انواع سرمایه گذاری در ایران و جهان چیست و چه روش هایی دارد؟

۱۹۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۷ دی ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۰ دقیقه
انواع سرمایه گذاری در ایران و جهان چیست و چه روش هایی دارد؟

انواع سرمایه‌ گذاری و روش‌های متفاوتی که برای هر کدام وجود دارد این امکان را برای افراد فراهم می‌کند تا علاوه بر حفظ ارزش سرمایه، بتوانند آن را رشد دهند و از درآمد حاصله استفاده کنند. سرمایه‌گذاران معمولا نسبت به میزان آشنایی با حوزه‌های متفاوت می‌توانند در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند. توجه به خصوصیاتی که سرمایه‌گذاری در هر حوزه دارد و میزان ریسک‌های مرتبط با آن از موارد مهمی است که افراد قبل از ورود به بازار مربوطه باید درنظر داشته باشند. برای این منظور اشنایی با انواع روش‌هایی که افراد می‌توانند در آن سرمایه‌گذاری کنند از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مطلب از مجله فرادرس در ابتدا سرمایه‌گذاری را تعریف می‌کنیم و سپس انواع سرمایه گذاری از قبیل سرمایه‌گذاری در مسکن، طلا، اوراق بهادار و بازار کریپتو را شرح می‌دهیم.

فهرست مطالب این نوشته

سرمایه گذاری چیست؟

سرمایه‌گذاری به‌معنای اختصاص دارایی و منابع مالی برای کسب سود و بازده مالی در گذر زمان است. سرمایه‌گذاری در حوزه‌های متنوعی انجام‌پذیر است. افراد با توجه به شرایط، تجربیات و مهارت‌های خود می‌توانند در حوزه‌های متنوعی از قبیل مسکن، کالاهای گران‌بها و غیره سرمایه‌گذاری کنند. برای روشن‌تر شدن این موضوع در ادامه انواع سرمایه گذاری را شرح می‌دهیم.

انواع سرمایه گذاری چیست؟

با توجه به نوع دارایی که افراد در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند، می‌توانیم انواع سرمایه‌گذاری را نام ببریم که فهرستی از آن‌ها را در ادامه مشاهده می‌کنید. در ادامه این مطلب نیز هر کدام از انواع سرمایه گذاری را شرح می‌دهیم.

  • سرمایه‌گذاری در املاک
  • سرمایه‌گذاری در طلا
  • سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار
  • سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو

انواع سرمایه‌گذاری املاک در جهان

یکی از انواع سرمایه گذاری که افراد می‌توانند انجام دهند، سرمایه‌گذاری در املاک است. این نوع سرمایه‌گذاری برای افرادی که سرمایه کافی دارند یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در بازه‌های زمانی بلندمدت است. این نوع سرمایه‌گذاری مخصوصا در کشورهایی که تورم بالایی را تجربه می‌کنند، از محبوبیت بالایی برخوردار است.

اما نکته‌ای که وجود دارد این است که سرمایه‌گذاری در زمین و مسکن به سرمایه زیادی نیاز دارد و همه افراد نمی‌توانند در این بازار ورود کنند. بنابراین افرادی که قصد سرمایه‌‌گذاری در املاک را دارند در ابتدا معمولا در بازارهای دیگری که به سرمایه‌ کمتری نیاز دارد، اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند. در این حالت پس از افزایش سرمایه ممکن است مقداری از سرمایه خود را به بازار مسکن وارد کنند.

تصویری از نمودار رشد مالی با مسیر صعودی، با استفاده از عناصر بصری مانند نمودار خطی و پیکان موفقیت مالی که نتایج مثبت سرمایه‌گذاری را نمایان می‌کند.

روش‌های سرمایه‌ گذاری در املاک

انواع راههای سرمایه‌ گذاری در بازار مسکن در ایران و جهان وجود دارد که افراد می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. در میان این روش‌ها برخی از آن‌ها همانند صندوق املاک و مستغلات، سرمایه‌گذاری در مسکن را راحت‌تر می‌کند. در ادامه این مطلب انواع سرمایه‌ گذاری در بازار مسکن را شرح می‌‌دهیم.

سرمایه گذاری در خانه شخصی

یکی از اقداماتی که افرادی زیادی برای سرمایه‌گذاری در املاک انجام می‌دهند، سرمایه‌گذاری در مسکن شخصی است. تمامی افراد برای سکونت به مسکن نیاز دارند. برخی افراد مسکن موردنیاز خود را از طریق رهن یا اجاره تامین می‌کنند. اما برخی دیگر ترجیح می‌دهند با دریافت وام مسکن توان خرید خود را افزایش دهند. این افراد با استفاده از وام مسکن و پرداخت اقساط آن در واقع در خانه شخصی خود سرمایه‌گذاری می‌کنند.

دریافت اجاره بها با انواع سرمایه گذاری در املاک

از دیگر راه‌های کسب درآمد از املاک، خرید و اجاره دادن آن‌ها است. این موضوع علاوه بر امکان کسب درآمدی دائم برای مالک، این مزیت را دارد که درگذر زمان ارزش ملک افزایش می‌یابد و مالک را از این جهت نیز منتفع می‌کند. برای این منظور افراد با توجه به میزان سرمایه خود می‌توانند املاک اداری، تجاری یا مسکونی را خریداری کنند و آن‌ها را برای دریافت اجاره‌بها در اختیار دیگران قرار دهند.

انواع شرکت‌های سرمایه‌ گذاری در مسکن

افرادی که سرمایه‌ کافی برای خرید مسکن یا سرمایه‌گذاری مستقیم در آن را ندارند، می‌توانند از شرکت‌های سرمایه‌گذاری در مسکن به‌نام «صندوق املاک و مستغلات» (Real Estate Investment Trusts | REITs) برای این منظور استفاده کنند. شرکت‌های سرمایه‌گذاری در مسکن با فروش سهام یا اوراق‌ قرضه تامین مالی خود را انجام می‌دهند.

این شرکت‌ها سرمایه‌ جمع‌اوری شده را برای خرید املاک، فروشگاه‌ها، ساختمان‌های اداری و انبارها صرف می‌کنند. سپس سود حاصل از اجاره این املاک و افزایش قیمت املاک خریداری شده را بین سهام‌داران تقسیم می‌کنند. این صندوق‌ها تمامی کارها و اقدامات مربوط به خرید املاک و اجاره دادن آن‌ها را انجام می‌دهند و سرمایه‌گذاران از سود حاصل استفاده می‌‌کنند.

این موضوع برای افرادی که تمایل به انجام کارهای مربوط به خرید، اجاره و مدیریت املاک یا وقت کافی برای انجام این امور را ندارند، می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری در املاک باشد. سرمایه‌گذاران می‌توانند سهام‌های مربوط به این شرکت‌ها را همانند دیگر سهام‌های بورسی در پلتفرم معاملاتی کارگزاری مربوطه معامله کنند. علاوه بر این صندوق‌های قابل معامله‌‌ای از مجموع سهام این شرکت‌ها نیز وجود دارد که سرمایه‌ تحت مدیریت خود را بین سهام انواع این شرکت‌های سرمایه‌گذاری تقسیم می‌کند. درنهایت می‌توان گفت سرمایه‌گذاری در بازار مسکن یکی از پرسودترین سرمایه‌گذاری‌ها در ایران است.

ساخت و ساز املاک برای انواع سرمایه گذاری در مسکن

سرمایه‌گذاری بر روی طلا

برخی افراد تمایل دارند تا در بازار طلا سرمایه‌گذاری کنند. این افراد می‌توانند به روش‌های گوناگونی در بازار طلا فعالیت کنند. برای مثال برخی سرمایه‌گذاران طلا را به‌صورت فیزیکی و در قالب زیورآلات یا سکه و شمش طلا خریداری می‌کنند. در این حالت این افراد با ریسک نگهداری آن‌ها روبرو می‌شوند.

اما دسته‌ای دیگر تمایل دارند تا سرمایه‌گذاری بر روی طلا را از طریق بورس انجام دهند. این افراد نیز می‌توانند از روش‌های متنوعی که بازار سرمایه در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد،‌ مانند خرید صندوق‌های قابل معامله طلا در بورس برای افزایش سرمایه‌ خود استفاده کنند. از هر روشی که افراد برای ورود به بازار طلا استفاده کنند، می‌بایست به عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا توجه داشته باشند. برای این منظور در ادامه این مطلب تاثیر عوامل مختلف را بر قیمت طلا در انواع سرمایه گذاری شرح می‌دهیم.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا در انواع سرمایه گذاری

برای اینکه افراد بتوانند سرمایه‌گذاری بهینه‌ای را بر روی طلا انجام دهند، نیاز دارند تا عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت ان را شناسایی کنند. سرمایه‌گذاران با بررسی این عوامل می‌‌توانند قیمت‌های مناسب‌تری را برای ورود سرمایه به این فلز گران‌بها پیدا کنند. از سویی دیگر با شناسایی این عوامل می‌توانند تارگت‌های بهتری را برای تیک پروفیت انتخاب کنند.

به‌طور کلی قیمت جهانی طلا به دو عامل زیر بستگی دارد که در ادامه این مطلب این موارد را به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

  • میزان تقویت یا تضعیف دلار آمریکا
  • میزان عرضه و تقاضا جهانی برای طلا

محاسبه قیمت اونس جهانی به تومان

برای سرمایه‌گذاری بر روی طلا در ایران نیز راه‌های متنوعی وجود دارد اما برای اینکه مقدار سرمایه‌گذاری در طلا را به واحد پول داخلی محاسبه کنیم، نیاز داریم تا علاوه بر اطلاع از قیمت اونس جهانی طلا، قیمت دلار به تومان را نیز در نظر بگیریم. برای این منظور با ضرب قیمت اونس جهانی در قیمت ریالی دلار می‌توانیم قیمت اونس جهانی را برای انجام معاملات خود به تومان محاسبه کنیم.

صندوق طلا - انواع سرمایه گذاری

بررسی وضعیت دلار برای انواع سرمایه گذاری در طلا

میزان تقویت و تضعیف دلار یکی از محرک‌های اصلی تاثیرگذار بر روی قیمت طلا است. بانک مرکزی آمریکا به‌عنوان منتشر کننده دلار در بازار تاثیرات مهمی بر روی میزان تقویت دلار دارد. با توجه به اینکه نوسانات قیمت طلا به میزان تقویت یا تضعیف دلار بستگی دارد، بنابراین بررسی ابزارهایی که بانک مرکزی‌ آمریکا برای تقویت دلار انجام می‌‌دهد برای پیش‌بینی روند آتی طلای جهانی اهمیت زیادی دارد. برای این منظور سرمایه‌گذاران می‌بایست نحوه تغییر نرخ ارز دلار آمریکا را در بازارهای جهانی بررسی کنند.

بانک‌ مرکزی آمریکا برای تنظیم نرخ ارز از دو ابزار نرخ بهره و نرخ تورم استفاده می‌کند و با هدف‌گذاری‌هایی که برای آن‌ها انجام می‌دهد باعث می‌شود تا نرخ ارز تنظیم شود. بانک مرکزی آمریکا طی جلساتی که دارد نرخ بهره را تعیین می‌کند تا بتواند تورم موجود را کنترل کند.

در کشورهایی که نظام ارزی شناور دارند معمولا از این روش استفاده می‌کنند که نرخ بهره را با توجه به نرخ تورم هدف‌گذاری شده تغییر می‌دهند. بنابراین با تنظیم نرخ بهره، بانک مرکزی سعی می‌کند به نرخ تورم موردنظر برسد. در این حالت نرخ ارز با توجه به این هدف‌گذاری‌ها و تغییرات نرخ بهره، به‌طور شناور در بازار تعیین می‌شود.

افرادی که می‌توانند میزان تضعیف یا تقویت دلار را بهتر پیش‌بینی کنند، روند آتی قیمت اونس جهانی طلا را با توجه به تغییرات نرخ ارز بهتر می‌توانند حدس بزنند. لازم به ذکر است که هراندازه دلار تقویت شود به معنی ریزش اونس جهانی طلا است. در حالتی برعکس نیز هراندازه دلار تضعیف شود به معنی رشد اونس جهانی طلا است.

اهمیت توجه به نرخ بهره در انواع سرمایه گذاری طلا

توجه به نرخ بهره که در جلسات بانک مرکزی آمریکا تعیین می‌شود، اهمیت بالایی برای سرمایه‌گذاران طلا دارد. این موضوع به این دلیل است که تعیین نرخ بهره بر روی نرخ ارز تاثیرگذار است و باعث تقویت یا تضعیف دلار می‌شود. از سویی دیگر با توجه به اینکه میزان تقویت یا تضعیف دلار آمریکا رابطه‌ای معکوس با قیمت اونس جهانی طلا دارد، بنابراین نرخ بهره که در جلسات بانک مرکزی تعیین می‌شود، از اهمیت بالایی برای سرمایه‌گذاران طلا برخوردار است.

نحوه تعیین نرخ بهره نیز با توجه به شرایط اقتصاد کلان در جامعه تعیین می‌شود. برای مثال زمانی که تورم بالا باشد و بانک مرکزی بخواهد تورم را کنترل کند، در این حالت نرخ بهره را افزایش می‌دهد. از سویی دیگر در صورتی که نشانه‌هایی از رکود در اقتصاد مشاهده شود،‌ بانک مرکزی با کاهش نرخ بهره سعی می‌کند تا به اقتصاد رونق بدهد. با توجه به اهمیت تاثیر نرخ بهره برای سرمایه‌گذاران طلا در ادامه این مطلب تاثیر افزایش نرخ بهره را بر روی قیمت اونس جهانی طلا شرح می‌دهیم.

تاثیر افزایش نرخ بهره در قیمت اونس طلا

افزایش نرخ بهره در امریکا باعث می‌شود تا این کشور بتواند مقدار بیشتری سرمایه را به خود جذب کند. این موضوع باعث می‌شود تا دلار تقویت شود. به عبارت دیگر افزایش نرخ بهره باعث افزایش تقاضا برای دلار امریکا در بازارهای جهانی و در نتیجه تقویت دلار می‌شود. از سویی دیگر با توجه به رابطه معکوس تقویت و تضعیف دلار با قیمت اونس جهانی، تقویت دلار باعث می‌شود تا روند قیمت اونس جهانی طلا خنثی یا نزولی شود.

علاوه بر اونس جهانی، تغییرات نرخ بهره تاثیرات دیگری نیز در ساختارهای اقتصادی دارد. برای مثال افزایش نرخ بهره آمریکا باعث کاهش توان بانک‌ها برای وام‌دهی می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا افراد تمایل کمتری به سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی داشته باشند. کاهش سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی نیز باعث کاهش میزان اشتغال می‌شود. بنابراین بانک‌های مرکزی می‌بایست با توجه به تاثیراتی که تغییرات نرخ بهره در بخش‌های مختلف اقتصاد دارد، تغییرات لازم را اعمال کنند.

صندوق پول در یک معبد با پس زمینه طلایی - انواع سرمایه گذاری

نحوه پیش‌بینی نرخ بهره با اوراق ده ساله

با توجه به تاثیر نرخ بهره در نوسانات قیمت اونس طلا، پیش‌بینی نرخ بهره برای سرمایه‌گذاران طلا مهم است. بنابراین سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران بازار طلا سعی می‌کنند با استفاده از شاخص‌ها و ابزارهای گوناگون نرخ بهره را پیش‌بینی کنند. یکی از نشان‌گرهای مناسبی که برای این منظور استفاده می‌شود، وضعیت بازدهی اوراق قرضه ده ساله آمریکا است.

برای پیش‌بینی نرخ بهره تحلیل‌گرها وضعیت بازدهی اوراق قرضه ده‌ساله را بررسی می‌کنند و در صورتی که نمودار مربوطه افزایشی باشد این موضوع نشان‌دهنده این است که نرخ بهره با احتمال بیشتری در آینده روندی افزایشی خواهد داشت. بنابراین می‌توان گفت با ادامه روند صعودی میزان بازدهی اوراق قرضه ده ساله، بازار طلا صعودی نخواهد بود. برای روشن‌تر شدن رابطه بازدهی اوراق قرضه ده ساله امریکا با قیمت اونس جهانی طلا، در ادامه این مطلب از مجله فرادرس رابطه آن‌ها را نسبت به‌هم شرح می‌دهیم.

رابطه بازدهی اوراق ده ساله با قیمت طلا

میزان بازدهی اوراق قرضه ده‌ساله آمریکا با قیمت جهانی اونس طلا رابطه‌ای معکوس دارد. به‌عبارت دیگر هر زمان بازدهی این اوراق روندی افزایشی داشته باشد، شاهد روندی کاهشی در قیمت اونس جهانی طلا هستیم و برعکس. بنابراین این رابطه معکوس که میان این دو وجود دارد باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران طلا بهتر بتوانند روندهای میان‌مدت و کوتاه‌مدت قیمت اونس جهانی طلا را پیش‌بینی کنند.

تاثیر رشد و رکود اقتصاد بر انواع سرمایه گذاری طلا

رشد و رکود اقتصادی با توجه به تاثیری که بر روی قیمت اونس جهانی طلا دارد، می‌تواند بر روی تصمیمی‌گیری‌های سرمایه‌گذاران طلا تاثیرگذار باشد. به‌طور کلی در زمان رونق اقتصادی شاهد ریزش اونس جهانی طلا و در زمان رکود نیز شاهد رشد اونس طلا هستیم.

یکی از مواردی که به تحلیل‌گرها در بررسی رشد یا رکود اقتصادی کمک می‌کند، بررسی وضعیت بازار سهام است. برای مثال زمانی که بازار سهام ریزش‌های قابل‌توجهی را تجربه کند، می‌توان آن را به‌عنوان علائمی برای ایجاد رکود در آینده درنظر گرفت. تحلیل‌گرهای بازار طلا علاوه بر بررسی بازار سهام از شاخص‌هایی از قبیل تولید ناخالص داخلی و دیگر شاخص‌های اقتصادی برای بررسی میزان رکود و رونق اقتصادی استفاده می‌کنند.

بررسی تورم در انواع سرمایه‌ گذاری طلا

افرادی که قصد دارند در بازار طلا سرمایه‌گذاری کنند، می‌بایست به تورم نیز توجه کنند. در کشورهایی که دارای نرخ ارز شناور هستند، دولت‌ها با هدف‌گذاری‌ نرخ تورم سعی می‌کنند آن را در محدوده موردنظر نگه دارند و از افزایش آن جلوگیری کنند. برای مثال در برخی کشورها نرخ تورم حدود دو درصد هدف‌گذاری می‌شود.

تصویری از نوسانات قیمت طلا در نمودار در کنار طلای فیزیکی - انواع سرمایه گذاری

از سویی دیگر این کشورها علاوه بر کنترل قیمت‌ها می‌بایست اشتغال را افزایش دهند و از رکود اقتصادی جلوگیری کنند. این موضوع نیز با توجه به سیاست‌گذاری‌های بانک‌های مرکزی و دولت‌های مربوطه اجرا می‌شود. بنابراین توجه به این نکته در انواع سرمایه گذاری بر روی طلا ضروری است که زمانی که جامعه تورمی بالاتر از میزان موردنظر را تجربه می‌کند، بانک مرکزی اقداماتی انجام می‌دهد تا بتواند آن را کنترل کند.

برای این منظور بانک مرکزی معمولا نرخ بهره را افزایش می‌دهد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، افزایش نرخ بهره نیز باعث ایجاد روندهای خنثی یا نزولی در قیمت اونس جهانی طلا می‌شود. تورم را با استفاده از شاخص‌هایی اندازه‌گیری می‌کنند که در ادامه این مطلب آن‌ها را شرح می‌دهیم.

ارتباط انواع شاخص‌های تورمی در سرمایه‌ گذاری طلا

با توجه به اینکه میزان تورم در کشورهایی که دارای نرخ ارزی شناور هستند، از طریق تغییرات نرخ بهره کنترل می‌شود، تا به میزان هدف موردنظر برسد، بنابراین شناسایی و استفاده از شاخص‌هایی که میزان تورم در جامعه را نشان دهد می‌تواند در پیش‌بینی احتمال افزایش یا کاهش نرخ بهره و در نتیجه پیش‌بینی روند آتی قیمت طلا تاثیرگذار باشد. برای این منظور تحلیل‌گرهای بازار طلا معمولا از شاخص‌های زیر برای اندازه‌گیری میزان تورم استفاده می‌کنند.

  • شاخص قیمت مصرف‌کننده: «شاخص قیمت مصرف کننده» (Consumer Price Index | CPI) شاخصی است که میزان تورمی که مصرف‌کننده احساس می‌‌کنند را به تحلیل‌گرها نشان می‌دهد. برای این منظور شاخص قیمت مصرف کننده، هزینه کالاها و خدمات مصرفی را برای یک خانواده متوسط در نظر می‌گیرد. سپس تغییرات قیمت میانگین آن‌ها را محاسبه می‌کند. این شاخص در واقع بیان‌گر میانگین وزنی هزینه‌ای است که یک خانواده متوسط برای کالاها و خدمات دریافتی پرداخت می‌‌کند.
  • شاخص قیمت تولید کننده: «شاخص قیمت تولید کننده» (Producer Price Index | PPI) شاخصی است که تغییرات در قیمت‌های پرداختی به تولید‌کنندگان و ارائه‌کنندگان خدمات را نشان می‌دهد. شاخص قیمت تولید کننده، شاخصی پیشرو است و قبل از اینکه تورم به مصرف‌کننده برسد در ابتدا این شاخص آن را نشان می‌دهد. بنابراین با افزایش این شاخص احتمال دارد که بانک مرکزی اقدامات را جهت کنترل تورم انجام دهد.
  • شاخص کالایی بلومبرگ: شاخص کالایی «بلومبرگ» (Bloomberg) که توسط شرکت بلومبرگ منتشر می‌شود، نشان‌دهنده قیمت کالاها و مواد اولیه‌ای همانند سنگ‌اهن، نفت، بنزین، مس و دیگر مواد اولیه است که در مجموع این شاخص را تشکیل می‌‌دهند. زمانی که این شاخص افزایش پیدا کند، هزینه‌ها نیز به‌دنبال آن افزایش می‌یابد و کشورهایی که واردکننده این محصولات هستند ممکن است دچار تورم شوند.

تاثیر میزان عرضه و تقاضا در قیمت جهانی طلا

از عوامل مهمی که بر روی قیمت اونس جهانی طلا تاثیرگذار است، میزان عرضه و تقاضای طلا در بازارهای جهانی است. میزان تقاضا با توجه به سرمایه‌گذاری در طلا به‌عنوان فلزی گران‌بها و نیز استفاده از این فلز برای ساخت جواهرات و استفاده در برخی صنایع تعیین می‌شود.

میزان تقاضا در نوسانات قیمت طلا تاثیرگذار است. از سویی دیگر میزان عرضه نیز اهمیت ویژه‌ای برای تعیین قیمت طلا دارد. از جمله مواردی که در ارتباط با میزان عرضه و تاثیرات آن بر روی قیمت طلا مطرح می‌شود، تاثیر هزینه‌های مربوط به استخراج و تولید طلا است که در ادامه آن را شرح می‌دهیم.

تاثیر هزینه‌های استخراج و تولید بر قیمت طلا

یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت اونس جهانی طلا، هزینه‌های مربوط به استخراج و تولید طلا است. هزینه استخراج و تولید طلا برای شرکت‌های مربوطه باید به میزانی باشد که با توجه به قیمت طلا در بازارهای جهانی، برای آن‌ها صرفه اقتصادی داشته باشد و میزان سود موردنظر را برای این شرکت‌ها تامین کند.

در صورتی که هزینه‌های استخراج بیشتر شود و سوددهی مناسبی از فروش طلا با قیمت معامله‌شده در بازار برای شرکت‌های استخراج و تولید طلا وجود نداشته باشد، در این حالت معادن ممکن است تولیدات خود را کم یا متوقف کنند یا از عرضه طلای تولیدی به بازار خودداری کنند.

این موضوع باعث کاهش عرضه کل طلا در بازار می‌شود. این حالت منتهی به افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی می‌شود. بنابراین سرمایه‌گذاران نیاز دارند تا میانگین هزینه تمام‌شده برای استخراج و تولید طلا را در شرکت‌ها مختلف بررسی کنند تا بتوانند پیش‌بینی‌های بهتری درباره روند آتی قیمت جهانی طلا ارائه کنند.

انواع روش‌های سرمایه گذاری طلا در ایران

همانند کشورهای دیگر در ایران نیز مردم با خرید طلا در قالب سکه،‌ شمش یا جواهرات می‌‌توانند در این بازار سرمایه‌گذاری کنند. اما مشکلی که در خرید فیزیکی طلا وجود دارد، ریسک بالای نگهداری آن است. این موضوع باعث می‌شود تا برخی افراد سرمایه‌گذاری بر روی طلا را از طریق بورس انجام دهند. در ادامه این مطلب هر دو روش خرید فیزیکی و خرید طلا از طریق بورس را به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

خرید و نگهداری طلا

خرید و نگهداری طلا قدیمی‌ترین روش برای سرمایه‌گذاری بر روی طلا محسوب می‌شود. در این روش افراد طلا را به‌صورت زیورآلات یا در قالب سکه و شمش خریداری می‌کنند. یکی از دلایل اصلی سرمایه‌گذاری بر روی طلای فیزیکی وجود تورم در جامعه و حفظ ارزش دارایی‌ها با سرمایه‌گذاری بر روی طلا است.

افرادی که نسبت به خرید طلای فیزیکی اقدام می‌کنند، ریسک‌های زیادی را متحمل می‌شوند. یکی از این ریسک‌ها مربوط به احتمال تقلبی بودن طلای خریداری شده است. بنابراین افرادی که قصد دارند با خرید طلای فیزیکی، سرمایه خود را از خطر تورم حفظ کنند، می‌بایست از اصل بودن طلای خریداری شده اطمینان پیدا کنند.

برای این منظور اگر بخواهند طلا را در قالب زیورآلات تهیه کنند، می‌بایست از طلافروشان معتبر، طلای موردنیاز خود را تهیه کنند. در صورتی که افراد قصد سرمایه‌گذاری بر روی طلا از طریق خرید سکه را دارند نیز می‌بایست از صرافی‌های معتبر خرید کنند.

خرید طلای بورسی چیست؟

علاوه بر خرید و نگهداری فیزیکی طلا، خرید طلا از بورس روش دیگری است که ریسک‌های کمتری نسبت به خرید فیزیکی طلا دارد. برای سرمایه‌گذاری بر روی طلا از طریق بورس، راهکارهای متنوعی وجود دارد که در ادامه به دو مورد از آن‌ها اشاره می‌‌کنیم.

خرید گواهی سپرده سکه از بورس

گواهی سپرده کالایی سکه در بورس یکی از انواع اوراق بهادار است که نشان‌دهنده مالکیت دارنده آن بر مقدار مشخصی سکه است. بنابراین افرادی که گواهی سپرده کالایی سکه را در اختیار دارند می‌توانند مقدار سکه مربوطه را از انبارهای بورس کالا تحویل بگیرند.

ساختمان‌هایی زیبا در اقتصادی پویا که در پایین آن ترافیک در جریان است - انواع سرمایه گذاری

علاوه بر این افراد می‌توانند با خرید و فروش گواهی‌های سپرده کالایی سکه از نوسانات قیمت این اوراق بهادار که وابسته به نوسانات قیمت سکه است، برای کسب سود از این بازار استفاده کنند. بنابراین با خرید گواهی سپرده کالایی از بورس کالا این امکان وجود دارد تا بدون نیاز به نگهداری فیزیکی سکه طلا از نوسانات این فلز گران‌بها کسب سود کنید.

از سویی دیگر افراد می‌توانند سکه‌های فیزیکی خود را به انبارهای بورس کالا تحویل دهند و در ازای آن گواهی سپرده سکه دریافت کنند. پس از دریافت گواهی‌های سپرده سکه، فروشندگان می‌توانند گواهی‌های سپرده کالایی مربوطه را در پلتفرم‌های معاملاتی بفروشند.

صندوق‌های قابل معامله طلا در بورس چیست؟

صندوق‌های قابل‌معامله طلا در بورس صندوق‌هایی هستند که بر روی طلا سرمایه‌گذاری شده‌اند. مدیران این صندوق‌ها سرمایه‌های مربوط به این صندوق‌ها را بر روی گواهی‌های سپرده سکه و شمش طلا و اوراق بهادار مربوطه سرمایه‌گذاری می‌کنند.

سرمایه‌گذاران می‌‌توانند با خرید واحدهای این صندوق‌ها در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند. برای خرید این صندوق‌های سرمایه‌گذاران می‌توانند با همان پلتفرم معاملاتی کارگزاری که در آن سهام خریداری می‌کنند، نسبت به خرید صندوق‌های قابل‌معامله طلا در بورس اقدام کنند.

این صندوق‌ها با توجه به این‌که بر روی طلا سرمایه‌گذاری می‌شوند، قیمت آن‌ها از نوسانات قیمت طلا پیروی می‌کند. صندوق‌های قابل‌معامله طلا از نقدینگی بالایی برخوردار هستند و سرمایه‌گذاران در هر زمانی می‌توانند آن‌ها را بفروشند. افرادی که در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، می‌توانند از نوسانات قیمت واحدهای این صندوق‌ها نیز برای نوسان‌گیری و کسب سود استفاده کنند.

برخی از افراد نیز این صندوق‌ها را برای سرمایه‌گذاری بلندمدت انتخاب می‌کنند که می‌توانند با خرید این صندوق‌ها بر روی طلا سرمایه‌گذاری کنند. مزیت مهمی که این صندوق‌ها دارند این است که سرمایه‌گذاران می‌توانند با مبالغ بسیار کمی نیز واحدهای این صندوق‌ها را خریداری کنند که این موضوع باعث می‌شود تا طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران بتوانند با این روش بر روی طلا سرمایه‌گذاری کنند.

انواع روش‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار

افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه‌ را دارند، می‌توانند بر روی انواع اوراق بهادار قابل معامله در بورس سرمایه‌گذاری کنند. نمونه‌ای از انواع اوراق بهادار، گواهی‌های سپرده کالایی هستند که ارزش آن‌ها بر پایه دارایی پایه ‌مشخص می‌شود و پیش‌تر با یکی از انواع آن‌ها یعنی گواهی سپرده سکه آشنا شدید.

برخی دیگر از اوراق بهادار در قالب سهام شرکت‌ها عرضه می‌شوند که مالکیت دارنده سهام را بر بخشی از شرکت مربوطه نشان می‌دهد. اوراق بدهی از دیگر اوراق بهادار در بورس ایران هستند که در قالب صکوک معامله می‌شوند. برای درک بهتر انواع اوراق بهاداری که در بورس خرید و فروش می‌شوند در ادامه این مطلب هر کدام را به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

انواع اوراق بدهی برای سرمایه‌گذاری

خرید انواع اوراق بدهی یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری است که ریسک کمتری نسبت به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها دارد. شرکت‌ها می‌توانند برای تامین مالی خود از انتشار و فروش اوراق بدهی استفاده کنند. سرمایه‌گذارانی که قصد مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی شرکت موردنظر را دارند نیز با خرید این اوراق علاوه بر کمک به تامین مالی شرکت، از سود مربوط به این اوراق نیز بهره‌مند می‌شوند.

دولت‌ها نیز می‌توانند با انتشار و فروش اوراق بدهی، تامین مالی خود را انجام دهند. برای مثال دولت‌ها می‌توانند به پیمان‌کارانی که فعالیت‌های عمرانی موردنظر را برای آن‌ها انجام می‌دهند، این اوراق را واگذار کنند و با استفاده از آن‌ها بدهکاری خود را به پیمان‌کاران پرداخت کنند. در ادامه برای روشن‌تر شدن مطلب یکی از انواع اوراق بدهی به‌نام اوراق مشارکت را شرح می‌دهیم.

انواع اوراق مشارکت برای سرمایه‌گذاری

یکی از انواع اوراق بدهی برای سرمایه‌گذاری، اوراق مشارکت است. اوراق مشارکت همان‌طور که از نام آن می‌توان متوجه شد، اوراق بهاداری است که شرکت‌ها برای تامین مالی خود آن‌ها را منتشر می‌کنند. شرکت‌ها موظف هستند تا در بازه‌‌های زمانی مشخص سود این اوراق را به سرمایه‌گذاران پرداخت کنند.

در پایان سررسید این اوراق نیز سرمایه‌گذاران می‌توانند اصل سرمایه خود را دریافت کنند. به دلیل اینکه این اوراق دارای سود تضمین شده‌ای هستند بنابراین سرمایه‌گذاری در اوراق مشارکت یکی از انواع سرمایه گذاری بدون ریسک محسوب می‌شود.

انواع سهام برای سرمایه‌گذاری

یکی از روش‌های تامین مالی شرکت‌ها عرضه سهام در بورس است. با این روش شرکت‌ها می‌توانند سرمایه‌ لازم را برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی از بازار سرمایه تامین کنند. افرادی که سهام شرکت‌ها را خریداری می‌کنند،‌ به همان نسبت سهام خریداری شده، مالک شرکت مربوطه می‌شوند.

این افراد می‌توانند همان‌طور که سهام شرکت‌ها را از پلتفرم‌های معاملاتی کارگزاری مربوطه خریداری می‌کنند، در صورت تمایل این سهام را در همان پلتفرم‌ها بفروشند. سرمایه‌گذاران می‌توانند با توجه به میزان مهارت و آشنایی با انواع روش‌ها برای تحلیل بازار سرمایه، سهام را برای کوتاه‌مدت یا برای بازه‌ زمانی بلندمدت‌تری خریداری کنند که در ادامه هر کدام از روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را شرح می‌دهیم.

انواع سرمایه گذاری سهام با توجه به بازه زمانی

یکی از مواردی که باعث به‌وجود آمدن انواع سرمایه گذاری در بازار سرمایه می‌شود، تقسیم‌بندی انواع سرمایه‌ گذاری در این بازار بر اساس بازه زمانی است. برخی افراد با توجه به تحلیل بنیادی سهام مربوطه قصد دارند تا سهام خریداری شده را برای بازه‌های زمانی بلندمدت‌تری نگهداری کنند.

این افراد به‌دنبال نوسان‌گیری از تغییرات قیمت جزئی در سهام مربوطه نیستند و کسب سود در بازه‌های زمانی بلندمدت‌تری را درنظر دارند. از سویی دیگر برخی از سرمایه‌گذاران علاوه بر استفاده از تحلیل بنیادی، با به‌کارگیری انواع الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال و استفاده از انواع ابزارهای موجود در این تحلیل، موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به بازار مربوطه شناسایی می‌کنند. این افراد سعی می‌‌کنند با تکیه بر تحلیل تکنیکال و استفاده از مدیریت سرمایه از نوسانات کوتاه‌مدت این بازار برای کسب سود استفاده کنند.

انواع بازار بورس کالا برای سرمایه گذاری

بورس کالا یکی از انواع بازارهای موجود برای سرمایه‌گذاری است. بورس کالا دارای انواع بازارهای متنوعی است که در فهرست زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • بازار فیزیکی بورس کالا: بازار فیزیکی بورس کالا محصولات و مواد اولیه موردنیاز شرکت‌های تولیدی را با فراهم کردن محیطی رقابتی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.
  • بازار فرعی بورس کالا: برخی دیگر از کالاها که شرایط ورود به بازار فیزیکی را ندارند همانند محصولاتی که باید از نزدیک بررسی شوند همانند اموال غیرمنقول وارد بازار فرعی بورس کالا می‌شوند.
  • بازار مشتقه بورس کالا: در بازار مشتقه بورس کالا انواع قراردادهای آتی و اختیار معامله خرید و فروش می‌شود. این قراردادها بر روی محصولات بورس کالا همانند زعفران، فلزات گران‌بها یا دارایی‌های پایه دیگری می‌توانند تنظیم شوند.
  •  بازار مالی بورس کالا: هدف از بازار مالی در بورس کالا تامین مالی است که با توجه به ابزارهایی همانند گواهی‌های سپرده کالایی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی امکان جذب سرمایه‌گذاران بیشتر را به بورس کالا فراهم می‌کند.

با توجه به این توضیحات، بازارهای فیزیکی و فرعی بیشتر برای تامین محصولات شرکت‌های تولیدی و کارخانجات کاربرد دارد. اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که سرمایه‌گذاران در کدام بازارهای بورس کالا سرمایه‌گذاری می‌کنند. در جواب به این سوال می‌توان به بازارهای مشتقه و بازار مالی بورس کالا اشاره کرد که با استفاده از ابزارهای مختلفی که دارند این امکان را به سرمایه‌گذاران می‌دهند تا بتوانند از ابزارهای مالی مربوطه برای سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

برای مثال یکی از ابزارهای مالی که در بازار مشتقه بورس کالا استفاده می‌شود، قراردادهای آتی است که این امکان را به فعالان بازار می‌دهد تا بتوانند علاوه بر روند صعودی بازار، از کاهش قیمت‌ها در روندهای نزولی نیز کسب سود کنند. از دیگر ابزارهایی معاملاتی در بورس گواهی‌های سپرده کالایی هستند که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

انواع گواهی‌های سپرده کالایی برای سرمایه گذاری

از دیگر روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس، خرید انواع گواهی‌های سپرده کالایی از بازار سرمایه‌ است. گواهی‌های سپرده کالایی نوعی اوراق بهادار هستند که نشان‌دهنده مالکیت دارنده آن به مقدار مشخصی از دارایی پایه معین هستند. کشاورزان و تولید کنندگان محصولات مختلف می‌توانند تولیدات خود را به انبارهای بورس کالا تحویل دهند و رسید انبار مربوطه را تحویل بگیرند.

این رسید انبار قابل تبدیل به گواهی سپرده کالایی است که این افراد می‌توانند آن را در پلتفرم معاملاتی کارگزاری مربوطه در بورس برای فروش عرضه کنند. محصولات تولیدشده برای پذیرش در انبارهای بورس کالا نیاز دارند تا شرایط لازم برای پذیرش در این انبارها را داشته باشند.

تصویری از نمودار قیمت در بازار سرمایه

در این صورت عرضه‌کنندگان این امکان را دارند تا با فروش محصولات خود در بورس کالا آن را به طیف وسیعی از خریداران عرضه کنند. از سویی دیگر افرادی که به این کالاها نیاز داشته باشند، می‌توانند با خرید گواهی‌های سپرده کالایی موردنظر این محصولات را از بورس خریداری کنند. اما برخی از این گواهی‌های سپرده کالایی که دارای بازار ثانویه هستند، امکان معامله مجدد در بورس را نیز دارند.

این موضوع باعث می‌شود تا برخی از افراد تنها برای سرمایه‌گذاری و کسب سود از نوسانات قیمتی، آن‌ها را خریداری کنند. یکی از انواع گواهی‌های سپرده کالایی که امکان خرید و فروش در بازار ثانویه را دارد، گواهی سپرده سکه است که پیش‌تر در انواع سرمایه گذاری طلا توضیح دادیم.

سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو چیست؟

سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو به‌معنای انواع روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال است. بازار ارزهای دیجیتال بازاری است که در آن انواع رمزارزها خرید و فروش می‌شود. برای انجام معاملات در بازار کریپتو می‌بایست ارز دیجیتال موردنظر را از صرافی‌های رمزارزی خریداری کنید. برای سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو روش‌های متنوعی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

انواع روش‌های سرمایه گذاری در بازار کریپتو

با توجه به تکنولوژی محور بودن ارزهای دیجیتال، روش‌های سرمایه‌گذاری متنوع‌تری نسبت به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های سنتی برای رمزارزها وجود دارد. رمزارزها نوعی دارایی دیجیتال هستند که در بسترهای غیرمتمرکز توسعه پیدا کرده‌اند. بنابراین بسیاری از روش‌هایی که برای سرمایه‌گذاری در دارایی‌های سنتی استفاده می‌شود، درباره این نوع دارایی‌ها نیز قابل استفاده است. برای روشن‌تر شدن این موضوع در ادامه این مطلب این روش‌ها را شرح می‌دهیم.

خرید و فروش ارزهای دیجیتال

یکی از روش‌های کسب درآمد از بازار کریپتو، خرید و فروش ارزهای دیجیتال است. برای این منظور تریدرها می‌‌توانند با توجه بیشتر به پیشینه قیمت رمزارز مربوطه و با استفاده از انواع الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال موقعیت‌های مناسبی را برای ورود و نوسان‌گیری از ارزهای دیجیتال پیدا کنند.

برای این منظور تریدرها می‌توانند با توجه به استراتژی معاملاتی انتخابی در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت یا بلندمدت‌تر اقدام به معامله کنند. علاوه بر این برای اینکه سیستم معاملاتی سودآوری داشته باشید،‌ می‌بایست مدیریت ریسک و سرمایه مناسبی را در معاملات مربوطه اجرا کنید تا بتوانید از بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال کسب سود کنید.

نماد بیت کوین در کنار نمودار قیمت

برای انجام معاملات افراد می‌بایست با استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال رمزارز موردنظر را در قیمت‌های مناسبی خریداری کنند و با انجام تحلیل تکنیکال، تارگت‌های مناسبی را برای فروش آن در نظر بگیرند. سپس می‌توانند با استفاده از سفارش لیمیت نسبت به فروش ارز دیجیتال خریداری شده در قیمت موردنظر اقدام کنند. سفارش لیمیت این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند دارایی خود را در قیمت موردنظر بفروشند.

شرکت در انواع ICO برای سرمایه گذاری

از دیگر روش‌های سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال شرکت در «عرضه اولیه‌ توکن» (Initial Coin Offering | ICO) است. شرکت‌های رمزارزی برای اینکه سرمایه‌ لازم را برای ادامه فعالیت‌های مربوطه جمع‌آوری کنند، معمولا توکن پروژه را طی فرآیندی به‌نام عرضه اولیه توکن به خریداران عرضه می‌کنند.

بنابراین افرادی که به سرمایه‌گذاری در پروژه مربوطه تمایل دارند، می‌توانند در این عرضه اولیه‌ها شرکت کنند. برای اطلاع از زمان و نحوه عرضه اولیه توکن‌ها، افراد می‌بایست شبکه‌های اجتماعی توکن مربوطه را دنبال کنند تا از آخرین اخبار پیرامون پروژه رمزارزی مطلع شوند.

لازم به ذکر است افرادی که قصد شرکت در این عرضه اولیه‌ها را دارند، نیاز است تا تحقیقات کاملی از پروژه مربوطه که شامل بررسی تیم پروژه، تکنولوژی مربوطه، توکنومیک و دیگر موارد که در شناسایی توکن‌های پرپتانسیل استفاده می‌شوند را برای یافتن پروژه‌های مطلوب درنظر داشته باشند.

با وجود این توجه به فرآیند آزادسازی توکن‌ها که در برخی از ارزهای دیجیتال وجود دارد از اهمیت بالایی برخوردار است. در این فرآیند نحوه و زمان آزادسازی توکن‌ها مشخص می‌شود. این موضوع با توجه به اینکه در میزان عرضه و تقاضای توکن در بازار تاثیرگذار است، باعث نوسانات قیمتی در ارز دیجیتال مربوطه می‌شود.

نحوه آزادسازی توکن‌ها که در توکنومیک مطرح می‌شود یکی از عوامل مهم در تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال است که در نحوه شناسایی توکن‌های پرپتانسیل مطرح می‌شود که در ادامه این مطلب آن را شرح می‌دهیم.

شناسایی و خرید توکن‌های پرپتانسیل چیست؟

یکی از روش‌های کسب درآمد و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال شناسایی توکن‌های با پتانسیل بالا و خرید و نگهداری آن‌ها است. این توکن‌ها با توجه به مارکت‌کپ پایینی که دارند با ورود سرمایه به آن‌ها نوسانات قیمتی قابل‌توجهی را تجربه می‌کنند. این موضوع برای افرادی که توکن‌های مناسبی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

با توجه به اینکه این افراد توکن‌های مستعد رشد که هنوز سرمایه زیادی به آن‌ها وارد نشده است را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اند، بنابراین با افزایش قیمتی که این توکن‌ها در بازارهای گاوی تجربه می‌کنند، می‌توانند سودهای قابل توجهی را به‌دست آورند.

شناسایی توکن‌های پرپتانسیل یکی از روش‌های پرریسک در سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال است و افرادی که قصد سرمایه‌گذاری با این روش را دارند نیاز دارند تا با کسب مهارت لازم برای شناسایی توکن‌های پرپتانسیل، مدیریت ریسک و سرمایه مناسبی را نیز برای سرمایه‌گذاری در این توکن‌ها استفاده کنند. علاوه بر این به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود در صورت تمایل تنها با درصد کمی از سرمایه خود بر روی این توکن‌ها سرمایه‌گذاری کنند تا در صورت عدم پیش‌بینی درست دچار ضررهای زیادی نشوند.

انواع سرمایه گذاری در حوزه دیفای

«امور مالی غیرمتمرکز» (Decentralized Finance | DeFi) یکی از حوزه‌های مهم و در حال رشد مربوط به ارزهای دیجیتال است که با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین و بسترهای غیرمتمرکز سعی دارد تا تحولی در امور مالی سنتی ایجاد کند و با ایجاد فضاهای غیرمتمکز کاستی‌های آن را برطرف کند. به‌عبارت دیگر امورمالی غیرمتمرکز قصد دارد همان کارهایی که در امور مالی متمرکز و سنتی انجام می‌شود را در بسترهای غیرمتمرکز انجام دهد و از مزایای محیط‌های غیرمتمرکز برای این منظور استفاده کند.

اپلیکیشن‌های دیفای بر روی شبکه‌های غیرمتمرکز توسعه پیدا می‌‌کنند که باعث می‌شود که آن‌ها نیازی به واسطه‌هایی نظیر بانک و نهادهای مالی متمرکز نداشته باشند. این موضوع باعث شده است تا سرمایه‌گذاری در حوزه دیفای با روش‌های گوناگونی انجام شود که در ادامه برخی از مهم‌ترین آن‌ها را شرح می‌دهیم.

صرافی‌های غیرمتمرکز

«صرافی‌های غیرمتمرکز» (Decentralized Exchanges | DEXs) صرافی‌هایی هستند که بر روی بسترهای غیرمتمرکز طراحی شده‌اند. به‌عبارت دیگر این صرافی‌ها این امکان را برای تریدرها ایجاد می‌کنند تا بتوانند بدون نظارت نهادی واسط به تبادل توکن‌های موردنظر بپردازند.

برخی از این صرافی‌های غیرمتمرکز همانند صرافی «یونی‌سواپ» (Uniswap) با استفاده از استخرهای نقدینگی امکان تبادل توکن‌ها را ایجاد می‌کنند و برخی دیگر از این صرافی‌های غیرمتمرکز همانند صرافی Kyber Network این امکان را به تریدرها می‌دهند تا بتوانند همانند صرافی‌های متمرکز از سفارشات لیمیت برای تعیین قیمت خرید یا فروش ارزهای دیجیتال استفاده کنند.

در کنار پلتفرم‌های این صرافی‌ها گزینه‌هایی برای استیکینگ در استخرهای نقدینگی وجود دارد که افرادی که به کسب سود از استخرهای نقدینگی علاقه دارند می‌توانند در آن‌ها سپرده‌گذاری کنند.

انواع سپرده گذاری رمزارزی برای سرمایه گذاری

یکی از انواع روش‌های سرمایه‌گذاری در رمزارزها، سپرده‌گذاری آن‌ها در پلتفرم‌های رمزارزی برای کسب سود از آن‌ها است. برای این منظور افراد می‌توانند برخی از ارزهای دیجیتال با این قابلیت را خریداری کنند و با سپرده‌گذاری انها در پلتفرم‌های استیکینگ از سود حاصل بهره‌مند شوند.

در حالتی دیگر از سپرده‌گذاری رمزارزی که برخی از صرافی‌های غیرمتمرکز ارائه می‌‌کنند، گزینه‌هایی مربوط به سپرده‌گذاری در استخرهای نقدینگی نیز قرار دارد. افراد می‌‌توانند با تهیه رمزارزهای مربوطه آن‌ها را برای کسب سود در این استخرها سپرده‌گذاری کنند. در این حالت معمولا دو نوع توکن مختلف در این استخرها استیک می‌شود. سرمایه‌گذاران می‌بایست به برخی نکات امنیتی در استفاده از این استخرها توجه داشته باشند که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

نکات امنیتی در انواع سپرده‌گذاری رمزارزی

با توجه به گسترش بسترهای غیرمتمرکز پلتفرم‌های زیادی این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنند تا با سپرده‌گذاری‌های رمزارزی کسب درآمد کنند. در میان این پلتفرم‌ها ممکن است گروه‌های کلاهبردار نیز با راههای گوناگون همانند شبیه‌سازی وب‌سایت‌های اصلی یا قرار دادن توکن‌های بی‌ارزش و دستکاری قیمت آن‌ها بخواهند کاربران را فریب دهند. بنابراین توجه به نکاتی که در ادامه این مطلب مطرح می‌شود، می‌تواند امنیت بیشتری برای کاربران ایجاد کند.

توجه به میزان اعتبار پلتفرم

اولین موضوعی که در انواع سرمایه گذاری در حوزه دیفای مطرح می‌شود، توجه به میزان اعتبار پلتفرم حوزه دیفای است. برای این منظور کاربران می‌بایست پیشینه فعالیت‌های پلتفرم مربوطه را بررسی کنند و علاوه بر بررسی تیم پروژه، سوابق فعالیت‌های آن‌ها را نیز درنظر داشته باشند.

برای این منظور می‌توانند از طریق شبکه‌های اجتماعی میزان اعتبار این پلتفرم‌ها را از کاربران آن‌ها تحقیق کنند و از تجربیات آن‌ها کسب اطلاع کنند. این موضوع باعث می‌شود تا پلتفرم مناسب‌تری را برای انجام امورمالی غیرمتمرکز موردنظر انتخاب کنند.

نمودار قیمت در کنار نماد بیت کوین

پرهیز از انواع توکن‌های ناشناس برای سرمایه‌گذاری

از دیگر مواردی که در انجام امورمالی غیرمتمرکز می‌باست به آن توجه شود، پرهیز از هرگونه توکن ناشناس و بی‌ارزش است. برای سپرده‌گذاری در استخرهای نقدینگی کاربران می‌بایست در ابتدا توکن موردنظر را خریداری کنند. سپس رمزارز مربوطه را در استخر موردنظر سپرده‌گذاری کنند.

در این حالت ممکن است پلتفرم مربوطه با ارائه سودهای جذاب توجه کاربران را جلب کند. ولی هراندازه این سودها جذاب‌تر باشد، کاربران می‌بایست دقت بیشتری در انتخاب توکن داشته باشند. اکثر ارزهای دیجیتالی که در این پلتفرم‌ها استفاده می‌شوند، ارزش بازار کمی دارند. این موضوع باعث می‌شود تا نهنگ‌های این بازار که مقدار زیادی از توکن مربوطه را در اختیار دارند، بتوانند با دستکاری قیمت روند بازار را به‌نفع خود تغییر دهند.

بنابراین در صورت وجود سودهای بالا ممکن است، قیمت‌های این توکن‌ها با کاهش شدید مواجه شوند. این کاهش شدید معمولا به‌گونه‌ای است که حتی سود حاصل از سپرده‌گذاری نیز نمی‌تواند ضرر مربوط به کاهش ارزش توکن موردنظر را جبران کند.

توجه به ضرر غیردائم در سپرده‌گذاری

«ضرر غیردائم» (Impermanent Loss) از دیگر مواردی است که در سپرده‌گذاری در استخرهای نقدینگی در حوزه دیفای باید به آن توجه کرد. این نوع ضرر از تغییر در اختلاف قیمت دو رمزارز سپرده‌گذاری شده با توجه به نحوه طراحی و کارکرد صرافی غیرمتمرکز به‌وجود می‌آید. در استخرهای نقدینگی که از دو رمزارز به نسبت‌های مشخصی تشکیل شده‌اند، این احتمال وجود دارد که در گذر زمان یکی از ارزهای دیجیتال رشد یا افت بیشتری نسبت به ارز دیجیتال دیگر داشته باشد.

این موضوع باعث می‌شود تا اختلاف قیمت ارزهای دیجیتال موردنظر درگذر زمان تغییر کند. در این حالت زمانی که کاربر بخواهد جفت رمزارز خود را از استخر نقدینگی خارج کند، مقدار کل دارایی خروجی از دارایی ورودی اولیه کمتر می‌شود. این موضوع با توجه به سازوکار مربوط به استخرهای نقدینگی ایجاد می‌شود و با توجه به ذات نوسانی ارزهای دیجیتال رویدادی بسیار محتمل است.

استفاده از اصطلاح ضرر غیردائم نیز به این منظور است که ممکن است نسبت ارزشی دو ارز دیجیتال در استخر مربوطه دوباره به وضعیت زمان سپرده‌گذاری برگردد و این ضرر جبران شود. در هر صورت سپرده‌گذاری در این‌گونه استخرها با ریسک بالایی همراه است. بنابراین کاربران می‌بایست در پلتفرم‌هایی سپرده‌گذاری کنند که برای تامین نقدینگی تنها از یک رمزارز برای هر استخر نقدینگی استفاده می‌کند.

استفاده از انواع پلتفرم‌های وام‌دهی برای سرمایه‌گذاری

یکی از انواع سرمایه گذاری با استفاده از امورمالی غیرمتمرکز استفاده از پلتفرم‌های وام‌دهی رمزارزی است. پلتفرم‌های دیفای همانند Compound این امکان را به کاربر می‌دهند تا بتوانند با وثیقه‌ای رمزارزی از پلتفرم مربوطه وام ارز دیجیتال دریافت کند. میزان و نحوه وام ‌دریافتی و میزان وثیقه قابل‌قبول برای دریافت وام با توجه به پلتفرم‌ها می‌تواند متفاوت باشد.

در استفاده از این پلتفرم‌ها کاربران نیاز دارند تا با نحوه کارکرد امور مالی غیرمتمرکز و نحوه استفاده از این پلتفرم‌ها به‌طور کامل آشنا باشند. علاوه بر این، موضوع مهم دیگری که متقاضیان دریافت وام ارز دیجیتال باید به ان توجه کنند، ذات پرنوسان ارزهای دیجیتال است که نحوه محاسبه سوددهی را در این پلتفرم‌ها با چالش‌هایی روبرو می‌کند. برای مثال یکی از انواع این چالش‌ها از آن جهت است که ارزش توکن دریافتی به‌عنوان وام ممکن است تغییرات شدیدی را تجربه کند و وام‌گیرنده را دچار زیان کند.

استفاده از انواع استیبل کوین در سرمایه گذاری

«استیبل کوین» (Stablecoin) نوعی ارز دیجیتال است که قیمت آن همواره ثابت و تقریبا برابر با یک دلار است. تریدرها از استیبل‌کوین‌ها برای نوسان‌گیری و حفظ ارزش سرمایه خود در نوسانات رمزارزها استفاده می‌کنند. از انواع استیبل کوین‌ها می‌توان به رمزارزهای «تتر» (USDT) و «دای» (DAI) اشاره کرد.

برای مثال فرض کنید تریدری بیت کوین را در کف‌های قیمتی خریده است و اکنون پس از افزایش قیمت این احتمال را می‌‌‌دهد تا بازار روندی نزولی را آغاز کند. در این حالت این سرمایه‌گذار برای اینکه سود به‌دست آمده از بیت کوین را حفظ کند، آن را در تارگت‌های قیمتی به استیبل کوین تبدیل می‌کند.

با این اقدام این فرد می‌تواند سود حاصل از سرمایه‌گذاری در بیت کوین را حفظ کند. استفاده از استیبل کوین‌ها تنها به ترید محدود نمی‌شود. افرادی که در کشورهایی زندگی می‌کنند که تورم بالایی دارد، همواره با این مشکل روبرو هستند که ارزش پول آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و قدرت خرید آن‌ها کم می‌شود.

این افراد معمولا برای حفظ ارزش دارایی‌های خود آن‌ها را به طلا یا دلار تبدیل می‌کنند. با توجه به اینکه قیمت استیبل کوین‌ها همواره ثابت و برابر با یک دلار است، بنابراین افراد می‌توانند قسمتی از سرمایه خود را برای حفظ ارزش آن به استیبل کوین‌هایی همانند تتر تبدیل کنند. البته استفاده از استیبل‌ کوین‌ها برای سرمایه‌گذاری نیز دارای ریسک‌هایی است که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

ریسک‌های استفاده از استیبل کوین‌ها

استیبل‌کوین‌ها کاربردهای فراوانی در حوزه دیفای و در انجام معاملات ارزهای دیجیتال دارند. اما همانند دیگر دارایی‌های دیجیتال برای استفاده از آن‌ها می‌بایست ریسک‌های مربوطه را درنظر بگیریم که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

ریسک‌های ناشی از تمرکزگرایی

برخی از ریسک‌هایی که متوجه استفاده از استیبل‌کوین‌هایی همانند تتر می‌شود، مربوط به قدرت کنترلی توسعه‌دهندگان بر روی استیبل‌کوین‌ها و ناشی از تمرکزگرایی است که این موضوع امنیت کاربران را تهدید می‌کند. برای مثال استیبل کوین تتر از محبوبیت و مارکت کپ بالایی برخوردار است. اما توجه به این موضوع اهمیت دارد که شبکه تتر این امکان را دارد که در صورت نیاز تترهای موجود در برخی از کیف پول‌ها را مسدود کند.

ریسک‌های ناشی از نگهداری استیبل کوین‌ها

از دیگر ریسک‌هایی که کاربران استیبل کوین‌ها را تهدید می‌کند، خطرات ناشی از نگهداری این دارایی‌های دیجیتال است. برای این منظور سرمایه‌گذاران نیاز دارند تا برای نگهداری استیبل‌کوین‌های خود از کیف پول‌های ارز دیجیتالی که کلیدهای خصوصی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، برای افزایش امنیت استفاده کنند. بنابراین سرمایه گذاران به این موضوع دقت کنند که استیبل‌کوین‌های خود را نباید در صرافی‌های ارز دیجیتال نگهداری کنند و تنها مقداری که برای ترید نیاز دارند را در این صرافی‌ها نگهداری کنند.

ریسک‌ ناشی از گم کردن کلید خصوصی

زمانی که کیف پول ارز دیجیتال را راه‌اندازی می‌کنید، کیف پول ارز دیجیتال تعدادی کلمات را در اختیار شما قرار می‌دهد که با استفاده از این کلمات می‌‌توانید در صورت گم‌کردن یا خرابی وسیله‌ای که نرم‌افزار کیف پول را در آن نصب کرده‌اید، کلیدهای خصوصی مربوطه را بازیابی کنید و به دارایی‌های خود دسترسی پیدا کنید. با توجه به اینکه نرم‌افزارهای مربوط به کیف پول ارز دیجیتال می‌توانند در انواع کامپیوتر و گوشی‌های هوشمند نصب و استفاده شوند،‌ بنابراین در صورت مفقود شدن یا خرابی هر یک از این وسایل، افراد می‌توانند با استفاده از کلمات بازیابی ذکر شده، نسبت به احیای کیف پول خود اقدام کنند.

بنابراین این کلمات را می‌بایست به‌صورت افلاین و در مکانی امن نگهداری کنید. لازم به ذکر است هر فردی که این کلمات را در اختیار داشته باشد، می‌تواند به دارایی‌های کیف پول شما دسترسی داشته باشد. بنابراین هیچ فردی حتی پشتیبانی کیف پول مربوطه نیز نیازی به این کلمات ندارد، مگر اینکه قصد کلاهبرداری داشته باشد. افرادی که استیبل‌کوین‌های خود را در کیف پول‌های ارز دیجیتال نگهداری می‌کنند، می‌بایست در نگهداری این کلمات بازیابی دقت زیادی داشته باشند تا بتوانند در صورت بروز مشکل، کیف پول ارز دیجیتال مربوطه را بازیابی کنند.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس سرمایه‌گذاری را تعریف کردیم و انواع سرمایه‌گذاری از قبیل سرمایه‌گذاری در املاک، طلا، انواع اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو را بیان کردیم. برای این منظور انواع سرمایه‌گذاری در املاک را توضیح دادیم و انواع کسب درآمد از طریق آن را که عبارتند از سرمایه‌گذاری در خرید خانه شخصی، دریافت اجاره‌بها و سرمایه‌گذاری در انواع شرکت‌های مربوط به بخش مسکن را شرح دادیم.

سپس سرمایه‌گذاری بر روی طلا را توضیح دادیم و تاثیر تقویت و تضعیف شاخص دلار را بر روی نوسانات قیمت اونس جهانی طلا بیان کردیم. برای این‌ منظور تاثیر نرخ بهره و تورم را در سرمایه‌گذاری طلا بررسی کردیم. سپس میزان عرضه و تقاضا را به‌عنوان عامل دیگر تاثیرگذار در قیمت جهانی اونس طلا شرح دادیم و تاثیر هزینه‌های استخراج و تولید را بر قیمت طلا بررسی کردیم. در ادامه انواع سرمایه‌گذاری طلا در ایران از قبیل خرید و نگهداری فیزیکی طلا، خرید گواهی سپرده سکه و صندوق‌های قابل‌معامله طلا در بورس را بیان کردیم. سپس سرمایه‌گذاری در انواع اوراق بهادار همانند سهام، اوراق بدهی و سرمایه‌گذاری در انواع گواهی سپرده کالایی را شرح دادیم.

یکی دیگر از انواع بازارهای موجود برای سرمایه‌گذاری، بازار کریپتو است که در ادامه آن را شرح دادیم و انواع سرمایه‌گذاری در آن را توضیح دادیم. برای این منظور خرید و فروش ارزهای دیجیتال، شرکت در انواع عرضه اولیه توکن، خرید و نگهداری توکن‌های پرپتانسیل، سرمایه‌گذاری در حوزه دیفای و انواع سپرده‌گذاری رمزارزی را شرح دادیم. سپس استفاده از انواع پلتفرم‌های وام‌دهی و استیبل‌کوین‌ها را در سرمایه‌گذاری شرح دادیم. در پایان نیز ریسک‌های مربوط به استفاده از استیبل‌کوین‌ها را بیان کردیم.

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
InvestopediaSmartassetNerdWalletForbesLiteFinanceFidelity
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *