اشتباهات رایج گرامری در رایتینگ آیلتس — ۱۰ خطا که نباید انجام دهید

۳۷۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۶ تیر ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۳۰ دقیقه
اشتباهات رایج گرامری در رایتینگ آیلتس — ۱۰ خطا که نباید انجام دهید

اشتباهات گرامری داوطلبان در آزمون آیلتس، در بسیاری از موارد، باعث از دست دادن نمره آن‌ها خواهد شد. به همین دلیل توصیه می‌شود تا حد امکان به این دسته از خطاها توجه داشته باشیم. آزمون آیلتس از چهار بخش تشکیل شده و چهار مهارت اصلی «خواندن»، «نوشتن»، «گوش دادن» و «صحبت کردن» را ارزیابی می‌کند. بنابراین در هر یک از بخش‌ها، داوطلبان با دستور زبان انگلیسی مواجه هستند. در این آموزش قصد داریم با ۱۰ نوع از اشتباهات رایج گرامری در رایتینگ آیلتس آشنا شویم.

فهرست مطالب این نوشته

آزمون رایتینگ آیلتس

آزمون آیلتس از دو نوع «جنرال» و «آکادمیک» تشکیل شده است که در آموزش‌های قبلی «فرادرس» به طور کامل درباره آن‌ها توضیح داده‌ایم و تفاوت آزمون جنرال و آکادمیک را بررسی کرده‌ایم. بخش رایتینگ آیلتس شامل دو «تسک» (Task) است. تسک اول برای آزمون جنرال و آکادمیک متفاوت است، اما تسک دوم برای هر دو آزمون یکسان است. در این بخش از آزمون به داوطلب موضوعی داده می‌شود که بر اساس آن باید دست‌کم ۲۵۰ کلمه بنویسد.

بدون شک در تسک دوم، دستور زبان اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند، زیرا برای نوشتن نه‌نتها به دایره واژگان خوبی نیاز است، بلکه باید سطح گرامر داوطلب در حدی باشد که جمله‌ها را از نظر دستوری به درستی به کار ببرد و در نهایت اشتباهات گرامری نداشته باشد. بنابراین، علاوه بر آشنایی با تکنیک‌های لازم برای نوشتن «essay» و افزایش دامنه واژگان، لازم است اشتباهات گرامری خود را نیز به حداقل برسانیم.

در تسک اول نیز دانستن نکات مهم و ضروری در رابطه با دستور زبان اهمیت دارد، زیرا بر حسب سؤالی که مطرح می‌شود، داوطلب باید متنی بنویسد. در آزمون آکادمیک، داوطلب نمودار، جدول، فرایند یا مواردی از این قبیل را توصیف و آنالیز می‌کند و برای این کار، باید دستور زبان او در سطحی باشد که جمله‌های درست بنویسید و به خوبی با نحوه استفاده از کالوکیشن‌های انگلیسی آشنایی داشته باشد.

یکی از روش‌هایی که برای کاهش اشتباهات رایج گرامری در رایتینگ آیلتس توصیه می‌شود، مرور یا بازخوانی متن «essay» است. برای این کار بهتر است ۳ تا ۵ دقیقه از وقت آزمون را در انتها به خواندن متن خود اختصاص دهید تا اگر اشتباهی به چشم‌تان خورد، آن را اصلاح کنید. در این آموزش قصد داریم با اشتباهات رایج گرامری در رایتینگ آیلتس ‌در آزمون آکادمیک و جنرال آشنا شویم.

در رابطه با تسک اول آزمون آیلتس جنرال، موضوعی به داوطلب داده می‌شود که مربوط به نوشتن نامه است. برای این منظور، داوطلب باید ۱۵۰ کلمه بنویسد و موضوع را به طور کامل پوشش دهد. بنابراین، می‌توان متوجه شد که دستور زبان در این تسک نیز اهمیت دارد.

در کل، چه در بخش رایتینگ چه در سایر بخش‌ها، گرامر زبان انگلیسی، ۲۵٪ از نمره کل آزمون را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل توصیه می‌شود برای آمادگی در آزمون، در وهله اول سطح گرامر خود را افزایش دهید و با اشتباهات رایج گرامری آشنا شوید. در این آموزش قصد داریم با انواع اشتباهات رایج گرامری در آزمون رایتینگ آیلتس آشنا شویم و به کمک مثال آن‌ها را توضیح دهیم.

اشتباهات رایج گرامری در رایتینگ آیلتس

اگر قصد دارید نمره خوبی در آزمون آیلتس کسب کنید، باید به این نکته توجه داشته باشید که اشتباهات گرامری می‌تواند تا حد زیادی نمره شما را کم کند. زیرا در هر یک از بخش‌های آزمون آیلتس با دستور زبان انگلیسی مواجه هستیم. یکی از این بخش‌ها، رایتینگ است. در این بخش، داوطلب با دو تسک مختلف روبه‌رو می‌شود که برای هر یک از بخش‌ها باید درباره موضوعی بنویسید و آن را شرح دهد. به همین دلیل، اشتباهایت گرامری می‌تواند از کیفیت نوشته کم کند.

توصیه می‌شود داوطلبان قبل از نوشتن با خطاهای رایج در این بخش آشنا شوند، زیرا یکی از روش‌های مؤثر در بهبود رایتینگ و کسب نمره خوب در آزمون آیلتس، آشنایی با اشتباهاتی است که اکثر زبان‌آموزان در آزمون‌ آیلتس مرتکب می‌شوند و منابع مختلفی نیز برای دسته بندی و توضیح این خطاها معرفی شده است. اما مهم این است که با تمرین‌‌های پیوسته بتوانیم آن‌ها را برطرف کنیم.

در اصل، ۲۵٪ از نمره داوطلب در بخش رایتینگ و اسپیکینگ آیلتس به دستور زبان مربوط می‌شود، به همین دلیل از اهمیت زیادی برخوردار است. در برخی موارد، زبان‌آموزان متوجه اشتباهات گرامری خود نیستند. به عبارت دیگر ممکن است جمله‌ای بنویسند یا بگویند که اشتباه گرامری دارد، اما خودشان متوجه آن نشوند. برای مثال جمله «I have good news for you» در بسیاری از موارد به صورت «I have a good news for you» نوشته یا گفته می‌شود و بسیاری متوجه اشتباه آن نمی‌شوند. اما همین موارد به‌ظاهر کوچک، در نهایت می‌تواند شما را از نمره مدنظر خود دور کند.

اگر بیش از ۵۰٪ درصد از جمله‌های داوطلب در آزمون اشتباه گرامری داشته باشد، حتی در صورتی که مفهوم به درستی منتقل شود و موضوع سؤال پوشش داده شود، باز هم نمره او زیر ۶ خواهد شد. بنابراین، اگر به دنبال نمره بالای ۶ هستید، لازم است دستور زبان خود را تقویت کنید و درصد خطاهای خود را به حداقل برسانید. در ادامه این مطلب به انواع اشتباهات رایج گرامری در رایتینگ آیلتس اشاره کرده‌ایم که با برطرف کردن آن‌ها می‌توانید نمره خود را در این بخش ارتقا دهید.

اشتباهات رایج گرامری در به کار بردن حرف تعریف the

حرف تعریف «the» در زبان انگلیسی در دسته «حروف تعریف معین» (Definite Articles) قرار می‌گیرد و کاربردهای مختلفی برای آن تعریف شده است. برای این‌که بتوانیم از این حرف تعریف به درستی در جمله‌های خود استفاده کنیم، بهتر است با کاربردهای آن آشنا شویم.

به طور کلی کاربرد حرف تعریف the در زبان انگلیسی را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

  • قبل از برخی از اسم‌ها که به مکان خاصی تعلق دارد:

The government of India

دولت هندوستان

The blue umbrella in her hand

چتر آبی در دست‌های او

The shop next to my school

مغازه کنار مدرسه من

  • قبل از صفت‌های عالی:

He is the best goal-keeper the world has ever seen!

او بهترین دروازه‌بانی است که دنیا تابه‌حال دیده است!

Wild strawberries are the sweetest of all.

توت‌فرنگی وحشی از همه شیرین‌تر است.

Adam and Eve were the first humans on earth.

آدم و حوا اولین انسان‌های روی زمین بودند.

Abraham Lincoln was the sixteenth president of America.

«آبراهام لینکلن» شانزدهمین رئیس‌جمهور آمریکا بود.

  • قبل از مکان‌هایی که اسم آن‌ها به گروهی از ایالت‌ها یا جزیره‌ها اشاره می‌کند:

She is from the Maldives.

او اهل [جزایر] مالدیو است.

Have you been to the U.K?

تا به حال به انگلیس رفته‌ای؟

  • قبل از اسم‌هایی که فقط یکی از آن‌‌ها در دنیا وجود دارد:

The internet is a wonderful invention of mankind.

اینترنت اختراع فوق‌العاده بشر است.

The Sun rises in the east.

خورشید از شرق طلوع می‌کند.

  • قبل از اسم‌هایی که موقعیت، فرایند، کیفیت یا تغییر را توصیف می‌کنند:

There has an improvement of the living standards.

استانداردهای زندگی بالا رفته است.

  • قبل از اسم‌هایی که چیزهای کلی را توصیف می‌کنند:

Exercise is good for the body.

ورزش برای بدن خوب است.

You cannot expect the weather to get better today.

شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که هوا امروز بهتر شود.

در بسیاری از موارد، داوطلب هنگام نوشتن یا صحبت کردن، از حرف تعریف نادرستی استفاده می‌کند یا در مواقعی که نباید آن را به کار ببرد، قبل از اسم می‌آورد. دو مثال زیر را در نظر بگیرید.

The man read the book.

مرد کتاب خواند.

A man read a book.

مردی کتاب خواند.

در این دو مثال، تقریباً می‌توان گفت که هر دو جمله شبیه هم هستند، اما حروف تعریف متفاوتی دارند. حروف تعریف در این دو جمله نشان‌دهنده معنی متفاوت آن‌هاست. در مثال اول، هم خواننده و هم نویسنده می‌دانند که از چه مردی صحبت شده است. به همین دلیل از حرف تعریف «the» استفاده شده است. در حالی که در مثال دوم، با آوردن حرف تعریف «a» به خواننده این مفهوم منتقل می‌شود که مردی کتاب می‌خواند که برای او شناخته شده نیست یا اولین باری است که درباره او صحبت می‌شود.

از این دو مثال می‌توان به خوبی متوجه شد که استفاده درست از حروف تعریف نقش مؤثری در انتقال مفهوم خود به مخاطب دارد. از طرفی، برای برخی از کلمه‌‌های انگلیسی همواره از حروف تعریف «the» استفاده می‌‌کنیم، مانند «the sea» و «the moon». زیرا همان‌طور که اشاره شد، این کلمه‌ها منحصربه‌فرد هستند و فقط یکی از آن‌ها وجود دارد.

اشتباهات گرامری در رایتینگ آیلتس

مطابقت نداشتن فاعل و فعل

یکی از موارد مهم در نوشتن جمله‌های انگلیسی، مطابقت داشتن فعل و فاعل است. این امر در واقع جزو ساده‌ترین و در عین حال اساسی‌ترین نکته‌های گرامری به شمار می‌رود و با رعایت کردن آن می‌توانید جمله‌هایی با ساختار درست بسازید. این را به خاطر داشته باشید که وقتی فاعل جمله مفرد است، فعلی که بعد از آن می‌آید باید «s» داشته باشد. به مثال‌های زیر توجه کنید.

Stuart writes very slowly.

«استوارت» خیلی کند می‌نویسد.

A cake makes the celebration complete.

یک کیک جشن را کامل می‌کند.

اما وقتی فاعل جمله اسم جمع باشد، فعلی که بعد از آن می‌آید دیگر نیازی به «s» ندارد.

The trees make weird shadows on the wall at night.

درختان در شب سایه‌های عجیبی روی دیوار می‌اندازند.

Sports cars run very fast.

ماشین‌های اسپرت خیلی سریع می‌روند.

مطابقت نداشتن فاعل و فعل به این معناست که فاعل (اسم یا ضمیر) با فعل مطابقت ندارد. یا شاید منطقی‌تر باشد که بگوییم فعل با فاعل مطابقت داشته باشد، زیرا این فاعل است که اول می‌آید. به مثال زیر توجه کنید.

The man walk his dog.

این جمله از نظر دستوری اشتباه است، زیرا فاعل جمله (man) مفرد است بنابراین فعل جمله باید به صورت سوم‌شخص به کار برود و «s» داشته باشد. بنابراین فاعل و فعل این جمله با هم مطابقت ندارند. به دو مثال زیر توجه کنید.

The man walks his dog.

مرد سگش را به پیاده‌روی می‌برد.

The men walk their dogs.

مردها سگ‌هایشان را به پیاده‌روی می‌برند.

مطابقت نداشتن فاعل و فعل، اغلب در زمان حال مشاهده می‌شود، زیرا برای زمان‌های گذشته، فعل برای همه فاعل‌ها به صورت گذشته به کار می‌رود. اگر فعل کمکی در جمله باشد، باید به آن نیز توجه کنیم، مانند مثال‌های زیر که با توجه به فاعل جمله، فعل کمکی «have» و «has» به کار رفته است.

The man has walked his dog.

مرد سگش را به پیاده‌روی برده است.

The men have walked their dogs.

مردها سگ‌هایشان را به پیاده‌روی برده‌اند.

آخرین نکته‌ای که در رابطه با مطابقت فاعل و فعل باید در نظر داشته باشید این است که وقتی چند فاعل در جمله به کار رفته باشد یا کلمه‌های دیگری بین فاعل و فعل بیاید، در این صورت باید دقت بیشتری درباره مطابقت فاعل و فعل داشته باشید. به دو مثال زیر توجه کنید.

The man that lives in the house next door walks his dog every morning.

مرد همسایه، هر روز صبح سگش را به پیاده‌روی می‌برد.

The men that live in the house next door walk their dogs every morning.

مردان همسایه هر روز صبح سگ‌هایشان را به پیاده‌روی می‌برند.

در مثال‌های فوق، بین فاعل و فعل یک جمله‌واره قرار گرفته است، اما همچنان از قانون مطابقت فاعل و فعل برای آن پیروی می‌کند.

اسامی قابل شمارش و غیر قابل شمارش

اسامی غیر قابل‌شمارش، همان‌طور که از اسم‌شان پیداست، نمی‌توانند به صورت قابل‌شمارش در بیایند، به همین دلیل همواره به شکل مفرد مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از اسم‌های غیر قابل‌شمارش که معمولاً زبان‌آموزان در آزمون آیلتس آن‌ها را به اشتباه به عنوان اسم‌های قابل‌شمارش در نظر می‌گیرند، عبارتند از:

  • Advice
  • Advertising
  • Food
  • Information
  • Knowledge
  • Education
  • Money
  • Traffic
  • Shopping
  • Travel
  • Entertainment
  • Happiness
  • Literature
  • Work
  • Research
اشتباهات رایتینگ آیلتس
Wooden Blocks with the text: OOPS

اشتباهات رایج در استفاده از ویرگول

یکی از اشتباهات رایج گرامری در رایتینگ آیلتس استفاده اشتباه از ویرگول است. «ویرگول» (Comma) در زبان انگلیسی نشان‌دهنده مکث کوتاه است و نباید به عنوان حرف ربط در نظر گرفته شود. به بیان ساده‌تر، ویرگول‌ دو جمله را به هم وصل نمی‌کند، اما «کلمه‌های ربط‌دهنده» (Linking Words) که در زبان انگلیسی به آن‌ها «Discourse Markers» نیز گفته می‌شود، دو ایده، عبارت یا جمله را به هم وصل می‌کنند و همواره بعد از آن‌ها ویرگول می‌‌آید. به مثال‌‌های زیر دقت کنید تا با کاربرد ویرگول در انگلیسی بیشتر آشنا شوید.

Sam is ready to get married. However, he is not sure if Emily is the right person for him.

«سام» آمادگی ازدواج دارد. هرچند، مطمئن نیست که «امیلی» شخص مناسبی برای او باشد.

The project was almost complete. Still, they couldn't reach the deadline.

پروژه تقریباً کامل شده است. با این حال، آن‌ها نتوانستند به موعد مقرر برسند.

استفاده از شکل کوتاه

یکی از اشتباهات رایج گرامری در رایتینگ آیلتس استفاده از «شکل کوتاه» (Contractions) است. در بخش رایتینگ بهتر است از شکل کوتاه استفاده نشود زیرا متنی که می‌نویسیم کاملاً رسمی است و شکل کوتاه برای موقعیت‌های غیررسمی و مکالمه کاربرد دارد. بنابراین، بهتر است در موارد زیر از شکل کامل آن‌‌ها استفاده کنیم.

  • cannot به‌جای can't
  • is not به‌جای isn't
  • does not به‌جای doesn't

حرف اضافه برای صفت یا اسم

آشنایی با حروف اضافه در انگلیسی و تسلط بر کاربرد آن‌ها امری چالش‌برانگیز است. زبان‌آموزان اغلب درباره نحوه استفاده از حرف اضافه درست در جمله مردد می‌شوند. به همین دلیل، در ادامه این مطلب سعی کرده‌ایم به برخی از کاربردهای حروف اضافه در زبان انگلیسی اشاره کنیم. در جدول زیر تعدادی از حروف اضافه پرکاربرد در انگلیسی را همراه با مثال مشاهده می‌کنید.

حروف اضافه پرکاربرد در انگلیسی
At
Surprised at (something)Good at (something)bad at (something)
تعجب کردن از (چیزی)خوب بودن در (چیزی)بد بودن در (چیزی)
About or with
Angry about (something)Pleased with (someone)Pleased about (something)
عصبانی بودن درباره (چیزی)راضی بودن از (کسی)راضی بودن از (چیزی)
Disappointed with (someone)Disappointed about (something)Angry with (someone)
ناامید بودن از (کسی)ناامید بودن از (چیزی)عصبانی بودن از (کسی)
Worried about (someone or something)
نگران بودن درباره (کسی یا چیزی)
In
increase indecrease inrise in
افزایش درکاهش درافزایش در
drop infall in
کاهش درافت/تنزل در
Between
difference between
تفاوت بینِ
Of
number ofexample ofadvantage/disadvantage of
تعدادِمثالِمزیت/عیبِ
use ofpercentage of
کاربردِدرصدِ

اشتباهات رایج در به کار بردن علامت آپاستروف

از علامت «آپاستروف» (Apostrophe) در موارد زیر استفاده می‌شود:

Julia’s book

Michael’s guitar

Peoples’ magazine

  • برای ایجاد «شکل کوتاه کلمه» (Contraction):

Isn’t (Is not)

Doesn’t (Does not)

نکته: برای اسم‌ها در حالت جمع از علامت آپاستروف استفاده نمی‌شود.

grammar mistakes

استفاده از زمان‌های نادرست فعل

زبان انگلیسی از زمان‌های مختلفی تشکیل شده است و به همین دلیل ممکن است یادگیری آن امر دشواری به نظر برسد. بسیاری از زبان‌آموزان نمی‌دانند در چه مواقعی از زمان‌‌های انگلیسی استفاده کنند، حتی به‌اشتباه آن‌ها را در جمله‌های خود به کار می‌برند و در نهایت نمره خود را در آزمون آیلتس از دست می‌دهند. زمان انگلیسی از سه نوع گذشته، حال و آینده تشکیل شده است و هر یک به چهار دسته ساده، استمراری، کامل و کامل استمراری تقسیم می‌شود. برای این‌که بتوانیم زمان‌های انگلیسی را بشناسیم و کاربردهای آن‌ها را بدانیم، لازم است بعد از یادگیری، زمانی را صرف تمرین کردن بکنیم. در «مجله فرادرس» با انواع زمان‌های انگلیسی آشنا شدیم. در فهرست زیر می‌توانید انواع زمان‌های انگلیسی را به ترتیب مشاهده کنید. برای هر یک از این زمان‌ها مثال‌های متعددی همراه با ساختار و کاربرد آن‌ها آورده شده است که به یادگیری کمک خواهد کرد.

مطالب پیشنهادی برای مطالعه در زمینه «زمان ها در زبان انگلیسی»:

در ادامه این مطلب، مثال‌هایی را به طور خلاصه برای هر یک از زمان‌ها در جدولی ارائه کرده‌ایم.

آیندهحالگذشته
I will eat a sandwich tomorrow.I eat a sandwich every day.I ate a sandwich yesterday.ساده
من فردا ساندویچ خواهم خورد.من هر روز ساندویچ می‌خورم.من دیروز ساندویچ خوردم.
I will be eating a sandwich when we meet.I'm eating a sandwich right now.I was eating a sandwich when I saw her.استمراری
وقتی همدیگر را ملاقات کنیم، در حال ساندویچ خوردن خواهم بود.الآن در حال ساندویچ خوردنم.داشتم ساندویچ می‌خوردم که او را دیدم
I will have eaten all of the sandwiches by the time you see me.I have eaten all of the sandwiches.I had eaten the sandwich when you got here.کامل
وقتی شما من را ببینید، من همه ساندویچ‌ها را خورده‌ام.من همه ساندویچ‌ها را خورده‌ام.وقتی به آنجا رسیدی، من ساندویچ را خورده بودم.
I will have been eating a sandwich for an hour.I have been eating a sandwich for an hour.I had been eating a sandwich for an hour by then.کامل استمراری
یک ساعت در حال ساندویچ خوردن خواهم بود.یک ساعتی می‌شود که در حال ساندویچ خوردنم.من یک ساعت در حال خوردن ساندویچ بودم.

جمله‌های Run-on

در برخی موارد، هنگامی که دو جمله بدون هیچ‌گونه علائم نگارشی به یکدیگر وصل می‌شوند، این مشکل پیش می‌آید که به آن «Run-on» گفته می‌شود، یعنی دو جمله روی همدیگر می‌افتند. در بخش رایتینگ آزمون آیلتس و به ویژه هنگام نوشتن «essay» ممکن است با این مشکل زیاد مواجه شویم. مثال زیر را در نظر بگیرید.

INCORRECT: Rising levels of carbon dioxide in the air will ultimately cause the polar ice caps to melt this should be prevented by passing laws to punish offenders.

∗∗∗

CORRECT: Rising levels of carbon dioxide in the air will ultimately cause the polar ice caps to melt, and this should be prevented by passing laws to punish offenders.

∗∗∗

CORRECT: Rising levels of carbon dioxide in the air will ultimately cause the polar ice caps to melt. This should be prevented by passing laws to punish offenders.

مشکل جمله‌های «Run-on» را به راحتی می‌توان برطرف کرد. فقط کافی‌ست از علائم نشانه‌گذاری مانند ویرگول یا نقطه استفاده کنیم تا جمله‌ها را از هم جدا کنیم. در مثال فوق، جمله‌های دوم و سوم به ترتیب با علامت ویرگول و نقطه از هم جدا شده‌اند. اما باید در نظر داشته باشیم که از علامت‌های نشانه‌گذاری در جایگاه درستی استفاده کنیم.

جملات ناقص (جملات جزء)

اجزای جمله، بخشی از جمله هستند که به‌تنهایی نمی‌توانند مفهومی را منتقل کنند. بنابراین اگر به‌تنهایی مورد استفاده قرار بگیرند، نوشته ما هیچ نظم مشخصی نخواهد داشت. در بسیاری از موارد، ناخواسته چنین جمله‌هایی را وارد متن خود می‌کنیم و به همین دلیل یکی از بزرگ‌ترین مشکلات داوطلبان استفاده از این جمله‌های ناقص در «essay» یا سایر بخش‌های رایتینگ آیلتس است.

یکی از اشتباهات رایج گرامری در رایتینگ آیلتس در رابطه با استفاده از جملات ناقص، زمانی است که از جمله‌واره وابسته به‌تنهایی کمک می‌گیریم و آن را جمله‌واره مستقلی در نظر می‌گیریم. جمله‌واره بخشی از جمله است که از فعل و فاعل تشکیل شده است. جمله‌واره در زبان انگلیسی به دو دسته «مستقل» (Independent) و «وابسته» (Dependent) تقسیم می‌شوند.

جمله‌واره مستقل به‌تنهایی مفهوم کاملی را منتقل می‌کند و نیازی به جمله‌واره یا عبارت دیگری برای کامل شدن ندارد. در حالی که جمله‌واره وابسته برای کامل شدن به جمله‌واره مستقل نیاز دارد. یکی از مشکلات زبان‌آموزان در رایتینگ آیلتس استفاده از جمله‌واره‌های وابسته به‌تنهایی در جمله است. مثال زیر را در نظر بگیرید.

INCORRECT: Because governments have not yet taken sufficient action on the matter.

∗∗∗

CORRECT: The problem has gotten worse because governments have not yet taken sufficient action on the matter.

جمله‌واره‌های وابسته به کمک «حرف ربط وابسته» (Subordinating Conjunctions)‌ به هم وصل می‌شوند. برخی از این حروف ربط عبارتند از:

  • because
  • while
  • if
  • although
  • even if
  • until

به منظور رفع این اشتباه و جلوگیری از تکرار آن، به محض این‌که این کلمه‌‌های ربط را در جمله‌ای مشاهده کردید، این سؤال را از خودتان بپرسید که چند جمله‌واره مشاهده می‌شود. اگر یک جمله‌واره وجود داشت، بدون شک جمله ناقص است.

اشتباه گرامری در آزمون آیلتس

اهمیت گرامر در آزمون آیلتس

در آزمون آیلتس بخش مجزایی به نام دستور زبان یا گرامر وجود ندارد، به همین دلیل بسیاری از افراد ممکن است تصور کنند که به یادگیری گرامر زبان انگلیسی نیازی ندارند. اما در واقع در هر یک از بخش‌‌های آزمون دستور زبان لحاظ شده است و داوطلب باید خود را از نظر سطح گرامری برای آن‌ها به اندازه کافی آماده کند. بیشتر مهارت ‌های زبانی افراد از طریق سنجش سطح گرامر آن‌ها بررسی می‌شود.

آزمون آیلتس، معیاری برای سنجش مهارت‌های زبانی افراد است و به همین دلیل گرامر زبان انگلیسی اهمیت زیادی پیدا می‌کند. در واقع دانشگاه یا مؤسسه‌ای که برای آن اقدام کرده‌ایم، باید مطمئن شود که می‌توانیم به خوبی از عهده درس‌های دانشگاهی و ارتباط با افراد در محیط کار یا سایر موارد برآییم. بنابراین، هر چقدر تسلط ما در این بخش بیشتر باشد، شانس پذیرش بیشتر خواهد شد.

به طور کلی، باید به تمامی مباحث مربوط به دستور زبان انگلیسی تسلط کافی داشته باشید، اما در مجموع بهتر است برای آزمون آیلتس بر روی موارد زیر بیشتر کار کنیم.

  • قوانین مربوط به زمان‌های انگلیسی و مثال‌های آن‌
  • انواع اسم در انگلیسی
  • «صفت‌های انگلیسی و انواع و ترتیب صفت‌ها»
  • «افعال کمکی وجهی» (Modal Auxiliary Verbs)
  • «ضمایر انگلیسی» (Pronouns)
  • «قوانین مربوط به حروف تعریف» (Articles)
  • «قوانین مربوط به صفت‌ها و قیدهای مقایسه‌ای و عالی» (Comparative & Superlative Adjectives/Adverbs)
  • «حروف اضافه» (Prepositions)

اهمیت گرامر برای بخش لیسنینگ

بخش لیسنینگ در مجموع 40 سؤال دارد. این بخش شامل چهار مونولوگ، مکالمه و متن ضبط‌شده است. برای شروع، داوطلب باید به صداهای افراد انگلیسی‌زبان و بومی گوش دهند. این کار در حقیقت، درک داوطلب را از زبان انگلیسی در شرایط مختلف مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

بخش لیسنینگ آیلتس بر توانایی داوطلب در درک اطلاعات دقیق و حقیقی تمرکز دارد و فراتر از نظر شخصی افراد گوینده است. لهجه‌های مختلف افرادی که در این بخش صحبت می‌کنند، آن را چالش برانگیزتر کرده است.

از این رو، میزان تسلط بر دستور زبان انگلیسی داوطلب نباید نادیده گرفته شود، زیرا مهم‌ترین مسئله برای درک فایل‌های بهتر صوتی است و در انتخاب گزینه درست به داوطلبان کمک خواهد کرد.

اهمیت گرامر برای بخش ریدینگ

بخش Reading یا درک مطلب آیلتس در مجموع از سه بخش تشکیل شده است که مهارت‌های خواندن داوطلب را ارزیابی می‌کنند. در این قسمت، شرکت‌کنندگان باید در مدت 60 دقیقه، به 40 سؤال درباره موضوعات مختلف پاسخ دهند. محتویات آزمون شامل Skimming، درک مطلب و موضوعات مورد بحث در متن است.

این بخش به‌ظاهر آسان به نظر می‌رسد. اما بخش پیچیده‌ای است، زیرا داوطلب باید نظر نویسندگان متن را نیز علاوه بر هدف نوشتن متن ارزیابی کند. بنابراین، باید متن را به خوبی درک کند و برای درک آن، دانستن دستور زبان انگلیسی می‌تواند در پاسخ دادن به سؤال‌ها راهگشا باشد.

اهمیت گرامر برای بخش رایتینگ

بخش رایتینگ آیلتس شامل دو «تسک» (Task) است که داوطلب باید در مدت 60 دقیقه آن‌ها را تکمیل کند. در تسک اول، نمودار، جدول و مواردی از این قبلی به عنوان اطلاعات کلیدی به داوطلب ارائه می‌شود. سپس، بر اساس این منابع، آن‌ها باید به توصیف داده‌ها و نتیجه‌گیری بپردازند.

در تسک دوم، از داوطلب خواسته می‌شود تا یک «essay» بنویسد که از استاندارد بالایی برخوردار باشد. به این مفهوم که درست و بدون اشتباهات گرامری نوشته شود. بنابراین، دستور زبان انگلیسی در چنین مواقعی اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. گرامر برای بخش رایتینگ آیلتس، بدون شک مهم‌ترین معیار ارزیابی به شما می‌رود و توانایی نوشتن افراد از این طریق آزمایش می‌شود.

در مجموع، در کنار یادگیری تکنیک‌های کاربردی برای نوشتن و افزودن دامنه لغات انگلیسی، تقویت دستور زبان انگلیسی نیز باید در نظر گرفته شود تا به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنیم.

اهمیت گرامر برای بخش اسپیکینگ

بخش اسپیکینگ در آزمون آیلتس حدود 11 تا 14 دقیقه طول می‌کشد. هدف اصلی این بخش، سنجش مهارت‌های گفتاری افراد است. سؤال‌ها از حالت کلی تا شخصی و صحبت در مورد موضوع خاص متغیر است.

شرکت‌کنندگان در آزمون موظف‌اند درمورد موضوعات مختلفی صحبت کنند که برخی از آن‌ها می‌توانند انتزاعی نیز باشند. اگر کمی از لهجه زبان مادری خود را حین صحبت کردن به کار می‌برید، اصلاً نگران نباشید. فرد ممتحن به خوبی این موضوع را درک می‌کند. با این حال، لازم است با تلفظ درست کلمه‌های انگلیسی آشنا شوید. اما دستور زبان شما باید کامل و عاری از هرگونه اشتباه رایج باشد. علاوه بر این، ممتحن داوطلب را بر اساس میزان اعتمادبه‌نفس، تلفظ و روانی کلام ارزیابی می‌کند.

قوانین گرامری برای تقویت رایتینگ آیلتس

هنگام نوشتن متن‌های انگلیسی باید تسلط کافی بر دستور زبان انگلیسی داشته باشیم. در این میان، برخی از مباحث گرامری برای رایتینگ بیشتر از بقیه کاربرد دارند و در واقع می‌توان گفت که بیشترین درصد خطای شرکت‌کنندگان در همین خصوص است. بنابراین، در ادامه این مطلب سعی کرده‌ایم به تعدادی از قوانین گرامری پرکاربرد برای بخش رایتینگ آیلتس را اشاره کنیم.

ساختارهای ساده

اولین و مهم‌ترین چیزی که داوطلبان آزمون آیلتس باید با آن آشنا شوند، استفاده از زبان انگلیسی به شکلی ساده و کاربردی است. به عبارت دقیق‌تر، باید بتوانند از فعل و زمان‌های انگلیسی به درستی استفاده کنند. برای این منظور باید زمان‌های ساده فعل را یاد بگیرند.

در آزمون اسپیکینگ آیلتس، داوطلب باید به چندین سؤال متفاوت پاسخ دهد. برای مثال، برای صحبت کردن درباره مسائل روزمره باید بتواند از ساختار حال ساده کمک بگیرد. از طرف دیگر، اگر درباره چیزی صحبت می‌کند که در لحظه صحبت کردن در حال وقوع است، باید بتواند از ساختار حال استمراری کمک بگیرد. و اگر درباره اتفاقی در زمان گذشته حرف می‌زند، باید بتواند از ساختارهای گذشته به خوبی استفاده کند.

در تسک اول رایتینگ آیلتس آکادمیک، داوطلب باید نمودار یا دیاگرامی را توصیف کند و بدون شک باید برای این مرحله به اندازه کافی به زمان‌های حال در زبان انگلیسی تسلط داشته باشد تا در نهایت متن خوب و بدون اشتباهات رایج گرامری در رایتینگ آیلتس بنویسد. برای همه این موارد، آشنایی با ساختارهای ساده و زمان‌های انگلیسی اهمیت بسزایی دارد.

حال کامل و گذشته

در بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس، داوطلبان ممکن است درباره موضوعاتی در زمان گذشته صحبت کنند. این عنوان‌ها یا می‌تواند درباره خودشان باشد یا درباره هر شخص یا اتفاق دیگری به زبان بیاید. به علاوه، باید بدانند که عملی که در گذشته اتفاق افتاده، اثری در زمان حال نیز داشته یا نه. در این صورت باید بتوانند از ساختار حال کامل استفاده کنند.

در کل، داوطلبان زمان بیشتری برای فکر کردن در بخش رایتینگ دارند. اما در بخش اسپیکینگ مدت زمان کوتاهی در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود و به همین دلیل ممکن است در به کار بردن زمان‌‌های گذشته و حال کامل، اشتباه‌های بیشتری داشته باشند. در هر صورت، با تمرین‌های منظم و مکرر می‌توانند عملکرد خود را ارزیابی کنند. همچنین با گوش دادن به پادکست‌های انگلیسی و خواندن کتاب داستان‌های مناسب سطح خود، با کاربرد این زمان‌ها در جمله بیشتر آشنا خواهند شد.

یکی دیگر از راه‌های استفاده از زمان‌های مختلف، ضبط کردن صدای خود است. زمانی که برای بار دوم به صدای خود گوش می‌دهید، متوجه اشتباهات خود خواهید شد و به مرور آن‌ها را رفع می‌کنید.

جملات مجهول

زبان‌آموزان می‌توانند از ساختارهای مجهول برای موقعیت‌های رسمی و غیرشخصی استفاده کنند. برای ساختن جمله‌های مجهول، فعل «to be» به کار می‌رود و در ادامه از شکل سوم فعل (اسم مفعول) استفاده می‌شود. برای مثال فعل «write» به «written» تبدیل می‌شود و با توجه به زمان فعل، شکل فعل «to be» عوض می‌شود.

در آزمون آیلتس، بخش‌هایی وجود دارد که باید جمله به صورت مجهول نوشته شود. برای مثال، اگر پای نوشتن گزارش در میان باشد، باید از مجهول کمک گرفته شود. استفاده از این ساختار نشان می‌دهد که داوطلب تسلط کافی بر زبان انگلیسی دارد و می‌تواند موقعیت‌های مختلف را به خوبی شناسایی کند و از دستور زبان مناسبی برای آن استفاده کند.

افعال کمکی وجهی

افعال کمکی وجهی هرگز به‌تنهایی به کار نمی‌روند و همواره قبل از فعل اصلی در جمله‌های خبری مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، تغییری اساسی در معنی جمله ایجاد می‌کنند. برای توصیف احتمال، پیش‌بینی، الزام، قطعیت یا توانایی انجام کار می‌توانیم از انواع مختلف فعل‌های وجهی مانند «can»، «may» یا «should» و «must» استفاده کنیم.

در آزمون آیلتس، با افعال کمکی وجهی، اغلب در بخش‌های ریدینگ و لیسنینگ سروکار داریم. افرادی که درک بهتری از این دسته از فعل‌ها دارند، به خوبی می‌توانند از عهده این بخش‌ها بربیایند و شانس دستیابی به نمره خود را افزایش دهند. در بخش‌های رایتینگ و اسپیکینگ نیز کاربرد فعل‌های کمکی وجهی کاملاً مشهود است.

برای مثال، ممکن است داوطلب بخواهد درمورد احتمال وقوع چیزی بنویسید یا میزان مخالفت یا موافقت خود را بر مبنای شواهد قطعی یا احتمالی مطرح کند. بنابراین آشنایی با این دسته از فعل‌ها برای آزمون آیلتس امری ضروری به شمار می‌رود. اما در نظر داشته باشید که از آن‌ها زیاد استفاده نکنید. برای مثال، صحبت کردن یا نوشتن بیش از حد درباره مواردی که درباره آن‌ها مطمئن نیستید، می‌تواند نشان‌دهنده تردید در نوشتن یا صحبت کردن باشد.

حرف تعریف معین

یکی از اشتباهات رایج گرامری در رایتینگ آیلتس که بیشتر داوطلبان با آن مواجه می‌شوند، استفاده نادرست از حرف تعریف «the» است. برای این منظور باید کاربرد این حرف تعریف را یاد بگیریم و بدانیم در چه مواردی از آن استفاده کنیم. حروف تعریف در زبان انگلیسی به دو دسته معین و نامعین تقسیم می‌شوند و قبل از اسم قرار می‌‌‌گیرند تا ویژگی‌های آن را مشخص کنند. برای مثال استفاده از حروف تعریف «a» و «an» قبل از اسم به ما نشان می‌دهد که اسم قابل‌شمارش است. همچنین کاربرد حرف تعریف «the» قبل از اسم می‌تواند بیانگر این باید که قبلاً درباره اسم توضیح داده شده است.

هنگام نوشتن «essay» در بخش رایتینگ آزمون آیلتس، باید به این نکته توجه داشت که پس از نوشتن متن خود، مدت زمانی (حدود ۳ تا ۵) دقیقه به «مرور و بازخوانی متن» (Proofread) اختصاص داده شود، زیرا در این صورت می‌توانیم اشتباهات متن خود را پیدا و آن‌ها را برطرف کنیم. بنابراین یکی از راه‌های کاهش اشتباهات رایج گرامری در رایتینگ آیلتس مرور متن نوشته‌ شده است.

اما کاربرد حروف تعریف در زبان انگلیسی، فقط به همین موارد محدود نمی‌شود. در آموزش‌های قبلی «فرادرس» با کاربرد انواع حروف تعریف در زبان انگلیسی به طور کامل آشنا شدیم. برای این‌که با کاربرد انواع حروف تعریف در زبان انگلیسی بیشتر آشنا شوید، مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می‌شود.

صفت‌های تفضیلی و عالی

بسیاری از داوطلبان آزمون آیلتس در تسک اول رایتینگ آکادمیک، باید برای توصیف و تحلیل داده‌ها از «صفت‌ها یا قیدهای مقایسه‌ای» (Comparative Adjectives/Adverbs) استفاده کنند. همچنین کاربرد «قیدها و صفت‌های عالی» (Superlative Adjectives/Adverbs) نیز در این بخش اهمیت زیادی دارد. بنابراین یکی از مباحث مهم در دستور زبان انگلیسی، آموختن گرامر صفت‌ها و قیدهای تفضیلی و عالی است. به مثال زیر برای تسک اول در رابطه با تحلیل «Pie Chart» توجه کنید.

The pie chart shows the amount of money that a children's charity located in the USA spent and received in one year, 2016.

Summarize the information by selecting and reporting the main features and make comparisons where relevant.

Write at least 150 words.

اشتباه گرامری رایج در رایتینگ آیلتس

Model Answer
The pie charts show the amount of revenue and expenditures in 2016 for a children’s charity in the USA. Overall, it can be seen that donated food accounted for the majority of the income, while program services accounted for the most expenditure. Total revenue sources just exceeded outgoings.

In detail, donated food provided most of the revenue for the charity, at 86%. Similarly, with regard to expenditures, one category, program services, accounted for nearly all of the outgoings, at 95.8%.

The other categories were much smaller. Community contributions, which were the second largest revenue source, brought in 10.4% of overall income, and this was followed by program revenue, at 2.2%. Investment income, government grants, and other income were very small sources of revenue, accounting for only 0.8% combined.

There were only two other expenditure items, fundraising and management and general, accounting for 2.6% and 1.6% respectively. The total amount of income was $53,561,580, which was just enough to cover the expenditures of $53,224,896.

(161 Words)

برای مطالعه بیشتر درباره صفت‌ها و قیدهای تفضیلی و عالی، می‌توانید مطالب زیر از «مجله فرادرس» را مطالعه کنید.

املای کلمه‌های انگلیسی

املای کلمه‌های انگلیسی

اشتباهاتی که به املای کلمه‌ها مربوط می‌شود، می‌تواند روی نمره شما در بخش رایتینگ تأثیر منفی داشته باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود زمانی که در حال آمادگی برای آزمون هستید و تمرین می‌کنید، به املای کلمه‌ها نیز توجه کنید و به کمک دیکشنری آن‌ها را یاد بگیرید. همچنین به املای برخی از کلمه‌هایی که پسوند به آن‌ها اضافه می‌شود، در برخی موارد تغییر می‌کند، ماننند افزودن «ing» یا «ed» به فعل.

برای جلوگیری از این نوع اشتباهات رایج گرامر در رایتینگ آیلتس بهتر است تمرین زیادی داشته باشیم و هنگام نوشتن نمونه رایتینگ‌های آیلتس، املای آن‌ها را نیز بررسی کنیم. علاوه بر این، می‌توانیم دفترچه‌ای برای خود تهیه کنیم و املای کلمه‌های دشوار یا آن‌هایی را که معمولاً اشتباه می‌نویسیم یادداشت و تمرین کنیم. در جدول زیر تعدادی از کلمه‌هایی را مشاهده می‌کنید که معمولاً زبان‌آموزان با املای نادرستی آن‌ها را می‌نویسند.

اشتباهات رایج املایی در رایتینگ آیلتس
املای درستپیشنهاد املاییاملای نادرست
accommodate, accommodationtwo cs, two msaccomodate, accomodation
achievei before eacheive
appearanceends with -anceappearence
argumentno e after the uarguement
basicallyends with -allybasicly
businessbegins with busi-buisness
calendar-ar not -ercalender
colleague-ea- in the middlecollegue

ساختار جمله

داوطلبان آزمون آیلتس باید بتوانند جمله‌هایی بسازند که معنا و مفهوم را به درستی منتقل کند. به همین منظور باید با قواعد جمله‌سازی در زبان انگلیسی آشنا باشد و ساختار کلی جمله‌ها را برای انواع زمان‌ها یاد بگیرند. این نکته در رابطه با بخش رایتینگ آزمون آیلتس اهمیت زیادی دارد، زیرا اگر از ساختارهای نادرستی استفاده شود، حتی در صورت رعایت کردن قوانین گرامری و تکنیک‌های نوشتن و انتقال درست مفهوم، بخشی از نمره خود را از دست خواهید داد.

رعایت کردن قوانین جمله‌سازی و توجه به ساختار جمله‌های انگلیسی، میزان تسلط فرد را به زبان انگلیسی نشان می‌دهد. به دو مثال زیر توجه کنید.

When will the train leave?

قطار چه زمانی حرکت می‌کند؟

I used to study math when I was a student.

وقتی دانش‌آموز بودم، ریاضی می‌خواندم.

در مثال اول از جمله پرسشی استفاده شده است. برای ساختن جمله پرسشی باید ابتدا بدانیم که چه نوع جمله پرسشی به کار رفته است و با فرمول آن آشنا شویم. در این جمله پرسشی wh، زمان آینده به کار رفته و به همین دلیل از فعل کمکی «will» استفاده شده است.

در مثال دوم، فعل جمله «used to» است که برای صحبت کرد درمورد عادت‌های گذشته به کار می‌رود. ساختار گرامر used to به این صورت است که بعد از آن فعل به شکل ساده می‌آید، بنابراین برای استفاده از این فعل، باید ابتدا با کاربرد آن در جمله آشنا شویم.

با در نظر گرفتن ساختار جمله و قوانین مربوط به آن‌ها، می‌توانیم اشتباهات رایج گرامری در رایتینگ آیلتس را به حداقل برسانیم و نمره بهتری کسب کنیم. زیرا برای ساختن جمله‌های درست انگلیسی، باید بتوانیم گرامر درستی به کار ببریم. دستور زبان، پایه و اساس یادگیری زبان انگلیسی است که با استفاده از منابع مختلف یا شرکت در کلاس‌های آموزشی می‌توانیم به مرور به آن تسلط کافی پیدا کنیم.

کتاب برای گرامر آیلتس

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره شد، بخش جداگانه‌ای برای دستور زبان در آزمون آیلتس در نظر گرفته نشده است، اما در هر یک از بخش‌ها به‌نوعی با آن سروکار داریم. به همین دلیل، در ادامه این مطلب تصمیم گرفتیم تعدادی از منابع مهم و کاربردی را برای تقویت گرامر معرفی کنیم تا به کمک آن‌ها اشتباهات رایج گرامری در رایتینگ آیلتس را به حداقل برسانیم. این منابع با توجه به تکرار مباحث گرامری در آزمون‌های قبلی آیلتس تهیه و معرفی شده‌اند.

کتاب Basic English Grammar

نویسنده این کتاب «B. Azar» است و منبع بسیار خوب و شناخته شده‌ای برای تقویت گرامر انگلیسی به شمار می‌رود. از ویژگی‌های خوب این کتاب توضیح نکته‌های گرامری به صورت درس‌ها و تمرین‌های مجزا است. همچنین برای تمامی سطوح مناسب است، زیرا نکته‌های گرامری را خیلی ساده و با مثال توضیح داده است. علاوه بر این، نسخه جدید آن مرتب به‌روزرسانی می‌شود و در دسترس همگان قرار می‌گیرد.

توضیح گرامر unless

کتاب Grammar for IELTS

کتاب «Grammar for IELTS» از سوی انتشارات کمبریج روانه بازار شده است و سطح کاملی از گرامر انگلیسی را پوشش می‌دهد که مناسب آزمون آیلتس است. در عین حال، مهارت‌ لیسنینگ را نیز تقویت می‌کند.

نویسنده این کتاب «P. Cullens» است و تسک‌های مختلفی در آن گنجانده شده که مختص تقویت مهارت ریدینگ در آزمون جنرال و آکادمیک است. همچنین توضیحات گرامری کامل و دقیقی برای بخش رایتینگ دارد. پاسخ تمرین‌ها و نمونه سؤال‌ها نیز در انتهای کتاب آمده است، بنابراین برای کسانی که قصد مطالعه به صورت خودآموز را دارند نیز می‌تواند منبع مفیدی باشد.

Learn English

کتاب Oxford Practice Grammar

این کتاب در سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته طراحی شده و برای کسانی که قصد گرفتن نمره بالای ۶٬۵ در آزمون آیلتس را دارند، توصیه می‌شود سطح متوسط و پیشرفته آن را مطالعه کنند. در این کتاب توضیحات دقیق و جامعی درباره نکته‌های گرامری داده شده و به همان نسبت، تمرین‌هایی نیز طراحی شده است.

برای مثال، زبان‌آموزان می‌توانند انواع تست‌های چهارگزینه‌ای را در رابطه با نکته‌های گرامری تمرین کنند. پاسخ آن‌ها نیز در کتاب آمده است. از دیگر ویژگی‌های کتاب «Oxford Practice Grammar» این است که زبان‌آموزان می‌توانند جمله‌ها را بشنوند، پاسخ‌‌های درست را از میان آن‌ها انتخاب کنند و سپس صدای خود را ضبط کنند. همچنین می‌توانند روند پیشرفت خود را نیز به مرور ارزیابی کنند.

کتاب گرامر آیلتس

کتاب Achieve IELTS Grammar and Vocabulary

در راستای بهبود گرامر انگلیسی و افزایش دایره لغات، کتاب «Achieve IELTS Grammar and Vocabulary»، با نکته‌های کلیدی گرامری و آموزش لغات مربوط به آیلتس، در دسترس همگان قرار دارد. همچنین تمرین‌های مفیدی در رابطه با استفاده از لغات جدید در قالب جمله و متن لحاظ شده که می‌تواند برای یادگیری مناسب باشد.

علاوه بر این، به نکته‌های مهمی در خصوص گرامر آیلتس اشاره کرده و مباحث مهم برای تقویت مهارت رایتینگ و اسپیکینگ آزمون را توضیح داده است. همچنین در بخش واژگان شامل کلمه‌های پرتکرار آزمون‌های آیلتس سال‌های قبل و کالوکیشن‌های مهم و کاربردی می‌شود. نویسنده کتاب، «Louis Harrison»، استاد زبان در کشورهای متعددی مانند انگلیس، ترکیه و مجارستان است و تجربه زیادی در تدریس مهارت‌های مختلف زبانی دارد.

کتاب Achieve IELTS Grammar and Vocabulary

کتاب Get IELTS Band 9 Grammar Secrets

برای به دست آوردن نتیجه مطلوب در تسک یک رایتینگ جنرال، باید نامه‌ای بنویسید. این کتاب به شما فرایندی سه‌مرحله‌ای جهت برنامه‌ریزی و نوشتن نامه‌ برای هر نوع موقعیت کاری و غیرکاری را نشان می‌دهد.

در این کتاب دوازده تسک مختلف آموزش داده شده است که هر یک توضیح کاملی در خصوص دستورالعمل‌ها، نمونه نامه‌ای با نمره ۹ و توضیحی در مورد نحوه دست‌یابی به نمره بالا ارائه می‌دهد.

این کتاب به شما نشان می‌دهد که چگونه نامه را شروع، سازمان‌دهی و پایان دهید، چگونه گرامر و واژگان مناسبی برای بخش رسمی و غیررسمی انتخاب کنید و چگونه محتوایی ایجاد کنید که ممتحن آیلتس را تحت تأثیر قرار دهد، حتی اگر انگلیسی شما در سطح پیشرفته‌ای نباشد.

برای هر کسی که در آزمون جنرال آیلتس شرکت می‌کند، مرحله مهمی در زندگی او محسوب می‌شود، زیرا سرنوشت و آینده او به‌نوعی به آن بستگی دارد. به همین خاطر، لازم است قبل از شرکت در آزمون به اندازه کافی برای آن آماده شوید و برای این کار به منابع مفیدی برای یادگیری نیاز دارد. «Get IELTS Band 9 Grammar Secrets» با آموزش تکنیک‌های یادگیری و نکته‌های آموزشی، مسیر درستی را پیش رو شما قرار می‌دهد.

اشتباه گرامری در رایتینگ

کتاب Cobuild English Grammar

این کتاب راهنمای ارزشمندی برای زبان انگلیسی است که امروزه در تمام مناطق جهان استفاده می‌شود. برای در نظر گرفتن تغییرات اخیر در دستور زبان، به طور کامل به روز شده است. یادداشت‌هایی درباره موقعیت‌های مختلف که معمولاً در آن نکته‌های دستوری خاصی وجود دارد، مثال‌های معتبر و اطلاعاتی در مورد تفاوت‌های کلیدی بین دستور زبان انگلیسی و آمریکایی، این کتاب را به منبع ارزشمند جهانی تبدیل کرده است. همچنین نکته‌های مهمی دارد که بر زبان انگلیسی آکادمیک و تجاری تمرکز دارند. نسحه جدید آن، زبان‌آموزان و معلمان انگلیسی را تشویق می‌کند تا در رابطه با آموزش و یادگیری گرامر، بحث و گفت‌وگو کنند.

کتاب Achieve IELTS Grammar and Vocabulary

کتاب Collins Grammar For IELTS

کتاب «Collins Grammar For IELTS» به شما کمک می‌کند تا دانش گرامر خود را برای هر چهار بخش آزمون آیلتس بهبود بخشید. از آنجایی که دستور زبان انگلیسی معیار ارزشیابی مهمی در این آزمون به شمار می‌رود و درست نوشتن یا استفاده از ساختارهای گرامری درست هنگام صحبت کردن، در افزایش نمره نهایی تأثیر بهتری خواهد داشت، استفاده از منبع مناسب برای آموختن نکته‌های گرامری مهم، امری ضروری به شمار می‌رود. این کتاب برای افرادی که قد گرفتن نمره ۶ یا بالاتر را در آزمون دارند، منبع مناسبی به شمار می‌رود.

در این کتاب، به نکته‌های گرامری مهمی برای هر چهار بخش آزمون آیلتس اشاره شده است. بدین صورت که هر یک از درس‌ها با نکته‌های گرامری شروع می‌شود و در ادامه به کمک مثال توضیح داده شده است. در انتهای هر درس، بخشی به عنوان نمونه تمرین‌های آزمون لحاظ شده که دانش گرامری و مهارت‌های لازم برای آزمون را توضیح می‌دهد. همچنین نمونه آزمون‌های آیلتس سال قبل نیز آورده شده است و راهکارها و تکنیک‌های لازم برای بهبود نمره آیلتس ارائه شده است.

اشتباهات گرامری در آیلتس

نکات مهم درباره بهبود گرامر آیلتس

داوطلبان آزمون آیلتس که قصد گرفتن نمره خوبی در آزمون دارند، باید قبل از هر چیز بتوانند تسلط کافی بر گرامر و مهارت‌های زبانی داشته باشند. به همین دلیل، برای کسانی که سطح زبان بالایی ندارد، توصیه می‌شود که از سطوح ابتدایی شروع به یادگیری دستور زبان انگلیسی کنند.

با درک قوانین ساده، می‌توان به مرور قوانین پیچیده‌تری را نیز یاد گرفت و از آن‌ها هنگام نوشتن یا صحبت کردن استفاده کرد. همچنین می‌توان بخش‌های لیسنینگ و ریدینگ را نیز بهتر درک کرد. به منظور تقویت گرامر انگلیسی برای آزمون آیلتس و کاهش اشتباهات رایج گرامری در رایتینگ آیلتس در ادامه این مطلب به نکات مهمی اشاره شده است.

  • از انواع زمان‌های انگلیسی استفاده کنید. کاربرد درست زمان‌های انگلیسی در گفت‌وگوهای روزمره و در نوشتن متون رسمی یا غیررسمی، می‌تواند میزان تسلط فرد را بر زبان انگلیسی نشان دهد. به همین خاطر توصیه می‌کنیم راهکارهای لازم برای یادگیری زمان‌ها در زبان انگلیسی را یاد بگیرید و به طور پیوسته تمرین کافی داشته باشید تا به مرور بتوانید از آن‌ها در موقعیت‌های درستی بهره ببرید.
  • هنگام نوشتن یا صحبت کردن سعی کنید از جمله‌های مجهول نیز استفاده کنید. به طور مداوم تمرین کنید تا ساختارهای مجهول را به خوب یاد بگیرید و در جمله‌های خود به راحتی و به درستی به کار ببرید. البته این را هم در نظر داشته باشید که در هر شرایطی نمی‌توانید از مجهول استفاده کنید، به همین دلیل ابتدا به اندازه کافی بر آن تسلط داشته باشید تا هنگام استفاده از آن دچار اشتباه گرامری نشوید.
  • از افعال کمکی وجهی نباید زیاد استفاده کنید. افعال کمکی وجهی مانند «can» یا «might»، بیشتر برای نشان دادن احتمالات به کار می‌روند و اگر بخواهیم در اسپیکینگ یا رایتینگ آیلتس از آن‌ها زیاد استفاده کنیم، چندان جالب نخواهد بود. بهتر است بیشتر از فعل‌هایی کمک بگیریم که قطعیت بیشتری را نشان می‌دهند، مانند «must».
  • از حرف تعریف و صفت‌ها به درستی استفاده کنید. کاربرد صفت در جمله می‌تواند آن را زیباتر جلوه دهد و از طرفی سطح نوشته یا مکالمه شما را بالاتر ببرد. برای مثال، جمله «She's wearing a dress» می‌تواند با اضافه شدن صفت به «She's wearing a long blue dress » تغییر کند که هم جزئیات بیشتری را به مخاطب نشان می‌دهد و هم در مجموع شکل زیباتری به خود می‌گیرد.
  • هنگام صحبت کردن یا نوشتن از جمله‌های معنادار استفاده کنید. سعی کنید جمله‌های کلیشه یا جمله‌هایی که مفهوم را به وضوح منتقل نمی‌کنند، به کار نبرید. یکی از اشتباهات زبان‌آموزان به همین مسئله خلاصه می‌شود. در واقع، عده‌ای تصور می‌کنند اگر از گرامر سطح بالاتر و جمله‌های پیچیده‌تری کمک بگیرند، نمره بهتری کسی خواهند کرد، اما واقعیت این است که هر چقدر جمله پیچیده‌تر و نامفهوم‌تر باشد، نتیجه عکس خواهد داشت. اگر بتوانید به کمک جمله‌های ساده و معنادار، منظور خود را به مخاطب القا کنید، در آن صورت به هدف خود رسیده‌اید.
اشتباهات رایج گرامری در آیلتس

سوالات متداول درباره گرامر آزمون آیلتس

در ادامه این بخش سعی کرده‌ایم به تعدادی از سؤال‌های رایج درباره گرامر آزمون آیلتس پاسخ دهیم.

چگونه گرامر رایتینگ آیلتس را تقویت کنیم؟

برای تقویت گرامر و آمادگی در رایتینگ آزمون آیلتس، به نکته‌های زیر توجه داشته باشید.

  • از زمان‌های انگلیسی به درستی استفاده کنید.
  • از گرامر مجهول در جمله‌های خود استفاده کنید.
  • از «افعال کمکی وجهی» (Modal Verbs) زیاد استفاده نکنید.
  • از حرف تعریف و صفت مناسب استفاده کنید.
  • از حرف اضافه مناسب در جمله‌های خود استفاده کنید. برای این منظور بهتر است کاربرد حروف اضافه در انگلیسی را یاد بگیرید.

سطح گرامر آزمون آیلتس چقدر است؟

آزمون آیلتس بخش جداگانه‌ای برای ارزیابی دستور زبان ندارد، اما در تمام بخش‌ها به سطح متوسطی از گرامر نیاز است تا بتوانیم نمره دلخواهی کسب کنیم. بنابراین، برای افرادی که سطح گرامر مناسبی ندارند، توصیه می‌شود قبل از آمادگی در آزمون آیلتس، ابتدا دوره‌های ترمیک زبان انگلیسی را بگذرانند تا زبان انگلیسی آن‌ها به سطح مطلوبی برسد. سپس با تکنیک‌های هر بخش از سؤال‌ها آشنا شوند.

برای آزمون آیلتس چه بخش‌هایی از دستور زبان نیاز است؟

به طور کلی، برای کسب نمره ۷ به بالا در آزمون آیلتس، لازم است گرامر زبان انگلیسی در سطح متوسط یا پیشرفته باشد و تقریباً به تمامی نکته‌های آن تسلط داشته باشیم. اما به طور ویژه می‌توان گفت که برای موارد زیر بهتر است آمادگی کافی پیدا کنید.

  • «زمان حال ساده» (Present Simple tense)
  • «زمان گذشته» (Past Simple Tense) و «حال کامل» (Present Perfect Tense)
  • «حالت مجهول» (Passive Voice)
  • «افعال کمکی وجهی» (Modal Auxiliary Verbs)
  • «حرف تعریف معین و نامعین» (Articles)
  • «صفت‌های مقایسه‌ای» (Comparative Adjectives)

راه کاهش اشتباهات رایج گرامری در رایتینگ آیلتس چیست؟

برای برطرف کردن اشتباهات گرامری خود بهتر است از زبان انگلیسی ساده‌ای استفاده کنید، یعنی اگر سطح گرامر خیلی خوبی ندارید، از ساختارهای پیچیده کمتری کمک بگیرید یا کلمه‌های سنگین و غیرکاربردی به کار نبرید. همچنین موقع صحبت کردن، بهتر است زیاد تند صحبت نکنید، زیرا هم ممتحن ممکن است به خوبی متوجه شما نشود و هم درصد خطا کردن بیشتر خواهد شد.

اگر نمی‌دانید چطور از کلمه یا عبارتی استفاده کنید، بهتر است کلاً آن را نادید بگیرید و از لغت یا اصطلاح جایگزینی برای آن کمک بگیرید. موقع نوشتن سعی کنید پس از اتمام کار، چند دقیقه‌ای صرف خواندن دوباره متن خود کنید تا در صورت لزوم اشتباهات خود را برطرف کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب، انواع اشتباهات رایج گرامری در رایتینگ آیلتس توضیح داده شد و به کمک مثال مورد بررسی قرار گرفت. همچنین به نکته‌های مهمی در خصوص رفع این اشتباه‌ها اشاره شد. در انتها به تعدادی از سؤال‌های متداول در خصوص آزمون رایتینگ آیلتس پاسخ داده شد. در کل، برای کسب نمره خوب در رایتینگ آیلتس، لازم است اشتباهات گرامری خود را به حداقل برسانیم و برای این کار، یکی از روش‌های مؤثر آشنایی با اشتباهات رایج گرامری در رایتینگ آیلتس است. با دانستن این موارد، می‌توانیم به مرور آن‌ها را رفع کنیم و در نهایت به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنیم.

به طور خلاصه می‌توانیم اشتباهات رایج گرامری در رایتینگ آیلتس را به صورت زیر تعریف کنیم.

  • استفاده از «شکل کوتاه فعل» (Contractions) مانند «can't» یا «don't» به‌جای «cannot» و «do not».
  • نوشتن اعداد انگلیسی به صورت رقم:

Incorrect: Recent research shows that only 2 out of 10 individuals around the world today do not have mobile phones.
∗∗∗
Correct: Recent research shows that only two out of ten individuals around the world today do not have mobile phones.

  • استفاده از علامت ویرگول بین دو جمله کامل و مستقل:

Incorrect: This is because more ways of communication are now available, people are now being connected through mobile phones and a range of network devices.
∗∗∗
Correct: This is because more ways of communication are available and people are being connected through mobile phones and a range of network devices.

  • افزودن «s» یا «es» به اسم‌های غیر قابل‌شمارش:

Incorrect: Recent researches have shown…

Correct: Recent research has shown…

∗∗∗

Incorrect: Three advices I would give…

Correct: Three pieces of advice I would give…

∗∗∗

Incorrect: A number of information shows…

Correct: A lot of information shows…

  • استفاده نادرست از حرف تعریف «the» قبل از اسم:

Incorrect: the Germany, the governments around the world

Correct: Germany, governments around the world

  • استفاده از مثال‌های شخصی در «essay»:

Incorrect: “My parents frequently work late in order to make ends meet, and this has a big impact on the amount of time I get to communicate with them.”
∗∗∗
Correct: “Many parents today are working longer hours in order to sufficiently provide for their children, which is having an enormous impact on the amount available time for face to face communication.”

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «راهنمای آزمون های زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Leap Scholar‌MagooshLexicoTed-IELTS
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *