پروژه های ارز دیجیتال متاورس — معرفی ۱۰ رمزارز برتر

۹۸۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۳ دقیقه
پروژه های ارز دیجیتال متاورس —  معرفی ۱۰ رمزارز برتر

با تغییر نام شرکت فیسبوک به متا و تمرکز این شرکت بر حوزه متاورس، بیشتر پروژه‌های ارز دیجیتال متاورس با رشد شدید همراه شدند. اگرچه متاورس واژه جدیدی نیست و تاریخچه آن به بیش از 30 سال پیش برمی‌گردد اما، استفاده از آن در حوزه ارزهای دیجیتال نسبتا جدید است. در این مقاله، ابتدا نقش بلاک چین را در پروژه‌ های متاورس به طور کامل بررسی می‌کنیم سپس، به بررسی انواع ارز دیجیتال متاورس موجود در بازار رمزارزها می‌پردازیم.

متاورس چیست ؟

«متاورس» (Metaverse) به معنی دنیایی فراتر از دنیای واقعی موجود است که در آن، بسیاری از محدودیت‌های موجود در دنیای واقعی رفع شده است. متاورس با استفاده از علوم و تکنولوژی‌های جدید مانند «واقعیت افزوده»، «واقعیت مجازی»، «هوش مصنوعی» و «بلاک چین» دنیای مجازی ارائه می‌کند که در آن افراد می‌توانند به صورت آواتارهای سه‌بعدی حضور پیدا کرده و فعالیت‌های مختلفی به همراه دوستان خود انجام دهند.

دنیای متاورس، تلفیقی از دنیای واقعی و تخیلی است که با استفاده از سنسورها و هدست‌های مختلف، حس واقعیِ بودن در یک مکان خیالی و تجربه‌های واقعی را به کاربران می‌دهد. متاورس را می‌توان بخشی از پروژه‌‌های بلاکچینی وب 3 در نظر گرفت. برای مطالعه بیشتر در مورد پروژه‌های ارز دیجیتال وب 3 معروف مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

در پروژه های ارز دیجیتال متاورس سه ویژگی اصلی وجود دارد که آن‌ها را از فضای مجازی موجود در شبکه‌های اجتماعی متفاوت می‌کند. ویژگی اول یعنی «حضور» (Presence) به این معنی است که وقتی افراد در فضای متاورس فعالیت می‌کنند باید احساس بودن در فضای ایجاد شده در متاورس را داشته باشند و بتوانند اتفاقاتی که در آن رخ می‌دهد را لمس کنند. ویژگی دوم متاورس، ویژگی حیاتی «تعامل‌پذیری» (interoperability) است. این ویژگی بیانگر این است که دنیاهای مختلف ساخته شده در متاورس باید با یکدیگر تعامل داشته باشند تا افراد بتوانند با استفاده از کمترین امکانات و هزینه، بیشترین بهره را از امکانات دنیای مجازی ببرند.

سومین ویژگی پروژه‌های ارز دیجیتال متاورس «استانداردسازی» (Standardization) است که هدف آن، ایجاد استانداردهایی برای ساخت تجهیزات و برنامه‌ها است تا ویژگی تعامل‌پذیری بین اجزای مختلف موجود در دنیای متاورس فراهم شود. بدون وجود استانداردهای مشخص، توسعه متاورس امکان‌پذیر نخواهد بود. برای مطالعه بیشتر در مورد متاورس، ویژگی‌ها و کاربردهای آن مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

تعریف متاورس

نقش بلاک چین در پروژه های ارز دیجیتال متاورس

واژه متاورس اولین بار در سال 1992 در رمان «تصادف در برف» (Snow Crash) نوشته «نیل استفنسون» (Neal Stephenson) مطرح شده است. از آن زمان تا عصر حاضر، پیشرفت‌های شگرفی در این حوزه ایجاد شده است. بازی‌های واقعیت افزوده و مجازی، تالارهای گفت‌و‌گو، سایت‌های بازدید مجازی، هدست‌های مخصوص فضای متاورس، عینک‌های واقعیت افزوده و بسیاری از پروژه‌های دیگر در طی این سال‌ها حول متاورس شکل گرفته‌اند. با این وجود، تا همین اواخر دنیای متاورسی که بیشتر افراد جهان بتوانند در آن حضور فعالانه داشته باشند تنها در حد یک ایده مطرح بود.

ابداع و ارائه تکنولوژی بلاک چین توسط ساتوشی ناکاموتو به دنیا، مقیاس فعالیت در این حوزه را دگرگون کرد. بلاک چین یک سیستم غیرمتمرکز و توزیع شده است که ثبت و انتقال اطلاعات را بدون حضور واسطه امکان‌پذیر می‌کند. در کنار این ویژگی، ویژگی‌هایی مثل حفظ امنیت اطلاعات، حفظ حریم شخصی، ایجاد یک سیستم اقتصادی سریع و کارآمد از جمله دیگر ویژگی‌های بلاک چین هستند که با وجود آن‌ها، ایجاد دنیای متاورس ممکن شده است. در ادامه به بررسی این ویژگی‌ها و تاثیر آن‌ها در دنیای متاورس می‌پردازیم.

تشخیص هویت در پروژه های ارز دیجیتال متاورس

یکی از مباحث مهم در متاورس، تعریف هویت برای افراد و اشیا و نگهداری امن این هویت است. در دنیای واقعی هر کشوری با صدور کارت‌های شناسایی این کار را انجام می‌دهد که البته بسیاری از این کارت‌ها از طرف کلاهبرداران جعل می‌شود. در فضای متاورس که سیستم مرکزی مسولیت فعالیت‌ها را بر عهده ندارد، هویت اشخاص و افراد باید توسط سسیستم به صورت خودکار ایجاد و امنیت آن نیز در مقابل تبهکاران حفظ شود.

بلاک چین می‌تواند با «توکن‌های غیرقابل معاوضه» (Non-fungible Token | NFT) آواتارهای سه‌بعدی هر شخص یا شی را به صورت منحصر به فرد تعریف کند و با توجه به امنیت بالای بلاک چین در برابر هکرها، امکان دستبردزدن به آن‌ها نیز وجود نداشته باشد. امروزه در بسیاری از پروژه های ارز دیجیتال متاورس مالکیت زمین، شخصیت‌های مجازی و کالاها توسط NFTها انجام می‌شود. با توجه به قابل معامله بودن این توکن‌ها، امکان انتقال مالکیت دارایی به دیگران نیز وجود دارد. بنابراین، مالک زمین یا هر شی دیگری در پروژه ارزهای دیجیتال متاورس، کسی است که توکن مورد نظر را در کیف پول خود دارد.

حفظ حریم خصوصی در پروژه های ارز دیجیتال متاورس

یکی از دلایل اصلی ایجاد «بیت‌کوین» این است که سازمان‌های متمرکز و دولت‌ها از قدرتی که در کنترل و مدیریت فعالیت‌ها دارند سواستفاده می‌کنند. اگرچه نمود اصلی این مساله در بانک‌ها است که با چاپ پول، از ارزش دارایی‌های افراد می‌کاهند اما نمونه‌های سازمانی آن را می‌توان در مالکیت داده‌ها توسط شرکت‌های بزرگ اداره کننده شبکه‌های اجتماعی دید. این سازمان‌ها تقریبا به تمامی اطلاعات شخصی و خصوصی شما دسترسی دارند و از آن می‌توانند برای مقاصد مختلف استفاده کنند.

در بلاک چین، راهکارهای زیادی برای حفظ حریم خصوصی ارائه شده است. «پرایوسی کوین‌ها» (Privacy Coins) که یکی از انواع ارز دیجیتال هستند به طور کامل هویت ارسال‌کننده و دریافت‌کننده پیام را ناشناس می‌کنند. اگرچه این کوین‌ها بیشتر در حوزه مالی فعال هستند و به همین دلیل به عنوان ارزهایی برای فعالیت‌های غیرقانونی و خلافکارانه شناخته می‌شوند اما با استفاده از الگوریتم‌های استفاده شده در این ارزهای دیجیتال می‌توان اطلاعات و پیام‌های شخصی افراد را ناشناس کرد. در این صورت دیگر کسی قادر به ردیابی پیام‌های شخصی شما نخواهد بود.

البته این به این معنی نیست که همه اطلاعات در فضای متاورس قرار است به صورت خصوصی انتقال پیدا کند. در بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی نیاز است که اطلاعات کاملا شفاف و واضح باشد که رمز ارزها می‌توانند در این زمینه نیز کاملا کاربردی باشند چرا که اطلاعات ذخیره شده در بلاک چین قابل تغییر نیست و می‌توان به راحتی کلیه پیام‌های دریافتی و ارسالی هر شخص را مشاهده کرد. با این توضیحات، بلاک چین در مواقع لزوم می‌تواند هم برای حفظ حریم خصوصی و هم برای ایجاد شفافیت استفاده شود.

حریم خصوصی در متاورس

تامین سیستم اقتصادی برای پروژه های متاورس

یکی از نقش‌های مهم بلاک چین و ارزهای دیجیتال در متاورس، تامین سیستم اقتصادی غیرمتمرکز برای آن است. برای این‌که دنیای متاورس از سمت کاربران زیادی مورد استقبال قرار بگیرد باید فعالیت و بازی در آن معنادار باشد و افراد بتوانند با شرکت در این فعالیت‌ها پاداش دریافت کنند. بازی‌های سنتی رایانه‌ای اگرچه بالا رفتن سطح بازی را به عنوان انگیزه‌ای برای بازیکنان در نظر گرفته‌اند اما تلاش‌های اخیر نشان داده که انگیزه‌های مالی، تاثیر بیشتری برای فعالیت کاربران دارد. علاوه بر بازی، در سایر زمینه‌ها نیز متخصصان در صورتی حاضر به ارائه خدمات می‌شوند که در ازای آن دریافتی داشته باشند.

سیستم مالی سنتی و بانکی از این جهت که به صورت متمرکز مدیریت می‌شوند برای این کار مناسب نیستند. دلیل این امر این است که حجم تراکنش‌های انجام شده در متاورس مورد انتظار، بسیار بیشتر از حجم تراکنش‌های مالی فعلی خواهد بود که سیستم‌های مرکزی، نمی‌توانند آن‌ها را پشتیبانی کنند. از طرفی، امنیت سیستم‌های متمرکز برای حفظ اطلاعات نیز همیشه با اما و اگر روبه‌رو است و هزینه‌های مالی و زمانی انجام تراکنش‌ها در این سیستم‌ها بسیار بالا است. بنابراین، استفاده از یک سیستم غیرمتمرکز برای ایجاد سیستم مالی و ثبت و تایید تراکنش آن‌ها در فضای متاورس بسیار مهم است.

به عنوان مثال، فرض کنید شما قصد خرید زمین در متاورس را دارید. برای انجام این کار به راحتی در سایت متاورس زمین‌ها را با قیمت مشاهده می‌کنید و در صورت مناسب بودن شرایط، با استفاده از قراردادهای هوشمند با انتقال مبلغ ارز دیجیتال مورد نظر، زمین را خریداری می‌کنید. با مقایسه این موضوع با خرید خانه در دنیای واقعی می‌توانید به کارایی بلاک چین پی ببرید. در دنیای واقعی سیستم‌های متمرکز  برای ایجاد اعتماد بین خریدار و فروشنده فعالیت می‌کنند که کار با آن‌ها هزینه‌بر و کند است در حالی که این اعتماد در بلاک چین با استفاده از قراردادهای هوشمند و به صورت اتوماتیک ایجاد می‌شود.

تامین سیستم پردازش و فضای ذخیره ‌سازی

در دنیای امروز که بر پایه تکنولوژی بنا نهاده شده است، سیستم‌های قوی محاسباتی برای پردازش اطلاعات و فضای ذخیره‌سازی عظیم برای نگه‌داری آن‌ها نیاز است. در دنیای متاورس که افراد و اشیا به صورت سه‌بعدی فعالیت می‌کنند حجم اطلاعات بیشتر از گذشته خواهد بود. شرکت‌های متمرکز، توانایی گردآوری این حجم از سخت‌افزارهای حافظه و محاسباتی را ندارند. بهترین روش برای حل این مشکل، استفاده از سیستم توزیع شده بلاک چین است.

بلاک چین‌ها برای فعالیت خود می‌توانند سیستم‌های محاسباتی و حافظه کاربران را در اختیار گرفته و از آن برای انجام فعالیت‌ها استفاده کنند. کاربرانی که در این سیستم سخت‌افزارهای خود را به اشتراک می‌گذارند از طرف شبکه پاداش دریافت می‌کنند و این مساله منجر به ایجاد یک سیستم غیرمتمرکز و امن برای پردازش و ذخیره اطلاعات می‌شود. ارزهایی مثل «بیت‌کوین» و «لایت‌کوین» از توان پردازشی افراد برای ثبت و تایید تراکنش‌ها استفاده می‌کنند. در بلاک چین‌های جدید احتمالا این توان پردازشی برای حل مسائل واقعی استفاده خواهد شد. پروژه‌های «فایل‌کوین» و «بیت‌تورنت» نیز از جمله ارزهای دیجیتال معروف در حوزه به اشتراک‌گذاری حافظه هستند.

ارائه قابلیت تعامل‌پذیری به متاورس

در سیستم‌های سنتی، تعامل پذیری مساله حیاتی است و برای تعامل‌پذیر کردن دو سیستم انرژی و هزینه زیادی نیاز است. پروژه‌های ارز دیجیتال با وجود این‌که هر کدام فعالیت مستقل خود را دارند اما در صورت لزوم، می‌توانند با دیگر بلاک چین‌ها تعامل داشته باشند. بسیاری از پروژ‌ه‌های بلاک چین نسل سوم از این ویژگی برخوردار هستند. همانطور که در بخش متاورس چیست گفته شد، تعامل‌پذیری یکی از ویژگی‌های اصلی متاورس است و بدون آن امکان گسترش متاورس وجود ندارد. بنابراین، بلاک چین یک جز جدایی‌ناپذیر از متاورس خواهد بود.

پروژه های ارز دیجیتال متاورس

برای تحقق نسخه کاملی از دنیای متاورس، هنوز زمان قابل توجهی باید صبر کنیم اما هم‌اکنون نیز برخی از پروژه‌های بلاک چینی در حوزه متاورس فعال هستند و نمونه‌هایی از متاورس را در بستر خود ایجاد کرده‌اند. بسیاری از این پروژه‌ها در حوزه بازی‌های رایانه‌ای فعال هستند. در این بخش می‌خواهیم به بررسی اجمالی معروف‌ترین پروژه های ارز دیجیتال متاورس بپردازیم.

شما می‌توانید از سایت‌های مختلفی مانند «کوین‌مارکت‌کپ» و «کوین‌جکو» برای مشاهده فهرست ارزهای دیجیتال متاورس استفاده کنید. برای این کار کافی است از بخش «Categories» این دو سایت گزینه «Metaverse» را انتخاب کنید. در حال حاضر بیش از 140 پروژه ارز دیجیتال متاورس در کوین‌مارکت‌کپ فهرست شده که در تصویر زیر می‌توانید پروژه‌های برتر آن را بر اساس ارزش بازار مشاهده کنید.

پروژه های ارز دیجیتال متاورس در کوین مارکت کپ
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، بر روی آن کلیک کنید.

ارز دیجیتال متاورس دیسنترالند

پروژه ارز دیجیتال متاورس «دیسنترالند» (Decentraland) رتبه اول پروژه های متاورس را از نظر ارزش بازار در اختیار دارد. دیسنترالند، یک پلتفرم واقعیت مجازی است که بر بستر اتریوم ساخته شده است و کاربران می‌توانند در آن ابزارها و محتواهای گوناگون را خلق کنند یا از خرید و فروش آن‌ها به کسب درآمد بپردازند. این بازی مبتنی بر داشتن زمین در فضای بازی است و مالکیت زمین‌ها به طور کامل در اختیار بازیگران است و در بلاک چین شبکه نگهداری و ذخیره می‌شود.

مالک زمین می‌تواند مشخص کند که در زمینی که دارد چه محتوایی منتشر شود. این زمین‌ها با مختصات دکارتی (x,y) مشخص می‌شوند و محتواهای منتشر شده می‌تواند تصاویر سه‌بعدی ثابت یا سیستم‌های تعاملی مانند انواع بازی‌ها باشد. کاربران می‌توانند از زمین دیگران بازدید کرده و از محتوایی که در اختیار آن‌ها گذاشته‌ شده است، استفاده کنند.

در متاورس دیسنترالند دو نوع توکن وجود دارد. توکن نوع اول که با نام «Land» مشخص است یک رمزارز غیرقابل معاوضه، قابل انتقال و کمیاب است که مالکیت زمین‌ها را نشان می‌دهد و در یک «قرارداد هوشمند» (Smart Contract) اتریوم ذخیره شده است. این توکن‌ها مبتنی بر استاندارد «ERC721» هستند که استاندارد شبکه اتریوم برای ساخت توکن‌های غیرقابل معاوضه است. نوع دوم توکن‌های دیسنترالند، توکن‌های قابل معاوضه «Mana» مبتنی بر استاندارد «ERC20» اتریوم هستند که برای خرید و فروش زمین و سایر کالاها و خدمات در بستر دیسنترالند استفاده می‌شوند.

بر خلاف بسیاری از دنیاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی که به صورت متمرکز توسط سازمان‌های خاصی مدیریت می‌شوند، دیسنترالند از طریق «سازمان خودگردان غیرمتمرکز» (Decentralized Autonomous Organization | DAO) مدیریت می‌شود. در این سیستم هیچ یک از اعضا حق تغییر قوانین نرم‌افزار، محتویات زمین و پارامترهای اقتصادی ارز شبکه را ندارند و هیچ‌کس نمی‌تواند از دسترسی دیگران به متاورس جلوگیری کند.

برای پیشبرد فعالیت‌ها در سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز، از سیستم رای‌گیری استفاده می‌شود. دارندگان توکن‌های مانا با قفل کردن ارزهای خود در شبکه دیسنترالند می‌توانند به ازای هر مانا که قفل می‌کنند یک حق رای برای تایید یا رد پروپوزال‌های طراحی شده داشته باشند. دارندگان زمین بدون این‌که توکن‌های غیرقابل معاوضه خود را قفل کنند به ازای هر زمین دو هزار حق رای خواهند داشت.

ارز دیجیتال متاورس دیسنترالند

ارز دیجیتال متاورس اکسی اینفینیتی

«اکسی اینفینیتی» (Axie infinity) یک بلاک چین مبتنی بر پروتکل‌های شبکه اتریوم است که در سال 2018 تاسیس شد. این بازی، مشابه بازی معروف واقعیت افزوده «پوکمون» است و در آن کاربران به تربیت موجوداتی به نام «اکسی» می‌پردازند تا از آن‌ها برای رقابت با سایر «اکسی‌ها» استفاده کنند. پرورش اکسی‌ها به صرف زمان زیادی نیاز دارد. بنابراین، در صورتی که شما حوصله و وقت لازم برای پرورش آن‌ها را ندارید می‌توانید یک اکسی پرورش یافته از بازار توکن‌های NFT این بازی خریداری کنید.

به طور کلی سه نوع توکن در این پروژه ارز دیجیتال متاورس وجود دارد. توکن‌های نوع اول با استاندارد «ERC721» ساخته شده‌اند. بنابراین توکن‌های غیرقابل معاوضه هستند که نشان‌دهنده اکسی‌ها می‌باشند. توکن دوم این شبکه «AXS» است که تقریبا نقشی مشابه با ارز دیجیتال مانا دارد. از این توکن برای خرید و فروش اکسی‌ها و همچنین استیک‌کردن و رای‌دهی در توسعه شبکه استفاده می‌شود. توکن «SLP» توکن سوم متاورس اکسی است که از بازی کردن به دست می‌آید و برای رشد اکسی‌ها از آن استفاده می‌شود.

قدرت اکسی‌ها در مبارزات ناشی از چهار ویژگی «سلامت» (Health)، «روحیه» (Morale)، «مهارت» (Skill) و «سرعت» (Speed) است و بر اساس این پارامترها و این‌که چه کسی اولین ضربه را وارد کرده این پارامترها مهم هستند. برای شروع این بازی شما باید کیف پول مخصوص این شبکه به نام «Ronin» را نصب کنید. سپس با ارسال اتریوم به این شبکه و خرید سه اکسی می‌توانید بازی را شروع کنید. البته راه‌حل‌هایی برای اجاره اکسی‌ها نیز وجود دارد که می‌توانید از طریق آن‌ها وارد بازی شوید.

ارز دیجیتال متاورس اکسی

ارز دیجیتال متاورس سندباکس

پروژه ارز دیجیتال «سندباکس» (Sandbox) از جمله پروژه‌هایی است که با تغییر نام «فیسبوک» به «متا» توانست رشد زیادی را در مدت زمان کم تجربه کند. قیمت این ارز دیجیتال در طی یک ماه  از 1/5 دلار به بیش از 8 دلار رسید و هم‌چنان نیز بسیاری از افراد به رشد قیمتی آن امیدوار هستند.  سندباکس یک دنیای مجازی است که در آن افراد می‌توانند بازی کنند، مالک زمین باشند یا با ساخت ابزارهای مختلف، آن‌ها را به دیگران بفروشند.

اکوسیستم بازی سندباکس از سه محصول یکپارچه تشکیل شده است که درکنار هم یک فضای متاورس کاملا غیرمتمرکز و ساخته شده توسط کاربران را ایجاد می‌کند. محصول اول «Voxel Editor» نام دارد که به آن «VoxEdit» نیز گفته می‌شود. این محصول یک ابزار مدل‌سازی سه‌بعدی است که به کاربران امکان ساخت شخصیت‌ها، حیوانات، ابزارها و سایر اشیا را به صورت سه‌بعدی ارائه می‌کند. این ابزارها قابلیت تحرک دارند و کاربران می‌توانند آن را به پلتفرم بازی سندباکس برده و به دارایی‌های بازی تبدیل کنند.

محصول دوم پروژه متاورس سندباکس، یک بازار خرید و فروش توکن (Marketplace) است که در آن کاربران می‌توانند آثار ساخته شده خود در «VoxEdit» را به فروش برسانند. توکن‌‌های ساخته شده در «VoxEdit» توکن‌های غیرقابل معاوضه هستند که با استانداردهای «ERC-1155» یا «ERC-721» اتریوم ساخته می‌شوند. امکان فروش هر نوع از این توکن‌ها در بازار مبتنی بر وب سندباکس وجود دارد.

اصلی‌ترین محصول سندباکس، ابزار «بازی‌ ساز» (GAME MAKER) است. هر شخص که در پلتفرم سندباکس دارایی دارد (دارایی ممکن است در ابزار مدل‌سازی پروژه توسط شخص ساخته شده باشد یا کاربر آن را از بازار خریده باشد) می‌تواند از این ابزار برای ورود به بازی استفاده کند. زمانی که دارایی‌ها در ابزار بازی‌ساز قرار می‌گیرند، کاربران می‌توانند آن‌ها را در داخل زمین‌های بازی که توکن‌های غیر قابل معاوضه هستند قرار دهند و از آن‌ها برای مقاصد مختلف استفاده کنند. توجه داشته باشید که کاربر باید زمین‌ها را خریداری کند سپس دارایی‌های خود را به آن منتقل کند.

کاربران می‌توانند زمین خود را با دارایی‌های که درست کرده‌اند، تزئین کنند. علاوه بر این، با استفاده از ابزارهای بصری موجود در بخش بازی ساز، کاربران می‌توانند سازوکارهای بازی و سرگرمی مختلفی را با اختصاص ویژگی‌های از پیش تعیین شده برای دارایی‌های خود ایجاد کنند. به این ترتیب، در سندباکس زمین از یک کالای تزئینی به محیط پویایی برای بازی تبدیل می‌شود.

با این توضیحات می‌توان گفت به طور کلی سه نوع دارایی ارز دیجیتال در سندباکس وجود دارد. نوع اول دارایی‌ها، زمین‌ها هستند که هر کدام از آن‌ها یک  توکن NFT با استاندارد «ERC-721» است و در بازارهای NFT معامله می‌شود. نوع دوم دارایی‌ها مربوط به توکن‌های غیرقابل معاوضه ساخته شده در «VoxEdit» هستند که می‌توان آن‌ها را در زمین‌ها استفاده کرد یا در بازار به فروش رساند. نوع سوم دارایی، ارز دیجیتال سندباکس با نماد «Sand» است که برای پرداخت‌های شبکه و رای‌دهی به پروپوزال‌های جدید از طریق استیکینگ استفاده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پروژه متاورس سندباکس، مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

متاورس سندباکس

ارز دیجیتال متاورس انجین

پروژه ارز دیجیتال متاورس «انجین» (Enjin) یک بستر نرم‌افزاری است که به توسعه‌دهندگان امکان تولید و مدیریت کالاهای مجازی را در بلاک چین اتریوم ارائه می‌کند. این پروژه با مدیریت ساخت، نگهداری و انتقال آیتم‌های بازی با استفاده از فناوری بلاک چین، هزینه ایجاد این آیتم‌ها را کاهش می‌دهد و از کلاهبرداری‌هایی که در انتقال کالاهای درون بازی و کلکسیون‌های موجود رخ می‌دهد جلوگیری می‌کند.

برای رسیدن به این هدف، انجین کیت‌های توسعه نرم‌افزاری ارائه کرده است که امکان ساخت دارایی‌های دیجیتال بر بستر شبکه اتریوم و انتقال آن‌ها به بازی‌ها و نرم‌افزارهای مختلف را برای کاربران فراهم می‌کند. ویژگی‌های دارایی‌های ساخته شده در این برنامه قابل تنظیم است تا با پلتفرم‌های مختلف مطابقت داشته باشند. این دارایی‌ها در قراردادهای هوشمند ثبت می‌شوند بنابراین، از مزایای ارز دیجیتال یعنی سرعت، امنیت و هزینه کم‌تر در انتقال برخوردار هستند.

ارز اصلی مورد استفاده در پلتفرم انجین، ارز دیجیتال انجین با نماد «ENJ» است که برای خرید و فروش دارایی‌ها استفاده می‌شود و ارزش اقلام بر اساس این ارز دیجیتال تعیین می‌شود. برای ایجاد آیتم‌ها در پروژه انجین، توسعه‌دهندگان باید مقداری ارز انجین خریداری کنند و با استفاده از آن‌ها در بستر شبکه، آیتم‌های خود را بسازند و آن‌ها را به بازیکنان بفروشند. بازیکنان می‌توانند از این آیتم‌ها در بازی استفاده کنند. همچنین امکان مبادله آیتم‌ها با دیگران و خرید و فروش آن‌ها برای کاربران بازی‌ها نیز وجود دارد.

آیتم‌های ساخته شده درون بازی‌ها بیشتر از نوع توکن‌های غیرقابل معاوضه با استاندارد «ERC-1155» هستند. در اصل می‌توان گفت، انجین محلی برای ایجاد NFTها است که می‌توانند در بازی‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. «شبکه انجین» یکی از بخش‌های مهم این پروژه است که از طریق آن کاربران می‌توانند وب‌سایت‌ها و کلن‌های خود را بسازند و در آن‌ها با یکدیگر حرف بزنند و فروشگاه‌های اقلام بازی ایجاد کنند.

انجین اگر‌چه به خودی خود یک متاورس نیست و بازی مخصوص به خود را ندارد اما این پروژه زمینه‌ای فراهم کرده است تا بسیاری از توسعه‌دهندگان متاورس به ساده‌ترین شکل ممکن بتوانند متاورس خود را ایجاد کنند. بازی‌های ساخته شده در بستر انجین در حوزه‌های مختلفی مانند متاورس، واقعیت مجازی، جمع‌آوری کلکسیون، مد و واقعیت افزوده است. از جمله مهم‌ترین بازی‌های ساخته شده در انجین می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • AlterVerse
  • Utilify
  • My Meta Studio
  • Pandemic Multiverse
  • Dvision Network
  • GameTalkTalk
  • Go! by Health Hero
  • Cryptonom
  • 9Lives Arena
  • Crystals of Fate

با توجه به قابلیت‌های جامع پروژه انجین در ساخت بازی‌های بلاک چینی، این پروژه یکی از پروژه‌های خوب در حوزه متاورس به شمار می‌رود.

متاورس انجین

ارز دیجیتال متاورس استار اطلس

«استار اطلس» (Star Atlas) یک بازی آنلاین گروهی است که در یک دنیای متاورس اتفاق می‌افتد. این بازی بر روی «Unreal Engine 5» - یکی از بهترین ابزارها برای توسعه بازی‌های رایانه‌ای، بصری‌سازی خودکار، تولید محتوای فیلم و شبیه‌سازی و پخش آنلاین - ساخته شده است که امکان ارائه محیط‌های با کیفیت سینمایی لحظه‌ای در بازی را فراهم می‌کند. استار اطلس در یک محیط علمی-تخیلی و آینده‌نگر در سال 2620 اتفاق می‌افتد که در آن سه ‌گونه‌ی موجود یعنی بشر، کنسرسیومی از نژادهای بیگانه و اندرویدهای بیگانه برای کنترل منابع با هم به رقابت می‌پردازند.

در این پروژه، ژانرهای مختلفی برای بازی در نظر گرفته شده است. بخشی از بازی مربوط به انتخاب تاکتیک‌های مناسب برای تعامل با سایر بازیکن‌ها و جناح‌ها است. در بخش دیگر بازی، بازیکنان به دنیال کشف ستاره‌هایی هستند که در بازی قرارداده شده‌اند. بازیکنان می‌توانند به طور مستقل از طریق پرواز به این ستاره‌ها سفر کرده و آن‌ها را کشف کنند. به همین دلیل شبیه‌سازی پرواز نیز جزوی از این بازی است. در نهایت، بازیکنان می‌توانند با استخراج منابع موجود جریان‌های درآمدی به دست‌آورند که همین مساله بازی را به نوعی بازی نقش‌آفرینی (role-playing) تبدیل می‌کند.

پس از انتخاب جناح، بازیکنان ابتدا در مناطق امنیتی جناحی و بدون مبارزه بازی را شروع می‌کنند تا بتوانند با شرایط بازی مانوس شوند. پس از آن، بازیکنان می‌توانند سطح امنیت خود را به سطوح میانی برسانند و در آن به مبارزه با سایر جناح‌ها بپردازند. اصلی‌ترین فعالیت‌هایی که بازیکنان در محیط بازی انجام می‌دهند به صورت زیر است.

  • کاوش در اعماق فضا
  • ساخت ایستگاه‌های فضایی و فضاپیماها
  • انتخاب حرفه از بین حرفه‌های موجود در بازی برای استخراج منابع
  • اتحاد با دیگران برای گسترش منابع تحت کنترل

دارایی‌های به دست آمده در این بازی، قابلیت مبادله با ارزهای فیات را دارد و کاربران می‌توانند از این طریق به کسب درآمد از ارزهای دیجیتال بپردازند. نقطه قوت پروژه ارز دیجیتال متاورس استار اطلس این است که تجربه بازی با کیفیت سینمایی را ارائه می‌کند که همزمان انواع مدل‌های بازی مثل مبارزه، کشف، شرط‌بندی و ایجاد تیم در آن وجود دارد.

این پروژه بر روی بلاک چین سولانا ایجاد شده است. «سولانا» به دلیل حجم بالای تراکنش‌هایی که در یک ثانیه تایید می‌کند ( بیش از 50 هزار تراکنش در ثانیه) گزینه مناسبی برای دنیا متاورس است. این پروژه در ژانویه سال 2021 معرفی شد و در آگوست همین سال توکن‌های آن به بازار عرضه شد.

توکن این پروژه با نام «Atlas» برای خرید دارایی‌های درون بازی استفاده می‌شود. علاوه بر این، امکان خرید NFTهای مختلف مانند فضاپیماها در این بازی وجود دارد. همزمان افراد می‌توانند خودشان نقشی مانند رئیس گروه، شکارچی و دزد دریایی را برای خود انتخاب کنند و از دیگران با نقش‌های مختلف در سفینه خود استفاده کنند. سفینه‌‌های فضایی، قابلیت ترکیب منابع برای انجام رقابت به صورت گروهی را دارند. توکن دوم بازی استار اطلس با نماد «Polis» به عنوان یک نشانه حاکمیتی در این شهرهای فضایی و هم‌چنین برای تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی در مورد بازی عمل می‌کنند.

ارز دیجیتال متاورس استار اطلس

ارز دیجیتال متاورس بلاک توپیا

«بلاک‌ توپیا» (Bloktopia) یک آسمان خراش مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی است که از 21 سطح مجزا به افتخار 21 میلیون بیت‌کوین قابل استخراج، ساخته شده است. این پروژه، یک پروژه متاورس واقعیت مجازی است که هدف آن تبدیل شدن به مرکز سرگرمی-آموزشی با استفاده از تجربه‌های بلاک چینی است. این برج با فناوری پیشرفته از دنیایی روبه زوال برمی‌خیزد. اساس اقتصاد بلاک توپیا مبتنی بر توکن‌های NFT است. کاربران می‌توانند زمین‌های واحد تجاری را خریداری کنند و به عنوان املاک تجاری توسعه دهند. امکان برگزاری رویدادهای مختلف و تبلیغات برای کسب درآمد در این محیط برای صاحبان برقرار است.

بلاک توپیا با پشتیبانی شبکه «پلیگون» و بر روی موتور بازی چند پلتفر می «Unity» ساخته شده است و به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد تا در یادگیری مقدماتی و پیشرفته، کسب درآمد، بازی با دوستان، ساخت شبکه و موارد دیگر شرکت کنند. بلاک توپیا مانند یک مرکز خرید است که در آن فروشگاه‌ها در کنار انواع دیگر کسب و کارها قرار گرفته‌اند و هر کدام از آن‌ها مانند پروژه‌ها، صرافی‌ها و برندهای حوزه کریپتو، محتوای خود را به نمایش می‌گذارند.

به اعضای متاورس این پروژه و دارندگان توکن بومی آن با نماد «Blok»، «بلاک توپین» (Bloktopians) گفته می‌شود. در این فضا کاربران می‌توانند اولین بار، به اطلاعات رمزارزها و محتوای جدید و جذاب آن‌ها در یک مکان دسترسی داشته باشند. بلاک توپین‌ها قادر به یادگیری، انجام بازی و کسب درآمد از طریق مالکیت املاک، تبلیغات و موارد دیگر هستند. بلا‌ک توپیا با استفاده از « 3D Creation Engine» - یکی از پیشرفته‌ترین موتورهای ساخت بازی‌های ویدیویی در جهان - تجربیات کاربری و ابزارهای بصری خیره‌کننده‌ای را برای کاربران ایجاد می‌کند.

بلاکتوپیا فعالیت خود را بر چهار محور یادگیری، کسب درآمد، بازی و ساخت اشیا پایه‌گذاری کرده است. در حوزه یادگیری، این پروژه قصد دارد به مرکزی تبدیل شود که در آن کاربران می‌توانند در مورد دنیای رمزارزها اطلاعات کسب کنند. در حوزه کسب درآمد، افراد می‌توانند با خرید و فروش یا اجاره املاک خود به کسب درآمد بپردازند. در کنار این موارد، گزینه‌های دیگری مانند درآمد غیرفعال، استیکینگ و تبلیغات نیز برای کسب درآمد وجود دارد. در حوزه بازی و سرگرمی بلاکتوپیا فضایی است که کاربران می‌توانند در آن استراحت کنند، با دیگران در ارتباط باشند و با دوستان خود بازی انجام دهند. در نهایت، کاربران با استفاده از یک ابزار ساده در پروژه متاورس بلاک توپیا قادر به تولید صحنه‌ها، آثار هنری و حتی شرکت در رویدادها برای بردن جوایز هستند.

در آسمان‌خراش بلاک توپیا سه نوع توکن وجود دارد. با استفاده از توکن «BLOK» که توکن اصلی شبکه است کاربران می‌توانند توکن‌های غیرقابل معاوضه «REBLOK» و «ADBLOK» را خریداری کنند. خرید املاک در بلاک توپیا با عنوان «REBLOK» شناخته می‌شود که به صورت یک NFT مالکیت انحصاری فرد را به یک مکان نشان می‌دهد. مالکیت مشترک نیز در این پلتفرم وجود دارد و توسط چندین NFT ارائه می‌شود. درست مانند املاک در دنیای واقعی «REBLOK» را می‌توان برای برگزاری رویداد یا اجاره استفاده کرد. مکان‌های اصلی در سطوح 1، 6 و 21 هستند.

توکن‌های «ADBLOK» مربوط به جریان درآمدی حاصل از تبلیغات در بلاک توپیا است. بلاک توپیا برای شرکای خود امکان تلیغات گسترده را از طریق بازی‌ها ایجاد می‌کند که برای تبلیغ‌کنندگان چشم‌انداز ارزشمندی خواهد داشت. بخشی از هزینه‌های تبلیغاتی ایجاد شده بین دارندگان توکن «BLOK» توزیع می‌شود.

ارز دیجیتال متاورس بلاک توپیا

ارز دیجیتال متاورس همسایه من آلیس

پروژه «همسایه من آلیس» (My Neighbor Alice | MNA) یک بازی چند نفره جدید است. این بازی به دلیل داستان‌های مبتنی بر بازیکن و جلوه‌های بصری ویژه، نه تنها برای بازیکنان بازی‌های بلاک چینی بلکه برای عموم بازیکنان بازی‌های رایانه‌ای جذاب است. این بازی در دورتادور جهان آلیس ساخته شده است و شامل مجموعه‌ای از جزایر است که هر کس می‌تواند با پر کردن آن با ساخته‌های خود، زمین‌های خریداری شده را توسعه دهد. این بازی ار نظر طراحی به بازی «Animal Crossing» شباهت دارد اما به دلیل وجود یک عنصر مالی غیرمتمرکز در آن برای بسیاری از مخاطبان جذاب‌تر است.

همسایه من آلیس، داستانی مبتنی بر روایت است که خروجی آن تعامل اجتماعی و خلاقیت است زیرا بازیکنان می‌توانند آیتم‌های مختلفی در زمین خود بسازند و آن را به دوستان خود و دیگر بازیکنان نشان دهند. تمام آیتم‌های این بازی به صورت توکن‌های NFT ساخته شده‌اند و مالکیت آن‌ها به طور کامل برعهده کاربران است. این بازی توسط استودیوی بازی‌سازی موبایل و فضای مجازی «Antler Interactive» ساخته شده است که بازی‌های محبوبی مانند «Krystopia» و «SVRVIVE» را در کارنامه خود دارد. نماد توکن حاکمیتی بومی این بازی «ALICE» است.

بازیکنان «همسایه من آلیس» می‌توانند در جزایر مختلف موجود در این بازی سفر کنند و با بازیکنان و شخصیت‌های درون بازی تعامل داشته باشند. مدل‌سازی بازیکنان با استفاده از آواتارهای قابل تنظیم انجام می‌شود. جزایر موجود زمین‌های اصلی هستند که به صورت NFT طراحی شده‌اند و قابلیت خرید و فروش توسط مالک را دارند. این جزایر قابلیت شخصی‌سازی دارند و افراد می‌توانند اشیای تزئینی به آن اضافه کنند و آن را به صورت دلخواه خود درآورند.

طبق وایت‌پیپر پروژه، قرار است طیفی از فعالیت‌ها و ماموریت‌ها در این بازی توسط بازیکنان انجام شود. همچنین جدای از این مسولیت‌ها امکان ایجاد رویدادها توسط کاربران نیز وجود خواهد داشت و افراد مختلف می‌توانند با ترکیب منابع خود به اهداف مشترکی در بازی برسند. کمیابی دارایی‌های مورد استفاده در این بازی متفاوت است. به عنوان مثال تعداد زمین‌های موجود در این بازی ثابت است. کاربران نیز می‌توانند برای آیتم‌های جدیدی که تولید می‌کنند، محدودیت تعداد قرار دهند.

در این پلتفرم بازیکنان می‌توانند NFTهای خود را به دیگران قرض دهند یا در ازای پرداخت پول آن را از دیگران قرض بگیرند. این سیستم به وسیله قراردادهای هوشمند انجام می‌شود تا افراد بتوانند بدون اعتماد به یکدیگر به مبادله توکن‌ها بپردازند. ارز دیجیتال متاورس همسایه من آلیس یک ویژگی منحصر به فرد دیگر دارد که درصدی از مبلغ آخرین خرید هر NFT (معمولا ده درصد) را در یک حساب ویژه مرتبط با NFT قفل می‌کند. این مبلغ در صورتی که NFT سوزانده شود بازیابی می‌شود. بنابراین، می‌توان گفت این ویژگی حداقل مقدار ارزش ذاتی برای NFT را تضمین می‌کند و به همین دلیل امکان استفاده از NFT در پلتفرم‌های وام‌دهی دیفای نیز وجود دارد.

در متاورس آلیس، کاربران می‌توانند توکن‌های خود را استیک کنند و در ازای آن سود کسب کنند. بالاترین سود در رزوهای اولیه راه‌اندازی برنامه است که در طی زمان و با بالغ شدن محیط برنامه و اضافه شدن ویژگی‌های جدید، مقدار آن کاهش می‌یابد. در این بازی توکنی هم‌ارز توکن «ALICE» وجود دارد که می‌توان از آن برای خرید آیتم‌های بازی، دریافت جوایز استیکینگ و شرکت در مدیریت پروژه استفاده کرد.

توکن‌ «ALICE» یک توکن «ERC-20» است روی اتریوم اجرا می‌شود و امنیت آن با امنیت اتریوم تضمین شده است. در مقابل، توکن‌های غیر قابل معاوضه این بازی با استفاده از پروتکل ‌NFT مربوط به «Chromia Originals» ساخته می‌شود. این شبکه نیز مربوط به زنجیره هوشمند بایننس است و از بلاک چین آن برای تامین امنیت خود استفاده می‌کند.

ارز دیجیتال آلیس

ارز دیجیتال متاورس گالا

متاورس «گالا» (Gala) مجموعه‌ای کامل از بازی‌های مختلف بلاک چین است که هدف آن ارائه بازی‌های سرگرم‌کننده در بستر بلاک چین است. اولین بازی این پروژه «Town Star» نام دارد که محیط شبیه‌سازی یک شهر است که با استفاده از مرورگر قابل دستیابی است. مدیریت شهر در این بازی به عهده بازیکنان است و همه بازیکنان مالک شهر هستند. برخلاف بازی‌های معمولی، هدف گالا تخصیص کامل مالکیت دارایی‌های بازی به بازیکنان است تا از این طریق کاربران بتوانند با بازی کردن پول دربیاورند.

بازیکنان می‌توانند مالک توکن‌های غیرقابل معاوضه که نشان‌دهنده دارایی‌های مختلف در بازی است باشند و با استفاده از توکن‌های مجموعه بر مدیریت بازی‌های مختلف اکوسیستم گالا مدیریت کنند. این کار با استفاده از مکانیزم رای‌گیری تهیه شده برای توسعه بازی‌ها انجام می‌شود و دارندگان توکن «GALA» می‌توانند در این تصمیم‌گیری سهیم باشند. علاوه بر بازی «Town Star»، گالا یک مجموعه کلکسیونی مبتنی بر توکن‌های غیرقابل معاوضه با نام «VOX» منتشر کرده است.

کلکسیون VOX مجموعه‌ای از NFTهای کلکسیونی است که هر کدام از آن‌ها منحصر به فرد بوده و برخی از VOXها نادرتر از دیگران هستند. اگرچه VOX از بازی اصلی مجموعه‌ای الهام گرفته شده است اما این توکن‌ها قابلیت‌های دیگری نیز دارند. هولدرها می‌توانند دارایی‌های توکن «Gala» خود را در شبکه قفل کنند و با بازی توسط آواتارهای VOX خود توکن‌های دیگری برنده شوند. همچنین به دارندگان توکن‌‌های VOX فایل «FBX» داده می‌شود که امکان متحرک کردن آواتارها و یا چاپ سه‌بعدی آن‌ها را فراهم می‌کند.

گالا قصد دارد بازی‌های جدیدی با استراتژی‌های مختلف ایجاد و ارائه کند. پروژه‌های زیر از جمله پروژه‌هایی هستند که توسعه آن‌ها شروع شده است.

  • «Fortified» یک بازی دفاع از برج است که در قرون وسطای خارق‌العاده‌ای رخ می‌دهد و بازیکنان در مقابل همدیگر به رقابت می‌پردازند. در این بازی، رقابت بر سر بهترین استراتژی‌های دفاع از برج خواهد بود.
  • «Mirandus» یک بازی نقش‌آفرینی فانتزی است که در دنیایی عظیم اتفاق می‌افتد. این دنیا توسط پنج پادشاهی اداره می‌شود و بازیکنان می‌توانند دارایی‌های مختلف موجود در بازی را در اختیار داشته باشند.
  • «Echoes of Empire» یک بازی استراتژیک علمی-تخیلی است که در یک کهکشان اتفاق می‌افتد. در این بازی افراد می‌توانند سفینه‌های فضایی خود را داشته باشند و بخش‌هایی از کهکشان را به کنترل خود درآورند.
  • پروژه «Spider Tank» یک بازی چندنفره آنلاین است که به بازیکنان این امکان را می‌دهد که با داشتن تانک‌های عنکبوتی به نبرد با دیگران بپردازند. این بازی دارای مکانیزم‌های درآمدزایی از طریق بازی است.

پروژه گالا از هر سه نوع الگوریتم اجماع «اثبات کار» (Proof of Work | PoW)، «اثبات سهام» (Proof of Stake | PoS) و «اثبات فضای ذخیره‌سازی» (Proof of Storage | PoS) پشتیبانی می‌کند. نودهای اجماع اثبات کار، نودهای اصلی شبکه هستند که مالکیت کامل 50 هزار NFT را بر عهده دارند. این نودها حامیان اصلی شبکه هستند و طبق قوانین شبکه NFTهای بازی‌های جدید و توکن‌های «GALA» به عنوان پاداش به آن‌ها پرداخت می‌شود. نودهای اثبات سهام، گره‌‌های پولی هستند که نقش آن‌ها در برخی از بازی‌های خاص جهت اجاره دادن توکن‌های بازی از طریق قراردادهای هوشمند است. گره‌های اثبات فضای ذخیره‌سازی به بازی‌ها اجازه می‌ٔهند که به طور کامل در فضای آن‌ها اجرا شوند. با این کار، اتکای سیستم به فضای میزبانی متمرکز مانند «Amazon S3» از بین می‌رود.

ارز دیجیتال متاورس گالا

پروژه متاورس آوه گوچی

متاورس «آوه گوچی» (Aavegotchi) شامل توکن‌های nft متمرکز بر حوزه امور مالی غیرمتمرکز است که بر روی پروتکل «آوه» (Aave) اجرا می‌شود. به عبارت ساده‌تر، توکن‌های آوه گوچی آواتارهای بازی منحصر به فرد هستند که می‌توانند به عنوان وثیقه‌های دیفای برای کسب جوایز پاداش استیکینگ استفاده شوند. همانند توکن‌های معروف «CryptoKitties»، این توکن‌ها نیز دارای ویژگی‌های متمایز‌کننده‌ای مانند رنگ بدن و شخصیت هستند. صاحب هر آوه گوچی می‌تواند توکن‌های خود را در هر زمان نقد کند و این به معنی از دست دادن آن شخصیت است.

ظاهر شخصیت‌های آوه گوچی به صورت روح‌های پیکسلی است که از کلمه آوه که در زبان فنلاندی به معنی روح است، گرفته شده است. از نظر گرافیکی توکن‌های این بازی ضعیف‌تر از سایر توکن‌های متاورس هستند اما توانایی استفاده از آن در دیفای باعث رشد ارزش آن شده است. در بازی طراحی شده برای آوه گوچی شخصیت‌ها می‌توانند در طول زمان رشد پیدا کرده و ویژگی‌های بهتر و جدیدتری داشته باشند. همین مساله منجر به افزایش قیمت آن در بازار می‌شود.

علاوه بر توکن‌های غیرقابل معاوضه که نشانگر آوه گوچی‌ها هستند، توکن‌های دیگری با استاندارد «ERC20» اتریوم و با نماد «GHST» در پلتفرم این بازی وجود دارد. این توکن‌ها به عنوان پاداش به برندگان بازی داده می‌شود. بنابراین، با بازی کردن در آوه گوچی علاوه بر پرورش آواتارها می‌توان از ارزهای دیجیتال شبکه نیز درآمدزایی کرد.

ارز دیجیتال متاورس آوه گوچی

پروژه متاورس پولکا سیتی

ارز دیجیتال متاورس «پولکا سیتی» (Polka City) یک متاورس مستقل و مبتنی بر قراردادهای هوشمند است که در آن می‌توان در شهرهای مجازی سه‌بعدی سرمایه‌گذاری کرد. سرمایه‌گذاری بر روی دارایی‌های موجود در این فضای سه‌بعدی که توکن‌های NFT هستند صورت می‌گیرد. پولکاسیتی همانند بیشتر بازی‌های متاورسی، بازار خرید و فروش مخصوص به خود را دارد که در آن آیتم‌های بازی و زمین‌های آن با استفاده از توکن‌های اصلی شبکه با نماد «POLC» قابل خرید است.

در پولکا سیتی مکان‌های مختلف تشکیل دهنده یک شهر مانند کافه‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها، مراکز تفریحی و تاکسی‌ها به عنوان توکن NFT به کاربران فروخته می‌شود. این بازی بر روی شبکه پولکادات راه‌اندازه‌شده است و با تلفیق واقعیت مجازی و بلاک چین، نوع خاصی از بازی را در اختیار کاربران گذاشته است. دارایی‌های بازی با استاندارد «ERC-721» و توکن اصلی این محیط با استاندارد «ERC-20» ایجاد شده‌اند.

متاورس پولکاسیتی

چگونه متاورس بخریم ؟

برای خرید ارزهای دیجیتال متاورس مربوط به هر پروژه می‌توانید از صرافی‌های داخلی و خارجی استفاده کنید. رمزارزهای معروف مثل «سندباکس»، «انجین» و «اکسی» در بسیاری از صرافی‌های داخلی خرید و فروش می‌شوند اما برای خرید بقیه ارزهای این حوزه، باید از صرافی‌های خارجی متمرکز یا غیرمتمرکز استفاده کنید. با مراجعه به سایت «کوین‌مارکت‌کپ» می‌توانید به صفحه ارز دیجیتال متاورس مورد نظر رفته و از بخش «Exchanges»، صرافی‌های معاملاتی آن ارز را پیدا کنید.

چگونه در متاورس زمین بخریم ؟

برای خرید زمین یا سایر اقلام موجود در پروژه‌های متاورسی می‌توانید از بازارهای موجود در سیستم آن‌ها استفاده کنید. البته برخی از پروژه‌های ارز دیجیتال متاورس بازار مخصوص خود را ندارند و توکن‌های غیرقابل معاوضه آن‌ها در بازار‌های عمومی خرید و فروش NFTها مانند «Open Sea» انجام می‌شود. به عنوان مثال، برای خرید زمین در پلتفرم «سندباکس» باید از سایت «Open Sea» استفاده کنید اما خرید سایر دارایی‌ها در سایت اصلی مجموعه انجام می‌شود.

معرفی فیلم آموزش مقدماتی ارزهای دیجیتال یا رمزارزها

آموزش ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال یکی از بازارهای جدید و پرنوسان در حوزه مالی است که در کنار سودهای نجومی، ریسک‌های زیادی نیز به همراه دارد. بنابراین، بدون دریافت آموزش ارز دیجیتال، فعالیت در این بازار ممکن است باعث از بین رفتن کل سرمایه کاربران شود. به دلیل اهمیت این موضوع، «فرادرس» فیلم 7 ساعتی آموزش مقدماتی ارزهای دیجیتال یا رمزارزها را تدوین کرده است.

این دوره آموزشی در هشت فصل مجزا تدوین شده است. سه فصل اول دوره به بررسی مقدمات، مفاهیم و اصطلاحات و ویژگی‌های اساسی هر رمزارز می‌پردازد. در فصل چهارم، وب‌سایت‌ها و منابع اطلاعاتی مناسب برای تحلیل بازار معرفی می‌شوند. فصل پنجم به بررسی رویکردهای مختلف برای سرمایه‌گذاری و ترید در ارزهای دیجیتال اختصاص دارد.

در فصل ششم، الزامات فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال شامل مباحث مرتبط با کیف‌پول‌ها، صرافی‌های ارز دیجیتال و سایر ملزومات تریدر شدن بررسی می‌شود. در فصل هفتم این دوره آموزشی، رمزارزهای اصلی بازار از نظر ریسک و رشد مورد بررسی قرار می‌گیرند. در نهایت و در فصل هشتم، باورهای نادرست و اشتباهات رایج که تریدرها در این بازار با آن روبه‌ور هستند آموزش داده می‌شود. این دوره برای تمامی علاقمندان به بازارهای مالی به خصوص بازار ارزهای دیجیتال مفید است.

جمع‌بندی

پروژه های ارز دیجیتال متاورس از جمله پروژه‌های بسیار پرطرفدار بازار رمزارزها هستند که سودهای زیادی نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده‌اند. تکنولوژی بلاک چین یکی از تکنولوژی‌های مهم در متاورس است که می‌تواند امنیت آن را تضمین کرده و سیستم اقتصادی غیرمتمرکز را برای آن به ارمغان بیاورد. در این مقاله، ویژگی‌های اساسی بلاک چین برای استفاده در متاورس به همراه ده پروژه موفق ارز دیجیتال متاورس مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «معرفی ارزهای دیجیتال — بررسی رایگان برترین رمز ارزها» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Coinmarketcapمجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *