حد ضرر چیست؟ – توضیح کامل به زبان ساده

۱۸۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۵ دقیقه
حد ضرر چیست؟ – توضیح کامل به زبان ساده

نوسانات قیمت در بازارهای مالی این امکان را برای تریدرها ایجاد می‌‌کند تا بتوانند از این بازارها کسب سود کنند. برای این منظور علاوه بر کسب مهارت لازم در انواع تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال، تریدرها می‌بایست استراتژی مناسبی نیز برای مدیریت ریسک در این بازارها داشته باشند. یکی از روش‌هایی که برای مدیریت ریسک در بازارهای مالی استفاده می‌شود، قرار دادن حد ضرر در معاملات است. حد ضرر باعث می‌شود تا ضررهای معاملات ناموفق محدود شود و سودهای معاملات موفق نیز حفظ شود. در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که حد ضرر چیست و پس از معرفی انواع آن، درباره نحوه فعال‌سازی حد ضرر، اندیکاتور تعیین حد سود و ضرر و استفاده از آن در بازار ارزهای دیجیتال و فارکس توضیحاتی ارائه می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته
997696

حد ضرر چیست؟

«حد ضرر» (Stop Loss) قیمتی است که تریدر آن را تعیین می‌کند و با رسیدن قیمت بازار به آن، تریدر از پوزیشن معاملاتی خارج می‌شود یا سهام یا دارایی مربوطه فروخته می‌‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا تریدرها بتوانند با ضررهایی محدود از بازار خارج شوند.

با توجه به اینکه قیمت در بازارهای مالی می‌تواند روندهای صعودی و نزولی داشته باشد، بنابراین تریدرها برای کسب سود می‌توانند از پوزشن‌های لانگ و شورت در بازارهای مالی استفاده کنند. در این حالت برای محدود کردن ضرر در این بازارها تریدرها می‌توانند از حد ضرر برای پوزشن‌های لانگ و شورت استفاده کنند.

از سویی دیگر با توجه به اینکه نوسانات قیمت در هر کدام از انواع بازارهای سهام، فارکس و ارز دیجیتال وجود دارد، بنابراین تریدرها برای مدیریت ریسک در معاملات می‌توانند از حد ضرر در انواع بازارهای مالی استفاده کنند. برای اینکه بدانیم حد ضرر چیست در ادامه بهتر است با مفهوم محدود کردن ضرر در معاملات آشنا شویم.

محدود کردن ضرر چیست؟

محدود کردن ضرر در معاملات به این معنی است که در صورت پیش‌بینی نادرست از روند قیمت، تریدرها کمتر ضرر کنند. محدود کردن ضرر در انجام معاملات هدف اصلی در استفاده از حد ضرر در انجام معاملات است که برای مدیریت ریسک بهتر در ترید انجام می‌شود.

برای انجام معاملات سودآور تریدرها می‌بایست بازار را تحلیل کنند. تحلیل بازار به این معنی است که با توجه به عوامل تاثیرگذار در قیمت دارایی و تحلیل تکنیکال نمودار قیمت بتوانند روند آتی قیمت را پیش‌بینی کنند. در این حالت با توجه به روند پیش‌بینی شده تریدرها می‌توانند با باز کردن پوزیشن معاملاتی در راستای روند قیمت از بازار مربوطه کسب سود کنند. اما کسب سود از انواع بازارهای مالی تنها زمانی روی می‌دهد که تریدرها بتوانند تحلیل درستی از بازار ارائه کنند.

بنابراین در صورت پیش‌بینی نادرست، دچار زیان می‌شوند. از سویی دیگر با توجه به اینکه همواره احتمال پیش‌بینی نادرست در بازارهای مالی وجود دارد، بنابراین تریدرها برای محدود کردن زیان از حد ضرر استفاده می‌کنند تا در صورت حرکت قیمت در خلاف جهت پیش‌بینی، به‌طور خودکار و با مقدار ضرری اندک از معامله خارج شوند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که نقش حد ضرر در کنترل احساسات چیست و زیان‌های ناشی از تصمیم‌گیری احساسی در ترید را بیان می‌کنیم.

مانیتورها در اتاق ترید - حد ضرر چیست

نقش حد ضرر در کنترل احساسات

حد ضرر در کنترل احساسات تریدرها و کاهش استرس انجام معاملات بسیار موثر است. با توجه به این‌که بسیاری از تصمیم‌گیری‌های انسان بر اساس احساسات است، بنابراین عدم کنترل احساسات در زمان ترید می‌تواند باعث انجام معاملات زیان‌ده شود.

برای جلوگیری از تصمیم‌گیری‌‌های احساسی در انجام معاملات تریدرها از حد ضرر استفاده می‌کنند. در این حالت با تعیین قیمتی مشخص می‌توانند بدون دنبال کردن نوسانات قیمت که باعث افزایش استرس می‌شود، استراتژی معاملاتی مربوطه را دنبال کنند.

از سویی دیگر با توجه به اینکه تصمیم‌گیری‌های آنی که بر اساس ترس و طمع انجام می‌شود، در نهایت باعث معاملات زیان‌ده می‌شود، بنابراین با استفاده از حد ضرر تریدرها می‌توانند کنترل بیشتری بر روی این احساسات داشته باشند که درنتیجه باعث احتمال بیشتر موفقیت در معاملات می‌شود.

یادگیری حد ضرر با فرادرس

برای اینکه بتوانیم از حد ضرر در معاملات خود استفاده کنیم، می‌بایست درک مناسبی از رفتار قیمت در نمودار داشته باشیم. برای این منظور لازم است تا با تحلیل تکنیکال و روش‌های موجود برای تحلیل رفتار قیمت آشنا شویم. تحلیل تکنیکال این امکان را برای تریدرها ایجاد می‌کند تا بتوانند با توجه به رفتار قیمت در گذشته، نواحی مهم قیمتی در نمودار را شناسایی کنند.

صفحه نخست آموزش بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس
صفحه نخست آموزش بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس

با شناسایی این نواحی تریدرها می‌توانند روندهای آتی در نمودار مربوطه را پیش‌بینی کنند. از سویی دیگر با توجه به احتمال واکنش قیمت به نواحی مهم قیمتی در نمودار، تریدرها می‌‌توانند موقعیت‌های مناسب ورود به معامله را پیدا کنند. در این حالت با توجه به شرایط نمودار می‌توانند قیمت‌های مناسبی را برای حد سود و ضرر در نمودار مشخص کنند.

لازم به ذکر است برای کسب سود از انجام معاملات تریدرها نیاز دارند تا علاوه بر تحلیل بنیادی و تکنیکال بازار مربوطه، اصول مربوط به مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک را رعایت کنند. برای این منظور فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس درباره تحلیل بازارهای مالی و مدیریت ریسک و سرمایه در ترید تهیه شده است که علاقه‌مندان به این حوزه می‌توانند آن‌ها را از طریق لینک مربوطه از فهرست زیر مشاهده کنند.

علاوه بر این برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزشی بیشتر مرتبط با بورس و تحلیل تکنیکال و ارز دیجیتال فرادرس می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید.

انواع حد ضرر چیست؟

سفارشات حد ضرر دارای انواع مختلفی است که هر کدام می‌تواند در شرایطی مفید باشد. در فهرست زیر انواع سفارشات حد ضرر را مشاهده می‌کنید که در ادامه هر کدام را شرح می‌دهیم.

  • سفارش استاپ مارکت
  • سفارش استاپ لیمیت
  • حد ضرر شناور

سفارش استاپ مارکت

سفارش حد ضرر استاپ مارکت نوعی از سفارش حد ضرر است که در آن قیمتی به‌عنوان قیمت استاپ تعیین می‌شود. سپس در صورتی که قیمت بازار به این قیمت برسد، معامله در قیمت مارکت انجام می‌شود. سفارش استاپ مارکت نوعی سفارش است که انجام معامله را تضمین می‌کند.

در این سفارش تریدرها قیمتی را به‌عنوان قیمت استاپ تعیین می‌کنند و مطمئن هستند که زمانی که قیمت بازار به این قیمت برسد، معامله انجام می‌شود. قیمت پر شدن سفارش در این نوع سفارش‌گذاری به میزان سفارشات موجود در طرف مقابل بستگی دارد و ممکن است سفارش مربوطه در قیمت‌های متفاوتی پر شود.

بنابراین در سفارش استاپ مارکت، قیمت انجام معامله را تریدر تعیین نمی‌کند. اما تریدرهایی که از این نوع سفارش استفاده می‌‌کنند، مطمئن هستند که معامله مربوطه انجام می‌شود. برای اینکه بدانیم سفارش حد ضرر استاپ مارکت چیست در ادامه مثالی برای این نوع حد ضرر بیان می‌کنیم.

مثالی برای حد ضرر

فرض کنید تریدری بیت کوین را در قیمت ۶۳ هزار دلار خریده است. در این حالت این فرد انتظار دارد که قیمت این ارز دیجیتال تا ۶۷ هزار دلار بالا رود تا بتواند از این معامله سود کند. اما از سویی دیگر این احتمال نیز وجود دارد که قیمت بیت کوین روندی نزولی داشته باشد.

بنابراین این تریدر برای اینکه بتواند ریسک ناشی از احتمال روند نزولی در بازار را کاهش دهد، قیمت حد ضرر را در ۶۱ هزار دلار قرار می‌دهد. برای این منظور از سفارش استاپ مارکت فروش به‌عنوان حد ضرر استفاده می‌کند. با استفاده از سفارش استاپ مارکت فروش با قیمت استاپ ۶۱ هزار دلار تریدر مطمئن می‌شود که در صورت رسیدن قیمت بازار به ۶۱ هزار دلار، بیت کوین در قیمت مارکت فروخته می‌شود و از ضررهای بیشتر با توجه به روند نزولی بازار جلوگیری می‌شود. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که سفارش حد ضرر استاپ لیمیت چیست و نحوه عملکرد آن را شرح می‌دهیم.

کامپیوترهایی برای ترید - حد ضرر چیست

سفارش استاپ لیمیت

سفارش حد ضرر استاپ لیمیت نوعی از سفارش حد ضرر است که تریدرها برای کنترل بیشتر در قیمت پر شدن سفارش از آن استفاده می‌کنند. در این نوع سفارش حد ضرر تریدرها علاوه بر تعیین قیمت استاپ، قیمت لیمیت را نیز تعیین می‌کنند.

بنابراین برخلاف سفارش حد ضرر استاپ مارکت که در آن قیمت پر شدن سفارش با توجه به قیمت موجود در مارکت تعیین می‌شود، در این نوع سفارش حد ضرر، تریدر می‌تواند محدوده‌ای را برای قیمت پر شدن سفارش حد ضرر در صورت فعال شدن سفارش تعیین کند. برای درک بهتر اینکه سفارش حد ضرر استاپ لیمیت چیست بهتر است در ادامه نحوه عملکرد این سفارش را شرح دهیم.

نحوه عملکرد استاپ لیمیت

نحوه عملکرد سفارش استاپ لیمیت به این ترتیب است که زمانی که قیمت مارکت به قیمت استاپ برسد، سفارش مربوطه به سفارش لیمیت تبدیل می‌شود و سفارش در محدوده تعیین شده برای قیمت لیمیت یا قیمتی بهتر از آن پر می‌شود.

این نوع حد ضرر در انجام معاملات این امکان را به تریدرها می‌دهند که در زمان خروج از معامله کنترل بیشتری درباره قیمت پر شدن سفارش حد ضرر داشته باشند. اما همواره این احتمال نیز وجود دارد که سفارش در محدوده قیمتی تعیین شده پر نشود. بنابراین تریدرهایی که از سفارش استاپ لیمیت برای حد ضرر استفاده می‌کنند، می‌بایست همواره احتمال عدم پر شدن سفارش را درنظر بگیرند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که حد ضرر شناور چیست و نحوه عملکرد آن را شرح می‌دهیم.

حد ضرر شناور

«حد ضرر شناور» (Trailing Stop) نوعی از سفارش حد ضرر است که همان‌طور که از نام آن می‌توان متوجه شد، قیمت ثابتی برای انجام سفارش ندارد بلکه با توجه به نوسانات قیمت تنظیم می‌شود. حد ضرر شناور با توجه به جهت حرکت قیمت حرکت می‌کند و در فاصله‌ای تعیین شده از آن قرار می‌گیرد.

این فاصله می‌تواند بر حسب مقدار قیمت یا درصد نسبت به قیمت مارکت تنظیم شود. استفاده از حد ضرر شناور به تریدرها این امکان را می‌دهد تا بتوانند در صورتی که روند قیمت در جهت پیش‌بینی آن‌ها پیش برود تا حد امکان از سودهای به‌دست آمده استفاده کنند و تیک پروفیت خود را انجام دهند. برای درک بهتر اینکه حد ضرر شناور چیست در ادامه نحوه عملکرد این نوع سفارش را شرح می‌دهیم.

نحوه عملکرد حد ضرر شناور

عملکرد حد ضرر شناور به این ترتیب است که زمانی که روند قیمت در جهت پیش‌بینی حرکت می‌کند، قیمت حد ضرر به‌دنبال قیمت حرکت می‌‌کند. در صورتی که روند قیمت صعودی باشد، حد ضرر با توجه به فاصله تعیین شده تا قیمت مارکت به‌دنبال قیمت حرکت می‌کند و افزایش پیدا می‌کند.

در روندهای نزولی نیز قیمت حد ضرر به‌دنبال روند نزولی حرکت می‌کند و در فاصله تعیین شده با قیمت بازار قرار می‌گیرد. بنابراین در صورت برگشت قیمت از روند پیش‌بینی شده، تریدرها می‌توانند از سودهای به‌دست آمده استفاده کنند.

استفاده از حد ضرر شناور برای تریدرهایی مناسب است که از روندهای صعودی و نزولی بازار برای کسب سود استفاده می‌‌‌کنند. در این حالت در صورتی که قیمت در جهت روند پیش‌بینی شده حرکت کند تریدرها می‌توانند سودهای به‌دست آمده را قبل از برگشت بازار دریافت کنند.

مثال تریلینگ استاپ

فرض کنید پس از انجام تحلیل‌های مربوطه، سهام شرکتی را با قیمت ۵۰ دلار خریداری می‌کنید. در این حالت در صورتی که سهام این شرکت روندی صعودی داشته باشد، می‌توانید با فروش سهام مربوطه در قیمت‌های بالاتر کسب سود کنید. اما همواره این احتمال وجود دارد که روند افزایشی قیمت تغییر کند و وارد روند نزولی شود.

برای این منظور برای اینکه بتوانید سودهای کسب شده در روند صعودی را قبل از برگشت قیمت به سطوح پایین‌تر حفظ کنید می‌توانید از حد ضرر شناور استفاده کنید. برای این منظور فرض کنید که حد ضرر شناور را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کنید که همواره در فاصله قیمتی ۲ دلار از بالاترین قیمت مارکت از زمان ورود شما به معامله باقی بماند.

در این حالت فرض کنید قیمت سهام خریداری شده در هفته بعدی به ۵۵ دلار برسد در این حالت قیمت حد ضرر بر روی قیمت ۵۳ تنظیم می‌شود. اگر قیمت رشد خود را ادامه دهد و مثلا به قیمت ۵۸ دلار برسد، در این حالت حد ضرر شناور بر روی ۵۶ دلار تنظیم می‌شود.

تنظیم شدن حد ضرر بر روی ۵۶ دلار به این معناست که در صورتی که قیمت سهام موردنظر وارد روند نزولی شود و به قیمت ۵۶ دلار برسد در این حالت حد ضرر فعال شده و کارگزاری سهام را در نزدیک‌ترین قیمت مارکت به ۵۶ دلار می‌فروشد. در این حالت شما با استفاده از حد ضرر شناور توانستید در برگشت قیمت بازار سود خود را از انجام این معامله حفظ کنید.

چگونه حد ضرر را فعال کنیم؟

پس از اینکه دانستیم حد ضرر چیست و انواع آن را بررسی کردیم، سوال متداول دیگری که مطرح می‌شود این است که چگونه حد ضرر را فعال کنیم یا چگونه می‌توانیم حد ضرر قرار دهیم.

برای پاسخ به این سوالات در ابتدا به این موضوع توجه کنید که حد ضرر نیز نوعی سفارش است که در پلتفرم‌های مربوط به انجام معاملات در کارگزاری‌ها یا صرافی‌ها می‌توان آن‌ها را فعال کرد. اما از هر سفارشی نیز نمی‌توان به‌عنوان سفارش حد ضرر استفاده کرد. بنابراین برای فعال کردن حد ضرر در معاملات می‌بایست از یکی از سفارشات استاپ مارکت، استاپ لیمیت و «حد ضرر شناور» (Trailing Stop Order) استفاده کنیم.

چگونه استاپ لاس بگذاریم؟

برای اینکه بتوانیم استاپ لاس بگذاریم می‌بایست در ابتدا با توجه به شرایط نمودار قیمت، سطح قیمتی مربوط به حد ضرر را تعیین کنیم. برای این منظور تریدرها از انواع روش‌های موجود در تحلیل تکنیکال همانند تحلیل پرایس اکشن، انواع اندیکاتورها و ابزارهای تحلیل قیمت برای پیدا کردن قیمتی مناسب برای حد ضرر استفاده می‌کنند.

با استفاده از تحلیل تکنیکال تریدرها قیمتی را انتخاب می‌کنند که در صورتی که قیمت بازار به آن برسد، سفارش حد ضرر فعال شده و معامله بسته شود. بنابراین برای تعیین قیمت مناسب برای حد ضرر می‌بایست نمودار قیمت را به‌طور دقیق تحلیل کنیم تا بتوانیم سطح قیمتی مناسبی را برای استاپ لاس تعیین کنیم. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که محاسبه حد ضرر چیست و برای این منظور نحوه محاسبه استاپ لاس را شرح می‌دهیم.

اتاق تریدی با فضایی دلپذیر- حد ضرر چیست

نحوه محاسبه استاپ لاس

برای محاسبه استاپ لاس می‌بایست دو قیمت ورود به معامله و قیمت مربوط به حد ضرر را از هم کم کنیم. برای این منظور می‌بایست در ابتدا موقعیت‌های مناسب را برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی لانگ یا شورت در نمودار پیدا کنیم. سپس با توجه به شرایط نمودار، قیمتی را به عنوان حد ضرر تعیین کنیم.

در نهایت با کم کردن مقدار قیمت ورود به معامله از حد ضرر مقدار ضرر مربوط به فعال شدن استاپ لاس مشخص می‌شود. در پوزیشن‌های لانگ و شورت می‌توان از حد ضرر استفاده کرد. بنابراین در پوزیشن‌های لانگ، حد ضرر از قیمت ورود به معامله کمتر است. اما در پوزیشن‌های معاملاتی شورت با توجه به اینکه تریدر احتمال روند نزولی در بازار را پیش‌بینی می‌کند، بنابراین قیمت حد ضرر از قیمت ورود به معامله بیشتر است. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که اندیکاتور حد ضرر چیست و درباره اندیکاتور تعیین حد سود و ضرر توضیحاتی می‌دهیم.

اندیکاتور تعیین حد سود و ضرر

برای تعیین حد سود و ضرر از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال نیز می‌توان استفاده کرد. اندیکاتورها همان‌‌طور که از نام آن‌ها می‌توان متوجه شد به تریدرها و تحلیل‌گران بازارهای مالی کمک می‌کنند تا بتوانند تحلیل بهتر و روشن‌تری از رفتار قیمت در نمودار مربوطه داشته باشند.

اندیکاتورها انواع مختلفی دارند که برخی از آن‌ها در تعیین حد سود و ضرر کاربرد بیشتری دارند. برای مثال از اندیکاتورهای میانگین متحرک و اندیکاتور ATR می‌توان نام برد که در ادامه توضیحاتی درباره هر کدام از آن‌ها و ارتباط آن‌ها با پیدا کردن حد ضرر بیان می‌کنیم. بنابراین در ابتدا به این موضوع می‌پردازیم که اندیکاتور ATR برای تعیین حد ضرر چیست و درباره آن توضیحاتی ارائه می‌کنیم.

اندیکاتور ATR برای تعیین حد ضرر

اندیکاتور ATR یکی از انواع اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال است که میزان نوسانات قیمت در نمودار مربوطه را نشان می‌دهد. با استفاده از این اندیکاتور تریدرها می‌توانند پتانسیل موجود در حرکات قیمتی در نمودار موردنظر را بررسی کنند. این موضوع به تریدرها امکان می‌دهد تا بتوانند با تنظیم این اندیکاتور نوسانات احتمالی قیمت در جهتی خاص را بررسی کنند. این موضوع می‌تواند اطلاعات لازم را برای قراردادن حد ضرر در اختیار تریدرها قرار دهد. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که نقش اندیکاتور میانگین متحرک در تعیین حد ضرر چیست و درباره این اندیکاتور توضیحاتی می‌دهیم.

اندیکاتور میانگین متحرک

اندیکاتور میانگین متحرک یکی دیگر از اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال است. با استفاده از این اندیکاتور تریدرها می‌‌توانند علاوه بر شناسایی روندهای قیمتی، از آن به عنوان ابزاری برای پیدا کردن نواحی حمایت و مقاومتی در نمودار قیمت استفاده کنند.

بررسی نمودار قیمت این موضوع را نشان می‌دهد که قیمت در برخورد با میانگین‌های متحرک از خود واکنش نشان می‌دهند. برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، اندیکاتور میانگین متحرک با خط قرمز رنگ در نمودار قیمت مشخص شده است. روند نزولی که با کندل‌های قرمز رنگ در سمت چپ تصویر زیر مشاهده می‌شود در هر بار برخورد به میانگین متحرک به سمت پایین حرکت می‌کند.

بنابراین میانگین متحرک همانند نوعی مقاومت برای روند نزولی عمل می‌کند. در این حالت تریدرها می‌توانند در زمان نزدیک شدن قیمت به میانگین متحرک وارد پوزیشن شورت شوند و استاپ لاس را کمی بالاتر از میانگین متحرک قرار دهند.

حمایت و مقاومت حاصل از میانگین متحرک
استفاده از اندیکاتور میانگین متحرک برای تعیین نواحی حمایت و مقاومتی در نمودار قیمت

در سمت راست تصویر قیمت توانسته است از میانگین متحرک عبور کند. در این حالت کندل‌های سبز قیمت در بالای میانگین متحرک قرار گرفته‌اند و با هر بار نزدیک شدن به آن به سمت بالا حرکت می‌کنند. در این حالت میانگین متحرک برای قیمت همانند نوعی حمایت عمل می‌کند.

بنابراین تریدرها می‌توانند با باز کردن پوزیشن‌های لانگ در زمان نزدیک شدن قیمت به میانگین متحرک از روند صعودی احتمالی کسب سود کنند. در این حالت نیز می‌توانند حد ضرر را کمی پایین‌تر از اندیکاتور میانگین متحرک قرار دهند.

حد سود چیست؟

حد سود قیمتی است که در انجام معاملات با رسیدن قیمت مارکت به آن تیک پروفیت خود را انجام می‌‌دهید و از معامله خارج می‌شود. به‌عبارت دیگر حد سود در معاملات مقدار سودی که از معامله به‌دست‌ می‌آورید را تعیین می‌کند. در هر معامله‌ای تریدرها با توجه به تحلیل بازار مربوطه قیمتی را برای حد سود درنظر می‌گیرند که با رسیدن قیمت به آن از معامله خارج می‌شوند. با تعیین حد سود و حد ضرر تریدرها می‌توانند مدیریت ریسک بهینه‌ای برای انجام معاملات خود داشته باشند.

تعیین حد سود و ضرر

تعیین حد سود و ضرر را می‌توان از دو دیدگاه بررسی کرد. دیدگاه اول به استفاده از انواع تحلیل‌های موجود برای پیدا کردن روندهای آتی برای دارایی موردنظر مربوط می‌شود و دیدگاه دیگر به نسبت ریسک به ریوارد مربوط به تعیین حد سود و ضرر در معامله ارتباط دارد.

البته تریدرها برای تعیین حد سود و ضرر در معاملات خود می‌بایست به هر دو دیدگاه توجه داشته باشند تا بتوانند در نهایت معاملات سودآوری را انجام دهند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه تعیین حد سود و ضرر با توجه به هر کدام را شرح می‌دهیم.

  • تعیین حد سود و ضرر با توجه به تحلیل بازار
  • نسبت ریسک به ریوارد در تعیین حد ضرر

تعیین حد سود و ضرر با توجه به تحلیل

برای اینکه تریدرها بتوانند حد سود و ضرر مناسبی را برای معاملات خود در نظر بگیرند در ابتدا نیاز دارند تا موقعیت‌های مناسب ترید را در نمودار قیمت پیدا کنند. موقعیت‌های مناسب برای ترید، نواحی از نمودار قیمت هستند که قیمت پس از خروج از آن‌ها می‌تواند وارد روندهای افزایشی یا کاهشی شود.

بنابراین تریدرها با شناسایی احتمال ایجاد این روندها می‌توانند از این موقعیت‌های معاملاتی استفاده کنند و از بازار مربوطه کسب سود کنند. برای این منظور تریدرها نیاز دارند تا تحلیل دقیقی از روندهای قیمت داشته باشند. تریدرها می‌توانند از انواع الگوهای شمعی و قیمتی موجود در نمودار قیمت برای پیدا کردن موقعیت‌های مناسب معاملاتی استفاده کنند. در ادامه برخی از روش‌های موجود در تحلیل تکنیکال را برای پیدا کردن موقعیت‌های مناسب ترید و تعیین حد سود و ضرر در معاملات بررسی می‌کنیم.

مانیتور ترید مرکزی در اتاق ترید

پیدا کردن روندهای بازار

یکی از روش‌های پیدا کردن موقعیت‌های مناسب برای ترید، توجه به روندهای موجود در بازار مربوطه است. روندهای موجود در بازار با توجه به میزان عرضه و تقاضا موجود در بازار مربوطه و با توجه به میزان فشار خریداران و فروشندگان در بازار موردنظر ایجاد می‌شوند.

این روندها بین نواحی حمایتی و مقاومتی در بازار قرار دارند. در این نواحی قیمت برای مدتی در محدوده‌ای درجا می‌زند. در ادامه ممکن است روند قبلی را ادامه دهد یا تغییر جهت بدهد. بنابراین تریدرهایی که بتوانند روندهای صعودی و نزولی در بازار را تشخیص دهند می‌توانند در ابتدای روند وارد پوزیشن معاملاتی مربوطه شوند و حد ضرر خود را کمی قبل از نقطه ورود به معامله قرار دهند. در این حالت با توجه به نمودار قیمت برای دارایی مربوطه تریدرها می‌توانند حد سود خود را برای تیک پرافیت از بازار مربوطه تعیین کنند.

نواحی مهم قیمتی در نمودار

نواحی مهم قیمتی در نمودار، به نواحی حمایتی و مقاومتی در تایم‌فریم‌های بالاتر مربوط می‌شوند. در این نواحی مقدار زیادی سفارش خرید یا فروش وجود دارد که می‌تواند جهت حرکت قیمت را تغییر دهد. در روندهای کاهشی زمانی که قیمت به ناحیه حمایتی می‌رسد، پس از مدتی درجا زدن این احتمال وجود دارد که قیمت به روند نزولی قبلی ادامه دهد یا در صورت افزایش فشار خرید، از روند نزولی تغییر جهت دهد و وارد روند افزایشی شود.

از سویی دیگر روندهای صعودی نیز با رسیدن به نواحی مقاومتی پس از مدتی درجا زدن ممکن است به روند افزایشی قبلی ادامه دهند یا پس از مدتی وارد روندهای نزولی شوند. تغییر جهت روند در نواحی حمایت و مقاومتی به میزان اهمیت این نواحی‌ها در نمودار قیمت بستگی دارد.

در این حالت در صورتی که نواحی حمایت و مقاومتی مربوط به تایم‌فریم‌های بالاتر در نمودار قیمت باشد، در این حالت با توجه به بالاتر بودن اهمیت ناحیه قیمت، احتمال برگشت روند قیمتی افزایش پیدا می‌کند. این موضوع می‌تواند به تریدرها در پیدا کردن موقعیت‌های مناسب معاملاتی برای ورود به معامله و تعیین حد سود و حد ضرر کمک کند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که حد ضرر در روندهای صعودی چیست و توضیحاتی را درباره حد سود و ضرر در روندهای افزایشی ارائه می‌کنیم.

حد سود و ضرر در روندهای صعودی

برای پیدا کردن حد سود و ضرر در روندهای صعودی در ابتدا می‌بایست نقطه مناسبی برای ورود به معامله پیدا کنیم. در این حالت با توجه به روندهای صعودی در نمودار قیمت، تریدرها با استفاده از پوزیشن‌های معاملاتی لانگ می‌توانند از روندهای افزایشی قیمت کسب سود کنند.

اما همواره احتمال برگشت روند وجود دارد. بنابراین تریدرها می‌توانند حد ضرر را در قیمت‌های پایین‌تری نسبت به قیمت ورود به معامله قرار دهند. برای مثال در صورتی که ناحیه‌ای حمایتی برای ورود به معامله درنظر گرفته شود، با توجه به اینکه احتمال شکست این ناحیه حمایتی و ادامه روند نزولی قبلی وجود دارد، بنابراین برای جلوگیری از افزایش ضرر می‌بایست از حد ضرر استفاده کرد.

در این حالت حد ضرر را می‌‌توان مقداری پایین‌تر از ناحیه حمایتی قرار داد. برای انتخاب حد سود نیز با توجه به شرایط موجود در نمودار قیمت می‌توان سطح مقاومتی بعدی را به‌عنوان حد سود در معامله انتخاب کرد. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که حد ضرر در روندهای نزولی چیست و حد سود و ضرر را در روندهای کاهشی شرح می‌دهیم.

حد سود و ضرر در روندهای نزولی

برای پیدا کردن حد سود و ضرر در روندهای نزولی نیز همانند روندهای صعودی در ابتدا می‌بایست موقعیت مناسبی را با توجه به شرایط نمودار قیمت برای ورود به معامله پیدا کنیم. موقعیت مناسب برای ورود به معامله در روندهای نزولی، زمانی روی می‌دهد که با توجه به نمودار احتمال ریزش قیمت از ناحیه‌ای مقاومتی وجود دارد.

برای مثال ممکن است قیمت در روند افزایشی خود به ناحیه مقاومتی در تایم‌فریم‌های بالاتر برخورد کند. در این حالت احتمال برگشت قیمت به نواحی پایین‌تر قیمتی وجود دارد.

تریدرها می‌توانند از این موقعیت برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت استفاده کنند و از روندهای نزولی بازار کسب سود کنند. در این حالت با توجه به این‌که همواره این احتمال وجود دارد که قیمت ناحیه مقاومتی را بشکند و به سمت قیمت‌‌های بالاتری حرکت کند بنابراین تریدرها از حد ضرر استفاده می‌کنند تا بتوانند ریسک انجام معاملات را کاهش دهند.

تریدرها می‌‌توانند حد ضرر خود را کمی بالاتر از ناحیه مقاومتی قرار دهند. تا در صورت ادامه روند زیان خود را محدود کنند. برای تعیین حد سود در روندهای نزولی نیز پس از انتخاب نقطه ورود و حد ضرر مربوطه می‌توانند ناحیه حمایتی بعدی را به‌عنوان تارگت یا حد سود درنظر بگیرند. در این حالت با ادامه روند نزولی در بازار موردنظر تریدرها می‌توانند با پوزیشن‌های شورت از بازار مربوطه کسب سود کنند.

تریدرها می‌بایست با توجه به تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال قیمت‌های مناسبی را برای حد سود و حد ضرر برای دارایی مربوطه تعیین کنند. قیمت‌هایی که برای حد سود و ضرر تعیین می‌شوند قیمت‌هایی هستند که با آن‌ها می‌‌توان مقدار ریسک و ریوارد در معاملات را محاسبه کرد. با توجه به اهمیت محاسبه ریسک به ریوارد در معاملات، در ادامه این مطلب تعیین حد سود و ضرر را با توجه به تحلیل بازار و استراتژی مربوط به نسبت ریسک به ریوارد شرح می‌دهیم.

اتاق ترید با نورپردازی روشن

نسبت ریسک به ریوارد در تعیین حد ضرر

علاوه بر اینکه برای تعیین حد ضرر در انجام معاملات تریدرها می‌بایست انواع روش‌های تحلیل تکنیکال را به‌کار گیرند، برای مدیریت بهینه سرمایه نیز لازم است تا از نسبت ریسک به ریوارد مناسبی برای تعیین حد سود و ضرر استفاده کنند. نسبت ریسک به ریوارد باعث می‌شود تا مدیریت ریسک بهینه‌ای در انجام معاملات رعایت شود و در نهایت میزان کل سود حاصل از انجام معاملات افزایش یابد.

مقدار ریسک در حد ضرر چیست؟

مقدار ریسک در حد ضرر به‌ معنای مقدار احتمالی ضرری است که در صورت فعال شدن حد ضرر ایجاد می‌شود. زمانی که تریدرها از حد ضرر در معاملات استفاده می‌کنند، احتمال می‌دهند که قیمت برخلاف تحلیل پیش رود، بنابراین با قرار دادن حد ضرر از زیان بیشتر جلوگیری می‌کنند.

بنابراین مقدار ریسک در انجام معاملات برابر با مقدار ضرری است که زمان رسیدن قیمت به حد ضرر ایجاد می‌شود. برای مدیریت ریسک بهینه تریدرها می‌بایست مقدار مناسبی را برای میزان ضرر در هر معامله انتخاب کنند. این موضوع باعث می‌شود تا بتوانند مدیریت بهتری بر روی میزان سرمایه خود داشته باشند.

برای مثال یکی از روش‌هایی که در مدیریت ریسک در انجام معاملات با استفاده از تعیین حد ضرر انجام می‌شود، تنظیم قیمت حد ضرر در معاملات به‌گونه‌ای است که با فعال شدن آن تنها درصد مشخصی از سرمایه از دست برود. این موضوع باعث می‌شود تا تریدرها بتوانند با توجه به مقدار ریسک‌های موجود در انجام معاملات پوزیشن‌های معاملاتی خود را برای سوداوری بیشتر تنظیم کنند.

برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، زمانی که قیمت خط مقاومت را به سمت بالا می‌شکند و در بالای آن تثبیت می‌شود، احتمال ادامه روند صعودی افزایش پیدا می‌‌کند. در این حالت تریدرها پس از شکست مقاومت در قیمت مناسبی وارد پوزیشن لانگ می‌شوند.

در این حالت حد ضرر خود را می‌‌توانند در قیمت مشخص شده با خط‌چین قرمز در تصویر زیر قرار دهند. در این حالت مقدار ریسک احتمالی فاصله قیمتی بین نقطه ورود به معامله و قیمت حد ضرر است که در تصویر زیر با پیکان قرمز مشخص شده است.

مقدار ریسک احتمالی در صورت فعال شدن حد ضرر

مقدار ریوارد در حد سود چیست؟

زمانی که قیمت مارکت به حد سود یا هدف تعیین شده می‌رسد، تریدرها از معامله مربوطه کسب سود می‌کنند. در این حالت به مقدار سود به‌دست آمده ریوارد می‌گویند. برای اینکه تریدرها بتوانند مدیریت ریسک و سرمایه مناسبی در انجام معاملات داشته باشند، علاوه بر تعیین مقدار مشخصی از ریسک با استفاده از حد ضرر، می‌بایست مقدار مشخصی از سود را نیز با استفاده از قرار دادن حد سود در معاملات تعیین کنند.

این موضوع باعث می‌شود تا بتوانند در هر معامله مقدار ریسک‌های موجود را با مقدار ریوارد احتمالی مقایسه کنند. سپس با توجه به مقدار ریسک و ریوارد معامله نسبت به انجام معامله مربوطه اقدام کنند. برای این منظور تریدرها نسبتی را محاسبه می‌کنند که به‌نام نسبت ریسک به ریوارد معروف است. در ادامه درباره این نسبت توضیحاتی ارائه می‌کنیم.

تعیین ریسک به ریوارد برای مدیریت بهینه سرمایه

نسبت ریسک به ریوارد نسبتی است که میزان ریسک انجام معامله موردنظر را نسبت به مقدار ریوارد آن نشان می‌دهد. بنابراین انتخاب مقدار مناسبی برای نسبت ریسک به ریوارد باعث بهینه شدن مدیریت ریسک در انجام معاملات می‌شود. مقدار ریسک در معاملات از تفاضل قیمت ورود به معامله و حد ضرر به‌دست می‌آید.

از سویی دیگر مقدار ریوارد نیز از تفاضل بین حد سود و قیمت ورود به معامله حاصل می‌شود. بنابراین برای اینکه بتوانیم مقدار ریسک احتمالی را نسبت به سود احتمالی در انجام معاملات محاسبه کنیم، نیاز داریم تا نسبت آن‌ها را اندازه‌گیری کنیم.

از سویی دیگر تریدرها برای مدیریت بهینه سرمایه همواره از نسبت ریسک به ریوارد مشخصی در انجام معاملات خود استفاده می‌کنند. این نسبت را با توجه به استراتژی‌ معاملاتی مربوط به مدیریت ریسک انتخاب می‌کنند تا بتوانند با توجه به مقدار ریسک‌های موجود در معاملات، تصمیم‌های بهتری را اتخاذ کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نسبت ریسک به ریوارد می‌توانید مطلب ریسک به ریوارد چیست در مجله فرادرس را مطالعه کنید.

حد ضرر در ارز دیجیتال چیست؟

یکی از بازارهایی که برای جلوگیری از ضرر بیشتر و حفظ سود حاصل از انجام معاملات از حد ضرر استفاده می‌شود، بازار ارزهای دیجیتال است. بازار ارزهای دیجیتال به‌دلیل نوسانات بالایی که دارد، فرصت‌های مناسبی را برای ترید در اختیار افراد قرار می‌دهد. از سویی دیگر نوسانات بالای این بازار باعث افزایش ریسک در انجام معاملات در این بازار می‌شود.

بنابراین تریدرهای بازار کریپتو برای کنترل ریسک می‌بایست از انواع روش‌های موجود در مدیریت ریسک و سرمایه استفاده کنند. یکی از این روش‌ها انتخاب حد ضرر مناسب در انجام معاملات رمزارزی است. تریدرها با توجه به تحلیل تکنیکال نواحی مناسبی را برای قرار دادن حد ضرر در معاملات انتخاب می‌کنند.

از سویی دیگر با توجه به استراتژی مربوط به مدیریت ریسک نیز می‌بایست مقدار مشخصی را برای مقدار ضرر ایجاد شده از فعال شدن حد ضرر در معاملات در نظر بگیرند. در نهایت با توجه به مقدار حد ضرر انتخابی و تارگت‌های قیمتی تصمیم می‌گیرند که پوزیشن معاملاتی مربوطه را باز کنند یا از انجام معامله منصرف شوند.

معنی استاپ در ارز دیجیتال

زمانی که از استاپ در ارز دیجیتال یا بازارهای مالی دیگر صحبت می‌شود، به‌معنی استاپ لاس است. در این حالت زمانی که تریدرها از لزوم تعیین استاپ برای پوزیشن‌های مربوط به بازار ارزهای دیجیتال صحبت می‌کنند به این معنی است که می‌بایست با توجه به استراتژی‌های مربوط به مدیریت ریسک و تحلیل‌های مربوطه حد ضرر را در قیمت مناسبی قرار دهند.

از سویی دیگر معنای استاپ خوردن نیز به این موضوع اشاره می‌کند که پوزیشن معاملاتی با ضرر بسته شده است. از سویی دیگر هرچقدر میزان استاپ خوردن‌ها در ترید کمتر باشد، بیان‌گر تحلیل بهتر بازار مالی مربوطه است و میزان سودآوری بیشتر تریدر را در انجام معاملات نشان می‌دهد. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که تعیین حد ضرر در ارز دیجیتال چیست و تعیین حد سود و ضرر را در رمزارزها شرح می‌دهیم.

اتاق ترید مدرن

تعیین حد سود و ضرر ارز دیجیتال

برای تعیین حد سود و ضرر ارز دیجیتال در ابتدا نیاز است تا نمودار رمزارز مربوطه را به‌دقت بررسی کنیم. برای این منظور می‌بایست در ابتدا نواحی مهم قیمتی را در نمودار مشخص کنیم. مشخص کردن نواحی مهم قیمتی برای این هدف انجام می‌شود که قیمت در زمان رسیدن به این نواحی معمولا از خود واکنش نشان می‌دهد.

بنابراین زمانی که این نواحی را مشخص می‌کنیم می‌توانیم رفتار آتی قیمت در این نواحی را رصد کنیم. از سویی دیگر با توجه به این نواحی می‌توانیم حد ضرر را متناسب با این نواحی انتخاب کنیم.

برای مثال زمانی که ناحیه حمایتی مهمی را در نمودار قیمت شناسایی می‌‌کنیم، انتظار داریم که قیمت دارایی دیجیتال در روند نزولی خود به این ناحیه واکنش نشان دهد. بنابراین رفتار قیمت رمزارز مربوطه را در این ناحیه درنظر می‌گیریم. در این حالت می‌توانیم در این ناحیه حمایتی سفارشی برای باز کردن پوزیشن معاملاتی لانگ قرار دهیم تا با رسیدن به این ناحیه حمایتی سفارش مربوطه فعال شده و از روند صعودی احتمالی بعدی کسب سود کنیم.

برای این منظور می‌توانیم برای جلوگیری از ضرر در صورت شکسته شدن ناحیه حمایتی، حد ضرر را کمی پایین‌تر از این ناحیه حمایتی قرار دهیم. از سویی دیگر نیز حد سود را نیز متناسب با نسبت ریسک به ریوارد تعیین شده برای استراتژی معاملاتی انتخاب می‌کنیم. برای این منظور می‌توانیم مقدار سود حاصل از رسیدن قیمت به تارگت موردنظر را سه برابر ضرر احتمالی مربوط به فعال شدن حد ضرر درنظر بگیریم.

حد ضرر برای توکن‌های مناسب ترید

با توجه به رمزارزهای فراوانی که در بازار کریپتو وجود دارد، انتخاب توکن‌های مناسب برای ترید از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به تعداد زیاد توکن‌‌های موجود در بازار ارزهای دیجیتال، بهتر است برای ترید در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر نیز ارز دیجیتال مربوطه را از لحاظ عوامل بنیادی بررسی کنیم.

از سویی دیگر برخی از ارزهای دیجیتال تنها دارای معاملات اسپات هستند و به‌دلیل عدم معروفیت کافی هنوز بازار فیوچرز برای آن‌ها وجود ندارد. بنابراین توکن‌های مناسب ترید در بازار اسپات، توکن‌هایی هستند که احتمال رشد آن‌ها در اینده وجود دارد. در بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال همواره احتمال ریزش قیمت توکن‌ها وجود دارد.

از سویی دیگر با توجه به مارکت کپ پایینی که ارزهای دیجیتال دارند، ورود و خروج سرمایه می‌تواند قیمت‌های آن‌ها را با تغییرات زیادی همراه کند. بنابراین تریدرها همواره باید از حد ضرر برای انجام معاملات خود استفاده کنند تا در صورت ریزش قیمت ضرر مربوطه را محدود کنند. برای شناسایی توکن‌های مستعد رشد برای ترید در بازار ارزهای دیجیتال فیلم آموزش شناسایی توکن های ارز دیجیتال با رشد بالا در سرمایه گذاری فرادرس تهیه شده است که می‌توانید آن را از لینک زیر مشاهده کنید.

حد سود و ضرر در فارکس

بازار فارکس بازار خرید و فروش ارزهای کشورهای مختلف است. بانک‌ها و موسسات مالی بازی‌گران اصلی این بازار مالی بزرگ هستند. در این بازار ارزهای کشورها نسبت به‌هم معامله می‌شود. سرمایه‌گذاران خرد نیز می‌توانند با استفاده از پلتفرم‌های مربوطه به کارگزاری‌های فارکس در این بازار فعالیت کنند.

برای این منظور این افراد می‌بایست تاثیر عوامل مختلفی همانند نرخ بهره و شرایط اقتصاد کلان را بر روی افزایش یا کاهش ارزش ارزهای کشورها بررسی کنند. در این حالت می‌توانند میزان قدرت یا ضعف ارز کشورها را نسبت به هم مقایسه کنند. در بازار فارکس ارزش ارزهای کشورها نسبت به‌هم نشان‌ داده می‌شود.

برای این منظور آن‌ها را به‌صورت جفت ارز باهم مقایسه می‌کنند. برای مثال برخی از جفت ارزهای معروف در بازار فارکس را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

  • EUR/USD: قدرت ارز یورو به دلار آمریکا را نشان می‌دهد. زمانی که قدرت یورو نسبت به دلار افزایش پیدا کند، روند نمودار EUR/USD صعودی می‌شود. در حالتی برعکس زمانی که قدرت یورو نسبت به دلار کاهش پیدا می‌کند، این نمودار نزولی می‌شود.
  • USD/JPY: قدرت دلار آمریکا را نسبت به ین ژاپن نشان می‌دهد. در این حالت نیز زمانی که قدرت دلار آمریکا از ین ژاپن بیشتر شود، نمودار صعودی می‌شود و در حالتی برعکس نمودار مربوطه نزولی می‌شود.
  • GBP/USD: قدرت پوند انگلیس را نسبت به دلار آمریکا نشان می‌دهد. در این حالت زمانی که پوند انگلیس نسبت به دلار آمریکا ارزشمندتر شود، نمودار مربوطه صعودی می‌شود. زمانی که ارزش پوند نسبت به دلار کاهش پیدا کند نیز نمودار مربوطه روندی نزولی را شروع می‌کند.

تریدرها برای اینکه بتوانند در بازار فارکس فعالیت کنند، نیاز دارند تا علاوه بر عوامل تاثیرگذار بر روی ارزش ارزهای کشورهای مختلف، نمودارهای مربوط به جفت ارزها را نیز بررسی کنند.

در این حالت می‌بایست همانند بازارهای مالی دیگر از انواع روش‌های موجود در تحلیل تکنیکال برای پیدا کردن موقعیت‌های معاملاتی مناسب در این بازار استفاده کنند. علاوه بر این برای انجام مدیریت ریسک مناسب در این بازار نیز می‌بایست حد سود و حد ضرر مناسبی را متناسب با نقطه ورود و نسبت ریسک به ریوارد مربوطه انتخاب کنند.

نحوه گذاشتن حد ضرر در فارکس

نحوه گذاشتن حد ضرر در فارکس از طریق پلتفرم معاملاتی کارگزاری‌های فارکس امکان‌پذیر است. متاتریدر یکی از پلتفرم‌های معاملاتی برای بازار فارکس است که از محبوبیت بالایی برخوردار است. برای استفاده از این پلتفرم در انجام معاملات می‌بایست در یکی از کارگزاری‌های معتبر فارکس ثبت‌نام و احراز هویت کنید.

در ادامه کارگزاری مربوطه به شما نام کاربری و رمز عبوری می‌دهد که با آن می‌توانید با نرم‌افزار متاتریدر معاملات خود را در بازار فارکس انجام دهید. در تصویر زیر محل ثبت قیمت استاپ لاس در زمان باز کردن پوزیشن معاملاتی را با پیکان قرمز رنگ مشاهده می‌کنید.

محل قرار دادن حد ضرر در پلتفرم متاتریدر
محل قرار دادن حد ضرر در پلتفرم متاتریدر - برای مشاهده تصوی در ابعاد بزرگتر،‌ روی آن کلیک کنید.

حد سود و ضرر اتوماتیک

حد سود و ضرر اتوماتیک قابلیت‌هایی برای قراردادن حد سود و ضرر خودکار در زمان باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی است که می‌توان با نصب نرم‌افزارهایی در پلتفرم معاملاتی از این قابلیت استفاده کرد. بنابراین برنامه‌های حد سود و ضرر خودکار نرم‌افزارهایی هستند که می‌توان آن‌ها را بر روی پلتفرم‌های معاملاتی همانند متاتریدر پیاده‌سازی و اجرا کرد.

صفحه نخست آموزش بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس
صفحه نخست آموزش بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس

با استفاده از این نرم‌افزارها این امکان وجود دارد که حد سود و ضرر برای معامله مربوطه برای مقدار مشخصی از حد سود و ضرر که توسط تریدر تعیین می‌شود، به‌صورت خودکار فعال شود. با استفاده از این نرم‌افزارها تریدرها در همان ابتدا می‌توانند مقدار حد سود و ضرر را تعیین کنند. سپس در زمان سفارش‌‌گذاری و باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی مقادیر تنظیم شده برای مقادیر حد سود و ضرر به‌طور خودکار بر روی سفارش یا پوزیشن معاملاتی فعال می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه پیدا کردن موقعیت‌های مناسب معاملاتی و استفاده از حد سود و ضرر برای مدیریت بهتر ترید در انواع بازارهای مالی فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که برخی از فیلم‌های آموزشی مرتبط را می‌توانید از لینک‌های موجود در فهرست زیر مشاهده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع تحلیل تکنیکال و مدیریت ریسک و ترید در بازارهای مالی نیز می‌توانید از مجموعه فیلم‌های آموزشی تهیه شده در فرادرس از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس حد ضرر را شرح دادیم و توضیحاتی درباره مفهوم محدود کردن ضرر بیان کردیم. در ادامه انواع حد ضرر را توضیح دادیم. برای این منظور سفارش حد ضرر استاپ مارکت، سفارش حد ضرر استاپ لیمیت و حد ضرر شناور را شرح دادیم.

سپس به این موضوع پرداختیم که چگونه حد ضرر را فعال کنیم. در ادامه دو نمونه از اندیکاتورهای قابل استفاده برای تعیین حد سود و ضرر را بیان کردیم. حد سود را تعریف کردیم و موارد مهمی را در تعیین حد سود و ضرر در بازارهای مالی بیان کردیم. برای این منظور تعیین حد سود و ضرر با توجه به تحلیل بازار مربوطه را شرح دادیم و مواردی نظیر پیدا کردن روندهای بازار، نواحی مهم قیمتی در نمودار و حد سود و ضرر در روندهای صعودی و نزولی را توضیح دادیم.

در ادامه نسبت ریسک به ریوارد در تعیین حد ضرر را شرح دادیم و نحوه محاسبه مقادیر حد ضرر و حد سود در معاملات را توضیح دادیم. حد ضرر در ارز دیجیتال و حد سود و ضرر در فارکس را بیان کردیم و در پایان نیز حد سود و ضرر اتوماتیک را توضیح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
InvestopediaForex Training GroupForbesBankrateSchwabCFI
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *