیید است. بنابراین، سعی کنید به کمک دیکشنری یا گوش دادن به فایل‌های صوتی یا پادکست‌های آموزشی، این مهارت را بهبود بخشید. به علاوه، هر زمان که با کلمه جدیدی آشنا می‌شوید، مطمئن شوید که تلفظ آن را نیز همراه با معنی آن یاد گرفته‌اید. بیشتر دیکشنری‌های آنلاین شامل تلفظ کلمات می‌شوند و بهترین منبع برای تمرین تلفظ است.
  • از تکنیک یادداشت‌برداری استفاده کنید. یادداشت‌برداری حین گوش دادن و خواندن، روش مفیدی برای حفظ تمرکز و به یاد آوردن موضوعاتی است که قصد صحبت کردن درباره آن‌ها را دارید. در این میان، یادداشت کردن کلمه‌های کلیدی می‌تواند کمک زیادی به شما بکند. حتی می‌توانید برای تسریع کار، از علائمی برای نوشتن برخی از کلمه‌ها استفاده کنید. برای مثال اگر می‌خواهید به بیان شباهت‌ها بپردازید، از علامت «=» استفاده کنید. همین‌طور برای بیان دلیل می‌توانید از حرف اول «reason» یعنی «r» و برای ارائه جزئیات از «d» که حرف اول «detail» است، کمک بگیرید. بدین ترتیب در وقت خود حین یادداشت‌برداری صرفه‌جویی کرده‌اید.

بهترین موضوع برای اسپیکینگ چیست ؟

برای این‌که بدانیم اسپیکینگ چیست و چطور آن را تقویت کنیم، در ادامه این مطلب سعی کرده‌ایم چند عنوان پرکاربرد را معرفی کنیم. برای هر یک از عنوان‌ها سؤال‌هایی نیز مطرح شده است که برای تمرین کردن مؤثر است.

Work

What is your job?

Where do you work?

Why did you choose that job?

Is it a popular job in your country?

Do you like your job?

Do you get on well with your colleagues?

What was your first day like?

If you had the chance, would you change your job?

Do you plan to continue with your job in the future?

Study

What do you study?

Where do you study that?

Why did you choose that subject?

Is it a popular subject in your country?

Do you like that subject?

If you had the chance, would you change the subject?

Do you plan to get a job in the same field as your subject?

Hometown

Where is your hometown?

Do you like your home town?

How often do you visit your home town?

What is the oldest place in your hometown?

How could your hometown be improved?

Has your hometown changed since you were a child?

Is there good public transportation in your home town?

Do you think your hometown is a good place to bring up children?

Art

Are you good at art?

Do you usually celebrate your birthday?

What did you do on your last birthday?

Can you remember a birthday you enjoyed as a child?

Do most people celebrate their birthdays with a party in your country?

Which birthdays are considered important in your country?

Childhood

Did you enjoy your childhood?

What is your first memory of your childhood?

Did you have a lot of friends when you were a child?

Do you think it is better for children to grow up in the city or in the countryside?

اسپیکینگ چیست

Clothes

Are clothes important to you?

What kind of clothes do you usually wear?

Do you ever wear the traditional clothes of your country?

Where do you usually buy your clothes?

Have you ever worn a uniform?

Do most people in your country follow fashion?

Computers

Do you often use a computer?

How do you usually get online?

Do you prefer desktops or laptops?

What do you use your computer for?

Do you think it is important to learn how to use a computer?

Daily Routine

When do you usually get up in the morning?

Do you usually have the same routine every day?

What is your daily routine like?

Do you ever change your routine?

Is your routine the same today as it was when you were a child?

Do you think it is important to have a daily routine?

Family & Friends

Do you spend much time with your family?

Who are you closest to in your family?

Who is your best friend?

Are you still friends with people from your childhood?

Is family important in your country?

Food

What's your favorite food like?

Have you always liked the same food?

Is there any food you dislike?

What is a common meal in your country?

o you have a diet?

What do you think of fast food?

Hobbies

Do you have a hobby?

What equipment do you need for it?

Do you think hobbies should be shared with other people?

Did you have a hobby as a child?

What hobbies are popular in your country?

What do you think people have hobbies?

سوالات رایج درباره اسپیکینگ

در ادامه سعی کرده‌ایم به تعدادی از پرسش‌های رایج در خصوص اسپیکینگ آیلتس پاسخ دهیم.

چهار مهارت اسپیکینگ چیست؟

چهار مهارت اسپیکینگ عبارت است از «روانی کلام» (Fluency)، «واژگان» (Vocabulary)، «دستور زبان» (Grammar) و «تلفظ» (Pronunciation). هر یک از این مهار‌ت‌ها را به‌تنهایی نمی‌توان برای پیشرفت اسپیکینگ در نظر گرفت. بلکه باید همه آن‌‌ها را در کنار هم بیاموزید تا به مرور شاهد پیشرفت خود باشیم.

تکنیک‌های موثر در بهبود مهارت اسپیکینگ چیست؟

یکی از تکنیک‌های موثر «Speech Shadowing» است. گر بخواهیم این تکنیک را به طور خلاصه معرفی کنیم، باید بگوییم که به تقلید کردن مربوط می‌شود. در این روش به حرف زدن یک فرد انگلیسی‌زبان گوش می‌دهید و پس از آن جمله‌ها را دقیقاً مانند او تکرار می‌کنید.

تکنیک دیگر «خودگویی» (Self-talk) است. برای اجرای این تکنیک فقط کافی‌ست با صدای بلند با خود انگلیسی صحبت کنید. حتی می‌توانید کتابی تهیه کنید و چند صفحه از آن را با صدای بلند بخوانید. روش دیگر فکر کردن به انگلیسی است. اگر قبل از حرف زدن، به چیزی که قصد گفتن آن را دارید به انگلیسی فکر کنید، زمان کمتری را صرف ساختن جمله یا پاسخ دادن به مکالمه‌های روزمره خواهید کرد. زیرا نیازی به ترجمه کردن ندارید. برای شروع بهتر است خاطرات روزانه خود را به زبان انگلیسی بگویید و قبل از آن به انگلیسی به آن فکر کنید.

روش دیگر بازگو کردن داستان است. با این کار خط فکری افراد دیگری را با کلمات خودتان بازگو می‌کنید.

برای تقویت مهارت اسپیکینگ از چه روش هایی استفاده کنیم؟

برای این منظور لازم است دامنه واژگان خود ر افزایش دهید و تلفظ درست کلمات را یاد بگیرید. همچنین باید بتوانید کلمه‌های جدید را در قالب متن یا جمله یاد بگیرید. مهم‌ترین مسئله در اسپیکینگ داشتن اعتمادبه‌نفس است. اگر از اعتمادبه‌نفس خوبی برخوردارد باشید، می‌توانید به خوبی صحبت کنید و حین صحبت کردن، مکث‌های کوتاه‌تری داشته باشید.

برای این منظور توصیه می‌شود عضو گروه‌های اجتماعی شوید و با افراد انگلیسی‌زبان در ارتباط باشید. همچنین می‌توانید به مکان‌‌هایی سر بزنید که انجمن‌هایی دارند که در آن افراد به زبان انگلیسی با هم گپ و گفت می‌کنند.

چه عواملی بر روی اسپیکینگ اثر می‌گذارند؟

عوامل متعددی می‌تواند بر روی اسپیکینگ اثر بگذارد، مانند مکانی که در آنجا مشغول صحبت کردن هستید، یا افرادی که با آن‌ها در حال مکالمه هستید. همچنین داشتن اعتمادبه‌نفس کافی و روانی کلام می‌تواند در این رابطه موثر باشد. البته مهم‌ترین مسئله در اسپیکینگ این است که در کامل آرام صحبت کنید و دچار استرس نشوید. همچنین استفاده از دایره واژگان مناسب و استفاده از دستور زبان متنوع و درست می‌تواند در اسپیکینگ شما نقش مفیدی داشته باشد.

اشتباهات رایج در سخنرانی کردن به زبان انگلیسی چیست؟

رایج‌ترین اشتباهات در سخنرانی در حضور افراد مختلف عبارت است از: مضطرب بودن، آماده نبودن قبل و ارائه بیش از حد. معمولاً افراد هنگام صحبت کردن در مقابل جمعیت، مضطرب می‌شوند. به همین دلیل است که تمرین اعتمادبه‌نفس و آماده شدن برای سخنرانی، اهمیت زیادی دارد.

بیشتر افراد فکر می‌کنند به اندازه کافی مسلط هستند و نیازی به آماده شدن برای سخنرانی خود ندارند. در صورتی که باید قبل از هر سخنرانی، نکات مهمی را که باید ارائه دهید، از قبل بنویسید و برای آن آماده شوید. در غیر این صورت، ممکن است حین سخنرانی پیام شما به وضوح به مخاطب منتقل نشود و در تعامل دچار مشکل شوید. مورد آخر، ارائه بیش از حد است. این کار باعث خسته شدن مخاطب می‌شود و ممکن است دیگر تمایلی به گوش دادن به ادامه سخنرانی شما نداشته باشد.

جمع‌بندی

در این آموزش یاد گرفتیم که اسپیکینگ چیست و چگونه مهارت speaking را تقویت کنیم. مهم‌ترین مسئله در یادگیری این مهارت، این است که آن را به نحو مطلوبی ادامه دهیم و انگیزه کافی برای عبور از این مسیر پرپیچ‌وخم داشته باشیم.

همچنین در این مطلب یاد گرفتیم که مهارت‌های اصلی زبان انگلیسی به چهار دسته تقسیم می‌شوند و «speaking» یکی از آن‌هاست، اما همه این مهارت‌ها به هم وابسته هستند و یکی بر دیگری تأثیر می‌گذارد. به علاوه، بسیاری از کشورها برای به کار گرفتن نیروهای شغلی خود، معیار ارزیابی را اسپیکینگ قرار می‌‌دهند. بنابراین، تقویت مهارت اسپیکینگ می‌تواند تأثیر بسزایی در پیشرفت و موفقیت شغلی و فردی داشته باشد.

افزون بر این، برای شرکت در آزمون‌هایی نظیر تافل، آیلتس یا دولینگو، اسپیکینگ تأثیر زیادی در افزایش نمره و کسب پذیرش در دانشگاه‌های معتبر یا مؤسسات مختلف دارد، زیرا یکی از بخش‌های آزمون به شمار می‌رود و برای این‌که بداینم اسپیکینگ چیست و چطور خود را برای پاسخ دادن به سؤال‌های این بخش از آزمون آماده کنیم، لازم است با تکنیک‌ها و روش‌های آمادگی آشنایی کافی پیدا کنیم. به همین خاطر، اشاره مختصری به راه‌های تقویت اسپیکینگ در آزمون‌های آیلتس و تافل نیز داشتیم.

همچنین اهمیت بالا بردن مهارت اسپیکینگ را توضیح دادیم و در ادامه راه‌های تقویت آن را معرفی کردیم. در کنار همه این‌ها، یکی از مهم‌ترین مانع در رابطه با بهبود مهارت اسپیکینگ را توضیح دادیم که کمبود اعتمادبه‌نفس است. برای از بین بردن این مشکل، راهکارهایی را نیز به طور کلی معرفی کردیم. برای مثال، اولین قدم «خودشناسی» و توجه به مسائلی نظیر توجه به توانایی‌های خود و تهیه فهرستی برای پاک کردن افکار منفی از ذهن است.

علاوه بر این، توصیه شود که به مواردی از قبیل گرامر (مانند استفاده درست از زمان‌ها و سایر ساختارها) و تلفظ درست کلمه‌ها توجه کنیم یا در رویدادهایی شرکت کنیم که افراد به زبان انگلیسی با هم صحبت می‌کنند. همچنین می‌توانیم از اپلیکیشن‌های یادگیری زبان انگلیسی کمک بگیریم. در بخش پایانی و در قسمت جمع‌بندی، به طور خلاصه روش‌های تقویت مهارت اسپیکینگ را توضیح داده‌ایم.

  • دامنه واژگان خود را گسترش دهید.
  • تلفظ درست کلمات را یاد بگیرید.
  • کلمه‌های جدید را در قالب متن یا جمله یاد بگیرید.
  • اعتماد‌به‌نفس کافی برای صحبت کردن داشته باشید.
  • در رویدادهایی شرکت کنید که به زبان انگلیسی برگزار می‌شود.
  • به کافه‌هایی سر بزنید که انجمن‌هایی به زبان انگلیسی تشکیل می‌دهند.
  • از اپلیکیشن‌های یادگیری زبان انگلیسی کمک بگیرید.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «مباحث متفرقه زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
English ClubTwinklEnglish Binus UniversityFluent UFluent UWingsBritish Council
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *