ارز دیجیتال ریپل چیست؟ — دانستنی های XRP به زبان ساده

۶۲۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۶ دقیقه
ارز دیجیتال ریپل چیست؟ — دانستنی های XRP به زبان ساده

ریپل یکی از معروف‌ترین ارزهای دیجیتال شناخته شده است که سرعت تراکنش بالا و هزینه انتقال بسیار پایینی دارد. اگرچه ریپل خود را به عنوان یک سیستم غیرمتمرکز پرداخت تعریف می‌کند اما، بسیاری از تحلیلگران این رمزارز را یک ارز دیجیتال نیمه متمرکز وابسته به شرکت ریپل به حساب می‌آورند. در این مقاله سوال ارز دیجیتال ریپل چیست را با معرفی ساختار این شرکت و کاربردها و ویژگی‌های رمزارز ریپل پاسخ می‌دهیم. علاوه بر این، کیف پول‌های مورد استفاده برای ریپل و نحوه خرید و فروش آن نیز در این مقاله بررسی می‌شود.

ریپل چیست ؟

«ریپل» (Ripple) یک فناوری متفاوت است که هم به عنوان یک ارز دیجیتال و هم به عنوان یک شبکه پرداخت دیجیتال برای تراکنش‌های مالی عمل می‌کند. ریپل برای اولین بار در سال 2012  توسط «جد مک کالب» (Jed McCaleb) و «کریس لارسن» (Chris Larsen) به عنوان رقیبی برای «بیت‌کوین» مطرح شد.

فرآیند اصلی در شرکت ریپل، سیستم مبادله دارایی و سیستم حواله است که مشابه با سیستم «سوئیفت» (Swift) برای انتقال پول و سهام بین‌المللی است. ریپل توسط بانک‌ها و واسطه‌های مالی که با ارزهای فیات مختلف معامله می‌کنند برای انجام سریع و با هزینه پایین تراکنش‌ها استفاده می‌شود.

توکن استفاده شده در این سیستم از قبل استخراج شده (Premined) است و نماد آن «XRP» است. بنابراین در پاسخ به سوال ریپل چیست باید گفت که ریپل، اسم شرکت و شبکه آن برای انتقال پول است و ارز دیجیتال ریپل توکن رمزنگاری شده مورد استفاده در این شبکه می‌باشد. هدف ارز دیجیتال ریپل این است که به عنوان یک مکانیسم واسطه مبادله بین دو ارز فیات یا دو شبکه عمل کند. در واقع این شبکه به عنوان یک لایه پرداخت موقت میان دو ارز یا دو شبکه عمل می‌کند.

ریپل چیست

پیشینه ارز دیجیتال ریپل چیست ؟

پیشینه ریپل به شرکتی به نام «ریپل‌پی» (RipplePay) برمی‌گردد که در سال 2004 توسط «رایان فوجر» (Ryan Fugger) ایجاد شده بود. ایده اصلی این شرکت ایجاد یک پروتکل همتا به همتا با یک شبکه قابل اطمینان بود تا کاربران شبکه اینترنت بتوانند از آن برای انتقال سریع پول از یک نقطه جهان به نقطه دیگر استفاده کنند. این سیستم در سال 2005 راه‌اندازی شد اما تا سال 2012 موفقیت چندانی کسب نکرده بود.

در سال 2012، فوجر مدیریت شرکت را به مک کالب و لارسن داد و آن‌ها با همکاری هم، شرکت «OpenCoin» را ایجاد کردند. از آن زمان ساخت ریپل به عنوان یک پروتکل که بر روی راه‌حل‌های پرداخت برای بانک‌ها و موسسات مالی متمرکز بود آغاز شد. در سال 2013 این شرکت به «Ripple Labs» تغییر نام داد و در نهایت در سال 2015 نام «Ripple» برای شرکت انتخاب شد.

در سال 2014، بعد از اختلافاتی که میان جد مک کالب و دیگر اعضای تیم بر سر ادامه پروژه به وجود آمد، او از ریپل جدا شد و به تیم استلار پیوست و هم اکنون نیز یکی از اعضای اصلی تیم استلار به شمار می‌آید. ارز دیجیتال ریپل پس از عرضه در سال 2014 با افزایش قیمت شدید همراه شد و این جریان تا سال 2018 ادامه داشت.

ریپل در همان سال اول عرضه اولیه ارز دیجیتال، جایگاه دوم ارزهای دیجیتال را با عبور از «لایت‌کوین» از آن خود کرد. بعدها به دلیل ماهیت نسبتا متمرکز این شرکت، شکایت‌های متعددی از سوی مقامات آمریکایی از این شرکت شد و همین مساله باعث شد این ارز دیجیتال جایگاه روبه‌رشد خود را از دست بدهد.

دفتر کل ارز دیجیتال ریپل

با توجه به کارهایی که فوجر در سال‌های مدیریت شرکت ریپل‌پی انجام داده بود و با الهام از ایده‌های ارائه شده در بیت‌کوین، «دفتر کل اجماع ریپل» (Ripple Consensus Ledger | RCL) در سال 2012 به همراه ارز دیجیتال آن یعنی «XRP» ساحته شد. بعدا «RCL» به نام «دفترکل ریپل» (XRP Ledger | XRPL) تغییر نام داد.

دفتر کل ریپل (XRPL) به عنوان یکی سیستم اقتصادی توزیع‌شده عمل می‌کند که نه تنها تمام اطلاعات حسابداری کاربران شبکه را در خود ذخیره می‌کند بلکه، خدمات مبادله‌ای بین چندین جفت ارز را نیز ارائه می‌دهد. شرکت ریپل این دفتر کل را به عنوان یک دفتر کل توزیع شده و متن باز ارائه می‌کنند که امکان انجام تراکنش‌های مالی لحظه‌ای را فراهم می‌کند. این تراکنش‌ها توسط مشارکت‌کنندگان شبکه از طریق یک مکانیزم اجماع تایید و ثبت می‌شوند.

برخلاف بیت‌کوین، ارز دیجیتال ریپل بر مبنای الگوریتم اجماع «اثبات کار» (Proof of Work | PoW) ایجاد نشده است. بنابراین، تراکنش‌های آن وابسته به فرآیند استخراج رمزارز برای ثبت تراکنش‌ها نیستند. به جای آن، سیستم از یک الگوریتم اجماع شخصی‌سازی شده برای رسیدن به توافق استفاده می‌کند. این الگوریتم با نام «الگوریتم اجماع پروتکل ریپل» (Ripple Protocol Consensus Algorithm | RPCA) شناخته می‌شود.

دفتر کل ریپل به وسیله شبکه‌ای مستقل از نودهای اعتبارسنج مدیریت می‌شود که به صورت مداوم، رکوردهای تراکنش‌های خود را با یکدیگر مقایسه می‌کنند. هر شخصی می‌تواند یک گره اعتبارسنجی ریپل را راه‌اندازی و اجرا کند و همچنین خود شخص می‌تواند انتخاب کند که به کدام نودها به عنوان اعتبارسنج می‌تواند اعتماد کند. با این حال، ریپل به مشتریان خود توصیه می‌کند که لیستی از نودهای شناخته شده و قابل اعتماد را برای اعتبارسنجی تراکنش‌های خود استفاده کنند. این فهرست با نام «فهرست نودهای منحصر به فرد» (Unique Node List | UNL) شناخته می‌شود.

نودهای UNL داده‌ هر تراکنش را بین یکدیگر جابجا می‌کنند تا همه آن‌ها بر روی وضعیت فعلی دفتر کل به اجماع برسند. به عبارت دیگر، تراکنش‌هایی که به وسیله اکثریت نودهای UNL معتبر شناخته شود به عنوان تراکنش معتبر شناخته می‌شود. فرآیند اجماع، با قراردادن مجموعه تراکنش‌های مشابه توسط این نودها در دفتر کل به اتمام می‌رسد.

مطابق با آن‌چه در وب‌سایت ریپل گفته شده است، ریپل یک شرکت خصوصی است که توسعه ارز دیجیتال ریپل را به عنوان یک دفتر کل توزیع شده متن باز پایه‌گذاری کرده است. این عبارت به این معناست که هر شخصی می‌تواند در توسعه کد این سیستم مشارکت کند و در صورت توقف شرکت ریپل، دفتر کل ریپل و رمزارز آن هم‌چنان می‌تواند به کار خود ادامه دهد.

دفتر کل ارز دیجیتال ریپل

شبکه ریپل چیست ؟

با تشریح پاسخ سوال ارز دیجیتال ریپل چیست نوبت به بررسی «شبکه ریپل» (RippleNet) رسیده است. در مقایسه با دفتر کل ریپل که به عنوان بلاک چین این رمزارز عمل می‌کند، شبکه ریپل مخصوص شرکت ریپل است و بر روی دفتر کل ریپل به عنوان یک شبکه پرداخت و مبادله ساخته شده است.

شبکه ریپل در حال حاضر مجموعه‌ای سه محصولی را به عنوان یک سیستم پرداخت برای بانک‌ها و سایر موسسات مالی ارائه می‌کند. سه محصول اصلی شبکه ریپل به صورت زیر هستند که در ادامه به بررسی هریک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • xRapid
  • xCurrent
  • xVia

توجه داشته باشید که این سه محصول لزوما از ارز دیجیتال ریپل به عنوان واسطه فعالیت‌های خود استفاده نمی‌کنند. بنابراین، افزایش در مشتریان شرکت ریپل لزوما به معنی گسترش استفاده از ارز دیجیتال ریپل نیست.

محصول xRapid شرکت ریپل چیست ؟

به طور خلاصه «xRapid» یک راه‌حل نقدینگی بر اساس تقاضا است که از ارز دیجیتال ریپل به عنوان یک ارز واسط بین چندین ارز فیات استفاده می‌کند. ارز دیجیتال «XRP» و محصول «xRapid» هر دو به دفتر کل ریپل (XRPL) متکی هستند که زمان تایید سریع‌تر و هزینه‌های بسیار کمتر را در مقایسه با روش‌های معمول پرداخت بانکی امکان‌پذیر می‌کند.

برای درک فرآیند کار در این محصول یک مثال ساده را بررسی می‌کنیم. فرض کنید «باب» از استرالیا می‌خواهد 100 دلار برای «آلیس» که در هند است پول واریز کند. «باب» این پول را از طریق یک موسسه مالی به نام «FIN» انتقال می‌دهد. برای انجام این تراکنش موسسه FIN از محصول «xRapid» برای ایجاد ارتباط با صرافی‌های تبدیل دارایی در هر دو کشور مبدا و مقصد استفاده می‌کند.

به این ترتیب، شرکت قادر است 100 دلار باب را به «XRP» تبدیل کند که نقدینگی لازم برای پرداخت نهایی را فراهم می‌کند. در عرض چند ثانیه ارز دیجیتال ریپل منتقل شده، به روپیه هند تبدیل می‌شود و «آلیس» می‌تواند پول را از صرافی واقع در هند برداشت کند. همانطور که مشخص است، این راه‌حل منجر به حذف واسطه‌های مالی نشده است و فقط کار انتقال دارایی را نسبت به سیستم‌های قدیمی سریع‌تر کرده است. این محصول تنها محصول شبکه ریپل است که از ارز دیجیتال ریپل استفاده می‌کند.

شبکه ریپل چیست

محصول xCurrent شرکت ریپل چیست ؟

محصول «xCurrent» راه‌حلی برای تسویه و ردیابی فوری پرداخت‌های برون مرزی بین اعضای شبکه ریپل است. این محصول برخلاف «xRapid»، مبتنی بر دفتر کل ریپل نیست و به طور پیش فرض از رمزارز ریپل استفاده نمی‌کند. «xCurrent» بر اساس پروتکل «Interledger | ILP» ساخته شده است. این پروتکل توسط ریپل به عنوان پروتکلی برای اتصال دفتر کل‌های مختلف یا شبکه‌های پرداخت مختلف طراحی و ایجاد شده است. این محصول از چهار مولفه اصلی تشکیل شده است که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

پیام‌رسان (Messenger)

پیام‌رسان «xCurrent» ارتباط همتا به همتا بین موسسات مالی متصل به شبکه ریپل ایجاد می‌کند. این پیام‌رسان برای تبادل اطلاعات در مورد ریسک و انطباق تراکنش‌ها، کارمزدها، نرخ تبدیل،  جزئیات پرداخت‌ها و زمان مورد انتظار تحویل وجوه استفاده می‌شود.

اعتبار‌سنج (Validator)

اعتبارسنج برای تایید موفقیت یا شکست تراکنش‌ها با استفاده از تکنیک‌های رمزنگاری و همچنین هماهنگ کردن انتقال وجوه از طریق پروتکل ILP استفاده می‌شود. موسسات مالی خود می‌توانند در فرآیند اعتبارسنجی شرکت داشته باشند یا اینکه به اعتبارسنجی شخص ثالث اعتماد کنند.

دفتر کل ILP

پروتکل «Interledger» در دفتر کل‌های بانکی موجود پیاده‌سازی می‌شود که منجر به ایجاد دفتر کل ILP می‌شود. این دفتر کل، به عنوان یک دفتر کل فرعی عمل می‌کند و برای ردیابی اعتبارات، بدهی‌ها و نقدینگی طرف‌های معامله استفاده می‌شود. وجوه در این سیستم به صورت اتمی تسویه می‌شود به این معنی که معاملات یا به صورت آنی تسویه می‌شوند یا به کل تسویه نمی‌شوند.

مولفه FX Ticker

این مولفه برای مشخص کردن نرخ تبدیل بین طرفین معامله استفاده می‌شود. این مولفه وضعیت فعلی هر دفتر کل ILP تنظیم شده را ردیابی می‌کند. با وجود این‌که «xCurrent» اساسا برای ارزهای فیات طراحی شده است اما از معاملات رمزارزها نیز پشتیبانی می‌کند.

محصول xVia شرکت ریپل چیست ؟

محصول xVia یک رابط کاربری استاندارد است که به بانک‌ها و سایر ارائه دهندگان خدمات مالی اجازه می‌دهد تا در یک چهارچوب واحد بدون اینکه نیازی به اتکا به یکپارچه‌سازی شبکه‌های پرداخت چندگانه وجود داشته باشد، تعامل کنند. ایکس‌ویا به بانک‌ها اجازه می‌دهد تا از طریق شرکای بانکی دیگری که به شبکه ریپل متصل هستند پرداخت‌ها را ایجاد کنند و فاکتورها یا سایر اطلاعات وابسته را به تراکنش‌های خود پیوست کنند.

محصولات شرکت ریپل چیست

کاربردهای دفتر کل رمز ارز ریپل چیست ؟

دفتر کل ریپل که به عنوان شبکه بلاک چینی آن کار می‌کند، امکان ایجاد پروژه‌های جدید را برای توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان فراهم کرده است. ابزار «RippleX» با ارائه زیرساخت‌ها، خدمات و برنامه‌ها در دفتر کل ریپل از ایجاد محصولات جدید توسط توسعه‌دهندگان پشتیبانی می‌کند. با این ابزار، یک جامعه باز از توسعه‌دهندگان می‌توانند راه‌حل‌ها و نوآوری‌های خود را بر بستر دفتر کل ریپل پیش ببرند و موتور اقتصاد دیجیتال جدید را برای کسب‌وکارها، موسسات، مصرف‌کنندگان و دولت‌ها ایجاد کنند.

ویژگی‌های برتر دفتر کل ریپل و ارز دیجیتال آن مانند سرعت بیشتر، هزینه کمتر، مقیاس‌پذیری و پایداری شبکه به توسعه‌دهندگان و کارآفرینان کمک می‌کند تا به طور یکپارچه برنامه‌های ضعیف موجود را تغیییر دهند و تجربه کاربری جدید را در پرداخت‌ها، تبدیل ارزها، رسانه‌های دیجیتال و بسیاری از صنایع دیگر ایجاد کنند. علاوه بر دفتر کل ریپل، پروتکل‌های «Interledger» و «PayString» نیز برای توسعه محصولات جدید در «RippleX» گنجانده شده است.

«Interledger» یک پروتکل متن باز است که شبکه‌های پرداخت مستقل را به هم متصل می‌کند تا امکان انتقال انتقال ارزش به صورت یکپارچه فراهم شود. همان‌طور که در بخش قبل گفته شد، محصول «xCurrent» شرکت ریپل نیز با استفاده از این پروتکل راه‌اندازی شده است.

«PayString» نیز یک پروتکل متن باز است که پرداخت‌ها در شبکه‌های مختلف را با یک شناسه پرداخت جهانی ساده می‌کند. ریپل، عضو گروهی از شرکت‌ها وسازمان‌های غیرانتفاعی برای توسعه و راه‌اندازی این پروتکل است و آن را برای ساخت پروژه‌های جدید پیشنهاد می‌کند. در ادامه به کاربردها و پلتفرم‌هایی که با استفاده از دفترکل ریپل ساخته شده‌اند می‌پردازیم.

موارد استفاده از دفتر کل ریپل چیست ؟

دفتر کل ریپل به عنوان یک بلاک چین که از توسعه قراردادهای هوشمند و ساخت محصولات غیرمتمرکز پشتیسبانی می‌کند، می‌تواند برای ساخت بسیاری از محصولات نرم‌افزاری در حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. از جمله این کاربردها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پرداخت‌های خرد: توسعه‌دهندگان از دفتر کل ریپل برای ساخت محصولات نوآورانه برای بازی، تولید محتوا و کسب درآمد از وب و سایر برنامه‌هایی که یک سیستم پرداخت در آن‌ها وجود دارد استفاده می‌کنند.
  • کیف پول رمزارزها: از دفتر کل ریپل می‌توان برای ساخت کیف پول‌های دیجیتال به منظور ذخیره رمزهای عبور خصوصی و عمومی و تعامل با بلاک چین‌های مختلف به منظور ارسال و دریافت دارایی‌های دیجیتال مانند ریپل، سولانا، کاردانو و بیت‌تورنت استفاده کرد.
  • صرافی‌ها: از دفتر کل ریپل می‌توان برای ساخت صرافی‌های پیچیده‌ای استفاده کرد که در آن‌ها کاربران بتوانند دارایی‌های رمزارزی خود و همچنین سایر دارایی‌ها مانند سهام، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و کالاها را معامله کنند.
  • ساخت ارزهای دیجیتال با ارزش ثابت: موسسات مالی می‌توانند از دفتر کل ریپل برای صدور و ایجاد استیبل‌کوین استفاده کنند. صرافی غیرمتمرکز ریپل امکان مبادله دارایی‌های دیجیتال را با استفاده از دارایی‌های صادر شده فراهم می‌کند.
  • توکن‌های غیرقابل معاوضه: علاوه بر ایجاد ارزهای با ارزش ثابت و توکن‌های قابل معاوضه، امکان ایجاد توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) با استفاده از دفتر کل ریپل وجود دارد.
  • خدمات مالی غیرمتمرکز: با پروتکل‌های قرارداد هوشمند غیرمتمرکز که جایگزین نقش سنتی موسسات مالی می‌شوند، دسترسی به محصولات و خدمات مالی آنلاین به صورت غیرمتمرکز و بدون مرز با استفاده از نرم‌افزارهای دیفای ساخته شده دردفتر کل ریپل فراهم می‌شود.
  • ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی: دفتر کل خصوصی CBDC راه‌حلی امن، کنترل شده و انعطاف‌پذیر برای صدور و مدیریت «ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی» (CBDC) را به این بانک‌ها ارائه می‌کند.
کاربرد ارز دیجیتال ریپل چیست

از جمله برنامه‌هایی که با استفاده از دفتر کل ریپل ساخته شده‌اند می‌توان به برنامه‌های زیر اشاره کرد.

  • «بیت‌گو» (BitGo):پلتفرم نگهداری، مبادله و امورمالی دارایی‌های دیجیتال نهادی
  • «بیت‌پی» (BitPay): پلتفرم مدیریت رمزارزها و ایجاد بستر استفاده از رمزارزها در کاربردهای روزمره
  • «فورت» (Forte): پلتفرم ساخت بازی‌های آنلاین در فضای بلاک چین
  • «گیت‌هاب» (GateHub): کیف پول و پلتفرم برای پرداخت، دریافت، معامله و مدیریت دارایی‌های مختلف

کیف پول ارز دیجیتال ریپل چیست ؟

شرکت ریپل هیچ کیف پول مشخصی برای ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال خود به سرمایه‌گذاران خرد معرفی نکرده است. از آن‌جایی که فعالیت این شرکت در ارتباط با بانک‌ها و موسسات مالی مطرح است خود را درگیر مسائل مربوط به این کار نکرده است. با این وجود کیف‌پول‌های عمومی زیادی از این رمزارز پشتیبانی می‌کنند.

نکته‌ای که در مورد استفاده از کیف پول ریپل وجود دارد این است که برای استفاده از کیف پول باید در ابتدا بیست ریپل پرداخت کنید. یعنی انجام تراکنش، تنها پس از واریز حداقل بیست ریپل امکان‌پذیر خواهد بود و این بیست ریپل از کیف پول برداشت می‌شود. بنابراین، بهتر است از همان ابتدا کیف پول مورد نظر خود را با دقت انتخاب کنید تا برای تغییر کیف پول دوباره مجبور به پرداخت بیست ریپل نباشید. فهرست زیر کیف‌پول‌های پشتیبان ریپل را نشان می‌دهد.

  • Ledger
  • Trezor
  • Math wallet
  • Trust Wallet
  • Metamask
  • Atomic Wallet

آیا ریپل یک شبکه غیرمتمرکز است ؟

همانطور که در بخش الگوریتم اجماع ریپل چیست گفته شد، ثبت تراکنش‌ها در ریپل به واسطه نودهای منحصر به فرد ارائه شده توسط خود شرکت انجام می‌شود. اگرچه هر شخصی می‌تواند به عنوان نود به شبکه وصل شود اما این اتصال با توجه به شرط‌های تعیین شده توسط ریپل صورت می‌گیرد.

شرکت ریپل، بلاک چین خود را مبتنی بردفتر کل غیرمتمرکز و عمومی توصیف می‌کند که هر گونه تغییری در پردازش تراکنش‌ها یا روند اجماع، باید تاییدیه حداقل 80 درصد از نودهای شبکه را دریافت کند. شرکت ریپل خود را یکی از مشارکت‌کنندگان در شبکه می‌نامد که حقوق آن مشابه سایر شرکت‌کنندگان است. در شبکه بیش از 150 اعتبارسنج وجود دارد که 35 نود از آن‌ها نودهای منحصر به فرد هستند و ریپل 6 مورد از این نودها را مدیریت می‌کند.

نودهای منحصر به فرد توسط «دفتر کل ریپل»، «بنیاد ریپل» و «کویل» و بر اساس فعالیت‌های گذشته، هویت‌های اثبات شده و خط مشی‌های مسول فناوری اطلاعات مشخص می‌شوند. با این حال، هر شرکت کننده شبکه قادر است اعتبارسنج‌های مورد نظر خود را انتخاب کند و از سه ناشر گفته شده پیروی نکند.

با تمام اطلاعاتی که شرکت ریپل منتشر کرده است همچنان بسیاری از فعالان بازار رمزارزها این شبکه را نیمه متمرکز می‌دانند و به واسطه همکاری این شرکت با بانک‌ها و موسسات مالی که بسیاری از آنها به عنوان اعتبارسنج نیز فعال هستند، این شبکه را متفاوت از فضای غیرمتمرکز بلاک چین قلمداد می‌کنند.

آیا ریپل غیرمتمرکز است

ویژگی‌های ارز دیجیتال ریپل چیست ؟

ارز دیجیتال ریپل یکی از ارزهای قدیمی و معروف در حوزه ارزهای دیجیتال است که اختلافات بسیاری بر روی غیرمتمرکز بودن یا نبودن آن وجود دارد. به هر حال مدیران شرکت ریپل بلاک چین ریپل را کاملا غیرمتمرکز می‌دانند و خود را همانند یکی از بازیگران آن تعریف می‌کنند. ارز دیجیتال ریپل ویژگی‌های متفاوتی دارد که در اینجا به طور خلاصه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • الگوریتم اجماع استفاده شده در این ارز دیجیتال، یک الگوریتم شخصی سازی شده مبتنی بر اعتبارسنج‌ها است . این اعتبارسنج‌ها به صورت غیر متمرکز در سرتاسر دنیا پراکنده هستند و هر کسی می‌تواند با قبول شرایطی، به عنوان اعتبارسنج در این شبکه فعالیت کند.
  • با توجه به نبود فرآیند ماینینگ، رمزارزهای ریپل از همان ابتدا به صورت پیش استخراج ایجاد شده‌اند. تعداد کل این ارزها 100 میلیارد سکه است که 20 درصد آن به تیم مدیریتی داده شده و بقیه در اختیار بنیاد ریپل است تا به مرور و بر حسب نیاز آزاد شود.
  • هدف اصلی ریپل، تسهیل فرآیند پرداخت‌های بین‌المللی بوده است اما امروزه با اضافه شدن امکانات ساخت قراردادهای هوشمند، امکانات زیادی برای ساخت انواع اپلیکیشن‌ها و ارزهای دیجیتال در این شبکه به وجود آمده است.
  • در فرآیند اعتبارسنجی، گره‌ها تراکنش‌هایی را که الزامات پروتکل را برآورده می‌کنند به عنوان تراکنش‌های معتبر می‌شناسند. سرویسی که اعتبارسنج‌ها به طور منحصر به فرد ارائه می‌دهند، گروه‌بندی تراکنش‌ها به صورت واحدهای مرتب و توافق بر روی یکی از این سفارش‌ها است تا از «خرج مضاعف» (Double Spend) جلوگیری شود.
  • در ارز دیجیتال ریپل هیچ پاداشی در ازای اعتبارسنجی، برای نودها در نظر گرفته نشده است. اگرچه ریپل ادعا می‌کند این ویژگی به این منظور ایجاد نشده است که انگیزه‌های اقتصادی، نودها را تبدیل به کارتل خرابکاری نکند اما در اصل، همین مساله باعث متمرکز شدن این سیستم می‌شود. کاربران عادی هیچ دلیلی برای شرکت در تایید تراکنش‌ها در شبکه ریپل ندارند و تنها سازمان‌های بزرگ و بانک‌ها که کاربران این سیستم هستند برای حفظ امنیت تراکنش‌ها در این فعالیت شرکت می‌کنند.
  • هزینه‌هایی که به منظور ثبت تراکنش‌ها از کاربران دریافت می‌شود از بین می‌رود و به این ترتیب، تعداد توکن‌های رمز ارز ریپل در طی زمان کاهش می‌یابد و در نتیجه آن ارزش آن بالا می‌رود.
  • هر اکانت در دفتر کل ریپل باید مقداری XRP در خود ذخیره کند. دلیل قراردادن این قانون این است که از ایجاد بی‌رویه داده‌ها در دفتر کل جلوگیری به عمل آید تا فضای بیشتری اشغال نشود.
  • در حال حاضر برای ثبت تراکنش در شبکه ریپل 4 ثانیه زمان لازم است و در هر بلاک از تراکنش‌ها در حدود 1500 تراکنش ثبت می‌شود.

قیمت ریپل و خرید و فروش آن

رمز ارز ریپل در بسیاری از صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز ارز دیجیتال برای خرید و ترید لیست شده است، بنابراین، خرید این ارز دیجیتال نیز مشابه با سایر رمزارزها است. تریدرهای ایرانی می‌توانند در صرافی‌های داخلی به صورت مستقیم با استفاده از ریال، ریپل خرید کنند یا اینکه با استفاده از صرافی ارز دیجیتال داخلی ریال خود را به دلار دیجیتال تبدیل کرده و آن را به صرافی خارجی انتقال دهند. سپس، با استفاده از رمز ارز تتر یا سایر دلارهای دیجیتال ریپل خرید کنند.

قیمت ریپل در حال حاضر یک دلار است. بیشترین قیمتی که این ارز دیجیتال داشته است 3.84 دلار است که در سال 2018 میلادی به آن رسیده است. قیمت 0/0028 نیز کمترین قیمتی است که ریپل در سال 2014 با آن معامله شده است. در حال حاضر بسیاری از صرافی‌ها معاملات ریپل را با جفت‌ارزهای مختلف و در شکل اسپات، پرپچوال و فیوچر ارائه می‌دهند. تصویر زیر بخش از این صرافی‌ها را نشان می‌دهد.

صرافی خرید و فروش ارز دیجیتال ریپل
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، بر روی آن کلیک کنید.

آیا ریپل برای سرمایه‌گذاری مناسب است ؟

همانطور که در بخش‌های مختلف و در پاسخ به سوال ارز دیجیتال ریپل چیست توضیح داده شد، عمده فعالیت رمز ارز ریپل در انتقال و پرداخت پول بین موسسات مالی و بانک‌های بین‌المللی است. ارز ریپل تنها در یکی از محصولات شرکت ریپل کاربرد دارد و بیشتر فعالیت‌های بین بانکی از طریق دیگر محصولات صورت می‌گیرند. حتی در محصول «xRapid» نیز عمده استفاده از ارز دیجیتال ریپل به عنوان واسطه است. بنابراین، افزایش استفاده‌کنندگان از برنامه‌های ریپل نمی‌تواند منجر به کاربردی شدن ارز دیجیتال ریپل شود.

در حال حاضر کمتر از نصفی از 100 میلیارد توکن ریپل وارد چرخه بازار شده است و نصف دیگر در سال‌های پیش رو به تدریج وارد بازار می‌شود. ورود این ارزها به بازار در بلند مدت از رشد قیمت ریپل جلوگیری می‌کند. همانطور که می‌توان از نمودار قیمتی این ارز دید، از سال 2018 که سقف تاریخی قیمت این ارز دیجیتال بود تا به امروز قیمت نتوانسته سقف خود را پس بگیرد. در حالی که در زمان مشابه، بیت‌کوین از سقف تاریخی سال 2018 که در حدود 19000 دلار است به مقادیر نزدیک به 70 هزار دلار نیز رسیده است.

نکته‌ای که می‌تواند ریپل را دوباره در زمره ارزهای مورد توجه بازار قرار دهد، برنامه‌های جدیدی است که بر روی شبکه آن ایجاد می‌شوند. در صورت موفقیت این پروژه‌ها، استفاده از ارز دیجیتال ریپل نیز در پلتفرم‌های آن‌ها گسترش خواهد یافت و در این صورت قیمت ارز دیجیتال ریپل نیز می‌تواند افزایش یابد.

با توجه به این‌که تعداد زیادی از کاربران بازار ارزهای دیجیتال، ریپل را به عنوان رمزارز غیرمتمرکز قبول ندارند و با توجه به مشکلاتی که ریپل از سمت دادگاه‌های آمریکا برای فعالیت‌های خود با آن‌ها مواجه است، ریپل در مجموع ارز فوق‌‌العاده‌ای برای سرمایه‌گذاری به شمار نمی‌رود. البته باید روند ایجاد برنامه‌های جدید بر روی بلاک چین ریپل را به دقت زیر نظر داشت چرا که می‌تواند منجر به تغییر شرایط برای این شرکت شود.

نماد ارز دیجیتال ریپل چیست ؟

ارز دیجیتال ریپل در صرافی‌ها و کیف‌پول‌های مختلف با نماد «XRP» شناخته می‌شود. بلاک چین این رمزارز با نام دفتر کل ریپل با نماد «XRPL» مشخص است و نباید با خود ارز اشتباه گرفته شود.

ایردراپ ارز دیجیتال ریپل چیست ؟

«ایردراپ» در فضای ارزهای دیجیتال به معنی اهدای رایگان توکن‌های یک پلتفرم به کاربران است. ایرداپ ممکن است با اهداف مختلفی انجام شود. در ماه‌های گذشته بسیاری از پلتفرم‌های جدید ساخته شده در شبکه ریپل و پروژه‌هایی که ریپل روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است اقدام به ایردراپ توکن‌های خود به دارندگان ارز دیجیتال ریپل کرده‌اند. «Flare network» یکی از این پروژه‌ها است که توکن‌های «Spark» خود را بین دارندگان ریپل توزیع کرد. پلتفرم «سولوژنیک» که به دنبال راه‌اندازی بازار NFT در شبکه ریپل است قرار است در آینده نزدیک 200 میلیون توکن «Solo» بین دارندگان ریپل تقسیم کند. این ایردراپ در سوم دی امسال انجام خواهد شد.

معرفی فیلم آموزش تحلیل تکنیکال ایچیموکو (Ichimoku) - مقدماتی

فیلم آموزش ایچیموکو

یکی از بخش‌های اصلی آموزش ارز دیجیتال و سایر بازارهای مالی آموزش اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال است. در بین اندیکاتورهای موجود، ایچیموکو یکی از بهترین ابزارها برای تحلیل بازار است. این اندیکاتور از ابزارهای مختلفی تشکیل شده است که وجود آن‌ها، سبب ایجاد استراتژی‌های متنوعی در ایچیموکو شده است. به همین دلیل، بسیاری از تحلیلگران از ایچیموکو به عنوان یک سیستم معاملاتی استفاده می‌کنند. با توجه به اهمیت این موضوع در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی، «فرادرس» فیلم 6 ساعت و 16 دقیقه‌ای آموزش تحلیل تکنیکال ایچیموکو (Ichimoku) - مقدماتی را تدوین کرده است.

این فیلم آموزشی در پنج فصل مجزا تدوین شده است. در فصل اول، مبانی اولیه ایچیموکو شامل تاریخچه، دسته‌بندی موجود و ترکیب کندل استیک با ایچیموکو آموزش داده می‌شود. فصل دوم، به معرفی المان‌های ایچیموکو و مقایسه آن‌ها با ابزارهای مشابه مثل اندیکاتور EMA می‌پردازد. فصل سوم به سیگنال‌های صادره از «ابر کومو» اختصاص دارد. در این فصل تقاطع خطوط ابر، ضخامت ابر کومو و جهت خطوط بررسی و نحوه دریافت سیگنال در شرایط متفاوت آموزش داده می‌شود. تمام آموزش‌های این بخش در نمودارهای واقعی بازاراهای مالی بررسی می‌شوند.

در درس چهارم، ابزارهای «تنکن‌سن» و «کیجونسن» و نحوه سیگنال‌گیری از آن‌ها بررسی می‌شود. ویژگی‌های کلی این خطوط، تقاطع آن‌ها و استفاده از آن‌ها به عنوان سطوح حمایت و مقاومت در این بخش بررسی می‌شود. در نهایت و در فصل پنجم، آخرین ابزار ایچیموکو یعین «چیکواسپن» و سیگنال‌های حاصل از آن اموزش داده می‌شود. این دوره برای تمامی فعالان بازارهای بورس، فارکس و ارزهای دیجیتال مفید است.

جمع‌بندی

ارز دیجیتال ریپل یکی از ارزهای قدیمی و معروف بازار است که در سال 2012 به بازار عرضه شده است و هدف اصلی آن، افزایش امنیت و سرعت تراکنش‌ها در کنار کاهش هزینه انتقال است. ارز دیجیتال ریپل تنها در یکی از محصولات شرکت ریپل کاربرد دارد و آن هم به صورت واسطه‌ای است. بنابراین، جذب مشتریان جدید توسط شرکت ریپل تاثیر چندانی بر استفاده از رمزارز ریپل ندارد.

دفتر کل ریپل که به عنوان بلاک چین آن عمل می‌کند به اذعان شرکت، غیرمتمرکز و به دید بسیاری از تحلیلگران نیمه متمرکز است. در هر حال فعالیت آن خیلی به شرکت ریپل وابسته نیست و می‌تواند با انحلال این شرکت نیز ادامه پیدا کند. دفتر کل ریپل از قراردادهای هوشمند در زمینه‌های مختلف مثل ساخت انواع توکن‌ها، صرافی‌های غیرمتمرکز و کیف پول‌های دیجیتال پشتیبانی می‌کند. در این مقاله سوال ارز دیجیتال ریپل چیست به طور کامل پاسخ داده شد.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «معرفی ارزهای دیجیتال — بررسی رایگان برترین رمز ارزها» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Ripple‌Binance Academy
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *