فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی با مثال و تمرین

۱۰۲۲۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۸۴ دقیقه
فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی با مثال و تمرین

فاعل و فعل دو جزء اصلی جمله در زبان انگلیسی است. اما جملات معمولاً اجزای دیگری مانند مفعول، صفت، قید و قید زمان هم دارند که وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند، نوع جمله را مشخص می‌کنند. یک جمله می‌تواند ساده، مرکب، پیچیده یا حتی پیچیده-مرکب باشد که هر یک ساختار و کاربردهای متفاوتی دارد. در این آموزش از مجموعه آموزش‌های مجله فرادرس قصد داریم فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی را توضیح دهیم. در ابتدای مطلب، درباره انواع جمله در زبان انگلیسی توضیح می‌دهیم و سپس ساختار کلی جملات را تعریف می‌کنیم. در ادامه، فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی را برای انواع زمان‌ها توضیح می‌دهیم و به کم مثال و تمرین با ساختار جملات مثبت، منفی و سوالی آشنا می‌شویم. همچنین ساختار «سوال منفی در انگلیسی» (Negative Question) و «تگ کوئسشن» (Tag Question) را به طور کامل توضیح می‌دهیم تا با فرمول این جملات نیز آشنا شوید. در انتهای مطلب نیز به فرمول جملات مجهول اشاره‌ای کلی خواهیم داشت.

فهرست مطالب این نوشته

برای آشنایی با ساختار جملات انگلیسی لازم است تمرین‌های کافی داشته باشید. به همین دلیل پس از توضیح هر بخش، برای درک بهتر، تمرین‌‌هایی را قرار داده‌ایم که با مشاهده پاسخ‌ها می‌توانید عملکرد خود را از این مطلب ارزیابی کنید.

فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی

برای آشنایی با فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی لازم است انواع زمان‌ها را بدانیم و ساختار هر یک از جملات را یاد بگیریم. زمان‌ها در زبان انگلیسی به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • گذشته (Past)
  • حال (Present)
  • آینده (Future)

هر یک از این زمان‌ها خود به چهار دسته دیگر تقسیم می‌شوند که عبارتند از ساده، استمراری، کامل و کامل استمراری. پس برای هر سه زمان، ۴ دسته دیگر معرفی شده است. بنابراین خواهیم داشت:

  • گذشته
    • گذشته ساده
    • گذشته استمراری
    • گذشته کامل
    • گذشته کامل استمراری
  • حال
    • حال ساده
    • حال استمراری
    • حال کامل
    • حال کامل استمراری
  • آینده
    • آینده ساده
    • آینده استمراری
    • آینده کامل
    • آینده کامل استمراری

در جدول زیر می‌توانید انواع زمان‌های انگلیسی را با عنوان‌های فارسی و معادل انگلیسی مشاهده کنید.

زمان‌های انگلیسی

(English Tenses)

گذشته (Past)حال (Present)آینده (Future)

گذشته ساده

(Past Simple)

حال ساده

(Present Simple)

آینده ساده

(Future Simple)

گذشته استمراری

(Past Continuous)

حال استمراری

(Present Continuous)

آینده استمراری

(Future Continuous)

گذشته کامل

(Past Perfect)

حال کامل

(Present Perfect)

آینده کامل

(Future Perfect)

گذشته کامل استمراری

(Past Perfect Continuous)

حال کامل استمراری

(Present Perfect Continuous)

آینده کامل استمراری

(Future Perfect Continuous)

برای هر یک از این ۱۲ زمان انگلیسی فرمول مشخصی تعریف شده است. به همین دلیل، در ادامه این مطلب از مجله فرادرس، طی سه بخش مجزا، فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی را به طور کامل و با مثال توضیح می‌دهیم. همچنین برای درک بهتر، در انتهای هر بخش، تمرین‌هایی را همراه با پاسخ در اختیار شما قرار خواهیم داد. در ابتدا، فرمول جمله‌سازی در زبان انگلیسی را برای زمان حال بررسی می‌کنیم و در ادامه به توصیف زمان‌های گذشته و آینده می‌پردازیم.

علاوه بر دانستن انواع زمان‌ها، آشنایی یا ساختار جملات مجهول، سوال منفی و تگ کوئسشن نیز به ما در ساختن جملات پیچیده‌تر کمک می‌کند و به این ترتیب می‌توانیم تسلط خود را هنگام صحبت کردن یا نوشتن به زبان انگلیسی نشان دهیم. در این آموزش از مجموعه آموزش‌های زبان انگلیسی مجله فرادرس قصد داریم فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی برای تمام مباحث فوق بررسی کنیم. اما قبل از آن، ابتدا تعریفی از جمله ارائه می‌دهیم و سپس انواع جمله و ساختار کلی آن را توضیح خواهیم داد.

تعریف جمله در زبان انگلیسی

جمله به مجموعه‌ای از کلمات گفته می‌شود که بر طبق قوانین مشخصی در کنار هم قرار می گیرند و ایده کاملی را شکل می‌دهند. در زبان انگلیسی، یک جمله ساده از فاعل، فعل و احتمالاً مفعول تشکیل شده است. این ساختار در برخی مواقع به صورت «SVO» مشخص می‌شود. «S» مخفف subject است و «V» و «O» به‌ترتیب مخفف verb و object هستند.

برای این‌که بتوانید با جمله سازی در زبان انگلیسی آشنا شوید، ابتدا باید با مفهوم «جمله‌واره» (Clause) آشنا شوید. جمله‌واره انگلیسی به بخشی از جمله گفته می‌شود که حتماً باید فاعل و فعل داشته باشد. از این تعریف می‌توانیم دو نتیجه‌گیری مهم بکنیم:

  1. جمله‌واره بخشی از جمله است نه کل جمله
  2. جمله‌واره باید فاعل و فعل داشته باشد و اگر یکی از این‌ها را نداشته باشد، دیگر جمله‌واره نیست.

در زبان انگلیسی جمله‌واره به دو دسته مستقل و وابسته تقسیم می‌شود که در ادامه آن‌ها را تعریف کرده‌ایم.

  • جمله‌واره مستقل (Independent Clause): جمله‌واره مستقل هم فاعل دارد و هم فعل، که به کمک این دو جمله کاملی را می‌سازد. منظور از جمله کامل این است که معنی و مفهوم کاملی را منتقل می‌کند و نیازی به جمله دیگری ندارد تا کامل شود. به همین دلیل به آن مستقل گفته می‌شود، مانند مثال زیر:

The dog (subject) ran (verb) after the ball.

سگ دنبال توپ دوید.

  • جمله‌واره وابسته (Dependent Clause): جمله‌واره وابسته هم از فاعل و فعل تشکیل شده است، زیرا وقتی نام جمله‌واره را برای آن انتخاب می‌کنیم، یعنی حتماً این دو جزء را دارد، اما فرق آن با جمله‌واره مستقل در این است که به‌تنهایی معنای آن کامل نمی‌شود و باید در کنار جمله مستقلی قرار بگیرد تا مفهوم یا ایده کاملی را منتقل کند. مثال زیر را در نظر بگیرید.

... because (subordinating conjunction) he loved to play fetch

... زیرا او بازی کردن را دوست دارد.

(در این مثال، «he» فاعل و «loved» فعل جمله است. اما از معنی آن می‌توان فهمید که جمله کامل نیست، دلیل آن هم حضور کلمه «because» در ابتدای جمله است که به عنوان «حرف ربط» (Suboridnating Conjunction) عمل می‌کند و آن را به یک جمله‌واره مستقل محتاج می‌کند.)

پس جمله‌واره وابسته را باید به کمک یک جمله‌واره مستقل به جمله کاملی تبدیل کنیم. مثال زیر را ببینید که چگونه یک جمله‌واره وابسته و یک جمله‌واره مستقل در کنار هم قرار گرفته‌اند و جمله کاملی را شکل داده‌اند.

The dog ran after the ball because he loved to play fetch.

سگ دنبال توپ دوید زیرا عاشق بازی کردن است.

نکته: در برخی موارد از معادل فارسی «عبارت» به‌جای جمله‌واره برای Clause استفاده می‌کنند، در صورتی که عبارت با جمله‌واره کاملاً فرق دارد. معادل کلمه عبارت در زبان انگلیسی Phrase است و به گروهی از کلمات گفته می‌شود که بخشی از جمله را شکل می‌دهند، اما برخلاف جمله‌واره دو جزء فاعل و فعل را ندارند. یعنی می‌توانند برای مثال فاعل نداشته باشند. بنابراین در نظر داشته باشیم که «Phrase» معادل انگلیسی عبارت و «Clause» معادل انگلیسی جمله‌واره است. دو مثال زیر را ببینید تا این دو اصطلاح را به‌جای هم به کار نبرید.

I don't know what I should buy as a gift. (جمله‌واره)

(در این مثال، «what I should buy» جمله‌واره است و «I» نقش فاعل و «should buy» نقش فعل را دارد.)

***

I don't know what to buy as a gift. (عبارت)

نمی‌دانم برای هدیه چه چیزی باید بخرم.

(در این مثال، «what to buy» عبارت است و «to buy» به عنوان فعل به کار رفته است و همان‌طور که مشاهده می‌کنید، جمله فوق فاعل ندارد.)

اکنون که با جمله‌واره در زبان انگلیسی آشنا شدیم، لازم است انواع جمله در انگلیسی را بدانیم و نحوه قرار گرفتن اجزای کلام در هر یک از جمله‌ها را تشخیص دهیم. پیش‌تر در مجله فرادرس به طور کامل با اجزای کلام در انگلیسی آشنا شدیم و تعریف هر یک را یاد گرفتیم. برای مطالعه بیشتر می‌توانید به لینک مربوطه مراجعه کنید.

تصویر دختری که کتاب در دستش گرفته است.

انواع جمله در زبان انگلیسی

جمله در زبان انگلیسی به سه دسته کلی تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  1. «جمله ساده» (Simple Sentences)
  2. «جمله مرکب» (Compound Sentences)
  3. «جمله پیچیده» (Complex Sentences)

البته در برخی از منابع، دسته چهارمی هم به نام «پیچیده مرکب» (Compound-Complex) تعریف شده است، اما در این مطلب به همین سه دسته اکتفا می‌کنیم و ویژگی‌های هر کدام را توضیح می‌دهیم تا به طور کامل با آن‌ها آشنا شوید.

  • جمله ساده: از یک جمله‌واره اصلی (یا مستقل) تشکیل شده است. برای این‌که جمله ساده بتواند یک جمله کاملی را شکل دهد، لازم است در اجزای آن حتماً فاعل و فعل وجود داشته باشد، مانند مثال زیر:

The man (subject) went (verb) to the store.

مرد به فروشگاه رفت.

  • جمله مرکب: دست‌کم دو جمله‌واره مستقل دارد که توسط حرف ربط (مانند «and/but/or/yet/because» و...) به هم وصل می‌شوند. هر جمله‌واره از فاعل و فعل تشکیل شده‌ است. اجزای جمله زیر را ببینید که از هم تفکیک کرده‌ایم:

The man went to the store... (جمله‌واره مستقل اول)

 (حرف ربط) and

the sales clerk sold him some milk. (جمله‌واره مستقل دوم)

جمله کامل: مرد به فروشگاه رفت و فروشنده به او شیر فروخت.

  • جمله پیچیده: دست‌کم یک جمله‌واره مستقل و یک جمله‌واره وابسته دارد. در مثال زیر، اجزای دو جمله پیچیده را از هم جدا کرده‌ایم تا بهتر متوجه تفاوت آن با جمله مرکب شوید.

When an atom is split, (جمله‌واره وابسته)

it releases neutrons. (جمله‌واره مستقل)

جمله کامل: وقتی اتمی شکافه می‌شود، نوترون‌ها را آزاد می‌‌کند.

ساختار کلی جملات انگلیسی

هر جمله‌ای دو جزء مهم دارد که «فاعل» (Subject) و «فعل» (Verb) است. فاعل در انگلیسی به کلمه‌ای گفته می‌شود که معمولاً در ابتدای جملات خبری می‌آید و نشان می‌دهد که چه کسی یا چه چیزی کاری را انجام می‌دهد. پس فاعل انجام‌دهنده عمل است. در جمله زیر «I» نقش فاعل را دارد.

I am waiting.

من منتظرم.

فعل به بخشی از جمله گفته می‌شود که زمان جمله را نشان می‌دهد و به مخاطب می‌گوید که فاعل چه کاری را انجام می‌دهد. به عبارت دیگر، فعل بر وقوع عمل تأکید دارد. در مثال فوق، «am waiting» فعل جمله است که نشان می‌دهد فاعل مشغول انجام چه کاری است. فعل در زبان انگلیسی ساختارهای مختلفی دارد و زمان جمله را نشان می‌دهد. فعل به ما می‌گوید که زمان جمله، حال، گذشته یا آینده است و حالت عمل را توصیف می‌کند. به همین خاطر آن را یکی از مشخصه‌های اصلی و تعیین‌کننده زمان جمله در نظر می‌گیرند.

اما در زبان انگلیسی جملاتی هم هست که فاعل ندارد و فقط از فعل تشکیل شده است، مانند مثال زیر:

Stop!

دست نگه دار!

شاید به نظرتان عجیب باشد، اما مثال فوق یک جمله کامل است که در حالت دستوری به کار رفته است. از «جمله امری» (Imperative Sentence) برای امر و نهی کردن یا درخواست کردن استفاده می‌کنیم. اما چون فاعل آن همیشه دوم‌‌شخص (You) است، دیگر آن را در جمله به کار نمی‌بریم.

برخی از جملات از سه بخش فاعل +فعل + مفعول تشکیل شده است. یعنی مفعول به آن اضافه شده است. مفعول انگلیسی به کلمه‌ای گفته می‌شود که بر کسی یا چیزی که فعل بر او واقع شده دلالت می‌کند. فرمول این جملات در حالت خبری به شکل زیر تعریف می‌شود:

Subject + verb + object

در جمله زیر، «English» مفعول است.

He studies English.

او زبان انگلیسی می‌خواند.

مفعول در زبان انگلیسی به دو شکل «مفعول مستقیم» (Direct Object) و «مفعول غیرمستقیم» (Indirect Object) تعریف شده است. مثال زیر را در نظر بگیرید.

My friend lends me her calculator.

دوستم ماشین‌حسابش را به من قرض می‌دهد.

در مثال فوق، «lends» فعل است و «my friend» نقش فاعل را در جمله دارد. چه کسی قرض می‌دهد؟ دوستم. بنابراین، «my friend» انجام‌دهنده کار است. «calculator» به عنوان مفعول مستقیم به کار رفته است، یعنی اسمی که دریافت‌کننده عمل است. چه چیزی به من قرض داده می‌شود؟ ماشین‌حساب. پس «calculator» در نقش مفعول مستقیم به چیزی گفته می‌شود که کار روی او صورت می‌گیرد.

اما مفعول غیرمستقیم به اسمی خطاب می‌شود که دریافت‌کننده مفعول مستقیم است. چه کسی ماشین‌حساب را قرض می‌گیرد؟ من. پس «me» مفعول غیرمستقیم است و به شخصی گفته می‌شود که عمل روی او صورت گرفته است.

حال اگر بخواهیم زمان جمله را بهتر مشخص کنیم، می‌توانیم قید زمان را به آن اضافه کنیم، بنابراین خواهیم داشت:

He studies English evey Saturday and Wednesday.

او هر شنبه و چهارشنبه زبان انگلیسی می‌خواند.

(در این مثال، قید زمان از نوع قید تکرار است و دفعات درس خواندن گوینده را نشان می‌دهد.)

در حالت کلی، فرمول جملات انگلیسی، مانند جملات فارسی با فاعل شروع می‌شود که می‌تواند اسم انگلیسی یا ضمیر فاعلی انگلیسی باشد. در ادامه، برعکس زبان فارسی، فعل انگلیسی قرار می‌گیرد و سپس سایر اجزای جمله مانند مفعول، متمم انگلیسی یا قیدهای انگلیسی به کار می‌رود. البته برخی از قیدها را قبل از فعل نیز قرار می‌دهیم، مانند قیدهای تکرار (...,always, usually). بنابراین، ساده‌ترین فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی از ساختار فاعل +فعل + مفعول تبعیت می‌کند که برای جملات خبری به کار می‌رود. در ادامه ساختار جملات ساده مثبت، منفی و سوالی را توضیح می‌دهیم.

ساختار جملات مثبت

فرمول جملات مثبت در ساده‌ترین شکل ممکن به صورت زیر تعریف می‌شود:

Subject + verb + object 

به چند جمله زیر توجه کنید که با فرمول فوق ساخته شده است. فعل در هر مثال bold شده است.

She drinks coffee every morning.

او هر روز صبح قهوه می‌نوشد.

They play tennis on Saturdays.

آن‌ها شنبه‌ها تنیس بازی می‌کنند.

The sun rises in the east.

خورشید از شرق طلوع می‌کند.

I love reading books.

من کتاب خواندن را خیلی دوست دارم.

He eats breakfast at 7 o'clock.

او ساعت ۷ صبحانه می‌خورد.

ساختار جملات منفی

فرمول جملات منفی در زبان انگلیسی برای ساده‌ترین زمان، یعنی زمان حال ساده به صورت زیر تعریف می‌شود:

Subject + do / does + not + verb

البته این فرمول در مواقعی به کار می‌رود که فعل اصلی جمله to be نباشد. برای درک بهتر به چند مثال زیر توجه کنید.

She doesn't drink tea.

او چای نمی‌نوشد.

They don't watch TV in the morning.

آن‌ها صبح تلویزیون تماشا نمی‌کنند.

The dog doesn't bark at night.

سگ شب پارس نمی‌کند.

I don't like spicy food.

من از غذای تند خوشم نمی‌آید.

He doesn't speak French.

او به زبان فرانسه صحبت نمی‌کند.

نکته: وقتی جمله‌ای را با do یا does منفی می‌کنیم، همواره و برای تمام ضمایر فاعلی از شکل ساده فعل کمک می‌گیریم. به شکل درست و نادرست مثال زیر توجه کنید.

He doesn't goes to school every day. (نادرست)

He doesn't go to school every day. (درست)

او هر روز به مدرسه نمی‌رود.

ساختار جملات سوالی

ساختار جملات سوالی انگلیسی در حالت کلی به دو شکل زیر تعریف می‌شود:

دسته اول جملاتی هستند که پاسخ آن‌ها را با بله یا خیر می‌دهیم، مانند مثال زیر:

A: Are you a bank clerk?

B1: Yes, I am.

B2: No, I'm not. I am a teacher.

A: شما کارمند بانکی؟

B1: بله، هستم.

B2: نه، نیستم. معلمم.

تصویر چند کتاب روی میز

دسته دوم به جملاتی گفته می‌شود که با کلمات پرسشی شروع می‌شوند، مانند مثال‌های زیر:

A: Where are you from?

B: I am from Italy.

A: اهل کجایی؟

B: اهل ایتالیا هستم.

A: What is your job?

B: I am an accountant.

A: شغلت چیست؟

B: حسابدارم.

جملات فوق با فعل to be ساخته شده‌اند. برای ساختن جملات سوالی بله یا خیر، در ساده‌ترین حالت ممکن از فرمول زیر استفاده می‌کنیم که برای زمان حال ساده به کار می‌رود:

Do/Does + subject + verb + object?

همان‌طور که در فرمول فوق مشاهده می‌کنید، ابتدا فعل‌های کمکی را آورده‌ایم و سپس فاعل و در ادامه هم فعل اصلی به شکل ساده به کار رفته است. برای درک بهتر به چند مثال زیر توجه کنید.

Do you like pizza?

پیتزا دوست داری؟

Does she have a pet?

او حیوان خانگی دارد؟

Do they play soccer on Sundays?

آن‌ها شنبه‌ها فوتبال بازی می‌کنند؟

Does the train arrive at 8 AM?

قطار ساعت ۸ صبح می‌رسد؟

Do you go to school by bus?

شما با اتوبوس به مدرسه می‌روید؟

برای سوال ساختن با wh نیز از فرمول زیر کمک می‌گیریم.

Wh-word + do/does + subject + verb?

در این نوع سوال‌ها، ابتدا کلمه پرسشی را می‌آوریم و در ادامه از فعل کمکی، فاعل و فعل اصلی در حالت ساده استفاده می‌کنیم. البته در نظر داشته باشید که با توجه به نوع کلمه پرسشی، برخی از اجزای جمله از صورت سوال حذف می‌شوند. برای مثال، اگر کلمه پرسشی «who» باشد و فاعل جمل مدنظر ما باشد، آن را از صورت سوال حذف می‌کنیم. کلمات پرسشی در زبان انگلیسی تنوع زیادی دارند. در جدول زیر می‌توانید برخی از کلمات پرسشی رایج در انگلیسی را مشاهده کنید.

کلمات پرسشی در انگلیسی
whenwherewhat
whichwhyhow
whomwhowhose
how farhow manyhow much
how longhow comewhat time

به چند مثال زیر توجه کنید که با انواع کلمات پرسشی برای زمان حال ساده ساخته شده است.

Where do you live?

کجا زندگی می‌کنی؟

When do you usually wake up?

معمولاً کی از خواب بیدار می‌شوی؟

Who is your best friend?

بهترین دوستت چه کسی است؟

What is your favorite movie?

فیلم محبوبت چیست؟

Why do you want to learn English?

چرا می‌خواهی زبان انگلیسی یاد بگیری؟

فرمول جملاتی را که تا به اینجای مطلب مشاهده کردید، برای زمان حال ساده استفاده شده بود. اما همان‌طور که اشاره کردیم، زبان انگلیسی از دوازده زمان مختلف تشکیل شده است. بنابراین، در ادامه این مطلب از مجله فرادرس، فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی را برای همه زمان‌ها توضیح می‌دهیم. اما قبل از آن باید بدانیم که نحوه جمله‌سازی در زبان انگلیسی چگونه است.

تقویت گرامر زبان انگلیسی با فرادرس

برای ساختن جمله انگلیسی، علاوه بر این‌که باید با ساختار جمله آشنا شویم، باید قوانین گرامری را نیز بدانیم. اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که برای ساختن جمله لازم است مدنظر داشته باشیم، رعایت قواعد بزرگ‌نویسی است. فرقی نمی‌کند جمله انگلیسی ما مثبت، منفی یا سوالی باشد و با چه کلمه‌ای شروع شود. اولین کلمه هر جمله با حرف بزرگ نوشته می‌شود که به آن «Capitalization» گفته می‌شود. پس به عنوان اولین نکته یک بار دیگر به این موضوع اشاره می‌کنیم و در ادامه آن به سایر موارد اشاره خواهیم کرد.

  1. اولین حرف هر کلمه در ابتدای جمله با حرف بزرگ نوشته می‌شود.
  2. در انتهای هر جمله علامت نقطه (.)، سوال (?)، تعجب (!) یا گیومه (") گذاشته می‌شود.
  3. در بیشتر موارد، فاعل جمله اول از همه می‌آید، فعل بعد از آن و مفعول به عنوان آخریم جزء یک جمله سه‌بخشی دیده می‌شود (Subject + verb + opbject).
  4. اگر فاعل مفرد باشد، فعل هم باید به صوت مفرد به کار برود. اما اگر فاعل جمع باشد، فعل را هم باید در حالت جمع به کار ببریم. به این اصل، «مطابقت فعل و فاعل» (Subject-verb Agreement) گفته می‌شود.

با دانستن این اصل مهم می‌توانیم با نحوه جمله سازی در زبان انگلیسی بهتر آشنا شویم. به چند مثال زیر توجه کنید که از قوانین فوق پیروی کرده‌اند.

I enjoy reading books.

من از کتاب خواندن لذت می‌برم.

Have you finished your homework?

آیا تکالیفت را تمام کرده‌ای؟

Wow, what a beautiful sunset!

وای، چه غروب زیبایی!

She said, "I'll be there soon."

او گفت: «من به زودی آنجا خواهم بود.»

اگر می‌خواهید دستور زبان انگلیسی خود را تقویت کنید و انواع زمان‌های انگلیسی را یاد بگیرید، مشاهده فیلم‌های زیر از فرادرس را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

و اگر قصد دارید با اشتباهات رایج گرامر در زبان انگلیسی آشنا شوید، مشاهده فیلم زیر از فرادرس را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

تصویر فیلم‌ اشتباهات گرامر فرادرس

فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی برای زمان حال

برای توصیف عملی که در زمان حال انجام می‌شود، از چهار حالت زیر استفاده می‌کنیم:

  • «حال ساده» (Present Simple Tense)
  • «حال استمراری» (Present Continuous tense)
  • «حال کامل» (Present Perfect Tense)
  • «حال کامل استمراری» (Present Perfect Continuous Tense)

فرمول جملات حال ساده با مثال

زمان حال ساده در یک مفهوم ساده برای توصیف عملی به کار می‌رود که به طور مرتب یا از روی عادت تکرار می‌شود. مثلاً ورزش کردن یا غذا خوردن جزو عادت‌هایی است که روزانه یا چند بار در طول هفته تکرار می‌شود. بنابراین می‌توانیم از زمان حال ساده برای ساختن جملاتی با این نوع فعل‌ها کمک بگیریم، مانند مثال‌های زیر:

I go to the gym every other day.

من یک روز در میان به باشگاه ورزشی می‌روم.

She eats lunch at 1:00 p.m. every day.

او هر روز ساعت یک ناهار می‌خورد.

در مثال اول، فعل جمله «go» است که عمل رفتن به باشگاه ورزشی را توصیف می‌کند که به صورت منظم (یک روز در میان) انجام می‌شود. در جمله دوم نیز « eats» فعل جمله است و نشان می‌دهد که عمل غذا خوردن شخص، به طور منظم و رأس ساعت مشخصی هر روز تکرار می‌شود. بنابراین، هر دو جمله در زمان حال ساده به کار رفته‌اند. در دو جمله فوق، فعل اصلی به کار رفته است، اما زمان حال ساده با افعال to be نیز ساخته می‌شود. به مثال‌های زیر دقت کنید.

I am a chef.

من سرآشپزم.

They are at work.

آن‌ها سر کارند.

در دو مثال فوق، تنها فعلی که در جمله می‌بینیم، فعل to be است که برای زمان حال ساده به کار رفته است. با در نظر گرفتن مثال‌‌های فوق، فرمول زمان حال ساده را به دو شکل زیر می‌نویسیم:

Subject + verb + object

Subject + be + complement 

در فرمول اول که فعل اصلی به کار رفته است، بعد از آن مفعول را می‌بینیم. اما در فرمول دوم بعد از be از متمم استفاده می‌کنیم که اطلاعاتی ضروری را درباره کلمه‌ای می‌دهند که آن را توصیف می‌کنند. منظور اطلاعاتی است که برای کامل شدن معنا و مفهوم جمله به کار می‌روند. به چند مثال زیر دقت کنید تا با ساختار دو فرمول فوق در جملات خبری حال ساده آشنا شوید.

I am a teacher.

من معلمم.

You are tall.

شما قدبلندی.

He is happy.

او خوشحال است.

She is intelligent.

او باهوش است.

They are students.

آن‌ها دانش‌آموز هستند.

I read books every day.

من هر روز کتاب می‌خوانم.

You play football on weekends.

شما آخر هفته‌ها فوتبال بازی می‌کنید.

He eats breakfast at 7 a.m.

او ساعت ۷ صبحانه می‌خورد.

She watches movies at night.

او شب فیلم تماشا می‌کند.

They study English in the evening.

آ‌ن‌ها عصر زبان انگلیسی می‌خوانند.

در جدول زیر می‌توانید صرف فعل حال ساده با «work» را مشاهده کنید.

صرف فعل حال ساده
work.I
work.You
works.He
works.She
works.It
work.We
work.They

برای منفی کردن جملات حال ساده باید از منفی‌کننده «not» استفاده کنیم. اگر فعل to be در جمله باشد، به آن «not» یا «n't» را اضافه می‌کنیم که به‌ترتیب برای موقعیت‌های رسمی و غیررسمی کاربرد دارد و فرمول آن را به شکل زیر می‌نویسیم:

Subject + am / is are + not + complement

Subject + isn't / aren't ('m not / 's not / 're not) + complement

به چند جمله زیر دقت کنید.

I'm not a doctor.

من پزشک نیستم.

You are not late.

شما دیر نکرده‌ای.

He's not happy.

او خوشحال نیست.

She isn't tired.

او خسته نیست.

They are not students.

آن‌ها دانش‌آموز نیستند.

نکته: در منفی کردن جملات حال ساده این نکته را در نظر داشته باشید که «am» برای منفی شدن همیشه به صورت «m not'» یا «am not» به کار می‌رود. به شکل درست و نادرست جملات زیر دقت کنید.

I amn't happy. (نادرست)

I'm not happy. (درست)

I am not happy. (درست)

من خوشحال نیستم.

فرمول منفی کردن حال ساده با فعل اصلی به شکل زیر تعریف می‌شود:

Subject + do / does + not + verb + object

Subject + don't/doesn't + verb + object

در این حالت، از فعل کمکی «do» یا «does» استفاده می‌کنیم و بعد از آن منفی‌کننده را قرار می‌دهیم. بنابراین خواهیم داشت:

She does not like coffee.

او قهوه دوست ندارد.

They don't play tennis.

آن‌ها تنیس بازی نمی‌کنند.

He does not speak French.

او فرانسوی صحبت نمی‌کند.

We do not eat meat.

ما گوشت نمی‌خوریم.

I do not watch television.

من تلویزیون تماشا نمی‌کنم.

نکته: در فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی باید این نکته را در نظر داشته باشیم که برای فعل حال ساده در حالت منفی همواره به شکل ساده به کار می‌رود.

فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی برای جملات سوالی حال ساده را به دو شکل زیر تعریف می‌کنیم:

Do / Does + subject + verb + object?

Wh-word + do / does + subject +verb?

به چند مثال زیر توجه کنید تا با نحوه سوالی کردن جملات حال ساده بیشتر آشنا شوید.

Do you like chocolate?

شکلات دوست داری؟

Is she a teacher?

او معلم است؟

Do they come to the party?

آن‌ها به مهمانی می‌آیند؟

Do we have any milk?

شیر داریم؟

Does he play the guitar?

او گیتار می‌نوازد؟

Where do you live?

کجا زندگی می‌کنی؟

What time does the movie start?

فیلم چه ساعتی شروع می‌شود؟

Why do you want to learn English?

چرا می‌خواهی زبان انگلیسی یاد بگیری؟

Who is your favorite singer?

خواننده محبوبت کیست؟

How often do you go to the gym?

چند بار در هفته به باشگاه ورزشی می‌روی؟

تصویر کلاس درس زبان انگلیسی

فرمول جملات حال استمراری با مثال

از زمان حال استمراری برای توصیف عملی استفاده می‌کنیم که در این لحظه که از آن حرف می‌زنیم دارد اتفاق می‌افتد و برای مدتی ادامه دارد. پس تعریف این زمان دقیقاً برگرفته از اسمش است: حال استمراری. یعنی عملی که در زمان حال رخ داده و در حال استمرار است. برای این‌که بتوانیم تداوم آن را نشان دهیم، به فعل اصلی «ing» اضافه می‌کنیم. اما زمان حال استمراری در چه مواقعی به کار می‌رود؟

پاسخ این سوال بسیار ساده است. در این لحظه مشغول انجام چه کاری هستید؟ آیا مشغول درس خواندنید یا مشغول تماشای تلویزیون؟ آیا دارید با دوست‌تان تلفنی صحبت می‌کنید یا دارید پیامی برای او ارسال می‌کنید؟ پاسخ همه این سوال‌‌ها را با زمان حال استمراری می‌دهیم، چون از رویدادی صحبت می‌کنیم که همین الآن دارد اتفاق می‌افتد. در ادامه پاسخ سوال‌های فوق را به انگلیسی و با ضمایر فاعلی مختلف مشاهده می‌کنید. ترجمه فارسی و تلفظ صوتی آن‌ها را هم می‌‌توانید تمرین کنید.

I am studying now.

من الآن مشغول درس خواندنم.

You are sending a message to your friend.

شما در حال فرستادن پیامی به دوست خود هستید.

He is watching TV at the moment.

او در این لحظه مشغول تماشای تلویزیون است.

They are talking on the phone.

آن‌ها دارند با تلفن حرف می‌زنند.

جملاتی را که مشاهده کردید، در حالت خبری به کار رفته‌اند. اگر به ساختار فعل هر جمله دقت کنید، متوجه می‌شوید که به صورت «am/is/are + verb + ing» به کار رفته است. فعل to be در زمان حال است و فعل اصلی با ing همراه شده است که به خوبی زمان حال استمراری را نشان می‌دهد. بنابراین فرمول زمان حال استمراری برای جملات مثبت به صورت زیر تعریف می‌شود:

Subject + am/is/are + verb + ing

در جدول زیر می‌توانید صرف فعل حال استمراری را با فعل «go» مشاهده کنید.

صرف فعل حال استمراری
going.amI
areYou
isHe
isShe
isIt
areWe
areThey

اما کاربرد زمان حال استمراری فقط به همین مورد محدود نمی‌شود. از این زمان می‌توانیم برای توصیف موقعیت‌های ازپیش‌تعیین‌شده برای آینده نیز کمک بگیریم. برای مثال، برای جشن تولدی که قرار است هفته آینده برگزار شود برنامه‌ریزی کرده‌ایم و مهمان‌ها را هم دعوت کرده‌ایم. بنابراین، برنامه قطعی است و به همین دلیل از حال استمراری برای آینده استفاده می‌کنیم. فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی برای حال استمراری فرقی نمی‌کند، اما قید زمان عوض می‌شود و قیدهای آینده به کار می‌رود تا به عنوان مشخصه‌ای برای توصیف زمان آینده به کار برود. بیایید مثالی که برای جشن تولد زدیم را به انگلیسی ترجمه کنیم.

I'm having a birthday party next week.

من هفته آینده جشن تولد دارم.

همان‌طور که در جمله فوق مشاهده می‌کنید، در ساختار کلی جمله تغییری ایجاد نشده است، فقط قید زمان «next week» به کار رفته تا نشان دهد هفته آینده جشن تولد برگزار خواهد شد. استفاده از فعل حال استمراری در این مثال به این نکته اشاره دارد که جشن تولد حتماً و قطعاً هفته آینده برگزار می‌شود و از قبل برای آن برنامه‌ریزی شده است. برای درک بهتر فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی برای جملات مثبت حال استمراری، مثال‌های زیر را بخوانید.

She is studying for her exam at the moment.

او در این لحظه مشغول درس خواندن برای امتحانش است.

They are watching a movie in the living room.

آن‌ها در اتاق نشیمن مشغول تماشای تلویزیون هستند.

He is cooking dinner for his family.

او در حال آشپزی کردن برای خانواده‌اش است.

We are playing soccer in the park this evening.

ما این بعدازظهر در پارک فوتبال بازی می‌کنیم.

(در این جمله از حال استمراری برای توصیف عملی در آینده استفاده شده است.)

The children are doing their homework right now.

بچه‌ها در حال حاضر مشغول انجام دادن تکالیفشان هستند.

My mother is leaving her hometown tomorrow.

مادرم فردا زادگاهش را ترک می‌کند.

برای منفی کردن جملات حال استمراری از دو فرمول زیر کمک می‌گیریم. فرمول اول برای موقعیت‌های رسمی و فرمول دوم برای موقعیت‌های غیررسمی و محاوره کاربرد دارد.

Subject + am/is/are + not + verb + ing

Subject + isn't/aren't ('m not/'s not/'re not) + verb + ing

همان‌طور که در فرمول دوم مشاهده می‌کنید، شکل کوتاه «n't» با فعل «am» کاربرد ندارد، دقیقاً مانند نکته‌ای که در مبحث حال ساده با فعل to be برای جملات منفی یاد گرفتیم. به چند مثال حال استمراری برای جملات منفی توجه کنید.

She is not studying for her exam at the moment.

او در این لحظه مشغول درس خواندن برای امتحان نیست.

They are not watching a movie in the living room.

آن‌ها در اتاق نشیمن مشغول تماشای تلویزیون نیستند.

He is not cooking dinner for his family.

او در حال آشپزی برای خانواده‌اش نیست.

We are not playing soccer in the park this evening.

ما این بعدازظهر در پارک مشغول فوتبال بازی کردن نیستیم.

The children are not doing their homework right now.

بچه‌ها در حال حاضر مشغول انجام دادن تکالیفشان نیستند.

زمان حال استمراری نیز شکل سوالی دارد که به دو صورت بله یا خیر و سوال با wh ساخته می‌شود. فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی برای جملات سوالی حال استمراری به شکل زیر تعریف می‌کنیم:

Am/Is/Are + subject + verb + ing?

Wh-word + am/is/are + subject + verb + ing?

برای درک بهتر فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی برای جملات سوالی حال استمراری به مثال‌های زیر دقت کنید. ترجمه فارسی و تلفظ صوتی آن‌ها نیز آورده شده است.

Is she studying for her exam at the moment?

آیا او در این لحظه مشغول درس خواندن برای امتحانش است؟

Are they watching a movie in the living room?

آیا آن‌ها در اتاق نشیمن مشغول تماشای تلویزیون هستند؟

Is he cooking dinner for his family?

آیا او برای خانواده‌اش در حال شام پختن است؟

Are we playing soccer in the park this evening?

آیا ما این عصر مشغول فوتبال بازی کردن در پارک هستیم؟

Are the children doing their homework right now?

آیا بچه‌ها در این لحظه مشغول انجام دادن تکالیفشان هستند؟

What is she studying for at the moment?

او در این لحظه مشغول انجام چه کاری است؟

What are they watching in the living room?

آن‌ها در اتاق نشیمن مشغول تماشای چه چیزی هستند؟

What is he cooking for dinner?

او مشغول پختن چه چیزی برای شام است؟

Where are we playing soccer this evening?

آن‌ها این بعدازظهر کجا فوتبال بازی می‌کنند؟

What are the children doing right now?

بچه‌ها در حال حاضر مشغول انجام چه کاری هستند؟

فرمول جملات حال کامل با مثال

حال کامل در زبان انگلیسی برای توصیف عملی به کار می‌رود که از گذشته شروع شده و در همان زمان گذشته تمام شده است. اما چیزی که تفاوت آن را با گذشته ساده نشان می‌دهد، اثر عمل است که تا به این لحظه ادامه دارد و باقی مانده است. وقتی از حال کامل استفاده می‌کنیم، درواقع به عملی اشاره داریم که در گذشته کامل شده است و هم‌زمان اثر آن را در زمان حال مشاهده می‌کنیم. بیایید با یک مثال ساده این را توضیح دهیم.

فرض کنید هفته گذشته به کلاس زبان انگلیسی رفتید. جلسه بعدی، وقتی وارد کلاس می‌شوید، به دیوارها نگاه می‌کنید که تمیز و رنگ شده‌اند. آیا وقتی دیوارها رنگ می‌شدند آنجا بودید؟ آیا متوجه شدید که چه کسی و دقیقاً چه زمانی دیوارها را رنگ کرده است؟ بدون شک پاسخ تمام این سوال‌ها خیر است. اما چون اثر آن (دیوارهای تیز و رنگ‌شده) را در این لحظه مشاهده می‌کنید، برای ساختن آن از زمان حال کامل کمک می‌گیریم. فعل حال کامل باید ساختاری داشته باشد که تمام شدن عمل را نشان دهد و در عین حال ارتباط آن را با زمان حال نشان دهد. دو ساختار برای فعل حال کامل به صورت «have + p.p» و «has + p.p» تعریف شده است. اگر فاعل جمله «I/you/we/they» باشد از ساختار «have + p.p» و اگر «he/she/it» باشد از ساختار «has + p.p» استفاده می‌کنیم، مانند مثال‌های زیر:

I have done my homework.

من تکالیفم را انجام داده‌ام.

He has just arrived home.

او همین چند لحظه پیش به خانه آمد.

نکته: در جملات حال کامل از قید‌هایی کمک می‌گیریم که زمان دقیقی را نشان نمی‌دهند (مانند «for» و «since» یا «yet»). به بیان دیگر، تأکید جمله بر روی این نیست که عمل دقیقاً چه زمانی در گذشته انجام شده است، بلکه ۱) خود عمل مهم است و ۲) ارتباطی که با زمان حال دارد. در صورتی که بخواهیم به زمان دقیق عمل در گذشته اشاره کنیم، از قیدهای مخصوص گذشته ساده استفاده می‌کنیم و فعل جمله نیز به شکل گذشته نوشته می‌شود. برای درک بهتر، دو جمله زیر را با هم مقایسه کنید.

I have visited Paris twice. (حال کامل)

من دو بار از پاریس دیدن کرده‌ام.

***

I visited Paris last year. (گذشته ساده)

من سال گذشته از پاریس دیدن کردم.

فرق مثال اول و دوم را می‌توانید حدس بزنید؟ دو تفاوت اصلی در جمله می‌بینیم که مربوط به ۱) فعل و ۲) قید زمان است. فعل جمله اول «have visited» و قید زمان آن «twice» است. مهم نیست که فاعل جمله دقیقاً کی پاریس بوده، مهم این است که از آنجا دیدن کرده است. حالا این دو بار می‌تواند هر زمانی باشد که برای ما اهمیتی ندارد. اما در جمله دوم، فعل «visited» و قید زمان «last year» است. در این مثال، تاریخ دقیقی که فاعل جمله در پاریس بوده برای ما اهمیت دارد. به همین خاطر آن را در انتهای جمله ذکر کرده‌ایم. پس فرمول جمله سازی فارسی به انگلیسی برای جملات حال کامل در حالت مثبت به صورت زیر تعریف می‌شود:

Subject + have / has + p.p

در جدول زیر صرف فعل حال کامل را با فعل «go» مشاهده می‌کنید.

صرف فعل حال کامل
gone.haveI
haveYou
hasHe
hasShe
hasIt
haveWe
haveThey

برای درک بهتر به چند مثال زیر توجه کنید.

She has visited Paris twice in her life.

او در زندگی‌اش دو بار از پاریس دیدن کرده است.

They have never tried sushi before.

آن‌ها هرگز قبلاً سوشی را امتحان نکرده بودند.

He has lived in New York City for ten years.

او به مدت ده سال در نیویورک زندگی کرده است.

We have just finished watching a movie.

ما همین چند لحظه پیش فیلم را تماشا کردیم.

The company has achieved its sales targets.

شرکت به اهداف فروشش دست پیدا کرده است.

نکته: یک حالت دیگر هم برای زمان حال کامل تعریف شده است و آن هم در مواقعی است که عملی در گذشته شروع شده است، اما تا زمان حال ادامه دارد. البته بهتر است در چنین شرایطی از حال کامل استمراری کمک بگیریم. مثال زیر می‌تواند در درک این نکته مؤثر باشد.

I have lived in this city for ten years.

من ده سال در این شهر زندگی کرده‌ام.

(از ده سال پیش به این شهر آمده‌ام و همچنان در این شهر زندگی می‌کنم.)

برای منفی کردن جملات حال کامل، از دو فرمول زیر استفاده می‌کنیم که برای موقعیت‌های رسمی و غیررسمی کاربرد دارد:

Subject + have/has + not + p.p

Subject + haven't/hasn't + p.p

به چند مثال زیر توجه کنید تا با فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی برای جملات منفی حال کامل آشنا شوید.

She has not traveled abroad yet.

او هنوز به خارج از کشور سفر نکرده است.

They have never visited that museum.

آن‌ها هیچ‌وقت از موزه بازدید نکرده‌اند.

(«never» در این جمله به عنوان قید منفی‌ساز استفاده شده و معنی جمله را منفی کرده است.)

He hasn't completed his homework assignment.

او تکالیفش را کامل نکرده است.

We haven't seen that movie before.

ما قبلاً آن فیلم را ندیده بودیم.

The team hasn't won any matches this season.

تیم این فصل برنده هیچ‌یک از بازی‌ها نشده است.

اما شاید این سوال برایتان پیش بیاید که «p.p» در فعل اصلی حال کامل چیست. «p.p» مخفف «Past Participle» است که در زبان فارسی به‌ آن شکل سوم فعل گفته می‌شود. در مطالب قبلی مجله فرادرس درباره گرامر Past Participle توضیحاتی دادیم و کاربردهای آن را با مثال و تمرین بررسی کردیم. توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک مربوطه مراجعه کنید.

برای سوالی کردن جملات حال کامل، مانند همه زمان‌های انگلیسی از دو کل سوال بله یا خیر و سوال با wh کمک می‌گیریم و فرمول آن را به دو شکل زیر می‌نویسیم:

Have/Has + subject + p.p + object?

Wh-word + have/has + subject + p.p + object?

برای درک بهتر فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی برای انواع جملات سوالی زمان حال کامل به مثال‌‌های زیر توجه کنید. ترجمه هر مثال و تلفظ صوتی آن‌ها را نیز می‌توانید مرور کنید.

Have you ever been to Paris?

تا حالا به پاریس رفته‌ای؟

Has she finished her project?

او پروژه را تمام کره است؟

Have they seen the new movie?

آیا آن‌ها فیلم جدید را دیده‌اند؟

Have we visited that museum before?

آیا قبلاً از آن موزه بازدید کرده‌ای؟

Have you read this book yet?

هنوز این کتاب را نخوانده‌ای؟

What have you done today?

امروز چه کار کرده‌ای؟

Where have they traveled recently?

آیا اخیراً به سفر رفته‌اند؟

When has she last spoken to him?

او (مؤنث) چه زمانی با او (مذکر) حرف زده است؟

Why haven't you finished your homework?

چرا تکالیفت را تمام نکرده‌ای؟

(در این مثال از سوال منفی انگلیسی استفاده شده است که در آموزش‌های قبلی مجله فرادرس به طور کامل آن را توضیح دادیم و می‌توانید برای مطالعه بیشتر به لینک مربوطه مراجعه کنید.)

How many times have they visited that restaurant?

آن‌ها چند بار از آن رستوران دیدن کرده‌اند؟

تصویر چند کتاب رنگی

فرمول جملات حال کامل استمراری با مثال

همان‌طور که در مبحث گرامر حال کامل اشاره شد، یکی از کاربردهای این زمان برای توصیف عملی است که در گذشته انجام شده و تا به این لحظه ادامه داشته است. اما گفتیم که در این شرایط بهتر است از زمان حال کامل استمراری کمک بگیریم، زیرا وقتی صحبت از این زمان می‌شود، مدت زمان یا بازه‌ای که این عمل در حال انجام شدن بوده است برای ما اهمیت پیدا می‌کند. به همین دلیل قیدهای زمان «for» و «since» را برای زمان حال کامل استمراری به کار می‌بریم که مدت زمان را نشان می‌دهد. به دو مثال زیر توجه کنید.

I have been living in this town for 10 years.

ده سالی می‌شود که من در این شهر زندگی کرده‌ام.

She has been working on this project since last month.

او از ماه گذشته مشغول کار کردن بر روی این پروژه بوده است.

به ساختار فعل در هر دو مثال فوق توجه کنید. فعل حال کامل استمراری باید به گونه‌ای نوشته شود که هم نشان دهد عمل در گذشته رخ داده و هم ازطرفی گویای این باشد که عمل در یک بازه زمانی مشخصی در حال تداوم بوده است. پس آن را به دو شکل «have + been + verb + ing» و «has + been + verb + ing» می‌نویسیم و فعل «have» و «has» را با توجه به فاعل جمله مشخص می‌کنیم. فرمول جملات حال کامل استمراری را برای جملات خبری حال کامل استمراری به صورت زیر تعریف می‌کنیم:

Subject + have/has + been + verb + ing

در جودل زیر صرف فعل حال کامل استمراری را با فعل «go»‌ مشاهده می‌کنید.

صرف فعل حال کامل استمراری
going.have beenI
have beenYou
has beenHe
has beenShe
has beenIt
have beenWe
have beenThey

برای درک بهتر می‌توانید به چند مثال زیر توجه کنید.

She has been studying English for two hours.

او دو ساعتی می‌شود که مشغول مطالعه زبان انگلیسی بوده است.

They have been working on the project all morning.

آن‌ها تمام صبح را مشغول کار کردن روی پروژه بوده‌اند.

I have been learning how to cook new recipes.

من دارم طرز پخت غذاهای جدید را یاد می‌گیرم.

He has been practicing the piano since this afternoon.

او از این بعدازظهر مشغول تمرین کردن پیانو بوده است.

We have been waiting for the bus for over thirty minutes.

ما بیش از سی دقیقه است که منتظر اتوبوس بوده‌ایم.

برای منفی کردن حال کامل استمراری، «not» را به فعل کمکی «have» یا «has» اضافه می‌کنیم. فرمول آن برای موقعیت‌های رسمی و غیررسمی به دو شکل زیر تعریف می‌شود:

Subject + have/has + not + been + verb + ing + the rest

Subject + haven't/hasn't + been + verb + ing + the rest

برای درک بهتر فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی برای جملات منفی حال کامل استمراری به مثال‌های زیر توجه کنید.

I haven't been working on this project for very long.

من مدتی طولانی روی این پروژه مشغول به کار نبوده‌ام.

She hasn't been studying Spanish for very many weeks.

او هفته‌های زیادی را مشغول مطالعه زبان اسپانیایی نبوده است.

They haven't been exercising regularly lately.

آن‌ها اخیراً مشغول ورزش کردن بوده‌اند.

He hasn't been practicing the piano much recently.

او اخیراً زیاد مشغول تمرین پیانو نبوده است.

We haven't been watching much television lately.

ما اخیراً زیاد تلویزیون تماشا نکرده‌ایم.

برای سوالی کردن حال کامل، فعل «have» یا «has» را ابتدای جمله می‌آوریم و سپس فاعل را قرار می‌دهیم. بعد از آن هم been و سپس شکل استمراری فعل اصلی را می‌آوریم و در صورت لزوم و بر حسب نیاز، سایر اجزای جمله را اضافه می‌کنیم. البته این ساختار برای جملات سوالی بله یا خیر کاربرد دارد. برای جملات سوالی با wh ابتدا کلمه پرسشی را اضافه می‌کنیم و در ادامه ساختاری مانند سوال بله یا خیر به کار می‌‌بریم. برای درک بهتر مثال‌های زیر را در نظر بگیرید.

Have you been studying English for two hours?

آیا شما دو ساعت است که مشغول مطالعه زبان انگلیسی هستید؟

Have they been working on the project all morning?

آیا آن‌ها تمام صبح را مشغول کار کردن روی این پروژه بوده‌اند؟

Have you been learning how to drive a car?

آیا شما دارید یاد می‌گیرید که چطور رانندگی کنید.

Has he been practicing the piano since this afternoon?

آیا او از این بعدازظهر مشغول تمرین کردن پیانو بوده است؟

Have we been waiting for him for about an hour?

آیا ما حدود یک ساعت است که منتظر او هستیم؟

How long have you been learning English?

چه مدت است که در حال آموختن زبان انگلیسی هستید؟

What have they been working on all morning?

آن‌ها تمام صبح را مشغول کار کردن بر روی چه چیزی بوده‌اند؟

Where have you been playing football?

کجا مشغول فوتبال بازی کردن بوده‌اید؟

How long has he been practicing the piano?

چند وقت است که مشغول پیانو تمرین کردن بوده‌اید؟

How long have we been waiting for the bus?

چند وقت است که منتظر اتوبوس بوده‌ای؟

نکته: معمولاً در حالت سوال، کلمه پرسشی «How long» برای زمان حال کامل استمراری کاربرد دارد، زیر به بهترین شکل مدت زمان تداوم عمل را نشان می‌دهد، مانند مثال زیر:

How long have you been talking to her?

چند وقت است که مشغول حرف زدن با او بوده‌ای؟

تمرین جمله سازی در زبان انگلیسی برای زمان حال

برای درک بهتر فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی برای انواع زمان‌های حال، در ادامه این مطلب از مجله فرادرس می‌توانید به تمرین زیر مراجعه کنید و پس از انجام دادن آن، پاسخ سوالات را مشاهده و عملکرد خود را ارزیابی کنید.

تمرین اول

گزینه درست را انتخاب کنید.

1. She ___________ English for five years now.

studies

is studying

has studied

has been studying

2. He __________ for that company since he graduated.

works

is working

has been working

has worked

3. We __________ to that restaurant before, but it was closed.

went

have gone

had gone

have been going

4. They __________ to the beach every summer.

have been going

went

have gone

have been going

5. The children ___________ in the park all morning.

play

have been playing

are playing

have played

تمرین دوم

جاهای خالی را با فعل مناسب حال ساده کامل کنید.

Q1: She ________ (teach) English at the local school.

جواب

Answer: She teaches English at the local school.

Q2: They ________ (play) football every Saturday.

جواب

Answer: They play football every Saturday.

Q3: He __________ (eat) breakfast at 7 a.m. every day.

جواب

Answer: He eats breakfast at 7 a.m. every day.

Q4: The sun __________ (rise) in the east.

جواب

Answer: The sun rises in the east.

Q5: Cats __________ (like) to sleep in warm places.

جواب

Answer: Cats like to sleep in warm places.

Q6: We __________ (watch) TV in the evenings.

جواب

Answer: We watch TV in the evenings.

Q7: It __________ (rain) a lot in the rainy season.

جواب

Answer: It rains a lot in the rainy season.

Q8: My sister __________ (work) as a nurse.

جواب

Answer: My sister works as a nurse.

Q9: The train __________ (leave) at 9 a.m. sharp.

جواب

Answer: The train leaves at 9 a.m. sharp.

Q10: Birds __________ (sing) early in the morning.

جواب

Answer: Birds sing early in the morning.

تمرین سوم

جاهای خالی را با حال کامل یا حال استمراری کامل کنید.

Q1: _______ (they/arrive) already?

جواب

Answer: Have they arrived already?

Q2: Lucy ________ (run) 2000 meters today.

جواب

Answer: Lucy has run 2000 meters today.

Q3: I _______ (clean) all morning - I'm fed up!

جواب

Answer: I have been cleaning all morning - I'm fed up!

Q4: How long _______ (you/know) Simon?

جواب

Answer: How long have you known Simon?

Q5: I ______ (drink) more water recently, and I feel better.

جواب

Answer: I have been drinking more water recently, and I feel better.

Q6: Sorry about the mess! I ______ (bake).

جواب

Answer: Sorry about the mess! I have been baking.

Q7: How many times ______ (you/take) this exam?

جواب

Answer: How many times have you been taking this exam?

Q8: He _______ (eat) six bars of chocolate today.

جواب

Answer: He has eaten six bars of chocolate today.

Q9: Julie ______ (cook) dinner. Let's go and eat!

جواب

Answer: Julie has cooked dinner. Let's go and eat!

Q10: The students _______ (finish) their exams. They're very happy.

جواب

Answer: The students have finished their exams. They're very happy.

Q11: The baby's face is really dirty. What ______ (he/eat)?

جواب

Answer: The baby's face is really dirty. What has he been eating?

Q12: Iona is exhausted these days. She ______ (work) too hard recently.

جواب

Answer: Iona is exhausted these days. She has been working too hard recently.

Q13: Luke ______ (never/be) abroad.

جواب

Answer: Luke has never been abroad.

Q14: I ______ (wait) three hours already!

جواب

Answer: I have been waiting three hours already!

Q15: ______ (you/finish) your homework yet?

جواب

Answer: Have you finished your homework yet?

Q16: How long ______ (you/be) a lawyer?

جواب

Answer: How long have you been a lawyer?

Q17: I ______ (read) your book all day. It's very interesting, but I'm only on chapter 2.

جواب

Answer: I have been reading your book all day. It's very interesting, but I'm only on chapter 2.

Q18: She ______ (drink) ten glasses of water!

جواب

Answer: She has drunk ten glasses of water!

Q19: I ______ (have) my dog for sixteen years.

جواب

Answer: I have had my dog for sixteen years.

Q20: Help, I ______ (lose) my wallet. How can I get home?

جواب

Answer: Help, I have lost my wallet. How can I get home?

تصویر خانمی در حال یادگیری با لپ‌تاپ

فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی برای زمان گذشته

برای توصیف عملی که در زمان گذشته انجام شده است، از چهار حالت زیر استفاده می‌کنیم:

  • «گذشته ساده» (Past Simple Tense)
  • «گذشته استمراری» (Past Continuous tense)
  • «گذشته کامل» (Past Perfect Tense)
  • «گذشته کامل استمراری» (Past Perfect Continuous Tense)

فرمول جملات گذشته ساده با مثال

گذشته ساده برای توصیف عملی به کار می‌رود که در زمان گذشته شروع و تمام شده است و حتماً زمان مشخصی را برای آن در نظر می‌گیریم. برای مثال، جمله «من دیروز ساعت ۶ تکالیفم را تمام کردم»، به این معنی است که انجام دادن تکالیف در یک زمان مشخصی صورت گرفته و تمام شده است. بنابراین خواهیم داشت:

I finished my homework yesterday at 6 p.m.

من دیروز تکالیفم را ساعت ۶ عصر تمام کردم.

بیایید اجزای جمله را با هم بررسی کنیم. جمله با ضمیر فاعلی «I» شروع شده است و در ادامه فعل و مفعول را آورده‌ایم. در انتهای جمله هم از قید زمان مختص گذشته ساده استفاده شده است. پس همان‌طور که مشاهده می‌کنید، اجزای جمله سه بخش اصلی فاعل + فعل + مفعول را دارد. درنتیجه فرمول آن را می‌توانیم به صورت زیر بنویسیم:

Subject + verb + object

در این فرمول «verb» به دو شکل می‌تواند به کار برود. یا به صورت فعل باقاعده انگلیسی یا به صورت فعل بی‌قاعده انگلیسی. افعال باقاعده به آن دسته از فعل‌هایی گفته می‌شود که برای تبدیل شدن به زمان گذشته از قاعده و قانون مشخصی پیروی می‌کنند و به انتهای فعل «ed-» یا «d-» به عنوان پسوند انگلیسی اضافه می‌شود. مانند فعل‌های زیر:

walk → walked

shout → shouted

practice → practiced

involve→ involved

اما افعال بی‌قاعده به آن دسته از فعل‌هایی گفته می‌شود که برای تبدیل شدن به زمان گذشته یا p.p، شکل آن‌ها به‌کل تغییر می‌کند و از هیچ قاعده و قانون مشخصی پیروی نمی‌کنند. به همین دلیل هم به آن‌ها بی‌قاعده گفته می‌شود، مانند فعل‌های زیر:

speak → spoke

eat → ate

see → saw

become → became

برای دانلود pdf افعال بی‌قاعده انگلیسی به لینک زیر مراجعه کنید.

در جدول زیر صرف فعل گذشته ساده را برای فعل «work» مشاهده می‌کنید.

صرف فعل گذشته ساده
worked.I
You
He
She
It
We
They

در ادامه مطلب فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی از مجله فرادرس، چند جمله خبری گذشته ساده را مشاهده می‌کنید. به ساختار فعل در هر جمله دقت کنید. برخی از آن‌ها باقاعده و برخی بی‌قاعده هستند.

She learned English last year.

او سال گذشته زبان انگلیسی یاد گرفت.

They went to the beach on Sunday.

آن‌ها یکشنبه به کنار دریا رفتند.

He finished his homework yesterday.

او دیروز تکالیفش را تمام کرد.

The team won the match last week.

تیم هفته گذشته بازی را برد.

I visited my grandparents last month.

من ماه گذشته به دیدن پدربزرگ و مادربزرگم رفتم.

برای منفی کردن جملات گذشته ساده باید به فعل کمکی «did» منفی‌کننده «not» را اضافه کنیم. بنابراین، فرمول جملات منفی گذشته ساده برای موقعیت‌های رسمی و غیررسمی، به‌ترتیب زیر تعریف می‌شود:

Subject + did + not + verb +object

Subject + didn't + verb + object

برای درک بهتر فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی برای شکل منفی گذشته ساده به چند مثال زیر توجه کنید.

She didn't study English last week.

او هفته گذشته زبان انگلیسی نخواند.

They didn't go to the beach on Sunday.

آن‌‌ها یکشنبه به کنار دریا نرفتند.

He didn't finish his homework yesterday.

او دیروز تکالیفش را تمام نکرد.

The team didn't win the match last week.

تیم هفته گذشته بازی را نبرد.

I didn't visit my grandparents last month.

من ماه گذشته به دیدن پدربزرگ و مادربزرگم نرفتم.

برای سوالی کردن جملات گذشته ساده، فعل کمکی «did» را ابتدای جمله می‌آوریم و در ادامه فاعل و سپس شکل ساده فعل اصلی را قرار می‌دهیم. اگر جمله اجزای دیگری مانند مفعول یا قید زمان داشته باشد، آن‌ها را نیز با توجه به ساختار جمله اضافه می‌کنیم. در این حالت جمله سوالی بله یا خیر ساخته‌ایم. اما برای سوال ساختن با wh اول کلمه پرسشی را می‌آوریم و پس از آن did، سپس فاعل و در ادامه هم شکل ساده فعل اصلی را می‌آوریم. بنابراین فرمول جملات سوالی گذشته ساده در ادامه مشاهده می‌کنید.

Did + subject + verb + object?

Wh-word + did + subject + verb?

برای درک بهتر فرمول جملات سوالی گذشته ساده به چند مثال زیر توجه کنید.

Did she visit her friend yesterday?

آیا او دیروز به دیدن دوستش رفت؟

Did they watch a movie last night?

آیا آن‌ها دیشب فیلم دیدند؟

Did he play football with his friends last weekend?

آیا او هفته گذشته با دوستانش فوتبال بازی کرد؟

Did the children eat ice cream after dinner?

آیا بچه‌ها بعد از شام بستنی خوردند؟

Did you finish reading the book yesterday?

آیا شما دیروز خواندن کتاب را تمام کردی؟

What did she do yesterday?

او دیروز چه کار کرد؟

Where did they watch the movie last night?

آن‌ها دیشب کجا فیلم تماشا کردند؟

When did he play football with his friends?

او کی با دوستانش فوتبال بازی کرد؟

What did the children eat after dinner?

بچه‌ها بعد از شام چه کار کردند؟

Why didn't you buy the gift yesterday?

چرا دیروز هدیه را نخریدی؟

(در این مثال از سوال منفی استفاده شده است.)

نکته: در فرمول جملات گذشته ساده دو نکته را در نظر داشته باشید؛ همیشه از شکل ساده فعل اصلی استفاده می‌شود و «did» برای تمام ضمایر فاعلی به کار می‌رود.

کاغذهای رنگی که روی آن‌ها جملاتی نوشته شده است

فرمول جملات گذشته استمراری با مثال

جملات گذشته استمراری برای توصیف عملی به کار می‌رود که در بازه زمانی مشخصی در گذشته در حال استمرار بوده است، اما تمام نشده و معمولاً توسط عمل دیگری قطع شده است. فرض کنید دیروز همین موقع در حال تماشای تلویزیون بودید که تلفن زنگ خورد. در آن لحظه شما دست از تماشای برنامه برداشتید و تلفن‌تان را جواب دادید. به جمله انگلیسی آن نگاه کنید.

I was watching TV yesterday when the phone rang.

من دیروز داشتم تلویزیون تماشا می‌کردم که تلفنم زنگ خورد.

می‌خواهیم برای درک بهتر جمله فوق چند سوال مطرح کنیم.

  • کدام عمل زودتر رخ داده است؟
  • کدام عمل برای مدتی متوقف شده است؟
  • کدام عمل در حال تداوم بوده است؟
  • زمان جمله‌ای که عمل اول را متوقف کرده چیست؟

پاسخ‌ سوال‌ها را به ترتیب بررسی می‌کنیم. تماشا کردن تلویزیون عمل اولی است که اتفاق افتاده. عمل دومی که آن را متوقف کرده زنگ خوردن تلفن است. تماشا کردن تلویزیون برای مدتی ادامه داشته است که با زنگ خوردن تلفن برای مدتی متوقف می‌‌شود. جمله‌ای که عمل اول (یعنی تماشای تلویزیون) را متوقف کرده، (زنگ خوردن تلفن) در زمان گذشته ساده به کار رفته است.

با پاسخ دادن به این سوال‌ها به راحتی می‌توانیم گذشته استمراری را تعریف کنیم: «عملی که در زمان مشخصی در گذشته شروع شده و برای مدتی ادامه داشته است.» این عمل می‌تواند توسط عمل دیگری (گذشته ساده) برای مدتی متوقف شود. بنابراین فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی برای جملات خبری گذشته استمراری به صورت زیر تعریف می‌شود:

Subject + was/were + verb + ing

نکته: برای ضمایر فاعلی «I/he/she/it» از was و برای ضمایر فاعلی «you/we/they» از were کمک می‌گیریم، مانند مثال‌های زیر:

I was studying English yesterday.

من دیروز در حال درس خواندن بودم.

***

We were listening to the teacher when he came in.

وقتی او آمد داشتیم به معلم گوش می‌دادیم.

***

He was riding a horse when the accident happened.

داشت اسب‌سواری می‌کرد که حادثه رخ داد.

در جدول زیر صرف فعل گذشته استمراری را برای فعل «go» مشاهده می‌کنید.

صرف فعل گذشته استمراری
working.wasI
wereYou
wasHe
wasShe
wasIt
wereWe
wereThey

وقتی گذشته استمراری توسط عمل دوم قطع می‌شود، بین آن‌ها باید از حرف ربط استفاده کنیم تا دو جمله به هم وصل شوند. رایج‌ترین حروف ربط گذشته استمراری «when» و «while» است. به چند مثال زیر توجه کنید که با زمان گذشته استمراری ساخته شده است. ترجمه و تلفظ صوتی این جملات را نیز می‌توانید مرور کنید.

She was singing when I entered the room.

وقتی من وارد اتاق شدم او در حال آواز خواندن بود.

They were playing soccer in the park yesterday afternoon.

آن‌ها دیروز بعدازظهر در پارک مشغول بازی کردن بودند.

He was cooking dinner while his wife was setting the table.

او داشت آشپزی می‌کرد درحالی‌که همسرش در حال چیدن میز بود.

The children were watching a movie when the power went out.

بچه‌ها داشتند تلویزیون تماشا می‌کردند که برق رفت.

We were studying together at the library last night.

دیشب داشتیم با هم در کتابخانه درس می‌خواندیم.

برای منفی کردن گذشته استمراری از فرمول زیر برای موقعیت‌های رسمی و غیررسمی کمک می‌گیریم:

Subject + was/were + not + verb + ing

Subject + wasn't/weren't + verb + ing

به چند مثال زیر دقت کنید تا با فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی برای جملات منفی گذشته استمراری بیشتر آشنا شوید.

He wasn't painting when I visited his studio, but he was cleaning his brushes.

وقتی من از استودیو دیدن کردم، او در حال نقاشی کردن نبود ولی داشت قلم‌موی نقاشی‌اش را تمیز می‌کرد.

The students weren't discussing their project in the classroom this morning; they were working individually on their assignments.

دانش‌آموزان امروز صبح در کلاس درس درباره پروژه‌شان صحبت نمی‌کردند؛ آن‌ها جداگانه درباره روی تکالیف‌شان کار می‌کردند.

Sarah wasn't studying when I saw her in the classroom; she was talking on the phone.

وقتی سارا را دیدم در حال درس خواندن نبود؛ داشت با تلفن حرف می‌زد.

The chef wasn't preparing dinner when I arrived at the restaurant; he was bringing the ingredients.

وقتی من وارد رستوران شدم سرآشپز مشغول آماده کردن شام نبود؛ داشت مواد اولیه را می‌آورد.

I wasn't driving on the highway when the accident happened; I was taking a break in my room.

وقتی تصادف رخ داد من مشغول رانندگی در بزرگراه نبودم؛ داشتم در اتاقم استراحت می‌کردم.

برای سوال ساختن با گذشته استمراری دو نوع سوال بله یا خیر و سوال با wh داریم. فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی برای جملات سوالی گذشته استمراری را به شکل زیر تعریف می‌کنیم:

Was/Were + subject + verb + ing?

Wh-word + was/were + subject + verb + ing?

همان‌طور که در فرمول‌های فوق مشاهده می‌کنید، برای سوال ساختن با گذشته استمراری، اگر بله یا خیر باشد، فعل کمکی را ابتدای جمله می‌آوریم و درواقع جای آن را با فاعل عوض می‌کنیم. برای سوال ساختن با wh نیز ابتدا کلمه پرسشی مدنظر را می‌آوریم، سپس از «was» یا «were» و در ادامه فاعل و فعل اصلی با ing کمک می‌گیریم. اگر می‌خواهید با دستور زبان و زمان‌های انگلیسی بیشتر آشنا شوید، توصیه می‌کنیم فیلم آموزش گرامر مقدماتی زبان انگلیسی سطح A2 از فرادرس را مشاهده کنید که لینک آن در ادامه آورده شده است.

برای آشنایی بیشتر با فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی برای جملات سوالی گذشته استمراری به چند مثال زیر توجه کنید و ترجمه فارسی و تلفظ صوتی آن‌ها را تمرین کنید.

Was he painting when you visited his studio?

وقتی از استودیو دیدن کردی، او داشت نقاشی می‌کرد؟

Were the students discussing their project this morning?

آیا امروز صبح دانش‌آموزان داشتند درباره پروژه‌شان بحث می‌کردند؟

Was Sarah reading when you saw her at the airport?

آیا وقتی سارا را در فرودگاه دیدی در حال کتاب خواندن بود؟

Was the chef preparing dinner when you arrived at the restaurant?

آیا وقتی وارد رستوران شدی سرآشپز داشت شام را آماده می‌کرد؟

Were you driving on the highway when the accident happened?

وقتی تصادف اتفاق افتاد، در اتوبان مشغول رانندگی بودی؟

When did he start painting?

او کجا نقاشی کردن را شروع کرد؟

Where were the students discussing their project?

دانش‌آموزان کجا در حال بحث کردن درباره پروژه‌شان بودند؟

What book was Sarah reading yesterday at 6?

سارا دیروز ساعت ۶ مشغول خواندن چه کتابی بود؟

What dish was the chef preparing at the restaurant?

سرآشپز مشغول آماده کردن چه چیزی در رستوران بود؟

فرمول جملات گذشته کامل با مثال

گذشته کامل، همان‌طور که از اسمش پیداست، برای توصیف عملی در گذشته به کار می‌رود که کامل شده است. درواقع قبل از عمل دیگری در گذشته کامل شده است. عمل دیگری که بعد از آن رخ داده را با زمان گذشته ساده توصیف می‌کنیم. فرض کنید شما ساعت ۴ عصر به کلاس زبان انگلیسی رفتید. بعد از آن‌ با دوست خود در کافه‌ای دیدار کردید. کدام عمل ابتدا رخ داده است؟ رفتن به کلاس زبان انگلیسی. کدام عمل بعد از آن رخ داده است؟ دیدار با دوست خود در کافه. آیا عمل دوم عمل اول را قطع کرده است؟ خیر. عمل اول قبل از عمل دوم کامل شده است. بنابراین وقتی دو جمله را به هم وصل می‌کنیم، از قیدهای زمان «before» یا «after» کمک می‌گیریم. دو مثال زیر را با هم مقایسه کنید.

I had gone to my English class before I met my friend at the café.

قبل از این‌که با دوستم در کافه دیدار کنم به کلاس زبانم رفته بودم.

I met my friend at the café after I had gone to my English class.

بعد از این‌که به کلاس زبانم رفتم، دوستم را در کافه ملاقات کردم.

در ادامه به چند مثال با گذشته کامل توجه کنید. در زبان فارسی گذشته کامل را با فعل «بودن» صرف می‌کنیم. در جدول زیر می‌توانید صرف فعل گذشته کامل را برای فعل go ببینید. ترجمه فارسی آن را نیز می‌توانید بخوانید.

صرف گذشته کامل برای فعل go
رفته بودمI had gone
رفته بودیYou had gone (plural)
رفته بود (مذکر)He had gone
رفته بود (مؤنث)She had gone
رفته بود (غیرانسان)It had gone
رفته بودیمWe had gone
رفته بودیدYou had gone (plural)
 رفته بودندThey had gone

فعل گذشته کامل با ساختار «had + p.p» به کار می‌رود. «had» فعل کمکی و «p.p» شکل سوم فعل است. فرمول جملات گذشته کامل برای جملات خبری به صورت زیر تعریف می‌شود:

Subject + had + p.p + object + the rest

به چند مثال زیر توجه کنید تا با ساختار گذشته کامل بیشتر آشنا شوید.

She had already finished her homework before the party started.

قبل از آن‌که مهمانی شروع شود، او تکالیفش را انجام داده بود.

They had gone to bed by the time I arrived home.

وقتی من به خانه رسیدم، آن‌ها خوابیده بودند.

He had eaten lunch before the meeting began.

قبل از آن‌که جلسه شروع شود، او غذا خورده بود.

We had visited Paris twice before we moved to London.

قبل از آن‌که به لندن نقل‌مکان کنیم، از پاریس دیدن کرده بودیم.

The train had left the station when we arrived.

وقتی رسیدیم، قطار ایستگاه را ترک کرده بود.

برای منفی کردن جملات گذشته کامل، به «had» منفی‌کننده «not» را اضافه می‌کنیم و فرمول آن را در دو حالت زیر برای موقعیت‌های رسمی و غیررسمی تعریف می‌کنیم:

Subject + had + not + p.p + object

Subject + hadn't + p.p + object

برای درک بهتر می‌توانید چند مثال زیر را مرور کنید.

She hadn't seen the movie before last night.

تا قبل از دیشب او فیلم را ندیده بود.

They hadn't finished their project by the deadline.

تا موعد مقرر پروژه را تمام نکرده بودند.

He hadn't studied enough for the exam.

او به اندازه کافی برای امتحان درس نخوانده بود.

We hadn't met each other before the conference.

قبل از همایش همدیگر را ملاقات نکرده بودیم.

The restaurant hadn't opened when we arrived.

وقتی ما رسیدیم، رستوران باز نشده بود.

برای سوال ساختن با جملات گذشته کامل، دو نوع سوال بله یا خیر و سوال با wh را بررسی می‌کنیم. فرمول هر دو سوال را در ادامه مشاهده می‌کنید.

Had + subject + p.p + the rest?

Wh-word + had + subject + p.p + the rest?

در فرمول اول جای فعل کمکی و فاعل با هم عوض شده است. در فرمول دوم هم در ابتدای جمله کلمه پرسشی را می‌آوریم و سپس فعل کمکی had و در ادامه فاعل و «p.p» را اضافه می‌کنیم. اگر جمله اجزای دیگری نیز داشته باشد، آن را در ادامه جمله می‌آوریم. به چند مثال زیر توجه کنید تا با فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی برای سوالات گذشته کامل بیشتر آشنا شوید.

Had she finished her work before the meeting started?

آیا قبل از شروع شدن جلسه او کارهایش را تمام کرده بود؟

Had they left the party before midnight?

آیا آن‌ها قبل از نیمه‌شب مهمانی را ترک کرده بودند؟

Had he received the email before he left the office?

قبل از این‌که دفتر را ترک کند، ایمیل را دریافت کرده بود؟

Had we booked the tickets before the show sold out?

قبل از آن‌که فروش بلیت تمام شود (ظرفیت تکمیل شود) رزرو کرده بودیم؟

Had it stopped raining by the time you went outside?

وقتی شما بیرون رفتید، باران بند آمده بود؟

What had she done before the accident occurred?

قبل از این‌که تصادف رخ دهد، او چه کار کرده بود؟

Where had they been before they came to the park?

قبل از این‌که آن‌ها به پارک بیایند، کجا رفته بودند؟

Why hadn't he informed us about the changes beforehand?

چرا زودتر درباره تغییرات به ما اطلاع نداده بود؟

How many times had we discussed this issue before reaching a decision?

قبل از این‌که تصمیم بگیریم، چند بار درباره مشکل بحث کرده بودیم؟

تصویر ساعت شنی روی میز و کنار گلدان

فرمول جملات گذشته کامل استمراری با مثال

گذشته کامل استمراری برای توصیف عملی به کار می‌رود که در زمان گذشته برای مدتی در حال استمراری و تداوم بوده است و اندکی قبل از شروع عمل دیگری در گذشته تمام شده است. به همین دلیل نام آن را «گذشته کامل استمراری» (Past Perfect Continuous) گذاشته‌اند. بنابراین در این تعریف سه نکته مهم وجود دارد:

  1. عمل در گذشته انجام شده است.
  2. عمل در گذشته استمرار داشته است.
  3. عمل در گذشته کامل شده است.

برای درک بهتر با یک مثال شروع می‌کنیم. فرض کنید دیروز بچه‌های مدرسه در یک ساعت مشخصی در حیاط مدرسه مشغول ورزش کردن بوده‌اند. پس ورزش کردن در گذشته انجام شده و برای مدتی ادامه داشته است. سپس اندکی قبل از این‌که زنگ تفریح به صدا در بیاید، ورزش کردن تمام شده و درواقع زنگ ورزش بچه‌ها به اتمام رسیده است. جمله زیر را به انگلیسی و فارسی به شکل زیر می‌نویسیم:

The children had been exercising at school for about an hour before the break.

بچه‌ها قبل از زنگ تفریح حدود یک ساعت در مدرسه ورزش می‌کردند.

فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی برای زمان گذشته کامل استمراری در حالت کلی به صورت زیر تعریف می‌شود:

Subject + had + been + verb + ing

در جدول زیر می‌توانید صرف فعل گذشته کامل استمراری را مشاهده کنید.

صرف فعل گذشته کامل استمراری
working.had beenI
You
He
She
It
We
They

به چند مثال زیر توجه کنید تا با ساختار جملات مثبت گذشته کامل استمراری بیشتر آشنا شوید.

They had been studying English for three hours before the exam started.

قبل از این‌که امتحان شروع شود، آن‌ها به مدت سه ساعت مشغول مطالعه زبان انگلیسی بودند.

She had been practicing piano for years before she gave her first concert.

قبل از آن‌که اولین کنسرتش را اجرا کند، سال‌ها مشغول تمرین پیانو بود.

By the time I arrived, they had been waiting at the bus stop for over an hour.

وقتی من رسیدم، بیش از یک ساعت بود که آن‌ها منتظر اتوبوس بودند.

The team had been working on the project tirelessly before they finally achieved success.

قبل از این‌که تیم بالاخره موفق شود، به شکلی خستگی‌ناپذیر روی پروژه کار می‌کرد.

He had been living in Paris for ten years before he decided to move back to his hometown.

قبل از این‌که تصمیم بگیرد به زادگاهش برگردد، ده سال در پاریس زندگی کرده بود.

برای منفی کردن جملات گذشته کامل استمراری، از بعد از فعل کمکی «had»، منفی‌کننده می‌آوریم و فرمول آن را به دو شکل زیر برای حالت رسمی و غیررسمی تعریف می‌کنیم:

Subject + had + not + been + verb + ing

Subject + hadn't + been + verb + ing

به چند مثال زیر و ترجمه فارسی آن‌ها توجه کنید که در درک بهتر فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی برای گذشته کامل استمراری در حالت منفی کمک می‌کند.

They hadn't been studying English for three hours before the exam started.

قبل از این‌که امتحان شروع شود، آن‌ها به مدت سه ساعت مشغول مطالعه زبان انگلیسی بودند.

She hadn't been practicing piano before she played it.

قبل از این‌که پیانو بنوازد، سال‌ها مشغول پیانو تمرین کردن نبود.

By the time I arrived, they hadn't been waiting at the bus stop.

وقتی من رسیدم، آن‌ها منتظر اتوبوس نبودند.

He hadn't been living in Paris for ten years before he decided to move back to his hometown.

قبل از این‌که تصمیم بگیرند به زادگاهشان برگردند، سال‌ها در پاریس زندگی نمی‌کردند.

برای سوال ساختن با گذشته کامل استمراری، دو نوع سوال بله یا خیر و سوال با wh تعریف شده است که فرمول هر دو را در ادامه نوشته‌ایم.

Had + subject + been + verb + ing + object?

Wh-word + had + subject + been + verb + ing?

در نظر داشته باشید که گذشته کامل استمراری برای توصیف مدت زمان تداوم عمل در گذشته به کار می‌رود و تأکید آن بیشتر بر بازه زمانی است. بنابراین، کلمه پرسشی «how long» برای سوال ساختن با wh کاربرد زیادی دارد. مثال‌های زیر را بخوانید.

Had you been cooking for long when the guests arrived?

وقتی مهمان‌ها رسیدند، مدت زیادی مشغول آشپزی بودید؟

Had the children been playing outside before it started raining?

قبل از این‌که باران ببارد، بچه‌ها مشغول بازی کردن در فضای باز نبودند؟

Had your friend been studying for the exam all day before you called?

قبل از این‌که زنگ بزنی، دوستت تمام روز را مشغول درس خواندن برای امتحان بود؟

Had the workers been repairing the road for weeks before it was reopened?

قبل از این‌که جاده باز شود، کارگران مشغول تعمیر کردن جاده بودند؟

Had the students been practicing for the play before the director canceled it?

قبل از این‌که کارگردان نمایش را لغو کند، دانشجویان مشغول تمرین نمایش بودند؟

How long had they been studying English before the exam started?

قبل از این‌که امتحان شروع شود، چه مدتی آن‌ها مشغول مطالعه زبان انگلیسی بودند؟

How long had she been practicing piano before she gave her first concert?

قبل از این‌که اولین کنسرتش را اجرا کند، چه مدتی مشغول تمرین پیانو بود؟

How long had they been waiting at the bus stop before I arrived?

قبل از این‌که من برسم، چه مدت منتظر اتوبوس بودند؟

How long had the team been working on the project before they achieved success?

قبل از این‌که تیم موفقت شود، چند وقت روی پروژه کار می‌کرد؟

How long had he been living in Paris before he decided to move back to his hometown?

قبل از این‌که تصمیم بگیرد به زادگاهش برگردد، چه مدت در پاریس زندگی می‌کرد؟

تمرین جمله سازی در زبان انگلیسی برای زمان گذشته

برای درک بهتر فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی برای انواع زمان‌های گذشته، در ادامه این مطلب از مجله فرادرس می‌توانید به تمرین زیر مراجعه کنید و پس از انجام دادن آن، پاسخ سوالات را مشاهده و عملکرد خود را ارزیابی کنید.

تمرین اول

جاهای خالی را با فعل گذشته ساده پر کنید.

Q1: She __________ (study) for her exam all night.

جواب

Answer: She studied English literature at university.

Q2: They __________ (visit) Paris last summer.

جواب

Answer: They visited Paris last summer.

Q3: He __________ (finish) his project before the deadline.

جواب

Answer: He finished his project before the deadline.

Q4: The cat __________ (chase) the mouse around the house.

جواب

Answer: The cat chased the mouse around the house.

Q5: We __________ (have) dinner at a fancy restaurant yesterday.

جواب

Answer: We had dinner at a fancy restaurant yesterday.

Q6: I __________ (lose) my keys on the way to work.

جواب

Answer: I lost my keys on the way to work.

Q7: The team __________ (win) the championship last year.

جواب

Answer: The team won the championship last year.

Q8: She __________ (meet) her old friend at the party.

جواب

Answer: She met her old friend at the party.

Q9: They __________ (travel) to Japan for their vacation.

جواب

Answer: They traveled to Japan for their vacation.

Q10: He __________ (break) his leg while playing football.

جواب

Answer: He broke his leg while playing football.

Q11: The students __________ (take) a difficult exam last week.

جواب

Answer: The students took a difficult exam last week.

Q12: We __________ (go) camping in the mountains.

جواب

Answer: We went camping in the mountains.

Q13: She __________ (buy) a new car last month.

جواب

Answer: She bought a new car last month.

Q14: He __________ (read) an interesting book over the weekend.

جواب

Answer: He read an interesting book over the weekend.

Q15: They __________ (build) a sandcastle on the beach.

جواب

Answer: They built a sandcastle on the beach.

Q16: The restaurant __________ (serve) delicious food.

جواب

Answer: The restaurant served delicious food.

Q17: We __________ (visit) the museum yesterday afternoon.

جواب

Answer: We visited the museum yesterday afternoon.

Q18: She __________ (dance) at her friend's wedding.

جواب

Answer: She danced at her friend's wedding.

Q19: He __________ (walk) to school every day last year.

جواب

Answer: He walked to school every day last year.

Q20: They __________ (play) board games all evening.

جواب

Answer: They played board games all evening.

تصویر دختری در کلاس درس

تمرین دوم

جاهای خالی را با فعل گذشته ساده یا گذشته کامل پر کنید.

Q1: We had already eaten when John ______ (come) home.

جواب

Answer: We had already eaten when John came home.

Q2: Last year Juan ______ (pass) all his exams.

جواب

Answer: Last year, Juan passed all his exams.

Q3: When I ______ (get) to the airport I discovered I had forgotten my passport.

جواب

Answer: When I got to the airport I discovered I had forgotten my passport.

Q4: I went to the library, then I ______ (buy) some milk and went home.

جواب

Answer: I went to the library, then I bought some milk and went home.

Q5: I opened my handbag to find that I _______ (forget) my credit card.

جواب

Answer: I opened my handbag to find that I had forgotten my credit card.

Q6: When we ______ (arrive) at the station, the train had already left.

جواب

Answer: When we arrived at the station, the train had already left.

Q7: We got home to find that someone _______ (break) into the house.

جواب

Answer: We got home to find that someone had broken into the house.

Q8: I opened the fridge to find that someone _______ (eat) all my chocolate.

جواب

Answer: I opened the fridge to find that someone had eaten all my chocolate.

Q9: I had known my husband for three years when we _____ (get) married.

جواب

Answer: I had known my husband for three years when we got married.

Q10: Julie was very pleased to see that John _____ (clean) the kitchen.

جواب

Answer: Julie was very pleased to see that John had cleaned the kitchen.

Q11: It _______ (not / rain) all summer, so the grass was completely dead.

جواب

Answer: It hadn't rained all summer, so the grass was completely dead.

Q12: When he ______ (arrive) at the party, Julie had just left.

جواب

Answer: When arrived at the party, Julie had just left.

Q13: After arriving home, I realized I ______ (not / buy) any milk.

جواب

Answer: After arriving home, I realized I hadn't bought any milk.

Q14: The laundry was wet - it _______ (rain) while I was out.

جواب

Answer: The laundry was wet - it had rained while I was out.

Q15: William felt ill last night because he ______ (eat) too many cakes.

جواب

Answer: William felt ill last night because he had eaten too many cakes.

Q16: Keiko ______ (meet) William last September.

جواب

Answer: Keiko met William last September.

Q17: First, I tidied the flat, then I _______ (sit) down and had a cup of coffee.

جواب

Answer: First, I tidied the flat, then I sat down and had a cup of coffee.

Q18: John ______ (play) the piano when he was a child, but he doesn't play now.

جواب

Answer: John played the piano when he was a child, but he doesn't play now.

Q19: When I opened the curtains, the sun was shining, and the ground was white. It ______ (snow) during the night.

جواب

Answer: When I opened the curtains, the sun was shining, and the ground was white. It had snowed during the night.

Q20: When Julie got home from her holiday, the flat was a mess. John _______ (have) a party.

جواب

Answer: When Julie got home from her holiday, the flat was a mess. John had had a party.

فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی برای زمان آینده

برای توصیف عملی که در زمان آینده انجام خواهد شد، از چهار حالت زیر استفاده می‌کنیم:

  • «آینده ساده» (Future Simple Tense)
  • «آینده استمراری» (Future Continuous tense)
  • «آینده کامل» (Future Perfect Tense)
  • «آینده کامل استمراری» (Future Perfect Continuous Tense)

فرمول جملات آینده ساده با مثال

آینده ساده یکی از ساد‌ه‌ترین حالت‌ها برای توصیف عملی در زمان آینده است. ساختار فعل آن هم با «will + p.p» شکل می‌گیرد که به فعلی اصلی اضافه می‌شود و نشان می‌دهد که عمل در زمان آینده انجام خواهد شد. برای ساختن جملات آینده ساده از ساختار پایه همه جملات انگلیسی، یعنی فاعل + فعل + مفعول کمک می‌گیریم، با این تفاوت که فعل به شکل «will + verb» نوشته می‌شود. به مثال زیر دقت کنید.

 I will go to my friend's house tomorrow.

من فردا به خانه دوستم خواهم رفت.

در مثال فوق، «I» فاعل جمله و «will go» فعل است. «to my friend's house» نیز مفعول و «tomorrow» قید زمان جمله هستند. پس فرمول جملات خبری آینده ساده را می‌توانیم به صورت زیر تعریف کنیم:

Subject + will + verb + object

در جدول زیر می‌توانید صرف فعل آینده ساده را با فعل «work» ببینید.

صرف فعل آینده ساده
work.willI
You
He
She
It
We
They

در ادامه فرمول می‌توانیم از مفعول یا قید زمان نیز استفاده کنیم. البته در برخی موارد قید زمان را به ابتدای جمله نیز می‌توانیم منتقل کنیم. به چند مثال زیر توجه کنید تا با فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی برای آینده ساده بیشتر آشنا شوید.

Tomorrow, she will attend the conference.

فردا او در همایش شرکت خواهد کرد.

They will travel to Paris next month.

آن‌ها ماه آینده برای مسافرت به پاریس خواهند رفت.

The concert will start at 7 PM.

کنسرت ساعت هفت شب شروع می‌شود.

He will finish his homework before dinner.

او قبل از شام تکالیفش را تمام خواهد کرد.

We will meet at the café after work.

ما بعد از کار در کافه دیداری خواهیم داشت.

برای منفی کردن جملات آینده ساده با «will»، به will منفی‌کننده «not» اضافه می‌کنیم و مانند سایر زمان‌های انگلیسی، برای منفی کردن دو فرمول تعریف می‌شود که برای موقعیت‌های رسمی و غیررسمی کاربرد دارد. در ادامه می‌توانید فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی را برای جملات منفی آینده ساده مشاهده کنید.

Subject + will + not + verb + object

Subject + won't + verb + object

همان‌طور که در فرمول دوم مشاهده می‌کنید، برای موقعیت‌های غیررسمی، شکل کوتاه فعل منفی آینده ساده با «won't» شروع می‌شود.

She will not attend the meeting tomorrow.

او فردا در جلسه شرکت نخواهد کرد.

They will not visit the museum next weekend.

آن‌ها آخر هفته آینده از موزه بازدید نخواهند کرد.

The store won't open until 10 AM.

فروشگاه تا ساعت ۱۰ صبح باز نخواهد شد.

He will not forget his keys this time.

او این بار کلیدهایش را جا نمی‌گذارد.

We won't watch the movie tonight.

ما امشب فیلم تماشا نمی‌کنیم.

برای سوالی کردن جملات آینده ساده با «will»، فقط لازم است جای فاعل و will را عوض کنیم. بنابراین فرمول جملات سوالی بله یا خیر و سوال با wh را برای زمان آینده ساده به صورت زیر تعریف می‌کنیم:

Will + subject + verb + the rest?

Wh-word + subject + verb + the rest?

برای درک بهتر فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی برای جملات سوالی زمان آینده به چند مثال زیر توجه کنید. ترجمه فارسی و تلفظ صوتی آن‌ها را نیز می‌توانید مرور کنید.

Will she arrive on time?

آیا او به‌موقع خواهد رسید؟

Will they finish the project by Friday?

آیا آن‌ها پروژه را تا جمعه تمام خواهند کرد؟

Will the event take place outdoors?

آیا رویداد در فضای باز برگزار خواهد شد؟

Will he buy a new car soon?

آیا او به زودی ماشین جدیدی می‌خرد؟

Will we have enough time to catch the train?

آیا او آن‌قدر وقت دارد که خودش را به قطار برساند؟

Where will she go for her vacation?

او برای تعطیلات کجا خواهد رفت؟

When will they announce the winners?

چه زمانی آن‌ها به برندگان اطلاع‌رسانی می‌کنند؟

Why will the school close early today?

آیا امروز مدرسه زود تعطیل می‌شود؟

What will he do with the extra money?

او با پول بیشتر چه کار خواهد کرد؟

How will we get to the airport on time?

چگونه به‌موقع به فرودگاه می‌رسیم؟

نکته: در جملاتی که از will برای ساختن زمان آینده ساده استفاده می‌شود، بعد از «will» همیشه شکل ساده فعل می‌آید و این برای تمام ضمایر فاعلی صدق می‌کند. به شکل درست و نادرست مثال‌‌های زیر توجه کنید.

She will gives a lecture tomorrow. (نادرست)

She will give a lecture tomorrow. (درست)

او فردا ارائه خواهد داشت.

***

Will you arriving at 3:30 this afternoon? (نادرست)

Will you arrive at 3:30 this afternoon? (درست)

آیا شما این بعدازظهر ساعت ۳:۳۰ می‌رسید؟

تصویر یک ساعت دیواری

فرمول جملات آینده استمراری با مثال

از آینده استمراری برای توصیف عملی استفاده می‌کنیم که برای مدت مشخصی در زمان آینده تداوم خواهد داشت. به همین دلیل از «ing» همراه با فعل اصلی استفاده می‌کنیم تا استمرار عمل را نشان دهد. فرض کنید در حال حاضر سال اول دانشگاه و در مقطع کارشناسی مشغول درس خواندن هستید. دو سال دیگر همین موقع همچنان در حال ادامه تحصیل خواهید بود و درستان هنوز تمام نشده است. پس برای ساختن این جمله فعل را به گونه‌ای به کار می‌برید که نشان دهد درس خواندن، دو سال دیگر همین موقع، همچنان ادامه خواهد داشت. فعل آینده استمراری را به صورت «will + be + verb + ing» می‌نویسیم و فرمول آن برای جملات خبری به شکل زیر تعریف می‌شود:

Subject + will + be + verb + ing + object

در جدول زیر می‌توانید صرف فعل آینده استمراری را با فعل «work» مشاهده کنید.

صرف فعل آینده استمراری
working.will beI
You
He
She
It
We
They

برای این‌که با فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی برای جملات مثبت آینده استمراری بیشتر آشنا شوید، به چند مثال زیر توجه کنید.

Tomorrow, I will be studying for my exam all day.

فردا تمام روز را مشغول درس خواندن برای امتحان خواهم بود.

By next week, they will be renovating their house.

تا هفته آینده، آن‌ها در حال بازسازی خانه‌شان خواهند بود.

At this time next year, she will be traveling around Europe.

سال آینده همین موقع، او مشغول سفر به دور اروپا خواهد بود.

By the time you arrive, I will be giving my presentation.

تا وقتی برسی، من در حال ارائه‌ سخنرانی‌ام خواهم بود.

Next month, we will be celebrating our anniversary.

ماه آینده، ما در حال جشن گرفتن سالگرد ازدواجمان خواهیم بود.

برای منفی کردن آینده استمراری، جای «will» و فاعل را عوض می‌کنیم و فرمول آن را به دو شکل زیر برای موقعیت‌های رسمی و غیررسمی تعریف می‌کنیم:

Subject + will + not + be + verb + ing

Subject + won't + be + verb + ing + object

برای درک بهتر فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی می‌توانید از مثال‌های زیر کمک بگیرید. البته در زبان فارسی زمان آینده استمراری معادل بخصوصی ندارد و به همین دلیل ممکن است هنگام درک ترجمه آن کمی ناملموس به نظر برسد.

I won't be attending the meeting tomorrow.

من فردا در جلسه شرکت نخواهم کرد.

They won't be coming to the party next weekend.

آن‌ها آخر هفته آینده به مهمانی نخواهند آمد.

By this time next month, I won't be working at this company anymore.

ماه آینده همین موقع من دیگر مشغول کار کردن در شرکت نخواهم بود.

She won't be going on vacation with us next summer.

او تابستان آینده به مسافرت نخواهد رفت.

By the time you get back, I won't be waiting for you anymore.

وقتی برگردی، دیگر منتظرت نخواهم بود.

برای سوالی کردن جملات آینده استمراری، از دو نوع سوال بله یا خیر و سوال با wh کمک می‌گیریم. فرمول سوالات بله یا خیر آینده استمراری به صورت زیر تعریف می‌شود:

Will + subject + be + verb + ing + object?

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، در این فرمول، جای will و فاعل عوض شده است. برای درک بهتر می‌توانید مثال‌های زیر را تمرین کنید که با ترجمه فارسی و تلفظ صوتی در اختیار شما قرار گرفته است.

Will you be studying for your exam tomorrow?

آیا فردا برای امتحان مشغول درس خواندنی؟

Will they be renovating their house by next week?

آیا آن‌ها تا هفته آینده مشغول بازسازی کردن خانه‌شان خواهند بود؟

Will she be traveling around Europe at this time next year?

آیا او سال آینده همین موقع مشغول سفر به دور اروپا خواهد بود؟

Will you be finishing up your presentation by the time I arrive?

آیا وقتی من برسم، شما مشغول جمع‌بندی ارائه‌تان خواهید بود؟

Will we be celebrating our anniversary next month?

آیا ما ماه آینده سالگرد ازدواجمان را جشن خواهیم گرفت؟

برای سوال ساختن با wh، مانند سایر زمان‌های انگلیسی، ابتدا کلمه پرسشی را می‌آوریم و سپس will و در ادامه فاعل را قرار می‌دهیم و در نهایت فعل اصلی را با ing همراه می‌کنیم. بنابراین فرمول آینده کامل استمراری را به صورت زیر می‌نویسیم:

Wh-word + will + subject + be + verb + ing?

کلمه پرسشی می‌تواند با توجه به جوابی که انتظار داریم به کار برود. برای درک بهتر می‌توانید مثال‌های زیر را با ترجمه بخوانید.

What will you be doing tomorrow?

فردا مشغول انجام دادن چه کاری هستی؟

Where will they be doing by next week?

تا هفته آینده آن‌ها مشغول انجام چه کاری خواهند بود؟

When will she be traveling around Europe?

شما چه زمانی به اروپا سفر خواهید کرد؟

Why will you be finishing up your presentation by the time I arrive?

چرا تا وقتی من برسم، ارائه خود را تمام نکرده‌اید؟

How will we be celebrating our anniversary next month?

ماه آینده چگونه سالگرد ازدواجتان را جشن می‌گیرید؟

فرمول جملات آینده کامل با مثال

یکی دیگر از زمان‌هایی که شاید در زبان فارسی چندان ملموس به نظر نرسد، زمان آینده کامل است. آینده کامل که با ساختار فعل «will + have + p.p» شناخته شده، برای توصیف عملی به کار می‌رود که در زمان گذشته شروع شده است، اما تا قبل از زمان مشخصی در آینده کامل می‌شود. مثال زیر را در نظر بگیرید.

I will have graduated from highschool by 2025.

من تا سال ۲۰۲۵ از دبیرستان فارغ‌التحصیل شده‌ام.

در جدول زیر می‌توانید صرف فعل آینده کامل را برای فعل «work» ببینید.

صرف فعل آینده کامل
worked.will haveI
You
He
She
It
We
They

این جمله می‌خواهد به ما بگوید که از چند سال پیش مخاطب در دبیرستان مشغول به تحصیل بوده است و تا سال آینده درسش در این مقطع تمام می‌شود. پس چون عمل در گذشته شروع شده و تا قبل از زمان مشخصی در آینده کامل می‌شود، هم آینده را شامل می‌شود و باید کامل شدن عمل را نشان دهد. فرمول فعل آن ترکیبی از حال کامل و آینده ساده است و برای جملات خبری مثبت به صورت زیر تعریف می‌شود:

Subject + will + have + p.p

برای درک بهتر می‌توانید به چند مثال زیر توجه کنید که با ترجمه فارسی و تلفظ صوتی در اختیار شما قرار گرفته است.

By next year, I will have completed my degree.

تا سال آینده، من مدرک را گرفته‌ام.

They will have finished the project by the end of the week.

تا آخر هفته آ‌ن‌ها پروژه را تمام کرده‌اند.

She will have traveled to five different countries by the time she turns 30.

تا وقتی ۳۰‌ساله شود، به پنج کشور مختلف سفر کرده است.

By the time you arrive, we will have already left.

وقتی برسی، ما خیلی وقت است که رفته‌ایم.

By the end of the month, he will have read all the books on his list.

تا آخر ماه، او تمام کتاب‌هایی را که نامشان را در فهرستش دارد خوانده است.

برای منفی کردن زمان آینده کامل در زبان انگلیسی، بعد از will منفی‌کننده not را می‌آوریم و فرمول آن را با «not» برای موقعیت‌‌های رسمی و «n't» برای موقعیت‌های غیررسمی به دو شکل زیر تعریف می‌کنیم:

Subject + will + not + have + p.p + object

Subject + won't + have + p.p + object

به چند مثال زیر توجه کنید تا فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی را برای جملات منفی آینده کامل یاد بگیرید.

I will not have finished my work by the deadline.

من تا موعد مقرر کارم را تمام نکرده‌ام.

They will not have completed the renovations by next month.

آن‌ها تا ماه آینده بازسازی‌ها را تمام نخواهند کرد.

She will not have saved enough money for the trip by the end of the year.

آن‌ها تا پایان سال پول کافی برای سفر پس‌انداز نکرده‌اند.

By the time they get there, the concert won't have ended.

تا وقتی به آنجا برسند، کنسرت تمام نشده است.

He won't have received the package by the time he leaves for vacation.

او تا قبل از رفتن به تعطیلات، بسته را دریافت نکرده است.

سوالی کردن آینده کامل نیز مانند سایر زمان‌های انگلیسی به دو شکل بله یا خیر و سوال با wh امکان‌پذیر است. فرمول را نیز به دو شکل زیر می‌نویسیم:

Will + subject + have + p.p + object?

Wh-word + wll + subject + have + p.p?

به مثال‌ها زیر توجه کنید که برای هر دو نوع سوال در رابطه با آینده کامل نوشته شده است. ترجمه فارسی و تلفظ صوتی آن را نیز می‌توانید مرور کنید.

Will you have completed the assignment by tomorrow?

تا فردا کارها را کامل کرده‌اید؟

Will they have finished the construction by next month?

تا ماه آینده آن‌ها ساخت‌وساز را تمام کرده‌اند؟

Will she have learned to play the guitar by the end of the year?

او تا آخر سال یاد گرفته است که گیتار بزند؟

Will he have finished painting the house by the time we get back?

تا وقتی برگردیم، نقاشی خانه را تمام کرده است؟

Will it have stopped raining by the time the party starts?

تا وقتی مهمانی شروع شود، باران بند آمده است؟

What will you have achieved by the end of the year?

تا آخر سال به چه دستاوردهایی رسیده‌اید؟

How many countries will they have visited by next summer?

از چند کشور تا تابستان آینده دیدن کرده‌اید؟

Where will she have traveled by the time she turns 40?

تا وقتی ۴۰‌ساله شود، به کجا سفر کرده‌ است؟

How much money will they have saved by the end of the month?

تا آخر ماه چقدر پول پس‌انداز کرده‌اند؟

What will he have done with all the extra time?

با آن‌همه وقت اضافه، چه کار کرده است؟

تصویر کتاب‌های رنگی در یک کتابخانه

فرمول جملات آینده کامل استمراری با مثال

آینده کامل استمراری برای توصیف عملی به کار می‌رود که در زمان آینده برای مدت مشخصی استمرار خواهد داشت و اندکی قبل از شروع عمل دیگری در آینده کامل می‌شود. چیزی که این زمان را از آینده کامل متمایز می‌کند، مدت زمان استمرار عمل است. درواقع در آینده کامل، توجه مخاطب به کامل شدن عمل تا قبل از زمان مشخصی در آینده معطوف می‌شود، درحالی‌که در زمان آینده کامل استمراری، بازه زمانی که عملی را در زمان آینده نشان می‌دهد، هدف اصلی است. فرمول فعل آینده کامل استمراری به صورت «will + have + been + verb + ing» است. فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی برای جملات مثبت آینده استمراری را به شکل زیر می‌نویسیم:

Subject + will + have + been + verb + ing + object

در جدول زیر می‌توانید صرف فعل آینده کامل استمراری را با فعل «work»‌ ببینید.

صرف فعل آینده کامل استمراری
working.will have beenI
You
He
She
It
We
They

برای این‌‌که بتوانید ساختار آینده کامل استمراری را بهتر درک کنید، در ادامه چند مثال را مشاهده می‌کنید که در حالت مثبت ساخته شده است.

I will have been waiting here for three hours by six o'clock.

من تا ساعت ۶ به مدت سه ساعت اینجا منتظر بوده‌ام.

(در این مثال، مدت زمانی که گوینده منتظر مانده است، از عمل انتظار کشیدن مهم‌تر است.)

By 2001, they will have been living in London for sixteen years.

تا سال ۲۰۰۱، شانزده سال خواهد شد که آن‌ها در لندن زندگی می‌کنند.

When I finish this course, I will have been learning English for twenty years.

وقتی این دوره را تمام کنم، به مدت بیست سال خواهد شد که مشغول یادگیری زبان انگلیسی بوده‌ام.

Next year he will have been working here for four years.

سال آینده چهار سال می‌شود که من در اینجا مشغول کار کردن بوده‌ام.

When I come at 6:00, you will have been practicing long.

وقتی ساعت ۶ به خانه برگردم، شما مدت زیادی را مشغول تمرین خواهید بود.

برای منفی کردن زمان آینده استمراری، فقط لازم است منفی‌کننده «not» را به will اضافه کنیم. فرمول آن را به دو شکل زیر با «not» برای موقعیت‌های رسمی و با «n't» برای موقعیت‌های غیررسمی تعریف می‌کنیم.

Subject + will + not + have + been + verb + ing

Subject + won't + have + been + verb + ing

به چند مثال زیر توجه کنید که با ترجمه فارسی و تلفظ صوتی در اختیار شما قرار گرفته است.

She will not have been studying English for five years by next month.

تا ماه آینده، او به مدت ۵ سال مشغول مطالعه زبان انگلیسی نبوده است.

They will not have been living in this city for ten years by the end of the year.

آن‌ها تا پایان سال، به مدت ده سال در این شهر زندگی نکرده‌اند.

He will not have been working at the company for 20 years by the time he retires.

تا وقتی او بازنشست شود، برای این شرکت به مدت ۲۰ سال کار نکرده است.

By next week, she will not have been practicing the piano for two years.

تا هفته آینده، به مدت دو سال مشغول تمرین پیانو نبوده است.

They will not have been waiting for the bus for an hour by the time it arrives.

تا وقتی اتوبوس برسد، آن‌ها به مدت یک ساعت منتظر آن نبوده‌اند.

برای سوالی کردن جملات آینده کامل استمراری، جای will و فاعل را عوض می‌‌کنیم. فرمول جملات سوالی بله یا خیر برای زمان آینده کامل استمراری به صورت زیر تعریف می‌شود:

Will + subject + have + been + verb + ing + object?

برای درک بهتر فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی می‌توانید به چند مثال زیر توجه کنید که همراه با ترجمه فارسی و تلفظ صوتی در اختیار شما قرار گرفته است.

By the time you finish your course, will you have been studying English for 6 months?

تا وقتی دوره آموزشی‌ات تمام شود، ۶ ماه می‌شود که مشغول مطالعه زبان انگلیسی بوده‌ای؟

Will she have been living in San Francisco for two years by next July?

ایا تا آخر ماه ژوئیه دو سال خواهد شد که در سان‌فرانسیسکو زندگی کرده‌ای؟

Will he have been working as an engineer for 40 years By the time he retires?

تا وقتی که او بازنشست شود، به مدت ۴۰ سال به عنوان مهندس مشغول به کار بوده‌ای؟

Will they have been saving to buy a house for 5 years by 2025?

آیا تا ۲۰۲۵ آن‌ها به مدت ۵ سال مشغول پس‌انداز کردن برای خرید خانه خواهند بود؟

برای سوال ساختن با wh برای زمان آینده کامل استمراری، ابتدا کلمه پرسشی را می‌آوریم و در ادامه از will، فاعل و سپس Have been و فعل اصلی همراه با ing کمک می‌گیریم. فرمول آن را نیز به شکل زیر تعریف می‌‌کنیم:

Wh-word + will + subject + have + been + verb + ing?

نکته: از آنجا که آینده کامل استمراری بر مدت زمان انجام عمل در زمان آینده تأکید دارد، در بیشتر موارد از «how long» به عنوان کلمه پرسشی برای سوال ساختن کمک می‌گیریم، مانند مثال زیر:

How long have you been working as a teacher in this institute?

چند وقت است که به عنوان معلم در این مؤسسه مشغول به کاری؟

برای درک بهتر می‌توانید مثال‌های زیر را مشاهده کنید که همراه با ترجمه و تلفظ صوتی در اختیار شما قرار گرفته است.

How long will she have been studying English by next month?

تا ماه آینده چند وقت خواهد شد که مشغول مطالعه زبان انگلیسی هستی؟

How long will they have been living in this city by the end of the year?

تا پایان سال، آن‌ها چند وقت در این شهر زندگی کرده‌اند؟

How long will he have been working at the factory?

چند وقت در این کارخانه مشغول به کار خواهد بود؟

How long will she have been practicing the piano by next week?

تا هفته‌ آینده چند وقت خواهد شد که او مشغول تمرین پیانو بوده است؟

How long will they have been waiting for the bus by the time it arrives?

تا وقتی اتوبوس برسد، چه مدت منتظر آن بوده‌اند؟

تمرین جمله سازی در زبان انگلیسی برای زمان آینده

برای درک بهتر فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی برای انواع زمان‌های آینده، در ادامه این مطلب از مجله فرادرس می‌توانید به تمرین زیر مراجعه کنید و پس از انجام دادن آن، پاسخ سوالات را مشاهده و عملکرد خود را ارزیابی کنید.

تمرین اول

جاهای خالی را با فعل آینده ساده کامل کنید.

Q1: A: There's someone at the door.

B: I _______ (get) it.

جواب

Answer:

A: There's someone at the door.

B: I will get it.

Q2: Joan thinks the Conservatives ______ (win) the next election.

جواب

Answer: Joan thinks the Conservatives will win the next election.

خودتون لطفا اونایی که خطریه رو پاک کنیدو
با تشکر

Q3: A: I'm moving house tomorrow.

B: I ______ (come) and help you.

جواب

Answer:

A: I'm moving house tomorrow.

B: I will come and help you.

Q4: If she passes the exam, she ________ (be) very happy.

جواب

Answer: If she passes the exam, she will be very happy.

Q5: I ______ (be) there by four o'clock, I promise.

جواب

Answer: I will be there by four o'clock, I promise.

Q6: A: I'm cold.

B: I _______ (turn on) the fire.

جواب

Answer: A: I'm cold.

B: I will turn on the fire.

Q7: A: She's late.

B: Don't worry. She _______ (come).

جواب

Answer: A: She's late.

B: Don't worry. She will come.

Q8: The meeting ______ (take) place at 6pm.

جواب

Answer: The meeting will take place at 6pm.

Q9: If you eat all of that cake, you _____ (feel) sick.

جواب

Answer: If you eat all of that cake, you will feel sick.

Q10: They ______ (be) home at 10 o'clock.

جواب

Answer: They will be home at 10 o'clock.

تمرین دوم

جاهای خالی را با گزینه درست کامل کنید.

Q1: I think our team ______ the championship this year. (will won/will have won)

جواب

Answer: I think our team will win the championship this year.

Q2: By 11 pm tonight, she ______ writing the report. (will finish/will have finished)

جواب

Answer: By 11 pm tonight, she will have finished writing the report.

Q3: If I finish work early, I ______ TV. (will watch/will have watched)

جواب

Answer: If I finish work early, I will watch TV.

Q4: They say it ______ heavily tomorrow. (will rain/will have rained)

جواب

Answer: They say it will rain heavily tomorrow.

Q5: I'm afraid I ______ to do the task tonight. (will not be able/will not have been able)

جواب

Answer: I'm afraid I will not be able to do the task tonight.

Q6: _______ fine tomorrow? (Will the weather be/Will the weather have been)

جواب

Answer: Will the weather be fine tomorrow?

Q7: They _______ by 10 pm tomorrow. (will arrive/will have arrived)

جواب

Answer: They will have arrived by 10 pm tomorrow.

Q8: I ______ Paris by the end of July next year. (will visit/will have visited)

جواب

Answer: I will have visited Paris by the end of July next year.

Q9: ______ at home this evening? (Will they be/Will they have been?

جواب

Answer: Will they be at home this evening?

Q10: I am sorry! I ______ you this time. Enough is enough!

جواب

Answer: I am sorry! I won't help you this time. Enough is enough!

تصویر لپ‌تاپ و فنجان قهوه روی میز

فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی برای سوال منفی

در زبان انگلیسی نوعی سوال تعریف شده است که به آن سوال منفی گفته می‌شود. این نوع سوال‌ها را در موقعیت‌هایی مطرح می‌کنیم که بخواهیم حالت تعجب، عصبانیت، نارضایتی و به طور کلی احساسات خود را بروز دهیم. برای ساختن این سوال‌ها دو فرمول تعریف شده است که یکی برای موقعیت‌‌‌های رسمی و دیگری برای موقعیت‌های غیررسمی به کار می‌رود. فرمول این نوع سوال‌ها با در نظر گرفتن فعل و زمان جمله فرق می‌کند. اما در حالت کلی، برای منفی کردن از «not» یا «n't»‌ استفاده می‌کنیم و جایگاه آن را در جمله به دو شکل زیر مشخص می‌کنیم:

Auxiliary verb / To be / Modal verb + n't + subject + verb?

Auxiliary verb / To be / Modal verb + subject + not + verb?

فرض کنید در جلسه‌ای نشسته‌اید و منتظر رئیس‌تان هستید. اما او هنوز نیامده است. بعد از گذشت نیم ساعت که تقریباً خسته و کلافه شده‌اید از این‌که هنوز او در جلسه حضور نیافته است، با لحنی حامی از نارضایتی از همکار خود می‌پرسید: «رئیس به جلسه نمی‌آید؟» همین جمله را به زبان انگلیسی به صورت زیر ترجمه می‌کنیم:

Isn't the boss coming to the meeting?

رئیس به جلسه نمی‌آید؟

مثال دیگری را تصور کنید که در یک مهمانی نشسته‌اید و ناگهان دوست صمیمی خود را می‌بینید با لباسی که اصلاً مناسب آن مهمانی نیست. با لحنی که حالت تعجب دارد به او می‌گویید: «لباس بهتری برای این مهمانی نداشتی؟» ترجمه انگلیسی آن را به شکل زیر می‌نویسیم:

Didn't you have a better dress for this party?

لباس بهتری برای این مهمانی نداشتی؟

مثال‌‌های فوق چون برای مکالمه به کار می‌روند، در حالت غیررسمی نوشته شده است. برای مطالعه بیشتر در خصوص آشنایی با اصطلاحات کاربردی و روزمره در مکالمه انگلیسی، مشاهده فیلم
آموزش زبان انگلیسی اصطلاحات عامیانه پرکاربرد فرادرس را به شما پیشنهاد می‌کنیم که لینک آن در ادامه‌ آورده شده اسات.

اما فرض کنید می‌خواهید از معلم خود بپرسید که امروز درس جدید نمی‌دهد. این سوال منفی را به شکل زیر می‌نویسیم:

Will you not teach us a new lesson today?

امروز به ما درس جدید نمی‌دهید؟

این سوال منفی به شکل رسمی مطرح شده است و به همین دلیل از «not» به شکل کامل استفاده کرده‌ایم. در ادامه می‌توانید فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی را برای سوال منفی با انواع زمان‌های انگلیسی مشاهده کنید.

  • فرمول سوال منفی برای حال ساده:

Don't/Doesn't + subject + verb + object? (رسمی)

Do/Does + subject + not + verb + object? (غیررسمی)

Present Simple: Doesn't he like coffee?

حال ساده: او قهوه دوست ندارد؟

  • فرمول سوال منفی برای حال استمراری:

Isn't/Aren't + subject + complement?

Am/Is/Are + subject + not + complement?

Present Continuous: Isn't she studying right now?

حال استمراری: او الآن مشغول درس خواندن نیست؟

  • فرمول سوال منفی برای حال کامل:

Haven't / Hasn't + subject + p.p?

Have / Has + subject + not + p.p?

Present Perfect: Haven't they finished their work yet?

حال کامل: آن‌ها هنوز کارشان را تمام نکرده‌اند؟

  • فرمول سوال منفی برای حال کامل استمراری:

Have / Has + subject + not + been + verb + ing?

Haven't / Hasn't + subject + been + verb + ing?

Present Perfect Continuous: Hasn't it been raining all day?

حال کامل استمراری: تمام روز باران نمی‌باریده است؟

  • فرمول سوال منفی برای گذشته ساده:

Did + subject + not + verb?

Didn't + subject + verb?

Past Simple: Didn't you see the movie last night?

گذشته ساده: دیشب فیلم تماشا نکردی؟

  • فرمول سوال منفی برای گذشته استمراری:

Was/Were + subject + not + verb + ing?

Wasn't/ Weren't + subject + verb + ing?

Past Continuous: Weren't they playing football at that time?

گذشته استمراری: آن‌ها در آن موقع مشغول فوتبال بازی کردن نبودند؟

  • فرمول سوال منفی برای گذشته کامل:

Had + subject + not + p.p?

Hadn't + subject + p.p?

Past Perfect: Hadn't she already left when you arrived?

گذشته کامل: وقتی شما رسیدید، او خیلی وقت پیش نرفته بود؟

  • فرمول سوال منفی برای گذشته کامل استمراری:

Had + subject + not + been + verb + ing?

Hadn't + subject + been + verb + ing?

Past Perfect Continuous: Hadn't he been waiting for hours before the train finally arrived?

گذشته کامل استمراری: قبل از این‌که بالاخره برسند، ساعت‌ها منتظر نبودند؟

  • فرمول سوال منفی برای آینده ساده:

Will + subject + not + verb + object?

Won't + subject + verb + object?

Future Simple: Won't it rain tomorrow?

آینده ساده: فردا باران نمی‌بارد؟

  • فرمول سوال منفی برای آینده استمراری:

Will + subject + not + be + verb + ing?

Won't + subject + be + verb + ing?

Future Continuous: Won't they be attending the conference next week?

آینده استمراری: آن‌ها هفته آینده در همایش شرکت نخواهند کرد؟

  • فرمول سوال منفی برای آینده کامل:

Will + subject + not + have + p.p + object?

Won't + subject + have + p.p + object?

Future Perfect: Won't she have finished her project by then?

آینده کامل: تا آن موقع پروژه را تمام نکرده است؟

  • فرمول سوال منفی با آینده کامل استمراری:

Will + subject + not + have + been + verb + ing?

Won't + subject + have + been + verb + ing?

Future Perfect Continuous: Won't they have been traveling for months by the time they return?

آینده کامل استمراری: تا وقتی که برمی‌گردند، ماه‌ها در حال سفر کردن نبوده‌اند؟

در ادامه می‌توانید چند مثال دیگر را با برخی از زمان‌ها برای سوال منفی انگلیسی تمرین کنید. ترجمه و تلفظ صوتی نیز در اختیار شما قرار داده شده است.

Don't you like pizza?

پیتزا دوست نداری؟

Aren't they coming to the party?

آن‌ها به مهمانی نمی‌آیند؟

Doesn't she play the guitar?

او گیتار نمی‌نوازد؟

Don't we have any milk left?

هیچی شیر برایمان نمانده است؟

Aren't you going to the movies tonight?

نمی‌خواهید امشب فیلم تماشا کنید؟

Aren't you studying for the exam?

برای امتحان درس نمی‌خوانید؟

Isn't she working on her project?

او مشغول کار کردن روی پروژه‌اش نیست؟

Aren't they playing football in the park?

آن‌ها در پارک مشغول فوتبال بازی کردن نیستند؟

Aren't we having dinner with them?

ما با آن‌ها شام نمی‌خوریم؟

Isn't it raining outside?

بیرون بارن نمی‌بارد؟

Haven't you finished your homework yet?

هنوز تکالیفتان را تمام نکرده‌اید؟

Haven't they visited Paris before?

آن‌ها قبلاً از پاریس دیدن نکرده‌اند؟

Hasn't she ever tried sushi?

او قبلاً سوشی را امتحان نکرده است؟

Haven't we been to that restaurant?

ما به آن رستوران نرفته‌ایم؟

Haven't you seen that movie already?

قبلاً آن فیلم را ندیده‌ای؟

Haven't they been studying English lately?

اخیراً مشغول مطالعه زبان انگلیسی نبوده‌اید؟

Haven't you been practicing the piano?

شما مشغول تمرین کردن پیانو نبوده‌اید؟

Haven't they been working on this project all day?

آیا آن‌ها تمام روز را مشغول کار کردن روی این پروژه نبوده‌اند؟

Haven't you been feeling well lately?

اخیراً حالت خوب نبوده است؟

Didn't you go to the party last night?

دیشب به مهمانی نرفتی؟

Weren't they at the meeting yesterday?

آن‌ها دیروز در جلسه نبودند؟

Didn't she finish her book?

او کتابش را تمام نکرد؟

Didn't we see him at the concert?

ما در کنسرت همدیگر را ندیدیم؟

Weren't you happy with the results?

آن‌ها از نتایج راضی نبودند؟

تمرین جمله سازی در زبان انگلیسی با سوال منفی

برای درک بهتر مطلب فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی با سوال منفی، در ادامه دو تمرین ارائه کرده‌ایم که می‌‌توانید به کمک آن‌ها عملکرد خود را ارزیابی کنید. پاسخ هر تمرین را نیز بعد از آن می‌توانید مشاهده کنید.

تمرین اول

سوال‌های زیر را بخوانید و به سوال منفی با «n't» تبدیل کنید.

Q1: Do they live in a house?

جواب

Answer: Don't they live in a house?

Q2: Why did Jim buy the old guitar?

جواب

Answer: Why didn't Jim buy the old guitar?

Q3: Have you been to Canada?

جواب

Answer: Haven't you been to Canada?

Q4: Whose brother can sing?

جواب

Answer: Whose brother can't sing?

Q5: Does Alex like garlic?

جواب

Answer: Doesn't Alex like garlic?

Q6: Are you going to talk to Peggy?

جواب

Answer: Aren't you going to talk to Peggy?

Q7: Who watched the film?

جواب

Answer: Who didn't watch the film?

Q8: Where will it rain?

جواب

Answer: Where won't it rain?

Q9: Which cameras had you sold?

جواب

Answer: Which cameras hadn't you sold?

Q10: Is she repairing the bike?

جواب

Answer: Isn't she repairing the bike?

تمرین دوم

جملات زیر را به سوال منفی روبه‌روی آن‌ها وصل کنید. با زدن بر روی دکمه «جواب» می‌توانید پاسخ‌ها را به‌ترتیب مشاهده کنید.

A. Really? Won’t you make a little bit of time for me?1. I don’t like to eat steak.
B. Why not? Can’t you swim?2. Susan isn’t going to graduate this year.
C. Really? Don’t you like our California weather?3. I didn’t go in the water at the beach.
D. Why not? Didn’t she pass her chemistry exam?4. This hot weather is really too much!
E. Didn’t we just drive by here a few minutes ago?5. I think that guy is famous…
F. Why not? Don’t you like beef?6. This hotel looks really familiar.
G. Isn’t he that actor from Titanic?7. I’m sorry, but I’m too busy.
H. Didn’t we stay here once before?8. I saw that same sign 10 minutes ago!

برای دیدن پاسخ روی گزینه جواب کلیک کنید تا جواب هر سوال را به‌ترتیب نشان دهد.

جواب

Answer:

1. f

2. d

3. b

4. c

5. g

6. h

7. a

8. e

تصویر تقویم دیواری در اتاقی رنگی

فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی برای تگ کوئسشن

تگ کوئسشن به آن دسته از جملات پرسشی گفته می‌شود که در انتهای جملات خبری می‌آیند و به شکلی کوتاه سوالی را برای تأیید گرفتن از مخاطب یا کسب اطلاعات بیشتر از او مطرح می‌شود. برای درک بهتر مثال زیر را در نظر بگیرید تا در ادامه بیشتر درباره ساختار آن توضیح دهیم.

He walked in the park yesterday, didn't he?

او دیروز در پارک قدم زد، مگر نه؟

همان‌طور که در مثال فوق مشاهده می‌کنید، جمله اول به صورت یک جمله خبری مثبت نوشته شده است. در ادامه از علامت ویرگول انگلیسی استفاده شده و سپس تگ کوئسشن آمده است. در آموزش‌های قبلی مجله فرادرس درباره تگ کوئسشن توضیح دادیم و کاربردهای آن را یاد گرفتیم. برای مطالعه بیشتر می‌‌توانید به لینک مربوطه مراجعه کنید.

برای ساختن تگ کوئسشن، اول از همه باید به جمله خبری نگاه کنیم. اگر جمله خبری مثبت باشد، در تگ کوئسشن باید از منفی‌کننده «n't» استفاده کنیم و برعکس. در مثال فوق، جمله خبری مثبت است و تگ کوئسشن آن منفی. اما در مثال زیر، جمله خبری منفی است و تگ کوئسشن آن مثبت.

He didn't go to the park yesterday, did he?

او دیروز به پارک نرفت، مگر نه؟

اما اجزای یک تگ کوئسشن چگونه شکل می‌گیرد؟ تگ کوئسشن دو جزء بیشتر ندارد: فعل کمکی (یا فعل مُدال یا to be) و ضمیر فاعلی. حالا اگر طبق توضیحات فوق به منفی‌کننده هم نیاز داشته باشد، آن را به فعل کمکی اضافه می‌کنیم. این نکته را فراموش نکنید که منفی‌کننده همواره به شکل کوتاه به کار می‌رود. نکته دیگری که باید مدنظر داشته باشیم این است که فاعل جمله نباید اسم باشد و همیشه ضمیر فاعلی به کار می‌بریم. پس نتیجه می‌گیریم که:

  1. در تگ کوئسشن همواره از شکل کوتاه منفی‌کننده (n't) استفاده می‌کنیم.
  2. در تگ کوئسشن همواره ضمیر فاعلی به کار می‌بریم نه اسم.
  3. فعل جمله همیشه یا فعل کمکی است ( مانند «do/does» یا «did») یا فعل مُدال (Modal Verb) یا فعل to be که با توجه به فعل جمله خبری تعیین می‌شود.
  4. انتهای جمله علامت سوال قرار می‌دهیم و قبل از سوال از علامت ویرگول استفاده می‌کنیم.

توضیح فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی با تگ کوئسشن را همراه با مثال در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

 فرمول تگ کوئسشن 
اگر جمله‌واره اصلی مثبت باشد، تگ‌کوئسشن آن منفی می‌شود.
Example: He is a doctor, isn't he?
اگر جمله‌واره اصلی منفی باشد، تگ‌کوئسشن آن مثبت می‌شود.
Example: She hasn't finished yet, has she?

ساختار تگ کوئسشن را فعل جمله خبری مشخص می‌کند و می‌تواند فعل کمکی، مُدال یا to be باشد. در جملات زیر نمونه‌هایی از هر کدام را مثال زده‌ایم.

You don't like to talk to her, do you?

تو دوست نداری با او حرف بزنی، مگر نه؟ (فعل کمکی)

He should see a dentist today, shouldn't he?

او باید امروز دندان‌پزشک را ببیند، مگر نه؟ (فعل مُدال)

They are in a concert now, aren't they?

آن‌ها الآن در کنسرت هستند، این‌طور نیست؟ (فعل to be )

با در نظر گرفتن این اصل، مثال‌‌های بیشتری از تگ کوئسشن برای زمان‌های مختلف در اختیار شما قرار داده‌ایم که در ادامه می‌تواند همراه با ترجمه فارسی و تلفظ صوتی بررسی کنید.

You like pizza, don't you?

شما پیتزا دوست نداری، مگر نه؟

They can swim, can't they?

آ‌ن‌ها می‌توانند شنا کنند، این‌طور نیست؟

He is coming with us, isn't he?

او با ما می‌آید، مگر نه؟

She will be here soon, won't she?

او به زودی اینجا خواهد بود، مگر نه؟

We have finished the project, haven't we?

ما پروژه را تمام کرده‌ایم، این‌طور نیست؟

It was raining yesterday, wasn't it?

دیروز باران می‌بارید، مگر نه؟

You should study for the exam, shouldn't you?

تو باید برای امتحان درس بخوانی، مگر نه؟

They won't be late, will they?

آن‌ها دیر نخواهند کرد، این‌طور نیست؟

She has visited Paris before, hasn't she?

او قبلاً از پاریس دیدن کرده‌ است، مگر نه؟

He is not feeling well today, is he?

او امروز حالش خوب نیست، مگر نه؟

We had a great time at the party, didn't we?

در مهمانی به ما خیلی خوش گذشت، این‌طور نیست؟

You don't like coffee, do you?

شما قهوه دوست ندارید، مگر نه؟

They shouldn't eat too much junk food, should they?

آن‌ها نباید هله‌هوله بخورند، مگر نه؟

She can speak French fluently, can't she?

او می‌تواند فرانسوی صحبت کند، این‌طور نیست؟

He won't forget to call you, will he?

او یادش نمی‌رود که به شما زنگ بزند، مگر نه؟

It is snowing outside, isn't it?

بیرون دارد برف می‌بارد، این‌طور نیست؟

We have been waiting for ages, haven't we?

ما مدت زیادی است که منتظر مانده‌ایم، مگر نه؟

You didn't finish your homework, did you?

شما تکالیفت را انجام نداده‌ای، مگر نه؟

They have already left, haven't they?

آن‌ها خیلی وقت پیش نرفته‌اند، مگر نه؟

She won't mind if we borrow her car, will she?

او مشکلی ندارد اگر ماشینش را قرض بگیریم، مگر نه؟

تمرین جمله سازی در زبان انگلیسی با تگ کوئسشن

برای تمرین فرمول تگ کوئسشن، در ادامه این مطلب از مجله فرادرس، تمرینی را همراه با پاسخ در اختیار شما قرار داده‌ایم. با زدن بر روی گزینه جواب می‌توانید پاسخ هر سوال را مشاهده کنید. در جاهای خالی از تگ کوئسشن استفاده کنید.

Q1: She's from a small town in China, _______?

جواب

Answer: She's from a small town in China, isn't she?

Q2: They aren't on their way already, _______?

جواب

Answer: They aren't on their way already, are they?

Q3: We're late again, _______?

جواب

Answer: We're late again, aren't we?

Q4: I'm not the person with the tickets, _______?

جواب

Answer: I'm not the person with the tickets, am I?

Q5: Julie isn't an accountant, _______?

جواب

Answer: Julie isn't an accountant, is she?

Q6: The weather is really bad today, ________?

جواب

Answer: The weather is really bad today, isn't it?

Q7: He's very handsome, ________?

جواب

Answer: He's very handsome, isn't he?

Q8: They aren't in Mumbai at the moment, _______?

جواب

Answer: They aren't in Mumbai at the moment, are they?

Q9: You aren't from Brazil, _______?

جواب

Answer: You aren't from Brazil, are you?

Q10: John's a very good student, ________?

جواب

Answer: John's a very good student, isn't he?

Q11: I like chocolate very much, ________?

جواب

Answer: I like chocolate very much, don't I?

Q12: She doesn't work in a hotel, _______?

جواب

Answer: She doesn't work in a hotel, does she?

Q13: They need some new clothes, _______?

جواب

Answer: They need some new clothes, don't they?

Q14: We live in a tiny flat, _______?

جواب

Answer: We live in a tiny flat, don't we?

Q15: She studies very hard every night, _______?

جواب

Answer: She studies very hard every night, doesn't she?

Q16: I often come home late, _______?

جواب

Answer: I often come home late, don't I?

Q17: David and Julie don't take Chinese classes, ________?

جواب

Answer: David and Julie don't take Chinese classes, do they?

Q18: You don't like spicy food, ______?

جواب

Answer: You don't like spicy food, do you?

Q19: She doesn't cook very often, _______?

جواب

Answer: She doesn't cook very often, does she?

Q20: We don't watch much TV, _______?

جواب

Answer: We don't watch much TV, do we?

یادگیری ساختار جملات انگلیسی با فرادرس

برای یادگیری جملات انگلیسی، لازم است با فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی آشنا شوید. اگر بدانید که برای هر نوع جمله‌ای چه ساختاری به کار می‌رود، به راحتی می‌توانید انواع جملات و قواعد جمله‌سازی را یاد بگیرید و به سایر جملات تعمیم دهید. در این بخش از مطلب به نکات مهمی در رابطه با جمله‌سازی انگلیسی می‌پردازیم.

  • هر جمله‌ای در حال خبری معمولاً با فاعل شروع می‌شود و فاعل می‌تواند اسم یا ضمیر فاعلی باشد.
  • در زبان انگلیسی، برخلاف زبان فارسی، فعل بعد از فاعل می‌آید و درباره کاری که فاعل انجام داده توضیحات بیشتری می‌دهد.
  • فعل یکی از مشخصه‌های هر جمله انگلیسی است و بیانگر زمان آن جمله و مفهوم کلی عمل است.
  • فعل باید از نظر شخص و زمان با فاعل مطابقت داشته باشد.
  • مفعول یکی دیگر از اجزای جمله است که بعد از فعل می‌آید و یک جمله می‌تواند دو مفعول داشته باشد (مفعول مستقیم و غیرمستقیم).
  • برای منفی کردن جملات انگلیسی، منفی‌کننده «not» را به فعل to be، فعل کمکی یا مُدال اضافه می‌کنیم و اجزای دیگر جمله را در کنار هم قرار می‌دهیم.
  • جملات منفی به دو شکل به کار می‌روند؛ در موقعیت‌های رسمی «not» به شکل کامل استفاده می‌شود و در جملات غیررسمی یا مکالمات روزمره به شکل «n't» اضافه می‌شود.
  • برای سوالی کردن جمله انگلیسی، دو نوع سوال بله یا خیر و سوال با wh تعریف شده است و در هر دو حالت، جای فاعل و فعل کمکی یا to be عوض می‌شود.
  • برخی از سوال‌ها در زبان انگلیسی در دسته سوال منفی و تگ کوئسشن قرار می‌گیرند که فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی برای آن‌ها متفاوت است.
  • در حالت مجهول، فرمول جمله با تغییر دادن جای فاعل و مفعول تعریف می‌شود. علاوه بر این، فعل جمله مجهول نیز برای زمان‌های مختلف ساختار متفاوتی دارد، اما در حال کلی به صورت «be + p.p» نوشته می‌شود.
  • جمله انگلیسی می‌تواند از اجزای دیگری مانند صفت، قید و حرف اضافه تشکیل شده باشد. این ساختارهای متنوع باعث می‌شود که علاوه بر جمله ساده، جمله مرکب و جمله پیچیده نیز داشته باشیم که با توجه به نوع و تعداد جمله‌واره‌ها مشخص می‌شود.

در راستای یادگیری گرامر و آشنایی با ساختار و فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی فرادرس فرادرس مجموعه فیلم‌های آموزش گرامر زبان انگلیسی را تهیه کرده است که زبان‌آموزان در همه سطوح از مقدماتی تا پیشرفته می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند. در سطوح مقدمانی به عنون مثال، مواردی مانند افعال to be، زمان‌های پایه، انواع صفت و قید آموزش داده شده است و در سطوح بالاتر به مباحثی چون جملات مجهول، جملات شرطی، زمان‌های کامل استمراری و... می‌پردازد. اگر به دیدن فیلم‌های آموزشی علاقه دارید، سری به مجموعه فیلم‌‌های گرامر زبان انگلیسی فرادرس بزنید که لینک آن در ادامه ارائه شده است.

تصویر مجموعه آموزش گرامر زبان انگلیسی - فرادرس

جمع‌بندی

در این آموزش با فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی آشنا شدیم. در ابتدای مطلب به این موضوع پرداختیم که انواع جمله چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است. سپس فرمول جمله‌سازی را برای انواع زمان‌های انگلیسی توضیح دادیم و برای هر سه حالت مثبت، منفی و سوالی مثال‌هایی کاربردی همراه با ترجمه فارسی و تلفظ صوتی ارائه کردیم. همچنین در انتهای هر مبحث زمانی، تمرین‌هایی را برای درک بهتر و ارزیابی عملکردتان در اختیار شما قرار دادیم و پاسخ آن‌ها را نیز بعد از هر سوال آوردیم.

از دیگر مواردی که در این آموزش مطرح شد، فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی برای سوال منفی و تگ کوئسشن بود. برای آشنایی بیشتر، ابتدا درباره هر یک توضیحاتی به زبان ساده ارائه کردیم و با مثال‌‌‌های متنوع به بررسی آن‌ها پرداختیم. همچنین فیلم‌های آموزشی فرادرس را برای درک بهتر مباحث گرامری مرتبط معرفی کردیم. در انتهای مطلب نیز به نکات مهمی در رابطه با جمله‌سازی انگلیسی اشاره کردیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش گرامر زبان انگلیسی – به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
McLaughlin LibraryPerfect English GrammarGrammarlyLSIMy English PagesEF
۱ دیدگاه برای «فرمول جمله سازی در زبان انگلیسی با مثال و تمرین»

با سلام.
مطالب جامع و ساده بیان شده بود.
به عنوان یک مرجع یادگیری گرامر قابل استفاده و مفید است.
از شما استاد محترم متشكرم

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *