پولکادات چیست؟ – آنچه باید بدانید به زبان ساده

۱۹۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه
پولکادات چیست؟ – آنچه باید بدانید به زبان ساده

«پولکادات» (Polkadot) شبکه‌ای است که ارتباط بین بلاکچین‌ها را برقرار می‌کند. با توجه به پیشرفت پروژه‌های بلاکچینی و ورود آن‌ها به حوزه‌های مختلف کاربردی، نیاز به وجود شبکه‌ای که بتواند ارتباط بین بلاکچین‌ها را تسهیل کند از اهمیت بالایی برخوردار است. ارتباط بین بلاکچین‌ها با توجه به غیرمتمرکز بودن آن‌ها دشواری‌ها و محدودیت‌های فراوانی دارد. با کمی دقت در پروژه‌های بلاکچینی متوجه می‌شویم که اکثر بلاک‌چین‌های موجود توانایی ایجاد ارتباط و تعامل با دیگر بلاک‌چین‌ها را ندارند. با توجه به مزایای فراوانی که ارتباط و تعامل بین بلاکچین‌ها دارد، نقش پولکادات در ایجاد تعامل‌پذیری در بسترهای غیرمتمرکز اهمیت زیادی پیدا می‌کند. در این مطلب قصد داریم به معرفی پولکادات بپردازیم و نحوه کارکرد و قابلیت‌های این پروژه را بیان کنیم.

پولکادات چیست ؟

پولکادات نوعی تکنولوژی چندزنجیره‌ای و مقیاس‌پذیر است که ارتباط بین بسترهای مختلف بلاکچینی را فراهم می‌کند. بلاکچین‌های مختلف هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. هر یک از بلاکچین‌ها با توجه به زیرساخت‌هایی که دارند در حوزه‌ای ممکن است بهتر عمل کنند. پولکادات بستری را فراهم کرده است تا بلاکچین‌های مختلف در آن با هم تعامل داشته باشند. انعطاف پذیری پولکادات به قدری زیاد است که حتی بسترهای غیربلاکچینی نیز در صورت داشتن شرایطی خاص می‌توانند به این پلتفرم متصل شوند.

شبکه پولکادات چیست ؟

پولکادات شبکه‌ای است متشکل از بلاکچین‌ها و شبکه‌های مختلف که در بستری ایمن با هم تعامل دارند. با توجه به غیرمتمرکز بودن بسترهای بلاکچینی، وجود امنیت در تراکنش‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرفی دیگر بلاکچین‌ها هر کدام دارای محدودیت‌هایی هستند و نیاز دارند برای رفع این نارسایی‌ها با یکدیگر تعامل داشته باشند. بستری که طبق گفته وب‌سایت رسمی پولکادات این امکان را فراهم می‌کند، شبکه پولکادات است.

پروژه پولکادات

پروژه پولکادات در سال 2016 توسط «گوین وود» (Gavin Wood) ـ هم‌بنیان‌گذار اتریوم ـ توسعه یافت. پولکادات ‌پروژه‌ برتر بنیاد سوئیسی «بنیاد وب3» (Web3 Foundation) است. بنیاد وب 3 در زمینه غیرمتمرکزسازی و کاربرپسند کردن وب فعالیت دارد. اکوسیستم پولکادات با همکاری عده‌ای از توسعه‌دهندگان مطرح در حوزه بلاک چین و رمزارز به عنوان پروژه‌ای محوری در بنیاد وب 3 توسعه یافته است.

پروژه پولکادات

وایت پیپر پولکادات

توسعه‌دهندگان پروژه‌های بلاکچینی در ابتدای فعالیت خود اقدام به انتشار سندی می‌کنند که در آن توضیحات مبسوطی در ارتباط با اهداف و نحوه کارکرد پروژه می‌توان یافت. این سند حاوی اطلاعات ارزشمندی از پروژه است و «وایت پیپر» (Whitepaper) نام دارد. افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های رمزارزی دارند با مطالعه این سند که به آن سپید نامه نیز می‌گویند، اطلاعات خود را درباره پروژه گسترش می‌دهند.

به عنوان مثال یکی از مواردی که در وایت پیپر هر پروژه‌ای باید لحاظ شود «توکنومیک» (Tokenomics) پروژه است. توکنومیک پروژه درباره نحوه توزیع توکن‌های پروژه اطلاعات دقیق و کاملی را دراختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. بنابراین سرمایه‌گذاران با بررسی وایت پیپر می‌توانند تصمیم‌های بهتری را در ارتباط با سرمایه‌گذاری در پروژه بگیرند.

بسیاری از عنوان‌هایی که در این مطلب به آن پرداخته شده است در واقع خلاصه‌ای از وایت پیپر پولکادات است. بنابراین برای این‌که بتوانید اطلاعات دقیق‌تری را درباره پولکادات بدست آورید توصیه می‌شود وایت پیپر آن را مطالعه کنید.

اهمیت شبکه پولکادات

رمز ماندگاری تمامی فناوری‌ها این است که بتوانند با ارائه راهکارهایی کاربردی نیازهای کاربران خود را برطرف کنند. به عنوان مثال شبکه اتریوم را در نظر بگیرید. تحول بزرگی که شبکه اتریوم در بستر بلاک چین ایجاد کرد از اهمیت بالایی برخوردار است. اتریوم با معرفی امکان ایجاد قرارداد هوشمند بر روی بستر خود توانست کاربری‌های گوناگونی را برای طرفداران خود داشته باشد.

کاربردهای متنوع در بسترهای غیرمتمرکز همان هدفی است که بلاکچین پولکادات آن را دنبال می‌کند. البته تفاوت پولکادات با اتریوم در این موضوع است که اتریوم این تنوع در کاربری را با امکان ایجاد قراردادهای هوشمند بر روی شبکه خود به‌وجود آورده اما شبکه پولکادات این تنوع در کاربری را از طریق ایجاد بلاکچین‌های گوناگون بر روی خود به کاربران عرضه کرده است.

نقش پولکادات در ایجاد یکپارچگی

تکنولوژی بلاک چین همانند دیگر فناوری‌ها قصد دارد تا در اکثر حوزه‌های زندگی عادی انسان‌ها نفوذ کند. البته این نفوذ و تحول در ارتباطات فقط منحصر به انسان‌ها نخواهد بود بلکه بیشترین تحول، در ارتباطات بین اشیا هوشمندی است که دستیار انسان هستند.

بسترهای مختلف بلاکچینی هر کدام با توجه به هدفی که دارند با زیرساخت‌های مختلفی به وجود آمده‌اند. اما این بلاکچین‌ها برای اینکه بتوانند کارایی بیشتری داشته باشند باید بتوانند با دیگر بلاکچین‌ها در حوزه‌های گوناگون تعامل داشته باشند.

با توجه به این‌که در جهان یکپارچه‌ای زندگی می‌کنیم، بنابراین لزوم تعامل بین بلاکچین‌ها از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار خواهد بود. با توجه به این موضوع نقش پولکادات در ایجاد یکپارچگی بین بلاکچین‌ها مطرح می‌شود. پولکادات با شناسایی نیاز به تعامل و هماهنگی بین بلاکچین‌های مختلف،‌ بستری را مهیا می‌کند تا تمامی بلاکچین‌ها در محیطی ایمن به تعامل با یکدیگر بپردازند.

این تعامل در برخی اوقات باعث می‌شود تا مزیت ویژ‌ه‌ای که برای یک بلاک چین به حساب می‌آید به بلاک چین دیگر نیز انتقال پیدا کند و آن بلاک چین بتواند امکان و قابلیت مورد نظر را برای کاربران خود ایجاد کند.

نقش پولکادات در همکاری بین بلاکچین ها چیست ؟

اصلی‌ترین هدفی که پولکادات دنبال می‌کند تسهیل در همکاری بین بلاکچین‌های مختلف است. هر بلاکچینی می‌تواند با رعایت پروتکل‌های موجود در شبکه پولکادات، به این بستر متصل شود و از مزایای مختلف تعامل با دیگر بلاکچین‌ها بهره ببرد. هر بلاک‌چین می‌تواند از «اعتبارسنج‌های» (Validator) خود یا از زنجیره مرکزی پولکادات برای اعتبارسنجی تراکنش‌های خود استفاده کند.

در هر حالت پولکادات امکانی را فراهم می‌کند تا بلاکچین موردنظر بتواند از این بستر ایمن برای تعامل با دیگر بلاک‌چین‌ها استفاده کند. بنابراین پولکادات با تسهیل در پذیرش بلاک‌چین‌های مختلف در بستر خود نقش مهمی در ایجاد همکاری بین آن‌ها ایفا می‌کند.

نحوه کارکرد پولکادات

برای این‌که از نحوه کارکرد هر بلاکچینی اطلاع پیدا کنیم بهترین راهکار شناسایی و درک ساختارهای تشکیل دهنده آن بلاک چین است. در ادامه این مطلب قصد داریم برای درک بهتر نحوه کارکرد شبکه پولکادات برخی قسمت‌های مهم مرتبط به آن را توضیح دهیم.

پاراچین پولکادات چیست ؟

به ساختارهای اطلاعاتی قابل تأیید متصل به زنجیره مرکزی پولکادات پاراچین می‌گویند. پاراچین‌ها در واقع بلاکچین‌هایی هستند که به زنجیره اصلی پولکادات متصل می‌شوند. شبکه پولکادات از تعداد زیادی پاراچین تشکیل شده است. پاراچین ها تحت امنیت حاصل از مکانیزم اجماع شبکه پولکادات فعالیت دارند و بنابراین تمامی پاراچین‌ها از نظر حفظ امنیت یک‌پارچه عمل می‌کنند.

با توجه به این‌که در بستر پولکادات بلاک‌چین‌ها با هم تعامل دارند، بنابراین هرگونه تراکنش اشتباه و نادرستی در یکی از پاراچین‌ها منجر می‌شود تا پاراچین‌های دیگر نیز این تراکنش را نادرست بدانند. بنابراین کل شبکه امنیت بالایی خواهد داشت.

Relay Chain پولکادات چیست ؟

زنجیره مرکزی در شبکه پولکادات «ریلی چین» (Relay Chain) نام دارد. وظیفه اصلی Relay Chain در پولکادات هماهنگی بین کل شبکه و پاراچین‌های متصل به پولکادات است. در واقع تمامی پاراچین‌های پولکادات به ریلی چین پولکادات متصل می‌شوند. زنجیره مرکزی پولکادات به‌گونه‌ای طراحی شده است تا بار پردازشی کمتری داشته باشد. بنابراین از قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی‌کند. در واقع زنجیره مرکزی پولکادات بین بلاک‌چین‌های لایه یک که پاراچین نام دارند، هماهنگی ایجاد می‌کند.

تمامی اعتبارسنج‌های پولکادات ملزم به استیک توکن دات و اعتبارسنجی از زنجیره مرکزی هستند. طراحی ساختار پولکادات، تعامل اعتبارسنج‌ها با کل سیستم برای تأمین امنیت کل شبکه را فراهم می‌کند. بلاکچین‌هایی که قصد دارند به زنجیره مرکزی شبکه پولکادات وصل شوند، اسلات‌هایی بنام «اسلات پاراچین» (Parachain Slot) را برای مدتی معین اجاره می‌کنند.

برخی از این بلاکچین‌ها قصد دارند پیوسته به شبکه پولکادات متصل باشند که به آن‌ها پاراچین می‌گوییم. برخی دیگر از بلاک‌چین‌ها نیز وجود دارند که نمی‌خواهند همواره به زنجیره مرکزی متصل شوند که به آن‌ها «پاراترد» (Parathread) می‌گوییم. این دسته از پروژه‌ها نیازی به اجاره کردن اسلات زنجیره مرکزی ندارند. در واقع این‌گونه اتصال راهکاری برای به اشتراک‌گذاشتن اسلات‌های پولکادات بین پروژه‌های بلاکچینی بیشتر است.

نحوه کارکرد پولکادات

مکانیزم اجماع پولکادات چیست ؟

الگوریتم اجماع پولکادات نوعی از الگوریتم اجماع اثبات سهام به نام «اثبات سهام منتخب» (Nominated Proof of Stake) است. در این نوع مکانیزم اجماع از رأی استیک‌کنندگان برای مشخص کردن نود اعتبارسنج بلاک بعدی استفاده می‌شود. طبق این الگوریتم تنها نودهایی که توسط رأی‌گیری انتخاب می‌شوند حق اعتبارسنجی بلاک بعدی و گرفتن پاداش را دارند.

بلاکچین پولکادات

برخلاف بلاکچین‌های دیگر که تنها از یک زنجیره بلوک تشکیل یافته‌اند، در بلاک چین پولکادات یک زنجیره مرکزی وجود دارد که تمامی پاراچین های پولکادات به آن متصل هستند. پاراچین های پولکادات بر نحوه تشکیل بلاک‌ها نظارت دارند ولی برای مرحله نهایی که بلاک تولید شده به بلاک چین افزوده می‌شود پاراچین‌ها باید تابع مکانیزم اجماع شبکه پولکادات باشند.

بلاکچینی برای تمام فصول

مقیاس پذیری در بلاک چین پولکادات به نحوی است که محدودیتی در تعداد زنجیره‌هایی که بخواهند به شبکه پولکادات متصل شوند وجود ندارد. بنابراین به‌راحتی متوجه می‌شویم که تعداد زیادی از پاراچین ها در پولکادات می‌توانند به تعامل با یکدیگر بپردازند و منافع مشترکی با هم داشته باشند.

این تعامل باعث می‌شود تا پاراچین‌ها بتوانند از مزیت‌های همدیگر استفاده کنند و قابلیت‌های مشترکی را در یکدیگر ایجاد کند. این افزایش قابلیت‌ها و کاربری‌های مختلفی که توسط پاراچین های مختلف در پولکادات ایجاد می‌شود بلاکچین پولکادات را به بلاکچینی منحصر به فرد تبدیل می‌کند.

ارتباط بلاکچین ها با پاراچین

اغلب بلاکچین‌ها همانند فضایی محصور بین دیوارهایی بلند هستند. عدم توانایی در ارتباط با بلاکچین‌های دیگر و انتقال اطلاعات بین آن‌ها از معایب بلاکچین‌های اولیه است. پولکادات بستری را فراهم آورده تا اطلاعات به‌صورت آزادانه و ایمن بین پاراچین‌ها منتقل شوند. ارتباط بین پاراچین‌ها باعث ایجاد قابلیت‌های نوین و کاربردی در پولکادات می‌شود.

اهمیت ایجاد پاراچین در پولکادات چیست ؟

وجود پاراچین باعث انعطاف‌پذیری پولکادات می‌شود. برای درک بهتر انعطاف پذیری در پولکادات می‌توان به این موضوع اشاره کرد که بلاکچین‌های دیگر با کمک قراردادهای هوشمند بستری را برای توسعه‌دهندگان شبکه‌های بلاکچینی فراهم می‌آورند تا بتوانند اپلیکیشن‌های مختلفی را توسعه دهند.

اما در شبکه پولکادات به توسعه‌دهندگان کنترل کاملی در زیرساخت‌های بلاکچینی داده می‌شود. این موضوع به توسعه‌دهندگان پاراچین‌ها امکان بهینه‌سازی بیشتر بلاک چین برای اجرای «اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز» (Dapps) مطلوب‌تر را می‌دهد.

بریج پولکادات چیست ؟

«بریج‌ها» (Bridges) لایه‌هایی ارتباطی هستند که این امکان را به بلاکچین‌ها می‌دهند تا بدون این‌که به پاراچین پولکادات تبدیل شوند بتوانند با الگوریتم اجماع مخصوص خود به شبکه پولکادات متصل شوند. با این قابلیت ویژه بلاکچین‌های مختلفی همانند بیت کوین و اتریوم می‌توانند به بلاکچین پولکادات متصل شوند.

مثالی کاربردی برای بریج پولکادات

پولکادات شبکه‌ای است که انجام امور غیرمتمرکز را برای کاربران تسهیل می‌کند. در این مثال به نمونه‌ای از کاربرد عملی استفاده از بریج در پولکادات می‌پردازیم. فرض کنید که فروشگاه غیرمتمرکزی که خدمات بیمه‌ای برای دیرکرد پرواز هواپیما ارائه می‌دهد، بر روی شبکه پولکادات به‌صورت پاراچین فعالیت دارد. این پاراچین بیمه‌ای از طریق دو پاراچین دیگر پولکادات اطلاعات مورد نیاز را دریافت می‌کند.

یکی از این پراچین‌ها یک «اوراکل» (Oracle) است. اوراکل‌ها سیستم‌های پردازشی هستند که اطلاعات مورد نیاز بلاکچین در خارج از بستر زنجیره بلوک را به بلاک‌چین می‌دهند. در واقع ارتباط بین بلاکچین با دنیای بیرون را فراهم می‌کنند. توجه داشته باشید که در این مثال اوراکل مورد نظر به عنوان یکی از پاراچین‌های پولکادات به زنجیره مرکزی متصل است. پاراچین دیگری که فروشگاه بیمه‌ای از اطلاعات آن استفاده می‌کند، اطلاعات مربوط به ابزارهای «اینترنت اشیاء» (IoT|Internet of Things) را در اختیار فروشگاه بیمه‌ای غیرمتمرکز قرار می‌دهد.

بنابراین این سه پاراچین توسط پولکادات به‌هم ارتباط دارند و می‌توانند با هم تعامل داشته باشند. حال فرض کنید شما خدمات بیمه‌ای مربوط به دیرکرد پرواز هواپیما را خریداری کرده‌اید. در این صورت اگر پرواز شما تأخیر داشته باشد و شما در فرودگاه حضور داشته باشید،‌ فروشگاه خدمات بیمه‌ای می‌تواند به‌طور اتوماتیک جریمه تأخیر پرواز را پرداخت کند.

ساز و کار به این شکل می‌تواند باشد که پاراچینی که اوراکل است اطلاعات بیرون از بلاکچین که مربوط به تأخیر در پرواز هواپیما می‌شود را در اختیار پاراچین بیمه‌ای قرار می‌دهد. از طرفی دیگر پاراچین اینترنت اشیاء اطلاعات مربوط به موقعیت و حضور شما در فرودگاه را تأیید می‌کند.

وقتی پاراچین بیمه‌ای از دو پاراچین اوراکل و اینترنت اشیاء اطلاعات و سیگنال‌های مربوطه را دریافت کرد آن‌گاه از طریق استفاده از بریج اتریوم تراکنشی را فعال می‌کند که طی آن استیبل کوینی همانند «دای» (Dai) از حساب فروشگاه بیمه به حساب شخص بیمه شده به عنوان جریمه تأخیر در پرواز ارسال می‌شود.

بریج در پولکادات

حراجی پولکادات چیست ؟

حراجی پولکادات یا «حراجی پاراچین» (Parachain Auctions) نوعی حراجی برای مشخص شدن بلاکچینی است که می‌تواند به اسلات (Slot) زنجیره مرکزی پولکادات متصل شود. برای اینکه توسعه‌دهندگان بتوانند پاراچین خود را به ریلی چین پولکادات متصل کنند باید یک اسلات (Slot) از ریلی چین را برای مدتی اجاره کنند. این حراجی به‌صورت حراجی درون‌زنجیره‌ای (On-Chain Auction) برگزار می‌شود و افراد برنده می‌توانند پاراچین خود را به اسلات ریلی چین برای مدت زمانی مشخص متصل کنند.

حراجی پولکادات

تفاوت پولکادات با بلاکچین های دیگر

با توجه به مزایای قابل توجهی که شبکه پولکادات دارد ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که تفاوت پولکادات با بلاکچین‌های دیگر چیست. در ادامه به این تفاوت‌ها اشاره می‌کنیم.

  • طراحی متفاوت پولکادات: طراحی مقیاس‌پذیر پولکادات و استفاده از پاراچین‌ها در پولکادات این امکان را برای کاربران ایجاد کرده است تا بتوانند از قابلیت‌های مختلف این شبکه استفاده کنند.
  • یکپارچه سازی پولکادات: با توجه به این‌که در پاراچین‌های پولکادات اطلاعات آزادانه بین زنجیره‌ها منتقل می‌شوند، این امکان برای کاربران فراهم می‌آید تا بتوانند از قابلیت‌های پاراچین‌های مختلف استفاده کنند.
  • اپدیت خودکار پولکادات: همانند همه نرم‌افزارها، بلاک‌چین نیز نیاز به آپدیت دارد. بر خلاف به‌روزرسانی در دیگر بلاکچین‌ها که معمولا با دشواری‌های مختلفی همراه است. اپدیت پولکادات در بیشتر اوقات به‌صورت خودکار و بدون این‌که کاربر متوجه شود انجام می‌شود.
  • امنیت در زیر ساخت پولکادات: حفظ امنیت در شبکه‌های بلاکچینی از اولویت‌های اصلی است. با توجه به این موضوع اکثر بلاکچین‌ها برای دستیابی به امنیت معمولا از ارتباط با دیگر بلاکچین‌ها محروم هستند. در حالی‌که بلاکچین پولکادات با استفاده از پاراچین‌ها و بهره‌گیری از سیستمی یکپارچه‌ برای حفظ امنیت تراکنش‌ها از دیگر بلاکچین‌ها برتری پیدا کرده است.
  • انواع داده‌ها در پولکادات: بسترهای متداول بلاکچینی و قراردادهای هوشمندی که در برخی از این بلاکچین‌ها قرار دارند معمولا تراکنش‌های محدودی را پشتیبانی می‌کنند که این تراکنش‌ها ممکن است انتقال سرمایه یا فعال‌سازی قرارداد هوشمند باشند. اما پولکادات این قابلیت را دارد که انواع مختلفی از اطلاعات بین اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapps) و پاراچین پولکادات رد و بدل شود. این قابلیت ویژه باعث بوجود آمدن بستری تعاملی برای بلاکچین‌ها برای نوآوری‌های گوناگون می‌شود.
  • مقیاس پذیری در پولکادات: از عمده دلایل عدم مقیاس‌پذیری مطلوب در بلاکچین‌های اولیه همانند بیت کوین و اتریوم عدم توانایی در پردازش اطلاعات شبکه به دلیل شلوغی شبکه است. بسترهای بلاکچینی مانند بیت کوین یا اتریوم در زمان شلوغی شبکه بسیار کند عمل می‌کنند و کارمزد انجام تراکنش‌ها در این بلاکچین‌ها در زمان شلوغی شبکه به شدت افزایش پیدا می‌کنند. اما تراکنش ها در شبکه پولکادات به‌صورت موازی پردازش می‌شوند. تراکنش ها در پولکادات در کل زنجیره بلوک‌ها پخش می‌شوند که این باعث افزایش مقیاس پذیری در بلاک چین پولکادات می‌شود.

رمز ارز دات چیست ؟

توکن شبکه پولکادات «ارز دات» (DOT) نام دارد. توکن دات در اکوسیستم پولکادات دو کاربرد اصلی و مهم دارد. اولین کاربرد توکن دات به عنوان یک «توکن حاکمیتی» (Governance Token) است. توکن حاکمیتی به دارندگان خود این امکان را می‌دهد تا بتوانند در اداره شبکه نقش داشته باشند و با رأی‌گیری‌هایی که انجام می‌شود در تصمیم‌گیری‌های مهمی که در آینده شبکه پولکادات نقش دارند شرکت کنند. دومین کاربرد مهم توکن شبکه پولکادات استیکینگ دات است.

استیک پولکادات

کاربرد دیگر توکن دات در اکوسیستم پولکادات، استیکینگ دات در شبکه است. با استیکینگ توکن بومی شبکه پولکادات افراد می‌توانند در اعتبارسنجی تراکنش‌ها در شبکه شرکت کنند. در واقع الگوریتم اجماع به‌کار گرفته شده در شبکه پولکادات نوعی از الگوریتم اجماع اثبات سهام به نام (Nominated Proof of Stake | NpoS) است. بنابراین فرایند استیک در پولکادات از اهمیت و کاربردهای ویژه‌ای برخوردار است.

آینده ارز پولکادات

برای این‌که درک درستی از آینده پولکادات داشته باشیم نیاز داریم تا تحلیل دقیقی از شبکه پولکادات و اکوسیستم وابسته به پولکادات داشته باشیم. توجه به این نکته ضروری است که برای تحلیل درست هر بلاکچینی نیاز داریم تا تحلیل فاندامنتال خوبی از آن داشته باشیم.

در دنیای پرنوسان بلاکچین پیش بینی آینده پروژه‌های بلاکچینی بسیار دشوار است. پیش‌بینی آینده پروژه‌ پولکادات نیز به همین شکل است. اما با تحلیل فاندامنتال پولکادات متوجه می‌شویم که این پروژه خود را برای آینده آماده می‌کند.

آینده یک رمزارز ارتباط مستقیمی با نحوه کار و فرآیند توسعه آن دارد. بنابراین برای این‌که بتوان درباره آینده رمزارز دات صحبت کرد در ابتدا باید تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال پولکادات را بررسی کنیم و با مطالعه وایت پیپر پولکادات با چگونگی توزیع توکن پولکادات آشنا شویم. تعداد توکن های درگردش پولکادات و تعداد توکن های تولید شده پولکادات را بررسی کنیم.

اما معمولا اگر تصمیم داریم بلند مدت به این موضوع توجه کنیم بهتر است تمرکز خود را بر روی نحوه توسعه شبکه پولکادات معطوف کنیم. بنابراین برای این‌که دید بهتری از قیمت پولکادات داشته باشیم بهترین کار تحلیل دقیق پروژه پولکادات است. این تحلیل باید به‌صورت مستمر ادامه داشته باشد. با توجه به تغییرات زیادی که در حوزه رمزارزها شاهد هستیم ، برای این‌که دقت خود در ارزیابی پروژه بالا ببریم باید اطلاعات خود را همواره به‌روزرسانی کنیم.

با بررسی مواردی که در پاراگراف بالا به آن اشاره شد با توجه به این‌که اهدافی که پولکادات دنبال می‌کند بسیار کاربردی است، آینده درخشانی را می‌توان از این ارز دیجیتال انتظار داشت. البته موضوع مهمی که باید به آن اشاره کرد مساله پویایی و به‌روز ماندن پروژه است. بنابراین در صورتی که پروژه پولکادات در عمل نیز بتواند راندمان مورد قبولی داشته باشد و با تغییرات و نیازهای جدیدی که در بستر بلاکچین رخ می‌دهد خود را سازگار کند می‌توان به آینده آن امیدوار بود.

اینده ارز دات

ویکی پولکادات چیست ؟

با توجه به این‌که پولکادات شبکه‌ای با امکاناتی ویژه برای توسعه‌دهندگان است بنابراین ایجاد وب‌سایتی برای راهنمایی افراد علاقه‌مند به راه اندازی نود در شبکه پولکادات احساس می‌شود. ویکی پولکادات وب‌سایتی است که به بسیاری از سوالات کاربران شبکه پولکادات پاسخ می‌دهد.

در این وب‌سایت علاوه بر این‌که شما می‌توانید اطلاعاتی را درباره راه‌اندازی نود در شبکه پولکادات بدست آورید اطلاعات ارزشمندی نیز برای توسعه‌دهندگان در اکوسیستم پولکادات فراهم آمده است. این وب‌سایت به سه بخش تقسیم می‌شود.

در بخش نخست شما می‌توانید اطلاعات مفیدی درباره شبکه پولکادات بدست آورید و نحوه کارکرد این شبکه را متوجه شوید. قسمت دیگر این وب سایت برای توسعه‌دهندگان شبکه‌های بلاکچینی و افرادی که قصد دارند با پاراچین‌های پولکادات کار کنند در نظر گرفته شده است. بخش سوم نیز به افرادی که می‌خواهند نود شبکه باشند نحوه و چگونگی راه‌اندازی نود شبکه آموزش داده شده است.

کیف پول پولکادات

برای نگهداری تمام رمزارزها باید از کیف پول مخصوص آن‌ها استفاده کرد. کیف پول انتخابی باید از رمزارز مورد نظر پشتیبانی کند. برخی از کیف پول‌ها علاوه بر پشتیبانی از ذخیره پولکادات، امکانات و قابلیت‌های دیگری نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

در فهرست زیر برخی از کیف پول‌ها برای نگهداری پولکادات را مشاهده می‌کنید.

  • Cool Wallet Pro
  • SafePal Wallet
  • Ledger Nano X
  • Atomic Wallet
  • Trust Wallet

پولکادات در تراست ولت

تراست ولت کیف پولی است که از رمزارز پولکادات پشتیبانی می‌کند. پشتیبانی یک کیف پول از رمزارزی خاص به معنای این است که شما می‌توانید ارز دیجیتال مربوطه را به آن کیف پول ارسال و در آن نگهداری کنید. برخی از کیف پول‌ها با توجه به نیاز کاربران امکاناتی را برای استیک و تعویض توکن‌ها با هم ایجاد کرده‌اند. به عنوان مثال پولکادات در کیف پول تراست ولت این امکان را دارد تا با برخی از رمزارزها در صرافی‌های مرتبط با این کیف پول تعویض شود.

نحوه استیک پولکادات در تراست ولت

برای استیک پولکادات در تراست ولت در ابتدا شما نیاز دارید تا تعدادی رمزارز دات خریداری کنید و سپس آن را به کیف پول تراست ولت خود انتقال دهید. بعد از این‌که توکن دات خود را به کیف تراست ولت انتقال دادید به قسمت Discover در کیف پول تراست ولت بروید. (تصویر شماره ۱). سپس برای این‌که به صفحه استیکینگ بروید لازم است روی گزینه staking کلیک کنید(تصویر شماره ۲). در این صفحه همان‌طور که در تصویر مشاهده می کنید رمزارزهایی که در کیف پول تراست ولت قابل استیک هستند را مشاهده می‌کنید.

استیک دات در تراست ولت

گزینه پولکادات را انتخاب کنید تا به صفحه مربوط به پولکادات وارد شوید. در این صفحه از میان سه گزینه‌ای که مشاهده می‌کنید، stake را انتخاب کنید(تصاویر ۳ و ۴). شما در مسیری دیگر می‌توانید توکن پولکادات را از توکن های موجود در کیف پول تراست ولت انتخاب کرده و بعد از این‌که به صفحه مربوط به پولکادات هدایت شدید گزینه stake را انتخاب کنید(همان تصاویر ۳ و ۴).

نحوه استیک پولکادات

 

«اعتبارسنج‌های» (Validators) خود را انتخاب کنید

یا فشردن گزینه Stake شما به صفحه‌ای راهنمایی می‌شوید که در آن فهرست اعتبارسنج‌های فعال را مشاهده می‌کنید(تصویر شماره ۱). با انتخاب هر اعتبارسنج توسط شما، در کنار اعتبارسنج انتخابی در فهرست علامت تیک ظاهر می‌شود. در ادامه این فهرست، اعتبارسنج‌های غیرفعال را هم می‌توانید مشاهده کنید(تصویر شماره ۲). توصیه می‌شود از میان اعتبارسنج‌های فعال بیش از یک اعتبارسنج را انتخاب کنید.

ولیدیتورهای پولکادات

توجه: هنگامی که توکن دات را استیک می‌کنید، مقادیر استیک شده در اعتبارسنج‌های انتخابی به مدت ۲۸ روز قفل می‌شوند. به خاطر داشته باشید شما توکن‌های استیک شده خود را قبل از این مدت نمی‌توانید از استیک خارج کرده یا انتقال دهید.

مشخص کردن مقدار ارز دات برای استیک 

هنگامی که قصد دارید میزان توکن دات برای استیک را مشخص کنید به این نکته توجه کنید که مقداری رمزارز دات برای کارمزدها در کیف پول خود نگه دارید. این کارمزدها شامل کارمزد مربوط به استیک کردن و فرآیند خروج از استیک می‌شود. در ادامه گزینه Next را انتخاب کرده و بعد از ملاحظه تراکنش‌های مربوطه گزینه Confirm را انتخاب کنید.

سپس به صفحه‌ای از کیف پول تراست ولت هدایت می‌شوید که تراکنش در حال پردازش را نشان می‌دهد (تصویر راست). بعد از سپری شدن زمان لازم برای پردازش درخواست شما برای استیک توسط شبکه، شما می‌توانید موجودی استیک شده خو را در کیف پول مشاهده کنید(تصویر چپ). توجه داشته باشید که گزینه Available میزان پولکادات موجود و در دسترس در کیف پول تراست ولت و گزینه Staked میزان پولکادات استیک شده را در کیف پول تراست ولت به شما نشان می‌دهد.

استیکینگ دات در کیف پول

جمع بندی

در این مطلب سعی شد تا خواننده با پروژه پولکادات آشنا شود. برای این منظور در ابتدا بعد از توضیحاتی درباره هدف پروژه و اهمیت آن به نحوه کارکرد پولکادات پرداخته شد. در ادامه به تفاوت‌های بین پولکادات و بلاکچین‌های دیگر اشاره شد. رمزارز دات به عنوان توکن شبکه پولکادات معرفی شد و در انتها بعد از معرفی تعدادی از کیف پول‌های پولکادات، نحوه استیک پولکادات در کیف پول تراست ولت آموزش داده شد.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «معرفی ارزهای دیجیتال — بررسی رایگان برترین رمز ارزها» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
PolkadotCoinbaseTrust Wallet Community
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *