خرید سکه از بورس کالا چگونه انجام می شود؟ – راهنمای کامل و دقیق

۱۹۵۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۱ دقیقه
خرید سکه از بورس کالا چگونه انجام می شود؟ – راهنمای کامل و دقیق

بورس کالا این امکان را برای عرضه‌کنندگان کالا ایجاد کرده است تا بتوانند کالاهای خود را در محیطی قانون‌مند و رقابتی عرضه کنند. از طرفی دیگر خریدارها نیز می‌توانند با اطمینان از اصالت کالاها و فروشندگان از بورس کالا خرید کنند. سکه یکی از کالاهایی است که در بورس کالا خرید و فروش می‌شود. خرید سکه از بورس کالا با روش‌های مختلفی انجام می‌شود. بورس کالا برای فراهم آوردن بستری امن برای خرید و فروش سکه، ابزارهای معاملاتی و مالی متنوعی را ایجاد کرده است. افراد متقاضی برای خرید سکه می‌توانند از روش‌های گوناگونی همانند خرید گواهی سپرده کالایی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا استفاده کنند. افرادی که قصد فروش سکه‌های خود در بورس کالا را دارند نیز می‌توانند با تحویل سکه به بورس کالا، گواهی سپرده کالایی آن را در بورس کالا بفروشند. در این مطلب انواع روش‌های خرید سکه از بورس کالا را توضیح می‌دهیم.

فهرست مطالب این نوشته

روش‌‌های خرید سکه از بورس کالا

روش‌های مختلفی برای خرید سکه از بورس کالا وجود دارند. این روش‌ها به‌طور کلی به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم به شرح زیر دسته‌بندی می‌شوند.

روش مستقیم

روش‌های مستقیم خرید سکه در زیر آورده شده‌اند.

  • خرید سکه از طریق گواهی سپرده کالایی
  • خرید سکه از طریق اوراق سلف موازی استاندارد
  • قراردادهای اختیار معامله

روش غیرمستقیم نیز همان صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا است.

خرید سکه به روش گواهی سپرده کالایی

یکی از روش‌‌های خرید سکه از بورس کالا خرید گواهی سپرده کالایی سکه از بورس کالا است. گواهی سپرده کالایی نوعی اوراق بهادار است که مالکیت دارنده آن را بر مقدار مشخصی از کالایی معین نشان می‌دهد. به این کالا دارایی پایه می‌گوییم. برای فروش محصولات در بورس کالا عرضه‌کنندگان می‌توانند کالاهای خود را به انبارهای مورد تایید بورس کالا ارائه دهند و رسید انبار دریافت کنند. شرکت سپرده‌‌گذاری مرکزی با توجه به قبض انبار، گواهی سپرده کالای مربوطه را صادر می‌کند. گواهی سپرده سکه نیز به همین ترتیب است. فروشندگان می‌توانند سکه خود را به انبار‌های مورد تایید بورس کالا تحویل دهند و گواهی سپرده سکه مربوطه را در بورس کالا بفروشند.

خرید سکه از بورس کالا گواهی سپرده

گواهی سپرده کالایی پیوسته چیست ؟

گواهی سپرده کالایی پیوسته نوعی گواهی سپرده است که این امکان را به مالک می‌دهد تا بتواند آن‌ را بعد از خریداری به شخص دیگری بفروشد. بنابراین افرادی که تمایل به خرید سکه از بورس کالا را دارند می‌توانند با خرید گواهی سپرده کالایی، سکه مربوطه را از انبارهای بورس کالا تحویل بگیرند. خریداران گواهی سپرده کالایی پیوسته می‌توانند در صورت تمایل این گواهی سکه را به شخص سومی بفروشند.

پیش از ادامه مطلب باید اشاره کنیم اگر می‌خواهید آشنایی بهتر و بیشتری با معاملات سکه و طلا داشته باشید، می‌توانید از مجموعه آموزش معاملات سکه و طلا مقدماتی تا پیشرفته فرادرس استفاده کنید.

بازار ثانویه در گواهی سپرده کالایی پیوسته چیست ؟

بازار ثانویه این امکان را به دارنده اوراق بهادار می‌دهد تا بتواند اوراق بهادار مربوطه را به شخص دیگری بفروشد. گواهی سپرده کالایی پیوسته سکه طلا دارای بازار ثانویه است. بنابراین افرادی که گواهی سپرده کالایی پیوسته سکه طلا را خریداری می‌کنند می‌توانند این اوراق را در بازار ثانویه به شخص دیگری بفروشند.

سررسید گواهی سپرده سکه طلا چیست ؟

تمامی گواهی‌های سپرده کالایی سکه طلا دارای تاریخ سررسید هستند. برای خرید و فروش نماد معاملاتی گواهی‌های سپرده سکه طلا باید به تاریخ سررسید آن حتما دقت داشته باشید. در پایان آخرین جلسه معاملاتی پیش از تاریخ سررسید، نمادهای گواهی سپرده سکه طلا متوقف می‌شوند. بنابراین افرادی که گواهی سپرده کالایی سکه طلا را دارند باید تا قبل از تاریخ سررسید نسبت به فروش گواهی سپرده، تحویل سکه یا انتقال نماد معاملاتی آن اقدام کنند. در ادامه هر یک از این شرایط را شرح می‌دهیم.

  • فروش گواهی سپرده قبل از سررسید: دارندگان گواهی سپرده سکه طلا در صورتی که قصد فروش گواهی سپرده سکه طلا را دارند باید تا قبل از تاریخ سررسید نسبت به فروش گواهی سپرده اقدام کنند. نماد معاملاتی گواهی سپرده سکه طلا در پایان روز سررسید متوقف می‌شود و افراد نمی‌توانند معاملات این نماد را انجام دهند.
  • دریافت سکه طلا: افرادی که گواهی سپرده سکه طلا را دارند در صورتی که تمایل به دریافت سکه را داشته باشند می‌توانند به انبار خزانه بانک موردنظر تا قبل از تاریخ سررسید مراجعه کرده و با مدارک شناسایی خود نسبت به دریافت فیزیکی سکه اقدام کنند. لازم به ذکر است متقاضیان دریافت فیزیکی سکه طلا باید از قبل با کارگزاری مربوطه هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.
  • انتقال نماد: برخی از افراد نیز تمایل دارند تا گواهی سپرده سکه طلا را نگهداری کنند و قصد دریافت فیزیکی سکه یا فروش گواهی سپرده را تا قبل از سررسید ندارند. این افراد باید تا قبل از سررسید نسبت به انتقال نماد گواهی سپرده مربوطه اقدام کنند. فرآیند انتقال نماد نیز به این صورت است که در ابتدا باید کارگزاری مربوطه را برای انتقال نماد آگاه کنید. سپس با توجه به تعداد روزهایی که از خرید گواهی سپرده شما می‌گذرد هزینه انبارداری از حساب شما کسر می‌شود. بنابراین برای انتقال نماد باید هزینه انبارداری در حساب کاربری شما موجود باشد. در حال حاضر هزینه انبارداری بابت هر عدد سکه برابر با ۱۳۰ تومان به ازای هر روز تقویمی است. افرادی که تمایل دارند گواهی سپرده کالایی خود را نگهداری کنند و نماد آن را به نماد جدید انتقال دهند می‌توانند با هماهنگی کارگزاری مربوطه و قبل از تاریخ سررسید گواهی سپرده، نسبت به این کار اقدام کنند.

ارزش هر گواهی سپرده سکه طلا چقدر است ؟

برای این‌که بتوانید یک سکه طلا در بورس کالا خریداری کنید باید ۱۰۰ برگه گواهی سپرده بخرید. با این حساب ارزش هر گواهی سپرده سکه طلا معادل با یک‌صدم یک سکه کامل طلا است. بنابراین برای خرید یک سکه طلا باید در قسمت حجم سفارشات عدد صد را وارد کنید و برای خرید دو سکه طلا باید عدد دویست را وارد کنید.

ارزش گواهی سپرده کالایی طلا

گواهی سپرده کالایی ناپیوسته سکه طلا چیست ؟

گواهی سپرده کالایی ناپیوسته سکه طلا گواهی است که دارایی پایه آن سکه طلا است اما با توجه به ناپیوسته بودن آن بازار ثانویه ندارد و افرادی که گواهی ناپیوسته سکه طلا را دریافت می‌کنند باید سکه طلا را به‌طور فیزیکی تحویل بگیرند و نمی‌توانند این گواهی را به شخص دیگری بفروشند.

مراحل خرید گواهی سپرده سکه طلا

برای این‌که بتوانید از بورس کالا سکه بخرید در ابتدا باید گواهی سپرده سکه طلا را بخرید و سپس با هماهنگی کارگزاری مربوطه با مراجعه به انبار موردنظر سکه را تحویل بگیرید. برای خرید گواهی سپرده سکه طلا مراحلی را به شرح زیر انجام دهید.

  • ثبت‌نام در سامانه سجام: اولین گام برای خرید سکه از بورس کالا ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه سجام است. بعد از ثبت‌نام و احراز هویت در این سامانه به شما کد بورسی داده می‌شود. با این کد بورسی می‌توانید انواع سهام و گواهی سپرده کالایی را خرید و فروش کنید.
  • دریافت کد کاربری و رمزعبور: پس از دریافت کد بورسی باید در کارگزاری موردنظر خود ثبت‌نام کرده و برای انجام معاملات خود کد کاربری و رمزعبور دریافت کنید تا بتوانید در سامانه آنلاین کارگزاری موردنظر به خرید و فروش گواهی سپرده سکه طلا اقدام کنید.
  • شارژ حساب کاربری: پس از ثبت‌نام در کارگزاری و دریافت کد کاربری و رمزعبور وارد حساب کاربری خود شوید و به میزان لازم برای خرید گواهی سپرده سکه طلا حساب کاربری خود را شارژ کنید.
  • ثبت سفارش: همانند خرید انواع سهام، برای خرید گواهی سپرده سکه طلا نیز در پلتفرم معاملاتی حساب کاربری خود نماد گواهی سپرده موردنظر را جستجو کنید. سپس تعداد گواهی سپرده و قیمت آن را در قسمت مربوطه وارد کنید و سفارش خرید خود را ثبت کنید. در این حالت اگر عرضه‌ای متناسب با سفارش شما وجود داشته باشد، سفارش شما انجام می‌شود و گواهی سپرده سکه طلا در حساب کاربری شما قرار می‌گیرد.

 

هزینه‌های جانبی خرید گواهی سپرده سکه طلا

گواهی سپرده سکه طلا این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید به‌جای خرید و فروش فیزیکی سکه طلا، گواهی سپرده کالایی آن را معامله کنید. هنگامی که سپرده کالایی سکه طلا را خریداری می‌کنید در واقع سکه طلای موجود در خزانه بورس کالا را خریداری می‌کنید. بنابراین درصورتی که تمایل به دریافت سکه را نداشته باشید باید هزینه انبارداری و مالیات انبارداری را نیز پرداخت کنید. علاوه بر این برای انجام معاملات گواهی سپرده سکه طلا کارمزد انجام معاملات را نیز به‌عنوان یکی دیگر از هزینه‌های جانبی درنظر بگیرید. با این توضیحات هنگامی که بخواهید گواهی سپرده کالایی را پس از مدتی بفروشید، هزینه‌‌های انبارداری و کارمزد معاملات از حساب شما کم می‌شود.

هزینه‌های جانبی خرید سکه از بورس کالا

مزیت‌های خرید گواهی سپرده سکه طلا

دارنده گواهی سپرده سکه طلا مالک سکه‌های طلای مربوطه است و می‌تواند سکه‌های موردنظر را تحویل بگیرد یا گواهی سپرده سکه طلا را بفروشد. گواهی سپرده سکه طلا دارای مزیت‌هایی است که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

  • اطمینان از اصالت سکه: سکه‌های تحویلی به بورس کالا توسط کارشناسان مجرب بورس کالا تایید می‌شوند و در صورت داشتن مشخصات لازم، در خزانه‌داری مورد تایید بورس کالا نگهداری می‌شوند. بنابراین افرادی که از بورس کالا اقدام به خرید سکه می‌کنند از اصالت سکه‌های خریداری شده اطمینان دارند.
  • خرید و فروش آنلاین: با خرید سکه به‌صورت گواهی سپرده کالایی افراد می‌توانند در صورت تمایل گواهی سپرده سکه را به‌طور آنلاین بفروشند.
  • معافیت مالیاتی: گواهی سپرده سکه طلا از معافیت مالیاتی برخوردار است. البته اگر فردی سکه مورد نظر را تحویل نگیرد هزینه‌های انبارداری و مالیات مربوط به آن از حساب وی کسر می‌شود.
  • اخذ تسهیلات بانکی: برخی از بانک‌ها گواهی‌های سپرده سکه طلا را به‌عنوان وثیقه برای دادن تسهیلات بانکی قبول می‌کنند.
  • اختلاف کم قیمت خرید و فروش: یکی از مزایایی که خرید گواهی سپرده سکه طلا دارد این است که اختلاف قیمت خرید و فروش پایین‌تری نسبت به صرافی‌ها دارد.

نحوه فروش سکه در بورس کالا

برای فروش سکه‌های خود در بورس کالا باید سکه را به‌صورت فیزیکی به یکی از انبارهای مورد تایید بورس کالا تحویل دهید و گواهی سپرده معادل با آن را دریافت کنید. گواهی سپرده سکه طلا این امکان را به شما می‌دهد تا با تحویل سکه‌های خود به انبارهای بورس کالا بتوانید گواهی سپرده کالایی معادل آن را در پورتفوی خود داشته باشید. بنابراین به‌راحتی می‌توانید این گواهی‌های سپرده را در بورس کالا بفروشید.

انبارهای دریافت فیزیکی سکه طلا

نمادهای گواهی سپرده کالایی مربوط به ۵ بانک ملت، رفاه، صادرات، آینده و سامان است که هر کدام از این بانک‌ها دارای انباری برای دریافت سکه است. افرادی که تمایل دارند سکه خود را در بورس کالا بفروشند می‌توانند با تحویل سکه خود به انبار یکی از این بانک‌ها قبض انبار مربوطه را دریافت کنند. این قبض انبار نوعی اوراق بهادار محسوب می‌شود. افرادی که سکه خود را به انبار یکی از این بانک‌ها تحویل می‌دهند، گواهی سپرده کالایی مربوطه، از فردای آن روز در پورتفوی حساب کاربری آن‌ها قرار می‌گیرد و می‌توانند آن را بفروشند. البته برای انجام معاملات و خرید و فروش سکه در بورس کالا الزامی به داشتن سکه فیزیکی نیست. افرادی که تمایل به خرید سکه دارند می‌توانند این اوراق را در بازار ثانویه خریداری کنند.

انبارهای سکه طلا در بورس کالا

تبدیل سکه به گواهی سپرده کالایی

برای فروش سکه در بورس کالا در ابتدا باید آن را به گواهی سپرده کالایی تبدیل کنید و سپس این گواهی‌های سپرده را بفروشید. بنابراین برای فروش سکه در بورس کالا باید دو مرحله به شرح زیر را انجام دهید.

  • تحویل سکه به انبارهای مورد تایید بورس کالا: اولین گام برای فروش سکه در بورس کالا تحویل سکه به انبارهای مورد تایید بورس کالا است. برای این منظور با همراه داشتن مدارک شناسایی، سکه را برای کارشناسی به خزانه یکی از بانک‌های مورد قبول بورس کالا ببرید. کارشناس مربوطه سکه را کارشناسی می‌کند و قبض انبار را برای شما صادر می‌کند.
  • فروش گواهی سپرده سکه تحویلی: پس از این‌که گواهی سپرده سکه طلا را دریافت کردید می‌توانید با مراجعه حضوری به کارگزاری موردنظر خود آن را بفروشید. افرادی که تمایل دارند به‌صورت آنلاین گواهی سپرده کالایی را بفروشند نیز می‌توانند با دریافت کد آنلاین از کارگزاری مربوطه نسبت به فروش گواهی سپرده سکه طلا اقدام کنند.

خرید سکه از بورس کالا از طریق اوراق سلف موازی استاندارد

یکی از روش‌های خرید سکه از بورس کالا خرید سکه از طریق اوراق سلف موازی استاندارد است. متولی این ابزار معاملاتی در حال حاضر بانک مرکزی است و فرقی که با گواهی سپرده کالایی دارد این است که بانک مرکزی در ابتدا الزامی به تحویل سکه‌ها به بورس کالا ندارد و متعهد شده است که در زمان سررسید سکه‌ها را تحویل دهد یا تسویه نقدی انجام دهد. بنابراین با توجه به این‌که بانک مرکزی ممکن است به‌جای تحویل فیزیکی سکه، تسویه نقدی آن را در زمان سررسید انجام دهد، بنابراین افرادی که بیشتر تمایل به سرمایه‌گذاری در سکه را دارند می‌توانند از این ابزار معاملاتی استفاده کنند.

نحوه تسویه اوراق سلف موازی استاندارد سکه

بانک مرکزی می‌تواند در تاریخ سررسید نسبت به تسویه نقدی این اوراق اقدام کند و قیمتی که برای تسویه این اوراق استفاده می‌کند بر مبنای میانگین موزون قیمت گواهی سپرده‌هایی است که در ۵ نماد موجود معامله می‌شود. بنابراین فرق عمده‌ای که اوراق سلف موازی سکه بانک مرکزی با گواهی سپرده کالایی سکه دارد این است که بانک مرکزی می‌تواند به‌جای تحویل سکه، تسویه نقدی این اوراق را انجام دهد. برای روشن‌تر شدن مطلب لازم به‌ ذکر است که بورس کالا برای انجام معاملات از قراردادهای مختلفی استفاده می‌کند. قرارداد سلف موازی استاندارد یکی از قرادادهایی است که در بورس کالا استفاده می‌شود و در ادامه این مطلب آن را شرح می‌دهیم.

قرارداد سلف موازی استاندارد چیست ؟

قرارداد سلف قراردادی است که خریدار وجه معامله را در ابتدا به فروشنده پرداخت می‌کند و فروشنده نیز موظف است کالای مربوطه را به مشخصاتی که در قرارداد ذکر شده و در سررسیدی معین، به خریدار تحویل دهد. قرارداد سلف موازی نیز همانند قرارداد سلف است. اما تفاوتی که قرارداد سلف موازی با قرارداد سلف دارد این است که قرارداد سلف موازی این امکان را به خریدار اوراق می‌دهد تا بتواند قبل از سررسید اوراق، آن‌ها را به شخص دیگری بفروشد.

بازار ثانویه برای اوراق سلف سکه چیست ؟

بازار ثانویه این امکان را به خریداران اوراق سلف موازی سکه می‌دهد تا بتوانند اوراق خریداری شده را به شخص دیگری بفروشند. از طرف دیگر سرمایه‌گذارانی نیز که اوراق سلف موازی سکه را از عرضه‌کننده اصلی آن خریداری نکرده‌اند، این امکان را در بازار ثانویه دارند تا بتوانند اوراق سلف موازی استاندارد را از سرمایه‌گذارهای دیگر خریداری کنند.

بازار ثانویه برای اوراق سلف

خرید سکه از بورس کالا در بازار آپشن

یکی از بازارهای بورس کالا، بازار «اختیار معامله» (Option) است که در بازار مشتقه بورس کالا قرار دارد. در بازار آپشن این امکان وجود دارد تا قراردادهای اختیار معامله خرید و فروش شوند. فردی که قرارداد اختیار خرید یا اختیار فروش کالایی را می‌خرد این اختیار را دارد که در قیمت و زمانی مشخص دارایی پایه را بخرد یا بفروشد. بنابراین یکی از راه‌های خرید سکه از بورس کالا بازار آپشن بورس کالا است. برای این‌که خریدار سکه بتواند از بازار آپشن بورس کالا سکه بخرد لازم است تا نسبت به خرید اختیار معامله خرید سکه طلا اقدام کند و در سررسید مشخص از حق خرید خود استفاده کند. برای درک بهتر نحوه خرید سکه از بازار آپشن یا اختیار معامله در بورس کالا در ادامه قراردادهای اختیار معامله را تعریف می‌کنیم.

قرارداد اختیار معامله خرید چیست ؟

قرارداد اختیار معامله خرید این امکان را به خریدار می‌دهد تا بتواند دارایی پایه مربوطه را در قیمت و زمان مشخصی بخرد. قرارداد اختیار معامله خرید برای کاهش ریسک معاملات ایجاد شده است و این اختیار را به خریدار آن می‌دهد تا در صورت تمایل بتواند دارایی پایه را با قیمتی که در قرارداد قید شده در زمان سررسید آن خریداری کند. درصورتی که در تاریخ سررسید قرارداد قیمتی که در قرارداد ذکر شده است از قیمت نقدی دارایی پایه بیشتر باشد، خریدار قرارداد اختیار معامله خرید هیچ الزامی برای خرید ندارد و با استفاده نکردن از حق خرید خود، قرارداد باطل می‌شود.

قرارداد اختیار معامله فروش چیست ؟

قرارداد اختیار معامله فروش این امکان را به خریدار آن می‌دهد تا بتواند دارایی پایه ذکر شده در قرارداد را با قیمتی مشخص و در سررسیدی معین بفروشد. نحوه کار به این ترتیب است که خریدار قرارداد اختیار معامله فروش می‌تواند از حق خود برای فروش دارایی پایه مربوطه در سررسید با قیمت مشخص استفاده کند اما هیچ الزامی متوجه وی نیست. در صورتی که خریدار قرارداد اختیار معامله فروش بخواهد از حق خود استفاده کند، فروشنده این قرارداد ملزم به اجرای تعهدات خود است.

نحوه خرید سکه از بازار مشتقه بورس کالا

یکی از بازارهای موجود در انواع بازارهای بورس کالا بازار معاملات مشتقه است. همان‌طور که از نام این بازار استفاده می‌شود در این بازار قراردادهای مبتنی بر کالا معامله می‌شوند. یکی از قراردادهایی که در بازار مشتقه بورس کالا وجود دارد قرارداد اختیار معامله مبتنی بر دارایی پایه سکه است. قرارداد اختیار خرید سکه در بازار مشتقه بورس کالا این اختیار را به خریدار می‌دهد تا بتواند در تاریخ مشخصی سکه مربوطه را در قیمتی معین خریداری کند.

مزیتی که قراردادهای اختیار معامله در بورس کالا دارند این است که خریدار اختیار معامله خرید سکه هیچ الزامی برای خرید سکه در تاریخ سررسید قرارداد ندارد. برای خرید سکه از بازار مشتقه بورس کالا علاوه بر داشتن کد بورسی باید کد معاملات بازار مشتقه بورس کالا را نیز دریافت کنید و نسبت به افتتاح حساب در اختیار بورس کالا اقدام کنید.

بنابراین همان‌طور که برای خرید خودرو از بورس کالا نیاز دارید تا پس از ثبت‌نام در بورس کالا نسبت به افتتاح حساب وکالتی اقدام کنید، برای فعالیت در بازار مشتقه بورس کالا نیاز دارید تا از نحوه دریافت کد بورس کالا اطلاع پیدا کنید و حساب دراختیار بورس کالا را برای انجام معاملات مشتقه در انواع بازار بورس کالا افتتاح کنید.

مراحل ثبت‌نام در بازار مشتقه

برای خرید سکه از بازار مشتقه می‌توانید از قراردادهای اختیار معامله در بازار آپشن استفاده کنید. برای این‌ منظور می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید.

  • ثبت‌نام در سامانه سجام: اگر تاکنون نسبت به خرید سکه از طریق گواهی سپرده کالایی اقدام کرده‌اید، بنابراین دارای کد بورسی هستید و قبلا در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌اید. در غیر این صورت در ابتدا لازم است تا با ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه سجام نسبت به دریافت کد بورسی اقدام کنید.
  • ثبت‌نام در کارگزاری: در مرحله بعدی باید کارگزاری موردنظر خود را که از قراردادهای اختیار معامله در بازار مشتقه بورس کالا پشتیبانی می‌کند را برای خرید سکه در بازار مشتقه انتخاب کنید.
  • دریافت کد بازار مشتقه بورس کالا: برای خرید سکه در بازار آپشن بورس کالا علاوه بر کد بورسی که از سامانه سجام دریافت می‌کنید لازم است با ورود به سامانه EBGO کارگزاری مربوطه نسبت به دریافت کد معاملاتی مشتقه بورس کالا اقدام کنید.
  • افتتاح حساب در اختیار بورس کالا: پس از این‌که کد معاملات مشتقه بورس کالا را دریافت کردید، در همان سامانه می‌توانید نسبت به دریافت معرفی‌نامه برای افتتاح حساب در اختیار بورس کالا اقدام کنید. پس از دریافت معرفی‌نامه با مدارک شناسایی خود به بانک انتخابی مراجعه و نسبت به افتتاح حساب در اختیار بورس کالا اقدام کنید. علاوه بر افتتاح حساب دراختیار لازم است تا در همان بانک حساب دیگری نیز داشته باشید و این حساب را که به‌عنوان حساب شخصی در بورس کالا شناسایی می‌شود به‌همراه حساب در اختیار به کارگزاری مربوطه معرفی کنید.
  • اعلام مشخصات حساب در اختیار به کارگزاری: پس از افتتاح حساب در اختیار لازم است به سامانه ایبیگو مراجعه کنید و در قسمت مربوط به اعلام شماره حساب در اختیار، این شماره حساب را در سامانه ثبت کنید. در انتها نیز لازم است با مراجعه حضوری به کارگزاری مربوطه نسبت به معرفی حساب دراختیار و حساب شخصی خود به کارگزاری نسبت به تکمیل فرآیند ثبت‌نام خود اقدام کنید.

ثبت سفارش در بازار اختیار معامله

پس از این‌که مراحل ثبت‌‌نام در بازار اختیار معامله بازار مشتقه بورس کالا را انجام شد خریدار باید وجه تضمین اولیه را در حساب در اختیار بورس شارژ کند. پس از شارژ حساب در اختیار بورس، خریدار می‌تواند نسبت به ثبت سفارش خرید قراداد اختیار خرید در بازار مشتقه بورس کالا اقدام کند.

ثبت سفارش در بازار اختیار معامله

فرآیند تحویل سکه در قراردادهای اختیار معامله

فرآیند تحویل سکه در قراردادهای اختیار معامله به این ترتیب است که خریدار قرارداد اختیار معامله خرید سکه باید آمادگی خود را از قبل به کارگزاری مربوطه اعلام کند. هنگامی که خریدار آمادگی خود را برای تحویل کالا اعلام می‌کند، باید به میزان ارزش قرارداد خریداری شده حساب دراختیار را شارژ کند. از طرف دیگر نیز فروشنده قرارداد اختیار معامله خرید نیز باید از قبل نسبت به خرید گواهی سپرده سکه معادل ارزش قرارداد اختیار معامله اقدام کند. در تاریخ سررسید نیز بورس کالا پول را از حساب در اختیار خریدار به حساب فروشنده منتقل می‌کند و مالکیت گواهی سپرده سکه خریداری شده توسط فروشنده را به خریدار انتقال می‌دهد.

خرید سکه از بورس کالا به روش غیرمستقیم

روش‌هایی که تاکنون آن‌ها را شرح دادیم در دسته‌بندی خرید مستقیم سکه از بورس کالا قرار دارند. اما برای خرید سکه از بورس کالا می‌توان از روشی غیرمستقیم نیز استفاده کرد. در روش غیر مستقیم سرمایه‌گذاری توسط یک سبدگردان حرفه‌ای انجام می‌شود. این کار باعث می‌شود تا ریسک نوسانات ناگهانی قیمت سکه کاهش یابد.

در روش خرید غیرمستقیم سکه از بورس کالا سرمایه‌گذار می‌تواند واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری طلا را خریداری کند. به عبارتی دیگر سرمایه‌های این صندوق در گواهی سپرده سکه طلا و اوراق مبتنی بر سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌شود. صندوق سرمایه‌گذاری طلا نوعی صندوق سرمایه‌گذاری کالایی است که واحدهای آن در بورس خرید و فروش می‌شوند.

صندوق طلا چیست ؟

صندوق طلا یکی از انواع صندوق‌های قابل معامله در بورس است که بخش عمده آن بر روی اوراق مبتنی بر طلا سرمایه‌گذاری می‌شود. صندوق طلا از دسته صندوق‌های کالایی در بورس کالا محسوب می‌شود. صندوق‌های کالایی یکی از ابزارهای معاملاتی در بازار مالی بورس کالا هستند. صندوق طلا این امکان را برای سرمایه‌گذاران خرد فراهم می‌کند تا بتوانند با سرمایه‌هایی کم در بازار مالی بورس کالا بر روی سکه طلا سرمایه‌گذاری کنند.

 

مزایای صندوق‌های طلا

صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا با توجه به این‌که بر روی گواهی‌های سپرده کالایی سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند دارای مزایایی شبیه به مزیت‌های سرمایه‌گذاری بر روی گواهی سپرده سکه طلا هستند. از این مزایا می‌‌توان به حذف ریسک نگهداری فیزیکی سکه طلا و بازدهی متناسب با سکه طلا را نام برد. اما از طرفی دیگر با توجه به این‌که صندوق‌های طلا قابل معامله در بورس کالا هستند این امکان را به خریداران واحدهای این صندوق‌ها می‌دهد تا بتوانند واحدهای این صندوق‌های طلا را در بورس کالا بفروشند. این موضوع باعث می‌شود تا علاوه بر مزیت‌های مشترکی که با سرمایه‌گذاری بر روی گواهی سپرده کالایی سکه طلا دارند، دارای مزیت‌های دیگری نیز باشند. در مجموع می‌توانیم برای صندوق‌های طلا مزایای زیر را در نظر بگیریم.

حذف ریسک نگهداری فیزیکی سکه

یکی از ریسک‌های مهمی که خریدارهای فیزیکی سکه با آن مواجه هستند مشکلات نگهداری سکه‌‌های خریداری شده و نحوه حفظ امنیت آن‌ها است. با سرمایه‌گذاری غیر مستقیم بر روی سکه از طریق خرید واحدهای صندوق طلا خطر سرقت و عدم نگهداری امن برای این کالای گران‌بها از میان می‌رود.

حذف ریسک نگهداری فیزیکی

سرمایه‌گذاری در سکه با مبالغ کم

خرید غیرمستقیم سکه از طریق خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا این امکان را برای سرمایه‌گذارها ایجاد می‌کند تا بتوانند با سرمایه‌هایی بسیار کم، واحدهایی از این صندوق‌ها را خریداری کنند. فردی که بخواهد به‌طور مستقیم از بورس کالا سکه خریداری کند باید حداقل مبلغی معادل یک ربع سکه یا سکه تمام را داشته باشد. ولی واحدهای قابل خرید صندوق طلا را با قیمت‌هایی بسیار کمتر می‌توان خریداری کرد. به عبارتی دیگر با مبالغی ناچیز نیز می‌توانید در صندوق‌های طلا سرمایه‌گذاری کنید.

امکان نقد کردن آسان قسمتی از سرمایه

یکی از مزایای قابل‌توجهی که سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا دارد این است که سرمایه‌گذار به‌راحتی می‌تواند تعداد موردنظر از واحدهای صندوق را بفروشد. برای مثال ممکن است سرمایه‌‌گذار به مبلغی کمتر از یک سکه طلا نیاز داشته باشد. در این حالت در صورتی که بخواهد این مبلغ را تامین کند نمی‌تواند نصف یک سکه را بفروشد و مجبور است حتی برای تامین مبالغی کمتر، کل سکه یا ربع سکه را بفروشد. در صورتی که برای تامین مبالغی کمتر از یک سکه سرمایه‌گذار می‌تواند هر تعداد از واحدهای صندوق را بفروشد.

بازدهی متناسب با سکه طلا

بازار طلا دارای نوسانات زیادی است. افرادی که در صندوق‌های طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند در واقع به‌طور غیرمستقیم در بازار سکه سرمایه‌گذاری می‌کنند. به عبارت دیگر سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها از طریق یک سبدگردان انجام می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا نوسانات ناگهانی قیمت سکه تعدیل شود و بازدهی این صندوق‌ها متناسب با سکه باشد.

قابل معامله بودن واحدهای صندوق طلا

واحدهای صندوق طلا این امکان را دارند تا به‌صورت آنلاین در سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌های بورس کالا خرید و فروش شوند. در واقع شما با انتخاب نماد صندوق در سامانه معاملاتی آنلاین به‌راحتی می‌توانید تعداد واحدهای موردنظر خود را معامله کنید. به‌عبارتی دیگر برای صدور و ابطال واحدهای این صندوق نیازی به مراجعه حضوری نداشته و واحدهای مربوطه را می‌توانید به‌‌صورت آنلاین خرید و فروش کنید.

قابل معامله بودن واحدهای صندوق طلا

نقدشوندگی بالای صندوق طلا

یکی از مشکلاتی که در معاملات سکه یا برخی از سهام‌ها وجود دارد ایجاد صف خرید و صف فروش است. صف خرید زمانی ایجاد می‌شود که همه خریدار هستند و فروشنده‌ای وجود ندارد و صف فروش نیز برعکس صف خرید است. با توجه به این‌که برای هر خریدار باید فروشنده‌ای باشد و برعکس، زمانی که بازار به سمت ایجاد صف خرید و فروش می‌رود بازارگردان ورود می‌کند و با ایجاد عرضه و تقاضا باعث می‌شود که از ایجاد صف خرید و فروش جلوگیری شود و اختلاف نرخ عرضه و تقاضا کم شود.

وجوه صندوق در کدام اوراق مبتنی بر طلا سرمایه‌گذاری می‌شود ؟

سرمایه‌های موجود در صندوق طلا در گواهی سپرده کالایی سکه طلا، اوراق مشتقه مبتنی بر طلا و اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود. لازم به ذکر است قسمت بیشتر سرمایه‌های این صندوق‌ها در گواهی سپرده کالایی سرمایه‌‌گذاری می‌‌شود. اما درصدی نیز در اوراق مشتقه مبتنی بر طلا سرمایه‌گذاری می‌شوند. با توجه به این‌که یکی از اهداف اوراق مشتقه بورس کالا پوشش ریسک معاملات است، اختصاص بخشی از سرمایه‌ صندوق طلا به اوراق مشتقه می‌تواند به پوشش ریسک سکه‌های خریداری شده کمک کند.

مدیریت ریسک در صندوق‌های طلا چگونه است ؟

خرید غیر مستقیم سکه از بورس کالا از طریق سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا این امکان را برای سرمایه‌‌گذارها ایجاد می‌کند تا بتوانند از تخصص مدیران صندوق طلا برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها بهره لازم را ببرند. با توجه به این‌‌که سرمایه‌‌های موجود در صندوق طلا به سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده کالایی، اوراق مشتقه و اوراق با درآمد ثابت اختصاص می‌یابد. مدیریت صندوق می‌تواند بر حسب شرایط بازار درصد اختصاص‌یافته از سرمایه صندوق را به هرکدام از این بخش‌ها تغییر دهد. برای مثال هنگامی که بازار سکه و طلا از رونق خوبی برخوردار است این صندوق‌ها بر روی گواهی سپرده کالایی و اوراق مشتقه مربوطه سرمایه‌گذاری می‌کنند و در زمانی که بازار سکه رونق خوبی ندارد، درصدی از سرمایه صندوق را به سرمایه‌‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت اختصاص می‌دهند.

بهینه‌سازی پورتفوی صندوق طلا چیست ؟

روش‌های مختلفی که برای خرید سکه از بورس کالا وجود دارد توجه سرمایه‌گذارهای زیادی را به خود جلب کرده است. اما برای سرمایه‌گذاری در هر حوزه‌‌ای نیاز داریم تا در حوزه مربوطه دانش و تخصص کافی داشته باشیم. برای مثال شخصی که سبدی از سهام‌های مختلف را در پورتفوی شخصی خود دارد نیاز دارد تا با توجه به شرایط موجود در بازار تغییراتی را در تعداد و نوع سهام خود ایجاد کند. بهینه‌سازی در پروتفوی صندوق طلا را مدیران صندوق برعهده دارند و در شرایط مختلف می‌توانند تغییرات لازم را در پورتفوی صندوق ایجاد کنند.

بهینه‌سازی در پورتفوی صندوق باعث کاهش ریسک صندوق و افزایش بازدهی آن می‌شود. با توجه به این‌که بهینه‌سازی پورتفوی اوراق علاوه بر دانش و مهارت نیازمند صرف زمان قابل توجهی است، بنابراین سرمایه‌گذارانی که در صندوق‌های طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند این اطمینان را دارند که مدیران و افرادی متخصص بهینه‌سازی پورتفوی صندوق را انجام می‌دهند.

 

نحوه انجام معاملات واحدهای صندوق طلا

برای این‌که بتوانید واحدهای صندوق طلا را خرید و فروش کنید در ابتدا لازم است تا کد بورسی خود را از سامانه سجام دریافت کنید. سپس با ثبت‌نام در یکی از کارگزاری‌های بورس کالا نسبت به معاملات نماد صندوق طلا در سامانه آنلاین کارگزاری اقدام کنید. با توجه به اینکه سرمایه‌های صندوق‌های طلا در گواهی سپرده کالایی سکه طلا و اوراق مشتقه مبتنی بر آن سرمایه‌گذاری می‌شوند، بنابراین قیمت واحدهای این صندوق‌ها با توجه به نوسانات قیمت سکه طلا تغییر می‌کند.

برای انجام معاملات نماد صندوق‌های سکه طلا همانند معاملات گواهی سپرده سکه طلا تنها کافیست تا کد بورسی خود را از سامانه سجام دریافت کنید و با استفاده از نام کاربری و رمز عبوری که سامانه معاملات آنلاین کارگزاری مربوطه به شما می‌دهد به‌راحتی واحدهای این صندوق‌های طلا را خرید و فروش کنید.

نحوه خرید سکه از بورس کالا

نقش کارگزاری‌ها در خرید سکه از بورس کالا

همان‌طور که برای خرید سهام در بورس اوراق بهادار نیاز دارید تا در ابتدا در یک کارگزاری ثبت‌نام کنید و معاملات خود را از طریق کارگزاری انجام دهید، برای فعالیت در بورس کالا نیز نیاز دارید تا کارگزاری مناسبی که از معاملات بورس کالا پشتیبانی می‌کند را برای انجام معاملات در انواع بازارهای بورس کالا انتخاب کنید. در ادامه برخی از کارگزاری‌هایی که از خرید در بورس کالا پشتیبانی می‌کنند را برای خرید سکه طلا از بورس کالا معرفی می‌کنیم. لازم به ذکر است این معرفی تنها در راستای آموزش انجام می‌شود و برای انتخاب آن‌ها باید شخصا تحقیقات لازم را انجام دهید.

خرید سکه از بورس کالا در کارگزاری مفید

صرف‌نظر از روشی که برای خرید سکه در بورس کالا انتخاب می‌کنید، برای خرید سکه از بورس کالا باید از طریق کارگزاری مربوطه اقدام کنید. کارگزاری مفید یکی از کارگزاری‌هایی است که در آن می‌توانید اقدام به خرید و فروش سکه کنید. پس از این‌که در کارگزاری مفید مراحل ثبت‌نام را انجام دادید. این کارگزاری نام کاربری و رمزعبوری در اختیار شما قرار می‌‌دهد تا بتوانید معاملات آنلاین خود را برای خرید و فروش سکه طلا انجام دهید. در کارگزاری مفید این امکان برای خریدارهای سکه از بورس کالا وجود دارد تا بتوانند گواهی سپرده کالایی سکه طلا را معامله کنند. برای این‌کار کافیست در سامانه معاملاتی این کارگزاری کلمه سکه را جستجو کنید تا انواع نمادهای مربوط به سکه را مشاهده کنید. سپس می‌توانید به‌راحتی سفارش تعداد سکه موردنظر را در این سامانه قرار دهید.

خرید سکه از مفید
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

خرید سکه از بازار آپشن کارگزاری مفید

کارگزاری مفید سامانه معاملاتی جداگانه‌ای برای انجام معاملات در بازار مشتقه بورس کالا دارد. در این سامانه می‌توانید قراردادهای اختیار معامله سکه طلا را معامله کنید. برای این‌کار علاوه بر داشتن کد بورسی باید نسبت به دریافت کد معاملاتی بازار مشتقه بورس کالا از طریق سامانه ایبیگو متصل به کارگزاری مفید اقدام کنید. برای انجام معاملات قراردادهای اختیار معامله در کارگزاری مفید باید حساب در اختیار بورس کالا داشته باشید و آن را به کارگزاری معرفی کنید.

سپس می‌توانید در سامانه مربوط به معاملات بازار مشتقه کارگزاری مفید به معاملات قراردادهای اختیار معامله سکه در این کارگزاری اقدام کنید. لازم به ذکر است همان‌طور که برای خرید از بازار فیزیکی بورس کالا نیاز به ثبت‌نام در بورس کالا و افتتاح حساب وکالتی بورس کالا دارید، برای خرید و انجام معاملات در بازار مشتقه بورس کالا نیاز دارید تا پس از دریافت کد بازار مشتقه نسبت به افتتاح حساب در اختیار بورس اقدام کنید. برای اطلاع از چگونگی ثبت‌نام در انواع بورس کالا می‌توانید به مطلب نحوه دریافت کد بورس کالا مراجعه کنید.

خرید سکه از بورس کالا در کارگزاری آگاه

کارگزاری آگاه یکی از کارگزاری‌هایی است که از بورس کالا پشتیبانی می‌کند. در این کارگزاری علاوه بر ثبت‌نام برای خرید خودرو از بورس کالا می‌توانید برای خرید سکه از بورس کالا نیز اقدام کنید. با ثبت‌نام در این صرافی می‌توانید از سامانه آنلاین معاملاتی کارگزاری آگاه برای خرید نمادهای سکه موردنظر استفاده کنید.

برای معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلا همانند معاملات سهام شرکت‌ها تنها نیاز دارید تا با ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه سجام کد بورسی دریافت کنید. سپس می‌توانید به خرید سکه از بورس کالا اقدام کنید. برای این‌‌کار می‌توانید پس از ثبت‌نام و دریافت نام کاربری و رمزعبور به سامانه معاملات برخط این کارگزاری وارد شوید و نماد سکه موردنظر خود را برای خرید جستجو کنید.

خرید سکه از آگاه
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

خرید سکه از بورس کالا در کارگزاری فارابی

برای خرید سکه از کارگزاری فارابی در ابتدا همانند کارگزاری‌های دیگر نیاز دارید تا در این کارگزاری حساب کاربری ایجاد کنید. اما قبل از آن باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنید و مراحل احراز هویت را انجام دهید. سپس با ثبت‌نام در سامانه آنلاین کارگزاری فارابی نسبت به دریافت نام کاربری و رمزعبور اقدام کنید. با استفاده از سامانه آنلاین کارگزاری می‌توانید معاملات اوراق بهادار را در این کارگزاری انجام دهید. برای خرید سکه در سامانه آنلاین کارگزاری فارابی نماد سکه را جستجو کنید و سفارش خرید خود را ثبت کنید.

خرید سکه کارگزاری فارابی

جمع بندی

با توجه به این‌که برای خرید سکه از بورس کالا روش‌های مختلفی وجود دارد، بنابراین در ابتدای این مطلب روش‌های خرید سکه از بورس کالا را به دو روش مستقیم و غیر مستقیم تقسیم کردیم. در روش مستقیم خرید سکه از بورس کالا در ابتدا خرید سکه به روش گواهی سپرده کالایی را توضیح دادیم. سپس بازار ثانویه در گواهی سپرده کالایی پیوسته و سررسید گواهی سپرده سکه طلا را شرح دادیم. در ادامه مراحل خرید گواهی سپرده سکه طلا و هزینه‌های جانبی آن را بیان کردیم. نحوه فروش سکه در بورس کالا و انبارهای دریافت فیزیکی سکه طلا را شرح دادیم. از دیگر روش‌‌های خرید مستقیم سکه از بورس کالا خرید سکه از طریق اوراق سلف موازی استاندارد است.

بنابراین در ادامه، روش خرید سکه از طریق اوراق سلف موازی استاندارد را شرح دادیم و برای روشن‌تر شدن مطلب نحوه تسویه اوراق سلف موازی استاندارد سکه و بازار ثانویه برای آن را توضیح دادیم. از دیگر روش‌های خرید مستقیم سکه از بورس کالا خرید سکه از بازار آپشن است. بنابراین در ادامه این مطلب قراردادهای اختیار معامله خرید و فروش را در بازار مشتقه بورس کالا شرح دادیم. در ادامه نیز مراحل ثبت‌نام در بازار مشتقه، ثبت سفارش در بازار اختیار معامله و فرایند تحویل سکه در قراردادهای اختیار معامله را بیان کردیم.

خرید صندوق‌های قابل معامله طلا روشی غیر مستقیم برای خرید سکه طلا در بورس کالا است. بنابراین در ادامه این مطلب صندوق‌های طلا را توضیح دادیم و مزایای صندوق‌های طلا را بیان کردیم. سپس مدیریت ریسک در صندوق‌های طلا، بهینه‌سازی پورتفوی صندوق طلا و نحوه انجام معاملات واحدهای صندوق طلا را در ادامه شرح دادیم. در پایان نیز نقش کارگزاری‌ها در خرید سکه از بورس کالا را بیان کردیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس کالا» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
کارگزاری مفیدبورس کالای ایرانسازمان بورس و اوراق بهادار
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *