IDE چیست؟ — کاربرد در برنامه نویسی و معرفی انواع

۷۲۲۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ دی ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۲۲ دقیقه
IDE چیست؟ — کاربرد در برنامه نویسی و معرفی انواع

در دنیای دیجیتال امروزی، برنامه نویسی یکی از مهم‌ترین مسائل روز به حساب می‌آید. با توجه به اینکه برنامه نویسان کامپیوتر برای کدنویسی و توسعه نرم افزار در زمینه‌های مختلف از طراحی و برنامه نویسی وب گرفته تا ایجاد اپلیکیشن‌های موبایل، ساخت بازی‌های کامپیوتری، هوش مصنوعی و بسیاری از کاربردهای دیگر به ابزار و محیط خاصی نیاز دارند، در این مقاله به تعریف و بررسی IDE یا همان «محیط یکپارچه توسعه» (Integrated Development Environment) پرداخته شده است. IDEها محیطی برای کدنویسی، تست، «اشکال‌زدایی» (Debugging) و سایر موارد این چنینی فراهم می‌کنند. در این مقاله سعی شده است به‌طور جامع به این سوال پاسخ داده شود که IDE چیست و انواع و کاربردهای آن مورد بررسی قرار بگیرند.

ابزار مناسب و محیط یکپارچه توسعه برنامه نویسی خوب می‌تواند بهره‌وری برنامه نویس را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و به او کمک کند تا گردش کار پروژه را به راحتی پیش ببرد. از این رو، درک مفهوم و چیستی IDE از اهمیت بالایی برخوردار است و در این نوشتار به آن پرداخته می‌شود.

IDE چیست ؟

ابزارهای محیط توسعه یکپارچه یا همان IDEها نرم افزارهایی هستند که امکاناتی را برای برنامه نویسان جهت کدنویسی، ساخت و توسعه برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های دیگر فراهم می‌کنند. IDE برای دربرگرفتن تمام امکانات لازم برای پیاده‌سازی همه وظایف برنامه نویسی در قالب یک نرم افزار کاربردی طراحی شده است. یکی از اصلی‌ترین مزایای IDEها این است که این برنامه کاربردی یک «واسط» (Interface) مرکزی و هسته‌ای برای همه ابزارهای مورد نیاز توسعه نرم افزارهای خاص به شمار می‌رود. در ساخت یک برنامه، نیاز است بخش‌های بسیاری ایجاد شوند که همراه با یکدیگر کار می‌کنند، از جمله آن‌ها می‌توان به کدها، «رابط کاربری» (User Interface | UI)، ساختمان پروژه، محیط پیکربندی پروژه و سایر موارد اشاره کرد. با استفاده از IDE همه این بخش‌ها می‌توانند از طریق یک نرم افزار واحد ایجاد و توسعه داده شوند.

تلاش‌ها برای پیاده‌سازی پردازش‌ها و فرایندهای توسعه نرم افزارهای گوناگون، باعث ایجاد مجموعه گسترده‌ای از ابزارهای نرم افزاری شده است که از جنبه‌های مختلفی طراحی و توسعه نرم افزارها را آسان‌تر می‌کنند. یکی از مهم‌ترین و کامل‌ترین مجموعه ابزارها، محیط توسعه نرم افزاری یا همان IDE به حساب می‌آید. IDE‌ها معمولاً همه ابزارها و امکاناتی را ارائه می‌دهند که یک توسعه دهنده یا برنامه نویس برای نوشتن و ساختن برنامه از ابتدا تا انتها به آن‌ها نیاز دارد. توسعه دهندگان از IDE برای نوشتن، مدیریت و پیاده‌سازی کدهای خود در حین اجرای برنامه استفاده می‌کنند. این ابزار، فرایند توسعه برنامه‌ها و جنبه‌های مختلف ویرایش کدها را در برنامه‌های مستقل بسیار ساده‌تر می‌کند.

IDE در برنامه نویسی چیست

IDE یک برنامه نرم افزاری است که همه ابزارهای مورد نیاز یک پروژه توسعه نرم افزاری در آن ترکیب شده‌اند. از همان سطح‌های بسیار پایین‌تر، IDE‌ها واسطی برای کاربران جهت نوشتن کدها، سازماندهی گروه‌های متنی و افزونه‌های برنامه نویسی خودکار به وجود می‌آوردند. معمولاً حداقل مواردی که می‌توان با استفاده از IDE‌ها انجام داد شامل ویرایش، کامپایل، دیباگ یا همان اشکال‌زدایی، تکمیل و مدیریت کدها است. برخی از IDE‌های پیشرفته‌تر، ویژگی‌ها و قابلیت‌های بیشتری را از جمله بصری‌سازی داده‌ها، ردیابی کردن برنامه و «ارجاع متقابل» (Cross Reference) ارائه می‌دهند.

برخی از محیط‌های توسعه یکپارچه فقط مختص به یک زبان برنامه نویسی خاص مانند «پایتون» (Python) یا «جاوا» (Java) هستند ولی برخی دیگر از آن‌ها، قابلیت «بین زبانی» (Cross Language) دارند و در اکثر زبان‌های برنامه نویسی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در برخی از IDE‌ها یک یا چند کاربران می‌توانند به صورت سلسله مراتبی گروه‌هایی از کدها را در ناحیه مخصوص به خود ایجاد کنند و سپس آن‌ها را در کنار یکدیگر قرار دهند و کامپایل و پیاده‌سازی کنند. اکثر IDE‌ها دارای بخش اشکال‌زدایی داخلی هستند که در هنگام ساخت و پیاده‌سازی برنامه فعال می‌شود. اشکال‌زدایی به صورت بصری، یکی از مزیت‌های قابل توجه بسیاری از IDE‌ها به حساب می‌آید.

IDE‌ها در صورت برخورد با هر گونه اشکال یا خطا، به کاربران نشان می‌دهند که کدام بخش از کدها خطا دارد. IDE‌ها مخصوصاً در برنامه نویسی‌های پیچیده بسیار مناسب هستند؛ زیرا امکان کمک به کدنویسی بهتر، تکمیل کدها، اشکال‌زدایی، نمایش تصویری کدها و تجزیه و تحلیل عمیق برنامه را فراهم می‌کنند. بسته به زبان برنامه نویسی مورد استفاده، این IDE‌ها می‌توانند شامل الگوها، برجسته یا Highlight کردن سینتکس‌ها و Folding کدها برای بهبود تجربه توسعه برنامه نویسی باشند. در بخش بعدی از مقاله «IDE چیست» به بررسی انواع شباهت‌ها و تفاوت‌های IDE و «ویراشگر متن» (Text Editor) پرداخته شده است.

چرا IDE مهم است؟

در حین فرایند نوشتن، ایجاد و تست نرم افزار در حال توسعه، برنامه نویسان و توسعه دهندگان انواع مختلفی از ابزارها را مورد استفاده قرار می‌دهند. ویرایشگرهای متن، کتابخانه کدها، نرم افزارهای ردیابی خطاها، «کامپایلرها» (Compiler) و پلتفرم‌های آزمایشی از رایج‌ترین ابزارهایی هستند که برای توسعه نرم افزار استفاده می‌شوند. توسعه‌دهندگانی که از IDE استفاده نمی‌کنند، باید این ابزارها را به صورت جداگانه انتخاب، مستقر و ادغام کنند و شخصاً بر کارکرد صحیح آن‌ها نظارت داشته باشند. ابزار محیط توسعه یکپارچه ، فریم ورک و چارچوبی به حساب می‌آید که بسیاری از این ابزارهای توسعه برنامه نویسی و نرم افزارها را به صورت یک‌جا در خود جای داده و با یکدیگر ترکیب کرده است.

زمانی که همه ابزارهای کاربردی در یک میزکار و ابزار واحد نمایش داده می‌شوند، دیگر نیازی نیست که توسعه دهندگان زمانی را صرف یادگیری هر کدام از آن‌ها به صورت جداگانه کنند. همچنین، این قابلیت برای افراد تازه‌کار در برنامه نویسی بسیار مفید است، زیرا نیازی نیست زمان زیادی را صرف یادگیری ابزارها در کنار کدنویسی کنند و فقط در کنار برنامه نویسی، نحوه کار با IDE را هم باید فرا بگیرند که کار چندان دشواری نیست. قابلیت‌های مفید IDE‌ها از جمله تکمیل کد هوشمند، ایجاد خودکار کدها برای صرفه‌‌جویی در زمان، همراه با حذف نوشتن دنباله‌ای از کاراکترها به صورت کامل برای ساده شدن برنامه نویسی طراحی شده‌اند. هدف این ابزار نرم افزاری، انجام ساده‌تر توسعه نرم افزار و همچنین شناسایی و کاهش خطاها و اشتباهات نوشتاری و سینتکسی است.

ابزار محیط توسعه یکپارچه

سایر ویژگی‌های IDE‌ها نیز به توسعه دهندگان در ساده‌سازی جریان کار و حل مسائل کمک می‌کنند. IDE‌ها کدها را همان‌گونه تجزیه می‌کنند که نوشته شده‌اند و مشکلات ایجاد شده را در «زمان واقعی» (Real Time) شناسایی خواهند کرد. همچنین، بیشتر IDE‌ها از قابلیت‌های برجسته‌سازی سینتکس (Syntax Highlighting) استفاده می‌کنند که سرنخ‌های بصری برای تشخیص اشکالات در کدها یا گرامر صحیح را در ویرایشگرهای متن به کاربر پیشنهاد می‌دهند. در بخش بعدی از این مقاله به شرح تاریخچه IDE پرداخته شده است.

تاریخچه IDE چیست ؟

قبل از ایجاد IDE‌ها، برنامه نویسان کدهای خود را در ویرایشگرهای متن می‌نوشتند. سپس کدها را پیاده‌سازی می‌کردند و خطاهای احتمالی موجود را یادداشت کرده و پس از آن به ویرایشگر متن بازمی‌گشتند تا کدها را اصطلاح کنند یا ادامه آن‌ها را بنویسند. در سال ۱۳۶۲ شمسی (۱۹۸۳ میلادی) شخصی به نام «Borland Ltd» یک کامپایلر زبان «پاسکال» (Pascal) را به نام «TurboPascal» ارائه کرد که برای اولین بار ابزاری دارای ویرایشگر یکپارچه متن و کامپایلر بود. TurboPascal ممکن است اولین ایده ساخت محیط‌های یکپارچه توسعه باشد.

اما بسیاری از متخصصین بر این باور هستند که در واقع ابزار «ویژوال بیسیک» (Visual Basic | VB) که توسط شرکت مایکروسافت در سال ۱۳۷۰ شمسی (۱۹۹۱ میلادی) ساخته شد، اولین IDE واقعی تاریخ بود. ویژوال بیسک به سفارش شرکت زبان برنامه نویسی قدیمی «Basic» ساخته شده بود. این زبان یکی از زبان‌های محبوب دهه ۶۰ شمسی (۱۹۸۰ میلادی) به حساب می‌آید. ظهور ویژوال بیسیک با این هدف بود که می‌توان برنامه نویسی را به صورت گرافیکی نیز بررسی کرد و مزایای افزایش بهره‌وری نیز در آن به صورت قابل توجهی مشهود بودند. پس از شرح تاریخچه کوتاه IDE در برنامه نویسی ، حال در بخش بعدی مقاله «IDE چیست» به بررسی ویژگی‌های رایج و اصلی این ابزارهای نرم افزاری پرداخته شده است.

ویژگی های رایج IDE ها کدامند؟

IDE یکی از ابزارهایی در برنامه نویسی به حساب می‌آید که ده‌ها سال است مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پلتفرم قابلیلت‌های بسیاری در برنامه نویسی، اشکال‌زدایی و توسعه کدها دارد و به مرور زمان نیز در حال تغییر و تکامل است. در این بخش برخی از ویژگی‌های اصلی و استانداردی فهرست شده‌اند که در اکثر محیط‌های توسعه یکپارچه وجود دارند:

  • ویرایشگر متن: می‌توان گفت به‌طور معمول همه IDE‌ها دارای یک ویرایشگر متن هستند که برای نوشتن و دستکاری کدهای منبع طراحی شده است. برخی از آن‌ها امکان دارد که مؤلفه‌های بصری برای «کشیدن و انداختن» (Drag And Drop) اجزای «فرانت‌اند» خود داشته باشند، اما اکثر آن‌ها یک واسط ساده دارند که سینتکس‌های خاص زبان برنامه نویسی را برجسته یا هایلایت می‌کنند. در ادامه، کدهایی با زبان برنامه نویسی جاوا به صورت برجسته شده و برجسته نشده ارائه شده‌اند، ابتدا کدهای برجسته نشده نمایش داده می‌‌شوند:

// without syntax highlighting

public class NiceDay {
  public static void main(String[] args) {
    System.out.println("It's a nice day out!");
  }
}

حال کدهای فوق به صورت هایلایت شده در تصویر زیر نمایش داده شده‌اند:

برجسته سازی کدها به وسیله IDE چیست
  • «خطایاب یا دیباگر» (Debugger): IDE‌ها دارای ابزارهای اشکال‌زدایی هم هستند که به برنامه نویسان امکان شناسایی و رفع خطاهای کدهای منبع را می‌دهند. این ابزارها معمولاً سناریوهای دنیای واقعی را برای تست عملکرد و کارایی کدها شبیه‌سازی می‌کنند. برنامه نویسان و مهندسان نرم افزار می‌توانند با استفاده از IDE‌ها بخش‌های مختلف کدها را آزمایش و خطاهای آن‌ها را قبل از انتشار برنامه، شناسایی کنند. در ادامه کدهایی با زبان جاوا نمایش داده می‌شوند که دارای خطای نحوی هستند و IDE به آن‌ها پیشنهادی برای رفع خطا داده است:
خطایابی در IDE چیست
  • کامپایلر: یکی از ویژگی‌هایی که IDE‌ها دارند، رو‌ش‌های کامپایل کدها است. کامپایلرها مؤلفه‌هایی هستند که زبان‌های برنامه نویسی سطح بالا را به زبانی دودویی، سطح پایین و قابل درک برای ماشین تبدیل می‌کنند. کدهای ماشین برای اطمینان از صحت آن‌ها تجزیه و تحلیل می‌شوند. سپس، کامپایلر کدها را برای بهینه‌سازی عملکرد، تجزیه و بررسی می‌کند.
  • «تکمیل کد خودکار» (Code Completion): قابلیت تکمیل کد در IDEها به وسیله شناسایی هوشمند با درج اجزای کدهای رایج در برنامه‌ها به برنامه نویسان کمک می‌کنند. این ویژگی‌ها باعث صرفه‌جویی در زمان نوشتن کدها و کاهش احتمال بروز خطاهای نوشتاری می‌شوند. همچنین ممکن است وظایف دیگری نیز وجود داشته باشند که به صورت خودکار توسط IDE‌ها انجام شوند. در ادامه مثالی در زبان برنامه نویسی جاوا برای روش تکمیل کدها در یک IDE ارائه شده است:
تکمیل کدها در یک ابزار محیط توسعه یکپارچه
  • پشتیبانی زبان برنامه نویسی: IDE‌های مختلفی وجود دارند که برخی از آن‌ها مختص به یک زبان برنامه نویسی خاص و برخی دیگر توسط چندین زبان مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین ترتیب، برای انتخاب IDE، نیاز است، آن‌هایی انتخاب شوند که در زبان برنامه نویسی مورد نظر کاربرد دارند. به عنوان مثال ابزارهای IDE مختلفی برای زبان‌های برنامه نویسی جاوا، پایتون و «روبی» (Ruby) وجود دارند.
  • «یکپارچه‌سازی و افزونه‌ها» (Integrations And Plugin): همان‌طور که IDE مخفف عبارت «محیط توسعه یکپارچه» است، شکی نیست که قابلیت یکپارچه‌سازی در این ابزار وجود داشته باشد. به عبارتی می‌توان گفت که IDE‌ همان پرتال توسعه برنامه است، بنابراین ترکیب و یکپارچه‌سازی همه ابزارهای توسعه مورد نیاز برنامه، بهره‌وری را بهبود می‌بخشد. همچنین، یکپارچه‌سازی ضعیف باعث بروز مشکلات متعددی می‌شود و بهتر است از IDE استفاده شود که این ویژگی را به خوبی رعایت کرده است.

همچنین برخی از IDEها شامل موارد دیگری نیز می‌شوند که در ادامه ارائه شده‌اند:

  • «مرورگر کلاس» (Class Browser): از این قابلیت برای مطالعه و ارجاع ویژگی‌های کلاس‌های «شی گرا» (Object Oriented) به صورت سلسله مراتبی استفاده می‌شود.
  • «مرورگر شی» (Object Browser): این ویژگی، برای رسیدگی به اشیا نمونه‌سازی شده در یک اپلیکیشن در حال پیاده‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • «نمودار سلسله مراتبی کلاس» (Class Hierarchy Diagram): این قابلیت به توسعه دهندگان امکان مصورسازی ساختمان کدهای «برنامه نویسی شی گرا» (Object Oriented Programming | OOP) را می‌دهد.

در بخش بعدی از مقاله «IDE چیست» به بررسی انواع تفاوت‌های بین ابزارهای محیط توسعه یکپارچه پرداخته شده است.

تفاوت های بین ابزارهای محیط توسعه یکپارچه

همان‌طور که در این مقاله مورد بررسی قرار می‌گیرد، IDE‌ها انواع مختلفی دارند و با یکدیگر متفاوت هستند. در این بخش به طور خلاصه به نوع تفاوت هر کدام از IDE‌ها پرداخته شده است. این تفاوت‌ها در ادامه فهرست شده‌اند:

  • تعداد زبان‌های برنامه نویسی پشتیبانی شده توسط IDE: برخی از IDE‌ها فقط مختص به یک زبان برنامه نویسی خاص هستند، بنابراین تطابق بهتری با الگوهای آن زبان دارند. برخی از IDE‌ها نیز در همه زبان‌های برنامه نویسی یا مجموعه‌ای از آن‌ها دارای کاربرد هستند.
  • نوع سیستم عامل پشتیبانی شده توسط هر IDE:‌ این نوع از ابزارهای محیط توسعه یکپارچه از سیستم عامل‌های خاص و مخصوص به خود پشتیبانی می‌کنند. مثلا ممکن است یک ابزار محیط توسعه یکپارچه فقط از سیستم عامل iOS و اندروید پشتیبانی کند. فقط IDE‌های «ابری» (Cloud) هستند که نوع سیستم عامل برای آن‌ها اهمیتی ندارد.
  • ویژگی‌های خودکارسازی IDE‌ها: بیشتر IDE‌ها شامل سه ویژگی کلیدی ویرایشگر متن، ساختن به صورت خودکار و اشکال‌زدایی می‌شوند. همچنین بسیاری از آن‌ها از ویژگی‌های کلیدی دیگری از جمله «بازساخت» یا «سازماندهی مجدد» (Refactoring)، جستجوی کدها و «ابزارهای یکپارچه سازی و استقرار پیوسته» (Continuous Integration And Continuous Deployment | CI/CD) پشتیبانی می‌کنند.
  • تاًثیر IDE بر روی کارایی سیستم: اگر توسعه دهنده‌ای بخواهد به صورت همزمان از چند برنامه کاربردی استفاده کند، میزان حافظه‌ای که IDE اشغال می‌کند بر روی میزان کارایی برنامه‌های سیستم تأثیر می‌گذارد.
  • انواع افزرونه‌ها و پلاگین‌های هر IDE: برخی از IDEها شامل قابلیت سفارشی کردن گردش کار برای برطرف کردن نیازها و اولویت‌های یک توسعه دهنده به وسیله افزونه یا همان اکستنشن هستند.

بخش بعدی از مقاله «IDE چیست» پس از معرفی مجموعه دوره‌های آموزش برنامه نویسی فرادرس به بررسی انواع IDEهای مختلف اختصاص داده شده است.

معرفی فیلم های آموزش برنامه نویسی فیلم آموزش برنامه نویسی فرادرس

دوره‌های وب سایت آموزشی فرادرس بر اساس موضوع به صورت مجموعه‌های آموزشی مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. یکی از این مجموعه‌های جامع و کاربردی مربوط به دوره‌های آموزش انواع زبان‌های برنامه نویسی و مهارت‌های گوناگون کدنویسی است. علاقه‌مندان و دانشجویان می‌توانند برای یادگیری بیشتر مفاهیم مختلف برنامه نویسی و همچنینآشنایی با IDE‌های مختلف زبان‌های برنامه نویسی، از دوره‌های ارائه شده در این مجموعه آموزشی استفاده کنند. در زمان تدوین این مقاله، مجموعه دوره‌های برنامه نویسی فرادرس حاوی بیش از ۵۰۰ ساعت محتوای ویدیویی و حدود ۶۲ عنوان آموزشی متفاوت است. در ادامه، برخی از دوره‌های این مجموعه به طور خلاصه معرفی شده‌اند:

  • فیلم آموزش برنامه نویسی پایتون Python – مقدماتی (طول مدت: ۱۹ ساعت و ۵۳ دقیقه، مدرس: پژمان اقبالی شمس آبادی): در این دوره آموزشی فرادرس، زبان برنامه نویسی پایتون از پایه‌ترین مفاهیم تا اصول پیشرفته آن آموزش داده می‌شود و سعی شده است که همه مباحث مقدماتی مورد نیاز آن ارائه شود. برای مشاهده فیلم آموزش برنامه نویسی پایتون Python – مقدماتی + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش برنامه نویسی C++‎ سی پلاس پلاس (طول مدت: ۲۰ ساعت و ۱۴ دقیقه، مدرس: دکتر فرشید شیرافکن): در این فرادرس، زبان برنامه نویسیC++ ‎ در دو بخش آموزش داده شده است. برای مشاهده فیلم آموزش برنامه نویسی C++‎ سی پلاس پلاس + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش برنامه نویسی جاوا Java (طول مدت: 19 ساعت و 19 دقیقه، مدرس: دکتر سید مصطفی کلامی هریس): این دوره آموزشی به دانشجویان و علاقه‌مندانی پیشنهاد می‌شود که قصد یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا را به صورت جامع دارند. برای مشاهده فیلم آموزش برنامه نویسی جاوا Java + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش برنامه نویسی C (طول مدت: ۱۳ ساعت و ۳۰ دقیقه، مدرس: دکتر سید مصطفی کلامی هریس): در این فرادرس، زبان برنامه نویسی C همراه با مفاهیم کاربردی آن به همراه مثال‌های عملی آموزش داده شده است. برای مشاهده فیلم آموزش برنامه نویسی C + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش کاربردی برنامه نویسی سی شارپ #C (طول مدت: ۱۳ ساعت و ۵۸ دقیقه، مدرس: مهندس رشید شجاعی): در این دوره آموزشی، آموزندگان به صورت کاربردی و عملی با زبان سی شارپ و محیط‌های Visual Studio و دات‌نت آشنا می‌شوند. برای مشاهده فیلم آموزش کاربردی برنامه نویسی سی شارپ #C + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش برنامه نویسی تایپ اسکریپت TypeScript (طول مدت: ۸ ساعت و ۴۵ دقیقه، مدرس: پوریا کهریزی): این دوره آموزشی به علاقه‌مندانی پیشنهاد شده است که قصد یادگیری زبان برنامه نویسی تایپ اسکریپت را از پایه‌ترین مفاهیم آن دارند. تایپ اسکریپت دارای شباهت‌های بسیاری با زبان‌های سی شارپ و جاوا اسکریپت است. برای مشاهده فیلم آموزش برنامه نویسی تایپ اسکریپت TypeScript + کلیک کنید.

در ادامه مقاله «IDE چیست» و پس از معرفی مختصر برخی از دوره‌های آموزشی برنامه نویسی فرادرس به بررسی انواع IDE‌های مختلف پرداخته می‌شود.

انواع IDE‌ ها کدامند؟

معمولاً برای همه زبان‌های برنامه نویسی موجود، IDE وجود دارد. هر کدام ویژگی‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند که به برنامه نویسان امکان ایجاد کدهایی با کیفیت بالا، سرعت و کارایی مناسب را خواهند داد. در ادامه برخی از انواع IDE‌ها فهرست شده‌اند:

  • «IDE‌های چندزبانی» (Multi-Language IDE): این نوع ابزارها از بیش از یک زبان برنامه نویسی پشتیبانی می‌کنند. به عنوان مثال «ویژوال استودیو» یک ابزار محیط توسعه یکپارچه چندزبانی به حساب می‌آید که به عنوان یکی از بهترین IDE‌ها به دلیل داشتن ویژگی‌های باورنکردنی و پشتیبانی مداوم از افزونه‌های مختلف شناخته می‌شود. می‌توان زبان‌های برنامه نویسی جدیدی را که به صورت پیش‌فرض در IDE ویژوال استودیو وجود ندارند، با استفاده از افزونه به این IDE اضافه کرد.
  • IDE‌های توسعه موبایل: IDE‌های بسیاری برای توسعه زبان‌های برنامه نویسی موبایل وجود دارند و با گسترش بازار توسعه اپلیکیشن‌های موبایل روز‌به‌روز در حال افزایش هستند. توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های موبایل پلتفرم‌هایی را می‌خواهند که بر این نوع توسعه متمرکز باشند تا برنامه‌های مؤثر و کارآمدی ایجاد کنند. به عنوان مثال، «Android Studio» و «Xcode» ابزارهای محیط توسعه یکپارچه‌ای هستند که برای توسعه پلتفرم‌های سیستم عامل‌های «Android» و «iOS» مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • «IDE‌های مبتنی بر وب و فضای ابری» (Web | Cloud-Based IDE): IDE‌های مبتنی بر وب و فضاهای ابری در مقایسه با ابزارهای محیط توسعه یکپارچه Local دارای ویژگی‌های منحصر به فرد بسیاری هستند. برای مثال محیط توسعه یکپارچه «SaaS» می‌تواند وظایفی که نیازمند زمان زیادی هستند را بدون در نظر گرفتن منابع محاسباتی یک ابزار Local یا همان محلی پیاده‌سازی کند. IDE‌های Cloud اغلب «مستقل از پلتفرم» (Platform-Independent) هستند و امکان اتصال به چندین ایجاد کننده ابری را فراهم می‌کنند.
  • IDE زبان‌های برنامه نویسی خاص: این نوع از ابزارهای محیط توسعه یکپارچه، فقط برای استفاده در یک زبان برنامه نویسی خاص ایجاد شده‌اند. برای مثال، IDE‌های «Jikes» و «Jcreator» برای زبان جاوا، IDE‌های «CodeLite» و «C-Free» برای زبان‌های C و ++C و «Idle» برای زبان پایتون توسعه یافته‌اند و فقط مختص به زبان برنامه نویسی مخصوص به خود هستند.

در ادامه به بررسی بیشتر هر یک از انواع IDE‌های فوق به همراه مثال‌هایی پرداخته شده است. ابتدا IDEهای چندزبانی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

IDE چندزبانی چیست و بهترین IDEهای چندزبانی کدامند؟

این نوع از ابزارهای محیط توسعه یکپارچه از چندین زبان برنامه نویسی پشتیبانی می‌کنند، در ادامه برخی از آن‌ها به همراه شرح مختصری فهرست شده‌اند:

  • Eclipse: این ابزار محیط توسعه یکپارچه از زبان‌های برنامه نویسی C، «پرل» (Perl)، ++C، پایتون، PHP، جاوا، روبی و سایر زبان‌های برنامه نویسی پشتیبانی می‌کند. این IDE رایگان و ویرایشگری «متن باز» (Open Source) برای بسیاری از فریم ورک‌های توسعه به حساب می‌آید. با این حال در ابتدا این IDE فقط برای زبان برنامه نویسی جاوا مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما از طریق افزونه‌های خود، گسترش یافته است.
  • NetBeans: این IDE از زبان‌های برنامه نویسی PHP، جاوا، C، «جاوا اسکریپت» (JavaScript)، ++C، پایتون، روبی و بسیاری از زبان‌های دیگر پشتیبانی می‌کند. این محیط توسعه یکپارچه، به صورت رایگان و منبع باز در دسترس همه است. بسیاری از توابع NetBeans با استفاده از ماژول‌ها در IDE ایجاد می‌شوند. توسعه دهندگان با استفاده از نصب ماژول‌های مخصوص به هر زبان برنامه نویسی می‌توان از آن زبان در NetBeans استفاده کنند.
  • Komodo IDE: این ابزار محیط توسعه یکپارچه از زبان‌های برنامه نویسی PHP، پرل، Tcl، پایتون، جاوا اسکریپت، روبی و سایر موارد پشتیبانی می‌کند. با هزینه بالاتر می‌توان به این ابزار در سطح سازمانی نیز دسترسی داشت.
  • Aptana: این IDE از زبان‌های HTML، جاوا اسکریپت، CSS ،AJAX و برخی زبان‌های دیگر با استفاده از پلاگین‌ها پشتیبانی می‌کند. این ابزار محیط توسعه یکپارچه انتخابی مناسب و پرطرفدار برای کسانی است که در حوزه توسعه اپلیکیشن‌های وب کار می‌کنند.
  • Geany: این ابزار محیط توسعه یکپارچه از زبان‌های C، جاوا، PHP، پرل، HTML، پایتون، پاسکال و بسیاری زبان‌های دیگر پشتیبانی می‌کند. این IDE محیطی با «قابلیت سفارشی سازی» (Customizable) بالایی همراه با مجموعه بزرگی از پلاگین‌ها دارد.

در بخش بعدی از مقاله «IDE چیست» به بررسی IDE‌های مخصوص توسعه اپلیکیشن موبایل پرداخته شده است.

IDE برنامه نویسی موبایل چیست؟

برای برنامه نویسی و توسعه اپلیکیشن‌های موبایل، چند ابزار محیط توسعه یکپارچه مناسب وجود دارد. محبوب‌ترین IDE برای توسعه اندروید، محیط اندروید استودیو است. محیط توسعه Xcode نیز محبوب‌ترین و اصلی‌ترین IDE برای برنامه نویسی iOS به شمار می‌رود. برخی از سایر IDEهای محبوب برای برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل در ادامه فهرست شده‌اند:

  • Qt IDE
  • Eclipse IDE
  • JetBrains Rider
  • DroidScript

بسیاری از IDE‌ها هستند که قابلیت چند‌زبانی دارند و می‌توان با استفاده از نصب پلاگین‌های توسعه موبایل آن‌ها را در حوزه برنامه نویسی موبایل هم به‌کار برد. برای مثال، Eclipse یکی از این محیط‌های توسعه یکپارچه به حساب می‌آید که با نصب پلاگین توسعه موبایل می‌توان از آن در این حوزه استفاده کرد. در بخش بعدی از مقاله «IDE چیست» به بررسی و شرح IDE‌های مخصوص برای زبان نشانه‌گذاری محبوب برنامه نویسان فرانت‌اند، یعنی HTML، پرداخته شده است.

IDE توسعه موبایل چیست؟

IDE مخصوص HTML چیست ؟

IDE‌های مخصوص HTML، از محبوب‌ترین IDE‌های موجود در جهان هستند. برای مثال، می‌توان به ابزارهای محیط توسعه یکپارچه زیر اشاره کرد که در برنامه‌های وب HTML استفاده می‌شوند:

  • DreamWeaver
  • HomeSite
  • FrontPage

در بخش بعدی از مقاله «IDE چیست» به بررسی انواع IDE‌های توسعه بر اساس فضای ابری پرداخته شده است.

IDE مبتنی بر فضای ابری چیست؟

امروزه استفاده از IDE‌های مبتنی بر ابر یا Cloud در حال افزایش است و مورد توجه بسیاری از برنامه نویسان و توسعه دهندگان قرار دارد. قابلیت‌های این IDE‌ها که معمولاً مبتنی بر وب هستند به سرعت در حال افزایش است؛ به همین دلیل، اگر توسعه دهندگان بخواهند در بازارهای رقابتی کسب و کار خود باقی بمانند، بهتر است که توسعه و پیشرفت آن‌ها را در زمینه کاری خود در نظر بگیرند. مهم‌ترین دلیل محبوبیت و اهمیت IDE‌های مبتنی بر فضای ابری این است که آن‌ها به برنامه نویسان این امکان را می‌دهند از هر مکانی بتوانند به کدهای خود دسترسی داشته باشند. در ادامه، نمونه‌هایی از IDE‌های مبتنی بر فضای ابری فهرست شده‌اند:

  • Nitrous یک پلتفرم توسعه نرم افزار مبتنی بر فضای ابری به حساب می‌آید که از Node.js، پایتون، روبی و سایر موارد پشتیبانی می‌کند.
  • Cloud9 ابزار محیط توسعه یکپارچه‌ای است که بیشتر از ۴۰ زبان برنامه نویسی از جمله روبی، PHP، پایتون، Node.js، جاوا اسکریپت و Go را پشتیبانی می‌کند.
  • Heroku ابزار محیط توسعه یکپارچه مبتنی بر فضای ابری است که در نقش یک «پلتفرم به عنوان سرویس‌دهنده» (Platform-as-a-Service | PaaS) از بسیاری از زبان‌های برنامه نویسی پشتیبانی می‌کند.

در بخش بعدی مقاله «IDE چیست» به بررسی انواع IDE‌های مختص شرکت اپل و مایکروسافت پرداخته شده است.

IDE های اختصاصی اپل و مایکروسافت کدامند؟

در این بخش به بررسی برخی از ابزارهای محیط توسعه یکپارچه خاص پرداخته شده است. از IDE‌های زیر در محیط‌های شرکت‌های شناخته‌شده‌ای همچون مایکروسافت و اپل استفاده می‌شود:

  • Visual Studio: این IDE از #VB.NET ،Visual C++ ،C# ،F و سایر موارد پشتیبانی می‌کند. ویژوال استودیو از IDE‌های شرکت مایکروسافت به حساب می‌آید و برای ایجاد اپلیکیشن‌های پلتفرم مایکروسافت طراحی شده است.
  • MonoDevelop: این IDE از زبان‌های C، ویژوال بیسیک، ++C، دات‌نت و #C پشتیبانی می‌کند.
  • Xcode: این IDE از زبان برنامه نویسی «سوئیفت» (Swift) و «Objective-C» و همچنین، از «رابط‌های برنامه‌نویسی اپلیکیشن» (Application Programming Interface) یا همان API‌های «Cocoa»‌ و «Cocoa Touch» پشتیبانی می‌کند. Xcode فقط برای ایجاد برنامه‌های سیستم عامل‌های iOS و Mac مورد استفاده قرار می‌گیرد. این IDE شامل یک سازنده «واسط کاربری گرافییک» (Graphical User Interface | GUI) و شبیه‌ساز iPhone و iPad است.
  • Espresso: این ابزار محیط توسعه یکپارچه از زبان‌های نشانه‌گذاری XML ،HTML ،CSS ،PHP و جاوا اسکریپت پشتیبانی می‌کند. Espresso یک ابزار اختصاصی برای برنامه نویسان وب سیستم عامل مک است.
  • Coda: این IDE از PHP ،CSS ،HTML ،AppleScript، جاوا اسکریپت و Cocoa API پشتیبانی می‌کند. Coda به عنوان سیستم «توسعه تک‌پنجره‌ای» (One-Window Development) برای کاربران سیستم عامل مک در نظر گرفته می‌شود.

در بخش بعدی از مقاله «IDE چیست» به بررسی و شرح IDE‌های زبان‌های برنامه نویسی خاص پرداخته شده است.

IDE برای زبان برنامه نویسی خاص چیست؟

برخی از IDE‌ها وجود دارند که فقط برای یک زبان برنامه نویسی خاص ایجاد شده‌اند. در ادامه برخی از این IDEها به همراه زبان برنامه نویسی مختص آن‌ها فهرست شده‌اند:

  • ابزار محیط توسعه یکپارچه Jikes و Jcreator مختص زبان برنامه نویسی جاوا هستند.
  • CodeLite و C-Free برای زبان برنامه نویسی C و ++C استفاده می‌شوند.
  • RubyMine برای زبان برنامه نویسی روبی و فریمورک Runy-on-Rails توسعه یافته است.
  • Idle برای زبان برنامه نویسی پایتون ایجاد شده است.

بخش بعدی از مقاله «IDE چیست» به بررسی بهترین IDE‌های موجود برای انواع زبان‌های برنامه نویسی اختصاص داده می‌شود.

بهترین IDE چیست؟

مؤلفه‌های «یکپارچه‌سازی» یکی از ابزارهایی است که IDE‌ها را از ابزارهای ساده ویرایش کدها متمایز می‌کند. همچنین، خطایاب‌ها، کامپایلرها و قابلیت‌های خودکارسازی کدنویسی نیز در متمایز کردن IDE‌ها نقش دارند. با این حال یکی از بزرگترین دلایلی که IDE‌ها را از ابزارهای دیگر متمایز می‌کند، قابلیت سفارشی‌سازی محیط با افزونه‌ها یا همان پلاگین‌ها و یکپارچه‌سازی است.

پلاگین‌ها به سفارشی‌سازی گردش کار و افزایش کارایی کمک می‌کنند. پلاگین‌ها می‌توانند به سادگی ایجاد تم‌های رنگی و زمان‌بندی در برنامه‌ها یا به پیچیدگی و دشواری افزونه‌های استقرار پیوسته و توسعه پایگاه داده باشند. در ادامه برخی از بهترین IDE‌های چند منظوره برای زبان‌های برنامه نویسی C، جاوا، ++C، «جاوا اسکریپت» (Java Script)، PHP، پایتون و سایر موارد فهرست شده‌اند:

  • «ویژوال استودیو کد » (Visual Studio Code)؛ (این نرم افزار اگرچه یک ویرایشگر کد به حساب می‌آید، اما آنقدر قدرتمند است که بسیاری از توسعه دهندگان از آن به عنوان IDE یاد می‌کنند)
  • IntelliJ IDEA
  • PyCharm
  • Xcode
  • Eclipse
  • PhpStorm
  • WebStorm
  • Syncfusion
  • NetBeans
  • AWS Cloud 9

در مقاله پیشنهادی زیر برخی از بهترین نرم افزارها و IDE‌های برنامه نویسی به طور جامع برای علاقه‌مندان و برنامه نویسان معرفی و شرح داده شده‌اند:

در ادامه مقاله «IDE چیست» برخی از IDE‌های زبان‌های برنامه نویسی خاص برای پایتون و جاوا مورد بررسی قرار می‌گیرند. ابتدا به بررسی IDE‌های زبان پایتون پرداخته شده است.

بهترین IDE برای پایتون کدام است؟

محیط توسعه یکپارچه پایتون اغلب شامل همه ابزارهایی می‌شود که برای توسعه یک نرم افزار با پایتون نیاز به آن‌ها وجود دارد. این IDE‌ها از خودکارسازی فرایندها پشتیبانی می‌کنند و بهره‌وری و کارایی برنامه توسعه دهنده را افزایش می‌دهند. محبوبیت رو افزون پایتون در زمینه‌های زیاد و مختلفی، از انواع برنامه‌های کامپیوتری و علمی گرفته تا توسعه تجزیه و تحلیل و هوش تجاری مشاهده می‌شود.

بنابراین، نیاز به یک IDE قدرتمند برای توسعه و ایجاد برنامه‌های پایتون، ضروری است. برنامه‌های ابتدایی زبان پایتون نیازی به استفاده از ابزارهای تخصصی خاصی ندارند، اما پس از رسیدن به آن بخش از برنامه‌های پایتون که کمی پیشرفته‌تر هستند، IDE‌های مختص به زبان پایتون برای انجام نوشتن، پیاده‌سازی و اشکال‌زدایی کدهای آن بهتر عمل می‌کنند. برخی از بهترین IDE‌های زبان پایتون در ادامه فهرست شده‌اند. برخی از آن‌ها IDE‌های زبان‌های برنامه نویسی خاص و برخی دیگر چندزبانی هستند.

در فهرست فوق، Spyder یک IDE زبان‌های برنامه نویسی خاص به حساب می‌آید که مخصوص پایتون است و سایر IDE‌های فهرست شده  چندزبانی هستند. در بخش بعدی از مقاله «IDE‌ چیست» به بررسی و معرفی IDE‌های زبان برنامه نویسی جاوا پرداخته شده است.

بهترین IDE برای جاوا چیست؟

جاوا زبان برنامه نویسی محبوبی است و به طور گسترده‌ای در ایجاد برنامه‌های قدرتمند و امن دسکتاپ، محل کار، موبایل و اپلیکیشن‌های آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد. محیط‌های توسعه یکپارچه جاوا پلتفرم‌هایی هستند که مجموعه کاملی از ابزارهای توسعه نرم افزار را به برنامه نویسان ارائه می‌دهند. IDE‌های جاوا برای عمل کردن در پلتفرم‌های کاربردی خاص و کاهش موانع «چرخه عمر توسعه نرم افزار» (Software Development Life Cycle | SDLC) طراحی شده‌اند. در ادامه این بخش برخی از بهترین IDE‌ها برای زبان برنامه نویسی جاوا فهرست شد‌ه‌اند:

  • IntelliJ IDEA
  • Visual Studio
  • Eclipse
  • Xcode
  • NetBeans

در بخش بعدی از مقاله «IDE چیست» به بررسی و شرح مزایای IDE پرداخته شده است.

مزایای IDE چیست ؟

مزایای بسیاری برای استفاده از IDE وجود دارند؛ IDE سه ابزار سودمند که اکثر توسعه دهندگان به آن‌ها نیاز دارند و از آن‌ها استفاده می‌کنند را در خود جای داده است. این ابزارها شامل ویرایشگر کدهای منبع، خطایاب و کامپایلر می‌شوند. IDE‌ها با این امکانات به برنامه نویسان و توسعه دهندگان اجازه می‌دهند تا در محیطی واحد کدهای خود را به راحتی بنویسند و آن‌ها را پردازش کنند. همچنین، متمرکز کردن همه این ابزارهای مورد نیاز در یک قالب IDE، پیمایش کدهای منبع مورد نظر را ساده‌تر می‌کند.

بسیاری از IDE‌ها دارای قابلیت‌‌های اضافی برای تست، سازماندهی و بازساخت کدها هستند. ویژگی‌های دیگری از جمله تکمیل خودکار کدها، در کنار قابلیت‌های ساخت و استقرار، قابلیت‌های توسعه کدها را به میزان قابل توجهی گسترش داده و سرعت آن‌ها را بالا برده است. برخی دیگر از مزایای IDE‌ها در ادامه فهرست شده‌اند:

  • با IDE‌ها از یک محیط واحد برای همه موارد استفاده می‌شود، اگر به این صورت نباشد، توسعه دهنده به طور کلی باید از سیستم‌های کنترل نسخه، ابزارهای اشکال‌زدایی و یک «پلتفرم به عنوان سرویس‌دهنده» استفاده کند.
  • قابلیت تکمیل کدها به صورت خودکار جریان کار برنامه نویسی را بهبود می‌بخشد.
  • IDE‌ها می‌توانند به صورت خودکار خطاها را بررسی کنند تا از کیفیت مناسب کدهای برنامه نوشته شده اطمینان حاصل شود.
  • قابلیت «بازساخت» یا «سازماندهی مجدد» (Refactoring) به طوری که رفتار بیرونی برنامه بدون تغییر بماند و طراحی، ساختار و پیاده‌سازی آن بهبود یابد، به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد که تغییرات نام‌گذاری جامع و بدون اشتباهی انجام دهند.
  • استفاده از IDE‌ها یک چرخه توسعه یکنواخت ایجاد می‌کند.
  • استفاده از IDE‌ها باعث افزایش کارایی و رضایت توسعه دهندگان می‌شود.

محیط توسعه یکپارچه برنامه نویسی چیست

  • می‌توان با استفاده از IDE‌ها نرم افزاری با کیفیت بالا ارائه داد.
  • راه‌اندزی تنظیمات IDE‌ها بسیار سریع‌تر انجام می‌شوند، اگر از IDE استفاده نشود، برنامه نویس زمان زیادی را صرف راه‌اندازی چندین ابزار توسعه برای اجرای برنامه نوشته شده بدون IDE می‌کند. بنابراین با استفاده از IDE همه این ابزارها یک بار راه‌اندازی می‌شوند.
  • وظایف توسعه کدهای نوشته شده با استفاده از IDE با سرعت بالاتری انجام می‌شوند. وظایفی که در توسعه یک برنامه مؤثر هستند با استفاده از IDE می‌توانند دقیق‌تر و سریع‌تر انجام شوند. برای مثال، توسعه دهندگان می‌توانند کدها را به بخش‌های کوچکتری تقسیم کنند و سینتکس آن‌ها را همزمان با ویرایش مورد بررسی قرار دهند، تا امکان بازخورد سریعی به خطاهای سینتکسی معرفی شده داشته باشند. برنامه نویسان دیگر نیازی به جابه‌جایی بین برنامه‌ها برای تکمیل وظایف کدهای خود ندارند. علاوه بر این، ابزارها و ویژگی‌های IDE‌ها به برنامه نویسان کمک می‌کنند تا منابع را سازماندهی، از اشتباهات جلوگیری و میانبرها را پیاده‌سازی کنند.
  • IDE‌ها می‌توانند با ایجاد یک استراتژی جامع به سازماندهی مجدد توسعه فرایندها کمک کنند. IDE‌ها این امکان را به برنامه نویسان می‌دهند تا ذهن خود را در عملکرد وظایف و کدها متمرکز کنند و نیازی به بررسی چرخه حیات کدها نداشته باشند.
  • IDE‌ها همواره در حال بروزرسانی هستند و افراد می‌توانند با استفاده از آن‌ها موارد بسیاری را بیاموزند.
  • به طور کلی IDE‌ها به روند توسعه کمک می‌کنند و برنامه نویسان می‌توانند با یکدیگر و به طور یکپارچه با این ابزار کار کنند.

در بخش بعدی از مقاله «IDE چیست» به بررسی انواع مختلف چالش‌هایی پرداخته شده است که در استفاده از IDE‌ها ایجاد می‌شوند.

چالش های IDE ‌ها کدامند؟

IDEها نه تنها سریع‌تر کار برنامه نویسی را پیش می‌برند، بلکه زمان صرف شده برای تست و اشکال‌زدایی را نیز تا حد زیادی کاهش می‌دهند. به همین دلیل و وجود مزایای بسیاری که IDE‌ها دارند، بیشتر برنامه نویسان از آن‌ها استفاده می‌کنند. با این حال، IDE‌ها معایبی نیز دارند که قبل از انتخاب باید در نظر گرفته شوند. این موارد در ادامه فهرست شد‌ه‌اند:

  • IDE‌های پیچیده، گزینه مناسبی برای افراد تازه‌کار و اشخاصی نیستند که در حال یادگیری برنامه نویسی هستند. یادگیری روش استفاده از یک IDE در کنار یادگیری نحوه کدنویسی کار ساده‌ای نیست و باعث گیج شدن فرد می‌شود. علاوه بر این، گاهی اوقات ویژگی‌های کدنویسی پیشرفته و میانبرهای آن‌ها در IDE‌ها، تفاوت‌های مهم و ظریف برنامه نویسی اما رایج را پنهان می‌کنند. باید این نکته را به خاطر داشت که هنگام یادگیری یک زبان برنامه نویسی جدید، توجه به جزئیات از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده از IDE امکان دارد که یادگیری زبان جدید را دشوارتر کند.
  • همگام بودن با بروزرسانی‌ها یکی از موارد چالش برانگیز IDE‌ها به حساب می‌آید؛ زیرا همگام شدن با بروزرسانی‌های منظم و جدید که برای بخش‌های مختلف زبان‌های برنامه نویسی از جمله نمونه‌ها، قالب‌ها و تابع‌های جدید آن‌ها ارائه می‌شود، برای IDEها چالش برانگیز است.

بخش بعدی از مقاله «IDE چیست» به بررسی ارتباط امنیت برنامه‌ها با ابزارهای محیط توسعه یکپارچه اختصاص داده شده است.

چالش های IDE ‌ها کدامند؟

IDE و ویرایشگر متن چه شباهت و تفاوتی با یکدیگر دارند؟

برنامه‌های ویرایشگر متن و IDEها در برنامه نویسی هدف یکسانی دارند که آن هم پیاده‌سازی کدهای نوشته شده به حساب می‌آید. معمولاً استفاده از ویرایشگرهای متن بسیار ساده‌‌تر از IDE‌ها است؛ زیرا آن‌ها دارای قابلیت‌های وسیع و فراوانی نیستند. همچنین این ویرایشگرهای متن برای تکمیل برخی از کدها مناسب‌تر هستند. احتمالاً برنامه نویسانی که اسکریپت‌های ساده مانند کدهای کوتاه HTML ایجاد می‌کنند، ترجیح می‌دهند که به جای استفاده از یک IDE پیچیده، از یک ویرایشگر متن ساده استفاده کنند. نرم افزارهای ویرایشگر متن دارای قابلیت جستجو و برجسته‌سازی سینتکس هم هستند.

اما برای ساخت نرم افزارهای پیچیده و پروژه‌های بزرگ حتماً لازم است توسعه دهندگان از IDE استفاده کنند؛ زیرا IDEها امکانات و قابلیت‌های کاملی دارند و به همین دلیل فرایند برنامه نویسی و توسه نرم افزار را بسیار ساده‌تر خواهند کرد. در بخش بعدی از مقاله «IDE چیست» به بررسی انواع شباهت‌ها و تفاوت‌های «خط فرمان» (Command Line) با IDE پرداخته شده است.

IDE و وایشگر متن چه شباهت و تفاوتی با یکدیگر دارند؟

IDE و ابزار خط فرمان چه شباهت و تفاوتی با یکدیگر دارند؟

خط فرمان اصطلاحی است که اکثر افراد در حوزه فناوری نام آن را شنیده‌اند ولی با مفهوم دقیق آن آشنایی ندارند. به زبان ساده، خط فرمان شبیه به واسطی است که در کامپیوترهای سال ۱۳۵۹ شمسی (۱۹۸۰ میلادی) وجود داشته است. خط فرمان در سیستم عامل به برنامه نویسان امکان برقراری ارتباط به‌طور مستقیم با منابع و «کدهای منبع» (Source Code) را می‌دهد.

خط فرمان‌ها ظاهری قدیمی دارند، اما بسیاری از برنامه نویسان همین واسط قدیمی را ترجیح می‌دهند. برای برنامه نویسی مستقیم در خط فرمان یا همان پورتال در سیستم عامل مک‌او‌اس، به تجربه و مستندات زیادی نیاز است؛ زیرا برنامه نویسان در خط فرمان نمی‌توانند خطاها و ایجاد کدها را به صورت مصور ببینند و این قابلیت فقط در IDE‌ها وجود دارد. در بخش بعدی از این مقاله، به این موضوع پرداخته می‌شود که چرا IDE مهم است.

ارتباط امنیت برنامه ها با ابزارهای IDE چیست ؟

امنیت برنامه‌ها همیشه یک اولویت حیاتی برای توسعه دهندگان به حساب می‌آید، از این رو، در اکثر موارد مدیریت تست امنیتی در یک ابزار محیط توسعه یکپارچه چالش مهمی است. توسعه دهندگانی که برای رسیدن به مهلت تحویل در فرایندهای توسعه نرم افزار «چابک» (Agile) یا آبشاری تلاش می‌کنند، معمولاً ابزارهای مختلف بسیاری را مدیریت کرده‌اند. معمولاً فناوری‌های جدید AppSec که فاقد APIهای انعطاف‌پذیر هستند و به راحتی نمی‌توانند در یک محیط توسعه یکپارچه استفاده شوند، با استقبال کم مواجه می‌شوند.

این موضوع منجر به چالش‌های امنیتی و دشواری بیشتر در ایجاد الزامات فریم ورک‌های کنترل کننده از جمله مطابقت «HIPAA» و «SarbOx» می‌شود. برای بهبود امنیت اپلیکیشن‌ها و IDE‌ها، برخی از برنامه‌ها مانند «Veracode» وجود دارند که مجموعه‌ای از راه‌حل‌های تست امنیت برنامه‌های دسکتاپ، وب و تلفن همراه را در یک سرویس مبتنی بر فضای ابری ارائه می‌کنند که می‌تواند به طور پیوسته و متداول در یک محیط توسعه یکپارچه برای یافتن و اصلاح اشکالات در هر نقطه از چرخه عمر توسعه نرم افزار ترکیب شود.

جمع‌بندی

توسعه دهندگان از ابزارهای محیط توسعه یکپارچه برای تسهیل کار خود استفاده می‌کنند. IDE‌ها فرایند برنامه نویسی را، به خصوص برای کدهای پیچیده، ساده‌تر انجام می‌دهند. انتخاب IDE مناسب به مسائل مختلفی از جمله زبان برنامه نویسی، سیستم کنترل نسخه، سیستم عامل و سایر موارد بستگی دارد. البته در دنیای فناوری امروزی، کسب و کارها باید بودجه و اولویت‌های شخصی خود را نیز در نظر بگیرند.

در این مقاله سعی شد به طور جامع به این مسئله پرداخته شود که IDE چیست. بنابراین، از جهت‌های گوناگون همه مفاهیم IDE به همراه مزایا، معایب و انواع آن‌ها مورد بررسی قرار گرفتند. همچنین، در بخش‌های میانی مقاله برخی از فیلم‌های آموزشی زبان‌های برنامه نویسی گوناگون نیز برای علاقه‌مندان معرفی شده‌اند. امید است این مقاله مفید واقع شود.

بر اساس رای ۱۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
G2VERACODERedHatcodecademy
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *